Collectieve gewetensprijs van de critici
tussen haakjes j
N.O.S.-documentaire
krijgt persprijs
van Prix Italia
Engeland stuurt Mary
Eis de originele cstaansir
Geschiedenis
Afscheid
Te gast
Kennedy Centrum
in Washington
later gereed
Filmfestival
in Utrecht
en Eindhoven
Liesbeth
Sir Laurence Olivier
nu ook als Shylock
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
D UITSLA ND II:
Luister naar
Leden Britse popgroep
„The Equals" gewond
Kan brillant groeien?
lieetman J
11
DE STEM VAN WOENSDAG 24 SEPTEMBER 1969
13
Toneelkritieken schrijven is niet
alleen een moeilijk vak omdat je,
met zo groot mogelijke deskundig
heid, moet schrijven voor mensen
die veelal nooit het stuk hebben ge
lezen of gezien; het is extra moei
lijk omdat je redactie je altijd
voorschrijft hoe lang ditmaal en
danmaal je stukjes mogen zijn. En
dat is altijd minder dan je meent
nodig te hebben om alle facetten
van een stuk en voorstelling recht
te doen wedervaren. Alleen al de
lengte beperkt dus de criticus in
de keuze van wat hij wil, maar ook
kan, vermelden.
En aangezien hoofdzaken zoals
auteur, stuk, thema, strekking en
vertoners plegen voor te gaan hij
bijzaken, komt daardoor een eigen
lijk minstens zo belangrijk man als
de regisseur amper aan bod: de
ontwerper. Hoe goed de regie ook
sfeer en situatie van het spel heeft
ontworpen, hij kan wel inpakken
als de man van het décor en de
kostuums niet komt met een idee,
waarin die visie van de regie z'n
ruimtelijke vorm vindt in toneel
aankleding, belichting, vaak ook
speciale (geluids)-effecten, kos
tuums... sfeer! En al pleegt het
publiek er niet vaak speciale aan
dacht aan te besteden, toch is het
juist dat toneelbeeld, dat bij het
opgaan van het doek te zien komt,
dat hen al meteen ja of nee in de
juiste ontvang-stemming zal bren
gen.
De toneelcritici, in hun Kring
van Theatercritici verenigd, heb
ben hun collectieve gewetenspijn
dit jaar gesust door hun jaarlijkse
prijs nu eens niet aan repertoire
of vooruitstrevende theateractivi
teit toe te kennen, maar aan Het
Décor en dan aan Nederlands
meest vruchtbare, al ruim 25 jaar
actieve, maar nog brandend-jonge
voorman: de ontwerper Wim Ves-
seur (50 jaar). Internationaal be
roemd, niet alleen om z'n ook af
gelopen jaar weer opvallend mo
derne en vooruitstrevende décors,
maar bovenal als de grote voor
vechter voor vernieuwing in de
theaterbouw. In die functie zit hij
al vele jaren tot plezier van tien
tallen theaters in de Rijkscommis
sie voor Schouwburgbouw, in inter
nationale instituten, op congressen
over de hele wereld.
Hij is de eerste, die het toneel
uit de 18de eeuwse schouwburglijst
de zaal in haalde, het voetlicht als
barrière tussen speler en kijker in
de banvloek deed, het spelen in
het rond („circus-toneel") invoer
de, bijvoorbeeld het destijds op
zienbarende theater De Brakke
Grond voor toneelgroep Studio
bouwde en nog onlangs uit een
paar ondingen - van - grachten
huiskamers voor het Dramatur
gisch Instituut te Amsterdam een
juweel van een op alle manieren
bespeelbaar schouwburgje maakte,
dat dan bovendien nog „niets"
mocht kosten. Wim Vesseur is
meer, een dynamo in het Neder
lands toneelbestel, o.a. oprichter
van wat eens Puck heette en nu
Toneelgroep Centrum. Tachtig pro
cent van de Nederlandse acteurs
heeft bii hem geleerd hoe ze zich
alle denkbare koppen moeten
schminken en hoe ze dat dan weer
anders moeten doen voor film of
voor t.v. En de prijs van de Kring
van Theatercritici, die altijd over
één afgelopen seizoen gaat, ver
meldde dan niet alleen zijn bril
jante aankledingen (en vooral be
lichtingen, zijn specialiteit) voor
De Spaanse Brabander, De Revi
sor, Lekker blijven liggen maffen
en voor Biografie; maar men kon
toevallig ook zijn hele oeuvre eren,
omdat in het verslagjaar in het
Amsterdamse Toneelmuseum een
tentoonstelling was geweest, die
een terugblik gaf op zijn honder
den ontwerpen. Neem alleen maar
eens stukken van Shakespeare:
dat betekent behalve het décor
ook nog een stuk of dertig kos
tuums, allen geheel „op maat"
naar de acteur, maar vooral ook
naar sfeer en type van de rol die
hij spelen moet.
En moeilijk dat décor-ontwerp is
in Nederland! Je moet immers
van te voren rekening houden met
een technische uitvoering, die er
de grote planken van de stads
schouwburg mee vult, maar die
ook in zulke kleine stukken uiteen
kan worden genomen en met weg
lating van vele elementen verkort
kan worden, dat hij ook in een
klein regionaal theater de deur
door en op de planken kan. Want
nergens reist men zoveel en over
zulke uiteenlopende schouwburgen
als in Nederland.
Vesseur heeft grommend en iro
niserend zijn welverdiende prijs in
ontvangst genomen, want al tim
mert hij letterlijk zijn hele leven
aan de openbare weg, figuurlijk is
hij een man-van-de-achtergrond,
bescheiden, verlegen, dienend... En
dat laatste is een van de eerste
vereisten die de creatieve kunste
naar, die een toneelontwerper is,
moet kunnen opbrengen. Omdat hij
zjjn beeldende kunst moet aanpas
sen en inpassen niet alleen aan de
visie van de regisseur; niet alleen
naar eigen interpretatie aan wat
de schrijver bedoelde; maar ook
nog aan dat zeer heterogene
groepje individualisten, dat de spe
lende bezetting van het stuk zal
vormen en dat man voor man
uitermate gevoelig is voor de stijl,
de vormen, de kleuren en de lich
ten die hen tijdens hun elke avond
opnieuw te inspireren werk omrin
gen.
Het feit dat er ditmaal zo opval
lend veel spelers bij de uitreiking
van de prijs waren, was het be
wijs dat de critici nu eens niet al
leen namens zichzelf (kritisch zo
anders georiënteerd dan acteurs)
spraken, maar namens een dank
bare toneelwereld mede. Schouw
burgbezoeker, kijk volgende keer
eens in uw program wie de ont
werper was. En spel dan die naam
met ere. Zeker als daar „Vesseur"
staat.
C. NICOLAï
(ADVERTENTIE)
4
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Op het 21ste ra
dio- en televisieconcours om de
Prix Italia is de prijs van de Ita
liaanse pers toegekend aan Bob
Uschi van de NOS voor zijn radio
documentaire „De vogels blijven
zingen in Newe jur", De prijs de
enige, die in de categorie radiodo
cumentaires op de Prix Italia kan
worden gewonnen is de heer
Uschi uitgereikt in Mantua, ;.aar
het concours de afgelopen veertien
dagen is gehouden.
De bekroonde inzending maakt
deel uit van een serie van vijf ra
diodocumentaires over Israël, die
in het voorjaar van 1969 door Bob
Uschi werd samengesteld en gepro
duceerd. De opnamen voor deze
serie werden gemaakt door Kees
Buurman en Hans Gobes. „De vo
gels blijven zingen in Newe Ur"
werd als laatste in dè Israël-serie
uitgezonden op maandag 21 april.
Op maandag 30 juni volgde en
herhaling.
De radiodocumentaire, die de be
langrijke onderscheiding verwierf,
geeft een indringend beeld van het
leven in een kleine Israëlische ne
derzetting in het dal van Beit Shean
ten zuiden van het meer van Gali-
lea, aan de oever van de Jordaan.
Tegenover deze kibboets ligt, op
Jordaans grondgebied, een com
mandopost van El Fatah. In deze
grenssector vinden regelmatig vuur
gevechten plaats tussen Arabische
infiltranten en Israëlische grenspa-
trouilles.
Het NOS-team is twee dagen en
2 nachten lang getuige gweest van
acties in deze streek. Opnamen wer
den gemaakt in en buiten de schuil
kelders van Newe Ur tijdens een
kort, maar hevig duel. Hoe de be
woners van de kibboets op deze
veelculdig voorkomende beschietin
het reageren, kregen de leden van
het radioteam te horen in gesprek
ken met onder meer het Nederland
se echtpaar Pieter en Mar ja dc
Vries, dat sinds 1963 in Nieuwe Ui
woont.
Voor deze documentaire heeft he
NOS-team de nodige risico's moeter
nemen. Zo werd op een zeker ogen
blik het team beschoten door leder
van de El latah. De radiomenser
konden zich ternauwernood in vei
ligheid stellen.
Bob Uschi, die naam heeft ge
maakt met een aantal opvallend
radiodocumentaires, werkt sinti
1948 voor de radio. Toen in 1966 dt
programmastaf van de toenmaligi
NRU werd gevormd, werd de hee:
Uschi benoemd tot chef documen
taires en hoorspelen. Al drie keer
eerder werd een door hem vervaar
digde documentaire voor de Prix
Italia ingezonden.
(ADVERTENTIE)
1609-1621
12-Jarig bestand,
Eindelijk tijd
om ongestoord
van "VLEK"
te genieten.-
Sinds 1550 gestookt volgens
hetzelfde oude recept.
Een zeer voordelige merkjenever.
WASHINGTON (AP) Na drie
jaar bouwen is nog slechts 60 pro
cent van het enorme Kennedy-cen
trum voor uitvoerende kunsten in
Washington voltooid. Voor de vol
tooiing van het centrum is nog 10
miljoen dollar nodig. Door een bouw
vakstaking is de bouw vertraagd.
William C. Blair, directeur van het
centrum, heeft tegen bezoekende
journalisten gezegd, dat het werk
schema afhangt van een besluit van
het congres om nog 7,5 miljoen dol
lar voor de bouw toe te wijzen en
van particuliere donateurs, die nog
2 tot 3 miljoen dollar moeten bijdra
gen.
Tot de bouw van het centrum,
dat in totaal 66,2 miljoen dollar zal
kosten, werd in de ambtstermijn van
president Eisenhower besloten.
In 1962 beseften de organisatoren,
dat particuliere bijdragen niet vol
doende zouden zijn voor de finan-
ciëring van het project. Begin 1964
wees het congres de eerste gelden
voor de bouw toe.
In het centrum komen een opera
zaal met 2.300 plaatsen, een con
certzaal met 2.761 plaatsen en een
schouwburg met 1.142 plaatsen.
ZANGERS en orkest van de Konink
lijke Opera te Gent hebben zondag
avond tijdens de openingsgala van
het nieuwe seizoen midden in 'n aria
uit La Traviata de uitvoering ge
staakt.
De actie, die 10 minuten duurde,
was een protest tegen -wat genoemd
werd- achterstelling van de Gentse
opera in vergelijking met andere o-
pera's in België.
Het publiek, dat de primeur van
de onderbroken „Traviata" had, was
aan het begin van de voorstelling
van de actie op de hoogte gebracht.
LONDEN Mary Hopkin, het 19
jaar oude zangeresje uit Wales, dat
door de Beatles werd ontdekt, zal
Groot Brittannië vertegenwoordigen
op het Eurovisie Song Festival, dat
21 maart in Nederland zal worden
gehouden.
Mary, wier grote successen „Those
were the days" en „Goodbye" zijn
werd uitverkozen door de BBC. Het
nummer, dat zij op het songfestival
zal brengen zal door de Britse tv-
k ij kers worden gekozen.
„Het zou natuurlijk mooi zijn als
Paul McCartney een liedje voor me
zou schrijven, maar ik zal het hem
niet vragen" Zo vertelde zij.
UTRECHT (ANP) De direc
teur van de „Stichting Cinemanifes-
tatile"-in-oprichting, H. Bals, heeft
meegedeeld dat van 28 januari tot
5 februari 1970 in Utrecht en Eind
hoven een „Cinemanifestatie" zal
worden gehouden. Deze heeft tot
doel om het medium film en de
bioscopie te populariseren en jonge
regisseurs en films in Nederland te
ontroduceren.
De stichting verwacht 22 nieuwe
films in Utrecht en Eindhoven te
kuninen projecteren. De premières
zullen worden verdeeld over beide
plaatsen, terwijl de heer Bals heeft
aangekondigd in Utrecht een we
reldpremière te willen brengen.
Regisseurs, hoofdrol-acteurs en
—actrices zullen in beide steden
aanwezig zijn bij de presentatie van
hun films. Aan de programmering
van de Cinemanifestatie '70 is even
als vorige jaren geen bepaald thema
verbonden. Er is .uimte gelaten voor
korte Nederlandse en Belgische
films. In informele sfeer zal het pu
bliek met de filmmakers kunnen
discussiëren. De Cinemanifestatie
werd vorig jaar bezocht door 15.000
betalende bezoekers, het jaar daar
voor door 12.000.
Voor de financiering van de mani
festatie tracht het stichtingsbestuur
subsidie van gemeenten, provincies
en ook het ministerie van cultuur,
recreatie en maatschappelijk werk
te verwerven. De algemene begro
ting toont een totaalbedrag van
100.000,Daarnaast zijn er nog
de afzonderlijke begrotingen voor
Utrecht en Eindhoven.
I PLAAT
Liesbeth List, wier ster snel hoog
gestegen is aan het nogal donkere
firmament van het Nederlandse:
lied, zingt elf liedj»s van Jacques;
Brei op een lp die dezer dagen uit
gekomen is. Vooropgesteld dat de'
vertalingen van Ernst van Altena
hee] goed zijn, moet ons van het
hart dat Brei a la Liesbeth een
beetje tegenvalt. Een liedje als
„Seul" heeft heel wat meer expres
sie dan het „Alleen" van Liesbeth
List. Het is misschien niet eerlijk,
om de Franstalige chansonnier met!
de Nederlandse chansonnière te ver-|
gelijken, maar men ontkomt er na-;
tuurlijk niet aan. Liesbeth Listsj
voorlaatste lp, Pastorale (met tek-'
sten van Boudewijn de Groot, Len-
nard Nijgh en Cees Nooteboom), isj
authentieker. Hetgeen allemaal niet'
wegneemt, dat Liesbeth vertol
kingen brengt, die volop de moeite
waard zijn: De oudjes, Verlegen
Frieda, en Brussel bijvoorbeeld. Ook
de begeleiding, wederom van Bert
Paige (die heel wat in zijn mars
heeft!), is niet wat wij van Liesbeth-
produkties gewend zijn. Zeker niet
Liesbeth Lists beste plaat dus. Een
beetje huilerig: Nederlands is nu
eenmaal een andere taal dan het
Frans, maar zoals in het recente
verleden bewezen is, met andere,
eigen mogelijkheden. Toch het af
spelen waard, hetgeen niet van alles
wat geperst wordt gezegd kan wor
den.
K. BASTIANEN
Liesbeth List zingt Jacques Brei
(Philips 849 010 PY).
''OOR de meeste Fransen lijkt het
verleden de enige periode waarin ze
Wet wat plezier leven. Vandaar dat
hun polemieken over historische on-
erwerpen vaak nog feller zijn dan
un strijd om de waarheden van deze
4)d.
Neem bijvoorbeeld eens Rennes, de
noofstad van Bretagne. Daar staat
SP? veertiS iaar een nis in het
stacihma ieeg omdat Bretonse vrij-
^et t>eeld, dat er eens
rlo u ®retonse eer onwaardig von-
Het stelde dan ook koningin
na van Betagne voor, geknield
voor haar heer en echtgenoot. Karei
de Achtste. Tijdens de herdenking
van de vierhonderdste verjaardag
van de aanhechting van Bretagne
aan Frankrijk werd het opgeblazen.
Maar nu wil een oud-burgemeester
van Rennes, hoogleraar in de ge
schiedenis Henri Fréville, het gat op
vullen met een repliek van een bron
zen standbeeld van Lodewijk de Vijf
tiende, dat er van 1754 tot 1794 heeft
gestaan. De Franse revolutie zorgde
ervoor, dat het tot een kanon werd
omgesmolten. Voldoende aanleiding
om 'n plaatselijk blad te doen schrij
ven, dat dit voornemen nog erger is
dan het gewezen monument, want
Lodewijk de Vijftiende is wel het af
zichtelijkste personage, dat de Fran
se geschiedenis heeft opgeleverd.
Waarop professor Fréville eraan
heeft herrinnerd, dat dank zij de goe
de wil en sympathie van de losbollige
vorst -„dat zijn persoonlijk leven niet
steeds voorbeeldig is geweest, heeft
hier niets mee te maken" - de stad
Rennes de grote brand van 1720 te
boven is gekomen en een werkelijke
provinciale hoofdstad is geworden.
Waaruit men kan afleiden, dat zelfs
verdwenen monarchieën tegenstel
lingen kunnen uitlokken.
HET is opmerkelijk dat mensen die
tijdens hun leven heel wat publici
teit opwekten geruisloos uit ons be
staan verdwijnen. „In alle stilte ter
aarde besteld" heet 't dan. Dat is
ook het geval met Bert Bakker, een
paar jaar^ geleden nog een algemeen
bekend uitgever, en thans een naam
op een graf in Bussum. Bakker be
hoorde voor de oorlog tot de groep
auteurs die men het etiket „protes
tants-christelijk" opplakte.
Hij was ook directeur van een uit
geverij van dezelfde signatuur, Daa-
men in Den Haag. Maar na de oor
log trad ook hij, als zovelen, buiten
de enge begrenzing van een voor
namelijk door traditie bepaalde
kring. Bakker/Daamen werd een
vooraanstaande literaire uitgeverij,
waarvan het door hem persoonlijk
geredigeerde tijdschrift „Maatstaf"
een regelmatig terugkerende prijs-
vrucht was. Met zijn Ooievaarsreeki
schaarde hij zich in de rij van de
pocket-boek-uitgevers. Rijp en groen
wisselden elkaar daarin af. De ein
deloze reeks „Voordewindjes" droe
gen de kosten van Achterbergs
„Voorbij de laatste stad" of Roden-
ko's „Verdoemde dichters".
Bert Bakker is maar 57 jaar gewor
den. Hij heeft lang genoeg geleefd
om de Nederlandse literatuur voor
goed aan zich te verplichten.
LONDEN (AP) Sir Laurence
Olivier zal de rol van Shylock in
„De koopman van Venetië" van Sha
kespeare gaan vertolken. Dit is de
enige hoofdrol uit de drama's van
Shakespeare, die hij nog niet heeft
gespeeld. Zijn echtgenote Joan Plo-
wright krijgt de rol van Portia. Het
stuk zal eind april door het Natio
nale Theater worden gebracht.
MEVROUW Sonia Gaskell, opricht
ster van het Nationale Ballet zal
woensdagavond 8 oktober in de Am
sterdamse Stadsschouwburg worden
gehuldigd. Het ballet zal met mede
werking van het Nederlands Ballet
orkest een speciaal programma uit
voeren.
NOS/NOT
11.10 NEDERLAND IN WEST-
EUROPA 4
11.35 WALTER AND CONNIE, 4.
12.00 SLUITING.
VARA
17.00 MIDWEEK.
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT.
(kleur).
19.00 JOURNAAL.
19.03 SCALA.
20.00 JOURNAAL.
VVD
20.20 POLITIEKE UITZENDING.
NOS
20.30 UITZENDING STICHTING
SOCUTERA. Filmpje van het
Nationaal Bureau voor de Re-
20.35 DE 21e EEUW. (kleur).
Het ontstaan en de behandeling
van kanker.
21.00 TIREZ SUR LE PIANISTE.
Speelfilm met o.a.: Charles
Aznavour.
22.20 DOCUMENTAIRE 75 JAAR.
STADSSCHOUWBURG
AMSTERDAM.
22.45 TWEEDE JOURNAAL. NOS.
22.50 SLUITING.
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT.
(kleur).
19.00 JOURNAAL.
VPRO
19.03 OUDE DRAAIDOOS.
20.00 JOURNAAL. NOS.
20.20 EEN MENS IS MAAR EEN
MENS.
20.50 FREDERIC MISTRAL.
21.25 ONAANTASTBAAR.
22.10 TWEEDE JOURNAAL. NOS.
22.15 SLUITING.
16.30 SCHOOLTELEVISIE.
17.30 VOOR DE JEUGD.
19.25 ZANDMANNETJE.
19.30
19.45
19.50
20.00
20.25
20.50
21.35
22.05
22.35
VERGROOTGLAS OP DE
POSTZEGEL.
HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS.
ZOEKLICHT.
JOURNAAL.
DE DORIS DAY SHOW.
PANORAMA.
BOEMERANG .69
GASTPROGRAMMA.
JOURNAAL.
17.30 FEU VERT.
18.55 RAYONS X: A TABLE.
19.25 BONHOMMET ET TILAPIN.
19.30 LA CRAVACH-, D'OR.
20.00 JOURNAAL.
20.30 LES CHEVALIERS DU CIEL.
21.00 L'EUROPE DES RéGIONS.
22.15 JOURNAAL.
20.00 JOURNAAL. >ml_
20.15 VERKIEZINGSPRAATJE.
20.20 DUITSLAND VÓÓR DE
VERKIEZING.
21.35 30 JAAR NA DE TWEEDE
WERELDOORLOG.
22.20 JOURNAAL.
22.40 WERELDKAMPIOENSCHAP
PEN GEWICHTHEFFEN UIT
WARSCHAU.
23.25 JOURNAAL.
17.30 NIEUWS.
17.35 MOSAIK.
18.05 DIE DREHSCHEIBE.
18.40 FLICKA.
1910 PERCY STUART.
19.45 HEUTE.
20.15 POLITIEKE UITZENDING.
20.29 ZDF MAGAZIN.
Aansluitend: NIEUWS.
21.05 DER VERSAGER.
Tv-soel van Herbert Knopp.
22.35 NIEUWS.
22.45- 23.15 PROGRAMMA TER GE
LEGENHEID VAN DE 80e
VER.T4A.Rn4G VAN MARTIN
HEIDEGGER.
Woensdag 24 september
HILVERSUM I 402 M.
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge
varieerd programma. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden
maar 13.15 Ondernemend). NC
RV: 14.00 Stereo: Semi-klassieke or
kestmuziek. 15.00 Muziek uit Uw va
kantieland (gr.). 16.00 Nws. 16.02^Ste
reo: Voor de jeugd. 17.00 Lichte
grammofoonmuziek voor de tieners.
Overheidsvoorlichting: 17.50 Vast en
zeker, een programma van het mi
nisterie van sociale zaken en volks
gezondheid met korte informatie over
de sociale verzekeringen. Redactie:
Claude Belloni en Herman van der
Hoeven. NCRV: 18.00 Veel gevraag
de gewijde muziek (gr.). 18.30
Nieuws. 18.41 Actualiteiten. N.O.S.:
19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10
Kasteelconcert, klassieke en moderne
kamermuziek (opn.). 20.20 Stereo:
Omroeporkest: klassieke én moderne
muziek. (In de pauze: 21.15-21.30
Literair platenalbum). 22.05 Nabe
schouwing van de voetbalwedstrijd
AjaxHannover. 22.10 Stereo: Scan:
populair programma over elektroni
ca. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementair
overzicht 22.45. Mededelingen. 22.50
Stereo: X, een sprong in het duister.
23.55 Nieuws. VPRO: 24.00-0200 Vol
le Maan: gevarieerd muziekprogram
ma. (00.55-01.00 en 01.55-02.00
Nieuws).
HILVERSUM II 298 M.
VARA: 12.00 Stereo: Promenade-
orkest en solist: amusementsmuziek.
12.30 Stereo: Viool en piano: popu
lair klassieke muziek (opn.). 12.54
Voor het platteland. 13.00 Nieuws.
13.11 Actualiteiten. 13.25 Stereo:
Klassieke pianomuziek (gr.). 13.45
Gesproken portret. 14.00 Stereo: Ope
rettefragmenten (gr.). 15.00 Stereo:
Omroeporkest en solist: klassieke mu
ziek. 15.30 Stereo: Pianorecital: mo
derne muziek (opn.). 16.00 Nieuws.
16.02 Muziek en brieven, muzikale
lezing. 17.00 Stereo: Kinderkoor met
pianobegeleiding. 17.20 Way-out:
jeugdprogramma. 17.55 Mededelin
gen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualitei
ten. 18.20 Uitzending van Demokra-
ten '66. 18.30 Stereo: Klink Klaar,
zonder nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35
Stereo: Tango Rumba orkest en zang
solisten. 20.00 Albert mag het zeg
gen: interview met Albert Mol. 20.40
Buitenlands weekoverzicht. 20.50 Ste
reo: Pop-Eye: soulmusic. 21.20 Ste
reo: Populaire muziekshow met bin
nen- en buitenlandse artiesten (opn.).
22.30 Nieuws. 22.38 Actualiteiten
22.55 Stereo: Moderne kerkmuziek
(opn.). 23.20 Radio Jazz Magazine
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M EN FM.
NOS: (12.00 Nieuws). AVRO 13.00
Nieuws. 13.03 Radiojournaal. 13.06
Zet 'm op: vrolijk platenprogramma.
(14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws 15.03
Arbeidsvitaminen: populair verzoek-
platenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03
Gimmick: licht platenprogramma
17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal.
17.05-18.00 Pop. en countrymuziek.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gev- muz. (12.40-
12.48 Weerber., med. en SOS-berich-
ten voor de schippers) 12.55 Buiten
lands persoverzicht 13.00 Nws., weer
bericht, med., dagklapper en SOS-
berichten voor de schippers 13.20
Tafelmuz. 14.00 Nws. Aansluitend:
14.50 Koorzang (1500 Nws.) 15.15
Voor de kinderen 16.00 Nws. 16.03
Beursberichten 16.09 Klassieke muz.
voor de jeugd 16.30 Etnische muziek
17.00 Nws., weerber. en med Aan
sluitend: Jazzscene 18.00 Nws. 18.03
Popmuz. 18.30 Lekenmoraal en -filo
sofie 18.50 Sportkroniek 18-52 Taai-
wenken 19.00 Nws., weerbericht en
act. 19.40 Grammofoonmuz. 19.45 Ad
viezen. 20.00 Operettefragmenten
22.00 Nws., berichten en De Zeven
Kunsten 22 15 Gev muz (23.00-23 10
Nws-) 23 40 Nws. 23.45-0.30 Voor de
zeelieden.
Donderdag 25 september
HILVERSUM I 402 M.
AVRO: 5.00 Nieuws. 5.05 Non-Stop-
Op: licht gevarieerd platenprogram
ma. (6.00-6.05 Nieuws). KRO: 7.00
Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15
Badinerie: klassieke, semi-klassieke
en moderne muziek (gr.). (7.30
Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Over
weging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws.
8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10
Gymnastiek voor de huisvrouw; 9.35
Waterstanden). N.O.S.: 10.00 Wat
heeft dat kind pedagogische lezing.
10.20 Stereo: Muziek uit de Barok
(opn KRO: 11 00 Nieuws. 11.02 Voor
de zieken 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM H 298 M.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Ra
diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek. (8.30-8.33 De Groen
teman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Ste
reo: Semi-klassieke muziek (gr.). 9.40
Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen: populair ver-
zoekplatenprogramma. (11.00-11.02
Nieuws). 11.30 Rondom 12: program
ma voor de vrouw. (11.55 Beursbe
richten).
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van
weggeweest: muziek van toen, voor
luisteraars van nu. 9.30 Zzzzoef
licht instrumentaal programma. 10.00
Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie.
(11.00 Nieuws).
MUNSTER (AP) Drie leden
van de Britse groep „The Equals"
zijn gisteren gewond toen de wa
gen waarin zij zaten ten zuiden van
Munster van de weg raakte. Patrick
Lloyd (20) en Lincoln Gordon (21)
konden na behandeling het zieken
huis verlaten, maar Eddie Grandt
(21) moest daar achterblijven met
een diepe snijwond in een been.
Twee andere leden van de groep,
Herb Gordon en John Hall, werden
niet gewond
Volgens bestuurder Richard Par-
rish had de politie voor vier „Equ
als" onderdak geregeld. In het hotel
werden ze echter, zo zei hij, wegens
hun lange haar weggestuurd, waar
na ze doorreisden naar Bremen.
(ADVERTENTIE)
Dat kan bij ons. U koopt een ring met een
kleine brillant. Deze steen kunt u telkens
ruilen voor een grotere. U hoeft dan alleen
het verschil bij te betalen. Zo krijgt U
geleidelijk, zonder grote uitgaven ineens,
een steeds edeler en kostbaarder sieraad
Wilt u meer weten over dit aantrekkelijke
systeem? Wij zullen het u graag vertellen.
solitair ringen
met 1 steen
in prijzen van 125.-,
200.-, 325.- en hoger.
BSj edelsteenkundige f.g.a.
diamantexpert g.i.a.
ÜSMHl LIJNBAAN 92 tel 116670
filiaal oostzeedijk 155-157 rotterdam
Omdat hem de omgang met hout meer plezier gaf dan die met paragra
fen, gaf de Hamburger Julian Richter zijn rechtenstudie op en ging bij een
timmerman in de leer. Hij heeft in een oude smidse een werkplaats ge
vestigd, waarin originele bouwsels van grote en kleine bomen ontstaan:
fabeldieren, lokomotieoeit, poppenhuizen, torens en bizarre klimbomen.
Toen Richter het eerste houten reuzenspeelgoed fabriceerde, dacht hij nog
niet aan een commercieel gebruik van zijn hobby. Intussen staan zijn
„werken" in Hamburg en in vele andere steden van de Bondsrepubliek op
de speelplaatsen van openbare parken. Klimbomen en treintjes stimuleren
zeer tot groepsspel, de grote knorrige dieren wekken de kinderlijke fan
tasie. Tot Richter's klanten behoren ook buitenlandse gemeentebesturen.
DE AMERICAN Host Foundation
Inc. te New York, biedt voor de
zomer 1970 wederom de gelegen
heid tot kennismaking met het Ame
rikaanse leven aan een groot aan
tal Nederlandse leerkrachten, in de
vorm van een gastvrij verblijf van
één maand in de Verenigde Staten.
De deelnemers gaan per vliegtuig
naar New York, waar men twee a
drie dagen verblijft. Daarna logeert
men vier weken bij een of twee
Amerikaanse families.
Nadere inlichtingen en formulie
ren kunnen tot 1 november worden
aangevraagd bij: Nederland-Ameri-
ka Instituut, Museumplein 4, Am
sterdam.
Redactie: Jan Smits
Bijdrage: Joop Bartman