BESLUIT AFSLUITING OPNIEUW TOETSEN Tot de laatste schep sand. 1 Secretaris Nederlandse Visserij pleit voor open Oosterschelde Bewoners Borssele maakten kennis met nieuwe buurman Snelle verwerking van adresverandering 'Er zijn belangrijker dingen in het leven dan kaas uit het vuistje' schrijft ons een dame uit Assen. Hulst leent 1,2 miljoen voor kapitaalswerken f Minister onderscheidt chauffeurs voor schadeloos rijden In gesprek met N. Veldhuis idaten KVP voor Staten nieuws uit en streek lag. 3-5 A.L.S. LOCKEFEEK: 55 Veiligheid BOUW KERNCENTRALE Goedkoper? Overwegingen Land- en tuinbouw Visserij R.P. 10 in revisie voor nieuwe bestemming BIJ DE 1 ijdelijk regen IF Primeur voor Goes In Terneuzen Propaangasfle& ontplofte; twee gewonden BOEKJE OVER AXEL Te Sas van Gent Schrikdraad bij spoorwegovergang :3Pt 1 V DE STEM VAN VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1969 onze correspondent) De afdeling Hulst van hield een vergadering in van Engeland te Hulst. De ing voor deze bijeenkomst Als kandidaten voor de acjjue statenverkiezingen Dr de afdeling voorgesteld: isarduyn te Goes, E. van uit Nieuw-Namen, J. v. rit Sluiskil, A. Geesbergen ee, W. van Dongen uit J. Verdonk uit Nieuwdorp, hé uit Terneuzen. ns Geslaagd aan de S.O.M.A nschool te Ede (Gld)j ■straeten uit Hulst. zaterdag 27 sept: Zoom, 4.34 en 16.50 uur; 3.54 en 15.55 uur; ïelen, 7.17 en 19.16 uur; 5.14 en 15.16 uur; 2.40 en 14.46 uur; le, 4.24 en 16.40 uur. mn 161 i29 europa meubel: fide JRG lurg 20 uur jional Youth Theatre, met; ner night's dream, van j Shakespeare (•EN Als onder vandaag 1. Schouwburg 20 uur igenavomd las ;n Als onder vandaag :n Als onder vandaag turg 20 uur geleerde dames ITOONSTELLINGEN DRG Stadhuis 1017 uur aquarellen van de Chi- utse kunstenaar Siegward ït.m. 30 sept.) |pE Croutzaerte Tentoonstelling kderijen door Roel Frankot et.) pen ïimpark De 10e Biennale pldhouwkust (t.m. 5 okt.) diversen wip 14 uur Falingschle- :t pry's End 20 uur Gekostu- [griezelstuif de Vilder 20 uur ping iBRUG Ide Kind 15 uur Schieting UT de Bock 15 uur Schieting cht Jimp-vrienden 15 uur z z z z DIJK Scheerders 19.30 uur k-amusement URG i 20.30 uur Trio Leen Ziet- Boulevard-café ke Lozanne 20 uur hsociëteit lceen ort 14 uur Schieting iden Ihelde 14.15 tot 17.15 uur plwedstrijd deze rubriek tel. 01180- ostbus 116 in Middelburg. in*-» \e"co, f (Van een onzer verslaggevers) HULST Tot de pioniers in de argumentenstrijd voor en tegen af sluiting van de Oosterschelde, be hoort de heer A. L. S. Lockefeer te Hulst. Als voorzitter van de Vereniging ter Bevordering van Visserijbelangen Zeeland, kort weg „Zevibel", heeft hij, waar hem dat maar mogelijk was, de nood klok geluid over dat ene deel van het Deltaplan dat de schelpdieren cultuur, de kleine visserij en de zeevisserij praktisch gelijkelijk du peert. „Er wordt mij vaak verweten, dat ik de vissers met valse hoop vlei, en dat Zevibel er beter aan zou doen realistisch te handelen door de vissers te zeggen: „Beste men sen, de Oosterschelde gaat dicht, daar valt niet aan te ontkomen. Laat ons gaan zoeken naar andere mogelijkheden dan die de Ooster schelde ons biedt". De heer Lockefeer, zelf geen vis ser en evenmin een hobbyist op 't gebied van vechten tegen wind molens (als oud-gedputeerd van Zeeland heeft hij wel beter ge leerd) zegt: „Waarom zou het on realistisch zijn, de minister te vragen een nieuw onderzoek naar de consequenties van afsluiting van de Oosterschelde in te laten stellen? Er komen steeds nieuwe argumenten naar voren die tegen afsluiting pleiten. Daarbij verge leken zijn de visserijbelangen die gevaar lopen, maar één facet. Er ziin tussen 1954 toen de Deltawet werd aanvaard, en nu, maar liefst vijftien jaar verlopen. Hoeveel nieuwe inzichten zijn er in die tijd wel niet^ ontstaan op het gebied van milieuhygiëne, verkeerspla- nologie, landbouw en gaat u zo maar door? Het zou juist zeer on realistisch ziin als men op dit mo ment, nu men nog zonder schade en schande terug kan, weigerde het afsluitingsplan nog eens aan de hedendaagse kennis van zaken te toetsen". Het Deltaplan, aldus de heer Loc kefeer, imprimeert de veiligheid van Zuidwest-Nederland tegen het water. De vissers die de waters noodramp van 1953 van zeer nabij hebben meegemaakt, zouden wel dwaas zijn het belang van de veiligheid van hun gezinnen en henzelf te onderschatten. Maar zij zijn realistisch. Zij beseffen dat ook een afsluitdam de vei ligheid slechts verhoogt. Maar haar voor 10 procent garanderen doet zii niet. En bovendien is er een goed alternatief, dat bestaat uit het op Deltahoogte brengen van de dijken langs de zeearm, precies zoals langs de Wester- schelde gejbeurt". Over het ijveren van Zevibel te gen de afsluiting en over het rea lisme daarvan zegt de heer Locke feer: „Onze vereniging houdt haar leden geregeld voor, dat zij niet al hun verwachtingen op een open bliivende Oosterschelde moeten baseren. Het is juist Zevibel, die voortdurend ijvert voor bedrijfs- vergroting en samenwerking in de schelpdierencultuur, die aandringt op de bouw van grotere vissers schepen, waarmee men nu en in de toekomst buiten de territoriale wateren kan vissen, op scholing van personeel en modernisring van ondernemingen. Wij hebben echt niet alles op één kaart gezet. Wij blijven echter strijden voor een ">Pen Oosterschelde. tot dat de laat ste schep zand in het laatste stroomgat is gevallen. En wij sluiten beslist de ogen niet voor de kwade kansen die wij hebben. Zo realistisch ziin wij heus wel". (Van onze correspondent) BORSSELE De bewoners van Borssele hebben kennis kunnen ma ken met hun „nieuwe buurman", "'als burgemeester D. Lodder de be woners van de kerncentrale, die op meter afstand van het dorp wordt gebouwd, betitelde. Zeer ve le bewoners van Borssele en omstre ken hebben van die gelegenheid tot kennismaken gebruikgemaakt. In een bomvolle zaal, waar velen met een staanplaats genoegen moesten ne- men, stonden ze dan eindelijk oog in met de „mensen achter de cen trale". De laatsten waren ook in evenredigheid vertegenwoordigd. De directeur van de Provinciale Elektriciteits Maatschappij, ir. T. Bbogert, belichtte namens de PZE- opdrachtgever voor de bouw van Je centrale, de achtergronden van de oouw. Namens Siemens Nederland N.V. lichtte ir. R. Brouwer, direc teur van de Nederlandse Siemens- maatschappij, een tipje op van de sluier, die voor velen rond het kern- energieproces hangt. Op zeer popu laire wijze, gebruik makend van spre kende voorbeelden als „aspirinebui zen met uraniumtabletten" en „ap pels die men Siplijt met pitten", volgde hij aan de hand van tekenin gen, foto's en dia's het gehele splij tingsproces in de kernreactor. Spre kende films vulden zijn betoog aan. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG „Er is alle aanleiding om te twijfelen aan de juistheid van de beslissing om de Oosterschelde af te sluiten. Bij velen ontstaat meer en meer een gevoel van on behagen over die beslissing, waarbij de ongerustheid beslist niet op emontionele gronden steunt. Velen maken zich zorgen dat met de afsluiting van de Oosterschelde iets onherstelbaars gaat gebeuren, waarvan het gehele Nederlandse volk in de toekomst de dupe zal zij j. Het zou aanbeveling verdienen dat de minister van Verkeer en Waterstaat op korte termijn een breed samengestelde commissie benoemde om de gehele pro blematiek rond de afsluiting van de Oosterschelde nogmaals aan een diepgaand onderzoek te onderwerpen". Dit is de rustig geformuleerde mening van dr. H. A. H. Boelmans Kranenburg, secretaris van de stichting van de „Ne derlandse Visserij", welke mening hij ten beste geeft in het officiële blad van de Nederlandse Maatschappij van Nijver heid en Handel. Dr. Boelmans Kranenburg schreef zijn bijdrage, nadat minister Bakker op vragen uit de Eerste Kamer had verklaard dat aan afsluiting van de Oosterschelde niet te ontkomen viel. Hoewel zijn functie doet vermoeden dat dr. Boelmans Kranenburg uit sluitend de visserijbelangen op het oog heeft, blijkt uit zijn artikel dat hij andere aspecten minstens zoveel aandacht waard acht. De volgende overwegingen kunnen ten aanzien van de vraag of de wer ken al dan niet moeten worden voort, gezet gelden: 1) De factor van de tijd. Indien het Deltaplan in het jaar 1969 in plaats van 1954 zou zijn ontworpen, dan zou het er totaal anders uitzien. 2) De veiligheid. Wanneer de dij ken langs de Oosterschelde op Del tahoogte zijn gebracht, is de veilig heid niet minder goed gediend dan met een afsluitdam. Het waren geen veiligheidsoverwegingen, die er toe noopten de dam westelijker te pro jecteren, en niet in de buurt van de Zeelandbrug. Overigens is „vei ligheid" een betrekkelijk begrip. Ook een afsluitdam garandeert geen hon- dert procent veiligheid. 3) De millieuhygiene. Deze gaat in de toekomst ter beveiliging van de mens een even belangrijke rol spe len als beveiliging tegen overstromin gen. Door het afdammen van de Oosterschelde wordt een ingreep ge daan in de biologisch rijkste zee arm van ons land, welke tot nu toe het minst onder verontreiniging heeft geleden. 4) De waterhuishouding. Binnen de waterhuishouding is de rol van het Zeeuwse Meer, zoals de Ooster schelde na eventuele afsluiting gaat heten, van weinig of geen betekenis. De vérzilting door zoute kwel uit de ondergrond van de aangrenzende ei landen, door de zoutwatertongen bij de sluizen en door het zoute water in de kreken, zal zich nog vele jaren, misschien wel langer dan een eeuw of nog langer, laten gelden. 5) Bij een nog lang zout of brak blijvend Zeeuws Meer zullen land- en tuinbouw letterlijk niet meer vruch ten plukken dan thans (afgezien van de marktoverschotten) al het geval is. Zou het Zeeuwse Meer te snel zijn zoutgehalte verliezen, dan wordt de Oosterschelde in de winter met een ijslaag overdekt, waardoor het gun stige klimaat voor tuinbouwprimeurs verloren gaat. 6) Verlceersgeografisch heeft de Oosterscheldedam, althans voor een betere afzet van land- en tuinbouw- produkten in de toekomst, geen be tekenis. De Zeelandbrug is in dat opzicht van meer belang. Evenmin kunnen inpolderingen ter wille van de land- en tuinbouw als een inter essant aspect van de afsluiting wor den gezien. De landbouwopbrengsten maken de investeringen voor inpol deringen sinds lange tijd niet meer 7) De Oosterschelde heeft voor vis soorten welke in zee worden gebo ren de functie van een „kinderka mer". Afsluiting van de zeearm doet deze schakel in de biologische cy clus wegvallen. De commerciële kunstvisserij, die tussen Hoek van Holland en Den Helder al praktisch onmogelijk is geworden, zal ook voor de Zeeuwse kust verdwijnen. Vol gens het blad „De Visserijwereld", kan de schade aan de Nederlandse visserij gekapitaliseerd worden op 470 miljoen gulden. Dat bedrag is on geveer gelijk aan de kosten van de dam door de Oosterscheldemond. 8) De Zeevaart. Voor de kleine zee vaart is een open Oosterschelde, spe ciaal indien het Reimerswaalplan wordt uitgevoerd, van groot belang. Open houden van de zeearm bete kent tevens een ontlasting voor de drukste vaarweg ter wereld: de Wes- terschelde. Aldus dr. Boelmans Kra nenburg. (Van een onizer verslaggevers) TERNEUZEN Het voormalige vaartuig van de rijkspolitie, de R.P.- 10, dat zoals gemeld, zal worden om gebouwd tot „verkeersregelaar" op de Westerschelde verhuist vandaag, vrijdag, naar de Temeuzense Scheeps bouw Mij. Alvorens de definitieve verbou- wingsplannen worden opgesteld, zal het schip op de werf aan een nauw keurige inspectie worden onderwor pen. Om de conditie van de huidbe- plating enz. te kunnen vaststellen, zal het vaartuig ook in het droogdok worden opgenomen. De ex-R.P.-10 is voor zijn nieuwe bestemming over gedragen door Justitie aan Verkeer en Waterstaat. Het vaartuig zal voor al worden ingezet voor het toezicht op het scheepvaartverkeer voor Hans- weert en in de „overloop" naar Ter- neuzen. (ADVERTENTIE) I ooruitzichten voor zaterdag on zondag, opgesteld door oef K.N.M.I.: 'ijdelijk regen en ongeveer normale temperaturen. Weersvooruitzichten in cijfers ge- jndeld over Nederland. 90r zaterdag: aantal uren zon: 0 von mm.-temp.: 1 tot 5 graden bo- U normaal; max.-temp.: van onge- nm-L no™aai tot 3 graden onder va., ns 0P een droge periode kar, minstcns 12 uur: 80 procent; Procent* 80n gehee' dro°g etmaal: 30 Voor zondag: aantal uren zon: 1 maai.' n1In-"temp.: omstreeks nor- maai' ™ax-"temp.: van ongeveer nor- kan- graden onder normaal ster,.. "J5 een dro'ge periode van min- Beliooi jUUr' 70 Procent; kans op een seneel droog etmaal: 40 procent. Hoezeer de bwoners in de kerncen trale zijn geïnteresseerd bleek uit de vele vragen. Naast technische vra gen kwamen er zeer praktische vra gen. „Wordt het licht nu ook goedko per?" wilde iemand weten. Ir. Bo- gert moest hem teleurstellen. „Dat hangt er van af hoeveel u afneemt. Als u de hele dag uw wascombimatie en andere apparaten op volle capa citeit laat draaien wel. Hoe meer u afneemt, hoe goedkoper elektrische energie wordt". Ietwat teleurgesteld dankte de vragensteller voor het ant woord. Hij zal toch maar niet meer dan anders gaan afnemen, liet hij om standig weten. „Wat doen jullie met de vissen, die in het koelwater terecht komen?" informeerde een ander. Toen hem werd verzekerd, dat vissen niet in het koelsysteem zullen kunnen komen, stelde een andere, praktisch ingestel de bewoner voor om fuiken voor de pompen te laten zetten. De bewoners van Borssele zijn niet ontevreden over de komst van de kerncentrale, waardoor Borssele vol gens ir- Brouwer, wereldnaam heeft gemaakt. Die tevredenheid ontlokte ir. Brouwer dan ook de hartekreet: „Wie drukt ons nu eens in de hoek?" De bewoners hadden er geen behoef te aan. De centrale brengt weer eens wat leven in de brouwerij. Er is niets op tegen, zo lang het maar veilig is en er geen radioactiviteit ontsnapt. Dat zal nooit voorkomen, zo konden de aanwezige deskundigen verzeke ren. „Er zitten vijf veiligheden op. Wellicht zal men in de toekomst met minder veiligheden gaan bouwen". Borssele is veilig en trots. Hun cen trale heeft in ieder geval toch maar vijf veiligheden. DE STICHTING „Wij Komen" to NaaTden heeft scheepsbouwer Corne lis Verolme de gouden erespeld van deze organisatie toegekend. (Van een onzer verslaggevers) GOES Vooruitlopend op het in werking treden van de adres- mutatiedienst van de PTT op 1 oktober a.s. heeft de gemeente Goes samen met de PTT een re geling ontworpen, die een snelle verwerking van adresveranderin gen garandeert. Goes is daarmee de eerste gemeente in ons land, die de ingezetenen een dergelijke service gaat bieden. Het komt er op neer, dat gemeente en PTT volledig de administratieve be- slomemringen, die een adresver andering nu eenmaal met zich meebrengt, voor hun rekening zullen nemen. Degene, die van plan is te ver huizen, hoeft niets anders te doen, dain een formulier in te vullen. In gewikkeld is dat beslist niet. Het enige, dat gebeuren moet, is een op somming geven van de instanties en personen, die op de hoogte moeten worden gesteld van de verhuizing. Aanleiding tot deze maatregel was voor Goes de gemeentelijke herinde ling op 1 januari 1970, wanneer de gemeenten 's-Heer Arendskerke (ge deeltelijk), Kattendijke, Kloetinge en Wolphaartedijk bij Goes zullen wor den gevoegd. In verband met deze samenvoeging is het noodzakelijk, dat negentig straatnamen worden veran derd. Hierbij zijn 975 adressen be trokken. Dubbele straatnamen of na genoeg gelijkluidende namen zouden in de toekomst verwarring kunnen geven. Goes wil dat voorkomen. „Wij zijn er ons van bewust", al dus b. en w. van Goes in een brief aan de betrokken inwoners, „dat de ze wijziging voor u ongerief met zich zal meebrengen. Wij trachten dit voor u tot een minimum te beperken". Bij de brief zit ingesloten een in vullijst en een adresmutatiekaart van de PTT. Op de lijst is aangegeven welke instanties door de gemeente op de hoogte dienen te worden ge bracht van de adreswijziging. Wi] men bovendien nog een aantal fami lieleden, vrienden en zakenrelaties inlichten, dan kan dit ook. Er is op de lijst voldoende ruimte open ge laten. Het formulier dient ingevuld te ruggezonden te worden in de bijge sloten machtigingsenveloppe aan de afdeling bevolking in Goes. Deze af deling zal in samenwerking met het postkantoor wijzigingskaarten gereed, maken zonder dat hiervoor adminis tratie- en portokosten in rekening zullen worden gebracht. De verzending van de brieven en de formulieren is thans begonnen. Vóór 1 december moet alles rond zijn, omdat dan de nieuwe straatna men ingaan. (ADVERTENTIE) Dat is waar. Maar niet helemaal. Sinds Einstein zijn Theorie van de Betrekkelijkheid ontwikkelde zien we het een beetje anders. Weet u, geachte mevrouw, er zijn - misschien klinkt het vreemd - momenten waarop 'kaas uit het vuistje'heel even het allerbelangrijkste is. Als je opeens ontzettend trek hebt in iets hartigs, dan kun je aan niets anders denken. Je rent naar de koelkast, je pakt dat stuk kaas, je snijdt een forse plak, je hapt Hèhè. Lekker. En dan is 't over natuurlijk. Dan is 'kaas uit het vuistje' opeens weer ontzettend onbelangrijk. Hoewel: zijn eiwitten niet het voedsel van het intellekt? (Van een onzer verslaggevers) DEN haag De minister van Verkeer en Waterstaat drs. J. a. Bak ker, zal zaterdagochtend in Rotter dam voor de eerste maal aan zeventig chauffeurs van wegvervoeronderne- mingen het insigne uitreiken, dat be hoort bij hun benoeming tot „ridders van de weg der derde klasse". Zij ont vangen deze onderscheiding, omdat zij drie jaar achtereen schadevrij hebben gereden. Ter omlijsting zal op het Schouw burgplein een demonstratie worden gegeven door een Porschegroep van de rijkspolitie en met een mobiele technische controleëenheid. De onderscheiding zal o.a. uitgereikt worden aan J. Hendrikse te Westka- pelle, C. J. Koole te Wolphaartsdijk, W. Maljaars te Meliskerke, C. Stroo- snijder te Kruiningen, en J. Verhulst te Westkapelle. Het uit te reiken insigne houdt ver band met het z.g. veiligheidsplan dat drie jaar geleden werd ingesteld door de door de NOB-wegtransport opge richte verzekeringsmaatschappij Transvemij. Met de gegevens, die deze maatschappij van de deelnemers aan het plan ontvangt, kan een indruk worden verkregen van die punten, waar in het algemeen het gevaar op schade het grootst is en schade-pre- ventieve adviezen kunnen worden ge geven. Van de totaal 4176 in 1968 bij de maatschappij gemelde schades blijkt de voornaamste oorzaak een botsing met een stilstaand object te zijn. De percentages van de gebieden, waarin de ongevallen plaats vonden zijn als volgt: grote steden 41,2 procent, klei ne steden 34,7 procent, autowegen 21,7 procent, particulier terrein 1,8 procent bergland 0,4 procent en laagland 0,2 procent. Hieruit blijkt, dat bijna 76 proc. van de schadegevallen in grote of kleine steden voorkomen. De ontoereikend heid van het wegennet in de steden zou daarvan oorzaak kunnen zijn. Verder leerden de aangemelde on gevallen, dat een groot aantal te wij ten is aan gewoontefouten en dat er een duidelijke lijn zit in situaties, waarin ongevallen gebeuren. (Van onze correspondent) TERNEUZEN Twee arbeiders, J. R. van W. uit Axel en C. W. J. uit Terneuzen, zijn gewond geraakt, toen zich tijdens hun werk op de gly- co-lplant van Dow Chemical te Ter- neuzen een ontploffing voordeed in een propaangasfles. Beiden bevonden zich op de omloop van een in aan bouw zijnde reactortoren, toen door tot nu toe onbekende oorzaak de fles explodeerde. Met brandwonden in de tweede en derde graad, moesten beiden in het Jülianazi ekenhuis worden opgeno men. De arbeidsinspectie stelt een onderzoek in. (Van een onzer verslaggevers) AXEL De gemeente Axel heeft ter gelegenheid van het feit dat het vorige week 25 jaar geleden was dat Axel werd bevrijd, een boek werkje uitgegeven. De bedoeling van dit boekje is met name de jeugd een indruk te geven van de jongste geschiedenis van Axel. Door middel van foto's hebben de samen stellers een scherp contrast willen maken tussen het heden en het ver leden, door beelden van heden te plaatsen naast fotografieën uit de periode 1900-1940. Een algehele in druk: Axel 1944 - 1969 is een com pact werkje van 36 bladzijden dat een overzicht geeft van een bepaal de periode van de geschiedenis van de gemeente, overigens zonder al te diep te graven. (Van een onzer verslaggevers) HULST Met enthousiasme ontving de Hulster gemeenteraad de mededeling dat de gemeente Hulst binnen afzienbare tijd een aanzienlijk aantal kapitaalswer ken mag uitvoeren. Burgemeester Molthoff deed deze mededeling nadat hij de raad toestemming had gevraagd aan de behandelde agenda een punt toe te voegen: het aangaan van een geldlening ter grootte van 1,2 miljoen gul den. Hij had n.l. telefonisch de mede deling ontvangen, dat toestemming zal worden gegeven voor de bouw van een 12-klassige lagere school. Op deze school heeft men geruime tijd gewacht. Goedkeuring hechten aan i; dit voorstel van. 't college was voor de raad dan ook slechts een formaliteit. Erg lang heeft de Hulster raad niet openbaar vergaderd. De agenda telde daarvoor uitgezonderd het toegevoeg de punt te weinig belangrijke onder werpen. De 22e wijziging van de be groting algemene dienst boeide de raadsleden nog het meest. In het bij zonder een 1000,grote subsidie aan de carnavalsvereniging. De heer Warnier sneed de kwestie aan. Hij had graag halvering van het bedrag gezien. Bovendien klaagde hij over te weinig duidelijkheid van de begro ting. Burgemeester Molthoff verde digde het voorstel van het college. Hij zei dat op het ogenblik inderdaad weinig overzicht te krijgen is over de begroting van de Hulster carna val. Daarvoor waren diverse posten zowel bij de uitgaven als bij de in komsten te duister. Hij geloofde ech ter dat het inzicht in uitgaven en inkomsten wel na het carnaval zou kunnen worden verkregen. De heer Martens pleitte daarna voor een om buiging van het voorstel. Hij wilde wel subsidie verstrekken voor een, naar hij zei, doel waarvan de gehele bevolking profiteert, maar liever zag hij een garantiesubsidie. Na enig beraad achter de tafel van het college werd het voorstel van de heer Martens geaccepteerd. (Van onze correspondent) SAS VAN GENT Gemeente werk) ieden hebben de spoorweg overgang te Sas van Gent naast het bejaardentehuis met schrikdraad af gezet. Dit in verband met de gevaar lijke situatie, die ruim een jaar ge leden is ontstaan toen vele jonge kinderen uit de nieuwe wijk van Sas van Gent op weg naar school hier over gingen Steeds meer kinderen maakten hier gebruik van, al spelen derwijs Zodoende leek een ongeluk vroeg of laat niet uitgesloten, omdat hier zo'n 4 a 5 maal per dag een trein passeert. (ADVERTENTIE) Grand Hotel BRITANNIA Vlissingen Tel. 01184-3255 Britannia schrijf je met één t. VLISSINGEN is een stad van ont spanning en plezier. We leven op het strand en bij de zee. Op het strand kun je iemand van tachtig jaar plezier zien hebben. De Vlissin- gers kunnen ook geweldig feestvie ren. Je moet wel eerst een bom on der hun achterste leggen maar als zij eenmaal op gang zijn gekomen, heb je ook een feest. Dat is een ver schil met Middelburg. Vlissingen is de stad van de bootsman, Middelburg de stad van de reder". DEZE woorden tekenden we op uit de mond van de heer N. Veldhuis, stedelijk archivaris van Vlissingen en conservator van het Stedelijk Mu seum. Hij stelde het boekje „Vlissin gen in oude ansichten" samen uit oude prentbriefkaarten en voorzag het van een korte gezellige tekst. ,JE ziet wel even terug met weemoed naar wat je had, als je zo'n boekje samenstelt. De factor gezelligheid zijn we kuiijt. Er is geen ruimte meer voor groen of voor speelgelegenheid Ik had jaren geleden al het plan een dergelijk boekje samen te stellen, maar het was er nooit van gekomen. Toen de uitgever uit Zaltbommel me benaderde deed ik er natuurlijk aan mee. Het materiaal voor het boekje komt grotendeels uit de archieven van de gemeente. Er zijn evenwel ook ansichten uit mijn eigen collectie bij". ,HET leukste vond ik, dat je de men sen in vertellende trant kan laten zien wat ze kwijt zijn. Ik ben zelf goed vijftig jaar, maar als je ziet wat ik kwijt benHet leuke is dat je bij het bekijken van die an sichten zegt: „Kijk daar woonde vroeger grootvader of oomMei dit boekje wil ik iets bijdragen tot de huiselijke gezelligheid. Je gaat met het boekje rond de tafel zitten om de film van vroeger nog es te draai en". „IK heb de inleiding heel summier gehouden. De Vlissingse geschiedenis is een heel grote en rijke bron. Dit boekje is gewoon voor de lezer, die een vertelling leest. Het is geen rond geheel. Aan het einde gaan we het zeegat uit. Dat betekent dat je er ook weer terug kunt komen, zoals in het benin. Het is een rondgang". „IK hoop ook dat het boekje zal bij dragen tot een intensiever museum- bezoek", zo vertelt de heer Veldhuis, als enthousiast conservator van het intieme Stedelijk Museum. „Het mu seum moet open. Het is van de Vlis- singers en niet van mij of van een commissie. Het is een stedelijk mu seum en daar houden we voortdu rend rekening mee. Je wordt hier dan ook niet verwelkomd met een bars „voeten vegen'." of „eerst teke nen". Het moet gezellig blijven. Ik hoop dat het ansichtenboekje over Vlissingen tot gevolg zal hebben dat de vriendenkring van het Stedelijk Museum wordt uitgebreid".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 3