VIJFENZEVENTIG JAAR GELEDEN PARIJS-ROUAAN Eerste autorace met een gemiddelde van 20 km. per uur ZES LANDEN BEKEND VOOR EINDTOERNOOI WK VOETBAL IN MEXICO Uitschakeling van Argentinië de grote verrassing Hai zijn 1 tusse Grote vedette Persoonlijke show BUITENI Bedriegertjes Voorberei Vertro| DE STEM (Van onze sportredactie) BREDA „Coureurs worden achter het stuur gedreven door dezelfde instincten, die andere mensen de Himalaya doen be klimmen de mens wil zijn ko ningschap over de schepping be wijzen, of die schepping zich nu demonstreert in een steile berg wand of in de energie van de verbrandingsmotor, het moet ris kant zijn: zonder risico geen ko ningschap. Maar de kans om de natuur te bedwingen moet niet zo klein worden, dat de aspirant- koning er in negen van de tien gevallen het leven bij inschiet". Dit zei de Italiaanse autocoureur Piero Taruffi, toen hij een jaar of tien geleden afscheid nam van de rensport en vervolgens zijn memoires te boek ging stellen. Hij wilde de autorensport niet afschaffen, maar hij was wel van oordeel, dat de auto races zodanig gereorganiseerd die nen te worden, dat er voor het pu bliek geen levensgevaar meer is en dat ook het risico van de coureur kleiner wordt. Sinds de tweede we reldoorlog is het aantal dodelijke on gelukken bij autoraces sterk gestegen en dat is een overtuigend bewijs, dat het loyale evenwicht tussen mense lijke capaciteit en macht van de mo tor verbroken is, aldus Xaruffi. Dat evenwicht moet weer hersteld wor den. Nu was dat evenwicht ook al af wezig in de oertijd van de automo biel. In de eerste autorace ter we reld, die 75 jaar geleden georgani seerd werd door het Parijse dagblad „Le Petit Journaal" liepen de „wa gens zonder paard" nog grotendeels op stoom of op elektriciteit en deze aandrijf kracht was ingebouwd in een constructie, die moeilijk te besturen viel en nog moeilijker te remmen. De luchtband moest nog uitgevon den worden, zodat men zich voort bewoog op massieve rubber banden of op met ijzer beslagen velgen. De wegen waren smal, slecht, stoffig en de publieke opinie was de auto mobilisten van het eerste uur bepaald niet welgezind. Een snelheid van dertig kilometer per uur, waartoe bepaalde wagens opgefokt konden worden, werd door de goegemeente voor krankzinnig versleten. Kortom, de met lange jas, pelskraag en stof bril geharnaste automobilist, die zich weg op begaf, wist, dat hij een on berekenbaar monster trachtte te dresseren en dat hij in dit streven weinig of geen sympathie zou on dervinden. Maar autoraces dienen de techni sche ontwikkeling. Dat bleek meteen al op die 22ste juli van het jaar 1894. Van de 21 wagens, die op de Boulevard Maillot in Parijs startten om zich met een gemiddelde snelheid van 20 kilometer per uur naar Rou- aan te spoeden, vielen de wagens, die door een benzinemotor van het merk Daimler werden aangedreven in de hoogste prijzen. Sinds 1890 wer den dergelijke wagens gebouwd door de Franse autofabriek Panhard et Levassor, die de octrooirechten had aangekocht van de benzinemotor, waarvoor Gottlieb Daimler in het Duitse vaderland geen afzet kon vin den. De triomf van de benzine sprak tot de verbeelding. Niet alleen, van de fabrikanten, maar ook van de coureurs. De benzinemotor nam veel minder plaats in dan de stoomma chine en had een veel langere adem dan de elektrische motor, waarvan geregeld de accu's moesten worden bijgeladen. Alleen in Amerika heeft men nog jaren geaarzeld tussen stoom, elektriciteit en de inwendige verbrandingsmotor, maar dat lag in hoofdzaak aan het ontbreken van een deugdelijk wegennet. Sinds die gedenkwaardige julidag van 1894 kreeg men blijkbaar de smaak van het autoracen te pakken. Het volgend jaar werd van 11 tot 13 juli de autorace van Parijs naar Bor deaux en terug gehouden, opnieuw een zege voor Panhard et Levassor, die de 1175 km met een gemiddelde van 24,5 km per uur aflegde. In 1898 reed men Parijs-Amsterdam, in 1899 een Tour de France per automobiel, in 1900 Parijs-Toulouse, in 1901 Pa- rijs-Berlijn en in 1902 Parijs-Wenen. Intussen was de snelheid van de voei. tuigen echter opgevoerd tot honderd kilometer per uur en meer en het waren waarachtig geen autowegen, waarop de raceroutes werden uitge zet. Bovendien werden er behalve deze races van de ene stad naar de ander nog speciale courses uitge schreven, zoals die om de Gordon- Bennett-beker en de Bergritten. Al lemaal evenementen, die zich langs de openbare weg afspeelden. Een ramp kon dan ook niet uitblijven. Die ramp werd de race Parijs-Ma- drid in 1903. Het aantal ongelukken was tot dan toe opmerkelijk klein ge bleven. omdat de coureurs niet alle risico durfden te nemen, gezien de kans op onherstelbare pecht, die hen tot opgeven zou dwingen. In 1903 scheen daar verandering in te ko men. Het jaar zette al slecht in met het verongelukken van graaf Zbo- rowsky en zijn mecanicien tijdens een lokale en zijn mecanicien tijdens waren er op 24 mei in Versailles nog 207 renwagens aan de start versche nen voor de eerste etappe van de reuzenwedstrijd, die tot Bordeaux zou leiden. Het bleef echter bij Bor deaux, eer de karavaan daar gear riveerd was, vielen er acht doden en verschillende zwaargewonden, zodat de Franse regering voortzet ting van de race verbood. De eerst aankomende renner in Bordeaux, Fernand Gabriel, had in zijn Mors de 550 kilometer afgelegd in vijf uur, derhalve met een gemiddelde van 105 km per uur. Daarmee was het afgelopen met de races langs de openbare weg. In het vervolg werden zij op een afge sloten circuit gehouden. Alleen in de Italiaanse Mille Miglia en in de Me xicaanse Panamericana zijn de snel heidswedstrijden op de weg een hal ve eeuw later herleefd. Op de geslo ten circuits zorgde het instituut van de Grand Prix de volgende jaren voor sensatie. Frankrijk heeft in deze eerste ja ren van de autorensport in alle op zichten de spits afgebeten. Daar stond de wieg van de auto-industrie geflankeerd door beroemde peetva ders als Dion-Bouton, Peugeot, Pan hard en Renault. Daar ook bleek de belangstelling voor het automobi lisme het grootst. Om een voorbeeld te noemen: in het jaar 1900 reden er in Engeland 304 auto's, in Duits land 268, in België 392, in Spanje 44 en in Frankrijk niet minder dan 5606. Maar vermoedelijk zijn ook in Frank rijk de hefstigste disputen rond het verschijnsel automobiel geleverd, die telkens weer in wettelijke voorzorgs maatregelen resulteerden. In Parijs werd in 1898 de maximum snelheid voor auto's op 12 kilometer per uur vastgesteld, in Nice moest elke au tomobilist, die de stad binnen reed, zijn voertuig ter controle bij de ge meentelijke dienst van openbare wer ken voorgeleiden, waarna hem, als de auto in orde was, een rijexamen werd afgenomen. In Bayonne was het automobilisten verboden welk voer tuig dan ook te passeren. Nog in het jaar 1908 richtte een hoogleraar van de Parijse Sorbonne een „liga tegen de excessen van de automo biel" op. Een rondschrijven van de ze liga aan de industrie en de handel sluit met de volgende markante op roep: „Fabriceer geen auto's meer, verkoop geen auto's meer, dan dient u de belangen van de mensheid en ook die van u zelf. Want de auto industrie sterft uit. De mensen wil len die moorddadige machines niet meer". Desondanks ls de auto een dage lijks gebruiksartikel geworden en de rensport heeft er ongetwijfeld toe bij gedragen dit gebruiksartikel tol m snel en wendbaar vervoermidlel le maken. Moeten er dan autonces worden gehouden zonder enige be perking? Nee, zegt Piero Tan®, „de racewagens zijn niet alleen snel ler geworden, maar ook zwaarder, en dat is niet nodig als het om een zuiver technisch experiment gaat. De accelleratie van een wagen hangt af van de verhouding tussen gewicht en motorvermogen. Een 10 pk-wagen, die honderd kilo weegt accellereert even snel als een 100-pk monster met een gewicht van een ton. Het monster is dus overbodig". zonder goed, maar Pele scoorde het enige en winnende doelpunt, waar mee hij Brazilië in de eindronde hielp. Een dag daarna deed Pele op nieuw van zich spreken, zij het ais zanger. De Braziliaanse voetbalve dette liet met een van de meest succesrijke Braziliaanse zangeres sen, Ellis Regina, twee liedjes die hij zelf had gemaakt op de plaat zetten. De liedjes zijn van het Bossa-Nova-genre, met de liefde als thema. Binnenkort zuilen deze opna men op de markt komen. ging het beter. Het werd 00 tegen Engeland, 21 tegen Frankrijk en 00 tegen Mexico- Door deze resul- taten kwam Uruguay bij de laatste Argentijnse acht, waarna het werd uitgescha- keld door West-Duitsland (04). Dat was geen schande, want de Duitsers belandden in de finale, waarin Engeland na verleniging met 4—2 zegevierde. Pele: als sterspeler verdrongen dow goalgetter Tostao. (Van onze sportredactie) BREDA De drie Zuidameri- kaanse vertegenwoordigers in het eindtoernooi om de wereldbeker 1970 staan op papier: Uruguay, dat zich al geruime tijd geleden plaatste, Brazilië dat zich zonder puntenverlies door de voorronde speelde en Peru, dat voor de grootste verrassing zorgde in de groep van Argentinië. Intussen zijn nu zes deelnemers voor de eindronde bekend: Mexico (orga niserend land), Engeland (titel houder), België, Uruguay, Brazi lië en Peru. De overige tien moe ten voor het einde van het jaar bekend zijn. Voor de Brazilianen wordt het de negende keer dat ze aan de eindron de deelnemen. Ze wonnen de wereld beker in 1958 en 1962. In 1966 kwam aan hun roemrijke historie een voor lopig einde, want geheel tegen de verwachting in hebben ze bij de eindronde in Engeland het machtige Wembley-stadion slechts als toe schouwers mogen bewonderen. Het Braziliaanse team, gefor meerd rond de „Zwarte parel" Ad- son Arantes Nascimento alias Pe le bereikte niet eens de halve fi nales, ondanks het feit dat alles bij voorbaat was bekeken en beslist. In de eerste wedstrijd won Brazilië met 2—0 van Bulgarije, maar daar na ging het zowel tegen Hongarije als Portugal met 13 ten onder. De uitschakeling van de Brazili aanse voetbalkunstenaars was de grote verrassing van de wereldkam pioenschappen 1966 en het is dan ook begrijpelijk dat ze in 1970 een beter figuur willen slaan. En al liep het drie jaar geleden mis, ze weten dat een wereldkampioenschap zon der grondige voorbereiding niet te winnen is. Het eerste bedrijf van het enorme oefenprogramma was een trip door Europa, Afrika, Mexico en Peru, waarna nog wedstrijden werden ge speeld tegen onder andere Chili, de „Rest van de wereld", West-Duits- land en Joegoslavië. Daarna begon men onder leiding van de in februa ri van dit jaar aangestelde 54-jarige sportcommentator en gewezen oe- fenmeester van Botofago José Sal- danha aan de opbouw van een ploeg voor de voorronde, waarin men Pa raguay, Colombia en Venezuela moest bekampen. Dat bleek geen al te moeilijke op gave, want Brazilië won alle kwali ficatiewedstrijden. Doelcijfers: 23 2. Met nog een wedstrijd te spelen had alleen Paraguay de Brazilianen nog van de eerste plaats kunnen verdringen, maar Saldanha's forma tie won met 10. Pele scoorde twaalf minuten voor tijd, na voorbe reidend werk van Edu. Om het de Paraguese spelers in de nacht voor de wedstrijd onmoge lijk te maken te slapen, hadden de Braziliaanse supporters besloten de hele nacht een hels kabaal te ma ken voor het hotel waarin de spelers van Paraguay onderdak hadden ge vonden. Voetzoekers, toeters en een compleet orkest zouden er voor moeten zorgen dat de bezoekende spelers zondags, na een slapeloze nacht, in slechte conditie tegen hun favorieten zouden aantreden- Het plan viel in duigen, want de politie bleek op de hoogte gesteld en sloot 's zaterdags om acht uur de weg naar Corcovado, de berg waarop het hotel van het Paraguese elftal lag, af. Men had de lawaaicampagne op touw willen zetten om de „vijandi ge houding" van spelers en publiek tijdens de uitwedstrijd in Asuncion te beantwoorden. Het team van Pa raguay genoot een goede nachtrust en arriveerde volkomen fit in het Rio-stadion. De gasten speelden bij- Blijft Pele dus nog volop in het nieuws, als grote vedette is hij nu toch verdrongen door Tostao, die in de voorronde tienmaal scoorde. Men spreekt reeds van een „Blanke Pele" en FC Santos en Flamengo doen al verwoede pogingen om de Cruzeiro-speler onder contract te krijgen. Maar de club uit Belo-Hori- zonte wil zijn sterspeler voorlopig niet laten gaan. Tostao, die tot voor kort bij de nationale elf slechts Pe- les vervanger was, geniet bij Cru zeiro een jaarsalaris van f 160.000,- en om zijn clubliefde nog wat aan te wakkeren, kreeg hij onlangs een fraaie bungalow en een pompstation ten geschenke. Als nummer twee van Zuid-Ame- rika plaatste zich Uruquay. Dat hoeft geen verbazing te wekken, want waf betreft de wereldkampi oenschappen is het al in bezit van een fraaie erelijst. Na in 1924 en 1928 de Olympische voetbaltitel te hebben veroverd, werd het in 1930 en 1950 wereldkampioen. De eerste nederlaag in de eindronde van de incasseren in 1954 in Lausanne. Het gebeurde in de onvergetelijke wed strijd Hongarije-Uruguay, waarin de Uruguezen, met tien man spelend, tijdens een verlenging moesten ca pituleren. Na in 1958 verstek te hebben laten gaan, kon Uruguay in 1962 niet meer imponeren. In 1966 Qua technische kwaliteiten mogen de Uruguezen op eenzelfde niveau geplaatst worden. Helaas houden de meeste spelers nog van een persoon lijke show en bekommeren zich niet om de gezamenlijke verrichtingen. Vooral het tempo heeft daar ernstig onder te leiden. Uruguay, dat voor treffelijke aanvallers als Silva, Cor tes en Morales kan opstellen en zich als eerste Zuidamerikaanse land voor de wereldbeker 1970 wist te plaatsen, zit op het ogenblik ech ter zonder trainer. De man die de ploeg naar Mexico bracht, oud-inter national Juan Hohberg, is vertrok ken. Zijn contract liep 15 augustus af en aangezien de bond te lang naar Hohbergs zin wachtte, tekende hij voor de Colombiaanse club Mil- lonaris. Peru, dat voor het eerst sedert 1930 weer de eindronde bereikte, heeft op dat gebied geen problemen. De ploeg wordt getraind door de ge wezen Braziliaanse voetbalgroot heid Didi en het elftal dat hij onder zijn hoede heeft, bestaat uit: Zagar- ra, Campos, Elias, Miffin, Latore, Challe (Chumpitaz), Baylon (Mu- nante), Cubillas (P. Zagarra), Le on (CassarettoMinante en Rami rez. Brazilië, Uruguay en Peru zullen Zuid-Amerika dus vertegenwoordi gen in Mexico. Tot verbazing van heel de voetbalwereld zullen de Ar gentijnen er ditmaa.l niet bij zijn. Zoals bekend leefden Engeland en Argentinië, althans op voetbalge- bied, niet bepaald op we,?, in sinds die memorabele wedstrijd de eindronde van 1966, waarin Argentijnse aanvoerder Raton het veld gestuurd werd en Au sy verklaarde dat de „Argentijn gespeeld hadden als beesten het oog op Mexico besloten de gentijnen Engeland de hal,d tj llif) ken, maar talrijke paleisrevol"" en het moeilijke karakter van mige spelers beletten de eind te bereiken. Je kunt tenslotte alles voorzien Didi: eens deel het Braziliaanse „wonder de grote jtnan achter h Peru. (Van onze film LONDEN Hoev ders zouden er eige van Hans Koningsbi gehoord, laat staan gelezen hebben? Zoa woordelijke profeet, land niet wordt geëe ningsberger zijn si£ buitenland zoeken. Vork wonende Ned teur, die de helft rond de wereld zw zijn romans en reisvei Engels en op een en, dering na het tiei „An affair" dat als vrouw" in ons land v worden zijn boeken Nederlands vertaald. De filmregisseur John Koningsbergers „A wall and death" uit om met in de hoofdrol te verfilr ogenblik is men in Eng" bezig met de verfilmin, Revolutionary", waarvc* bergen niet alleen hei schreef, maar waarvoor h co-producent optreedt. We troffen Koningsberj buiten Ealing, aar men spoorwegviaduct bezig a buitenopnamen voor laa film, onder leading van re Williams, die nog maai film, de in ons land no toonde „Out of it" op heeft staan. Maar hij is d pa^ 25. Koningsberger: „Je kui platlopen met fiimplanneJ boeken, maar als er eenma filmd is gaat het de volj makkelijker. Ik heb het ge dat Huston een van mijn r koos. Ik had de filmrechtei roman voor 10.000 dollar Wasserman verkocht, die en script van maakte en 300.000 dollar doorverkocht, beviel Huston niet en hij een nieuw te schrijven. Hei manier van werken, w; avond schreven wij, wat gende dag zou worden o] Maar al te vaak was Hus en wilde meteen naar bed. er de volgende morgen g I op papier". Met „The Revolutionary' I beter voorbereid. De zaak v I lijk al in kannen en kruike - bij mij aanklopten. Eigenlip I graag zelf „The Revolution: I fiilmd, maar misschien krijg I kans wel met „I know wha I ing", waarvoor ik al twee I dingen om te verfilmen hel I zegt Koningsberger, die m l voortreffelijk Nederlands s; „Ik zou mijn boeken nool Nederlands kunnen schrijve! voor ben ik er te veel uit! wel beoordelen of de vertal of slecht is- Die van „D<! Vrouw" vond ik slecht, mal len is in Nederland vaak hél omdat het meestal zo matig! wordt". „The Revolutionary" is he van een jongeman uit een g gergezin, we noemen hem A. verzet tegen de gevestigde ma pij en zich dan realiseert, dat gedwongen een steed® links* Punt moet innemen, wil er ge actie sprake zijn. Boek eindigen op het moment, w een bomaanslag zal moete: en zich afvraagt „Hoe ben gekomen?" Een open einde d de lezer of toeschouwer wee hu de daad wel zal uitvoeren, In hoofdrolspeler John Wij ben we werkelijk fantastisch- die zich zo inleeft, dat hij oc opnamen niet meer uit de A. kan kruipen. Hij komt tel man 2® Zeeuwse Culturele openbaar gaan doen. Dat wat in een land waar den cultuurtje spelen ten deuren. Maar de i juiste naam George Degenh: eeL !m?ns de BBK Zeeland eens te kruizen met de rleP uit: „Aan speeltuin zijn hier wgee°esd' Wij zij„ toeschouwers". Wat wil hij dan? Dè deze tud is er een van J„rnderstel dat al die 8i Ito'TT!? bij de wedstrijd hui-Estuthantes ook nog «adden gewenst. Er was *ooi genoeg bij deze j-g van de hoogste e °"ze cultuur kent, ma« arl °0k wel: oem Srtte de nekslag voor Daarom: „We zullen alleen cultui toesch 82.0( A zo emotion expressi Dat democr t r: del

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 6