•WERKER SISTENT 'ringen winter '69 '70 EGTUIGERFABRIEK "FOKKER" 55 - TEL 01850-37744 >duktieleider >-32459 ïn PLANNING is plaats voor een iing op H.T.S.-niveau bij het opstellen van de diverse et signaleren en rapporteren erstanden enz. n h,un brieven zenden aan of en bij: A 113 DE STEM VAN VRIJDAG 99 AUGUSTUS 1969 VAN MINI TOT MAXI istrie in het zuiden des lands ng inwerkperiode worden belast dingen. Kennis van de hout- idzakelijk, wel U.T S.niveau. organisatorische en leiding- r orde. en een leeftijd van 25-40 jaar i goed gehonoreerde functie. an een recente pasfoto wor- 149 bureau van dit blad- (Gedeponeerde modellen namaak verboden) UNGARO Bloemenblad-oog make-up verbor- V1 ®chter de lange klep van de Liif w'tte Poloblouse met rib- ikraag en een tailleur uit room- v unSe wolstof, waarop kenmer- bruin ^^"briegsel uit donker- PATOU Ribbelsteek muts en dito trui met m aaSj a°k bij deze ontwerper in erderheid mini-korte modellen. ÏPftelpsk is uit chocola-beige .pikkelde wolstof. Heuplang jasje t sPeciale sluiting, hoog-opgestik- akken, hertsleder ceintuur. GARDIN Korter dan mini zijn de meeste van zijn Ki/i'ie mu^eilen, maar hij va rieert vanaf dat punt tot maxi-maxi en vermengt beide lengtes! Dit na middagjurkje is uit zuivere lakense fuchsia-wolstof. Ronde kraag, geen accent op de boezem, verlengd cor sage, aangezette klokrok en lakle- der ceintuur met siergesp zijn op vallend „Cardin"-kenmerk. RICCI Maxilange jurk, waarbij duidelijk het lengte-verschil met het vorig model te bespeuren valt. Ouderwets aandoend glanzend purperen satijn, versierd met rijen kralen. Muts met kraalborduursel. PATOU Maxi-lang, maar opengeknoopt tot mini-hoogte: zo gebruikt deze cou turier zijn nieuwe mode-lengte! De mantel is uit pruimkleurig gabardi neweefsel, met knopen en ceintuur uit bruin antilopeleder. Lange col- lege-look sjaal en muts uit oker- kleurig los breiwerk. DIOR Ritssluitingen, die zo hoog openge- ritst worden als de mini-denkende, of maxi-dragende dame het roksplit wenst, zijn legio in de Dior-collec- tie. Eén van de voorbeelden: deze maxi-lange jurk uit grijs-wit vis graatweefsel. ST.-LAURENT Degene die de maxi tot een winter modebegrip maakte., met het op vallende battle-dress jacket-ensem ble. Maxi-lange naar de zijkant overslaande wikkelrok, jasje met opgestikte klepzakken, tailleband, openliggend kraagje. Uit zwart-wit tweed. Bij de maxi-lengte: pensio naatschoenen met hogere hakken. En soms.een hoed in plaats van een breiwerk muts. ST.-LAURENT Niet zoveel pantalons deze winter als men aanvankelijk meende, maar hun aanta] is voldoende om een heel leger volgelingen te kunnen voorzien. Vooral rae: tunieken bo ven de pantalon, die mini-lang of maxi kunnen zijn en die aanstonds de elegantie in de hand werken. Een van St.-Laurents typische modellen. CARDIN Zeer sprekend voorbeeld van de mini-maximode, waarvan de meeste collecties dankbaar gebruik maak ten om géén richting aan te geven! Mind-minirokjes op donkere of lich te ,,eolle-au-corps'' breiwerk mo dellen werden gedragen onder maxi-lange maar middenvoor hoog- gespleten maxi-jassen. DIOR India-invloed, duidelijk merkbaar in deze maxi-lange tunica op pan talon, vervloeide soms in Zigeuner stijl voor hoofdsjaals en andere de tails. Het tuniek-hemd en de pan talon van zéér sobere stijl zijn licht- bruin-grège ruitbedrukking, wol stof. Zijden franje-sjaal, die tevens als hoofdbedekking dient. DIOR Ook mini-kort bij deze couturier, niet alleen voor dag maar ook voor cocktailkledij. Ultralichte wolstof werd gebruikt voor dit fijne jurkje, waarvan de plooitjes op dijhoogte openspringen in een dansend jurk- deel. COURRèGES Mocassinlaarsjes, gebreide kouse broek, collant, alles-uit-één-deel, gebreide of gehaakte mutsen en sjaals ook en voo.a bij deze cou turier. En ïltra-korte mode. Beleg sels in leder, vinyl, geplastificeerd katoen of bont.op wit, zwart, bruin of kleurig wolweefsel Zwari op zwart voor dit uniek-mooie pak je. (Van onze mode-redactie) PARIJS - Onbeslist heid, evolutie, vrijheid: al deze woorden worden ge bruikt om de lijn aan te geven - of het gemis ervan - bij de nieuwe winterse mode. Wie een definitief antwoord verwachtte van de couturiers op de vraag ,wat zullen we deze win ter dragen?" valt bedro gen uit. De mode gééft "een antwoord. Ze kan het niet eens. Ze heeft, zou ik zo zeggen, groeikoorts. Ergens zoeken de coutu riers naar een oplossing om hun fenomeen „haute cou ture" onder te brengen en te verzoenen met de nieuwe strekking en de wensen van het meer uitgebreide publiek, dat van de mode kan genie ten omdat de sociale toestan den zich wijzigen. Een publiek, dat pasklare mo dellen, konfectie en boutique kan aanschaffen maar geen „haute couture" en dat toch „hoge mode" wenst te volgen. Om een overeenkomst tot stand te brengen tussen deze afdelingn zullen nog wel en kele seizoenen moeten voor bijgaan. En intussen wensen, kunnen of durven de meeste couturiers niet meer een heersende modelijn te decre teren. Ze blijven onbeslist, knip pen hier een millimetr af, doen er daar dertig centime ter bii en laten de uitersten over elkaar schuiven. Wie mini wenst kan zich laten bevriezen of het jurkje als uitsluitende versiering dra- pen boven een warmgebrei- de „colle-au-corps" of body- bandschoen; wie maxi wenst kan zich daaronder verber gen en de „onbeslisten" doen als de couturiers en dra gen mini onder maxi: een voudiger kan het niet! Ergens zijn er echter algeme ne richtlijnen, die door alle couturiers (ongeveer) wor den aangegeven en die door iedereen kunnen worden na gevolgd: zij vormen de eerste brug tussen haute couture en pasklare kledij. Anderzijds zijn er tegenstel lingen. die juist schuilen in het verschil: kortlang. Wie het kort ziet geeft de voor keur aan lichte, jeugdige to nen, laaggehakte schoenen, ho"e soenele laarzen, ruime rokken, bolero's of heuplan ge jasjes. Langgerokten schijnen zich lichtelijk te willen verschui len achter gedempte kleu ren, amper verwijdende rok ken, aanleunende jasjes, schoenen met iets hogere hakken en dan nog eerder van het pensionaatstype dan fantasie-sportief. Kleuren: tot de gedempte be horen pruimkleur, wijnmoer, robijn, fuchsia, roestkleur, di verse wijnkleuren en ook het ouderwetse rozenhout. Na tuurlijk zijn er nog vanille, p^epe. beige, kemelkleur, kof- fie-en-melk, bruin en choco lade. Er zijn enkele groene tinten als smaragd en jade of flesgroen, terwijl diverse sa menstellingen het uitstekend doen Heel opvallend worden violet, okergeel, abrikoos, hel rood en rose. Wit en zwart bh'iven in. Even algemeen als de mo de ziin de weefsels: nieuwe t-veeds die extra licht zijn en r1 a R creweven, cheviots die m*s naar de mannelijke weef sels overgaan en vooral ge bruikt worden voor lange mantels en pantalon-ensem bles: flanel en wolfluweel zijn er ook, evenals de meer ge klede wolkripverwerkingen. Niet te vergeten jersey in allerlei vezels, glanzend sa- th'n en even glanzend maar meer modern vinyl, gelakt katoen, gplastificeerde jer- "ev e.a. "/at zult u dan dragen ko- nende winter? Uit de duizen den modellen kunnen we véén bepaalde lijn of style- ring naar voren brengen, die voor iedereen geschikt is. U-mlf bent degene, die deze "inter beslist wat en hoe de rieuwe mode zal worden ge- ■'-aPen. ,Tiui, maxi, of maxi-over-mi- ni.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11