Kijk naar STËHIU^ KOOS SPEENHOFF: iCns spotter met de uitgeholde waarden van de brave burgerij I tussen haakjes mn i: Parlement I Kwakzalver Driemaal NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederlands): BELGIe (Frans) DUITSLAND I DUITSLAND II Luistèr naar Flirtations Andere toekomst Kans Protesten Verbleekte roem Tv-reportage uitreiking Erasmusprijs Achter het nieuws' speciaal over artsen Zritt V" hier verstrekt ZUID-NEDERLANDSE BEURS hartveroverend DE STEM VAN MAANDAG 27 OKTOBER 1969 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 JOURNAAL 19.07 SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE 19.16 ALLEEN OP WEG. 19.30 BRENG EENS!EEN ZONNETJE Liedjes van vroeger voor be jaarden. 20.00 JOURNAAL 20.20 HIER EN NU 20.45 PLEASE SIR! 21.25 GEVRAAGD Godfried Bomans in gesprek met drie jonge juristen. 22.25 PSALTER 22.35 JOURNAAL TELEAC 22.40 STATISTIEK 23.10 SLUITING 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 OPMAAT 20.00 JOURNAAL 20.20 CORONATION STREET 20.45 SPREEKUUR VOOR ARTSEN 21.35 IRONSIDE 22.30 ERASMUSPRIJS 1969 22.25 JOURNAAL 23.00 SLUITING 14.05 -15.50 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTTRIBUNE 19.20 AVONTUREN IN DE STILLE ZUIDZEE 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 FILMTRIBUNE 22.15 GASTPROGRAMMA 22.45 NIEUWS 14.00 14.30 en 15.00 SCHOOL TELEVISIE 18.10 NIEUWS 18.15 VOOR DE KLEUTERS 18.30 AFFICHES 19.00 ANTENNE-SOIR 19.25 VOOR DE KLEUTERS 19.30 SPORTPROGRAMMA 20.00 JOURNAAL 20.30 LES WALLONS 21.00 SIAL IV. 21.55 SIGNES DES TEMPS 20.00 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 20.15 REPORT MÜNCHEN 21.00 REIZEN IN DUITSLAND 21.45 FISCHER EUROPAS 22.30 JOURNAAL MET COMMEN TAAR EN WEERBERICHT 22.50 DAS MAL EN ORANGEN- SOUFFLé 0.00 JOURNAAL 17.30 NIEUWS EN WEERBE- RICHT 17.35 UNSERE KLEINE SHOW 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 OP DE JAARMARKT 19.10 SÜSS, ABER EIN BISSCHEN VERRÜCKT 19.45 HEUTE 20.15 GESUNDHEITSMAGAZIN PRAXIS 21.00 DIE BRÜCKE Duitse speelfilm. 22.40 NIEUWS en WEERBERICHT Maandag 27 oktober HILVERSUM I 402 M VPRO: 12.00 VPRO-Maandag: klassiek variété. (13.00 Nieuws). 14.25 Schoolradio. 14.45 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. NOS: 15.00 Operettefragmentem (gr)- AVRO: 15.30 Extra: toegiften uit openbare concerten (opm). 16.00 Nieuws. 16.02 Camta America: lichte muziek uit Latijns Amerika. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Brabant journaal. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind u door praatje. 18.30 Mireille Mathdeu in een live-show 19.30 Nieuws. RVU: 19.35 De Inter nationale Rode Kruis Conferentie te Istanbul. Spr.: A. van Emden, m. m.v. J.C. Margadant. NOS: 20.05 Arbeidsonrust, klankbeeld. NVSH: 22.10 Sextant, radiomagazine van de NVSH. NOS: 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. AVRO: 22-43 Radio journaal. NOS: 22.55 Stereo: Me tro's Midnight Music: Metropole or kest, licht trio en solisten. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M NCRV: 12.00 Los-Vast: gevari eerd programma. (12.05 Lezerus- waardigheden; 12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten). 14.04 Stereo: lichte grammofoonmuziek. 14.25 Sterren van de toekomst: kamer muziek door jonge solisten (opn.) 15.00 Hervormde middagdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland: informatie over Zeeland, afgewis seld met muziek. (16.00 Nieuws) 17.20 Overheidsvoorlichting: Surina me Journaal. Spreker: Mr. dr. H.J. Roethof. NCRV: 17-30 Voor de kleu ters. 17.45 Voor de jeugd. 18.00 St reo: Meisjeskoor met instrumen taal sextet. 18.19 Uitzending van de Partij van de Arbeid. 18.29 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Litenama: radiokroniek over boeken, schrij vers en toneel. 19.15 Klassieke ge wijde muziek. 19.45 Stereo: Prome nade orkest en solist: amusements muziek. 20.25 Op de man af, praat je. 20.30 Stereo: Radio-philharmo- nisch orkest en solist: klassieke mu ziek. 21.30 Waar is de korporaal? Die is z'n eigen opmaken!, klank beeld. 22.00 Stereo: Jazzmuziek door trio met solisten. 22.20 Medita tie. 22.30 Nieuws. 22.40 Voorrang: een artiestiek voorkeursprogram ma. 23.30 Vers in het gehoor: lite rair programma. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM IH 240 M EN FM TROS: 12.00 Nieuws- 12.03 Lynx (of los). KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actualiteiten. 13.08 TNT: muziek van één tot twee. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop-In: gezellig aanplaten. 15.00 Nieuws. 15.03 Holster: pop en countrymuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 10 RRRrrr.... popmagazine 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draadjijofdraaiik: ver- zoekplatenprogramma. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek. (12.08 Landbouwkroniek. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-berichten voor schippers). 13.00 Nieuws, weerbericht, dagklap per en beursberichten. 13.20 Tafel- muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School radio (15.00-15.03 Nieuws) 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 De ramen open: voor de zieken. 17.00 Nieuws, weerbericht en mede delingen, aansluitend: Blues, negro spirituals en gospelsongs. 18.00 Nieuws. 18-03 Popmuziek. 18.28 Paardesportuitsl-agen. 18.30 Inter mezzo. 18.45 Sport. 18.52 Taalwen- ken. 18.55 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en actua liteiten. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.45 Missieklankbeeld. 20.00 Opera kroniek. 22.00 Nieuws, berichten en cultureel nieuws. 22.15 Gevarieerd programma (23.00-23.10 Nieuws). 23.40 Nieuws. 23.45-0.30 Uitzending voor de zeelieden. Dinsdag 28 oktober HILVERSUM I 402 M AVRO: 7-00 Nieuws. 7.10 Och tendgymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30- 8.33 De Groenteman). 8.50 Morgen wijding. NOS: 9-00 Uitgebreide re portage of herhaling NOS-program- ma. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissan ce (opn.) AVRO: 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen: popu lair verzoekplatenprogramma. 11.00 Nieuws. RVU: 11.02 H. Wielek spreekt met Joh-an van der Keuken. AVRO: 11.32 Rondom 12: program ma voor de vrouw (11.55 Beursbe richten) HILVERSUM II 298 M NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het le vende woord. 7.15 Op het eerste ge hoor: klassieke grammofoonmuziek met nieuws en actualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde muziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huis vrouw. 9.35 Stereo: amusements muziek (gr.). 10.00 De krijtkring van de dood, godsdienstige lezing. 10.15 Opera-aria's (gr-). 11.00 Nws. 11.02 Ferdinand Huyck, seriehoor spel (deel 3 - herh.). 11.29 Voor de zieken, plm. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM IH 240 M EN FM VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijk gevarieerde visite. The flirtations, drie fraaie Ameri kaanse (neger)meisjes, weten wat zingen is. In de schaduw van de voor treffelijke Diana Ross met haar Su- premes hebben de Flirtations zich op het voorste plan aardig kunnen handhaven, zonder nu de absolute top te bereiken. Dat komt voornamelijk omdat Vio la Billups niet zo'n buitengewone stem heeft als Diana Ross. Voor de rest maakt het niet zo verschrikke lijk veel verschil. Handig gemaakte platen, met een orkest op de achter grond en twee van de drie Flirta tions aan het „oe-hen, aa-hen en he en". Het best gebeurde dat op num mers als Nothing but a heartache, en Someone out there. Deze twee hits staan ook op hun nieuwste el- ook een met vaart gemaakte lang- speler. Wayne Bickerton was - zoals steeds - verantwoordelijk voor de productie. Nasst de twee hits staat er niet zo veel topwerk op deze plaat. Het lijkt allemaal wat op elkaar. Steeds weer dat orkest, met de iets teveel ruim te krijgende bas, en niet al te veel variatie in het vocale gedeelte. Maar ondanks dat is de eindindruk zeker niet slecht. E. LOOMANS Sounds like the Flirtations (De- ram SML 1046). (Van onze showredactie) de plaats voor Koos Speenhoff vrij. DEN HAAG Het is 3 maart 1945. Boven het Haagse Bezuiden- houtkwartier, waarvan de bewo ners zich manmoedig door de hongerwinter proberen te slaan, verschijnen geallieerden vliegtui gen, de zichtbare representanten van de bevrijders. Maar de toe stellen komen niet om te bevrij den: de bommenluiken gaan open en seconden later gaat het Bezui- denhout onder in een hel van rook en vuur. Onder de puinho pen tientallen doden. Een van hen heeft een beroemde naam: Koos Speenhoff. Hij is bekend als cabaretier van allure, dichter, liedjeszanger en te kenaar bovendien. Bezinger van bet vaderland van voor die grote crisis jaren; vaderlands propagandist in de jaren vain de eerste wereldoorlog; maar later ook: de wat bangelijke burger uit de tweede wereldoorlog, niet fout en niet goed, zoekend te be houden wat hij had: een zorgenvrij leven met een portie oude roem, die nog niet verbleekt was. Een man, die in 1943 nog eens op het toneel vam Odeom in Den Haag was gaan staan. Maar voor Speenhoff was er geen „ma de oorlog" meer. Aan de voor avond van de bevrijding werd hij begraven op Crooswijfc in Rotterdam. Enkele weken later stierf ook zijn vrouw, die bij het bombardement ernstige verwondingen had opgelo pen. Op hun grafsteen staat Speen- hoffs lijfspreuk: ,,'t Is anders". Die steen is vrijwel het enige monument diat in dit land aan Speenhoff herin nert. Goed, elders in de Maasstad lebben artiesten uit het cabaretvak een klein beeldje voor hem opgericht een beetje onopvallend en achteraf. Het stelt Speenhoff voor, zoals hij in zijn beroemdste jaren optrad, met pandjesjas en gitaar, nog niet aan gestoken door de burgerlijkheid, waarin hij zich zo wel zou gevoelen en die hem er zelfs toe dreef het on nette woord „billen" uit een van zijn beroemdste liedjes „Het broekie vam Jantje" te schrappen en het te ver vangen door „beentjes". Speenhoff was toen „de Speenhoff" al lamig niet meer. Koos Speenhoff werd 23 oktober 1869 in Kralingen geboren in een tijd, dat niemand niog wist wat „ca baret" was. Zelfs in het verre Parijs niet, dat nog enkele jaren zou moe ten wachte nop dekomst van de eer ste grote moderne cabaretier Aris- tide Bruant, die op de stijl van Speenhoff grote invloed zou hebben. Nederland zelf zou nog tot 1891 moe ten wachten op de komst van de eer- Nederiamdse cabaretier, Eduard Ja cobs, in een benedenhuis aan de Am sterdamse Quellijnstraat de eerste Nederlandstalige cabaretliedjes ten beste zou geven. De trotse jonge vader van Koos Speenhoff zag de toekomst van de boreling heel wat minder avontuur lijk. Papa Speenhoff was fabrikant en zoon Koos zou moeten studeren. Intussen zou papa de directiestoel voor hem warm houden. Koos Speen hoff deed wat een oppassend jong mens anno 1879 behoorde te doen: hij ging studeren: de hbs in Rotter dam, de machinistenschool in Hel- levoetsluis en de praktijk bij de ma rine. In het vaderlijke bedrijf, dat in Krimpen aan de Lek stond, was Maar Koos had geen fabrikanten- bloed. Hij wilde „de kunst" in en hij had een aardige tekenaanleg, die hem te pas zou komen. Terwijl vader zich verzoende met het idee, dat zijn opvolger als directeur zeker niet Koos Speenhoff zou heten, liet de jongeman zijn haren groeien naar de kumstenaarsmode van die tijd en huurde hij samen met een vriend een atelier in Rotterdam. De vriend schilderde beter (het was „de" Kees van Dongen), maar Speenhoff was beter ter taal en hij voelde zich gepakt door die heel nieuwe kunstvorm van 't „cabaret". Hij verslond de teksten van mannen ais Bruant, die in de tijd van wijdlo- perige liederteksten het harde, direc te, provocerende en desnoods kwet sende oabaretlied had geschapen. Zulke liederen maken en brengen: het ontwaakte ideaal van Speenhoff. In het atelier van Van Dongen zong hij zijn eerste zelfgemaakte liedjes voor een groep artistieke vrienden. Dat was omstreeks 1900 en het wach ten was op een gelegenheid om aan een liedjeszamgerscarrière te begin nen. Koos Speenhoff was ail ruim de der tig jaar gepasseerd toen hij zijn eer ste kans kreeg. Die dankte hij aan de vereniging „Het vrije toneel". Bewonderaar van alles wat op de planken stond, had hij zich voor de artiesten van het gezelschap regel matig verdienstelijk gemaakt door partijen over te schrijven en toen op een dag een gat in het matineepro gramma van „Het vrije toneel" viel, herinnerde men zich de gedienstige jongeman, die zo drommels aardag zingen kon en die van zulke nieuw modische verzen maakte. Koos Speenhoff mocht het gat in het programma opvullen en hij zong, gekleed iin de lange zwarte jas, die zijn „handelsmerk" zou worden en zichzelf begeleidend op de gitaar. Het publiek brak de tent (het was de Tivoli-schouwburg af: Koos Speen hoff had zijn visitekaartje nadrukke lijk aan het Nederlandse publiek ge presenteerd. En hij ging door met presenteren: weldra kwamen zijn liedjes gebundeld uit onder de titel „Liedjes, wijzen en prentjes door J- H. Speenhoff". Ook prentjes, want Speenhoff mocht dan geen groot schilder worden, tekenen kon hij nog altijd best. In 1904 stond hij in Amsterdam op het toneel van Odeon aan het Singel, samen met de grote Eduard Jacobs en een zangeres uit Antwerpen, die haar lauweren in het „cabaret airtis- tique" al verdiend had: Cesarine Priimz. Niet lang daarna heette ze me vrouw Speenhoff. Ze ging_ optreden in circusvariété Pflaging in Rotter dam, waar ook haar echtgenoot zijn talenten mocht tonen. Samen zouden ze weldra beginnen aan roemrijke, maar ook beruchte tournees door het land. Die beruchtheid lag overigens minder aan de Speenhoffs dan aan delen van de brave burgerij, die maar slecht verdragen kon, dat Speenhoff met uitgeholde waarden spotte en haar met de neus door de eigen labbekakkerij haalde. De protesten kwamen vooral uit katholieke kring. Dat was niet ver wonderlijk. Er bestond destijds een katholieke vereniging „Voor eer en deugd" en het was Speenhoff een waar genoegen, deze kuise ballon door te prikken in een eenaktertje, dat overigens door een zekere A. DRIE dagen algemene beschouwin gen bijwonen in ons aller Tweede Kamer (vorige week), is eein ver moeiende bezigheid. De sprekers, de een saai en de ander interessant. Plegen nogal eens tot in de kleine uurtjes bezig te zijn- Naast de vele opvattingen, die vorige week nieuws in de kranten waren, steek je ook zijdelings nogal eens wat op. Een verkeerde image van de Kamer kwam kennelijk over hij de scholieren die wij achter ons op de tribune hoorden opmerken, dat ze allemaal bezig zijn met le zen, schrijven of praten, terwijl er een spreker aan het woord is. Hel minste wat ze kunnen doen is toch luisteren?" Diezelfde image wordt ook wei geweld aangedaan, als je vanaf de tribune ziet, dat het ew kamerlid protesteerd als een TV- camera een close-up maakt van oer ander kamerlid dat zit te' lezen, of ms de bodes de verschillende foto grafen onder hun werk vriendelijk doch beslist uit de kamer „weg dringen". Zo is ook het beroemde „koker- De dat met mededelingen en noti ties voor de ambtenaren of de pers tribune langs een katrol heen en weer gaat een uiting van een wat archaïsche werkwijze. Die is volkomen tegengesteld aan die van (o.a.) drs. Th. Westerterp, lie, zo hoorden we vertellen, vorige week donderdag maar eventjes drie „parlementen" had gedaan: 's mor gens het parlement van de E.E.G. in Rome, 's middags het NAVO-par- lement in Brussel en 's avonds was hij in Den Haag, om in het Neder- andse parlement de regering De long mee in het zadel te houden. DE pastoor van Wahlwiller in Zuid- Limburg heeft een boete van f 300 gulden gekregen, waarvan 150 gul len voorwaardelijk. Hij stond te- ■echt voor het onbevoegd uitoefe nen van de geneeskunst- In twee gevallen had hij de zieken oehiandeld volgens de zogenaamde natuurmethode, hen met de wichel roede bewerkt en hen medicamenten voorgeschreven. Bovendien had hij zich daarvoor late- betalen. De ver dachte kon de feiten niet ontkennen. De kantonrechter wilde weten, Redactie: jan Smits Bijdrage: Jan Oomen Sehmitz geschreven was met als ti tel „Het vrije toneel in duizend vn - zen". De prik kwam hard aan, vooral ir. het katholieke zuiden. Na een voor stelling van Speenhoff in Helmond verschenen op de muren in de stad aanplakbiljetten met de volgende tekst: „Voor eer en deugd. Van be voegde zijde seint men ons over Speenhoffs voordrachten: uit Rotter dam: „Speenhoff is voor katholieken verboden"; uit Eindhoven.: De voordrachten van Speenhoff waren allersmerigst en het vuil lag er vin gerdik op". Dat Speenhoff zich daarna niet zo dikwijls meer in het zuiden liet zien, lag trouwens niet aain dat aanplak biljet: zijn contracten verplichtten hem elders. En elders, met name in Rotterdam en Amsterdam, haalde hij wekenlang achter elkaar uitverkoch te huizen met het omstreden pro gramma. Intussen bleef hij liedjes schrijven In 1907 maakte hij „De schutterij".- „Daar komen de schutters, ze lo pen zich lam. De mannetjesputters van Rotterdam! O wat een geschitter, wat maken ze lef! Dat komt van de bitter en 't plichtsbesef". Het was een actueel liedje, want in 1907 werden de plaatselijke schut terijen als weerbaarheidskorpsen op geheven. Zijn lied was bedoeld als een glimlachend afscheid. De eerste wereldoorlog brak uit en het echtpaar Speenhoff trok naar de gemobiliseerde mannen „te velde", die de hemel zij diank de kans niet zouden krijgen om het vaderland te verdedigen, want we mochten nog één keer neutraal blijven. En man haftig zong het echtpaar Speenhoff: Holland zullen wij niet geven Holland is ons hoogste goed, daarvoor geven wij ons leven, daarvoor storten wij ons bloed. Holland wordt geen land van slaven Hollandse grond wordt nooit ont- eerd. liever dood erin begraven, dan als knecht er geregeerd. Wist men veel in die dagen. Wist men trouwens ook veel in de mobili satie van 1939. En ook toen zouden de Speenhoffs de militairen nog een hart onder de riem komen steken- Tot het menens werd. Maar toen wias de grote roem van het echtpaar al lang over het hoogtepunt heen. De sociaal bewogen liedjes va® voor de eerste wereldoorlog vlakten af. Tussen de twee wereldoorlogen wa ren het vooral de twintiger jaren, die nog successen brachten. Samen met hun zoon vormden ze een trio en uit die dagen is nog steeds het liedje bekend: „Het meisje, dat men nooit vergeet". In 1929 maakte het echtpaar nog een speeltrip naar de Oost, maar daarna werd het op treden minder. Af en toe zag men de verburger lijkte Speenhoff nog wel eens in Den Haag in actie hij bijzondere gelegen heden, maar zijn hoofdstuk in de ca baret-historie was geschreven en af gerond. Met de roem, met de be ruchtheid, met de glimlach en met een traan. Het begon vorige week op 23 oktober, precies honderd jaar geleden. Koos Speenhoff (Van onze radio, en t.v.-redactie) HILVERSUM Vandaag, de dag waarop het 500 jaar geleden is dat Erasmus werd geboren, wordt in de Sint Laurenskerk te Rotterdam de jaarlijkse Erasmusprijs uitgereikt aan de twee wijsgeren, de Fransman Gabriel Marcel en de Duitser Carl Friedrich von Weizsacker. Zij zullen de prijs ontvangen uit handen van prins Bennhord, regent van de Stichting Erasmusprijs. Aan wezig zullen ook zijn koningin Julia na, prins Claus, prinses Margriet, mr. P. van Vollen-hoven, mej. dr. M. A. M. Klompé, minister van Cul tuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, dr. G. H. Veriniga, minister van Onderwijs en Wetenschappen en vele genodigden uit binnen- en bui tenland. Van deze bijeenkomst maakt de N.O.S.-televisie een sa menvatting, die van 22.30 tot 23.00 uur via Nederland 2 wordt uitgezon den. (Van onze radio, en t.v.-redactie) HILVERSUM Achter het Nieuws wijdt vandaag van 20.45- 21.35 uur via Nederland 2 een spe ciale uitzending aan de aspecten van de positie van de arts in Ne derland. Centraal in deze uitzending staat een aantal vragen over de po sitie van de arts, een positie die naar de mening van een groeiend aantal mensen leken en artsen op verschillende punten een kri tische beschouwing verdient. Enkele artsen zullen hu® mening geven over vraagstukken als: oplei ding, deelneming aan het maat schappelijk leven, het vroegtijdig in lichten van patiënten, het autoritaire optreden, veranderingen en verbete ringen van de gezondheidszorg. DE Henriette R-ofand Holst-prijs 1969 is toegeken-d aam die schrijver Pier re H. Dubois voor zijn werk over Marcellus Emanits. De uitreiking van de prijs zal plaatsvinden op 21 november, de sterfdatum van Hen- riette Roland Holst. probeerde te rechtvaardigen. „Nee, nee", zei de kantonrechter, „u schrijft recepten, waarop de pa tenten in Aken medicijnen kunnen krijgen". „Ja, maar ik heb ernstig medicij nen gestudeerd en ik wil graag voor een commissie van doktoren ver schijnen om mijn kennis te laten tes ten. ik beoefen de natuurgeneeskun de en ik ben voorzittei van de Ne derlandse werkgroep Praktizijnen in de geneeskunde. Wij willen natuurlij ke geneesmiddelen en niet het che- De rechter had hiernaar geen oren en vond dat schoenmakers bij hun leest dienen te blijven en pastoors een voorbeeld aan die schoenmakers moeten nemen. EEN Duits parachutist heeft in enkele minuten tijds de dood driemaal onder ogen gezien. Het was de 27-jarige sportparachutespringer Franz Frick, die tesamen met enkele vrienden de vrije val wilde beoefenen. Frick sprong als eerste uit de ma chine. Na enkele seconden „viel" zijn collega hem voorbij en juist op dat ogenblik trok die zijn parachute open. Frick plofte met een vaart van om en nabij driehonderd kilometer per (ADVERTENTIE) eindhoven in de philips-jubileum-hallen dagelijks t.m. zondag van 2—11 uur van zijn collega. Toch had hij nog genoeg te genwoordigheid van geest, om zijn eigen parachute open te trekken. Omdat hij enigszins de kluts kwijt was, kon hij niet meer bijsturen en landde daardoor op een spoorbaan De parachute bleef hangen aan de bovenleiding, die onder hoogspanning stond, terwijl hijzelf boven de spoor staven hing te bengelen. Zoveel be grip had hij nog, dat hij wel begreep dat hij met zijn voeten niet aan dr grond mocht komen. Om het gevaar compleet te make: kwam er een trein aan. Ten eind. raad heeft hij zich losgeworsteld ui het netwerk van draden, viel op d rails, kon nog wegrennen, vlak voor dat de trein voorbij denderde. In het Westduitse Hedwigenkooi in de buurt van Hamburg, is i, het moeras een Hollands kust zeilvaartuig gevonden. Volgen de deskundigen is het schip tus sen 1717 en 1729 öf als vullint van een dijkgat gebruikt, öf tij dens een hevige storm over d dijk geslagen. Met man en mach is men begonnen de historisch vondst te bergen; na de bergin zal het in het slot Gottorf i Schleswig tentoongesteld wot den.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 5