•WERKER
SISTENT
'ringen
winter
'69 '70
EGTUIGERFABRIEK "FOKKER"
55 - TEL 01850-37744
>duktieleider
>-32459
ïn
PLANNING is plaats voor een
iing op H.T.S.-niveau
bij het opstellen van de diverse
et signaleren en rapporteren
erstanden enz.
n h,un brieven zenden aan of
en bij:
A 113
DE STEM VAN VRIJDAG 99 AUGUSTUS 1969
VAN MINI TOT MAXI
istrie in het zuiden des lands
ng
inwerkperiode worden belast
dingen. Kennis van de hout-
idzakelijk, wel U.T S.niveau.
organisatorische en leiding-
r orde.
en een leeftijd van 25-40 jaar
i goed gehonoreerde functie.
an een recente pasfoto wor-
149 bureau van dit blad-
(Gedeponeerde modellen namaak verboden)
UNGARO
Bloemenblad-oog make-up verbor-
V1 ®chter de lange klep van de
Liif w'tte Poloblouse met rib-
ikraag en een tailleur uit room-
v unSe wolstof, waarop kenmer-
bruin ^^"briegsel uit donker-
PATOU
Ribbelsteek muts en dito trui met
m aaSj a°k bij deze ontwerper in
erderheid mini-korte modellen.
ÏPftelpsk is uit chocola-beige
.pikkelde wolstof. Heuplang jasje
t sPeciale sluiting, hoog-opgestik-
akken, hertsleder ceintuur.
GARDIN
Korter dan mini zijn de meeste van
zijn Ki/i'ie mu^eilen, maar hij va
rieert vanaf dat punt tot maxi-maxi
en vermengt beide lengtes! Dit na
middagjurkje is uit zuivere lakense
fuchsia-wolstof. Ronde kraag, geen
accent op de boezem, verlengd cor
sage, aangezette klokrok en lakle-
der ceintuur met siergesp zijn op
vallend „Cardin"-kenmerk.
RICCI
Maxilange jurk, waarbij duidelijk
het lengte-verschil met het vorig
model te bespeuren valt. Ouderwets
aandoend glanzend purperen satijn,
versierd met rijen kralen. Muts met
kraalborduursel.
PATOU
Maxi-lang, maar opengeknoopt tot
mini-hoogte: zo gebruikt deze cou
turier zijn nieuwe mode-lengte! De
mantel is uit pruimkleurig gabardi
neweefsel, met knopen en ceintuur
uit bruin antilopeleder. Lange col-
lege-look sjaal en muts uit oker-
kleurig los breiwerk.
DIOR
Ritssluitingen, die zo hoog openge-
ritst worden als de mini-denkende,
of maxi-dragende dame het roksplit
wenst, zijn legio in de Dior-collec-
tie. Eén van de voorbeelden: deze
maxi-lange jurk uit grijs-wit vis
graatweefsel.
ST.-LAURENT
Degene die de maxi tot een winter
modebegrip maakte., met het op
vallende battle-dress jacket-ensem
ble. Maxi-lange naar de zijkant
overslaande wikkelrok, jasje met
opgestikte klepzakken, tailleband,
openliggend kraagje. Uit zwart-wit
tweed. Bij de maxi-lengte: pensio
naatschoenen met hogere hakken.
En soms.een hoed in plaats van
een breiwerk muts.
ST.-LAURENT
Niet zoveel pantalons deze winter
als men aanvankelijk meende, maar
hun aanta] is voldoende om een
heel leger volgelingen te kunnen
voorzien. Vooral rae: tunieken bo
ven de pantalon, die mini-lang of
maxi kunnen zijn en die aanstonds
de elegantie in de hand werken. Een
van St.-Laurents typische modellen.
CARDIN
Zeer sprekend voorbeeld van de
mini-maximode, waarvan de meeste
collecties dankbaar gebruik maak
ten om géén richting aan te geven!
Mind-minirokjes op donkere of lich
te ,,eolle-au-corps'' breiwerk mo
dellen werden gedragen onder
maxi-lange maar middenvoor hoog-
gespleten maxi-jassen.
DIOR
India-invloed, duidelijk merkbaar
in deze maxi-lange tunica op pan
talon, vervloeide soms in Zigeuner
stijl voor hoofdsjaals en andere de
tails. Het tuniek-hemd en de pan
talon van zéér sobere stijl zijn licht-
bruin-grège ruitbedrukking, wol
stof. Zijden franje-sjaal, die tevens
als hoofdbedekking dient.
DIOR
Ook mini-kort bij deze couturier,
niet alleen voor dag maar ook voor
cocktailkledij. Ultralichte wolstof
werd gebruikt voor dit fijne jurkje,
waarvan de plooitjes op dijhoogte
openspringen in een dansend jurk-
deel.
COURRèGES
Mocassinlaarsjes, gebreide kouse
broek, collant, alles-uit-één-deel,
gebreide of gehaakte mutsen en
sjaals ook en voo.a bij deze cou
turier. En ïltra-korte mode. Beleg
sels in leder, vinyl, geplastificeerd
katoen of bont.op wit, zwart,
bruin of kleurig wolweefsel Zwari
op zwart voor dit uniek-mooie pak
je.
(Van onze mode-redactie)
PARIJS - Onbeslist
heid, evolutie, vrijheid: al
deze woorden worden ge
bruikt om de lijn aan te
geven - of het gemis ervan
- bij de nieuwe winterse
mode. Wie een definitief
antwoord verwachtte van
de couturiers op de vraag
,wat zullen we deze win
ter dragen?" valt bedro
gen uit. De mode gééft
"een antwoord. Ze kan het
niet eens. Ze heeft, zou ik
zo zeggen, groeikoorts.
Ergens zoeken de coutu
riers naar een oplossing om
hun fenomeen „haute cou
ture" onder te brengen en te
verzoenen met de nieuwe
strekking en de wensen van
het meer uitgebreide publiek,
dat van de mode kan genie
ten omdat de sociale toestan
den zich wijzigen.
Een publiek, dat pasklare mo
dellen, konfectie en boutique
kan aanschaffen maar geen
„haute couture" en dat toch
„hoge mode" wenst te volgen.
Om een overeenkomst tot
stand te brengen tussen deze
afdelingn zullen nog wel en
kele seizoenen moeten voor
bijgaan. En intussen wensen,
kunnen of durven de meeste
couturiers niet meer een
heersende modelijn te decre
teren.
Ze blijven onbeslist, knip
pen hier een millimetr af,
doen er daar dertig centime
ter bii en laten de uitersten
over elkaar schuiven. Wie
mini wenst kan zich laten
bevriezen of het jurkje als
uitsluitende versiering dra-
pen boven een warmgebrei-
de „colle-au-corps" of body-
bandschoen; wie maxi wenst
kan zich daaronder verber
gen en de „onbeslisten" doen
als de couturiers en dra
gen mini onder maxi: een
voudiger kan het niet!
Ergens zijn er echter algeme
ne richtlijnen, die door alle
couturiers (ongeveer) wor
den aangegeven en die door
iedereen kunnen worden na
gevolgd: zij vormen de eerste
brug tussen haute couture en
pasklare kledij.
Anderzijds zijn er tegenstel
lingen. die juist schuilen in
het verschil: kortlang. Wie
het kort ziet geeft de voor
keur aan lichte, jeugdige to
nen, laaggehakte schoenen,
ho"e soenele laarzen, ruime
rokken, bolero's of heuplan
ge jasjes.
Langgerokten schijnen zich
lichtelijk te willen verschui
len achter gedempte kleu
ren, amper verwijdende rok
ken, aanleunende jasjes,
schoenen met iets hogere
hakken en dan nog eerder
van het pensionaatstype dan
fantasie-sportief.
Kleuren: tot de gedempte be
horen pruimkleur, wijnmoer,
robijn, fuchsia, roestkleur, di
verse wijnkleuren en ook het
ouderwetse rozenhout. Na
tuurlijk zijn er nog vanille,
p^epe. beige, kemelkleur, kof-
fie-en-melk, bruin en choco
lade. Er zijn enkele groene
tinten als smaragd en jade of
flesgroen, terwijl diverse sa
menstellingen het uitstekend
doen Heel opvallend worden
violet, okergeel, abrikoos, hel
rood en rose. Wit en zwart
bh'iven in.
Even algemeen als de mo
de ziin de weefsels: nieuwe
t-veeds die extra licht zijn en
r1 a R creweven, cheviots die
m*s naar de mannelijke weef
sels overgaan en vooral ge
bruikt worden voor lange
mantels en pantalon-ensem
bles: flanel en wolfluweel zijn
er ook, evenals de meer ge
klede wolkripverwerkingen.
Niet te vergeten jersey in
allerlei vezels, glanzend sa-
th'n en even glanzend maar
meer modern vinyl, gelakt
katoen, gplastificeerde jer-
"ev e.a.
"/at zult u dan dragen ko-
nende winter? Uit de duizen
den modellen kunnen we
véén bepaalde lijn of style-
ring naar voren brengen, die
voor iedereen geschikt is.
U-mlf bent degene, die deze
"inter beslist wat en hoe de
rieuwe mode zal worden ge-
■'-aPen.
,Tiui, maxi, of maxi-over-mi-
ni.