iRENHUIZEN SAMEN NAAR DE FILM JA GEZELLIG! De bios in belabberde situatie DEMOCRATIE MET WAAKHOND Spijtig dat we linoleum niet vandaag hebben uitgebracht Krommenie linoleum nt. des Lits ?VEERSTER of EINKELNER KT1EVE ÊRSONEN RESENT ATI EVE GENWOORMGER afie MG" «sSS JTTK: t Ghanesen namen in verkiesingen geen risico's I ERDIE^STE eld nodig voor de van een auto of BLOKS' LINTEL N.V. Sony Communicatie TRIOMFAAL MODERNE STAAT HOEKSTEEN 7 DE STEM VAN DINSDAG 7 OKTOBER 1969 9 jonge mensen woonachtig in irg, Breda of Roosendaal als uffetten van de binnenlandse xn de Horeea-branche gewerkt roor deze funkties in aanmer- 18, en ongehuwd. sollicitaties Personeelsbureau Lits, Kantoorstage Kamer 41, Amsterdam. Tel. 020 - 244011, -tegenwooi-diger in Eindhoven Vegchel, Bureau Wagon-Lits, iven, 2e perron. Tel. 040 - 27567. le Pers N.V., uitgeefster van Revu, Avenue, Knip, Donald kt, enige mkele wijken in Breda van deze medewerkers zijn bla- te bezorgen bij onze abonnees, itgroeien tot een volledige dag- goede verdiensten. Borgstelling adres Jorisstraat 20, Breda. Te- eldingen onder nr. 01600-48950 tussen 9.00 en 17.00 uur). Per- zich eveneens aanmelden en wel tussen 9.00 en 17.00 uur. over te gaan tot de aankoop caravan kom dan eerst bij ons regelen. Wij verstrekken een zo krediet aan U zelf, zodat U de ant kunt betalen. Aanvragen dag afgewerkt. Ook op de reeds ide auto of caravan verstrekken ian 45, Bergen op Zoom Tel. 01640 - 6348 othandel in kantoor- en schoolbe- Polakweg 17 - Rijswijk Z.-H. uitbreiding, voor haar modern ken van scholen en kantoren in xid-Holland en Noord-Brabant, eda, Tilburg, Waalwijk of directe 'bare krachten, die er van over- goede verkoopcapaciteiten te be- x bereid zijn hun werkzaamheden en nauwgezetheid te verrichten, erking. Verkoopervaring niet spe- mum MULO. In het bezit van rij- xeftijd tot circa 30 jaar. ige schriftelijke sollicitaties, wor- gewacht aan bovenstaand adres. tatenlaan en de Heikantstraat, :n het winkelcentrum, en toch an wij op korte termijn begin- 1, welke gebouwd worden met de bekwame architectuur van in Vliet, J. F. van Vliet, P. tl. s als volgt. waarvan het plafond is uitge- venals de wand in het voorste chterste gedeelte uitgevoerd in oilet met handwasbakje en me- m2, L-vorm, waarvan de wana [Den haard is, uitgevoerd in han rd in houten deeltjes (zeer mo- 2, L-vorm, betegeld, stalen aan- tutomaat. Tevens voortuin, ac m2. 9f) 8 m2, 3 slaapkamers resp. ö,zu -:e volledig ingerichte badkamer )ilet, handdouche en vaste was verdieping balcon. aapkamer 15 m2 en grote berg LATIE liden. fijn vanaf 55.600,— alle kosten xm (inclusief B.T.W.). 90hy ;m.-garantie, bestek, tekeningen aanvraag geheel vrijblijvend 9. Na kantooruren *°8 nd geopend van 20 tot 23 u BREDA Het hoofdbestuur van de Nederlandse Bioscoop hond is ernstig bezorgd over de minder bevredigende ontwikke ling van de Nederlandse filmproduktie. De minister voor Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk mej. Klompé die tijdens de Internationale Filmweek te Arnhem (6 tot 11 oktober) de twee jaarlijkse staatsprijs voor Filmkunst zal uitreiken, heeft de Raad voor de Kunst geantwoord inzake de nota filmbeleid: „U hebt ge lijk", zegt zij, „het is allemaal belabberd en er moet nog veel ge beuren, maar er is geen geld De begroting van CRM voor '70 zegt: „Een grote moeilijkheid is dat 4e afstand tussen datgene wat veel kunstenaars nastreven en wat het publiek verlangt, blijft bestaan". Intussen gaan er steeds meer (bepaalde) bioscopen dicht. Een groot deel van het publiek in Zuidwest-Nederland klaagt over de nogal debiele programma's van de bioscopen en bekijkt iedere week teleurgesteld de filmadvertenties in de krant. Het is een on duidelijke situatie. Het duurt waarschijnlijk niet meer zo lang, dat de grootbeeld- t.v.'s onze huiskamers zullen „sie ren" (als de wanden van onze hui zen tenminste niet nog kleiner worden). Het grote scherm maakt dan van het woonhuis een privé- bioseoopje. Dan breekt de tijd aan dat de „geijkte" bioscopen waar schijnlijk helemaal zullen verdwij nen. Op dit moment sneuvelen er ieder jaar al tientallen. Heeft het dan nog zin om je druk te maken over een filmbeleid? Het zou inderdaad geen zin heb ben je daarover dik te maken als de film als medium zou hebben afgedaan. Dat is echter niet het geval, want de ontwikkeling van de film in Nederland wijst op het tegendeel. Alleen zal die ontwikke ling zidh afspelen buiten onze bios- j copen om; deze zullen daar nau welijks nog een rol bij spelen, om dat er in het verleden geen slag vaardig beleid is gevoerd, maar met lapmiddelen is gewerkt („Ja samen naar de film. Zo gezellig"). Wel zullen er steeds meer goede filmers, scenarioschrijvers etc. ge vraagd worden, die een groeiend werkterrein zullen vinden bij t.v-, onderwijs, commercie etc. De minister is van oordeel z0 staat ip de begroting dat een verruiming van de financiële mogelijkheden, zowel voor de avondvullende speelfilm als voor de korte film noodzakelijk is. Dan volgt er „sorry"; Het totaal dat voor film in de wordt uitgetrokken is f, 4.169.200,-. Met andere woorden: Ik zal er dit jaar iets bijdoen, maar weet ook wel, dat voor een slagvaardig beleid minstens 100 miljoen nodig is en deze vier mil joen maar een grijpstuiver is. Dat wist Klompé trouwens ook al toen ze in dit Kabinet stapte an als op dracht had een filmbeleid uit te stippelen. Nu kun je natuurlijk zeggen, dat ieder voor zijn eigen standje zit te vechten. Maar met film wordt praktisch dagelijks een heel volk geconfronteerd. De invloed en doorwerking ervan mogen we niet onderschatten, al willen we deze ook niet overschatten (er zijn nog rooit steekhoudende onderzoeken raar ingesteld). Enfin, voorlopig is met de bestaande vooruitzichten van een magere pot en vele com missies niet zo gek veel verande- !'"6 in de situatie te verwachten. De Nederlandse bioscoopbond constateert in haar jongste commu- mgué dat „blijkens de ervaring ran de laatste jaren er in het al gemeen onvoldoende communicatie bestaat tussen de Nederlandse fil mer en het publiek". Het hoofdbe stuur acht een goede ontwikkeling van de Nederlandse filmproduktie Jan als een levensbelang voor het Nederlandse filmwezen. ..Gezien de overtuiging dat hier een belang in het geding is, waar- bij het gehele Nederlandse film- en bioscoopbedrijf betrokken is, heeft bet hoofdbestuur een commissie onderzoek ingesteld, die het waagstuk van de produktie, zowel ,de distributie en vertoning »an Nederlandse speelfilms en kor- sJ films in al zijn facetten van be- onjtswege aan een onderzoek zal onderwerpen". Dit is dan een vol- b om stil van te worden. Deze ï»ftïIS?ie zal deze maand worden gmnstalleerd. Dat is allemaal zeer lofwaardig, ai' de bond zelf nooit aan m leden geleerd heeft is het voe- kiito een ,)e,e'd. dat verder ta«; de kassa- Hoezeer, die ten daardoor aan het roes- nu' Voor wat Zuid voor lint1!'1 betreft zitten we re hi„lgrootste deel mct het gen- Nu H?e" dat het moeilijk heeft, maar j we "iets tegen sex, ie cnmm eei!ïJJdlSe gerichtheid op e commmuele sex in de laatste belebi m hij voorbeeld van een met weinig inzicht. Het ver- wei hlrS uU,nt is z0 langzamerhand Die dat fl'mpubhek opgebouwd, kleine hebben zijn de njnwef heaters. Maar die Het,; °nze streek niet rijk. iie veelvuwfo name de Jongeren, films g!' ft? naar echte goede rika toneïï jke"' Clifers uit Ame- d°°r onde™?"' dat hoe beter men ke kunrt;„ft1J? en °Pvoeding terza- tóiken'Ta ls ?fworden bij het be- raat n oe vaker men at' De mogelijkheden tot filmvorming binnen het onderwijs zijn groter geworden. Doordat de jeugd door het vele t.v. kijken ook filmisch heeft leren kijken kan bij die vorming nu in vergelijking met voorheen een stuk techniek worden overgeslagen en ligt het accent op het kritisch leren kijken. Wat de bioscoopbond zijn leden had kunnen leren: daarop goed te rea geren; de aansluiting op de ont wikkeling bij de filmvorming in het onderwijs zelf te volgen en de con tacten te verstevigen; contacten, die verder gaan dan het commer ciële. Terecht is in de eerder ge noemde filmnota de aandacht ge vestigd op het gebrek aan een be roepskader, dat daarbij leiding en bijstand kan verlenen. Uiteraard is het dan noodzakelijk dat onze film academies ook meer echte docen ten gaan afleveren. Bij het groeiende corps consulen ten in provincieverband zouden we er nog wel één bij willen plaatsen, namelijk een filmconsulent. Wat Brabant betreft: Momenteel zitten alle secties van de Culturele Raad tussen wal en schip, zolang de kwestie met liet Provinciaal Ge nootschap nog niet daadwerkelijk aan een oplossing toe is. Dit geldt ook voor de sectie film. Het zou aanbeveling verdienen deze sectie uit te werken tot en wat duidelij ker programmatischer instituut en dit „aan de hand van" een consu lent met name in het onderwijs in te bouwen. In de prille culturele nota van Zeeland wordt het woord „film" zelfs niet eens genoemd. Dat noe men op zich is niet zo belangrijk, ais er werkelijk wat gebeurde. Maar er wordt blijkbaar nog niet eens over gedacht. Laten we het dan voorlopig nog maar bij een noemen houden, zodat deze aanvul ling mogelijk ook het denken daar over op gang brengt. Filmbeleid en filmproduktie is in tegenstelling met vele andere landen in ons land nog geen ge regelde zaak. En het lijkt er niet op, dat dit binnen afzienbare tijd drastisch zal veranderen. Toch krijgt een zeer groot deel van on ze jeugd haar vorming praktisch alleen via de film. Voor de magistratuur is de film te lang als gevaarlijk ën onbelang rijk beschouwd. Het „gevaarlijke" is er nu voor de meesten wel af, maar om het als „belangrijk" te kunnen kwalificeren worden nog geen wegen gevonden (de prioritei ten liggen economisch el ders). Het gevaar wordt alleen nog gekwalificeerd door een bios coopwet, die ik weet niet meer hoe lang op de helling staat. De KFC is ter ziele. De commissie Witte suddert nog op een laag pit je en is verdeeld. Er staan rap porten in de kast van de KFA, CEFA en het Christelijk Filmcen trum. En in de kamer zal wel weer eens gestoethaspeld worden (natuurlijk als vele andere en veel belangrijker politieke onderwerpen zijn doorgekauwd) over „goede ze den" (waarbij goede zeden en goe de smaak delen in dezelfde spraak verwarring); over censuur (die er bijvoorbeeld voor het toneel niet bestaat); over het preventieve (lees willekeurige) ingrijpen van een burgemeester en de repressie ve macht van de justitie (waarbij ..•Vechten voor je eigen standje... we niet mogen verwachten dat ju ridische denkers ook genuanceerde culturele denkers zijn) en ga zo maar door. Het schijnt nauwelijks nog belangrijk. Wat die filmkeuring betreft. Het meest simpele lijkt ons en vele an deren: geen keuring meer voor vol wassenen en adviezen voor onvol- wassenen, waarbij de grenslijn rus tig op 16 jaar gesteld kan worden. Anderen zijn het daarmee niet eens, met name om een golf van sadisme uit de bioscopen te kun nen weren. Zelf sta ik er iedere keer paf van hoeveel verkapt en „oprecht" sadisme onze peuters, kleuters en pubers van het t.v.- scherm consumeren. Iedere dag. Onder het oog van pa en moe. Het zal me benieuwen hoeveel protesten er zullen opklinken wan neer genoemd voorstel over keu ring van films voor bioscopen doorgang zou vinden. Hoe dan ook: een spoedige beslissing lijkt gewenst. De eeuwigdurende com missies en rapporten kunnen dan bijgezet worden, waardoor er weer een klein beetje geld vrij komt voor een potje, waaruit misschien ooit een filmbeleid kan groeien. Wanneer de commissie, die de bioscoopbond deze maand gaat in stellen, dan ook eens ontdekt, dat er een flinke duit van deze bond in het potje gedaan kan wor den, komen we waarschijnlijk aan een redelijk bedrag. De redelijke films wachten we dan maar af. HENK EGBERS. (Ap de dag dat ik in Ghana aankwam ontplofte een bom in het par lementsgebouw te Accra. Dat was ruim één week voor de alge mene verkiezingen en één dag voordat de nieuwe Ghanese grondwet werd afgekondigd. De Ghanese krantencommentatoren, op dat mo ment (te) sterk betrokken bij de grimmige verkiezingsstrijd, zetten alle registers van toorn en angst open, „Eens te meer", schreef een van de invloedrijkste Ghanese kranten, „heeft de duivel toegeslagen. En Ghanezen, die in drie jaren van militair bestuur niets dan rust en vrede hebben gekend, worden plotseling herinnerd aan het afschuwelijke verleden, waarin bomaanslagen werden gebruikt om po litieke meningsverschillen bij te leggen" Loert Nkroemah, de dictator van voorheen, toch om de hoek? Heeft Ghana de lessen van zijn verleden niet geleerd? Dat waren de bittere en bange vragen- Een Engelsman, al jaren in Ghana, nam het allemaal wat luchtiger op. „Nkroemah verzorgt zijn rozen en tracht zijn Frans bij te spijkeren in Guinea", luidde zijn understatement. Nkroemah geniet sinds 1966 inder daad gastvrijheid in Guinea. Hij is er in naam mede-president, maar in feite de gevangene van Sékoe Toerée. Een Ghanees weekblad schreef naar aanleiding van de bomaanslag niet zonder ironie: „Nkroemah is pre sident in zijn villa. Dat mag hij blij ven, want in feite heeft hij niets te vertellen. Zelfs zijn persoonlijke post wordt doorgelezen door een man van de Guinese geheime dienst". En op timistisch eraan toevoegend: „Gha na krijgt de meest vrije verkiezingen sinds zijn onafhankelijkheid, ondanks Nkroemah, die als uitgeschakeld mag worden beschouwd". Ofschoon het wat al te voorbarig is te stellen, dat Nkroemah is uitge schakeld - in Ghana heeft hij zeker nog een niet te onderschatten aan hang - „kan men wel beamen, dat Ghana de meest vrije verkiezingen heeft gehad sinds zijn onafhankelijk heid. Nadat de militaire junta op 1 mei van dit jaar het verbod van politieke partijen had opgeheven, werden suc cessievelijk politieke partijen opge richt. In het gedrang om de gunst van de kiezer bleven twee belangrij ke kemphanen over de National Alliance of Liberals en de Progress Partij (PP), beide centrumpartijen. Komla Agbele Gbedemah, exponent van de anti-communistische vleugel van Nkroemah's Convention People's Party, tegenover dr. Kofi, Abrefi Busia, die vertegenwoordiger van de oude oppositie tegen Nkroemah; de morgenzon tegenover de rijzende zon (de symbolen van de partijen); het V-teken - van Victory tegenover (ADVERTENTIE) Stelt u zich eens voor dat we linoleum niet in 1899 maar vandaag hadden geïntroduceerd. En u morgen '1 nieuws in uw ochtendblad zou lezei%k n»-. In de trant van: Krommenie brengt vloerbedekking die een leven lang meegaat! Sensatior nele ontwikkeling op vloerbedekkings- gebied! Uniek materiaal voor uw vloer: brandt niet, slijt niet, pluist niet, vlekt niet. Enz. Enz. Waarschijnlijk zoudt u uw man aan stoten en verzuchten: Hè, hè, onze vloer bedekkingsproblemen zijn opgelost. En iedereen zou z'n. ouderwetse vloer bedekking aan de vuilnisman meegeven om voortaan zorgeloos te leven op het hy permoderne linoleum. De huisvrouw zou meer tijd voor haar ge?in hebben, omdat ze minder aandacht hoefde te besteden aan haar vloer. Haar echtgenoot zou zich lekker ontspannen voelen omdat-ie af en toe rustig wat as van z'n sigaar zou kunnen morsen. En de kinderen zouden zich fijn kunnen uitleven omdat de vloer tóch niet stuk te krijgen was. Helaas, Krommenie heeft z'n lino leum al in 1899 uitgebracht. En daarom denken sommige mensen wel eens dat 't een tikkeltje ouderwets is. Kunnen wij 't soms helpen dat we onze tijd zo ver vooruit waren? Prachtige kleurenfolders bij uwwoning- inrichter of rechtstreeks op aanvraag bij Postbus 13, Krommenie. de gebalde vuist (de begroetingsge- baren). Gbedemah, die jarenlang minister van financiën was en in 1961 brak met Nkroemah, veroordeelde tijdens de verkiezingscampagne, die met al le Afrikaanse ingrediënten van om koping, chantage, tribalisme en ne potisme werd gevoerd, de uitwassen van diens bewind, maar vroeg tevens de aandacht voor de postieve kanten ervan. Een verkiezingscampagne in Gha na is een merkwaardige mengeling van inheemse en buitenlandse gebrui ken. Zij is Amerikaans, waar het de dolle kennis betreft. Afrikanen heb ben nu eenmaal behoefte aan triom fale vertoningen en aan grandioze feesten. De verkiezingscampagne is echter Engels, waar het de „ontmoe ting" van de kandidaten-kiezers be treft. De kandidaten gaan met hun wagens naar de kiezers en schette ren de slogans en beloften uit de loudspeakers. Maar de verkiezings campagne is Afrikaans waar hef de meetings betreft. Daar roffelen de drummers de ritmische kreten uit, Daar dansen de Ghanezen zich in ex tase alsof hun partij de genezende magie bezit voor 's lands problemen; daar wordt geschreeuwd en bijna als in spirituals, nu eens klagend, dan weer boos en bars, afkeurend of in stemmend „yeah" geuit op de ora torische vragen van de politieke leiders- Geen gebouw, geen boom of tele- formaat was zonder verkiezings plakkaten en het leek alsof het aan tal met het naderen van de verkie zingsdag toenam zoals de muggen in een helverlichte kamer. De twee voornaamste partijen de den geen grote beloften. Op enkele verkiezingsbijeenkomsten hoorde ik vele vage kreten, die weliswaar aan sloegen bij een gemakkelijk enthou siast te maken publiek, maar waar uit geen beleid .voor de Ghanese toe komst viel te destilleren. Noch Busia noch Gbedemah verdeden veel tijd aan internationale of Afrikaanse za ken. Busia's thema was: „Mijn par tij maakt van Ghana een moderne welvaartsstaat Gbedemah's thema De NAL geeft het volk voldoende eten". De verkiezingen brachten niet de door velen voorspelde nek-aan-nek- race tussen de PP en de NAL, maar een duidelijke overwinning voor Bu sia. Zijn partij, de PP, kreeg 105 van de 140 zetels in de Nationale vergadering. Gbedemah kreeg slechts 29 zetels, de overige zetels gingen naar enkele splinterpartijen, waarin overigens jonge, maar zeer bekwame leiders zitten. De boodschap (weerspiegeld in de uitslag), die het Ghanese volk in het stemhokje overbracht was in feite deze: Wij waren blij met de staats greep van 1966 en wij willen nooit meer terug naar de dictatoriale Nkroemah-tijd. Veel tot het succes van dr. Busia heeft ongetwijfeld bijgedragen, dat hij de personifica tie was van het oude verzet tegen Nkroemah. In de Ghanese politiek - en praktisch alle sectoren van het maatschappelijk leven - is namelijk de leider, de chief, nog altijd belang rijker zijn dan slogans of programma. Over de integriteit van een leider als Busia kon in Ghana geen enkele twij fel bestaan. Hij immers was de lei der van de oppositie onder Nkroe mah en moest toen een arrestatie bevel tegen hem was uitgevaardigd, haastig de vlucht nemen, die hem o. daar dansen de Ghanezen zich in extase alsof hun partij de genezen de magie bezit van 's lands proble-l men a. naar ons land bracht als profes sor in Leiden. Bij een persoon als Gbedemah la gen de zaken veel gecompliceerder. Gbedemah was minister van financi en onder Nkroemah en op voorhand wordt Gbedemah nog steeds ten las te gelegd, dat hij inkomsten ten be drage van honderdduizend gulden niet kan aantonen. Volgens de beschuldi ging zou hij deze gelden tijdens zijn ministerschap onder Nkroemah heb ben „versierd". Het hooggerechtshof moet nog uitmaken of die beschuldi- gign juist is, maar op de verkiezings dag was het Ghanese volk niet over tuigd van zijn onschuld- Wordt Gbe demah schuldig bevonden, dan kan bij volgens artikel 71 vain de nieuwe grondwet geen lid worden van de nationale vergadering. Dit artikel bepaalt namelijk, dat elk lid, wiens bezit krachtens een besluit van een commissie van onderzoek, ingesteld onmiddellijk na het verdwijnen van Nkroemah geconfisqueerd is, geen lid van de Nationale vergadering kan worden. Zo'n onzekere toekomst voor een politiek leider was voor de Gha nees te riskant. De verkiezingen verliepen zonder noemenswaardige incidenten: er werd hier en daar gevochten, maai de politie en het leger in hoogste staat van paraatheid, hadden de za ken goed in de hand. Op verkiezings dag was ik in Kumasi, de hoofdstad van het Asj anti-gebied. De stemming verliep daar zeer langzaam. De Afri kaan, die normaliter voor alles tijd genoeg heeft en het niet bijster veel interesseert of iets vandaag of mor gen gebeurt, irriteerde dit in hoge mate. In sommige stemgelegenheden, konden slechts vier mensen per uur hun stem kwijt (Stemmen in Ghana doet men met symbolen vanwege het grote aantal ongeletterden in het land), 's Avonds was alle stemellen- de vergeten. In Kumasi, P.P.-gebied, brak een hels lawaai van feestvreug de uit, toen al snel bleek, dat de P.P. een enorme overwinning zou beha len- De nederlaag kwam bij de N.A.L. heel hard aan- Gbedemah kenschet ste de verkiezingen als zwendel en verklaarde dat de P.P. elk middel geoorloofd geacht had om de verkie zingen te winnen. Volgens hem wa ren er manipulaties met stembiljet ten geconstateerd - in enkele geval len werd dit ook toegegeven, maar was van geen invloed op de uitslag-, en zou ook het geheime karakter van de verkiezingen niet geëerbiedigd zijn. Busia, die zelfs geen gelukwens kreeg van zijn voornaamste tegen stander, verklaarde onmiddellijk de oorlog tegen corruptie". Hoeksteen Ghana was terug in de parlementaire democratie, ofschoon Busia de uit voerende macht van de militairen eerst vorige week overnam. Terug keer naar een burgelijke regering be tekent overigens niet, dat de mili tairen en de politie geheel terzijde stappen. De junta heeft van het be gin op het standpunt gestaan, dat zij een politiek systeem moesten achter laten, waarin de opkomst van een Nkroemah niet meer mogelijk zou zijn. Hoeksteen van het nieuwe, de mocratische systeem is een nieuwe, 161 pagina's tellende grondwet, onge twijfeld een van de meest democra tische ooit opgesteld. Volgens de nieuwe grondwet, geschreven door 350 man, berust de uitvoerende macht bij de eerste minister, die in algemene verkiezingen gekozen wordt. Maar de militairen kwamen op het laatste moment bevreesd waarschijn lijk, dat Gbedemah met zijn partij, waarin vele oude Nkroemah aanhan gers zitten, aan de macht zou komen met een clausule in de nieifwe grond wet welke voorziet in de unoefening van de presidentiele bevoegdheden door een presidentiele raad. De raad bestaat uit drie leden: de mannen, die in de militaire junta in feite de la kens uitdeelden: Afrika, Harlley en Ocran. Dit troika heeft constitutioneel weliswaar weinig macht, maar zal ongetwijfeld de waakhond blijven spe len over de burgerregering. En zal „in het belang van Ghana" niet schro men de touwtjes weer in handen te nemen, als de zaken weer uit de hand lopen. ANTON THEUNISSEN.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7