SSE KRANT Homofilie als drama Afscheid van Sonia Gaskell COMMERCIËLE OBESSIONS Kijk naar tussen haakjes J Filmfestival Arnhem STEM RED EEN GEZIN i FASHION ER SNEPPEN Turken I Hoofdstuk I Hoofdstuk II Turken II Storing rtirtfea THANDEL DMAKING meente Arendskerke w Mm Supermens Vanavond show Shirley Bassey KIJK VANAVOND K.R.O. NED. II NEDERLAND I: NEDERLAND II BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans) DUITSLAND I DUITSLAND II Luister naar 11 DE STEM VAN VRIJDAG 10 OKTOBER 1969 17 lijke mode van Sturka. leuke montycoat van d met taft. Sluiting met e Sturka kollektie bij: IT 13 TERNEUZEN AN „EEWEDORP NOORD 1968" oepaalde in artikel 28, lid 6, uimtelijke Ordening brengt 's-Heer Arendskerke ter t Gedeputeerde Staten van luit van 16 september 1969, ing r.o., gedeeltelijk hebben sluit van de raad van deze ei 1969 tot vaststelling van i „Lewedorp Noord 1968". Staten is goedkeuring ont- 15, lid 1 ondeji a, artikel IT, m de bij het plan behorende i liggen het besluit van Ge- het bestemmingsplan met :ting en voorschriften één isecretarie voor eenieder ter roemde termijn van tervisie- die zich tijdig met bezwa- mmingsplan zowel tot de >t Gedeputeerde Staten van :nd, alsmede eenieder die -n de gedeeltelijke onthou- ag door Gedeputeerde Sta- iften, bij de Kroon beroep ten worden gericht aan H. ingediend bij de Minister en Ruimtelijke Ordening te 10 oktober 1969. ;emeester voornoemd, ERMET. - rin- Jerden bekwame mensen nodig lelijke taak zullen krijgen In de |randstof*ln]ectlepompen^>ro- 1 lopende projecten- Wie Iets In zijn werk komt nu naar I; wegens huwelijk van Ikoop. pnge vrouw die naast een Kng beschikt. I talenkennis zi.in een ollicitaties te richten aan neelszaken van Ambac N. veg 169. Breda. Voortel, if afspraak: 01600-24041 Twee jaar geleden was Mart Crowley een en dertig, in Holly wood volstrekt mislukt als scena rio en tv-schrijver, derhalve volko men depressief, broodarm, weife- land tussen zelfmaard en psychia ter. Zijn ellende en zelfonderzoek concretiseerden zich plotseling in een toneelstuk. Hij sloot zich op in de bibliotheek van vrienden, werk te bezeten, en had na vijf weken zijn spel gereed: „The Boys in the band", in het Nederlands „Jon gens onder elkaar". Alweer een mislukking, Want geen enkele producer dorst het aan. Een openhartig stuk over acht homosexuelen op een ver jaardagsfuif, „naar het leven ge tekend"-Eén agent zei: „Mis schien over vijf of tien jaar, maar nu kan zoiets echt nog niet". Ten slotte bleek een vriend van Crow ley bereid het stuk te regisseren. Maar toen kon men geen acteurs bereid vinden. Tot woede van Crowley die terecht betoogde, dat je geen moordenaar hoeft te zijn om moordenaar te spelen, en geen homo om een homo te verheelden. Ruim een jaar sleepte de ge schiedenis zich voort. Tot op 14 april 1968 in een klein off-Broad way theater de premiere ging. Vanaf dat moment is Crowley een rijk man, die z'n voormalige Hol- lywoodchefs aan de lopende band de deur uit moet gooien met de ene kostbare aanbieding na de an dere, terwijl zijn stuk nu in méér dan 200 theaters aan beide zijden van de oceaan gespeeld wordt of gaat worden. En wat men twee jaar geleden nog taboe achtte, blijkt nu volstrekt aanvaard te worden. Zelfs door het vergrijsde en over-keurige Haagse publiek van de Haagse Comedie, die er een bijzonder knappe en geladen voor stelling van brengt met in de voornaamste rollen Guido de Moor Henk van Ulsen en Kees Kooien in een opvallend heldere regie van de in dit werk nog „beginnende" Wim van Rooij. Het drama van een verjaardags fuif, die uit de hand liep. Een dra ma van acht homofielen en één „gewone" man. Het drama van de homofilie zelf, genadeloos geana lyseerd en vol wrede ironie gete kend in acht uiteenlopende facet ten, die evenzovele vormen van verdriet, eenzaamheid en bijna do delijk pessimisme blijken te zijn. Het drama van de „outcasts"; vrij genoeg om geen hinder te onder vinden van de maatschappelijke reactie op hun anders-zijn; onvrij in hun onvrede met zichzelf, in hun kwetsbare behoefte aan vriend schap. Homofilie is al eerder Op het to neel gebracht. Maar dan meestal of in zeer verhulde vorm zoals in het destijds beroemde „Thee en Sympathie", of als modieus ele ment om het publiek te schokken (en dus eigenlijk als smerig trucje) Bij „Jongens onder elkaar" is het geen toegevoegd element, ma- een op voorhand als vanzelfspre kend aanvaarde leefwijze die door de intrige van het stuk wordt ont daan van zijn valse schijn. Zoals in Virginia Woolf man en vrouw elkaar levend villen tot beide in het onbedekste naakt van hun ziel tegenover elkaar staan, en daar een soort negatieve aanvaarding van de werkelijkheid in vinden als illusieloos mislukten, zo ontmaske ren de „nichten" van Crowley elk aar en zichzelf met een bijna dui velse bezetenheid. Veel verder gaat de vergelijking niet op- Albee was een gerijpt en door eigen schade en schande tot mededogend levensaanvaarden ge komen auteur, die de onmacht van elke mens om het leven te le ven, zoals hij dat zou willen en moeten, beleed aan de banaliteit van een „alledaags" huwelijk. Crowley is als auteur en als mens minder rijp, oppervlakkiger, dra matisch soms nog onhandig. Dat hij volmaakt eerlijk staat te genover de door hem geschetste homofielen, dat hij onthullend hun stijl en omgang doorgrondt en op de toeschouwer kan overbrengen, neemt toch niet weg dat er aan zijn stuk onbedoeld een modieus kantje zit: het kijkje door het sleu telgat van een voor de meeste be zoekers gesloten samenleving. En juist waar hij het probleem heeft opgesplitst in acht „typen", van de domme spierproleet, die hoer is in deze omgeving, tot de hyperin telligente en cyniscb geworden verfijnde kunstenaar, juist daar door maakt hij er althans in het begin een soort panopticum van afwijkingen van, waar het publiek onwennig en giechelend kennis van neemt. Het zeer eigen taalge- hruik van de nichten-onder-elkaar hun wijverigheid en coquetteric. het chockerend cynisme waaron der zij hun kwetsbaarheid verber gen.... allemaal evenzoveel rede nen tot vermaak hij de toeschou wer. Maar de lach besterft al vlug als het publiek stukje bij beetje de tragiek gaat doorzien, die aan de bodem van elk van deze „geval len" staat. En al is de uitwerking wat geforceerd, de „aanleiding" om elkaar te ontmaskeren erg be dacht, toch bereikt Crowley, dat zijn drama steeds minder over de homofielen gaat, steeds meer over de homofilie als zodanig, en dit laatste dan als een vorm van zelf vernietiging die één der „nichten" samenvat in wat het motto van dit stuk zou kunnen zijn: „Moet ik je een gelukkige homo tonen dan kan ik je alleen een dooie homo tonen". C. NICOLAï (ADVERTENTIE) AMSTERDAM Sonia Gaskell, jarenlang de stuwende kracht achter ons Nationale Ballet, heeft haar functie bij het Nationale Ballet officieel neergelegd. In de Amsterdamse Stadsschouwburg viel haar in verband hier mee een grootse hulde ten deel. Minister Marga Klompé was een van de sprekers tijdens de officiële huldiging. Links Sonia Gaskell. ONDER de titel Teleactiviteiten 2 wordt vanavond om circa 22.50 uur via Nederland 1 een informatief pro gramma uitgezonden, In deze uitzending heeft een drie tal journalisten een „gesprek" met de directie en een aantal stafleden van Teleac. In het programma ko men onder meer aan de orde: de doelstelling van educatieve pro gramma's, wensen van de kijker, uitzendtijden e.d. (Van onze film-redactie) ARNHEM De derde dag van de lilmweek Arnhem kan gerust de Nederlandse dag worden genoemd. Niet alleen omdat in de avond voorstelling Pim de la Parra's Ob sessions in première ging, maar ook omdat 38 van de 47 werkjes, die in de filmmarathon Open Doek werden vertoond, van Nederlandse origine waren. Laatstgenoemde manifestatie die om 's middags twaalf uur begon, bevatte op papier 13 uur en 13 minuten film, maar liep uit tot vier uur 's nachts. Als een vreemde eend in de Neer- landse bijt werd 's middags de film „Three into two don't go" van Pe ter Wall vertoond, een driehoeks drama met Rod Steiger en Claire Bloom, dat de laatste Berlinale opende, maar in Arnhem door een goedlachs publiek als comedie werd ontvangen, waar men het wrange van de situatie niet wilde zien en louter af ging op de vaak zeer spit se dialogen- Datzelfde goedlachse publiek red de Frans Weisz Korte kleuren film „In den beginne", tenslotte van de ondergang. Deze kleuren- produktie is niet meer dan een wat mager filmgrapje van 20 minuten, dat meer dan een ton heeft gekost. En wat zien we voor dat bedrag? Een half in apenpak gestoken Pie- ter Lutz, vreemde grimassen maken als Adam tegenover een blond ge- pruikte Astrid Weijne als Eva om ringd door wat exotische dieren in een Nederlandse duinlandschap. Het Arnhemse publiek vond het prachtig en lachte om alles, terwijl er eigenlijk maar één goed grapje in de film zat namelijk een persifla ge op de entree van Omar Shariff in „Laurence of Arabië". Voor „In den beginne" vertoonde Boud Smit zijn op de T.T. in Assen opgenomen en van een slap verhaal tje voorziene „Slipstream". Een filmpje dat naast applaus de eerste hoegeluiden in de filmweek ontlok te. En die qua beeldkwaliteit en ge luid dat boegeroep ook wel verdien de. In de marathon „Open Doek" za ten vijf premières van films die met subsidie van C.R.M. tot stand kwa men. Te weten Ad Astra's van J. Bosbriesz. Marjolein van J.W- van Leije, Rijksweg 58 van J.J. Wolter- beek, Festival van W. Verstappen en Cinderella van M. Zeilemaker. Dit programma van rijp en groen dat overdag grote belangstelling trok kreeg 's avonds de concurren tie van een voetbalwedstrijd op de televisie en de première van Pim de Ia Parra's „Obsessions": een voorstelling die voor het eerst ruim uitverkocht was. Het duo Pim en Wim, beter bekend als Scorpio- film, heeft alle publiciteit die zij zo graag veroorzaakten, laten varen en uit eigen middelen een goede B- thriller gemaakt. Geen Hitchcock, maar een werkje dat het eerste uur met een goede dosering van span ning, geweld en verantwoorde sex een zeer professionele indruk ach ter Iaat, maar het laatste half uur aan tempo verliest, waardoor men de fouten die er aan het verhaal qua logica kleven, duidelijker gaat zien. In ieder geval een goede stap in de richting van de continu-produk- tie, al is er op het Engels inspreken van diverse rollen nog wel wat aan te merken. En dan de nachtvoorstellingen hoe is het mogelijk in een moeilijk dialoog overladen werkje van Ing- mar Bergman als „Riten" na een zware dag, films nog in te zetten in de nacht? Het verhaal van drie ko medianten, die voor de rechter moeten verschijnen om deze, na ontleding van al hun onderlinge pro blemen, letterlijk dood te pesten, wordt in grote close-ups verteld. Het gesproken woord neemt een be langrijke plaats in en weegt zelfs zo zwaar, dat de dodelijke vermoeide filmkijker op het late uur zoveel ont gaat, dat hij moeilijk een eerlijk oordeel over de film kan vellen. Met de nachtvoorstellingen is het trouwens toch ai niet zo best ge steld. In een uur durende documen taire over de Rolling Stones in Hyde park is aanvankelijk boeiend als verschijnsel, maar komt er aan het slot niet meer uit, omdat men wel genoeg heeft van al dat lawaai. Wat men met het kinderachtige ex periment „Recess" voor ogen had, is onduidelijk. In ieder geval is het geen film om 's nachts van wakker te liggen. Prof. Tanner is voorzitter van een marine-commissie die belast is met het onderzoek naar de mogelijkheden van voortbestaan van de menselijke soort. Tijdens een experiment blijkt er zich onder de commissieleden ie mand te bevinden die over een bo venmenselijke gave beschikt. Lang zaam maar zeker wordt duidelijk dat ze te doen hebben met iemand die in staat is door gedachtenover- brenging het doen en laten van an deren te bepalen en zelfs die anderen door hypnose te laten sterven. Ook prof. Tanner komt in de greep van deze vijand, deze Führer, die een nieuwe wereld zonder minderwaar dige gewone mensen schijnt te wil len creëren. Het thema van de mutatie duikt regelmatig op in de science fiction. In deze roman worden de gevaren geschilderd die kunnen ontstaan wan neer zo'n mutant, de rest van de wereld die een trapje lager staat in de evolutie probeert te overmeeste ren. Geen boek dat op één lijn te stel len is met andere science fiction- romans als bijvoorbeeld het beklem mende Brave New World van Aldous Huxley of de verfijnde psychologi sche toekomstverhalen van Isaac Asimov. Wel een boek dat (ont)- spanning biedt van de betere soort. H. MAAS Frank Robinson: Wedren met 'n supermens (Uitg. Bruna Zn. - Zwart Beertje) (Van onze radio, en tv-redactie) HILVERSUM Het is een mus- terie waarom Hollywood zolang ge wacht heeft om Shirley Bassey een eigen show te geven. Gelukkig voor ons heeft de Screen Gems Inc. toch een eind gemaakt aan deze situatie, zodat vanavond Shirley Bassey vijf tig minuten te zien is op het scherm (22.00 uur KRO Ned. 2), ze wordt bijgestaan door Noel Harrison en gi tarist Laurindo Almeida. Shirley Bassey zingt een aantal liederen waaronder haar bekende songs „Call me", „Just one of those songs" en „Impossible dreams". (ADVERTENTIE) tussen journaal en Bonanza te 20.20 uur 10.45 1110 18.50 19.00 19.07 20.00 20.20 20.30 22.10 22.45 22.50 DIEREN IN DE DIEREN TUIN BRONNEN VAN ONZE GE SCHIEDENIS DE FABELTJESKRANT (kleur) JOURNAAL DOEBIEDOE (kleur) JOURNAAL AVRO'S TELEVIZIER TIEN KLEINE NEGERTJES T.v.-spel, naar het verhaal van Agatha Christie REMBRANDT (kleur) TWEEDE JOURNAAL TELEACTIVITEITEN. 18.50 DE FABELTJESKRANT (kleur) 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 HIJ EN ZIJ (kleur) 2000 JOURNAAL 20 20 REDT EEN GEZIN 20.30 BONANZA (kleur) 21.20 BRANDPUNT 22.00 SHIRLEY BASSEY Songs 22.50 TWEEDE JOURNAAL 14.05 -15.50 SCHOOLTELEVISIE 17.55 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 LUCEAT 19.30 ZIET U ER WAT IN? 19.45 HIER SPREEKT MEN NE DERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN WEERBERICHT 20.00 JOURNAAL 20.25 PRATEN TEGEN EEN VREEMDE 2230 JAMES LEE BY ARS 2245 JOURNAAL 14.00 14.30 EN 15.00 SCHOOLTELE VISIE 17.45 NIEUWS 17.50 SCHOOLTELEVISIE 18.15 OSCAR, LE PETIT MERLE 18.30 SCHOOLTELEVISIE 19.00 AFFICHES 19.25 LES POUCETOFS 19.30 LA CRAVACHE D'OR 20.00 JOURNAAL 20.30 DOM JU AN 22 10 CONNAISSANCE DU RéEL 23.10 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 20.15 DER TANZ UMS GOLDENE KALB (kleur) 21.00 BERICHT AUS BONN 2115 SPIEL OHNE LIMIT (kleur) 2205 JOURNAAL EN WEERBE RICHT 22 20 INTERNATIONALES JUBI- LAUMS BOXTURNIER 23.50 JOURNAAL 17.30 NIEUWS EN WEEREE- RICHT 17,35 DIE SPORT - INFORMA TION 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 PAT UND PATACHON 19.10 VIER FRAUEN IM HAUS 19.45 HEUTE 20.15 AKTENZEICHENXY UNGELOST 21.15 WIE WIR EUROPAER LE- BEN (kleur) 22.00 NIEUWS EN WEERBE RICHT 2210 TAGEBUCH 22.25 AKTENZEICHEN: XY....... UNGELOST 22.30 PROTOKOLL EINER HEI RAT Vrijdag 10 oktober HILVERSUM I 402 M N.O.S.: 12.00 Blik op de wereld: populair prog.over ontwikkelings hulp. Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzending voor de landbouw. N.O.S. 12.40 Stereo: lichte grammof. muz. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo: Klass. orkestmuz. (gr.) N.O.S.: 14.10 Stereo: lichte grammo foon muz. 14.30 Radio-wedstrijd. 15.15 Stereo: Aspekten van de kamermu ziek. 15. Toerismo; toeristische in formatie uit binnen- en buitenland- VPRO: 16.00 Nieuws 16.02 VPRO- Vrijdag: gevarieerd progr. (18.00 Nieuws; 18.20 Uitzending Vrije Ge dachte; 19.30 Nieuws). VARA: 21.00 Stereo: Klass. en mod. kamermuz. 22.15 Modern blaaskwintet (opn.). 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen- 22.45 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Pret tig weekend: licht gevar. platenpro- gramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H 298 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge varieerd programma. (i2.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land. en tuinbouw; 12.30 Nws 12.41 Actualiteiten; 13 00 Raden maar quiz). 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo Musiesta: licht gevar. muziekprogr. TROS: 15.00 Stereo: Concert a la carte: verzoekprogr. van operamuz. 16.00 Nieuws. 16.02 Disco-drive-in: de show) usiness op de korrel geno men. 17.00 Persove-z. 17.15 Sport- kompas 17.45 Actualiteiten. NCRV: 18.00 Stereo: koorzang met orgelbe geleiding. 18-19 Uitzending van de Anti Revolutionaire Partij. 18.30 Nieuws 18.41 Actualiteiten. 19.00 We reldpanorama, 19.10 Veel gevraagde gewijde muz. (gr.). 19.40 Wijd als de wereld: interna'ionale oriëntatie in kerk, zending en oecumene. 19.50 Volksmuziek met commentaar. 20.05 Op het weekend af: lich, platenpro- gramma. 21.10 Het gezin van de maand, hoorspel. TROS: 22.00 Ste reo: Iene miene muze: Nieuws over underground en westcoast music. 22-30 Nieuws 22.40 Tsjies plies: licht amusementsprogr. 23.15 Stereo Toon tje later: licht muziekprogr. 23.45 Actualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM m 240 M EN FM VPRO: 12.00 Nieuws. 12.30 Top-30. (13.00 Nieuws) TROS: 14.00 Nieuws 14.03 Lynx (of los) AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek: licht gevarieerd muziekprogr- (16.00 Nieuws) 17.02 Radiojournaal. 17.05- 18.00 Zingende bougie: gevarieerd platenprogramma voor automobilis ten. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M. 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde mu ziek. (12.40-12.48 Weerbericht, mede delingen, en SOS-berichten voor de schippers). 12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, mededelingen, dagklapper en SOS- berichten voor de schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws 14.03 Schoolradio. (15.00-15.03 Nieuws) 16.00 Nieuws 16.03 Beursberichten. 16.09 Muziek voor de jeugd. 16.30 Etnische muziek. 17.00 Nws., weer bericht, mededelingen en Jazzdisco- theek.18.00 Nieuws. 18.03 Hi-tension; popmuziek. 18.28 Paardesportuitsla- gen. 18.30 Lichte orkestmuziek. 18.35 Verkeerstips. 18.40 Lich te orkestmuziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18-55 Zang. 19.00 Nws weerbericht, actualiteit en het weer bij ons. 19.40 Oude muziek. 20.15 Concert (In de pauze: koormuziek) 22.00 Nieuws, berichten en cultureel nieuws. 22.15 Gevarieerde muz. (23.00 Nws) 23.40-23.45 Nieuws. Zaterdag 11 oktober HILVERSUM I 402 M VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Voor de jeugd. VPRO: 7.54 De ze dag VARA: 8.00 Nieuws 8.11 Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135: ge varieerd programma. (9.35-9.40 Wa terstanden). 10.30 Werkgeven en -ne men: programma over arbeid en ar beidsverhoudingen. 10.50 Voor nu en later, lezing. 11.00 Nieuws 11.02 Weg wijs: tips voor trips en vakantie. 11.10 Goede wijn behoeft geen krans nieuwe opnamen van jazz- en amu- sementsmuz. 11.25 Oosteuropese kro niek. 11.45 Een nieuw geluid: ken nismaking met jonge artiesten. HILVERSUM li 298 M NCRV: 7.00 Nieuws 7.10 Het leven de woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte grammof. muz. met nieuws en actualiteiten. 8.00 Nieuws, 8.11 Ste reo: Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nieuws 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Theologi sche etherleergang. 9.35 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.45 Solistenka mer: gesprek met muzikale illus traties- 10.55 Kunst en vliegwerk: in formatie over aktuele tentoonstellin gen. 11.00 Nieuws. 11.02 Gezamelij- ke verantwoordelijkheid, lezing. 11.15 Solarium, een Hoogtezonprogr. voor iedereen, ca. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM III 240 M EN FM KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge varieerd progr. (10.00 en 11.00 Nieuws). OM de heilige koe van de welvaart te voeden en zoveel mogelijk profijt uit deze koe te trekken, halen we gastarbeiders naar ons goede land. De brave bewoners van ons land, zijn verheugd, dat deze mensen van hein de en verre hierheen komen in het belang van allemaal. Hoe "net met de „DE lieden van de Tweede Kamer hebben in hun zittingsperiode meer tijd besteed aan Ajax, dan aan de werkende jongeren", zegt een van üe jongeren. Wat willen deze jon gens Dat de wet wordt uitgevoerd. Eigenlijk is het een knettergekke zwk. Onze overheid ligt als woeden de waakhond op de loer, om te zor gen, dat alle wetten en wetjes secuur worden uitgevoerd. Alleen dat ene wetje dat voor de werkende jongeren van belang is, wordt standvastig en zt>2>vuldig verwaarloosd. Het is een wet ui; I9i9i die verplicht stelt om werkende jongens en meisjes onder achttien jaar tenminste een dag Par week onderwijs en vorming te geven. De overheid en het hele Nederland- nh'a hebben al die tijd zoveel zorg söiad voor de lieve centjes, dat ze iL'"mgeren sov6®1 mogelijk hebben n werken. Dat wetje heboen ze mi- ®emak maar in de vergeet- f u<* gestopt. Wat er gebeurt met iemand, die te gen een ander wetje zondigt, leest u in het volgende hoofdstuk. IN Sittard is de 35-jarige psycholoo Hans M. door de kantonrechter ver oordeeld tot een geldboete van 31 Dit had hij te danken aan het feit da hij op de openbare weg gewaterd zo hebben. Hans M. was het hier nic mee eens en ging in hoger beroej Niet omdat hij de boete te hoog von< maar omdat hij vol bleef houde geen plas gemaakt te hebben, „Ik had enorme behoefte", beke. de hij, „en ik was inderdaad van plu om te plassen. Maar ik hoorde m net op tijd een politie-auto achti me stoppen en heb toen snel mij broek weer dicht geknoopt." Toch meenden de agenten een mit drijf te moeten constateren. Naa; Hans M. bevond zich op de straat ee pracht van een plas. De verdacht; ontkende echter ten stelligste iets me die plas te maken te hebben. De agenten zeiden echter: „Die plas is duidelijk van u", en schreven een bonnetje. belangen van de gasten gesteld is, daar maakt men zich geen kopzorgen over. Waar zij 's avonds nun moede hoofd te rusten leggen, is in ieder geval geen zorg voor de pastoor en de burgemeester van Hoeven. Want die hebben andere zorgen. Behalve voor de heilige economie hebben ze ook open oog voor complicaties. In dat goede dorp staat sinds lange tijd een moert van een gebouw leeg. Een oersoneelchef van een bedrijf, dat jen honderd gastarbeiders daarin on- ler wil brengen, moet een klein moei- .ijkheddje overwinnen: de burgemees- ,er en de pastoor hebben liever dat het gebouw desnoods maar leeg blijft >taan, dan dat het door gastarbeiders wordit bewoond. De burgemeester, die zelf een stuk of twaalf hoven heeft, om zijn hoofd te rusten te leggen, vindt, dat het bisdom ook verstandi- ;er moet zijn. Meer dan honderd jaai leeft het bisdom in dat gebouw gast vrijheid genoten voor binnenlandse .eminaristen en als dank daarvoor plitst het bisdom nu buitenlandse irbeidens in zijn maag. Burgemeester, laap zacht voelt van alle kanten, dat hij in de gaten gehouden, beoordeeld, gewo gen en te licht bevonden wordt Zijn humeur en vooral zijn gedrag wordt daar niet beter van. Daarom doet Pietje wel eens stoute dingetjes, die echt niet door de beugel kunnen. Uit reactie of uit gevoel van onbeha gen. De mensen zeggen dan- „Zie je wel en „Wat heb ik je gezegd" De gelijkhebbers hebben her allang voorspeld. Nog erger: „Het was eer, zichzelf vervullende profetie. Door van tevo ren een stempel op Pietje te drukken drukt men hem ook in het Pij passen de gedrag. Als men in Hoeven cof waar ook) bij de nadering van gastarbeiders zegt: „Ach" en „Herejé" begint het stempel al te werken. Als men dat vaak genoeg zegt, krijgen alle onheils profeten bij voorbaat al gelijk Baat het niet, dan schaadt het wel. Ter geruststelling kan gezegd wor den, dat de misdadigheid onder dc gastarbeiders lager ligt dan onder de brave Nederlanders (die al? toerisl zo welkom zijn). Dat gastarbeiders de naam hebben misdadig, onbe trouwbaar en half wild te zijn, kar gevoeglijk vooroordeel genoemd wor den. doden is normaal tot superiër. Tot deze conclusie is dr. R. C. Hoekstra gekomen na een onderzoek bij acht patiënten van het dr. S. van Mesdag- rijksasiel in Groningen. De acht pa tiënten waren daar opgenomen voor seksuele doding". Dr. Hoekstra heeft bij hen geen hersenafwijkingen kunnen aantonen. Zij hebben evenwel een ernstige sto ring In hun persoonlijkheidsontwik keling met een sterke nadruk op de periode vóór de geslachtsrijpheid, al dus dr. Hoekstra. Uitingen van deze storingen zijn ondermeer he* onver mogen tot het aangaan van een be stendige, volwaardige object-relatie, een gebrekkige partnerkeuze en ge voelde tekortkomingen betreffende eigen seksuele potentie en seksuele uitingen zelf. Menig „normaal" persoon, vrij .ondlopend en nooit van „seksuele doding" beschuldigd zou bij een mas saal gewetensonderzoek best eens als geestelijk (seksueel) doder gebrand- Ti erki kunnen worden. Ne heet zo'n geval een ongelukkig huwelijk. Een warme bakker1 Zo heet hoeft nou ook weer niet. ALS mensen maar lang genoeg den ken, en zeggen, dat Pietje niet deugt, dan krijgen ze binnenkort gelijk. Ook a 1 isPietje de deugdzaamheid zelf, de zeggers-dat-Pietje-niet-deugt, krijgen gelijk. Want de arme man HET intelligentiepeil van personen, die terwille van seksuele gevoelens Redactie: Jan Smit Bijdragen: Ton Verlind Gerard Arninkhof

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11