II „Vredige" slaap in Vietnam „Engelse ziekte" in West-Duitsland GROOT AANTAL BISSCHOPPEN I ZELFDE WIL INSPRAAK iME™ Verdieif geld largarine MEER DAN 30.000 STAKERS Oecumenica „Synoodkreet"jeugd daagt gereformeerde kerken uit tot daden u Je moet er maar opkomen Voorstellen voor synode Brief I Brief II Brief III NEBLOEM-MARGARINE TE KNUS BONDEN yooR Nederlanders Nieuws uit christelijke kerken om DE SPAR 11 DE STEM VAN DONDERDAG 11 SEPTEMBER 1969 17 I 6504, si 34097 94 SOL 10i.5k.i40 VNKSWIKEH. Als er nergens een bed in de buurt is, neem je een brancard, legt hem tussen twee tanks en probeert je slaap in te halen. En dat levert dan dit beeld op van een Amerikaanse soldaat in Vietnam. BONN Meer dan 30.000 West- duitse mijnwerkers en metaalbe werkers bij verspreide fabrieken hebben gisteren hun wilde stakin gen voortgezet, terwijl niets er op wees dat aan de looneisen van de arbeiders tegemoet zal worden ge komen. Kanselier Kurt Georg Kiesinger heeft een speciale kabinetszitting bijeengeroepen om op de hoogte te worden gesteld over de stakings toestand. In het Saargebied,. waar 15.000 kompels in staking waren, hebben de industrie en de vakbonden gis teren overeenstemming bereikt en zal de mijnwerkers in het Saarge bied hetzelfde loon uitbetaald wor den als aan die in het Ruhrgebied. Maar de mijnwerkers gingen niet naar beneden. De directies hebben eveneens ge zamenlijk bekendgemaakt, dat de mijnwerkers in het Saargebied 310 mark uitbetaald zal worden om de ^verschillen in loon tijdens de eer ste acht maanden van het jaar te fVerefenen. Een nieuw contract, gwaarover onderhandeld zal worden |zal 1 september ingaan. In de Kloeckner staalfabrieken in ïBremen en Osnabrück staakten «gisteren 11.000 man terwijl 4.000 inch niet meldden op de scheeps- jwerven in Kiel. Nog 1.000 arbeiders van Kloeck- l ier in Diisseldorf zetten hun sta lking gisteren voort. (Door Norman Crossland) BONN De „Engelse ziekte", herkenbaar in de vorm van onof ficiële (wilde) stakingen, begint zich in West-Duitsland uit te brei den. Er staken ongeveer 30.000 arbeiders in de staalindustrie en in de kolenmijnen. De stakingen beginnen hoe langer hoe meer een politieke beteke nis te krijgen, hetgeen midden in de verkiezingscampagne natuurlijk te verwachten was, maar er zijn geen bewijzen aan te voeren voor de beweringen, dat de kiemen van de „Engelse ziekte" zijn ver spreid door communistische agitatoren. Integendeel, demonstrerende mijn werkers in Saarbruecken grepen de rode vlaggen, die door sommige man nen meegedragen werden en staken ze in brand. Niettemin is het duide lijk, dat linkse studenten, waaronder de S.D.S., hun best doen om het vuur aan te wakkeren. De vakbond van de metaalarbeiders die de arbeiders in de staalindustrie vertegenwoordigt, heeft de werkge vers gevraagd om onderhandelingen te beginnen over een eis, tot een veer tien procent loonsverhoging. De vak bond zegt, dat de industrie zich dit gemakkelijk kan veroorloven, aange zien er grote winsten worden ge maakt - voornamelijk doordat de markt ondergewaardeerd is. v Velen verbazen zich erover, dat deze onrust juist begonnen is in de kolen- en staalindustrie, waar mede zeggenschap op basis van gelijkheid altijd de regel is geweest. De arbei ders daar hebben niet alleen gelijk heid in de raad van toezicht, maar zij beslissen uiteindelijk ook over de aanstelling van de fabrieksdirecteur, die verantwoordelijk is voor sociale kwesties en kwesties aangaande het personeel. Sommige linkse vakbondsleden zeg gen echter, dat dit systeem al te knus werd. Zij zouden willen, dat de vak bondsleiders gedurende de onderhan delingen wat agressiever zouden zijn, in plaats van te bezwijken voor een behaaglijke sfeer, die teweeg ge bracht wordt door gerookte zalm en sprankelende wijn. Tot nu toe hebben de bonden alleen maar gezegd, dat zij de onofficiële stakers niet steu nen, hoewel zij begrip hebben voor hun gevoelens. In Saarbreucken namen ongeveer 4000 mijnwerkers, een vijfde van hen die staakten, deel aan een demonstra tie, waarin tegen vakbondsleiders ge protesteerd werd, omdat ze niet agressief genoeg waren. Arbeiders in de metaalindustrie in Bremen, heb ben ook geprotesteerd tegen hun bond. Ongetwijfeld beseffend, dat de sta kingen de SDP (socialisten) in de verkiezingen schade toe zullen bren gen, heeft de minister van economi sche zaken, prof. Schiller, een beroep op de mannen gedaan om weer aan het werk te gaan en vertrouwen in hun leiders te hebben. De grote eco- PROF. SCHILLER nomische groei, zei hij, had een moei. lyke situatie veroorzaakt en had ge leid tot te veel overwerk, werk op zondag en verhoogde winsten. Maar het antwoord hierop was niet om te gaan staken, maar om de bonden te laten onderhandelen over goede loon- overeenkomsten. (Copyright The,Guardian/De Stem) LOS ANGELES (AP) - Charles Bentley is mil jonair geworden omdat hij op zekere dag geen parkeerplaats kon vin den. Dat gebeurde in Los Angeles in 1964. Onge duldig rondrijdend zag hij, voor een stoplicht staande, een leeg ter rein, uitstekend om te parkeren, maar bestemd om bebouwd te worden. Jammer, dacht hij, dat ze geen draagbare par keerplaatsen hebben. Het kostte hem een jaar om een methode te vin den voor het verbinden van staal en beton; toen richtte hij zijn maatschappij op. In 1967 kreeg hij op dracht van de stad Los Angeles een draagbare parkeergarage voor het overheidspersoneel te bouwer Het werd een succes en spoedig volg de de opdracht voor nog twee. Elk van de garages van twee ver diepingen kan 570 wa gens bergen. Uit heel Amerika en ook uit Europa, Azië en Zuid-Amerika ontvangt hij brief na brief om inlichtingen. Bentley schat dat zijn maatschappij Porta ble Parking Structures International - aan het eind van het jaar aan bruto-inkomsten tien miljoen dollar zal heb ben ontvangen. Een middelgrote gara ge met een nuttige op pervlakte van ongeveer 2780 vierkante meter kan in 21 dagen ge bouwd en opgeleverd worden voor 67 dollar per vierkante meter, of 625 dollar per parkeer plaats. Een gewone be tonnen parkeergarage kost gewoonlijk 1500 a 2000 dollar per plaats. De constructies kunnen in vijf dagen worden afgebroken en elders worden opgebouwd voor 21.5 dollar pet- vierkante meter. Bentley, Hongaar van geboorte, vluchtte in 1957, met vrouw en dochter en vrijwel niets op zak uit Hongarije naar de nieuwe wereld. Zes jaar werkte hij in Canada als ingenieur. In 1963 kwam hij naar Los Angeles. Walter H. King, direc teur van het Parkeer- bureau van Los Ange les, is enthousiast. „Ze zijn goedkoop en bui tengewoon duurzaam en zij kunnen van de ene plaats naar de an dere worden verhuisd, zodat een stad het maximale nut heeft van zijn belegging". Sommige architecten en stedebouwkundigen hebben kritiek, omdat de constructies zo lelijk zijn. ROME (KNP) Wanneer er beslissingen genomen moeten wor den op top-niveau dan dient de paus dat pas te doen na het advies te hebben ingewonnen van de bis schoppensynode of van de bis schoppenconferenties. Dit is een van de voorstellen, die in Rome zijn binnengekomen voor het overleg in de bisschoppensyno de, die in Rome op 11 oktober be gint. Voornaamste onderwerp van bespreking op de synode zal de ver houding zijn van paus (en curie) tot de bisschoppenconferenties en om gekeerd. Het gaat erom de bestaan de praktijk van het kerkbestuur, ge baseerd op het dogma der pauselij ke onfeilbaarheid van het eerste Vaticaans concilie, aan de collegia- liteitserkenning van het tweede Va ticaans concilie aan te passen. Dit zal grote consequenties kunnen heb ben voor het praktisch functioneren van de H. Stoel, met name ook van de Romeinse curie, en voor de po sitie der bisschoppen en bisschop penconferenties. Het voorstel om de bisschoppen conferenties respectievelijk de bis schoppensynode aldus rechtstreeks te betrekken in de totstandko ming van belangrijke beslissingen is door talrijke episcopaten gedaan, namelijk Nederland, Duitsland, Bel gië, Oostenrijk, Scandinavië, Ver. Staten, Panama, Frankrijk, China, Australië, Ceylon, Spanje, Zambia, Puerto Rico, Angola, Engeland, Op per Volta, Nigeria, Chili, Joegosla vië, Zwitserland, Philippijnen, India Nieuw-Zeeland en van de eilanden in de Stille Oceaan. Hieronder enkele van de belang rijkste voorstellen van het wereld episcopaat. Daarachter het aantal bisschoppenconferenties, dat het voorstel gedaan heeft. De H. Stoel moet door goede in formatie de bisschoppenconferen ties op de hoogte stellen van docu menten en decreten over levensvra gen van de gehele kerk, voordat ze van kracht worden (19). Het wordt wenselijk geacht, dat de paus zich laat vertegenwoordigen bij de vergaderingen der bisschop penconferenties of daarmee voort durend contact onderhoudt (8). De bisschoppensynode dient in de toekomst vaak tot een gewone of buitengewone zitting te worden bijeengeroepen (11). Aan de vergaderingen der syno de dienen deskundigen en theologen te kunnen deelnemen, die op hun beurt de gehele kerk vertegenwoor digen (6). Er moeten supra-nationale, con tinentale, regionale bisschoppencon ferenties' voor eenzelfde taalgebied worden opgericht, wier werkterrein en gezag duidelijk omschreven moe ten worden (18). De synode moet de aard en het machtsbereik der Romeinse curie in de samenwerking tussen bisschop penconferenties en paus duidelijk vastleggen (8 bisschoppenconferen ties). De synode dient de hervorming en internationalisering der Romein se curie en de samenwerking bin nen de curie te bespreken (4). Het priesterprobleem dient te worden onderzocht, met name voor wat betreft de priesteropleiding, roeping, tucht, celibaat en laicise- ring (7). De synode moet zich bezighou den met huwelijksvraagstukken als dispensatie, het gemengde huwelijk, de competentie der bisschoppencon ferentie en van de plaatselijke bis schop, teneinde uniform optreden mogeiijk te maken (10). het eerst in haar 21-jarig be staan heeft het centrale comité van de Wereldraad van Kerken zich in een „pastoraal" schrijven tot de meer dan 200 protestantse en ortho doxe leden-kerken gewend. De grote afstand tussen kerkelijke toporganen en de plaatselijke gemeente én liet besef, dat het er in de dorpen en ste den op aan komt, hebben mede aan leiding gegeven toi dezo aan duide lijkheid niets te wensen overlatende brief. Daarbij moet dan meteen opge merkt worden, dat het zo schrikba rend slecht geïnformeerd zijn van de lokale gemeente volledig voor reke ning komt van de redacties van kerk en parochiebladen. De kans hun lezers op te voeden tot een (wereld)-ruim geloofsdenken wordt tot op heden ge mist. Enkele bekende landelijke bla den vormen hier de bekende uitzonde ring. Hoevelen of liever hoe weinigen de brief van de wereldraad onder ogen zullen krijgen in ons zo zelf ingenomen landje is helaas geen moei lijk te beantwoorden vraag. Een con clusie, waarvan wij overigens blijven hopen dat ze voorbarig en onjuist zal blijken. Want naast een duidelijke motivering voor het zo uitgebreide sociale actie-programma van de ge zamenlijke kerken, een heldere ana lyse van de huidige geloofscrisis, op gave van redenen voor de toch nog zo trage oecumenische ontwikkelin gen, worden aan de plaatselijke ker ken een achttal indringende adviezen gegeven, welke van een op de prak tijk gerichte visie getuigen. „Andere wereld, zelfde mensen" is het thema van de 48e Algemene Missiekalender voor 1970. Het thema wordt uitgewerkt in korte teksten, waarin commentaar wordt geleverd op een twintigtal kleurenfoto's, ver deeld over twaalf maandbladen. De foto's zijn gemaakt in Afrikaanse en Aziatische landen, alsook in Neder land. Hier boven een afbeelding van de voorplaat. In deze kalender heeft men iets willen laten zien van het vooroordeel dat zo gemakkelijk ontstaat als an ders gecultureerde volkeren elkaar beoordelen op verschillen in gedra gingen en gewoonten en in het bij zonder op verschillen in uiterlijk heden. De culturen en daardoor de uit drukkingsvormen en omstandighe den mogen van elkaar verschillen, aldus het betoog in deze kalender in wezen gaat het om mensen met dezelfde verlangens, dezelfde problemen en dezelfde behoeften. Daarom worden een mini-gerokt huisvrouwtje, winkelend in een su permarkt ergens in Nederland, en een statige Afrikaanse vis kopend op een strandmarkt, naast elkaar gezet; wordt de vraag gesteld of een was serette hygiënischer is dan het was sen in de beek; verschijnt een „pof fertjes bakkende" vrouw in Opper Volta ten tonele die even bezorgd is over de toekomst van haar kinderen als wij over die van ons kroost. Zo leidt de kalender tot de conclusie, dat „het andere" lang niet zo anders en zo „gek" is als men op het eerste gezicht zou denken. De Nederlandse bisschoppen heb ben in hun voorstellen o.m. erop gewezen, dat het gezag van de paus steviger zal worden, wanneer hij voldoende geadviseerd wordt, niet alleen door de Romeinse curie maar ook door het bisschoppencollege. De pluraliteit in de kerk is wezenlijk voor de volle ontplooiing van het eigen karakter der plaatselijke kerk- Er moeten middelen en wegen ge vonden worden opdat het bisschop pencollege voor de publicatie van documenten zoals b.v. encyclieken geraadpleegd kan worden. De Romeinse curie dient niets te beslissen voordat de plaatselijke bisschoppen geïnformeerd zijn. De plaatselijke hiërarchie dient uitge nodigd te worden naor Rome te ko men, wanneer de curie belangrijke zaken betreffende de betrokken kerkprovincie behandelt. Orden en congregaties dienen meer in staat te worden gesteld tot experimente ren, zij het natuurlijk steeds in over leg met het hogere gezag. De Nederlandse bisschoppen vin den ook, dat het centraal gezag in de kerk een belangrijke rol kan spe len in de toenadering van elkaar strijdige theologische stromingen; opdat de tegenstellingen niet door willekeurige interventies of beslis singen verder verscherpt worden. Tenslotte zou de dialoog tussen bisschoppen en paus broederlijker kunnen zijn, wanneer er niet zo'n groot bestuursapparaat was van cu rie en nuntii. en administratieve zaken, kortom voor het „management" van de kerk achtten zij een synode wel een geschikt orgaan. Maar niet voor het spreken en handelen in grote vraag stukken, zools b.v. oorlog en vrede, ontwikkelingssamenwerking, socia le en economische gerechtigheid. Daarover kunnen alleen gespeciali seerde deskundigen goed oordelen. „Synoodkreet" wil naast de synode een aparte structuur, waarin deze deskundigen zeggenschap hebben, zodat er doordacht gesproken en af fectief gehandeld kon worden. Concrete kritiek hadden de jonge ren op de komende kerkbouwactie van de gereformeerde kerken. Zij wilden mensen, die hier niet aan mee willen doen de mogelijkheid bieden een bijdrage te geven voor een ander doel. Ook dienden zij een voorstel in voor een synodale aanbe veling van de rietsuikeractie, die zo betoogden zij een stuk onrecht in de wereldhandel zichtbaar maokt. Op het punt van de ontwikkelings samenwerking namen de woord voerders van „Synoodkreet", vre desberaad en vrouwenbond een eensgezind standpunt in. Teveel wordt gedacht, dat het om het ge- van van geld. Maar er moet een mentaliteitsverandering komen. De kerkleden moeten begrijpen, dat weliswaar allerlei nood bestreden moet worden, maar dat het in de eerste plaats gaat tegen het onrecht woardoor de nood wordt veroorzaakt Het mislukken van de wereldhandels conferentie is erger dan het misluk ken van tien collectes, zo stelde men. Vanuit het Gereformeerd Vredes beraad werd (door dr. O. Jager) ge- LtINTEREN De nieuwe generale synode van de gereformeerde kerken is begonnen met een duidelijk streven naar openheid voor de inspraak van kritische groeperingen uit de kerk. Reeds in de eerste zittingsweek luisterde de synode een volle dag naar vertegenwoordigers van de actiegroep „Synood kreet", het Gereformeerd Vredesberaad en de Gereformeerde Vrouwenbond. In hun kritiek stelden de jongeren van „Synoodkreet" als kernpunt de plaats en de taak van de kerk in de samenleving aan de orde. Voor organisatorische, financiële pleit voor een initiatief tot eenzijdige ontwapening. Dit kan weliswaar na delen hebben, maar deze nadelen wegen niet op tegein de gevaren van de huidige wedloop in de nucleaire bewapening. Tegen hen die stellen, dat nucleair wapenbezit de veilig heid bevordert, omdat de andere partij er zich door bedreigt voelt en dus geen oorlog zal beginnen, zei dr. Jager dat ook het dreigen met nucleair geweld verkeerd is. Im mers in een nucleaire oorlog zal on vermijdelijk onschuldig bloed vergo ten worden en dat verbiedt de bij bel. Op diverse punten kregen de criti ci meteen instemmende reacties van synodeleden en deputaten met name op het punt van de ont wikkelingssamenwerking. Tegen spraak lokte b.v. het Vredesberaad uit op het punt van de ontwapening. En daarmee kwam reeds bij deze eerste ontmoeting met de „pressie groepen" een levendig gesprek op gang, hoewel de synode er in eerste instantie van uitgegaan was alleen maar te „horen". Praeses dr. P. G. Kunst zei aan het eind, dat het gesprokene onge twijfeld van invloed zal zijn op de synodale discussies en dat men graag verder zal willen overleggen. Hoe dat moet, is een volgende vraag. (De jongeren van „Synoodkreet" hebben zojuist een pocket uitgege ven onder de naam „Synoodkreet, vragen met voorrang", waarin zij hun kritiek en voorstellen uiteenzet ten. Een zeer interessant boekje voor ieder die vandaag christen wil zijn. Uitgegeven door „In den To ren", Baarn, een Anthos-boek). J. L. (~YOK het eenrichtingsverkeer van kerkelijke brieven wordt in onze tijd doorbroken. Niet alleen verma nende en onderwijzende epistels van de top aan het kerkvolk maar in toe nemende mate ook appellerende brie ven in omgekeer de richting. Een verheugend ver schijnsel. Zo prOt." schreven een de- zer dagen een honderd (prot— r.k.) kerkelijk ge mengd verloofden en gehuwden een brief aan de Paus en de kerken in Nederland. Concreet vragen zij om het bevorderen van de volwaardige erkenning van oecumenische huwe lijksdiensten, oog te hebben voor het discriminerende in de r.k. dispensatie regeling, geen opvoedingsvoorwaar- den te verbinden aan huwelijk en doopdiensten, meer aandacht te ge ven aan het gemengde huwelijk in de catechese en intenser te zoeken naar mogelijkheden van een gezamenlijk pastoraat van de kerken. De urgentie van deze zaken wordt onderstreept met de vermelding, dat in vele stre ken van ons land de helft van de jon geren een gemengde verkering heeft. Het komt ons voor, dat de toekomst van de kerk en van het geloof van de betrokkenen in hoge mate zal afhan gen van het antwoord, dat in de prak tijk gegeven zal worden. Het is op zichzelf boeiend te constateren, dat de liefde een nagel aan de kerkelijke kist begint te worden. pOLITIEK en kerk moeten nog al tijd volgens de mening van velen streng gescheiden blijven. Sterk met het hedendaagse gebeuren geënga geerde predikers worden telkenmale gekapitteld om hun teveel aan po litiek in de preek. Daarmee wordt o.i. de profetische opdracht van de kerk tekort gedaan. In onze tijd immers kan die niet anders dan in een poli tieke context vervuld worden. Ten minste als het de christenen met hun bijbel werkelijk om het heil voor de ze wereld gaat. Op dat punt moeten we hen toch op z'n minst serieus ne men. Een goed voorbeeld van profe tisch spreken en vermaan achten wij de krachtige brief welke o.a. kard. Alfrink, bisschop Ernst en ds. Lands man met een aantal vooraanstaande Nederlanders schreven aan onze re gering om duidelijke stappen te ne men ter leniging en oplossing van het Biafraprobleem. Nederland kan daar wat aan doen. Al was het maar hel steunen van Italië in haar poging hel conflict voor de V.N. te brengen en ïri het protesteren tegen de wapenleve- ranties bij het met ons zo nauw ver- bonden Engeland. Zo'n brief verdien! de mentale steun van op z'n minst alle Nederlanders, die zich christen noemen. (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11