BIJNA 1000 iia NIEUW INDUSTRIEGEBIED IN MIDDEN-ZEELAND Telefooncellen bij veren hard nodig Vrachtwagenchauffeurs overnachten in cabine Terneuzens pleidooi voor betere beloodsing SHOWTREIN BLIJFT STAAN In gesprek met Vergoedingen lager onderwijs in z.w. Nederland niet te laag Kr. Goudzwaard ÏR BERAAD )NSTRUCTIE ERSTRAAT ïer nieuws uit id en streek pag. 3-4-5 Drs. V er burg laakt concurrentie van België Voorlopig Eindexamens beginnen 14 april Nieuwe film Zevlafo Forse kredieten industr ieter rei n Middelburg Lijdenswegstelt Nederlandse Loods Droog en zonnig Slechte regeling TIENERMUZIEK- EN ZANGFESTIVAL DE STEM VAN VRIJDAG 17 OKTOBER 1969 |meenteraad van Goes heeft besluit genomen om (je traat te reconstrueren. Er is •ag mee gemoeid van l.. Het A.R.-raadslid M. Loe- |g er op aan eerst een sta. iten maken door de gemeen erkeersdeskundige naar de ieid om op de kruising i-Westerstraat verkeerslich- llaatsen. iet ogenblik", zo zei de heer „is dat nog gemakkelijk te :n". Het raadslid was er niet Irtugid, dat men nu reeds re- Imoet houden met verdufcbe- ji de Ringbaan, omdat er nog |ig zekerheden zijn. „In idium", meende hij, „kan al- een verbreding worden ge- De verkeerslichten vond hjj |ter belang. Het PvdA-raads- de Leeuw was van oordeel, de uitvoering van het pro- istens rekening gehouden zou worden met het aanbrengen en voetganger-fietsertunnel funnel", aldus de heer De „zou later aan een eventuele -erdubbeling kunnen worden 1st". lige discussie werd besloten rstel tot reconstructie van de Itraat nog even aan te houden In nadere beschouwing. De lm het besluit om een bedrag |!4.000.- beschikbaar te stellen gemeentehuis van Kloetinge te maken er de dienst ge- zerken van het nieuwe Goes |e brengen. |Ned- Schouwburg 15 en 20 u. olyester polka" van Dimitri el Fraink [entoonstellïngen Ingen ;entehuis 921 uur Tentoom- ïg van werken uit het stede- ïuseum te Amsterdam o.a. van fcnt van Gogh, Picasso en Ap- [t.m. 26 oktober) Century, Koonnmarkt 14 tot Expositie „De Volkskunst in witse Democratische Kepu- DIVERSEN 9IJKE lelweek 19 oktober) his de Lozanne 20 uur lerensociëteit |cht 20 uur rn.m.v. „Group Sas" It 14 uur Wandeltochten Ie eenschapshuis „Malpertuus" uur Muzikale aivonid 5TERZANDE irokodilbar 21.30 uuir trio fcUZEN jersportpark 13.30 uur ptatierit auto's en motaren SCHIETINGEN DUKE Hofzicht 15.30 uux 1.LEBRUG j C. de Kind 15 uur ■E [ecilia bij 3. de Vilder 15 uur KTDIJK Eug. de Kort 14 uur eeraert-Nijs 14.30 uur RTERZANDE fm Teil 13.30 uur ebastiaan 15 uur [ACHT (B) lapdorp 15 uur lORPE Ie Cock 13.30 uur 'oor deze rubriek tel. 01180 Postbus 116 in Middelburg. \KME l/OOPS TEU TA'BT. /X/TOM MBH/BR - V /K HOU MET a/at db wbtaak/oaaz Z/B JB A/O6 H/BLf i DEN HAAG (ANP) Het Eerstc- Kamerlid drs. M. C. Verburg (PvdA) heeft de minister van Economische Zaken gevraagd stappen te onderne men tegen wat hij als onbetamelijk optreden van de Belgische autoritei ten beschouwt, die door het verlenen van subsidie op de kosten van lossing en vervoer van wol naar Kammerijen de wolaanvoer van Vlissingen naar Antwerpen willen trekken. Deze subsidieverlening zou zelfs werden gedifferentieerd naar de ma te waarin deze nodig is voor bepaalde herkomst- en bestemmingsgebieden. „Deze wijze van concurreren is niet alleen in strijd met wat economisch betamelijk is, maar ook met het zoe ken naar een gezond evenwicht in de concurrentieverhoudingen tussen de Beneluxhavens, zoals dit in het alge meen door de regering als voorwaar de is gesteld voor de uitvoering van het Baalhoekkanaal (dat de westelij ke oever van Antwerpen moet gaan verbinden met de Westerschelde)", aldus drs. Verburg. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG/BREDA De ver goeding die de lagere scholen in West-Brabant en Zeeland uit de ge meentekas ontvangen is zeker niet te weinig voor het geven van goed onderwijs. Dit deelden ons de in specteurs van het lager onderwijs in Middelburg en Breda mee naar aan leiding van een brief die de vier on derwijsorganisaties hebben geschre ven naar de Kamer. In deze brief stelden de onderwijs organisaties, dat de vergoedingen voor kleuterscholen en lagere scho len in kleine gemeenten achterblij ven bij de vergoedingen in de grote steden. Hierdoor zou het onderwijs op het platteland niet optimaal kun nen functioneren. De inspecteur van het Lager On derwijs in Middelburg, de heer Ge- lijns, verklaarde dat van enig ach terblijven van de vergoeding in zijn district geen sprake was. „Integen deel, de vergoeding in mijn inspectie is, vergeleken met het landelijk ge middelde het hoogst". De heer Nielen, inspecteur van het lager onderwijs in Breda, zag even min reden to,t ongerustheid. „De ver goeding die de kleine gemeenten aan de lagere 'scholen betalen is zeker niet mindr dan in de grotere ge meenten". Bij het kleuteronderwijs is de si tuatie enigszins anders dan bij het lager onderwijs. De inspecteur van het kleuteronderwijs in Zeeland, de heer Verboom uit Middelburg, ver klaarde dat de vergoeding aan de krappe kant was. „De schoolbestu ren moeten ieder dubbeltje, dat ze uitgeven twee keer omdraaien. Het spelmateriaal voor kleuters is ver schrikkelijk duur. Ook de kosten van schoonmaken, onderhoud, verwar ming en dergelijke zijn de laatste ja ren heel erg gestegen. De lonen van de werksters vormen de grootste uit gave". De heer Verboom noemde als voor beeld de kleuterschool van Cadzand die van de gemeentelijke vergoeding nauwelijks rond kan komen. De school ligt vlak bij de zee en staat vaak bloot aan wind, die het hout werk aantast. Deze school moet ieder jaar opnieuw geverfd worden, wat niet uit de normale subsidies bekos tigd kan worden. Er moet daarom ecn beroep worden gedaan op rijk cl gemeente om een extra uitkering. Ook het bedrag dat de kleuterscho- jcn per leerling uitgekeerd krijgen is volgens de heer Verhoog te laag. Naar zijn zeggen zou het ministerie aeze vergoeding nader aan het be studeren zijn, om eventueel tot een aanpassing te komen bij de gestegen explo itatiekost en (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Bij de nade re uitwerking van de zogenaamde artikel-4-lijn in het streekplan Midden-Zeeland, is bijna 1000 ha. landbouwgrond aangewezen als nieuw industriegebied. Een hon derdtal eigenaars of pachters gaat hiervan de consequenties onder vinden. Sommige bedrijven zullen moe ten worden opgeheven, andere dienen verplaatst te worden. Hoe de verhouding tussen ophef fing en verplaatsing precies zal zjjn, en welke bedrijven opgehe ven danwel verplaatst zullen worden is op dit moment nog niet bekend. Dit blijkt uit het antwoord van GS op een lange serie vragen die voor komen in het algemeen verslag van de afdelingen uit provinciale Staten over deze zaak. Het zal, zo delen G.S- mee, niet mogelijk zijn de Quar- lespolder geheel in tact te laten, om dat het industrieterrein zo efficiënt mogelijk en wel perceelsgewijze moet worden ingericht om straks te kun nen worden uitgegeven aan de gega digden, die volgens het college na de komst van Pechiney grote belang stelling voor het Sloegebied hebben. Namen van nieuwe industrieën kun nen G.S. nog niet noemen, maar naar wij vernemen bevindt zich in elk geval daarbij een raffinaderij. De efficiency heeft vooral betrek king op de noodzaak optimaal te kun nen profiteren van de aanwezige ha venaccommodatie ter plaatse, zo zeg gen G.S- Ter geruststelling voegen zij er aan toe, dat een verdere uit werking van de artikel-4-lijn niet no dig zal zijn. dat dorp wat meer lucht zou krijgen, zeggen G.S. dat de nautische situatie langs de Westerseheldeoevers zoda nig is, dat slechts op enkele plaatsen een havenmond kan worden gegra ven. Dat de leefbaarheid van Borssele er op achteruit zou gaan ontkennen G.S- niet. „Bij de heersende wind richtingen". zo zeggen zij echter, „zal er meestentijds geen overlast van onaangename lucht te duchten vallen". Enkele elementen zijn ook bij de nadere uitwerking van de artikel- 4-lijn voorlopig van karakter. Dat betreft b.v. het tracé van de nieuwe provinciale weg. Het definitieve tra cé zal binnenkort worden vastgesteld maar. ze zeggen G.S., de reden dat het tracé slechts globaal is aange duid, betekent niet dat het industrie terrein in de toekomst nog verder zal worden uitgebreid. Het beleid is er op gericht, zo delen G.S- verder mee, de kern Brossele te handhaven. Op sugegsties de industriële bestemming van gronden ten oosten van Borssele (Van een onzer verslaggevers) BREDA Dinsdag 14 april moe ten de leerlingen van de middelbare scholen aantreden voor het eindexa men. De gymnasiasten zijn vrijdag middag 17 april klaar met het schrif telijk gedeelte. De IIBS-A'ers moeten 20, 23 en 24 april weer terugkomen, de HBS-B'ers alleen de 23ste. De MMS doet het schriftelijk van 14 tot en met 16 april. De HAVO-sehoIen op dezelfde dagen als de HBS-B. Het schriftelijk gedeelte voor drie jarige handelsdagscholen is van 14 tot en met 17 april en voor vierjarige handelsdagscholen ook nog op 23 en 24 april. Leerlingen van de MAVO doen het schriftelijk gedeelte van 14 tot en met 17 april. De handelsavondscholen houden het examen op de avonden van 11 tot en met 14 mei en die van 20, 21 en 25 mei. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Wanneer het al lemaal lukt (en de enthousiaste le den van de Zeeuwsch-Vlaamse filmor ganisatie „Zevlafo" zijn er van over tuigd dat het lukt) zal Zeeuwsch- Vlaanderen binnenkort als decor gaan dienen voor een spannende chantage-intriigue. De film die de groep gaat maken is commercieel van opzet en is bedoeld om ih de bioscoop gedraaid te worden. Circa twintig mensen werken mee, onder wie miss België 1969, Sonja Doumen. Een gedeelte van de film zal vanuit de lucht worden opgenomen. Regis seur Henk Wentzler uit Hulst zal de film mogen monteren op een KRO- montagetafel in Hilversum. Een naam heeft de productie nog niet. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het college van b en w van Middelburg heeft de ge meenteraad, die op 20 okt. a.s. bij eenkomt, belangrijke kredieten ge vraagd voor allerlei voorzieningen in verband met de industrialisatie. Zo wordt 47.700,— gevraagd voor het bouwrijp maken van het zoge- naamde „klein industrieterrein"- Een bedrag van 24.500,is nodig voor de aanleg van een hogedruk- en la- gedrukleiding ten behoeve van de gasvoorziening op dit industrieter rein. De kosten van een eveneens noodzakelijk gasreduceerstation op dit terrein belopen 27.500,Voor de aanleg van een gasleiding op het grootindustrieterrein wordt 13.000 gevraagd. De aansluiting van de nieuwe vestiging van de Vitritefa- briek n.v. op 't elektriciteitsnet vergt 24.500,Een transformatorset op het industrieterrein aan de Nieuw- landseweg blijkt 15.000 te kosten en voor andere elektriciteitsvoorzie ningen op het industrieterrein is nog een bedrag van 20.500 nodig. Voor het doortrekken van een gedeelte van het waterleidingnet, eveneens ten be hoeve van de industrie, is een be drag van 13.500 nodig. Een publieke telefooncel in Perkpolder? Voorlopig nog een utopie. Deze montagefoto Iaat zien hoe het kan worden. (Van een onzer verslaggevers TERNEUZEN „Geef de Bel gische loodsdienst de schepen van Gent terug en stuur voor de sche pen komende van het Nederland se gedeelte van het kanaal be stemd voor Antwerpen rivier- loodsen uit Vlissingen over. In dien dit tot gevolg zou hebben, dat Terneuzen een paar loodsen teveel zou hebben (wat nog staat te bezien) dan zouden als tussen oplossing de jongste acht loodsen uit Terneuzen op het traject Ter- neuzenAntwerpen kunnen blij ven varen. Wanneer dan de scheepvaart op het kanaal GentTerneuzen toe neemt, zou dit aantal gradueel ver minderd kunnen worden tot de ver eiste sterkte is bereikt. Dit is de meest voor de hand liggende oplossing, re den temeer om aan te nemen dat de dienstleiding deze niet zal verkiezen." Aldus wordt wat schamper gesteld in een artikel in het jongste nummer van het orgaan van de vereniging „De Nederlandse Loods". Uit het artikel blijkt, dat de vraag op welke wijze schepen komende van Terneuzen of de andere Nederlandse h&vens aan het kanaal met bestem ming Antwerpen dienen te worden beloodst, reeds jarenlang een strijd punt vormt tussen de dienstleiding van het loodswezen en de loodsen (ADVERTENTIE) Vooruitzichten roor zaterdag on zondag, opgesteld door hot K.N.M.I. op «onderdag 18.00 uur Droog, Plaatselijk 'o°mpeSraeturenhet algemeen wat Iager' m,&V00ruitzichten in cijfers ge middeld over Nederland. oor zaterdag: aantal uren zon: 1 maal-'°™streeks nor maal' !j': van onScveer nor kan- rm graden boven normaal: Procent-1 dr00g etmaak 90 van mw i°oP een dr?ge Pe"ode Vo„r f Is 12 uur: 95 Procent, tot 7 2?ndag: aantal uren zon: 1 maal' omstreeks nor- 4 gradm K P'? 0ng' normaal tot een rW bove-n normaal: kans op uur- os Periode van minstens 12 droog etmaah'gij procent! (Van een onzer verslaggevers) GOES De siiowtrein van Braat Bouwstoffen N.V. (Braatmobiel) te Goes is tegen het verbod (zie de krant van gisteren) van de burgemeester, gisteren blijven staan voor de deur van schouwburg Juliana aan de Bees tenmarkt, waar de Zeeuwse vakbeurs voor aannemers in de bouwwereld wordt gehouden. Voor het kolossale voertuig was binnen geen plaats meer. Een woordvoerder van Braat deelde gisteren mee dat nog van geen enkele zijde stappen waren ondernomen (en zoals aangekondigd) om de trein weg te slepen. Hij zei ook de burgemeester te heb ben meegedeeld dat Braat bereid is te betalen voor de ruimte, die op de parkeerplaats wordt ingenomen. „Bo vendien' zo zei hij, „willen we ook het bedrag betalen dat we anders kwijt waren geweest, als deze wagen in Juliana had kunnen staan. Dat be drag zou eventueel aan een liefdadig heidsinstelling geschonken kunnen worden". Braat wacht rustig af wat de ge meente van plan is te doen. Uit ei gener beweging wil men het voertuig niet weghalen. De vakbeurs wordt zaterdag gesloten. Burgemeester Ru ber was voor commentaar niet be reikbaar. De vraag blijft, hoe het con flict tussen de Goese bouwstoffen- onderneming en de burgemeester zal eindigen. zelf. In „De Nederlandse Loods" wordt zelfs gesproken van een „lij densweg". De te Terneuzen gestationeerde Nederlandse loodsen betoogden steeds, dat zij te weinig in de gelegenheid worden gesteld om een schip naar Antwerpen te beloodsen en daardoor ook te weinig ervaring op dit traject konden opdoen. Vraag was dus of men meer „beurten" kon krijgen dan wel dit Scheldetraject geheel aan de Vlissingse rivierloodsen te moeten overlaten. Reeds rond 1953 werd, op verzoek vande loodsen, een regeling van kracht waarbij werd bepaald dat een Terneuzense loods, die te Vlissingen „landde", wanneer de dienst dat toe liet een loodsreis van Vlissingen naar Terneuzen zou maken. Deze regeling voldeed in praktijk slecht, ook al omdat de steeds toe nemende scheepvaart op het kanaal een steeds zwaardere wissel op het beschikbare aantal Terneuzense lood sen trok, m.a.w. zij moesten zich in steeds belangrijker mate wijden aan het beloodsen van schepen ip het Kanaal Gent-Terneuzen. Een volgende regeling het loods wezen besloot toen om schepen van Gent met bestemming Antwerpen van het Belgische loodswezen „over te nemen" voldeed aanvankelijk goed. De loodsen haalden, zo wordt in het artikel vermeld, het door hen gewenste gemiddelde van vier reizen naar Antwerpen per maand. Door verschillende omstandigheden, o.m. personeelsuitbreiding, zakte dit gemiddelde echter weer tot twee rei zen per maand. Een verzoek van het afdelingsbestuur van „De Nederland se Loods" om het loodstraject Terneu zenAntwerpen voor de Terneuzen se loodsen dan maar op te heffen, werd door de dienstleiding van de hand gewezen. De schrijver van het artikel noemt de regeling, die in 1966 werd inge steld en ook thans nog geldt ronduit een „flop". Deze regeling bepaalde dat Terneuzense loodsen voor een be paald aantal voorbeurten op de „beurtrol" te Vlissingen zouden ko men om zo toch hun reizen naar Antwerpen, maar dan dus vanuit Vlissingen te kunnen maken. In het artikel wordt daarover op gemerkt, dat dit alles ten koste van de standplaats Terneuzen ging, zodat allerlei „kunstgrepen" moesten wor den toegepast om de zaak draaiende te houden. Door de openstelling vo rig jaar van de nieuwe zeesluis te Terneuzen steeg het aantal schepen door Nederlandse loodsen geloodst van Terneuzen naar Gent met niet minder dan 48,5 procent. Door dit toegenomen werk zakte het aantal reizen van de Terneuzense loodsen naar Antwerpen tot heneden de twee per maand. „Nu doet zich de komische situatie voor, dat er zoveel Vlissingse rivier- loodsen maandelijks naar Terneuzen worden gestuurd, dat deze loodsen nu in feite alle schepen van het Neder landse gedeelte van het kanaal naar Antwerpen loodsen, terwijl de Ter neuzense loodsen, de schepen van Gent naar Antwerpen voor hun re kening moeten nemen", aldus de schrijver van het artikel. Tenslotte stelt hij dat de situatie om een op lossing „schreeuwt". Zijn pleidooi komt er op neer, dat op den duur het traject Terneuzen Antwerpen beter geheel door Vlis singse loodsen kan worden bediend. Voor de Terneuzense loodsen zal dat dan een „kopzorg" minder betekenen. (Van een onzer verslaggevers) PERKPOLDER/SLUISKIL In Perkpolder gebeurt het niet zelden dat een reiziger na aankomst van de laatste veerboot of na het missen van de laatste bootverbinding verloren rondloopt op zoek naar een telefoon om familie of relaties van zijn verlate aankomst in kennis te stellen. Zijn of haar zoeken zal vergeefs zijn om de eenvoudige reden dat op dat gevor derde tijdstip geen koffiehuis of kan toor van de PSD meer open is en ook nergens een publieke telefooncel is te bekennen. De weg naar Kloosterzarade is vel en als men geluk heeft, kan alleen een lift van een toevallig passerende automobilist uitkomst brengen. Aan de Kruiningse kant van de veerverbmding is het eenzelfde la ken een pak. Ook daar zou een pu blieke telefooncel veel ongerief kunnen voorkomen. Bij de provinciale stoombootdienst in Perkpolder geeft men grif toe, dat een telefooncel bij de aanlegsteigers van veel nut zal kunnen zijn. Er ko men inderdaad wel eens reizigers aan die dringend moeten telefoneren na aankomst van de laatste boot. Zo'n telefooncel zou voor deze men sen, en dan denken we ook aan tal van vrachtautochauffeurs die na het missen van de laatste boot hier in hun cabine de nacht moeten door brengen de oplossing zijn, aldus een beambte van de PSD. „Het zou prachtig zijn als er in Perkpolder en ook aan de over kant een telefooncel zou komen. Er zou zeker een druk gebruik van ge maakt worden. Wij zien meer dan eens mensen over het terrein van de PSD lopen, die kennelijk op zoek zijn naar een telefoon. Ook overdag zou een telefooncel een uitkomst zijn", luidt de mening van de politie in Walsoorden. Van de zijde van de PTT wordt gezegd dat reeds vijf jaar geleden is overwogen om bij de nieuwe aan legplaatsen van de veerboten pu blieke telefooncellen te plaatsen. „Het komt toch vaak genoeg voor dat er honderd of meer auto's op een overtocht staan te wachten. Vooral bij dichte mist loopt het storm op de telefoon van de koffiehuishouder. Dat is een onhoudbare toestand. Een te lefooncel aan weerszijden van De Schelde zou bijzonder welkom zijn. Het is de zaak van Rijkswaterstaat die een dergelijk verzoek bij de PTT moet indienen" aldus een PTT-em- ployé. Geen overdreven luxe dus zo'n te lefooncel op het terrein van de PSD. Ook in Sluiskil-Oost tobt men al ja renlang met het gemis van een pu blieke telefooncel. De klachten spit sen zich vooral toe, als er in dit deel van Sluiskil een ongeval is gebeurd of wanneer 's nachts de hulp van een dokter gewenst is. Omdat 's nachts nu eenmaal de pont niet vaart is een oversteek naar een telefoon cel in Sluiskil-west niet mogelijk. Weliswaar heeft Sluiskil sinds en kele dagen de beschikking over twee publieke telefooncellen - namelijk een aan de Spoorstraat en de ander tegenover het ziekenhuis aan de Kerkstraat - maar daar zijn uiteraard de rond achthonderd bewoners van Sluiskil-oost niet mee gered. Het liefst zou men zien dat nabij de aanleg steiger van de pont op de oostelijke oever van het kanaal een telefooncel werd geplaatst. Een dergelijke cen trale plaats zou door iedereen ge makkelijk te vinden zijn. (Van een onzer verslaggevers) KRUININGEN Het comité con certfonds te Kruiningen gaat een tie ner muziek. en zangfestival organise ren. Het comité doet dit om de meer klassieke concerten van 6e gemeng de zangvereniging „Crescendo" te helpen financieren. ,TOEN ik een half jaar hij de plant soenendienst in Goes werkte, mocht ik van mijn patroon horen, dat ik hem was meegevallen. „Je hebt mijn verwachtingen overtroffen", zei hij. Dit gebeurde 29 jaar geleden. Aan het woord is de heer Kr. Goudzwaard te Goes. .BOMEN, struiken en bloemen kun nen een decoratie zijn in de omge ving waar ze geplant worden", ver telt hij. „Een vooruitziende blik, is wel nodig in ons vak. Je moet be denken dat er bomen zijn, die een doorsnee kunnen krijgen van enkele meters. Ook de hoogte van de groei is belangrijk in een plantsoen of groenstrook. Je kunt bij dit werk vooi grote verrassingen komen te staan Wanneer ik aanplantingen ga bekij ken in Noord-Holland of Drente, die ikzelf heb gedaan, sta ik soms ver baasd, hoe het allemaal is geworden" „VAN de Kon. Ned. Maatschappij vooi Tuinbouw en Plantkunde afd. Goes ben ik al vele jaren voorzitter. Bo vendien neem ik ook deel aan hel keuren van particuliere tuinen, het geven van lessen en het verzorgen van lezingen. Het hoeft niet altijd over tuinbouw te gaan; mijn hobby's kunnen ook een interessant onder werp zijn. Mijn belangstelling gaat uit naar oudheidkunde, het verzame len van oude foto's en het maken van dia's". „IN mijn voor- en achtertuin staan verschillende oude vondsten, zoals een molensteen afkomstig van de af gebrande Gortmolen in Goes, verdei een schamppaal. Die kun je op som mige plaatsen nog zien op hoeken van straten voor bescherming van de huizen. Ik heb ook een schaafblok met het jaartal 1755. Bij opgravingen in Goes kwam een holle elzenstam te voorschijn, die 200 jaar geleden als noolbuis fungeerde. Die heb il ook". ,MIJN verzameling prentbriefkaarten van Goes is uitgelopen tot 1250 stuks daterend van 1890 tot 1940. Ik hel een serie van 400 stuks, die het Del ta-verkeer uitbeelden, zo'n 100 jaai geleden, met omnibus, postkoets en primitieve schuiten bij de overzptve ren. Hel aantal dia's dat ik heb ge maakt en nog maak loopt in de dui zenden". ..HET geven van deskundige voorlich ting op het gebied van tuinbouw en wat daarmee verwant is, vind ik bij zonder goed. Laat de consument maar een goedkoop bloemetje kunnen ko pen, geef ieder de kans een bloem of plant te bezitten, wanneer men dat wil. Mijn werk heeft me altijd geboeid. De plaats waar ik mijn werk deed. daar ging ik van houden". IK heb het aanbod om bij een grote stadstuin met kwekerij te werken met overtuiging van de hand gewe zen. Goes en omgeving zijn mij dier baar. Nu de gemeenten tot stand ko men, hoop ik dat de besturen niet alleen oog zullen hebben voor nieu we aanplant, maar nok voor de mooie mde dorpskernen''.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 3