i r
BUSBEDRIJVEN IN NOOD
Rijkssubsidie kan eenheid van
Zeeuws vervoer versnellen
culina
11
7T
sw
Iferdhif
geld
m
BAAS BOVEN BAAS
m
Weinig gratis appels
Zeeland presenteert zich
op Femina Rotterdam
Enigt
In gesprek met
regen
Geen hts
in Zeeuwse
kanaalzone
Kiep
^NDAAG
IORGEN
nieuws uit
n streek
g. 3-5
Gedeputeerde
J. van Dongen
„Concentratie
gewenst en
niet te
vermijden
't keukencentrum
Delta-vervoer
4 H*1-"
m «s
u
op
l o fp.
tkN l i
Ajx jx
ZVTM
SBM
Opbrengst actie
Bekkerssticliting
naar 7 miljoen
Zonnebloem
van 4.60 meter
Lastig jaar voor
Waterleidingm i j
Z.-Vlaanderen
BIJ DE
SPAR
Deltaroute
Hoogtepunt van
VVH-clag:
korte praatjes
turfschip breda
ijdag 26 september.
Zoom: 3.56 en 16.12;
3.17 en 15.18; Made-
i.41 en 18.39; Terneu-
14.39; Vlissingen: 2.05
neldinge: 3-46 en 16.02.
LM, CONCERT
ENZ.
20.30 uur Jeugd en
irry Verbeke-kwartet
20 uur F ons Jansen:
andermaal"
volkomen huwelijk
kier van Sankt Pauli
■aiJrenstein komt terug
'e slag om El Alamein
Charly
let brein
poester
ïverschrokken
langste dag
ejaagd door de wind
ie man, de trots en de
rie jongens, twee meis-
schat
lullitt
onge wilden
g Zeer geleerde dames,
(INSTELLINGEN
G
adhuis 1017 uur
iquarellen van de Chi-
kunstenaar Siegward
n. 30 sept.)
utzaerte Tentoonstelling
rijen door Roel Frankot
ipark De 10e Biënnale
aouwkust (t.m. 5 okt.)
DIVERSEN
EN
9 uur Raadsvergadering
lONS^ELLINGEN
G
tadhuis 1017 uur
iquarellen van de Chi-
kunstenaar Siegward
n. 30 sept.)
utzaerte Tentoonstelling
rijen door Roel Frankot
ipark De 10e Biënnale
louwkunst (t.m. 5 okt.)
DIVERSEN
T
p-vrienden 19.30 uur
:ze rubriek tel. 01180-
frus 116 in Middelburg.
DE STEM VAN DONDERDAG 25 SEPTEMEER 1969
11
(Van een onzer verslaggevers;
MIDDELBURG „De steeds
ongunstiger wordende financiële
resultaten dwingen de vervoers
bedrijven tot een zo efficiënt mo
gelijke werkwijze. Om dat te
kunnen bereiken, zeker op lan
gere termijn, lijkt mij een ver
groting van de bedrijfseenheden
een vereiste.
Persoonlijk ben ik ervan over
tuigd, dat er in Zeeland bij de
vervoersbedrijven sprake is van
een kentering in het denken
naar een of andere vorm van
samengaan.
Hoe en wanneer, dat zou kun
nen gebeuren valt nu nog niet te
zeggen. Er zijn nog vele prak
tische bezwaren. Als het water
tot boven de lippen zal zijn ge
stegen, zal er echter iets móeten
gebeuren."
Aldus de heer J. M. A. C. van
Dongen, lid van Gedeputeerde
Staten van Zeeland De heer Van
Dongen wijst erop dat Zeeland
•T. VAN DONGEN
als de tunnel klaar is
zijn typisch eigen vraagstukken
op vervoersgebied kent. „Zee
land bezit één spoorlijn, van oost
naar west. Er is weinig kans op,
flat dit Zeeuwse spoorwegnet
uitbreiding zal ondergaan. Daar
het noord-zuid-verkeer sterk
toeneemt, is het duidelijk dat de
autobus hier een belangrijke rol
heeft te vervullen. Zeker hier
zou een taak liggen voor één
Zeeuwse vervoersmaatschappij.
Men dient n.l. niet alleen na te
gaan hoe de financiële situatie
in de bestaande ondernemingen
thans kan worden verbeterd,
maar ook hoe nu en straks het
publiek een zo goed mogelijke
dienstregeling kan worden ge
presenteerd. Dat publiek accep
teert het niet meer dat veelvul
dig en onnodig moet worden
overgestapt, alleen omdat men
binnen een bepaald gebied van
de diensten van verschillende
busondernemingen gebruik moet
maken. Als de tunnel onder de
Weslerschelde klaar is, bestaat er
een goede kans de eenheid in het
Zeeuwse vervoer te realiseren",
aldus de heer Van Dongen.
(ADVERTENTIE)
De keuken in landhuisstijl
Baronielaan 59
Breda
Vooruitzichten
voor vrijdag
cn zaterdag,
opgesteld door
het K.N.M.I.:
Veranderlijk
met
waarschijnlijk
enige regen
en overdag lagere temperaturen.
milfe,rfV001"uitziehten in cijfers ge
middeld over Nederland.
w e r yüdag: aantal uren zon: 1
vo„ 0 tot 4 graden bo-
vpo-normaalmax.-temp.: van onge-
"ormaal tot 3 graden boven
va„ op een droge periode
kana1? Snt 12 uur: 90 procent;
Procent* 680 geheel droog etmaal: 50
^aterdag: aantal uren zon: 0
ven iemp': 0 tot 5 ëraden bo-
normaab^t max-"temP" omstreeks
van min ?ans een droge periode
kansm J.2 uur: 80 Procent:
Mocent. Êeheel etmaal: 49
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT/TERNEUZEN Het moet niet uilgesloten wor
den geacht dat de rijksbijdrage van vijftièn miljoen gulden
voor met verlies werkende busbedrijven op den duur de een
heid van het streekvervoer zullen bevorderen. Men mag aan
nemen, dat van de kant van het departement van Verkeer en
Waterstaat aandrang zal worden uitgeoefend om door eon-
centrtie van vervoerondernemingen de efficiency in de be
drijfsvoering te bevorderen.
Het is echter de vraag of langs deze weg de Zeeuwse ver.
voerbedrijven binnen afzienbare tijd tot meer eenheid zullen
worden gebracht. Tot nu toe hebben alleen de ZVTM en de
AMZ van de rijkssubsidie geprofileerd. De positie van de
overige Zeeuwse bedrijven (zes in getal), hoewel niet floris
sant, is nog niet van dien aard dat men, althans over het lopen
de jaar, voor een rijksbijdrage in aanmerking zal komen.
Het is wel zeker dat men in Utrecht
zetel van de N.S. elk initiatief
om tot een zekere schaalvergroting
in het Zeeuwse vervoer te geraken
met instemming zal begroeten. De
spoorwegen hebben meerderheidsbe
langen in de Rotterdamsche Tram
weg-Maatschappij (RTM) en in
Streekvervoer Walcheren en een
minderheidsdeelneming in de Stoom
tram BreskensMaldegem. Het gaal
NS daarbij niet in de eerste plaats
om besparingen die meer in de
beheerskosten dan in de exploitatie
zullen worden verkregen maar om
de verbetering van het verzorgings
niveau en de vereenvoudiging van
het openbare vervoer voor het pu
bliek. Een dergelijk initiatief zou
kunnen worden genomen door het
provinciaal bestuur, maar bijvoor
beeld ook door een of meer van de
betrokken streekvervoerders. Men
zou in dat verband aan de RTM kun
nen denken als krachtigste onder
neming, die bovendien alle verbin
dingen tussen Rotterdam en Goes
onderhoudt.
55
Overigens, zo vernamen wij in
Utrecht, behoeft nog niet direct aan
een „Delta-vervoerbedrijf" te worden
gedacht waarin alle bestaande onder
nemingen opgaan. Het kan ook een
samenwerkingsorgaan worden, waar
binnen de huidige bedrijven een ze
kere autonomie blijven genieten. Een
dergelijke opzet is in Zeeland niet
onbekend: de Auto-Maatschappij Zee
land is er een voorbeeld van.
Intussen moet betwijfeld worden of
de geesten bij de Zeeuwse vervoers-
mensen voor deze gedachte al rijp
zijn. Zo stelt de heer L. Leendertse
f N
C-Vü"*f-*£
M
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Deze twee aan
prijzingen zijn in een en dezelfde su
permarkt in Terneuzen-Zuid te zien.
Een met „vier k.g. voor f 1,98" is
van de supermarkt zelf. Het kaartje
met de andere aanbieding prijkt op
dal A0''" mlA sratis advertenties,
dat de zelfbediemngszaak als servi
ce voor zijn klanten ter beschikking
heeft gesteld. Baas boven baas dus
onder een dak. In ieder geval kan
de leiding van de supermarkt gevoel
voor sportiviteit niet ontzegd worden.
uit Kruiningen, een van de drie di
recteuren van AMZ: „Over een sa
mengaan in Zeeland hebben wij nog
nooit gesproken. Eerlijk gezegd zie ik
er ook niet veel in. Een onderneming
kan ook té groot worden, zodat je het
overzicht verliest. Denk eens aan al
die verspreide garages. Er moet toch
binnen een redelijke afstand een
werkplaats voor reparatie en onder
houd ter beschikking zijn?"
Het gaat de AMZ al evenmin als
de andere openbare vervoersbedrij
ven voor de wind.
Directeur Leendertse zegt daar
over: „Alleen al in mijn rayon kan ik
over 1968 rekenen op een verlies van
rond de veertig duizend gulden. Dat
zal in de andere rayons niet veel min
der zijn. Uiteraard zullen die verlie
zen op de eerste plaats door de ven
noten zelf moeten worden gedragen.
Ook wij hebben de minister om een
aandeel uit de pot van drie miljoen
over 1969 gevraagd. Ons is voorlopig
een bedrag van twintigduizend gul
den toegewezen. Wij moeten echter
ons gezamenlijke jaarverslag nog
naar Den Haag opsturen, zodat de
kans nog bestaat, dat wij tenminste
een deel van dat geld, dat al aan ons
is overgemaakt, weer moeten terug
storten."
ZVTM-directeur ir. J. F. Denie:
is al evenmin optimistisch:
„Vorig jaar leed onze onderneming
een verlies van niet minder dan
144.000 gulden. Vooral door de ener
zijds steeds stijgende lonen, die bij
ons zestig tot zeventig procent van de
bedrijfskosten uitmaken en het an
derzijds dalende vervoersaanbod zal
ook dit jaar op een aanzienlijk tekort
moeten worden gerekend.
Wij hebben met onze onderneming
een uitgestrekt gebied waarin tach
tigduizend mensen wonen te ver
zorgen. De af te leggen afstanden zijn
dus veelal groot, het aantal te ver
voeren passagiers gering. Indien er
geen hulp van buitenaf komt, zou dus
de logische consequentie van de hui
dige gang van zaken zijn, dat wij,
noodgedwongen, in een aantal lijn
diensten het mes moeten zetten. Met
andere woorden, als van ons wordt
verlangd, dat deze diensten in stand
worden gehouden, dan zal de over
heid daar wat voor over moeten heb
ben."
Naar de mening van de heer Denie
zou een samengaan van de vervoers
onderneming in Zeeland op zich geen
garantie opleveren voor een gezon
dere financiële situatie. Wel gelooft
de heer Denie, dat „een grotere een
heid meer mogelijkheden voor be
paalde verrichtingen" heeft. De tot
standkoming van een „Zeeuwse ver
voersmaatschappij acht hij „een zeer
complexe zaak", door de uiteenlopen
de kapitaalsstructuur van de betrok
ken bedrijven."
Zijn collega in Zeeuwsch-Vlaande-
ren, drs. P. C. G. Vroegop van de
SBM, meent dat de Westerschelde
voorlopig nog een natuurlijke bar-
DEN BOSCH (ANP) Blijkens
een mededeling van het bestuur van
de stichting Bisschop Bekkers te Den
Bosch bedroeg per medio september
het totaal aan binnengekomen giften
voor de op 9 mei van dit jaar inge
zette actie f 6.601.548.18.
Het vervoer in de smalle strook
van Zeeuwsch-Vlaanderen wordt nog
gedeeld door twee busbedrijven. Hun
wagens staan naast elkaar aan het
veer van Breskens, maar verder dan
het gezamenlijk gebruik van het bus
station gaat de samenwerking niet.
rière vormt tegen de eenwording van
het Zeeuwse streekvervoer. Hij be
treurt het echter dat het in Zeeuwsch-
Vlaanderen zelfs nog niet tot een ge
sprek over enigerlei vorm van sa
mengaan is kunnen komen.
Voor de directeur van Streekver
voer Walcheren, de heer J. P. L. van
Manen, wordt de zaak pas werkelijk
van belang als er een rechtstreekse
verbinding tussen Schouwen en Wal
cheren via Noord-Beveland mogelijk
wordt via de dam in de Oosterschel-
de. Dat is pas over tien jaar. En dan:
decentralisatie kost ook geld.
(Van onze, correspondent)
RILLAND-BATH Bij J. Zuyd-
wegt aan die Hoofdweg te Ril-
land-Bath groeit in zijn tuin een
zonnebloemplant van enorme
omvang. De hoogte van deze
plant is 4.60 meter, terwijl de
bloem die er aan zit in de top
van de plant een diameter heeft
van 52 cm.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De staat van
activa op de balans van de N.V. Wa
terleidingmaatschappij Zeeuwsch-
Vlaanderen vermeldt een nadelig
saldo vam ruim 1% miljoen gulden.
Hiervan wordt het overgrote deel
gevormd door de verliezen tot en
met 1967 (ruim 1.327.000 gulden)
waarop in 1968 een correctie is aan
gebracht ter grootte van een kleine
f 100.000,—. Het verlies over 1968,
het jaar waarover zojuist verslag is
uitgebracht, beliep ruim f 135.000,
De Waterleidingmij. heeft een vor
dering op de N.V. Industrie water
voorziening Zeeuwsch-Vlaanderen
ter grootte van ruim 34 miljoen gul
den. De balans over 1968, een jaar
dat tot de moeilijkste in de geschie
denis van de Zeeuwsch-Vlaamse
maatschappij behoort, sluit op een
■bedrag van f 68.696.211,in activa
en f 68.696.211,in passiva. Deze be
dragen liggen rond lVz miljoen gul
den lager dan die over het boekjaar
1967.
Over de bedrijfsjaren 1964 ointving
de waterleidingmij. circa 2 miljoen
aan subsidie van het ministerie van
Sociale Zaken. De verlies- en winst
rekening sluit op een bedrag van
f 4.511.351,waarin een verlies van
f 135.519,Dat is beduidend min
der dan in 1967 toen het verlies op
bijna een half miljoen gulden werd
becijferd.
(Van een onzer verslaggevers)
BL1aar'!enlehuizen. verpleeginrichtingen en andere sociale
nstelhngen zijn twee dagen in de gelegenheid geweest om gratis appels aan
weer ópgeheve6" Met ingang van vandaaS 's deze regeling
De grote fruitveilingen in Zuidwest-Nederland hebben over het algemeen
weinig gratis fruit verstrekt. De schuld hiervan ligt bij het produktschap voor
groente en fruit die een regeling om doordraaiing van fruit te voorkomen in
het leven riep op een moment dat dat niet meer nodig was. Sinds maandag
zijn de prijzen van de appels namelijk weer bijgetrokken. Terwijl vorige
week nog grote hoeveelheden fruit werden doorgedraaid heeft de vraag
deze week het aanbod weer gedekt. Alleen op de veiling van Breda heeft
men enkele sociale instellingen tevreden kunnen stellen met gratis appels
hoewel de grootste voorraad van de vruchten die onder de doordraaiprijs
(15 cent) lagen, door fabrieken zijn afgenomen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Aan de van 26
september tot en met 7 oktober in
het Rotterdamse Ahoy-gebouw te
houden 22e internationale Femina
zal ook de provincie Zeeland, samen
met de N.V. Provinciale Zeeuwse
Brug Maatschappij, deelnemen.
Er zal een stand oppervlakte 90
vierkante meter worden ingericht,
die een globale indruk zal geven van
de provincie Zeeland in deze tijd.
Daartoe zal gebruik worden gemaakt
van ruim dertig fotopanelen, enkele
kaarten (w.o. een omvangrijke en
geheel bijgewerkte kaart van de pro
vincie en omliggende gebieden,) ma
quettes e.d. De foto's geven niet al
leen een impressie van een aantal
agrarische aspecten, maar tonen ook
de recreatie en de toeristische moge
lijkheden, alsmede de industriële
ontwikkelingen gedurende de laatste
jaren.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het provin
ciaal bestuur van Zeeland heeft er
geen behoefte aan, het ETI een twee
de onderzoek fe laten instellen naar
de levenskansen voor een h.t.s., in
clusief een afdeling procestechniek
in de Zeeuwsch-Vlaamse kanaalzone.
De economische en industriële ont
wikkeling van de kanaalzone is se
dert een eerste ETI-onderzoek, en
kele jaren geleden nauwelijks ge
wijzigd, zo menen G.S., die daarmee
een toezegging aan de Staten tot na
dere verkenning van deze kwestie
gestand doen.
Ten overvloede, zo heeft het col
lege van G.S. gisteren meegedeeld,
heeft de inspecteur voor heit hoger
technisch onderwijs meegedeeld, dat
de toegenomen industrialisatie in de
kanaalzone geen motivering voor een
dergelijke school, naast de bestaande
h.t.s. in Vlissingen biedt. (Het ETI
kwam enkele jaren geleden tot de
zelfde slotsom.) Dat maakt een her
nieuwd ETI-onderzoek onnodig, al
dus G.S. De inspecteur voor het ho
ger technisch onderwijs acht het wel
gewenst om de opnamecapaciteit van
de h.t.s. in Vlissingen te vergroten
en daarbij tevens het aantal afdelin
gen uit te breiden. In elk geval zal
er een uitbreiding met een afdeling
procestechniek komen, zo heeft de
inspecteur meegedeeld.
De eerste onderhandelingen over
de stichting van een dergelijke, op
het beeld van de Midden-Zeeuwse
industrialisatie afgestemde afdeling,
zijn al gevoerd. Spoedig zullen er
besprekingen met de betrokken in
stanties plaatsvinden.
(ADVERTENTIE)
Daarnaast zijn er fotobeelden van
enkele typisch Zeeuwse landschap
pen, van historisch stedeschoon, van
de strijd tegen de zee, van de nieuwe
verbindingen (Zeelandbrug) etc.
Wat dat laatste betreft zal op de
Zeeuwse stand de nu voltooide Delta-
route, de snelle en korte verbinding
tussen de Randstad Holland en Mid
den-Zeeland, een bijzondere plaats
innemen.
Verder komt er een grote kaart
van de Groene Kustweg, de meer
dan 1.500 kilometer lange toeristische
route, die in Noorwegen begint en
via Denemarken, Noord-Duitsland en
Noord-Nederland over de Afsluitdijk
naar Rotterdam loopt en vervolgens
dwars door het Deltagebied om bij
Sluis in Zeeuwsch-Vlaanderen te ein
digen.
Naast dit alles zal de bezoeker
kunnen kijken naar een drietal ma
quettes, t.w. van het Veerse Meer,
van het haven- en industriegebied
Vlissingen-Oost en van de bij Borsse-
le in Zuid-Beveland in aanbouw zijn
de kernenergiecentrale van de NV
Maatschappij, drie elementen, die in
zekere zin kermerkend zijn voor het
nieuwe „gezicht" van de provincie
Zeeland.
(Van onze correspondente)
MIDDELBURG De vereniging
van vrouwelijke vrijwilligers voor
hulpverlening in Zeeland heeft haar
provinciale dag gehouden in de
schouwburg te Middelburg. Hoogte
punten waren de z.g. vijf-minuten-
praatjes. Mevrouw E. Huber, presi
dente van de afdeling Goes, en me
vrouw N. Boersma van de afdeling
Brouwershaven, vertelden aan de
ruim 260 aanwezige dames het wel
en wee van hun afdeling.
De twaalf georganiseerde vakantie
werken voor bejaarden en minderva-
liden waren zeer succesvol geweest,
getuige het verhaal van een der deel
nemers, de heer J. Verton. Hierna
werd mevrouw A. Schipper uit Goes
bedacht met een gouden speld omdat
ze al deze weken als leidster aanwe
zig was en daardoor tot het welsla
gen van deze reizen had bijgedragen.
Burgemeester J. Drijber vertelde bij
de ontvangst ten stadhuize over de
plannen en de veranderingen van Mid
delburg. Na de gezamenlijke koffieta
fel kwam dr. G. J. Smallegange, di
recteur van het Provinciaal Opbouw-
orgaan stichting Zeeland en hoofd
medewerker aan de universiteit te
Amsterdam, aan het woord.
Zijn lezing had betrekking op het
verschijnsel „Vrouw en het gezin in
Zeeland, verleden, heden en toe
komst". Hij zag ook in Zeeland meer
en meer vrouwen een baan buiten
huis nemen. In Nederland en vooral
in Zeeland ligt dit percentage zeer
laag. Om dit cijfer te laten stijgen
moeten er eerst meer maatschappe
lijke voorzieningen worden getroffen.
Hij vroeg zich dan ook af, of hierin
niet een grote taak lag voor de vrou
wenorganisaties.
Deze vraag sloot mooi aan bij de
toespraak, die mevrouw G. K. Hes-
selink-Mondria, presidente van de af
deling Zeeland, 's morgens had ge
houden over het bestaansrecht van
de vrouwenorganisaties.
„ANTIEK in Brabant? Ach, mijnheer,
het Brabantse en Zeeuwse land is
reeds lang afgestroopt door de Ne
derlandse en Belgische antiquairs. Je
vindt niets meer van je gading. En
trouwens, de mensen zijn zich nu
bewust van de waarde van antieke
voorwerpen. Toen ik nog een jongen
was ging ik de baan op en kwam
na een lange tocht door de provin
cie met de mooiste spullen thuis. Een
boerendochter die ging trouwen wil
de niets van die „oude rommel" in
huis hebben; het meubilair zou nieuw
gekocht worden. Voor een prikkie
kon je het schoonste antiek meene
men. Kom er nu om. De boer houdt
het angstvallig vast om het later aan
familieleden te verkopen".
ANTIQUAIR A. Klep uit Etten-Leur
weet er alles van. Niet zo verwon- t.
derlijk als je van kindsaf aan bent
opgegroeid tussen de kabinetten uit
de 19e eeuw, de Biedermeier stoel
tjes, de regulateurklokken met de
papieren paardjes aan de bovenzijde
en de staartklokken die, toen hij als
kind van 14 jaar in het Brabantse
land rondhuppelde, in een lange rij
aan de muur naast zijn bed hingen.
„Voor f 2,50 mocht je ze meenemen.
Tegenwoordig leg je er duizend piek 11
voor op tafel". r*
,WAS het van datum, al wist je zeker
dat het kabinet tweehonderd jaar
oud was, dan kocht je dat ding. Er
komt nu veel kitsch op de markt.
Jammer, want voor een goede an
tieke kast betaal je minder dan voor
een moderne kast, vers uit de meu
belfabriek. Vele mensen begrijpen
dat niet. Gelukkig is de jeugd van
tegenwoordig zich bewust van de
waarde van antiek. Maar het is moei
lijk een moderne huiskamer, recht
toe recht aan, te versieren met een
schoon brokje antiek. De kamer moet
een bepaalde sfeer hebben. Indien
niet, dan staat het antiek als een
vlag op een modderschuit".
.GROOTMOEDERS tijd produceerde
veel artikelen. U weet wel wat ik
bedoel. Oude potjes van opoe. Vroe
ger gooide ik die dingen op de
schroothoopwant er was geen be
langstelling voor. Een bepaald slag
mensen is er nu tevreden mee. Niet
dat ik hiermee wil zeggen dat an
tiek voor de gewone man niet betaal
baar is, maar je moet een onderscheid
maken tussen de liefhebbers van an
tiek en de kenners ervan. De hang
naar het oude is o.a. verantwoorde
lijk voor de liefde van grootmoeders
tijd. Een bit van een paard aan de
muur, een tuig in de hoek van de
kamer, een petroleumlamp, nog niet
eens zo oud, aan het plafond".
,OVER dat afstropengesproken.
Niet alleen de antiquairs zijn hier
voor verantwoordelijk, ook de slager,
of de bakker, de melkboer en de
pastoor. Iedereen zag wel handel in
het antiek want het leverde aardig
wat op", zegt de heer Klep die het
welletjes vond en de handel in an
tiek aan de wilgen heeft gehangen.
„De gezondheid speelt ook een
woordje mee. Maar echt, het anti
quair zijn is een moeilijke handel.
Veel teleurstellingen incasseren, tien
keer bij een boer terugkomen en *el-
kens opnieuw bedelen om toch maar
dat schone waterketeltje mee te krij
gen. Maar ook vreugdevolle dagen.
Vooral als je handel goed floreert