Kijk naar
Lens op Pieter Brnegel in Den Bosch
Peer was minder
drollig dan
hij lijkt te zijn
Slik de
pijn weg,
tussen haakjes
Booiz Vieux Brandy Spécial
Drink'muit
spomnuua
[epadS AjMisia \iW!A zjoog
Wape
ns
STEH
Emancipatie I
Emancipatie II
Rustgeving
Sehr ScSiöii
Tralies
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
BELGIë (Nederlands): DUITSLAND II:
Luister naar
11
DE STEM VAN VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1969
33
(Van onze Kunstredactie)
DEN BOSCH „De werken
van Pieter Bruegel kunnen moei
lijk bijeengebracht worden voor
tentoonstellingen", zegt de cata
logus van de tentoonstelling „De
fotograaf Max Seidel richt de lens
op Bruegel" in het Noordbrabants
museum te Den Bosch. Bijzondere
attentie voor het woordje „moei
lijk", want dit kon ook gezegd
worden van de Jeroen Bosch ten
toonstelling in '67 in hetzelfde
museum.
Het niet kunnen of willen hante
ren van de moeilijkheidsgraad dan
maar terzijde gelaten, nu kunnen we
er een afschaduwing vinden van de
ze schilder, die in vele opzichten ver
want is aan Jeroen Bosch. De Duit
se fotograaf Seidel uit Mittenwald
was er twee jaar geleden ook met
foto's als een instructief onderdeel
van de Bosch tentoonstelling (ge
maakt voor het boek van De Tol-
nay), nu had hij toevallig foto's ge
maakt voor een binnenkort te ver
schijnen boek van de Brusselse prof.
dr. R. Marijnissen. Vergrotingen er
van zijn voor het Noordbrabantse
museum voor enkele tienduizenden
guldens aangekocht en tentoonge
steld.
Johan Willems zei bij de opening,
dat Seidel gerekend moet worden tot
de grote kunstfotografen van Euro
pa. Seidel toont zich een uitstekend
fotograaf van kunst met een gevoe
lig oog voor het detail; hetgeen wel
iets anders is dan kunstfotografie. In
het boek van Marijnissen zullen ze
het uitstekend doen. Een boek om in
te bladeren en detailstudies te ma
ken.
Hoewel dergelijke vergrotingen na
tuurlijk bezijden de waarheid staan,
omdat ze zó niet gezien worden op
het origineel, kunnen ze je toch een
grotere greep geven op het oor
spronkelijke schilderij in zijn tota
liteit. Maar dat blijft in een vermoe
den steken, omdat het slechts via
een (meestal) zwartwit foto tot ons
komt. Een groot gemis op deze expo
sitie is de kleur. Het is vooral een
educatieve tentoonstelling, die ons
meer wegwijs maakt in het enorm
gedetailleerde werk van Bruegel.
Het vermoeden of de wijsheid om
trent de echte Bruegels, opgeroepen
via deze foto's maakt de sfeerloos
heid van deze tentoonstelling alleen
nog maar duidelijker. Dit Rembrandt-
jaar is tevens een Bruegeljaar. In
het Rijksmuseum is een goede en
selecte Rembrandttentoonstelling te
zien op dit moment. Aan een echte
Bruegel-tentoonstelling komen we
dan jammer genoeg piet toe. Wie
had die moeten organiseren? Waar
om zou een dergelijk initiatief niet
in Breda gelegen kunnen hebben,
dat in de analen van deze schil
der een overigens twijfelachtige
rol speelt. Het enige zekere is, dat
hij op 5 september 1569 stierf te
ADVERTENTIE)
^de snelle en zekere pijnverdrijver
Brussel met achterlating van twee
jonge kinderen, die later zij het
minder spectaculair him vader
zouden volgen ais de Fluwelen en
Helse Bruegel, Pieter Bruegel, de
Oude, krijgt door Carol van Man
der als geboorteplaats aangewezen
„Bruegel bij Breda". Van de his
torie kreeg hij nog de bijnaam Boe-
rem-Bruegel, Vieze Bruegel of Peer
den Drol aangemeten. Hij was een
Brabander; dat staat vast. Vandaar
waarschijnlijk deze plastische bijna
men. Maar evenmin als deze namen
juist zijn was de carnavaleske vie
ring van de enige Bruegel herden
king in Nederlands Brabant (te Hee-
ze) juist.
Het mag allemaal, maar het zijn
niet de juiste typeringen voor deze
schilder aldus Marijnissen. Ook al
geven zijn schilderijen er ogenschijn
lijk aanleiding toe. De 108 foto's en
detailvergrotingen van zijn schilde
rijen in het Bossche museum ver
tellen ons over de tijd en sfeer waar
in Bruegel in het Nederlands-Belgi
sche Brabant geleefd en gewerkt
heeft.
De tijd van Bruegel was een woe
lige; reformatie, inquisitie, hagepre-
dikers, maar ook die van Erasmus"
Lof der zotheid, die o.a. zei: „De
hoogste zaligheid voor de mensen
is een soort waanzin". En: „Zeker
staat onder de vele lofwaardige ei
genschappen van Bacchus deze te
recht het hoogst, dat hij de muize
nissen wegspeeltMuizenissen
waren er genoeg. De miserabele so
ciale omstandigheden, het kerkelijk
en maatschappelijke geweld eisten
talrijke plengoffers aan Bacchus.
Bruegel maakte daaromtrent morali
serende prenten en doeken. Niet als
een moralist met bezwerende vinger
omhoog, maar eerder hoofdschud
dend en zelf mede-slachtoffer; he
kelend en ironiserend.
Zonder nu direct zwaarwichtig te
willen doen: achter de zuipende,
vrijende, vretende boeren en buiten
lui van Bruegel gaat zijn tijd schuil,
die zwaar ging onder geweld, armoe
de en dood. Heel direct en plastisch
is dat bijvoorbeeld te zien in De
triomf van de Dood, De kinder
moord van Bethlehem e.a. bijbelse
motieven plaatst hij in zijn eigen mi
lieu; de Herodes-inpuisitie staat door
de Brabantse dorpen heen. Bruegel is
daarbij vooral 'n verteller. Zijn schil
derijen en tekeningen staan bars
tensvol met taferelen, gevat in prach
tige kleurrijke schema's, waarbij de
invloed van zijn reis door de Itali
aanse renaisance speurbaar is, zon
der zijn eigenheid te verliezen.
Landschappen en mensentypen in
moralistische scenes, die niet verve
len of irriteren, maar boeien. Op
een paneel van 117 x 163 cm speelt
hij het klaar 85 Vlaamse spreek
woorden uit te beelden zonder te
vervallen in gepietepeuter.
Op deze tentoonstelling worden we
„in alle standen" geconfronteerd met
zijn bijbelse en moraliserende wer-
zijn bijbelse en moralistische wer
ken. De toren van Babel kun je na
tuurlijk beter authentiek gaan bekij
ken bij Boymans, maar voor de rest
moeten we naar het buitenland.
Daarom is dit grote prentenboek
voor velen waarschijnlijk toch wel
een interessante eerste kennisma
king met een wat ruimer overzicht
van deze kunstenaar. De drie aan
biddingen der koningen, De kruis
draging, De val der engelen, De pa
rabel der blinden en andere bijbelse
motieven getuigen van een authen
tiek meesterschap, al is invloed van
Jeroen Bosch onmiskenbaar; of was
het vooral van de tijdgeest? Bij de
moraliserende werken natuurlijk de
Dulle Griet; Schaatsenrijders; Brui-
lofsdans; Boerendans, Kinderspelen
(waarvan de meesten nu nog bekend
zijn); Bruidsmaal e.a.
Zijn schilderijen zijn vooral ver
tellende schilderijen. Ze vertellen
van de tijd waarin Bruegel leefde; ze
vertellen een stuk historische tra
giek, al is deze dikwijls uiterlijk ver
borgen onder grollige toestanden:
Exact weten we van Bruegel zelf
niet zo veel. We weten dat zijn be
staan zich vooral afgespeeld heeft
tussen de steden Brussel en Ant
werpen; dat hij getrouwd was met
IN deze Vredesweek wordt vrijdag
®>or de gemeenteraad van het Lim
burgse Ubachs over Worms beslist
over de vestiging van de wapenfa
briek Jorgen Hoyer. „Uitgerekend
m deze Internationale Vredes
week!", zegt een groep verontwaar-
fligde jongeren, die zich hebben
verzameld onder de noemer „Vrije
Progressieve Jongeren" en in hoofd
zaak afkomstig zijn uit Zuid-Lim-
ourg. Van minister De Block mag
oe fabriek zich in ons land vestigen,
e gemeenteraad van de Limburg-
e gemeente moet zich nu beraden
®vor het al dan niet grond beschik
baar stellen voor die vestiging.
De verontwaardiging van de jon
geren is gebaseerd op hun overtoi
lsi waPe"fabriek uit Dene
arken zou zijn geweerd, omdat
re«e j-an Amerika wapens zou leve-
i- j Se6ruikt zouden worden in
«a strijd in Vietnam.
Ze vinden trouwens, dat ze niet
Pieter Bruegel: Val der engelen (detail-foto van Max Seidel).
Mayken, de, dochter van zijn waar
schijnlijke leermeester Pieter Coecke;
dat hij bevriend was met Granvelle;
dat hij deel uitmaakte van het Ant
werpse St. Lucasgilde; dat er veel
verwarring is rond zijn geboorte
plaats etc. Dit en vele andere zaken
kunnen we lezen in twee nieuwe boe
ken; dat van prof. Marijnissen en in
„Onze Bruegel" van Bob Claessens
en Jeanne Rousseau. Maar het beste
leren we hem kennen door het leven
op zijn schilderijen te ondergaan op
de wijze waarop hij het .gezien heeft.
In Den Bosch is daartoe wel niet
de meest ideale, maar toch wel ac
ceptabele mogelijkheid aanwezig.
En als u het nog beter wilt proe
ven moet u maar naar Brussel gaan;
daar is het pas gerestaureerde Pie
ter Bruegelhuis in de Hoogstraat
weer heropend, terwijl er een ten
toonstelling van gravures is inge
richt. In het museum voor oude
kunst in Brussel aan de Regent
schapstraat zijn dan authentiek nog
te zien De Volkstelling van Bethle
hem; De val van Icarus; De aanbid
ding der wijzen en De val der op
standige engelen. Een uitgebreide do
cumentatie ever de schilder is er
momenteel bij tentoongesteld. In het
Noordbrabantse museum blijft de
tentoonstelling tot en met 26 oktober.
Tevens zijn er een aantal gravures,
gestoken naar Pieter Bruegel door
P. van der Heijden, Philip Galle en
J. Wierix, te zien. Een kunstmap
met redelijke reproducties (zwart
wit en kleur) en beschrijving is ver
krijgbaar.
HENK EGBERS
(ADVERTENTIE!
De Oostduitser Rolf Schneider
schreef een aantal verhalen, die in
Europa en Amerika vertaald
de aandacht hebben getrokken. Ze
zijn nu ook in het Nederlands ver
taald. Ze verdienen die aandacht.
„Bruggen en tralies" is de titel,
ontleend aan twee gelijknamige ver
halen, waarvan de eerste in Neder
land speelt. Schneider schrijft zake
lijk, met een genuanceerd' gevoel
voor het detail. De inhoud van de
verhalen is absurd, hard, meedo
genloos en lyrisch tegelijk. De ob
sessie van een oorlog, de dwaas
heid van de reclame, de (on)maat-
schappelijke verhoudingen, dreiging
en de fataliteit van ons bestaan,
allerlei gevoelens vanaf de bitte
re lach tot de pijnlijke kritische re
actie zijn tastbaar in de uiteen
lopende geschiedenissen. Daarbij
loopt een absurdistisch surrealisme
parrallel met een hard realisme,
waarbij het een het andere drage
lijk maakt. Je krijgt het gevoel, dat
de auteur zich een bedreigd mens
voelt, die zich ai schrijvend over
eind weet te houden. We kunnen
daarbij in het midden laten of het
Oostduitse of het hele wereldkli
maat de dieper liggende oorzaak is
van deze sfeer. Wij hebben in ieder
geval de verhalen, die zo duidelijk
weergeven dat onze intenties ver
der reiken dan wat ons dagelijks zo
vreemd voorkomt, geboeid gelezen
en kunnen ze ter lezing aanbevelen.
HENK EGBERS
Rolf Schneider: Bruggen en tra
lies. (Uitg. A.W. Bruna Zn., Witte
Beertjes 1237).
10.45
11.10
12.00
18.50
19.07
20.00
20.20
21.05
21.45
22.40
22.45
DIEREN IN DE DIEREN
TUIN, 4.
BRONNEN VAN ONZE
GESCHIEDENIS, 4
SLUITING
DE FABELTJESKRANT
MR. LAUREL EN MR. HARDY
JOURNAAL
ALWEER EEN NIEUWE'
HUISGENOTE
KLANKKLEUR
Bekende opera- en opretteme-
lodieën.
ACHTER HET NIEUWS -
SPECIAL
JOURNAAL
SLUITING
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 AMATEUR
Film van Bertus Klaassen.
20.00 JOURNAAL
20.20 BRANDPUNT
21.05 ADVOCAAT JUDD
22.40 JOURNAAL
22.45 SLUITING
14.00, 14.30, 15.00 en 17.50
SCHOOLTELEVISIE
17.45 - 17.50 NIEUWS
18.15 PETITE ABEILLE
18.30 SCHOOLTELEVISIE
18.55 AFFICHES
19.25 BONHOMMET ET TILAPIN
19.30 LA CRAVACHE D'OR
20.00 JOURNAAL
20.30 S'LL TE PLAIT, JOUE-MOI
LA FIN DU MONDE
21 20 LA BELGIQUE EN CHAN
SONS
21.50 ALBERTO MORAVIA, eCRI-
VAIN DE ROME
22.40 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 VERKIEZINGSPRAATJE
20.20 KONFLIKT IM FERNOST
21.05 REPORTAGE UIT BONN
21.20 EIN GROSSES RISIKO
Televisiefilm.
22.10 JOURNAAL
22.25 DIE KLASSE
Spel naar de roman van Her
mann Ungar.
23.35 JOURNAAL
14.05 -16.00 SCHOOLTELEVISIE
17.55 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 LUCEAT
19.30 ZIET U ER WAT IN?
19.45 HIER SPREEKT MEN NE
DERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
20.00 JOURNAAL
20.25 BOEMERANG '69.
20.55 DE LEEUWERIK
Spel van Jean Anouihl.
22.35 JOURNAAL
22.40 LIVING THEATRE
23.05 FILMREPORTAGE VAN
MANN SIMON
17.30 NIEUWS
17.35 SPORTPROGRAMMA
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 PAT UND PATACHON
19.10 VIER FRAUEN IM HAUS
19.45 HEUTE
20.15 POLITIEKE UITZENDING
20.20 SIR BASIL ZAHAROFF -
MAKLER DES TODES
Aansluitend: Nieuws
21.55 ALTERN ATIVEN
Vertriebene in Finnland.
22.25 DAGBOEK UIT DE KATHO
LIEKE KERK
22.40 NIEUWS
22.50 -23.35 FILMFORUM
Vrijda 26 september
HILVERSUM 1 402 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gev. progr. (12-22 Wij van het land;
12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nws. 12.41 Act.; 13.00 Raden-
■maar) 14.05 Schoolradio 14.30 Stereo:
TROS: 15.00 Disco-drive-in: licht pla-
tenprogramma 16.00 Nws- 16.02 Ste
reo: Iene Miene Muze: nieuws over
underground en westcoast music
16.30 Sterrebeeld: The Beatles: muz.
klankbeeld 17.00 Sportkompas 17.45
lijkse internationale oriëntatie in
Act. NCRV: 18.00 Stereo: Lichte koor
zang (opn.) 18.19 Uitzending van de
Anti Revolutionaire Partij 18.30 Nws.
NCRV: 18.41 Act. 19.00 Wereldpano
rama 19.10 Country and western ru
briek 19.40 Wijd als de wereld, weke-
kerk, zending en oekumene 19.50 Zo
maar Nazomers: licht platenprogr.
20-30 Mariken van Nieumeghen, hoor
spel. TROS: 22.00 Sentimental jour
ney muzikale herinneringen aan
vroeger jaren 22 30 Nws. 22.40 Med.
22.45 Weerwolf, vervolghoorspel 23.15
Licht gev. platenprogr. 23.45 Act.
23.55 Nieuws 24.00-02.00 Continu op
een oor: gev. programma (01.00-01-05
Nws.).
HILVERSUM 2 298 M
N.O.S.: 12.00 Blik op de wereld,
populair progr. over ontwikkelings
hulp. Overheidsvoorlichting12.30
Uitzending voor de landbouw 12.40
Stereo: Lichte grammofoonmuz. 12.50
Recht en slecht, praatje 13.00 Nws.
VARA: 13.11 Act. 13-20 Stereo: Mo
derne Franse muz. (gr.) N.O.S.: 14.10
Stereolichte grammafoonmuziek.
14.30 Moderne kamermuz. (opn.)
15.10 Van stad en platteland naar
een verstedelijkt Nederland, lez. 15.50
Stereo: Kapel van de Koninklijke
Nederlandse Luchtmacht (gr.) VP
RO: 16.00 Nws. 16.02 Na 20 jaar
leven in de DDR, klankbeeld 16-45
Amsterdams Studenten Kamerorkest:
moderne muziek. 17.40 Informa
tie achtergronden en commentaar
programma voor onvolwassenen
17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Opspraak
lez. 18.20 De vrije Gedachte: Mens
en medemens, lezing. 18.30 Hee: een
19.30 Nws. 19.35 Criterium: kunstkro
niek 20.00 De DDR 20 jaar: cul
tuur en ideologie, klankbeeld. VARA:
orkest en solist: semi-klassieke en
moderne muz. 22-30 Nws. 22.40 Act.
22.55 Stereo: Prettig weekend: licht
gev. platenprogr. 23.55-24.00 Nws.
Lynx (of los). AVRO: 15.00 Nws.
15-03 Muziek Boetiek: licht gev. mu-
ziekprogr. (16.00 Nws.) 17.00 Nws.
17.02 Radiojournaal 17.05-18.00 Zin
gende Bougie: gev. platenprogramma
voor automobilisten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.40-
12.48 Weerber., med. en SOS-berich-
ten voor de schippers) 12.55 Buiten
lands persoverzicht 13.00 Nws., weer
bericht. med., dagklapper en SOS-
berichten voor de schippers 13.20 Ta-
felmuziek 14-00 Nws. Aansluitend:
Schoolradio (15.00-15.03 Nws.) 16.00
Nws. 16.03 Beursberichten 16.09 Ier
se folkloremuziek 16 30 Etnische mu
ziek 17.00 Nws., weerber. en med.
Aansluitend: Jazzscene 18.00 Nws.
18.03 Popmuziek 18.28 Paardesportuit-
slagen 18 30 Grammofoonmuz- 18.35
Wegwijs wezen 18.40 Grammofoon
muz. 18.45 Sportkroniek 18.52 Taai-
wenken 18.55 Grammofoonmuz. 19.00
Nws., weerber., act. en weerpraatje
19.40 Oude muziek 20.15 Concert
20.30 Lez 21.00 Klassieke muz. 22-00
Nws., berichten en De Zeven Kunsten
22.15 Gev muz. (23.00-23.10 Nws.)
23.40-23.45 Nws.
Zaterdag 27 september
HILVERSUM 1 402 M
VARA: 5.00 Nws. 5.05 Eddy Becker-
Show (6.00-6.05 Nws.) NCRV: 7.00
Nws. 7-10 Het levende woord 7.15 Op
het eerste gehoor: lichte grammo
foonmuz. met nws. en act. 8.00 Nws.
8.11 Stereo: Muz. van Het Leger des
Heils (gr.) 8.30 Nws. 8 32 Stereo'. Se
mi-klassieke orkestmuziek (gr.) 9.10
Theologische Etherleergang. 9.35
Waterstanden 9.40 Voor de huisvrouw
10.15 Stereo: Londens Symfonie-or
kest: semi-klassieke muz- (gr.) 10.55
Tentoonstellingsagenda 11.00 Nws.
11.02 Vrede en ontwikkeling, lezing
11.15 Solarium: hoogtezonprogram-
ma voor iedereen 11.55 Med.
HILVERSUM 2 298 M
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym
nastiek 7.20 Socialistisch strijdlied
7.23 Weekendjeugdprogramma.
VPRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00
Nws. 8.11 Van de voorpagina 8.15
Z.O. 135: gev- programma 10.30 Film
muziek (gr.) 10.50 Voor nu en later,
lez. 11.00 Nws. 11.02 Een nieuw ge
luid: kennismaking met jonge arties
ten 11.25 Afrikaanse kroniek 11.45
Klatergoud, muzikaal feuilleton.
HILVERSUM 3 240 M EN FM HILVERSUM 3 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30 KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: gev.
(13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws. 14.03 programma (10.00 en 11.00 Nws.)
klaar zijn met te ageren tegen de
vestiging van de fabriek alleen. Ze
willen ook gaan streven naar een
mentaliteitsverandering van het per
soneel van zo'n fabriek. De meeste
werknemers interesseert het niet
wat ze maken, zeggen ze, „over
moraal en ethiek wordt niet ge
praat". Als de groep tegen deze
mentaliteit echter de strijd gaat
aanbinden valt er ook buiten de wa
penbranche nog heel wat werk te
verzetten.
„REEDS het schoolmeisje weet dat
ze als huisvrouw beter gehonoreerd
zal worden dan als werkende vrouw.
Er is altijd wel ergens een „werk
ezel" die haar trouwen wil".
Deze boude bewering komt uit de
mond van de arts H. Balner en is
opgetekend in het onlangs door de
Universitaire Pers uitgegeven boek
„De rechten van de vrouw" van J-
Kool - Smit. In het boek spreken
zich °ok Joke Kool - Smit, Mary
Zeldenrust - Noordanus en Andreas
Burnier over deze rechten en on-
rechten uit.
Maar wij blijven nog even bij en
kele voor de vrouwen minder vlei
ende citaten van de heer Balner:
„Vrouwen hoeven niet in dienst,
vrouwen hoeven dus ook niet te
sneuvelen en werken doen de mees
ten ook niet. Ze hoeven alleen maar
„meviouw van mijnheer" te worden
en ze zijn binnen. Dat is de schuld
van de mannen die zijn zo dom
haar kost wat kost slechts in huis
te willen laten werken". Hij zegt
niet, dat er ook een heleboel vrou
wen zijn, die niet anders zouden
willen en zelfs niet eens de moeite
nemen hun interessesfeer tot buiten
hun gezinskringetje uit te breiden.
En die zijn er.
Dokter Balner ageert in zijn uit
spraken tegen het gevreesde en
door zoveel Amerikaanse schrijvers
reeds als onderwerp genomen ver
doorgevoerde matriarchaat. De
macht van de vrouw die haar man,
zegt hij, „emotioneel castreert en
economisch uitzuigt". Hij ageert
niet eens ten onrechte. Want ook in
onze Europese (Nederlandse) sa
menleving ia dit verschijnsel niet
vreemd.
VROUWEN protesteren te weinig
tegen de rol, die de man haar op
dringt. Zij hebben zich althans niet
laten horen, toen de directeur van
een zuurkoolfabriek te Warmenhui-
zen deze uitspraak deed: „Het vul
len van plastic zakjes met zuurkool
en rode kool is typisch een vrpuwe-
lijke bezigheid".
Daarom liet hij 42 vrouwen uit
Zuidslavie komen. Met spijt zal hij
geconstateerd hebben, dat de Ne
derlandse vrouw zich daartoe niet
zo maar leent- Zeker niet, als de
mannen zo hoog op hun supergee-
maneipeerde troon blijven zitten en
de vrouw goed genoeg vinden voor
het vullen van zakjes en andere
huis- en tuinkarweitjes.
Tijdens oorlogen, als de mannen
afwezig waren, bleken de vrouwen
geschikt voor alle werkzaamheden,
zonder één uitzondering. Toen de
mannen weer thuis waren, bleef
voor de vrouw weer de rol over,
die (sommige) mannen haar zo
De vrouw in gouden prikkeldraad
kooitje.
graag toebedelen: zakjes vullen,
aardappelen schillen en niet eman
ciperen.
ieder geval voor verdachte goed af
gelopen Want de zaak werd verwe
zen, zodat hij voorlopig tot oktober
in het „fijne rusthuis" kan blijven
schilderen en schaken en twee keer
per week een bad nemen, O
„GEEN beter rusthuis dan het Alk-
maarse Huis van Bewaring". Dat
was zo'n beetje de inhoud van „het
pleidooi", dat een bejaarde kunst
schilder hield voor de rechtbank. Hij
stond er terecht voor oplichting. De
man zal wel blij geweest zijn dat er
wakkere rechercheurs rondlopen,
want hij werd tot zijn genoegen be
trapt en wist zich aldus weer van
een goed onderdak te verzekeren.
Verdergaand in zijn pleidooi: „Een
voortreffelijke verblijfplaats met ge
zellige kamers, een uitstekende be
diening, fijne kantine eninteres
sante mensen. Twee maa] per week
een bad en ik kan er schilderen,
schaken en boeiende gesprekken
voeren. Het is er stukken beter dan
in de logementen waar ik heb geze
ten" De politierechter, kennelijk on
der de indruk van het warme plei
dooi, beloofde in ieder geval de lof-
tuigingen door te spelen naar mi
nister Polak.
De eis van vier maanden met af
trek van voorarrest ging vergezeld
van de vraag van de officier „of -et
somg te kort was"De zaak is in
NEDERLANDS is geen dialect van
het Duits. Het is ook niet een min
derwaardige taal Beschamend is
het, dat wij zo veel woorden over
nemen uit het Engels (Sorry!) en
het Frans (Pardon!). Massa's be
drijven en muziekbands menen het
aan hun stand verplicht te zijn, om
zich een buitenlandse naam aan te
meten.
Lange tijd zijn Duitse namen ta
boe geweest, maar nu begint deze
taai zijn onkruidkop op te steken in
onze taal Blaaskapellen willen zich
graag sieren met een naam, zoals
„Bayerische Dorflcapelle", „Tiroler
Holzhackers" of „Die Lustige Ge
sellen". Sehr schon!
Redactie: Jan Smits
Bijdragen: José Toirkens
Rinus v. Bijnen
L