Regering belooft prijzen in de hand te houden Door verschuivingen meer verzwaring dan verlichting Rampenbrigade met 1700 militairen gereed Si de poort naar ïhetAgio- alleA&O ;n profiteren. 'e welvaatts- mlage- Wat betekent de verlaging? DIENSTPLICHTIGEN KUNNEN STRAKS OOK IN ZIEKTEWET halen en zie met 'steemalles over- es al die heerlijke i droomde. Mixer, metkookwekker, ïlgoed, radio, kof- cerulakensenslo- teer. Wat denkt u :ische wasmachi- ciaal wolwaspro- izvoor maar (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG -- Ondanks parlementaire oppositie, onder meer van een der regeringspartijen (de AR), en tegen liet advies in van de Soc. Ec. Raad wil de liberale minister van Financiën, prol'. Witteveen, per 1 januari de loon- en inkomstenbelasting verlagen. Zij liet dan niet. zoab aanvankelijk het plan was. met 900 miljoen maar met 600 miljoen gulden. De vermindering met de resterende 300 miljoen wordt nu per 1 januari 1971 doorgevoerd. MEER GELD INHOUDEN Half miljoen Ongewapend Meer aandacht voor misbruik verdovende middelen Restauratie van Vredespaleis kost 2.5 miljoen Rijk heeft 650 miljoen meer nodig voor lonen DE STEM VAN WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1969 13 «SS Jgf ggj^Hg U 'v-X: XAii WITTEVEEN (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG In de toelichting op de rijksbegroting 1970 belooft de regering in de komende tijd een zeer strak prijsbeleid te blijven voe ren. Weliswaar is begin september aan het bedrijfsleven toegestaan be paalde kostenstijgingen in de prijzen door te berekenen, maar tegelijk is de verplichting opgelegd om da lingen in de kosten eveneens in de prijzen tot uitdrukking te brengen. Aan de economische controledienst is opgedragen erop toe te zien, dat aan de prijsvoorschriften strikt de hand wordt gehouden. Minister De Block (economische zaken) acht verdere opvoering van de produktiviteit ten zeerste gebo den. Dat kan worden bereikt door verdergaande modernisering van het produktie-apparaat. De regering zal hieraan meewerken door onder zoekingen in de bedrijfstakken en plannen tot modernisering en sane ring te steunen. Het speur- en ont wikkelingswerk binnen de onderne mingen, dat in ons land onvoldoen de tot ontplooiing is gekomen, dieni krachtig te worden gestimuleerd. De stimulering van de toepassing van computers wordt voortgezet. Nagegaan wordt in hoeverre de overheid de opleiding van compu- terpersoneel kan bevorderen. Binnenkort zal de regering bij de Tweede Kamer een nota indienen over de structurele situatie van het midden- en kleinbedrijf. In deze no ta worden de lijnen voor het mid- denstandsbeleid in de komende ja ren uitgestippeld, zo gauw mogelijk zal een ontwerp voor een nieuwe vestigingswet worden ingediend. Het regionale beleid zal worden voortgezet Bij het bedrijfsleven be staat grote belangstelling voor de investeringspremieregeling die me dio '68 werd afgekondigd. Met de sinds 30 juni 1968 ingediende aan vragen voor deze premieregeling zijn ruim 8.000 arbeidsplaatsen ge moeid. Daar deze premieregeling beter is afgestemd op de behoeften van het bedrijfsleven worden per 1 ja nuari de regeling Stimulering In dustriële vestigingen Ontwikke lingskernen (SIO) en de Stimule ringsregeling voor Industriële Om schakeling in Limburg (SIOL) in getrokken. Besloten is verder de premie oor uitbreidingen van industriële bedrijven in de stimulerings- en herstructureringsgebieden met in gang van 1 januari te verlagen van vijftien tot tien procent van de in vesteringen in vaste activa met een maximum van 1,2 miljoen gul den. Onder de huidige omstandighe den acht de regering een lager percentage voor de stimulering van industriële uitbreidingen voldoende. Binnen enkele dagen zal de re gering de Tweede Kamer een nota over de sluiting van de mijnen en de industriële wederopbouw var. Zuid-Limburg aanbieden. Uitgangs punt blijft: geen mijnsluiting zon der vervangende werkgelegenheid Een soepel beleid zal in de komen de jaren worden gevoerd. Een moeilijk probleem blijft de positie van de oudere werknemers. Binnen de zittingsperiode van hel huidige kabinet zal een ontwerp voor een nieuwe elektriciteitswei worden ingediend. De bedoeling hiervan is de samenwerking tussen de elektriciteitsbedrijven te inten siveren. Deze zal de voorwaarden moeten scheppen voor de situatie waarbij als het ware een landelijk bedrijf met verspreide centrales werkt. DE BLOCK 600 MILJOEN BELASTINGVERLAGING SRV» punten. De rampenbrigade in actie. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAGZeventienhonderd militairen van de landmacht, luchtmacht en marine staan gereed om op de eerste oproep hulp te bieden bij natuur rampen in Nederland en buiten de grenzen, zelfs buiten Europa. Deze belastingverlaging is onderdeel van een heel pak ket van belasting voorstellen, wetsontwerpen, die behalve belastingverlaging ook belastingverzwaring brengen. Tn feite meer verzwaring (ook door het progressie-effect) dan verlichting. Bedoeld pakket omvat behalve de reeds genoemde verlaging van de loon- en inkomstenbelasting: Lichte verhoging van de omzetbelasting (btw) per 1 juli 1970. Het definitief maken van de accijnsverhoging op bier, alcohol en benzine, welke verhoging on 1 juli 19G9 inging en toen voor een half jaar werd geregeld. (142 miljoen) Verhoging van de motorrijtuigenbelasting op 1 januari a.s. met 11 procent. (28 miljoen) Handhaving van de vermogensbelasting in 1970 en 1971 op het be staande peil van 6 pro mille. (50 miljoen) Handhaving van het tarief van de vennootschapsbelasting op 46 procent. (50 miljoen) Wijziging van de tijdelijke heffing van omzetbelasting op investe ringen. (440 miljoen) Verschuiving naar 1 januari 1971 van een deel van de terugbeta ling van omzetbelasting op voorraden. De verlaging van de inkomsten- en loonbelasting mag niet als een wezen lijke verlaging worden beschouwd. Het is in feite een bijstelling, een weg nemen van de onrechtvaardigheid van het belastingsysteem. Wanneer na melijk de lonen omhoog gaan als gevolg van de kostenstijgingen, krijgt de werknemer geen wezenlijke inkomstenvermeerdering, doch slechts een com pensatie. Niettemin wordt over het hogere loom een hogere belasting ingehouden. De bewindslieden zijn vain plain, zo hebben zij aangekondigd, hieraan in de toekomst jaarlijks iets te doen: geen hogere belastingheffing voor wat be treft dat deel van de loonsverhoging, die slechts de kostenverhoging com penseert. Op dit moment willen zij de „schade" van de afgelopen tijd goed maken. Zij zijn daarbij uitgegaan van een stijging van de prijzen tijdens hun eigen zittingsperiode (medio 1967 tot medio 1971) met 11 procent. Met dit percentage zullen thans de belastingtarieven worden bijgesteld, wat voor de staatskas een inkomstenverlaging vain 900 miljoen gulden betekent. Van de bijstelling zal 600 miljoen (tweederde) worden gerealiseerd in het komende jaar en 300 miljoen in 1971. Niet alleen kan de staatskas de 300 miljoen in 1970 nog moeilijk missen, maar ook wordt erdoor bereikt, dat de Nederlan ders niet opeens veel meer geld gaan uitgeven. De 900 miljoen gulden betekent namelijk volgens de berekeningen van het ministerie van financiën een reële verruiming van het besteedbare inkomen, dat voor de lagere inkomensgroepen op 1,5 procent kan worden gesteld In de nieuwe belastingtarieven is naast de 900 miljoen gulden bovendien nog verwerkt de belastingverlaging voor de lagere en middelinkomens (tot 27.000 gulden), die aanvankelijk alleen voor 1969 was ingevoerd. „De belas tingcorrectie betekent een belangrijke overheidsbijdrage tot het doorbreken van de loon- en prijsspiraal. De mensen krijgen meer geld in handen, zonder dat er sociale premies van dat extra afgaan en zonder dat de ver hoging van het besteedbaar inkomen prijsstijgingen tot gevolg heeft" zo stellen de bewindslieden ongeveer. Zij wijzen er voorts op, dat deze tariefbijsteMimg het systeem van de loon- en inkomstenbelasting niet aantast. Zij vinden wel, dat deze belasting zou moeten worden verlaagd met gelijktijdige verhoging van de omzetbelasting. Niettemin zal per 1 juli 1970 de omzetbelasting (thans beter bekend als belasting over de toegevoegde waarde, de BTW) enigszins worden verhoogd. Het normale tarief wordt gesteld op 13 procent (nu 12 procent) en het lagere tarief (geldend voor de eerste levensbehoeften) wordt nu van 4 op 4,3 proeent gebracht. Tegenover deze verzwaring staat, dat een aantal artikelen van het normale naar het lage tarief worden gebracht: aardappelmeel, ca caopoeder, maïzena, puddingpoeder, bouillons en soepen, vruchtenconserven, gebak, koekjes en biscuits, geraffineerde suiker, chocolademelk, condens! koffiemelk, vol melkpoeder, room en vla. De BTW-verhoging betekent voor de staatskas een hogere ontvangst van 460 miljoen gulden per jaar, de verlaging voor een aantal artikelen een inkomstenderving van 150 miljoen gulden, derhalve een winst van 310 mil joen gulden per jaar, dat is voor 1970 omdat de correctie op 1 juli ingaat 105 miljoen gulden. Op jaarbasis betekent deze operatie volgens de be windslieden een stijging van de kosten van levensonderhoud met een kwart procent, in 1970 met een achtste procent. De operatie was nodig om de overheid aan wat meer geld te helpen. Om te voorkomen, dat door de BTW- verhoging (net als bij de invoering van deze belasting) de prijzen uit de hand gaan lopen, is de verhoging beperkt gehouden terwijl de ingangsdatum niet 1 januari zal zijn, zoals aanvankelijk de bedoeling was, maar 1 juli Dan zal, zo wordt verwacht, het prijzenfront wel tot rust zijn gekomen.' De bewindslieden willen op 1 januari a.s. de motorrijtuigenbelasting ver hogen met 11 procent. Ook dit wordt een bijstelling genoemd. Gelijk daar mee gaan ook de opcenten voor het rijkswegenfonds met dit percentage omhoog. Zoals bekend, is de motorrijtuigenbelasting voor dieselauto's hoger dan voor benzine-auto's. Deze zogenaamde „dieseltoeslag" bedraagt thans 255 procent. Teneinde deze toeslag nominaal gelijk te houden, zal ze op 1 januari worden gesteld op 230 procent. De verhoging van de accijnzen op 1 juli j.l. op bier, alcohol en benzine, ingevoerd voor een periode vain een half jaar, zal volgens de voorstellen ook na 1 januari a.s. worden voortgezet, De minister en de staatssecretaris achten het in de huidige omstandigheden met onredelijk, de vermogensbelasting nog twee jaar te handhaven op het bestaande peil, hoewel vanuit het parlement met name van de zijde der oppositie sterk op verhoging is aangedrongen en ook de Sociaal-Econo misch Raad verhogingen overweging gaf. Sedert 1965 bedraagt het tarief rf0 P 5" miljoen gulden inkomsten voor de staat betekent. De bewindslieden gaan in hun voorstellen betreffende tijdelijke heffing van omzetbelasting op investeringen dan de SER heeft aanbevolen. In 1970 zal het percentage worden gebracht op 70 procent van het normale tarief G.p.v. 40 procent), in 1971 op 40 procent (i.p.v. 10 procent) en in 1972 10 procent (i.p.v. nihil). Wat betreft de teruggave van omzetbelasting op voorraden is voorgesteld, de uitkering van de helft van de laatste termijn de termijn die vervalt op 1 april 1970 uit te stellen tot 1 januari 1971. Hoewel te verwachten is, dat op 1 juli de meeste prijzen iets hoger komen te liggen dan thans als gevolg van de verhoging van de BTW, zal dit niet het geval zyn met rookwaren. De hulpverleners nemen hun spe ciale taak vrijwillig op zich, naast hun militaire werkzaamheden bij de parate eenheden. De rampenbrigade i suitgerust met alle mogelijke hulp middelen: vliegtuigen, helikopters, voertuigen en (in handen van een compagnie geneeskundige troepen) allerlei medische verpleegvoorzie- ningen. Een veldhospitaal met een capaciteit van 90 bedden comple teert de noodzakelijke hulpmiddelen van deze speciale vredes-brigade. Minister Den Toom van Defensie heeft hierover in zijn begroting-1970 uitvoerige modedelingen gedaan aan de Staten-Generaal, nadat hij vorig jaar de oprichting van de Nederland se rampen-brigade aangekondigd had. In het verleden hebben, zoals bekend, Nederlandse militaire onderdelen in cidenteel reeds veel hulp geboden. Dit was het geval bij de watersnood ramp in zuidwest-Nederland, waar duizenden militairen al of niet ge organiseerd zijn bijgesprongen. Het gebeurde na de grote aardbeving in het Turkse Agadir, in Florence, na de watersnood in en buiten de Po- vlakte en opnieuw na de aardbeving op Sicilië. De hulp van Nederlandse militairen om de droogte in India te bestrijden behoorde in zekere zin (preventieve hulpverlening) ook tot deze inzet. maal 24 uur na de oproep kunnen vertrekken. Daarna volgen de eigen lijke eenheden, waarbij het eerste deel binnen drie dagen gereed moet zijn voor vertrek. De eenheden met het zware materiaal en de reserve- voorraden moeten tenslotte zo snel mogelijk naar de plaats van de bij stand kunnen vertrekken, afhanke lijk uiteraard van de transportmid delen zoals vliegtuigen, marinesche pen en dergelijke. Het gaat bij dit laatste vooral om grote transport vliegtuigen, die de Amerikanen be schikbaar hebben voor het overvlie gen van de zogenaamde mobiele een heden. Deze vliegtuigen kunnen zeer veel personeel en materiaal tegelijk vervoeren. Dit is in Florence al aan getoond. De taak van de rampenbrigade is zeer uitvoerig. De eenheden verlenen bijstand bij watersnoodrampen, aard bevingen, maar ook bij zware ex plosies, eventueel bedrijfs- en stads branden, epidemieën, zware ijsgang op grote rivieren, wervelstromen, kustverontreiniging enzovoorts. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Onderstaande ta bel geeft een indruk van de wij ziging die de inkomstenbelasting zal ondergaan. Meer dan een indruk echter ook niet. In de eerste plaats is de tarieflijst in feite veel langer, de hieronder vermelde inkomens bedragen vormen slechts een greep uit de lijst. Bovendien hebben de belastingbedragen, die vermeld staan als „ontwerp", betrekking op de totale verlaging, die in 1970 en 1971 tot stand zal worden gebracht. De verlaging van 1970 kan worden gesteld op tweederde van het ver schil tussen het tarief 1969 en het „ontwerp". Voorts mag er de aandacht op worden gevestigd dat het hier gaat om de nieuwe inkomstenbelasting tabel. Van deze tabel wordt de loon- belastingtabel tegen het einde van het jaar afgeleid. Omdat in de loon belastingtabel verschillende andere zaken worden verwerkt (zoals kin derbijslag, verwervingskosten e.d.) wijkt deze wezenlijk af van de in komstenbelastingtabel. Zoals elders reeds opgemerkt, is in de nieuwe tabel de aanvankelijk alleen voor 1969 ingevoerde belas tingverlaging aan de voet definitief verwerkt. Op de aldus verlaagde ta rieven is de volledige correctie van 11 pet, toegepast. De in 1969 tot 4500 gulden verhoogde belastingvrije voet - het inkomen tot waar geen belasting behoeft te worden betaald - wordt daardoor verder verhoogd tot 4950 gulden (beide bedragen voor gehuwden zonder kinderen). Als men rekening houdt met de eveneens aangepaste bejaardenaf trek (is nu 936 gulden, wordt 1040 gulden) en de vaste kostenaftrek van 150 gulden, komt daarmee het feitelijk van belasting vrijgestelde inkomen voor A.O.W.-trekkers op 6140 gulden in 1971 en op 5990 gul den in 1970. Zij die alleen A.O.W. trekken, zullen derhalve naar alle waarschijnlijkheid ook de eerstko mende jaren nog niet in de belas tingheffing vallen. In verband met deze belasting tabel kan ook nog worden opge merkt, dat de bedragen in de ef- trekregeling voor de werkende ge huwde vrouw eveneens met 11 pet. zijn verhoogd. Zo is het minimum gebracht van 500 op 555 gulden en het maximum van 2000 op 2220 gulden. Staatssecretaris Grapper- haus heeft aangekondigd dat hij op de aftrek voor de werkende gehuw de vrouw nog afzonderlijk zal te rugkomen. Aan ink.belasting is verschuldigd door personen vallend in de groepen Belast I. Ongehuwden II. Gehuwden III. Gehuwden III. Gehuwden baar (tot 40 jaar) (geen kind) (2 kinderen) (5 kinderen) jaar tarief tarief tarief tarief inkomen 1969 ontwerp 1969 ontwerp 1969 ontwerp 1969 ontwerp 3.600 .114 4.200 225 164 4.800 344 277 108 5.400 469 397 203 131 6.000 602 522 302 226 6.600 742 6 55 407 326 94 7.200 889 794 516 429 183 86 7.800 1.043 939 630 537 278 174 8.400 1.204 1.090 748 649 377 268 9.000 1.372 1.248 872 766 483 365 9.600 1.546 1.413 1.000 887 594 468 61 10.200 1.725 1.584 1.133 1.012 710 574 148 10.800 1.909 1.759 1.271 1.141 831 687 242 00 11.400 2.097 1.939 1.413 1.275 957 803 342 177 12.000 2.290 2.122 1.561 1.413 1.089 925 448 271 12.600 2.487 2.310 1.713 1.556 1.225 1.051 559 370 13.200 2.690 2.503 1.870 1.702 1.367 1.182 676 475 13.800 2.897 2.699 2.031 1.854 1.514 1.319 799 585 14.400 3.109 2.900 2.198 2.009 1.666 1.457 927 702 15.000 3.325 3.105 2.639 2.169 1.823 1.602 1.062 823 15.600 3.546 3.315 2.545 2.333 1.985 1.752 1.201 947 16.200 3.772 3.528 2.726 2.501 2.152 1.906 1.346 1.078 16.800 4.003 3.746 2.912 2.67 3 2.324 2.064 1.497 1.214 17.400 4.238 3.968 3.102 2.850 2.502 2.227 1.654 1.355 18.000 4.479 4.194 3.298 3.032 2.684 2.395 1.815 1.501 18.600 4.723 4.425 3.498 3.217 2.871 2.567 1.981 1.652 19.200 4.973 4.660 3.702 3.407 3.063 2.744 2.154 1.807 19.800 5.227 4.899 3.912 3.601 3.261 2.925 2.331 1.967 21.000 5.750 5.390 4.346 4.003 3.670 3.300 2.702 2.302 22.200 6.291 5.898 4.798 4.421 4.099 3.695 3.095 2.656 23.400 6.852 6.422 5.270 4.857 4.548 4.106 3.507 3.030 24.600 7.431 6.964 5.761 5.310 5.017 4.536 3.941 3.422 25.800 8.029 7.523 6.272 5.780 5.504 4.983 4.394 3.833 27.000 8.646 8.099 6.801 6.268 6.012 5.448 4.868 4.263 30.000 10.249 9.612 8.177 7.562 7.342 6.688 6.131 5.417 33.000 11.916 11.214 9.623 8.937 8.745 8.014 7.464 6.674 36.000 13.643 12.871 11.131 10.372 10.217 9.407 8.874 7.995 39.000 15.423 14.584 12.696 11.867 11.750 10.862 10.355 9.388 45.000 19.122 18.156 15.695 15.006 14.967 13.940 13.492 12.364 51.000 22.971 21.892 19.381 18.311 18.346 17.195 16.807 15.541 60.000 28.928 27.716 24.731 23.496 23.648 22.311 21.997 20.350 90.000 49.372 47.996 43 895 42.250 42.725 40.952 40.938 39.012 120.000 70.271 68.756 64.108 62.152 62.895 60.805 61.037 58.786 150.000 91.395 89.817 84.954 82.778 83.715 81.395 81 184 79.327 183.000 114.660 113.081 108.197 105.901 106.951 104.501 105.082 102.399 Thans staat de rampenbrigade of ficieel gereed voor directe bijstand, waar ter wereld deze gevraagd zal worden. De bevelhebber van de land strijdkrachten luitenant-generaal Van Rijn voert het bevel over de brigade, die samengesteld is uit onderdelen van de landmacht, de Luchtmacht en de marine. Hij heeft bij deze hulp verlening vooral een coördinerende taak, om de militairen van de drie krijgsmacht-onderdelen tot een sterk Mogelijke eenheid te vormen. Nadrukkelijk wijst minister Den Toom het spreekt eigenlijk van zelf erop, dat de 1700 man onge wapend bij de hulpverlening zullen optreden. Alleen de marechausses, tot een sterkte van dertig man bij de Brigade ingedeeld, blijft de persoon lijke wapens bij zich dragen. Zij tre- ?en namelijk vooral op voor de handhaving van de orde, ook in de brigade zelf. Pe, organisatie is zodanig opgezet, at de kwartiermakkers binnen twee- De inzet van de brigade vraagt niet meer dan 500.0000 gulden, omdat het overgrote deel van de eenheden tot het V.N.-detachement behoort, dat Nederland vorig jaar beschikbaar ge steld heeft. Allerlei uitrustingen en voorzieningen voor dit detochement zijn al aanwezig. De brigade is als volgt samengesteld: VAN DE KONINKLIJKE MARINE: twee compagnieën mariniers; het bevoorradingsschip Poolster en schepen ten behoeve van een eventueel hoofdkwartier en/of logistieke ondersteuning, afhan kelijk van de situatie en de plaats van de ramp. VAN DE KONINKLIJKE LAND MACHT: een pantserinfanteriebataljon, één brigade geneeskundige com pagnie, één peloton koninklijke mare chaussee, één geneeskundig detachement, één genieveldcompagnie, VAN DE KONINKLIJKE LUCHT MACHT: één Friendship met vliegend per soneel, drie heiipopters, type Alouette, met bijbehorend vliegend en tech nisch personeel. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Staatssecretaris Kruisinga (Volksgezondheid) wil in de komende jaren toenemende aan dacht besteden aan het probleem van de verdovende middelen. Voor het eerst is op de begroting voor Volksgezondheid een post op genomen voor de bestrijding van het misbruik van stimulerende en ver dovende middelen. De toeneming van het aantal mensen met ge slachtsziekte vraagt om een organi satie tot een effectieve bestrijding van deze ziekten, aldus de staats secretaris. DE WERKLOOSHEID (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Dienst plichtigen kunen bin nen niet al te lange tijd rekenen op de facilitei ten van de ziektewet en de arbeidsongeschikt heidsverzekering. Voor zieningen daartoe wor den op het departement van defensie getroffen. Zeer binnenkort krijg! de Tweede Kamer hier over een wetsontwerp. De verdere bezoldiging van de dienstplichtigen hangt af van de resulta ten, die de commissie dienstplichtbeleid in haar voorstellen weet te formuleren. In dit kader valt ooi de kostwinnersvergoe ding. Een wijziging van deze vergoeding is op het ogenblik in studie. Defensie heeft een nieuwe regeling van het streng arrest al in een wetsontwerp vastgelegd. Binnenkort kan dit ont werp bil de Tweede Ka mer ingediend worden. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het vredespaleis in Den Haag is aan restauratie toe. Vol gens de huidige inzichten zal hiervoor ruim 2,5 miljoen gulden nodig zijn. De restauratie zal circa 4 jaar duren. In de miljoenennota is voor 1970 een bedrag van 1 miljoen gulden opgeno men voor de werkzaamheden, waar van de kosten geheel door Neder land zullen worden gedragen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het rijk zal in 1970 rond 650 miljoen gulden meer nodig hebben dan in 1969, in welk jaar voor dit doel 11,1 miljard zal worden uitgegeven. Bij het vaststellen van dit bedrag is uitgegaan van een stij ging van het salarisniveau met 5 pro cent. Bovendien zit er het effect van de zogenaamde nacalculatie van 1969 in alsmede de doorwerking van sa larisverhogingen in premies voor sociale verzekeringen en voor pen sioenen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11