Stichting gaat met
wekker naar bed
Verdierf
gekt
Geen giftige stoffen
stortplaats
Kanaalpolder
naar
straw
TRANSPORTEUR A. TOLLENAAR UIT TERNEUZEN
Industriegebied aan
Sloe niet verbonden
Veersemeer
met
REIZEN NAAR INDISCHE GRAVEN
Vaste oeververbinding
'LiTN.
Vri
Spectaculaire transporten
voor Goese ketelfabriek
In gesprek met
J. C. Kok
dag 15 s®p-
li tflo-
e 20.00 uur.
J warm
worden
•r nieuws uit
d en streek
pag. 3-5
Taken
Ongenoegen
Quarlespolder
In Middelburg
Dr. Stevens (65)
neemt afscheid
Reactoren
Route
In Zak Z.-Beveland
Mogelijk één
kiesvereniging
CHU
voor
Overlast
Voordeel
■DE STEM VAN VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1969
3
ït
n
openbaar", met les-
vergadertechnieken,
spreken, het houden
bezocht.
67 te Hulst.
ize adverteerders)
N Garage L. D. Boonel
eeft haar bedrijf aan del
verbouwd, waardoor I
;ing van de garage metl
mtoor en spuitcabine kon I
•ealiseerd. Een en ander
erdag 13, zondag 14 e
september van 10 tot 211
gd worden. Tevens wordt I
;ehouden van nieuwe au- f
IN ROOD
7.JN 8LRUM -7
■ONS UIT DE NOOD f
re, KOEN EN TROUW.
zaterdag 13 september,
p Zoom: 4.46 en 17.011
reert: 3.57 en 16.10 uur, I
melen: 7.25 en 19.23 uur,
3.18 en 15.32 uur. Vlij-
i en 15.01 uur, Wemel-|
en 16.51 uur.
vwerk van Jos But
de Meester de Betzen-
JRG
Stadhuis 10—17 uur
aquarellen van de Chi-
:se kunstenaar Siegwari
DIVERSEN
PELLE
stallaart 14.30 uur
n behendigheidsspelen
IT
le Vliegher 15 uur
RZANDE
Soos „The Underground
4E
Lozanne 20 uur
isociëieit
esdag 14.30 uur
ouw met gratis rondvaart
gratis mossel eten jacht-
Leeraert-Nijs 15 uur
3E
Drumont 15 uur
deze rubriek tel. 01»'
ostbus 116 in Middelburs I
'(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De stich
ting Vaste Oeververbinding
Westerschelde begeeft zich
naar bed, maar zij heeft de
wekker op het nachtkastje
staan. Nu er aan de totstand
koming van een vaste oever
verbinding niet meer getwij
feld behoeft te worden, is het
voor de stichting uiteraard
niet langer nodig om de idee
van een brug-tunnel-combina-
tie over en onder de Wester
schelde uit te dragen.
Daar ook het tracé voor d:e vaste-
oeververbinding praktisch vaststaat
(zoals bekend heeft de minister op
grond van technische, nautische en fi
nanciële overwegingen de keuze op
het tracé Kruiningen-Perkpolder la
ten vallen) heeft het ook weinig zin
meer dat de stichting propaganda
voert voor de centrale route.
Tóch gelooft zij nog wel taken te
hebben. Dit zijn er enkele:
1. Voordurend argumenten aandra
gen tégen een eventuele tracé-
keuze, oostelijker dan de thans
voorlopig bepaalde en waakzaam
blijven in geval van een onver
hoopt uitstel van de plannen. Zo
als bekend, kan de verbinding in
1977 gereed zijn.
2. Statistische werkzaamheden uit
voeren, om aan de hand van een
kosten-baten-berekening invloed
uit te oefenen op de hoogte van
het tol-tarief, dat voor de vaste
verbinding zal moeten gelden.
3. Public relations bedrijven ten
gunste van de Delta-route, die
al krijgt zij een rare planologische
knik, tóch een eigensoortige
noord-zuid-verbinding kan wor
den.
Drs. M. C. Verburg, voorzitter van
de stichting Vaste Oeververbinding,
herhaalde op een openbare vergade
ring van de stichting, in de schouw
burg te Middelburg, dat de Stichting
nolens volens met het tracé Krumin-
gen-Perkpolder akkoord gaat, al vindt
men dit tracé planologisch niet in
teressant en economisch nogal aan
vechtbaar. Het veto van rijkswater
staat over het tracé dat de stichting
aan het hart gebakken is, en dat ter
hoogte van Temeuzen-Baarland ge
legen is, heeft de stichting echter tot
realist gedwongen. „Wij leggen ons
bij de situatie neer", zei drs. Verburg,
„maar wij zeggen erbij, dat het defi
nitieve tracé geen kilometer oostelij
ker mag komen dan Kruiningen. Ge
ruchten over een plan tot bouw van
een hangbrug ter hoogte vain Waarde,
maken ons bezorgd, hoewel dat idee
weinig realistisch aandoet. Wij mis
sen in Nederland de „know howT
voor dit soort produkten."
Het bestuur van de stichting heeft
enig ongenoegen gekregen met de
gemeente Goes. Deze gemeente be
hoort tot degenen, die de stichting
voor haar arbeid subsidie verlenen.
Men vond het in Goes niet juist, dat
de stichting haar standpunt over het
uiteindelijke tracé bekend heeft ge
maakt, zonder eerst de mening van
de subsidiegevers te vragen.
„Voor Goes is het geen wet van
Meden en Perzen, zoals wethouder
Dijkgraaf namens b. en w. kwam ver
klaren, dat een brugtunnel in de cen
trale route een onmogelijkheid is.
Burgemeester Aschoff van Terneu-
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het ligt niet
in het voornemen van G.S. van
Zeeland om de totstandkoming
van een achterwaartse scheep
vaartverbinding tussen het zee
haven- en industriegebied aan
het Sloe in de richting van het
Veerse Meer te bevorderen. Even
min is het de bedoeling om een
ongebreidelde opmars van indus
trieën in noordelijke richting,
naar de woonkernen Middelburg
en Vlissingen mogelijk te maken.
Dit schrijven G.S. van Zeeland
in antwoord op een reeks vragen
die door de commissie voor ruim
telijke ordening van de Staten
rijn gesteld met betrekking tot
het ontwerp voor uitwerking van
de zogenaamde „artikel-4-lijn"
(bijgenaamd: Kalandlijn) in het
streekplan Midden-Zeeland.
In één der eerstvolgende vergade-
ringen van de Staten van Zeeland
raat het uitwerkingsontwerp ter
sprake. Vooruitlopend op de discus
sies zeggen G.S., dat ruime aandacht
zal worden besteed aan het voortbe
staan van een goede verbinding tus-
ri°rP Borssele en het wegen
net m Midden-Zeeland. Al zullen di-
'®se wegen moeten worden opge
ruimd en omgelegd, Borssele hoeft
Met voor isolement te vrezen. De
ornaamste verbinding, in casu de
(ADVERTENTIE)
SPAR
v°Muitzichten
°°r zaterdag
611 zondag,
opgesteld doo-
j f,et K.N.M.I
v"i warm
kans on
«ikeie buien.
miri fe.r?vooruitzicliten in cijfers ge-
VnÜ 0ver Neerland.
tot R Jr Uterdag: aantal uren zon: 1
Ven 0 tot 4 graden bo-
srad» u1331' max.-temp.: 0 tot 4
dreun," en normaal; kans op een
Dam E1?lt'e van minstens 12 uur:
etm ™,Cerj!t' kans op een geheel droog
«iaat: 40 procent.
tot
Voor
zondag:: aantal uren zon: 1
maai .m.m,"tsmp.: van ongeveer nor
ma* t ëraden boven normaal:
CaabPi: 1 tot 6 §raden boven
van tt.' kans op een droge periode
lta„„ Minstens 12 uur: 90 procent;
Procent.
°P een geheel droog etmaal: 60
Monsterweg, zal weliswaar ook ge
deeltelijk moeten worden omgelegd,
maar dat betekent geen isolement
voor het dorp.
Verschillende Statenleden waren
wat verbaasd, dat het zeehaven- en
industrie-areaal zo rigoureus wordt
uitgebreid. Daarop zeggen G.S., dat
blijkens de ervaring, voor vestigin
gen in een zeehavengebied als regel
grote terreinoppervlakten worden ge
vraagd. Bovendien is het noodzake
lijk voor een effectief acquisitiebe
leid, over keuzemogelijkheden te be
schikken.
Desgevraagd deelt het college mee,
dat een terrein van 85 hectare in de
Quarlespolder binnen de artikel-4-
lijn valt.
'Het college van G.S. heeft over
het ontwerp voor uitwerking van de
artikel-4-lijn vooraf contact gehad
met de gemeenten aan en rond het
Sloe en met verschillende diensten
en instanties. De gemeenten Borssele
en Driewegen hadden ernstige be
zwaren, omdat zij vrezen in haar ei
gen ontwikkeling te worden geremd.
G.S. hebben geantwoord: het is spij
tig, maar het kan niet anders. Nau
tische omstandigheden en de nood
zaak terrein achter de hand te hou
den voor een tweede insteekhaven
dwingen tot reserveringen, waarvan
omvang en vorm niet altijd stroken
met wat de gemeenten als haar eigen
belang zien.
De gemeente Ovezande had voorge
steld, de industrie-ontsluitingsweg
zuidelijk van de kom van het dorp
te projecteren. G.S. zeggen daarop,
dat de industrie-ontsluitingsweg een
nadere bestudering vergt.
De gewestelijke raad van het Land
bouwschap heeft geprotesteerd tegen
de „aanwijzing" van 85 hectare land
bouwgrond in de Quarlespolder als
industrieterrein. De gemeente Mid
delburg toonde zich enigszins ver
ontrust door het vooruitzicht, dat in
de toekomst de industrieën zich
slechts enkele kilometers van de
woonbebouwing van de stad zullen
bevinden. Men vreest hinder en
luchtverontreiniging. G.S. hebben
hierop de verzekering gegeven, dat
de kwestie van de milieuhygiëne hun
volle aandacht heeft.
Zoals ook in een antwoord aan de
gemeente Vlissingen en aan het ha
venschap Vlissingen i.o. wordt ge
zegd: bij de uitwerking van het be^
treffende gebied in gemeentelijke be
stemmingsplannen kunnen industrie
terreinen anders worden ingetekend.
Het streekplan heeft slechts een glo
baal karakter. Wel is het zo, dat af
wijkingen met betrekking tot indus
trieterreinen van geval tot geval van
hogerhand zullen worden beoordeeld.
zen, sprekend vanuit een persoonlijke
visie, vond het niet juist, dat de
plaatselijkee overheden niet in de
stichting vertegenwoordigd zijn. Drs.
Verburg legde uit, dat zulks in dit ge
val niet mogelijk was, omdat men dan
ook Belgische provincies en gemeen
ten in de stichting had moeten opne
men, waarmee men op het terrein
van buitenlandse zaken zou zijn ge
treden.
Ondanks enig ontevreden gemom
pel in de rijen der geldschieters is de
eenheid in de stichting bewaard ge
bleven „Ook al is ons eigen voor
keurstracé niiet uit de bus gerold, wij
hebben tóch bijgedragen aan de ver
snelling van het denken en de be
sluitvorming betreffende de vaste-
oever-verbinding" vond drs. Verburg.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De geneesheer
directeur van het gasthuis in Middel
burg, dokter W. W. Stevens, heeft
zoals wij reeds eerder hebben ge
meld met ingang van 1 septem
ber zijn functie neergelegd.
In verband daarmee zal op 12 sep
tember om vier uur, in de bezoekers-
wachthal van het ziekenhuis een af
scheidsbijeenkomst worden gehou
den. 's Morgens om 11 uur wacht
dokter Stevens een afscheidsbijeen
komst in het stadhuis i-n Middelburg.
Hij neemt tevens afscheid als ge
meentegeneesheer. Dokter Stevens
heeft zijn functie neergelegd, omdat
hij de pensioengerechtigde leeftijd
bereikt heeft.
(Van een onzer verslaggevers)
HOEK „Het is uitgesloten
dat de industrie in Terneuzen gif
tige afvalstoffen meegeeft met
het vuil, dat ik van de fabriek
naar de stortplaats in de Kanaal-
(Van een onzer verslaggevers)
GOES De Goese transporton
dernemer J. Roose heeft van de
apparaten- en ketelfabriek Den
Haag n.v. (A.K.F.) in Goes op
dracht gekregen voor enkele
spectaculaire transporten. Het
meest interessante, maar tevens
het moeilijkste karwei, zal aan
het eind van het jaar worden ver
richt: vier zoutverdampers van
grote omvang over water dwars
door het land naar Hengelo bren
gen. De apparaten zullen niet in
een schip worden geladen, maar
gaan zelf varen.
„Het is voor het eerst dat wij dit
doen" aldus de heer Roose. „Aan
alle kanten zal het passen en meten
zijn". De kleinste zoutverdamper is
16,5 meter lang en heeft een door
snede van 6,5 meter. De grootste is
nog een meter langer, meet 8.40 me
ter doorsenede en weeg 90 ton. Zij
moeten 23 vaste bruggen passeren,
die een maximumdooriaathoogte
hebben van 6.40 m. Voor de ver
dampers is dat twee meter te laag.
Vandaar, dat ze op eigen gelegenheid
zonder schip de reis moeten
maken. Ook een schip met zware
ballast zou deze ongewane vracht niet
kunnen vervoeren.
De verdampers zullen na afdich
ting bij de A.K.F. in Goes in het
water worden gebracht met een
kraaninstallatie van 125 ton. Dan
worden ze geballast tot ze 2.25 me
ter diepgang hebben. Boven water
blijft een hoogte van 6.15 meter.
Sleepboten voor en achter zullen de
kolossen voortbewegen. „In Zutphen
gekomen", aldus de heer Roose, „zul
len we hopen dat het lcanaalpeil ver
laagd kan worden. Dan zitten we aan
zes meter. Dat is reglementair toege
staan."
Dinsdag moet Roose voor de
A.K.F. een transport verzorgen voor
twee reactoren. Deze zijn dertien me
ter lang, hebben een doorsnee van
vijf meter en wegen 30 ton per stuk.
De reactoren zullen op een zware
wagen de fabriek uitrijden. Een
kraan zal ze daarna aan boord van
een speciaal uitgeruste motordek
schuit brengen.
Over veertien dagen vervoert Roo
se vijf zoutindampers, die bij A.K.F.
in Goes gebouwd zijn, naar Stade
(Duitsland) op ongeveer 30 kilome
ter van Hamburg, waar Saline unter
Elbe een nieuwe zoutfabriek gaat in
richten. De drie apparaten zijn ruim
twaalf meter lang, hebben een door
snee van 4.20 meter en wegen on
geveer 35 ton; een vierde is 17 me
ter lang, heeft een doorsnee van vijf
meter en weegt ongeveer 43 ton.
Een vijfde tenslotte heeft een leng
te van 14,5 meter, een doorsnee van
vijf meter en heeft een gewicht van
ruim 45 ton. De apparaten worden
op sleeën uit de fabriek gebracht
naar de kade bij de A.K.F. Een
kraan van 75 ton hijst ze aan boord
van twee schepen.
De route ziet er als volgt uit:
Goes, Keten, Mastgat, Zijpe, Volke
rak, Waal, Rijn, Wesei, Dattelkanaal,
Dortmund - Eemskanaal, Mitteiland-
kanaal via de D.D.R. naar Maagden
burg en tenslotte via de Elbe naar
Stade. De tocht duurt twaalf dagen.
Het transport is volgens de heer
Roose een enorm ingewikkelde on
derneming. Via de Noordzee varen
was niet mogelijk, omdat Goes niet
bereikbaar is voor zeewaardige
schepen. Plannen om de haven- en
kanaalaccommodatie te veranderen,
zijn op het ogenblik in de maak.
„We zijn" aldus de heer Roose „ge
bonden aan de hoogte van de brug
gen. Maar er zijn daarnaast nog heel
wat factoren, waar rekening mee ge
houden moet worden. Het komt er
op aan de zaak goed te coördineren".
Nog niet zo lang geleden leverde
A.K.F. apparatuur in stukken, die pas
op de plaats van bestemming in elk
aar werden gezet. Nu gaat alles in
zijn geheel de deur uit. Eerst worden
de verdampers geplaatst, daarna pas
de fabriekshal.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Alvorens in de Zuid-
Bevelandse dorpen Heinkenszand,
Borssele, Nisse, 's Heer Abtskerke en
's Gravenpolder CHU-kiesverenigin-
gen zullen worden gevormd, die met
terdaad invloed kunnen uitoefenen
op de samenstelling van de kandi
datenlijst voor de raad van de nieu
we gemeente Borssele, waarin bo
vengenoemde gemeenten zullen op
gaan, wil de C.H.U. proberen hier
en daar het ledental te versterken.
Het is niet onmogelijk, dat een ge
zamenlijke kiesvereniging zal wor
den gevormd. In hotel Westerschelde
te Hoedekenskerke is een bijeen
komst gehouden waar een en ander
werd besproken. Ook de heer A. J.
Kaland, lid van G.S. was aanwezig.
DE VERMAARDE Amerikaanse
hartspecialist en de man die het
grootste aantal harttransplantaties
ter wereld op zijn naam heeft, dr.
Denton C. Cooley, heeft ontslag geno
men uit het Baylor College of medi
cine te Houston in Texas wegens een
verschil van mening over het voort
zetten van het onderzoek naar een
kunstmatig hart.
polder in Hoek breng. Het staat
voor mij ook vast dat bij het stor
ten en afdekken van het vuil de
voorschriften stipt worden nage
volgd."
Aldus de heer A. Tollenaar van het
gelijknamige transportbedrijf uit
Terneuzen. Deze transportondernemer
is het dan ook niet eens met de be
wering, in de jongste gemeenteraad
van Hoek gedaan, dat door verbran
ding van plastic op deze vuilnist-
belt giftige rook zou zijn vrijgeko
men. Aanleiding tot de opmerkingen
in de raad was de brand, die vorige
week plotseling op de stortplaats uit
brak. Vooral dc zware rookontwikke
ling bezorgde de omwonenden, in
hoofdzaak landbouwers, de nodige
schrik.
„De betrokken industrie laat de
chemische afvalstoffen", zo licht de
heer Tollenaar nog toe, „bij een spe
ciaal bedrijf in Holland vernietigen'.
De waarnemend burgemeester van
Hoek, de heer J. v. d. Peijl, is wel
van mening dat bij het verbranden
van plastic, zoals vorige week is ge
beurd, giftige stoffen kunnen vrij
komen, die schadelijk voor het gewas,
dieren en wellicht ook mensen kun
nen zijn.
Zoals de toestand nu is, ziet de
heer v. d. Peijl geen reden voor ver
ontrusting. „Ik heb wel de indruk dat
aan de voorwaarden van de vergun
ning afgegeven door de gemeente
Hoek om op dat particuliere terrein
te mogen storten niet voor hon
derd procent is voldaan. Betrokkenen
krijgen echter de tijd om alles in
orde te maken. Gebeurt dat niet dan
zullen b. en w. de vergunning on
herroepelijk intrekken".
Aldus de heer V. d. Peijl, die er
in dit verband aan herinnert dat het
afval van dezelfde fabriek vroeger
op de gemeentelijke stortplaats van
Hoek werd gedeponeerd. Het ge
meentebestuur maakte daar een eind
aan, toen men te veel overlast vooral
ook door branden, van de verwerking
van de fabrieksafval ondervond.
Waarnemend burgemeester Van
der Peijl stelt voorts, dat men niet
heeft willen weigeren, dat het vuil
toch in de gemeente, zij het op een
ver afgelegen plaats, wordt gestort.
„Wij beseffen namelijk dat de ver
werking van het afval vooral door
de voortschrijdende industrialisatie,
voor het gehele gebied een probleem
is. We zouden eigenlijk zo spoedig
mogelijk tot de stichting van een ge
zamenlijke vuilverbrandingsinstallatie
moeten komen", aldus de heer Van
der Peijl.
Direct betrokken hij de zaak is
ook de eigenaar van de grond, de
landbouwer C. de Putter: „Ik verdien
aan dat vuilstorten niets. Mijn enige
voordeel is daarom heb ik ook aan
de vervoerder toestemming gege
ven dat op deze manier een laagte
in mijn land, die steeds vol water
liep, nu op hoogte wordt gebracht."
Een directe buur van de vuilnis
belt is de fruitteler J. van Vliet:
„Wanneer het bij de brand harder
had gewaaid, zou er volgens mij
vast en zeker schade aan het fruit
zijn toegebracht. Er waait ook veel
papier en andere zaken van de belt
mijn boomgaard in. Als het aan mij
lag stopten ze daar met vuilnisstor-
ten".
Ook andere omwonenden, ofschoon
niet verontrust, hebben het toch niet
begrepen op de stortplaats. „Of de
rook nu giftig is of niet, we willen er
van verschoond blijven", is hun
standpunt.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA De Bredanaar .1. C. Kok
heeft het initiatief genomen tot de
oprichting van de „Stichting Steun
fonds 7 R.S." De stichting wil zich in
samenwerking met de Oorlogsgra
venstichting en het reisfonds „Verre
Oosten" inzetten om familieleden van
in Indië gesneuvelde soldaten in de
gelegenheid te stellen de graven te
bezoeken.
De Stichting is in het leven geroe
pen door een aantal oud-militairen
van het voormalige O.V.W. Bataljon
7^ R.S. Van de militairen, die inder
tijd deel uitmaakten van de Zeeuwse,
Brabantse en Limburgse compagnie
heeft men inmiddels vierhonderd
adressen achterhaald. De komende
weken zal op hen een beroep worden
gedaan financiële steun te verlenen.
Op deze manier hoopt men het geld
bijeen te brengen, nodig om de ou
ders of andere familieleden van de
21 gesneuvelde Nederlanders een reis
naar het voormalige Nederlands In
dië te laten maken. Er is een bedrag
van ruim tweeëntwintighonderd gul
den per persoon voor nodig. De 21 mi
litairen zijn o.a. afkomstig uit Halste
ren, Tilburg, Oud-Gastel, Breda en
Bergen op Zoom.
„We zijn van mening, dat elk on
derdeel van het leger, dat indertijd in
Indië is geweest, zich nu moet inzetten
voor de nabestaanden van gesneuvel
de vrienden", aldus het Stichtings
bestuur. Het secretariaat van de
stichting is gevestigd bij de heer L.
Storms in Geleen (Fr. Eremlaan 89)
Een vrachtwagen heeft zojuist een lading vuil weggebracht naar de stort
plaats Kanaalpolder bij Hoek (foto boven).
Dit is het vuil dat verbrand moet worden en waarover de meeste in
woners van Hoek niet te spreken zijn.
,1K was zelf luitenant bij het voor
malige O.V. Bataljon 7-R.S. en heb
vanzelfsprekend heel wat kameraden
toen waren we ook werkelijk ka
meraden, nu spreek je van onderge- p
schikten zien sterven. Omdat uit I
een enquête van de Oorlogsgraven
stichting is gebleken, dat bij de na
bestaanden van de militairen, die in
Ned. Indië zijn omgekomen, grote
behoefte bestaat om een keer met
eigen ogen het graf te zien van hun
familielid, hebben wij een Stichting
Steunfonds opgericht."
DE heer J. C. Kok uit Breda is vice-
voorzitter van dit nieuwe Steunfonds
7-R.S. In samenwerking met de Oor
logsgravenstichting en het reisfonds
„Verre Oosten" zal dit fonds familie
leden van 21 tijdens de politiële
acties in Ned. Indië gesneuvelde mi
litairen in staat stellen de graven te
bezoeken.
NATUURLIJK", aldus de heer Kok,
„is het verlangen naar een dergelijk
bezoek niet zo groot meer als kort na
1948, maar toch weten wij, dat alle
nabestaanden van die 21 jongens
graag naar Indonesië gaan. Zij heb
ben er lang genoeg op moeten wach
ten. Om politieke redenen was een
reis, met dit doel naar Indonesië,
steeds niet mogelijk. Nu dit wel het
geval is, achten wij de tijd gekomen,
dat de nabestaanden in de gelegen
heid worden gesteld de graven te
bezoeken."
„HET zevende bataljon R.S. is in 1945
voortgekomen uit verscheidene
Zeeuwse, Brabantse en Limburgse
compagnieën stoottroepers. Zij beston
den uit voormalige verzetskernen en
jonge vrijwilligers, zoals Frans Knaa-
pen, Janus Jongbloed, de Jutens,
Beijer, Krijntjes en Jeninga. Onder
leiding van overste Brueren vertrok
ken zij uit Vught via Engeland en
Malakïca naar Ned. Indië. Zij brach
ten rust en orde in Banka, Batavia
en Zuid-Sumatra. Toen zij in 1948
terugkeerden naar Nederland, waren
21 gesneuvelde makkers achtergeble
ven."
,DE band", vervolgt de heer Kok, „in
Nederland en Ned. Indië gelegd, is
i?i 7-R.S. bewaard gebleven.
oud-7-R.S.'ers zijn er trots op bij liet
Deviezenbataljon te hebben gediend.
Zij achten liet hun plicht om de
familieleden van gesneuvelden te
steunen. We hebben uit vrijwillige
bijdragen van de oud-officieren een
werkpot gevuld, waaruit alle kosten
voor de actie zullen worden betaald.
Wij hopen, dat er ook van andere
zijden bijdragen komen. Mocht de
rcerkpot leeg raken dan zal iedere
oud-officier zorgen, dat hij weer bij
gevuld raakt."
U moet niet denken, dat de Stichting
Steunfonds 7-R.S. aan separatisme
wil doen. Dat blijkt trouwens al uit
de samenwerking met de Ned. Oor
logsgravenstichting en het reisfonds
Verre Oosten. Maar zij is wel van
méning, dat ieder onderdeel van het
Nederlandse leger, dat destijds in
Ned. Indië werd ingezet, zich als on
derdeel moet inzetten om hetzelfde
doel te bereiken. Wij vinden, dat al
leen op die manier zo'n actie succes
kan hebben."
Alle „TWINTIG jaar geleden", zegt de heer
Kok, „voelden wij er veel voor om
de gesneuvelden in Nederland te la
ten begraven. Maar nu, na al die
jaren, zeg je: Laat die graven toch
maar in Indonesië. Ze zien er name
lijk schitterend uit. Zelf ben ik er
niet geweest, maar van de foto's die
de Oorlogsgravenstichting gemaakt
heeft, weet ik dat de erevelden daar
zeer goed verzorgd worden."