9.- Paus moet (weliswaar oudste) patriarch worden Septuagint won andere priesters voor dialoog Soms kosten dure, exclusieve kostuums maar f259.50... :z?' e klok IANN PATRIARCH MAXIMOS DE 5e HAKIM VIT BEIROET, WOORDVOERDER OP SYNODE VERKIEZINGEN IN PORTUGAL Informatiebureau -4. STRATI EVE (mnl.) h-Ferket N.V. MIDDENGROEP IBHVC ^^55 Dat heb ik nu eens ontdekt! Mannen lopen vaak gewoon aan zoiets voorbij. I En er staat nog House of England in ook. Zieltjes afkapen Nu ook één bijbel Hervormd concilie Verdovende middelen ffliJnHARDrs ""1 10 sestraat 2' I 4598 diensttreding: van praktijkdiploma hiervoor studerende. 25 jaar. ;aire dienstplicht, te richten aan: HULST rijk ver- erk. Het Hermie Ier klin- 11 DE STEM VAN VRIJDAG 24 OKTOBER 1969 17 (Van onze speciale verslaggever J. Spitz) ROME „Hoe omvangrijk de roomse kerk met haar 430 miljoen leden ook is, zjj heeft eeuwenlang geïsoleerd geleefd op een autori tair eiland in de wereldzee van het kerkendom. Ik ben nu hier om, samen met mijn collega's uit de andere oos terse geünieerde kerken Rome te helpen los te komen uit zijn splen did isolation. Hoe Rome zich bij voorbeeld ten opzichte van het oosten moet gedragen. Het pri maatschap van de paus is voor onze orthodoxe broeders geen en kel probleem, mits het betekent, dat de paus voorgaat in dienst baarheid en broederschap. In de afgelopen meer dan tien eeuwen is het pausschap steeds meer een dominerende autoriteit in de kerk geworden, die alle lokale kerken, ook die in het oosten, zijn abso lute, want goddelijke wil oplegde. In 1054 leidde dit tot het grote schisma tussen Oost en West. Ro me wilde een absoluut primaat schap, waarbij het collegiale be stuur van de vijf patriarchaten, (Rome, Constantinopel, Antiochië, Alexandrië en Jeruzalem) in de lucht opging. Het primaatschap van de paus, de patriarch van het Westen, moet een primaatschap zijn van liefde Petrus, houd je van mij?, dat is de vraag die Christus drie keer stelde. Houd je meer dan allen van mij?" Patriarch Maximos de vijfde Ha- kim van de geünieerde Grieks-Mei- kitiische ritus, die zijin zetel heeft irn Beiroet, is aan het woord. Geduren de 28 jaar was hij bisschop van de Meil'kiefen in Israël. Twee jacir gele den werd hij gekozen tot patriarch van deze Griekse ritus van kerken die verbonden zijn met Rome. De eerste de beste dag al van de bisschoppensynode in Rome heeft hij zijn hart gelucht. Hij heeft erop ge wezen, dat Rome de collegiale weg moet gaan die het oosterse christen dom kent. In zijn suite op de vierde etage van de Salvator Mundi-kliniek te Rome zet hij uiteen hoe de ge zagsstructuren in het oosten zijn. Het oosterse christendom kent vier patriarchaten, deels verbonden met Rome (geünieerd), deels van Rome afgescheiden (orthodox). De patriarchen staan op gelijke voet met elkaar. Voor de orthodoxen is de patriarch van Constantinopel (momenteel de bekende Athenago- ras, die twee jaar geleden paus Paulus ontmoette in Jeruzalem) de „primus inter pares" (eerste onder zijns gelijken). Voor de geünieerden is dat een vijfde patriarch, een van het westen, de paus van Rome. Patriarch Maximos heeft 25 bis schoppen naast zich en ongeveer 300 priesters. Zijn werkgebied ligt vooral in het Midden-Oosten, maar ook in de zending in de Verenigde Staten en Latijns-Amerika. Zijn eigen bisschoppen komen eenmaal per jaar bij elkaar in een generale synode om een agenda te bespreken die zij gezamenlijk hebben opgesteld. De patriarch, een soort voorzitter van het bisschoppencollege, zorgt er voor dat de beslissingen, die worden genomen, ook worden uitgevoerd. Wat in de generale synode bespro ken wordt, is reeds eerder in ieder bisdom en voor raden, waarin leken zitting hebben, bediscussieerd. Daar naast bestaat een permanente syno de, die bij patriarch Maximos vier leden telt. Deze vier vormen het da gelijks bestuur van de lokale kerk, stuk, hebben hierop grote invloed uitgeoefend". De 65-jarige patriarch zou zijn bisschopsteken, een oude medaillon met madonna en Christuskind-fi guur die hij op de borst draagt, op het bureau van paus Paulus de zes de willen deponeren om hem dage lijks aan de ware collegialiteitsstruc- tuur van het oosten te willen her inneren. „Maar dat hoef je niet te doen", merkt hij op. „Paus Paulus de zes de heeft al een betere vriend, eén broeder in de orthodoxe patriarch Athenagoras van Constantinopel, die leiding zullen hebben van de catho- lica". Maximos de vijfde Hakim gaat niet in op de vraag wat hij denkt over het priestervraagstuk in het westen. Wel zegt hij dat dit voor de oosterse kerken niet zo zwaar weegt. Het celibaatsvraagstuk is daar opge lost: de priester-kandidaat kan voor zijn wijding kiezen voor een gehuwd of celibatair priesterschap. „En vervolgens is bij ons het con tact tussen de priesters en hun bis schoppen heel nauw. In het westen is de bisschop tot een soort admini strateur geworden, die op de eerste --r-v ,.i waarbij de patriarch optreedt als de primaat. In deze opzet is het pri maatschap niets anders dan de autonomie op de synode. Patriarch Maximos: „Ik denk dat Rome, hoe dan ook, in dezelfde richting moet. Zij moeten geduld hebben. Vergeet niet dat sinds het eerste Vaticaans concilie in 1870 al le aandacht op de figuur van de paus gericht is. Nu begint de vraag naar collegialiteit op te komen, me de door de tijdsomstandigheden die om inspraak en teamwork vragen. Maar ook de betere relaties met het oosten en tenslotte de bijbelse studie van de laatste jaren over dit vraag- eens tegen mij gezegd hééft dat hij meer van de paus houdt, dan van mij. Inderdaad, de broederlijke hou ding van de laatste pausen Johannes en Paulus, bij wie men de vroegere autoriteit mist, hebben in de relatie met het oosten veel verbetering ge bracht. Ik ben ervan overtuigd, dat de snelle groei van de collegiale ge dachte, de hereniging tussen oost en west op korte termijn zal verwezen lijken. Dan zal de tijd weer terugke ren waarin er vijf patriarchen zijn die in een nauwe verbondenheid met elkaar en met volle referendi voor het primaatschap van de oudste on der hen, de patriarch van Rome, de plaats wetten uitvaardigt en erop toeziet dat ze onderhouden worden. In het oosten functioneert de bis schop als vader, waar iedere gelovi ge, maar zeker de priester, altijd kan aankloppen voor raad en bemoe diging. Tot mijn grote vreugde zie je hier nu ook hoe bisschoppen uit het westen vaak zoeken om los te komen van hun juridische functie om zich primair te kunnen toeleggen op hun herderlijke taak". De theoloog, die patriarch Maxi mos tijdens de synode advies geeft (een westerling uit Brussel), maakt hierbij nog de aantekening, dat het oosten de priesterproblematiek niet zo kent, omdat daar de dualiteit tus sen religie en profaan leven nog niet zo is doorgedrongen. Het religieuze speelt vooralsnog in het hele leven mee. Waarmee voor de toehoorder tenslotte nog altijd de vraag open blijft: en als dan het secularisatie proces ook in zijn volle omvang in het oosten gaat doordringen? Wat de bisschoppensynode op het ogenblik in Rome doet, is van groot belang voor de toekomst van de kerk en de oecumene. Maar colle gialiteit lost niet de laatste vraag op waarvoor wij in 1969 staan: Wat moeten geloven in onze tijd en in deze maatschappij? LISSABON (AP) Als de rege ringspartij Uniao Nacional zondag bij de verkiezingen, zoals politieke waarnemers verwachten, alle 130 zetels in de nationale vergadering verovert, dan krijgt Portugal een parlement met een grote meerder heid van gematigde conservatieven. Zij zouden het centrum vormen met ongeveer 20 liberalen links van hen en enige aartsconservatieve af gevaardigden rechts van hen. Woordvoerders van Uniao Nacio nal hebben gezegd dat vergeleken met de ja-knikkende parlementen vain het verleden haar kandidaten voor 1969 een levendige kamer zul len vormen, die voor ruim 70 pro cent uit nieuwe gezichten bestaat. (ADVERTENTIE) (Van onze speciale verslaggever J. Spitz) ROME De Nijmeegse theo loog Edward Schillebeeckx heeft eens gezegd, dat de kerk nog nooit in zo'n ontstellende crisis situatie heeft verkeerd als nu. In de renaissancetijd waren het de intellectuelen, die zich door de ierk verlaten voelden en hun eigen weg gingen, in de negen tiende eeuw de arbeiders, in onze eeuw zijn het de priesters zelf, die in de kou staan. Wat zullen zij doen De officiële kerk schijnt niet te begrijpen, hoe geïsoleerd zij staat, omdat zij in de revolutionaire maat schappelijke evolutie nauwelijks iets bijdraagt tot de oplossing van de menselijke noden, die overal bestaan ten gevolge van overvloedige wel vaart of ten dode opschrijvende ar moede, van techniek en wetenschap enerzijds en gevoelsarmoede ander zijds, van overbevolking en een zaamheid, van bevoordeling van de toch al sterke meerderheidsgroepen en discriminering van minderheids groepen. Veel priesters gaan gebukt onder de last van deze kerk, die aan zichzelf („op goddelijk gezag") genoeg schijnt te hebben. Er zijn in de afgelopen tien jaar verschillende gedegen studies over het zogenaamde priesterprobleem verschenen. Meestal bedoelde men daarmee, het groeiend tekort aan priesters en priesterroepingen. Daarover gaat het nu beslist niet meer. Op dit moment betreft het priesterprobleem het beeld van de priester: wie en wat is hij. Was hij vroeger iemand, die te zeer op de wereld van het goddelijke en het eeuwige gericht stond en daardoor te ver af van de gewone man, die verdronk in zijn aardse problemen, nu lijkt hij omgeslagen tot een soort maatschappelijk werker, tot iemand die zich vooral met sociale en politieke zaken moet bezighou den en de gewone man maatschap Peüjk bewust dient te maken. Aergeten wordt bij deze ontwikke hng, dat de basis van het priester schap dezelfde is gebleven: de in spiratie van het evangelie dat uit eindelijk de mensen wil doen ken nen „wie er vader is". De kerk is geen maatschappelijk centrum en ook geen vormingsinstituut tot maatschappelijk engagement, en de priester is geen maatschappelijk werker, hoe zeer hij ook schermt met de sociale ethiek van de berg rede, De bergrede, waarop men z'ch zo graag beroept, is slechts <*n kant van het evangelie; de an- oere zijde betreft het kennen van vod, zich aan hem overgeven, de verwachting van de verrijzenis.' logen de achtergrond van het ge- zags. en geloofsconflict, wordt de actie van de priestergroepen begrij pelijk. In het Zwitserse Chur, waar e Europese bisschoppenconferentie i l 'let Priestervraagstuk be- prak, hebben zij getracht de kerk irjJ?7?r^u'6en van 4e ontstellende ^problematiek, waarvoor Prieslers overal ter wereld v. in Rome, terwijl daar de S ppensynode gehouden wordt, mimdSnfl de yraaëstelling ver- mi, tot humanisering van de of- de de die ficiële kerk in haar geheel, en dliie van de paus, de bisschoppen en priesters daarbinnen in het bijzon der. Wat is het resultaat? Er zijn twee werkstukken uit de bus geko men, die laten zien, hoe zeer deze priesters zich, vanuit evangelische inspiratie, willen engageren aan de maatschappij. Hun theologie is er een, die begint bij de man van de straat, en niet, zoals die van de synode, bij hiërarchie. Een tweede resultaat is, dat gematigd-extreme houding van Nederlandse Septuagint-groep, uitdrukkelijk op het kruispunt van kerk en wereld wenst te staan, ook andere groepen ervoor heeft kun nen winnen, om de actie tot huma nisering van de kerk te voeren in dialoog met de bisschoppen. Het gesprek met kardinaal Alfrink vo rige week, heeft hun hierin ge sterkt. Ook bij andere groepen, die aanvankelijk meenden, dat zij hun acties wellicht moesten voortzetten buiten de officiële kerkelijke instan ties om, begint het besef te groei en, dat daarmee weinig of niets te winnen is. Ten derde blijkt alleen al de ont moeting tussen mensen met gelijke problematiek een waarde in zich te bezitten. Vervolgens is de afgelopen week duidelijk geworden, dat de priestergroepen zich gelokaliseerd hebben. Ook de officiële kerk aan vaardt hun acties. Getuigen hier voor zijn, het antwoord dat paus Paulus VI gaf op de brief, waarin de priestergroepen hem vroegen om een gesprek (het overleg zal waar schijnlijk na de synode een keer plaatsvinden), het contact dat ver schillende groepen met hun bis schoppen hebben gehad: de Neder landse met kardinaal Alfrink, de Fransen met kardinaal Marty, de Oostenrijkse met kardinaal König enz., en de reactie van een viertal vooraanstaande theologen onder wie Karl Rahner en Yves Congar. Als laatste resultaat kan vermeld worden, dat wederom aan het dag licht is getreden, dat internationale contacten regionaal dienen te ge beuren: de problematiek ligt van regio tot regio verschillend en vraagt dus ook om verschillende oplossingen. rijke middengroepen vain zich moe ten laten horen. In vele delen van de wereld zijn deze bezig af te vloeien, zij geloven het langzamer hand wel. Temidden van het luide geroep vanuit rechter- en linker hoek wordt hun inbreng nauwelijks serieus genomen. Een groepje pries ters uit een zevental Westeuropese landen, dat zich bij toeval afgelopen Het wordt intussen duidelijk, dat naast rechts en links georiënteerde priestergroepen nu ook de omvang- week gevonden heeft in een ge sprek, dat de voorzitters van de bisschoppenconferentie hadden met kardinaal Wright van de congrega tie voor de geestelijken, is van plan deze middengroepen middels pries terraden en pastorale raad te acti veren. Voorlopig is de Belgische aalmoezenier van sociale werken A. Dhanis met de bemiddeling belast. De vraag is of men al niet te laat is? (ADVERTENTIE) ,S»lDOp gen onwaarachtige coneurren- tie-strijd tussen kerken, die, naar wij meenden, tot hef verleden behoorde. Niet aldus prof. Wilhelm Niesel, president van de wereld al liantie van hervormde kerken, meldt naar aanleiding van een zojuist af gelegd werkbezoek aan Indonesië, dat deze onwaardige praktijk daar nog krachtig beoefend wordt. Met name op Timor en Sumatra zijn missionarissen van de Rooms-Ka- tholieke kerk op grote schaal doende protestanten te bekeren. Het aan bod bestaat uit gratis medicijnen en landbouwwerktuigen, de prijs is de ziei. Op Timor alleen heeft dat 10.000 overgangen teweeg gebracht. Nu wisten wij, dat de teksten van het tweede Vaticaans concilie voor ve lerlei uitleg vatbaar zijn. De verkla ringen over het proselitisme echter sluiten dit soort zaken onomwonden uit. Men mag dan ook hopen, dat Rome haar zwaar aangevallen ge zag in dit geval nog even krachtig zal laten gelden. gén geloof, één doop, één Heer en één God: dat hadden de ker ken al. Maar de bron van dat alles, de bijbel werd en wordt door pro testanten en katholieken nog in ver schillende vertalingen gelezen. Nu, na enige jaren voorbereiding, is men begonnen met het werken aan een gemeenschappelijke vertaling, geschikt voor gebruik privé en in de kerkdiensten. Bestemd voor het Ne derlandse en Vlaamse taalgebied, zal dit werk een vijf tot acht jaar gaan kosten. Wij noteren met in stemming deze volgende stap op de weg naar eenheid. JUa de Nederlandse katholieken, nu ook de Nederlands hervorm den een algemene kerkvergadering. De plaatselijke voorronden voor een groot landelijk beraad rond Pinkste ren 1970, beginnen gedurende de ko mende weken. Centraal staat voor de besprekingen, waaraan iedereen in elk dorp of iedere stad kan deel nemen, de vraag: waar gaan wij als kerk naar toe en wat moet onze functie zijn als gemeenschap van christenen? Een dergelijk uitgangs punt getuigt in een tijd van crisis van werkelijkheidszin en tegelijker tijd van een terecht verantwoorde lijkheidsbesef t.o.v. maatschappij en wereld. De aarzelende kritiek, die men hier en daar hoort, of een der gelijk concilie van één kerk nog op haar plaats is, mag terecht klinken maar is het ronduit niet. Oecumene is nog altijd ook een beweging van eenheid tussen kerken en dan moe ten die kerken over zichzelf duide lijk kunnen zijn. Juist de beant woording van het eerste deel van genoemde vraag, zou wel eens kun nen zorgen voor een stroomversnel ling in de eenheidsbeweging in ons land. yyiaar wij in ons land nog in het ach-en-wee-stadium zijn over het toenemend gebruik van drugs door de jeugd, overweegt men in de V-S. reeds een mildere wetgeving op het bezit van verdovende middelen. Daar is het tij dan ook niet meer te keren. Een situatie, welke overigens spoedig de onze zal zijn. Voor dat het echter zover is, zou er met na me door de kerken vast geijverd kunnen worden voor een mildere wetgeving ook ten onzent; zouden de kerken zichzelf en de maatschappij een aantal vragen kunnen voorleg gen in de trant van: welke ruimte tot volwassenwording, fantasie en eerlijkheid ontbreekt, dat deze uit vlucht nodig is? Hoe ondiep is de religieuze ervaring die geboden wordt, kennelijk, als men naar de ervaring van het „high" moet grij pen? In Frankrijk kan men het be gin van een dergelijk kerkelijk ont waken reeds signaleren. Mgr. Mous- set van Nice, deed onlangs een op roep tot begrip en begeleiding i.p.v. veroordeling. Qp initiatief van de gemeenschap der kerken te Eindhoven is al daar een bureau voor informatie in zake mil. dienstplicht, dienstweige ring en dienstverlening in een ont wikkelingsland opgericht. Doel: het mogelijk maken van een bewuste keuze ten aanzien van de al of niet vervulling van militaire dienstplicht. Mij dunkt: een zinniger stuk arbeid dan het hierboven vermelde zieltjes afkapen. (ADVERTENTIE) HOOFDPIJN POEDERS werken Hiertoe gerechtigd

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11