JOHAN FABRICIUS ZONDAG 70 JAAR
Kijk naar
y tussen haakjes
„Hardnekkig
op de hoop
vertellers
gegooid"
Napoleon I
Napoleon II
LEED0EM
BEBKSEKMEH
NEDERLAND I
NEDERLAND II
3ELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Luister naar
Dauwtrappen
NOS
18.30 WIELRENNEN XE BRNO
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
TROS
19.07 DE KAMPIOENEN (kleur):
„In de val gelokt" film
20.00 JOURNAAL (NOS)
20.20 RHODA SCOTT SPEELT:
Amerikaanse hammondorga-
niste
20.35 MIMICRY: Blijspel van Roger
O Hirson, vertaald door Jules
Roy aards
22.30 TWEEDE JOURNAAL <NOS)
NOS
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
NCRV
19.30 YAO (kleur): ,,'n Stam,aan
de rivier"
20.00 JOURNAAL (NOS)
20.20 BUREAU BRISTOL
21.10 DIT IS MAURICE CHEVA
LIER (kleur): show rond de
80-jarige meester van het amu
sement, met de Amerikaanse
actrice en zangeres Diahamn
Carroll
22.00 OMDAT IE ANDERS, IS? Ill:
confrontatie van de psychiatri
sche patiënt met de alledaag
se samenleving
22.35 DS. P. A. E. SILLEVIS SMITT
22.40 TWEEDE JOURNAAL (NOS)
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 DE WERELD, IS KLEIN. In de
groep van het oerwoud
19.25 FILMPJE
19.30 VERTEL HET MAAR AAN
DE RECHTER
19.45 ZOEKLICHT
20.00 NIEUWS
20.25 DE GENADESLAG. Psycholo
gische film van Jean Cayrol
en Michel Durand
21.55 PREMIèRE. De nieuwste films
22.35 NIEUWS
17.25
17.30
19.00
19.30
20.00
20.30
22.05
22.35
23.00
NIEUWS
WERELDKAMPIOENSCHAP
PEN WIELRENNEN OP DE
WEG VOOR AMATEURS TE
BRNO
AFFICHES
MA SORCIèRE BIEN-AIMéE
JOURNAAL
LE CIEL DE LIT (2)
TOLSTOI
WERELDKAMPIOENSCHAP
PEN OP DE WEG VOOR
AMATEURS TE BRNO
JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 ALGERIEN - EIN VERSUCH
IM SOZIALISMUS
21.00 REPORTAGE UIT BONN
21.15 DIE VERSCHWUNDENE
STUNDE (kleur) Tv-film uit
de detective-serie Der Chef
22.05 JOURNAAL
22.20 GERHARD LANGHAMMER
UND DIE, FREIHEIT. Film
naar de roman „Die wir geru-
fen haben" van Jörg Lolland
23.40 JOURNAAL
17.25 WEERBERICHT VOOR VA
KANTIEGANGERS
17.30 NIEUWS
17.35 SPORT-INFORMATIE
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 SCHERE-REIEN
19.10 RENN, BUDDY, RENN
(kleur) Een ongeluk met ge
volgen. tv-film
19.45 HEUTE
20.15 DOPPELAGENT GEORGE
BLAKE. Dokumentair spel
van Stefan Gommermann.
21.45 NAPOLEON UND, EUROPA
(3)
22.15 DAGBOEK UIT DE EVANGE
LISCHE WERELD
22.30 NIEUWS
22.45 DER INTERNATIONALE
KURZFILM. Vier films uit
Denemarken.
Vrijdag 22 augustus
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevar. progr. (12.22 Wij van het
land) 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.;
13.00 Raden maar14.00 De
Dienstweigeraar, hoorspel TROS:
15.00 Licht gevar. platenprogr. 16.00
Nws. 16.02 Stereo: Iene Miene Muze:
nws. over underground en westcoast
music 16.30 Fiimkroniek 17.00 Sport-
kompas 17.45 Act. NCRV: 18.00 Ste
reo: Koorzang 18.19 Stereo: Elec-
tronisch orgelspel (opn.) 18.30 Nws.
18.41 Act. 19.15 Wereldpanorama
19.25 Country and Western rubriek
19.40 Wijd als de wereld: wekelijkse
internationale oriëntatie in kerk,
zending en oekumene 19.50 Zomaar
zomers: licht platenprogr. 21.25 De
Gedetineerde, hoorspel TROS: 22.00
Sentimental journey: muzikale he
rinneringen aan vroeger jaren 22.30
Nws. 22.40 Meded. 22.45 Koopman
in Istanboel, vervolg-hoorspel 23.15
Licht gevar. platenprogr. 23.45 Act.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM n 298 M
N.O.S.: 12.00 Blik op de wereld:
een populair progr. over ontwikke
lingshulp 12.30 Overheidsvoorlich
ting: Leven en werken waar ruimte
is. Samenstelling en presentatie:
Thon Raes 12.40 Stereo: lichte gram-
mofoonmuz. 12.50 Recht en slecht
praatje 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act.
13.20 Stereo: klas. muz. (gr.) 14.15
Stereo: Klas. muz. (gr.) N.O.S.:
14.30 Stereo: Mod. kamermuz. (opn)
15.10 Stereo: licht vocaal ensemble
(gr.) 15.20 Radiorama: een veer
tiendaagse mini-magazine 15.50 Spe
len met taal VPRO: 16.00 Nws. 16.02
Thuis: pro>gr. voor thuiszittenden
16.45 Omroeporkest en solisten:
klas. muz. 17.40 Informatie: achter
gronden en commentaar 17.55 Mede
delingen 18.00 Nws. 18.11 Opsprr »k:
gesproken kolom 18.20 Hee: een
progr. voor onvolwassenen VPRO
VARA: 19.00 Proms seizoen 1969:
Semele, opera-oratorium van Han
del, door BBC Chorus, English
Chamber Orchestra en solisten. In
de pauzes om 19.40-19.55 VPRO:
Kritischer Katholizismus, gesprek
en om 20.45-21.00 Godsdienstig op
voeden?, gesprek VARA: 22.05 Ka-
battoir, cabaretprogr. 22.30 Nws.
22.40 Act. 23.55 Stereo: Prettig
weekend: lichte grammofoonmuz.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30
(13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws. 14.03
Lynx (of Los) AVRO: 15.00 Nws.
15.03 Muz. Boetiek (16.00 Nws.;
17.00 Nws. 17.02 Radiojourn. 17.05-
18.00 Zingende Bougie: gevar. pla
tenprogr. voor automobilisten
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws, 12.03 Gevar. muz.
(12.40-12.48 Weerber., meded. en
SOS-ber. voor de schippers) 12.55
Buitenl. persoverz. 13.00 Nws.,
weerber., dagklapper en beursber.
13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03
Symfonisch concert 15.00 Nws. 15.03
Kamermuz. 16.00 Nws. 16.03 Beurs
ber. 16.09 Symfonische folklore
17.00 Nws. weerber. en meded. Aan
sluitend: Jazzmuz. 18.80 Nws. 18.03
Popmuz. 18.28 Paardesportuitslagen
18.30 Lichte orkestmuz. 18.35 Ver-
keerstips 18.40 Lichte orkestmuz.
18.52 Taalwenken 18.55 Grammo
foonmuz. 19.00 Nws., weerber. en
weerpraatje 19.30 Oude muz. 20.15
Symfonisch concert 22.00 Nws., ber.
en De Zeven Kunsten 22.15 Gevar.
muz. 23.00 Nws. 23.10 Gevar. muz.
23.40-23.45 Nws.
Zaterdag 23 augustus
HILVERSUM I 40 2M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte grammofoonmuz. met nws. en
act. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde
muz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32 Vakantie-
tips 8.45 Stereo: Berlijns Filharmo
nisch orkest: balletmuz. (gr.) 9.10
Theologische Etherleergang 9.35 Wa
terstanden 9.40 Voor de huisvrouw
(9.40-9.50 Gymnastiek voor de huis
vrouw) 10.15 Stereo: Londens Fil
harmonisch orkest en solist: semi-
klas. muz. (gr.) 10.55 Tentoonstel-
lingsagenda 11.00 Nws. 11.02 Lezing
11.15 Solarium: cabaretprogr. 11.55
Meded.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym
nastiek 7.20 Socialistisch strijdleid
7.23 Weekeind: jeugdprogr. VPRO:
7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws. Aan
sluitend: Van de voorpagina 8.15
Z.O. 135, gevar. progr. 10.30 Stereo:
Tango rumba orkest en zangsolisten
11.00 Nws. 11.02 Stereo: Fanfare or
kest (gr.) 11.25 Oosteuropese kro
niek 11.45 Klatergoud: muzikaal
feuilleton.
HILVERSUM III 240 M EN FM
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: gevar.
progr. (10.00 en 11.00 Nws.)
eze week was Lodewijk Napoleon
I - in het nieuws. Natuurlijk niet
I Wpl - eerste koning, maar toch
achterneef. Prins Louis-Na-
n Was eregast bij de feesten ir
I derrf,10 ter vierinë van de tweehon-
keh geboortedag van de Franss
J* aan w'e Nederland zijn wet-
i z«n wegennet en nog tal van
XarJc nuttige zaken dankt. Louis
I iif on' 43 jaar, zeer, zeer lang
U|;ibeter 98), grijzen^ haar, berg-
djet), skiër, automobilist en
teisie 4rker' is getrouw<i m6t een
twee ^oresta, waarvan hij
Voor j°°ns en twee dochters kreeg.
S* ot>rlog mochten de Franse
Pretendenten niet in Frankrijk
wonen. Daarom nam Louis-Napoléon
in 1940 dienst in het vreemdelingen
legioen. Sommigen beweren, dat die
Duitsers hem de Franse troon wil
den aanbieden. Zeker is, dat Louis-
Napoléon in het verzet ging, in 1942
door de Duitsers werd gearresteerd
en vervolgens vrijgelaten op voor
spraak van de Italiaanse koninklij
ke familie: in die kringen laat men
elkaar niet zo gauw vallen. Louis-
Napoléon keerde vervolgens in de il
legaliteit terug waarin hij op het
laatst van de oorlog ernstig wordt
gewond. De Gaulle benoemt hem tot
ridder in het Legioen van Eer. De
verbanning wordt eveneens opgehe
ven. En president Pompidou zag er
geen been in de nazaat van de Ade
laar in zijn herdenkingsrede uitdruk
kelijk te noemen.
DE waardering voor de Franse kei
zer blijkt trouwens wel algemeen.
Zelfs de communistische Humanité
prijst hem als een „meesterlijk voor
beeld van wat de mens vermag",
een omschrijving welke men zorgvul
dig heeft ingepast in de methoden
van marxistische geschiedschrijving.
Honderd jaar geleden was men in
de toen vooruitstrevende groepen wat
kieskeuriger. Zo schreef Emile Zola
in de Tribune: „Het zijn niet de le
venden, het zijn de doden die de re
gering had moeten uitnodigen om
het eeuwfeest van Napoleon te vieren.
Ze had verzamelen moeten blazen
in de uithoeken van Europa, in Ita
lië, in Spanje, in Oostenrijk, in Rus
land. Uit alle slagvelden zouden de
menigten opstaan. Ah! Dat zou een
mooi feest zijn. het feest van een
volk van gewurgden. Parijs zou te
klein zijn. Deze natie van doden zou
uit al haar wonden de held toejui
chen die haar naar het abattoir
heeft geleid".
Mireille Matthieu is naar Nederland gekomen om de jonge-ster-ring in
ontvangst te nemen. Ze dankt haar reputatie vooral aan de imitatie van een
overleden ster: Edith Piaf. Maar ze kan er toch nog jong uitzien, zoals uit
deze twee poses blijkt.
„IK had mij rondom omhangen met
een groot aantal flessen na ze eerst
met dauw te hebben gevuld. Toen
de zon haar stralen daarop richtte,
begon de hitte dien dauw omhoog
te trekken en ik werd daardoor op
geheven al gauw tot halverwege het
uitspansel."
Zo beschreef S. de Cyrano de Ber
gerac over wie Edmond Rostand
later een toneelstuk schreef in de
17e eeuw de voorbereidingen voor
een maanreis. Hij belandt voordat
het zover is eerst weer op de aarde,
in de Nieuwe Wereld. Daar maakt hij
een machine (Cyrano beschreef deze
niet), welke hem in de lucht schiet
en hem daarna verlaat. Hierna gaat
hij op eigen kracht verder. „Ik stel
de plotseling vast, dat ik bezig was
voort te vliegen met mijn benen om
hoog Zo wist ik nu wel met
grote zekerheid, dat ik niet naar
mijn eigen wereld terugvloog."
Eenmaal op de maan geland
merkt Cyrano, dat deze begroeid en
bevolkt is door dier-mensen van
enorme afmetingen. Hij ontmoet er
bovendien een schone jongeling, die
diverse malen de aarde heeft be
zocht, maar geboren is op de zon, en
een klein mannetje uit Europa, dat
zich door vogels naar de maan heeft
laten brengen. Samen met deze
Spanjaard wordt Cyranó door de
koning en koningin van de maan ge
vangen gehouden. Deze verkeren in
de mening dat beide aardbewoners
een mannetjes en vrouwtjesaap zijn.
Ken potsierlijke fantasie, die niets
van doen heeft met Jules Vernes vi
sionaire projekties. maar die naar
de serieuze aanhalingen van Griek
se wijsgeren en 17e eeuwse natuur
kundigen te oordelen door Cyra
no blijkbaar ook weer niet helemaal
als lachertjes bedoeld was.
Toen de NV. Wereldbibliotheek in
1933 „Voyage de la Lune" in een Ne
derlandse vertaling met de titel
„Een maanreis" uitgaf, had zij ook
met kunnen vermoeden, dat ene
Werner von Braun bezig was met
een raket, die 36 jaar later tot een
volmaakt tnaanschip (Apollo) zou
zijn ontwikkeld.
Redactie Joop Bartman
Bijdrage Marjan Mes
DE STEM VAN VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1969
(Van onze kunstredactie)
GLIMMEN Met Marsman
heb ik me doodverveeld en
Dali is een vreselijk vieze ke
rel", zegt Johan Fabricius, die
op 24 augustus 70 jaar ivordt.
Ondanks de enorme oplagen
van zijn boeken, voelt hij zich
over de gehele linie geno
men onbegrepen". In 1932
schreef Emmy v. Lokhorst in
„Critisch Bulletin" naar aan
leiding van zijn boek „Come-
dianten trokken voorbij":
„Als niet alle tekenen bedrie
gen dan gaan wij een opvolger
van onzen grooten, onvergete-
lijken Couperus bezitten".
Over de uitkomst van deze
uitspraak vertelt Fabricius
ons in zijn Saksische boerde
rij in het Groningse Glimmen.
In een recent interview met „Vrij
Nederland" zei de schrijver dat hij
zich „over de hele linie genomen toch
onbegrepen voelt" in Nederland.
Fabricius: „Ik lig daar beslist niet
wakker van, hoor. Het is alleen een
ervaring, die mij zo nu en dan weer
eens verwondert.
Ze kunnen het in Nederland een
maal niet laten overal een etiketje op
te plakken, zodat ze mij altijd hard
nekkig op de hoop van de „vertel
lers" hebben willen gooien, wat op
zichzelf eerder een compliment is
dan een belediging, want er zijn maar
heel weinig groten".
Welke schrijvers beschouwt hij als
„grote vertellers"?
Fagricius: „Laten we bij het bui
tenland blijven: Somerset Maugham,
Guy de Maupassant en Tolstoi bij
voorbeeld".
Anneke Fabricius (vrouwelijk gas
tronoom van klasse, vermaard Gro
nings strafpleitster en Slauerhoff-be-
wonderaarster): „Ik kan het niet la
ten, het is mijn juridische aard; maar
Je zou eerst je uitgangspunt moeten
definiëren. Wat is een verteller?"
Fabricius: „In elk geval iemand
met een sterk gevoel voor evocatie
en een groot inlevingsvermogen. Het
vertellen wordt in dit land ervaren
els iets neerbuigends; zoiets als een
veredelde journalistiek. Terwijl ik
vind dat er in vele van mijn boeken
aspecten te vinden zijn die specifiek
des romanciers zijn".
Waarom heeft hij nooit enige ver
bondenheid gevoeld met literaire
Poepen, als Forum bijv.?
Fabricius: „Meestal vertoefde ik in
net buitenland en had geen tijd voor
net officiële literaire leven. Ik las
natuurlijk wel over die verwikkelin
gen. Maar het raakte me niet. Het
kwam niet over. Ter Braak heb ik
nooit ontmoet. De enige uit zijn om
geving die ik kende was Marsman".
„I'k heb me dood verveeld met hem,
een grijs en grauw gesprek, ongeani
meerd met allerlei burgerlijke plicht
plegingen over en weer. Er bestond
geen greintje affiniteit tussen ons.
Later heb ik gedichten van hem ge
lezen, die ik erg mooi vond. De
vrouw van Marsman ontmoette ik in
Londen, toen wij bij de koningin op
bezoek gingen. Zijzelf was gered van
het in de grond geboorde schip, waar
op zij en Hendrik Marsman waren
gegaan om naar Engeland te varen.
Marsman kwam om".
Anton Coolen heeft meesterwer
ken geschreven, maar hjj kon zich
door één enkele recensie verschrik
kelijk groggy voelen. Dan was er een
pastoor en die had iets tegen hem ge
schreven in een of ander onbedui
dend kerkeblaadje. Nou.daarvan
kon hij dagenlang van de kaart we
zen. Ik zei dan: „Ga toch eens weg
uit dat Brabant van je, trek de we
reld in en leer naar die sfeer terug
te verlangen. Dan schrijf je een mees
terwerk over de Peel". Ik geloofde
dat een nostalgisch gevoel hem over
de drempel zou helpen. Maar Coolen
kon dat beslist niet.
Over naar het veelbekritiseerde
„verbond" dat Fabricius eens sloot
met De Telegraaf zegt hij:
„Ik kan me die kritiek op mijn
werk voor De Telegraaf wel voorstel
len, maar dit gaat verder aan mij
voorbij. Ze hebben mij gevraagd en
ik zei: ja. Als een andere krant mij
had verzocht iets te schrijveh zou ik
ook hebben toegestemd. Het is weer
eens wat anders. Sorrymaar er
is er niet één die ik serieus kan ne
men. Politiek interesseert me niet in
het minst. De ene dag heeft links ge
wonnen, de andere dag rechts. Ik
beschouw het hele gedoe als een zeer
duffe, kleine en verstikkende aange
legenheid."
Fabricius was de eerste Nederland
se schrijver, wiens boeken op de
zwarte Nazi-lijst kwamen en ter ver
nietiging werden voorgedragen.
Fabricius: „Dat is gekomen door
de rel op het P.E.N.-clubcongres in
Dubrovnic in 1933. Het bruine gedon
derjaag was nog maar net begonnen.
Ik weet dat ig er was samen met Sa
lomon Ash, de joodse schrijver. Hij
heeft zich later opgehangen in zij/.
New Yorkse hotelkamer. De P.E.N.-
club was in Dubrovnic op uitnodiging
van de Joegoslavische regering. Nou
hoorden we, dat de Nederlandse dele
gatie bestond uit enkele pro-nazifigu
ren. Jo van Ammers-Kuller, die wer
kelijk „unverfroren Deutsch-freund-
lich. gesind" was en een zekere Wes
terman.
Dat werd een mooie vertoning. De
Duitse „schrijvers" stonden onder
leiding van een generaal, bijgenaamd
„De Held Van Jutland" en verder
herinner ik me nog „ein gewisser
Herr Vloo". Er moest gewoon een rel
van komen, want het congres zou
(ADVERTENTIE)
Johan Fabricius in de tuin van zijn Saksische hofstede
worden toegesproken door de ex-
communist Ernst Toller, die iets wil
de zeggen over de verbrandling van
boeken in Duitsland en de vervolging
van de auteurs.
Het enige dat de Duitsers konden
doen was met opgeheven hoofden en
in ganzenpas de zaal verlaten. Ik kon
het allemaal van bovenaf zien ge
beuren, want ik zat samen met Den
Doolaard bij het gewone volk op het
balkon. Toen stonden Jo van Ammers
en Westerman op en protesteerden
tegen „de wijze waarop de Duitse
vrienden" waren behandeld. Ook zij
verlieten de zaal.
Het enige dat ik toen heb gedaan is
naar het podium stappen om als Ne
derlander verontschuldigingen aan
te bieden. Ik heb het volgende ge
zegd: „Wij Nederlandse schrijvers
weten niets af van deze gedelegeer
den. Ik kan alleen maar namens mij
zelf spreken, maar ik heb het op
recht/ gevoel dat het Nederlandse
volk achter mij staat als ik zeg mij
diep te schamen voor de houding van
deze „landgenoten". Zij zullen daar
over bij hun, terugkeer nog het nodige
te horen krijgen".
J. F. over de „hedendaagse litera
tuur": „Ja, ik lees natuurlijk wel
boeken van de jongeren, Ward Ruys-
linck vind ik erg goed. Maar schrij
vers zijn tegenwoordig zoveel in
teressanter dan hun boeken. De
meesten behoren tot de zelfontleders.
Dat ligt mij niet zo, hoewel ik toe
geef dat er groot talent onder de jon
geren schuilt."
Over het geloof: „Mijn moeder was
een Friezin. Zij werd in haar jeugd
uitbesteed bij verschillende domi
neesfamilies. Daar heeft zij het geloof
leren haten. Ergens heb ik geschre
ven: „Mijn moeder kon niet lachen,
zij glimlachte slechts." Dat wat men
geloof noemt, daar heb ik nooit een
snars van begrepen. Mijn geloof is
veel groter dan dit.
Over Greshoff: Mijn naam kon niet
in het kleinste geschriftje worden ge
noemd of Greshoff stortte de fiolen
van zijn toorn over mij uit. Hij vond
mij een „broodschrijvertje", wiens
werk eigenlijk onbesproken moest
blijven in een eerlijke literatuurbe
spreking. Ik heb nog eens samen met
Greshoff in een winkeltje gestaan
aan de Italiaanse Rivièra. We koch
ten allebei potloden, hij om vers gal
te spuwen en ik om de bouwstenen
voor die galaanval aan te dragen.
Overigens is Jan Greshoff nog als re
dacteur in dienst geweest bij mijn
vader, toen deze hoofdredacteur was
van „De Nieuwe Krant" in Den
Haag".
Over Salvador Dali: „Toen Anneke
en ik bij Dali kwamen voor een in
terview lag er een dode gifslang, net
jes opgerold op de stoep. Typisch iets
voor Dali. Een vreselijk vieze kerel,
zeg..., een en al pose, maar dat kan
natuurlijk aan mij liggen. Toen hij
open deed had hij roze bloemetjes
in zijn snor.
De scheepsjongens van Bontekoe:
„Kent u het ware verhaal over dat
boek? Ik had helemaal niet het idee
dat het nog eens zou worden uitgege
ven, maar mijn vader liet het aan Jo
han de Meester lezen. Die vond het
goed. Je kunt er vijfduizend gulden
voor vragen, zei hij, maar Leopold
wilde daar niet aan. Achteraf had hij
me toch beter die vijf mille kunnen
geven want er zijn nu tien drukken
van verschenen."
De Baarnse moordzaak: Die kwes
tie heeft mij sterk bezig gehouden.
Het boek dat ik erover geschreven
Heb („Jongensspel") heeft sterk ver
deelde reacties opgeroepen; aan de
ene kant werd het afgekraakt, zo
van: hij heeft er misbruik van ge-
Vergeet
van uw leven het ontspanmngs-paradijs
van de Beekse Bergen te bezoeken.
maakt. Maar het is ook hoog gepre
zen door andere critici. In elk geval
was het een afschuwelijke zaak, die
mij intrigeerde. Die jongen uit dat
arbeidersgezin, die door zijn rijke
vriendjes naar de slachtbank wordt
gevoerd. En als hij, vlak voordat ze
hem de hersenen inslaan, dioor die
rijkelui's keuken komt, zegt hij:
„Koh... wat hebben julie een mieterse
ijskast.." Dat is toch ontzettend?
(ADVERTENTIE)
Een goed idee
voor morgen
SAFARI
tussen Hilvarenbeek en Tilburg
I
I
i
i
i