Kijk naar Lens op Pieter Brnegel in Den Bosch Peer was minder drollig dan hij lijkt te zijn Slik de pijn weg, tussen haakjes Booiz Vieux Brandy Spécial Drink'muit spomnuua [epadS AjMisia \iW!A zjoog Wape ns STEH Emancipatie I Emancipatie II Rustgeving Sehr ScSiöii Tralies NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Frans): DUITSLAND I: BELGIë (Nederlands): DUITSLAND II: Luister naar 11 DE STEM VAN VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1969 33 (Van onze Kunstredactie) DEN BOSCH „De werken van Pieter Bruegel kunnen moei lijk bijeengebracht worden voor tentoonstellingen", zegt de cata logus van de tentoonstelling „De fotograaf Max Seidel richt de lens op Bruegel" in het Noordbrabants museum te Den Bosch. Bijzondere attentie voor het woordje „moei lijk", want dit kon ook gezegd worden van de Jeroen Bosch ten toonstelling in '67 in hetzelfde museum. Het niet kunnen of willen hante ren van de moeilijkheidsgraad dan maar terzijde gelaten, nu kunnen we er een afschaduwing vinden van de ze schilder, die in vele opzichten ver want is aan Jeroen Bosch. De Duit se fotograaf Seidel uit Mittenwald was er twee jaar geleden ook met foto's als een instructief onderdeel van de Bosch tentoonstelling (ge maakt voor het boek van De Tol- nay), nu had hij toevallig foto's ge maakt voor een binnenkort te ver schijnen boek van de Brusselse prof. dr. R. Marijnissen. Vergrotingen er van zijn voor het Noordbrabantse museum voor enkele tienduizenden guldens aangekocht en tentoonge steld. Johan Willems zei bij de opening, dat Seidel gerekend moet worden tot de grote kunstfotografen van Euro pa. Seidel toont zich een uitstekend fotograaf van kunst met een gevoe lig oog voor het detail; hetgeen wel iets anders is dan kunstfotografie. In het boek van Marijnissen zullen ze het uitstekend doen. Een boek om in te bladeren en detailstudies te ma ken. Hoewel dergelijke vergrotingen na tuurlijk bezijden de waarheid staan, omdat ze zó niet gezien worden op het origineel, kunnen ze je toch een grotere greep geven op het oor spronkelijke schilderij in zijn tota liteit. Maar dat blijft in een vermoe den steken, omdat het slechts via een (meestal) zwartwit foto tot ons komt. Een groot gemis op deze expo sitie is de kleur. Het is vooral een educatieve tentoonstelling, die ons meer wegwijs maakt in het enorm gedetailleerde werk van Bruegel. Het vermoeden of de wijsheid om trent de echte Bruegels, opgeroepen via deze foto's maakt de sfeerloos heid van deze tentoonstelling alleen nog maar duidelijker. Dit Rembrandt- jaar is tevens een Bruegeljaar. In het Rijksmuseum is een goede en selecte Rembrandttentoonstelling te zien op dit moment. Aan een echte Bruegel-tentoonstelling komen we dan jammer genoeg piet toe. Wie had die moeten organiseren? Waar om zou een dergelijk initiatief niet in Breda gelegen kunnen hebben, dat in de analen van deze schil der een overigens twijfelachtige rol speelt. Het enige zekere is, dat hij op 5 september 1569 stierf te ADVERTENTIE) ^de snelle en zekere pijnverdrijver Brussel met achterlating van twee jonge kinderen, die later zij het minder spectaculair him vader zouden volgen ais de Fluwelen en Helse Bruegel, Pieter Bruegel, de Oude, krijgt door Carol van Man der als geboorteplaats aangewezen „Bruegel bij Breda". Van de his torie kreeg hij nog de bijnaam Boe- rem-Bruegel, Vieze Bruegel of Peer den Drol aangemeten. Hij was een Brabander; dat staat vast. Vandaar waarschijnlijk deze plastische bijna men. Maar evenmin als deze namen juist zijn was de carnavaleske vie ring van de enige Bruegel herden king in Nederlands Brabant (te Hee- ze) juist. Het mag allemaal, maar het zijn niet de juiste typeringen voor deze schilder aldus Marijnissen. Ook al geven zijn schilderijen er ogenschijn lijk aanleiding toe. De 108 foto's en detailvergrotingen van zijn schilde rijen in het Bossche museum ver tellen ons over de tijd en sfeer waar in Bruegel in het Nederlands-Belgi sche Brabant geleefd en gewerkt heeft. De tijd van Bruegel was een woe lige; reformatie, inquisitie, hagepre- dikers, maar ook die van Erasmus" Lof der zotheid, die o.a. zei: „De hoogste zaligheid voor de mensen is een soort waanzin". En: „Zeker staat onder de vele lofwaardige ei genschappen van Bacchus deze te recht het hoogst, dat hij de muize nissen wegspeeltMuizenissen waren er genoeg. De miserabele so ciale omstandigheden, het kerkelijk en maatschappelijke geweld eisten talrijke plengoffers aan Bacchus. Bruegel maakte daaromtrent morali serende prenten en doeken. Niet als een moralist met bezwerende vinger omhoog, maar eerder hoofdschud dend en zelf mede-slachtoffer; he kelend en ironiserend. Zonder nu direct zwaarwichtig te willen doen: achter de zuipende, vrijende, vretende boeren en buiten lui van Bruegel gaat zijn tijd schuil, die zwaar ging onder geweld, armoe de en dood. Heel direct en plastisch is dat bijvoorbeeld te zien in De triomf van de Dood, De kinder moord van Bethlehem e.a. bijbelse motieven plaatst hij in zijn eigen mi lieu; de Herodes-inpuisitie staat door de Brabantse dorpen heen. Bruegel is daarbij vooral 'n verteller. Zijn schil derijen en tekeningen staan bars tensvol met taferelen, gevat in prach tige kleurrijke schema's, waarbij de invloed van zijn reis door de Itali aanse renaisance speurbaar is, zon der zijn eigenheid te verliezen. Landschappen en mensentypen in moralistische scenes, die niet verve len of irriteren, maar boeien. Op een paneel van 117 x 163 cm speelt hij het klaar 85 Vlaamse spreek woorden uit te beelden zonder te vervallen in gepietepeuter. Op deze tentoonstelling worden we „in alle standen" geconfronteerd met zijn bijbelse en moraliserende wer- zijn bijbelse en moralistische wer ken. De toren van Babel kun je na tuurlijk beter authentiek gaan bekij ken bij Boymans, maar voor de rest moeten we naar het buitenland. Daarom is dit grote prentenboek voor velen waarschijnlijk toch wel een interessante eerste kennisma king met een wat ruimer overzicht van deze kunstenaar. De drie aan biddingen der koningen, De kruis draging, De val der engelen, De pa rabel der blinden en andere bijbelse motieven getuigen van een authen tiek meesterschap, al is invloed van Jeroen Bosch onmiskenbaar; of was het vooral van de tijdgeest? Bij de moraliserende werken natuurlijk de Dulle Griet; Schaatsenrijders; Brui- lofsdans; Boerendans, Kinderspelen (waarvan de meesten nu nog bekend zijn); Bruidsmaal e.a. Zijn schilderijen zijn vooral ver tellende schilderijen. Ze vertellen van de tijd waarin Bruegel leefde; ze vertellen een stuk historische tra giek, al is deze dikwijls uiterlijk ver borgen onder grollige toestanden: Exact weten we van Bruegel zelf niet zo veel. We weten dat zijn be staan zich vooral afgespeeld heeft tussen de steden Brussel en Ant werpen; dat hij getrouwd was met IN deze Vredesweek wordt vrijdag ®>or de gemeenteraad van het Lim burgse Ubachs over Worms beslist over de vestiging van de wapenfa briek Jorgen Hoyer. „Uitgerekend m deze Internationale Vredes week!", zegt een groep verontwaar- fligde jongeren, die zich hebben verzameld onder de noemer „Vrije Progressieve Jongeren" en in hoofd zaak afkomstig zijn uit Zuid-Lim- ourg. Van minister De Block mag oe fabriek zich in ons land vestigen, e gemeenteraad van de Limburg- e gemeente moet zich nu beraden ®vor het al dan niet grond beschik baar stellen voor die vestiging. De verontwaardiging van de jon geren is gebaseerd op hun overtoi lsi waPe"fabriek uit Dene arken zou zijn geweerd, omdat re«e j-an Amerika wapens zou leve- i- j Se6ruikt zouden worden in «a strijd in Vietnam. Ze vinden trouwens, dat ze niet Pieter Bruegel: Val der engelen (detail-foto van Max Seidel). Mayken, de, dochter van zijn waar schijnlijke leermeester Pieter Coecke; dat hij bevriend was met Granvelle; dat hij deel uitmaakte van het Ant werpse St. Lucasgilde; dat er veel verwarring is rond zijn geboorte plaats etc. Dit en vele andere zaken kunnen we lezen in twee nieuwe boe ken; dat van prof. Marijnissen en in „Onze Bruegel" van Bob Claessens en Jeanne Rousseau. Maar het beste leren we hem kennen door het leven op zijn schilderijen te ondergaan op de wijze waarop hij het .gezien heeft. In Den Bosch is daartoe wel niet de meest ideale, maar toch wel ac ceptabele mogelijkheid aanwezig. En als u het nog beter wilt proe ven moet u maar naar Brussel gaan; daar is het pas gerestaureerde Pie ter Bruegelhuis in de Hoogstraat weer heropend, terwijl er een ten toonstelling van gravures is inge richt. In het museum voor oude kunst in Brussel aan de Regent schapstraat zijn dan authentiek nog te zien De Volkstelling van Bethle hem; De val van Icarus; De aanbid ding der wijzen en De val der op standige engelen. Een uitgebreide do cumentatie ever de schilder is er momenteel bij tentoongesteld. In het Noordbrabantse museum blijft de tentoonstelling tot en met 26 oktober. Tevens zijn er een aantal gravures, gestoken naar Pieter Bruegel door P. van der Heijden, Philip Galle en J. Wierix, te zien. Een kunstmap met redelijke reproducties (zwart wit en kleur) en beschrijving is ver krijgbaar. HENK EGBERS (ADVERTENTIE! De Oostduitser Rolf Schneider schreef een aantal verhalen, die in Europa en Amerika vertaald de aandacht hebben getrokken. Ze zijn nu ook in het Nederlands ver taald. Ze verdienen die aandacht. „Bruggen en tralies" is de titel, ontleend aan twee gelijknamige ver halen, waarvan de eerste in Neder land speelt. Schneider schrijft zake lijk, met een genuanceerd' gevoel voor het detail. De inhoud van de verhalen is absurd, hard, meedo genloos en lyrisch tegelijk. De ob sessie van een oorlog, de dwaas heid van de reclame, de (on)maat- schappelijke verhoudingen, dreiging en de fataliteit van ons bestaan, allerlei gevoelens vanaf de bitte re lach tot de pijnlijke kritische re actie zijn tastbaar in de uiteen lopende geschiedenissen. Daarbij loopt een absurdistisch surrealisme parrallel met een hard realisme, waarbij het een het andere drage lijk maakt. Je krijgt het gevoel, dat de auteur zich een bedreigd mens voelt, die zich ai schrijvend over eind weet te houden. We kunnen daarbij in het midden laten of het Oostduitse of het hele wereldkli maat de dieper liggende oorzaak is van deze sfeer. Wij hebben in ieder geval de verhalen, die zo duidelijk weergeven dat onze intenties ver der reiken dan wat ons dagelijks zo vreemd voorkomt, geboeid gelezen en kunnen ze ter lezing aanbevelen. HENK EGBERS Rolf Schneider: Bruggen en tra lies. (Uitg. A.W. Bruna Zn., Witte Beertjes 1237). 10.45 11.10 12.00 18.50 19.07 20.00 20.20 21.05 21.45 22.40 22.45 DIEREN IN DE DIEREN TUIN, 4. BRONNEN VAN ONZE GESCHIEDENIS, 4 SLUITING DE FABELTJESKRANT MR. LAUREL EN MR. HARDY JOURNAAL ALWEER EEN NIEUWE' HUISGENOTE KLANKKLEUR Bekende opera- en opretteme- lodieën. ACHTER HET NIEUWS - SPECIAL JOURNAAL SLUITING 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 AMATEUR Film van Bertus Klaassen. 20.00 JOURNAAL 20.20 BRANDPUNT 21.05 ADVOCAAT JUDD 22.40 JOURNAAL 22.45 SLUITING 14.00, 14.30, 15.00 en 17.50 SCHOOLTELEVISIE 17.45 - 17.50 NIEUWS 18.15 PETITE ABEILLE 18.30 SCHOOLTELEVISIE 18.55 AFFICHES 19.25 BONHOMMET ET TILAPIN 19.30 LA CRAVACHE D'OR 20.00 JOURNAAL 20.30 S'LL TE PLAIT, JOUE-MOI LA FIN DU MONDE 21 20 LA BELGIQUE EN CHAN SONS 21.50 ALBERTO MORAVIA, eCRI- VAIN DE ROME 22.40 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 VERKIEZINGSPRAATJE 20.20 KONFLIKT IM FERNOST 21.05 REPORTAGE UIT BONN 21.20 EIN GROSSES RISIKO Televisiefilm. 22.10 JOURNAAL 22.25 DIE KLASSE Spel naar de roman van Her mann Ungar. 23.35 JOURNAAL 14.05 -16.00 SCHOOLTELEVISIE 17.55 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 LUCEAT 19.30 ZIET U ER WAT IN? 19.45 HIER SPREEKT MEN NE DERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 20.00 JOURNAAL 20.25 BOEMERANG '69. 20.55 DE LEEUWERIK Spel van Jean Anouihl. 22.35 JOURNAAL 22.40 LIVING THEATRE 23.05 FILMREPORTAGE VAN MANN SIMON 17.30 NIEUWS 17.35 SPORTPROGRAMMA 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 PAT UND PATACHON 19.10 VIER FRAUEN IM HAUS 19.45 HEUTE 20.15 POLITIEKE UITZENDING 20.20 SIR BASIL ZAHAROFF - MAKLER DES TODES Aansluitend: Nieuws 21.55 ALTERN ATIVEN Vertriebene in Finnland. 22.25 DAGBOEK UIT DE KATHO LIEKE KERK 22.40 NIEUWS 22.50 -23.35 FILMFORUM Vrijda 26 september HILVERSUM 1 402 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gev. progr. (12-22 Wij van het land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Act.; 13.00 Raden- ■maar) 14.05 Schoolradio 14.30 Stereo: TROS: 15.00 Disco-drive-in: licht pla- tenprogramma 16.00 Nws- 16.02 Ste reo: Iene Miene Muze: nieuws over underground en westcoast music 16.30 Sterrebeeld: The Beatles: muz. klankbeeld 17.00 Sportkompas 17.45 lijkse internationale oriëntatie in Act. NCRV: 18.00 Stereo: Lichte koor zang (opn.) 18.19 Uitzending van de Anti Revolutionaire Partij 18.30 Nws. NCRV: 18.41 Act. 19.00 Wereldpano rama 19.10 Country and western ru briek 19.40 Wijd als de wereld, weke- kerk, zending en oekumene 19.50 Zo maar Nazomers: licht platenprogr. 20-30 Mariken van Nieumeghen, hoor spel. TROS: 22.00 Sentimental jour ney muzikale herinneringen aan vroeger jaren 22 30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Weerwolf, vervolghoorspel 23.15 Licht gev. platenprogr. 23.45 Act. 23.55 Nieuws 24.00-02.00 Continu op een oor: gev. programma (01.00-01-05 Nws.). HILVERSUM 2 298 M N.O.S.: 12.00 Blik op de wereld, populair progr. over ontwikkelings hulp. Overheidsvoorlichting12.30 Uitzending voor de landbouw 12.40 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 12.50 Recht en slecht, praatje 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act. 13-20 Stereo: Mo derne Franse muz. (gr.) N.O.S.: 14.10 Stereolichte grammafoonmuziek. 14.30 Moderne kamermuz. (opn.) 15.10 Van stad en platteland naar een verstedelijkt Nederland, lez. 15.50 Stereo: Kapel van de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht (gr.) VP RO: 16.00 Nws. 16.02 Na 20 jaar leven in de DDR, klankbeeld 16-45 Amsterdams Studenten Kamerorkest: moderne muziek. 17.40 Informa tie achtergronden en commentaar programma voor onvolwassenen 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Opspraak lez. 18.20 De vrije Gedachte: Mens en medemens, lezing. 18.30 Hee: een 19.30 Nws. 19.35 Criterium: kunstkro niek 20.00 De DDR 20 jaar: cul tuur en ideologie, klankbeeld. VARA: orkest en solist: semi-klassieke en moderne muz. 22-30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Prettig weekend: licht gev. platenprogr. 23.55-24.00 Nws. Lynx (of los). AVRO: 15.00 Nws. 15-03 Muziek Boetiek: licht gev. mu- ziekprogr. (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal 17.05-18.00 Zin gende Bougie: gev. platenprogramma voor automobilisten. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.40- 12.48 Weerber., med. en SOS-berich- ten voor de schippers) 12.55 Buiten lands persoverzicht 13.00 Nws., weer bericht. med., dagklapper en SOS- berichten voor de schippers 13.20 Ta- felmuziek 14-00 Nws. Aansluitend: Schoolradio (15.00-15.03 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten 16.09 Ier se folkloremuziek 16 30 Etnische mu ziek 17.00 Nws., weerber. en med. Aansluitend: Jazzscene 18.00 Nws. 18.03 Popmuziek 18.28 Paardesportuit- slagen 18 30 Grammofoonmuz- 18.35 Wegwijs wezen 18.40 Grammofoon muz. 18.45 Sportkroniek 18.52 Taai- wenken 18.55 Grammofoonmuz. 19.00 Nws., weerber., act. en weerpraatje 19.40 Oude muziek 20.15 Concert 20.30 Lez 21.00 Klassieke muz. 22-00 Nws., berichten en De Zeven Kunsten 22.15 Gev muz. (23.00-23.10 Nws.) 23.40-23.45 Nws. Zaterdag 27 september HILVERSUM 1 402 M VARA: 5.00 Nws. 5.05 Eddy Becker- Show (6.00-6.05 Nws.) NCRV: 7.00 Nws. 7-10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor: lichte grammo foonmuz. met nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Muz. van Het Leger des Heils (gr.) 8.30 Nws. 8 32 Stereo'. Se mi-klassieke orkestmuziek (gr.) 9.10 Theologische Etherleergang. 9.35 Waterstanden 9.40 Voor de huisvrouw 10.15 Stereo: Londens Symfonie-or kest: semi-klassieke muz- (gr.) 10.55 Tentoonstellingsagenda 11.00 Nws. 11.02 Vrede en ontwikkeling, lezing 11.15 Solarium: hoogtezonprogram- ma voor iedereen 11.55 Med. HILVERSUM 2 298 M VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym nastiek 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23 Weekendjeugdprogramma. VPRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws. 8.11 Van de voorpagina 8.15 Z.O. 135: gev- programma 10.30 Film muziek (gr.) 10.50 Voor nu en later, lez. 11.00 Nws. 11.02 Een nieuw ge luid: kennismaking met jonge arties ten 11.25 Afrikaanse kroniek 11.45 Klatergoud, muzikaal feuilleton. HILVERSUM 3 240 M EN FM HILVERSUM 3 240 M EN FM VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30 KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: gev. (13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws. 14.03 programma (10.00 en 11.00 Nws.) klaar zijn met te ageren tegen de vestiging van de fabriek alleen. Ze willen ook gaan streven naar een mentaliteitsverandering van het per soneel van zo'n fabriek. De meeste werknemers interesseert het niet wat ze maken, zeggen ze, „over moraal en ethiek wordt niet ge praat". Als de groep tegen deze mentaliteit echter de strijd gaat aanbinden valt er ook buiten de wa penbranche nog heel wat werk te verzetten. „REEDS het schoolmeisje weet dat ze als huisvrouw beter gehonoreerd zal worden dan als werkende vrouw. Er is altijd wel ergens een „werk ezel" die haar trouwen wil". Deze boude bewering komt uit de mond van de arts H. Balner en is opgetekend in het onlangs door de Universitaire Pers uitgegeven boek „De rechten van de vrouw" van J- Kool - Smit. In het boek spreken zich °ok Joke Kool - Smit, Mary Zeldenrust - Noordanus en Andreas Burnier over deze rechten en on- rechten uit. Maar wij blijven nog even bij en kele voor de vrouwen minder vlei ende citaten van de heer Balner: „Vrouwen hoeven niet in dienst, vrouwen hoeven dus ook niet te sneuvelen en werken doen de mees ten ook niet. Ze hoeven alleen maar „meviouw van mijnheer" te worden en ze zijn binnen. Dat is de schuld van de mannen die zijn zo dom haar kost wat kost slechts in huis te willen laten werken". Hij zegt niet, dat er ook een heleboel vrou wen zijn, die niet anders zouden willen en zelfs niet eens de moeite nemen hun interessesfeer tot buiten hun gezinskringetje uit te breiden. En die zijn er. Dokter Balner ageert in zijn uit spraken tegen het gevreesde en door zoveel Amerikaanse schrijvers reeds als onderwerp genomen ver doorgevoerde matriarchaat. De macht van de vrouw die haar man, zegt hij, „emotioneel castreert en economisch uitzuigt". Hij ageert niet eens ten onrechte. Want ook in onze Europese (Nederlandse) sa menleving ia dit verschijnsel niet vreemd. VROUWEN protesteren te weinig tegen de rol, die de man haar op dringt. Zij hebben zich althans niet laten horen, toen de directeur van een zuurkoolfabriek te Warmenhui- zen deze uitspraak deed: „Het vul len van plastic zakjes met zuurkool en rode kool is typisch een vrpuwe- lijke bezigheid". Daarom liet hij 42 vrouwen uit Zuidslavie komen. Met spijt zal hij geconstateerd hebben, dat de Ne derlandse vrouw zich daartoe niet zo maar leent- Zeker niet, als de mannen zo hoog op hun supergee- maneipeerde troon blijven zitten en de vrouw goed genoeg vinden voor het vullen van zakjes en andere huis- en tuinkarweitjes. Tijdens oorlogen, als de mannen afwezig waren, bleken de vrouwen geschikt voor alle werkzaamheden, zonder één uitzondering. Toen de mannen weer thuis waren, bleef voor de vrouw weer de rol over, die (sommige) mannen haar zo De vrouw in gouden prikkeldraad kooitje. graag toebedelen: zakjes vullen, aardappelen schillen en niet eman ciperen. ieder geval voor verdachte goed af gelopen Want de zaak werd verwe zen, zodat hij voorlopig tot oktober in het „fijne rusthuis" kan blijven schilderen en schaken en twee keer per week een bad nemen, O „GEEN beter rusthuis dan het Alk- maarse Huis van Bewaring". Dat was zo'n beetje de inhoud van „het pleidooi", dat een bejaarde kunst schilder hield voor de rechtbank. Hij stond er terecht voor oplichting. De man zal wel blij geweest zijn dat er wakkere rechercheurs rondlopen, want hij werd tot zijn genoegen be trapt en wist zich aldus weer van een goed onderdak te verzekeren. Verdergaand in zijn pleidooi: „Een voortreffelijke verblijfplaats met ge zellige kamers, een uitstekende be diening, fijne kantine eninteres sante mensen. Twee maa] per week een bad en ik kan er schilderen, schaken en boeiende gesprekken voeren. Het is er stukken beter dan in de logementen waar ik heb geze ten" De politierechter, kennelijk on der de indruk van het warme plei dooi, beloofde in ieder geval de lof- tuigingen door te spelen naar mi nister Polak. De eis van vier maanden met af trek van voorarrest ging vergezeld van de vraag van de officier „of -et somg te kort was"De zaak is in NEDERLANDS is geen dialect van het Duits. Het is ook niet een min derwaardige taal Beschamend is het, dat wij zo veel woorden over nemen uit het Engels (Sorry!) en het Frans (Pardon!). Massa's be drijven en muziekbands menen het aan hun stand verplicht te zijn, om zich een buitenlandse naam aan te meten. Lange tijd zijn Duitse namen ta boe geweest, maar nu begint deze taai zijn onkruidkop op te steken in onze taal Blaaskapellen willen zich graag sieren met een naam, zoals „Bayerische Dorflcapelle", „Tiroler Holzhackers" of „Die Lustige Ge sellen". Sehr schon! Redactie: Jan Smits Bijdragen: José Toirkens Rinus v. Bijnen L

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11