Regering belooft prijzen in de hand te houden
Door verschuivingen meer verzwaring dan verlichting
Rampenbrigade
met 1700
militairen gereed
Si
de poort naar
ïhetAgio-
alleA&O
;n profiteren.
'e welvaatts-
mlage-
Wat betekent de verlaging?
DIENSTPLICHTIGEN KUNNEN
STRAKS OOK IN ZIEKTEWET
halen en zie met
'steemalles over-
es al die heerlijke
i droomde. Mixer,
metkookwekker,
ïlgoed, radio, kof-
cerulakensenslo-
teer. Wat denkt u
:ische wasmachi-
ciaal wolwaspro-
izvoor maar
(Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG -- Ondanks parlementaire oppositie, onder meer van een der regeringspartijen (de
AR), en tegen liet advies in van de Soc. Ec. Raad wil de liberale minister van Financiën, prol'.
Witteveen, per 1 januari de loon- en inkomstenbelasting verlagen. Zij liet dan niet. zoab
aanvankelijk het plan was. met 900 miljoen maar met 600 miljoen gulden. De vermindering
met de resterende 300 miljoen wordt nu per 1 januari 1971 doorgevoerd.
MEER GELD INHOUDEN
Half miljoen
Ongewapend
Meer aandacht voor
misbruik
verdovende middelen
Restauratie van
Vredespaleis
kost 2.5 miljoen
Rijk heeft 650 miljoen
meer nodig voor lonen
DE STEM VAN WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1969
13
«SS
Jgf
ggj^Hg
U
'v-X:
XAii
WITTEVEEN
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG In de toelichting
op de rijksbegroting 1970 belooft de
regering in de komende tijd een
zeer strak prijsbeleid te blijven voe
ren. Weliswaar is begin september
aan het bedrijfsleven toegestaan be
paalde kostenstijgingen in de prijzen
door te berekenen, maar tegelijk
is de verplichting opgelegd om da
lingen in de kosten eveneens in de
prijzen tot uitdrukking te brengen.
Aan de economische controledienst
is opgedragen erop toe te zien, dat
aan de prijsvoorschriften strikt de
hand wordt gehouden.
Minister De Block (economische
zaken) acht verdere opvoering van
de produktiviteit ten zeerste gebo
den. Dat kan worden bereikt door
verdergaande modernisering van
het produktie-apparaat. De regering
zal hieraan meewerken door onder
zoekingen in de bedrijfstakken en
plannen tot modernisering en sane
ring te steunen. Het speur- en ont
wikkelingswerk binnen de onderne
mingen, dat in ons land onvoldoen
de tot ontplooiing is gekomen, dieni
krachtig te worden gestimuleerd.
De stimulering van de toepassing
van computers wordt voortgezet.
Nagegaan wordt in hoeverre de
overheid de opleiding van compu-
terpersoneel kan bevorderen.
Binnenkort zal de regering bij de
Tweede Kamer een nota indienen
over de structurele situatie van het
midden- en kleinbedrijf. In deze no
ta worden de lijnen voor het mid-
denstandsbeleid in de komende ja
ren uitgestippeld, zo gauw mogelijk
zal een ontwerp voor een nieuwe
vestigingswet worden ingediend.
Het regionale beleid zal worden
voortgezet Bij het bedrijfsleven be
staat grote belangstelling voor de
investeringspremieregeling die me
dio '68 werd afgekondigd. Met de
sinds 30 juni 1968 ingediende aan
vragen voor deze premieregeling
zijn ruim 8.000 arbeidsplaatsen ge
moeid.
Daar deze premieregeling beter
is afgestemd op de behoeften van
het bedrijfsleven worden per 1 ja
nuari de regeling Stimulering In
dustriële vestigingen Ontwikke
lingskernen (SIO) en de Stimule
ringsregeling voor Industriële Om
schakeling in Limburg (SIOL) in
getrokken.
Besloten is verder de premie
oor uitbreidingen van industriële
bedrijven in de stimulerings- en
herstructureringsgebieden met in
gang van 1 januari te verlagen van
vijftien tot tien procent van de in
vesteringen in vaste activa met
een maximum van 1,2 miljoen gul
den. Onder de huidige omstandighe
den acht de regering een lager
percentage voor de stimulering van
industriële uitbreidingen voldoende.
Binnen enkele dagen zal de re
gering de Tweede Kamer een
nota over de sluiting van de mijnen
en de industriële wederopbouw var.
Zuid-Limburg aanbieden. Uitgangs
punt blijft: geen mijnsluiting zon
der vervangende werkgelegenheid
Een soepel beleid zal in de komen
de jaren worden gevoerd. Een
moeilijk probleem blijft de positie
van de oudere werknemers.
Binnen de zittingsperiode van hel
huidige kabinet zal een ontwerp
voor een nieuwe elektriciteitswei
worden ingediend. De bedoeling
hiervan is de samenwerking tussen
de elektriciteitsbedrijven te inten
siveren. Deze zal de voorwaarden
moeten scheppen voor de situatie
waarbij als het ware een landelijk
bedrijf met verspreide centrales
werkt.
DE BLOCK
600 MILJOEN BELASTINGVERLAGING
SRV»
punten.
De rampenbrigade in actie.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAGZeventienhonderd militairen van de landmacht, luchtmacht
en marine staan gereed om op de eerste oproep hulp te bieden bij natuur
rampen in Nederland en buiten de grenzen, zelfs buiten Europa.
Deze belastingverlaging is onderdeel van een heel pak
ket van belasting voorstellen, wetsontwerpen, die behalve
belastingverlaging ook belastingverzwaring brengen. Tn
feite meer verzwaring (ook door het progressie-effect)
dan verlichting.
Bedoeld pakket omvat behalve de reeds genoemde verlaging
van de loon- en inkomstenbelasting:
Lichte verhoging van de omzetbelasting (btw) per 1 juli 1970.
Het definitief maken van de accijnsverhoging op bier, alcohol en
benzine, welke verhoging on 1 juli 19G9 inging en toen voor een half
jaar werd geregeld. (142 miljoen)
Verhoging van de motorrijtuigenbelasting op 1 januari a.s. met
11 procent. (28 miljoen)
Handhaving van de vermogensbelasting in 1970 en 1971 op het be
staande peil van 6 pro mille. (50 miljoen)
Handhaving van het tarief van de vennootschapsbelasting op 46
procent. (50 miljoen)
Wijziging van de tijdelijke heffing van omzetbelasting op investe
ringen. (440 miljoen)
Verschuiving naar 1 januari 1971 van een deel van de terugbeta
ling van omzetbelasting op voorraden.
De verlaging van de inkomsten- en loonbelasting mag niet als een wezen
lijke verlaging worden beschouwd. Het is in feite een bijstelling, een weg
nemen van de onrechtvaardigheid van het belastingsysteem. Wanneer na
melijk de lonen omhoog gaan als gevolg van de kostenstijgingen, krijgt de
werknemer geen wezenlijke inkomstenvermeerdering, doch slechts een com
pensatie.
Niettemin wordt over het hogere loom een hogere belasting ingehouden.
De bewindslieden zijn vain plain, zo hebben zij aangekondigd, hieraan in de
toekomst jaarlijks iets te doen: geen hogere belastingheffing voor wat be
treft dat deel van de loonsverhoging, die slechts de kostenverhoging com
penseert. Op dit moment willen zij de „schade" van de afgelopen tijd goed
maken. Zij zijn daarbij uitgegaan van een stijging van de prijzen tijdens hun
eigen zittingsperiode (medio 1967 tot medio 1971) met 11 procent. Met dit
percentage zullen thans de belastingtarieven worden bijgesteld, wat voor de
staatskas een inkomstenverlaging vain 900 miljoen gulden betekent. Van de
bijstelling zal 600 miljoen (tweederde) worden gerealiseerd in het komende
jaar en 300 miljoen in 1971. Niet alleen kan de staatskas de 300 miljoen in
1970 nog moeilijk missen, maar ook wordt erdoor bereikt, dat de Nederlan
ders niet opeens veel meer geld gaan uitgeven.
De 900 miljoen gulden betekent namelijk volgens de berekeningen van het
ministerie van financiën een reële verruiming van het besteedbare inkomen,
dat voor de lagere inkomensgroepen op 1,5 procent kan worden gesteld In
de nieuwe belastingtarieven is naast de 900 miljoen gulden bovendien
nog verwerkt de belastingverlaging voor de lagere en middelinkomens (tot
27.000 gulden), die aanvankelijk alleen voor 1969 was ingevoerd. „De belas
tingcorrectie betekent een belangrijke overheidsbijdrage tot het doorbreken
van de loon- en prijsspiraal. De mensen krijgen meer geld in handen,
zonder dat er sociale premies van dat extra afgaan en zonder dat de ver
hoging van het besteedbaar inkomen prijsstijgingen tot gevolg heeft" zo
stellen de bewindslieden ongeveer.
Zij wijzen er voorts op, dat deze tariefbijsteMimg het systeem van de loon-
en inkomstenbelasting niet aantast. Zij vinden wel, dat deze belasting zou
moeten worden verlaagd met gelijktijdige verhoging van de omzetbelasting.
Niettemin zal per 1 juli 1970 de omzetbelasting (thans beter bekend als
belasting over de toegevoegde waarde, de BTW) enigszins worden verhoogd.
Het normale tarief wordt gesteld op 13 procent (nu 12 procent) en het lagere
tarief (geldend voor de eerste levensbehoeften) wordt nu van 4 op 4,3
proeent gebracht. Tegenover deze verzwaring staat, dat een aantal artikelen
van het normale naar het lage tarief worden gebracht: aardappelmeel, ca
caopoeder, maïzena, puddingpoeder, bouillons en soepen, vruchtenconserven,
gebak, koekjes en biscuits, geraffineerde suiker, chocolademelk, condens!
koffiemelk, vol melkpoeder, room en vla.
De BTW-verhoging betekent voor de staatskas een hogere ontvangst van
460 miljoen gulden per jaar, de verlaging voor een aantal artikelen een
inkomstenderving van 150 miljoen gulden, derhalve een winst van 310 mil
joen gulden per jaar, dat is voor 1970 omdat de correctie op 1 juli ingaat
105 miljoen gulden. Op jaarbasis betekent deze operatie volgens de be
windslieden een stijging van de kosten van levensonderhoud met een kwart
procent, in 1970 met een achtste procent. De operatie was nodig om de
overheid aan wat meer geld te helpen. Om te voorkomen, dat door de BTW-
verhoging (net als bij de invoering van deze belasting) de prijzen uit de
hand gaan lopen, is de verhoging beperkt gehouden terwijl de ingangsdatum
niet 1 januari zal zijn, zoals aanvankelijk de bedoeling was, maar 1 juli
Dan zal, zo wordt verwacht, het prijzenfront wel tot rust zijn gekomen.'
De bewindslieden willen op 1 januari a.s. de motorrijtuigenbelasting ver
hogen met 11 procent. Ook dit wordt een bijstelling genoemd. Gelijk daar
mee gaan ook de opcenten voor het rijkswegenfonds met dit percentage
omhoog.
Zoals bekend, is de motorrijtuigenbelasting voor dieselauto's hoger dan
voor benzine-auto's. Deze zogenaamde „dieseltoeslag" bedraagt thans 255
procent. Teneinde deze toeslag nominaal gelijk te houden, zal ze op 1 januari
worden gesteld op 230 procent.
De verhoging van de accijnzen op 1 juli j.l. op bier, alcohol en benzine,
ingevoerd voor een periode vain een half jaar, zal volgens de voorstellen
ook na 1 januari a.s. worden voortgezet,
De minister en de staatssecretaris achten het in de huidige omstandigheden
met onredelijk, de vermogensbelasting nog twee jaar te handhaven op het
bestaande peil, hoewel vanuit het parlement met name van de zijde der
oppositie sterk op verhoging is aangedrongen en ook de Sociaal-Econo
misch Raad verhogingen overweging gaf. Sedert 1965 bedraagt het tarief
rf0 P 5" miljoen gulden inkomsten voor de staat betekent.
De bewindslieden gaan in hun voorstellen betreffende tijdelijke heffing
van omzetbelasting op investeringen dan de SER heeft aanbevolen. In 1970
zal het percentage worden gebracht op 70 procent van het normale tarief
G.p.v. 40 procent), in 1971 op 40 procent (i.p.v. 10 procent) en in 1972 10
procent (i.p.v. nihil). Wat betreft de teruggave van omzetbelasting op
voorraden is voorgesteld, de uitkering van de helft van de laatste termijn
de termijn die vervalt op 1 april 1970 uit te stellen tot 1 januari 1971.
Hoewel te verwachten is, dat op 1 juli de meeste prijzen iets hoger komen
te liggen dan thans als gevolg van de verhoging van de BTW, zal dit niet
het geval zyn met rookwaren.
De hulpverleners nemen hun spe
ciale taak vrijwillig op zich, naast
hun militaire werkzaamheden bij de
parate eenheden. De rampenbrigade
i suitgerust met alle mogelijke hulp
middelen: vliegtuigen, helikopters,
voertuigen en (in handen van een
compagnie geneeskundige troepen)
allerlei medische verpleegvoorzie-
ningen. Een veldhospitaal met een
capaciteit van 90 bedden comple
teert de noodzakelijke hulpmiddelen
van deze speciale vredes-brigade.
Minister Den Toom van Defensie
heeft hierover in zijn begroting-1970
uitvoerige modedelingen gedaan aan
de Staten-Generaal, nadat hij vorig
jaar de oprichting van de Nederland
se rampen-brigade aangekondigd had.
In het verleden hebben, zoals bekend,
Nederlandse militaire onderdelen in
cidenteel reeds veel hulp geboden.
Dit was het geval bij de watersnood
ramp in zuidwest-Nederland, waar
duizenden militairen al of niet ge
organiseerd zijn bijgesprongen. Het
gebeurde na de grote aardbeving in
het Turkse Agadir, in Florence, na
de watersnood in en buiten de Po-
vlakte en opnieuw na de aardbeving
op Sicilië. De hulp van Nederlandse
militairen om de droogte in India te
bestrijden behoorde in zekere zin
(preventieve hulpverlening) ook tot
deze inzet.
maal 24 uur na de oproep kunnen
vertrekken. Daarna volgen de eigen
lijke eenheden, waarbij het eerste
deel binnen drie dagen gereed moet
zijn voor vertrek. De eenheden met
het zware materiaal en de reserve-
voorraden moeten tenslotte zo snel
mogelijk naar de plaats van de bij
stand kunnen vertrekken, afhanke
lijk uiteraard van de transportmid
delen zoals vliegtuigen, marinesche
pen en dergelijke. Het gaat bij dit
laatste vooral om grote transport
vliegtuigen, die de Amerikanen be
schikbaar hebben voor het overvlie
gen van de zogenaamde mobiele een
heden. Deze vliegtuigen kunnen zeer
veel personeel en materiaal tegelijk
vervoeren. Dit is in Florence al aan
getoond.
De taak van de rampenbrigade is
zeer uitvoerig. De eenheden verlenen
bijstand bij watersnoodrampen, aard
bevingen, maar ook bij zware ex
plosies, eventueel bedrijfs- en stads
branden, epidemieën, zware ijsgang
op grote rivieren, wervelstromen,
kustverontreiniging enzovoorts.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Onderstaande ta
bel geeft een indruk van de wij
ziging die de inkomstenbelasting zal
ondergaan. Meer dan een indruk
echter ook niet. In de eerste plaats
is de tarieflijst in feite veel langer,
de hieronder vermelde inkomens
bedragen vormen slechts een greep
uit de lijst. Bovendien hebben de
belastingbedragen, die vermeld
staan als „ontwerp", betrekking op
de totale verlaging, die in 1970 en
1971 tot stand zal worden gebracht.
De verlaging van 1970 kan worden
gesteld op tweederde van het ver
schil tussen het tarief 1969 en het
„ontwerp".
Voorts mag er de aandacht op
worden gevestigd dat het hier gaat
om de nieuwe inkomstenbelasting
tabel. Van deze tabel wordt de loon-
belastingtabel tegen het einde van
het jaar afgeleid. Omdat in de loon
belastingtabel verschillende andere
zaken worden verwerkt (zoals kin
derbijslag, verwervingskosten e.d.)
wijkt deze wezenlijk af van de in
komstenbelastingtabel.
Zoals elders reeds opgemerkt, is
in de nieuwe tabel de aanvankelijk
alleen voor 1969 ingevoerde belas
tingverlaging aan de voet definitief
verwerkt. Op de aldus verlaagde ta
rieven is de volledige correctie van
11 pet, toegepast. De in 1969 tot 4500
gulden verhoogde belastingvrije
voet - het inkomen tot waar geen
belasting behoeft te worden betaald
- wordt daardoor verder verhoogd
tot 4950 gulden (beide bedragen
voor gehuwden zonder kinderen).
Als men rekening houdt met de
eveneens aangepaste bejaardenaf
trek (is nu 936 gulden, wordt 1040
gulden) en de vaste kostenaftrek
van 150 gulden, komt daarmee het
feitelijk van belasting vrijgestelde
inkomen voor A.O.W.-trekkers op
6140 gulden in 1971 en op 5990 gul
den in 1970. Zij die alleen A.O.W.
trekken, zullen derhalve naar alle
waarschijnlijkheid ook de eerstko
mende jaren nog niet in de belas
tingheffing vallen.
In verband met deze belasting
tabel kan ook nog worden opge
merkt, dat de bedragen in de ef-
trekregeling voor de werkende ge
huwde vrouw eveneens met 11 pet.
zijn verhoogd. Zo is het minimum
gebracht van 500 op 555 gulden en
het maximum van 2000 op 2220
gulden. Staatssecretaris Grapper-
haus heeft aangekondigd dat hij op
de aftrek voor de werkende gehuw
de vrouw nog afzonderlijk zal te
rugkomen.
Aan ink.belasting is verschuldigd door personen vallend in de groepen
Belast
I. Ongehuwden
II. Gehuwden
III. Gehuwden
III. Gehuwden
baar
(tot 40 jaar)
(geen kind)
(2 kinderen)
(5 kinderen)
jaar
tarief
tarief
tarief
tarief
inkomen
1969
ontwerp
1969
ontwerp
1969
ontwerp
1969
ontwerp
3.600
.114
4.200
225
164
4.800
344
277
108
5.400
469
397
203
131
6.000
602
522
302
226
6.600
742
6 55
407
326
94
7.200
889
794
516
429
183
86
7.800
1.043
939
630
537
278
174
8.400
1.204
1.090
748
649
377
268
9.000
1.372
1.248
872
766
483
365
9.600
1.546
1.413
1.000
887
594
468
61
10.200
1.725
1.584
1.133
1.012
710
574
148
10.800
1.909
1.759
1.271
1.141
831
687
242
00
11.400
2.097
1.939
1.413
1.275
957
803
342
177
12.000
2.290
2.122
1.561
1.413
1.089
925
448
271
12.600
2.487
2.310
1.713
1.556
1.225
1.051
559
370
13.200
2.690
2.503
1.870
1.702
1.367
1.182
676
475
13.800
2.897
2.699
2.031
1.854
1.514
1.319
799
585
14.400
3.109
2.900
2.198
2.009
1.666
1.457
927
702
15.000
3.325
3.105
2.639
2.169
1.823
1.602
1.062
823
15.600
3.546
3.315
2.545
2.333
1.985
1.752
1.201
947
16.200
3.772
3.528
2.726
2.501
2.152
1.906
1.346
1.078
16.800
4.003
3.746
2.912
2.67 3
2.324
2.064
1.497
1.214
17.400
4.238
3.968
3.102
2.850
2.502
2.227
1.654
1.355
18.000
4.479
4.194
3.298
3.032
2.684
2.395
1.815
1.501
18.600
4.723
4.425
3.498
3.217
2.871
2.567
1.981
1.652
19.200
4.973
4.660
3.702
3.407
3.063
2.744
2.154
1.807
19.800
5.227
4.899
3.912
3.601
3.261
2.925
2.331
1.967
21.000
5.750
5.390
4.346
4.003
3.670
3.300
2.702
2.302
22.200
6.291
5.898
4.798
4.421
4.099
3.695
3.095
2.656
23.400
6.852
6.422
5.270
4.857
4.548
4.106
3.507
3.030
24.600
7.431
6.964
5.761
5.310
5.017
4.536
3.941
3.422
25.800
8.029
7.523
6.272
5.780
5.504
4.983
4.394
3.833
27.000
8.646
8.099
6.801
6.268
6.012
5.448
4.868
4.263
30.000
10.249
9.612
8.177
7.562
7.342
6.688
6.131
5.417
33.000
11.916
11.214
9.623
8.937
8.745
8.014
7.464
6.674
36.000
13.643
12.871
11.131
10.372
10.217
9.407
8.874
7.995
39.000
15.423
14.584
12.696
11.867
11.750
10.862
10.355
9.388
45.000
19.122
18.156
15.695
15.006
14.967
13.940
13.492
12.364
51.000
22.971
21.892
19.381
18.311
18.346
17.195
16.807
15.541
60.000
28.928
27.716
24.731
23.496
23.648
22.311
21.997
20.350
90.000
49.372
47.996
43 895
42.250
42.725
40.952
40.938
39.012
120.000
70.271
68.756
64.108
62.152
62.895
60.805
61.037
58.786
150.000
91.395
89.817
84.954
82.778
83.715
81.395
81 184
79.327
183.000
114.660
113.081
108.197
105.901
106.951
104.501
105.082
102.399
Thans staat de rampenbrigade of
ficieel gereed voor directe bijstand,
waar ter wereld deze gevraagd zal
worden. De bevelhebber van de land
strijdkrachten luitenant-generaal Van
Rijn voert het bevel over de brigade,
die samengesteld is uit onderdelen
van de landmacht, de Luchtmacht en
de marine. Hij heeft bij deze hulp
verlening vooral een coördinerende
taak, om de militairen van de drie
krijgsmacht-onderdelen tot een sterk
Mogelijke eenheid te vormen.
Nadrukkelijk wijst minister Den
Toom het spreekt eigenlijk van
zelf erop, dat de 1700 man onge
wapend bij de hulpverlening zullen
optreden. Alleen de marechausses,
tot een sterkte van dertig man bij de
Brigade ingedeeld, blijft de persoon
lijke wapens bij zich dragen. Zij tre-
?en namelijk vooral op voor de
handhaving van de orde, ook in de
brigade zelf.
Pe, organisatie is zodanig opgezet,
at de kwartiermakkers binnen twee-
De inzet van de brigade vraagt niet
meer dan 500.0000 gulden, omdat het
overgrote deel van de eenheden tot
het V.N.-detachement behoort, dat
Nederland vorig jaar beschikbaar ge
steld heeft. Allerlei uitrustingen en
voorzieningen voor dit detochement
zijn al aanwezig.
De brigade is als volgt samengesteld:
VAN DE KONINKLIJKE MARINE:
twee compagnieën mariniers;
het bevoorradingsschip Poolster
en schepen ten behoeve van een
eventueel hoofdkwartier en/of
logistieke ondersteuning, afhan
kelijk van de situatie en de plaats
van de ramp.
VAN DE KONINKLIJKE LAND
MACHT:
een pantserinfanteriebataljon,
één brigade geneeskundige com
pagnie,
één peloton koninklijke mare
chaussee,
één geneeskundig detachement,
één genieveldcompagnie,
VAN DE KONINKLIJKE LUCHT
MACHT:
één Friendship met vliegend per
soneel,
drie heiipopters, type Alouette,
met bijbehorend vliegend en tech
nisch personeel.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Staatssecretaris
Kruisinga (Volksgezondheid) wil in
de komende jaren toenemende aan
dacht besteden aan het probleem
van de verdovende middelen.
Voor het eerst is op de begroting
voor Volksgezondheid een post op
genomen voor de bestrijding van het
misbruik van stimulerende en ver
dovende middelen. De toeneming
van het aantal mensen met ge
slachtsziekte vraagt om een organi
satie tot een effectieve bestrijding
van deze ziekten, aldus de staats
secretaris.
DE WERKLOOSHEID
(Van onze
parlementaire
redactie)
DEN HAAG Dienst
plichtigen kunen bin
nen niet al te lange tijd
rekenen op de facilitei
ten van de ziektewet en
de arbeidsongeschikt
heidsverzekering. Voor
zieningen daartoe wor
den op het departement
van defensie getroffen.
Zeer binnenkort krijg!
de Tweede Kamer hier
over een wetsontwerp.
De verdere bezoldiging
van de dienstplichtigen
hangt af van de resulta
ten, die de commissie
dienstplichtbeleid in
haar voorstellen weet te
formuleren.
In dit kader valt ooi
de kostwinnersvergoe
ding. Een wijziging van
deze vergoeding is op
het ogenblik in studie.
Defensie heeft een
nieuwe regeling van het
streng arrest al in een
wetsontwerp vastgelegd.
Binnenkort kan dit ont
werp bil de Tweede Ka
mer ingediend worden.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het vredespaleis in
Den Haag is aan restauratie toe. Vol
gens de huidige inzichten zal hiervoor
ruim 2,5 miljoen gulden nodig zijn.
De restauratie zal circa 4 jaar duren.
In de miljoenennota is voor 1970 een
bedrag van 1 miljoen gulden opgeno
men voor de werkzaamheden, waar
van de kosten geheel door Neder
land zullen worden gedragen.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het rijk zal in 1970
rond 650 miljoen gulden meer nodig
hebben dan in 1969, in welk jaar
voor dit doel 11,1 miljard zal worden
uitgegeven. Bij het vaststellen van
dit bedrag is uitgegaan van een stij
ging van het salarisniveau met 5 pro
cent. Bovendien zit er het effect van
de zogenaamde nacalculatie van 1969
in alsmede de doorwerking van sa
larisverhogingen in premies voor
sociale verzekeringen en voor pen
sioenen.