Angstig succes Globe met Gijzelaar Ü0 FILMWEEK GERICHT OP JEUGD Kijk naar tussen haakjes 1 LACHEN, GIEREN, BRULLEN BIJ EERSTE PREMIèRE NCRV DENKT NOG OVER OPENHEID NOS W ereldpremière opera The Who in Amsterdam Overjari zemen zonder 1/1 zorgen V I de énige zeem, die uitgekookt kan worden en bestand is tegen wasmiddelen rige provo Kunstnier Luizige film Bertus in Japan Korting Van 6 tot 12 oktober in Arnhem Obsessions Toots NEDERLAND I: NEDERLAND II BELGIë (NederIJ BELGIë (Frans): DUITSLAND I DUITSLAND II: Luister naar 14 It DE STEM VAN DONDERDAG 18 SEPTEMBER 1969 17 TINNEROY, nu in de nieuwste najaarskleuren, o.a. vuurrood, zwart, nègre etc. Pletvrij. Ideaal voor dames- en kin derkleding. 70 cm. breed, per meter 5.95 (Van onze kunstredactie) DEN BOSCH „Ik heb me rot gelachen. Iedereen heeft zich rot gelachen, toen ze die klucht van een zekere Behan speelden. We hadden van tevoren een mooi boekje gekregen en daar stond op De gijzelaar en het zou over Ier land en een bevrijdingsleger gaan. Ik dacht al weer zo'n stuk met een hoop moraal d'r in. Maar nee hoor, het was net Potasch en Per- lemoer in Ierland. Ik heb me rot gelachen. Weet je, ik ben vorig jaar ook wel eens wezen kijken bij Globe, maar toen deden die jongens altijd zo hoogdravend; meestal snapte je er geen barst van. Niks voor het gewone volk. Al die toestanden op het toneel. Nu -md er tenminste een gewo ne j op het toneel (wel met echte spoeling hoor, je snapt wel) en er werd lekker geouwehoerd. Is ze hier weer in de buurt ko- ,en spelen, ga ik zeker weer kij- :en, en dan neem ik Mien, Piet, de buren en alle jongens van de larnavalsvereniging mee, die :unnen er een hele hoop van le ren. Ze moeten dan wel een zak- loek meenemen, want op het end stik je van de rook in de zaal; en latuurlijk voor de tranen." Deze niet denkbeeldige monoloog I van mijn achterbuurman in de Bos- I sche Schouwburg, die reageerde als I Hj het beste dijenkletserige stuk van jjcze eeuw, zegt misschien iets over welke boeg toneelgroep Globe het bij fae eerste première van het seizoen tegooid heeft. Bleef de aangemeten I boodschap van het sociaal engage- I ment blijkens de ervaringen [bet vorig jaar wat steken in een Wgh-brow psycho-analytische bom bast, nu wilde men kennelijk mikken «P wat dan heet „het grote publiek". Afgezien van het feit dat het grote )abUek niet in de abonnementen- leries van de schouwburgen zit ■(waarin De Gijzelaar wel grotendeels lal moeten draaien), is het de vraag Ijf het andere uiterste niet blijft ste- "ken in de uiterlijke schijn van het lachwekkende succes. De waag na- Nlijk of de stroom van beelden, die jBrendan Behan in dit stuk levert, op [leze wijze gepresenteerd voldoende doorstoten naar het innerlijk realis me, dat eronder verborgen zit. De mens achter de mens, die voor Behan niet meer de mens is zoals wij Item waarnemen, blijft hier steken I® de uiterlijke gein, omdat deze gein 1® overtrokken oppervlakkig is en de T?Eie niet getuigt van een spitsvon- ®Se ironie, het leven eigen. Daarom was het succes van Globe en dat was er ongetwijfeld een van zeer wafelachtige en bijna beangstigende e. Nu wordt het publiek (het Mart Gevers als heilssoldate in nachtgewaad „preekt" vanaf de gelagtafel tot Pat-Henk Rigters (1.), Mesjeu- Henk Molenberg en Meg-Kitty Janssen. hele g-rote) gegeven wat het heb ben wil en niet wat het nodig heeft. De regie van Adrian Brine zat vol met grollige vondsten; dat wel. Dat is voor iemand die het toneelvak ver staat niet zo moeilijk. Veel moeilijker is het om de operette-achtige typen, die Behan neerzet, zo te karakterise ren dat ze inderdaad het Ierse anar chisme zowel politiek als maat schappelijk voelbaar maken. De hilariteit is dubbelzinnig; maar nu meestal enkelzinnig. De ergernis van Behan zowel aan Ierland als aan En geland waarbij haat en liefde hand in hand gaan werd tè gechar geerd om waar te kunnen zijn. De strijd, die nu in Ierland woedt en een uitloper is van een stuk geschiedenis, zou dit stuk (dat in '59 door de Ne derlandse Comedie we.d gespeeld) nieuwe actualiteit kunnen geven. Dat gebeurt niet enkel door het invoegen van een actueel bandje met de ANP- nieuwsiezer, die het gevangennemen van een Engelse soldaat door Ieren meedeelt, maar door een andere be naderingswijze van deze trieste rea liteit, die buiten de realiteit om ge tekend schijnt. In het stuk wordt in een Dublins bordeel een Engelse soldaat als gij zelaar vastgehouden omdat een Ier van de verzetsbeweging in Belfast opgehangen zal worden. Dit bordeel met zijn schilderachtige -figuren van prostituees, homo's, eèn idiote heils- juffrouw, een .getikte Engelse Ier, wettische klunzen van het Ierse Re publikeinse leger enzovoorts is het decor voor bijtende en lachwekkende scènes, waarmee Behan kennelijk heeft willen shockeren. Omdat we ons in deze tijd niet zo snel meer laten shockeren door dit gezelschap heeft de regie het kenne lijk gezocht in het lachwekkende. Het belachelijke van het kloppende Ierse hart in het onmaatschappelijke deel van dit geknechte volk, da,t via de gijzelaar Engeland aan zijn hart dooddrukt. Er was op deze voorstelling duide lijk hard gewerkt. De meest kromme scènes van holderdebolder vuur werk tot subtiele spelletjes met deu ren en trap verliepen perfect ge timed en zorgden voor een echt be wegingsspel. Tussendoor waren lied jes en danspassen gestrooid, actu eel gemaakt door maanreis en Dikkertje Dap. Milieu en structuur roepen verre ïeminiscenties op aan Brecht. Het sentiment wordt daarbij gehanteerd in de romance tussen de gijzelaar (Jeroen Krabbé) en het domme roomse gansje, raak gety peerd door Jenry Arean. Natuurlijk een Paitric in de hoofd rol als „souteneur", die Henk Rig ters als een waarheidsgetrouwe volk se man neerzette, terwijl Meg (Kitty Janssen), zijn „assistente'" er een ech te Amsterdamse hoerenkast van maakte. Eén ding weten we wel van Ierland: dat de homo's van Leo Ijs en Hans Kemna wel typerend Amster- iams kunnen zijn, maar niet aanslui ten bi.i de problematiek zoals die in Ierland ligt. De waanzinnige mesjeu van Henk Molenberg, de hoertjes van Canci Geraerdts, Ineke Cohen en Wiesje Bouwmeester waren zo onge veer wat je ervan in deze context mag verwachten, terwijl Mart Ge vers als de heilsjuffrouw de lachers op d'r hand kreeg. „Gotegotegot En gelachen dat ze hebben Nicolaas Wijnberg had met sumiere middelen (steigerwerk en enkele oude deuren) een goed functionerend decor gemaakt (dat tevens goed ge bruikt werd), waarbij echter het blauw getinte portiekje wat te ge ïsoleerd optrad. De ondertitel van De Gijzelaar is „de ironie van het lot". Voor ons blijft de vraag of déze Gijzelaar ook niet de ironie van het lot is, dat Globe het vorig jaar beschoren leek. Misschien zitten we zelf ook nog te veel met artistieke pretenties in ons hoofd en met de gedachte dat ieder toneelstuk ons een beetje verder moet brengen. Deze stap terug gaat ons echter wel een beetje ver. Onge twijfeld kunnen duizenden een avondje lol beleven aan deze voor stelling. En wie ook niet meer wil zij deze voorstelling aanbevolen. Al zijn we er zelf van overtuigd, dat dit in het achterhoofd van Globe niet de ideale aanbeveling is, die zij zichzelf toewenst. HENK EGBERS (ADVERTENTIE) pibbw (Van onze radio- en t.v.- redacteur) ARNHEM De zevende Arn hemse filmweek, die van 6 tot en met 11 oktober in de Gelderse hoofdstad wordt gehouden, is geen festival. Hij is afhankelijk van wat de verhuurkantoren aan bieden en pogingen om een nog niet geïmporteerde film voor deze ene gelegenheid naar ons land te krijgen lopen in de praktijk meest al op niets uit. Voor de nachtvoorstellingen zijn dan ook pas twee films vastgelegd, te weten, Ingmar Bergmans Ritten en de Japanse film The Hanging van Nagisa Oshima. Dank zij een groot aanbod van de zijde der verhuurders leverde de keu ze van elf films voor de gewone voor stellingen in het Arnhemse Rem- brandt-theater minder problemen op. Frankrijk is vertegenwoordigd met vier films, Ialië en Tsjechoslowakije schitteren door afwezigheid. Het se lectiecomité bepaalde ten slotte dat de Amerikaanse inzen ding Last Summer van Frank Perry op de openingsavond vertoond zou zou worden. De andere Amerikaan se vertegenwoordiger The Rainpeople van Francis Ford Coppola komt dinsdagmiddag 7 oktober op het scherm, 's Avonds staat als enige Oosteuropese film het Joegoslavische Horoscop van Boro Draskovic op het programma. Deze film kreeg in Ber lijn de Unicrit-prijs. Woensdagmiddag 8 oktober wordt de Berlijnse openingsfilm Three in to two won't go van Peter Hall met Rod Steiger en zijn ex-echtgenote Claire Bloom vertoond, 's Avonds de Nederlandse film Obsessions van Pirn de la Parra, die zijn Nederlandse première beleeft. Donderdag 9 oktober is een Frans dagje met Eric Rohmer Ma Nuit chez Maud en Nandine Marquand Trintignant Le Voleur de Crimes, bei de met Jean Louis Trintignant in de hoofdrol. Vrijdag komt Zweden aan de beurt met Bomse van Arne Matt- son en Adalen 31 van Bo Widerberg in de avondvoorstelling- Op de slot dag, zaterdag 11 oktober 's middags Claude Chabrols De la Béte meure en in de feestelijke avondvoorstelling het luchtige Erotissimo van Gerard Pires. Rondom de officiële voorstellingen is die week in Arnhem genoeg te beleven. Woensdag wordt in het pro gramma Open Doek een serie films veelal van nog onbekende makers vertoond. Iedereen heeft zijn film kunnen inzenden en naast een gro te bijdrage van het ministerie van CRM zijn er werkjes uit België en zelfs uit Amerika. Donderdag wordt een acht uur du rende terugblik gegeven van de Ne derlandse korte film sedert 1955, waarvoor de toegang vrij is. Vier- dejaars studenten van de filmacade mie zullen met de camera hun Im pressies van de filmweek vastleggen, die op de sluitingsavond in verto ning komen. In de filmweek Arnhem zal minis ter Klompé ook weer de Staatsprijs voor Filmkunst uitreiken, terwijl de Nederlandse beroepsvereniging voor filmers een programma Filmen voor je brood zal presenteren. Ge praat zal er ook worden en wel in de Korenbeurs onder leiding van dr. H.S. Visscher in een discussie die voor ieder open staat en in een drie tal causeriën nauw verband houden de met film en toekomstbeeld. De blozende in celluloid gewikkelde baby, die ons vanaf de affiche wat verschrikt aankijkt, benadrukt het feit, dat de filmweek Arnhem de ze keer vooral het oog op de jeugd gericht heeft. Dat die dan maar in grote getalen mogen komen. (Van onze r.t.v.-redacteur) HILVERSUM Tijdens de pers conferentie van de NCRV verklaarde de directeur mr. A. H. v.d. Veen dat de NCRV zich nog moet oriënteren over een grotere openheid in de be stuurscolleges van de NOS. Hij zag hierin voor- en nadelen. Meer open heid kan gunstig werken als correc tie op de structuur van de NOS. An derzijds zullen nauwkeurig de be voegdheden en taak van de raad van beheer van de NOS dienen te wor den omschreven. De gang van zaken rond de zend tijd-aanvrage van de NOS-radio over de Duitse bondsdagverkiezingen heeft geleerd, dat zowel de NOS als de omroepen zich zo goed mogelijk dienen te houden aan de nota uit gangspunten voor radio en tv. Mr. Van de Veen dacht dat een herhaling van deze competentie-conflicten zich niet zo spoedig meer zou voordoen. Bespottelijk noemde hij het, dat de Nederlandse radio nog steeds om middernacht uit de ether gaat. Dit in tegenstelling tot bijna alle omliggen de landen. Met grote nieuwsgierig heid zal hij uitkijken naar de en quête-resultaten tijdens de proef-uit- zendingen, die 's nachts tijdens de Firato zullen worden gehouden. Toots Thielemans is langzamer hand een begrip geworden. Deze Belgische Amerikaan, die al flui tend, mondorgel en gitaar spelend (onder andere via Benny Goodman) tot een muzikaal fenomeen In zijn soort uitgroeide heeft op deze plaat met zijn Belgische vriend Bert Pai ge tijdens een wereldtournee dit jaar een aantal amusante num mers bijeengebracht. Bekende me lodieën, die door zijn wijze van be handelen weer een nieuwe lichte toets krijgen en vaak uit de beken de dreun worden weggetrokken. La Mamma (Aznavour), The Swan (Tsjakowski), Et Maintenant (Bé- caud) Sunny goodge street (Dono van) e.a. kregen vaak originele ar rangementen mee. Dat daar Bert Paige ook meer van weet is aan te nemen; het betekent tevens een mu zikale garantie voor deze medede ling. De nummers kregen een amu sante sfeer, die Thielemans op een goede manier weet uit te buiten met o.a. een grappige vorm van blue-blowing. Een stijlvolle plaat in het amusante genre. HENK EGBERS Toots on tour: Toots Thielemans, met een orkest onder leiding van Bert Paige (Philips 855 - 835 XPY). (Van onze radio- en tv-redacteur) DEN HAAG De wereldpremière van de rockopera Tommy van de En gelse groep The Who is maandag 29 september in het Concertgebouw in Amsterdam. De voorstelling begint 's avonds om negen uur. Aanvankelijk was het de bedoeling dat The Who met de opera in januari naar Neder land kwamen, maar op verzoek van de groep komen zij maandag over een week. Na Amsterdam gaat de opera niet voor eind oktober naar de Verenigde Staten, waar men nu reeds besloten heeft hem te verfilmen. Peter Towns- hend heeft het muziekstuk gecompo neerd. (ADVERTENTIES) Vraag tevens uw drogist naar:H«roa 3xF voetcrtme tegen zweetvoeten. Inl.Heros Postbus 1140 Den Haag nos/not 11.35 DE KERK IN DE SAMEN LEVING VAN INDONESIë 12.00 SLUITING 14.00 NEDERLAND IN WEST EUROPA 14.25 DIEREN IN DE DIERENTUIN nos 18.50 de fabeltjeskrant 19.00 JOURNAAL vara 19.07 (kleur) waar de tijd heeft stilgestaan 19.45 (kleur) DOELPUNT 20.00 JOURNAAL (NOS) 20.20 ACHTER HET NIEUWS 20.45 (kleur) DE SHADOKS EN DE GIBI'S 21.10 DE MAN IN HET BOTENHUIS TELEAC 22.25 cursusinformatie nos 22.30 TWEEDE JOURNAAL 22.35 ATLETIEK Samenvatting van de Europese atletiekkampioenschappen in Athene. NOS 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA TROS 19.30 COHEN KELLY 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 „HIER IS HERRIJZEND NE DERLAND" 20.50 ALS IK NIET TERUGKOM - DRINK DAN IETS VAN MIJ 21.40 (kleur) SPORTLIGHT „Matadoren op minimotoren" 22.10 TWEEDE JOURNAAL NOS 14.05 -15.50 SCHOOLTELEVISIE 16.30 EUROPESE ATLETIEKKAM PIOENSCHAPPEN te Athene 19.30 ZANDMANNETJE 19.35 TIENERKLANKEN 19.50 FRANSE LES 19.52 ZOEKLICHT 20.00 NIEUWS 20.25 HIGH CHAPARRAL 21.15 VEROVER DE AARDE 22.10 PREMIèRE 22.50 NIEUWS 14.30 en 15.00-15.30 SCHOOLTELE VISIE 16.25 NIEUWS 16.36 EUROPESE ATLETIEKKAM- PIOENSCH. TE ATHENE 17.40 SCHOOLTELEVISIE 18.05 JEUDI-JEUX 18.15 SCHOOLTELEVISIE 18.40 EUROPESE ATLETIEKKAM- PIOENSCH. IN ATHENE 20.00 JOURNAAL 20.30 MIQUETTE ET SA MèRE 22.00 LE CARROUSEL AUX IMAGES 22.45 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 POLITIEKE UITZENDING 20.20 DAS HAUS NEBENAN 22.10 KONTRASTE 22.25 JOURNAAL 23.15 REPORTAGE VAN DE IN TERN. ZES-DAGEN-RIT 1969 17.30 17.35 18.05 18.40 19.10 19.45 20.15 20.20 21.20 22.35 23.20 NIEUWS 18 - 20 - NUR NICHT PASSEN DIE DREHSCHEIBE ICH UND PARIS, tv-film. ICH NICHT Twee films van Wolfgang Petersen. HEUTE POLITIEKE UITZENDING (kleur) TAUSENDUNDEINE NACHT Aansluitend: Nieuws. EUR. ATLETIEKAMPIOEN - SCHAPPEN IN ATHENE BILANZ NIEUWS Donderdag 18 september HILVERSUM 1 402 M NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. pro gramma (12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians Show: licht muziekprogramma 14.30 Schoolradio 14.50 Lichte grammo- foonmuziek 15.00 Hervormde mid- dagdienst N.O.S.: 15.30 Bezigheden: magazine over liefhebberijen en vrijetijdsbesteding 16.00 Nws. 16.02 Meer over minder: informatief pro gramma over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden 17.30 uit binnen- en buitenland. NCRV: 17.45 Sportactualiteiten 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: Mannen koor 18.30 Nws. 18.41 Act. plm. vraagstukken nader belicht. 19.15 Mu* ziek van Het Leger des Heils (gr.) (Tussen 19.30-20.00 Reportage Euro pese atletiekkampioenschappen te Athene) 19.30 Licht platenprogram- ma 20.00 Muziek, muziek, muziek: gevarieerd muziekprogr. (opn.) 21.50 (opn.) 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws. 22.38 Parlementair overzicht 22.45 Med. 22.50 Stereo: Sterren in stereo: licht gevarieerd muziekpro gramma 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 2 298 M AVRO: 12.30 Modern platteland 12,35 Toppers van toen (gr. 13.00 Nws. 13.11 Radiojounaal 13.30 't Mu zikanten uur. I Stereo: Pianotrio: semi-klassieke muziek 2. Mono: Kla vecimbelrecital: Oude muziek 14.30 't Is historisch: programma over ge schiedenis en archeologie 15.00 Paul Vlaanderen en het Alex-mysterie, de tective-hoorspel 15.27 Kwispel: quiz 15.35 Stereo: Mannenkoor: interna tionale volksliederen 15.55 Stereo: Se mi-klassieke harpmuziek (gr.) 16.00 Nws. 16.02 Schakeringen: cultureel programma in woord en muz. 17.00 Tussen 10 plus en 20 min: lichte grammofoonmuz. voor de tieners 17.30 Voor de jeugd 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal 18.20 Uit zending van de Communistische Par tij van Nederland 18.30 Stereo: Hol le Bolle Wijs: licht platenprogram- ma 19.25 Gesproken brief 19.30 Nws. IKOR: 19-35 Kerk veraf en dichtbij 19.40 Mens en Bijbel: radiocatechese 19.50 Memo: boeken over de vrede AVRO: 20.05 Tout a toi: praatje. 20.30 Stereo: Radio Filharmonisch Orkest klassieke en semi-klassieke muziek 22.00 Zo goed als nieuws: berich ten van toen en de feiten van nu 22.30 Nws. 22.38 Radiojournaal. N.- O.S. 22.55 Internationale Gaudeamus Muziekweek 1969 (Stereo( 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 240 M EN FM N.O.S.: 12-00 Nws. 12.03 Micro-no tities KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 T.N.T.: muziek van een tot twee 14.00 Nws. 14.03 Pop-IN: gezel lig aanplaten 15.00 Nws. 15.03 Hol ster: pop- en countrymuziek (Tussen 16.00 en 17.00 evtl- onderbreking voor een reportage van de Ronde van de Toekomst) 16.00 Nws. 16.03 lORRRrr hitparade 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07- 18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpla- tenprogramma. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.40- 12.48 Weerber-, med. en SOS-berich- ten voor de schippers) 12.55 Buiten lands persoverzicht 13.00 Nws, weer bericht, beursberichten en dagklap per 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. Aan sluitend: Schoolradio (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Hand in hand met Nederland 17.00 Nws., weerber. en med. Aansluitend: Jazz muziek 18.00 Nws- 18.03 Popmuziek 18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Fran se les 18.33 Grammofoonmuz. 18.35 Wegwijs wezen 18.40 Grammofoon- muziek 18.45 Sportkroniek 18.52 Taai- wenken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Lichte gram mofoonmuz 20.00 Openbaar Kunst bezit 20.10 Boekbespreking 20-25 In termezzo 20.30 Hoorspel 21.12 Prome- dienstige uitzending 22.00 Nws. be richten en De Zeven Kunsten 22.15 Gev. muziek (23.00-23.10 Nws.) 23.40 -23.45 Nws. Vrijdag 19 september HILVERSUM 1 402 M KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Badinerie: klassieke, se mi-klassieke en moderne muz- (gr) (7.30 Nws.; 7.32 Act 7.50 Overweging 8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de voor de huisvrouw) 9.35 Waterstan den 9.40 Schoolradio 10.00 Stereo: Au bade: klassieke en semi-klassieke muziek (gr.) 11.00 Nws. 11-02 Voor de zieken 11.55 Med. HILVERSUM 2 298 M AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Stereo: Lichte grammo foonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojour naal 8.20 Stereo: Lichte grammofoon- muziek (8.30-8.33 De Groenteman) 8.50 Morgenwijding N.O-S.: 10.00 Ste reo: Berlioz in woord en muziek, mu zikale lez. AVRO: 10.00 Voor de kleu ters 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogr, (11.00-11.02 Nws. 11.30 Stereo: Firato '69: Promena de-orkest 11.55 Beursberichten. HILVERSUM 3 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker Show (10.00 Nws. 10.20-10-30 te Athene). N.O.S.: 11.00 Nws. 11.03 Felix Meurders. Isn-o^ENROTS in ;let deftig Km, men van "het Nationaal Mo- lonH.fnt op de Dara" is indertijd IWi!urperi door architect Oud en pMhouwer Raedecker. ïaSirt .^frwtoters van De Gelder- fat n ju1 de weduwe van archi- kit h» b^ooht en haar gevraagd, Manor menin6 is over de Dam- ker E, P de vraa§ -Vindt u het fctad t n ge,3ru'ksvoorwerp in de r0°rdtzjj:een monument?"- "ant' fehUM het moet ik eerlijk v00r mi-' zit er natuur- feb mP„ vas' omdat ik de oorlog gemaakt en omdat 't heerlijk is dat het Nationale Monument er gekomen is. Dat de Duitsers eruit gemikt zijn. Dat je je vrijheid weer terug hebt. Maar, 't monument sym boliseert tegelijkertijd de vrijheid. Nou is het net zo goed vrijheid om daarop te gaan zitten, en erop te gaan slapen. Onder de Duitsers zou zoiets zeker niet gemogen hebben, toen ging alles met discipline. Maar wat wil len ze dan? En ik mag misschien niet dol zijn Op alles wat ze daar uitvoeren, ik geloof dat dit moet. Dat het in de tijd zit". machine schijnt volgens de jongste diagnose te lijden aan eenle verontsteking. Vermoed wordt, dat het apparaat de ziekte heeft overge nomen va-n een van de patiënten, waarvan het bloed regelmatig gezui verd moet worden. Er is momenteel geen land te bezeilen met „Grote George", zoals de ziekelijke machine in vakjargon wordt genoemd. Het blijkt niet zo gemakkelijk om een afdoende remedie te vinden tegen de kwaadaardige krachten, die George's gezondheid ondermijnen. Zelfs een U-i I bombardement met gammastralen f161 SCHIST heeft niets geholpen. voortgebracht onder de naam „De zwarte bonenluis". Een iets minder opwindende omschrijving: bonen, die bezet zijn door zwarte luis; ofwel: zwarte luizen, die bonen veroverden. En dit produkt van vaderlandse bo dem heeft op het in Padua gehouden agrarische filmfestival een bekroning ontvangen. O zo! Een klein land kan groot zijn met een korte film. Luizig! EéN van de vijf kunstnieren In het Koninklijke Ziekenhuis té Melbourne is sinds enige tijd wat onwillig. De Misschien is George gevoeliger voor een lieftallig patiëntje. Voor zover bekend heeft de ziekenhuis- directie dat nog niet geprobeerd, WIJ (Nederlanders) hebben een filmindustrie. Al jaren wordt it ont kend, maar wij hebben er een. On* land heeft een 22 (tweeëntwintig) minuten durende kleurengeluidsfilm BIERBROUWERS gebruiken het woord „het schist", als er leven in de brouwerij zit. Onder het motto „Het schist" zijn drieduizend leiders van de verkenners bij elkaar geweest, om met elkaar te spreken over het gis tingsproces, dat momenteel gaande is onder de mensen en vooral onder de jeugd. Ze zijn daarvoor bij elkaar ge komen in Overasselt, waar een z.g. Koempoelan gehouden werd. Het schisten is daarbij enigermate uit de hand gelopen. De overgrote meer derheid kreeg last van het schisten en begon op felle wijze te protesteren. Een eucharistieviering zou gehouden worden. Als inleiding daarop voerde een groep een mimespel op, waarin uiting gegeven werd aan de grieven en bezwaren, die onder de jeugd le ven. Ze gebruikten daarvoor een soort litanie, waarbij een raket be wierookt werd. Ook werd er een schijnprocessie gehouden met klok gelui. Dit alles had tot bedoeling, om de afgodendienst aan de techniek aan de kaak te stellen. Niemand begreep er iets van. Het werd een complete chaos. Uit protest verliet men de kuil, waarin zich de eucharistieviering zou afspelen. De hoofdaalmoezenier pastoor H. Bary heeft het schistingsproces toen maar stopgezet. O GISTEREN las u op deze plaats, dat er mensen zijn, die wel lxieken ko pen, maar niet lezen. Vandaag ben ik daarom gewetensvol naar mijn boe kenkast geslopen, om te onderzoeken, of ik me ook bezondig aan „wel ko pen - niet lezen". Inderdaad was er een heel klein boekje, als ware het beschaamd, in een hoekje gekropen, zonder door mij gelezen te zijn. Deze wandaad wilde ik onmiddellijk her stellen, maar dat hoefde niet hele maal. Het was een boekje uit de Ave nue-reeks, geschreven door Bertus Aafjes, die ditmaal geen „voetreis naar Rome" gemaakt had, maar naar Japan was overgewipt. Uit dat land importeert Bertus enkele verhalen. Als men „Abelard en Heloïse" van Helen Waddel gelezen heeft, hoeft men het hele boekje van Aafjes niet door te werken. Volgens Helen Waddel is het een verhaal, dat zich in de middeleeuwen in Europa heeft afgespeeld. In ieder geval kan ik uitgevers een tip aan de hand doen terwille van de kopers-niet-lezers: druk boeken, die toch al gelezen zijn. Schrijvers daar van hoeven daarvoor niet naar Ja pan, tenzij ze er een voetreis van ma ken. DE bevolking van Walcheren staat in Zeeland over het algemeen te boek als bijzonder spaarzaam en tegelij kertijd erg zakelijk. Een treffend staaltje hiervan is ongetwijfeld een recent voorval in een klein plaatsje. Een boerin belde na het overlijden van haar man de doodskistenfabriek in Middelburg op met het verzoek zo snel mogelijk de maat op te komen nemen van haar gestorven echtge noot. Onmiddellijk werden enkele vak lieden uitgestuurd om het „karwei tje" op te knappen. Terwijl de mannen de maatlat te voorschijn haalden, vroeg de boerin nuchter: „Hoeveel korting krijg ik, als ik meteen een kist voor mezelf bestel?" Redactie: Jan Smits Bijdragen: Jan v. d. Ven Ton Verlind Johan Robesin

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11