„Bisschop ziet alleen maar ondermijning van kerkelijk gezag...e. Dader samen met jonge vrouw (22) naar Nederland Totaal nieuw en mildQamerikaans Golden Fiction Kleine man met grote stok grijpt naar macht Argentijnse priester uit ambt ontheven: ^evolutionaire acties' FILTER XD KINGS NEW YORK MOET EEN NIEUWE BURGEMEESTER KIEZEN AANSLAG AMBASSADE ISRAëL: Jonge Oostduitsers naar West-Herlijn W-NEDERLANDSE BEURS Gezag Acties Opvoeden proeven DE STEM VAN WOENSDAG 29 OKTOBER 1969 Francesco Ruben Parenti (31 jaar), docent theologie en bijbelse an tropologie aan de faculteit voor de journalistiek, letteren en rechten aan de katholieke universiteit van Rosario in Argetinië, is een van de twaalf priesters, die enkele maanden geleden door bisschop Guillemo Bolatti van Rosario uit het priesterambt ontheven werden. De reden voor bisschop Bolatti wasrevolutionaire aciviteit onder studenten en arbeiders tegen het christelijk gezag. Het verhaal dat hier volgt is een woordelijk verslag van Francesco Parenti over de bizarre en tragische gebeurtenissen van het ai- ^plonen "IQot* Het is duidelijk dat de problematiek die er uit spreekt, de grenzen van het bisdom Rosario verre overschrijdt. Shockerend immers waren de getuigenissen van tientallen priesters, die namens omvangrijke priester groepen uit vrijwel de gehele wereld, werden gegeven tijdens de bijeenkomst van Europese priestergroepen. Daar trof onze speciale verslaggever in Rome deze Argentijnse priester. Enkel Nederlandse priesters (van Septuagint) tijdens de recente bij eenkomst van Europese solidaire priesters in Rome. (Van onze speciale verslaggever) ROME Het Argentijnse bisdom Rosario, waarin ik in 1962 priester ben gewijd en waarvan mgr. Guillemo Bolatti leider is, wil de kerkelijke vernieuwingen van na het Tweede Vaticaans concilie niet doorvoeren. Vorig jaar juli hebben wij met 18 priesters de eisen van het concilie nog eens geformuleerd en de situatie in ons bisdom daarnaast gelegd. Wij zijn met dit document naar een zestal representatieve Argentijnse bisschop pen gegaan. Zij bleken het met onze zienswijze fundamenteel eens te zijn, maar zagen geen oplossing. „In de nationale bisschoppenconferentie kennen wij hetzelfde conflict. Sommige collega's groeten ons niet meer. Zij vinden ons contestanten die het gezag in de kerk ondermijnen", zeiden zjj. Wat vroegen wij van onze bis schop Bolatti? Ten eerste hervorming van zijn curie, die louter juridisch is inge steld. Ten tweede vorming van pas torale groepen: priesters, die sa men leven en samen werken. Ten derde een pastorale week voor bijscholing van de priesters. Ten vierde: laat de Spaanse priesters die hier werken na een vakantie terugkeren in hun arbeid. 4 november 1968: 25 priesters gaan naar bisschop Bolatti om met hem over onze eisen te spreken. Geen resultaten. De bisschop ziet in onze wensen slechts ondermij ning van het kerkelijk gezag. 25 november: Vergadering met de bisschop die op niets uitloopt. I 27 november: Drie priesters rei- Izen naar Buenor Aires om de situ- I stie van Rosario te bespreken met de Argentijnse bisschoppenconfe rentie. De bisschoppen Caferata, Ponce e Leon. Angeleli en Devoto ontvan gen ons informeel. Zij raden ons aan een brief te sturen aan het he le episcopaat. Wij beschrijven daar in de situatie van Rosario, onze pogingen tot gesprek, ons gewetens conflict: kunnen wij de bisschop blijven gehoorzamen tegen alle con cilie-eisen tot vernieuwing in, of moeten wij tegen onze bisschop ageren om trouw te kunnen zijn aan de kerk. Wij vroegen de Ar gentijnse bisschoppenconferentie, deze ene collega terecht te willen wijzen. Het antwoord luidde: Wij hebben het recht niet, een van de bisschoppen terecht te wijzen. Hier op hebben wij de paus geschreven. Deze brief werd door veertig van de honderdtien priesters in Rosario ondertekend. Van de paus geen ant woord. Dan volgt op 17 februari van dit jaar het cynische slot van het eerste deel van dit proces: de pastorale vastenbrief van bisschop Bolattie met als titel: over de dia loog. Eind vorig jaar hen ik een Spaan se priester gaan vervangen die. na vijf jaar onafgebroken werken in Rosario. op vakantie ging. Ik werd zodoende voor enkele maanden pas toor in een arbeiderswijk aan de rand van de stad, waar een chris telijke gemeenschap leeft onder de naam Godoy. Deze mensen delen gemeenschappelijk hun bezit en leg gen zich toe op een dynamisch christelijk leven. De Spaanse priester had er de misstipendia afgeschaft. Hij had een eenvoudige misviering inge voerd, waarvan de woorddienst in dialoogvorm gebeurde tussen pries ter en volk. Bisschop Bolatti was het hiermee niet eens. Al lange tijd had hij naar wegen gezocht om aan deze buitenissigheden een einde te maken. Zij vormden zoals altijd een ondermijning van zijn gezag. Terwijl ik daar ben om de Spaan se priester te vervangen- stuurt de bisschop een priester uit zijn curie om het vroegere regiem weer in te voeren. De Godoy-groep tracht de curie-man van zijn ongelijk te overtuigen. Niets helpt. Ook een audiëntie bij de bisschop wordt af gewezen. Op een zondag proberen de parochianen een gesprek met de curie-priester te voeren tij dens de mis. Furieus en woedend trekt de priester zijn gewaden uit en probeert zijn interumpeerders buiten te zetten. Hij schreeuwt: „Jullie zijn geëxcommuniseerd". Tenslotte worden de kerkgangers met behulp van gewapende politie naar buiten gewerkt. Als de Godoy- groep nog eens bij de bisschop probeert binnen te komen worden zij door de politie aan de deur ge ïdentificeerd: zij zijn immers, zo als alle oproerige arbeiders, com munisten, zo menen kerk en staat, die twee handen op één buik zijn. de Een volgende zondag worden in kerk pamfletten rondgedeeld met opmerkingen over wat volgens de bisschoppenconferentie van Me- dellin, die inmiddels gehouden is, een christelijke gemeenschap is. Ook komt er een brief van de bis schop aan de parochie. De bisschop vraagt zich af of hij deze mensen, die het gezag in de kerk aantas ten wel ontvangen mag. Of is het niet veeleer zo, aldus de bisschop, dat u mij vergeving moet vragen. Een aantal priesters tracht tever geefs tussenbeide te komen. Op zondag 23 februari beslist de Godoy-gemeenschap de curie-pries ter niet meer in de kerk toe te la ten. Er ontstaat een discussie op het kerkplein. Politie tracht met mitrailleurs een toegang te force ren. Het lukt niet. De discussie wordt in het politiebureau voortge zet. De commissaris kiest de wijs te partij: zoek dit maar uit met de bisschop- het is een kerkelijke aan gelegenheid. Dan vertrek ik voor twee weken naar het zuiden. Toen ik terug kwam, vernam ik van een van mijn studenten dat de bisschop mij in middels uit mijn ambt ontheven had. Tevens had hij mij verboden, examens af te nemen. De studen ten namen dit niet, beschouwden deze beslissing als een aanval op de autonomie van de universiteit. Elf priesters trachtten haar suspen sie ongedaan te maken. Dit lukte niet en was voor hen de aanleiding om, uit solidariteit met mij, hun ontslag als priester aan te bieden. „Wij kunnen niet langer uw mede werkers zijn, die ons negeert. Wij willen niet medeplichtig zijn aan uw zonden van koelbloedige onmen selijkheid", zo schreven zij in hun ontslag-aanvrage. De bisschop spoort hen middels de pers, aan na te denken. „Ik ben altijd bereid tot gesprek. U wilt structuren in de kerk veranderen. Dit kan niet, want gezag is volgens het evange lie in de kerk noodzakelijk". Ook de leken, niet alleen de Go doy-gemeenschap, komen tegen haar bisschop in verzet. Zij wen sen niet dat zij de beste priesters verliezen. De raad voor katholie ke actie tracht te bemiddelen maar op dat moment was de bisschop verdwenen. Hij probeerde Paulus de zesde voor zijn visie te winnen. Het pauselijke antwoord kwam in een brief: bisschop Bolatti, neem het tweede Vaticaans concilie ais leidraad voor uw pastoraal- Waar op Bolatti in de kranten liet be kend maken, dat de paus hem steunde, dat er niets op te lossen viel. en dat hij het ontslag aan de elf priesters verleende. Dan verschijnen op pleinen en openbare gebouwen leuzen als: „Bolatti treedt af", kerken worden bezet gehouden om curie-priesters de toegang te verhinderen. Politie- geveehten. Drie gewonden. Grote verontwaardiging heerst in heel Roario. De kranten schrijven „Volksvergaderingen verontwaar digd over zeer slechte bisschop van de kerk". 400 Argentijnse priesters laten hun bisschoppen weten, dat zij so lidair zijn met de ontslagen pries ters van Rosario. De acties tegen het absolutistische gezag van de kerk, verbreiden zich over geheel Argentinië. Ook priesters in Chili en Uruguay stemmen er mee in. Overal in Latijns-Amerika rijst ver zet! Priesters en lekengroepen ne men het niet langer. Hun actie-pun ten betreffen allereerst de kerke lijke structuren. De niets zeggen de, zoet-gevooisde liturgie en ver volgens ook de nalatigheid van de kerk in de moeilijke sociale vraag stukken. De contesterende priester- groepen blijven buiten de officiële kerkstructuren samen komen met gelijk gerichte lekengroepen en ont werpen acties. Andere priesters wachten de komst van nieuwe bisschoppen af, die wel de nieuwe inzichten van de wereldkerk willen doorvoeren en betuigen inmiddels sympathie met ons werk. In het bisdom Rosario alleen al werken dertig van de hon derdtien priesters buiten de offici ële kerkstructuren, en meer dan vijftig anderen hebben zich achter ons gesteld. De oplossing kan niet juridisch gevonden worden. De vernieuwing van de kerk in Rosa rio en elders in de wereld is een kwestie van bekering. Terugkeer naar kerkelijke structuren is niet meer mogelijk- Tot zover Francesco Rnben Pa renti. Intussen hebben studenten en le den van de arbeidersgemeenschap Godoy geld bijeengebracht om Pa renti te laten deelnemen namens de priestergroepen in Argentinië, aan de Eu-opese priestergroepen die in de Waldenzer-faculteit te Rome vergadering over het thema „De kerk bevrijden om de wereld te bevrijden". Aanslui tend op deze bijeenkomst bezoekt Parenti nu priestergroepen in Ne derland, Duitsland, België en Frankrijk, die in denken en hande len verwant zijn. Hij vindt dat in onze tijd, waarin de kerk naar col legiale verhoudingen zoekt (verge lijk de bisschoppen-synode), het lijden van de ene lokale kerk be kend moet zijn aan de andere. Me ieverantwoordelijkheid vraagt me- ïe-lijden van de universele kerk, co meent hij. (Van een onzer verslaggevers) r»FN HAAGDe iongeman, die bekend heeft schuldig te zijn aan de bo® 5ü,in a, 2 Hiag" is in gezelschap geweest van een 22-jarige Iranese j g bem in een Amsterdams hotel heeft gelogeerd. Het meisje ,s op de dag van de aanslag per vliegtuig teruggereisd. Over het onderzoek heeft de Haag se politie dinsdag nadere bijzonder heden verstrekt. „Als dader van de aanslag werd een jongeman gegrepen die zei te he ten Taysir AU El-Attar, geboren in 1953 te Jericho. Bij zijn verhoor ver telde hij met de trein samen met een man (62) naar Nederland te zijn ge komen. Hij zou vijf dagen over deze reis gedaan hebben. Ook vertelde hij dat hij gedurende de gehele reis de handgranaten waarmee hij de aanslag moest plegen, in een koffer bij zich had gehad". De politie betwijfelde dit verhaal. Het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina gaf na de aanslag de naam van de dader vrij: Wael Mo hammed Hassan. Bij zijn verhoor er kende de jonge-n dat hij onder laatst genoemde naam bekend stond in het kamp waar hij opgeleid werd. Er werd in Amsterdam een onder zoek ingesteld, omdat de poütie de indruk had dat die jongen daar was aangekomen. De politie vond een ho- telkaart die op naam stond van Has san, met als voornaam Waal of Maal. Het bleek dat Hassan niet alleen daar verbleven had, maar vergezeld was geweest van een jonge vrouw van omstreeks 22 jaar. Enkele personeelsleden van het hotel herkenden de jongen aan de hand van een politiefoto. Van de vrouw ko-n een redelijke beschrij ving geven worden; zij waren een nacht in het hotel gebleven en de volgende morgen vroeg vertrokken. De jongen bleek Wael Hassan te he- ten, was te Bagdad geboren in 1953, en had de Irakese nationaliteit. Om vanuit een der landen uit het Midden-Oosten Nederland te mogen binnenreizen, is een visum verplicht. Bij het nazoeken van het visumregis- ter uit Baghdad werd de naam van het meisje gevonden. Haar foto kwam zo snel mogelijk naar ons land. De politie vermoedde dat zij per vlieg tuig naar ons land waren gekomen. Op zondag 7 september om 15.58 uur was een vliegtuig van de K.L.M. vanuit Beiroet op Schiphol geland. De twee Irakezen waren om ongeveer 17.00 uur in het hotel aangekomen. Het was dus waarschijnlijk dat zjj met dit vliegtuig waren gearriveerd. De marechaussee op Schiphol slaag de er niet alleen in de tickets van Beiroet naar Amsterdam te vinden, maar ook de terugreistickets van het' meisje op maandag 8 september. Uit het feit dat de terugreisticket werd teruggevonden moet (aldus de politie) afgeleid worden dat het meis je inderdaad met dat vliegtuig is te ruggereisd. De bij de politie bekend zijnde personalia van het meisje zijn: Maryam Khalik Al-Badri, geboren in 1947 te Bagdad en woonachtig te Bagdad. (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) NEW YORK Columbusdag in New York., er is een optocht van doedelzakspelers, tamboers en trom petters en kwiekstappende majoret tes, van 15 kilometer lengte. In de kopgroep bevindt zich Mario Procac- eifio de democratische burgemees terskandidaat met een brede grijns °P zijn gezicht: een kleine, donkere wan met een heel dun snorretje en oen zwart glimpak. Hij wuift en gaat do Fifth Avenue op en dan een half dnr later is hij daar weer. En na dog een half uur komt hij weer langs, j'o goede oude Mario sprong de hele t'jd aan het einde van de route in een Witte sportwagen en reed dan snel wngs de Madison Avenue, zodat hij de route driemaal af kon leggen, hij Weeg op die manier drie porties toe- JWgingen en publiciteit.De goeie oude Mario. In de zonneschijn temidden van de trombones ziet hij er niet anders uit dan een hansworst en een pias. Maar zoals een populariteitsonderzoek van oe New York Times vorige week aan toonde, gaat het in de verkiezingen lii ^wsemeesterschap hoofdzake- Jk om het vraagstuk van orde en t. (er zijn 25 van deze verkie- wgen in grote Amerikaanse steden de gang.) en oom Mario verte- r!1T.?°rdigt ten zeerste de „orde en cht voorstanders. De kleine man wet de grote stok. J™ ie van Manhatten af naar het v oreen gaat, door de grauwe ellende Harlem naar de verlatenheid van de Bronx, dan leer je Procacci- no in zijn eigen omgeving kennen- We staan op de hoek van Fordham Straat en Grand Concourse, een rom melige winkelcentrum vol met bier stalletjes en worstverkopers. Mario „komt er aan". Een menigte verza melt zich rondom de vrachtwagen met de luidspreker en zijn helpers met harde gelaatsuitdrukkingen, grij zend haar en met goedkope pakken aan staan klaar om zijn komst voor te bereiden. „Binnen een paar ogenblikken zal meneer Procaccino hier zijn. In tus sentijd kan je nadenken over een paar vragen en feiten, in Manhatten wordt het vuil 4 tot 5 maal per week opgehaald hoe komt het dan, dat jullie vuil nooit wordt opgehaald?" Over burgemeester Lindsay: „Linds- say en zijn Limousine-liberalen. Hij maakt zich alleen maar druk over Manhattan. Die vent heeft een stads plattegrond nodig om in de Bronx te komen." Bovenal over de misdaad: „jullie weet, dat Fordham Straat na 9 uur uitgestorven is, omdat jullie bang zijn om dan nog op straat te zijn. Jullie weten, dat men de win kels barricadeert. Als meneer Pro caccino hoort over een oude vrouw van 70 jaar die neergeslagen en be roofd is, dan wordt hij woest en daar is hij dan. Mario Procaccino van orde en recht." Ruim tweehonderd mensen stor men naar zijn auto toe. Men klopt hem op de rug en men lacht uitbun dig. Procaccino loopt 15 ninuten lang rond, de mensen kunnen hem een hand geven en hem aanraken. Het enige dat hij zegt is, „hoe maakt u het. beste man?" en dan rijdt hij weer weg. Hij zegt hoe langer hoe minder gedurende de campagne, om dat zijn boodschap toch wel bekend is en omdat hij iedere keer, als hij iets zegt een aantal stemmen ver liest, want wat hij zegt is nogal dom, onhandig en simplistisch. Maar Mario heeft al een heleboel stemmen. Dus zou het niet erg zijn, •Os hij er een paar verloor. Wat waren dat voor mensen, die naar- hem kwamen kijken in de Ford hamstraat? Blanken van middelba re leeftijd behoren tot de kleine bur ger jj- Flatbewoners, die hun buik vol hebben van Lindsay en zijn stijgende belastingen, zijn vuile riolen, zijn stu dentenaanhangers, zijn slapheid te- de negers de misdaad op de straten. Een grote misdaad voor iedere mi nuut, iedere 10 uur een moord. De leuzen van Procaccino spreken boekdelen. „Een goede behandeling voor iedereen": dat betekent, dat, het blanke Brooklyn boven het zwarte Harlem bevoorrecht zal worden. „Een schone stadeen veilige stad": voorwaarts stormen de politieagen ten al zwaaiend met hun knuppels „Opvoeder, jurist, rechter, opzich ter". Zelfs deze aanspraken op per soonlijke glorie en voortreffelijkheid zijn met verkiezingsmodder bespat, sinds Mario's zeer geroemde staat van dienst eens aan een nader on derzoek is onderworpen. Je wordt telkens weer door de sym boliek getroffen in deze verkiezings campagne. Aan de ene kant is daar John Lindsay na Chappaquiddick waar Edward Kennedy zijn politieke einde vond, de laatste echte liberale strijder. Aan de andere kant Procac cino. Een partijpoliticus, een „bemid delaar", een conservatief, een reac tionair, die de tijd terug wil zetten tot vóór Kennedy. De grootste stad van Amerika beslist nu voor geheel Amerika bij volmacht, hoe zij gere geerd wil worden: door de open hapd of door de gebalde vuist, door Lind say of door Procaccino. Het is een beslissing, die grote nationale conse quenties moet hebben en die de tendens in de stedelijke be'sturen en dus in de ghettoverhoudingen zal be palen tot ver in de zeventiger jaren. Als je de zaken zo stelt, dan lijkt de keuze duidelijk. Maar in het ge val van New York ligt het anders en doen zich grote moeilijkheden voor. Niets is hier gemakkelijk. De geschil punten zijn even rommelig en vuil als de grote parkeerplaatsen. Lindsay ziet er op de televisie ge weldig uit (laat hem naar Holly wood gaan. daar hoort hij thuis", roepen de aanhangers van Procacci no). Maar in levende lijve valt hij wat tegen, dan lijkt hij meer op een houten Indiaan, een mannequin, die wel knap is, maar een beetje saai- De grote zwaargewicht, die niet weet hoe hij er hard en gemeen op los moet slaan. „Iedereen, die iets tracht te doen, maakt daarbij vergissingen, ik niet uitgezonderd", zegt hij. Misdaad, verdovende middelen en stadsvuil zijn de werkelijke vraag stukken. Neger- en joodse extremis ten wagen een strijd op leven en dood Een pamflet zegt. „alle joodse moe ders leven in een staat van grote angst. Deze jungle is de schuld van Lindsay." De burgemeester kan slechts zijn vergissingen, niet nage komen beloften toegeven en dan be ginnen te praten over verre horizon- Een beëindiging van de oorlog in Vietnam, waar men onophoudelijk voor pleit, zou New York genoeg vrij gekomen belastinggelden geven om binnen een week 10.000 politieagen ten boven het huidige aantal in te zetten. Per jaar stuurt New York 22 mil jard aan belastingen naar Washing ton en krijgt precies 1 miljard terug. De stadsgrenzen zijn oud en totaal uit de tijd. De federale en staatsbe sturen zuigen New York leeg. Actief leiderschap is het enige antwoord. „Ik wil, dat er gestreden wordt voor onze mensen, niet onder onze men sen". En wat dan nog? langs de ar moedige straten van de New Yorkse voorsteden vertellen supporters van Mario je een ander verhaal. „Het enige wat je nodig hebt om de straten schoon te krijgen is een sterke rug en een bezem" ze moesten die steun trekkers aan het werk zetten om de parken en de gebouwen schoon te alle Zeer geachte Nederlanders. Dit te geen open brief aan u, maar wed een teken van bezorgdheid over het peil van dit kabinet. We kunnen haast wel zeggen dlit kussende kabinet. In de tijd dat er schoten voor de boeg worden gegeven door een waarachti ge christen-politicus, de btw-verho» ging wordt uitgesteld en ministers (ook zij) smokkelen, kussen bewind voerders maar raak. Klompé liet het zich doen door G. K. van 't Reve; premier De Jong buigt zich even (een klein beetje maar) om een volle zoen in ontvamgst te nemen van een lief, maar tóch (communisbin-haters!) Oosteuropees meisje. Waar moet dat naar toe? Wamt zó lief zijn die ministers niu ook niet Ik geloof dat wij burgers wat kieskeuriger moeten zijn wie wjj met kussen vereren. De ziekenhuizen zo bericht mij een collega, die er geweest is en er dus alles van weet gaan ook al met hun tijd mee. Vroeger was alles potjeslatijn wat de klok sloeg in de wereld van de dokters. Nu is het Engels in opkomst, „Intensive Care", „Coronair Unit" lees je nu op de deu ren en er zijn meer van die kreten. Niet dat diat erg is, want Engeland, en de Engelsen zijn zio heb ik nog pas ondervonden geweldig. Maar in die ziekenhuizen verwacht je nu wel ieder moment dokter Kildare te zien opdraven. Maar ook dat valt tegen. De dok ters hebben nog gewoon namen van het Jansen en Tilanus-soort! Met een Brandt-schone led begin nen, maar ook een B randt-slang te een slang in de politiek. De synode is voorbijmaar de no den stijgen verder. Het horeca-wezen, in het centruim van Tilburg heeft nu nog maar voor 60 gasten een bed. De rest zal vol gende zomer wel als „Heuvelslaper®" worden opgepakt! Gerben Karstens is pisnijdig. Vrij naar A.M.G. Schmidt: „De ko ning van Lombardije die ging op een fiets uit rijden. En hij wuifde naar links en hij wuifde naar rechts en hij wuifde naar overal". De Pel-len van de ogen valient De groeten vandaag overigens aan prof. Tinbergen, Willy Brandt, Doef, minister Klompé (die het oneens is met haar ambtgenoot Beermdnk) en Lucy Ball. En natuurlijk ook aan u allen. Het beste. MERIJN (ADVERTENTIE) houden." Het is een heroïsche strijd en oude partijgrenzen zijn verdwenen. Procaccino en Marchi (de bleke, nauwgezette republikein) tegen Lind say, die nu voor de liberale partij uitkomt en de jongere generatie, de de radicalen en de gekleurden onder zijn banier verenigd. Op het moment met nog ongeveer een week voor de boeg schijnt Procaccino duidelijk voor te liggen. Het kan zijn. dat de burgemeester nog inloopt. De New York Metropoli tans, de helden van het plaatselijke baseball (honkbal) hebben champag ne over hem gegoten Hij beschikt over drie maal zoveel geld om zijn campagne mee te voeren- drie maal zoveel televisiereclames en Frank Sinatra en senator Jacob Javits steu nen hem. Hij koopt zichzelf terug in de race. Procaccino, 57 jaar oud en een komisch figuur, verknoeit zijn kansen misschien. De waardigheid die hij had als stadscontroleur, de op twee na zwaarste baan in New York, neemt zeer snel af. Maar Procaccino met „orde en recht" als zijn motto staat toch zeer sterk, als hij zijn huidige populariteit weet te handhaven, dan zal hij een plaats in de Amerikaanse geschiede nis krijgen, als het pafferige ventje op de hoek van de straat, die de „nieuwe politiek", de hoop 'en de il lusie van de zestiger jaren, het dichtstbijzijnde riool intrapte, en bur gemeester werd. Copyright The Guardian-De Stem. BERLIJN (AFP) Drie jonge Oostduitsers van 19 en 20 jaar zijn dinsdag zwemmend naar West-Ber- lijn gevlucht. Zij wisten onopgemerkt door de Oo-stduitse grenswachten een water diat Oost. en West-Berlijn scheidt, over te steken. Totaal ver kleumd zijn zij onmiddellijk naar een ziekenhuis overgebracht. (ADVERTENTIE) eindhoven in de philips-jubileum-hallen dagelijks Lm. zondag van 2—11 uur, kijken, keuren,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7