Slechts wegen tachtig miljoen voor in Zuidwest-Nederland Paradepaard]es begroting: Zeeland en West-Brabant ZEEHAVENBELEID ONVERANDERD Strijklicht op problemen van oost-Z.-Vlaanderen UITVOERING RIJKSWEGENPLAN In gesprek met weer J. Schotten Probleemveld van eerste orde Commentaar Niet veelbelovend Meningen BIJ DE Herindeling GROTE (WATER)WERKEN IN UITVOERING i TERNEUZEN Grote steden: meer geld uit gemeentefonds Drs. W. L. A. Lockefeer als senator beëdigd CUM LAUDE TILBURG DEN BOSCH 3 DE STEM VAN WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1969 3 11 a (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Zuidwest-Ne derland dringt zich op als pro bleemveld van de eerste orde uit een oogpunt van ruimtelijke ordening. Dat schrijft de rege ring in een toelichting op de rijksbegroting 1970. Op verschillende terreinen zullen de activiteiten moeten worden geconcentreerd om bouwstenen te vergaren voor wat de tweede nota ruimtelijke or dening ten aanzien van dit veel belovende maar kwetsbare deel van het land behelst. Als een gelukkige omstandig heid ziet minister Schut het dat deze activiteiten gelijk op kun nen gaan met de studies voor regionale ontwikkeling en de infrastructuurprogramma's. In bedekte termen neemt mi nister Schut stelling tegen de landhongerige plannen van Rot terdam. Aspecten als de kwaliteit van het milieu, de bevolkingsgroei en de werkgelegenheid spelen bij de toekomstige ruimtelijke structuur van het deltagebied onder meer een rol. Vooral wat betreft de bevolkingsgroei be staan vele onzekerheden. Rond 1 oktober zal het kabinet een nota over de militaire oefen terreinen bij de Tweede Kamer indienen. Dit veelbelovende, maar kwetsba re deel van het land, zoals Zuidwest-Nederland in de toelich ting op de rijksbegroting 1970 wordt genoemd, dringt zich uit het oogpunt van ruimtelijke ordening op als een probleemveld van de eerste orde. Op verschillende terreinen, zo zegt de toelichting, zullen de acti viteiten moeten worden geconcen treerd om bouwstenen te vergaren voor wat de Tweede Nota Ruimte lijke Ordening behelst ten aanzien van Zuidwest-Nederland. Die woorden wijzen erop dat Zeeland en West-Brabant duidelijk binnen het blikveld van Den Haag liggen, maar ze zouden wat meer betekenis krijgen als ze ook, in cij fers vertaald, terug te vinden wa ren in de verschillende begrotingen. Noch in de Troonrede, noch in de begroting van Verkeer en Water staat is de uitzonderingspositie van Zuidwest-Nederland geaccentueerd. Ten aanzien van de regionale ont wikkeling spreekt de Troonrede wel expliciet van Zuid-Limburg en van de ontwikkeling die aan dat ge biedsdeel gegeven moeten worden, maar Zuidwest-Nederland wordt niet genoemd. De begroting van het Rijkswegen fonds is vooral gericht op ontwik kelingen in het noorden en het oos ten en deels ook op Zuid-Limburg. De begroting van Verkeer en Wa terstaat trekt voor wat Zeeland en West-Brabant betreft hoogstens oude lijnen door. Er komen geen werken op voor die men nieuwe im pulsen kan noemen, om de ontwik keling te versnellen. Zuidwest-Nederland moge dan veelbelovend zijn, de verdeling van de nationale pot is dat, Zuidwest- Nederlands gezien, niet. De vooruitzich ten voor donder dag en vrijdag op gesteld door het KNMI: Overwe gend droog, meer opklaringen en temperaturen bo ven normaal tot normaal. Weeroverzichten jn cyfers gemid- ci over Nederland: voor donderdag: 1 w =Uren zon: 1 tot 7' min- temP-: tem 1 £raden boven normaal, max. ■Sr®' tof 5 graden boven normaal. een droge periode van min- ret,8 ,uur: 95 procent, kans op een geheel droog etmaal: 70 procent. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De uitbreiding van het uitvoeringsprogramma van het rijkswegenplan 1968 heeft voor het komende begrotingsjaar niet veel ef fect voor Zuid-Nederland. In zijn Memorie van Toelichting zegt de mi nister ook, dat die uitbreiding vooral betrekking heeft op het noorden en het westen van het land. Voor Zee land en West-Brabant gaat het om een totaal van ruim tachtig miljoen gulden. De volgende posten zijn uitgetrok ken voor werken in (of leidend naar) het zuiden zes miljoen voor het gedeelte Prin- cenhageBelgische grens (Hazel- donk) van de E 10-weg; vijf miljoen voor het stuk tussen de Volkerakdam en Dinteloord van de Zoomweg; zeven miljoen voor ongelijkvloer se kruisingen in de weg Breda Gorcum en voor de aanvang van de bouw van een brug bij Kei- zersveer; elf miljoen voor het voortzetten van de rijbaanverdubbeling tussen Oudenbosch en Bergen op Zoom van de weg MoerdijkRoosen daalBergen op Zoom. Bij bovenstaande opsomming is ver meldenswaard, dat van het geld voor de weg BredaGorcumVianen ook een deel bestemd is voor grondaanko pen voor de aanleg van het gedeelte LexmondVianen. f. 54 miljoen is uitgetrokken voor de oost-westverbinding Eindho venVlissingen. Daarvan is f. 25 miljoen bestemd voor de voort zetting van de aanleg van het ge deelte TilburgBreda, f. 7 mil joen voor rijbaanverdubbeling van de oude rijksweg BredaRoosen daal en voortzetting van de aan leg van het gedeelte van rijksweg 58 op Zuid-Beveland en Walche ren. Rond f. 28 miljoen wordt in de begroting van het rijkswegenfonds geraamd voor de noord-zuid-route AmsterdamUtrechtDen Bosch EindhovenMaastricht. De gro te hap daarvan (twintig miljoen) is bestemd voor de voltooiing van het noordelijk gedeelte van de rondweg om Den Bosch. Van een bedrag van f. 62 miljoen waarvoor werken worden uitge voerd in de omgeving van Rotter dam is negentien miljoen bestemd voor de zuidelijke randweg van Rotterdam tussen rijksweg 16 en de Zoomweg. Op een overzichtstaatje dat de weg- vakken vermeldt die vóór 1 augustus 1970 naar verwachting zullen worden opengesteld komen o.a. voor de twee de rijbaan OudenboschRoosendaal en de weg BiezelingeSloedam. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Een uitvoerige studie, verricht door de heer A. C. de Kam, die aan de landbouwhoge school te Wageningen studeert, heeft een soort strijklicht geworpen op de samenleving in Oost-Zeeuwsch-Vlaan- deren en haar problemen. De heer de Kam, afkomstig uit Oostkapelle, ver richtte een stage voor de afdelingen voor sociale wetenschappen van de landbouwhogeschool in de gemeenten Koewacht, Clinge, Graauw en Lan- gendam en Hontenisse. De studie geeft elementen aan die gebruikt kunnen worden ter verwe zenlijking van het welzijnsbeleid in O.Z.-Vlaanderen nu en na de ge meentelijke herindeling. Zoals voor de opbouwwerker, die sinds kort in Hulst zijn intrek heeft genomen, de heer C. W. A. J. van Leuven, en aan de regionale welzijnsstichting, waar in Hulst en een haif dozijn omliggen de gemeenten zullen deelnemen. De heer De Kam levert verder een groot aantal basisgegevens op voor een streek-zelfonderzoek dat t.z.t. in O.Z.-Vlaanderen zal worden uitge voerd. De 70 ondervraagde personen verklaarden zich bereid om aan dit zelfonderzoek deel te nemen. Het verslag van de studie geeft uit de aard der zaak een aantal meningen weer en levert geen harde feiten op. Toch is het leerzaam. Zo vinden de ondervraagden dat een streekplan iets van „Middelburg" is, waarbij zij (ADVERTENTIE) geen onderscheid maken tussen ont werpers en bestuurders. Velen menen ook, dat de verdere industrialisatie van Antwerpen en aanleg van het Baalhoekplan, de ontwikkeling van en de werkgelegenheid in O.Z.-Vlaan deren zullen dienen. Men voelt zich geen Belg, maar heeft wel een zekere bewondering voor België, waar alles vlotter gaat. Grote bedrijven, vooral in de chemi sche sector, ziet men liever in het in. gepolderde land van Saeftinghe, in de kanaalzone of bij Antwerpen, dan in O.Z.-Vlaanderen. De ontwikkelin gen rond het Sloe hebben in O.Z. Vlaanderen een schrikeffect teweeg gebracht. Hier ziet men liever bedrij ven met 50 a 100 werknemers. Het inzicht dat de gemeentelijke herindeling de vorming van grote be- stuurseenheden mogelijk maakt, is niet algemeen aanwezig. Waar dit wei aanwezig is wordt de noodzaak niet onderkend. Ook is er vrees dat de centrum gemeenten van de toekomst bij sub sidies e.d. aan het langste eind zul len trekken. En dat de kleinere dor pen op het gebied van eigen alge mene voorzieningen zullen verkom meren. Het doel van de samenle vingsopbouw wordt niet steeds begre pen. Men ziet er soms een schaduw- gemeenteraad in. De Westerschelde ervaart vrijwel niemand als een geestelijke barrière. Zij vormt wel een obstakel, maar dan in financieel opzicht, zo vonden de ondervraagden. De studie van de heer De Kam geef enkele globaïe adviezen waar mee „het beleid" zijn voordeel kan doen. Dit zijn er een paar: meer en vooral persoonlijke (voor o.a. de jeugd) voorlichting aan de O.Z. Vlamingen over functie en werk wijze van de samenlevingsopbouw. meer aandacht voor school- en beroepskeuze (mogelijkheden van fi nanciële stu-diesteun). gericht onderzoek naar de vraag hoe de migratie binnen een groep ge meenten eigenlijk verloopt. aandacht voor ontspanningsmo gelijkheden voor de lagere school jeugd, speciaal het vakantiewerk. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De aanleg van het Mark-Vlietkanaal zou men een van de paradepaardjes van de begroting van Verkeer en Waterstaat voor liet komende jaar kunnen noemen. Niet om het bedrag dat daarmee op de nationale begroting gaat drukken, maar meer om de uitzonderingspositie die de mi nister er zelf aan toekent. In zijn inleiding zegt de minister dat in de sector van de scheepvaartwegen de bouwtijd in hel algemeen zeer lang en de investering ten opzichte van het budget relatief hoog is. Daarom kan lang niet elk begrotings jaar met werken van belang worden begonnen. In 1970 kan dat wel en een van de twee werken die dan ter band zullen worden genomen is de aanleg van het Mark-Vlietkanaal, een project van f. 11 miljoen, waarin het rijk eenderde subsidieert. Ook afgezien van het Mark-Vliet kanaal neemt Zuidwest-Nederland een plaats van betekenis in op de be groting van Verkeer en Waterstaat. Het hoofdstuk verkeer- en ver voersdiensten vermeldt o.a., dat in 1970 zal worden begonnen met de vernieuwing van het in het net der exp-restreinen opgenomen stations gebouw te Bergo-i op Zoom. In Breda zal o.m. gereedkomen de spooronder- doorgang in de noordelijke invals weg. In uitvoering zullen daar o.m. komen de bouw van een nieuwe brug over de Mark, de overkapping van het naderhand te maken hoge tweede perron en het grondwerk voor de nieuwe baan. De toelichting op het hoofdstuk Waterstaat enz. vermeldt o.m., dat voor 1970 de laatste 25 miljoen gul den zijn begroot ter afwikkeling van het Nederlandse aandeel in de ver- beteringswerken aan het kanaal Gent-Ter-neuzen. Ten aanzien van Terneuzen wordt voorts meegedeeld, dat een wetsont werp en de daarbij behorende ge meenschappelijke regeling gereed is tot oprichting van een Havenschap Terneuzen, precies zoals dat eerder voor Vlissingen gebeurde. Maar het moet nog worden aangepast aan de gemeentelijke herindeling rond de kanaalzone in Oost-Zeeuwsch-Vlaan- deren. Met België wordt overleg gepleegd over een volledige herziening van het Bijzonder Reglement van Politie voor het kanaal Gent-Terneuz-en en voorts zal het Bijzonder Aamvarings- reglement Westerschelde worden eaogepast. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Beernink (Binnenlandse Zaken) wil nog dit jaar met voorstellen komen om de verdeelsleutel van de uitkeringen aan de gemeenten uit het gemeente fonds te herzien. In deze wetsvoor stellen zullen ook de reeds eerder aangekondigde voorstellen met be trekking tot de uitkeringen voor de grootste drie gemeenten worden op genomen. Voorgesteld zal o.m. worden de sehaalbedragen (bedrag per inwoner) voor d-e gemeenten Amsterdam, Rot terdam en Den Haag met ingang van 1969 te verhogen. Deze maatregelen zullen per jaar extra-inkomsten opleveren van circa 35 miljoen voor Amsterdam, 16 mil joen voor Rotterdam en 5,5 miljoen voor Den Haag. De provincies zullen in 1970 ruim 226 miljoen gulden uit het provin ciefonds ontvangen. Op grond van de huidige verdeelsleutel leidt dit tot de volgende verdeling: Groningen Friesland Drente Overijssel Gelderland Utrecht Noord-Holland Zuid-Holland Zeeland Noord-Brabant Limburg 15.059.453 17.756.596 14.714.671 20.615.931 26.571.528 14.480.092 26.266.864 31.052.655 14.521.455 28.218.677 17.448.708 226.706.630 (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Gisteren is in Den Haag drs. W- L. A. Lockefeer tot lid van de Eerste Kamer voor de KVP beedigd. Drs. Lockefeer, afkomstig uit Hulst, is de eerste katholieke poli ticus in de geschiedenis van de KVP-Zeeland, die rechtstreeks in de senaat is gekozen. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Er is geen wijzi ging gekomen in het standpunt van de regering ten aanzien van de zee- havenproblematiek in ons land. Dat blijkt uit de memorie van toelich ting bij de begroting van Verkeer en Waterstaat. Daarom heeft de mi nister, zoals hij zegt, geen behoefte aan een uitvoerige beschouwing in deze memorie. Hij volstaat met te wijzen op het bestaan van een aan tal commissies, werk- en studiegroe pen, die studies op het gebied van de zeehavenontwikkeiing verrichten. Als eerste wordt genoemd de Com missie Zeehavenoverleg, waarin be halve de rijksoverheid, de gezamen lijke havenbeheerders en het be drijfsleven vertegenwoordigd zijn. Deze commissie dient o.a. de rege ring (ook ongevraagd) te adviseren over het nationaal zeehavenbeleid. Eigenlijk moet die commissie nog goed op gang komen, want de me morie van toelichting zegt ervan: in het periodiek overleg van de com missie zal men zich thans, na een reeks algemene oriëntaties, met de fundamentele vraagstukken gaan bezig houden. Nog een aantal ande re commissies wordt in de memorie opgesomd en de minister wijst ook op de studies die verricht worden op instigatie van het Overlegorgaan Zeehavenontwikkeling Zuidwest-Ne derland. Voornoemd overlegorgaan, aldus de memorie, verricht ook zelf studies, t.w. op liet gebied van de meest gewenste beheersvorm van havens, de coördinatie van de acqui sitie bij het havenbeheer en de si tuering van een luchthaven in het Deltagebied- Bij deze laatste stu die bestaat contact met de Plano logische Commissie Luchtvaartter reinen, die tot taak heeft te advise ren over de situering van een even tuele tweede nationale luchthaven in Nederland. Voor verbetering van de Sehelde- Rijnverbinding staat een bedrag van f 58 miljoen op de begroting. Een groot deel daarvan is bedoeld voor kunstwerken, die aan de eigenlijke kamaalaanleg' vooraf dienen te gaan. Hier zal in 1970 volop worden ge werkt aan de Kreekraksluizen, de bruggen bij de Kreekrakdam voor de bestaande weg, de toekomstige autosnelweg en de spoorlijn naar Zeeland, alsmede aan de bruggen bij Tholen en Vossemeer. Een ander be langrijk in uitvoering zijnd onder deel van de Schelde-Rijnverbinding is het maken van een hoogwaterke- rende dijk langs de Westerschelde, die de kanaalaanleg door schorren van Ossendrecht mogelijk zal maken. In een overzicht van de gang van zaken m.b.t. de Deltawerken deelt de memorie van toelichting mee, dat de uitvoeringsschema van de Ooster- scheldewerken blijft gebaseerd op sluiting van de dam in 1978. Nadat het Volkerak gereed is ge komen wacht de sluiting van het Brouwershavensche Gat in 1971, Van de posten voor waterstaats werken die op de begroting staan vermeld noemen we: 300.000 voor het afwerken van een wachtplaats voor schepen in het Kanaal door Zuid-Beveland en 700.000 voor de vernieuwing en verlenging van de steiger voor de Oostsluis te Hansweert. 800.000 voor het watervrijmaken van het gebied van Beneden-Donge en Oude Maasje, o.a. door de bouw van een nieuw gemaal bij Keizers- veer. In Zeeland zal een bedrag van 800.000 worden besteed aan het uit voeren van plaatselijke verbeterin gen aan verschillende wegen en weg- vakken. Uit een bedrag van 1 miljoen zal de rijksrondweg ten zuiden van Tilburg worden gereconstrueerd en zullen nieuwe deklagen worden aan gebracht op diverse gedeelten van de weg Gorcum-Breda. Het aanbrengen va-n verlichting langs de rijksweg Til-burg-Dorst- Bred-a en op diverse kruispunten vengt bedragen va-n 1.500.000 en 500.000. Voor de verbreding van de brug over de Maas te Heus den zal rond 2.000.000 nodig zijn. In de aanleg van de rondweg om Bergen op Zoom is 1.200.000 uitge trokken. o Door de inbedrijfstelling van de nieuwe (tweede) dubbeldeks-veer boot op de Westerschelde blijkt het nodig voor 1970 2.500.000 meer op te nemen dan op de begroting 1969 beschikbaar is. (ADVERTENTIE) geslaagd zijn onze kollekties mantels, kostuums, japonnen. Broad-minded genoeg om te weten dat geen 2 mensen precies hetzelfde willen, brachten wij van de meest klassieke én in de wol geverfde tot de meest avantgardistische dessins in onze mantel- en kostuumkollekties. Weet U waarom? Wij vinden dat het tijd wordt dat U precies vindt wat U zoekt. Heuvelstraat 44 Telefoon 31620 BREDA Eindstraat 14 Telefoon 31086 SCHAPENmarkt Telefoon 39125 „ZEVEN jaar Middelburg. Afscheid nemen is zwaar". Dit zijn de woor den van de heer J. Scholten, hoofd bureau sport en jeugdzaken te Mid- delburg. Per 15 dec. is hij aangesteld tot direkteur van de Friese sport raad. Daar is hij beslist geen on bekende, voordien was hij n.l. acht jaar werkzaam in de vier noorde lijke provincies. ORGANISEREN zit de heer Schol ten in het bloed. In '62 was de ge meente vier gymnastieklokalen rijk, waarvan er drie op een paardenstal leken. „Er werden in die tijd dan ook zeer weinig gymnastieklessen op de scholen gegeven. Inmiddels zijn er zes lokalen bijgekomen, een ver hard voetbalveld en deze maand wordt ook het sportpark Voorborgh van zes en een halve ha geopend". HIJ is zeer nauw betrokken geweest hij het ontwerp en de bouw van de Middelburgse sporthal". Na in Til burg de goedkope tennisbal, een ont werp van Pelikaan te hebben beke ken, begin ik met het plan; een sport hal voor minder dan honderddui zend gidden". Voor projecten tot dat bedrag is namelijk geen rijksgoed keuring nodig, maar kan men vol staanmet een provinciale bouwver gunning. Het lukte allemaal won derwel. De resultaten, de visie en de ideeën, zijn nu te zien in het hele land". ,BIJ het ontwerpen en de bouw van zwembad, was ik ook betrokken. Het doet nu dan ook zeer, dat ik dit werk nu aan een ander moet overlaten. Het boeiende van mijn funktie in Middelburg vind ik, dat je met vele ankertjes in de gemeenschap vast zit. Zo was ik bijvoorbeeld voorzit ter van de Jeugd Vakantie Vreugd, zat in het bestuur van Unicef en in de medische sportkeuring. Je zou er een boek van vol kunnen schrijven". ,MIJN ideaal is: Een groot open jeugdsportcentrum, dat geleid zou moeten worden door een stichting. Gezien de huidige krachtenvelden in de sport, zouden de leiders moeten komen uit de bestaande sportvereni gingen. Rijk en gemeente zouden daar voor geld moeten bijdragen. Het liefst zou ik daarvoor dezelfde sub sidieregeling ingesteld willen zien, welke nu geldt voor het open jeud- werk. Ik zou het spelen met elkaar bevorderd willen zien, door het wed strijdelement in diverse sportvormen. Zo zullen jonge mensen elkaar wel licht beter gaan verstaan." „ALS je je lichaam weet te beleven, dan heb je geen opwekkende mid delen nodig. Dat is eigenlijk een plei dooi voor de jongeren, die vaak thuis te weinig kontakt hebben, maar wie ook het vermogen ontbreekt, een be tere verhouding onderling te bewerk stelligen. In hun wanhoop en een zaamheid grijpen ze naar middelen, die de geestelijke en lichamelijke af braak tot gevolg hebben". IN een goed opgezet jeugdcentrum, waarin ook vooral inspraak van de ze jongeren moet zijn, zie ik een op lossing voor veel moeilijkheden".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 3