BIJNA 1000 iia NIEUW
INDUSTRIEGEBIED
IN MIDDEN-ZEELAND
Telefooncellen bij
veren hard nodig
Vrachtwagenchauffeurs overnachten in cabine
Terneuzens pleidooi
voor betere beloodsing
SHOWTREIN BLIJFT STAAN
In gesprek met
Vergoedingen lager
onderwijs in
z.w. Nederland
niet te laag
Kr. Goudzwaard
ÏR BERAAD
)NSTRUCTIE
ERSTRAAT
ïer nieuws uit
id en streek
pag. 3-4-5
Drs. V er burg laakt
concurrentie
van België
Voorlopig
Eindexamens
beginnen 14 april
Nieuwe film
Zevlafo
Forse kredieten
industr ieter rei n
Middelburg
Lijdenswegstelt
Nederlandse Loods
Droog en zonnig
Slechte regeling
TIENERMUZIEK-
EN ZANGFESTIVAL
DE STEM VAN VRIJDAG 17 OKTOBER 1969
|meenteraad van Goes heeft
besluit genomen om (je
traat te reconstrueren. Er is
•ag mee gemoeid van
l.. Het A.R.-raadslid M. Loe-
|g er op aan eerst een sta.
iten maken door de gemeen
erkeersdeskundige naar de
ieid om op de kruising
i-Westerstraat verkeerslich-
llaatsen.
iet ogenblik", zo zei de heer
„is dat nog gemakkelijk te
:n". Het raadslid was er niet
Irtugid, dat men nu reeds re-
Imoet houden met verdufcbe-
ji de Ringbaan, omdat er nog
|ig zekerheden zijn. „In
idium", meende hij, „kan al-
een verbreding worden ge-
De verkeerslichten vond hjj
|ter belang. Het PvdA-raads-
de Leeuw was van oordeel,
de uitvoering van het pro-
istens rekening gehouden zou
worden met het aanbrengen
en voetganger-fietsertunnel
funnel", aldus de heer De
„zou later aan een eventuele
-erdubbeling kunnen worden
1st".
lige discussie werd besloten
rstel tot reconstructie van de
Itraat nog even aan te houden
In nadere beschouwing. De
lm het besluit om een bedrag
|!4.000.- beschikbaar te stellen
gemeentehuis van Kloetinge
te maken er de dienst ge-
zerken van het nieuwe Goes
|e brengen.
|Ned- Schouwburg 15 en 20 u.
olyester polka" van Dimitri
el Fraink
[entoonstellïngen
Ingen
;entehuis 921 uur Tentoom-
ïg van werken uit het stede-
ïuseum te Amsterdam o.a. van
fcnt van Gogh, Picasso en Ap-
[t.m. 26 oktober)
Century, Koonnmarkt 14 tot
Expositie „De Volkskunst in
witse Democratische Kepu-
DIVERSEN
9IJKE
lelweek
19 oktober)
his
de Lozanne 20 uur
lerensociëteit
|cht 20 uur
rn.m.v. „Group Sas"
It 14 uur Wandeltochten
Ie
eenschapshuis „Malpertuus"
uur Muzikale aivonid
5TERZANDE
irokodilbar 21.30 uuir
trio
fcUZEN
jersportpark 13.30 uur
ptatierit auto's en motaren
SCHIETINGEN
DUKE
Hofzicht 15.30 uux
1.LEBRUG
j C. de Kind 15 uur
■E
[ecilia bij 3. de Vilder 15 uur
KTDIJK
Eug. de Kort 14 uur
eeraert-Nijs 14.30 uur
RTERZANDE
fm Teil 13.30 uur
ebastiaan 15 uur
[ACHT (B)
lapdorp 15 uur
lORPE
Ie Cock 13.30 uur
'oor deze rubriek tel. 01180
Postbus 116 in Middelburg.
\KME l/OOPS TEU
TA'BT. /X/TOM MBH/BR -
V /K HOU MET
a/at db wbtaak/oaaz
Z/B JB A/O6 H/BLf
i
DEN HAAG (ANP) Het Eerstc-
Kamerlid drs. M. C. Verburg (PvdA)
heeft de minister van Economische
Zaken gevraagd stappen te onderne
men tegen wat hij als onbetamelijk
optreden van de Belgische autoritei
ten beschouwt, die door het verlenen
van subsidie op de kosten van lossing
en vervoer van wol naar Kammerijen
de wolaanvoer van Vlissingen naar
Antwerpen willen trekken.
Deze subsidieverlening zou zelfs
werden gedifferentieerd naar de ma
te waarin deze nodig is voor bepaalde
herkomst- en bestemmingsgebieden.
„Deze wijze van concurreren is niet
alleen in strijd met wat economisch
betamelijk is, maar ook met het zoe
ken naar een gezond evenwicht in de
concurrentieverhoudingen tussen de
Beneluxhavens, zoals dit in het alge
meen door de regering als voorwaar
de is gesteld voor de uitvoering van
het Baalhoekkanaal (dat de westelij
ke oever van Antwerpen moet gaan
verbinden met de Westerschelde)",
aldus drs. Verburg.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG/BREDA De ver
goeding die de lagere scholen in
West-Brabant en Zeeland uit de ge
meentekas ontvangen is zeker niet
te weinig voor het geven van goed
onderwijs. Dit deelden ons de in
specteurs van het lager onderwijs in
Middelburg en Breda mee naar aan
leiding van een brief die de vier on
derwijsorganisaties hebben geschre
ven naar de Kamer.
In deze brief stelden de onderwijs
organisaties, dat de vergoedingen
voor kleuterscholen en lagere scho
len in kleine gemeenten achterblij
ven bij de vergoedingen in de grote
steden. Hierdoor zou het onderwijs
op het platteland niet optimaal kun
nen functioneren.
De inspecteur van het Lager On
derwijs in Middelburg, de heer Ge-
lijns, verklaarde dat van enig ach
terblijven van de vergoeding in zijn
district geen sprake was. „Integen
deel, de vergoeding in mijn inspectie
is, vergeleken met het landelijk ge
middelde het hoogst".
De heer Nielen, inspecteur van het
lager onderwijs in Breda, zag even
min reden to,t ongerustheid. „De ver
goeding die de kleine gemeenten aan
de lagere 'scholen betalen is zeker
niet mindr dan in de grotere ge
meenten".
Bij het kleuteronderwijs is de si
tuatie enigszins anders dan bij het
lager onderwijs. De inspecteur van
het kleuteronderwijs in Zeeland, de
heer Verboom uit Middelburg, ver
klaarde dat de vergoeding aan de
krappe kant was. „De schoolbestu
ren moeten ieder dubbeltje, dat ze
uitgeven twee keer omdraaien. Het
spelmateriaal voor kleuters is ver
schrikkelijk duur. Ook de kosten van
schoonmaken, onderhoud, verwar
ming en dergelijke zijn de laatste ja
ren heel erg gestegen. De lonen van
de werksters vormen de grootste uit
gave".
De heer Verboom noemde als voor
beeld de kleuterschool van Cadzand
die van de gemeentelijke vergoeding
nauwelijks rond kan komen. De
school ligt vlak bij de zee en staat
vaak bloot aan wind, die het hout
werk aantast. Deze school moet ieder
jaar opnieuw geverfd worden, wat
niet uit de normale subsidies bekos
tigd kan worden. Er moet daarom
ecn beroep worden gedaan op rijk
cl gemeente om een extra uitkering.
Ook het bedrag dat de kleuterscho-
jcn per leerling uitgekeerd krijgen
is volgens de heer Verhoog te laag.
Naar zijn zeggen zou het ministerie
aeze vergoeding nader aan het be
studeren zijn, om eventueel tot een
aanpassing te komen bij de gestegen
explo itatiekost en
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Bij de nade
re uitwerking van de zogenaamde
artikel-4-lijn in het streekplan
Midden-Zeeland, is bijna 1000 ha.
landbouwgrond aangewezen als
nieuw industriegebied. Een hon
derdtal eigenaars of pachters gaat
hiervan de consequenties onder
vinden.
Sommige bedrijven zullen moe
ten worden opgeheven, andere
dienen verplaatst te worden.
Hoe de verhouding tussen ophef
fing en verplaatsing precies zal
zjjn, en welke bedrijven opgehe
ven danwel verplaatst zullen
worden is op dit moment nog niet
bekend.
Dit blijkt uit het antwoord van GS
op een lange serie vragen die voor
komen in het algemeen verslag van
de afdelingen uit provinciale Staten
over deze zaak. Het zal, zo delen
G.S- mee, niet mogelijk zijn de Quar-
lespolder geheel in tact te laten, om
dat het industrieterrein zo efficiënt
mogelijk en wel perceelsgewijze moet
worden ingericht om straks te kun
nen worden uitgegeven aan de gega
digden, die volgens het college na
de komst van Pechiney grote belang
stelling voor het Sloegebied hebben.
Namen van nieuwe industrieën kun
nen G.S. nog niet noemen, maar
naar wij vernemen bevindt zich in
elk geval daarbij een raffinaderij.
De efficiency heeft vooral betrek
king op de noodzaak optimaal te kun
nen profiteren van de aanwezige ha
venaccommodatie ter plaatse, zo zeg
gen G.S- Ter geruststelling voegen
zij er aan toe, dat een verdere uit
werking van de artikel-4-lijn niet no
dig zal zijn.
dat dorp wat meer lucht zou krijgen,
zeggen G.S. dat de nautische situatie
langs de Westerseheldeoevers zoda
nig is, dat slechts op enkele plaatsen
een havenmond kan worden gegra
ven.
Dat de leefbaarheid van Borssele
er op achteruit zou gaan ontkennen
G.S- niet. „Bij de heersende wind
richtingen". zo zeggen zij echter,
„zal er meestentijds geen overlast
van onaangename lucht te duchten
vallen".
Enkele elementen zijn ook bij de
nadere uitwerking van de artikel-
4-lijn voorlopig van karakter. Dat
betreft b.v. het tracé van de nieuwe
provinciale weg. Het definitieve tra
cé zal binnenkort worden vastgesteld
maar. ze zeggen G.S., de reden dat
het tracé slechts globaal is aange
duid, betekent niet dat het industrie
terrein in de toekomst nog verder zal
worden uitgebreid. Het beleid is er
op gericht, zo delen G.S- verder mee,
de kern Brossele te handhaven. Op
sugegsties de industriële bestemming
van gronden ten oosten van Borssele
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA Dinsdag 14 april moe
ten de leerlingen van de middelbare
scholen aantreden voor het eindexa
men. De gymnasiasten zijn vrijdag
middag 17 april klaar met het schrif
telijk gedeelte. De IIBS-A'ers moeten
20, 23 en 24 april weer terugkomen,
de HBS-B'ers alleen de 23ste. De
MMS doet het schriftelijk van 14 tot
en met 16 april. De HAVO-sehoIen
op dezelfde dagen als de HBS-B.
Het schriftelijk gedeelte voor drie
jarige handelsdagscholen is van 14
tot en met 17 april en voor vierjarige
handelsdagscholen ook nog op 23 en
24 april. Leerlingen van de MAVO
doen het schriftelijk gedeelte van 14
tot en met 17 april.
De handelsavondscholen houden
het examen op de avonden van 11
tot en met 14 mei en die van 20, 21
en 25 mei.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Wanneer het al
lemaal lukt (en de enthousiaste le
den van de Zeeuwsch-Vlaamse filmor
ganisatie „Zevlafo" zijn er van over
tuigd dat het lukt) zal Zeeuwsch-
Vlaanderen binnenkort als decor
gaan dienen voor een spannende
chantage-intriigue. De film die de
groep gaat maken is commercieel
van opzet en is bedoeld om ih de
bioscoop gedraaid te worden. Circa
twintig mensen werken mee, onder
wie miss België 1969, Sonja Doumen.
Een gedeelte van de film zal vanuit
de lucht worden opgenomen. Regis
seur Henk Wentzler uit Hulst zal de
film mogen monteren op een KRO-
montagetafel in Hilversum. Een
naam heeft de productie nog niet.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het college van
b en w van Middelburg heeft de ge
meenteraad, die op 20 okt. a.s. bij
eenkomt, belangrijke kredieten ge
vraagd voor allerlei voorzieningen in
verband met de industrialisatie.
Zo wordt 47.700,— gevraagd voor
het bouwrijp maken van het zoge-
naamde „klein industrieterrein"- Een
bedrag van 24.500,is nodig voor
de aanleg van een hogedruk- en la-
gedrukleiding ten behoeve van de
gasvoorziening op dit industrieter
rein. De kosten van een eveneens
noodzakelijk gasreduceerstation op
dit terrein belopen 27.500,Voor
de aanleg van een gasleiding op het
grootindustrieterrein wordt 13.000
gevraagd. De aansluiting van de
nieuwe vestiging van de Vitritefa-
briek n.v. op 't elektriciteitsnet vergt
24.500,Een transformatorset op
het industrieterrein aan de Nieuw-
landseweg blijkt 15.000 te kosten
en voor andere elektriciteitsvoorzie
ningen op het industrieterrein is nog
een bedrag van 20.500 nodig. Voor
het doortrekken van een gedeelte van
het waterleidingnet, eveneens ten be
hoeve van de industrie, is een be
drag van 13.500 nodig.
Een publieke telefooncel in Perkpolder? Voorlopig nog een utopie. Deze
montagefoto Iaat zien hoe het kan worden.
(Van een onzer verslaggevers
TERNEUZEN „Geef de Bel
gische loodsdienst de schepen van
Gent terug en stuur voor de sche
pen komende van het Nederland
se gedeelte van het kanaal be
stemd voor Antwerpen rivier-
loodsen uit Vlissingen over. In
dien dit tot gevolg zou hebben,
dat Terneuzen een paar loodsen
teveel zou hebben (wat nog staat
te bezien) dan zouden als tussen
oplossing de jongste acht loodsen
uit Terneuzen op het traject Ter-
neuzenAntwerpen kunnen blij
ven varen.
Wanneer dan de scheepvaart op
het kanaal GentTerneuzen toe
neemt, zou dit aantal gradueel ver
minderd kunnen worden tot de ver
eiste sterkte is bereikt. Dit is de meest
voor de hand liggende oplossing, re
den temeer om aan te nemen dat de
dienstleiding deze niet zal verkiezen."
Aldus wordt wat schamper gesteld
in een artikel in het jongste nummer
van het orgaan van de vereniging
„De Nederlandse Loods".
Uit het artikel blijkt, dat de vraag
op welke wijze schepen komende van
Terneuzen of de andere Nederlandse
h&vens aan het kanaal met bestem
ming Antwerpen dienen te worden
beloodst, reeds jarenlang een strijd
punt vormt tussen de dienstleiding
van het loodswezen en de loodsen
(ADVERTENTIE)
Vooruitzichten
roor zaterdag
on zondag,
opgesteld door
hot K.N.M.I. op
«onderdag
18.00 uur
Droog,
Plaatselijk
'o°mpeSraeturenhet algemeen wat Iager'
m,&V00ruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland.
oor zaterdag: aantal uren zon: 1
maal-'°™streeks nor
maal' !j': van onScveer nor
kan- rm graden boven normaal:
Procent-1 dr00g etmaak 90
van mw i°oP een dr?ge Pe"ode
Vo„r f Is 12 uur: 95 Procent,
tot 7 2?ndag: aantal uren zon: 1
maal' omstreeks nor-
4 gradm K P'? 0ng' normaal tot
een rW bove-n normaal: kans op
uur- os Periode van minstens 12
droog etmaah'gij procent!
(Van een onzer verslaggevers)
GOES De siiowtrein van Braat
Bouwstoffen N.V. (Braatmobiel) te
Goes is tegen het verbod (zie de krant
van gisteren) van de burgemeester,
gisteren blijven staan voor de deur
van schouwburg Juliana aan de Bees
tenmarkt, waar de Zeeuwse vakbeurs
voor aannemers in de bouwwereld
wordt gehouden. Voor het kolossale
voertuig was binnen geen plaats
meer.
Een woordvoerder van Braat deelde
gisteren mee dat nog van geen enkele
zijde stappen waren ondernomen (en
zoals aangekondigd) om de trein weg
te slepen.
Hij zei ook de burgemeester te heb
ben meegedeeld dat Braat bereid is
te betalen voor de ruimte, die op de
parkeerplaats wordt ingenomen. „Bo
vendien' zo zei hij, „willen we ook
het bedrag betalen dat we anders
kwijt waren geweest, als deze wagen
in Juliana had kunnen staan. Dat be
drag zou eventueel aan een liefdadig
heidsinstelling geschonken kunnen
worden".
Braat wacht rustig af wat de ge
meente van plan is te doen. Uit ei
gener beweging wil men het voertuig
niet weghalen. De vakbeurs wordt
zaterdag gesloten. Burgemeester Ru
ber was voor commentaar niet be
reikbaar. De vraag blijft, hoe het con
flict tussen de Goese bouwstoffen-
onderneming en de burgemeester zal
eindigen.
zelf. In „De Nederlandse Loods"
wordt zelfs gesproken van een „lij
densweg".
De te Terneuzen gestationeerde
Nederlandse loodsen betoogden steeds,
dat zij te weinig in de gelegenheid
worden gesteld om een schip naar
Antwerpen te beloodsen en daardoor
ook te weinig ervaring op dit traject
konden opdoen. Vraag was dus of
men meer „beurten" kon krijgen dan
wel dit Scheldetraject geheel aan de
Vlissingse rivierloodsen te moeten
overlaten.
Reeds rond 1953 werd, op verzoek
vande loodsen, een regeling van
kracht waarbij werd bepaald dat een
Terneuzense loods, die te Vlissingen
„landde", wanneer de dienst dat toe
liet een loodsreis van Vlissingen naar
Terneuzen zou maken.
Deze regeling voldeed in praktijk
slecht, ook al omdat de steeds toe
nemende scheepvaart op het kanaal
een steeds zwaardere wissel op het
beschikbare aantal Terneuzense lood
sen trok, m.a.w. zij moesten zich in
steeds belangrijker mate wijden aan
het beloodsen van schepen ip het
Kanaal Gent-Terneuzen.
Een volgende regeling het loods
wezen besloot toen om schepen van
Gent met bestemming Antwerpen
van het Belgische loodswezen „over
te nemen" voldeed aanvankelijk
goed. De loodsen haalden, zo wordt
in het artikel vermeld, het door hen
gewenste gemiddelde van vier reizen
naar Antwerpen per maand.
Door verschillende omstandigheden,
o.m. personeelsuitbreiding, zakte dit
gemiddelde echter weer tot twee rei
zen per maand. Een verzoek van het
afdelingsbestuur van „De Nederland
se Loods" om het loodstraject Terneu
zenAntwerpen voor de Terneuzen
se loodsen dan maar op te heffen,
werd door de dienstleiding van de
hand gewezen.
De schrijver van het artikel noemt
de regeling, die in 1966 werd inge
steld en ook thans nog geldt ronduit
een „flop". Deze regeling bepaalde
dat Terneuzense loodsen voor een be
paald aantal voorbeurten op de
„beurtrol" te Vlissingen zouden ko
men om zo toch hun reizen naar
Antwerpen, maar dan dus vanuit
Vlissingen te kunnen maken.
In het artikel wordt daarover op
gemerkt, dat dit alles ten koste van
de standplaats Terneuzen ging, zodat
allerlei „kunstgrepen" moesten wor
den toegepast om de zaak draaiende
te houden. Door de openstelling vo
rig jaar van de nieuwe zeesluis te
Terneuzen steeg het aantal schepen
door Nederlandse loodsen geloodst
van Terneuzen naar Gent met niet
minder dan 48,5 procent. Door dit
toegenomen werk zakte het aantal
reizen van de Terneuzense loodsen
naar Antwerpen tot heneden de twee
per maand.
„Nu doet zich de komische situatie
voor, dat er zoveel Vlissingse rivier-
loodsen maandelijks naar Terneuzen
worden gestuurd, dat deze loodsen nu
in feite alle schepen van het Neder
landse gedeelte van het kanaal naar
Antwerpen loodsen, terwijl de Ter
neuzense loodsen, de schepen van
Gent naar Antwerpen voor hun re
kening moeten nemen", aldus de
schrijver van het artikel. Tenslotte
stelt hij dat de situatie om een op
lossing „schreeuwt".
Zijn pleidooi komt er op neer, dat
op den duur het traject Terneuzen
Antwerpen beter geheel door Vlis
singse loodsen kan worden bediend.
Voor de Terneuzense loodsen zal dat
dan een „kopzorg" minder betekenen.
(Van een onzer verslaggevers)
PERKPOLDER/SLUISKIL In
Perkpolder gebeurt het niet zelden
dat een reiziger na aankomst van de
laatste veerboot of na het missen van
de laatste bootverbinding verloren
rondloopt op zoek naar een telefoon
om familie of relaties van zijn verlate
aankomst in kennis te stellen. Zijn of
haar zoeken zal vergeefs zijn om de
eenvoudige reden dat op dat gevor
derde tijdstip geen koffiehuis of kan
toor van de PSD meer open is en ook
nergens een publieke telefooncel is
te bekennen.
De weg naar Kloosterzarade is vel
en als men geluk heeft, kan alleen
een lift van een toevallig passerende
automobilist uitkomst brengen.
Aan de Kruiningse kant van de
veerverbmding is het eenzelfde la
ken een pak. Ook daar zou een pu
blieke telefooncel veel ongerief
kunnen voorkomen.
Bij de provinciale stoombootdienst
in Perkpolder geeft men grif toe, dat
een telefooncel bij de aanlegsteigers
van veel nut zal kunnen zijn. Er ko
men inderdaad wel eens reizigers
aan die dringend moeten telefoneren
na aankomst van de laatste boot.
Zo'n telefooncel zou voor deze men
sen, en dan denken we ook aan tal
van vrachtautochauffeurs die na het
missen van de laatste boot hier in
hun cabine de nacht moeten door
brengen de oplossing zijn, aldus een
beambte van de PSD.
„Het zou prachtig zijn als er in
Perkpolder en ook aan de over
kant een telefooncel zou komen. Er
zou zeker een druk gebruik van ge
maakt worden. Wij zien meer dan
eens mensen over het terrein van de
PSD lopen, die kennelijk op zoek zijn
naar een telefoon. Ook overdag zou
een telefooncel een uitkomst zijn",
luidt de mening van de politie in
Walsoorden.
Van de zijde van de PTT wordt
gezegd dat reeds vijf jaar geleden
is overwogen om bij de nieuwe aan
legplaatsen van de veerboten pu
blieke telefooncellen te plaatsen.
„Het komt toch vaak genoeg voor
dat er honderd of meer auto's op een
overtocht staan te wachten. Vooral
bij dichte mist loopt het storm op de
telefoon van de koffiehuishouder. Dat
is een onhoudbare toestand. Een te
lefooncel aan weerszijden van De
Schelde zou bijzonder welkom zijn.
Het is de zaak van Rijkswaterstaat die
een dergelijk verzoek bij de PTT
moet indienen" aldus een PTT-em-
ployé.
Geen overdreven luxe dus zo'n te
lefooncel op het terrein van de PSD.
Ook in Sluiskil-Oost tobt men al ja
renlang met het gemis van een pu
blieke telefooncel. De klachten spit
sen zich vooral toe, als er in dit deel
van Sluiskil een ongeval is gebeurd
of wanneer 's nachts de hulp van
een dokter gewenst is. Omdat 's
nachts nu eenmaal de pont niet vaart
is een oversteek naar een telefoon
cel in Sluiskil-west niet mogelijk.
Weliswaar heeft Sluiskil sinds en
kele dagen de beschikking over twee
publieke telefooncellen - namelijk
een aan de Spoorstraat en de ander
tegenover het ziekenhuis aan de
Kerkstraat - maar daar zijn uiteraard
de rond achthonderd bewoners van
Sluiskil-oost niet mee gered. Het liefst
zou men zien dat nabij de aanleg
steiger van de pont op de oostelijke
oever van het kanaal een telefooncel
werd geplaatst. Een dergelijke cen
trale plaats zou door iedereen ge
makkelijk te vinden zijn.
(Van een onzer verslaggevers)
KRUININGEN Het comité con
certfonds te Kruiningen gaat een tie
ner muziek. en zangfestival organise
ren. Het comité doet dit om de meer
klassieke concerten van 6e gemeng
de zangvereniging „Crescendo" te
helpen financieren.
,TOEN ik een half jaar hij de plant
soenendienst in Goes werkte, mocht
ik van mijn patroon horen, dat ik
hem was meegevallen. „Je hebt mijn
verwachtingen overtroffen", zei hij.
Dit gebeurde 29 jaar geleden. Aan
het woord is de heer Kr. Goudzwaard
te Goes.
.BOMEN, struiken en bloemen kun
nen een decoratie zijn in de omge
ving waar ze geplant worden", ver
telt hij. „Een vooruitziende blik, is
wel nodig in ons vak. Je moet be
denken dat er bomen zijn, die een
doorsnee kunnen krijgen van enkele
meters. Ook de hoogte van de groei
is belangrijk in een plantsoen of
groenstrook. Je kunt bij dit werk vooi
grote verrassingen komen te staan
Wanneer ik aanplantingen ga bekij
ken in Noord-Holland of Drente, die
ikzelf heb gedaan, sta ik soms ver
baasd, hoe het allemaal is geworden"
„VAN de Kon. Ned. Maatschappij vooi
Tuinbouw en Plantkunde afd. Goes
ben ik al vele jaren voorzitter. Bo
vendien neem ik ook deel aan hel
keuren van particuliere tuinen, het
geven van lessen en het verzorgen
van lezingen. Het hoeft niet altijd
over tuinbouw te gaan; mijn hobby's
kunnen ook een interessant onder
werp zijn. Mijn belangstelling gaat
uit naar oudheidkunde, het verzame
len van oude foto's en het maken
van dia's".
„IN mijn voor- en achtertuin staan
verschillende oude vondsten, zoals
een molensteen afkomstig van de af
gebrande Gortmolen in Goes, verdei
een schamppaal. Die kun je op som
mige plaatsen nog zien op hoeken
van straten voor bescherming van
de huizen. Ik heb ook een schaafblok
met het jaartal 1755. Bij opgravingen
in Goes kwam een holle elzenstam
te voorschijn, die 200 jaar geleden
als noolbuis fungeerde. Die heb il
ook".
,MIJN verzameling prentbriefkaarten
van Goes is uitgelopen tot 1250 stuks
daterend van 1890 tot 1940. Ik hel
een serie van 400 stuks, die het Del
ta-verkeer uitbeelden, zo'n 100 jaai
geleden, met omnibus, postkoets en
primitieve schuiten bij de overzptve
ren. Hel aantal dia's dat ik heb ge
maakt en nog maak loopt in de dui
zenden".
..HET geven van deskundige voorlich
ting op het gebied van tuinbouw en
wat daarmee verwant is, vind ik bij
zonder goed. Laat de consument maar
een goedkoop bloemetje kunnen ko
pen, geef ieder de kans een bloem
of plant te bezitten, wanneer men
dat wil. Mijn werk heeft me altijd
geboeid. De plaats waar ik mijn werk
deed. daar ging ik van houden".
IK heb het aanbod om bij een grote
stadstuin met kwekerij te werken
met overtuiging van de hand gewe
zen. Goes en omgeving zijn mij dier
baar. Nu de gemeenten tot stand ko
men, hoop ik dat de besturen niet
alleen oog zullen hebben voor nieu
we aanplant, maar nok voor de mooie
mde dorpskernen''.