co Het „drama" vandaag de dag i\ in tussen haakjes uL /oonkkkerder. sigaretten Samson shag „Strange Report" een nieuwe detectiveserie De gevleugelde wreker Inventum zorgt voor een warme badkamer de originele EEteÉ STEM zemen zonder lil zorgen V I Litteratuur per kilo Bejaarden Holl(and)ywood III Holl(and)ywood IV Onderduiken M, Walschap mocht het nog zelf beleven Kunstenaar aan universiteit BOEK Niederlander erzahlen NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I DUITSLAND II Luister naar 11 DE STEM VAN DINSDAG 30 SEPTEMBER 1969 13 me De laatste jaren is het begrip „dra ma" danig aan het veranderen. En het is eigenlijk de televisie, die dit begrip meer gemeengoed heeft gemaakt. Omdat men, oorspronkelijk sprekend van „televisietoneel", toch al gauw voelde dat aan deze benaming wat schortte. Want bij „toneel" denken de meeste men sen (terecht) aan een opvoering van een stuk op het toneel; aan een the ater dus. Dat is één vorm van dra ma, het best aan te duiden als „plankendrama", naast „t.v.-drama" en „film-drama". Waarbij dat „tv- drama" een aanduiding is, die in derdaad door de televisie zelf in de omgang is gebracht toen men met „televisie-toneel" niet bleek uit te ko men. En het was wederom die tele visie, die de schijnbare kloof tus sen „toneel" en „film" overbrugde. Omdat de tv, in het begin en primitief het bestaande toneelre pertoire „verslaande" met de elektro nische camera's, allengs het medium meer eigenzinnig en naar voorhanden mogelijkheden ging benutten en toen merkte datq men eigenlijk „film" maakte. Maar dan niet acheraf ge monteerd op de snijtafel, maar tijdens de opname door het overgaan van de ene camera (-instelling) op de an dere. Groeiden dus aan de ene kant de zo uiteenlopend geachte begrippen naar elkaar toe als via verschillen de media gebrachte kunst, die in grondvorm aan dezelfde wetten be antwoordt, tegelijkertijd werden de grenzen van het geijkte begrip dra ma verruimd. Omdat de musical er als nieuwe vorm van muziek-drama een plaats zocht. Omdat het vertrouwde beeld van „toneel" als door acteurs ge bracht spel werd uitgebreid met de mogelijkheden van geluids- en licht effecten, van dia. of filmprojecties, van zwijgende mime en pantomime, tot een nog steeds naar zich zelf op zoek zijnd „totaal-theater", waarin de acteur (geflankeerd door de dan ser en de zanger) een nevenschikken de plaats inneemt naast die visuele of auditieve dramatische effecten van projectie, licht en geluid. Effecten, die op zichzelf net zo veel drama tische betekenis (of overdracht) kun nen hebben als de gesproken woor den van de dialoog tussen de perso nen. Men denke b.v. bij film of tv aan de „veelzeggende" manier waar op de camera een luistershot tussen kan plakken of een shot van een op zichzelf dood maar door de sa menhang plots veelbetekenend ding zoals een vaas, een mes Wat is dan nu nog die gemeen schappelijke noemer, die we „dra ma" kunnen noemen? In het spraak gebruik staat „drama" vaak voor droef, of voor overtrokken. (Wat een drama Maak er geen drama van Nog steeds in het spraak gebruik staat „drama" ook voor een droef toneelspel, tegenover blijspe. en klucht aan de ene kant; tegen over het bovenmenselijk noodlot van de tragedie anderzijds. Daarnaast on derscheidt b.v. de letterkunde het drama als genre, naast epiek en po- ezie; naast verhaal en gedicht. Maar „drama" als kunstwerk is nog iets anders. Iets, wat men in moderne encyclopedieën ongeveer als volgt vindt omschreven (in dit geval: Oost- hoeks Lexicon Toneel en Dans 1966) „Drama, van Grieks „dran" is handelen, dus: handeling kunst werk, waarbij door middel van het (geschreven of gesproken) woord, door gebaar en mimiek, een mense lijke conflictsituatie in een sluitend handelingspatroon wordt afgebeeld". In het midden latend dat het woord „afgebeeld" nogal ongelukkig is en beter „verbeeld" zou kunnen luiden, vinden we hier niet alleen het gemeenschappelijke patroon van drama bij toneel, film en tv, maar ook de punten waarop de moderne praktijk uitbreiding vereist. Punt één: het is een kunstwerk. Punt twee: het verbeeldt op welke wijze dan ook- 'n menselijke conflictsituatie. Dat kan kan zijn een conflict tussen mensen onderling, maar evengoed tussen mens en ding (men kan b.v. door artistieke selectie en montage een kunstwerk maken van filmfragmen ten van een kleuter in z'n tastend conflict met de meubels of z'n speel- beesten). Punt drie: er moet zijn een sluitend handelingsverloop of -pa troon; populair gezegd: er moet een kop en staart aan zitten en het „ver haal" moet een logisch, dus slui tend karakter hebben. Punt vier is echter achterhaald: het gaat niet meer alleen om al of niet tevoren opgeschreven en later uitgesproken woord, gebaar en mimiek (gelaats expressie), maar óók om decor, ge luidsdecor, projecties, licht en an dere toevoegingen. Als we daarnaast ook nog in het geding brengen, dat een drama wordt verbeeld door levende „figuren" of tewel personages (soms ook dood, dan heten ze pop of marionet); dat die personages voor de toeschouwers 'n bepaalde „betekenis" moeten kun nen krijgen, „herkenbaar" of „in voelbaar" moeten zijn wat van hun kant uit gedacht wil zeggen dat ze communicatief moeten kunnen blij ken; dan zou men Drama kunnen omschrijven als volgt: Drama is een kunstwerk, dat een menselijke conflict-situatie in een sluitend handelingsverloop ver beeldt door middel van (meesi al levende) personages p' geluids- en-of beeldeffecten, dit bij die personages hun commu nicatieve betekenis krijgen dooi (meestal eerst geschreven) ge sproken woord, veelal in de vorm van dialoog, alsmede door de diverse mogelijkheden van li chamelijke expressie. Het is een kruiswoordpuzzel, zo als veel definities. En ik geef haai voor beter. Maar ze lijkt in elk ge val nu zowel film als totaal-theater, televisie als gewoon toneel tot en met poppentheater onder die éne noemer te brengen, waar ze allang onder thuis horen. C. Nicolal (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM „Strange Report" is de titel van een nieuwe detective serie die de AVRO wekelijks op de dinsdagavond uitzendt. De eerste af levering, getiteld „Let sleeping heroes lie" („Laat slapende helden slapen") komt vandaag van 20.20 tot 21.10 uur via Nederland 2 in kleur op het scherm. Arbeiders, die een ruïne uit de tweede wereldoorlog aan het oprui men zijn, vinden het skelet van een man die door een kogel moet zijn ge dood en niet door een bom. Een sleu tel die ter plaatse wordt gevonden, is de enige „sleutel" die men heeft om het mysterie te ontsluieren en om na zoveel jaren de moordenaar op te sporen. Kan een moordenaar nog worden gevonden na bijna dertig jaar?, vraagt men zich af in deze eerste aflevering. Uit deze korte inhoud valt te con cluderen, dat de zaken, die in „Strange Report" worden behandeld nogal ongewoon zijn: de inzet is hoog soms voor Scotland Yard en Inter pol te belangrijk. Dan krijgt Adam Strange de zaak te behandelen. Strange is een ge baarde veertiger, geboren in Londen en ongewoon intelligent. Tijdens zijn werk tracht hij altijd de menselijke kant van een zaak te beschouwen. Hij wordt bij zijn werk ter zijde ge staan door een jonge Amerikaan, Hamlyn Gynt (Kaz Garas), die in zijn goed ingerichte laboratorium tracht de mysteries op te lossen. Ten slotte is er nog Evelyn, gespeeld door de van Nederlandse afkomst zijnde Anneke Wills. Zij is een zeer aantrekkelijke, onconventionele jonge vrouw, die soms wordt ingezet als de hulp van een vrouw noodzakelijk is. Over de bekende en uitstekende acteur Anthony Quayle, die de rol vertolkt van Adam Strange, is be kend, dat hij als wees in huis is op genomen door een rechtsgeleerde en tot voor kort een hoge ambtenaars positie bekleedde bij het ministerie van binnenlandse zaken. Door een erfenis was werken niet meer nodig, maar omdat Anthony Quayle een grote belangstelling had voor aller lei opsporings- en rechtszaken bood hij zijn diensten aan bij de politie autoriteiten, speciaal voor die kar weitjes, waarbij het opsporingswerk discreet moet geschieden. Anthony Quale is de man, die tussen en bo ven de wet kan opereren. (ADVERTENTIE) de nieuwste badkamer kachel met kwartsstraler is de KB 8 1000 watt 54.50 BRUSSEL (ANP) De 71-jarige Belgische schrijver Gerard Walschap is zaterdag in zijn geboorteplaats Lon- derzeel (tussen Antwerpen en Brus sel) gehuldigd. Onder grote belang stelling is aan de gevel van zijn ge boortehuis een gedenkplaat onthuld, met het opschrift „Gerard Walschap, 9 juli 1898. Prins der Nederlandse letteren". In een gelegenheidstoespraak ver klaarde de voorzitter van de vereni ging van Vlaamse letterkundigen, Marcel Cool, dat Gerard Leeuwen hart zijn leven laing heeft gestreden tegen bekrompenheid en hypocrisie, tegen dwang en censuur. Lang voor het concilie heeft hij de katholieken geholpen vrijer te denken; naar het persoonlijke geweten te luisteren, al dus Cool. Walschap, die jarenlang in zijn ge boorteplaats is verguisd, zei in zijn dankwoord: Ik heb vaak gedacht: Na mijn dood zullen ze mij te Lon- derzeel als een der hunnen erkennen. Na 45 jaar terug in mijn geboorte dorp mag ik dat echter nog zelf be leven. „VERSLAG op dinsdag" is een nieuw KRO-prO'gramma, dat iedere week in de vooravond te zien is. Het is een rubriek door jonge mensen over andere mensen, bekende en onbekende, boeiende en tamelijk vervelende. Een van de onderwer pen, die vanavond worden uitge zonden, is een reportage over een begrafenis. De camera volgt een jonge uitvaartverzorger naar de sectiekamer, de kistenopslagplaats, aula, lijkauto en begraafplaats. (ADVERTENTIE) (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Vanavond van 21.10 tot 22.00 zendt de KRO een nieuwe aflevering uit van de succes volle serie „De wrekers". Ditmaal worden de onverstoorbare John Steed en zijn charmante, voor geen kleintje vervaarde Emma Peel ge confronteerd met een „gevleugelde wreker". Ze ontdekken een aantal moorden die alle gepleegd zijn door een „vo gel". De sporen leiden tenslotte naar een professor, die een speciaal soort schoen met magnetische zolen heeft heeft uitgevonden. Diana Rigg zal overigens niet erg lang meer in deze serie te bewonderen zijn. Over enke le maanden zal zij haar werkzaam heden overdragen aan Linda Thor- son, die in de film zal avonturieren onder de naam Tara King. (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) UTRECHT. Aan de kunstenaar Peter Struycken is per 1 oktober op dracht gegeven om zich, voor de tijd van één jaar, te oriënteren omtrent een gastdocentschap aan de Utrecht se universiteit. De bedoeling daarvan is om uiteindelijk te komen tot de ontwikkeling van visuele vormgeving aan universiteiten en hogescholen. Het vermoeden bestaat, dat de stu denten en leden van het wetenschap pelijk corps op deze wijze nieuwe kanten aan hun specifiek vakgebied zullen kunnen toevoegen. Tevens be staat de verwachting van de kant van de kunstenaar, dat speciaal bij de exacte wetenschappen een grote hoeveelheid ideeën en uitgangspunten naar voren zal komen, wat uitbrei ding van de mogelijkheden tot vorm geving zal opleveren. Het initiatief hiertoe is genomen door het Prins Bernhard Fonds, dat ook het merendeel van de kosten voor zijn rekening neemt. In de uitstekende pocketreeks „Die Welt erzahlt" van de Fischer Bücherei, die uitsluitend verhalen bevat die niet eerder in Duitsland verschenen, kwam onlangs een deel tje „Niederlander erzahlen" uit. De teksten werden geselecteerd en ver taald door Jürgen Hillner, die zich de laatste drie jaar grote verdien sten verwierf met het introduceren van onze moderne literatuur in Duitsland. Opmerkelijk voor de reeks is, dat dit boekje niet een nationale letter kunde representeert, maar een keu ze bevat uit de gehele Nederlandse literatuur, d.w.z. die van Vlaande ren en Nederland. Terecht schrijft Hillner in zijn korte, voortreffelijke inleiding, dat de hier gebloemleesde auteurs zich in dezelfde taal uiten, zodat voor een geseheiden optreden geen reden is. De onderlinge lite raire differentiatie berust op per soonlijke verschillen, niet op geogra fische bijkomstigheden. Slechts twee vooroorlogse auteurs zijn vertegenwoordigd: Van Ostaijen, wiens proza bij ons nog steeds sterk onderschat wordt, en Vestdijk. Vrij wel alle belangrijke moderne au teurs staan in dit boekje: Alberts en Geeraerts, schrijvend vanuit een In dische en Kongolese koloniale ach tergrond, en verder Boon, Mulisch, Claus, Hermans, Van het Reve, Raes, Wolkers, Ruysdinck, Mi- chiels. Het boekje sluit met werk van Jacques Hamelink, volgens Hillner „de meest belovende" au teur van de jongste generatie. Van alle auteurs op twee na zijn korte verhalen opgenomen; Van Boon en Michiels werden afgeron de romanfragmenten gekozen. De tekstkeuze is, behalve wellicht bij Wolkers die sterkere verhalen schreef als „Zwarte Advent' der meer uitstekend- „Niederlander erzahlen", her- ausgegeben und übersetzt von Jür- Frankfurt am Main, f 3,25. NOS—NOT 16.45 VERKENNEN EN ONTDEK KEN, 3. Waarom drijven sche pen? 11.10 DE KERK IN DE SAMEN LEVING VAN INDONESIË. 11.35 NOTRE VILLE, 2. 12.00 SLUITING. 18.50 DE FABELTJESKRANT. (kleur) 19-00 JOURNAAL. KRO 19.07 DE DWAZE WERELD VAN TOMMY COOPER. 19.32 VERSLAG OP DINSDAG. 20.00 JOURNAAL. NOS. 20.20 WIE ZIJN TOCH DIE MEN SEN? 21.00 HET CONCERTGEBOUW ORKEST. Dirigent: Bernard Haitink. 21.10 DE WREKERS, (kleur) 22.00 MUSIC, MUSIC, MUSIC, (kleur) 22.45 TWEEDE JOURNAAL. NOS. TÊLEAC 22.50 SCHAKEN VOOR BEGIN NERS, LES 1. NOS 18.50 DE FABELTJESKRANT. (kleur) 19.00 JOURNAAL. 19.03 SCALA. AVRO 19.30 PEYTON PLACE. 20.00 JOURNAAL. NOS. 20.20 STRANGE REPORT (kleur) 21.10 VOOR DE VUIST WEG. 22.10 AVRO'S TELEVIZIER. 23.00 TWEEDE JOURNAAL. NOS. 14.05 -15.50 SCHOOLTELEVISIE 17.55 SCHOOLTELEVISIE. 18.55 ZANDMANNETJE. 19.00 TIENERKLANKEN. 19.25 KIJK EN KOOK. 19,50 KEURIG FRANS. 19.52 ZOEKLICHT. 19.57 MEDEDELINGEN. 20.00 NIEUWS. 20.25 BOEMERANG '69. 20.55 VERLEID EN VERLATEN. Film van Pietro Germi 22.55 NIEUWS. 14.00 14.30, 15.00, 17.50 EN 18.30 SCHOOLTELEVISIE. 17.45 -17.50 NIEUWS. 18.15 -18.30 PING PONG D'eTé. 18.55 KATHOLIEK - GODSDIEN STIGE UITZENDING. 19.25 BONHOMMET ET TILAPIN. 19 30 LA CRAVACHE D'OR. 20-00 JOURNAAL. 20.30 MADE IN HUNGARIA: LE FORGERON DU VILLAGE. 21.25 MEDISCHE KRONIEK. 22.25 JOURNAAL. 20.00 JOURNAAL. 20.15 SHOWPaNGGGG. (kleur) Muzikaal amusements programma. 21.15 DAS VERMaCHTNIS (1). Tv.-spel van Alix du Frênes. 22.40 JOURNAAL. NIEUWS. ULRICH UND ULRIKE. T.v.-serie. DIE DREHSCHEDSE. DIE VIER VON DER KLANGSTELLE. (kleur) Mu zikaal amusementsprogram ma. BEZAUBERNDE JEANNIE. (kleur) T.v.-film van Searle Kramer. HEUTE. 1ST GANDHI PASSé? Aansluitend: Nieuws. HIGH CHAPARRAL. (kleur) T.v-film. ASPEKTE. NIEUWS. 17.30 17.35 18.05 18.40 19.10 19.45 20.15 21.00 21.50 22.35 Dinsdag 30 september HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar..) 14.05 Schoolradio 14.30 Pizzicato; muz. middagmaga zine. (16.00 - 16.02 Nws.). Overh.- voorlichting; Nws. uit de Ned. An tillen. Spreker: Henk Dennert. KRO: 17.10 Voor de jeugd 18.00 Stereo: Metropole-orkest: amusem.- muz. 18.19 Uitz. van het Ger. Pol. Verbond 18.30 Nws. KRO: 18.41 Act. 19.00 Stereo: Luc Lutz 20.00 Collage gewijd aan Napoleon 22.25 Overwe ging 22.30 Nws. 22.38 Parlementair overz. 22.45 Meded. 22.50 De zingen de kerk: ritm. gezangen 23.05 Gif sluipt langs sluwe wegen, documen tair progr. 23.30 Stereo: Licht pla- tenprogr. 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M AVRO: 12.30 Overheidsvoorlich ting: uitz. voor de landbouw 12.40 Sportrevue 13.00 Nws. 13.11 Radio journaal. NOS: 13.30 Klein chanson 14-30 Spiegel van België: muz. en nws. van onze zuiderburen. AVRO: 15.00 Stereo: Fragmenten uit Spaan se opera's (gr.) 16.00 Nws. 16.02 Land der muzen: kunstkron. 16.30 Semi-kl. ork.muz. (opn.) 17.00 Ste reo: Big Band Beat 17.25 Stereo: Jazz-Spectrum 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal 18.25 De Johan Willem Friso Kapel 18.55 Pa ris vous parle, door Jan Brusse 19.00 Trefpunt: discussierubr. voor actuele zaken 19.30 Nieuws 19.35 „Dag Bach" 20.00 Wereldpremière vam roek-opera „Thommy" 21.00 (stereo) „Zo speelde Pierre Palla" 21.30 (stereo) Udo Jürgens 21.55 NOS samenvatting voetbalwedstrijd Kr. Reykjavik - Feijenoord 22.05 AVRO Muze zoinder make-up: ca- caibaretprogramma 2&.30 Nieuws 22.38 Radiojournaal. NOS- 22.55 Ste reo: Berliner Festwochen 1969: Ra dio Kamerorkest en solist (opn.) 23.55 24.00 Nws. HILVERSUM in 240 M EN FM VARA: 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: licht platenprogr. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Driedraai: licht platen progr. 16.00 Nws. 16.03 - 18.00 Mix: licht platenprogr. (17.00-17.02 Nws.). BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek. (12.40 - 12.48 Weerber., meded. en SOS-ber. voor de schippers) 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nieuws, weerber., beursber. en dagklapper 13.20 Tafelmuz, 14.00 Nieuws 14.03 Schoolradio. (15.00 - 15.03 Nieuws) 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 In termezzo 16.15 Progr. voor de ou dere luisteraars 17.00 Nws., weer ber. en meded. Aansluitend; Jazz- muz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Franse les 18.32 Gr.muz. 18.35 Verkeerstips 18.40 Gr.muz. 18.45 Sport 18.52 Taai- wenken 18.55 Gr.muz. 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Gr.muz. 19 45 Syndicale kron. 19.55 Gr.muz. 20.00 Romantische kamermuz. 22.00 Nws., ber. en cult. nws. 22.15 Gevar. pro gr. (23.10 Nws.) 23.40 Nws. 23.45 - 23.55 Ligging van de zeeschepen. Woensdag 1 oktober HILVERSUM I 402 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor: lichte gr.muz. met nws. en act. TROS: 8.00 Nws. 8.11 Als dat zou kunnen: verz.pl.progr. (8.30 - 8.32 Nws.) 9.00 Gymn. voor de huis vrouw 9.10 Heel toevallig: Het Kaartspel: amus.progr. 9.35 Water- st. 9.40 Voor de kleuters 9.55 Ste reo: Concert a la carte: verz.progr. 11.00 Nws. 11.02 Op Sleeptros: pro gr. voor automobilisten 11.45 Act. 11.55 Meded. HILVERSUM n 298 M VARA: 7 00 Nws. en ochtendgym nastiek 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Ste reo: Lichte gr.muz. (7.30 - 7.35 Van de voorpagina) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. en act. 8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30-8.35 Van alle markten thuis) 9.00 Ste reo: Uit eigen huis: studio-opnamen exclusief gemaakt voor VARA-radio 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio 10 00 Lichte gr.muz. 10.50 Voor de kleu ters 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw 11.40 Stereo: Berlijns Filharmonisch orkest: kl. muz. (gr.). HILVERSUM III 240 M TIN FM NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing!: lichte vocale muziekjes 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeelplaten met kritisch com mentaar. NOS: 11.00 Nws. 11.03 Muziek - lezen. (12.00 Nws.). uit 1946 dateert en in 1958 werd her schreven. Verder nog drie novellen die de zee als hoofdmotief behande len. een gegeven dat Hemingway na aan het hart lag. Wat men ook op Hemingway tegen moge hebben een zekere pose en een bepaalde Amerikaanse draufgangerische in stelling zijn hem niet vreemd werkdrift zal men hem niet kunnen ontzeggen. Er wacht de uitgevers en vertalers nog veel voer. TWEE Hemingway-specialisten van hphK^ni^fr,s-ïeit van Pennsylvania mpij kll° manuscripten verza- litto -VarL deze 'n overleden seestprt krachtPatser. Tot zijn geestelijke nalatenschap behoren sJJ°.mans' negenüen novellen, 33 Si en elf verhalen, allemaal liet g.egevan- ®en van de romans, Br 'n 1927 geschreven Jimmy van a' Saa5 Wer een lyceïst, waar- ander va r revolutionair is. Een iHiitUrfHArl, toch ai °8sn m°ide' roman tnaar 'H VSlSSXDOSt 8e ianhtn kiadzqden dik - heeft r in Kem'^ontwen van de schrijver rijftS -0t onderwerp. Het in de draalt h J?<en Beschreven werk der fLif African Brook. Ver en cSe\nweivrheren Philip Youn® fisehn Mann een autobiogra- roman, Garden of Even, die TERWIJL de regering in een gulle bui miljoenen verolmelt, zijn de in validen nog steeds een lastpost. Het schijnt, dat AVO, een vereniging, die de belangen behartigt van de gehan dicapten, niet in een hiep-hiep-hoera- stemming is over de gulheid van de verolmelende regering. AVO had een brief geschreven naar een minister, die de naam heeft zo maatschappe lijk te zijn, dat ze wel minister van Maatschappelijk Werk mocht zijn. In de brief had AVO uiteengezet, dat de invalide met een moeilijkheid zit. Hij kan een invalidenwagentje aanschaffen, maar daarmee kan hij niet zoals iedereen op bezoek gaan bij een broer, die honderd kilometer verderop woont. Met de trein kan hij niet mee (Toch wel! In de goede renwagon!), met de bus evenmin. Als hij kostwinner is, kan hij niet op vakantie met de auto, want die kan hij niet betalen van zijn inko men. Daarom wil AVO, dat gehan dicapten gelijk gesteld worden met andere burgers van deze welvarende maatschappij en dat zij een autootje krijgen. Niet alleen omdat zij ook mee moeten profiteren van de wel vaart, maar vooral, omdat deze mensen het zo hard nodig hebben. Als een invalide helemaal in de maatschappij moet passen, moet hij verder van huis kunnen dan zijn in validenwagentje hem brengen kan. Het verkeer speelt momenteel voor ieder een enorme rol. Juist voor de invalide speelt dit een nog grotere rol, vooral als hij nog jong is. Neen, mejuffrouw Klompé vond dat teveel gevraagd van haar goede hart. Zo als vroeger een krentenbrood met Kerstmis te luxueus was voor een gehandicapte, zo is het nu met een autootje. De invaliden zijn een last post voor de excellenties. Wellicht weet Verolme, hoe het nu moet. DE stichting Ideële Reclame kortweg Sire start een nieuwe reclame onder het motto: 65 plus. Zij gaan er van uit, dat de ruim een miljoen bejaarden, die Neder land telt, wel bejaard', maar daar om nog niet verjaard zijn, In de komende maanden zal aan allerlei bladen verzocht worden ad vertenties op te nemen, om bejaar den aan werk te helpen. „Veel Ne derlanders, zegt de advertentie, zijn veroordeeld tot een welverdiende rust, maar voelen zich vaak nog te jong om te rusten en zouden daar om nog graag wat werk willen doen". Bedrijven, instellingen en particulieren kunnen deze bejaarden via advertenties oproepen. Deze ad vertenties hebben als vignet: 65 plus. Bij De Stem zijn deze vignet ten gratis beschikbaar. DE ambitieuze plannen van Bert Haanstra en Jacques Tati om een Frans-Nederlandse speelfilm te ma ken zijn op niets uitgelopen. Met verwijten over en weer zijn de twee filmers uit elkaar gegaan. En zo is dan de volgende strohalm voor de Nederlandse film gebroken. De com binatie van „Alleman" en „Mon Oncle" zal helaas niet meer boven de „Stem van het water" uitkomen. DE twee belangrijkste bladen over film, die in Nederland verschijnen, gaan binnenkort fuseren. Dit is niets nieuws. Reeds eerder werden de bladen „Critisch bulletin" en „Filmforum" samengebracht tot „Critisch Filmforum". Nu zal dit blad in de toekomst worden samen gesmolten met „Skoop". De redactie ervan zal worden gevormd onder lei ding van Charles Boost en Rob du Mée. Het probleem is nu onder wel ke naam het zal moeten gaan ver schijnen. Wij dachten aan „Film- skorum". DE 68-jarige Otto Hausmann heeft de moeilijkste jaren van zijn leven afgesloten. Voor het eerst sinds tweeentwintig jaar kan Otto zich weer in het openbaar vertonen. In al die tijd heeft hij binnenshuis ver toefd, waarvan dikwijls in een kast. In 1947 had Otto zich namelijk aan een financieel delict schuldig ge maakt. Om de grijpgrage armen van Vrouwe Justitia te ontkomen besloot hjj voorlopig spoorloos te verdwijnen. Uiteindelijk heeft de po litie oude Otto toch nog flink te pakken genomen. Een van de eerste dagen dat hij weer op straat kwam kon men hem meedelen, dat het misdrijf al lang verjaard was. Keizer Wilhelm had zijn edelgarde. Deze bestond uit jongens van twee meter en langer. De Amsterdamse brandweer gaat nu jongens aantrek ken van drie meter en langer. Van wege de hoogte van de flats O de diepte van de grachten. O Redactie: Jan Smits Bijdragen: Joop Bartman Ton Verlind Maarten van Rooyen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11