Kijk naar
STËHIU^
KOOS SPEENHOFF:
iCns spotter met de
uitgeholde waarden
van de brave burgerij
I tussen haakjes
mn i:
Parlement I
Kwakzalver
Driemaal
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederlands):
BELGIe (Frans)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
Luistèr naar
Flirtations
Andere toekomst
Kans
Protesten
Verbleekte roem
Tv-reportage
uitreiking
Erasmusprijs
Achter het nieuws'
speciaal over artsen
Zritt V" hier verstrekt
ZUID-NEDERLANDSE BEURS
hartveroverend
DE STEM VAN MAANDAG 27 OKTOBER 1969
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.07 SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
19.16 ALLEEN OP WEG.
19.30 BRENG EENS!EEN
ZONNETJE
Liedjes van vroeger voor be
jaarden.
20.00 JOURNAAL
20.20 HIER EN NU
20.45 PLEASE SIR!
21.25 GEVRAAGD
Godfried Bomans in gesprek
met drie jonge juristen.
22.25 PSALTER
22.35 JOURNAAL
TELEAC
22.40 STATISTIEK
23.10 SLUITING
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 OPMAAT
20.00 JOURNAAL
20.20 CORONATION STREET
20.45 SPREEKUUR VOOR ARTSEN
21.35 IRONSIDE
22.30 ERASMUSPRIJS 1969
22.25 JOURNAAL
23.00 SLUITING
14.05 -15.50 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTTRIBUNE
19.20 AVONTUREN IN DE STILLE
ZUIDZEE
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 FILMTRIBUNE
22.15 GASTPROGRAMMA
22.45 NIEUWS
14.00 14.30 en 15.00 SCHOOL
TELEVISIE
18.10 NIEUWS
18.15 VOOR DE KLEUTERS
18.30 AFFICHES
19.00 ANTENNE-SOIR
19.25 VOOR DE KLEUTERS
19.30 SPORTPROGRAMMA
20.00 JOURNAAL
20.30 LES WALLONS
21.00 SIAL IV.
21.55 SIGNES DES TEMPS
20.00 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
20.15 REPORT MÜNCHEN
21.00 REIZEN IN DUITSLAND
21.45 FISCHER EUROPAS
22.30 JOURNAAL MET COMMEN
TAAR EN WEERBERICHT
22.50 DAS MAL EN ORANGEN-
SOUFFLé
0.00 JOURNAAL
17.30 NIEUWS EN WEERBE-
RICHT
17.35 UNSERE KLEINE SHOW
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 OP DE JAARMARKT
19.10 SÜSS, ABER EIN BISSCHEN
VERRÜCKT
19.45 HEUTE
20.15 GESUNDHEITSMAGAZIN
PRAXIS
21.00 DIE BRÜCKE
Duitse speelfilm.
22.40 NIEUWS en WEERBERICHT
Maandag 27 oktober
HILVERSUM I 402 M
VPRO: 12.00 VPRO-Maandag:
klassiek variété. (13.00 Nieuws).
14.25 Schoolradio. 14.45 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek. NOS:
15.00 Operettefragmentem (gr)-
AVRO: 15.30 Extra: toegiften uit
openbare concerten (opm). 16.00
Nieuws. 16.02 Camta America:
lichte muziek uit Latijns Amerika.
16.30 Voor de jeugd. 17.30 Brabant
journaal. 17.55 Mededelingen. 18.00
Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25
Ik verbind u door praatje. 18.30
Mireille Mathdeu in een live-show
19.30 Nieuws. RVU: 19.35 De Inter
nationale Rode Kruis Conferentie te
Istanbul. Spr.: A. van Emden, m.
m.v. J.C. Margadant. NOS: 20.05
Arbeidsonrust, klankbeeld. NVSH:
22.10 Sextant, radiomagazine van
de NVSH. NOS: 22.30 Nieuws. 22.40
Mededelingen. AVRO: 22-43 Radio
journaal. NOS: 22.55 Stereo: Me
tro's Midnight Music: Metropole or
kest, licht trio en solisten. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevari
eerd programma. (12.05 Lezerus-
waardigheden; 12.21 Voor boer en
tuinder; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41 Actualiteiten). 14.04 Stereo:
lichte grammofoonmuziek. 14.25
Sterren van de toekomst: kamer
muziek door jonge solisten (opn.)
15.00 Hervormde middagdienst.
NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland:
informatie over Zeeland, afgewis
seld met muziek. (16.00 Nieuws)
17.20 Overheidsvoorlichting: Surina
me Journaal. Spreker: Mr. dr. H.J.
Roethof. NCRV: 17-30 Voor de kleu
ters. 17.45 Voor de jeugd. 18.00 St
reo: Meisjeskoor met instrumen
taal sextet. 18.19 Uitzending van de
Partij van de Arbeid. 18.29 Nieuws.
18.41 Actualiteiten. 19.00 Litenama:
radiokroniek over boeken, schrij
vers en toneel. 19.15 Klassieke ge
wijde muziek. 19.45 Stereo: Prome
nade orkest en solist: amusements
muziek. 20.25 Op de man af, praat
je. 20.30 Stereo: Radio-philharmo-
nisch orkest en solist: klassieke mu
ziek. 21.30 Waar is de korporaal?
Die is z'n eigen opmaken!, klank
beeld. 22.00 Stereo: Jazzmuziek
door trio met solisten. 22.20 Medita
tie. 22.30 Nieuws. 22.40 Voorrang:
een artiestiek voorkeursprogram
ma. 23.30 Vers in het gehoor: lite
rair programma. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM IH 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nieuws- 12.03 Lynx
(of los). KRO: 13.00 Nieuws. 13.03
Actualiteiten. 13.08 TNT: muziek
van één tot twee. 14.00 Nieuws.
14.03 Pop-In: gezellig aanplaten.
15.00 Nieuws. 15.03 Holster: pop
en countrymuziek. 16.00 Nieuws.
16.03 10 RRRrrr.... popmagazine
17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten.
17.07-18.00 Draadjijofdraaiik: ver-
zoekplatenprogramma.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde
muziek. (12.08 Landbouwkroniek.
12.40 Weerbericht, mededelingen en
SOS-berichten voor schippers).
13.00 Nieuws, weerbericht, dagklap
per en beursberichten. 13.20 Tafel-
muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School
radio (15.00-15.03 Nieuws) 16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
De ramen open: voor de zieken.
17.00 Nieuws, weerbericht en mede
delingen, aansluitend: Blues, negro
spirituals en gospelsongs. 18.00
Nieuws. 18-03 Popmuziek. 18.28
Paardesportuitsl-agen. 18.30 Inter
mezzo. 18.45 Sport. 18.52 Taalwen-
ken. 18.55 Grammofoonmuziek.
19.00 Nieuws, weerbericht en actua
liteiten. 19.40 Grammofoonmuziek.
19.45 Missieklankbeeld. 20.00 Opera
kroniek. 22.00 Nieuws, berichten en
cultureel nieuws. 22.15 Gevarieerd
programma (23.00-23.10 Nieuws).
23.40 Nieuws. 23.45-0.30 Uitzending
voor de zeelieden.
Dinsdag 28 oktober
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7-00 Nieuws. 7.10 Och
tendgymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek. (8.30-
8.33 De Groenteman). 8.50 Morgen
wijding. NOS: 9-00 Uitgebreide re
portage of herhaling NOS-program-
ma. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek
uit de Middeleeuwen en Renaissan
ce (opn.) AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen: popu
lair verzoekplatenprogramma. 11.00
Nieuws. RVU: 11.02 H. Wielek
spreekt met Joh-an van der Keuken.
AVRO: 11.32 Rondom 12: program
ma voor de vrouw (11.55 Beursbe
richten)
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het le
vende woord. 7.15 Op het eerste ge
hoor: klassieke grammofoonmuziek
met nieuws en actualiteiten. 8.00
Nieuws. 8.11 Gewijde muziek (gr).
8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huis
vrouw. 9.35 Stereo: amusements
muziek (gr.). 10.00 De krijtkring
van de dood, godsdienstige lezing.
10.15 Opera-aria's (gr-). 11.00 Nws.
11.02 Ferdinand Huyck, seriehoor
spel (deel 3 - herh.). 11.29 Voor de
zieken, plm. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM IH 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nieuws). 11.00
Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijk
gevarieerde visite.
The flirtations, drie fraaie Ameri
kaanse (neger)meisjes, weten wat
zingen is. In de schaduw van de voor
treffelijke Diana Ross met haar Su-
premes hebben de Flirtations zich
op het voorste plan aardig kunnen
handhaven, zonder nu de absolute
top te bereiken.
Dat komt voornamelijk omdat Vio
la Billups niet zo'n buitengewone
stem heeft als Diana Ross. Voor de
rest maakt het niet zo verschrikke
lijk veel verschil. Handig gemaakte
platen, met een orkest op de achter
grond en twee van de drie Flirta
tions aan het „oe-hen, aa-hen en he
en". Het best gebeurde dat op num
mers als Nothing but a heartache,
en Someone out there. Deze twee
hits staan ook op hun nieuwste el-
ook een met vaart gemaakte lang-
speler.
Wayne Bickerton was - zoals steeds
- verantwoordelijk voor de productie.
Nasst de twee hits staat er niet zo
veel topwerk op deze plaat. Het lijkt
allemaal wat op elkaar. Steeds weer
dat orkest, met de iets teveel ruim
te krijgende bas, en niet al te veel
variatie in het vocale gedeelte. Maar
ondanks dat is de eindindruk zeker
niet slecht.
E. LOOMANS
Sounds like the Flirtations (De-
ram SML 1046).
(Van onze showredactie)
de plaats voor Koos Speenhoff vrij.
DEN HAAG Het is 3 maart
1945. Boven het Haagse Bezuiden-
houtkwartier, waarvan de bewo
ners zich manmoedig door de
hongerwinter proberen te slaan,
verschijnen geallieerden vliegtui
gen, de zichtbare representanten
van de bevrijders. Maar de toe
stellen komen niet om te bevrij
den: de bommenluiken gaan open
en seconden later gaat het Bezui-
denhout onder in een hel van
rook en vuur. Onder de puinho
pen tientallen doden. Een van hen
heeft een beroemde naam: Koos
Speenhoff.
Hij is bekend als cabaretier van
allure, dichter, liedjeszanger en te
kenaar bovendien. Bezinger van bet
vaderland van voor die grote crisis
jaren; vaderlands propagandist in de
jaren vain de eerste wereldoorlog;
maar later ook: de wat bangelijke
burger uit de tweede wereldoorlog,
niet fout en niet goed, zoekend te be
houden wat hij had: een zorgenvrij
leven met een portie oude roem, die
nog niet verbleekt was. Een man, die
in 1943 nog eens op het toneel vam
Odeom in Den Haag was gaan staan.
Maar voor Speenhoff was er geen
„ma de oorlog" meer. Aan de voor
avond van de bevrijding werd hij
begraven op Crooswijfc in Rotterdam.
Enkele weken later stierf ook zijn
vrouw, die bij het bombardement
ernstige verwondingen had opgelo
pen. Op hun grafsteen staat Speen-
hoffs lijfspreuk: ,,'t Is anders". Die
steen is vrijwel het enige monument
diat in dit land aan Speenhoff herin
nert. Goed, elders in de Maasstad
lebben artiesten uit het cabaretvak
een klein beeldje voor hem opgericht
een beetje onopvallend en achteraf.
Het stelt Speenhoff voor, zoals hij
in zijn beroemdste jaren optrad, met
pandjesjas en gitaar, nog niet aan
gestoken door de burgerlijkheid,
waarin hij zich zo wel zou gevoelen
en die hem er zelfs toe dreef het on
nette woord „billen" uit een van zijn
beroemdste liedjes „Het broekie vam
Jantje" te schrappen en het te ver
vangen door „beentjes". Speenhoff
was toen „de Speenhoff" al lamig niet
meer.
Koos Speenhoff werd 23 oktober
1869 in Kralingen geboren in een
tijd, dat niemand niog wist wat „ca
baret" was. Zelfs in het verre Parijs
niet, dat nog enkele jaren zou moe
ten wachte nop dekomst van de eer
ste grote moderne cabaretier Aris-
tide Bruant, die op de stijl van
Speenhoff grote invloed zou hebben.
Nederland zelf zou nog tot 1891 moe
ten wachten op de komst van de eer-
Nederiamdse cabaretier, Eduard Ja
cobs, in een benedenhuis aan de Am
sterdamse Quellijnstraat de eerste
Nederlandstalige cabaretliedjes ten
beste zou geven.
De trotse jonge vader van Koos
Speenhoff zag de toekomst van de
boreling heel wat minder avontuur
lijk. Papa Speenhoff was fabrikant
en zoon Koos zou moeten studeren.
Intussen zou papa de directiestoel
voor hem warm houden. Koos Speen
hoff deed wat een oppassend jong
mens anno 1879 behoorde te doen:
hij ging studeren: de hbs in Rotter
dam, de machinistenschool in Hel-
levoetsluis en de praktijk bij de ma
rine. In het vaderlijke bedrijf, dat
in Krimpen aan de Lek stond, was
Maar Koos had geen fabrikanten-
bloed. Hij wilde „de kunst" in en hij
had een aardige tekenaanleg, die
hem te pas zou komen. Terwijl vader
zich verzoende met het idee, dat zijn
opvolger als directeur zeker niet
Koos Speenhoff zou heten, liet de
jongeman zijn haren groeien naar de
kumstenaarsmode van die tijd en
huurde hij samen met een vriend een
atelier in Rotterdam.
De vriend schilderde beter (het
was „de" Kees van Dongen), maar
Speenhoff was beter ter taal en hij
voelde zich gepakt door die heel
nieuwe kunstvorm van 't „cabaret".
Hij verslond de teksten van mannen
ais Bruant, die in de tijd van wijdlo-
perige liederteksten het harde, direc
te, provocerende en desnoods kwet
sende oabaretlied had geschapen.
Zulke liederen maken en brengen:
het ontwaakte ideaal van Speenhoff.
In het atelier van Van Dongen zong
hij zijn eerste zelfgemaakte liedjes
voor een groep artistieke vrienden.
Dat was omstreeks 1900 en het wach
ten was op een gelegenheid om aan
een liedjeszamgerscarrière te begin
nen.
Koos Speenhoff was ail ruim de der
tig jaar gepasseerd toen hij zijn eer
ste kans kreeg. Die dankte hij aan
de vereniging „Het vrije toneel".
Bewonderaar van alles wat op de
planken stond, had hij zich voor de
artiesten van het gezelschap regel
matig verdienstelijk gemaakt door
partijen over te schrijven en toen op
een dag een gat in het matineepro
gramma van „Het vrije toneel" viel,
herinnerde men zich de gedienstige
jongeman, die zo drommels aardag
zingen kon en die van zulke nieuw
modische verzen maakte.
Koos Speenhoff mocht het gat in
het programma opvullen en hij zong,
gekleed iin de lange zwarte jas, die
zijn „handelsmerk" zou worden en
zichzelf begeleidend op de gitaar.
Het publiek brak de tent (het was
de Tivoli-schouwburg af: Koos Speen
hoff had zijn visitekaartje nadrukke
lijk aan het Nederlandse publiek ge
presenteerd. En hij ging door met
presenteren: weldra kwamen zijn
liedjes gebundeld uit onder de titel
„Liedjes, wijzen en prentjes door J-
H. Speenhoff". Ook prentjes, want
Speenhoff mocht dan geen groot
schilder worden, tekenen kon hij nog
altijd best.
In 1904 stond hij in Amsterdam op
het toneel van Odeon aan het Singel,
samen met de grote Eduard Jacobs
en een zangeres uit Antwerpen, die
haar lauweren in het „cabaret airtis-
tique" al verdiend had: Cesarine
Priimz. Niet lang daarna heette ze me
vrouw Speenhoff. Ze ging_ optreden
in circusvariété Pflaging in Rotter
dam, waar ook haar echtgenoot zijn
talenten mocht tonen. Samen zouden
ze weldra beginnen aan roemrijke,
maar ook beruchte tournees door het
land. Die beruchtheid lag overigens
minder aan de Speenhoffs dan aan
delen van de brave burgerij, die
maar slecht verdragen kon, dat
Speenhoff met uitgeholde waarden
spotte en haar met de neus door de
eigen labbekakkerij haalde.
De protesten kwamen vooral uit
katholieke kring. Dat was niet ver
wonderlijk. Er bestond destijds een
katholieke vereniging „Voor eer en
deugd" en het was Speenhoff een
waar genoegen, deze kuise ballon
door te prikken in een eenaktertje,
dat overigens door een zekere A.
DRIE dagen algemene beschouwin
gen bijwonen in ons aller Tweede
Kamer (vorige week), is eein ver
moeiende bezigheid. De sprekers,
de een saai en de ander interessant.
Plegen nogal eens tot in de kleine
uurtjes bezig te zijn-
Naast de vele opvattingen, die
vorige week nieuws in de kranten
waren, steek je ook zijdelings nogal
eens wat op. Een verkeerde image
van de Kamer kwam kennelijk over
hij de scholieren die wij achter ons
op de tribune hoorden opmerken,
dat ze allemaal bezig zijn met le
zen, schrijven of praten, terwijl er
een spreker aan het woord is. Hel
minste wat ze kunnen doen is toch
luisteren?" Diezelfde image wordt
ook wei geweld aangedaan, als je
vanaf de tribune ziet, dat het ew
kamerlid protesteerd als een TV-
camera een close-up maakt van oer
ander kamerlid dat zit te' lezen, of
ms de bodes de verschillende foto
grafen onder hun werk vriendelijk
doch beslist uit de kamer „weg
dringen".
Zo is ook het beroemde „koker-
De dat met mededelingen en noti
ties voor de ambtenaren of de pers
tribune langs een katrol heen en
weer gaat een uiting van een wat
archaïsche werkwijze.
Die is volkomen tegengesteld aan
die van (o.a.) drs. Th. Westerterp,
lie, zo hoorden we vertellen, vorige
week donderdag maar eventjes drie
„parlementen" had gedaan: 's mor
gens het parlement van de E.E.G.
in Rome, 's middags het NAVO-par-
lement in Brussel en 's avonds was
hij in Den Haag, om in het Neder-
andse parlement de regering De
long mee in het zadel te houden.
DE pastoor van Wahlwiller in Zuid-
Limburg heeft een boete van f 300
gulden gekregen, waarvan 150 gul
len voorwaardelijk. Hij stond te-
■echt voor het onbevoegd uitoefe
nen van de geneeskunst-
In twee gevallen had hij de zieken
oehiandeld volgens de zogenaamde
natuurmethode, hen met de wichel
roede bewerkt en hen medicamenten
voorgeschreven. Bovendien had hij
zich daarvoor late- betalen. De ver
dachte kon de feiten niet ontkennen.
De kantonrechter wilde weten,
Redactie: jan Smits
Bijdrage: Jan Oomen
Sehmitz geschreven was met als ti
tel „Het vrije toneel in duizend vn -
zen".
De prik kwam hard aan, vooral ir.
het katholieke zuiden. Na een voor
stelling van Speenhoff in Helmond
verschenen op de muren in de stad
aanplakbiljetten met de volgende
tekst: „Voor eer en deugd. Van be
voegde zijde seint men ons over
Speenhoffs voordrachten: uit Rotter
dam: „Speenhoff is voor katholieken
verboden"; uit Eindhoven.: De
voordrachten van Speenhoff waren
allersmerigst en het vuil lag er vin
gerdik op".
Dat Speenhoff zich daarna niet zo
dikwijls meer in het zuiden liet zien,
lag trouwens niet aain dat aanplak
biljet: zijn contracten verplichtten
hem elders. En elders, met name in
Rotterdam en Amsterdam, haalde hij
wekenlang achter elkaar uitverkoch
te huizen met het omstreden pro
gramma.
Intussen bleef hij liedjes schrijven
In 1907 maakte hij „De schutterij".-
„Daar komen de schutters, ze lo
pen zich lam. De mannetjesputters
van Rotterdam!
O wat een geschitter, wat maken
ze lef!
Dat komt van de bitter en 't
plichtsbesef".
Het was een actueel liedje, want
in 1907 werden de plaatselijke schut
terijen als weerbaarheidskorpsen op
geheven. Zijn lied was bedoeld als
een glimlachend afscheid.
De eerste wereldoorlog brak uit en
het echtpaar Speenhoff trok naar de
gemobiliseerde mannen „te velde",
die de hemel zij diank de kans niet
zouden krijgen om het vaderland te
verdedigen, want we mochten nog
één keer neutraal blijven. En man
haftig zong het echtpaar Speenhoff:
Holland zullen wij niet geven
Holland is ons hoogste goed,
daarvoor geven wij ons leven,
daarvoor storten wij ons bloed.
Holland wordt geen land van slaven
Hollandse grond wordt nooit ont-
eerd.
liever dood erin begraven,
dan als knecht er geregeerd.
Wist men veel in die dagen. Wist
men trouwens ook veel in de mobili
satie van 1939. En ook toen zouden
de Speenhoffs de militairen nog een
hart onder de riem komen steken-
Tot het menens werd. Maar toen
wias de grote roem van het echtpaar
al lang over het hoogtepunt heen.
De sociaal bewogen liedjes va® voor
de eerste wereldoorlog vlakten af.
Tussen de twee wereldoorlogen wa
ren het vooral de twintiger jaren,
die nog successen brachten. Samen
met hun zoon vormden ze een trio
en uit die dagen is nog steeds het
liedje bekend: „Het meisje, dat
men nooit vergeet". In 1929 maakte
het echtpaar nog een speeltrip naar
de Oost, maar daarna werd het op
treden minder.
Af en toe zag men de verburger
lijkte Speenhoff nog wel eens in Den
Haag in actie hij bijzondere gelegen
heden, maar zijn hoofdstuk in de ca
baret-historie was geschreven en af
gerond. Met de roem, met de be
ruchtheid, met de glimlach en met
een traan. Het begon vorige week
op 23 oktober, precies honderd jaar
geleden.
Koos Speenhoff
(Van onze radio, en t.v.-redactie)
HILVERSUM Vandaag, de dag
waarop het 500 jaar geleden is dat
Erasmus werd geboren, wordt in de
Sint Laurenskerk te Rotterdam de
jaarlijkse Erasmusprijs uitgereikt
aan de twee wijsgeren, de Fransman
Gabriel Marcel en de Duitser Carl
Friedrich von Weizsacker.
Zij zullen de prijs ontvangen uit
handen van prins Bennhord, regent
van de Stichting Erasmusprijs. Aan
wezig zullen ook zijn koningin Julia
na, prins Claus, prinses Margriet,
mr. P. van Vollen-hoven, mej. dr.
M. A. M. Klompé, minister van Cul
tuur, Recreatie en Maatschappelijk
Werk, dr. G. H. Veriniga, minister
van Onderwijs en Wetenschappen en
vele genodigden uit binnen- en bui
tenland. Van deze bijeenkomst
maakt de N.O.S.-televisie een sa
menvatting, die van 22.30 tot 23.00
uur via Nederland 2 wordt uitgezon
den.
(Van onze radio, en t.v.-redactie)
HILVERSUM Achter het
Nieuws wijdt vandaag van 20.45-
21.35 uur via Nederland 2 een spe
ciale uitzending aan de aspecten
van de positie van de arts in Ne
derland. Centraal in deze uitzending
staat een aantal vragen over de po
sitie van de arts, een positie die
naar de mening van een groeiend
aantal mensen leken en artsen
op verschillende punten een kri
tische beschouwing verdient.
Enkele artsen zullen hu® mening
geven over vraagstukken als: oplei
ding, deelneming aan het maat
schappelijk leven, het vroegtijdig in
lichten van patiënten, het autoritaire
optreden, veranderingen en verbete
ringen van de gezondheidszorg.
DE Henriette R-ofand Holst-prijs 1969
is toegeken-d aam die schrijver Pier
re H. Dubois voor zijn werk over
Marcellus Emanits. De uitreiking
van de prijs zal plaatsvinden op 21
november, de sterfdatum van Hen-
riette Roland Holst.
probeerde
te rechtvaardigen.
„Nee, nee", zei de kantonrechter,
„u schrijft recepten, waarop de pa
tenten in Aken medicijnen kunnen
krijgen".
„Ja, maar ik heb ernstig medicij
nen gestudeerd en ik wil graag voor
een commissie van doktoren ver
schijnen om mijn kennis te laten tes
ten. ik beoefen de natuurgeneeskun
de en ik ben voorzittei van de Ne
derlandse werkgroep Praktizijnen in
de geneeskunde. Wij willen natuurlij
ke geneesmiddelen en niet het che-
De rechter had hiernaar geen oren
en vond dat schoenmakers bij hun
leest dienen te blijven en pastoors
een voorbeeld aan die schoenmakers
moeten nemen.
EEN Duits parachutist heeft in enkele
minuten tijds de dood driemaal onder
ogen gezien. Het was de 27-jarige
sportparachutespringer Franz Frick,
die tesamen met enkele vrienden de
vrije val wilde beoefenen.
Frick sprong als eerste uit de ma
chine. Na enkele seconden „viel" zijn
collega hem voorbij en juist op dat
ogenblik trok die zijn parachute open.
Frick plofte met een vaart van om
en nabij driehonderd kilometer per
(ADVERTENTIE)
eindhoven
in de philips-jubileum-hallen
dagelijks t.m. zondag van 2—11 uur
van zijn
collega. Toch had hij nog genoeg te
genwoordigheid van geest, om zijn
eigen parachute open te trekken.
Omdat hij enigszins de kluts kwijt
was, kon hij niet meer bijsturen en
landde daardoor op een spoorbaan
De parachute bleef hangen aan de
bovenleiding, die onder hoogspanning
stond, terwijl hijzelf boven de spoor
staven hing te bengelen. Zoveel be
grip had hij nog, dat hij wel begreep
dat hij met zijn voeten niet aan dr
grond mocht komen.
Om het gevaar compleet te make:
kwam er een trein aan. Ten eind.
raad heeft hij zich losgeworsteld ui
het netwerk van draden, viel op d
rails, kon nog wegrennen, vlak voor
dat de trein voorbij denderde.
In het Westduitse Hedwigenkooi
in de buurt van Hamburg, is i,
het moeras een Hollands kust
zeilvaartuig gevonden. Volgen
de deskundigen is het schip tus
sen 1717 en 1729 öf als vullint
van een dijkgat gebruikt, öf tij
dens een hevige storm over d
dijk geslagen. Met man en mach
is men begonnen de historisch
vondst te bergen; na de bergin
zal het in het slot Gottorf i
Schleswig tentoongesteld wot
den.