Zweden favoriet in ploegentijdrit Brno NEDERLANDSE WEGRENNERS KUNNEN REVANCHE NEMEN Bert Boom (31): de nuchtere wereldkampioen Vulcana gashaarden Profkoers Ossendrecht met sterke deelneming ^HlÜOUT€R^l të „Grand Slam'' binnen bereik Rod Laver limonades Oosterhof bij grote kanshebbers Met ere Achterban Barth zorgde voor stunt WIELERKOERSEN DIT WEEKEINDE DIEET-CHOCOLA Eerste geplaatst voor Forest Hills peIi sfeervol houtvuur volgloed raspaarden... ideale braI1dstof gas. DE STEM VAN VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1969 17 (Van onze speciale verslaggever) BRNO Kansen afwegen bij een wereldkampioenschap op de weg is mogelijk, de vermoedelijke winnaar janivijzen nooit. Bij de ploegentijd rit op de weg van vrijdag ligt dat jnders. De commissarissen van de internationale wielerfederatie geven trouwens ook zelf een aanwijzing in je richting van de te verwachten winnaar door de plaatsing van de ploegen. De sterkste viertallen rij den het laatste en de Zweden, de tivee-voudige wereldkampioenen het allerlaatst. Voor elk van de sterk geachte kwartetten heeft men een rwakkere ploeg geplaatst om het koersbeeld, er wordt met een tus senpauze van drie minuten gestart, jo zuiver mogelijk te houden. Het negental landenteams dat de wedstrijd besluit wordt gevormd door Denemarken, Zuid-Slavië, Ne derland, Hongarije, Italië, Verenigde Staten, Zwitserland. Finland en Zweden. Een volgorde die zonder meer rechtvaardig is, want de Zweedse broers Sture, Gösta, Tomas en Erik Pettersson waren zowel in 1966 als 1967 wereldkampioen, Zwit serland behaalde (met Bürki, Hub- schmid, Adam en Hugentobler) een overwinning in de traditionele tijd rit van Verviers, voor Olympisch kampioen Nederland, dat in Brno de laatste wereldkampioenen Italië in het plaatsingsschema moest laten „voorgaan". Denemarken (Mogens- Freij, Mortensen, Hansen en Lund) heeft zijn hoge plaats zonder twijfel verdiend aan zijn tweede plaats na Zweden in de tijdrit van Lubben, twee dagen na Verviers. waar elf landen met hun sterkste en sommi gen nog met een B-ploeg ook ver schenen. Het traject van de ploegentijdrit loopt van Brno naar Mikulov, dicht bij de Oostenrijkse grens waar na 48 kilometer en 480 meter wordt ge keerd voor de terugweg. De ren ners moeten over flauw geacciden teerd terrein rijden op voornamelijk asfaltwegen. Alleen bij de doorkomst in de dorpjes Modrice, Pohorelice, Musov en in Mikulov zelf wordt de goede bestrating op bepaalde stuk ken afgewisseld door afschuwelijke keien. Met regen zouden daar zeker ook voor Nederland met Den Her tog, ernstige moeilijkheden kunnen opdoemen, vooral omdat de over gang van asfalt naar keien nogal abrupt is. Maar dat probleem telt voor alle ploegen even zwaar al zit er natuur lijk niet in ieder viertal een renner die een ernstig ongeluk heeft gehad als Fedor den Hertog, die daarom bij bepaalde omstandigheden voor zichtiger rijdt. Fedor den Hertog: bang voor glad wegdek. (Van onze speciale verslaggevcers) BRNO De Nederlandse wegrenners krijgen vrijdag en zondag, de dag er tussen strijden de dames de mogelijkheid revanche te nemen voor de teleurstellende prestaties van de baanploeg. Te leurstellend, ondanks het goede begin van Klaas Balk, ondanks de grote triomf van Bert Boom. In weerwil ook van de bronzen me daille van Keetie Hage, want buiten Rusland wordt het dameswiel- rennen slechts door enkelingen, de betrokkenen, als een volwaardige sport gezien. Ben Janbroers ging in Beek bij het Nederlands kampioenschap zege vierend over de finish (foto). De toen behaalde titel geeft hem nu de meeste aanspraken op een plaats in de wegploeg. (Van onze sportredactie) OSSENDRECHT Harm Otten bros zal zondag niet starten in het Profcriterium in Ossendrecht. De wereldkampioen ging aanvankelijk Piet akkoord met het hem aangebo den contract, waardoor de zaak even bleef hangen. De coureur uit Hoogerheide wachtte verdere onder handelingen niet af en zegde toe te rullen deelnemen in een koers in België. Pogingen van zijn ploeglei der Ton Vissers, die momenteel als manager voor hem optreedt, om via de Belgische manager Van Buggen- PPut Ottenbros alsnog in Ossen drecht te krijgen mislukten. De afwezigheid van Ottenbros is wel een tegenvaller voor de organi sators de wereldkampioen had beslist als groot trekpleister gefun geerd maar zeker geen ramp. "et maakt voor de sterkte van het rennersveld namelijk weinig ver schil, want er komen diverse cou reurs, die dezelfde klasse als Otten bros bezitten. De bekendsten van de deelnemers bjn Tour-revelatie Rini Wagtmans, Nederlands kampioen vijftig kilome ter René Pijnen, Leen Poortvliet, •jan Serpenti, Jos van der Vleuten, dan van Katwijk, Henk Nijdam (al len Willem II-Gazelle), die binnen erf zijn carrière beëindigt, Leo ~uyndam, Harry Steevens, Arie den Hartog, Jan Harings, zesde bij het Wereldkampioenschap, Wim Sche- Pers, Gerard Vianen, Cees Zoon ars. Jan Krekels, Leen de Groot, Nederlands sprintkampioen Gerard •foel, nationaal achtervolgingskam- Pioen Gert Bongers, Cor Schuuring 'allen Caballero), Bart Zoet, Matje Gerrits (beiden Batavus)Peter gen Floor Ongenae, Theo Verschue- ren, Julien de Locht, Walter Bouc- quet, Jozef Hazeldonckx, Leo Proost, Rogier Rosiers, Jozef Steegmans, winnaar van de groene trui in de Ronde van Spanje en de Duitsers Ernst Streng, Herbert Wilde, Peter Glemser, Winfried Bolke, Martin Gombert en Ehrenfried Rudolph. Harry Jansen bij de amateurs win naar van verschillende „klassiekers" rijdt in Ossendrecht zijn derde be- roepsrennerswedstrijd. De profs beginnen om 15.00 uur aan 120 kilometer op het anderhalve kilometer lange parkoers, dat uit de volgende straten bestaat: Dorps straat (start en finish), Kerkstraat, Adolphinestraat, Koningin Wilhelmi- nastraat en Markt. Er is een voorwedstrijd voor ama teurs, die om 12.30 uur van start gaan voor 80 kilometer. Enkele deel nemers: Hoeks, Bogers en Em- bregts- De baten van de wielermiddag in Ossendrecht, die als entourage een kermis heeft, gaan naar de plaatse lijke fanfare „De Hoop" en het ge meenschapshuis. Vrijwel alle wereldkampioenschap pen op de weg zijn een volledig open strijd geweest. Het kan ook niet an ders. De belangen van de renners zijn slechts hun persoonlijke. Bij eer zuchtige amateurs, in Brno zullen er ongeveer 180 starten uit 32 landen, blijkt het vaak dat zelfs in die eigen ploeg van ten hoogste zes ren ners intern evenveel strijd wordt geleverd als met de concurrenten. Het wereldkampioenschap wordt in vier, vijf uur beslist, op de lijst van de 23 winnaars sinds de tweede we reldoorlog pronken voornamelijk de namen van een-dagsvliegen. Eddy Merckx, de titelhouder van 1964 in Sallanches is de enige, en de grote uitzondering. Maar wie kent nog de namen van Aldo Ferrari, Gianno Ghidini, Lugiano Ciancola, Ricardi Filippi, Sanite Rainucci, Renato Bon- gioni, Flaviano Vicentini en Vitorio Marcelli, de acht Italiaanse wereld kampioenen sinds 1946. Een wereld kampioenschap op de weg wordt per traditie door een buitenstaander ge wonnen. niet alleen omdat de con currentie zo verschrikkelijk groot is, ook doordat ieder uit het veld van de onbekenden de namen van de en kele werkelijk grote amateurs kent. Gosta Petterson, de meest succes rijke amateur van de laatste tien jaar, is een van die getekenden. Joop Zoetemelk en Fedor den Her tog horen er bij, Jean Pierre Mon- sère en Klaus Ampler, Leif Morten sen en Jean Pierre Danguillaume, Brian Jolly en Radames Trevino, Wojciech Matusiek en Milos Hraz- dira, Xavier Kurmann en Vladislav Neloebin. Het zijn stuk voor stuk renners die een jaar lang de regenboogtrui met ere zouden mogen dragen, maar die hem ook in Brno waarschijnlijk niet zullen veroveren, de opvallenden worden bewaakt door liet gehele veld, de kleinere grijpen de kans, die zich in hun loopbaan slechts één keer zal voordoen, het is geen toeval, dat Ita lië, met zijn enorme arsenaal van goede wielrenners veruit de meeste wereldkampioenen heeft geleverd. Op het circuit van bijna veertien ki lometer, vlak bij Brno, dat ook wordt gebruikt voor de Grote Prijs van (ADVERTENTIES) (ook voor diabetici) PUUR EN MELK REPEN EN ROLLEN DROGISTERIJEN Altijd even goed! Heii dning, Frits Hogerheide, de Bel- Tsjecho-Slowakije der motorrenners, kan ook best een van de zes Italia nen, bijvoorbeeld Fabrizio Fabri het kampioenschap veroveren. Maar hij heeft net zo veel kans als misschien vijftig of zestig anderen. Vijftig, zestig misschien, mogelijk ook veel minder renners zullen er slechts in slagen de strijd over de dertien ronden een totale afstand van ruim 181 kilometer, te voltooi en. Het parkoers is zwaar, lood zwaar. In de gehele omloop zit geen meter vlak terrein, tussen de vierde en de zevende kilometer moet op een lengte van 2800 meter een hoogteverschil van 180 meter worden overwonnen. Wielrenners noemen dat, terecht geen echte klim, het komt dichter bij het „moordende" valse plat, dat ook op andere gedeelten van het traject in de bosrijke omgeving een aan slag op kracht, conditie en fysieke reserves zal doen. Het parkoers vraagt een voortdurende inspanning door de aandacht die aan letterlijk iedere concurrent moet worden ge schonken en door de 42 bochten, die in de afdalingen ook genomen wor den door een honderdtal renners dat in een groot veld het bewijs van zijn stuurvastheid nog zal moe ten leveren. Een valpartij kan het aantal favorieten decimeren, een lekke band kan van een kanshebber een kansloze maken. Popke Oosterhof: goed parcours in Brno. (Van onze speciale verlaggever) BRNO Bert Boom heeft nog nooit een wereldkampioenschap gereden. Als 31-jarige debuteerde hij in het kampioenchap achter de motoren, na een wielercarrière van zestien jaar, die hem meer sportief genoegen dan successen bracht. De wegrenner Boom had ooit de dorpenomloop van Drente en de ronde van West-Brabant ge wonnen, de crosser Boom had redelij ke resultaten gemaakt, maar hij zou al vergeten zijn, als hij niet twee jaar geleden min of meer toevallig met stayeren was begonnen. „Ik dacht", vertelde de nuchtere Twentenaar na zijn grootse triomf, „dat ik met stayeren nog wat zou be reiken en ik geloof inderdaad dat ik nu pas de leeftijd daarvoor heb: Ik kan nog wel een jaartje of wat mee. Ik weet niet of ik prof zal worden, daar moet ik allemaal nog eens rus tig over nadenken. Je realiseert je dat op dit moment nog niet. Ik heb nooit gedroomd wereldkampioen te wor den, dus ik heb ook nooit doorge droomd wat ik zou doen als het me ooit zou lukken. Ik besef misschien pas over enkele dagen allemaal wat dit kampioenschap voor mij betekent. Waarom een profcontract? Ik ben amateur. Ik hoef mijn brood niet met fietsen te verdienen". Over de wedstrijd: „Ik heb aldoor het idee gehad, dat Cees Stam nog zou komen, maar ik heb geen moment geweten wie mij in de wedstriid alle maal hebben aangevallen. Ik heb al leen maar de rug van mijn gangmaker gezien met een groot nummer erop en in kleine lettertjes Artima er onder. Zeker een reclame. Ik heb ook geen renner kunnen zien, want er is nie mand naast mij geweest. Ik heb in dit kampioenschap met veel zelfvertrou wen gereden. Na Amsterdam ging het steeds beter en achter lichte motoren draai ik gemakkelijker. Acher zulke motoren heb ik ook twee wedstrijden in Alkmaar gewonnen. Het waren mijn enige overwinningen van dit seizoen tot nu toe". „Drie ronden voor het einde riep Bruno wij worden wereldkampioen, maar ik wist het toen al. Ik had op de klok gezien, dat we nog maar een minuut moesten rijden en er kon mij niets meer gebeuren. Voor de wed strijd had ik wel verwacht, dat de wereldkampioen harder zou moeten rijden om te winnen, het ging van avond allemaal erg gemakkelijk. Walrave was formidabel". Bruno Walrave: „Ik rijd nu twee jaar met Bert Boom en ik had nog wat goed te maken na zijn teleurstel ling van Rome vorig jaar. Zelf vind ik het ook geweldig, wereldkampioen hen Ik nog nooit geweest. Wel twee Daarom staat niet de ploeg sterk die met een ster van de allereerste orde aan de start komt, maar een equipe die ook in zijn achterban rij ders van kwaliteit heeft. Het ver haal van de Ronde van Oostenrijk, waar Matthijs de Koning won, mede omdat iedereen op Joop zoetemelk lette, is bekend. Zoiets gebeurt her haaldelijk in een wereldkampioen schap. Gelukkig is de Nederlandse ploeg, die naast Fedor den Hertog en Joop Zoetemelk ook nog Ben Janbroers, Wim Bravenboer, Sjef van den Burg, Henk Benjamins en natuurlijk Popke Oosterhof heeft. Een van het zevental, waarschijn lijk een van het trio Bravenboer- Van den Burg-Benjamins zal moe ten afvallen. Ben Janbroers kan als nationaal kampioen bepaalde rech ten doen gelden en. Bovendien heeft hij woensdag in de oefenwedstrijd te Blansko aangetoond dat hij op licht-heuvelachtig terrein zeer goed uit de voeten kan. Die trainingsrit van de Nederlan ders, met het geweldige resultaat van vier bij de eerste vijf, is natuur lijk geen waardevol uitgangspunt voor prognoses over het kampioen schap. Slechts een betrekkelijk klein aantal concurrenten reed mee, de andere landen weigerden zich bloot te geven, de Nederlandse ploeg kon het rustig doen. Wat de andere ploegleiders niet weten van de Am- stel-rijders Fedor den Hertog en Joop Zoetemelk, die na de ronde van de toekomst professional wordt, is niet waard geweten te worden en geen chef d'équipe kan zijn zestal opdragen alle Nederlanders in het oog te houden. En dat zal noodzakelijk zijn. want de klimmer met sprintkwaliteiten en die zeldzame combinatie is ver enigd in Popke Oosterbof, zal tot de grote favorieten behoren in het weg- kampioenschap 1969. Er zijn natuur lijk meer landen die sterken achter de hand hebben. In de Belgische ploeg bijvoorbeeld behoeft men zich niet blind te staren op Jean Pierre Monserre. Joseph Bruyere, de over tuigende winnaar van de Ardeense pijl op een parkoers dat zeker zo zwaar is als dat van het wereldkam pioenschap, verdient een net zo ho ge plaats op de lijst van kandidaten. NEW YORK (ANP) De Australiër Rod Laver, die dit jaar voor de tweede maal in zijn carrière het Grand Slam kan be halen, is voor de open Ameri kaanse tenniskampioenschappen, BROOKLINE (Massachusetts) (ANP) De ongeplaatste Ameri kaan Roy Barth zorgde tijdens het toernooi om de amateurkampioen schappen van de Verenigde Staten, dat in Brookline wordt gehouden, voor een verrassing door de Austra liër Bill Bowrey te verslaan. In de ze partij voor de vierde ronde wa ren de cijfers 6-4, 2-6, 7-5. Barth bereikte hierdoor de kwart finale. Eerder kwamen zover: Ar thur Ashe, Stan Smith, Clark Graeb- ner, Charlie Pasarell (allen VS) en de Australiërs Alan Stone en Ray Ruffels. Bij de dames stuitte de Austra lische Karen Krantzcke op onver moede tegenstand van de Ameri kaanse Mary Ann Curtis. De echt genote van de Britse speler Peter Curtis zegevierde met 3-6, 6-3, 6-4. De open kampioene van vorig jaar, de Britse Virginia Wade, had geen enkele moeite met Betty Ann Grubb uit Santa Monica (Californië) getui ge de cijfers 6-0, 6-2. Mary Ann Cur tis en Virginia Wade plaatsten zich door deze overwinningen bij de laat ste acht. (ADVERTENTIE) die op woensdag 27 augustus in Forest Hills beginnen, als eerste geplaatst in het heren-enkelspel. Laver, die eerder dit jaar onder meer de Australische, de Franse en de Britse titel won, wordt gevolgd door zijn landgenoten-professionals John Newcombe en Tony Roche. De winnaar van het vorig jaar, de Amerikaan Arthur Ashe, neemt de vierde positie in. De man, die hij een jaar geleden in de eindstrijd versloeg, Tom Okker, volgt op de vijfde plaats. Ann Jones-Haydon, die verrassend zegevierde op Wimbledon, voert de ranglijst aan bij de dames. Margaret Court (Australië) staat tweede en Billie Jean King (VS) derde. De plaatsingslijsten voor de enkel spelen zijn: Heren; 1. Rod Laver. Aus.; 2. John Newcombe, Aus.; 3. Tony Roche, Aus.; 4. Arthur Ashe, VS; 5. Tom Okker, Ned.; 6. Ken Rose- wall, Aus.; 7. Clark Graebner. VS: 8. Cliff Drysdale, Z.-Af.; 9. Roy Emerson, Aus.; 10. Fred Stolle, Aus.; 11. Andres Gimeno, Spa.; 12. Stan Smith, VS; 13. Pancho Gonza les, VS; 14. Manuel Santana, Spa.; 15. Marty Riessen, VS; 16. Dennis Ralston, VS. Dames: 1. Ann Jones-Haydon, GB; 2. Margaret Court, Aus.; 3. Billie Jean King, VS; 4. Julie Heldman, VS; 5. Virginia Wade, G.B.: 6. Nan cy Richey. VS; 7. Rosemary Ca sals, VS; 8. Kerry Melville, Aus. MANCHESTER (ANP) Man chester United heeft de Schotse in ternational Ian Ure van Arsenal over genomen voor een bedrag van 80.000 pond (f 688.000,-). Ure moet de ver dediging van Manchester versterken, die in de eerste vier competitiewed strijden elf doelpunten tegen zich kreeg. Ure is 28 jaar. Hij heeft elf keer in het Schotse team gespeeld. Bert Boom tijdens de huldiging keer tweede, beide keren achter Piet de Wit, het ene jaar reed ik met de Rus Markov, het andere met Bert Romijn. In het begin van zijn carrière is Boom wel eens bang geweest achter de motor, maar nu niet meer. Ik heb hem altijd verteld, dat waar ik met mijn motor doorkom, hij ook met zijn fiets kan gaan. Die motor is zo breed, dat er wel twee renners naast elkaar achter zouden kunnen rijden. Voor dit wereldkampioenschap was ik er van overtuigd, dat wij vijftig procent kans hadden om te winnen toen Bert eenmaal in de finale zat. Boom reed zeer sterk op deze baan. Was het kam pioenschap in Amsterdam, dan was het natuurlijk wat anders geweest. Dan had Cees Stam negentig procent kans gehad en wij misschien maar tien". Cees Stam: „Die motorpech is na tuurlijk van invloed geweest, maar voor mij is de koers veel meer be paald doordat Bert Boom op kop reed. Als het een ander was geweest, zou ik meer aangevallen hebben. Maar met een landgenoot ga je geen strijd maken. Dat doe je pas als de anderen kapot zijn. De anderen telden in de wedstrijd niet mee. Daar kon ik overheen gaan, wanneer ik wilde. Op het moment, dat Stakenburg pech kreeg, dacht ik alles is voorbij. Maar toen ik op het bord zag, dat ik geen achterstand had opgelopen, kreeg ik weer moed. Bert was zeer sterk". Gangmaker Joop Stakenburg: „Dat motor wisselen heeft Cees natuurlijk veel kracht gekost. En ook de reser vemotor liep niet zoals ik graag wil de. Bovendien had Stam de pech, dat toen hij goed en wel weer achter de rol zat, hij meteen een aanval van Walrave en Boom moest opvangen. Zonder pech was het heel anders ge gaan". YERSEKE (zaterdag) - Par koers: Damstraat, Molenlaan, Bree- weg, Irenestraat (1250 meter). Profs: start 15.00 uur, 100 kilometer. Deelnemers o.a. Ottenbros, Stevens, Wagtmans, Frijters, Pijnen, Duyn- dam, Jan Harings, Dolman, Van Katwijk Kisner, Jansen. Dames: start 13.15 uur, 40 kilome ter. Deelneemsters o.a. Tiny Lase- roms, mejuffrouw Mulder. SLUIS (zaterdag) - Parkoers: Kloosterstraat, Zuiddijkstraat, Rid derstraat (lengte 11°0 meter). Nieuwelingen: start 15.30 uur, 70 ki lometer. Deelnemers o.a. De Waal, Van de Bunder, Gijsel, P. Remijn, De Graaf. Adspiranten: start 14.00 uur, 40 ki lometer. Deelnemers o.a. Van Dijk, Hamelinck, Biddelo, G. en V. Schouw, Kuzee, Hellemons. OSSENDRECHT (zondag) - Par koers: Dorpstraat, Kerkstraat, Adolphinestraat, Koningin Wilhelmi- nastraat (lengte ongeveer 1500 me ter). Profs: start 15.00 uur, 120 kilometer. Deelnemers o.a. Ottenbros, Wagt mans, Pijnen, Serpenti, Van Kat wijk, Duyndam, Steevens, Den Har- tog. Jan Harings, Schepers, Vianen, Verschueren, Brands, Boucquet, Steegmans, Bolke, Streng, Gombert, Jansen, Hogerheide. Amateurs: start 12.30 uur, 80 kilo meter Deelnemers o a. Hoeks, Bo gers, Embregts. ZEVENBERGEN (zondag) - Par koers: rondom Industrieweg (leng te ongeveer 1000 meter). Amateurs: start 15.00 uur, 100 kilo meter. Deelnemers o.a. Aldershof, W. en R. Liebrechts, Legierse, Wou ters, Barten, Wesselius, Solaro. Nieuwelingen: start 13.00 uur, 60 ki lometer. Deelnemers o.a. Boose, Van Borstelen, Van Bragt, Van 't Geloof, Van Groezen, Ter Harmsel, Joose, Venix. i— i' 1 1 1 L i/lftiirianfrslHpt* f)f SChflif TV ~handpiaar om de kleurenfolder of schrijf naar -VJÏU^T^1895 expert in ^^^araten Industrie N.V. Waldorpstraat 148, Den Haag. rr -flu»,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 13