SSE
KRANT
Homofilie als drama
Afscheid van Sonia Gaskell
COMMERCIËLE OBESSIONS
Kijk naar
tussen haakjes J
Filmfestival Arnhem
STEM
RED EEN GEZIN
i FASHION
ER SNEPPEN
Turken I
Hoofdstuk I
Hoofdstuk II
Turken II
Storing
rtirtfea
THANDEL
DMAKING
meente
Arendskerke
w
Mm
Supermens
Vanavond show
Shirley Bassey
KIJK VANAVOND
K.R.O. NED. II
NEDERLAND I:
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
Luister naar
11
DE STEM VAN VRIJDAG 10 OKTOBER 1969
17
lijke mode van Sturka.
leuke montycoat van
d met taft. Sluiting met
e Sturka kollektie bij:
IT 13 TERNEUZEN
AN „EEWEDORP NOORD
1968"
oepaalde in artikel 28, lid 6,
uimtelijke Ordening brengt
's-Heer Arendskerke ter
t Gedeputeerde Staten van
luit van 16 september 1969,
ing r.o., gedeeltelijk hebben
sluit van de raad van deze
ei 1969 tot vaststelling van
i „Lewedorp Noord 1968".
Staten is goedkeuring ont-
15, lid 1 ondeji a, artikel IT,
m de bij het plan behorende
i liggen het besluit van Ge-
het bestemmingsplan met
:ting en voorschriften één
isecretarie voor eenieder ter
roemde termijn van tervisie-
die zich tijdig met bezwa-
mmingsplan zowel tot de
>t Gedeputeerde Staten van
:nd, alsmede eenieder die
-n de gedeeltelijke onthou-
ag door Gedeputeerde Sta-
iften, bij de Kroon beroep
ten worden gericht aan H.
ingediend bij de Minister
en Ruimtelijke Ordening te
10 oktober 1969.
;emeester voornoemd,
ERMET. -
rin-
Jerden bekwame mensen nodig
lelijke taak zullen krijgen In de
|randstof*ln]ectlepompen^>ro-
1 lopende projecten- Wie Iets
In zijn werk komt nu naar
I; wegens huwelijk van
Ikoop.
pnge vrouw die naast een
Kng beschikt.
I talenkennis zi.in een
ollicitaties te richten aan
neelszaken van Ambac N.
veg 169. Breda. Voortel,
if afspraak: 01600-24041
Twee jaar geleden was Mart
Crowley een en dertig, in Holly
wood volstrekt mislukt als scena
rio en tv-schrijver, derhalve volko
men depressief, broodarm, weife-
land tussen zelfmaard en psychia
ter. Zijn ellende en zelfonderzoek
concretiseerden zich plotseling in
een toneelstuk. Hij sloot zich op in
de bibliotheek van vrienden, werk
te bezeten, en had na vijf weken
zijn spel gereed: „The Boys in the
band", in het Nederlands „Jon
gens onder elkaar".
Alweer een mislukking, Want
geen enkele producer dorst het
aan. Een openhartig stuk over
acht homosexuelen op een ver
jaardagsfuif, „naar het leven ge
tekend"-Eén agent zei: „Mis
schien over vijf of tien jaar, maar
nu kan zoiets echt nog niet". Ten
slotte bleek een vriend van Crow
ley bereid het stuk te regisseren.
Maar toen kon men geen acteurs
bereid vinden. Tot woede van
Crowley die terecht betoogde, dat
je geen moordenaar hoeft te zijn
om moordenaar te spelen, en geen
homo om een homo te verheelden.
Ruim een jaar sleepte de ge
schiedenis zich voort. Tot op 14
april 1968 in een klein off-Broad
way theater de premiere ging.
Vanaf dat moment is Crowley een
rijk man, die z'n voormalige Hol-
lywoodchefs aan de lopende band
de deur uit moet gooien met de
ene kostbare aanbieding na de an
dere, terwijl zijn stuk nu in méér
dan 200 theaters aan beide zijden
van de oceaan gespeeld wordt of
gaat worden. En wat men twee
jaar geleden nog taboe achtte,
blijkt nu volstrekt aanvaard te
worden.
Zelfs door het vergrijsde en
over-keurige Haagse publiek van
de Haagse Comedie, die er een
bijzonder knappe en geladen voor
stelling van brengt met in de
voornaamste rollen Guido de Moor
Henk van Ulsen en Kees Kooien in
een opvallend heldere regie van de
in dit werk nog „beginnende"
Wim van Rooij.
Het drama van een verjaardags
fuif, die uit de hand liep. Een dra
ma van acht homofielen en één
„gewone" man. Het drama van de
homofilie zelf, genadeloos geana
lyseerd en vol wrede ironie gete
kend in acht uiteenlopende facet
ten, die evenzovele vormen van
verdriet, eenzaamheid en bijna do
delijk pessimisme blijken te zijn.
Het drama van de „outcasts"; vrij
genoeg om geen hinder te onder
vinden van de maatschappelijke
reactie op hun anders-zijn; onvrij
in hun onvrede met zichzelf, in
hun kwetsbare behoefte aan vriend
schap.
Homofilie is al eerder Op het to
neel gebracht. Maar dan meestal
of in zeer verhulde vorm zoals in
het destijds beroemde „Thee en
Sympathie", of als modieus ele
ment om het publiek te schokken
(en dus eigenlijk als smerig trucje)
Bij „Jongens onder elkaar" is het
geen toegevoegd element, ma-
een op voorhand als vanzelfspre
kend aanvaarde leefwijze die door
de intrige van het stuk wordt ont
daan van zijn valse schijn. Zoals
in Virginia Woolf man en vrouw
elkaar levend villen tot beide in
het onbedekste naakt van hun ziel
tegenover elkaar staan, en daar
een soort negatieve aanvaarding
van de werkelijkheid in vinden als
illusieloos mislukten, zo ontmaske
ren de „nichten" van Crowley elk
aar en zichzelf met een bijna dui
velse bezetenheid.
Veel verder gaat de vergelijking
niet op- Albee was een gerijpt en
door eigen schade en schande tot
mededogend levensaanvaarden ge
komen auteur, die de onmacht
van elke mens om het leven te le
ven, zoals hij dat zou willen en
moeten, beleed aan de banaliteit
van een „alledaags" huwelijk.
Crowley is als auteur en als mens
minder rijp, oppervlakkiger, dra
matisch soms nog onhandig.
Dat hij volmaakt eerlijk staat te
genover de door hem geschetste
homofielen, dat hij onthullend hun
stijl en omgang doorgrondt en op
de toeschouwer kan overbrengen,
neemt toch niet weg dat er aan
zijn stuk onbedoeld een modieus
kantje zit: het kijkje door het sleu
telgat van een voor de meeste be
zoekers gesloten samenleving. En
juist waar hij het probleem heeft
opgesplitst in acht „typen", van
de domme spierproleet, die hoer is
in deze omgeving, tot de hyperin
telligente en cyniscb geworden
verfijnde kunstenaar, juist daar
door maakt hij er althans in het
begin een soort panopticum van
afwijkingen van, waar het publiek
onwennig en giechelend kennis
van neemt. Het zeer eigen taalge-
hruik van de nichten-onder-elkaar
hun wijverigheid en coquetteric.
het chockerend cynisme waaron
der zij hun kwetsbaarheid verber
gen.... allemaal evenzoveel rede
nen tot vermaak hij de toeschou
wer.
Maar de lach besterft al vlug als
het publiek stukje bij beetje de
tragiek gaat doorzien, die aan de
bodem van elk van deze „geval
len" staat. En al is de uitwerking
wat geforceerd, de „aanleiding"
om elkaar te ontmaskeren erg be
dacht, toch bereikt Crowley, dat
zijn drama steeds minder over de
homofielen gaat, steeds meer over
de homofilie als zodanig, en dit
laatste dan als een vorm van zelf
vernietiging die één der „nichten"
samenvat in wat het motto van dit
stuk zou kunnen zijn: „Moet ik je
een gelukkige homo tonen dan kan
ik je alleen een dooie homo tonen".
C. NICOLAï
(ADVERTENTIE)
AMSTERDAM Sonia Gaskell, jarenlang de stuwende kracht achter ons Nationale Ballet, heeft haar functie
bij het Nationale Ballet officieel neergelegd. In de Amsterdamse Stadsschouwburg viel haar in verband hier
mee een grootse hulde ten deel. Minister Marga Klompé was een van de sprekers tijdens de officiële huldiging.
Links Sonia Gaskell.
ONDER de titel Teleactiviteiten 2
wordt vanavond om circa 22.50 uur
via Nederland 1 een informatief pro
gramma uitgezonden,
In deze uitzending heeft een drie
tal journalisten een „gesprek" met
de directie en een aantal stafleden
van Teleac. In het programma ko
men onder meer aan de orde: de
doelstelling van educatieve pro
gramma's, wensen van de kijker,
uitzendtijden e.d.
(Van onze film-redactie)
ARNHEM De derde dag van de
lilmweek Arnhem kan gerust de
Nederlandse dag worden genoemd.
Niet alleen omdat in de avond
voorstelling Pim de la Parra's Ob
sessions in première ging, maar
ook omdat 38 van de 47 werkjes,
die in de filmmarathon Open Doek
werden vertoond, van Nederlandse
origine waren. Laatstgenoemde
manifestatie die om 's middags
twaalf uur begon, bevatte op papier
13 uur en 13 minuten film, maar
liep uit tot vier uur 's nachts.
Als een vreemde eend in de Neer-
landse bijt werd 's middags de film
„Three into two don't go" van Pe
ter Wall vertoond, een driehoeks
drama met Rod Steiger en Claire
Bloom, dat de laatste Berlinale
opende, maar in Arnhem door een
goedlachs publiek als comedie werd
ontvangen, waar men het wrange
van de situatie niet wilde zien en
louter af ging op de vaak zeer spit
se dialogen-
Datzelfde goedlachse publiek red
de Frans Weisz Korte kleuren
film „In den beginne", tenslotte
van de ondergang. Deze kleuren-
produktie is niet meer dan een wat
mager filmgrapje van 20 minuten,
dat meer dan een ton heeft gekost.
En wat zien we voor dat bedrag?
Een half in apenpak gestoken Pie-
ter Lutz, vreemde grimassen maken
als Adam tegenover een blond ge-
pruikte Astrid Weijne als Eva om
ringd door wat exotische dieren in
een Nederlandse duinlandschap.
Het Arnhemse publiek vond het
prachtig en lachte om alles, terwijl
er eigenlijk maar één goed grapje
in de film zat namelijk een persifla
ge op de entree van Omar Shariff
in „Laurence of Arabië".
Voor „In den beginne" vertoonde
Boud Smit zijn op de T.T. in Assen
opgenomen en van een slap verhaal
tje voorziene „Slipstream". Een
filmpje dat naast applaus de eerste
hoegeluiden in de filmweek ontlok
te. En die qua beeldkwaliteit en ge
luid dat boegeroep ook wel verdien
de.
In de marathon „Open Doek" za
ten vijf premières van films die met
subsidie van C.R.M. tot stand kwa
men. Te weten Ad Astra's van J.
Bosbriesz. Marjolein van J.W- van
Leije, Rijksweg 58 van J.J. Wolter-
beek, Festival van W. Verstappen
en Cinderella van M. Zeilemaker.
Dit programma van rijp en groen
dat overdag grote belangstelling
trok kreeg 's avonds de concurren
tie van een voetbalwedstrijd op de
televisie en de première van Pim
de Ia Parra's „Obsessions": een
voorstelling die voor het eerst ruim
uitverkocht was. Het duo Pim en
Wim, beter bekend als Scorpio-
film, heeft alle publiciteit die zij zo
graag veroorzaakten, laten varen
en uit eigen middelen een goede B-
thriller gemaakt. Geen Hitchcock,
maar een werkje dat het eerste uur
met een goede dosering van span
ning, geweld en verantwoorde sex
een zeer professionele indruk ach
ter Iaat, maar het laatste half uur
aan tempo verliest, waardoor men
de fouten die er aan het verhaal
qua logica kleven, duidelijker gaat
zien.
In ieder geval een goede stap in
de richting van de continu-produk-
tie, al is er op het Engels inspreken
van diverse rollen nog wel wat aan
te merken.
En dan de nachtvoorstellingen
hoe is het mogelijk in een moeilijk
dialoog overladen werkje van Ing-
mar Bergman als „Riten" na een
zware dag, films nog in te zetten in
de nacht? Het verhaal van drie ko
medianten, die voor de rechter
moeten verschijnen om deze, na
ontleding van al hun onderlinge pro
blemen, letterlijk dood te pesten,
wordt in grote close-ups verteld.
Het gesproken woord neemt een be
langrijke plaats in en weegt zelfs zo
zwaar, dat de dodelijke vermoeide
filmkijker op het late uur zoveel ont
gaat, dat hij moeilijk een eerlijk
oordeel over de film kan vellen.
Met de nachtvoorstellingen is het
trouwens toch ai niet zo best ge
steld. In een uur durende documen
taire over de Rolling Stones in Hyde
park is aanvankelijk boeiend als
verschijnsel, maar komt er aan het
slot niet meer uit, omdat men wel
genoeg heeft van al dat lawaai.
Wat men met het kinderachtige ex
periment „Recess" voor ogen had,
is onduidelijk. In ieder geval is het
geen film om 's nachts van wakker
te liggen.
Prof. Tanner is voorzitter van een
marine-commissie die belast is met
het onderzoek naar de mogelijkheden
van voortbestaan van de menselijke
soort. Tijdens een experiment blijkt
er zich onder de commissieleden ie
mand te bevinden die over een bo
venmenselijke gave beschikt. Lang
zaam maar zeker wordt duidelijk
dat ze te doen hebben met iemand
die in staat is door gedachtenover-
brenging het doen en laten van an
deren te bepalen en zelfs die anderen
door hypnose te laten sterven. Ook
prof. Tanner komt in de greep van
deze vijand, deze Führer, die een
nieuwe wereld zonder minderwaar
dige gewone mensen schijnt te wil
len creëren.
Het thema van de mutatie duikt
regelmatig op in de science fiction.
In deze roman worden de gevaren
geschilderd die kunnen ontstaan wan
neer zo'n mutant, de rest van de
wereld die een trapje lager staat in
de evolutie probeert te overmeeste
ren.
Geen boek dat op één lijn te stel
len is met andere science fiction-
romans als bijvoorbeeld het beklem
mende Brave New World van Aldous
Huxley of de verfijnde psychologi
sche toekomstverhalen van Isaac
Asimov. Wel een boek dat (ont)-
spanning biedt van de betere soort.
H. MAAS
Frank Robinson: Wedren met 'n
supermens (Uitg. Bruna Zn. -
Zwart Beertje)
(Van onze radio, en tv-redactie)
HILVERSUM Het is een mus-
terie waarom Hollywood zolang ge
wacht heeft om Shirley Bassey een
eigen show te geven. Gelukkig voor
ons heeft de Screen Gems Inc. toch
een eind gemaakt aan deze situatie,
zodat vanavond Shirley Bassey vijf
tig minuten te zien is op het scherm
(22.00 uur KRO Ned. 2), ze wordt
bijgestaan door Noel Harrison en gi
tarist Laurindo Almeida.
Shirley Bassey zingt een aantal
liederen waaronder haar bekende
songs „Call me", „Just one of those
songs" en „Impossible dreams".
(ADVERTENTIE)
tussen journaal en Bonanza
te 20.20 uur
10.45
1110
18.50
19.00
19.07
20.00
20.20
20.30
22.10
22.45
22.50
DIEREN IN DE DIEREN
TUIN
BRONNEN VAN ONZE GE
SCHIEDENIS
DE FABELTJESKRANT
(kleur)
JOURNAAL
DOEBIEDOE (kleur)
JOURNAAL
AVRO'S TELEVIZIER
TIEN KLEINE NEGERTJES
T.v.-spel, naar het verhaal van
Agatha Christie
REMBRANDT (kleur)
TWEEDE JOURNAAL
TELEACTIVITEITEN.
18.50 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 HIJ EN ZIJ (kleur)
2000 JOURNAAL
20 20 REDT EEN GEZIN
20.30 BONANZA (kleur)
21.20 BRANDPUNT
22.00 SHIRLEY BASSEY
Songs
22.50 TWEEDE JOURNAAL
14.05 -15.50 SCHOOLTELEVISIE
17.55 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 LUCEAT
19.30 ZIET U ER WAT IN?
19.45 HIER SPREEKT MEN NE
DERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN
WEERBERICHT
20.00 JOURNAAL
20.25 PRATEN TEGEN EEN
VREEMDE
2230 JAMES LEE BY ARS
2245 JOURNAAL
14.00 14.30 EN 15.00 SCHOOLTELE
VISIE
17.45 NIEUWS
17.50 SCHOOLTELEVISIE
18.15 OSCAR, LE PETIT MERLE
18.30 SCHOOLTELEVISIE
19.00 AFFICHES
19.25 LES POUCETOFS
19.30 LA CRAVACHE D'OR
20.00 JOURNAAL
20.30 DOM JU AN
22 10 CONNAISSANCE DU RéEL
23.10 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
20.15 DER TANZ UMS GOLDENE
KALB (kleur)
21.00 BERICHT AUS BONN
2115 SPIEL OHNE LIMIT (kleur)
2205 JOURNAAL EN WEERBE
RICHT
22 20 INTERNATIONALES JUBI-
LAUMS BOXTURNIER
23.50 JOURNAAL
17.30 NIEUWS EN WEEREE-
RICHT
17,35 DIE SPORT - INFORMA
TION
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 PAT UND PATACHON
19.10 VIER FRAUEN IM HAUS
19.45 HEUTE
20.15 AKTENZEICHENXY
UNGELOST
21.15 WIE WIR EUROPAER LE-
BEN (kleur)
22.00 NIEUWS EN WEERBE
RICHT
2210 TAGEBUCH
22.25 AKTENZEICHEN: XY.......
UNGELOST
22.30 PROTOKOLL EINER HEI
RAT
Vrijdag 10 oktober
HILVERSUM I 402 M
N.O.S.: 12.00 Blik op de wereld:
populair prog.over ontwikkelings
hulp. Overheidsvoorlichting: 12.30
Uitzending voor de landbouw. N.O.S.
12.40 Stereo: lichte grammof. muz.
12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00
Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten.
13.20 Stereo: Klass. orkestmuz. (gr.)
N.O.S.: 14.10 Stereo: lichte grammo
foon muz. 14.30 Radio-wedstrijd. 15.15
Stereo: Aspekten van de kamermu
ziek. 15. Toerismo; toeristische in
formatie uit binnen- en buitenland-
VPRO: 16.00 Nieuws 16.02 VPRO-
Vrijdag: gevarieerd progr. (18.00
Nieuws; 18.20 Uitzending Vrije Ge
dachte; 19.30 Nieuws). VARA: 21.00
Stereo: Klass. en mod. kamermuz.
22.15 Modern blaaskwintet (opn.).
22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen-
22.45 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Pret
tig weekend: licht gevar. platenpro-
gramma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM H 298 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge
varieerd programma. (i2.22 Wij van
het land; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land. en tuinbouw; 12.30 Nws 12.41
Actualiteiten; 13 00 Raden maar
quiz). 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo
Musiesta: licht gevar. muziekprogr.
TROS: 15.00 Stereo: Concert a la
carte: verzoekprogr. van operamuz.
16.00 Nieuws. 16.02 Disco-drive-in:
de show) usiness op de korrel geno
men. 17.00 Persove-z. 17.15 Sport-
kompas 17.45 Actualiteiten. NCRV:
18.00 Stereo: koorzang met orgelbe
geleiding. 18-19 Uitzending van de
Anti Revolutionaire Partij. 18.30
Nieuws 18.41 Actualiteiten. 19.00 We
reldpanorama, 19.10 Veel gevraagde
gewijde muz. (gr.). 19.40 Wijd als
de wereld: interna'ionale oriëntatie
in kerk, zending en oecumene. 19.50
Volksmuziek met commentaar. 20.05
Op het weekend af: lich, platenpro-
gramma. 21.10 Het gezin van de
maand, hoorspel. TROS: 22.00 Ste
reo: Iene miene muze: Nieuws over
underground en westcoast music.
22-30 Nieuws 22.40 Tsjies plies: licht
amusementsprogr. 23.15 Stereo Toon
tje later: licht muziekprogr. 23.45
Actualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM m 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.30 Top-30.
(13.00 Nieuws) TROS: 14.00 Nieuws
14.03 Lynx (of los) AVRO: 15.00
Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek: licht
gevarieerd muziekprogr- (16.00
Nieuws) 17.02 Radiojournaal. 17.05-
18.00 Zingende bougie: gevarieerd
platenprogramma voor automobilis
ten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M.
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde mu
ziek. (12.40-12.48 Weerbericht, mede
delingen, en SOS-berichten voor de
schippers). 12.55 Buitenlands pers
overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht,
mededelingen, dagklapper en SOS-
berichten voor de schippers. 13.20
Tafelmuziek. 14.00 Nieuws 14.03
Schoolradio. (15.00-15.03 Nieuws)
16.00 Nieuws 16.03 Beursberichten.
16.09 Muziek voor de jeugd. 16.30
Etnische muziek. 17.00 Nws., weer
bericht, mededelingen en Jazzdisco-
theek.18.00 Nieuws. 18.03 Hi-tension;
popmuziek. 18.28 Paardesportuitsla-
gen. 18.30 Lichte orkestmuziek.
18.35 Verkeerstips. 18.40 Lich
te orkestmuziek. 18.45 Sport. 18.52
Taalwenken. 18-55 Zang. 19.00 Nws
weerbericht, actualiteit en het weer
bij ons. 19.40 Oude muziek. 20.15
Concert (In de pauze: koormuziek)
22.00 Nieuws, berichten en cultureel
nieuws. 22.15 Gevarieerde muz.
(23.00 Nws) 23.40-23.45 Nieuws.
Zaterdag 11 oktober
HILVERSUM I 402 M
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Voor de jeugd. VPRO: 7.54 De
ze dag VARA: 8.00 Nieuws 8.11
Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135: ge
varieerd programma. (9.35-9.40 Wa
terstanden). 10.30 Werkgeven en -ne
men: programma over arbeid en ar
beidsverhoudingen. 10.50 Voor nu en
later, lezing. 11.00 Nieuws 11.02 Weg
wijs: tips voor trips en vakantie.
11.10 Goede wijn behoeft geen krans
nieuwe opnamen van jazz- en amu-
sementsmuz. 11.25 Oosteuropese kro
niek. 11.45 Een nieuw geluid: ken
nismaking met jonge artiesten.
HILVERSUM li 298 M
NCRV: 7.00 Nieuws 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte grammof. muz. met nieuws en
actualiteiten. 8.00 Nieuws, 8.11 Ste
reo: Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nieuws
8.32 Voor de vrouw. 9.00 Theologi
sche etherleergang. 9.35 Gymnastiek
voor de huisvrouw. 9.45 Solistenka
mer: gesprek met muzikale illus
traties- 10.55 Kunst en vliegwerk: in
formatie over aktuele tentoonstellin
gen. 11.00 Nieuws. 11.02 Gezamelij-
ke verantwoordelijkheid, lezing. 11.15
Solarium, een Hoogtezonprogr. voor
iedereen, ca. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM III 240 M EN FM
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge
varieerd progr. (10.00 en 11.00
Nieuws).
OM de heilige koe van de welvaart
te voeden en zoveel mogelijk profijt
uit deze koe te trekken, halen we
gastarbeiders naar ons goede land.
De brave bewoners van ons land, zijn
verheugd, dat deze mensen van hein
de en verre hierheen komen in het
belang van allemaal. Hoe "net met de
„DE lieden van de Tweede Kamer
hebben in hun zittingsperiode meer
tijd besteed aan Ajax, dan aan de
werkende jongeren", zegt een van
üe jongeren. Wat willen deze jon
gens Dat de wet wordt uitgevoerd.
Eigenlijk is het een knettergekke
zwk. Onze overheid ligt als woeden
de waakhond op de loer, om te zor
gen, dat alle wetten en wetjes secuur
worden uitgevoerd. Alleen dat ene
wetje dat voor de werkende jongeren
van belang is, wordt standvastig en
zt>2>vuldig verwaarloosd. Het is een
wet ui; I9i9i die verplicht stelt om
werkende jongens en meisjes onder
achttien jaar tenminste een dag
Par week onderwijs en vorming te
geven.
De overheid en het hele Nederland-
nh'a hebben al die tijd zoveel zorg
söiad voor de lieve centjes, dat ze
iL'"mgeren sov6®1 mogelijk hebben
n werken. Dat wetje heboen ze
mi- ®emak maar in de vergeet-
f u<* gestopt.
Wat er gebeurt met iemand, die te
gen een ander wetje zondigt, leest u
in het volgende hoofdstuk.
IN Sittard is de 35-jarige psycholoo
Hans M. door de kantonrechter ver
oordeeld tot een geldboete van 31
Dit had hij te danken aan het feit da
hij op de openbare weg gewaterd zo
hebben. Hans M. was het hier nic
mee eens en ging in hoger beroej
Niet omdat hij de boete te hoog von<
maar omdat hij vol bleef houde
geen plas gemaakt te hebben,
„Ik had enorme behoefte", beke.
de hij, „en ik was inderdaad van plu
om te plassen. Maar ik hoorde m
net op tijd een politie-auto achti
me stoppen en heb toen snel mij
broek weer dicht geknoopt."
Toch meenden de agenten een mit
drijf te moeten constateren. Naa;
Hans M. bevond zich op de straat ee
pracht van een plas. De verdacht;
ontkende echter ten stelligste iets me
die plas te maken te hebben. De
agenten zeiden echter: „Die plas is
duidelijk van u", en schreven een
bonnetje.
belangen van de gasten gesteld is,
daar maakt men zich geen kopzorgen
over. Waar zij 's avonds nun moede
hoofd te rusten leggen, is in ieder
geval geen zorg voor de pastoor en de
burgemeester van Hoeven. Want die
hebben andere zorgen. Behalve voor
de heilige economie hebben ze ook
open oog voor complicaties. In dat
goede dorp staat sinds lange tijd een
moert van een gebouw leeg. Een
oersoneelchef van een bedrijf, dat
jen honderd gastarbeiders daarin on-
ler wil brengen, moet een klein moei-
.ijkheddje overwinnen: de burgemees-
,er en de pastoor hebben liever dat
het gebouw desnoods maar leeg blijft
>taan, dan dat het door gastarbeiders
wordit bewoond. De burgemeester, die
zelf een stuk of twaalf hoven heeft,
om zijn hoofd te rusten te leggen,
vindt, dat het bisdom ook verstandi-
;er moet zijn. Meer dan honderd jaai
leeft het bisdom in dat gebouw gast
vrijheid genoten voor binnenlandse
.eminaristen en als dank daarvoor
plitst het bisdom nu buitenlandse
irbeidens in zijn maag. Burgemeester,
laap zacht
voelt van alle kanten, dat hij in de
gaten gehouden, beoordeeld, gewo
gen en te licht bevonden wordt
Zijn humeur en vooral zijn gedrag
wordt daar niet beter van. Daarom
doet Pietje wel eens stoute dingetjes,
die echt niet door de beugel kunnen.
Uit reactie of uit gevoel van onbeha
gen. De mensen zeggen dan- „Zie je
wel en „Wat heb ik je gezegd"
De gelijkhebbers hebben her allang
voorspeld.
Nog erger: „Het was eer, zichzelf
vervullende profetie. Door van tevo
ren een stempel op Pietje te drukken
drukt men hem ook in het Pij passen
de gedrag.
Als men in Hoeven cof waar ook)
bij de nadering van gastarbeiders
zegt: „Ach" en „Herejé" begint het
stempel al te werken. Als men dat
vaak genoeg zegt, krijgen alle onheils
profeten bij voorbaat al gelijk Baat
het niet, dan schaadt het wel.
Ter geruststelling kan gezegd wor
den, dat de misdadigheid onder dc
gastarbeiders lager ligt dan onder de
brave Nederlanders (die al? toerisl
zo welkom zijn). Dat gastarbeiders
de naam hebben misdadig, onbe
trouwbaar en half wild te zijn, kar
gevoeglijk vooroordeel genoemd wor
den.
doden is normaal tot superiër. Tot
deze conclusie is dr. R. C. Hoekstra
gekomen na een onderzoek bij acht
patiënten van het dr. S. van Mesdag-
rijksasiel in Groningen. De acht pa
tiënten waren daar opgenomen voor
seksuele doding".
Dr. Hoekstra heeft bij hen geen
hersenafwijkingen kunnen aantonen.
Zij hebben evenwel een ernstige sto
ring In hun persoonlijkheidsontwik
keling met een sterke nadruk op de
periode vóór de geslachtsrijpheid, al
dus dr. Hoekstra. Uitingen van deze
storingen zijn ondermeer he* onver
mogen tot het aangaan van een be
stendige, volwaardige object-relatie,
een gebrekkige partnerkeuze en ge
voelde tekortkomingen betreffende
eigen seksuele potentie en seksuele
uitingen zelf.
Menig „normaal" persoon, vrij
.ondlopend en nooit van „seksuele
doding" beschuldigd zou bij een mas
saal gewetensonderzoek best eens als
geestelijk (seksueel) doder gebrand-
Ti erki kunnen worden. Ne heet zo'n
geval een ongelukkig huwelijk.
Een warme bakker1 Zo heet hoeft nou ook weer niet.
ALS mensen maar lang genoeg den
ken, en zeggen, dat Pietje niet deugt,
dan krijgen ze binnenkort gelijk. Ook
a 1 isPietje de deugdzaamheid zelf,
de zeggers-dat-Pietje-niet-deugt,
krijgen gelijk. Want de arme man
HET intelligentiepeil van personen,
die terwille van seksuele gevoelens
Redactie: Jan Smit
Bijdragen: Ton Verlind
Gerard Arninkhof