co
Het „drama" vandaag de dag
i\
in
tussen haakjes
uL
/oonkkkerder.
sigaretten
Samson shag
„Strange Report" een
nieuwe detectiveserie
De gevleugelde wreker
Inventum
zorgt voor
een warme
badkamer
de originele EEteÉ
STEM
zemen
zonder lil
zorgen V I
Litteratuur per kilo
Bejaarden
Holl(and)ywood III
Holl(and)ywood IV
Onderduiken
M,
Walschap
mocht het nog
zelf beleven
Kunstenaar aan
universiteit
BOEK
Niederlander
erzahlen
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I
DUITSLAND II
Luister naar
11
DE STEM VAN DINSDAG 30 SEPTEMBER 1969
13
me
De laatste jaren is het begrip „dra
ma" danig aan het veranderen.
En het is eigenlijk de televisie, die
dit begrip meer gemeengoed heeft
gemaakt. Omdat men, oorspronkelijk
sprekend van „televisietoneel",
toch al gauw voelde dat aan deze
benaming wat schortte. Want bij
„toneel" denken de meeste men
sen (terecht) aan een opvoering van
een stuk op het toneel; aan een the
ater dus. Dat is één vorm van dra
ma, het best aan te duiden als
„plankendrama", naast „t.v.-drama"
en „film-drama". Waarbij dat „tv-
drama" een aanduiding is, die in
derdaad door de televisie zelf in de
omgang is gebracht toen men met
„televisie-toneel" niet bleek uit te ko
men. En het was wederom die tele
visie, die de schijnbare kloof tus
sen „toneel" en „film" overbrugde.
Omdat de tv, in het begin en
primitief het bestaande toneelre
pertoire „verslaande" met de elektro
nische camera's, allengs het medium
meer eigenzinnig en naar voorhanden
mogelijkheden ging benutten en toen
merkte datq men eigenlijk „film"
maakte. Maar dan niet acheraf ge
monteerd op de snijtafel, maar tijdens
de opname door het overgaan van
de ene camera (-instelling) op de an
dere.
Groeiden dus aan de ene kant de
zo uiteenlopend geachte begrippen
naar elkaar toe als via verschillen
de media gebrachte kunst, die in
grondvorm aan dezelfde wetten be
antwoordt, tegelijkertijd werden de
grenzen van het geijkte begrip dra
ma verruimd.
Omdat de musical er als nieuwe
vorm van muziek-drama een plaats
zocht. Omdat het vertrouwde beeld
van „toneel" als door acteurs ge
bracht spel werd uitgebreid met de
mogelijkheden van geluids- en licht
effecten, van dia. of filmprojecties,
van zwijgende mime en pantomime,
tot een nog steeds naar zich zelf op
zoek zijnd „totaal-theater", waarin
de acteur (geflankeerd door de dan
ser en de zanger) een nevenschikken
de plaats inneemt naast die visuele
of auditieve dramatische effecten van
projectie, licht en geluid. Effecten,
die op zichzelf net zo veel drama
tische betekenis (of overdracht) kun
nen hebben als de gesproken woor
den van de dialoog tussen de perso
nen. Men denke b.v. bij film of tv
aan de „veelzeggende" manier waar
op de camera een luistershot tussen
kan plakken of een shot van een
op zichzelf dood maar door de sa
menhang plots veelbetekenend ding
zoals een vaas, een mes
Wat is dan nu nog die gemeen
schappelijke noemer, die we „dra
ma" kunnen noemen? In het spraak
gebruik staat „drama" vaak voor
droef, of voor overtrokken. (Wat een
drama Maak er geen drama
van Nog steeds in het spraak
gebruik staat „drama" ook voor een
droef toneelspel, tegenover blijspe.
en klucht aan de ene kant; tegen
over het bovenmenselijk noodlot van
de tragedie anderzijds. Daarnaast on
derscheidt b.v. de letterkunde het
drama als genre, naast epiek en po-
ezie; naast verhaal en gedicht. Maar
„drama" als kunstwerk is nog iets
anders. Iets, wat men in moderne
encyclopedieën ongeveer als volgt
vindt omschreven (in dit geval: Oost-
hoeks Lexicon Toneel en Dans 1966)
„Drama, van Grieks „dran" is
handelen, dus: handeling kunst
werk, waarbij door middel van het
(geschreven of gesproken) woord,
door gebaar en mimiek, een mense
lijke conflictsituatie in een sluitend
handelingspatroon wordt afgebeeld".
In het midden latend dat het
woord „afgebeeld" nogal ongelukkig
is en beter „verbeeld" zou kunnen
luiden, vinden we hier niet alleen
het gemeenschappelijke patroon van
drama bij toneel, film en tv, maar
ook de punten waarop de moderne
praktijk uitbreiding vereist. Punt één:
het is een kunstwerk. Punt twee: het
verbeeldt op welke wijze dan ook-
'n menselijke conflictsituatie. Dat kan
kan zijn een conflict tussen mensen
onderling, maar evengoed tussen
mens en ding (men kan b.v. door
artistieke selectie en montage een
kunstwerk maken van filmfragmen
ten van een kleuter in z'n tastend
conflict met de meubels of z'n speel-
beesten). Punt drie: er moet zijn een
sluitend handelingsverloop of -pa
troon; populair gezegd: er moet een
kop en staart aan zitten en het „ver
haal" moet een logisch, dus slui
tend karakter hebben. Punt vier is
echter achterhaald: het gaat niet
meer alleen om al of niet tevoren
opgeschreven en later uitgesproken
woord, gebaar en mimiek (gelaats
expressie), maar óók om decor, ge
luidsdecor, projecties, licht en an
dere toevoegingen.
Als we daarnaast ook nog in het
geding brengen, dat een drama wordt
verbeeld door levende „figuren" of
tewel personages (soms ook dood,
dan heten ze pop of marionet); dat
die personages voor de toeschouwers
'n bepaalde „betekenis" moeten kun
nen krijgen, „herkenbaar" of „in
voelbaar" moeten zijn wat van hun
kant uit gedacht wil zeggen dat ze
communicatief moeten kunnen blij
ken; dan zou men Drama kunnen
omschrijven als volgt:
Drama is een kunstwerk, dat een
menselijke conflict-situatie in een
sluitend handelingsverloop ver
beeldt door middel van (meesi
al levende) personages p'
geluids- en-of beeldeffecten, dit
bij die personages hun commu
nicatieve betekenis krijgen dooi
(meestal eerst geschreven) ge
sproken woord, veelal in de
vorm van dialoog, alsmede door
de diverse mogelijkheden van li
chamelijke expressie.
Het is een kruiswoordpuzzel, zo
als veel definities. En ik geef haai
voor beter. Maar ze lijkt in elk ge
val nu zowel film als totaal-theater,
televisie als gewoon toneel tot en met
poppentheater onder die éne noemer
te brengen, waar ze allang onder
thuis horen. C. Nicolal
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM „Strange Report"
is de titel van een nieuwe detective
serie die de AVRO wekelijks op de
dinsdagavond uitzendt. De eerste af
levering, getiteld „Let sleeping
heroes lie" („Laat slapende helden
slapen") komt vandaag van 20.20
tot 21.10 uur via Nederland 2 in kleur
op het scherm.
Arbeiders, die een ruïne uit de
tweede wereldoorlog aan het oprui
men zijn, vinden het skelet van een
man die door een kogel moet zijn ge
dood en niet door een bom. Een sleu
tel die ter plaatse wordt gevonden, is
de enige „sleutel" die men heeft om
het mysterie te ontsluieren en om
na zoveel jaren de moordenaar op te
sporen. Kan een moordenaar nog
worden gevonden na bijna dertig
jaar?, vraagt men zich af in deze
eerste aflevering.
Uit deze korte inhoud valt te con
cluderen, dat de zaken, die in
„Strange Report" worden behandeld
nogal ongewoon zijn: de inzet is hoog
soms voor Scotland Yard en Inter
pol te belangrijk.
Dan krijgt Adam Strange de zaak
te behandelen. Strange is een ge
baarde veertiger, geboren in Londen
en ongewoon intelligent. Tijdens zijn
werk tracht hij altijd de menselijke
kant van een zaak te beschouwen.
Hij wordt bij zijn werk ter zijde ge
staan door een jonge Amerikaan,
Hamlyn Gynt (Kaz Garas), die in
zijn goed ingerichte laboratorium
tracht de mysteries op te lossen. Ten
slotte is er nog Evelyn, gespeeld
door de van Nederlandse afkomst
zijnde Anneke Wills. Zij is een zeer
aantrekkelijke, onconventionele jonge
vrouw, die soms wordt ingezet als
de hulp van een vrouw noodzakelijk
is.
Over de bekende en uitstekende
acteur Anthony Quayle, die de rol
vertolkt van Adam Strange, is be
kend, dat hij als wees in huis is op
genomen door een rechtsgeleerde en
tot voor kort een hoge ambtenaars
positie bekleedde bij het ministerie
van binnenlandse zaken. Door een
erfenis was werken niet meer nodig,
maar omdat Anthony Quayle een
grote belangstelling had voor aller
lei opsporings- en rechtszaken bood
hij zijn diensten aan bij de politie
autoriteiten, speciaal voor die kar
weitjes, waarbij het opsporingswerk
discreet moet geschieden. Anthony
Quale is de man, die tussen en bo
ven de wet kan opereren.
(ADVERTENTIE)
de nieuwste badkamer
kachel met kwartsstraler
is de KB 8
1000 watt 54.50
BRUSSEL (ANP) De 71-jarige
Belgische schrijver Gerard Walschap
is zaterdag in zijn geboorteplaats Lon-
derzeel (tussen Antwerpen en Brus
sel) gehuldigd. Onder grote belang
stelling is aan de gevel van zijn ge
boortehuis een gedenkplaat onthuld,
met het opschrift „Gerard Walschap,
9 juli 1898. Prins der Nederlandse
letteren".
In een gelegenheidstoespraak ver
klaarde de voorzitter van de vereni
ging van Vlaamse letterkundigen,
Marcel Cool, dat Gerard Leeuwen
hart zijn leven laing heeft gestreden
tegen bekrompenheid en hypocrisie,
tegen dwang en censuur. Lang voor
het concilie heeft hij de katholieken
geholpen vrijer te denken; naar het
persoonlijke geweten te luisteren, al
dus Cool.
Walschap, die jarenlang in zijn ge
boorteplaats is verguisd, zei in zijn
dankwoord: Ik heb vaak gedacht:
Na mijn dood zullen ze mij te Lon-
derzeel als een der hunnen erkennen.
Na 45 jaar terug in mijn geboorte
dorp mag ik dat echter nog zelf be
leven.
„VERSLAG op dinsdag" is een nieuw
KRO-prO'gramma, dat iedere week
in de vooravond te zien is. Het is
een rubriek door jonge mensen
over andere mensen, bekende en
onbekende, boeiende en tamelijk
vervelende. Een van de onderwer
pen, die vanavond worden uitge
zonden, is een reportage over een
begrafenis. De camera volgt een
jonge uitvaartverzorger naar de
sectiekamer, de kistenopslagplaats,
aula, lijkauto en begraafplaats.
(ADVERTENTIE)
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Vanavond van
21.10 tot 22.00 zendt de KRO een
nieuwe aflevering uit van de succes
volle serie „De wrekers". Ditmaal
worden de onverstoorbare John
Steed en zijn charmante, voor geen
kleintje vervaarde Emma Peel ge
confronteerd met een „gevleugelde
wreker".
Ze ontdekken een aantal moorden
die alle gepleegd zijn door een „vo
gel". De sporen leiden tenslotte naar
een professor, die een speciaal soort
schoen met magnetische zolen heeft
heeft uitgevonden. Diana Rigg zal
overigens niet erg lang meer in deze
serie te bewonderen zijn. Over enke
le maanden zal zij haar werkzaam
heden overdragen aan Linda Thor-
son, die in de film zal avonturieren
onder de naam Tara King.
(ADVERTENTIE)
(Van onze kunstredactie)
UTRECHT. Aan de kunstenaar
Peter Struycken is per 1 oktober op
dracht gegeven om zich, voor de tijd
van één jaar, te oriënteren omtrent
een gastdocentschap aan de Utrecht
se universiteit. De bedoeling daarvan
is om uiteindelijk te komen tot de
ontwikkeling van visuele vormgeving
aan universiteiten en hogescholen.
Het vermoeden bestaat, dat de stu
denten en leden van het wetenschap
pelijk corps op deze wijze nieuwe
kanten aan hun specifiek vakgebied
zullen kunnen toevoegen. Tevens be
staat de verwachting van de kant
van de kunstenaar, dat speciaal bij
de exacte wetenschappen een grote
hoeveelheid ideeën en uitgangspunten
naar voren zal komen, wat uitbrei
ding van de mogelijkheden tot vorm
geving zal opleveren.
Het initiatief hiertoe is genomen
door het Prins Bernhard Fonds, dat
ook het merendeel van de kosten
voor zijn rekening neemt.
In de uitstekende pocketreeks
„Die Welt erzahlt" van de Fischer
Bücherei, die uitsluitend verhalen
bevat die niet eerder in Duitsland
verschenen, kwam onlangs een deel
tje „Niederlander erzahlen" uit. De
teksten werden geselecteerd en ver
taald door Jürgen Hillner, die zich
de laatste drie jaar grote verdien
sten verwierf met het introduceren
van onze moderne literatuur in
Duitsland.
Opmerkelijk voor de reeks is, dat
dit boekje niet een nationale letter
kunde representeert, maar een keu
ze bevat uit de gehele Nederlandse
literatuur, d.w.z. die van Vlaande
ren en Nederland. Terecht schrijft
Hillner in zijn korte, voortreffelijke
inleiding, dat de hier gebloemleesde
auteurs zich in dezelfde taal uiten,
zodat voor een geseheiden optreden
geen reden is. De onderlinge lite
raire differentiatie berust op per
soonlijke verschillen, niet op geogra
fische bijkomstigheden.
Slechts twee vooroorlogse auteurs
zijn vertegenwoordigd: Van Ostaijen,
wiens proza bij ons nog steeds sterk
onderschat wordt, en Vestdijk. Vrij
wel alle belangrijke moderne au
teurs staan in dit boekje: Alberts en
Geeraerts, schrijvend vanuit een In
dische en Kongolese koloniale ach
tergrond, en verder Boon, Mulisch,
Claus, Hermans, Van het Reve,
Raes, Wolkers, Ruysdinck, Mi-
chiels. Het boekje sluit met werk
van Jacques Hamelink, volgens
Hillner „de meest belovende" au
teur van de jongste generatie.
Van alle auteurs op twee na zijn
korte verhalen opgenomen; Van
Boon en Michiels werden afgeron
de romanfragmenten gekozen. De
tekstkeuze is, behalve wellicht bij
Wolkers die sterkere verhalen
schreef als „Zwarte Advent'
der meer uitstekend-
„Niederlander erzahlen", her-
ausgegeben und übersetzt von Jür-
Frankfurt am Main, f 3,25.
NOS—NOT
16.45 VERKENNEN EN ONTDEK
KEN, 3. Waarom drijven sche
pen?
11.10 DE KERK IN DE SAMEN
LEVING VAN INDONESIË.
11.35 NOTRE VILLE, 2.
12.00 SLUITING.
18.50 DE FABELTJESKRANT.
(kleur)
19-00 JOURNAAL.
KRO
19.07 DE DWAZE WERELD VAN
TOMMY COOPER.
19.32 VERSLAG OP DINSDAG.
20.00 JOURNAAL. NOS.
20.20 WIE ZIJN TOCH DIE MEN
SEN?
21.00 HET CONCERTGEBOUW
ORKEST. Dirigent: Bernard
Haitink.
21.10 DE WREKERS, (kleur)
22.00 MUSIC, MUSIC, MUSIC,
(kleur)
22.45 TWEEDE JOURNAAL. NOS.
TÊLEAC
22.50 SCHAKEN VOOR BEGIN
NERS, LES 1.
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT.
(kleur)
19.00 JOURNAAL.
19.03 SCALA.
AVRO
19.30 PEYTON PLACE.
20.00 JOURNAAL. NOS.
20.20 STRANGE REPORT
(kleur)
21.10 VOOR DE VUIST WEG.
22.10 AVRO'S TELEVIZIER.
23.00 TWEEDE JOURNAAL. NOS.
14.05 -15.50 SCHOOLTELEVISIE
17.55 SCHOOLTELEVISIE.
18.55 ZANDMANNETJE.
19.00 TIENERKLANKEN.
19.25 KIJK EN KOOK.
19,50 KEURIG FRANS.
19.52 ZOEKLICHT.
19.57 MEDEDELINGEN.
20.00 NIEUWS.
20.25 BOEMERANG '69.
20.55 VERLEID EN VERLATEN.
Film van Pietro Germi
22.55 NIEUWS.
14.00 14.30, 15.00, 17.50 EN 18.30
SCHOOLTELEVISIE.
17.45 -17.50 NIEUWS.
18.15 -18.30 PING PONG D'eTé.
18.55 KATHOLIEK - GODSDIEN
STIGE UITZENDING.
19.25 BONHOMMET ET TILAPIN.
19 30 LA CRAVACHE D'OR.
20-00 JOURNAAL.
20.30 MADE IN HUNGARIA: LE
FORGERON DU VILLAGE.
21.25 MEDISCHE KRONIEK.
22.25 JOURNAAL.
20.00 JOURNAAL.
20.15 SHOWPaNGGGG.
(kleur) Muzikaal amusements
programma.
21.15 DAS VERMaCHTNIS (1).
Tv.-spel van Alix du Frênes.
22.40 JOURNAAL.
NIEUWS.
ULRICH UND ULRIKE.
T.v.-serie.
DIE DREHSCHEDSE.
DIE VIER VON DER
KLANGSTELLE. (kleur) Mu
zikaal amusementsprogram
ma.
BEZAUBERNDE JEANNIE.
(kleur) T.v.-film van Searle
Kramer.
HEUTE.
1ST GANDHI PASSé?
Aansluitend: Nieuws.
HIGH CHAPARRAL.
(kleur) T.v-film.
ASPEKTE.
NIEUWS.
17.30
17.35
18.05
18.40
19.10
19.45
20.15
21.00
21.50
22.35
Dinsdag 30 september
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevar. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00
Raden maar..) 14.05 Schoolradio
14.30 Pizzicato; muz. middagmaga
zine. (16.00 - 16.02 Nws.). Overh.-
voorlichting; Nws. uit de Ned. An
tillen. Spreker: Henk Dennert.
KRO: 17.10 Voor de jeugd 18.00
Stereo: Metropole-orkest: amusem.-
muz. 18.19 Uitz. van het Ger. Pol.
Verbond 18.30 Nws. KRO: 18.41 Act.
19.00 Stereo: Luc Lutz 20.00 Collage
gewijd aan Napoleon 22.25 Overwe
ging 22.30 Nws. 22.38 Parlementair
overz. 22.45 Meded. 22.50 De zingen
de kerk: ritm. gezangen 23.05 Gif
sluipt langs sluwe wegen, documen
tair progr. 23.30 Stereo: Licht pla-
tenprogr. 23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 12.30 Overheidsvoorlich
ting: uitz. voor de landbouw 12.40
Sportrevue 13.00 Nws. 13.11 Radio
journaal. NOS: 13.30 Klein chanson
14-30 Spiegel van België: muz. en
nws. van onze zuiderburen. AVRO:
15.00 Stereo: Fragmenten uit Spaan
se opera's (gr.) 16.00 Nws. 16.02
Land der muzen: kunstkron. 16.30
Semi-kl. ork.muz. (opn.) 17.00 Ste
reo: Big Band Beat 17.25 Stereo:
Jazz-Spectrum 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Radiojournaal 18.25 De
Johan Willem Friso Kapel 18.55 Pa
ris vous parle, door Jan Brusse
19.00 Trefpunt: discussierubr. voor
actuele zaken 19.30 Nieuws 19.35
„Dag Bach" 20.00 Wereldpremière
vam roek-opera „Thommy" 21.00
(stereo) „Zo speelde Pierre Palla"
21.30 (stereo) Udo Jürgens 21.55
NOS samenvatting voetbalwedstrijd
Kr. Reykjavik - Feijenoord 22.05
AVRO Muze zoinder make-up: ca-
caibaretprogramma 2&.30 Nieuws
22.38 Radiojournaal. NOS- 22.55 Ste
reo: Berliner Festwochen 1969: Ra
dio Kamerorkest en solist (opn.)
23.55 24.00 Nws.
HILVERSUM in 240 M EN FM
VARA: 13.00 Nws. 13.03 Ekspres:
licht platenprogr. (14.00 Nws.) 15.00
Nws. 15.03 Driedraai: licht platen
progr. 16.00 Nws. 16.03 - 18.00 Mix:
licht platenprogr. (17.00-17.02 Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek.
(12.40 - 12.48 Weerber., meded. en
SOS-ber. voor de schippers) 12.55
Buitenl. persoverz. 13.00 Nieuws,
weerber., beursber. en dagklapper
13.20 Tafelmuz, 14.00 Nieuws 14.03
Schoolradio. (15.00 - 15.03 Nieuws)
16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 In
termezzo 16.15 Progr. voor de ou
dere luisteraars 17.00 Nws., weer
ber. en meded. Aansluitend; Jazz-
muz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28
Paardesportuitslagen 18.30 Franse
les 18.32 Gr.muz. 18.35 Verkeerstips
18.40 Gr.muz. 18.45 Sport 18.52 Taai-
wenken 18.55 Gr.muz. 19.00 Nws.,
weerber. en act. 19.40 Gr.muz. 19 45
Syndicale kron. 19.55 Gr.muz. 20.00
Romantische kamermuz. 22.00 Nws.,
ber. en cult. nws. 22.15 Gevar. pro
gr. (23.10 Nws.) 23.40 Nws. 23.45 -
23.55 Ligging van de zeeschepen.
Woensdag 1 oktober
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte gr.muz. met nws. en act.
TROS: 8.00 Nws. 8.11 Als dat zou
kunnen: verz.pl.progr. (8.30 - 8.32
Nws.) 9.00 Gymn. voor de huis
vrouw 9.10 Heel toevallig: Het
Kaartspel: amus.progr. 9.35 Water-
st. 9.40 Voor de kleuters 9.55 Ste
reo: Concert a la carte: verz.progr.
11.00 Nws. 11.02 Op Sleeptros: pro
gr. voor automobilisten 11.45 Act.
11.55 Meded.
HILVERSUM n 298 M
VARA: 7 00 Nws. en ochtendgym
nastiek 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Ste
reo: Lichte gr.muz. (7.30 - 7.35 Van
de voorpagina) VPRO: 7.54 Deze
dag. VARA: 8.00 Nws. en act. 8.20
Stereo: Lichte gr.muz. (8.30-8.35
Van alle markten thuis) 9.00 Ste
reo: Uit eigen huis: studio-opnamen
exclusief gemaakt voor VARA-radio
9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio 10 00
Lichte gr.muz. 10.50 Voor de kleu
ters 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw
11.40 Stereo: Berlijns Filharmonisch
orkest: kl. muz. (gr.).
HILVERSUM III 240 M TIN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing!: lichte vocale muziekjes 10.00
Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe
langspeelplaten met kritisch com
mentaar. NOS: 11.00 Nws. 11.03
Muziek - lezen. (12.00 Nws.).
uit 1946 dateert en in 1958 werd her
schreven. Verder nog drie novellen
die de zee als hoofdmotief behande
len. een gegeven dat Hemingway na
aan het hart lag. Wat men ook op
Hemingway tegen moge hebben
een zekere pose en een bepaalde
Amerikaanse draufgangerische in
stelling zijn hem niet vreemd
werkdrift zal men hem niet kunnen
ontzeggen. Er wacht de uitgevers en
vertalers nog veel voer.
TWEE Hemingway-specialisten van
hphK^ni^fr,s-ïeit van Pennsylvania
mpij kll° manuscripten verza-
litto -VarL deze 'n overleden
seestprt krachtPatser. Tot zijn
geestelijke nalatenschap behoren
sJJ°.mans' negenüen novellen, 33
Si en elf verhalen, allemaal
liet g.egevan- ®en van de romans,
Br 'n 1927 geschreven Jimmy
van a' Saa5 Wer een lyceïst, waar-
ander va r revolutionair is. Een iHiitUrfHArl,
toch ai °8sn m°ide' roman tnaar 'H VSlSSXDOSt
8e ianhtn kiadzqden dik - heeft r
in Kem'^ontwen van de schrijver
rijftS -0t onderwerp. Het in de
draalt h J?<en Beschreven werk
der fLif African Brook. Ver
en cSe\nweivrheren Philip Youn®
fisehn Mann een autobiogra-
roman, Garden of Even, die
TERWIJL de regering in een gulle
bui miljoenen verolmelt, zijn de in
validen nog steeds een lastpost. Het
schijnt, dat AVO, een vereniging, die
de belangen behartigt van de gehan
dicapten, niet in een hiep-hiep-hoera-
stemming is over de gulheid van de
verolmelende regering. AVO had een
brief geschreven naar een minister,
die de naam heeft zo maatschappe
lijk te zijn, dat ze wel minister van
Maatschappelijk Werk mocht zijn.
In de brief had AVO uiteengezet,
dat de invalide met een moeilijkheid
zit. Hij kan een invalidenwagentje
aanschaffen, maar daarmee kan hij
niet zoals iedereen op bezoek gaan
bij een broer, die honderd kilometer
verderop woont. Met de trein kan
hij niet mee (Toch wel! In de goede
renwagon!), met de bus evenmin.
Als hij kostwinner is, kan hij niet
op vakantie met de auto, want die
kan hij niet betalen van zijn inko
men. Daarom wil AVO, dat gehan
dicapten gelijk gesteld worden met
andere burgers van deze welvarende
maatschappij en dat zij een autootje
krijgen. Niet alleen omdat zij ook
mee moeten profiteren van de wel
vaart, maar vooral, omdat deze
mensen het zo hard nodig hebben.
Als een invalide helemaal in de
maatschappij moet passen, moet hij
verder van huis kunnen dan zijn in
validenwagentje hem brengen kan.
Het verkeer speelt momenteel voor
ieder een enorme rol. Juist voor de
invalide speelt dit een nog grotere
rol, vooral als hij nog jong is. Neen,
mejuffrouw Klompé vond dat teveel
gevraagd van haar goede hart. Zo
als vroeger een krentenbrood met
Kerstmis te luxueus was voor een
gehandicapte, zo is het nu met een
autootje. De invaliden zijn een last
post voor de excellenties. Wellicht
weet Verolme, hoe het nu moet.
DE stichting Ideële Reclame
kortweg Sire start een nieuwe
reclame onder het motto: 65 plus.
Zij gaan er van uit, dat de ruim
een miljoen bejaarden, die Neder
land telt, wel bejaard', maar daar
om nog niet verjaard zijn,
In de komende maanden zal aan
allerlei bladen verzocht worden ad
vertenties op te nemen, om bejaar
den aan werk te helpen. „Veel Ne
derlanders, zegt de advertentie, zijn
veroordeeld tot een welverdiende
rust, maar voelen zich vaak nog te
jong om te rusten en zouden daar
om nog graag wat werk willen
doen". Bedrijven, instellingen en
particulieren kunnen deze bejaarden
via advertenties oproepen. Deze ad
vertenties hebben als vignet: 65
plus. Bij De Stem zijn deze vignet
ten gratis beschikbaar.
DE ambitieuze plannen van Bert
Haanstra en Jacques Tati om een
Frans-Nederlandse speelfilm te ma
ken zijn op niets uitgelopen. Met
verwijten over en weer zijn de twee
filmers uit elkaar gegaan. En zo is
dan de volgende strohalm voor de
Nederlandse film gebroken. De com
binatie van „Alleman" en „Mon
Oncle" zal helaas niet meer boven
de „Stem van het water" uitkomen.
DE twee belangrijkste bladen over
film, die in Nederland verschijnen,
gaan binnenkort fuseren. Dit is
niets nieuws. Reeds eerder werden
de bladen „Critisch bulletin" en
„Filmforum" samengebracht tot
„Critisch Filmforum". Nu zal dit
blad in de toekomst worden samen
gesmolten met „Skoop". De redactie
ervan zal worden gevormd onder lei
ding van Charles Boost en Rob du
Mée. Het probleem is nu onder wel
ke naam het zal moeten gaan ver
schijnen. Wij dachten aan „Film-
skorum".
DE 68-jarige Otto Hausmann heeft
de moeilijkste jaren van zijn leven
afgesloten. Voor het eerst sinds
tweeentwintig jaar kan Otto zich
weer in het openbaar vertonen. In
al die tijd heeft hij binnenshuis ver
toefd, waarvan dikwijls in een kast.
In 1947 had Otto zich namelijk aan
een financieel delict schuldig ge
maakt. Om de grijpgrage armen
van Vrouwe Justitia te ontkomen
besloot hjj voorlopig spoorloos te
verdwijnen. Uiteindelijk heeft de po
litie oude Otto toch nog flink te
pakken genomen. Een van de eerste
dagen dat hij weer op straat kwam
kon men hem meedelen, dat het
misdrijf al lang verjaard was.
Keizer Wilhelm had zijn edelgarde.
Deze bestond uit jongens van twee
meter en langer. De Amsterdamse
brandweer gaat nu jongens aantrek
ken van drie meter en langer. Van
wege de hoogte van de flats O de
diepte van de grachten. O
Redactie:
Jan Smits
Bijdragen:
Joop Bartman
Ton Verlind
Maarten van
Rooyen