Achteloosheid en bravonr oorzaak van veel ongelukken op overwegen Thuis relaxen in een saunabad In mini of maxi naar school r w DE STEM VAN ZATERDAG 4 OCTOBER 1969 2600 machinisten rijden dag-in-dag-uit kriskras door Neder land, hun voet op de dodemansknop. Uur na uur zien zij de gladde spoorstaven in een omgekeerde v aan de horizon ver. dtvijnen. Ze passeren een ontelbaar aantal spoorovergangen, ahobs en knipperlichtinstallaties. In 1968 gebeurden 183 ongelukken met treinen op over- tcegen, 4 daarvan waren beveiligd met hele bomen28 met ahobs, 51 met knipperlichten en honderd waren onbewaakt. Het aantal doden, dat jaarlijks bij deze ongelukken valt, schom melt tussen de vijftig en zestig. Het ziet ernaar uit dat 1969 de kroon gaat spannen. Het is nauwelijks voor te stellen, dat deze ongelukken echt moeten gebeuren. Voor een beveiligde overweg stop je als het sein daarvoor ivordt gegeven. Voor een onbeveiligde kijk je dubbel zo goed uit: ongelukken uitgesloten. En anders kan die machinist toch ook nog wel stoppen. Jawel, de praktijk wijst anders uit. En de praktijk is dat wat de man op de machine voor zich ziet: tussen de ahobs door zigzaggerule auto's en bromfietsers. Zijn hart slaat even over, hij remt. Snelheid 130 kilometer. Achter hem dutven de tonnen en tonnen wegende wagens door. Vijfhonderd, zeshonderd meter, dan zal de trein- slang pas stilstaan goddank, het was net mis. De machi nist laat zijn machine de vrije teugel. Misschien mts dit inci dent het enige van vandaag, dan heeft hij geluk. De reizigers lui achterover in nylon pluche hebben niets gemerkt. Hoogstens heeft een van hen opgekeken omdat het treinritme even verstoord was en is daarna weer ingedom meld. Om het anders te kunnen bekijken dan de weggebruiker en de treinreiziger is een van onze verslaggevers op de locomotief geklommen. Hij heeft overdag en 's nachts kris-kras door Ne derland vele spoorkilometers afgelegd, met machinisten ge. praat en al turend in de verte de ongelukken aan zien komen.... dit is zijn verhaal. Vlak voor een aanstormende trein nog even lopend nog wel de kruising oversteken. Een seconde was de dood dichtbij (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT. - Trein 1220 staat ronkend langs het Utrechtse perron. In de cabine, wachtend op het vertreksein, machinist H. Stockhorst, 39 jaar en al achttien jaar bij N.S. Voor hem het grote tableau met meters, nog verder voor hem de holle bobbel- neus van de loc. Achter hem een keurig bordje: ,,De loc is uitgerust met intermitterende dodemans- installatie", de zekerheid die de N.S. heeft inge bouwd. „Meester" Stockhorst zal er in Eindhoven al weer afstappen. Zijn dienst zit er dan weer op voor van daag. Het laatste rukje. De trein schokt, een wissel. Seinen, voorsei- nen, snelheidsaaniduidingen schie ten voorbij. Wachtende auto's voor de overwegen. Een modern treinstel komt ons tegemoet, als een gele tulp tegen een groene bosachtergrond. Meester Stockhorst is een van de gelukkige machinisten, die nog nooit een aanrijding heeft gehad. „Maar dat zijn er niet veel me neer". Wel bijna-aanrijdingen. „Al tientallen, ach, hoe gaat dat, voor al met dat mooie weer zitten ze in zo'n autootje te praten en ze ho ren en zien niks en voordat je het weet zitten ze boven op de loc. Maar je hebt er ook van die snui ters bij, die doen het bewust". De trein schokt over een breed em placement. Goederenwagons staan geduldig te wachten tot ze aange haakt worden, ganzen in een rij. „Ik weet nog goed, ik kom met een d-trein bij Maarssen. bij die onbewaakte. Het is stralend weer. Ik heb hem op 125 liggen en daar komt zo inenen...." 15.42. Ahob bij Boxtel. Remmen aan. De loc reageert als een stier. Vlak voor de trein zigzagt een brom fietser tussen de halve bomen door. Mijn hart slaat even over. Een, twee seconden was deze man van de dood af - meester Stockhorsts ogen blijven rustig in de verte turen. Ui terlijk is hij kalm maar hij zucht even voor hij zegt: „Kijk meneer, dat bedoel ik nou". „Maar om even op dat Maarssen terug te komen. Ik heb hem op 125 liggen en dan komt zo inenen een melkauto de overweg op. Hij blijft staan. Zet hem nog net op tijd in zijn achteruit, 't Schoot me gewoon in de keel. Goed, twee we ken daarna precies dezelfde trein. Ik had een leerling bij me. We zijn weer bij die overweg en precies hetzelfde. Weer die melkauto. Ik zat aan de andere kant. Ik spring (Van een onzer redactrices) DEN BOSCH Meer dan 1000 jaar (in sommige streken zelfs tot 2000 jaar) geleden beston den in Noord-Rusland en Fin land al saunabaden. De lieden, die er daar toen zo druk gebruik van maakten waren werkelijk geen luxe-poppetjes, die zich het hoofd braken over hun beauty en slanke lijn! Het is dan ook ten onrechte, dat men vandaag sauna gaat zien als een soort schoonheidssalon, nu dit „ba den" ook buiten die soms barre streken bekend en beoefend wordt. Begrijpelijk is het wel. Want schoonheidsinstituten hebben de sauna aangegrepen om hun on derneming een extra-dimensie te geven: het maakt indruk naast de cabine voor de gelaatsbehan deling en de kamer met de mas- sagebank en de ruimte met roei-, fiets- en trilapparaten óók een houten kamertje met oven, an nex baadbassin te kunnen laten zien! „Iedere vrouw die leeft op hedendaagse golflengte is zich de stroom hete lucht en stoom wel bewust: de vierde voorwaar de voor de volmaakte huid - na slaap, dieet en bewegingsoefe ning", lezen wij over zo'n insti tuut. Het is overdreven gezegd en doet de sauna te kort, of schoon zeker het weldoende bad zijn invloed uitstrekt over het hele lichaam, dus ook over het „gelaat". van mijn kruk, grijp de rem, nog net op tijd. Ik heb er later nog over gebeld maar nooit meer iets van gehoord". Een onbewaakte. Weer klinken de signaalhorens. „Je moet signaal geven. En u kunt er van op aan, dat ik het doe ook. Voorkomen is beter dan genezen, zeg ik altijd maar. En als er wat gebeurt, is het toch het eerste wat ze vragen of je signaal gegeven hebt". In Eindhoven klimt meester P.H. Nab op de loc. Hij is al een oudge diende van de N.S. met ere al der tig jaar in dienst. „Ja, u kunt gerust zeggen, dat ik elk kiezelsteentje op de baan ken. Net als mijn vader, die is er nu al weer zeven jaar uit, ook machi nist geweest". Meester Nab heeft wel ongelukken meegemaakt. „Een paar bromfietsers meegeno men en een keer een aanhangwa gen over de cabine zien vliegen". Het klinkt zo koud maar vergoe lijkend komt er dan achter: „Ik zou bijna zeggen, het hoort bij het vak, want ze hebben het al alle maal meegemaakt". Vlak voor Maastricht wandelt een oud vrouwtje, ineengedoken in haar omslagdoek, zonder op of om te kij ken voor de trein een onbewaakte overweg over. Je voelt weer even die schrik en het dringt dan pas goed tot je door, dat het grote ongeluk- kental moeilijk te wijten is aan de machinisten, maar praktisch geheel op rekening geschreven moet worden van de weggebruikers. Onvoorzichtig, onoplettend en zich niet realiserend dat het aanstormende monster een snelheid heeft van 120 tot 130 kilo meter per uur. Dat wil zeggen, dat binnen een halve minuut die trein een kilometer verder is. Die kilome ter heeft de machinist nodig om stil te staan als men de remweg van 500 meter telt bij de schrikseconde, voorafgaand an de reactie. Theore tisch een mooi sommetje, maar er is geen machinist in Nederland' j— ook al staan zijn ogen, na jaren er varing naar het turen in de verte die een ongeluk op een kilometer af stand kan zien aankomen Onvoorzichtigheid, onoplettendheid. Twee factoren die een grote rol spe len. Ik heb de vraag wat de spoor wegen er zelf van denken, voorge legd aan de heer A.J. Meinsma, voor lichter bij de N.S. „Een duidelijke oorzaak is moei lijk te noemen, het moet bij ver onderstellen blijven. Maar ik wil vooropstellen, dat wij tegenover drieduizend dodelijke ongelukken op de weg gunstig afsteken met onze vijftig tot zestig per jaar. Het aantal botsingen op overwegen heeft zeker te maken met de gro te toeneming van het verkeer, de achteloosheid, de bravoure van vele weggebruikers en ook wel het groeiende aantal zondagsrijders, minder ervaren rijders dus, dat zich op de weg bevindt". 183 botsingen tussen treinen en weggebruikers in 1968; 183 te veel. Wat doet de N.S. eraan? De heer Meinsma: „Alle beveiligingsmaatregelen zijn genomen en wij streven ernaar het aantal niet beveiligde overwegen steeds maar weer terug te bren gen tot het mimimum, in feite tot nul. Maar dat is nog een lange weg want van een heleboel instanties is hierbij medewerking nodig. Overi gens alle beveiliging impliceert toch ook nog een beheerst gedrag van de weggebruiker, die bij een auto matische knipperlichtinstallatie en een ahob aan bepaalde regels ge bonden is. De oplossing voor iede re overweg is een vrije kruising. Een groei van het aantal overwe gen is er vrijwel niet, zeker niet van niet-beveiligde". ••••in een handomdraai.... Sauna heeft in de Finse samenle ving een diepe betekenis, die verder gaat dan algemene hygiëne. Op de acht inwoners is er één sauna zodat ongeveer een of twee families over een eigen installatie beschikt - naast talloze publieke sauna's en die van clubs, verenigingen, flats, enz. Het zijn eenvoudige houten huisjes, die verwarmd worden door een speciale oven, de „kiuas". Giet men water op de verhitte stenen in deze oven dan vormt zich een waterdamp, die de vochtigheid in het badhuis op de juiste hoogte brengt om goed in te werken op de huid. De bader geniet de damphdtte van de sauna, zittend of liggend op vaste rustbanken en hij prikkelt de huid door eT met berfcetakken op te slaan. Gewoonlijk houdt men zich 15 tot 20 minuten op in een temperatuur vam 90° C. Dan brengt een douche (een voudiger: overgietdmig met water) of een duik in het meer verfrissing. In het land met de duizend meren, zoals Finland heet, liggen vele sauna's aan het water. Daarna zoekt men opnieuw de warme ruimte op ofwel begint met nawassen. Het doel is de huid te har den tegen grote temperatuurver schillen. Het is een sport om steeds groter hitte te verdragen. De oudste vorm die bijna uit Fin land verdwenen is was de rooksau- na: een kleine hut van boomstammen, een open vuur, de gloeiende stenen en water. De gemetselde oven met schouw is daarvoor in de plaats ge komen, maar het nieuwste zjjn de elektrische o vens waarop een speciaal soort stenen ligt, dat met water wordt begoten. Van oudsher is baden een ritueel dat uitwendig, inwendig en inner lijk 2-einigen ban betekenen. Aange zien een van de belangrijke resul taten tijdens het saunabaden transpi reren is, heeft men hier zeker ook met het verhezen van „kwade sap pen" de inwendige en geestelijke rei niging in gezien. Er bestaat een oud Fins gezegde: „Doe in de sauna of je in de kerk bent". Er wordt dan ook nooit lawaai bij gemaakt, niet ge zongen of gefloten en zeker geen ruwe taal gebruikt. Daarom konden mannen en vrouwen rustig geza menlijk baden. (In gezinsverband wordt dat nóg gedaan, in publieke baden minder). Daarom ook kon het voorkomen, dat in de sauna kinderen ter wereld werden gebracht, zieken er genezing zochten en men 'er zieke oude mensen bracht om daar rustig en warm te sterven. De assistenten (de badeska's) zijn altijd vrouwen; zij zepen de baders in, borstelen ze en begieten de gloeiende stenen met water. Deze hei lige ernst van het Finse badwezen hieeft ervoor gezorgd, dat het geen moreel verval heeft gekend zoals het middeleeuwse in zuidelijke lan den, waar tenslotte de badhuizen te recht gesloten moeten worden en normale hygiëne ten onrechte nage noeg zondig werd gevonden. De eeuwenoude traditie, die de ba der vaste regels voorschrijft is on veranderd. Al naarmate hij in de hut een hoger gelegen bank beklimt on dergaat hij een grotere warmte. Het tussentijds naar buiten lopen koelt hem enorm af; na een laatste hitte- bad wentelt hij zich 's winters zelfs in de sneeuw of springt in het water waarvoor een bijt in het ijs is gehakt. De temperatuurverschillen zijn zeer groot, van zo'n 90-100° C tot 10° C of lager onder nul. Moderne artsen vragen zich wel af of dit alles wer kelijk zó gezond is en niiet een te grote belasting voor het hart. Maar aan de opfrissing van geest en de psychologische waarde twijfelen zij niet. Steeds meer komt de sauna in onze belangstelling, niet om elkaar in ho ge temperatuur te overtroeven, niet uit overwegingen van alleen maar schoonheid verzorgen, maar veel meer als mogelijkheid tot algeheel relaxen. Daarom zien wij in ons land ook steeds meer sauna-inrichtingen en wordt zelfs de privé-sauna aan huis gemakkelijk gemaakt. Er zijn espehouten sauna-bouwpakketten (ca. f 2500,in de handel die, op gezet 2 x 2 m groot zijn en plaats bieden voor 5 personen. De kaïmer waar een sauna opgebouwd wordt, vraagt behalve aansluiting van elek triciteit voor oven en verlichting, geen speciale voorzieningen, ofschoon een stenen vloer wel ideaal is en douche of bad liefst in de onmiddel lijke nabijheid moet zijn. De tempe ratuur gaat tot 100° C, dank zij de oven met peridotit-stenen om te over gieten, (De ogen draagt het KEMA- keur, de sauna de letters FS, het geen wil zeggen dat het Finse sauna genootschap zijn zijn goedkeuring heeft gegeven). Het laatste nieuws is de opvouw bare sauna. Nóg gemakkelijker omdat hij buiten werking met één handbe weging opgeklapt kaïn worden en dan nog maar 25 cm diep is dus eenvou dig tegen een muur kaïn staan. Waar zullen we hem uitklappen? Overal in huis, desnoods in de gang want uit geklapt meet hij; 1,85 m hoog, 2 m breed en 1,40 m diiep (ruimte voor 4 personen). Ook hier is de nabijheid van douche of badkamer wel ge wenst. Eenmaal opgezet plaatst u de lichtgewicht oven (die natuurlijk niet opvouwbaar is) erin. Daibk zij de dubbele wanden is er weinig warm teverlies. Onze huis-sauna's hebben over het algemeen geen terrein in de buurt waar men even (naakt, bezweet en wel) ongestraft naar buiten kan lo pen, noch een meer om in te duiken. Daarom is de procedure gewoonlijk aldus: Begin met een hete douche en droog af. Ga het zweetkamertje in, dat een temperatuur ban b.v. 80' heeft en ontspan bewust gedurende 8 a 10 minuten. Nu terug naar de douche maar neem een koude. Af drogen en 10 minuten rusten op bed. Intussen kan de saunatemperatuur opgevoerd zijn als men er opnieuw naar binnen gaat, ditmaal voor 12 minuten. Daarna opnieuw de koude douche en de rust op het bed. Som migen zullen dit genoeg vinden, an deren gaan er nog een derde keer in, nu gedurende 15 minuten. De koude douche en een nadamp-rustperiode van 20 minuten sluiten het geheel af. Het resultaat? Een herboren mens, (Voor f 1480,af fabriek v.d. Bergh N.V„ Kerk-Avezaath bij Tiel). Ontwerpers voor kinderkleren kunnen nóg zo hard roepen dat zij de jongste garde héél andere modellen geven dan de ouderen dragen, in praktijk is het verschil niet zo groot. Hoe kan het ook waar zo veei ontwerpers voor volwassenen kinderlijke kleren creëren! De mogelijkheden om van mini naar maxi over te schakelen, bestaat nu ook in lagere regionen: korte rokken - lange jasjes, korte broeken - lange broeken zijn alle even leuk en even praktisch om in naar school te gaan. De jongeman, die ijverig in de boeken kijkt, heeft een rode tergal blouson met capuchon. Daarbij een jersey-broek in bermuda model: smaller en langer dan de jongensbroekjes tot voor kort waren. De plooi is in de marineblauws jersey gestikt; een elastische ceintuur houdt de zaak stevig op zijn plaats. De imitatie-leren meisjesjas van maxilengte is al heel geschikt voor herfststormen en zou ook jongemannen niel misstaan. De gordel, schouderriem en epauletten maken het model buitengewoon stoer terwijl de zakken immenJ genoemd mogen worden. Het jonigensjack met borgvoering is eveneensjvan imitatieleer en wordt hier gedragen over een velours lange broek. Deze charmante jeugdkleding is van Society Shop, Amsterdam. 'e opvouwbare sauna klaar voor gebruik.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 25