NIEUWE LP MET EIGEN TEKSTBIJDRAGEN Kijken en luisteren naar Martine Bijl K tussen haakjes j Parade Gasten Tibet Geen gezicht Kruisje Olie Liggen Gouden stoeltje Wild feest Mijn hemel Dan maar niet Voorspellingen Stoute liedjes De kleintjes Zo ben ik NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë Nederlands BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Luister naar RUIM 5 MILJOEN. GASTARBEIDERS DE STEM VAN MAANDAG 15 SEPTEMBER 1969 (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM „Martine Bjjl. Met over haar linkerschouder een tas komt ze naar me toe. Een lachje siert het smalle gezicht bij de eerste kennismaking. Eenmaal ontdaan van haar blauwe regenjas nes telt ze zich behaaglijk op haar praatstoel tegenover me. Een voorzich tige rechterhand strijkt behoedzaam een onwillige lok opzij. Als het blonde kapsel weer keurig gerangschikt is, zegt ze„ik verkoop me zelf niet graag. Nee, echt niet. Ik meen het, heus. Het ligt me niet aan de weg te timmeren. Misschien waarderen de mensen die opvat ting. Dat hoop ik tenminste. Me anders voordoen dan ik ben, gaat trouwens niet. Daar ben ik te verlegen voor. Ik maak een nogal stugge indruk, vooral aan de telefoon he Herhaaldelijk haar woorden af zwakkend door de toevoeging „ge loof ik" of „ik weet het niet pre cies"filosofeert Martine nog wat verder. Haar stem is zacht en buigzaam, melodieus. Ondanks de uitspraak „ik heb toch niks te zeg gen, mijn mening is van geen enkel belang. Waarom zou ik me opdrin gen", babbelt ze volop. Weloverwo gen, maar geenszins bedachtzaam haar woorden kiezend, vormt er zich een speelse woordenstroom, rustig voortkabbelend: „Collega's zeggen vaak genoeg: We hebben al zo lang niks meer van je gehoord. Wat is er toch met je aan de hand? Dan staan ze ook nog verbaasd te kijken als je zegt „helemaal niets". Die mensen verwachten zoveel van je, eisen een enorme produktiviteit. Ik geloof er niet zo in. Volgens mij zit niemand op mij te wachten. In januari heb ik weer een eigen tv- show voor de AVRO. Eerlijk gezegd ben ik blij dat het zo lang geduurd heeft sinds mijn vorige. Zo'n lange tijd van stilte is prima, als je daar na maar met iets goeds voor de dag komt". Er komen pretrimp eitjes rond haar ogen als ze me afwachtend aankijkt. Ik herinner me wat ze eer der over haar carrière zei: „Ik hecht niet aan succes. Als ik geen plezier meer aan mijn zingen beleef, hou ik er toch mee op. Tot zolang ga ik gewoon door. Je snapt dus wel dat ik echt niet ga zitten be denken hoe het worden gaat wan neer het eens allemaal over zal zijn". Ze leeft erg bij het heden, Martine Bijl. Een opmerking daarover doet haar in de lach schieten Jawel. Ik kan me niet bang maken over de toekomst. Ook niet over ouderdom of dood. Zelfs al weet ik dat er in de hemel echt geen gouden stoeltje voor ons klaar zal staan. Ik stel me voor dat ik eens een oud dametje zal zijn dat zit te borduren voor het raam en aan kleinkinderen haar plakboeken laat zien. Ik hoop alleen dat mijn gezichtsvermogen en mijn gehoor goed blijven. Voor mij is het erg belangrijk te kunnen kijken en luisteren. Pas als je niks meer kunt doen, dan zou ik angst krijgen voor de ouderdom". Eigenlijk is het hele denken en doen van Martine Bijl doordrongen van één ding: Laat alles achterwe ge waar je geen plezier aan beleeft. Waar je niet voor de volle honderd procent in gelooft. Ze regelt bij voorbeeld zelf haar optredens, zon der tussenkomst van een boekings agent. Martine: „Dan kun je ten minste fijn uitkiezen. Het is zo moei lijk tegen een impressario „nee" te zeggen. Je hebt nu veel meer vrij heid. Je kunt met de mensen wat praten van tevoren. Vraagt wat ze precies willen etc. Kijk, wie Martine Bijl in een programma zet, weet precies wat hem te wachten staat. Niet altijd houden de mensen daar rekening mee. Ik doe niemand een plezier met op te treden als het om een echt wild feest gaat. Ontdek je zoiets bij een praatje vooraf, dan zeg je tegen de mensen: Het is echt verstandiger als ik daar niet ver schijn. Het voorkomt teleurstellingen Je weet ik hou niet van rumoer en geweld op het toneel. Laat mij maar liever een beetje stilte brengen. Ik wil ook niet te dikwijls optreden. Een of twee keer per week, vaker echt niet. Ik kan wel overal in het land gaan staan, maar het lijkt me niet nuttig. Laat mij dan maar wat minder verdienen. Als ik het maar fijn heb". We nemen nog een kop koffie Martine Bijl („veel melk en suiker, ja graag"), terwijl we praten over Henk van der Molen, al sinds drie jaar Marti- ne's vaste begeleider en bovendien de man die enorm veel muziek voor haar schrijft. Hoewel zelf niet on verdienstelijk gitaar spelend, pei- kert rasechte Amsterdamse Martine er niet over zelf het instrument op de bühne ter hand te nemen. „Mijn hemel, nee zeg, wat Henk met zijn twintig jaar ervaring presteert, daar kan ik gewoon niet aan tippen. Bovendien geeft het een fijn gevoel te weten dat er iemand achter je staat. Het idee moederziel alleen op het toneel te staan beklemt me. Nu kan ik me tenminste ook volledig concentreren op mijn tekst. Jazeker, dat kost me nogal wat inspanning ook al zijn het geen pathetische liedjes met grote armgebaren. Of de makelaar van Schagen nu voor de eerste of voor de honderdduizend ste keer zingt, het moet altijd weer lijken alsof het voor jou helemaal nieuw is, helemaal fris. Ze hebben het erg gauw in de gaten als je maar iets staat af te draaien. Bij zonder mijn publiek is daar erg ge voelig voor". Het verhaal van Martine Bijl's laatste langspeelplaat is ook weer precies passend bij haar hele instel ling zoals ik tot mijn verrassing constateer. „Die LP zou oorspronke lijk half oktober verschijnen, een erg gunstige tijd voor de afzet naar het schijnt. Maar het is buitengewoon moeilijk geschikte nummers te vin den. Het staat nu al vast dat we niet op tijd klaar komen. Er zijn pas zeven liedjes opgenomen. Nou ja, geen ramp hoor. Dan komt die plaat maar niet uit in een voor de verkoop goeie periode. Tenslotte moet zo'n schijf jarenlang mee en dan heb ik liever dat hij goed is". Voor het eerst zal Martine aan de ze plaat meer dan een vocale bij drage leveren. Ze heeft een drietal chansons van Anne Sylvestre ver taald. „Haar Frans zit vol mooie beelden, daar hou ik van. Ik hoop wel dat alles een beetje over komt, dat de vertaling een beetje is ge lukt. Het was een heel karwei an ders. Je bent er verschrikkelijk lang mee bezig. Dagenlang heb ik met een papiertje voor me gezeten. Van af opstaan tot het slapen gaan. Ik werk langzaam en zo secuur moge lijk. Voor mij is een dag niet ver knoeid wanneer ik maar een paar regels of zelfs helemaal niks heb ge- „De ontspanningspolitiek zal door gaan, ondanks de gebeurtenissen in Tsjecho Slowakije", zo schreef luite nant-kolonel Bloema in zijn boek „Moderne Politieke Strategieën". De gebeurtenissen hebben de heer Bloema nu reeds gelijk gegeven. De ontspanningspolitiek gaat door! Overste Bloema heeft al eerder jui ste voorspellingen gedaan. Thans bekritiseert Bloema de be faamde defensienota, aangevuld met minister Luns' visie op de buiten landse politiek. Voor Bloema is er maar één mo gelijkheid om te komen tot een gro tere stabiliteit in de wereld, veiliger dan het nu bestaande, hachelijke bi polaire machtsevenwicht, namelijk een Verenigd Europa. Maar dan een Europa van oost en west. Het is geen Gaullistische conceptie die Bloema voor ogen zweeft al lijkt het er op wanneer hjj pleit voor het ver laten van onze traditionele Atlan tische oriëntatie in ruil voor een meer continentale politiek. Het boek van Bloema is voor ge- interesseerden uitermate interes sant, ook al zijn zij het niet met zijn conclusies eens. Het geeft blijk van een scherpe kijk van de auteur op de machtsverhoudingen in de wereld en in Europa. Al vindt men dat Nederlands posi tie op de wip tussen de Atlantische en continentale grootmachten aan zienlijk confortabeler is dan als mi nimaal aanhangsel van een Frans- Duits-eventueel-Russisch Europa, dan nog vormt Bloema's uiteenzet ting leerzame en boeiende lectuur. W. KOCK K. P. Bloema: Moderne Politieke Strategieën (Uitg. Nijgh Dit- mar). produceerd. Ik heb nogal veel tijd voor mezelf nodig". En lachend voegt ze er aan toe: „Het woord eenling is zo beladen he? Maar in feite ben ik het wel. Mijn tijd breng ik graag alleen door. Ik vind het niet zo heerlijk altijd mensen om me heen te hebben. Ze ker niet als het om echte visites gaat. Over het algemeen heb ik wei nig behoefte aan contact. Daarom voel ik me in Amsterdam erg op mijn gemak. Het is een stad van individualisten. Hier kun je nog on gestoord op een terrasje zitten om de mensen te observeren. Ook met artiesten zijn er niet veel contacten. Broodnijd? Ik heb er nooit last van. Ik gun iedereen zijn succes. Voor welke artiesten ik bewondering heb? Ik geloof niet dat het goed is tegen iemand op te kijken, maar ik wil de wel zeggen dat ik erg gek ben op Jenny Arean en Jasperina de Jong". Terwijl ze met een gracieus ge baar van haar verzorgde hand een nieuwe sigaret opsteekt, krijgt Mar tine Bijl's gezicht een nadenkende uitdrukking. „Je vraagt waarom ik er niet aan begin mijn eigen teksten te schrijven en pas nu aarzelend start met vertaalwerk"? Even valt er een stilzwijgen. „Gebrek aan zelfvertrouwen"?, waag ik. „Heel best mogelijk", klinkt het dan met een ontwapenende lach. We praten nog even over haar werk, in het bijzonder over het stou te („ondeugende") chanson „Belle tjes". Martine: „Meestal spreken de mensen over dat liedje van 't bad. De verkoop loopt als een trein. Hoe hoog de cijfers precies zijn weet ik niet. Wel typisch dat juist deze tekst zo populair werd dat we hem als de bliksem als singletje op de markt hebben gebracht, nadat hij eerst alleen op een LP had gestaan. Het is maar een klein onderdeel van mijn repertoire, zeker niet re presentatief. Die goede ontvangst vind ik wel grappig hoor. De tekst geschreven door Ernst van Alte- na is niet schuin of ordinair. Dan zou ik het jammer vinden als mijn naam eraan verbonden was. De snoezige muziek bij Belletjes is van Harry (Bannink). Dat mag je er wel bijzetten, hij verdient het. Ove rigens heb ik al eerder een soortge lijk nummer opgenomen: Het Bloe- mendaalse bos. Die tekst was toch verre van kinderlijk, waar of niet? Maar terecht heeft niemand er aan stoot aan genomen". Een poosje geleden deed Martine Bijl ook van zich spreken door plot seling haar „normale" repertoire af te wisselen met een langspeelplaat vol „liedjes uit de tijd van Ot en Sien". Het waren 24 kostelijke kin derliedjes. Wat later kwam daar weer iets bij, speciaal bestemd voor de lieve jeugd: Een album met daarin het verhaal van elfje Twaalf - je, door Martine voor de „hele kleintjes" geschreven en van een twaalftal tekeningen voorzien. („Ik tekende al lang voordat ik zong. Wanneer ik niet in dit vak was te recht gekomen, dan zou ik zijn gaan tekenen. Ik doe het nog graag, al kan ik niet zeggen dat ik er een op leiding voor heb gehad. Die blauwe maandag dat ik een cursus in het stedelijk museum volgde, tellen we maar niet mee". Het verhaaltje, de tekeningen en de begeleidende plaat bezorgden Martine („Ik doe dolgraag dingen voor kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar. Ze zijn zo eerlijk, onbe dorven. Kinderen kunnen je de meest verschrikkelijke dingen zeg gen zonder dat je er boos om wordt) stapels reacties. Zij: „Nog altijd krijg ik veel brieven van kinderen Ze sturen me massa's tekeningen. Uit begeleidende briefjes van de moeders verneem je dan dat die kleinen er soms hele dagen op heb ben gezeten. Enig. Zulke post kun je niet onbeantwoord laten vind ik. Met dikwijls als resultaat dat je weer een dankbrief je vol hanepoten terug krijgt". Voor 't overige is Martine Bijl een zangeres met een duidelijke voor keur voor het sprookjesachtige re pertoire. Ze knikt peinzend als ant woord op een vraag in die richting: „Zo ben ik ja. En met een schater lach: „Geen kind van deze tijd om zo te zeggen. Met alles wat er te genwoordig gebeurt heb ik weinig binding. Ergeren doe ik me niet gauw, maar ik bekijk het allemaal wel van een afstandje. Je zult mer ken, ik kan in mijn liedjes nooit keihard zijn. Vaak lees ik met meer interesse een klassiek boek dan dat ik een modern werk pak. Van wat in deze tijd geschreven wordt, vind ik veel onbelangrijk, van Jan Wolkers bijvoorbeeld ben ik niet zo weg. Sommige van zijn eerste verhalen waren erg indringend maar al dat andere hoef ik niet. Ik hang erg aan het oude". 10.45 WALTER EN CONNY 11.10 BEROEPEN NA DE LTS. 11.35 BRONNEN VAN ONZE GE SCHIEDENIS. 12.00 SLUITING 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 JOURNAAL 19.07 VRIJE VLEUGELS 19.30 HET MONSTER VAN LOCH NESS. 20.00 JOURNAAL 20.20 KEERKWIS 20.50 NV MOORD 21.40 BOY EDGAR 22.30 SOCUTERA 22.45 CURSUSINFORMATIE STATISTIEK 22.45 JOURNAAL 18.50 19.00 19.03 19.30 20.00 20.20 21.30 21.55 22.25 22.35 DE FABELTJESKRANT JOURNAAL SCALA YAO. Oude volksverhalen van de Ivoorkust leverden de stof voor een televisie-serie over de lotgevallen van het stamhoofd Yao. JOURNAAL PROFESSOR BERNHARDI HIER EN NU WIE IS.... MAURICE BéJART? THUISFRONT JOURNAAL 1.05 -16.30 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 SPORTKRONIEK 19.20 AVONTUREN IN DE STILLE ZUIDZEE 19.54 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 20.00 NIEUWS 20.30 JERRY LEWIS FESTIVAL. 22.00 GASTPROGRAMMA 22.30 NIEUWS 22.30 JOURNAAL 14.30 en 15.00-15.30 SCHOOL TELEVISIE 18.10 NIEUWS 18.15 LA PLANèTE AUX 7 MONARQUES 18.30 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ANTENNE-SOIR 19.25 TARTINE 19.30 SPORTKRONIEK 20.00 JOURNAAL 20.30 HOLIDAY IN SWITZERLAND 21.25 CHAPEAU MELON ET BOTTES DE CUIR. 22.05 PARIS SOUS LA LUNE 22.30 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 POLITIEKE UITZENDING 20.20 REPORT 21.05 EINE SANGERIN VON HEÜTE De sopraan Ingeborg Hallstem zingt liederen en aria's. 22.05 TV-DISKUSSIE VANUIT MUNCHEN 23.10 DAS GEMEINSAME ZIMMER Poolse speelfilm. 0.40 JOURNAAL 17.30 NIEUWS 17.35 UNSERE KLEINE SHOW 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 GUT GEFRAGT 1ST HALB GEWONNEN. Vrolijke quiz met Hans Rosen thal. SUSS, ABER EIN BISSCHEN VERRUCKT Tv-film van Arnold Margolin en Jim Parker. HEUTE POLITIEKE UITZENDING IM DUNKEL DES URWALDES TONI NIEUWS -23.00 FILMFORUM JOURNAAL 19.10 19.45 20.15 20.20 21.05 22.30 22.40 22.50 Maandag 15 september HILVERSUM I 402 M NCRV: 12.00 Los-Vast; gevar. pro- gr. (12.21 Voor boer en tuinder, 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.05 School radio 14.30 Stereo: Pianorecital: mod. muz. (opn.) 15.00 Geref. mid- dagdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland: Informatie over Fries land, afgewisseld met muz, (16.00 - 16.02 Nws.). Overheidsvoorlichting: 17.20 Christoph Kersten zwerver Gods in Suriname. Spreker: F. J. van Wel. NCRV: 17.30 Voor de kleu ters 17.45 Voor de jeugd 18.00 Ste reo: Meisjeskoor met orkestbegelei ding 18.19 Uitz. van de PvdA 18.30 Nws. NCRV: 18.41 Act. 19.00 Lite- rama: radiokron. over boeken, schrijvers en toneel 19.15 Zingen met Cecilia: volksmuz. 19.30 Stereo: Muz. rond de klok van achten: licht gevar. muz. progr. 20.30 Filharmo nisch ork. uit Liverpool met koor en solisten: mod. muz. (gr.) 21.40 Vertolkers beluisterd: kl. muz. met commentaar 22.20 Avondoverden king 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Stereo: Lichte gr .muz. 23.30 Verbo- sonika: verbosonische uitz. van de Zweedse Omroep 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M VPRO: 12.00 Klassiek Variété. (13.00 - 13.10 Nws.) 14.25 Schoolra dio 14.45 Gevar. progr. NOS: 15.00 Promenade Orkest en solist: kl. en semi-kl. muz. AVRO: 15.30 Stereo: Strijkkwartet: mod. muz. (opn.) 16.00 Nws. 16.02 Canta America: lichte muz. uit Latijns Amerika 16.30 Voor de jeugd 17.30 Brabant journaal 11.55 Meded. 18.00 Nieuws 18.11 Radiojournaal 18.25 Ik verbind u door. praatje 18.30 Stereo: A la carte: tafelmuz. 19.30 Nws. RVU: Ontstaan van de Antilliaanse bevol king, lezing. NOS: 20.05 De beteke nis van Taizé voor de oecumene, discussie 20.30 Stereo: Metropole Orkest: amus.muz. 21.30 Symposi um te Hoensbroek: act. uitvoeringen van en met historisch materiaal. NVSH: 22.10 Sextant, radiomagazine van de NVSH. NOS: 22.30 Nieuws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 Stereo: Intern. Gaudeamusmu- ziekweek 1969 23.55 24.00 Nws. HILVERSUM III 240 M EN FM TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of Los). KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 T.N.T.: muz. van één tot twee 14.00 Nws. 14.03 Pop-In: gezellig aanplaten 15.00 Nws. 15.03 Holster: Pop- en Countrymuz. 16.00 Nieuws (Tussen 16.00 en 11.00 evtl. onder breking voor de Ronde van de Toe komst) 16.03 lORRRrrr pop-maga zine 11.00 Nws. 11.02 Act. 11.01 - 18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpla ten. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek. (12.08 - 12.15 Landbouwkroniek. 12.40 - 12.48 Weerber., meded. en SOS-ber. voor de schippers) 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws., weer ber., dagklapper en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. Aansluitend: Schoolradio. (15.00 Nieuws) 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Voor de zieken 11.00 Nws., weerber. en me ded. Aansluitend: Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paarde- sportuitslagen 18.30 Instrumentale muz. 18.45 Sportkron. 18.52 Taalwen- ken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nieuws, weerber. en act. 19.40 Amus.muziek 20.00 Operakron. 22.00 Nws., ber. en De Zeven Kunsten 22.15 Gevar. mu- z. (23.00 - 23.10 Nws.) 23.40 Nieuws 23.45 - 0.30 Voor de zeelieden. Dinsdag 16 september HILVERSUM I 402 M NCRV: 1.00 Nws. 1.10 Het levende woord 1-15 Op het eerste gehoor: lichte gr.muz. met nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde muz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.00 9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio 10.00 Leven door de hoop, lez. 10.15 Kl. en semi-kl. ope ra-aria's (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Ope rette-aria's (gr.) 11.15 Voor de zie ken 11.55 Meded. HILVERSUM n 298 M AVRO: 1.00 Nws. 1.10 Ochtend gymnastiek 1.20 Stereo: Lichte gr. muz. 8.00 Nws. 8.1 1 Radiojournaal 8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30 - 8.33 De Groenteman) 8.50 Morgen wijding. NOS: 9.00 Meer dan alleen maar depressies, klankbeeld over IJsland 9.40 Muz. uit de Middel eeuwen en Renaissance (opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arb.vit.: populair verz.pl. progr. 11.00 Nws. RVU: 11.02 H. Wielek spreekt met Charles Boost over: film en televisie. AVRO: 11.32 Rond om 12: progr. voor de vrouw (11.55 Beursber.). HILVERSUM III 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk ge var. visite. 'aantal vreemde arbeidskrachten DE heer C. A. A. van Beek, lid van de Tweede Kamer en burgemeestei van Reusel is ook componist. Een door hem gecomponeerde mars werd vandaag ten gehore gebracht worden door de Rijkspolitiekapel na de offi ciële sluiting van het zittingsjaar der Staten Generaal. De heer Van Beek heeft zijn competitie Paradeklanken' zelf kunnen aanhoren. De mars is ontstaan toen de heer Van Beek jog tijd had om aan hobby te doen. tiij was toen o.a. dirigent van het Kempisch Amateurorkest. Zweden Oostenrijk Nederlanc België Zwiiserl. 128.000 154.100- dn 192.400 Y)rW\ 1182.000 -ón J 618.000 W-Duiisl. 784.000 Engeland ■■■ll.020.000 2.460.000 Frankrijk verde totaal ongeveer eem miljoen ar beidskrachten aan andere landen in Europa. Frankrijk telt zeer veel ar beidskrachten uit Afrika, Italië en Spanje. Er werken ca. 100.000 Itali anen in Frankrijk. Dat is het hoogste cijfer van Italianen buiten Italië. Het grootste aantal vreemde arbeids krachten in Engeland zijn 450.000 mensen uit West-Indië. Uit het grafiekje blijkt wel re kening houdende met het bevolkings aantal dat wij, Nederlanders het meeste werk nog zelf doen. Te kren terig om een hulpje te betalen ze ker. Het verschijnsel van gastarbeiders wordt in Europa algemeen. Alle „rij- £elanden nemen vreemde arbeids krachten op. Thans zijn in acht lan den van West-Europa ruim vijf mil joen vreemde arbeidskrachten werk zaam. Dit aantal zal in werkelijkheid hoger zijn aangezien ook vreemde arbeidskrachten in diverse landen werkzaam zijn die zich niet bij de bevoegde instanties melden. Uit Ita lië zijn de meeste gastarbeiders af komstig. Totaal zwermden er twee miljoen over Europa uit. Spanje is het tweede land, het le IN het stadje Digne in de Franse Alpen is deze week Alexandra David Neel overleden, honderdéén jaar oud. Het bergdecor dat haar laatste le vensjaren omringde zal haar vaak herinnerd hebben aan de contouren van de Himalaya en nog meer aan het land dat achter die barrière schuilgaat: Tibet. Want Alexandra David Neel in weerwil van haar Engelse naam een Frangaise heeft een miljoenen-publiek in de gehele wereld Tibet laten ontdekken. Ze heeft bijna tachtig jaren van haar lange leven daar en in de buurlanden China en India doorgebracht. Maar ze is zo oud geworden dat iedereen vergeten is dat ze in het begin van deze eeuw furore maakte met haar eerste boek; Een Parisienne in Lha sa. Ze maakte niet alleen een diepd- gaande studie van de beschavingen en godsdiensten van het Verre Oos ten, ze vereenzelvigde zich er zo in tens mee dat ze zelf een overtuigde boeddhiste werd. Ze zal verbrand worden en haar as zal, vermengd met die van haar aangenomen zoon Lama Yongden, die haar voorgegaan is naar het nirwana, naar India wor den gebracht en verstrooid worden in de heilige rivier Ganges. SOPHIA LOREN heeft de voorpa gina's van de boulevardbladen weer eens gehaald. Onderwerp: het proces dat ze tegen een Milanees tijdschrift heeft aangespannen. Het blad had een foto van de filmster in klaarblij kelijk ontklede staat afgedrukt. Niet die omstandigheden heeft Sophia tot haar juridische actie bewogen, maar het feit dat hier sprake is van een trucfoto, waarbij haar hoofd op het lichaam van een andere dame zou zijn gemonteerd. Getuigen die dit willen bevestigen, kunnen zich melden. reis naar Engeland, zijn verblijf in een hotel en afspraken met tenminste drie ongehuwde leden van de andere kunne krijgen tijdens zijn verblijf in het Verenigd Koninkrijk van twee weken. Een mechanisch brein zoekt passende partners. Wat daarna ge beurt, wordt aan de betrokkenen overgelaten. Een Boac-zegsman zei vandaag: „Het zijn allen volwassenen. We kunnen niet verantwoordelijk zijn voor wat zij in hun vakantie doen. We hopen slechts dat het accent niet teveel op seks komt te liggen". Filis ter voelt hij wel voor. De omgekeerde loopbaan van Hendrikus Colijn dus. Die begon in de olie, Luns eindigt ermee. In beide gevallen kwestie van relaties. En bepaaldelijk van kwali teiten. DE Britse luchtvaartmaatschappij gaat Amerikaanse vrijgezellen-af spraakjes bezorgen mo. E.-'eLe meis jes. Voor 145 pond rtar'k'g kan een (meerderjarige) ArrioriKaan een vlieg- MINI-STER LUNS, zeventien jaar lang de grote man van onze „buiten landse politiek", is bezig aan zijn laat ste jaren als politicus. „Dat vooruit zicht geeft me een gevoel van opluch ting. In Nederland zelf wordt het werk van minister van buitenlandse zaken steeds moeilijker, vooral fy siek", aldus Jozef in een radio-inter view. Tot zover weinig nieuws. Maar wat gaat de populaire bewindsman doen? Rustig genieten van zijn vorstelijk pensioen Welnee, hij heeft een baan aangeboden gekregen als intematio- naad adviseur bij de Shell en daar MODERNE woonwijken verrijzen alom in den lande. Is er weer een rijtje nieuwe huizen opgeleverd dan vliegen de jonge huisgezinnen er op af als bijen op de honing. Blijde rp- gewonendheid heerst allerwege eindelijk een eigen huis. Met dezelf de blijmoedigheid wordt er inge richt. Maar o wee, die heerlijke glaswanden, die al die zalige zon doorlaten, wat een doffe ellende. Er blijkt geen wand groot genoeg om die antieke kast of dat moderne op- bergmeubel voor te plaatsen. Eigen lijk is er nauwelijks een muur te vinden, komt men tot de ontstellen de ontdekking. En waar wel muur is, is die te bros of te keihard om er een spijker in te slaan. Woont men een paar da gen in .zijn nieuwe huis dan blijkt de gehorigheid een kwelling, de wijk- verwarming ondeugdelijk en ga zo maar door. Het kaartje „Met blijd schap geven wij kennis van de in richting van ons nieuwe huis" wordt in de prullemand gegooid. Even geïrriteerd als de nieuwe be woner is de woningstoffeerder, die in die nieuwe woningen geen stukje muur of een houten lijst kan ontdek ken naast de glaswanden om gordijn rails te plaatsen. De woninginrichter heeft om gor dijnen te kunnen bevestigen, zich al lerlei hulpmiddelen moeten aan schaffen, zelfs een schietapparaat (met bijbehorende wapenvergun ning) om bouter in muur of plafond te schieten. En dat allemaal vanwe ge het kennelijk gordijnioze program van de Nederlandse architecten. In onze buurlanden worden rails tij dens de bouw van woningen in het plafond of boven de ramen aange bracht. Een boze eigenaar van het Bredase ,,'t Woonhuis" heeft er een heel epistel aan gewijd en dat opge stuurd naar het Adviesbureau voor Ned Huisvrouwen in Den Haag, in de verwachting dat er wat aan kan worden gedaan Het is te hopen voor 't Woonhuis en al die anderen, maar ontwerpers van kleine eengezinswo ningen breng ie zo maar niet op ^en lumineus idee. En ieder (woon)huisje heeft nu eenmaal zijn kruisje. O Redactie: Joop Bartman Bijdragen- Hans Lutz Theo van der Tak Marjan Mes

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 3