i r BUSBEDRIJVEN IN NOOD Rijkssubsidie kan eenheid van Zeeuws vervoer versnellen culina 11 7T sw Iferdhif geld m BAAS BOVEN BAAS m Weinig gratis appels Zeeland presenteert zich op Femina Rotterdam Enigt In gesprek met regen Geen hts in Zeeuwse kanaalzone Kiep ^NDAAG IORGEN nieuws uit n streek g. 3-5 Gedeputeerde J. van Dongen „Concentratie gewenst en niet te vermijden 't keukencentrum Delta-vervoer 4 H*1-" m «s u op l o fp. tkN l i Ajx jx ZVTM SBM Opbrengst actie Bekkerssticliting naar 7 miljoen Zonnebloem van 4.60 meter Lastig jaar voor Waterleidingm i j Z.-Vlaanderen BIJ DE SPAR Deltaroute Hoogtepunt van VVH-clag: korte praatjes turfschip breda ijdag 26 september. Zoom: 3.56 en 16.12; 3.17 en 15.18; Made- i.41 en 18.39; Terneu- 14.39; Vlissingen: 2.05 neldinge: 3-46 en 16.02. LM, CONCERT ENZ. 20.30 uur Jeugd en irry Verbeke-kwartet 20 uur F ons Jansen: andermaal" volkomen huwelijk kier van Sankt Pauli ■aiJrenstein komt terug 'e slag om El Alamein Charly let brein poester ïverschrokken langste dag ejaagd door de wind ie man, de trots en de rie jongens, twee meis- schat lullitt onge wilden g Zeer geleerde dames, (INSTELLINGEN G adhuis 1017 uur iquarellen van de Chi- kunstenaar Siegward n. 30 sept.) utzaerte Tentoonstelling rijen door Roel Frankot ipark De 10e Biënnale aouwkust (t.m. 5 okt.) DIVERSEN EN 9 uur Raadsvergadering lONS^ELLINGEN G tadhuis 1017 uur iquarellen van de Chi- kunstenaar Siegward n. 30 sept.) utzaerte Tentoonstelling rijen door Roel Frankot ipark De 10e Biënnale louwkunst (t.m. 5 okt.) DIVERSEN T p-vrienden 19.30 uur :ze rubriek tel. 01180- frus 116 in Middelburg. DE STEM VAN DONDERDAG 25 SEPTEMEER 1969 11 (Van een onzer verslaggevers; MIDDELBURG „De steeds ongunstiger wordende financiële resultaten dwingen de vervoers bedrijven tot een zo efficiënt mo gelijke werkwijze. Om dat te kunnen bereiken, zeker op lan gere termijn, lijkt mij een ver groting van de bedrijfseenheden een vereiste. Persoonlijk ben ik ervan over tuigd, dat er in Zeeland bij de vervoersbedrijven sprake is van een kentering in het denken naar een of andere vorm van samengaan. Hoe en wanneer, dat zou kun nen gebeuren valt nu nog niet te zeggen. Er zijn nog vele prak tische bezwaren. Als het water tot boven de lippen zal zijn ge stegen, zal er echter iets móeten gebeuren." Aldus de heer J. M. A. C. van Dongen, lid van Gedeputeerde Staten van Zeeland De heer Van Dongen wijst erop dat Zeeland •T. VAN DONGEN als de tunnel klaar is zijn typisch eigen vraagstukken op vervoersgebied kent. „Zee land bezit één spoorlijn, van oost naar west. Er is weinig kans op, flat dit Zeeuwse spoorwegnet uitbreiding zal ondergaan. Daar het noord-zuid-verkeer sterk toeneemt, is het duidelijk dat de autobus hier een belangrijke rol heeft te vervullen. Zeker hier zou een taak liggen voor één Zeeuwse vervoersmaatschappij. Men dient n.l. niet alleen na te gaan hoe de financiële situatie in de bestaande ondernemingen thans kan worden verbeterd, maar ook hoe nu en straks het publiek een zo goed mogelijke dienstregeling kan worden ge presenteerd. Dat publiek accep teert het niet meer dat veelvul dig en onnodig moet worden overgestapt, alleen omdat men binnen een bepaald gebied van de diensten van verschillende busondernemingen gebruik moet maken. Als de tunnel onder de Weslerschelde klaar is, bestaat er een goede kans de eenheid in het Zeeuwse vervoer te realiseren", aldus de heer Van Dongen. (ADVERTENTIE) De keuken in landhuisstijl Baronielaan 59 Breda Vooruitzichten voor vrijdag cn zaterdag, opgesteld door het K.N.M.I.: Veranderlijk met waarschijnlijk enige regen en overdag lagere temperaturen. milfe,rfV001"uitziehten in cijfers ge middeld over Nederland. w e r yüdag: aantal uren zon: 1 vo„ 0 tot 4 graden bo- vpo-normaalmax.-temp.: van onge- "ormaal tot 3 graden boven va„ op een droge periode kana1? Snt 12 uur: 90 procent; Procent* 680 geheel droog etmaal: 50 ^aterdag: aantal uren zon: 0 ven iemp': 0 tot 5 ëraden bo- normaab^t max-"temP" omstreeks van min ?ans een droge periode kansm J.2 uur: 80 Procent: Mocent. Êeheel etmaal: 49 (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT/TERNEUZEN Het moet niet uilgesloten wor den geacht dat de rijksbijdrage van vijftièn miljoen gulden voor met verlies werkende busbedrijven op den duur de een heid van het streekvervoer zullen bevorderen. Men mag aan nemen, dat van de kant van het departement van Verkeer en Waterstaat aandrang zal worden uitgeoefend om door eon- centrtie van vervoerondernemingen de efficiency in de be drijfsvoering te bevorderen. Het is echter de vraag of langs deze weg de Zeeuwse ver. voerbedrijven binnen afzienbare tijd tot meer eenheid zullen worden gebracht. Tot nu toe hebben alleen de ZVTM en de AMZ van de rijkssubsidie geprofileerd. De positie van de overige Zeeuwse bedrijven (zes in getal), hoewel niet floris sant, is nog niet van dien aard dat men, althans over het lopen de jaar, voor een rijksbijdrage in aanmerking zal komen. Het is wel zeker dat men in Utrecht zetel van de N.S. elk initiatief om tot een zekere schaalvergroting in het Zeeuwse vervoer te geraken met instemming zal begroeten. De spoorwegen hebben meerderheidsbe langen in de Rotterdamsche Tram weg-Maatschappij (RTM) en in Streekvervoer Walcheren en een minderheidsdeelneming in de Stoom tram BreskensMaldegem. Het gaal NS daarbij niet in de eerste plaats om besparingen die meer in de beheerskosten dan in de exploitatie zullen worden verkregen maar om de verbetering van het verzorgings niveau en de vereenvoudiging van het openbare vervoer voor het pu bliek. Een dergelijk initiatief zou kunnen worden genomen door het provinciaal bestuur, maar bijvoor beeld ook door een of meer van de betrokken streekvervoerders. Men zou in dat verband aan de RTM kun nen denken als krachtigste onder neming, die bovendien alle verbin dingen tussen Rotterdam en Goes onderhoudt. 55 Overigens, zo vernamen wij in Utrecht, behoeft nog niet direct aan een „Delta-vervoerbedrijf" te worden gedacht waarin alle bestaande onder nemingen opgaan. Het kan ook een samenwerkingsorgaan worden, waar binnen de huidige bedrijven een ze kere autonomie blijven genieten. Een dergelijke opzet is in Zeeland niet onbekend: de Auto-Maatschappij Zee land is er een voorbeeld van. Intussen moet betwijfeld worden of de geesten bij de Zeeuwse vervoers- mensen voor deze gedachte al rijp zijn. Zo stelt de heer L. Leendertse f N C-Vü"*f-*£ M (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Deze twee aan prijzingen zijn in een en dezelfde su permarkt in Terneuzen-Zuid te zien. Een met „vier k.g. voor f 1,98" is van de supermarkt zelf. Het kaartje met de andere aanbieding prijkt op dal A0''" mlA sratis advertenties, dat de zelfbediemngszaak als servi ce voor zijn klanten ter beschikking heeft gesteld. Baas boven baas dus onder een dak. In ieder geval kan de leiding van de supermarkt gevoel voor sportiviteit niet ontzegd worden. uit Kruiningen, een van de drie di recteuren van AMZ: „Over een sa mengaan in Zeeland hebben wij nog nooit gesproken. Eerlijk gezegd zie ik er ook niet veel in. Een onderneming kan ook té groot worden, zodat je het overzicht verliest. Denk eens aan al die verspreide garages. Er moet toch binnen een redelijke afstand een werkplaats voor reparatie en onder houd ter beschikking zijn?" Het gaat de AMZ al evenmin als de andere openbare vervoersbedrij ven voor de wind. Directeur Leendertse zegt daar over: „Alleen al in mijn rayon kan ik over 1968 rekenen op een verlies van rond de veertig duizend gulden. Dat zal in de andere rayons niet veel min der zijn. Uiteraard zullen die verlie zen op de eerste plaats door de ven noten zelf moeten worden gedragen. Ook wij hebben de minister om een aandeel uit de pot van drie miljoen over 1969 gevraagd. Ons is voorlopig een bedrag van twintigduizend gul den toegewezen. Wij moeten echter ons gezamenlijke jaarverslag nog naar Den Haag opsturen, zodat de kans nog bestaat, dat wij tenminste een deel van dat geld, dat al aan ons is overgemaakt, weer moeten terug storten." ZVTM-directeur ir. J. F. Denie: is al evenmin optimistisch: „Vorig jaar leed onze onderneming een verlies van niet minder dan 144.000 gulden. Vooral door de ener zijds steeds stijgende lonen, die bij ons zestig tot zeventig procent van de bedrijfskosten uitmaken en het an derzijds dalende vervoersaanbod zal ook dit jaar op een aanzienlijk tekort moeten worden gerekend. Wij hebben met onze onderneming een uitgestrekt gebied waarin tach tigduizend mensen wonen te ver zorgen. De af te leggen afstanden zijn dus veelal groot, het aantal te ver voeren passagiers gering. Indien er geen hulp van buitenaf komt, zou dus de logische consequentie van de hui dige gang van zaken zijn, dat wij, noodgedwongen, in een aantal lijn diensten het mes moeten zetten. Met andere woorden, als van ons wordt verlangd, dat deze diensten in stand worden gehouden, dan zal de over heid daar wat voor over moeten heb ben." Naar de mening van de heer Denie zou een samengaan van de vervoers onderneming in Zeeland op zich geen garantie opleveren voor een gezon dere financiële situatie. Wel gelooft de heer Denie, dat „een grotere een heid meer mogelijkheden voor be paalde verrichtingen" heeft. De tot standkoming van een „Zeeuwse ver voersmaatschappij acht hij „een zeer complexe zaak", door de uiteenlopen de kapitaalsstructuur van de betrok ken bedrijven." Zijn collega in Zeeuwsch-Vlaande- ren, drs. P. C. G. Vroegop van de SBM, meent dat de Westerschelde voorlopig nog een natuurlijke bar- DEN BOSCH (ANP) Blijkens een mededeling van het bestuur van de stichting Bisschop Bekkers te Den Bosch bedroeg per medio september het totaal aan binnengekomen giften voor de op 9 mei van dit jaar inge zette actie f 6.601.548.18. Het vervoer in de smalle strook van Zeeuwsch-Vlaanderen wordt nog gedeeld door twee busbedrijven. Hun wagens staan naast elkaar aan het veer van Breskens, maar verder dan het gezamenlijk gebruik van het bus station gaat de samenwerking niet. rière vormt tegen de eenwording van het Zeeuwse streekvervoer. Hij be treurt het echter dat het in Zeeuwsch- Vlaanderen zelfs nog niet tot een ge sprek over enigerlei vorm van sa mengaan is kunnen komen. Voor de directeur van Streekver voer Walcheren, de heer J. P. L. van Manen, wordt de zaak pas werkelijk van belang als er een rechtstreekse verbinding tussen Schouwen en Wal cheren via Noord-Beveland mogelijk wordt via de dam in de Oosterschel- de. Dat is pas over tien jaar. En dan: decentralisatie kost ook geld. (Van onze, correspondent) RILLAND-BATH Bij J. Zuyd- wegt aan die Hoofdweg te Ril- land-Bath groeit in zijn tuin een zonnebloemplant van enorme omvang. De hoogte van deze plant is 4.60 meter, terwijl de bloem die er aan zit in de top van de plant een diameter heeft van 52 cm. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De staat van activa op de balans van de N.V. Wa terleidingmaatschappij Zeeuwsch- Vlaanderen vermeldt een nadelig saldo vam ruim 1% miljoen gulden. Hiervan wordt het overgrote deel gevormd door de verliezen tot en met 1967 (ruim 1.327.000 gulden) waarop in 1968 een correctie is aan gebracht ter grootte van een kleine f 100.000,—. Het verlies over 1968, het jaar waarover zojuist verslag is uitgebracht, beliep ruim f 135.000, De Waterleidingmij. heeft een vor dering op de N.V. Industrie water voorziening Zeeuwsch-Vlaanderen ter grootte van ruim 34 miljoen gul den. De balans over 1968, een jaar dat tot de moeilijkste in de geschie denis van de Zeeuwsch-Vlaamse maatschappij behoort, sluit op een ■bedrag van f 68.696.211,in activa en f 68.696.211,in passiva. Deze be dragen liggen rond lVz miljoen gul den lager dan die over het boekjaar 1967. Over de bedrijfsjaren 1964 ointving de waterleidingmij. circa 2 miljoen aan subsidie van het ministerie van Sociale Zaken. De verlies- en winst rekening sluit op een bedrag van f 4.511.351,waarin een verlies van f 135.519,Dat is beduidend min der dan in 1967 toen het verlies op bijna een half miljoen gulden werd becijferd. (Van een onzer verslaggevers) BL1aar'!enlehuizen. verpleeginrichtingen en andere sociale nstelhngen zijn twee dagen in de gelegenheid geweest om gratis appels aan weer ópgeheve6" Met ingang van vandaaS 's deze regeling De grote fruitveilingen in Zuidwest-Nederland hebben over het algemeen weinig gratis fruit verstrekt. De schuld hiervan ligt bij het produktschap voor groente en fruit die een regeling om doordraaiing van fruit te voorkomen in het leven riep op een moment dat dat niet meer nodig was. Sinds maandag zijn de prijzen van de appels namelijk weer bijgetrokken. Terwijl vorige week nog grote hoeveelheden fruit werden doorgedraaid heeft de vraag deze week het aanbod weer gedekt. Alleen op de veiling van Breda heeft men enkele sociale instellingen tevreden kunnen stellen met gratis appels hoewel de grootste voorraad van de vruchten die onder de doordraaiprijs (15 cent) lagen, door fabrieken zijn afgenomen. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Aan de van 26 september tot en met 7 oktober in het Rotterdamse Ahoy-gebouw te houden 22e internationale Femina zal ook de provincie Zeeland, samen met de N.V. Provinciale Zeeuwse Brug Maatschappij, deelnemen. Er zal een stand oppervlakte 90 vierkante meter worden ingericht, die een globale indruk zal geven van de provincie Zeeland in deze tijd. Daartoe zal gebruik worden gemaakt van ruim dertig fotopanelen, enkele kaarten (w.o. een omvangrijke en geheel bijgewerkte kaart van de pro vincie en omliggende gebieden,) ma quettes e.d. De foto's geven niet al leen een impressie van een aantal agrarische aspecten, maar tonen ook de recreatie en de toeristische moge lijkheden, alsmede de industriële ontwikkelingen gedurende de laatste jaren. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het provin ciaal bestuur van Zeeland heeft er geen behoefte aan, het ETI een twee de onderzoek fe laten instellen naar de levenskansen voor een h.t.s., in clusief een afdeling procestechniek in de Zeeuwsch-Vlaamse kanaalzone. De economische en industriële ont wikkeling van de kanaalzone is se dert een eerste ETI-onderzoek, en kele jaren geleden nauwelijks ge wijzigd, zo menen G.S., die daarmee een toezegging aan de Staten tot na dere verkenning van deze kwestie gestand doen. Ten overvloede, zo heeft het col lege van G.S. gisteren meegedeeld, heeft de inspecteur voor heit hoger technisch onderwijs meegedeeld, dat de toegenomen industrialisatie in de kanaalzone geen motivering voor een dergelijke school, naast de bestaande h.t.s. in Vlissingen biedt. (Het ETI kwam enkele jaren geleden tot de zelfde slotsom.) Dat maakt een her nieuwd ETI-onderzoek onnodig, al dus G.S. De inspecteur voor het ho ger technisch onderwijs acht het wel gewenst om de opnamecapaciteit van de h.t.s. in Vlissingen te vergroten en daarbij tevens het aantal afdelin gen uit te breiden. In elk geval zal er een uitbreiding met een afdeling procestechniek komen, zo heeft de inspecteur meegedeeld. De eerste onderhandelingen over de stichting van een dergelijke, op het beeld van de Midden-Zeeuwse industrialisatie afgestemde afdeling, zijn al gevoerd. Spoedig zullen er besprekingen met de betrokken in stanties plaatsvinden. (ADVERTENTIE) Daarnaast zijn er fotobeelden van enkele typisch Zeeuwse landschap pen, van historisch stedeschoon, van de strijd tegen de zee, van de nieuwe verbindingen (Zeelandbrug) etc. Wat dat laatste betreft zal op de Zeeuwse stand de nu voltooide Delta- route, de snelle en korte verbinding tussen de Randstad Holland en Mid den-Zeeland, een bijzondere plaats innemen. Verder komt er een grote kaart van de Groene Kustweg, de meer dan 1.500 kilometer lange toeristische route, die in Noorwegen begint en via Denemarken, Noord-Duitsland en Noord-Nederland over de Afsluitdijk naar Rotterdam loopt en vervolgens dwars door het Deltagebied om bij Sluis in Zeeuwsch-Vlaanderen te ein digen. Naast dit alles zal de bezoeker kunnen kijken naar een drietal ma quettes, t.w. van het Veerse Meer, van het haven- en industriegebied Vlissingen-Oost en van de bij Borsse- le in Zuid-Beveland in aanbouw zijn de kernenergiecentrale van de NV Maatschappij, drie elementen, die in zekere zin kermerkend zijn voor het nieuwe „gezicht" van de provincie Zeeland. (Van onze correspondente) MIDDELBURG De vereniging van vrouwelijke vrijwilligers voor hulpverlening in Zeeland heeft haar provinciale dag gehouden in de schouwburg te Middelburg. Hoogte punten waren de z.g. vijf-minuten- praatjes. Mevrouw E. Huber, presi dente van de afdeling Goes, en me vrouw N. Boersma van de afdeling Brouwershaven, vertelden aan de ruim 260 aanwezige dames het wel en wee van hun afdeling. De twaalf georganiseerde vakantie werken voor bejaarden en minderva- liden waren zeer succesvol geweest, getuige het verhaal van een der deel nemers, de heer J. Verton. Hierna werd mevrouw A. Schipper uit Goes bedacht met een gouden speld omdat ze al deze weken als leidster aanwe zig was en daardoor tot het welsla gen van deze reizen had bijgedragen. Burgemeester J. Drijber vertelde bij de ontvangst ten stadhuize over de plannen en de veranderingen van Mid delburg. Na de gezamenlijke koffieta fel kwam dr. G. J. Smallegange, di recteur van het Provinciaal Opbouw- orgaan stichting Zeeland en hoofd medewerker aan de universiteit te Amsterdam, aan het woord. Zijn lezing had betrekking op het verschijnsel „Vrouw en het gezin in Zeeland, verleden, heden en toe komst". Hij zag ook in Zeeland meer en meer vrouwen een baan buiten huis nemen. In Nederland en vooral in Zeeland ligt dit percentage zeer laag. Om dit cijfer te laten stijgen moeten er eerst meer maatschappe lijke voorzieningen worden getroffen. Hij vroeg zich dan ook af, of hierin niet een grote taak lag voor de vrou wenorganisaties. Deze vraag sloot mooi aan bij de toespraak, die mevrouw G. K. Hes- selink-Mondria, presidente van de af deling Zeeland, 's morgens had ge houden over het bestaansrecht van de vrouwenorganisaties. „ANTIEK in Brabant? Ach, mijnheer, het Brabantse en Zeeuwse land is reeds lang afgestroopt door de Ne derlandse en Belgische antiquairs. Je vindt niets meer van je gading. En trouwens, de mensen zijn zich nu bewust van de waarde van antieke voorwerpen. Toen ik nog een jongen was ging ik de baan op en kwam na een lange tocht door de provin cie met de mooiste spullen thuis. Een boerendochter die ging trouwen wil de niets van die „oude rommel" in huis hebben; het meubilair zou nieuw gekocht worden. Voor een prikkie kon je het schoonste antiek meene men. Kom er nu om. De boer houdt het angstvallig vast om het later aan familieleden te verkopen". ANTIQUAIR A. Klep uit Etten-Leur weet er alles van. Niet zo verwon- t. derlijk als je van kindsaf aan bent opgegroeid tussen de kabinetten uit de 19e eeuw, de Biedermeier stoel tjes, de regulateurklokken met de papieren paardjes aan de bovenzijde en de staartklokken die, toen hij als kind van 14 jaar in het Brabantse land rondhuppelde, in een lange rij aan de muur naast zijn bed hingen. „Voor f 2,50 mocht je ze meenemen. Tegenwoordig leg je er duizend piek 11 voor op tafel". r* ,WAS het van datum, al wist je zeker dat het kabinet tweehonderd jaar oud was, dan kocht je dat ding. Er komt nu veel kitsch op de markt. Jammer, want voor een goede an tieke kast betaal je minder dan voor een moderne kast, vers uit de meu belfabriek. Vele mensen begrijpen dat niet. Gelukkig is de jeugd van tegenwoordig zich bewust van de waarde van antiek. Maar het is moei lijk een moderne huiskamer, recht toe recht aan, te versieren met een schoon brokje antiek. De kamer moet een bepaalde sfeer hebben. Indien niet, dan staat het antiek als een vlag op een modderschuit". .GROOTMOEDERS tijd produceerde veel artikelen. U weet wel wat ik bedoel. Oude potjes van opoe. Vroe ger gooide ik die dingen op de schroothoopwant er was geen be langstelling voor. Een bepaald slag mensen is er nu tevreden mee. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat an tiek voor de gewone man niet betaal baar is, maar je moet een onderscheid maken tussen de liefhebbers van an tiek en de kenners ervan. De hang naar het oude is o.a. verantwoorde lijk voor de liefde van grootmoeders tijd. Een bit van een paard aan de muur, een tuig in de hoek van de kamer, een petroleumlamp, nog niet eens zo oud, aan het plafond". ,OVER dat afstropengesproken. Niet alleen de antiquairs zijn hier voor verantwoordelijk, ook de slager, of de bakker, de melkboer en de pastoor. Iedereen zag wel handel in het antiek want het leverde aardig wat op", zegt de heer Klep die het welletjes vond en de handel in an tiek aan de wilgen heeft gehangen. „De gezondheid speelt ook een woordje mee. Maar echt, het anti quair zijn is een moeilijke handel. Veel teleurstellingen incasseren, tien keer bij een boer terugkomen en *el- kens opnieuw bedelen om toch maar dat schone waterketeltje mee te krij gen. Maar ook vreugdevolle dagen. Vooral als je handel goed floreert

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 3