BESLUIT AFSLUITING
OPNIEUW TOETSEN
Tot de laatste
schep sand.
1
Secretaris Nederlandse Visserij
pleit voor open Oosterschelde
Bewoners Borssele
maakten kennis met
nieuwe buurman
Snelle verwerking van
adresverandering
'Er zijn belangrijker dingen
in het leven dan kaas
uit het vuistje' schrijft ons
een dame uit Assen.
Hulst leent 1,2 miljoen
voor kapitaalswerken
f
Minister onderscheidt
chauffeurs voor
schadeloos rijden
In gesprek met
N. Veldhuis
idaten KVP
voor
Staten
nieuws uit
en streek
lag. 3-5
A.L.S. LOCKEFEEK:
55
Veiligheid
BOUW KERNCENTRALE
Goedkoper?
Overwegingen
Land- en tuinbouw
Visserij
R.P. 10 in revisie
voor nieuwe
bestemming
BIJ DE
1 ijdelijk regen
IF
Primeur voor Goes
In Terneuzen
Propaangasfle&
ontplofte;
twee gewonden
BOEKJE OVER
AXEL
Te Sas van Gent
Schrikdraad bij
spoorwegovergang
:3Pt
1
V
DE STEM VAN VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1969
onze correspondent)
De afdeling Hulst van
hield een vergadering in
van Engeland te Hulst. De
ing voor deze bijeenkomst
Als kandidaten voor de
acjjue statenverkiezingen
Dr de afdeling voorgesteld:
isarduyn te Goes, E. van
uit Nieuw-Namen, J. v.
rit Sluiskil, A. Geesbergen
ee, W. van Dongen uit
J. Verdonk uit Nieuwdorp,
hé uit Terneuzen.
ns
Geslaagd aan de S.O.M.A
nschool te Ede (Gld)j
■straeten uit Hulst.
zaterdag 27 sept:
Zoom, 4.34 en 16.50 uur;
3.54 en 15.55 uur;
ïelen, 7.17 en 19.16 uur;
5.14 en 15.16 uur;
2.40 en 14.46 uur;
le, 4.24 en 16.40 uur.
mn
161
i29
europa
meubel:
fide
JRG
lurg 20 uur
jional Youth Theatre, met;
ner night's dream, van
j Shakespeare
(•EN
Als onder vandaag
1. Schouwburg 20 uur
igenavomd
las
;n Als onder vandaag
:n Als onder vandaag
turg 20 uur
geleerde dames
ITOONSTELLINGEN
DRG
Stadhuis 1017 uur
aquarellen van de Chi-
utse kunstenaar Siegward
ït.m. 30 sept.)
|pE
Croutzaerte Tentoonstelling
kderijen door Roel Frankot
et.)
pen
ïimpark De 10e Biennale
pldhouwkust (t.m. 5 okt.)
diversen
wip 14 uur Falingschle-
:t
pry's End 20 uur Gekostu-
[griezelstuif
de Vilder 20 uur
ping
iBRUG
Ide Kind 15 uur Schieting
UT
de Bock 15 uur Schieting
cht
Jimp-vrienden 15 uur
z z z z
DIJK
Scheerders 19.30 uur
k-amusement
URG
i 20.30 uur Trio Leen Ziet-
Boulevard-café
ke
Lozanne 20 uur
hsociëteit
lceen
ort 14 uur Schieting
iden
Ihelde 14.15 tot 17.15 uur
plwedstrijd
deze rubriek tel. 01180-
ostbus 116 in Middelburg.
in*-»
\e"co,
f
(Van een onzer verslaggevers)
HULST Tot de pioniers in de
argumentenstrijd voor en tegen af
sluiting van de Oosterschelde, be
hoort de heer A. L. S. Lockefeer
te Hulst. Als voorzitter van de
Vereniging ter Bevordering van
Visserijbelangen Zeeland, kort
weg „Zevibel", heeft hij, waar hem
dat maar mogelijk was, de nood
klok geluid over dat ene deel van
het Deltaplan dat de schelpdieren
cultuur, de kleine visserij en de
zeevisserij praktisch gelijkelijk du
peert.
„Er wordt mij vaak verweten, dat
ik de vissers met valse hoop vlei,
en dat Zevibel er beter aan zou
doen realistisch te handelen door
de vissers te zeggen: „Beste men
sen, de Oosterschelde gaat dicht,
daar valt niet aan te ontkomen.
Laat ons gaan zoeken naar andere
mogelijkheden dan die de Ooster
schelde ons biedt".
De heer Lockefeer, zelf geen vis
ser en evenmin een hobbyist op
't gebied van vechten tegen wind
molens (als oud-gedputeerd van
Zeeland heeft hij wel beter ge
leerd) zegt: „Waarom zou het on
realistisch zijn, de minister te
vragen een nieuw onderzoek naar
de consequenties van afsluiting
van de Oosterschelde in te laten
stellen? Er komen steeds nieuwe
argumenten naar voren die tegen
afsluiting pleiten. Daarbij verge
leken zijn de visserijbelangen die
gevaar lopen, maar één facet. Er
ziin tussen 1954 toen de Deltawet
werd aanvaard, en nu, maar liefst
vijftien jaar verlopen. Hoeveel
nieuwe inzichten zijn er in die tijd
wel niet^ ontstaan op het gebied
van milieuhygiëne, verkeerspla-
nologie, landbouw en gaat u zo
maar door? Het zou juist zeer on
realistisch ziin als men op dit mo
ment, nu men nog zonder schade
en schande terug kan, weigerde
het afsluitingsplan nog eens aan
de hedendaagse kennis van zaken
te toetsen".
Het Deltaplan, aldus de heer Loc
kefeer, imprimeert de veiligheid
van Zuidwest-Nederland tegen het
water. De vissers die de waters
noodramp van 1953 van zeer nabij
hebben meegemaakt, zouden wel
dwaas zijn het belang van de
veiligheid van hun gezinnen en
henzelf te onderschatten. Maar zij
zijn realistisch. Zij beseffen dat
ook een afsluitdam de vei
ligheid slechts verhoogt. Maar
haar voor 10 procent garanderen
doet zii niet. En bovendien is er
een goed alternatief, dat bestaat
uit het op Deltahoogte brengen
van de dijken langs de zeearm,
precies zoals langs de Wester-
schelde gejbeurt".
Over het ijveren van Zevibel te
gen de afsluiting en over het rea
lisme daarvan zegt de heer Locke
feer: „Onze vereniging houdt haar
leden geregeld voor, dat zij niet
al hun verwachtingen op een open
bliivende Oosterschelde moeten
baseren. Het is juist Zevibel, die
voortdurend ijvert voor bedrijfs-
vergroting en samenwerking in de
schelpdierencultuur, die aandringt
op de bouw van grotere vissers
schepen, waarmee men nu en in
de toekomst buiten de territoriale
wateren kan vissen, op scholing
van personeel en modernisring van
ondernemingen. Wij hebben echt
niet alles op één kaart gezet. Wij
blijven echter strijden voor een
">Pen Oosterschelde. tot dat de laat
ste schep zand in het laatste
stroomgat is gevallen. En wij
sluiten beslist de ogen niet voor
de kwade kansen die wij hebben.
Zo realistisch ziin wij heus wel".
(Van onze correspondent)
BORSSELE De bewoners van
Borssele hebben kennis kunnen ma
ken met hun „nieuwe buurman",
"'als burgemeester D. Lodder de be
woners van de kerncentrale, die op
meter afstand van het dorp
wordt gebouwd, betitelde. Zeer ve
le bewoners van Borssele en omstre
ken hebben van die gelegenheid tot
kennismaken gebruikgemaakt. In
een bomvolle zaal, waar velen met
een staanplaats genoegen moesten ne-
men, stonden ze dan eindelijk oog in
met de „mensen achter de cen
trale". De laatsten waren ook in
evenredigheid vertegenwoordigd.
De directeur van de Provinciale
Elektriciteits Maatschappij, ir. T.
Bbogert, belichtte namens de PZE-
opdrachtgever voor de bouw van
Je centrale, de achtergronden van de
oouw. Namens Siemens Nederland
N.V. lichtte ir. R. Brouwer, direc
teur van de Nederlandse Siemens-
maatschappij, een tipje op van de
sluier, die voor velen rond het kern-
energieproces hangt. Op zeer popu
laire wijze, gebruik makend van spre
kende voorbeelden als „aspirinebui
zen met uraniumtabletten" en „ap
pels die men Siplijt met pitten",
volgde hij aan de hand van tekenin
gen, foto's en dia's het gehele splij
tingsproces in de kernreactor. Spre
kende films vulden zijn betoog aan.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „Er is alle aanleiding om te twijfelen
aan de juistheid van de beslissing om de Oosterschelde af te
sluiten. Bij velen ontstaat meer en meer een gevoel van on
behagen over die beslissing, waarbij de ongerustheid beslist
niet op emontionele gronden steunt. Velen maken zich zorgen
dat met de afsluiting van de Oosterschelde iets onherstelbaars
gaat gebeuren, waarvan het gehele Nederlandse volk in de
toekomst de dupe zal zij j. Het zou aanbeveling verdienen dat
de minister van Verkeer en Waterstaat op korte termijn een
breed samengestelde commissie benoemde om de gehele pro
blematiek rond de afsluiting van de Oosterschelde nogmaals
aan een diepgaand onderzoek te onderwerpen".
Dit is de rustig geformuleerde mening van dr. H. A. H.
Boelmans Kranenburg, secretaris van de stichting van de „Ne
derlandse Visserij", welke mening hij ten beste geeft in het
officiële blad van de Nederlandse Maatschappij van Nijver
heid en Handel.
Dr. Boelmans Kranenburg schreef
zijn bijdrage, nadat minister Bakker
op vragen uit de Eerste Kamer had
verklaard dat aan afsluiting van de
Oosterschelde niet te ontkomen viel.
Hoewel zijn functie doet vermoeden
dat dr. Boelmans Kranenburg uit
sluitend de visserijbelangen op het
oog heeft, blijkt uit zijn artikel dat
hij andere aspecten minstens zoveel
aandacht waard acht.
De volgende overwegingen kunnen
ten aanzien van de vraag of de wer
ken al dan niet moeten worden voort,
gezet gelden:
1) De factor van de tijd. Indien het
Deltaplan in het jaar 1969 in plaats
van 1954 zou zijn ontworpen, dan zou
het er totaal anders uitzien.
2) De veiligheid. Wanneer de dij
ken langs de Oosterschelde op Del
tahoogte zijn gebracht, is de veilig
heid niet minder goed gediend dan
met een afsluitdam. Het waren geen
veiligheidsoverwegingen, die er toe
noopten de dam westelijker te pro
jecteren, en niet in de buurt van
de Zeelandbrug. Overigens is „vei
ligheid" een betrekkelijk begrip. Ook
een afsluitdam garandeert geen hon-
dert procent veiligheid.
3) De millieuhygiene. Deze gaat in
de toekomst ter beveiliging van de
mens een even belangrijke rol spe
len als beveiliging tegen overstromin
gen. Door het afdammen van de
Oosterschelde wordt een ingreep ge
daan in de biologisch rijkste zee
arm van ons land, welke tot nu toe
het minst onder verontreiniging heeft
geleden.
4) De waterhuishouding. Binnen
de waterhuishouding is de rol van
het Zeeuwse Meer, zoals de Ooster
schelde na eventuele afsluiting gaat
heten, van weinig of geen betekenis.
De vérzilting door zoute kwel uit de
ondergrond van de aangrenzende ei
landen, door de zoutwatertongen bij
de sluizen en door het zoute water in
de kreken, zal zich nog vele jaren,
misschien wel langer dan een eeuw
of nog langer, laten gelden.
5) Bij een nog lang zout of brak
blijvend Zeeuws Meer zullen land- en
tuinbouw letterlijk niet meer vruch
ten plukken dan thans (afgezien van
de marktoverschotten) al het geval
is. Zou het Zeeuwse Meer te snel zijn
zoutgehalte verliezen, dan wordt de
Oosterschelde in de winter met een
ijslaag overdekt, waardoor het gun
stige klimaat voor tuinbouwprimeurs
verloren gaat.
6) Verlceersgeografisch heeft de
Oosterscheldedam, althans voor een
betere afzet van land- en tuinbouw-
produkten in de toekomst, geen be
tekenis. De Zeelandbrug is in dat
opzicht van meer belang. Evenmin
kunnen inpolderingen ter wille van
de land- en tuinbouw als een inter
essant aspect van de afsluiting wor
den gezien. De landbouwopbrengsten
maken de investeringen voor inpol
deringen sinds lange tijd niet meer
7) De Oosterschelde heeft voor vis
soorten welke in zee worden gebo
ren de functie van een „kinderka
mer". Afsluiting van de zeearm doet
deze schakel in de biologische cy
clus wegvallen. De commerciële
kunstvisserij, die tussen Hoek van
Holland en Den Helder al praktisch
onmogelijk is geworden, zal ook voor
de Zeeuwse kust verdwijnen. Vol
gens het blad „De Visserijwereld",
kan de schade aan de Nederlandse
visserij gekapitaliseerd worden op
470 miljoen gulden. Dat bedrag is on
geveer gelijk aan de kosten van de
dam door de Oosterscheldemond.
8) De Zeevaart. Voor de kleine zee
vaart is een open Oosterschelde, spe
ciaal indien het Reimerswaalplan
wordt uitgevoerd, van groot belang.
Open houden van de zeearm bete
kent tevens een ontlasting voor de
drukste vaarweg ter wereld: de Wes-
terschelde. Aldus dr. Boelmans Kra
nenburg.
(Van een onizer verslaggevers)
TERNEUZEN Het voormalige
vaartuig van de rijkspolitie, de R.P.-
10, dat zoals gemeld, zal worden om
gebouwd tot „verkeersregelaar" op
de Westerschelde verhuist vandaag,
vrijdag, naar de Temeuzense Scheeps
bouw Mij.
Alvorens de definitieve verbou-
wingsplannen worden opgesteld, zal
het schip op de werf aan een nauw
keurige inspectie worden onderwor
pen. Om de conditie van de huidbe-
plating enz. te kunnen vaststellen,
zal het vaartuig ook in het droogdok
worden opgenomen. De ex-R.P.-10
is voor zijn nieuwe bestemming over
gedragen door Justitie aan Verkeer
en Waterstaat. Het vaartuig zal voor
al worden ingezet voor het toezicht
op het scheepvaartverkeer voor Hans-
weert en in de „overloop" naar Ter-
neuzen.
(ADVERTENTIE)
I ooruitzichten
voor zaterdag
on zondag,
opgesteld door
oef K.N.M.I.:
'ijdelijk regen
en ongeveer
normale
temperaturen.
Weersvooruitzichten in cijfers ge-
jndeld over Nederland.
90r zaterdag: aantal uren zon: 0
von mm.-temp.: 1 tot 5 graden bo-
U normaal; max.-temp.: van onge-
nm-L no™aai tot 3 graden onder
va., ns 0P een droge periode
kar, minstcns 12 uur: 80 procent;
Procent* 80n gehee' dro°g etmaal: 30
Voor zondag: aantal uren zon: 1
maai.' n1In-"temp.: omstreeks nor-
maai' ™ax-"temp.: van ongeveer nor-
kan- graden onder normaal
ster,.. "J5 een dro'ge periode van min-
Beliooi jUUr' 70 Procent; kans op een
seneel droog etmaal: 40 procent.
Hoezeer de bwoners in de kerncen
trale zijn geïnteresseerd bleek uit de
vele vragen. Naast technische vra
gen kwamen er zeer praktische vra
gen. „Wordt het licht nu ook goedko
per?" wilde iemand weten. Ir. Bo-
gert moest hem teleurstellen. „Dat
hangt er van af hoeveel u afneemt.
Als u de hele dag uw wascombimatie
en andere apparaten op volle capa
citeit laat draaien wel. Hoe meer u
afneemt, hoe goedkoper elektrische
energie wordt". Ietwat teleurgesteld
dankte de vragensteller voor het ant
woord. Hij zal toch maar niet meer
dan anders gaan afnemen, liet hij om
standig weten.
„Wat doen jullie met de vissen, die
in het koelwater terecht komen?"
informeerde een ander. Toen hem
werd verzekerd, dat vissen niet in het
koelsysteem zullen kunnen komen,
stelde een andere, praktisch ingestel
de bewoner voor om fuiken voor de
pompen te laten zetten.
De bewoners van Borssele zijn niet
ontevreden over de komst van de
kerncentrale, waardoor Borssele vol
gens ir- Brouwer, wereldnaam heeft
gemaakt. Die tevredenheid ontlokte
ir. Brouwer dan ook de hartekreet:
„Wie drukt ons nu eens in de hoek?"
De bewoners hadden er geen behoef
te aan. De centrale brengt weer eens
wat leven in de brouwerij. Er is niets
op tegen, zo lang het maar veilig is
en er geen radioactiviteit ontsnapt.
Dat zal nooit voorkomen, zo konden
de aanwezige deskundigen verzeke
ren. „Er zitten vijf veiligheden op.
Wellicht zal men in de toekomst met
minder veiligheden gaan bouwen".
Borssele is veilig en trots. Hun cen
trale heeft in ieder geval toch maar
vijf veiligheden.
DE STICHTING „Wij Komen" to
NaaTden heeft scheepsbouwer Corne
lis Verolme de gouden erespeld van
deze organisatie toegekend.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Vooruitlopend op het
in werking treden van de adres-
mutatiedienst van de PTT op 1
oktober a.s. heeft de gemeente
Goes samen met de PTT een re
geling ontworpen, die een snelle
verwerking van adresveranderin
gen garandeert. Goes is daarmee
de eerste gemeente in ons land,
die de ingezetenen een dergelijke
service gaat bieden. Het komt er
op neer, dat gemeente en PTT
volledig de administratieve be-
slomemringen, die een adresver
andering nu eenmaal met zich
meebrengt, voor hun rekening
zullen nemen.
Degene, die van plan is te ver
huizen, hoeft niets anders te doen,
dain een formulier in te vullen. In
gewikkeld is dat beslist niet. Het
enige, dat gebeuren moet, is een op
somming geven van de instanties en
personen, die op de hoogte moeten
worden gesteld van de verhuizing.
Aanleiding tot deze maatregel was
voor Goes de gemeentelijke herinde
ling op 1 januari 1970, wanneer de
gemeenten 's-Heer Arendskerke (ge
deeltelijk), Kattendijke, Kloetinge en
Wolphaartedijk bij Goes zullen wor
den gevoegd. In verband met deze
samenvoeging is het noodzakelijk, dat
negentig straatnamen worden veran
derd. Hierbij zijn 975 adressen be
trokken. Dubbele straatnamen of na
genoeg gelijkluidende namen zouden
in de toekomst verwarring kunnen
geven. Goes wil dat voorkomen.
„Wij zijn er ons van bewust", al
dus b. en w. van Goes in een brief
aan de betrokken inwoners, „dat de
ze wijziging voor u ongerief met zich
zal meebrengen. Wij trachten dit voor
u tot een minimum te beperken".
Bij de brief zit ingesloten een in
vullijst en een adresmutatiekaart van
de PTT. Op de lijst is aangegeven
welke instanties door de gemeente
op de hoogte dienen te worden ge
bracht van de adreswijziging. Wi]
men bovendien nog een aantal fami
lieleden, vrienden en zakenrelaties
inlichten, dan kan dit ook. Er is op
de lijst voldoende ruimte open ge
laten.
Het formulier dient ingevuld te
ruggezonden te worden in de bijge
sloten machtigingsenveloppe aan de
afdeling bevolking in Goes. Deze af
deling zal in samenwerking met het
postkantoor wijzigingskaarten gereed,
maken zonder dat hiervoor adminis
tratie- en portokosten in rekening
zullen worden gebracht.
De verzending van de brieven en
de formulieren is thans begonnen.
Vóór 1 december moet alles rond
zijn, omdat dan de nieuwe straatna
men ingaan.
(ADVERTENTIE)
Dat is waar. Maar niet helemaal.
Sinds Einstein zijn Theorie
van de Betrekkelijkheid
ontwikkelde zien we het een
beetje anders.
Weet u, geachte mevrouw,
er zijn - misschien klinkt
het vreemd - momenten waarop
'kaas uit het vuistje'heel even
het allerbelangrijkste is.
Als je opeens ontzettend
trek hebt in iets hartigs, dan
kun je aan niets anders denken.
Je rent naar de koelkast,
je pakt dat stuk kaas, je snijdt
een forse plak, je hapt
Hèhè. Lekker. En dan is 't over
natuurlijk. Dan is 'kaas uit
het vuistje' opeens
weer ontzettend
onbelangrijk.
Hoewel: zijn eiwitten
niet het voedsel
van het intellekt?
(Van een onzer verslaggevers)
DEN haag De minister van
Verkeer en Waterstaat drs. J. a. Bak
ker, zal zaterdagochtend in Rotter
dam voor de eerste maal aan zeventig
chauffeurs van wegvervoeronderne-
mingen het insigne uitreiken, dat be
hoort bij hun benoeming tot „ridders
van de weg der derde klasse". Zij ont
vangen deze onderscheiding, omdat zij
drie jaar achtereen schadevrij hebben
gereden.
Ter omlijsting zal op het Schouw
burgplein een demonstratie worden
gegeven door een Porschegroep van
de rijkspolitie en met een mobiele
technische controleëenheid.
De onderscheiding zal o.a. uitgereikt
worden aan J. Hendrikse te Westka-
pelle, C. J. Koole te Wolphaartsdijk,
W. Maljaars te Meliskerke, C. Stroo-
snijder te Kruiningen, en J. Verhulst
te Westkapelle.
Het uit te reiken insigne houdt ver
band met het z.g. veiligheidsplan dat
drie jaar geleden werd ingesteld door
de door de NOB-wegtransport opge
richte verzekeringsmaatschappij
Transvemij. Met de gegevens, die deze
maatschappij van de deelnemers aan
het plan ontvangt, kan een indruk
worden verkregen van die punten,
waar in het algemeen het gevaar op
schade het grootst is en schade-pre-
ventieve adviezen kunnen worden ge
geven.
Van de totaal 4176 in 1968 bij de
maatschappij gemelde schades blijkt
de voornaamste oorzaak een botsing
met een stilstaand object te zijn. De
percentages van de gebieden, waarin
de ongevallen plaats vonden zijn als
volgt: grote steden 41,2 procent, klei
ne steden 34,7 procent, autowegen 21,7
procent, particulier terrein 1,8 procent
bergland 0,4 procent en laagland 0,2
procent.
Hieruit blijkt, dat bijna 76 proc. van
de schadegevallen in grote of kleine
steden voorkomen. De ontoereikend
heid van het wegennet in de steden
zou daarvan oorzaak kunnen zijn.
Verder leerden de aangemelde on
gevallen, dat een groot aantal te wij
ten is aan gewoontefouten en dat er
een duidelijke lijn zit in situaties,
waarin ongevallen gebeuren.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN Twee arbeiders,
J. R. van W. uit Axel en C. W. J.
uit Terneuzen, zijn gewond geraakt,
toen zich tijdens hun werk op de gly-
co-lplant van Dow Chemical te Ter-
neuzen een ontploffing voordeed in
een propaangasfles. Beiden bevonden
zich op de omloop van een in aan
bouw zijnde reactortoren, toen door
tot nu toe onbekende oorzaak de fles
explodeerde.
Met brandwonden in de tweede en
derde graad, moesten beiden in het
Jülianazi ekenhuis worden opgeno
men. De arbeidsinspectie stelt een
onderzoek in.
(Van een onzer verslaggevers)
AXEL De gemeente Axel heeft
ter gelegenheid van het feit dat het
vorige week 25 jaar geleden was
dat Axel werd bevrijd, een boek
werkje uitgegeven. De bedoeling
van dit boekje is met name de
jeugd een indruk te geven van de
jongste geschiedenis van Axel. Door
middel van foto's hebben de samen
stellers een scherp contrast willen
maken tussen het heden en het ver
leden, door beelden van heden te
plaatsen naast fotografieën uit de
periode 1900-1940. Een algehele in
druk: Axel 1944 - 1969 is een com
pact werkje van 36 bladzijden dat
een overzicht geeft van een bepaal
de periode van de geschiedenis van
de gemeente, overigens zonder al te
diep te graven.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST Met enthousiasme
ontving de Hulster gemeenteraad
de mededeling dat de gemeente
Hulst binnen afzienbare tijd een
aanzienlijk aantal kapitaalswer
ken mag uitvoeren. Burgemeester
Molthoff deed deze mededeling
nadat hij de raad toestemming
had gevraagd aan de behandelde
agenda een punt toe te voegen:
het aangaan van een geldlening
ter grootte van 1,2 miljoen gul
den.
Hij had n.l. telefonisch de mede
deling ontvangen, dat toestemming
zal worden gegeven voor de bouw
van een 12-klassige lagere school. Op
deze school heeft men geruime tijd
gewacht. Goedkeuring hechten aan
i; dit voorstel van. 't college was voor de
raad dan ook slechts een formaliteit.
Erg lang heeft de Hulster raad niet
openbaar vergaderd. De agenda telde
daarvoor uitgezonderd het toegevoeg
de punt te weinig belangrijke onder
werpen. De 22e wijziging van de be
groting algemene dienst boeide de
raadsleden nog het meest. In het bij
zonder een 1000,grote subsidie
aan de carnavalsvereniging. De heer
Warnier sneed de kwestie aan. Hij
had graag halvering van het bedrag
gezien. Bovendien klaagde hij over te
weinig duidelijkheid van de begro
ting. Burgemeester Molthoff verde
digde het voorstel van het college.
Hij zei dat op het ogenblik inderdaad
weinig overzicht te krijgen is over
de begroting van de Hulster carna
val. Daarvoor waren diverse posten
zowel bij de uitgaven als bij de in
komsten te duister. Hij geloofde ech
ter dat het inzicht in uitgaven en
inkomsten wel na het carnaval zou
kunnen worden verkregen. De heer
Martens pleitte daarna voor een om
buiging van het voorstel. Hij wilde
wel subsidie verstrekken voor een,
naar hij zei, doel waarvan de gehele
bevolking profiteert, maar liever zag
hij een garantiesubsidie.
Na enig beraad achter de tafel
van het college werd het voorstel
van de heer Martens geaccepteerd.
(Van onze correspondent)
SAS VAN GENT Gemeente
werk) ieden hebben de spoorweg
overgang te Sas van Gent naast het
bejaardentehuis met schrikdraad af
gezet. Dit in verband met de gevaar
lijke situatie, die ruim een jaar ge
leden is ontstaan toen vele jonge
kinderen uit de nieuwe wijk van Sas
van Gent op weg naar school hier
over gingen Steeds meer kinderen
maakten hier gebruik van, al spelen
derwijs Zodoende leek een ongeluk
vroeg of laat niet uitgesloten, omdat
hier zo'n 4 a 5 maal per dag een
trein passeert.
(ADVERTENTIE)
Grand Hotel
BRITANNIA
Vlissingen
Tel. 01184-3255
Britannia schrijf je met één t.
VLISSINGEN is een stad van ont
spanning en plezier. We leven op
het strand en bij de zee. Op het
strand kun je iemand van tachtig
jaar plezier zien hebben. De Vlissin-
gers kunnen ook geweldig feestvie
ren. Je moet wel eerst een bom on
der hun achterste leggen maar als
zij eenmaal op gang zijn gekomen,
heb je ook een feest. Dat is een ver
schil met Middelburg. Vlissingen is
de stad van de bootsman, Middelburg
de stad van de reder".
DEZE woorden tekenden we op uit
de mond van de heer N. Veldhuis,
stedelijk archivaris van Vlissingen en
conservator van het Stedelijk Mu
seum. Hij stelde het boekje „Vlissin
gen in oude ansichten" samen uit
oude prentbriefkaarten en voorzag
het van een korte gezellige tekst.
,JE ziet wel even terug met weemoed
naar wat je had, als je zo'n boekje
samenstelt. De factor gezelligheid
zijn we kuiijt. Er is geen ruimte meer
voor groen of voor speelgelegenheid
Ik had jaren geleden al het plan een
dergelijk boekje samen te stellen,
maar het was er nooit van gekomen.
Toen de uitgever uit Zaltbommel me
benaderde deed ik er natuurlijk aan
mee. Het materiaal voor het boekje
komt grotendeels uit de archieven
van de gemeente. Er zijn evenwel
ook ansichten uit mijn eigen collectie
bij".
,HET leukste vond ik, dat je de men
sen in vertellende trant kan laten
zien wat ze kwijt zijn. Ik ben zelf
goed vijftig jaar, maar als je ziet
wat ik kwijt benHet leuke is
dat je bij het bekijken van die an
sichten zegt: „Kijk daar woonde
vroeger grootvader of oomMei dit
boekje wil ik iets bijdragen tot de
huiselijke gezelligheid. Je gaat met
het boekje rond de tafel zitten om
de film van vroeger nog es te draai
en".
„IK heb de inleiding heel summier
gehouden. De Vlissingse geschiedenis
is een heel grote en rijke bron. Dit
boekje is gewoon voor de lezer, die
een vertelling leest. Het is geen rond
geheel. Aan het einde gaan we het
zeegat uit. Dat betekent dat je er ook
weer terug kunt komen, zoals in het
benin. Het is een rondgang".
„IK hoop ook dat het boekje zal bij
dragen tot een intensiever museum-
bezoek", zo vertelt de heer Veldhuis,
als enthousiast conservator van het
intieme Stedelijk Museum. „Het mu
seum moet open. Het is van de Vlis-
singers en niet van mij of van een
commissie. Het is een stedelijk mu
seum en daar houden we voortdu
rend rekening mee. Je wordt hier
dan ook niet verwelkomd met een
bars „voeten vegen'." of „eerst teke
nen". Het moet gezellig blijven. Ik
hoop dat het ansichtenboekje over
Vlissingen tot gevolg zal hebben dat
de vriendenkring van het Stedelijk
Museum wordt uitgebreid".