J. W. F. WERUMEUS BUNINGGEEN FASCIST DRS. WESTER TERP WIL RECHTSTREEKSE VERKIEZING EUROPEES PARLEMENT, WANT: „Het heeft helemaal niets te vertellen" NEDERLANDS GROOTSTE DONTMAGAZUN BONTMANTELS ACTIEPLAN N.V.V. NVV-plan: „Laat ieder zijn eigen opleiding betalen" gj Dr. Hijmans in proefschrift: 40 JAAR MULTIBONT FINANCIERING ONDERWIJS: Wollen mantel in vis graatdessin. Zeer origi neel model met leren riempje en opgestikt zak je op de rug. Twenniematen 9-15.120:7 VOORDELIG AA III Keizersgracht 510 Amsterdam-C. Theo Biesbroeck tel. 62693 Te bereiken met lijn 1 of 2 vanaf C.S. FiliaalARNHEM Rijnstraat 16tel. 423147 Jg Reiskosten voor 2 personen binnen Nederland worden bij aankoop vergoed. JgTijdens onze jubileumverkoop fraaie BONTCRAVATTE of garnering cadeau. Schriftelijke garantie en certificaat van echtheid. Een greep uit onze kollektie van duizenden Kidskin 295,-Australisch Lam 390,- Persianer-Pattes 375,- Bueno-Broadtail 635,- Nerts-Pièces 615,- Nerts-Bisam 885,- Bisam 750,- Russ. Persianer 1375,- Persianer m. Nerts 975,- Nerts-Delen 1560,- Royal Pastel Mink 1900,- Ranch-Mink(uitgeiaten)2950,- H geopend van maandag 9 uur t/m zaterdag 18 uur Tn strijd Kosteloos DE STEM VAN DONDERDAG 2 OKTOBER 1969 EINDHOVEN Gisteren pro moveerde aan de Leidse universi teit P- Hijmans, leraar Nederlands aan een Eindhovens lyceum, tot doctor in de letteren op een proef schrift over J.W.F. Werumeus Bu ning (1891-1958), bij velen bekend als dichter van de „Ballade van den Boer" en „Maria Lécina". Aan de rol die deze schrijver vlak voor, tijdens en na de oorlog speel de, wordt in het biografisch deel van deze studie veel aandacht be steed. Het was bekend dat Buning zich in 1942 als lid meldde van de nazistische Kultuurkamer, waar door onder de oorlog allerlei her drukken van zijn boeken konden verschijnen. Bovendien was hij vijf oorlogsjaren lang redacteur van „De (collaborerende) Telegraaf". Na de bevreiding leidde dat tot een proces voor de „Eereraad voor Letterkunde": zijn kunstbroeders Anthonie Donker en Ferdinand Bor- dewijk legden hem een schrijfver bod op van twee jaar, in hoger be roep tot één jaar teruggebracht. Dit alles veroorzaakte bij Buning zelf een sterke verbittering en deed bovendien het publieke gerucht ont staan, dat hij Duitse en zelfs nazis tische sympathieën koesterde. Aan de hand van vele documenten tracht Dr. Hijmans nu aan te to nen, dat dit laatste bepaald niet juist was. Hij maakt duidelijk, dat Werumeus Buning voor de oorlog een conservatief nationalist was, die de gevaren uit het Oosten on derkende. In 1941 organiseerde hij met Nijhoff, Donker e.a. het ver zet der schrijvers. In diezelfde tijd weigert hij ook de Goedewaagen- prijs te accepteren. Maar dan vol trekt zich, tijdens een langdurige ziekte, de verandering. Verschil lende factoren leidden ertoe, dat hij zich opgaf voor de Kultuurkamer: een zekere druk uit zijn naaste om geving, zijn slechte financiële po sitie en gezondheidstoestand èn zijn teleurstelling over de waarde van het schrijversverzet. Na zijn gene zing, in 1943, werkt hij mee aan het clandestien verschenen „Geu zenliedboek" (hij schrijft de voor rede voor 't tweede deel) en speelt nog een (kleine) rol in het civiele en militaire verzet. Werumeus Buning werd in eerste instantie niet aangeklaagd wegens zijn lidmaatschap van de Kultuur kamer - wat hijzelf als dé ernstige fout beschouwde -, maar voor de publikatie onder de oorlog van her drukken en vertalingen. Dr. Hij mans heeft xich veel moeite gege ven om na te gaan hoe de legende vorming over Bunings „Deutsch- freundlichkeit" ontstond. Hij pu bliceert als bijlage van zijn studie een brief uit 1946 van Victor E. van Vriesland, die Buning ervan be schuldigt aan „De Telegraaf" te hebben meegewerkt „in de geest van de Duitsers en de N.S.B.", o.a. door een scherp artikel tegen Si mon Vestdijk te schrijven, juist toen de Duitsers een speciaal on derzoek naar diens gedrag instel den. Hijmans stelt hier tegenover, dat Buning niet betrokken werd bij de naoorlogse processen tegen „De Telegraaf'-redactie, wat er vol gens Dr. L. de Jong op wijst, dat men tegen hem niet voldoende be lastend materiaal kon vinden- Bo vendien verscheen in de tijd dat Vestdijk in moeilijkheden verkeer de geen mkel artikel over hem in „De Telegraaf". Het verhaal over Bunings heulen met de bezetters is o.m. terug te voeren op een parodie van Albert Helman op de „Ballade van den Boer." Achter de schermen heeft ook Martinus Nijhoff nog 'n rol ge speeld; hij nam het Buning zeer kwalük, dat deze onder de oorlog vertalingen publiceerde. Pikant in dit verband is echter het feit, dat Dr. Hijmans in het archief van „De Gids" een brief van Nijhoff vond, waaruit blijkt dat deze in 1943 geen bezwaren had tegen pu blicatie van vertalingen. Samen vattend kan men zeggen, dat We rumeus Buning uit dit boek bepaald niet als een sterke persoonlijkheid naar voren komt, maar dat Dr. Hijmans er wel in geslaagd is hem gedeeltelijk te rehabiliteren. Ik voeg hieraan toe, dat iemand die de oorlog niet bewust heeft meege maakt, toch wel met de nodige verwondering kennis neemt van de wijze waarop indertijd schrijvers over schrijvers rechtertje speelden. In een bepaald opzicht schreef Dr. Hijmans een unieke dissertatie. Ongeveer 100 van de bijna 400 blz. die het boek telt, bevatten documen. tatie. Dat getuigt van een zekere moed, omdat hij hiermee zijn cri tici het materiaal in handen speelt om zijn stellingen aan het vechten. Het lijkt me waarschijnlijk dat dit ook zal gebeuren. Soms trekt Dr. Hijmans nogal vergaande conclu sies uit het beschikbare materiaal. Bepaald naïef doet bijv. de wijze aan, waarop hij tracht de beschul diging tegen te spreken, dat „El- seviers Weekblad", waaraan Bu ning na de oorlog verbonden was, tussen 1945-1950 medewerkers aan trok met een wat bedenkelijk ver leden. Om deze „laster" te weer leggen, beperkte hij zich ertoe de namen der „Elsevier"-redacteuren uit deze periode af te drukken. Hij had er beter aan gedaan geheel over deze kwestie te zwijgen, óf de zeer concrete beschuldigen te ontzenuwen, die men 'inden kan in publicaties van JB. Charles en J.H.W. Veenstra. Het belangrijkste gedeelte van Hij mans boek bestaat uit commen taar op het poëtisch werk van We rumeus Buning. Al kan men het ge heel niet verrassend noemen, be paalde gedeelten zijn wel boeiend. Dat geldt vooral voor wat hij schrijft over de „In Memoriam"- cvclus (1921) en het vrijwel onbe kende epische vers „Francois Va- tèl" (1945). waarin men de neer slag vindt van het proces. Men kan ook instemmen met de zevende van de dertien stellingen die aan het proefschrift zijn toegevoegd, waar in gepleit wordt voor een nieuwe, complete uitgave van Bunings po- ezie. Binnen enkele weken zal de han delseditie van deze dissertatie ver schijnen bij Wolters-Noordhoff N.V. te Groningen. FRITS NIESSEN. :oteletten varkens DEN HAAG Waarom eigenlijk rechtstreekse verkie zingen voor het Europees parlement Drs, Th. E. Westerterp - 38 jaar, oud-hoofdambtenaar van het Europees parlement, K.V.P.-Tweede Kamerlid, tevens lid van het Europees parlement - zegt zonder omwegen; „Mogen de kiezers eindelijk ook eens wat te vertellen hebben over de afgevaardigden naar het Europees parlement. In feite komt het erop neer, dat men maar wat doet. Het Europees parlement, zoals het nu in Straatsburg zetelt, heeft niets te vertellen. Mag - men zegt heel fraai „moet" adviseren. De Ministerraad van de E.E.G. hoeft zich aan onze adviezen niet te storen. Het besUst zelf, zonder verantwoording af te leggen aan welk parlement ook. De ministers kunnen alleen afzonderlijk door hun eigen nationale parlement ter verantwoording geroepen worden", aldus drs. Westerterp. Hij vervolgtMerkwaardigerwij ze maken vooral de afgevaardig den naar het Europese parlement zich druk over de rechtstreekse ver kiezingen. En met hen ook nog de Europese beweging plus nog wat democraten. Voor de rest wacht wacht men af. Ook al komt de roep om meer democratie in het Euro pa van fle EEG ieder jaar weer terug bij de debatten over buiten landse zaken. Dat gaat zo al jaren. Intussen wordt de macht van ürussel, van de Ministerraad van de EEG, steeds groter. De Europe se commissie kan beschikken over een EEG-begrotin.g, die er langza- nierhand niet meer om liegt. De ministerraad kan beslissen wat zij wil. De Europese parlementariërs ko men regelmatig in Straatsburg bij elkaar. Winden zich op over de au tocraten in Brussel, over de Mini- terraad, die „maar wat doet". Zij nemen resoluties aan, die alleen maar tot de verbeelding spreken, want resoluties betekenen in 't Eu ropese politieke spel nauwelijks wat Zij houden met de regelmaat van de klok commissievergaderingen, de diverse fracties van het Euro pees parlement plegen voortdurend overleg. Er wordt inderdaad stoere taal gesproken. Maar dat is dan onge veer alles wat de parlementariërs kunnen doen. Ze willen wel, maar hebben - althans in en via het Eu ropees parlement - geen werkelijke politieke macht. Drs. Th. Westerterp zegt hiervan: „Het is eigenlijk geen wonder, dat steeds minder mensen werkelijk in teresse voor Europa hebben. Zij hebben immers zelf niets te vertel len over de gang van zaken. Als gevolg daarvan maken ook de po litieke partijen zich niet verschrik kelijk druk over Europa. Het wordt natuurlijk wel hoog tijd, dat de par tijen, dat wij politici ons veel recht streekser met Europa gaan bezig houden. Rechtstreekse verkiezingen zijn daarvoor het beste middel". Deze rechtstreekse verkiezingen worden al sinds jaar en dag gepro pageerd. Enkele landen, vooral Frankrijk, hebben zoiets altijd af gewezen, maar langzamerhand ko men steeds meer landen tot de ont dekking, dat er iets gebeuren moet aan en tegen de sterk groeiende macht van Brussel. Het gevaar dat de EEG straks een ondemocra tisch geheel wordt, waar men alles kan doen en laten wat men zelf wil, brengt steeds meer mensen aan het denken. Drs. Th. Westerterp: „De EEG- begroting bedraagt nu al bijna 15 miljard per jaar en zij blijft groeien, de ministerraad in Brussel beslist zonder medezeggenschap. En dan kan het gebeuren, dat bijvoorbeeld de begroting-1969 van Euratom door Drs. Th. Westerterp verwon dert er zich niet over, dat steeds minder mensen belangstelling hebben voor de Europese politiek. „Zij hebben immers zelf niets te vertellen," zegt hij. het Europees parlement verworpen wordt, maar dat de ministerraad haar toch aanvaardt. Dit kan men moeilijk democratisch besturen noe men". Daarom denkt drs. Westerterp aan een initiatiefvoorstel in het Ne derlands parlement. Nederland moet maar eens beginnen met het rechtstreeks kiezen van afgevaar digden naar het Europees parle ment. Hij werkt hiervoor al aan een politiek en technisch plan en weet zich nu reeds verzekerd van de steun van de AR, de CHU, de PvdA, D'66 en, uiteraard voor hem, de KVP. De Nederlandse afgevaardigden worden nog steeds door de voorzit ters van de beide kamers der Sta- ten-Generaal aangewezen uit de zit tende kamerleden. De Nederlandse vertegenwooridiging ziet er daarom als volt uit: KVP 5 leden, AR 2 leden, CHU 1 lid, PvdA 4 leden, VVD 2 leden. Dit op een aanta] in het Europees (ADVERTENTIE) 500 gr. 3,79 500 gr. 4,88 I j lchterham gebraden rosbief 150 gr. 1,58 150 gr. 1 H 1,69 1 amburgers Extra bij 5" 2 voor 0,99 alpen- schnitsels J voor 1,89 Een zak 1 koekjes van 1,60 voor 0,9 - Tel. 2541 1 parlement van: Christen-Democraten 53 leden, So cialisten 36, Liberalen 25, Gaullis ten 18, Communisten 10. Drs. Westerterp: „Natuurlijk kan het politieke beeld in het Europees parlement door de rechtstreekse Europese verkiezingen veranderen. Zeker is, dat zich dan partjjconcen- traties gaan voltrekken. Het aantrekkelijkste is echter de rechtstreekse verantwoordelijkheid en daarmee gepaard gaande de grotere macht van een dergelijk Eu ropees parlement. Want door deze methode moet bijvoorbeeld de sa menstelling van het Europees par lement tot uiting komen in de po litieke samenstelling van de Euro pese commissie. Een commissie, gekozen uit het Europees parlement dus. Zij wordt dan het uitvoerend orgaan van het parlement. Daar mee worden automatisch ook de di- rekte bevoegdheden van de Minis terraad verschoven. Een recht streeks gekozen parlement heeft ook de macht beslissingen van de Ministerraad ongedaan te maken". Het ideale zou zijn om hiervoor afzonderlijke verkiezingen te hou den. Dit zou veel te kostbaar wor den voor een land, dat toch al zo veel verkiezingen kent. Daarom lijkt drs. Westerterp voorlopig een combinatie van Europese verkie zingen met die voor de Provinciale Staten en de gemeenteraden het besté. Alleen zullen de partijen veel meer aandacht moeten besteden aan de Europese politieke aangele genheden. „En natuurlijk vooral de kandidaten, die voor het Europees parlement naar voren geschoven worden. Ik bedoel maar: de partijen moe ten zich eindelijk eens druk gaan maken voor Europa. De nationa le bevoegdheden verschuiven im mers hoe langer hoe meer van de nationale regerings-zetels naar Brussel", aldus drs. Westerterp. „Laat Nederland dan maar eens beginnen in bijvoorbeeld 1975. Mis schien dat dan ook andere EEG- landen al zover zijn. Per slot van zaken is het Europese parlementai re werk voor ons Europese parle mentariërs langzamerhand uitge groeid tot een halve dagtaak. We zitten al 7 weken per jaar in Straatsburg voor parlementaire zit tingen en gemiddeld een tot ander halve dag per week in Brussel voor commissievergaderingen- Plus dan nog de nodige vergaderingen van de Europese fracties". Drs. Th. Westerterp (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Er moet een middenschool komen voor 11- tot 16-jarigen. Daar gaat iedereen na het basisonderwijs naar toe. Er is dan dus leerplicht tot en met 16 jaar. Op de middenschool worden algemeen vormende vakken gegeven. Het is een periode van observatie, oriëntatie en determinatie als voorbereiding op een beroepskeuze en verdere opleiding. Er moet kleuteronderwijs komen voor 5- tot 7-jarigen waarin bijzon dere aandacht wordt besteed aan de schoolrijpheid van het kind. De barrière waardoor kinderen uit arbeidersmilieus niet doordringen tot het voorbereidend hoger (atheneum, gymnasium) en universitair onder wijs, blijkt te liggen in de eerste jaren van de lagere school. Kinderen die door hun afkomst uit sociaal zwakkere milieus achter liggen in taal verwerving, halen die achterstand niet in, maar komen steeds verder achter. Het kleuteronderwijs nieuwe stijl is ervoor dat zulke achterstan den worden ingehaald voordat het kind naar het basisonderwijs gaat. Dit zijn de twee hoofdgedachten in de NVV-studie die op het NVV- congres van vrijdag a.s. ter discussie komt. Het NVV vindt dat er genoeg is gestudeerd. Het is niet van plan deze nieuwe studie van zijn wetenschappelijk en scholingsinstituut in de boekenkast te zetten. Wanneer er over gediscussieerd is, zal het zijn studie afronden. Met het definitieve rapport gaat het N.V.V. actie voeren. Te vaak is, aldus het rapport, een tekort aan kennis gebruikt als camouflage van de ontbre kende bereidheid tot handelen. Het SWI stond onder begeleiding van de Groningse, professor dr. L. van Gelder. „Ons principe is dat elke jongen een opleiding moet kunnen volgen, maar op het ogenblik wordt hiertoe slechts de helft van de jongeren in de gelegenheid gesteld Deze helft blijkt bepaald door de sociale her komst", zo stelt het N.V.V. De mammoetwet heeft hieraan niets veran derd, zij levert geen wezenlijke bijdrage tot democratisering. De mammoetwet liet, aldus het N.V.V.-rapport, de oude structuur «inds Thorbecke onaangetast. Thorbecke schiep in de vorige eeuw de h.b.s. Z(jn idee was: er is lager onderwijs voor het gewone volk, en universitair onderwijs voor de élite, maar er moet nog een midden- onderwijs komen vóór "de middenklasse: de h.b.s. Maar de maatschap pijstructuur is sinds Thorbecke veranderd. Het onderscheid tussen arbei ders en beambten in bedrijven is verdwenen. In c.a.o.'s bijvoorbeeld worden zij als een geïntegreerde groep behandeld. Daarom is school keuze en beroepskeuze op 12-jarige leeftijd geen maatschappelijke noodzaak meer. Daarbij komt dat medezeggenschap in de bedrijven van de werkne mers zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel eist. De huidige, korte en te strak op de beroepsuitoefening gerichte lagere technische opleidingen schieten op dit punt te kort. Het N.V.V. ziet een oplossing ln de middenschool en leerplicht tot en met 16 jaar, met de bedoeling uiteindelijk een leerplicht tot en met 18 jaar te krijgen. In zijn ontwerp-actieplan wenst het N.V.V. de oprichting van een na tionale onderwijsraad, die als centraal orgaan de „instrumenten" moet ontwikkelen om de omschakeling van het huidige onderwijssysteem op nieuwe vormen ethisch en wetenschappelijk ondersteund voor te berei den, in te voeren en te evalueren. Fouten als gemaakt bij de invoering van de mammoetwet, moeten worden vermeden, aldus het N.V.V. tn het N.V.V.-plan zal het onderwijs sterk op het individu gericht zijn. Ieder werkt volgens een eigen programma en in eigen tempo. Er wordt vooral in kleine groepen gewerkt. Zittenblijven hoort daarmee tot het verleden Het basis-onderwijs tussen kleuterschool nieuwe stijl en middenschool kent intellectuele, musische en praktisch vak ken. Na de middenschool volgt een vormingsschool, een voortgezette beroepsopleiding, of een voorbereidend tertiair onderwijs. De vormings school is voor hen die na de middenschool direct willen gaan werken. De school duurt tot en met het 18e jaar, het eerste jaar wordt hoofdza kelijk op school, het tweede op het werk doorgebracht. Het tertiair onderwijs bestaat in de visie van het N.V.V. uit een inte gratie van universitair (wetenschappelijk) onderwijs en hoger beroeps onderwijs. (Van onze parlement, redactie) DEN HAAG Laat in principe iedereen zijn eigen onderwijs be talen. Gedurende de tjjd dat ie mand een opleiding geniet, kun nen de kosten daarvan op zijn re kening geboekt worden. De kos ten worden achteraf terugbetaald. Dit is de kern van het rapport ..Financiering van het onderwijs" van het wetenschappelijk en scho- :ngsinstituut van het NVV. Het |JVV stelt dit rapport morgen ter discussie op zijn congres Het is sa men met het WSI-rapport „Onder wijsbeleid in een veranderde samen leving" de basis, waarop het NVV actie wil gaan voeren om het onder wijs geherstructureerd te krijgen. Het financieringsplan van het NW is niet in de eerste plaats ingegeven door bezorgdheid over de steeds stij gende kosten van ons onderwijs. Voorop stond dat het onderwijs moet dienen voor een rechtvaardiger in komensverdeling. De inkomenspositie hang, aldus het NVV, vooral af van de genoten op leiding. Meer dan de financiële bar rière die door studietoelagen vrij wel is opgeruimd, bepaalt echter de sociale herkomst de opleidingskan sen: kinderen uit arbeidersmilieus bereiken in tegenstelling tot kinde ren uit hogere milieus nauwelijks de universiteit. De helft van de 12-ja- rigen, en dan hoofdzakelijk de 12-ja- rigen uit arbeidersgezinnen, blijkt aangewezen te zijn voor de korte, eenzijdig op het beroep gerichte la gere beroepsopleiding. Wanneer nu het onderwijs koste loos is, betekent dit, dat leerlingen uit betere milieus op kosten van de gemeenschap in staat worden ge steld betere inkomensposities te be reiken. Dit acht het NW in strijd met een rechtvaardig inkomensbe leid en met het beginsel van gelijke kansen voor iedereen. Het NVV wil niet alle studiekos ten, die bij voorschot door de over heid worden betaald, laten terugbe talen. Behalve het individueel voor deel ziet het NW in het volgen van onderwijs ook een maatschappelijk nut, dus een voordeel voor de ge meenschap, de overheid zou daarom (ADVERTENTIE) DE MODERNE GASAANSTEKER Geeft 2000 x gericht vuur. Altijd raakl Géén versleten steentjes. Géén nieuwe vullingen. Géén reparatiekosten. Leeg 7 Gooi weg I De volgende is even goed koopl Voor de handel: Le Corbeau Zonen - Rotterdam Nrd. Ned. Pijpenhandel-Groningen bijvoorbeeld 40 of 60 procent van de opleidingskosten voor haar rekening moeten nemen. Het NVV heeft zijn plan uitgewerkt in tabellen. Het onderwijs geduren de de leerplicht (tot en met 18 jaar in het NW-plan) is kosteloos. De kosten van verder onderwijs worden gedeeltelijk terugbetaald op basis van een lening met vier procent rente. Pas wanneer men een inkomen van meer dan 20 mille bereikt, start men met terugbetalen bijvoorbeeld 2000 of 2500 gulden per jaar Volgens de tabellen in het NW-rapport kunnen zo de duurste studies in 20 ad 40 jaar worden terugbetaald. Over zijn plannen heeft het NVV nog geen overleg gehad met de an dere vakcentrales, maar dat zal ze ker gebeuren Met de kritiek die op de NW-ideeen za) komen, wil het wetenschappelijk en scholingsinsti tuut een definitie) rapport opstellen, waarmee actie kan worden gevoerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7