Actiecomité alleen bezwaar tegen grote groep |^e In een „klapkerk" van Ghana WAAROM IS DIE GOD NIET ZWART? Zelfs bij de beroemde sherry-kuur moet je tussendoor 'kaas uit het vuistje' eten. Duizenden werkende jongeren naar Den Haag TWEE BRANDENDE VRAGEN VOOR DE AUTORITEITEN Gastarbeiders in GHANA (IV) t gewoon n look. <er luchtig, 3kker vlot. -gde jitgebreidé zuiver ollen hokken en 13 pullover 5 riet fantasie gebreid vest 5 en vest 5 net fantasie ntalon '4129.75 evoerde rok met en originele 4426.75 rok, geheel gevoerd 75 ;evoerde Shetland rok. 75 geheel gevoerde sey 95 Bovendonkniet van bisdommaar van onszeggen Hoevenaren OPEN KAART BANG CONTACT ZWARE TAAK DE STEM VAN DONDERDAG 16 OKTOBER 1969 UIVER SCHEERWOL RIMPWEREND ERVILT NIET IVER SCHEERWOL I verdraaid goedkoop vlóite SERVICE. vJDESIT volautomatische I btreerd. J 398,- 498,- 648,- eeid) kost bij ons 59^- 895,- 995,- 1195,- 498,- 618,- ,ns 698,- l"13 748,- 848,- öns (Van een onzer verslaggevers) HOEVEN Woensdagmiddag. Hotel-restaurant .Bovendonk' is veer leeg, de stoelen staan weer op hun plaats en de bierkringen ;ijn van de tafeltjes gepoetst. De Hoevense volksvergadering', ge- vijd aan de plannen om 500 tot 600 buitenlandse gastarbeiders on- ler te brengen in het voormalige seminarie Bovendonk' is historie ;e\vorden. Wat heet volksvergaderingHet ctiecomité, gevormd door meneer Goorhuis en meester A. Kerstens, '.ad plannen om de wijkbesturen in e schakelen voor een handtekenin- [enactie, te adresseren aan het bis- lom. De plannen werden bekend en t bleek grote belangstelling voor 1p 'jeenkomst te bestaan. De jeugd v er ook haar zegje zeggen. En o .ep hotel-restaurant „Boven- lonk" dinsdagavond vol. Buiten tond de politie, die achteraf gezien [elukkig net zo goed thuis had kun- ien blijven. Binnen zaten en ston- len pak-weg tweehonderd man met vet gezicht naar de hoek waar het vctiecomité zetelde. Meester Kers- ens luidde de avond in, meneer 3oorhuis hield een toespraak om de loelstelling van het actiecomité dui- ielijk te maken. Daarna mocht ie dereen die daar behoefte aan had zeggen wat hem op zijn hart zat. Zie onze krant van woensdag. Wat vindt meneer Goorhuis van de vergadering „Ik ben er wel blij mee", zegt hij. „Wij hebben de steun van de wijkbesturen gekre gen voor onze handtekeningenactie en ik denk dat ik wel kan zeggen, dat bijna de hele Hoevense bevol king achter ons staat. Zo'n groepje als „Camillo Torres" natuurlijk niet. Ik denk dat ze er allemaal waren, zo'n man of zeven acht. Die maken natuurlijk niet, zoals op de t.v. ge zegd werd, dé jeugd van Hoeven uit. En verder vind ik, dat we het Met de lede», "an „Camillo Tort'"' m 'jfsr j"zenie- broe .er Arnold Boschdriesz uit Bergen op Zoom een eenzame plaats -- op de Hoevense protestvergadering. Hij nam het op vóór de gastarbeiders. J. GOORHUIS ...bang van dat aantal.. wel aardig in de hand gehouden hebben. Je weet bij zulke dingen nooit wat er allemaal zal gebeuren. Maar het bleef gelukkig rustig". Het werd overigens staande de vergadering wel steeds warmer. En dat lag niet alleen aan de weersom standigheden of aan het bier. Dat lag ook aan de botsing der menin gen „Open kaart en eerlijk spel", had meester Kerstens aan het begin van de avond gevraagd en beloofd. En hij heeft het gegeven en gekre gen. Open kaart. Dat betekende, dat een aantal Hoevenaren niet alleen was gekomen om zich solidair te verklaren met de actie van het co mité, maar om duidelijk te maken dat ze niets van gastarbeiders in hun Hoeven willen weten. „We wilier er geen één", was een van de kreten die dinsdagavond te horen was. Een van de aanwezigen had zo zijn eigen kijk op de kwestie. „Als we hier ar beiders tekort komen, dan moet de regering maar migratie uit de noor delijke provincies naar het zuiden bevorderen. Dan krijgen we ten minste Nederlanders Toen meester Kerstens tegen het eind van de zitting zei: „En als het bisdom het seminarie tóch aan de Drie Hoefijzers mocht verkopen....", kwam hij niet verder doordat een van de aanwezigen zijn betoog af maakte met de kreet: „Dan stoken wjj het af Maar meneer Kerstens maakte namens het actiecomité onmiddellijk duidelijk geen belangstelling te heb ben voor het huren van een pyro maan. En dat dit soort kreten niet te rijmen viel met wat het comité bedoelt. Evenmin als het hoongelach dat opging toen bedrijfsaalmoezenier broeder Arnold uit Bergen op Zoom en de jonge baardige Mathijssen van de groep „Camillo Torres" iets ten gunste van de buitenlanders wilden zeggen. Meneer Goorhuis, in de rust van zijn woonkamer: „Op zo'n vergade ring komen natuurlijk allerlei men sen. Er waren er zelfs van buiten Hoeven, die er eigenlijk niets mee te maken hebben. We wisten dat te voren en daarom hebben we ook de t.v. gevraagd niet te komen. Een uit zending van zo'n vergadering zou een heel verkeerd beeld geven. Ik kan niet duidelijk genoeg zeggen, dat wij niets tegen buitenlandse gastarbeiders hebben. Helemaal niets. Maar we zijn alleen bang van zo'n grote groep in ons dorp. Ik heb gisteravond gezegd, dat wij tegen vijftig of zestig van die men sen geen enkel bezwaar zouden hebben. Die kun je als ze dat wil len helemaal in de Hoevense be volking opnemen. Maar vijf- of zes honderd, nee! U moet dat goed be grijpen, wij als comité kijken niet alleen naar het belang van de Hoe vense bevolking, maar net zo goed naar het belang van die gastarbei ders. Wat hebben die jongens hier nou? Je kunt tegenwoordig de men sen niet meer opsluiten, ook niet in ....„En als het bisdom het seminarie toch aan de ,Drie Hoefijzers" mocht verkopen. ...Dan stoken wij het af"... een gebouw als „Bovendonk", al is dat nog zo goed ingericht. Dus als ze vrij zijn gaan ze naar buiten. En wat vinden ze hier? Geen grote voetbalclub, geen verenigingen waarin ze terecht kunnen, alleen een paar dorpscafés waar ze eens naar binnen kunnen lopen. Hoeven is geen stad met allerlei vertier. Je moet Hoeven zien als een kleine woongemeente voor gezinnen die er in alle rust willen leven. Daar is ons dorp voor uitgerust. Voor ge wone nieuwkomers is het soms al moeilijk genoeg om er in Hoeven in te komen". Een klein kranteberiehtje bracht de heer Goorhuis in kennis van de plannen die er met „Bovendonk" waren. Zo maar toevallig dus. „Die zelfde avond had ik een vergadering waar ook enkele raadsleden bij wa ren. Ik vroeg of de gemeente iets tegen die plannen kon ondernemen, maar ze zeiden dat het niet kon. Dat was een particuliere zaak, zei den ze. Heel die vergadering ging zich toen met de kwestie bemoeien en iedereen bleek zijn bezwaren te hebben. Ik heb toen contact ge zocht met meester Kerstens en zo is ons actiecomité ontstaan. Een dag of veertien geleden". „Nee, het bisdom heeft niets van zich laten horen. Dat zou natuur lijk wel wat eleganter geweest zijn. Ze hadden bijvoorbeeld de pastoor kunnen inlichten, die ons dan van de preekstoel in kennis had kun nen stellen vam wat er te gebeuren itond. Maar dat is jammer genoeg niet gebeurd". Als de handtekeningenactie nu niets uithaalt en de koop gaat tóch door? „Dan kan ik niet instaan voor de gevolgen", zegt meneer Goor huis. „Er waren al plannen bij de boeren om met tractoren naar Bre da te rijden en bij het bisdom te gaan protesteren. En er waren nog meer plannen. Wij proberen zoveel mogelijk om de zaak in de hand te houden. Maar mochten er op de duur andere dingen gebeuren, dan niet onder de signatuur van het ac tiecomité". Dat wil overigens niet zeggen, dat het actiecomité dan ophoudt te bestaan. „Wat er dan te doen is zal waarschijnlijk meer op het terrein van het gemeentebestuur liggen dan op het onze. Maar ais die vijf- of zeshonderd gastarbeiders er ko men, dan zullen wij van de over heid eisen, dat eerst de nodige voor zieningen getroffen worden en dat dan pas de mensen komen. Niet andersom. En dat er goed toezicht op wordt uitgeoefend. Want als er meer bedrijven met arbeiders in „Bovendonk" komen, dan heb ik in het naleven van de voorschriften geen enkel vertrouwen". Het actiecomité ziet trouwens ook nog een andere kant van de zaak. „Als de koop doorgaat", zegt meneer Goorhuis, „dan krijgen we die men sen hier. Graag of niet. En dan gaat het er maar om, dat de Hoevenaren tiaar niet negatief op reageren. Ook daar zal het actiecomité een taak in hebben. En ik voorzie dat het een heel zware taak zal worden. Maar het moet nu eenmaal. Als het zover komt zal Hoeven er positief tegenover de buitenlanders moeten staan". Zover is het nog niet. De koop is nog niet gesloten. Vandaag of mor- geen worden er handtekeningen verzameld. En verder kan Hoeven alleen maar afwachten. Dot wringt misschien nog wel het meest. Want mét architect Nelissen vinden veel Hoevenaren dat „Bovendonk" niet vam het bisdom is, „maar van ons". TOON KLOET (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Op 1 november, lokslag 11.00 uur trekken duizen- en werkende jongeren uit het ge- ele land Den Haag binnen. Zij ko- aen artikel 12 van de arbeidswet, 'at dan vijftig jaar zwart op wit een •ag in de week recht op vorming aan u w®rkende jeugd geeft, herden- ■en. Met droefenis, want het artikel is, aldus de organisators van de de monstratieve tocht naar Den Haag, al bijna vijftig jaar dood. Officieel Den Haag wordt deze dag geconfronteerd met twee brandende vragen: L Wat hebt u in het nabije verleden voor de werkende jongeren ge daan? 2. Weet u welke eisen de werkende jongeren hebben? (ADVERTENTIE) P SWASMIOOEI Deze vragen worden voorgelegd aan ministers en hoge ambtenaren, aan de vertegenwoordigers in de Sociaal Economische Raad, die dan toevallig in het gebouw zullen zijn, aan de Kamerleden op het Binnenhof en vooral aan de vaste Tweede-Kamer commissie, die de jongeren 's mor gens tussen 11.00 en 12.00 uur in het gebouw van de Tweede Kamer zal ontvangen. Na de middag trekken de duizen den jongeren zeer waarschijnlijk naar het Nederlands Congresgebouw, waar zij nogmaals in krachtige taal hun eisen op tafel zullen leg gen: De eisen: Ook werkende jongeren hebben recht op goed onderwijs en goede vorming; Ook werkende jongeren hebben betekenis voor de maatschappij. Zij noemen dit hun jongeren-status, wanthet moet nu maar eens uit zijn met de opvatting, dat je maar moet gaan werken, als je iets minder intelligent bent, dan andere jongeren Iedereen, die het met de werkende jongeren eens is, kan mee-demonstre- ren door Den Haag langs de officiële gebouwen en in het Congresgebouw. Maar geen heibel. De werkende jongeren katholieke, christelijke en NVV-jongeren distantiëren zich namelijk nadrukkelijk van hei bel of geweld. Men zai zich aan de regels van deze demonstratie moe ten houden. Anders hoeft het niet van van deze jongeren. Zelfs liever niet.... want het moet een krach tige, maar juiste demonstratie zijn voor de rechten van de werkende jeugd. paschal Baylon Tsiquaye, een Ghanese priester van dertig jaar, wekte me die morgen om zes uur. „Healing church, sir" antwoordde hij op mijn moeizaam „yeah". Hij reed me een half uur later even buiten Koemasi, de hoofdstad van het Asjantirijk. Via een stoffige weg, aan weerszijden begroeid met Samanbomen, bereiken we een open plek, waar tientallen mensen ons met de Ghanese groet „Akwaamba" verwelkomen. Er hangt een sfeer van ingehou den spanning en nog onvervulde ver wachting. Melodieuze stemmen kruipen in en uit je oren. De healing-dienst begint. Een hea- ling-dienst: meer een geïmproviseer de happening dan een kerkdienst van een profetische, christelijke sek te van Ghanese bodem. In deze „ker ken", die „als paddestoelen uit de grond schieten", zoals Nico Pronk in Elmina me al verzekerde, speelt de gebedsgenezing een overheersende rol. Daarom worden deze kerken met de Engelse term „healing chur ches" aangeduid. Een dienst van enkel zwarte men sen. De mannen gekleed in de plech tige lange akandra's, de vrouwen in kente's. De „profeet" - de voorgan ger - zet de eerste tonen van een lied in. Andere stemmen vallen hem bij en tillen zijn stem weldra uit bo ven zijn normale volume- De pro feet, die de heilige teksten in hoog tempo uitschreeuwt, slechts onder broken door de instemmende halle luja's en yeah's van de negers, geeft telkens het sein om méér te zingen. Hij doet dat met dat beroepsmatige, zelfbewuste gebaar van een leeuwen temmer, die, eenmaal in de piste, zijn dieren tussen de verschillende nummers de vrije teugel van hun in stincten laat. Evenals de negers raak ik na een half uur bezweet. Kijken naar zo'n healing-dienst schijnt even vermoei end te zijn als eraan deelnemen. Je begint bijvoorbeeld ongewild mee te stampen in het afwisselende ritme. Als de gelovigen de grens van de trance of misschien wel extase, be reiken, bemerk je dat je uit je ge wone doen raakt. „Ze hebben een zwarte God nodig", zei me een mis sionaris in Cape Coast. Op dit mo ment herinner je je zo'n kreet. In derdaad: „Waarom is die God eigen lijk hier niet zwart? En als Hij het niet was. waarom is Hij het dan hier niet geworden". Hier is Hij tussen mensen, zwar te mensen. Waarom moet Hij dan de blanke Chief blijven? De dienst gaat door. Een combina tie van dans, gestamp en gekron- kel van armen en handen, die zich telkens in de hoogte wurmen zoals een slang zich op het gefluit van de tovenaar uit zijn mandje verheft, maakt opnieuw een vreemde indruk op je. De ogen beginnen angstiger te rollen, de bewegingen beginnen gevarieerdere patronen te krijgen. Als wij, pater Tsiquaye en ik, in stilte proberen te verdwijnen is in ie der geval één „kerkganger" bij zijn positieven. Hij wijst mij, de Abuzoni (blanke), er vriendelijk maar drin gend op, dat een geldelijk offer van me verwacht wordt. „Voor het le vensonderhoud van de profeet", legt hij me uit. De dienst zal uren doorgaan, maar mijn trommelvliezen suizen nog steeds van de halleluja's, amens en yeah's, als ik in Koemasi terug ben. Kan de missie leren van de Gha nese sekten, die steeds meer aanhan gers krijgen en alle lagen van de Ghanese samenleving aantrekken? Op die vraag gaf de Ghanees dr- Pe ter Sarpong, een anthropoloog van Oxford en door missionarissen be schouwd als een progressief man met een briljante geest, me een antwoord tijdens een langdurig gesprek in Pe- du, waar hij sinds 1967 rector is van het grootseminarie. Na afloop van het gesprek, waarin hij steeds weer benadrukte, dat de Nederlandse mis- sionarissen in Ghana móeten blijven, gaf hij me de doorslag van een arti kel, dat hij enkele maanden geleden over de „healing churches" heeft geschreven. Ik gebruik daaruit enige citaten. Volgens Peter Sarpong kan alleen tegen de achtergrond van het geloof van de Afrikaan iets begrepen wor den van de sekten, die in zwart Afri ka op dit moment zo'n enorme om vang kennen. Hij noemt een klein Ghanees dorp, waar zo'n twiptig ker ken bestaan. „Al deze kerken bewe ren dat zij van elkaar verschillen, maar ze hebben vele gemeenschappe lijke karaktertrekken- Zij beschou wen zich als christelijke sekten, maar hebben alle iets overgenomen van Sarpong. Wat zijn de kenmerken van die sekten? Peter Sarpong: „De sekten zijn profetisch want hun voorgangers zeg gen dat hun volgelingen in staat zijn de toekomst te voorspellen. Allen helpen zij hun zieke aanhangers om weer gezond te worden. Bij deze be diening maken velen gebruik van zichtbare voorwerpen als wijwater, gezegend voedsel, medicijnen en me dailles. Enkelen gebruiken zuiver geestelijke middelen, zoals gebed en zegeningen. De combinatie van gees telijke en lichamelijke ziekenzorg wordt het meest toegepast. Deze ker ken doen hoofdzakelijk een beroep op de gevoelens van hun leden. In Peter Sarpong het gebed juichen, gillen en wenen de mensen en smeken hardop. Als ze zingen verkeren ze bijna in ver voering. Zij klappen in hun handen (missionarissen zeggen dan ook „klapkwaks" red.) en draaien steeds maar weer in het rond. Er zijn mensen bij die op de grond gaan liggen en zich heen en weer rollen terwijl zij luid de naam van de Heer aanroepen". Wie zijn de volgelingen? Peter Sarpong: „Het gros ls af komstig van orthodox christelijke kerken. Katholieken, methodisten, presbyterianen en anglicanen. Som- m;ge verbreken alle banden met hun o 'e kerk, maar anderen blijven lid van beide". Peter Sarpong gelooft niet, dat de healing churches hun succes te dan ken hebben aan de onwetendheid van het volk. Hij zegt: „Onder de aanhangers van de sekten bevinden zich de meest oprechte gelovigen die men kan ontmoeten". De les die de sekten de Ghanese katholieken, hun leiders en missio narissen leren? Peter Sarpong: „Geen missiona ris kan ergens naar toe gaan, zon der het godsdienstig geloof en het gedrag van de mensen te kennen. De Afrikaan is godsdienstig van na ture- Een godsdienst moet hem kin deren en welvaart geven. Daarom moeten de verlangens, voor- en af keur gevoelens en levenswijze van de mensen ernstig genomen worden willen wij van hen blijvende christe nen maken. Er moet een manier zijn om hun duidelijk te maken dat de kerk niet alleen belangstelt in hnn zielen, maar ook in hun aardse wel zijn en dat een goed leven afhangt van ons en van onze samenleving. Het christen-zijn moet ons „belonen" op aarde. De gelovigen moeten wor den geholpen als ze in lichamelijke nood verkeren. Ik meen dan ook op het gevaar af voor een conser vatief versleten te worden - dat de tijd om de saeramentalieën af te schaffen in Afrika nog heel ver weg ligt. Wel zouden we ze moeten her zien. De kerk zou uit de liturgie al les weg moeten laten wat voor de Afrikaan van geen betekenis is. De liturgische gebruiken voor de Afri kanen moeten worden opgesteld door Afrikanen of door deskundigen met een gedegen Afrikaanse kennis. De conclusie van Peter Sarpong: „Bovenal leren de Afrikaanse sekten kerk, dat zij niet kunnen volstaan met een middelmatig geloof in wat zij leren en met een onverantwoor delijke gedragswijze. De Afrikaan wil navolgen en hij ziet naar zijn priester op om leiding. Hij verwacht te worden geleid zowel ten aanzien van daden als ideëen. Daarom kan de priesters van de katholieks te aarzelen in zaken van geloof- Er is geen middenweg. Er is een volle dig geloof of geen geloof. Het een of het ander. De Afrikaan wil precies weten waar hij staat". ANTON THEUN1SSEN (ADVERTENTIE) Het is een van de meest bekende diëten ter wereld. Een 3-daags superdieet waar je vier kilo van kunt afvallen (maar je mag het maar eens in de 6 weken doen). Kaas uit het vuistje als 'tussendoortje' hóórt erbij. Kijk maar: 8 uur een hardgekookt ei, 11 uur een ons kaas uit het vuistje, 1 uur een glas sherry en een ons biefstuk, 4 uur een ons kaas uit het vuistje, 7 uur een glas sherry en een ons biefstuk, 11 uur een hardgekookt ei. Koffie en thee zonder suiker mag. Kijk, we staan er niet op dat de naam veranderd wordt in 'kaas uit het vuistje dieet'. Maar het is toch leuk dat je met die smakelijke gewoonte nog kunt vermageren ook. Vraag 't wel even uw arts.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7