Omstreden Zweedse film eindelijk in Nederland f tussen haakjes EGYPTE HOUDT UITVERKOOP Inmiddels achterhaald verslag van een mislukt experiment Gezag II Gezag I Liften lil Avondklok iee! NEDERLAND I NEDERLAND II: BELGIë Nederlands Luister naar BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: tn op Zoom Engelse critici enthousiast over Lex Goudsmit als Tevje ihuizen met garage HOEFIJZERS er maand edewerkers Mislukking DE STEM VAN DONDERDAG 21 AUGUSTUS 1969 13 NOS 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL VPRO 19.07 CLARK GABLE: Portret vain deze filmacteur 20.00 JOURNAAL, (NOS) 20.20 TSJECHOSLOWAKIJE, TOEN EN NU. „Wat waren de achter gronden van de invasie in de nacht van 20 op 21 augustus 1968?" 21.20 DE TIJDGEEST: film van Jo- hain v. d. Keuken 22.20 TWEEDE JOURNAAL (NOS) NOS/NOT 22.25 VOORLICHTINGSPRO GRAMMA, GESCHIEDENIS speciaal bestemd voor docen ten geschiedenis 22.25 SLUITING NOS 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA KRO 19.30 DE FLINTSTONES (kleur) 20.00 JOURNAAL (NOS) 20.20 BONANZA (kleur)„Dieren mishandeling" 21.10 BRANDPUNT 21.35 KRO-ZOMERTHEATER PRE SENTEERT (kleur)LIDA DELLA CASA: deze bekende sopraan vertelt over haar car rière en zingt 22.10 TWEEDE JOURNAAL (NOS) 22.15 SLUITING. 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 FILMKLUCHT 19.10 MENSEN, TEKENEN DIEREN Donderdag 21 augustus HILVERSUM I 402 M NCRV: 12.00 Los-Vast: gevr. prog. (12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians Show: licht muz.progr. 14.30 Stereo: Klavecimbel recital: klass. muz. 15.00 Vrij Evan gelische middagdiecnst. N.O.S.: 15.30 Bezigheden: magazine over liefheb berijen en vrijetijdsbesteding. 16.00 Nws. 16.02 Meer over minder: infor matief progr. over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. 17.30 Toerismo: toeristische inform, uit bin. en buitenl. NCRV: 7.45 Sportact. 18.00 Tijd vrij voor muz. in vrije tijd: koorzang en fanfare-orkest. 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Stereo: lichte gram.muz. 19.15 Muziek van het Leger des Heils (gr.). 19.30 Kerk orgelconcert: klass.muz. (opn.). 20.00 Raket: gevar. progr. 22.20 Avondover denking. 22.30 Nws 22.40 Meded. 22.45 Tsjecho-Slowakije een jaar na de be zetting: documentaire klankbeeld 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M AVRO: 12.30 Modern platteland. 12.35 Toppers van toen (gr) 13.00 Nws 13.11 Radiojourn. 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur: I. Stereo: pianoreci tal: klass. muz; II Mono: Instumen- taaj ensemble: oude muz. 14.30 't Is historisch: progr. over geschiedenis en archeologje. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Schakeringen: cult, progr. in woord en muz. 17.00 Tussen 10 plus en 20 min: lichte gram.muz. voor de tieners. 17.30 Voor de jeugd, ca. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Ra diojourn. 18.25 Stereo: Dis-sonantjes. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.45 Central Committee in Canterury: versl. van de jaarlijkse zitting vam het centrale comité van de Wereldraad van Kerken. 19.53 Me mo: bespreking van pas verschenen theologische en aanverwante litera tuur. AVRO: 20.05 La belle Elaine: progr. rond de zangeres Elaine Del man. 20.30 Stereo: Radio kamerorkest en solist: klass. muz. 22.00 Zo goed als nieuws: berichten van toen en feiten van nu. 22.30 Nws. 22.40 Radio journ. 22.55 Stereo: kamermuz. vanaf de 17e eeuw tot heden (opn.). 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M en FM. N.O.S.: 12.00 Nws. 12.03 Micro-no- 19.30 GESCHIEDENIS VAN DE XXIe EEUW. 14e afl.: De kunst van de toekomst 20.00 NIEUWS 20.25 DON GIOVANNI. Italiaanse versie 23.25 NIEUWS 18.35 NIEUWS 18.40 JEUDI-JEUX 18.55 ALLO LES JEUNES 19.30 ALLO POLICE 20.00 JOURNAAL 20.30 COPIE CONFO \ME, KOMI SCHE DETECTIVE-FILM 21.15 LE CARROUSEL AUX IMA GES 23.00 JOURNAAL. 20.00 JOURNAAL 20.15 PREIS DER FREIHEIT. TV- film van Dieter Meichsner 21.40 POTSDAM, - EINE STADT FÜR EINEN STAAT. Bijdra gen van Jost von Morr uit de serie Ost und West 22.25 JOURNAAL 17.30 NIEUWS 17.35 18-20-NUR NICHT PASSEN Skaat en muziek 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 IMMER DIESE ELTERN De bal, tv-film 19.10 LORD ARTHUR, SAVILES VERBRECHEN (kleur) Tv- spel van Witold Lesiewicz 19.45 HEUTE 20.15 TOWARISCH. Musical van David Shaw en Lee Pockriss 21.55 DIE PANZER SIND GEBLIE- BEN. Een jaar bezetting van Tsj echoslowakije 22.40 NIEUWS tities. KRO.: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 T.N.T.: muz. van één tot twee. 14.00 Nws. 14.03 Pop-in: gezellig aan- platen. 15.00 Nws. 15.03 Holster: pop en countrymuz. 16.00 Nws. 16.03 10R hitparade. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07 -18.00 Draaiijofdraaiik: verzoekpla- tenprogramma. BRUSSEL NEDERLAND S324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40 -12.48 Weerb.. meded., en SOS-ber. voor de schippers.) 12.55 Buitenlands persoverz 13.00 Nws. Weerber. beurs- ber. en dagklapper. 13.20 Tafelmuz. 15.00 Nws. 15.03 Kamermuz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Hand in hand met Nederland. 17.00 Nws. Weerber. en meded. A ansl. Jazzmuz 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paar- desportuitsl. 18.30 Franse les. 18.33 Gram.muz. 18.35 Verkeerstips. 18.40 Lichte orkestmuz. 18.52 Taalwenken 18.55 Gram.muz. 19.00 Nws. en weerb. 19.30 Amusementsmuz. 20.00 Concert 20.10 Boekbespr. 20.25 Lichte orkest muziek. 20.30 Hoorspel. 21.26 Prome nadeconcert. 22.00 Nws. berichten en De Zeven Kunsten. 22.15 Gevar .muz. (23.00-23.10 Nws.) 23.40-23.45 Nws. Vrijdag 22 augustus HILVERSUM I 402 M. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: semi-klass. muz. (gr.). (7.30 Nws; 7.32 Act.;7.50 Overweging; 8.00 Nws.). 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 voor de huis vrouw. 9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 Nieuwe aarde: godsdienstige kroniek 10.00 Stereo: Aubade: klass. en mod. muz. (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. HIVERSUM n 298 M. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: lichte gram.muz. (8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Ste reo: lichte gram.muz (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Mogemwijding. N.O.S. 9.00 Stereo: Berlioz in woord en muz. AVRO: 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidvitaminen: Popul. verz.pl.progr. (11.00-11.02 Nws.) 11.30 klassieke muz. 11.55 Beursberichten. Kerkorgelconcert: klass. en semi- HILVERSUM m. 240 M en FM. VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nws.). N.O.S.: 11.00 Nws. 11.03 Felix Meurdres. TOEN kwamen er vier korporaals binnen. Gezegd moet worden, dat de heren er met hun naakte schedels en stropdasloze, openhangende hemden weinig militair uitzagen. Makr wat wil je, voor hen was het ook feest en het was trouwens al na middernacht. Dus wie let nou nog op zoiets? Die laatste vraag bleek geboren te zijn uit onbegrip voor wat een (re serve) officier eigenlijk voor iemand is. Een officier is iemand die zichzelf blijft onder alle omstandigheden, of het nu oorlog is of feest. En dus zet ten enkele landmachtofficieren hun pils neer, om de korporaals op te dragen hun dassen om te doen. Nu zijn de Bredase garnizoenskorporaals ook niet de eersten de besten. Boven dien was er de stemming niet naar Zestien jaar telt deze wuivende Duitse. En ze zet de eerste stappen op de ladder naar het kapiteinschap op de grote vaart. Voor zover bekend heeft zij in Duitsland slechts een of ficiële voorgangster. Er zijn wel 500 varende vrouwen in ons buurland, maar daarvan zijn er zelfs nog maar 38 werkelijk als zeelieden werkzaam. Margrit mag de zeevaartschool be zoeken om haar ideaal te verwezen lijken. Geen kleinigheidje, want als toelatingsexamen moest ze bij wijze van proef op een kustvaarder aan monsteren. Margrit zelf ziet weinig moeilijkheden. Voor de school zijn die er wel, want de huisvesting daar is helemaal afgestemd op mannen. Tja, zulke dingen krijg je als steeds meer vrouwen enzrt maken met de emancipatie. om bevelen op te volgen, en tenslotte waren zij zich scherp bewust van de grijnzend toekijkende burgermaat schappij. Het ging dus, zoals altijd in dat soort omstandigheden, allemaal wat stroef, en natuurlijk was er de vent die het vertikte. Zo'n man vindt dan altijd wel zijn sparring-partner. In dit geval was dat een ritmeester, die vergeten was dat je niet met minde ren over bevelen discussieert. Hij deed het wel en er ontspon zich een heftig gesprek, waarbij tenslotte al leen de aanwezige burgers zich nog echt happy voelden. Om een lang verhaal kort te hou den: de sfeer bleek sterk genoeg om de zaak niet uit de hand te laten lo pen. De stropdas bleef evenwel uit, maar de ritmeester bleef dan ook dis cussiëren. Ook nog toen de kastelein de zaak op slot wilde doen. Toen rit meester en korporaals op straat van elkaar afscheid namen, waarbij van korporaalszijde door middel van en kele obscene gebaren te kennen werd gegeven, dat zij het toch niet met de overigens coulante ritmeester eens waren, stond binnen aan de toog een burger op te scheppen over zijn aan deel in het gesprek. Voor hem was het dan ook voor het eerst geweest dat hij, veilig ge huld in zijn C. A'tje, ongestraft een grote bek had mogen opzetten tegen een utmeester. En welke afgezwaaide ouwe stomper wil dat niet eens een keer. RedactieJosé Toirkens Bijdragen Wim Koek Hans Maas omdat ze de gevaren en listen van het leven nog niet kent) moet beschermd worden. In Djakarta heeft zich de vereniging van Indonesische Moslim studenten tot deze nobele taak geroe pen gevoeld. En deze vereniging wil geen zachte heelmeester zijn en be grip proberen op te brengen. Nee, er moeten drastische maatre gelen genomen worden, zo heeft zij de autoriteiten laten weten. Vooral op zedelijk gebied. Want het zedenbederf in Indonesië zou een ongekende om vang hebben aangenomen. Aldus die Moslimstudenten. En de gevraagde maatregel? Een avondklok voor scholieren. Teneinde te voorkomen dat zij nachtelijke feesten bijwonen, onfatsoenlijke films zien en doelloos door de straten dwalen. Zouden de zeden overdag niet be dorven kunnen worden IN de cafés van de Bredase binnen stad hangt deze week elke avond een sfeer alsof er een heel leger demob viert. De soldaten zijn in dit geval echter allemaal officier en ze zijn de leeftijd van 20 jaar meestal ver te bo ven. Nog een in het oog springend de tail is de kosmopolitische samenstel ling van het gezelschap. Enkele din gen echter hebben al deze mannen gemeen. Ze lijken allemaal op ver klede burgers, en dat zijn ze ook. Hun uniformen dragen de sporen van de kamferzak of de kleerkast. Vooral het marineblauw lijkt gevoelig te zijn voor langdurige rust en opsluiting. Reserve-officieren uit een tiental landen hebben puur voor de löl een week lang hun uniform aangetrok ken, vrouw, kinderen en kantoor ge dag gezegd, om naar Breda te gaan om er het feestelijke en toeristische programma dat voor een congres door moest gaan, af te werken. Zoals gezegd: in de kroegen van de binnenstad viert de mess-jool hoogtij, en daarmee wordt een zwaar beroep gedaan op de vaste klanten, die elkaar plotseling niet meer kun nen verstaan of wat nog erger is hun vaste stamtafels bezet zien door de NATO. In het algemeen echter gaat dai goed. Er wordt stevig verbroederd en er zijn zelfs officieren, die een con versatie met een aardige Bredase zus op touw weten te zetten. In een van die binnenstadskroegerj bevond zich deze week een hoogst in ternationaal gezelschap. Aan de toog zat een luchtmachtman te praten met een Duitse officier, terwijl een in re genjas geklede en besnord Fransman (in Napoleonhouding met de hand in de revers) minzaam toekeek van onder de klep van zijn kepie (waar om blijven de Fransen ondanks de ontwikkelingen in de pettenindustrie die ongemakkelijke dingen toch dra gen?). Bij een biljart waren een ma rinier, een huzaar en een technisch officier van de marine gewikkeld in een felle competitie om de gunsten van een mollige schone. Hier en daar hingen nog wat congresgangers rond, stevig drinkend, stevig pratend. De juke-box draaide op vol volume en het feest groeide zienderogen naar zijn hoogtepunt. TZ 1<» te midden van fraai na- u te koop aanbieden. autoriteiten, die slechts de regels van de maatschappij trachten toe te pas sen om de jongens zo een heropvoe ding te geven. Het hoogste gezag wordt hier gevormd door een homo fiele inspecteur, Frank Sundström, en een dominee met neergeslagen ogen en zalvende gebaren. Beiden beweren hetzelfde: zowel de maatschappij als de Heer hebben het beste mét de de linquenten voor. De jongens hebben hun eigen wet ten. Het gezag wordt bestolen en ge chanteerd. Slechts het eigenbelang telt. Iedere verantwoordelijkheid, mo raal, medelijden en liefde zijn hem vreemd. De prostituee Steva, Lena Nyman, wordt een speelbal van deze kleine gemeenschap. Vrijgevochten heid, sadisme en geweld leiden tot de dood van het jongste lid van de sa menleving. Toch zijn de schokeffecten, waar schijnlijk onder invloed van Görling, erg gerelativeerd. Gedeelten uit het boek treft men niet meer in de film. Er wordt meer gesuggereerd, dan ge toond. De drijfveren komen er maar zel- Scene uit de nu pas voor Nederland vrijgegeven film „491". den duidelijk uit. Daardoor blijft de film nogal aan de oppervlakte. De sociale werker wordt een martelaar en wordt daardoor alleen maar irri tant. De aaneenschakeling van emo tionele gebeurtenissen is het voor naamste bestanddeel van de film ge worden. Die wordt ondersteund door het „reportageachtige" camerawerk van Gunnar Fischer, waarbij bewust niet gestreefd is naar perfectie en goede „uitlichting". Bijzonder ver frissend werkt het gebruik van snel wisselende foto's in de gedeelten, waar Nisse zijn ervaringen recht streeks aan het publiek vertelt. Toch geloven we, dat het boek van Lars Görling een grotere suggestieve werking heeft, dan de film van Vilgot Sjöman. Maar het medium film heeft nu eenmaal een grotere impact, waardoor het meer in de belangstel ling staat. Zeker als er de censuur mee gemoeid is. MAARTEN VAN ROOYEN LONDEN (AP) De Engelse dag bladen hebben Lex Goudsmit, die maandag voor het eerst in Londen optrad in de hoofdrol van de musi cal „Fiddler on the roof" (Anatevka) een vriendelijke pers gegeven. „De vliegende Hollander", luidde de kop boven de bespreking in de Daily Express. „De meest begeerde rol op het Londense toneel werd gisteravond overgenomen door een Nederlander en hij slaagde met vlag en wim pel" schrijft Michael Walsh. „Hij is ongetwijfeld een prachtig zingende Tevje. Deze rol heeft in Westend beroemdheden gemaakt van Topoi en Alfie Bass en te oordelen naar de reactie van het publiek is dat ook voor hem weggelegd". De artiesten kregen na afloop van de voorstelling twaalf maal een open doekje. Arthur Thirkell van de Daily Mir ror schrijft: „Goudsmit heeft een mooie stem een stem waarmee hjj Topos befaamde weergave van „If I were a rich man" („Als ik toch eens rijk was") kan evenaren". (ADVERTENTIE) één kap) (9.24 m diep) in Z-voriö en erker, hal met na- 4 sl.k., 2 toiletten, vaste arop grote 4e sik. logelijk- 5.700.Minimum eigö1 1. kosten. Bij een 90 last na één jaar van be- lossing vrijdag 22 aug. a.s. van Hotel De Draak, Grote om islijnstraat 104. Amster- 296. bekende geïllustreerd® or diverse plaatsen: i haar tijdschriften en t bepaald door de om varieert van 25,- ,0 ns is het mogelijk oro een volledige en g°e den. 3, Breda ÖE Londense politie heeft deze week zogenaamd „undergroundboek" "i beslag genomen, dat bedoeld was a|s handleiding voor drop outs, hip- pies en soortgelijke „ongewassen, on- aangepaste, onmaatschappelijke en "n-kortharige lieden". Behalve dat er 'n het boekje te lezen stond hoe je net eenvoudigst aan wiet kunt ko- "nen, waar en hoe je het best kunt s'apen, wie je het best kunt bestelen het nodige voedsel te bemachti- was er ook een hoofdstuk met hps voor lifters. "oor de gedupeerde lifters, door de envestigde automobilistenorde ook «el de bermparasieten genoemd, her aten wjj hier summier enkele van de e öps, daarbij hopend dat de arm an de Londense politie niet tot Zuid- est-Nederland reikt. Geroutineerde ~~®°pstekers zullen hun oren niet Pitsen, maar wellicht dat er voor j^nners nog iets valt op te steken eerste goede raad die het En- 5 e boek geeft is: maak het de ben- '«emaniak gemakkelijk. Zoek plek- jf Jfaar hij kan stoppen; bij stop licht© :n> af- en opritten, vluchtstro ken, of chauffeurscafés. De handlei ding vervolgt: Net zo goed als de au tomobilist kijkt hoe jij er uitziet, moet jij kijken hoe hij er uitziet. Ver geet niet je neus te gebruiken voor dat je hem van jouw gezelschap laat meegenieten, want vele centjestellers achter het stuur(raad voor hun ogen) zijn verslaafd aan een verderfelijk middel, dat ze in sapvorm tot zich plegen te nemen, aldus de hippiebij bel. Het zou te ver voeren ook de beste routes uit het boek over te nemen, die voeren naar „minder verrotte cultu ren. Culturen waar overigens zelden longkanker verwekkende vierwielers te vinden zijn zodat je duim de lucht in zal moeten voor muilezels of ka melen. De wereldzeeën kun je over steken door de vloeren van schuiten te schrobben, zodat kapitalisten erop kunnen uitglijden." Tot zover de goeie raden van de Londense under ground. Misschien heeft de politie daar een hekel aan uitglijden. DE jeugd (u weet wel, die weerloze groep, die zoveel steun nodig heeft :uur d kopje !sbaar in at. Uit of ijks van >nd van •soneels- (Van onze filmmedewerker) AMSTERDAM „Zeven maal zeventig maal zullen uw zonden tl vergeven worden, maar bij de 491ste keer zal de duivel uw ziel in bezit nemen" aldus luidt de bijbeltekst, die gebruikt wordt in de film met de titel „491". Sinds 1966 werd deze film, van Vilgot Sjöman, tot drie maal toe door de Nederlandse filmkeuring ver boden. In 1967 kwam bjj uitgeve rij Bruna, in Utrecht, het oor spronkelijke verhaal van Lars Görling, uit. Deze week is de film in Nederland dan toch, in twee Amsterdamse bioscopen tegelijk, in première gegaan, zodat ook wjj tenslotte van het verslag van dit mislukt sociologisch experi ment, in Zwedens hoofdstad Stockholm, kennis kunnen ne men. Lars Görling en Vilgot Sjöman zijn in Nederland geen onbekenden. Bei den zijn schrijver van oorsprong. Zij zijn zich pas later met de film gaan bezighouden. Scenarioschrijver Gör ling maakte, de aan zijn romandebuut ontleende film „Samen met Gunilla" (1965) en leverde een bijdrage aan de tilm „Stimulantia". De schrijver-re gisseur werd op 31 juli 1966 dood in zijn woning in Janna aangetroffen. Vilgot Sjöman dankt zijn bekend heid voornamelijk aan zijn films „Ik ben nieuwsgierig, blauw" en „Ik ben nieuwsgierig geel". Aan beide regis seurs is de sociale kritiek niet vreemd. Beiden schuwen ook de schokeffecten niet, om hun argumen ten kracht bij te zetten. „491" was zelfs voor de liberale Zweedse filmcensuur, zeven jaar ge leden, aanleidng om deze film te ver bieden. Na een paar coupures mocht de film echter toch in roulatie wor den gebracht. Lars Görling zei hierover „Het verbod is eerder gericht tegen de rea liteit van de film, dan tegen de film zelf. Je hebt het gevoel, dat de keu ring door het verbod van de spiegel, die een deel van de realiteit laat zien, ook hoopt, dat wat de spiegel laat zien te kunnen bezweren". De geschiedenis, waarop „491" is gebaseerd, wordt verteld door de jeugdige misdadiger Nisse, gespeeld door Lief Nymark. De film geeft zijn belevenissen weer in het tehuis „Sak- ligheten" (de Zakelijkheid), waar hij, samen met zes andere maatschappe lijk ontspoorde jongens, op een vrij willige basis verblijft. Zij moeten meewerken aan een aantal testen. In ruil daarvoor krijgen zij onderdak, voedsel en wat zakgeld. Het experi ment is opgezet door een groep psy chologen en sociologen. In een voor de sloop bestemd huis wonen de jon gens onder leiding van de jonge, on ervaren sociale werker Kister, Lars Lind. Natuurlijk mislukt het experiment. De hoofdschuldige hieraan is zeker de superintelligente Nisse. Hij onder graaft systematisch het gezag van de CAIRO (AP) Onder auspiciën van het Egyptische rijksmuseum zal voor het eerst een omvangrijke ver koop plaatsvinden van echte, 5.000 jaar oude, waardevolle voorwerpen oit de tijd der farao's om broodno dige harde valuta naar Egypte te lokken. In september zullen zeldza me kleine voorwerpen ten verkoop worden aangeboden Deze eerste verkoop zal in januari worden gevolgd door de verkoop van omvangrijker en duurdere voorwer pen uit de tijd der farao's. Daar de strikte bepaling is ge maakt, dat alles moet worden be taald in buitenlandse deviezen, zul len Egyptische antiquairs deze za ken van historische waarde niet kun nen opkopen. Verzamelaars zullen voorwerpen van onschatbare waarde kunnen ver krijgen, zoals authentieke amuletten, beeldjes, bronzen vaatwerk, prach tig gekleurd en kunstzinnig ontwor pen aardewerk en andere sierstuk- ken. De museumautoriteiten beloven voor elk gekocht voorwerp een cer tificaat van echtheid en een uitvoer vergunning voor de douane. Maar er moeten wel nog enkele problemen worden opgelost. Het moeilijkste probleem schijnt te zijn, of men de goederen tegen vaste prij zen zal verkopen of ze zal veilen. Het is wel zeker, dat vele grote museau zoals het Britse, het Metro politan te New Yord en het Louvre in Parijs zeer verlangend zullen zijn hun verzamelingen uit te breiden en kunstminnaars, historici en andere geleerden, die tuk zijn op souvenirs uit het verleden, zullen met beide handen de gelegenheid aangrijpen in het bezit van zulke zeldzame antiqui teiten te komen. In dit geval zullen de autoriteiten veiling overwegen. Het besluit, een gedeeltelijke uitver koop te houden, is gedeeltelijk in gegeven door het probleem van de opslag van de resultaten van nieu we opgravingen. Er bevinden zich zoveel antiquitei ten in Egypte, dat de autoriteiten beginnen te kampen met gebrek aan ruimte om ze te bewaren. Het geld, dat de verkopen opbrengen, zal het mogelijk maken de Egyptische mu seau uit te breiden. De behoefte van Egypte aan harde valuta is het gevolg van de achter uitgang van de toeristen-industrie en de nog steeds voortdurende sluiting van het Suez-kanaal. Men hoopt bo vendien, dat de verkopen een nieu we toeristenattractie zullen zijn. gen op controle op zich sterk- I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11