Jubileum ,Zirkusprinzessiri Een nieuwe wind waait door de Royal Shakespeare Co. cuÊina Kijk naar tussen haakjes Geen verdere expositie van „kinetische objectenshow*' Première van Jleiiitj e -film ^root succes Nappie Grote Iroer Cursus Pruik VIJFENTWINTIG JAAR HOOFDSTAD OPERETTE CONAMUS-CONCERT VANUIT HAARLEM 28-jarige artistiek leider jnaaktShakespeare eigentijds 't keukencentrum NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND l> Luister naar DÊ STEM VAN DONDERDAG 28 AUGUSTUS 1969 17 (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) DEN HAAG De 27 kunstenaars die werk hebben geëxposeerd op de tot 25 augustus in het Frans Halsmuseum in Haarlem te bezichtigen „kineti sche objectenshow", hebben in een brief aan minister Klompé van CRM laten weten dat zij hun werk niet in Schiedam, Groningen en Enschede zul len tentoonstellen, nu de minister afwijzend heeft beschikt op een verzoek van de kunstenaars om een „bruikleen vergoeding". De exposanten, onder wie Woody van Amen, Livinus van der Bundt, Ray Staakman en Wim Schippers zouden volgens de plannen de rond 75 kinetische objecten, die sinds 28 juni in Haarlem staan opgesteld, van 6 september tot 6 oktober tonen in het stedelijk museum in Schiedam, van 18 oktober tot 24 november in het Groninger museum in Groningen en van 20 december tot 26 januari in het rijksmuseum in Enschede. De kunstenaars willen de exposi tie alleen naar Schiedam, Gronin gen en Enschede laten gaan als ze een „Bruikleenvergoeding" van het ministerie van CRM krijgen. Deze vergoeding is volgens hen nodig voor een begeleiding van de exposi tie door henzelf, voor eventuele reiskosten naar Groningen, Schie dam of Enschede voorzover dat voor de tentoonstelling noodzakelijk zal zijn, alsmede voor opstelling, onderhoud en reparatie van de ki netische objecten, die bij bediening door het publiek nogal eens bescha digd worden. Voordat de kinetische objecten show in Haarlem van start ging, heeft de adjunct-directeur van het Frans-Halsmuseum, de heer D. Schwagermann, de minister al om een dergelijke "Bruikleenvergoe ding" voor de exposanten gevraagd, maar een ontkennend antwoord ge kregen, aldus de kunstenaars. Zij hebben daarop zelf een brief ge schreven, waarin ze een vergoeding van f 1500,- per man vroegen voor de totale duur van de tentoonstel ling in de vier steden. De minister heeft de kunstenaars laten weten dat „De middelen ontbreken om voor deze doeleinden min of meer belangrijke bedragen beschikbaar te stellen". De exposanten willen de „Kinetische objectenshow" nu stop zetten, tenzij er alsnog een toezeg ging van de minister zou kunnen komen. (Van onze kunst-redactie) AMSTERDAM De Hoofdstad Operette, voortzetting van de voor malige Fritz Hirsch operette, bestaat let komende seizoen 25 jaar. Reden inarom de directie de dames Net ty Hamel en Ruth Aurich de keuze hebben laten vallen op een feestelijke operette „die Zirkusprinzessin" van Emmerich Kalman. De première is vastgesteld op 5 september 1969 in theater Gooiland io Hilversum. De gehele tournee om vat ca. 250 voorstellingen in 110 plaatsen. De hoofdrol van „Mister X" in die „Zirkusprinzessin" zal door de Ne derlander Leo de Beer worden ver tolkt, die na 22 jaar in het buiten land te hebben gezongen, voor het eerst weer in zijn vaderland zal op treden. De in Tilburg geboren tenor heeft deze rol het afgelopen seizoen 315 maal achtereen in Duitsland gezon gen. Naast Leo de Beer zijn onder meer Lizzi Schöffmann, Herman Valsner, Claire Clairy, Rudi Vögler, Grete Kieser, Karl Frey en Antoni Wink gecontracteerd. De in Rusland geboren danseres Nina Feist, echtgenote van Leo de Beer, is aangetrokken voor de cho reografie. De regie berust weer bij Walter Kochner, die reeds zes operettes voor de Hoofdstad Operette heeft geregis seerd. Op de foto Leo de Beer en zijn echtgenote. Naar schatting heeft de jubilerende Hoofdstad Operette de afgelopen 24 seizoenen ruim 4 miljoen bezoekers getrokken. Het gezelschap is nog nooit voor een subsidieregeling in aanmerking gekomen. De Hoofdstad Operette hoopt, dat hier binnenkort verande ring in komt. (Van onze r.t.v.-redactie) MüNCHEN Een grote politie macht is dinsdag in München op de heen geweest om een enthousiaste menigte in toom te houden in ver band met de première van een lange kleurenfilm met Heintje in de hoofd rol. Bij deze première was Heintje in eigen persoon aanwezig. Hij zong na afloop enkele liedjes en werd be loond met een langdurig applaus. In de film is Heintje een wees, die uiteindelijk twee goede ouders krijgt, allerlei gevaren en wederwaardighe den het hoofd biedt en daar tussen door zijn liedjes ten beste geeft. (Van onze RTV-redactie) HAARLEM Vandaag wordt in «t concertgebouw te Haarlem een concert gegeven ter gelegenheid van bet tienjarig bestaan van de stich- "ng „Conamus". Een gedeelte hier van zal door de NCRV vanaf 20.20 uur rechtstreeks worden uitgezon den. „Hier en nu" begint hierdoor om 21.00 uur. De stichting „Cona- uus" voluit comité voor Neder landse amusementsmuziek werd jn 1960 in het leven geroepen door bet bureau voor muziek-auteurs recht. Het jubileumconcert dat wordt !S'en .t'00r Noordhollands thilharmonisch orkest o.l.v. Henri jbends bevat uiteraard alleen wer ken van Nederlandse componisten HET GOKCENTRUM LAS VEGAS zal de volgende maand in het teken van de familie Sinatra staan. Dochter Nancy (28) zal vanaf vrij dag in het internationaal hotel op treden. Het zal haar debuut in nacht clubs zijn. Frank jr. (24) heeft een engage ment vanaf de volgende donderdag in het Frontier hotel van Howard Hughes. De patriarch van de familie, die nu 53 is, is vanaf 19 september de atarac tic in het Caesar's palace. DE TOLLENS-PRIJS is voor 1969 toegekend aan F.C. Terborgh, pseu doniem van de Nederlandse ex-di- plomaat dr. R. Flaes; vooral be kend geworden door zijn werken „Het gezicht van Penafiel" en „De meester van de Leartes". De Tol lens-prijs werd in 1903 ingesteld. DE ZANGERES ARETHA FRANKLIN heeft op doktersbevel haar persoonlijke optreden en con certen voor de rest van dit jaar af gezegd, zo heeft een woordvoerder dinsdag meegedeeld. De woordvoer der zei dat de 27-jarige Aretha Franklin, die dikwijls "The queen of soul" wordt genoemd, zich heeft overwerkt. In één maand gaf zij tien tot twaalf concerten en trad bovendien nog op voor de televisie. FLIPPER, de ster van het dolfina rium van Miami, komt de oktober feesten in München opluisteren. De dolfijn wordt op zijn goodwill- reis naar het bierfestival vergezeld door de burgemeester van Miami, Stephen Clark en diens echtgenote. JUDY GARLAND, die op 22 juni stierf, had een schuld van één mil joen dollar, aldus heeft haar echt genoot Mickey Deans dinsdag tegen over de Daily Express verklaard. De helft daarvan zou belastingschuld aan de Amerikaanse fiscus zijn. (Van onze kunstredacteur) STRATFORD-TJPON-AVON Trevor Nunn is een broos, bleek manspersoon met een bedrieglijk voorkomen, een Dzjengisj-Khan- snor en nonchalante kleding. Hij zou zonder meer in de entourage van swinging londen passn. In werkelijkheid is hij verantwoordelijk voor hetgeen gebeurt met onge veer vier en een half miljoen Amerikaanse dollars per jaar, als de nieuwe artistieke leider van die beroemde toneelinstelling De Royal Shakespear Company (RSC). Nunn is op 28-jarige leeftijd be- noem^i ais jongste leider, die er ooit is geweest en hij demonstreert dit seizoen het publiek van de RSC hoe de werken van de grootste zoon van deze handelstad op de hoogte van onze tijd kunnen worden gebracht, indrukwekkend en toepasselijk kun nen blijven. „Ik voel me niet erg jong", zegt hij. „De vergoddelijking van de jeugd is voor mij een verontrustend verschijnsel. Het is verontrustend, te leven in een wereld waarin het voor de premier van meer belang is met de Beatles te worden gefotogra feerd dan andersom en ik geloof dat het binnen een paar jaar nog veel erger zal worden". Voor dit eerste jaar van zijn lei derschap laat Nunn zien wat hij van plan is geleidelijk „ik betwijfel, dat ik ooit een plotselinge verande ring zal aankondigen" te doen. Hij doet dit met 'n buitengewoon in teressant mengsel van stukken van Shakespeare, die zelden zijn opge voerd en van enkele andere toneel schrijvers. Uit de werken van de dichter zijn afkomstig: „Pericles", „The win ter's tale", „The merry wives of Windsor", een samenvatting van de Henry-stukken, „When thou art king". Later in het seizoen komen „Twelfth night" en „Henry VIII". „Niemand gelooft nog. dat de la tere stukken van Shakespeare het werk zijn van een vermoeide geest of een genie, dat seniel is gewor den", zegt Nunn van de selectie, „maar het blijft een feit, dat ze zel den worden opgevoerd". Het accent bij de opvoering van verscheidene wijkte opzettelijk af van de traditie. De kostumering is gemoderniseerd, de wijze van acte ren een fijn gepolijste synthese van gestyliseerd ritueel en moderne ritmiek. „De stukken hebben in verschil lende jaren verschillende betekenis sen", zegt de nieuwe directeur. „Het is onmogelijk ze maar altijd te blijven opvoeren zoals in het verle den, omdat de toepasselijkheid ver andert met ons gevoel voor mense lijke waarden, onze morele instelling In een tijd van cynisme is hoop iets sentimenteels, in een hoopvolle tijd komt cynisme neer op immorali teit". Bij het repeteren probeert Nunn altijd een „gevaarselement" in te vlechten: „Ik wil dat in de produc tie". De eerste drie kwartier van een repetitie kunnen gewijd zijn aan ge zamenlijke ritmische gymnastiek, een partij voetbal met een zachte kinderbal, enkele improvisaties, charades. „De bedoeling is gedeelte lijk, dat iedereen zich enorm gek aanstelt, zodat ze gemakkelijk denk beelden opperen en aanvaarden. Je krijgt op die manier een sterk ge voel van saamhorigheid in een ge zelschap" Nunn die zelf toneelspeler is ge weest, legt grote nadruk op metho den voor ontwikkelen van soepelheid. Sinds hij de leiding heeft overgeno men van Peter Hall, die acht jaar directeur van de RSC is geweest, heeft Nunn de contracten van de ac teurs verkort van drie tot twee jaar en de normale omvang van het ge zelschap teruggebracht van 50 tot 35 personen. „Ik geloof in moeilijkheden, in ze kere beperkingen met betrekking tot het werk", merkt hij op. „Ik ben van gevoelen, dat, indien men over een onuitputtelijke voorraad geld en acteurs beschikt, het resultaat wel eens niet zo goed kan zijn". Volgens Nunn's redenering bete kent vermindering van het aantal acteurs meer rollen per speler, die daardoor wordt beschermd tegen „uitersten van naturalistische schijnwerkelijkheid". De voor ..Peri cles" en „The winter's tale" toege paste methode van het laten spelen van meer dan een rol heeft de toe schouwers ook interessante karak terparallellen ter overweging gebo den. Behalve te Stratford werkt de RSC in het 1.000 zitplaatsen tellende Aldwych-theater in Londen, waar Shakespeare het toneel deelt met Pinter, Kopit en andere modernen en Nunn ziet met het volstrekte zelf vertrouwen, dat elke uiting van hem kenmerkt, uit naar het verwer ven van een schouwburg met 300 zitplaatsen in de metropolis voor an der werk. „Dat zal ons grotere vrijheid ge ven met betrekking tot de moderne stukken, die wij opvoeren, omdat we ons dan geen zorgen behoeven te maken over de commerciële noodza kelijkheid, een groot theater te vul len. een noodzakelijkheid, die nu niet precies de beste voorwaarde is voor het opvoeren van sommige van de moderne werken". „In de loop der jaren heeft de RSC voortdurend moeten afzien van het doen van dingen die het gezel schap gaarne zou hebben gedaan, maar waarvan het wist, dat ze het niet konden bolwerken in het Ald wych-theater. Er zijn stukken ge noeg". Het regime Nunn werkt anders dan in de jaren van Hall werd ge werkt. Destijds berustte de artistie ke zowel als de zakelijke leiding bij één man. Thans behandelt Derek Hornby de administratieve aangele genheden. „Tenslotte rust natuurlijk toch alle verantwoordelijkheid op mij", zei Nunn, terwijl hij het omvangrijke werkprogramma voor een dag be keek. De jaarlijkse subsidie ad 480.000 dollar van de British Arts Coun cil beloopt ongeveer een tiende van het totale budget. Nunn, die vrijgezel is, speelt in vrije ogenblikken gitaar en dat doet hij volgens eigen zeggen „prachtig". (ADVERTENTIE) De keuken in landhuisstijl Baronielaan 59 Breda NOS 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL NCRV 19.07 HAAL JE KIJKGELD TERUG 19.25 ANTONIO DANST NOS 20.00 JOURNAAL NCRV 20.20 HIER EN NU Hier en Nu brengt een door de Chinese Volksrepubliek ge maakte documentaire: „De a-nti-Chines-e gruwelen van de nieuwe Tsaren" 20.45 JUBILEUMCONCERT CONAMUS 21.25 ALS ANDEREN NAAR DE MAAN GAAN. Cinema verité-d-ocumentaire 22.05 OP CORTE AFSTAND Jules de Corte en Gerard Cox zingen nieuwe en oud-ere liedjes NOS 22.30 TWEEDE JOURNAAL 22.35 SLUITING NOS 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA TROS 19.30 COHEN KELLY In deze aflevering „De Israëli sche Schone" NOS 20.00 JOURNAAL TROS 20.20 TRIO ALLEGRO 20.35 DE KAMPIOENEN (kleur) 21.25 ONTDEK DE STER Finale van een jong talenten- festival in het CTV-Gebouw in Zierikzee NOS 22.00 TWEEDE JOURNAAL 22.05 SLUITING 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 DE VLIEGENDE MANNEN VAN PAPANTLA 19.25 FILMPJE 19.30 DORIS DAY SHOW 20.00 NIEUWS 20.25 WIJ, HEREN VAN ZICHEM 21.05 JERRY LEWIS FESTIVAL 22.50 PREMIèRE De nieuwste films 33.20 NIEUWS 18.35 NIEUWS 18.40 JEUDI-JEUX 18.55 UN JOUR COMME LES AUTRES 19.25 TARTINE 19.30 ALLo POLICE 20.00 JOURNAAL 20.30 LES AMANTS DE TOLèDE, Film 21.50 LE CARROUSEL AUX IMAGES 22.35 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 DER FLORENTINER HUT Duitse speelfilm 21.45 FEESTELIJKE OPENING VAN DE DUITSE RADIO TENTOONSTELLING STUTTGART 1969 (kleur) Balletavo-nd vain John Crarfko 22.50 JOURNAAL 17.30 NIEUWS 17.35 NEUES VOM FILM Kino-bummel mit Martin BüttneT 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 IMMER DIESE ELTERN.... Het geschenk, tv-serie van Jean Dasque 19.10 OFFLANDS AUFERSTEHUNG (kleur) Tv-spel van Zdzislaw Skowronsiki 19.45 HEUTE 20.15 DER GOLDENE SCHUSS (kleur) Een internationale show met Vico Torriani 21.45 BILANZ Informaties en mendingen uit het economische leven 22.30 NIEUWS Donderdag 28 augustus HILVERSUM I 402 M NCRV: 1200 Los-Vast: gevar. progr. (12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws. 12.41 Act.; 12.50 Middagpauzedienst). 14.00 Ste reo: The Kilima Hawaiians Show: licht muziekprogr. 14.25 Stereo: Ho bo, klarinet en piano: mod. muziek (opn.) 1500 Herv. middagdienst. NOS: 15.30 Bezigheden: magazine over liefhebberijen en vrijetijdsbe steding 16.00 Nws. 16.02 Meer over minder: progr. met informatie over mensen en dingen, die minder op de voorgrond treden 17.30 Toerismo: toeristische informatie uit binnen- en buitenland. NCRV: 17.45 Sport- act. 18.00 Tijd vrij voor muz. in vrije tijd: koorzang en harmonie-or kest 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Stereo: Dixielandmuz. (gr-) 19.15 Stereo: Muz. van Het Leger des Heils (gr.) 19.30 Stereo: Concertge bouworkest: kl. muz. (gr.) 20.00 Raket: gevar. progr. 22.20 Avond- overdenking 22.30 Nws. 22.40 Mede delingen 22.45 Stereo: Sterren in stereo: licht gevar. platenprogr. 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M AVRO: 12.30 Toppers van toen (gr.) 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal 13.30 't Muzikantenuur: I. Beiaard concert; II. Stereo: Viool en piano: mod. muz. 14.30 't Is historisch, progr. over geschiedenis en archeo logie 15.00 Palet: progr. voor de zieken 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Sca la: I- Bariton en piano: kl. en mod. liederen: II. Volksliedjes. 17.00 Tus sen 10 plus en 20 min: licht gr.muz. voor de jeugd 17.30 Voor de jeugd 17.55 Meded 18.00 Nws. 18.11 Radio journaal 18 25 Stereo: Dis-Sonantjes 19.30 Nws. IKOR: 19 35 Kerk veraf en dichtbij 19.45 Avondgebed. AVRO: 20.05 Zing met ons mee: liedjesprogr 20.30 Stereo: Omroep- ork., groot Omroepkoor en zangso liste: mod. muz. 21.20 Boter, kaas en eieren!!, hoorsp. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal 22.55 Stereo: Kl. en mod. kamermuz. (gr.) 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM III FM EN 240 M NOS: 12.00 Nws. 12 03 Micro-noti ties. KRO: 13.00 Nws. 13 03 Act. 14.00 Nws. 14.03 Pop-In: gezellig aanplaten 15.00 Nws. 15.03 Holster: pop- en countrymuz- 16.00 Nieuws 16.03 lORRRrrr hitparade 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.06 - 18.00 Draai- j ijofdraaiik: verzoekplatenprogr. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. progr. (12.40 - 12.48 Weerber., meded. en SOS-ber. voor schippers) 12-55 Bui ten!. persoverz. 13.00 Nws., weerbe richt, meded., dagklapper en SOS- ber. voor schippers 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Kamermuz. 15-00 Nws. 15.03 Kl. muz. 16.00 Nieuws en beursber. 16.09 Hand in hand met Nederland 17.00 Nws., weerbericht en jazzmuz 18.00 Nws. 18.28 Paar- desportuitslagen 18.30 Taalwenken 18-33 Lichte muz. 18.35 Verkeers- wenken 18.40 Lichte muz. 18.52 Taai- wenken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. en weerber. 19.30 Lichte muz. 20.00 Openbaar Kunstbezit 20.10 Boekbespreking 20.25 Lichte muziek 20.30 Hoorspel 21.05 Concert 22.00 Nws., berichten en De Zeven Kun sten 22.15 Gevar- muz. (23.00 Nws.) 23.40-23.45 Nws. Vrijdag 29 augustus HILVERSUM I 402 M KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Badinerie: semi-kl. muz. (gr.). (7.30 Nws.; 7.32 Act.;_ 7.50 Overweging; 8-00 Nws.) 8.30 Nieuws 8.32 Vakantietips 8.45 Voor de huis vrouw. (9.00 - 9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.40 Nieuwe aarde, godsd. kron. 10.00 Stereo: Aubade: kl. muz. (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken 11.55 Meded. HILVERSUM II 298 M AVRO: 7.00 Nieuwsberichten NOS. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 S Met frisse moed. 8.00 Nieuwsberichten NOS. 8.11 AVRO's radiojournaal. 8.20 S Met frisse moed (vervolg). 8.50 Woordelijk. NOS: 9.00 S Berlioz in woord en muziek, XVI. AVRO: 10.00 Kleutertje luister. 10.10 Arbeidsvita minen. Om 11.00 Nieuwsberichten. 11.30 Pieter van Veen, blokfluit en Gerard Dekker, klavecimbel. 11.55 Beursplein 5 HILVERSUM III FM EN 240 M VARA: 9.00 Nws. 9 02 De Eddy Becker Show (10.00 Nws.). NOS: 13.08 T.N.T.: muz. v>n één tot twee 11.00 Nws. 11.03 Felix Meurders. NAPOLEON, wiens 200-ste geboorte dag in Frankrijk overal op uitbun dige wijze gevierd wordt, is vorige week in Ajaccio nog eens door pre- J®. George Orwell in een boek, «at iedereen gelezen moet hebben", alleswetende, allesziende en al- int^e5e e Grote Broer heeft ge- oauceerd duikt de vrees voor mor>ster regelmatig op. Zo was f- ze week weer professor Frank den ir van Universiteit van Lon- Seva ons waarschuwde voor de ïeve" i^an C0mputers, waarin ge- tael volk Sen opKeslagen van een toBr'-'e voor' ze' c'e Professor, dat O. !C1 met een ruim geweten toe- ril 1 zuike computers krijgen. „Ik de cq 00n a's ik er aan denk wat kunno mjl ^rgdi-ike computers had sanmwl- n' zeker wanneer je in mee neemt de efficiëntie waar dei- uitroeiingswerk al zon- omputer konden doen", kent ?™fe®sor heeft gelijk, al bete niet dat we maar meteen de computers moeten vernietigen. Het is inderdaad om van wakker te liggen, dat een Griekse junta, een Mao Tse Toeng, een Husak, een do- miné Paisley, een Max Lewin of een Adolf von Thadden over een derge lijke geperfectioneerde administra tie zou beschikken. Er zijn trouwens nog wel meer namen te verzinnen voor dat rijtje. We zouden het zelfs niet prettig vinden als een door-en-door nette man als Piet de Jong over zo'n com puter zou kunnen beschikken. De ge legenheid maakt de dief, nietwaar, of, zoals professor George zegt, „in de toekomst zou elke regering met behulp van de in dergelijke data banks opgeslagen gegevens over kun nen gaan tot het voeren van een steeds totalitairder bewind". Geen computer-verbinding, dus, maar wel even opletten, sident Pompidou grote lof toege zwaaid voor alles wat hij voor Frank rijk en niet te vergeten voor de gehele wereld gedaan heeft. Nu verschijnen er dagelijks boeken en artikelen over Napoleon en zijn leven. Ook in Engeland, waar men een wel haast niet te geloven interesse toont in de geschiedenis van de kleine kor poraal die grote keizer werd. Het is niet bekend welk historisch werk Pompidou heeft geraadpleegd, toen hij daar op Corsica een uitvoe rig résumé gaf van de carrière van Napoleon. We kunnen wel aannemen, dat dat zeker geen Engels werk is geweset. Bijvoorbeeld dat, waarin voortdu rend de nadruk gelegd wordt op het feit, dat Napoleon zeker in Engeland zou zijn grootgebracht, als zijn vader maar geluisterd had naar de raad van de Corsieaanse patriot Paoli en naar Engeland geëmigreerd was. Nee. Ponpon legde in Ajaccio dui delijk de nadruk op Napoleons grote streven naar eenheid en verzoening in de wereld en voegde daaraan toe Nap gezellig tliuis: pet aan de kap stok en de laarzen lekker uit. Dat hij verder alles aan heeft, tot de eremetaaltjes toe, is voor Grote Man nen heel normaal. Zonder al die spul letjes zijn het namelijk gewone man netjes. en dat mag niet (met stemverheffing) dat „Frankrijk sinds de tijd van Napoleon nimmer, maar dan ook nimmer, berust heeft in middelmatigheid en steeds beant woord heeft aan de „roep om eer". Alleen een Fransman weet hoe je bij speeches van dit soort een correc te, geloofwaardige uitdrukking op je gezicht kunt toveren, maar Pompidou was in Ajaccio in goed gezelschap: Napoleon zelf was ook een meester in wat de wijsgeer Plato eens noemde „de bruikbare mythe". Zo vertelde de moeder van Napo leon dat de latere keizer in alle haast geboren was op een met tegels be legde salonvloer. In Napoleons her inneringen op St. Helena worder de tegels „een heerlijk wollen tapijt, dat prachtig gedecoreerd was met af beeldingen van Caesar. Alexander de Grote en de helden uit de Ilias". Nou ja, je kunt nooit te vroeg be ginnen mensen van de goede soort te ontmoeten. paren een eind op weg te helpen is een „School voor Verloofden" opge richt, waar stelletjes voor ongeveer 20 gulden een maand samen onder richt krijgen in diverse vakken die hen later van nut kunnen zijn. De onderwezen vakken zijn: Liefde en sexualiteit (hoofdvak); samen wo nen en leven, huwelijksproblemen (sic), gezondheid, kinderen, kortom alles wat een jong echtpaar „be hoort" te weten. Is na een maand de cursus afgelo pen en heeft men met succes een examen afgelegd, dan krijgen de jongelui een diploma. En met dat diploma kun je dan naar de burgerlijke stand gaan. De eerste cursus begint vier septem ber. Lakens en slopen meebrengen. VERLOOFDE paren moeten nog een heleboel leren alvorens in het hu welijksbootje te stappen. Volmaakte echtgenoot of echtgenote word je zomaar niet. En misschien word je het wel nooit. In Boedapest heeft men daar be grip voor. Om de jonge trouwlustige om er kaler uit te zien, heeft men in Amerika ontdekt. Bob Woodford, een 31-jarige weten schapsman met lang haar tot op zijn schouders, heeft er een speciale zaak voor opgezet. Op een zekere dag kwam hij tot de ontdekking dat zijn lange haar hem moeilijkheden ver schafte. Niet bij het ontwikkelen van wetenschappelijke instrumenten, maar wel bij de verkoop ervan. Hij vond er wat op. Hij kocht een da mespruik. liep er mee naar een he renkapper en liet de pruik in een kort mannenmode] knippen. De eerst volgende keer dat hij weer eens op zakenbezoek moest, zette hij het ge val op en verborg er zijn eigen haar dos onder. Vanaf dat moment liep zijn omzet met sprongen omhoog. Hierdoor gesterkt, begon hij met wat meer Druiken te kopen en te bewer ken. De „nette" kapsels vlogen de deur uit. Woodford: .Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht dat kort haar zo'n succes kon hebben". PRUIKEN zijn in de eerste plaats bedoeld om kale mensen weer het nodige zelfvertrouwen terug te ge ven. Verder zijn er natuurlijk ook kunsthaardossen om er anders, mooi er, lelijker, rossiger of zwarter uit te zien. Dat je ze ook kan gebruiken Redactie: Kees Bastianen Bijdragen: Wim Koek Pierre Petit Ton in 't Veld

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 13