NIEUWE LP MET EIGEN TEKSTBIJDRAGEN
Kijken en
luisteren
naar
Martine
Bijl
K
tussen haakjes j
Parade
Gasten
Tibet
Geen gezicht
Kruisje
Olie
Liggen
Gouden stoeltje
Wild feest
Mijn hemel
Dan maar niet
Voorspellingen
Stoute liedjes
De kleintjes
Zo ben ik
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë Nederlands
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Luister naar
RUIM 5 MILJOEN. GASTARBEIDERS
DE STEM VAN MAANDAG 15 SEPTEMBER 1969
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM „Martine Bjjl. Met over haar linkerschouder een
tas komt ze naar me toe. Een lachje siert het smalle gezicht bij de
eerste kennismaking. Eenmaal ontdaan van haar blauwe regenjas nes
telt ze zich behaaglijk op haar praatstoel tegenover me. Een voorzich
tige rechterhand strijkt behoedzaam een onwillige lok opzij. Als het
blonde kapsel weer keurig gerangschikt is, zegt ze„ik verkoop me
zelf niet graag. Nee, echt niet. Ik meen het, heus. Het ligt me niet
aan de weg te timmeren. Misschien waarderen de mensen die opvat
ting. Dat hoop ik tenminste. Me anders voordoen dan ik ben, gaat
trouwens niet. Daar ben ik te verlegen voor. Ik maak een nogal stugge
indruk, vooral aan de telefoon he
Herhaaldelijk haar woorden af
zwakkend door de toevoeging „ge
loof ik" of „ik weet het niet pre
cies"filosofeert Martine nog
wat verder. Haar stem is zacht en
buigzaam, melodieus. Ondanks de
uitspraak „ik heb toch niks te zeg
gen, mijn mening is van geen enkel
belang. Waarom zou ik me opdrin
gen", babbelt ze volop. Weloverwo
gen, maar geenszins bedachtzaam
haar woorden kiezend, vormt er
zich een speelse woordenstroom,
rustig voortkabbelend: „Collega's
zeggen vaak genoeg: We hebben al
zo lang niks meer van je gehoord.
Wat is er toch met je aan de hand?
Dan staan ze ook nog verbaasd te
kijken als je zegt „helemaal niets".
Die mensen verwachten zoveel van
je, eisen een enorme produktiviteit.
Ik geloof er niet zo in. Volgens mij
zit niemand op mij te wachten. In
januari heb ik weer een eigen tv-
show voor de AVRO. Eerlijk gezegd
ben ik blij dat het zo lang geduurd
heeft sinds mijn vorige. Zo'n lange
tijd van stilte is prima, als je daar
na maar met iets goeds voor de
dag komt".
Er komen pretrimp eitjes rond
haar ogen als ze me afwachtend
aankijkt. Ik herinner me wat ze eer
der over haar carrière zei: „Ik
hecht niet aan succes. Als ik geen
plezier meer aan mijn zingen beleef,
hou ik er toch mee op. Tot zolang
ga ik gewoon door. Je snapt dus
wel dat ik echt niet ga zitten be
denken hoe het worden gaat wan
neer het eens allemaal over zal
zijn".
Ze leeft erg bij het heden, Martine
Bijl. Een opmerking daarover doet
haar in de lach schieten Jawel.
Ik kan me niet bang maken over de
toekomst. Ook niet over ouderdom
of dood. Zelfs al weet ik dat er in
de hemel echt geen gouden stoeltje
voor ons klaar zal staan. Ik stel me
voor dat ik eens een oud dametje
zal zijn dat zit te borduren voor het
raam en aan kleinkinderen haar
plakboeken laat zien. Ik hoop alleen
dat mijn gezichtsvermogen en mijn
gehoor goed blijven. Voor mij is het
erg belangrijk te kunnen kijken en
luisteren. Pas als je niks meer kunt
doen, dan zou ik angst krijgen voor
de ouderdom".
Eigenlijk is het hele denken en
doen van Martine Bijl doordrongen
van één ding: Laat alles achterwe
ge waar je geen plezier aan beleeft.
Waar je niet voor de volle honderd
procent in gelooft. Ze regelt bij
voorbeeld zelf haar optredens, zon
der tussenkomst van een boekings
agent. Martine: „Dan kun je ten
minste fijn uitkiezen. Het is zo moei
lijk tegen een impressario „nee" te
zeggen. Je hebt nu veel meer vrij
heid. Je kunt met de mensen wat
praten van tevoren. Vraagt wat ze
precies willen etc. Kijk, wie Martine
Bijl in een programma zet, weet
precies wat hem te wachten staat.
Niet altijd houden de mensen daar
rekening mee. Ik doe niemand een
plezier met op te treden als het om
een echt wild feest gaat. Ontdek je
zoiets bij een praatje vooraf, dan
zeg je tegen de mensen: Het is echt
verstandiger als ik daar niet ver
schijn. Het voorkomt teleurstellingen
Je weet ik hou niet van rumoer en
geweld op het toneel. Laat mij maar
liever een beetje stilte brengen. Ik
wil ook niet te dikwijls optreden.
Een of twee keer per week, vaker
echt niet. Ik kan wel overal in het
land gaan staan, maar het lijkt me
niet nuttig. Laat mij dan maar wat
minder verdienen. Als ik het maar
fijn heb".
We nemen nog een kop koffie
Martine Bijl
(„veel melk en suiker, ja graag"),
terwijl we praten over Henk van
der Molen, al sinds drie jaar Marti-
ne's vaste begeleider en bovendien
de man die enorm veel muziek voor
haar schrijft. Hoewel zelf niet on
verdienstelijk gitaar spelend, pei-
kert rasechte Amsterdamse Martine
er niet over zelf het instrument op
de bühne ter hand te nemen. „Mijn
hemel, nee zeg, wat Henk met zijn
twintig jaar ervaring presteert,
daar kan ik gewoon niet aan tippen.
Bovendien geeft het een fijn gevoel
te weten dat er iemand achter je
staat. Het idee moederziel alleen op
het toneel te staan beklemt me. Nu
kan ik me tenminste ook volledig
concentreren op mijn tekst. Jazeker,
dat kost me nogal wat inspanning
ook al zijn het geen pathetische
liedjes met grote armgebaren. Of
de makelaar van Schagen nu voor
de eerste of voor de honderdduizend
ste keer zingt, het moet altijd weer
lijken alsof het voor jou helemaal
nieuw is, helemaal fris. Ze hebben
het erg gauw in de gaten als je
maar iets staat af te draaien. Bij
zonder mijn publiek is daar erg ge
voelig voor".
Het verhaal van Martine Bijl's
laatste langspeelplaat is ook weer
precies passend bij haar hele instel
ling zoals ik tot mijn verrassing
constateer. „Die LP zou oorspronke
lijk half oktober verschijnen, een erg
gunstige tijd voor de afzet naar het
schijnt. Maar het is buitengewoon
moeilijk geschikte nummers te vin
den. Het staat nu al vast dat we
niet op tijd klaar komen. Er zijn
pas zeven liedjes opgenomen. Nou
ja, geen ramp hoor. Dan komt die
plaat maar niet uit in een voor de
verkoop goeie periode. Tenslotte
moet zo'n schijf jarenlang mee en
dan heb ik liever dat hij goed is".
Voor het eerst zal Martine aan de
ze plaat meer dan een vocale bij
drage leveren. Ze heeft een drietal
chansons van Anne Sylvestre ver
taald. „Haar Frans zit vol mooie
beelden, daar hou ik van. Ik hoop
wel dat alles een beetje over komt,
dat de vertaling een beetje is ge
lukt. Het was een heel karwei an
ders. Je bent er verschrikkelijk lang
mee bezig. Dagenlang heb ik met
een papiertje voor me gezeten. Van
af opstaan tot het slapen gaan. Ik
werk langzaam en zo secuur moge
lijk. Voor mij is een dag niet ver
knoeid wanneer ik maar een paar
regels of zelfs helemaal niks heb ge-
„De ontspanningspolitiek zal door
gaan, ondanks de gebeurtenissen in
Tsjecho Slowakije", zo schreef luite
nant-kolonel Bloema in zijn boek
„Moderne Politieke Strategieën".
De gebeurtenissen hebben de heer
Bloema nu reeds gelijk gegeven. De
ontspanningspolitiek gaat door!
Overste Bloema heeft al eerder jui
ste voorspellingen gedaan.
Thans bekritiseert Bloema de be
faamde defensienota, aangevuld met
minister Luns' visie op de buiten
landse politiek.
Voor Bloema is er maar één mo
gelijkheid om te komen tot een gro
tere stabiliteit in de wereld, veiliger
dan het nu bestaande, hachelijke bi
polaire machtsevenwicht, namelijk
een Verenigd Europa. Maar dan een
Europa van oost en west. Het is
geen Gaullistische conceptie die
Bloema voor ogen zweeft al lijkt het
er op wanneer hjj pleit voor het ver
laten van onze traditionele Atlan
tische oriëntatie in ruil voor een
meer continentale politiek.
Het boek van Bloema is voor ge-
interesseerden uitermate interes
sant, ook al zijn zij het niet met zijn
conclusies eens. Het geeft blijk van
een scherpe kijk van de auteur op
de machtsverhoudingen in de wereld
en in Europa.
Al vindt men dat Nederlands posi
tie op de wip tussen de Atlantische
en continentale grootmachten aan
zienlijk confortabeler is dan als mi
nimaal aanhangsel van een Frans-
Duits-eventueel-Russisch Europa,
dan nog vormt Bloema's uiteenzet
ting leerzame en boeiende lectuur.
W. KOCK
K. P. Bloema: Moderne Politieke
Strategieën (Uitg. Nijgh Dit-
mar).
produceerd. Ik heb nogal veel tijd
voor mezelf nodig".
En lachend voegt ze er aan toe:
„Het woord eenling is zo beladen
he? Maar in feite ben ik het wel.
Mijn tijd breng ik graag alleen door.
Ik vind het niet zo heerlijk altijd
mensen om me heen te hebben. Ze
ker niet als het om echte visites
gaat. Over het algemeen heb ik wei
nig behoefte aan contact. Daarom
voel ik me in Amsterdam erg op
mijn gemak. Het is een stad van
individualisten. Hier kun je nog on
gestoord op een terrasje zitten om
de mensen te observeren. Ook met
artiesten zijn er niet veel contacten.
Broodnijd? Ik heb er nooit last van.
Ik gun iedereen zijn succes. Voor
welke artiesten ik bewondering
heb? Ik geloof niet dat het goed is
tegen iemand op te kijken, maar ik
wil de wel zeggen dat ik erg gek
ben op Jenny Arean en Jasperina
de Jong".
Terwijl ze met een gracieus ge
baar van haar verzorgde hand een
nieuwe sigaret opsteekt, krijgt Mar
tine Bijl's gezicht een nadenkende
uitdrukking. „Je vraagt waarom ik
er niet aan begin mijn eigen teksten
te schrijven en pas nu aarzelend
start met vertaalwerk"? Even valt
er een stilzwijgen. „Gebrek aan
zelfvertrouwen"?, waag ik. „Heel
best mogelijk", klinkt het dan met
een ontwapenende lach.
We praten nog even over haar
werk, in het bijzonder over het stou
te („ondeugende") chanson „Belle
tjes". Martine: „Meestal spreken de
mensen over dat liedje van 't bad.
De verkoop loopt als een trein. Hoe
hoog de cijfers precies zijn weet ik
niet. Wel typisch dat juist deze
tekst zo populair werd dat we hem
als de bliksem als singletje op de
markt hebben gebracht, nadat hij
eerst alleen op een LP had gestaan.
Het is maar een klein onderdeel
van mijn repertoire, zeker niet re
presentatief. Die goede ontvangst
vind ik wel grappig hoor. De tekst
geschreven door Ernst van Alte-
na is niet schuin of ordinair. Dan
zou ik het jammer vinden als mijn
naam eraan verbonden was. De
snoezige muziek bij Belletjes is van
Harry (Bannink). Dat mag je er
wel bijzetten, hij verdient het. Ove
rigens heb ik al eerder een soortge
lijk nummer opgenomen: Het Bloe-
mendaalse bos. Die tekst was toch
verre van kinderlijk, waar of niet?
Maar terecht heeft niemand er aan
stoot aan genomen".
Een poosje geleden deed Martine
Bijl ook van zich spreken door plot
seling haar „normale" repertoire af
te wisselen met een langspeelplaat
vol „liedjes uit de tijd van Ot en
Sien". Het waren 24 kostelijke kin
derliedjes. Wat later kwam daar
weer iets bij, speciaal bestemd voor
de lieve jeugd: Een album met
daarin het verhaal van elfje Twaalf -
je, door Martine voor de „hele
kleintjes" geschreven en van een
twaalftal tekeningen voorzien. („Ik
tekende al lang voordat ik zong.
Wanneer ik niet in dit vak was te
recht gekomen, dan zou ik zijn gaan
tekenen. Ik doe het nog graag, al
kan ik niet zeggen dat ik er een op
leiding voor heb gehad. Die blauwe
maandag dat ik een cursus in het
stedelijk museum volgde, tellen we
maar niet mee".
Het verhaaltje, de tekeningen en
de begeleidende plaat bezorgden
Martine („Ik doe dolgraag dingen
voor kinderen in de leeftijd van 6
tot 12 jaar. Ze zijn zo eerlijk, onbe
dorven. Kinderen kunnen je de
meest verschrikkelijke dingen zeg
gen zonder dat je er boos om wordt)
stapels reacties. Zij: „Nog altijd
krijg ik veel brieven van kinderen
Ze sturen me massa's tekeningen.
Uit begeleidende briefjes van de
moeders verneem je dan dat die
kleinen er soms hele dagen op heb
ben gezeten. Enig. Zulke post kun
je niet onbeantwoord laten vind ik.
Met dikwijls als resultaat dat je
weer een dankbrief je vol hanepoten
terug krijgt".
Voor 't overige is Martine Bijl een
zangeres met een duidelijke voor
keur voor het sprookjesachtige re
pertoire. Ze knikt peinzend als ant
woord op een vraag in die richting:
„Zo ben ik ja. En met een schater
lach: „Geen kind van deze tijd om
zo te zeggen. Met alles wat er te
genwoordig gebeurt heb ik weinig
binding. Ergeren doe ik me niet
gauw, maar ik bekijk het allemaal
wel van een afstandje. Je zult mer
ken, ik kan in mijn liedjes nooit
keihard zijn. Vaak lees ik met meer
interesse een klassiek boek dan dat
ik een modern werk pak. Van wat in
deze tijd geschreven wordt, vind ik
veel onbelangrijk, van Jan Wolkers
bijvoorbeeld ben ik niet zo weg.
Sommige van zijn eerste verhalen
waren erg indringend maar al dat
andere hoef ik niet. Ik hang erg aan
het oude".
10.45 WALTER EN CONNY
11.10 BEROEPEN NA DE LTS.
11.35 BRONNEN VAN ONZE GE
SCHIEDENIS.
12.00 SLUITING
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.07 VRIJE VLEUGELS
19.30 HET MONSTER VAN LOCH
NESS.
20.00 JOURNAAL
20.20 KEERKWIS
20.50 NV MOORD
21.40 BOY EDGAR
22.30 SOCUTERA
22.45 CURSUSINFORMATIE
STATISTIEK
22.45 JOURNAAL
18.50
19.00
19.03
19.30
20.00
20.20
21.30
21.55
22.25
22.35
DE FABELTJESKRANT
JOURNAAL
SCALA
YAO. Oude volksverhalen van
de Ivoorkust leverden de stof
voor een televisie-serie over de
lotgevallen van het stamhoofd
Yao.
JOURNAAL
PROFESSOR BERNHARDI
HIER EN NU
WIE IS.... MAURICE
BéJART?
THUISFRONT
JOURNAAL
1.05 -16.30 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 SPORTKRONIEK
19.20 AVONTUREN IN DE STILLE
ZUIDZEE
19.54 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
20.00 NIEUWS
20.30 JERRY LEWIS FESTIVAL.
22.00 GASTPROGRAMMA
22.30 NIEUWS
22.30 JOURNAAL
14.30 en 15.00-15.30 SCHOOL
TELEVISIE
18.10 NIEUWS
18.15 LA PLANèTE AUX 7
MONARQUES
18.30 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ANTENNE-SOIR
19.25 TARTINE
19.30 SPORTKRONIEK
20.00 JOURNAAL
20.30 HOLIDAY IN SWITZERLAND
21.25 CHAPEAU MELON ET
BOTTES DE CUIR.
22.05 PARIS SOUS LA LUNE
22.30 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 POLITIEKE UITZENDING
20.20 REPORT
21.05 EINE SANGERIN VON
HEÜTE
De sopraan Ingeborg Hallstem
zingt liederen en aria's.
22.05 TV-DISKUSSIE VANUIT
MUNCHEN
23.10 DAS GEMEINSAME ZIMMER
Poolse speelfilm.
0.40 JOURNAAL
17.30 NIEUWS
17.35 UNSERE KLEINE SHOW
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 GUT GEFRAGT 1ST HALB
GEWONNEN.
Vrolijke quiz met Hans Rosen
thal.
SUSS, ABER EIN BISSCHEN
VERRUCKT
Tv-film van Arnold Margolin
en Jim Parker.
HEUTE
POLITIEKE UITZENDING
IM DUNKEL DES URWALDES
TONI
NIEUWS
-23.00 FILMFORUM
JOURNAAL
19.10
19.45
20.15
20.20
21.05
22.30
22.40
22.50
Maandag 15 september
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 12.00 Los-Vast; gevar. pro-
gr. (12.21 Voor boer en tuinder,
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.;
12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.05 School
radio 14.30 Stereo: Pianorecital:
mod. muz. (opn.) 15.00 Geref. mid-
dagdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op
Nederland: Informatie over Fries
land, afgewisseld met muz, (16.00 -
16.02 Nws.). Overheidsvoorlichting:
17.20 Christoph Kersten zwerver
Gods in Suriname. Spreker: F. J.
van Wel. NCRV: 17.30 Voor de kleu
ters 17.45 Voor de jeugd 18.00 Ste
reo: Meisjeskoor met orkestbegelei
ding 18.19 Uitz. van de PvdA 18.30
Nws. NCRV: 18.41 Act. 19.00 Lite-
rama: radiokron. over boeken,
schrijvers en toneel 19.15 Zingen met
Cecilia: volksmuz. 19.30 Stereo:
Muz. rond de klok van achten: licht
gevar. muz. progr. 20.30 Filharmo
nisch ork. uit Liverpool met koor
en solisten: mod. muz. (gr.) 21.40
Vertolkers beluisterd: kl. muz. met
commentaar 22.20 Avondoverden
king 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45
Stereo: Lichte gr .muz. 23.30 Verbo-
sonika: verbosonische uitz. van de
Zweedse Omroep 23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
VPRO: 12.00 Klassiek Variété.
(13.00 - 13.10 Nws.) 14.25 Schoolra
dio 14.45 Gevar. progr. NOS: 15.00
Promenade Orkest en solist: kl. en
semi-kl. muz. AVRO: 15.30 Stereo:
Strijkkwartet: mod. muz. (opn.)
16.00 Nws. 16.02 Canta America:
lichte muz. uit Latijns Amerika
16.30 Voor de jeugd 17.30 Brabant
journaal 11.55 Meded. 18.00 Nieuws
18.11 Radiojournaal 18.25 Ik verbind
u door. praatje 18.30 Stereo: A la
carte: tafelmuz. 19.30 Nws. RVU:
Ontstaan van de Antilliaanse bevol
king, lezing. NOS: 20.05 De beteke
nis van Taizé voor de oecumene,
discussie 20.30 Stereo: Metropole
Orkest: amus.muz. 21.30 Symposi
um te Hoensbroek: act. uitvoeringen
van en met historisch materiaal.
NVSH: 22.10 Sextant, radiomagazine
van de NVSH. NOS: 22.30 Nieuws.
AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS:
22.55 Stereo: Intern. Gaudeamusmu-
ziekweek 1969 23.55 24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of
Los). KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act.
13.08 T.N.T.: muz. van één tot twee
14.00 Nws. 14.03 Pop-In: gezellig
aanplaten 15.00 Nws. 15.03 Holster:
Pop- en Countrymuz. 16.00 Nieuws
(Tussen 16.00 en 11.00 evtl. onder
breking voor de Ronde van de Toe
komst) 16.03 lORRRrrr pop-maga
zine 11.00 Nws. 11.02 Act. 11.01 -
18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpla
ten.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek.
(12.08 - 12.15 Landbouwkroniek.
12.40 - 12.48 Weerber., meded. en
SOS-ber. voor de schippers) 12.55
Buitenl. persoverz. 13.00 Nws., weer
ber., dagklapper en beursber. 13.20
Tafelmuz. 14.00 Nws. Aansluitend:
Schoolradio. (15.00 Nieuws) 16.00
Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Voor de
zieken 11.00 Nws., weerber. en me
ded. Aansluitend: Jazzmuz. 18.00
Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paarde-
sportuitslagen 18.30 Instrumentale
muz. 18.45 Sportkron. 18.52 Taalwen-
ken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nieuws,
weerber. en act. 19.40 Amus.muziek
20.00 Operakron. 22.00 Nws., ber. en
De Zeven Kunsten 22.15 Gevar. mu-
z. (23.00 - 23.10 Nws.) 23.40 Nieuws
23.45 - 0.30 Voor de zeelieden.
Dinsdag 16 september
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 1.00 Nws. 1.10 Het levende
woord 1-15 Op het eerste gehoor:
lichte gr.muz. met nws. en act.
8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde
muz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvrouw (9.00 9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw) 9.35 Waterst.
9.40 Schoolradio 10.00 Leven door de
hoop, lez. 10.15 Kl. en semi-kl. ope
ra-aria's (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Ope
rette-aria's (gr.) 11.15 Voor de zie
ken 11.55 Meded.
HILVERSUM n 298 M
AVRO: 1.00 Nws. 1.10 Ochtend
gymnastiek 1.20 Stereo: Lichte gr.
muz. 8.00 Nws. 8.1 1 Radiojournaal
8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30 -
8.33 De Groenteman) 8.50 Morgen
wijding. NOS: 9.00 Meer dan alleen
maar depressies, klankbeeld over
IJsland 9.40 Muz. uit de Middel
eeuwen en Renaissance (opn.).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10
Arb.vit.: populair verz.pl. progr.
11.00 Nws. RVU: 11.02 H. Wielek
spreekt met Charles Boost over:
film en televisie. AVRO: 11.32 Rond
om 12: progr. voor de vrouw (11.55
Beursber.).
HILVERSUM III 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nws.) 11.00
Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk ge
var. visite.
'aantal vreemde arbeidskrachten
DE heer C. A. A. van Beek, lid van
de Tweede Kamer en burgemeestei
van Reusel is ook componist. Een
door hem gecomponeerde mars werd
vandaag ten gehore gebracht worden
door de Rijkspolitiekapel na de offi
ciële sluiting van het zittingsjaar der
Staten Generaal. De heer Van Beek
heeft zijn competitie Paradeklanken'
zelf kunnen aanhoren. De mars
is ontstaan toen de heer Van Beek
jog tijd had om aan hobby te doen.
tiij was toen o.a. dirigent van het
Kempisch Amateurorkest.
Zweden
Oostenrijk
Nederlanc
België
Zwiiserl.
128.000
154.100- dn
192.400 Y)rW\
1182.000 -ón J
618.000
W-Duiisl.
784.000
Engeland
■■■ll.020.000
2.460.000
Frankrijk
verde totaal ongeveer eem miljoen ar
beidskrachten aan andere landen in
Europa. Frankrijk telt zeer veel ar
beidskrachten uit Afrika, Italië en
Spanje. Er werken ca. 100.000 Itali
anen in Frankrijk. Dat is het hoogste
cijfer van Italianen buiten Italië. Het
grootste aantal vreemde arbeids
krachten in Engeland zijn 450.000
mensen uit West-Indië.
Uit het grafiekje blijkt wel re
kening houdende met het bevolkings
aantal dat wij, Nederlanders het
meeste werk nog zelf doen. Te kren
terig om een hulpje te betalen ze
ker.
Het verschijnsel van gastarbeiders
wordt in Europa algemeen. Alle „rij-
£elanden nemen vreemde arbeids
krachten op. Thans zijn in acht lan
den van West-Europa ruim vijf mil
joen vreemde arbeidskrachten werk
zaam. Dit aantal zal in werkelijkheid
hoger zijn aangezien ook vreemde
arbeidskrachten in diverse landen
werkzaam zijn die zich niet bij de
bevoegde instanties melden. Uit Ita
lië zijn de meeste gastarbeiders af
komstig. Totaal zwermden er twee
miljoen over Europa uit.
Spanje is het tweede land, het le
IN het stadje Digne in de Franse
Alpen is deze week Alexandra David
Neel overleden, honderdéén jaar oud.
Het bergdecor dat haar laatste le
vensjaren omringde zal haar vaak
herinnerd hebben aan de contouren
van de Himalaya en nog meer aan
het land dat achter die barrière
schuilgaat: Tibet. Want Alexandra
David Neel in weerwil van haar
Engelse naam een Frangaise heeft
een miljoenen-publiek in de gehele
wereld Tibet laten ontdekken. Ze
heeft bijna tachtig jaren van haar
lange leven daar en in de buurlanden
China en India doorgebracht. Maar
ze is zo oud geworden dat iedereen
vergeten is dat ze in het begin van
deze eeuw furore maakte met haar
eerste boek; Een Parisienne in Lha
sa. Ze maakte niet alleen een diepd-
gaande studie van de beschavingen
en godsdiensten van het Verre Oos
ten, ze vereenzelvigde zich er zo in
tens mee dat ze zelf een overtuigde
boeddhiste werd. Ze zal verbrand
worden en haar as zal, vermengd
met die van haar aangenomen zoon
Lama Yongden, die haar voorgegaan
is naar het nirwana, naar India wor
den gebracht en verstrooid worden
in de heilige rivier Ganges.
SOPHIA LOREN heeft de voorpa
gina's van de boulevardbladen weer
eens gehaald. Onderwerp: het proces
dat ze tegen een Milanees tijdschrift
heeft aangespannen. Het blad had
een foto van de filmster in klaarblij
kelijk ontklede staat afgedrukt. Niet
die omstandigheden heeft Sophia tot
haar juridische actie bewogen, maar
het feit dat hier sprake is van een
trucfoto, waarbij haar hoofd op het
lichaam van een andere dame zou zijn
gemonteerd. Getuigen die dit willen
bevestigen, kunnen zich melden.
reis naar Engeland, zijn verblijf in
een hotel en afspraken met tenminste
drie ongehuwde leden van de andere
kunne krijgen tijdens zijn verblijf in
het Verenigd Koninkrijk van twee
weken. Een mechanisch brein zoekt
passende partners. Wat daarna ge
beurt, wordt aan de betrokkenen
overgelaten. Een Boac-zegsman zei
vandaag: „Het zijn allen volwassenen.
We kunnen niet verantwoordelijk zijn
voor wat zij in hun vakantie doen.
We hopen slechts dat het accent niet
teveel op seks komt te liggen". Filis
ter
voelt hij wel voor. De omgekeerde
loopbaan van Hendrikus Colijn dus.
Die begon in de olie, Luns eindigt
ermee. In beide gevallen kwestie van
relaties. En bepaaldelijk van kwali
teiten.
DE Britse luchtvaartmaatschappij
gaat Amerikaanse vrijgezellen-af
spraakjes bezorgen mo. E.-'eLe meis
jes. Voor 145 pond rtar'k'g kan een
(meerderjarige) ArrioriKaan een vlieg-
MINI-STER LUNS, zeventien jaar
lang de grote man van onze „buiten
landse politiek", is bezig aan zijn laat
ste jaren als politicus. „Dat vooruit
zicht geeft me een gevoel van opluch
ting. In Nederland zelf wordt het
werk van minister van buitenlandse
zaken steeds moeilijker, vooral fy
siek", aldus Jozef in een radio-inter
view.
Tot zover weinig nieuws. Maar wat
gaat de populaire bewindsman doen?
Rustig genieten van zijn vorstelijk
pensioen Welnee, hij heeft een baan
aangeboden gekregen als intematio-
naad adviseur bij de Shell en daar
MODERNE woonwijken verrijzen
alom in den lande. Is er weer een
rijtje nieuwe huizen opgeleverd dan
vliegen de jonge huisgezinnen er op
af als bijen op de honing. Blijde rp-
gewonendheid heerst allerwege
eindelijk een eigen huis. Met dezelf
de blijmoedigheid wordt er inge
richt. Maar o wee, die heerlijke
glaswanden, die al die zalige zon
doorlaten, wat een doffe ellende. Er
blijkt geen wand groot genoeg om
die antieke kast of dat moderne op-
bergmeubel voor te plaatsen. Eigen
lijk is er nauwelijks een muur te
vinden, komt men tot de ontstellen
de ontdekking.
En waar wel muur is, is die te
bros of te keihard om er een spijker
in te slaan. Woont men een paar da
gen in .zijn nieuwe huis dan blijkt de
gehorigheid een kwelling, de wijk-
verwarming ondeugdelijk en ga zo
maar door. Het kaartje „Met blijd
schap geven wij kennis van de in
richting van ons nieuwe huis" wordt
in de prullemand gegooid.
Even geïrriteerd als de nieuwe be
woner is de woningstoffeerder, die
in die nieuwe woningen geen stukje
muur of een houten lijst kan ontdek
ken naast de glaswanden om gordijn
rails te plaatsen.
De woninginrichter heeft om gor
dijnen te kunnen bevestigen, zich al
lerlei hulpmiddelen moeten aan
schaffen, zelfs een schietapparaat
(met bijbehorende wapenvergun
ning) om bouter in muur of plafond
te schieten. En dat allemaal vanwe
ge het kennelijk gordijnioze program
van de Nederlandse architecten. In
onze buurlanden worden rails tij
dens de bouw van woningen in het
plafond of boven de ramen aange
bracht. Een boze eigenaar van het
Bredase ,,'t Woonhuis" heeft er een
heel epistel aan gewijd en dat opge
stuurd naar het Adviesbureau voor
Ned Huisvrouwen in Den Haag, in
de verwachting dat er wat aan kan
worden gedaan Het is te hopen voor
't Woonhuis en al die anderen, maar
ontwerpers van kleine eengezinswo
ningen breng ie zo maar niet op
^en lumineus idee.
En ieder (woon)huisje heeft nu
eenmaal zijn kruisje. O
Redactie: Joop Bartman
Bijdragen- Hans Lutz
Theo van der Tak
Marjan Mes