Jubileum ,Zirkusprinzessiri
Een nieuwe wind waait door
de Royal Shakespeare Co.
cuÊina
Kijk naar
tussen haakjes
Geen verdere expositie van
„kinetische objectenshow*'
Première van
Jleiiitj e -film
^root succes
Nappie
Grote Iroer
Cursus
Pruik
VIJFENTWINTIG JAAR HOOFDSTAD OPERETTE
CONAMUS-CONCERT
VANUIT HAARLEM
28-jarige artistiek leider jnaaktShakespeare eigentijds
't keukencentrum
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND l>
Luister naar
DÊ STEM VAN DONDERDAG 28 AUGUSTUS 1969
17
(ADVERTENTIE)
(Van onze kunstredactie)
DEN HAAG De 27 kunstenaars die werk hebben geëxposeerd op de
tot 25 augustus in het Frans Halsmuseum in Haarlem te bezichtigen „kineti
sche objectenshow", hebben in een brief aan minister Klompé van CRM
laten weten dat zij hun werk niet in Schiedam, Groningen en Enschede zul
len tentoonstellen, nu de minister afwijzend heeft beschikt op een verzoek
van de kunstenaars om een „bruikleen vergoeding". De exposanten, onder
wie Woody van Amen, Livinus van der Bundt, Ray Staakman en Wim
Schippers zouden volgens de plannen de rond 75 kinetische objecten, die
sinds 28 juni in Haarlem staan opgesteld, van 6 september tot 6 oktober
tonen in het stedelijk museum in Schiedam, van 18 oktober tot 24 november
in het Groninger museum in Groningen en van 20 december tot 26 januari
in het rijksmuseum in Enschede.
De kunstenaars willen de exposi
tie alleen naar Schiedam, Gronin
gen en Enschede laten gaan als ze
een „Bruikleenvergoeding" van het
ministerie van CRM krijgen. Deze
vergoeding is volgens hen nodig
voor een begeleiding van de exposi
tie door henzelf, voor eventuele
reiskosten naar Groningen, Schie
dam of Enschede voorzover dat
voor de tentoonstelling noodzakelijk
zal zijn, alsmede voor opstelling,
onderhoud en reparatie van de ki
netische objecten, die bij bediening
door het publiek nogal eens bescha
digd worden.
Voordat de kinetische objecten
show in Haarlem van start ging,
heeft de adjunct-directeur van het
Frans-Halsmuseum, de heer D.
Schwagermann, de minister al om
een dergelijke "Bruikleenvergoe
ding" voor de exposanten gevraagd,
maar een ontkennend antwoord ge
kregen, aldus de kunstenaars. Zij
hebben daarop zelf een brief ge
schreven, waarin ze een vergoeding
van f 1500,- per man vroegen voor
de totale duur van de tentoonstel
ling in de vier steden. De minister
heeft de kunstenaars laten weten
dat „De middelen ontbreken om
voor deze doeleinden min of meer
belangrijke bedragen beschikbaar
te stellen". De exposanten willen de
„Kinetische objectenshow" nu stop
zetten, tenzij er alsnog een toezeg
ging van de minister zou kunnen
komen.
(Van onze kunst-redactie)
AMSTERDAM De Hoofdstad
Operette, voortzetting van de voor
malige Fritz Hirsch operette, bestaat
let komende seizoen 25 jaar. Reden
inarom de directie de dames Net
ty Hamel en Ruth Aurich de keuze
hebben laten vallen op een feestelijke
operette „die Zirkusprinzessin" van
Emmerich Kalman.
De première is vastgesteld op 5
september 1969 in theater Gooiland
io Hilversum. De gehele tournee om
vat ca. 250 voorstellingen in 110
plaatsen.
De hoofdrol van „Mister X" in die
„Zirkusprinzessin" zal door de Ne
derlander Leo de Beer worden ver
tolkt, die na 22 jaar in het buiten
land te hebben gezongen, voor het
eerst weer in zijn vaderland zal op
treden.
De in Tilburg geboren tenor heeft
deze rol het afgelopen seizoen 315
maal achtereen in Duitsland gezon
gen.
Naast Leo de Beer zijn onder meer
Lizzi Schöffmann, Herman Valsner,
Claire Clairy, Rudi Vögler, Grete
Kieser, Karl Frey en Antoni Wink
gecontracteerd.
De in Rusland geboren danseres
Nina Feist, echtgenote van Leo de
Beer, is aangetrokken voor de cho
reografie.
De regie berust weer bij Walter
Kochner, die reeds zes operettes voor
de Hoofdstad Operette heeft geregis
seerd. Op de foto Leo de Beer en zijn
echtgenote.
Naar schatting heeft de jubilerende
Hoofdstad Operette de afgelopen 24
seizoenen ruim 4 miljoen bezoekers
getrokken.
Het gezelschap is nog nooit voor
een subsidieregeling in aanmerking
gekomen. De Hoofdstad Operette
hoopt, dat hier binnenkort verande
ring in komt.
(Van onze r.t.v.-redactie)
MüNCHEN Een grote politie
macht is dinsdag in München op de
heen geweest om een enthousiaste
menigte in toom te houden in ver
band met de première van een lange
kleurenfilm met Heintje in de hoofd
rol. Bij deze première was Heintje
in eigen persoon aanwezig. Hij zong
na afloop enkele liedjes en werd be
loond met een langdurig applaus.
In de film is Heintje een wees, die
uiteindelijk twee goede ouders krijgt,
allerlei gevaren en wederwaardighe
den het hoofd biedt en daar tussen
door zijn liedjes ten beste geeft.
(Van onze RTV-redactie)
HAARLEM Vandaag wordt in
«t concertgebouw te Haarlem een
concert gegeven ter gelegenheid van
bet tienjarig bestaan van de stich-
"ng „Conamus". Een gedeelte hier
van zal door de NCRV vanaf 20.20
uur rechtstreeks worden uitgezon
den. „Hier en nu" begint hierdoor
om 21.00 uur. De stichting „Cona-
uus" voluit comité voor Neder
landse amusementsmuziek werd
jn 1960 in het leven geroepen door
bet bureau voor muziek-auteurs
recht.
Het jubileumconcert dat wordt
!S'en .t'00r Noordhollands
thilharmonisch orkest o.l.v. Henri
jbends bevat uiteraard alleen wer
ken van Nederlandse componisten
HET GOKCENTRUM LAS VEGAS
zal de volgende maand in het teken
van de familie Sinatra staan.
Dochter Nancy (28) zal vanaf vrij
dag in het internationaal hotel op
treden. Het zal haar debuut in nacht
clubs zijn.
Frank jr. (24) heeft een engage
ment vanaf de volgende donderdag
in het Frontier hotel van Howard
Hughes.
De patriarch van de familie, die nu
53 is, is vanaf 19 september de atarac
tic in het Caesar's palace.
DE TOLLENS-PRIJS is voor 1969
toegekend aan F.C. Terborgh, pseu
doniem van de Nederlandse ex-di-
plomaat dr. R. Flaes; vooral be
kend geworden door zijn werken
„Het gezicht van Penafiel" en „De
meester van de Leartes". De Tol
lens-prijs werd in 1903 ingesteld.
DE ZANGERES ARETHA
FRANKLIN heeft op doktersbevel
haar persoonlijke optreden en con
certen voor de rest van dit jaar af
gezegd, zo heeft een woordvoerder
dinsdag meegedeeld. De woordvoer
der zei dat de 27-jarige Aretha
Franklin, die dikwijls "The queen
of soul" wordt genoemd, zich heeft
overwerkt. In één maand gaf zij
tien tot twaalf concerten en trad
bovendien nog op voor de televisie.
FLIPPER, de ster van het dolfina
rium van Miami, komt de oktober
feesten in München opluisteren.
De dolfijn wordt op zijn goodwill-
reis naar het bierfestival vergezeld
door de burgemeester van Miami,
Stephen Clark en diens echtgenote.
JUDY GARLAND, die op 22 juni
stierf, had een schuld van één mil
joen dollar, aldus heeft haar echt
genoot Mickey Deans dinsdag tegen
over de Daily Express verklaard. De
helft daarvan zou belastingschuld
aan de Amerikaanse fiscus zijn.
(Van onze kunstredacteur)
STRATFORD-TJPON-AVON Trevor Nunn is een broos, bleek
manspersoon met een bedrieglijk voorkomen, een Dzjengisj-Khan-
snor en nonchalante kleding. Hij zou zonder meer in de entourage
van swinging londen passn.
In werkelijkheid is hij verantwoordelijk voor hetgeen gebeurt met onge
veer vier en een half miljoen Amerikaanse dollars per jaar, als de nieuwe
artistieke leider van die beroemde toneelinstelling De Royal Shakespear
Company (RSC).
Nunn is op 28-jarige leeftijd be-
noem^i ais jongste leider, die er ooit
is geweest en hij demonstreert dit
seizoen het publiek van de RSC hoe
de werken van de grootste zoon van
deze handelstad op de hoogte van
onze tijd kunnen worden gebracht,
indrukwekkend en toepasselijk kun
nen blijven.
„Ik voel me niet erg jong", zegt
hij. „De vergoddelijking van de
jeugd is voor mij een verontrustend
verschijnsel. Het is verontrustend,
te leven in een wereld waarin het
voor de premier van meer belang is
met de Beatles te worden gefotogra
feerd dan andersom en ik geloof dat
het binnen een paar jaar nog veel
erger zal worden".
Voor dit eerste jaar van zijn lei
derschap laat Nunn zien wat hij van
plan is geleidelijk „ik betwijfel,
dat ik ooit een plotselinge verande
ring zal aankondigen" te doen.
Hij doet dit met 'n buitengewoon in
teressant mengsel van stukken van
Shakespeare, die zelden zijn opge
voerd en van enkele andere toneel
schrijvers.
Uit de werken van de dichter zijn
afkomstig: „Pericles", „The win
ter's tale", „The merry wives of
Windsor", een samenvatting van de
Henry-stukken, „When thou art
king". Later in het seizoen komen
„Twelfth night" en „Henry VIII".
„Niemand gelooft nog. dat de la
tere stukken van Shakespeare het
werk zijn van een vermoeide geest
of een genie, dat seniel is gewor
den", zegt Nunn van de selectie,
„maar het blijft een feit, dat ze zel
den worden opgevoerd".
Het accent bij de opvoering van
verscheidene wijkte opzettelijk af
van de traditie. De kostumering is
gemoderniseerd, de wijze van acte
ren een fijn gepolijste synthese van
gestyliseerd ritueel en moderne
ritmiek.
„De stukken hebben in verschil
lende jaren verschillende betekenis
sen", zegt de nieuwe directeur.
„Het is onmogelijk ze maar altijd te
blijven opvoeren zoals in het verle
den, omdat de toepasselijkheid ver
andert met ons gevoel voor mense
lijke waarden, onze morele instelling
In een tijd van cynisme is hoop iets
sentimenteels, in een hoopvolle tijd
komt cynisme neer op immorali
teit".
Bij het repeteren probeert Nunn
altijd een „gevaarselement" in te
vlechten: „Ik wil dat in de produc
tie".
De eerste drie kwartier van een
repetitie kunnen gewijd zijn aan ge
zamenlijke ritmische gymnastiek,
een partij voetbal met een zachte
kinderbal, enkele improvisaties,
charades. „De bedoeling is gedeelte
lijk, dat iedereen zich enorm gek
aanstelt, zodat ze gemakkelijk denk
beelden opperen en aanvaarden. Je
krijgt op die manier een sterk ge
voel van saamhorigheid in een ge
zelschap"
Nunn die zelf toneelspeler is ge
weest, legt grote nadruk op metho
den voor ontwikkelen van soepelheid.
Sinds hij de leiding heeft overgeno
men van Peter Hall, die acht jaar
directeur van de RSC is geweest,
heeft Nunn de contracten van de ac
teurs verkort van drie tot twee jaar
en de normale omvang van het ge
zelschap teruggebracht van 50 tot
35 personen.
„Ik geloof in moeilijkheden, in ze
kere beperkingen met betrekking tot
het werk", merkt hij op. „Ik ben
van gevoelen, dat, indien men over
een onuitputtelijke voorraad geld en
acteurs beschikt, het resultaat wel
eens niet zo goed kan zijn".
Volgens Nunn's redenering bete
kent vermindering van het aantal
acteurs meer rollen per speler, die
daardoor wordt beschermd tegen
„uitersten van naturalistische
schijnwerkelijkheid". De voor ..Peri
cles" en „The winter's tale" toege
paste methode van het laten spelen
van meer dan een rol heeft de toe
schouwers ook interessante karak
terparallellen ter overweging gebo
den.
Behalve te Stratford werkt de
RSC in het 1.000 zitplaatsen tellende
Aldwych-theater in Londen, waar
Shakespeare het toneel deelt met
Pinter, Kopit en andere modernen
en Nunn ziet met het volstrekte zelf
vertrouwen, dat elke uiting van
hem kenmerkt, uit naar het verwer
ven van een schouwburg met 300
zitplaatsen in de metropolis voor an
der werk.
„Dat zal ons grotere vrijheid ge
ven met betrekking tot de moderne
stukken, die wij opvoeren, omdat we
ons dan geen zorgen behoeven te
maken over de commerciële noodza
kelijkheid, een groot theater te vul
len. een noodzakelijkheid, die nu
niet precies de beste voorwaarde is
voor het opvoeren van sommige van
de moderne werken".
„In de loop der jaren heeft de
RSC voortdurend moeten afzien van
het doen van dingen die het gezel
schap gaarne zou hebben gedaan,
maar waarvan het wist, dat ze het
niet konden bolwerken in het Ald
wych-theater. Er zijn stukken ge
noeg".
Het regime Nunn werkt anders
dan in de jaren van Hall werd ge
werkt. Destijds berustte de artistie
ke zowel als de zakelijke leiding bij
één man. Thans behandelt Derek
Hornby de administratieve aangele
genheden.
„Tenslotte rust natuurlijk toch alle
verantwoordelijkheid op mij", zei
Nunn, terwijl hij het omvangrijke
werkprogramma voor een dag be
keek.
De jaarlijkse subsidie ad 480.000
dollar van de British Arts Coun
cil beloopt ongeveer een tiende
van het totale budget.
Nunn, die vrijgezel is, speelt in
vrije ogenblikken gitaar en dat
doet hij volgens eigen zeggen
„prachtig".
(ADVERTENTIE)
De keuken in landhuisstijl
Baronielaan 59
Breda
NOS
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
NCRV
19.07 HAAL JE KIJKGELD TERUG
19.25 ANTONIO DANST
NOS
20.00 JOURNAAL
NCRV
20.20 HIER EN NU
Hier en Nu brengt een door de
Chinese Volksrepubliek ge
maakte documentaire: „De
a-nti-Chines-e gruwelen van de
nieuwe Tsaren"
20.45 JUBILEUMCONCERT
CONAMUS
21.25 ALS ANDEREN NAAR DE
MAAN GAAN.
Cinema verité-d-ocumentaire
22.05 OP CORTE AFSTAND
Jules de Corte en Gerard Cox
zingen nieuwe en oud-ere
liedjes
NOS
22.30 TWEEDE JOURNAAL
22.35 SLUITING
NOS
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
TROS
19.30 COHEN KELLY
In deze aflevering „De Israëli
sche Schone"
NOS
20.00 JOURNAAL
TROS
20.20 TRIO ALLEGRO
20.35 DE KAMPIOENEN (kleur)
21.25 ONTDEK DE STER
Finale van een jong talenten-
festival in het CTV-Gebouw in
Zierikzee
NOS
22.00 TWEEDE JOURNAAL
22.05 SLUITING
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 DE VLIEGENDE MANNEN
VAN PAPANTLA
19.25 FILMPJE
19.30 DORIS DAY SHOW
20.00 NIEUWS
20.25 WIJ, HEREN VAN ZICHEM
21.05 JERRY LEWIS FESTIVAL
22.50 PREMIèRE
De nieuwste films
33.20 NIEUWS
18.35 NIEUWS
18.40 JEUDI-JEUX
18.55 UN JOUR COMME LES
AUTRES
19.25 TARTINE
19.30 ALLo POLICE
20.00 JOURNAAL
20.30 LES AMANTS DE TOLèDE,
Film
21.50 LE CARROUSEL AUX
IMAGES
22.35 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 DER FLORENTINER HUT
Duitse speelfilm
21.45 FEESTELIJKE OPENING
VAN DE DUITSE RADIO
TENTOONSTELLING
STUTTGART 1969 (kleur)
Balletavo-nd vain John Crarfko
22.50 JOURNAAL
17.30 NIEUWS
17.35 NEUES VOM FILM
Kino-bummel mit Martin
BüttneT
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 IMMER DIESE ELTERN....
Het geschenk, tv-serie van
Jean Dasque
19.10 OFFLANDS
AUFERSTEHUNG (kleur)
Tv-spel van Zdzislaw
Skowronsiki
19.45 HEUTE
20.15 DER GOLDENE SCHUSS
(kleur) Een internationale
show met Vico Torriani
21.45 BILANZ
Informaties en mendingen uit
het economische leven
22.30 NIEUWS
Donderdag 28 augustus
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 1200 Los-Vast: gevar.
progr. (12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinb.; 12.30 Nws. 12.41 Act.;
12.50 Middagpauzedienst). 14.00 Ste
reo: The Kilima Hawaiians Show:
licht muziekprogr. 14.25 Stereo: Ho
bo, klarinet en piano: mod. muziek
(opn.) 1500 Herv. middagdienst.
NOS: 15.30 Bezigheden: magazine
over liefhebberijen en vrijetijdsbe
steding 16.00 Nws. 16.02 Meer over
minder: progr. met informatie over
mensen en dingen, die minder op de
voorgrond treden 17.30 Toerismo:
toeristische informatie uit binnen-
en buitenland. NCRV: 17.45 Sport-
act. 18.00 Tijd vrij voor muz. in
vrije tijd: koorzang en harmonie-or
kest 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00
Stereo: Dixielandmuz. (gr-) 19.15
Stereo: Muz. van Het Leger des
Heils (gr.) 19.30 Stereo: Concertge
bouworkest: kl. muz. (gr.) 20.00
Raket: gevar. progr. 22.20 Avond-
overdenking 22.30 Nws. 22.40 Mede
delingen 22.45 Stereo: Sterren in
stereo: licht gevar. platenprogr.
23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 12.30 Toppers van toen
(gr.) 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal
13.30 't Muzikantenuur: I. Beiaard
concert; II. Stereo: Viool en piano:
mod. muz. 14.30 't Is historisch,
progr. over geschiedenis en archeo
logie 15.00 Palet: progr. voor de
zieken 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Sca
la: I- Bariton en piano: kl. en mod.
liederen: II. Volksliedjes. 17.00 Tus
sen 10 plus en 20 min: licht gr.muz.
voor de jeugd 17.30 Voor de jeugd
17.55 Meded 18.00 Nws. 18.11 Radio
journaal 18 25 Stereo: Dis-Sonantjes
19.30 Nws. IKOR: 19 35 Kerk veraf
en dichtbij 19.45 Avondgebed.
AVRO: 20.05 Zing met ons mee:
liedjesprogr 20.30 Stereo: Omroep-
ork., groot Omroepkoor en zangso
liste: mod. muz. 21.20 Boter, kaas
en eieren!!, hoorsp. 22.30 Nws. 22.40
Radiojournaal 22.55 Stereo: Kl. en
mod. kamermuz. (gr.) 23.55 - 24.00
Nws.
HILVERSUM III FM EN 240 M
NOS: 12.00 Nws. 12 03 Micro-noti
ties. KRO: 13.00 Nws. 13 03 Act.
14.00 Nws. 14.03 Pop-In: gezellig
aanplaten 15.00 Nws. 15.03 Holster:
pop- en countrymuz- 16.00 Nieuws
16.03 lORRRrrr hitparade 17.00
Nws. 17.02 Act. 17.06 - 18.00 Draai-
j ijofdraaiik: verzoekplatenprogr.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. progr.
(12.40 - 12.48 Weerber., meded. en
SOS-ber. voor schippers) 12-55 Bui
ten!. persoverz. 13.00 Nws., weerbe
richt, meded., dagklapper en SOS-
ber. voor schippers 13.20 Tafelmuz.
14.00 Nws. 14.03 Kamermuz. 15-00
Nws. 15.03 Kl. muz. 16.00 Nieuws en
beursber. 16.09 Hand in hand met
Nederland 17.00 Nws., weerbericht
en jazzmuz 18.00 Nws. 18.28 Paar-
desportuitslagen 18.30 Taalwenken
18-33 Lichte muz. 18.35 Verkeers-
wenken 18.40 Lichte muz. 18.52 Taai-
wenken 18.55 Lichte muz. 19.00
Nws. en weerber. 19.30 Lichte muz.
20.00 Openbaar Kunstbezit 20.10
Boekbespreking 20.25 Lichte muziek
20.30 Hoorspel 21.05 Concert 22.00
Nws., berichten en De Zeven Kun
sten 22.15 Gevar- muz. (23.00 Nws.)
23.40-23.45 Nws.
Vrijdag 29 augustus
HILVERSUM I 402 M
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Badinerie: semi-kl. muz.
(gr.). (7.30 Nws.; 7.32 Act.;_ 7.50
Overweging; 8-00 Nws.) 8.30 Nieuws
8.32 Vakantietips 8.45 Voor de huis
vrouw. (9.00 - 9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw) 9.40 Nieuwe aarde,
godsd. kron. 10.00 Stereo: Aubade:
kl. muz. (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Voor
de zieken 11.55 Meded.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 7.00 Nieuwsberichten NOS.
7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 S Met
frisse moed. 8.00 Nieuwsberichten
NOS. 8.11 AVRO's radiojournaal. 8.20
S Met frisse moed (vervolg). 8.50
Woordelijk. NOS: 9.00 S Berlioz in
woord en muziek, XVI. AVRO: 10.00
Kleutertje luister. 10.10 Arbeidsvita
minen. Om 11.00 Nieuwsberichten.
11.30 Pieter van Veen, blokfluit en
Gerard Dekker, klavecimbel. 11.55
Beursplein 5
HILVERSUM III FM EN 240 M
VARA: 9.00 Nws. 9 02 De Eddy
Becker Show (10.00 Nws.). NOS:
13.08 T.N.T.: muz. v>n één tot twee 11.00 Nws. 11.03 Felix Meurders.
NAPOLEON, wiens 200-ste geboorte
dag in Frankrijk overal op uitbun
dige wijze gevierd wordt, is vorige
week in Ajaccio nog eens door pre-
J®. George Orwell in een boek,
«at iedereen gelezen moet hebben",
alleswetende, allesziende en al-
int^e5e e Grote Broer heeft ge-
oauceerd duikt de vrees voor
mor>ster regelmatig op. Zo was
f- ze week weer professor Frank
den ir van Universiteit van Lon-
Seva ons waarschuwde voor de
ïeve" i^an C0mputers, waarin ge-
tael volk Sen opKeslagen van een
toBr'-'e voor' ze' c'e Professor, dat
O. !C1 met een ruim geweten toe-
ril 1 zuike computers krijgen. „Ik
de cq 00n a's ik er aan denk wat
kunno mjl ^rgdi-ike computers had
sanmwl- n' zeker wanneer je in
mee neemt de efficiëntie waar
dei- uitroeiingswerk al zon-
omputer konden doen",
kent ?™fe®sor heeft gelijk, al bete
niet dat we maar meteen
de computers moeten vernietigen.
Het is inderdaad om van wakker te
liggen, dat een Griekse junta, een
Mao Tse Toeng, een Husak, een do-
miné Paisley, een Max Lewin of een
Adolf von Thadden over een derge
lijke geperfectioneerde administra
tie zou beschikken. Er zijn trouwens
nog wel meer namen te verzinnen
voor dat rijtje.
We zouden het zelfs niet prettig
vinden als een door-en-door nette
man als Piet de Jong over zo'n com
puter zou kunnen beschikken. De ge
legenheid maakt de dief, nietwaar,
of, zoals professor George zegt, „in
de toekomst zou elke regering met
behulp van de in dergelijke data
banks opgeslagen gegevens over kun
nen gaan tot het voeren van een
steeds totalitairder bewind".
Geen computer-verbinding, dus,
maar wel even opletten,
sident Pompidou grote lof toege
zwaaid voor alles wat hij voor Frank
rijk en niet te vergeten voor
de gehele wereld gedaan heeft. Nu
verschijnen er dagelijks boeken en
artikelen over Napoleon en zijn leven.
Ook in Engeland, waar men een wel
haast niet te geloven interesse toont
in de geschiedenis van de kleine kor
poraal die grote keizer werd.
Het is niet bekend welk historisch
werk Pompidou heeft geraadpleegd,
toen hij daar op Corsica een uitvoe
rig résumé gaf van de carrière van
Napoleon.
We kunnen wel aannemen, dat dat
zeker geen Engels werk is geweset.
Bijvoorbeeld dat, waarin voortdu
rend de nadruk gelegd wordt op het
feit, dat Napoleon zeker in Engeland
zou zijn grootgebracht, als zijn vader
maar geluisterd had naar de raad
van de Corsieaanse patriot Paoli en
naar Engeland geëmigreerd was.
Nee. Ponpon legde in Ajaccio dui
delijk de nadruk op Napoleons grote
streven naar eenheid en verzoening
in de wereld en voegde daaraan toe
Nap gezellig tliuis: pet aan de kap
stok en de laarzen lekker uit. Dat
hij verder alles aan heeft, tot de
eremetaaltjes toe, is voor Grote Man
nen heel normaal. Zonder al die spul
letjes zijn het namelijk gewone man
netjes. en dat mag niet
(met stemverheffing) dat „Frankrijk
sinds de tijd van Napoleon nimmer,
maar dan ook nimmer, berust heeft
in middelmatigheid en steeds beant
woord heeft aan de „roep om eer".
Alleen een Fransman weet hoe je
bij speeches van dit soort een correc
te, geloofwaardige uitdrukking op je
gezicht kunt toveren, maar Pompidou
was in Ajaccio in goed gezelschap:
Napoleon zelf was ook een meester in
wat de wijsgeer Plato eens noemde
„de bruikbare mythe".
Zo vertelde de moeder van Napo
leon dat de latere keizer in alle haast
geboren was op een met tegels be
legde salonvloer. In Napoleons her
inneringen op St. Helena worder de
tegels „een heerlijk wollen tapijt, dat
prachtig gedecoreerd was met af
beeldingen van Caesar. Alexander de
Grote en de helden uit de Ilias".
Nou ja, je kunt nooit te vroeg be
ginnen mensen van de goede soort te
ontmoeten.
paren een eind op weg te helpen is
een „School voor Verloofden" opge
richt, waar stelletjes voor ongeveer
20 gulden een maand samen onder
richt krijgen in diverse vakken die
hen later van nut kunnen zijn.
De onderwezen vakken zijn: Liefde
en sexualiteit (hoofdvak); samen wo
nen en leven, huwelijksproblemen
(sic), gezondheid, kinderen, kortom
alles wat een jong echtpaar „be
hoort" te weten.
Is na een maand de cursus afgelo
pen en heeft men met succes een
examen afgelegd, dan krijgen de
jongelui een diploma.
En met dat diploma kun je dan naar
de burgerlijke stand gaan.
De eerste cursus begint vier septem
ber.
Lakens en slopen meebrengen.
VERLOOFDE paren moeten nog een
heleboel leren alvorens in het hu
welijksbootje te stappen. Volmaakte
echtgenoot of echtgenote word je
zomaar niet. En misschien word je
het wel nooit.
In Boedapest heeft men daar be
grip voor. Om de jonge trouwlustige
om er kaler uit te zien, heeft men in
Amerika ontdekt.
Bob Woodford, een 31-jarige weten
schapsman met lang haar tot op zijn
schouders, heeft er een speciale zaak
voor opgezet. Op een zekere dag
kwam hij tot de ontdekking dat zijn
lange haar hem moeilijkheden ver
schafte. Niet bij het ontwikkelen van
wetenschappelijke instrumenten,
maar wel bij de verkoop ervan.
Hij vond er wat op. Hij kocht een da
mespruik. liep er mee naar een he
renkapper en liet de pruik in een
kort mannenmode] knippen. De eerst
volgende keer dat hij weer eens op
zakenbezoek moest, zette hij het ge
val op en verborg er zijn eigen haar
dos onder. Vanaf dat moment liep
zijn omzet met sprongen omhoog.
Hierdoor gesterkt, begon hij met wat
meer Druiken te kopen en te bewer
ken. De „nette" kapsels vlogen de
deur uit.
Woodford: .Geen haar op mijn hoofd
die er aan dacht dat kort haar zo'n
succes kon hebben".
PRUIKEN zijn in de eerste plaats
bedoeld om kale mensen weer het
nodige zelfvertrouwen terug te ge
ven. Verder zijn er natuurlijk ook
kunsthaardossen om er anders, mooi
er, lelijker, rossiger of zwarter uit
te zien. Dat je ze ook kan gebruiken
Redactie: Kees Bastianen
Bijdragen: Wim Koek
Pierre Petit
Ton in 't Veld