Omstreden Zweedse film eindelijk in Nederland
f tussen haakjes
EGYPTE HOUDT UITVERKOOP
Inmiddels
achterhaald
verslag
van een
mislukt
experiment
Gezag II
Gezag I
Liften lil
Avondklok
iee!
NEDERLAND I
NEDERLAND II:
BELGIë Nederlands
Luister naar
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
tn op Zoom
Engelse critici enthousiast
over Lex Goudsmit als Tevje
ihuizen met
garage
HOEFIJZERS
er maand
edewerkers
Mislukking
DE STEM VAN DONDERDAG 21 AUGUSTUS 1969
13
NOS
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
VPRO
19.07 CLARK GABLE: Portret vain
deze filmacteur
20.00 JOURNAAL, (NOS)
20.20 TSJECHOSLOWAKIJE, TOEN
EN NU. „Wat waren de achter
gronden van de invasie in de
nacht van 20 op 21 augustus
1968?"
21.20 DE TIJDGEEST: film van Jo-
hain v. d. Keuken
22.20 TWEEDE JOURNAAL (NOS)
NOS/NOT
22.25 VOORLICHTINGSPRO
GRAMMA, GESCHIEDENIS
speciaal bestemd voor docen
ten geschiedenis
22.25 SLUITING
NOS
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
KRO
19.30 DE FLINTSTONES (kleur)
20.00 JOURNAAL (NOS)
20.20 BONANZA (kleur)„Dieren
mishandeling"
21.10 BRANDPUNT
21.35 KRO-ZOMERTHEATER PRE
SENTEERT (kleur)LIDA
DELLA CASA: deze bekende
sopraan vertelt over haar car
rière en zingt
22.10 TWEEDE JOURNAAL (NOS)
22.15 SLUITING.
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 FILMKLUCHT
19.10 MENSEN, TEKENEN DIEREN
Donderdag 21 augustus
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevr. prog.
(12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.;
12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.00 Stereo:
The Kilima Hawaiians Show: licht
muz.progr. 14.30 Stereo: Klavecimbel
recital: klass. muz. 15.00 Vrij Evan
gelische middagdiecnst. N.O.S.: 15.30
Bezigheden: magazine over liefheb
berijen en vrijetijdsbesteding. 16.00
Nws. 16.02 Meer over minder: infor
matief progr. over mensen en dingen
die minder op de voorgrond treden.
17.30 Toerismo: toeristische inform,
uit bin. en buitenl. NCRV: 7.45
Sportact. 18.00 Tijd vrij voor muz. in
vrije tijd: koorzang en fanfare-orkest.
18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Stereo:
lichte gram.muz. 19.15 Muziek van
het Leger des Heils (gr.). 19.30 Kerk
orgelconcert: klass.muz. (opn.). 20.00
Raket: gevar. progr. 22.20 Avondover
denking. 22.30 Nws 22.40 Meded. 22.45
Tsjecho-Slowakije een jaar na de be
zetting: documentaire klankbeeld
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 12.30 Modern platteland.
12.35 Toppers van toen (gr) 13.00 Nws
13.11 Radiojourn. 13.30 Stereo: 't
Muzikantenuur: I. Stereo: pianoreci
tal: klass. muz; II Mono: Instumen-
taaj ensemble: oude muz. 14.30 't Is
historisch: progr. over geschiedenis
en archeologje. 15.00 Voor de zieken.
16.00 Nws. 16.02 Schakeringen: cult,
progr. in woord en muz. 17.00 Tussen
10 plus en 20 min: lichte gram.muz.
voor de tieners. 17.30 Voor de jeugd,
ca. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Ra
diojourn. 18.25 Stereo: Dis-sonantjes.
19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en
dichtbij. 19.45 Central Committee in
Canterury: versl. van de jaarlijkse
zitting vam het centrale comité van
de Wereldraad van Kerken. 19.53 Me
mo: bespreking van pas verschenen
theologische en aanverwante litera
tuur. AVRO: 20.05 La belle Elaine:
progr. rond de zangeres Elaine Del
man. 20.30 Stereo: Radio kamerorkest
en solist: klass. muz. 22.00 Zo goed
als nieuws: berichten van toen en
feiten van nu. 22.30 Nws. 22.40 Radio
journ. 22.55 Stereo: kamermuz. vanaf
de 17e eeuw tot heden (opn.). 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M en FM.
N.O.S.: 12.00 Nws. 12.03 Micro-no-
19.30 GESCHIEDENIS VAN DE
XXIe EEUW. 14e afl.: De
kunst van de toekomst
20.00 NIEUWS
20.25 DON GIOVANNI. Italiaanse
versie
23.25 NIEUWS
18.35 NIEUWS
18.40 JEUDI-JEUX
18.55 ALLO LES JEUNES
19.30 ALLO POLICE
20.00 JOURNAAL
20.30 COPIE CONFO \ME, KOMI
SCHE DETECTIVE-FILM
21.15 LE CARROUSEL AUX IMA
GES
23.00 JOURNAAL.
20.00 JOURNAAL
20.15 PREIS DER FREIHEIT. TV-
film van Dieter Meichsner
21.40 POTSDAM, - EINE STADT
FÜR EINEN STAAT. Bijdra
gen van Jost von Morr uit de
serie Ost und West
22.25 JOURNAAL
17.30 NIEUWS
17.35 18-20-NUR NICHT PASSEN
Skaat en muziek
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 IMMER DIESE ELTERN
De bal, tv-film
19.10 LORD ARTHUR, SAVILES
VERBRECHEN (kleur) Tv-
spel van Witold Lesiewicz
19.45 HEUTE
20.15 TOWARISCH. Musical van
David Shaw en Lee Pockriss
21.55 DIE PANZER SIND GEBLIE-
BEN. Een jaar bezetting van
Tsj echoslowakije
22.40 NIEUWS
tities. KRO.: 13.00 Nws. 13.03 Act.
13.08 T.N.T.: muz. van één tot twee.
14.00 Nws. 14.03 Pop-in: gezellig aan-
platen. 15.00 Nws. 15.03 Holster: pop
en countrymuz. 16.00 Nws. 16.03 10R
hitparade. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07
-18.00 Draaiijofdraaiik: verzoekpla-
tenprogramma.
BRUSSEL NEDERLAND S324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40
-12.48 Weerb.. meded., en SOS-ber.
voor de schippers.) 12.55 Buitenlands
persoverz 13.00 Nws. Weerber. beurs-
ber. en dagklapper. 13.20 Tafelmuz.
15.00 Nws. 15.03 Kamermuz. 16.00
Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Hand in
hand met Nederland. 17.00 Nws.
Weerber. en meded. A ansl. Jazzmuz
18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paar-
desportuitsl. 18.30 Franse les. 18.33
Gram.muz. 18.35 Verkeerstips. 18.40
Lichte orkestmuz. 18.52 Taalwenken
18.55 Gram.muz. 19.00 Nws. en weerb.
19.30 Amusementsmuz. 20.00 Concert
20.10 Boekbespr. 20.25 Lichte orkest
muziek. 20.30 Hoorspel. 21.26 Prome
nadeconcert. 22.00 Nws. berichten en
De Zeven Kunsten. 22.15 Gevar .muz.
(23.00-23.10 Nws.) 23.40-23.45 Nws.
Vrijdag 22 augustus
HILVERSUM I 402 M.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: semi-klass.
muz. (gr.). (7.30 Nws; 7.32 Act.;7.50
Overweging; 8.00 Nws.). 8.30 Nws.
8.32 Vakantietips. 8.45 voor de huis
vrouw. 9.00-9.10 Gymnastiek voor de
huisvrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40
Nieuwe aarde: godsdienstige kroniek
10.00 Stereo: Aubade: klass. en mod.
muz. (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Voor de
zieken. 11.55 Mededelingen.
HIVERSUM n 298 M.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: lichte gram.muz.
(8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Ste
reo: lichte gram.muz (8.30-8.33 De
groenteman.) 8.50 Mogemwijding.
N.O.S. 9.00 Stereo: Berlioz in woord
en muz. AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidvitaminen: Popul.
verz.pl.progr. (11.00-11.02 Nws.) 11.30
klassieke muz. 11.55 Beursberichten.
Kerkorgelconcert: klass. en semi-
HILVERSUM m. 240 M en FM.
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nws.). N.O.S.:
11.00 Nws. 11.03 Felix Meurdres.
TOEN kwamen er vier korporaals
binnen. Gezegd moet worden, dat de
heren er met hun naakte schedels en
stropdasloze, openhangende hemden
weinig militair uitzagen. Makr wat
wil je, voor hen was het ook feest en
het was trouwens al na middernacht.
Dus wie let nou nog op zoiets?
Die laatste vraag bleek geboren te
zijn uit onbegrip voor wat een (re
serve) officier eigenlijk voor iemand
is. Een officier is iemand die zichzelf
blijft onder alle omstandigheden, of
het nu oorlog is of feest. En dus zet
ten enkele landmachtofficieren hun
pils neer, om de korporaals op te
dragen hun dassen om te doen. Nu
zijn de Bredase garnizoenskorporaals
ook niet de eersten de besten. Boven
dien was er de stemming niet naar
Zestien jaar telt deze wuivende
Duitse. En ze zet de eerste stappen
op de ladder naar het kapiteinschap
op de grote vaart. Voor zover bekend
heeft zij in Duitsland slechts een of
ficiële voorgangster. Er zijn wel 500
varende vrouwen in ons buurland,
maar daarvan zijn er zelfs nog maar
38 werkelijk als zeelieden werkzaam.
Margrit mag de zeevaartschool be
zoeken om haar ideaal te verwezen
lijken. Geen kleinigheidje, want als
toelatingsexamen moest ze bij wijze
van proef op een kustvaarder aan
monsteren. Margrit zelf ziet weinig
moeilijkheden. Voor de school zijn
die er wel, want de huisvesting daar
is helemaal afgestemd op mannen.
Tja, zulke dingen krijg je als steeds
meer vrouwen enzrt maken met de
emancipatie.
om bevelen op te volgen, en tenslotte
waren zij zich scherp bewust van de
grijnzend toekijkende burgermaat
schappij.
Het ging dus, zoals altijd in dat
soort omstandigheden, allemaal wat
stroef, en natuurlijk was er de vent
die het vertikte. Zo'n man vindt dan
altijd wel zijn sparring-partner. In
dit geval was dat een ritmeester, die
vergeten was dat je niet met minde
ren over bevelen discussieert. Hij
deed het wel en er ontspon zich een
heftig gesprek, waarbij tenslotte al
leen de aanwezige burgers zich nog
echt happy voelden.
Om een lang verhaal kort te hou
den: de sfeer bleek sterk genoeg om
de zaak niet uit de hand te laten lo
pen. De stropdas bleef evenwel uit,
maar de ritmeester bleef dan ook dis
cussiëren. Ook nog toen de kastelein
de zaak op slot wilde doen. Toen rit
meester en korporaals op straat van
elkaar afscheid namen, waarbij van
korporaalszijde door middel van en
kele obscene gebaren te kennen werd
gegeven, dat zij het toch niet met de
overigens coulante ritmeester eens
waren, stond binnen aan de toog een
burger op te scheppen over zijn aan
deel in het gesprek.
Voor hem was het dan ook voor
het eerst geweest dat hij, veilig ge
huld in zijn C. A'tje, ongestraft een
grote bek had mogen opzetten tegen
een utmeester. En welke afgezwaaide
ouwe stomper wil dat niet eens een
keer.
RedactieJosé Toirkens
Bijdragen Wim Koek
Hans Maas
omdat ze de gevaren en listen van het
leven nog niet kent) moet beschermd
worden. In Djakarta heeft zich de
vereniging van Indonesische Moslim
studenten tot deze nobele taak geroe
pen gevoeld. En deze vereniging wil
geen zachte heelmeester zijn en be
grip proberen op te brengen.
Nee, er moeten drastische maatre
gelen genomen worden, zo heeft zij
de autoriteiten laten weten. Vooral op
zedelijk gebied. Want het zedenbederf
in Indonesië zou een ongekende om
vang hebben aangenomen. Aldus die
Moslimstudenten. En de gevraagde
maatregel? Een avondklok voor
scholieren. Teneinde te voorkomen
dat zij nachtelijke feesten bijwonen,
onfatsoenlijke films zien en doelloos
door de straten dwalen.
Zouden de zeden overdag niet be
dorven kunnen worden
IN de cafés van de Bredase binnen
stad hangt deze week elke avond een
sfeer alsof er een heel leger demob
viert. De soldaten zijn in dit geval
echter allemaal officier en ze zijn de
leeftijd van 20 jaar meestal ver te bo
ven. Nog een in het oog springend de
tail is de kosmopolitische samenstel
ling van het gezelschap. Enkele din
gen echter hebben al deze mannen
gemeen. Ze lijken allemaal op ver
klede burgers, en dat zijn ze ook. Hun
uniformen dragen de sporen van de
kamferzak of de kleerkast. Vooral het
marineblauw lijkt gevoelig te zijn
voor langdurige rust en opsluiting.
Reserve-officieren uit een tiental
landen hebben puur voor de löl een
week lang hun uniform aangetrok
ken, vrouw, kinderen en kantoor ge
dag gezegd, om naar Breda te gaan
om er het feestelijke en toeristische
programma dat voor een congres door
moest gaan, af te werken.
Zoals gezegd: in de kroegen van
de binnenstad viert de mess-jool
hoogtij, en daarmee wordt een zwaar
beroep gedaan op de vaste klanten,
die elkaar plotseling niet meer kun
nen verstaan of wat nog erger is
hun vaste stamtafels bezet zien
door de NATO.
In het algemeen echter gaat dai
goed. Er wordt stevig verbroederd en
er zijn zelfs officieren, die een con
versatie met een aardige Bredase zus
op touw weten te zetten.
In een van die binnenstadskroegerj
bevond zich deze week een hoogst in
ternationaal gezelschap. Aan de toog
zat een luchtmachtman te praten met
een Duitse officier, terwijl een in re
genjas geklede en besnord Fransman
(in Napoleonhouding met de hand
in de revers) minzaam toekeek van
onder de klep van zijn kepie (waar
om blijven de Fransen ondanks de
ontwikkelingen in de pettenindustrie
die ongemakkelijke dingen toch dra
gen?). Bij een biljart waren een ma
rinier, een huzaar en een technisch
officier van de marine gewikkeld in
een felle competitie om de gunsten
van een mollige schone. Hier en daar
hingen nog wat congresgangers rond,
stevig drinkend, stevig pratend. De
juke-box draaide op vol volume en
het feest groeide zienderogen naar
zijn hoogtepunt.
TZ 1<»
te midden van fraai na-
u te koop aanbieden.
autoriteiten, die slechts de regels van
de maatschappij trachten toe te pas
sen om de jongens zo een heropvoe
ding te geven. Het hoogste gezag
wordt hier gevormd door een homo
fiele inspecteur, Frank Sundström, en
een dominee met neergeslagen ogen
en zalvende gebaren. Beiden beweren
hetzelfde: zowel de maatschappij als
de Heer hebben het beste mét de de
linquenten voor.
De jongens hebben hun eigen wet
ten. Het gezag wordt bestolen en ge
chanteerd. Slechts het eigenbelang
telt. Iedere verantwoordelijkheid, mo
raal, medelijden en liefde zijn hem
vreemd. De prostituee Steva, Lena
Nyman, wordt een speelbal van deze
kleine gemeenschap. Vrijgevochten
heid, sadisme en geweld leiden tot de
dood van het jongste lid van de sa
menleving.
Toch zijn de schokeffecten, waar
schijnlijk onder invloed van Görling,
erg gerelativeerd. Gedeelten uit het
boek treft men niet meer in de film.
Er wordt meer gesuggereerd, dan ge
toond.
De drijfveren komen er maar zel-
Scene uit de nu pas voor Nederland
vrijgegeven film „491".
den duidelijk uit. Daardoor blijft de
film nogal aan de oppervlakte. De
sociale werker wordt een martelaar
en wordt daardoor alleen maar irri
tant. De aaneenschakeling van emo
tionele gebeurtenissen is het voor
naamste bestanddeel van de film ge
worden. Die wordt ondersteund door
het „reportageachtige" camerawerk
van Gunnar Fischer, waarbij bewust
niet gestreefd is naar perfectie en
goede „uitlichting". Bijzonder ver
frissend werkt het gebruik van snel
wisselende foto's in de gedeelten,
waar Nisse zijn ervaringen recht
streeks aan het publiek vertelt.
Toch geloven we, dat het boek van
Lars Görling een grotere suggestieve
werking heeft, dan de film van Vilgot
Sjöman. Maar het medium film heeft
nu eenmaal een grotere impact,
waardoor het meer in de belangstel
ling staat. Zeker als er de censuur
mee gemoeid is.
MAARTEN VAN ROOYEN
LONDEN (AP) De Engelse dag
bladen hebben Lex Goudsmit, die
maandag voor het eerst in Londen
optrad in de hoofdrol van de musi
cal „Fiddler on the roof" (Anatevka)
een vriendelijke pers gegeven.
„De vliegende Hollander", luidde
de kop boven de bespreking in de
Daily Express.
„De meest begeerde rol op het
Londense toneel werd gisteravond
overgenomen door een Nederlander
en hij slaagde met vlag en wim
pel" schrijft Michael Walsh.
„Hij is ongetwijfeld een prachtig
zingende Tevje. Deze rol heeft in
Westend beroemdheden gemaakt van
Topoi en Alfie Bass en te oordelen
naar de reactie van het publiek is
dat ook voor hem weggelegd".
De artiesten kregen na afloop van
de voorstelling twaalf maal een open
doekje.
Arthur Thirkell van de Daily Mir
ror schrijft: „Goudsmit heeft een
mooie stem een stem waarmee hjj
Topos befaamde weergave van „If
I were a rich man" („Als ik toch
eens rijk was") kan evenaren".
(ADVERTENTIE)
één kap)
(9.24 m diep) in Z-voriö
en erker, hal met na-
4 sl.k., 2 toiletten, vaste
arop grote 4e sik.
logelijk-
5.700.Minimum eigö1
1. kosten. Bij een 90
last na één jaar van be-
lossing
vrijdag 22 aug. a.s. van
Hotel De Draak, Grote
om
islijnstraat 104. Amster-
296.
bekende geïllustreerd®
or diverse plaatsen:
i haar tijdschriften en
t bepaald door de om
varieert van 25,- ,0
ns is het mogelijk oro
een volledige en g°e
den.
3, Breda
ÖE Londense politie heeft deze week
zogenaamd „undergroundboek"
"i beslag genomen, dat bedoeld was
a|s handleiding voor drop outs, hip-
pies en soortgelijke „ongewassen, on-
aangepaste, onmaatschappelijke en
"n-kortharige lieden". Behalve dat er
'n het boekje te lezen stond hoe je
net eenvoudigst aan wiet kunt ko-
"nen, waar en hoe je het best kunt
s'apen, wie je het best kunt bestelen
het nodige voedsel te bemachti-
was er ook een hoofdstuk met
hps voor lifters.
"oor de gedupeerde lifters, door de
envestigde automobilistenorde ook
«el de bermparasieten genoemd, her
aten wjj hier summier enkele van de
e öps, daarbij hopend dat de arm
an de Londense politie niet tot Zuid-
est-Nederland reikt. Geroutineerde
~~®°pstekers zullen hun oren niet
Pitsen, maar wellicht dat er voor
j^nners nog iets valt op te steken
eerste goede raad die het En-
5 e boek geeft is: maak het de ben-
'«emaniak gemakkelijk. Zoek plek-
jf Jfaar hij kan stoppen; bij stop
licht©
:n> af- en opritten, vluchtstro
ken, of chauffeurscafés. De handlei
ding vervolgt: Net zo goed als de au
tomobilist kijkt hoe jij er uitziet,
moet jij kijken hoe hij er uitziet. Ver
geet niet je neus te gebruiken voor
dat je hem van jouw gezelschap laat
meegenieten, want vele centjestellers
achter het stuur(raad voor hun ogen)
zijn verslaafd aan een verderfelijk
middel, dat ze in sapvorm tot zich
plegen te nemen, aldus de hippiebij
bel.
Het zou te ver voeren ook de beste
routes uit het boek over te nemen, die
voeren naar „minder verrotte cultu
ren. Culturen waar overigens zelden
longkanker verwekkende vierwielers
te vinden zijn zodat je duim de lucht
in zal moeten voor muilezels of ka
melen. De wereldzeeën kun je over
steken door de vloeren van schuiten
te schrobben, zodat kapitalisten erop
kunnen uitglijden." Tot zover de
goeie raden van de Londense under
ground.
Misschien heeft de politie daar een
hekel aan uitglijden.
DE jeugd (u weet wel, die weerloze
groep, die zoveel steun nodig heeft
:uur
d kopje
!sbaar in
at. Uit of
ijks van
>nd van
•soneels-
(Van onze filmmedewerker)
AMSTERDAM „Zeven maal
zeventig maal zullen uw zonden
tl vergeven worden, maar bij de
491ste keer zal de duivel uw ziel
in bezit nemen" aldus luidt de
bijbeltekst, die gebruikt wordt in
de film met de titel „491". Sinds
1966 werd deze film, van Vilgot
Sjöman, tot drie maal toe door
de Nederlandse filmkeuring ver
boden. In 1967 kwam bjj uitgeve
rij Bruna, in Utrecht, het oor
spronkelijke verhaal van Lars
Görling, uit. Deze week is de film
in Nederland dan toch, in twee
Amsterdamse bioscopen tegelijk,
in première gegaan, zodat ook
wjj tenslotte van het verslag van
dit mislukt sociologisch experi
ment, in Zwedens hoofdstad
Stockholm, kennis kunnen ne
men.
Lars Görling en Vilgot Sjöman zijn
in Nederland geen onbekenden. Bei
den zijn schrijver van oorsprong. Zij
zijn zich pas later met de film gaan
bezighouden. Scenarioschrijver Gör
ling maakte, de aan zijn romandebuut
ontleende film „Samen met Gunilla"
(1965) en leverde een bijdrage aan de
tilm „Stimulantia". De schrijver-re
gisseur werd op 31 juli 1966 dood in
zijn woning in Janna aangetroffen.
Vilgot Sjöman dankt zijn bekend
heid voornamelijk aan zijn films „Ik
ben nieuwsgierig, blauw" en „Ik ben
nieuwsgierig geel". Aan beide regis
seurs is de sociale kritiek niet
vreemd. Beiden schuwen ook de
schokeffecten niet, om hun argumen
ten kracht bij te zetten.
„491" was zelfs voor de liberale
Zweedse filmcensuur, zeven jaar ge
leden, aanleidng om deze film te ver
bieden. Na een paar coupures mocht
de film echter toch in roulatie wor
den gebracht.
Lars Görling zei hierover „Het
verbod is eerder gericht tegen de rea
liteit van de film, dan tegen de film
zelf. Je hebt het gevoel, dat de keu
ring door het verbod van de spiegel,
die een deel van de realiteit laat zien,
ook hoopt, dat wat de spiegel laat
zien te kunnen bezweren".
De geschiedenis, waarop „491" is
gebaseerd, wordt verteld door de
jeugdige misdadiger Nisse, gespeeld
door Lief Nymark. De film geeft zijn
belevenissen weer in het tehuis „Sak-
ligheten" (de Zakelijkheid), waar hij,
samen met zes andere maatschappe
lijk ontspoorde jongens, op een vrij
willige basis verblijft. Zij moeten
meewerken aan een aantal testen. In
ruil daarvoor krijgen zij onderdak,
voedsel en wat zakgeld. Het experi
ment is opgezet door een groep psy
chologen en sociologen. In een voor
de sloop bestemd huis wonen de jon
gens onder leiding van de jonge, on
ervaren sociale werker Kister, Lars
Lind.
Natuurlijk mislukt het experiment.
De hoofdschuldige hieraan is zeker
de superintelligente Nisse. Hij onder
graaft systematisch het gezag van de
CAIRO (AP) Onder auspiciën
van het Egyptische rijksmuseum zal
voor het eerst een omvangrijke ver
koop plaatsvinden van echte, 5.000
jaar oude, waardevolle voorwerpen
oit de tijd der farao's om broodno
dige harde valuta naar Egypte te
lokken. In september zullen zeldza
me kleine voorwerpen ten verkoop
worden aangeboden
Deze eerste verkoop zal in januari
worden gevolgd door de verkoop van
omvangrijker en duurdere voorwer
pen uit de tijd der farao's.
Daar de strikte bepaling is ge
maakt, dat alles moet worden be
taald in buitenlandse deviezen, zul
len Egyptische antiquairs deze za
ken van historische waarde niet kun
nen opkopen.
Verzamelaars zullen voorwerpen
van onschatbare waarde kunnen ver
krijgen, zoals authentieke amuletten,
beeldjes, bronzen vaatwerk, prach
tig gekleurd en kunstzinnig ontwor
pen aardewerk en andere sierstuk-
ken.
De museumautoriteiten beloven
voor elk gekocht voorwerp een cer
tificaat van echtheid en een uitvoer
vergunning voor de douane.
Maar er moeten wel nog enkele
problemen worden opgelost. Het
moeilijkste probleem schijnt te zijn,
of men de goederen tegen vaste prij
zen zal verkopen of ze zal veilen.
Het is wel zeker, dat vele grote
museau zoals het Britse, het Metro
politan te New Yord en het Louvre
in Parijs zeer verlangend zullen zijn
hun verzamelingen uit te breiden en
kunstminnaars, historici en andere
geleerden, die tuk zijn op souvenirs
uit het verleden, zullen met beide
handen de gelegenheid aangrijpen in
het bezit van zulke zeldzame antiqui
teiten te komen. In dit geval zullen
de autoriteiten veiling overwegen.
Het besluit, een gedeeltelijke uitver
koop te houden, is gedeeltelijk in
gegeven door het probleem van de
opslag van de resultaten van nieu
we opgravingen.
Er bevinden zich zoveel antiquitei
ten in Egypte, dat de autoriteiten
beginnen te kampen met gebrek aan
ruimte om ze te bewaren. Het geld,
dat de verkopen opbrengen, zal het
mogelijk maken de Egyptische mu
seau uit te breiden.
De behoefte van Egypte aan harde
valuta is het gevolg van de achter
uitgang van de toeristen-industrie en
de nog steeds voortdurende sluiting
van het Suez-kanaal. Men hoopt bo
vendien, dat de verkopen een nieu
we toeristenattractie zullen zijn.
gen op
controle
op zich
sterk-
I