Zweden favoriet in
ploegentijdrit Brno
NEDERLANDSE WEGRENNERS
KUNNEN REVANCHE NEMEN
Bert Boom (31):
de nuchtere
wereldkampioen
Vulcana
gashaarden
Profkoers Ossendrecht
met sterke deelneming
^HlÜOUT€R^l
të
„Grand Slam'' binnen
bereik Rod Laver
limonades
Oosterhof
bij grote
kanshebbers
Met ere
Achterban
Barth zorgde
voor stunt
WIELERKOERSEN
DIT WEEKEINDE
DIEET-CHOCOLA
Eerste geplaatst voor Forest Hills
peIi sfeervol houtvuur
volgloed raspaarden... ideale braI1dstof gas.
DE STEM VAN VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1969
17
(Van onze speciale verslaggever)
BRNO Kansen afwegen bij een
wereldkampioenschap op de weg is
mogelijk, de vermoedelijke winnaar
janivijzen nooit. Bij de ploegentijd
rit op de weg van vrijdag ligt dat
jnders. De commissarissen van de
internationale wielerfederatie geven
trouwens ook zelf een aanwijzing in
je richting van de te verwachten
winnaar door de plaatsing van de
ploegen. De sterkste viertallen rij
den het laatste en de Zweden, de
tivee-voudige wereldkampioenen het
allerlaatst. Voor elk van de sterk
geachte kwartetten heeft men een
rwakkere ploeg geplaatst om het
koersbeeld, er wordt met een tus
senpauze van drie minuten gestart,
jo zuiver mogelijk te houden.
Het negental landenteams dat de
wedstrijd besluit wordt gevormd
door Denemarken, Zuid-Slavië, Ne
derland, Hongarije, Italië, Verenigde
Staten, Zwitserland. Finland en
Zweden. Een volgorde die zonder
meer rechtvaardig is, want de
Zweedse broers Sture, Gösta, Tomas
en Erik Pettersson waren zowel in
1966 als 1967 wereldkampioen, Zwit
serland behaalde (met Bürki, Hub-
schmid, Adam en Hugentobler) een
overwinning in de traditionele tijd
rit van Verviers, voor Olympisch
kampioen Nederland, dat in Brno de
laatste wereldkampioenen Italië in
het plaatsingsschema moest laten
„voorgaan". Denemarken (Mogens-
Freij, Mortensen, Hansen en Lund)
heeft zijn hoge plaats zonder twijfel
verdiend aan zijn tweede plaats na
Zweden in de tijdrit van Lubben,
twee dagen na Verviers. waar elf
landen met hun sterkste en sommi
gen nog met een B-ploeg ook ver
schenen.
Het traject van de ploegentijdrit
loopt van Brno naar Mikulov, dicht
bij de Oostenrijkse grens waar na
48 kilometer en 480 meter wordt ge
keerd voor de terugweg. De ren
ners moeten over flauw geacciden
teerd terrein rijden op voornamelijk
asfaltwegen. Alleen bij de doorkomst
in de dorpjes Modrice, Pohorelice,
Musov en in Mikulov zelf wordt de
goede bestrating op bepaalde stuk
ken afgewisseld door afschuwelijke
keien. Met regen zouden daar zeker
ook voor Nederland met Den Her
tog, ernstige moeilijkheden kunnen
opdoemen, vooral omdat de over
gang van asfalt naar keien nogal
abrupt is.
Maar dat probleem telt voor alle
ploegen even zwaar al zit er natuur
lijk niet in ieder viertal een renner
die een ernstig ongeluk heeft gehad
als Fedor den Hertog, die daarom
bij bepaalde omstandigheden voor
zichtiger rijdt.
Fedor den Hertog: bang voor glad wegdek.
(Van onze speciale verslaggevcers)
BRNO De Nederlandse wegrenners krijgen vrijdag en zondag,
de dag er tussen strijden de dames de mogelijkheid revanche
te nemen voor de teleurstellende prestaties van de baanploeg. Te
leurstellend, ondanks het goede begin van Klaas Balk, ondanks de
grote triomf van Bert Boom. In weerwil ook van de bronzen me
daille van Keetie Hage, want buiten Rusland wordt het dameswiel-
rennen slechts door enkelingen, de betrokkenen, als een volwaardige
sport gezien.
Ben Janbroers ging in Beek bij het Nederlands kampioenschap zege
vierend over de finish (foto). De toen behaalde titel geeft hem nu de
meeste aanspraken op een plaats in de wegploeg.
(Van onze sportredactie)
OSSENDRECHT Harm Otten
bros zal zondag niet starten in het
Profcriterium in Ossendrecht. De
wereldkampioen ging aanvankelijk
Piet akkoord met het hem aangebo
den contract, waardoor de zaak
even bleef hangen. De coureur uit
Hoogerheide wachtte verdere onder
handelingen niet af en zegde toe te
rullen deelnemen in een koers in
België. Pogingen van zijn ploeglei
der Ton Vissers, die momenteel als
manager voor hem optreedt, om via
de Belgische manager Van Buggen-
PPut Ottenbros alsnog in Ossen
drecht te krijgen mislukten.
De afwezigheid van Ottenbros is
wel een tegenvaller voor de organi
sators de wereldkampioen had
beslist als groot trekpleister gefun
geerd maar zeker geen ramp.
"et maakt voor de sterkte van het
rennersveld namelijk weinig ver
schil, want er komen diverse cou
reurs, die dezelfde klasse als Otten
bros bezitten.
De bekendsten van de deelnemers
bjn Tour-revelatie Rini Wagtmans,
Nederlands kampioen vijftig kilome
ter René Pijnen, Leen Poortvliet,
•jan Serpenti, Jos van der Vleuten,
dan van Katwijk, Henk Nijdam (al
len Willem II-Gazelle), die binnen
erf zijn carrière beëindigt, Leo
~uyndam, Harry Steevens, Arie den
Hartog, Jan Harings, zesde bij het
Wereldkampioenschap, Wim Sche-
Pers, Gerard Vianen, Cees Zoon
ars. Jan Krekels, Leen de Groot,
Nederlands sprintkampioen Gerard
•foel, nationaal achtervolgingskam-
Pioen Gert Bongers, Cor Schuuring
'allen Caballero), Bart Zoet, Matje
Gerrits (beiden Batavus)Peter
gen Floor Ongenae, Theo Verschue-
ren, Julien de Locht, Walter Bouc-
quet, Jozef Hazeldonckx, Leo Proost,
Rogier Rosiers, Jozef Steegmans,
winnaar van de groene trui in de
Ronde van Spanje en de Duitsers
Ernst Streng, Herbert Wilde, Peter
Glemser, Winfried Bolke, Martin
Gombert en Ehrenfried Rudolph.
Harry Jansen bij de amateurs win
naar van verschillende „klassiekers"
rijdt in Ossendrecht zijn derde be-
roepsrennerswedstrijd.
De profs beginnen om 15.00 uur
aan 120 kilometer op het anderhalve
kilometer lange parkoers, dat uit de
volgende straten bestaat: Dorps
straat (start en finish), Kerkstraat,
Adolphinestraat, Koningin Wilhelmi-
nastraat en Markt.
Er is een voorwedstrijd voor ama
teurs, die om 12.30 uur van start
gaan voor 80 kilometer. Enkele deel
nemers: Hoeks, Bogers en Em-
bregts-
De baten van de wielermiddag in
Ossendrecht, die als entourage een
kermis heeft, gaan naar de plaatse
lijke fanfare „De Hoop" en het ge
meenschapshuis.
Vrijwel alle wereldkampioenschap
pen op de weg zijn een volledig open
strijd geweest. Het kan ook niet an
ders. De belangen van de renners
zijn slechts hun persoonlijke. Bij eer
zuchtige amateurs, in Brno zullen er
ongeveer 180 starten uit 32 landen,
blijkt het vaak dat zelfs in die eigen
ploeg van ten hoogste zes ren
ners intern evenveel strijd wordt
geleverd als met de concurrenten.
Het wereldkampioenschap wordt in
vier, vijf uur beslist, op de lijst van
de 23 winnaars sinds de tweede we
reldoorlog pronken voornamelijk de
namen van een-dagsvliegen. Eddy
Merckx, de titelhouder van 1964 in
Sallanches is de enige, en de grote
uitzondering. Maar wie kent nog de
namen van Aldo Ferrari, Gianno
Ghidini, Lugiano Ciancola, Ricardi
Filippi, Sanite Rainucci, Renato Bon-
gioni, Flaviano Vicentini en Vitorio
Marcelli, de acht Italiaanse wereld
kampioenen sinds 1946. Een wereld
kampioenschap op de weg wordt per
traditie door een buitenstaander ge
wonnen. niet alleen omdat de con
currentie zo verschrikkelijk groot is,
ook doordat ieder uit het veld van
de onbekenden de namen van de en
kele werkelijk grote amateurs kent.
Gosta Petterson, de meest succes
rijke amateur van de laatste tien
jaar, is een van die getekenden.
Joop Zoetemelk en Fedor den Her
tog horen er bij, Jean Pierre Mon-
sère en Klaus Ampler, Leif Morten
sen en Jean Pierre Danguillaume,
Brian Jolly en Radames Trevino,
Wojciech Matusiek en Milos Hraz-
dira, Xavier Kurmann en Vladislav
Neloebin.
Het zijn stuk voor stuk renners die
een jaar lang de regenboogtrui met
ere zouden mogen dragen, maar die
hem ook in Brno waarschijnlijk niet
zullen veroveren, de opvallenden
worden bewaakt door liet gehele veld,
de kleinere grijpen de kans, die zich
in hun loopbaan slechts één keer zal
voordoen, het is geen toeval, dat Ita
lië, met zijn enorme arsenaal van
goede wielrenners veruit de meeste
wereldkampioenen heeft geleverd.
Op het circuit van bijna veertien ki
lometer, vlak bij Brno, dat ook wordt
gebruikt voor de Grote Prijs van
(ADVERTENTIES)
(ook voor diabetici)
PUUR EN MELK
REPEN EN ROLLEN
DROGISTERIJEN
Altijd even goed!
Heii
dning, Frits Hogerheide, de Bel-
Tsjecho-Slowakije der motorrenners,
kan ook best een van de zes Italia
nen, bijvoorbeeld Fabrizio Fabri het
kampioenschap veroveren. Maar hij
heeft net zo veel kans als misschien
vijftig of zestig anderen.
Vijftig, zestig misschien, mogelijk
ook veel minder renners zullen er
slechts in slagen de strijd over de
dertien ronden een totale afstand
van ruim 181 kilometer, te voltooi
en. Het parkoers is zwaar, lood
zwaar. In de gehele omloop zit
geen meter vlak terrein, tussen de
vierde en de zevende kilometer
moet op een lengte van 2800 meter
een hoogteverschil van 180 meter
worden overwonnen. Wielrenners
noemen dat, terecht geen echte
klim, het komt dichter bij het
„moordende" valse plat, dat ook op
andere gedeelten van het traject
in de bosrijke omgeving een aan
slag op kracht, conditie en fysieke
reserves zal doen. Het parkoers
vraagt een voortdurende inspanning
door de aandacht die aan letterlijk
iedere concurrent moet worden ge
schonken en door de 42 bochten, die
in de afdalingen ook genomen wor
den door een honderdtal renners
dat in een groot veld het bewijs
van zijn stuurvastheid nog zal moe
ten leveren. Een valpartij kan het
aantal favorieten decimeren, een
lekke band kan van een kanshebber
een kansloze maken.
Popke Oosterhof: goed parcours
in Brno.
(Van onze speciale verlaggever)
BRNO Bert Boom heeft nog nooit
een wereldkampioenschap gereden.
Als 31-jarige debuteerde hij in het
kampioenchap achter de motoren, na
een wielercarrière van zestien jaar,
die hem meer sportief genoegen dan
successen bracht. De wegrenner Boom
had ooit de dorpenomloop van Drente
en de ronde van West-Brabant ge
wonnen, de crosser Boom had redelij
ke resultaten gemaakt, maar hij zou
al vergeten zijn, als hij niet twee jaar
geleden min of meer toevallig met
stayeren was begonnen.
„Ik dacht", vertelde de nuchtere
Twentenaar na zijn grootse triomf,
„dat ik met stayeren nog wat zou be
reiken en ik geloof inderdaad dat ik
nu pas de leeftijd daarvoor heb: Ik
kan nog wel een jaartje of wat mee.
Ik weet niet of ik prof zal worden,
daar moet ik allemaal nog eens rus
tig over nadenken. Je realiseert je dat
op dit moment nog niet. Ik heb nooit
gedroomd wereldkampioen te wor
den, dus ik heb ook nooit doorge
droomd wat ik zou doen als het me
ooit zou lukken. Ik besef misschien
pas over enkele dagen allemaal wat
dit kampioenschap voor mij betekent.
Waarom een profcontract? Ik ben
amateur. Ik hoef mijn brood niet met
fietsen te verdienen".
Over de wedstrijd: „Ik heb aldoor
het idee gehad, dat Cees Stam nog
zou komen, maar ik heb geen moment
geweten wie mij in de wedstriid alle
maal hebben aangevallen. Ik heb al
leen maar de rug van mijn gangmaker
gezien met een groot nummer erop
en in kleine lettertjes Artima er
onder.
Zeker een reclame. Ik heb ook geen
renner kunnen zien, want er is nie
mand naast mij geweest. Ik heb in dit
kampioenschap met veel zelfvertrou
wen gereden. Na Amsterdam ging het
steeds beter en achter lichte motoren
draai ik gemakkelijker. Acher zulke
motoren heb ik ook twee wedstrijden
in Alkmaar gewonnen. Het waren
mijn enige overwinningen van dit
seizoen tot nu toe".
„Drie ronden voor het einde riep
Bruno wij worden wereldkampioen,
maar ik wist het toen al. Ik had op
de klok gezien, dat we nog maar een
minuut moesten rijden en er kon mij
niets meer gebeuren. Voor de wed
strijd had ik wel verwacht, dat de
wereldkampioen harder zou moeten
rijden om te winnen, het ging van
avond allemaal erg gemakkelijk.
Walrave was formidabel".
Bruno Walrave: „Ik rijd nu twee
jaar met Bert Boom en ik had nog
wat goed te maken na zijn teleurstel
ling van Rome vorig jaar. Zelf vind
ik het ook geweldig, wereldkampioen
hen Ik nog nooit geweest. Wel twee
Daarom staat niet de ploeg sterk
die met een ster van de allereerste
orde aan de start komt, maar een
equipe die ook in zijn achterban rij
ders van kwaliteit heeft. Het ver
haal van de Ronde van Oostenrijk,
waar Matthijs de Koning won, mede
omdat iedereen op Joop zoetemelk
lette, is bekend. Zoiets gebeurt her
haaldelijk in een wereldkampioen
schap. Gelukkig is de Nederlandse
ploeg, die naast Fedor den Hertog
en Joop Zoetemelk ook nog Ben
Janbroers, Wim Bravenboer, Sjef
van den Burg, Henk Benjamins en
natuurlijk Popke Oosterhof heeft.
Een van het zevental, waarschijn
lijk een van het trio Bravenboer-
Van den Burg-Benjamins zal moe
ten afvallen. Ben Janbroers kan als
nationaal kampioen bepaalde rech
ten doen gelden en. Bovendien heeft
hij woensdag in de oefenwedstrijd
te Blansko aangetoond dat hij op
licht-heuvelachtig terrein zeer goed
uit de voeten kan.
Die trainingsrit van de Nederlan
ders, met het geweldige resultaat
van vier bij de eerste vijf, is natuur
lijk geen waardevol uitgangspunt
voor prognoses over het kampioen
schap. Slechts een betrekkelijk klein
aantal concurrenten reed mee, de
andere landen weigerden zich bloot
te geven, de Nederlandse ploeg kon
het rustig doen. Wat de andere
ploegleiders niet weten van de Am-
stel-rijders Fedor den Hertog en
Joop Zoetemelk, die na de ronde
van de toekomst professional wordt,
is niet waard geweten te worden en
geen chef d'équipe kan zijn zestal
opdragen alle Nederlanders in het
oog te houden.
En dat zal noodzakelijk zijn. want
de klimmer met sprintkwaliteiten
en die zeldzame combinatie is ver
enigd in Popke Oosterbof, zal tot de
grote favorieten behoren in het weg-
kampioenschap 1969. Er zijn natuur
lijk meer landen die sterken achter
de hand hebben. In de Belgische
ploeg bijvoorbeeld behoeft men zich
niet blind te staren op Jean Pierre
Monserre. Joseph Bruyere, de over
tuigende winnaar van de Ardeense
pijl op een parkoers dat zeker zo
zwaar is als dat van het wereldkam
pioenschap, verdient een net zo ho
ge plaats op de lijst van kandidaten.
NEW YORK (ANP) De
Australiër Rod Laver, die dit
jaar voor de tweede maal in zijn
carrière het Grand Slam kan be
halen, is voor de open Ameri
kaanse tenniskampioenschappen,
BROOKLINE (Massachusetts)
(ANP) De ongeplaatste Ameri
kaan Roy Barth zorgde tijdens het
toernooi om de amateurkampioen
schappen van de Verenigde Staten,
dat in Brookline wordt gehouden,
voor een verrassing door de Austra
liër Bill Bowrey te verslaan. In de
ze partij voor de vierde ronde wa
ren de cijfers 6-4, 2-6, 7-5.
Barth bereikte hierdoor de kwart
finale. Eerder kwamen zover: Ar
thur Ashe, Stan Smith, Clark Graeb-
ner, Charlie Pasarell (allen VS) en
de Australiërs Alan Stone en Ray
Ruffels.
Bij de dames stuitte de Austra
lische Karen Krantzcke op onver
moede tegenstand van de Ameri
kaanse Mary Ann Curtis. De echt
genote van de Britse speler Peter
Curtis zegevierde met 3-6, 6-3, 6-4.
De open kampioene van vorig jaar,
de Britse Virginia Wade, had geen
enkele moeite met Betty Ann Grubb
uit Santa Monica (Californië) getui
ge de cijfers 6-0, 6-2. Mary Ann Cur
tis en Virginia Wade plaatsten zich
door deze overwinningen bij de laat
ste acht.
(ADVERTENTIE)
die op woensdag 27 augustus in
Forest Hills beginnen, als eerste
geplaatst in het heren-enkelspel.
Laver, die eerder dit jaar onder
meer de Australische, de Franse en
de Britse titel won, wordt gevolgd
door zijn landgenoten-professionals
John Newcombe en Tony Roche. De
winnaar van het vorig jaar, de
Amerikaan Arthur Ashe, neemt de
vierde positie in. De man, die hij
een jaar geleden in de eindstrijd
versloeg, Tom Okker, volgt op de
vijfde plaats.
Ann Jones-Haydon, die verrassend
zegevierde op Wimbledon, voert de
ranglijst aan bij de dames. Margaret
Court (Australië) staat tweede en
Billie Jean King (VS) derde.
De plaatsingslijsten voor de enkel
spelen zijn:
Heren; 1. Rod Laver. Aus.; 2.
John Newcombe, Aus.; 3. Tony
Roche, Aus.; 4. Arthur Ashe, VS;
5. Tom Okker, Ned.; 6. Ken Rose-
wall, Aus.; 7. Clark Graebner. VS:
8. Cliff Drysdale, Z.-Af.; 9. Roy
Emerson, Aus.; 10. Fred Stolle,
Aus.; 11. Andres Gimeno, Spa.; 12.
Stan Smith, VS; 13. Pancho Gonza
les, VS; 14. Manuel Santana, Spa.;
15. Marty Riessen, VS; 16. Dennis
Ralston, VS.
Dames: 1. Ann Jones-Haydon, GB;
2. Margaret Court, Aus.; 3. Billie
Jean King, VS; 4. Julie Heldman,
VS; 5. Virginia Wade, G.B.: 6. Nan
cy Richey. VS; 7. Rosemary Ca
sals, VS; 8. Kerry Melville, Aus.
MANCHESTER (ANP) Man
chester United heeft de Schotse in
ternational Ian Ure van Arsenal over
genomen voor een bedrag van 80.000
pond (f 688.000,-). Ure moet de ver
dediging van Manchester versterken,
die in de eerste vier competitiewed
strijden elf doelpunten tegen zich
kreeg. Ure is 28 jaar. Hij heeft elf
keer in het Schotse team gespeeld.
Bert Boom tijdens de huldiging
keer tweede, beide keren achter Piet
de Wit, het ene jaar reed ik met de
Rus Markov, het andere met Bert
Romijn.
In het begin van zijn carrière is
Boom wel eens bang geweest achter
de motor, maar nu niet meer. Ik heb
hem altijd verteld, dat waar ik met
mijn motor doorkom, hij ook met zijn
fiets kan gaan. Die motor is zo breed,
dat er wel twee renners naast elkaar
achter zouden kunnen rijden. Voor
dit wereldkampioenschap was ik er
van overtuigd, dat wij vijftig procent
kans hadden om te winnen toen Bert
eenmaal in de finale zat. Boom reed
zeer sterk op deze baan. Was het kam
pioenschap in Amsterdam, dan was
het natuurlijk wat anders geweest.
Dan had Cees Stam negentig procent
kans gehad en wij misschien maar
tien".
Cees Stam: „Die motorpech is na
tuurlijk van invloed geweest, maar
voor mij is de koers veel meer be
paald doordat Bert Boom op kop
reed. Als het een ander was geweest,
zou ik meer aangevallen hebben.
Maar met een landgenoot ga je geen
strijd maken. Dat doe je pas als de
anderen kapot zijn. De anderen telden
in de wedstrijd niet mee. Daar kon
ik overheen gaan, wanneer ik wilde.
Op het moment, dat Stakenburg pech
kreeg, dacht ik alles is voorbij. Maar
toen ik op het bord zag, dat ik geen
achterstand had opgelopen, kreeg ik
weer moed. Bert was zeer sterk".
Gangmaker Joop Stakenburg: „Dat
motor wisselen heeft Cees natuurlijk
veel kracht gekost. En ook de reser
vemotor liep niet zoals ik graag wil
de. Bovendien had Stam de pech, dat
toen hij goed en wel weer achter de
rol zat, hij meteen een aanval van
Walrave en Boom moest opvangen.
Zonder pech was het heel anders ge
gaan".
YERSEKE (zaterdag) - Par
koers: Damstraat, Molenlaan, Bree-
weg, Irenestraat (1250 meter).
Profs: start 15.00 uur, 100 kilometer.
Deelnemers o.a. Ottenbros, Stevens,
Wagtmans, Frijters, Pijnen, Duyn-
dam, Jan Harings, Dolman, Van
Katwijk Kisner, Jansen.
Dames: start 13.15 uur, 40 kilome
ter. Deelneemsters o.a. Tiny Lase-
roms, mejuffrouw Mulder.
SLUIS (zaterdag) - Parkoers:
Kloosterstraat, Zuiddijkstraat, Rid
derstraat (lengte 11°0 meter).
Nieuwelingen: start 15.30 uur, 70 ki
lometer. Deelnemers o.a. De Waal,
Van de Bunder, Gijsel, P. Remijn,
De Graaf.
Adspiranten: start 14.00 uur, 40 ki
lometer. Deelnemers o.a. Van Dijk,
Hamelinck, Biddelo, G. en V.
Schouw, Kuzee, Hellemons.
OSSENDRECHT (zondag) - Par
koers: Dorpstraat, Kerkstraat,
Adolphinestraat, Koningin Wilhelmi-
nastraat (lengte ongeveer 1500 me
ter).
Profs: start 15.00 uur, 120 kilometer.
Deelnemers o.a. Ottenbros, Wagt
mans, Pijnen, Serpenti, Van Kat
wijk, Duyndam, Steevens, Den Har-
tog. Jan Harings, Schepers, Vianen,
Verschueren, Brands, Boucquet,
Steegmans, Bolke, Streng, Gombert,
Jansen, Hogerheide.
Amateurs: start 12.30 uur, 80 kilo
meter Deelnemers o a. Hoeks, Bo
gers, Embregts.
ZEVENBERGEN (zondag) - Par
koers: rondom Industrieweg (leng
te ongeveer 1000 meter).
Amateurs: start 15.00 uur, 100 kilo
meter. Deelnemers o.a. Aldershof,
W. en R. Liebrechts, Legierse, Wou
ters, Barten, Wesselius, Solaro.
Nieuwelingen: start 13.00 uur, 60 ki
lometer. Deelnemers o.a. Boose,
Van Borstelen, Van Bragt, Van 't
Geloof, Van Groezen, Ter Harmsel,
Joose, Venix.
i— i' 1 1 1 L i/lftiirianfrslHpt* f)f SChflif TV
~handpiaar om de kleurenfolder of schrijf naar
-VJÏU^T^1895 expert in ^^^araten Industrie N.V. Waldorpstraat 148, Den Haag.
rr -flu»,