Angstig
succes
Globe
met
Gijzelaar
Ü0
FILMWEEK GERICHT OP JEUGD
Kijk naar
tussen
haakjes 1
LACHEN, GIEREN, BRULLEN BIJ EERSTE PREMIèRE
NCRV DENKT
NOG OVER
OPENHEID NOS
W ereldpremière
opera The Who
in Amsterdam
Overjari
zemen
zonder 1/1
zorgen V I
de énige zeem,
die uitgekookt kan worden en
bestand is tegen wasmiddelen
rige provo
Kunstnier
Luizige film
Bertus in Japan
Korting
Van 6 tot 12 oktober in Arnhem
Obsessions
Toots
NEDERLAND I:
NEDERLAND II
BELGIë (NederIJ
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I
DUITSLAND II:
Luister naar
14
It
DE STEM VAN DONDERDAG 18 SEPTEMBER 1969
17
TINNEROY,
nu in de nieuwste
najaarskleuren, o.a.
vuurrood, zwart, nègre
etc. Pletvrij. Ideaal
voor dames- en kin
derkleding. 70 cm.
breed, per
meter
5.95
(Van onze kunstredactie)
DEN BOSCH „Ik heb me rot
gelachen. Iedereen heeft zich rot
gelachen, toen ze die klucht van
een zekere Behan speelden. We
hadden van tevoren een mooi
boekje gekregen en daar stond op
De gijzelaar en het zou over Ier
land en een bevrijdingsleger gaan.
Ik dacht al weer zo'n stuk met
een hoop moraal d'r in. Maar nee
hoor, het was net Potasch en Per-
lemoer in Ierland. Ik heb me rot
gelachen. Weet je, ik ben vorig
jaar ook wel eens wezen kijken
bij Globe, maar toen deden die
jongens altijd zo hoogdravend;
meestal snapte je er geen barst
van. Niks voor het gewone volk.
Al die toestanden op het toneel.
Nu -md er tenminste een gewo
ne j op het toneel (wel met
echte spoeling hoor, je snapt wel)
en er werd lekker geouwehoerd.
Is ze hier weer in de buurt ko-
,en spelen, ga ik zeker weer kij-
:en, en dan neem ik Mien, Piet,
de buren en alle jongens van de
larnavalsvereniging mee, die
:unnen er een hele hoop van le
ren. Ze moeten dan wel een zak-
loek meenemen, want op het end
stik je van de rook in de zaal; en
latuurlijk voor de tranen."
Deze niet denkbeeldige monoloog
I van mijn achterbuurman in de Bos-
I sche Schouwburg, die reageerde als
I Hj het beste dijenkletserige stuk van
jjcze eeuw, zegt misschien iets over
welke boeg toneelgroep Globe het bij
fae eerste première van het seizoen
tegooid heeft. Bleef de aangemeten
I boodschap van het sociaal engage-
I ment blijkens de ervaringen
[bet vorig jaar wat steken in een
Wgh-brow psycho-analytische bom
bast, nu wilde men kennelijk mikken
«P wat dan heet „het grote publiek".
Afgezien van het feit dat het grote
)abUek niet in de abonnementen-
leries van de schouwburgen zit
■(waarin De Gijzelaar wel grotendeels
lal moeten draaien), is het de vraag
Ijf het andere uiterste niet blijft ste-
"ken in de uiterlijke schijn van het
lachwekkende succes. De waag na-
Nlijk of de stroom van beelden, die
jBrendan Behan in dit stuk levert, op
[leze wijze gepresenteerd voldoende
doorstoten naar het innerlijk realis
me, dat eronder verborgen zit.
De mens achter de mens, die voor
Behan niet meer de mens is zoals wij
Item waarnemen, blijft hier steken
I® de uiterlijke gein, omdat deze gein
1® overtrokken oppervlakkig is en de
T?Eie niet getuigt van een spitsvon-
®Se ironie, het leven eigen. Daarom
was het succes van Globe en dat
was er ongetwijfeld een van zeer
wafelachtige en bijna beangstigende
e. Nu wordt het publiek (het
Mart Gevers als heilssoldate in nachtgewaad „preekt" vanaf de gelagtafel tot Pat-Henk Rigters (1.), Mesjeu-
Henk Molenberg en Meg-Kitty Janssen.
hele g-rote) gegeven wat het heb
ben wil en niet wat het nodig heeft.
De regie van Adrian Brine zat vol
met grollige vondsten; dat wel. Dat
is voor iemand die het toneelvak ver
staat niet zo moeilijk. Veel moeilijker
is het om de operette-achtige typen,
die Behan neerzet, zo te karakterise
ren dat ze inderdaad het Ierse anar
chisme zowel politiek als maat
schappelijk voelbaar maken. De
hilariteit is dubbelzinnig; maar nu
meestal enkelzinnig. De ergernis van
Behan zowel aan Ierland als aan En
geland waarbij haat en liefde
hand in hand gaan werd tè gechar
geerd om waar te kunnen zijn. De
strijd, die nu in Ierland woedt en een
uitloper is van een stuk geschiedenis,
zou dit stuk (dat in '59 door de Ne
derlandse Comedie we.d gespeeld)
nieuwe actualiteit kunnen geven. Dat
gebeurt niet enkel door het invoegen
van een actueel bandje met de ANP-
nieuwsiezer, die het gevangennemen
van een Engelse soldaat door Ieren
meedeelt, maar door een andere be
naderingswijze van deze trieste rea
liteit, die buiten de realiteit om ge
tekend schijnt.
In het stuk wordt in een Dublins
bordeel een Engelse soldaat als gij
zelaar vastgehouden omdat een Ier
van de verzetsbeweging in Belfast
opgehangen zal worden. Dit bordeel
met zijn schilderachtige -figuren van
prostituees, homo's, eèn idiote heils-
juffrouw, een .getikte Engelse Ier,
wettische klunzen van het Ierse Re
publikeinse leger enzovoorts is het
decor voor bijtende en lachwekkende
scènes, waarmee Behan kennelijk
heeft willen shockeren.
Omdat we ons in deze tijd niet zo
snel meer laten shockeren door dit
gezelschap heeft de regie het kenne
lijk gezocht in het lachwekkende. Het
belachelijke van het kloppende Ierse
hart in het onmaatschappelijke deel
van dit geknechte volk, da,t via de
gijzelaar Engeland aan zijn hart
dooddrukt.
Er was op deze voorstelling duide
lijk hard gewerkt. De meest kromme
scènes van holderdebolder vuur
werk tot subtiele spelletjes met deu
ren en trap verliepen perfect ge
timed en zorgden voor een echt be
wegingsspel. Tussendoor waren lied
jes en danspassen gestrooid, actu
eel gemaakt door maanreis en
Dikkertje Dap. Milieu en structuur
roepen verre ïeminiscenties op aan
Brecht. Het sentiment wordt daarbij
gehanteerd in de romance tussen de
gijzelaar (Jeroen Krabbé) en het
domme roomse gansje, raak gety
peerd door Jenry Arean.
Natuurlijk een Paitric in de hoofd
rol als „souteneur", die Henk Rig
ters als een waarheidsgetrouwe volk
se man neerzette, terwijl Meg (Kitty
Janssen), zijn „assistente'" er een ech
te Amsterdamse hoerenkast van
maakte. Eén ding weten we wel van
Ierland: dat de homo's van Leo Ijs en
Hans Kemna wel typerend Amster-
iams kunnen zijn, maar niet aanslui
ten bi.i de problematiek zoals die in
Ierland ligt. De waanzinnige mesjeu
van Henk Molenberg, de hoertjes van
Canci Geraerdts, Ineke Cohen en
Wiesje Bouwmeester waren zo onge
veer wat je ervan in deze context
mag verwachten, terwijl Mart Ge
vers als de heilsjuffrouw de lachers
op d'r hand kreeg. „Gotegotegot
En gelachen dat ze hebben
Nicolaas Wijnberg had met sumiere
middelen (steigerwerk en enkele
oude deuren) een goed functionerend
decor gemaakt (dat tevens goed ge
bruikt werd), waarbij echter het
blauw getinte portiekje wat te ge
ïsoleerd optrad.
De ondertitel van De Gijzelaar is
„de ironie van het lot". Voor ons
blijft de vraag of déze Gijzelaar ook
niet de ironie van het lot is, dat
Globe het vorig jaar beschoren leek.
Misschien zitten we zelf ook nog te
veel met artistieke pretenties in ons
hoofd en met de gedachte dat ieder
toneelstuk ons een beetje verder
moet brengen. Deze stap terug gaat
ons echter wel een beetje ver. Onge
twijfeld kunnen duizenden een
avondje lol beleven aan deze voor
stelling. En wie ook niet meer wil
zij deze voorstelling aanbevolen. Al
zijn we er zelf van overtuigd, dat dit
in het achterhoofd van Globe niet de
ideale aanbeveling is, die zij zichzelf
toewenst.
HENK EGBERS
(ADVERTENTIE)
pibbw
(Van onze radio- en t.v.-
redacteur)
ARNHEM De zevende Arn
hemse filmweek, die van 6 tot en
met 11 oktober in de Gelderse
hoofdstad wordt gehouden, is
geen festival. Hij is afhankelijk
van wat de verhuurkantoren aan
bieden en pogingen om een nog
niet geïmporteerde film voor deze
ene gelegenheid naar ons land te
krijgen lopen in de praktijk meest
al op niets uit.
Voor de nachtvoorstellingen zijn
dan ook pas twee films vastgelegd,
te weten, Ingmar Bergmans Ritten
en de Japanse film The Hanging van
Nagisa Oshima.
Dank zij een groot aanbod van de
zijde der verhuurders leverde de keu
ze van elf films voor de gewone voor
stellingen in het Arnhemse Rem-
brandt-theater minder problemen op.
Frankrijk is vertegenwoordigd met
vier films, Ialië en Tsjechoslowakije
schitteren door afwezigheid. Het se
lectiecomité bepaalde ten
slotte dat de Amerikaanse inzen
ding Last Summer van Frank Perry
op de openingsavond vertoond zou
zou worden. De andere Amerikaan
se vertegenwoordiger The Rainpeople
van Francis Ford Coppola komt
dinsdagmiddag 7 oktober op het
scherm, 's Avonds staat als enige
Oosteuropese film het Joegoslavische
Horoscop van Boro Draskovic op het
programma. Deze film kreeg in Ber
lijn de Unicrit-prijs.
Woensdagmiddag 8 oktober wordt
de Berlijnse openingsfilm Three in
to two won't go van Peter Hall met
Rod Steiger en zijn ex-echtgenote
Claire Bloom vertoond, 's Avonds de
Nederlandse film Obsessions van
Pirn de la Parra, die zijn Nederlandse
première beleeft.
Donderdag 9 oktober is een Frans
dagje met Eric Rohmer Ma Nuit
chez Maud en Nandine Marquand
Trintignant Le Voleur de Crimes, bei
de met Jean Louis Trintignant in de
hoofdrol. Vrijdag komt Zweden aan
de beurt met Bomse van Arne Matt-
son en Adalen 31 van Bo Widerberg
in de avondvoorstelling- Op de slot
dag, zaterdag 11 oktober 's middags
Claude Chabrols De la Béte meure
en in de feestelijke avondvoorstelling
het luchtige Erotissimo van Gerard
Pires.
Rondom de officiële voorstellingen
is die week in Arnhem genoeg te
beleven. Woensdag wordt in het pro
gramma Open Doek een serie films
veelal van nog onbekende makers
vertoond. Iedereen heeft zijn film
kunnen inzenden en naast een gro
te bijdrage van het ministerie van
CRM zijn er werkjes uit België en
zelfs uit Amerika.
Donderdag wordt een acht uur du
rende terugblik gegeven van de Ne
derlandse korte film sedert 1955,
waarvoor de toegang vrij is. Vier-
dejaars studenten van de filmacade
mie zullen met de camera hun Im
pressies van de filmweek vastleggen,
die op de sluitingsavond in verto
ning komen.
In de filmweek Arnhem zal minis
ter Klompé ook weer de Staatsprijs
voor Filmkunst uitreiken, terwijl
de Nederlandse beroepsvereniging
voor filmers een programma Filmen
voor je brood zal presenteren. Ge
praat zal er ook worden en wel in
de Korenbeurs onder leiding van dr.
H.S. Visscher in een discussie die
voor ieder open staat en in een drie
tal causeriën nauw verband houden
de met film en toekomstbeeld.
De blozende in celluloid gewikkelde
baby, die ons vanaf de affiche wat
verschrikt aankijkt, benadrukt het
feit, dat de filmweek Arnhem de
ze keer vooral het oog op de jeugd
gericht heeft. Dat die dan maar in
grote getalen mogen komen.
(Van onze r.t.v.-redacteur)
HILVERSUM Tijdens de pers
conferentie van de NCRV verklaarde
de directeur mr. A. H. v.d. Veen dat
de NCRV zich nog moet oriënteren
over een grotere openheid in de be
stuurscolleges van de NOS. Hij zag
hierin voor- en nadelen. Meer open
heid kan gunstig werken als correc
tie op de structuur van de NOS. An
derzijds zullen nauwkeurig de be
voegdheden en taak van de raad van
beheer van de NOS dienen te wor
den omschreven.
De gang van zaken rond de zend
tijd-aanvrage van de NOS-radio over
de Duitse bondsdagverkiezingen
heeft geleerd, dat zowel de NOS als
de omroepen zich zo goed mogelijk
dienen te houden aan de nota uit
gangspunten voor radio en tv. Mr.
Van de Veen dacht dat een herhaling
van deze competentie-conflicten zich
niet zo spoedig meer zou voordoen.
Bespottelijk noemde hij het, dat
de Nederlandse radio nog steeds om
middernacht uit de ether gaat. Dit in
tegenstelling tot bijna alle omliggen
de landen. Met grote nieuwsgierig
heid zal hij uitkijken naar de en
quête-resultaten tijdens de proef-uit-
zendingen, die 's nachts tijdens de
Firato zullen worden gehouden.
Toots Thielemans is langzamer
hand een begrip geworden. Deze
Belgische Amerikaan, die al flui
tend, mondorgel en gitaar spelend
(onder andere via Benny Goodman)
tot een muzikaal fenomeen In zijn
soort uitgroeide heeft op deze plaat
met zijn Belgische vriend Bert Pai
ge tijdens een wereldtournee dit
jaar een aantal amusante num
mers bijeengebracht. Bekende me
lodieën, die door zijn wijze van be
handelen weer een nieuwe lichte
toets krijgen en vaak uit de beken
de dreun worden weggetrokken. La
Mamma (Aznavour), The Swan
(Tsjakowski), Et Maintenant (Bé-
caud) Sunny goodge street (Dono
van) e.a. kregen vaak originele ar
rangementen mee. Dat daar Bert
Paige ook meer van weet is aan te
nemen; het betekent tevens een mu
zikale garantie voor deze medede
ling. De nummers kregen een amu
sante sfeer, die Thielemans op een
goede manier weet uit te buiten
met o.a. een grappige vorm van
blue-blowing. Een stijlvolle plaat in
het amusante genre.
HENK EGBERS
Toots on tour: Toots Thielemans,
met een orkest onder leiding van
Bert Paige (Philips 855 - 835 XPY).
(Van onze radio- en tv-redacteur)
DEN HAAG De wereldpremière
van de rockopera Tommy van de En
gelse groep The Who is maandag 29
september in het Concertgebouw in
Amsterdam. De voorstelling begint
's avonds om negen uur. Aanvankelijk
was het de bedoeling dat The Who
met de opera in januari naar Neder
land kwamen, maar op verzoek van
de groep komen zij maandag over een
week.
Na Amsterdam gaat de opera niet
voor eind oktober naar de Verenigde
Staten, waar men nu reeds besloten
heeft hem te verfilmen. Peter Towns-
hend heeft het muziekstuk gecompo
neerd.
(ADVERTENTIES)
Vraag tevens uw drogist naar:H«roa 3xF voetcrtme
tegen zweetvoeten. Inl.Heros Postbus 1140 Den Haag
nos/not
11.35 DE KERK IN DE SAMEN
LEVING VAN INDONESIë
12.00 SLUITING
14.00 NEDERLAND IN WEST
EUROPA
14.25 DIEREN IN DE DIERENTUIN
nos
18.50 de fabeltjeskrant
19.00 JOURNAAL
vara
19.07 (kleur) waar de tijd
heeft stilgestaan
19.45 (kleur) DOELPUNT
20.00 JOURNAAL (NOS)
20.20 ACHTER HET NIEUWS
20.45 (kleur) DE SHADOKS EN DE
GIBI'S
21.10 DE MAN IN HET BOTENHUIS
TELEAC
22.25 cursusinformatie
nos
22.30 TWEEDE JOURNAAL
22.35 ATLETIEK
Samenvatting van de Europese
atletiekkampioenschappen in
Athene.
NOS
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
TROS
19.30 COHEN KELLY
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 „HIER IS HERRIJZEND NE
DERLAND"
20.50 ALS IK NIET TERUGKOM -
DRINK DAN IETS VAN MIJ
21.40 (kleur) SPORTLIGHT
„Matadoren op minimotoren"
22.10 TWEEDE JOURNAAL NOS
14.05 -15.50 SCHOOLTELEVISIE
16.30 EUROPESE ATLETIEKKAM
PIOENSCHAPPEN te Athene
19.30 ZANDMANNETJE
19.35 TIENERKLANKEN
19.50 FRANSE LES
19.52 ZOEKLICHT
20.00 NIEUWS
20.25 HIGH CHAPARRAL
21.15 VEROVER DE AARDE
22.10 PREMIèRE
22.50 NIEUWS
14.30 en 15.00-15.30 SCHOOLTELE
VISIE
16.25 NIEUWS
16.36 EUROPESE ATLETIEKKAM-
PIOENSCH. TE ATHENE
17.40 SCHOOLTELEVISIE
18.05 JEUDI-JEUX
18.15 SCHOOLTELEVISIE
18.40 EUROPESE ATLETIEKKAM-
PIOENSCH. IN ATHENE
20.00 JOURNAAL
20.30 MIQUETTE ET SA MèRE
22.00 LE CARROUSEL AUX
IMAGES
22.45 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 POLITIEKE UITZENDING
20.20 DAS HAUS NEBENAN
22.10 KONTRASTE
22.25 JOURNAAL
23.15 REPORTAGE VAN DE IN
TERN. ZES-DAGEN-RIT 1969
17.30
17.35
18.05
18.40
19.10
19.45
20.15
20.20
21.20
22.35
23.20
NIEUWS
18 - 20 - NUR NICHT
PASSEN
DIE DREHSCHEIBE
ICH UND PARIS, tv-film.
ICH NICHT
Twee films van Wolfgang
Petersen.
HEUTE
POLITIEKE UITZENDING
(kleur) TAUSENDUNDEINE
NACHT
Aansluitend: Nieuws.
EUR. ATLETIEKAMPIOEN -
SCHAPPEN IN ATHENE
BILANZ
NIEUWS
Donderdag 18 september
HILVERSUM 1 402 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. pro
gramma (12.26 Med. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.)
14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians
Show: licht muziekprogramma 14.30
Schoolradio 14.50 Lichte grammo-
foonmuziek 15.00 Hervormde mid-
dagdienst N.O.S.: 15.30 Bezigheden:
magazine over liefhebberijen en
vrijetijdsbesteding 16.00 Nws. 16.02
Meer over minder: informatief pro
gramma over mensen en dingen die
minder op de voorgrond treden 17.30
uit binnen- en buitenland. NCRV:
17.45 Sportactualiteiten 18.00 Tijd vrij
voor muziek in vrije tijd: Mannen
koor 18.30 Nws. 18.41 Act. plm.
vraagstukken nader belicht. 19.15 Mu*
ziek van Het Leger des Heils (gr.)
(Tussen 19.30-20.00 Reportage Euro
pese atletiekkampioenschappen te
Athene) 19.30 Licht platenprogram-
ma 20.00 Muziek, muziek, muziek:
gevarieerd muziekprogr. (opn.) 21.50
(opn.) 22.20 Avondoverdenking 22.30
Nws. 22.38 Parlementair overzicht
22.45 Med. 22.50 Stereo: Sterren in
stereo: licht gevarieerd muziekpro
gramma 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M
AVRO: 12.30 Modern platteland
12,35 Toppers van toen (gr. 13.00
Nws. 13.11 Radiojounaal 13.30 't Mu
zikanten uur. I Stereo: Pianotrio:
semi-klassieke muziek 2. Mono: Kla
vecimbelrecital: Oude muziek 14.30
't Is historisch: programma over ge
schiedenis en archeologie 15.00 Paul
Vlaanderen en het Alex-mysterie, de
tective-hoorspel 15.27 Kwispel: quiz
15.35 Stereo: Mannenkoor: interna
tionale volksliederen 15.55 Stereo: Se
mi-klassieke harpmuziek (gr.) 16.00
Nws. 16.02 Schakeringen: cultureel
programma in woord en muz. 17.00
Tussen 10 plus en 20 min: lichte
grammofoonmuz. voor de tieners
17.30 Voor de jeugd 17.55 Med. 18.00
Nws. 18.11 Radiojournaal 18.20 Uit
zending van de Communistische Par
tij van Nederland 18.30 Stereo: Hol
le Bolle Wijs: licht platenprogram-
ma 19.25 Gesproken brief 19.30 Nws.
IKOR: 19-35 Kerk veraf en dichtbij
19.40 Mens en Bijbel: radiocatechese
19.50 Memo: boeken over de vrede
AVRO: 20.05 Tout a toi: praatje. 20.30
Stereo: Radio Filharmonisch Orkest
klassieke en semi-klassieke muziek
22.00 Zo goed als nieuws: berich
ten van toen en de feiten van nu
22.30 Nws. 22.38 Radiojournaal. N.-
O.S. 22.55 Internationale Gaudeamus
Muziekweek 1969 (Stereo( 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
N.O.S.: 12-00 Nws. 12.03 Micro-no
tities KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act.
13.08 T.N.T.: muziek van een tot
twee 14.00 Nws. 14.03 Pop-IN: gezel
lig aanplaten 15.00 Nws. 15.03 Hol
ster: pop- en countrymuziek (Tussen
16.00 en 17.00 evtl- onderbreking voor
een reportage van de Ronde van de
Toekomst) 16.00 Nws. 16.03 lORRRrr
hitparade 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-
18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpla-
tenprogramma.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.40-
12.48 Weerber-, med. en SOS-berich-
ten voor de schippers) 12.55 Buiten
lands persoverzicht 13.00 Nws, weer
bericht, beursberichten en dagklap
per 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. Aan
sluitend: Schoolradio (15.00 Nws.)
16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Hand
in hand met Nederland 17.00 Nws.,
weerber. en med. Aansluitend: Jazz
muziek 18.00 Nws- 18.03 Popmuziek
18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Fran
se les 18.33 Grammofoonmuz. 18.35
Wegwijs wezen 18.40 Grammofoon-
muziek 18.45 Sportkroniek 18.52 Taai-
wenken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws.,
weerber. en act. 19.40 Lichte gram
mofoonmuz 20.00 Openbaar Kunst
bezit 20.10 Boekbespreking 20-25 In
termezzo 20.30 Hoorspel 21.12 Prome-
dienstige uitzending 22.00 Nws. be
richten en De Zeven Kunsten 22.15
Gev. muziek (23.00-23.10 Nws.) 23.40
-23.45 Nws.
Vrijdag 19 september
HILVERSUM 1 402 M
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Badinerie: klassieke, se
mi-klassieke en moderne muz- (gr)
(7.30 Nws.; 7.32 Act 7.50 Overweging
8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de
voor de huisvrouw) 9.35 Waterstan
den 9.40 Schoolradio 10.00 Stereo: Au
bade: klassieke en semi-klassieke
muziek (gr.) 11.00 Nws. 11-02 Voor
de zieken 11.55 Med.
HILVERSUM 2 298 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Stereo: Lichte grammo
foonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojour
naal 8.20 Stereo: Lichte grammofoon-
muziek (8.30-8.33 De Groenteman)
8.50 Morgenwijding N.O-S.: 10.00 Ste
reo: Berlioz in woord en muziek, mu
zikale lez. AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters 10.10 Arbeidsvitaminen: populair
verzoekplatenprogr, (11.00-11.02 Nws.
11.30 Stereo: Firato '69: Promena
de-orkest 11.55 Beursberichten.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show (10.00 Nws. 10.20-10-30
te Athene). N.O.S.: 11.00 Nws. 11.03
Felix Meurders.
Isn-o^ENROTS in ;let deftig
Km, men van "het Nationaal Mo-
lonH.fnt op de Dara" is indertijd
IWi!urperi door architect Oud en
pMhouwer Raedecker.
ïaSirt .^frwtoters van De Gelder-
fat n ju1 de weduwe van archi-
kit h» b^ooht en haar gevraagd,
Manor menin6 is over de Dam-
ker E, P de vraa§ -Vindt u het
fctad t n ge,3ru'ksvoorwerp in de
r0°rdtzjj:een monument?"- "ant'
fehUM het moet ik eerlijk
v00r mi-' zit er natuur-
feb mP„ vas' omdat ik de oorlog
gemaakt en omdat 't heerlijk
is dat het Nationale Monument er
gekomen is. Dat de Duitsers eruit
gemikt zijn. Dat je je vrijheid weer
terug hebt. Maar, 't monument sym
boliseert tegelijkertijd de vrijheid.
Nou is het net zo goed vrijheid om
daarop te gaan zitten, en erop te gaan
slapen. Onder de Duitsers zou zoiets
zeker niet gemogen hebben, toen ging
alles met discipline. Maar wat wil
len ze dan? En ik mag misschien
niet dol zijn Op alles wat ze daar
uitvoeren, ik geloof dat dit moet.
Dat het in de tijd zit".
machine schijnt volgens de jongste
diagnose te lijden aan eenle
verontsteking. Vermoed wordt, dat
het apparaat de ziekte heeft overge
nomen va-n een van de patiënten,
waarvan het bloed regelmatig gezui
verd moet worden. Er is momenteel
geen land te bezeilen met „Grote
George", zoals de ziekelijke machine
in vakjargon wordt genoemd. Het
blijkt niet zo gemakkelijk om een
afdoende remedie te vinden tegen de
kwaadaardige krachten, die George's
gezondheid ondermijnen. Zelfs een U-i I
bombardement met gammastralen f161 SCHIST
heeft niets geholpen.
voortgebracht onder de naam „De
zwarte bonenluis". Een iets minder
opwindende omschrijving: bonen, die
bezet zijn door zwarte luis; ofwel:
zwarte luizen, die bonen veroverden.
En dit produkt van vaderlandse bo
dem heeft op het in Padua gehouden
agrarische filmfestival een bekroning
ontvangen. O zo! Een klein land kan
groot zijn met een korte film.
Luizig!
EéN van de vijf kunstnieren In het
Koninklijke Ziekenhuis té Melbourne
is sinds enige tijd wat onwillig. De
Misschien is George gevoeliger
voor een lieftallig patiëntje. Voor
zover bekend heeft de ziekenhuis-
directie dat nog niet geprobeerd,
WIJ (Nederlanders) hebben een
filmindustrie. Al jaren wordt it ont
kend, maar wij hebben er een. On*
land heeft een 22 (tweeëntwintig)
minuten durende kleurengeluidsfilm
BIERBROUWERS gebruiken het
woord „het schist", als er leven in de
brouwerij zit. Onder het motto „Het
schist" zijn drieduizend leiders van
de verkenners bij elkaar geweest, om
met elkaar te spreken over het gis
tingsproces, dat momenteel gaande is
onder de mensen en vooral onder de
jeugd. Ze zijn daarvoor bij elkaar ge
komen in Overasselt, waar een z.g.
Koempoelan gehouden werd.
Het schisten is daarbij enigermate uit
de hand gelopen. De overgrote meer
derheid kreeg last van het schisten
en begon op felle wijze te protesteren.
Een eucharistieviering zou gehouden
worden. Als inleiding daarop voerde
een groep een mimespel op, waarin
uiting gegeven werd aan de grieven
en bezwaren, die onder de jeugd le
ven. Ze gebruikten daarvoor een
soort litanie, waarbij een raket be
wierookt werd. Ook werd er een
schijnprocessie gehouden met klok
gelui. Dit alles had tot bedoeling, om
de afgodendienst aan de techniek aan
de kaak te stellen.
Niemand begreep er iets van. Het
werd een complete chaos. Uit protest
verliet men de kuil, waarin zich de
eucharistieviering zou afspelen.
De hoofdaalmoezenier pastoor H.
Bary heeft het schistingsproces toen
maar stopgezet. O
GISTEREN las u op deze plaats, dat
er mensen zijn, die wel lxieken ko
pen, maar niet lezen. Vandaag ben ik
daarom gewetensvol naar mijn boe
kenkast geslopen, om te onderzoeken,
of ik me ook bezondig aan „wel ko
pen - niet lezen". Inderdaad was er
een heel klein boekje, als ware het
beschaamd, in een hoekje gekropen,
zonder door mij gelezen te zijn. Deze
wandaad wilde ik onmiddellijk her
stellen, maar dat hoefde niet hele
maal.
Het was een boekje uit de Ave
nue-reeks, geschreven door Bertus
Aafjes, die ditmaal geen „voetreis
naar Rome" gemaakt had, maar naar
Japan was overgewipt. Uit dat land
importeert Bertus enkele verhalen.
Als men „Abelard en Heloïse" van
Helen Waddel gelezen heeft,
hoeft men het hele boekje van Aafjes
niet door te werken. Volgens Helen
Waddel is het een verhaal, dat zich
in de middeleeuwen in Europa heeft
afgespeeld.
In ieder geval kan ik uitgevers een
tip aan de hand doen terwille van de
kopers-niet-lezers: druk boeken, die
toch al gelezen zijn. Schrijvers daar
van hoeven daarvoor niet naar Ja
pan, tenzij ze er een voetreis van ma
ken.
DE bevolking van Walcheren staat in
Zeeland over het algemeen te boek
als bijzonder spaarzaam en tegelij
kertijd erg zakelijk. Een treffend
staaltje hiervan is ongetwijfeld een
recent voorval in een klein plaatsje.
Een boerin belde na het overlijden
van haar man de doodskistenfabriek
in Middelburg op met het verzoek zo
snel mogelijk de maat op te komen
nemen van haar gestorven echtge
noot.
Onmiddellijk werden enkele vak
lieden uitgestuurd om het „karwei
tje" op te knappen.
Terwijl de mannen de maatlat te
voorschijn haalden, vroeg de boerin
nuchter: „Hoeveel korting krijg ik,
als ik meteen een kist voor mezelf
bestel?"
Redactie: Jan Smits
Bijdragen: Jan v. d. Ven
Ton Verlind
Johan Robesin