Collectieve gewetensprijs van de critici tussen haakjes j N.O.S.-documentaire krijgt persprijs van Prix Italia Engeland stuurt Mary Eis de originele cstaansir Geschiedenis Afscheid Te gast Kennedy Centrum in Washington later gereed Filmfestival in Utrecht en Eindhoven Liesbeth Sir Laurence Olivier nu ook als Shylock NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: D UITSLA ND II: Luister naar Leden Britse popgroep „The Equals" gewond Kan brillant groeien? lieetman J 11 DE STEM VAN WOENSDAG 24 SEPTEMBER 1969 13 Toneelkritieken schrijven is niet alleen een moeilijk vak omdat je, met zo groot mogelijke deskundig heid, moet schrijven voor mensen die veelal nooit het stuk hebben ge lezen of gezien; het is extra moei lijk omdat je redactie je altijd voorschrijft hoe lang ditmaal en danmaal je stukjes mogen zijn. En dat is altijd minder dan je meent nodig te hebben om alle facetten van een stuk en voorstelling recht te doen wedervaren. Alleen al de lengte beperkt dus de criticus in de keuze van wat hij wil, maar ook kan, vermelden. En aangezien hoofdzaken zoals auteur, stuk, thema, strekking en vertoners plegen voor te gaan hij bijzaken, komt daardoor een eigen lijk minstens zo belangrijk man als de regisseur amper aan bod: de ontwerper. Hoe goed de regie ook sfeer en situatie van het spel heeft ontworpen, hij kan wel inpakken als de man van het décor en de kostuums niet komt met een idee, waarin die visie van de regie z'n ruimtelijke vorm vindt in toneel aankleding, belichting, vaak ook speciale (geluids)-effecten, kos tuums... sfeer! En al pleegt het publiek er niet vaak speciale aan dacht aan te besteden, toch is het juist dat toneelbeeld, dat bij het opgaan van het doek te zien komt, dat hen al meteen ja of nee in de juiste ontvang-stemming zal bren gen. De toneelcritici, in hun Kring van Theatercritici verenigd, heb ben hun collectieve gewetenspijn dit jaar gesust door hun jaarlijkse prijs nu eens niet aan repertoire of vooruitstrevende theateractivi teit toe te kennen, maar aan Het Décor en dan aan Nederlands meest vruchtbare, al ruim 25 jaar actieve, maar nog brandend-jonge voorman: de ontwerper Wim Ves- seur (50 jaar). Internationaal be roemd, niet alleen om z'n ook af gelopen jaar weer opvallend mo derne en vooruitstrevende décors, maar bovenal als de grote voor vechter voor vernieuwing in de theaterbouw. In die functie zit hij al vele jaren tot plezier van tien tallen theaters in de Rijkscommis sie voor Schouwburgbouw, in inter nationale instituten, op congressen over de hele wereld. Hij is de eerste, die het toneel uit de 18de eeuwse schouwburglijst de zaal in haalde, het voetlicht als barrière tussen speler en kijker in de banvloek deed, het spelen in het rond („circus-toneel") invoer de, bijvoorbeeld het destijds op zienbarende theater De Brakke Grond voor toneelgroep Studio bouwde en nog onlangs uit een paar ondingen - van - grachten huiskamers voor het Dramatur gisch Instituut te Amsterdam een juweel van een op alle manieren bespeelbaar schouwburgje maakte, dat dan bovendien nog „niets" mocht kosten. Wim Vesseur is meer, een dynamo in het Neder lands toneelbestel, o.a. oprichter van wat eens Puck heette en nu Toneelgroep Centrum. Tachtig pro cent van de Nederlandse acteurs heeft bii hem geleerd hoe ze zich alle denkbare koppen moeten schminken en hoe ze dat dan weer anders moeten doen voor film of voor t.v. En de prijs van de Kring van Theatercritici, die altijd over één afgelopen seizoen gaat, ver meldde dan niet alleen zijn bril jante aankledingen (en vooral be lichtingen, zijn specialiteit) voor De Spaanse Brabander, De Revi sor, Lekker blijven liggen maffen en voor Biografie; maar men kon toevallig ook zijn hele oeuvre eren, omdat in het verslagjaar in het Amsterdamse Toneelmuseum een tentoonstelling was geweest, die een terugblik gaf op zijn honder den ontwerpen. Neem alleen maar eens stukken van Shakespeare: dat betekent behalve het décor ook nog een stuk of dertig kos tuums, allen geheel „op maat" naar de acteur, maar vooral ook naar sfeer en type van de rol die hij spelen moet. En moeilijk dat décor-ontwerp is in Nederland! Je moet immers van te voren rekening houden met een technische uitvoering, die er de grote planken van de stads schouwburg mee vult, maar die ook in zulke kleine stukken uiteen kan worden genomen en met weg lating van vele elementen verkort kan worden, dat hij ook in een klein regionaal theater de deur door en op de planken kan. Want nergens reist men zoveel en over zulke uiteenlopende schouwburgen als in Nederland. Vesseur heeft grommend en iro niserend zijn welverdiende prijs in ontvangst genomen, want al tim mert hij letterlijk zijn hele leven aan de openbare weg, figuurlijk is hij een man-van-de-achtergrond, bescheiden, verlegen, dienend... En dat laatste is een van de eerste vereisten die de creatieve kunste naar, die een toneelontwerper is, moet kunnen opbrengen. Omdat hij zjjn beeldende kunst moet aanpas sen en inpassen niet alleen aan de visie van de regisseur; niet alleen naar eigen interpretatie aan wat de schrijver bedoelde; maar ook nog aan dat zeer heterogene groepje individualisten, dat de spe lende bezetting van het stuk zal vormen en dat man voor man uitermate gevoelig is voor de stijl, de vormen, de kleuren en de lich ten die hen tijdens hun elke avond opnieuw te inspireren werk omrin gen. Het feit dat er ditmaal zo opval lend veel spelers bij de uitreiking van de prijs waren, was het be wijs dat de critici nu eens niet al leen namens zichzelf (kritisch zo anders georiënteerd dan acteurs) spraken, maar namens een dank bare toneelwereld mede. Schouw burgbezoeker, kijk volgende keer eens in uw program wie de ont werper was. En spel dan die naam met ere. Zeker als daar „Vesseur" staat. C. NICOLAï (ADVERTENTIE) 4 (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Op het 21ste ra dio- en televisieconcours om de Prix Italia is de prijs van de Ita liaanse pers toegekend aan Bob Uschi van de NOS voor zijn radio documentaire „De vogels blijven zingen in Newe jur", De prijs de enige, die in de categorie radiodo cumentaires op de Prix Italia kan worden gewonnen is de heer Uschi uitgereikt in Mantua, ;.aar het concours de afgelopen veertien dagen is gehouden. De bekroonde inzending maakt deel uit van een serie van vijf ra diodocumentaires over Israël, die in het voorjaar van 1969 door Bob Uschi werd samengesteld en gepro duceerd. De opnamen voor deze serie werden gemaakt door Kees Buurman en Hans Gobes. „De vo gels blijven zingen in Newe Ur" werd als laatste in dè Israël-serie uitgezonden op maandag 21 april. Op maandag 30 juni volgde en herhaling. De radiodocumentaire, die de be langrijke onderscheiding verwierf, geeft een indringend beeld van het leven in een kleine Israëlische ne derzetting in het dal van Beit Shean ten zuiden van het meer van Gali- lea, aan de oever van de Jordaan. Tegenover deze kibboets ligt, op Jordaans grondgebied, een com mandopost van El Fatah. In deze grenssector vinden regelmatig vuur gevechten plaats tussen Arabische infiltranten en Israëlische grenspa- trouilles. Het NOS-team is twee dagen en 2 nachten lang getuige gweest van acties in deze streek. Opnamen wer den gemaakt in en buiten de schuil kelders van Newe Ur tijdens een kort, maar hevig duel. Hoe de be woners van de kibboets op deze veelculdig voorkomende beschietin het reageren, kregen de leden van het radioteam te horen in gesprek ken met onder meer het Nederland se echtpaar Pieter en Mar ja dc Vries, dat sinds 1963 in Nieuwe Ui woont. Voor deze documentaire heeft he NOS-team de nodige risico's moeter nemen. Zo werd op een zeker ogen blik het team beschoten door leder van de El latah. De radiomenser konden zich ternauwernood in vei ligheid stellen. Bob Uschi, die naam heeft ge maakt met een aantal opvallend radiodocumentaires, werkt sinti 1948 voor de radio. Toen in 1966 dt programmastaf van de toenmaligi NRU werd gevormd, werd de hee: Uschi benoemd tot chef documen taires en hoorspelen. Al drie keer eerder werd een door hem vervaar digde documentaire voor de Prix Italia ingezonden. (ADVERTENTIE) 1609-1621 12-Jarig bestand, Eindelijk tijd om ongestoord van "VLEK" te genieten.- Sinds 1550 gestookt volgens hetzelfde oude recept. Een zeer voordelige merkjenever. WASHINGTON (AP) Na drie jaar bouwen is nog slechts 60 pro cent van het enorme Kennedy-cen trum voor uitvoerende kunsten in Washington voltooid. Voor de vol tooiing van het centrum is nog 10 miljoen dollar nodig. Door een bouw vakstaking is de bouw vertraagd. William C. Blair, directeur van het centrum, heeft tegen bezoekende journalisten gezegd, dat het werk schema afhangt van een besluit van het congres om nog 7,5 miljoen dol lar voor de bouw toe te wijzen en van particuliere donateurs, die nog 2 tot 3 miljoen dollar moeten bijdra gen. Tot de bouw van het centrum, dat in totaal 66,2 miljoen dollar zal kosten, werd in de ambtstermijn van president Eisenhower besloten. In 1962 beseften de organisatoren, dat particuliere bijdragen niet vol doende zouden zijn voor de finan- ciëring van het project. Begin 1964 wees het congres de eerste gelden voor de bouw toe. In het centrum komen een opera zaal met 2.300 plaatsen, een con certzaal met 2.761 plaatsen en een schouwburg met 1.142 plaatsen. ZANGERS en orkest van de Konink lijke Opera te Gent hebben zondag avond tijdens de openingsgala van het nieuwe seizoen midden in 'n aria uit La Traviata de uitvoering ge staakt. De actie, die 10 minuten duurde, was een protest tegen -wat genoemd werd- achterstelling van de Gentse opera in vergelijking met andere o- pera's in België. Het publiek, dat de primeur van de onderbroken „Traviata" had, was aan het begin van de voorstelling van de actie op de hoogte gebracht. LONDEN Mary Hopkin, het 19 jaar oude zangeresje uit Wales, dat door de Beatles werd ontdekt, zal Groot Brittannië vertegenwoordigen op het Eurovisie Song Festival, dat 21 maart in Nederland zal worden gehouden. Mary, wier grote successen „Those were the days" en „Goodbye" zijn werd uitverkozen door de BBC. Het nummer, dat zij op het songfestival zal brengen zal door de Britse tv- k ij kers worden gekozen. „Het zou natuurlijk mooi zijn als Paul McCartney een liedje voor me zou schrijven, maar ik zal het hem niet vragen" Zo vertelde zij. UTRECHT (ANP) De direc teur van de „Stichting Cinemanifes- tatile"-in-oprichting, H. Bals, heeft meegedeeld dat van 28 januari tot 5 februari 1970 in Utrecht en Eind hoven een „Cinemanifestatie" zal worden gehouden. Deze heeft tot doel om het medium film en de bioscopie te populariseren en jonge regisseurs en films in Nederland te ontroduceren. De stichting verwacht 22 nieuwe films in Utrecht en Eindhoven te kuninen projecteren. De premières zullen worden verdeeld over beide plaatsen, terwijl de heer Bals heeft aangekondigd in Utrecht een we reldpremière te willen brengen. Regisseurs, hoofdrol-acteurs en —actrices zullen in beide steden aanwezig zijn bij de presentatie van hun films. Aan de programmering van de Cinemanifestatie '70 is even als vorige jaren geen bepaald thema verbonden. Er is .uimte gelaten voor korte Nederlandse en Belgische films. In informele sfeer zal het pu bliek met de filmmakers kunnen discussiëren. De Cinemanifestatie werd vorig jaar bezocht door 15.000 betalende bezoekers, het jaar daar voor door 12.000. Voor de financiering van de mani festatie tracht het stichtingsbestuur subsidie van gemeenten, provincies en ook het ministerie van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk te verwerven. De algemene begro ting toont een totaalbedrag van 100.000,Daarnaast zijn er nog de afzonderlijke begrotingen voor Utrecht en Eindhoven. I PLAAT Liesbeth List, wier ster snel hoog gestegen is aan het nogal donkere firmament van het Nederlandse: lied, zingt elf liedj»s van Jacques; Brei op een lp die dezer dagen uit gekomen is. Vooropgesteld dat de' vertalingen van Ernst van Altena hee] goed zijn, moet ons van het hart dat Brei a la Liesbeth een beetje tegenvalt. Een liedje als „Seul" heeft heel wat meer expres sie dan het „Alleen" van Liesbeth List. Het is misschien niet eerlijk, om de Franstalige chansonnier met! de Nederlandse chansonnière te ver-| gelijken, maar men ontkomt er na-; tuurlijk niet aan. Liesbeth Listsj voorlaatste lp, Pastorale (met tek-' sten van Boudewijn de Groot, Len- nard Nijgh en Cees Nooteboom), isj authentieker. Hetgeen allemaal niet' wegneemt, dat Liesbeth vertol kingen brengt, die volop de moeite waard zijn: De oudjes, Verlegen Frieda, en Brussel bijvoorbeeld. Ook de begeleiding, wederom van Bert Paige (die heel wat in zijn mars heeft!), is niet wat wij van Liesbeth- produkties gewend zijn. Zeker niet Liesbeth Lists beste plaat dus. Een beetje huilerig: Nederlands is nu eenmaal een andere taal dan het Frans, maar zoals in het recente verleden bewezen is, met andere, eigen mogelijkheden. Toch het af spelen waard, hetgeen niet van alles wat geperst wordt gezegd kan wor den. K. BASTIANEN Liesbeth List zingt Jacques Brei (Philips 849 010 PY). ''OOR de meeste Fransen lijkt het verleden de enige periode waarin ze Wet wat plezier leven. Vandaar dat hun polemieken over historische on- erwerpen vaak nog feller zijn dan un strijd om de waarheden van deze 4)d. Neem bijvoorbeeld eens Rennes, de noofstad van Bretagne. Daar staat SP? veertiS iaar een nis in het stacihma ieeg omdat Bretonse vrij- ^et t>eeld, dat er eens rlo u ®retonse eer onwaardig von- Het stelde dan ook koningin na van Betagne voor, geknield voor haar heer en echtgenoot. Karei de Achtste. Tijdens de herdenking van de vierhonderdste verjaardag van de aanhechting van Bretagne aan Frankrijk werd het opgeblazen. Maar nu wil een oud-burgemeester van Rennes, hoogleraar in de ge schiedenis Henri Fréville, het gat op vullen met een repliek van een bron zen standbeeld van Lodewijk de Vijf tiende, dat er van 1754 tot 1794 heeft gestaan. De Franse revolutie zorgde ervoor, dat het tot een kanon werd omgesmolten. Voldoende aanleiding om 'n plaatselijk blad te doen schrij ven, dat dit voornemen nog erger is dan het gewezen monument, want Lodewijk de Vijftiende is wel het af zichtelijkste personage, dat de Fran se geschiedenis heeft opgeleverd. Waarop professor Fréville eraan heeft herrinnerd, dat dank zij de goe de wil en sympathie van de losbollige vorst -„dat zijn persoonlijk leven niet steeds voorbeeldig is geweest, heeft hier niets mee te maken" - de stad Rennes de grote brand van 1720 te boven is gekomen en een werkelijke provinciale hoofdstad is geworden. Waaruit men kan afleiden, dat zelfs verdwenen monarchieën tegenstel lingen kunnen uitlokken. HET is opmerkelijk dat mensen die tijdens hun leven heel wat publici teit opwekten geruisloos uit ons be staan verdwijnen. „In alle stilte ter aarde besteld" heet 't dan. Dat is ook het geval met Bert Bakker, een paar jaar^ geleden nog een algemeen bekend uitgever, en thans een naam op een graf in Bussum. Bakker be hoorde voor de oorlog tot de groep auteurs die men het etiket „protes tants-christelijk" opplakte. Hij was ook directeur van een uit geverij van dezelfde signatuur, Daa- men in Den Haag. Maar na de oor log trad ook hij, als zovelen, buiten de enge begrenzing van een voor namelijk door traditie bepaalde kring. Bakker/Daamen werd een vooraanstaande literaire uitgeverij, waarvan het door hem persoonlijk geredigeerde tijdschrift „Maatstaf" een regelmatig terugkerende prijs- vrucht was. Met zijn Ooievaarsreeki schaarde hij zich in de rij van de pocket-boek-uitgevers. Rijp en groen wisselden elkaar daarin af. De ein deloze reeks „Voordewindjes" droe gen de kosten van Achterbergs „Voorbij de laatste stad" of Roden- ko's „Verdoemde dichters". Bert Bakker is maar 57 jaar gewor den. Hij heeft lang genoeg geleefd om de Nederlandse literatuur voor goed aan zich te verplichten. LONDEN (AP) Sir Laurence Olivier zal de rol van Shylock in „De koopman van Venetië" van Sha kespeare gaan vertolken. Dit is de enige hoofdrol uit de drama's van Shakespeare, die hij nog niet heeft gespeeld. Zijn echtgenote Joan Plo- wright krijgt de rol van Portia. Het stuk zal eind april door het Natio nale Theater worden gebracht. MEVROUW Sonia Gaskell, opricht ster van het Nationale Ballet zal woensdagavond 8 oktober in de Am sterdamse Stadsschouwburg worden gehuldigd. Het ballet zal met mede werking van het Nederlands Ballet orkest een speciaal programma uit voeren. NOS/NOT 11.10 NEDERLAND IN WEST- EUROPA 4 11.35 WALTER AND CONNIE, 4. 12.00 SLUITING. VARA 17.00 MIDWEEK. NOS 18.50 DE FABELTJESKRANT. (kleur). 19.00 JOURNAAL. 19.03 SCALA. 20.00 JOURNAAL. VVD 20.20 POLITIEKE UITZENDING. NOS 20.30 UITZENDING STICHTING SOCUTERA. Filmpje van het Nationaal Bureau voor de Re- 20.35 DE 21e EEUW. (kleur). Het ontstaan en de behandeling van kanker. 21.00 TIREZ SUR LE PIANISTE. Speelfilm met o.a.: Charles Aznavour. 22.20 DOCUMENTAIRE 75 JAAR. STADSSCHOUWBURG AMSTERDAM. 22.45 TWEEDE JOURNAAL. NOS. 22.50 SLUITING. NOS 18.50 DE FABELTJESKRANT. (kleur). 19.00 JOURNAAL. VPRO 19.03 OUDE DRAAIDOOS. 20.00 JOURNAAL. NOS. 20.20 EEN MENS IS MAAR EEN MENS. 20.50 FREDERIC MISTRAL. 21.25 ONAANTASTBAAR. 22.10 TWEEDE JOURNAAL. NOS. 22.15 SLUITING. 16.30 SCHOOLTELEVISIE. 17.30 VOOR DE JEUGD. 19.25 ZANDMANNETJE. 19.30 19.45 19.50 20.00 20.25 20.50 21.35 22.05 22.35 VERGROOTGLAS OP DE POSTZEGEL. HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS. ZOEKLICHT. JOURNAAL. DE DORIS DAY SHOW. PANORAMA. BOEMERANG .69 GASTPROGRAMMA. JOURNAAL. 17.30 FEU VERT. 18.55 RAYONS X: A TABLE. 19.25 BONHOMMET ET TILAPIN. 19.30 LA CRAVACH-, D'OR. 20.00 JOURNAAL. 20.30 LES CHEVALIERS DU CIEL. 21.00 L'EUROPE DES RéGIONS. 22.15 JOURNAAL. 20.00 JOURNAAL. >ml_ 20.15 VERKIEZINGSPRAATJE. 20.20 DUITSLAND VÓÓR DE VERKIEZING. 21.35 30 JAAR NA DE TWEEDE WERELDOORLOG. 22.20 JOURNAAL. 22.40 WERELDKAMPIOENSCHAP PEN GEWICHTHEFFEN UIT WARSCHAU. 23.25 JOURNAAL. 17.30 NIEUWS. 17.35 MOSAIK. 18.05 DIE DREHSCHEIBE. 18.40 FLICKA. 1910 PERCY STUART. 19.45 HEUTE. 20.15 POLITIEKE UITZENDING. 20.29 ZDF MAGAZIN. Aansluitend: NIEUWS. 21.05 DER VERSAGER. Tv-soel van Herbert Knopp. 22.35 NIEUWS. 22.45- 23.15 PROGRAMMA TER GE LEGENHEID VAN DE 80e VER.T4A.Rn4G VAN MARTIN HEIDEGGER. Woensdag 24 september HILVERSUM I 402 M. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge varieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar 13.15 Ondernemend). NC RV: 14.00 Stereo: Semi-klassieke or kestmuziek. 15.00 Muziek uit Uw va kantieland (gr.). 16.00 Nws. 16.02^Ste reo: Voor de jeugd. 17.00 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. Overheidsvoorlichting: 17.50 Vast en zeker, een programma van het mi nisterie van sociale zaken en volks gezondheid met korte informatie over de sociale verzekeringen. Redactie: Claude Belloni en Herman van der Hoeven. NCRV: 18.00 Veel gevraag de gewijde muziek (gr.). 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. N.O.S.: 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Kasteelconcert, klassieke en moderne kamermuziek (opn.). 20.20 Stereo: Omroeporkest: klassieke én moderne muziek. (In de pauze: 21.15-21.30 Literair platenalbum). 22.05 Nabe schouwing van de voetbalwedstrijd AjaxHannover. 22.10 Stereo: Scan: populair programma over elektroni ca. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementair overzicht 22.45. Mededelingen. 22.50 Stereo: X, een sprong in het duister. 23.55 Nieuws. VPRO: 24.00-0200 Vol le Maan: gevarieerd muziekprogram ma. (00.55-01.00 en 01.55-02.00 Nieuws). HILVERSUM II 298 M. VARA: 12.00 Stereo: Promenade- orkest en solist: amusementsmuziek. 12.30 Stereo: Viool en piano: popu lair klassieke muziek (opn.). 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Stereo: Klassieke pianomuziek (gr.). 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Ope rettefragmenten (gr.). 15.00 Stereo: Omroeporkest en solist: klassieke mu ziek. 15.30 Stereo: Pianorecital: mo derne muziek (opn.). 16.00 Nieuws. 16.02 Muziek en brieven, muzikale lezing. 17.00 Stereo: Kinderkoor met pianobegeleiding. 17.20 Way-out: jeugdprogramma. 17.55 Mededelin gen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualitei ten. 18.20 Uitzending van Demokra- ten '66. 18.30 Stereo: Klink Klaar, zonder nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35 Stereo: Tango Rumba orkest en zang solisten. 20.00 Albert mag het zeg gen: interview met Albert Mol. 20.40 Buitenlands weekoverzicht. 20.50 Ste reo: Pop-Eye: soulmusic. 21.20 Ste reo: Populaire muziekshow met bin nen- en buitenlandse artiesten (opn.). 22.30 Nieuws. 22.38 Actualiteiten 22.55 Stereo: Moderne kerkmuziek (opn.). 23.20 Radio Jazz Magazine 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M EN FM. NOS: (12.00 Nieuws). AVRO 13.00 Nieuws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenprogramma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws 15.03 Arbeidsvitaminen: populair verzoek- platenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Gimmick: licht platenprogramma 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Pop. en countrymuziek. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gev- muz. (12.40- 12.48 Weerber., med. en SOS-berich- ten voor de schippers) 12.55 Buiten lands persoverzicht 13.00 Nws., weer bericht, med., dagklapper en SOS- berichten voor de schippers 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. Aansluitend: 14.50 Koorzang (1500 Nws.) 15.15 Voor de kinderen 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten 16.09 Klassieke muz. voor de jeugd 16.30 Etnische muziek 17.00 Nws., weerber. en med Aan sluitend: Jazzscene 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.30 Lekenmoraal en -filo sofie 18.50 Sportkroniek 18-52 Taai- wenken 19.00 Nws., weerbericht en act. 19.40 Grammofoonmuz. 19.45 Ad viezen. 20.00 Operettefragmenten 22.00 Nws., berichten en De Zeven Kunsten 22 15 Gev muz (23.00-23 10 Nws-) 23 40 Nws. 23.45-0.30 Voor de zeelieden. Donderdag 25 september HILVERSUM I 402 M. AVRO: 5.00 Nieuws. 5.05 Non-Stop- Op: licht gevarieerd platenprogram ma. (6.00-6.05 Nieuws). KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: klassieke, semi-klassieke en moderne muziek (gr.). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Over weging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw; 9.35 Waterstanden). N.O.S.: 10.00 Wat heeft dat kind pedagogische lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (opn KRO: 11 00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken 11.55 Mededelingen. HILVERSUM H 298 M. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Ra diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek. (8.30-8.33 De Groen teman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Ste reo: Semi-klassieke muziek (gr.). 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair ver- zoekplatenprogramma. (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Rondom 12: program ma voor de vrouw. (11.55 Beursbe richten). HILVERSUM Hl 240 M EN FM NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van weggeweest: muziek van toen, voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzzoef licht instrumentaal programma. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws). MUNSTER (AP) Drie leden van de Britse groep „The Equals" zijn gisteren gewond toen de wa gen waarin zij zaten ten zuiden van Munster van de weg raakte. Patrick Lloyd (20) en Lincoln Gordon (21) konden na behandeling het zieken huis verlaten, maar Eddie Grandt (21) moest daar achterblijven met een diepe snijwond in een been. Twee andere leden van de groep, Herb Gordon en John Hall, werden niet gewond Volgens bestuurder Richard Par- rish had de politie voor vier „Equ als" onderdak geregeld. In het hotel werden ze echter, zo zei hij, wegens hun lange haar weggestuurd, waar na ze doorreisden naar Bremen. (ADVERTENTIE) Dat kan bij ons. U koopt een ring met een kleine brillant. Deze steen kunt u telkens ruilen voor een grotere. U hoeft dan alleen het verschil bij te betalen. Zo krijgt U geleidelijk, zonder grote uitgaven ineens, een steeds edeler en kostbaarder sieraad Wilt u meer weten over dit aantrekkelijke systeem? Wij zullen het u graag vertellen. solitair ringen met 1 steen in prijzen van 125.-, 200.-, 325.- en hoger. BSj edelsteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.a. ÜSMHl LIJNBAAN 92 tel 116670 filiaal oostzeedijk 155-157 rotterdam Omdat hem de omgang met hout meer plezier gaf dan die met paragra fen, gaf de Hamburger Julian Richter zijn rechtenstudie op en ging bij een timmerman in de leer. Hij heeft in een oude smidse een werkplaats ge vestigd, waarin originele bouwsels van grote en kleine bomen ontstaan: fabeldieren, lokomotieoeit, poppenhuizen, torens en bizarre klimbomen. Toen Richter het eerste houten reuzenspeelgoed fabriceerde, dacht hij nog niet aan een commercieel gebruik van zijn hobby. Intussen staan zijn „werken" in Hamburg en in vele andere steden van de Bondsrepubliek op de speelplaatsen van openbare parken. Klimbomen en treintjes stimuleren zeer tot groepsspel, de grote knorrige dieren wekken de kinderlijke fan tasie. Tot Richter's klanten behoren ook buitenlandse gemeentebesturen. DE AMERICAN Host Foundation Inc. te New York, biedt voor de zomer 1970 wederom de gelegen heid tot kennismaking met het Ame rikaanse leven aan een groot aan tal Nederlandse leerkrachten, in de vorm van een gastvrij verblijf van één maand in de Verenigde Staten. De deelnemers gaan per vliegtuig naar New York, waar men twee a drie dagen verblijft. Daarna logeert men vier weken bij een of twee Amerikaanse families. Nadere inlichtingen en formulie ren kunnen tot 1 november worden aangevraagd bij: Nederland-Ameri- ka Instituut, Museumplein 4, Am sterdam. Redactie: Jan Smits Bijdrage: Joop Bartman

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11