DE DOCHTER VAN DE GROOTVIZIER EN DE SPIEGELS BONZO IARGANEN LANDDEN IN OOSTERSCHELDE Nederlander ontmoette buitenaardse wezens TSJECHC Het 2 we vr STROU( Gladstone MiSd als ii de zachtste wilt 25 king size filters f 1.75 Denk even na HANDIG BOEK VAN STEFAN DENAERDE GESLAAGD VREEMDE DINGEN Deel I Planning ZY P V 0T 0 L T B V0LAPUK EEN 0 WASEM LEVEREN EELTIG- E ALE REGISSEUR YS MEPPEN SIRE E RHODIUM APIN G RAT KOEMIS MEDE A A SAP PI G TIMP N RABAT ROEDE GENIAAL PL EL0GE PEILEN LEV APRIL STEIL PASSIE ANTI SOP ME ST PEER EIND OER ERGO RAM T SPEER GS BEDELAAR PO T TIL OBERON VELEN USUEEL EG PAKKEN NI EN M GULZIG DAAL DAN UI EI ION BESTYGING ASTEROÏDE WE TENANT ALP KLEUTER LA R ELK GEK URNE GARVE ARIA EROSIE LOVEN ES BEAMBTE SNEE I T EU NAKROOST T LIAS L R ED STELLEN TOOST IMMER Z 0RI0N CA M A 10 AAIEN M STRANDEN IN0 ARES AAN OIR ALT GILLEN ORNAMENTATIE Science-fiction PA< DE STEM VAN WOENSDAG 20 AUGUSTUS 1969 i Er was eens een Pasja die wilde trouwen met de dochter van zijn grootvizier. Maar het meisje had an dere plannen. „Kom kind," zei haar vader, „je lijkt niet wijs! Het is de hoogste eer die een meisje maar te beurt kan vallen als de Pasja haar tot bruid wenst. En eerlijk gezegd is het voor mijn baantje van onschat baar belang." Maar het meisje ant woordde: „Eer kan mij niets schelen, en voor uw baantje moet u zelf zor gen!" Ja, deze dochter was bepaald niet op haar mondje gevallen. „Hoe staat het nu met je dochter?", vroeg de Pasja aan zijn grootvizier. „Heeft zii al ja gezegd?" „Opperste heerser, ontbied haar toch zelf en eis naar ja woord," ontweek de in het nauw ge brachte vader. En zo gebeurde het dat het meisje, gekleed in haar mooiste gewaden en gehuld in haar fijnste sluiers voor de Pasja verscheen. „Lief meisje," sprak de heerser, „ik, de Pasja van Turkije, wens je tot vrouw." „Dat is een grote eer voor mij en zeer belangrijk voor het baantje van mijn vader," flapte zij er uit. Het gezicht van de Pasja betrok, mar hij lachte zuurzoet. Hierdoor aangemoedigd ging zij voort: „Maar ik heb al wel begrepen dat de vrouw, die eenmaal met u getrouwd is, een saai leven krijgt. Het past haar natuurlijk niet over de markt te slenteren. Het zou onbe hoorlijk wezen als zij aan de rivier met de wasvrouwen zou babbelen. En nooit zou u haar kunnen toestaan tussen de menigte te genieten van goochelaars, vuurdansers en slangen bezweerders." „Nee, dat is waar," gaf de Pasja toe. „Maar ik zal er over denken of hier iets aan te doen is." Hij liet het meisje gaan en dacht vele dagen lang na. Toen ontbood hij zijn bouwmeester en besprak met hem een vindingrijk plan. „Ga naar mijn zomerpaleis," droeg de Pasja zijn bouwmeester op, „en maak er wanden van spiegels. Plaats die spie gels zo, dat zij taferelen weerkaatsen, die je onmogelijk zien kunt als je uit de ramen kijkt. Zo moet je vanuit de éne zaal een duidelijke blik op de markt hebben. En vanuit de andere moet je de wasvrouwen bezig zien aan de rivier. En de spiegels in een derde zaal moeten de goochelaars en vuurdansers weerkaatsen. Kortom, dat zomerpaleis zal door die spiegels lij ken op een drukke en gezellige stad. Zou dat lukken?" De bouwmeester keek bedenkelijk. „Ik zal er mijn best voor doen," méér durfde hij niet te beloven. „Dat is je geraden," waar schuwde de Pasja. De bouwmeester toog aan het werk. Het was een bijzonder moeilijk kar wei, maar knap als hij was: hü slaag de. In de marmeren zaal hoefde je maar met je rug naar de ramen te gaan staan of je zag de marktkramen, de dringende mensen, de vechtende kinderen, het fruit, de lappen kleu rige stof, de potten en pannen. In de ivoren zaal moest je op een hoge troon klimmen en naar beneden kij ken. Daar zag je in een spiegel die de hele vloer bedekte de rivier met groene oevers, de vrolijk babbelende vrouwen en het wasgoed dat zij in manden op het hoofd af en aan droe gen. Maar in de parelmoeren zaal moest je op een rustbed gaan liggen en naar het plafond kijken. Daar zag je in een reuzenspiegel de goochelaars aan het werk, de vuurdansers en de slangenbezweerders. De Pasja was bijzonder tevreden met het werk van de bouwmeester en hij nodigde de Deze tekening is van Ronnie Rosenberg (5 jaar). dochter van de grootvizier uit zeven weken in zijn zomerpaleis te gaan lo geren, in de hoop dat zij er haar wen sen vervuld zou zien en er als zijn vrouw zou willen blijven wonen. Het meisje nam haar intrek in het wonderlijke spiegelpaleis. Zij amu seerde zich natuurlijk wel, maar och, de nieuwigheid was er gauw vanaf. Alleen maar kijken en zelf niet mee kunnen doen, is voor een levenslustig meisje niet genoeg. Nu had zij een maal beloofd zeven weken in het pa leis te blijven en zij wilde dat woord niet breken. Maar zij had niet beloofd aldoor maar naar dezelfde vergezich ten te kijken. En daarom ging ze nu eens in de marmeren zaal op de grond liggen om in de plafondspiegel te kijken... In de ivoren zaal ging zij met haar rug naar de ramen staan om in de wand daar tegenover te zien, en in de parelmoeren zaal liet zij een ladder plaatsen, zodat zij van bovenaf in de vloerspiegel keek... Telkens kreeg zij nu heel andere beelden, en in die laatste vloerspiegel had zij precies het gezicht op de wa randa waar de Pasja altijd zat! Nu ontdekte zij vreemde dingen. Als de Pasja bij haar op bezoek was geweest en vertrok omdat hij druikke staats zaken had zag zij hem op zijn wa randa aankomen en als een zak op een divan neervallen. Zij zag hoe hij wijd gaapte zonder zijn hand voor de mond te houden, zijn tulband van het hoofd smeet en brulde om lekkere spijzen en koele dranken. Het meisje zond onmiddellijk een boodschapper naar het paleis van de Pasja met de volgende woorden: „De dochter van de grootvizier vraagt of het u smaakt". De boodschapper kreeg een ongenadig pak slaag als antwoord. Toen de Pasja haar opnieuw be zocht deden beiden of er niets was gebeurd. Zij babbelden een poosje, waarna hij vertrok, zeggend dat hij zijn soldaten moest inspecteren. Even later zag hij in de vloerspiegel hoe dingen zien en zelfs de toekomst voorspellen. Het leek de Pasja geen pretje al tijd doorzien te worden door zijn vrouw. Maar hij wilde nog wel even in de toekomst kijken. „Hoe zal mijn leven verlopen?" vroeg hij het meisje. Zij sloot haar ogen en deed alsof zij wonder wat zag. „U zult vrrukkelijk eten en drinken, veel geluk hebben bij het kaarten en dobbelen, tot in lengte van dagen kunnen jagen. U zult trouwen met een beeldige prin ses die niets van dit alles zal merken. U zult geen oorlogen hoeven te voe ren, en weinig staatszaken te bespre ken hebben en denkend aan haar vader die zij toch ook wel wat gunde, voegde zij eraan toe: „Ten minste zolang u zulk een grootvizier hebt". De Pasja was overgelukkig. Hij bedankte het meisje, schonk haar het spiegelpaleis en gaf haar een ge weldige som gelds, de - prachtigste kleren en sieraden, als uitzet voor geval zij een aardige man zou ont moeten om mee te trouwen. Want hijzelf was nu wel verplicht om op de Prinses te wachten dat begreep zij toch zeker??? En óf zij het begreep. De logeerpartij was ten ein de. Maar zij bleef in het spiegelpaleis wonen dat van nu af aan haar eigen dom was en haalde de schade aan pleziertjes in door dagenlang rond te slenteren op de markt, ellenlange verhalen met de wasvrouwen te hou den en haar ogen uit te kijken naar de goochelaars, de vuurdansers en de slangenbezweerders. An MacGillavry hij met zijn vrienden ging zitten dob belen en kaarten. Het meisje zond onmiddellijk een boodschapper met de volgende woorden: „De dochter van de grootvizier wenst u geluk in het spel". En weer kreeg de bood schapper een ongenadig pak slaag. Toen de Pasja haar daarna opnieuw bezocht, deden beiden weer of er niets gebeurd was. En als hij ander maal van haar vertrok, zeggend dat hij gevangenen ging straffen of vrij spreken, zag zij hoe hij zich op de waranda gereedmaakte voor de jacht! Terstond stuurde zij een boodschap per: „De dochter van de grootvizier hoopt dat u een plezierige jacht hebt en behouden thuiskomt". En weer kreeg de boodschapper een ongenadig pak slaag. Nu begonnen de boodschappers te morren en zij verklaarden de dochter van de grootvizier dat zij geen bood schappen meer naar de Pasja wens ten te brengen. „Dat zal ook niet meer nodig zijn", stelde zij de bont en blauw geslagen mannen gerust. Zij had gelijk. Want toen korte tijd later de Pasja haar weer kwam be zoeken, vroeg hij haar: „Hoe komt het toch dat je weet wanneer ik eet en drink, dobbel of op jacht ga?" „Dat komt omdat ik het tweede ge zicht heb. Wist u dat niet??" De Pasja schrok. Nee, dat wist hij niet. Iemand die het tweede gezicht heeft, kan altijd een ander doorgronden, hem op leugens betrappen, ongeziene J i Heeft u wel eens iemand ontmoet die diepliggende ogen met ruitvormig pupillen heeft; met korte haartjes die glanzen als de vacht van een pe|s, met veel rubberachtige spieren vlak onder een kleurige opperhuid; mei een zware schedel met bovenop een dik kambeen; met grappig korte benen en griezelig lange armen; voorzien van brede voeten, die als bij een loopvogel ook achterwaarts uitsteken, en zware klauwachtige handen; iemand die lange tijd niet beweegt, om je dan de stuipen op het lijf |8 jagen door plotseling schokkerig maar ook razendsnel voort te flitsen? Nooit gezien? Een landgenoot, die luistert naar de schuilnaam Stefan Denaerde, heeft in 1967 acht van zulke schepsels ontmoet. In een vliegen, de schotel. Bij de Oosterschelde. Ongeveer 30 kilometer voor Burgsluis. Zij kozen hem uit, de iarganen, omdat zij de aardse burger moed wensten in te spreken Stefan Denaerde mag als enige „evangelist" hun heils. boodschap verkondigen. Deze iargaanse openbaring, verlucht met illustra ties van Rudolf Das, is onder de titel „Buitenaardse Beschaving" versche. nen bij Uitgeverij N. Kluwer te Deventer. De prijs is 14,90 gulden. (Van een onzer verslaggevers) DEVENTER Nadat Stefan Denaerde een vreemdsoortig wezen in de Oosterschelde van de verdrinkingsdood heeft gereed, duiken er twee Iarganen uit hun vliegende schotel op. Zij willen zijn onzelf zuchtigheid belonen. Hij mag kiezen. Of een blokje inert, hijzonder metaal waarmee hij later zijn werkelijke contact met de larganen kan bewijzen. Of twee dagen voorlichting over hun hoog beschaafde samenleving. Stefan (voor de larganen Stef van de Aarde; vandaar de schuilnaam Stefan Denaerde) kiest het immateriële geschenk in formatie boven het materiële stukje metaal. Niet lang daarna zit Stefan in een voor voorlichting bestemd zaal tje in de schotel. Om geven door kennisoverdragende stralingsappa- ratuur, computerluidsprekers en een panoramisch gebogen beeld scherm. Interessant en belangrijk zijn de Iargaanse inlichtingen en meningen. Hier volgt een keuze daaruit. Aardse stedenbouw en vervoerswe zen zijn inefficiënt. Eenvormigheid buiten geeft niet, als men binnen maar zoveel mogelijk variaties kan aanbrengen. Milieuverontreiniging is een mis daad en komt daar ook niet voor. Evenmin het bewust achterhouden van prul- en weggooigoederen of an- derssoortig misdadig roven van de toch altijd beperkte bodemschatten. Voedsel doordraaien is er zonder meer strafbaar. Alleen de uitslagen van referenda- bepalen er het gemeenschappelijk be leid. Op wijk- zowel als op planetair niveau. Leidinggevende functies wor den bekleed door objectief geselec teerde iarganen, en nooit voor longe tijd. Persoonlijk bezit van duurzame goederen is er niet bij. Wel kan men die goederen lenen of huren van het geringe aantal iargaanse trusts. Zij kennen geen defensies of defensie- produkties. Men betaalt uitsluitend giraal. De basis van dit girale geld is de ura, een standaard-arbeidsuur. Alleen de twee planetaire consumen tenorganisaties lichten het koperspu- bliek voor. Overproduktie is uitge sloten. Men stelt in alles kwaliteit boven kwantiteit. larganen hebben heteroseksueel verkeer met wie zij willen. Naakt heid is geen taboe. Vrij als ze zijn van materiële zorgen, besteden de ruim 300 miljard(!) larganen de meeste tijd aan elkaar liefhebben, on derwijs, wetenschappelijk onderzoek, reizen, recreatie en religie. Nog wat mededelingen van de lar ganen aan de schrijver van Buiten aardse Beschaving: Door een misverstand is zaterdag de oplossing van de puzzel niet in de krant gekomen. Hierbij alsnog de uitslag. „Het woord „Topmensen" sugge reert iets van het aerdse niveauver schil tussen mensen. Je stelt je toch niet voor dat in een hoge bescha ving rechtvaardigheidsnormen kun nen bestaat, die waarde-onderscheid toelaat?" „Een ras, dat leeft onder de dreiging van een oorlogsvoering voert logischer wijze geen lange toe komstplanning". „Beschaving is de mate waarin de gemeenschap zorgt voor de achterge bleven mens de mate van col lectieve onzelfzuchtigheid de on zelfzuchtigheid die maakt „een ras onsterfelijk". „Maximaal comfort voor de laag ste produktiekosten kun je alleen be reiken met robot-automatisatie". „Vrije economie berust op het jun gle-recht: het recht van de econo misch sterkste of de status quo door het machtsevenwicht. Dit laatste maakt militaire macht noodzakelijk, macht betekent discriminatie van de sterke tegenover de zwakke „Vrijheid is het ontbreken van col lectieve dwang op het individuele door het ontbreken van individuele dwang op het collectieve gedragspa troon. Vrijheid kun je niet veroveren met een geweer in de vuist". „Morgen wanneer je weet, wat kos mische integratie is, zul je begrijpen, dat bijv. jullie communisme en boed dhisme een duidelijker doelgericht hebben dan het christendom en daar door juister zijn". Wanneer de Iargaanse vloot scho tels (er zaten er meer in de Ooster schelde) is vertrokken, weet Stefan Denaerde hoe doelmatigheid, recht vaardigheid en vrijheid in de prak tijk eruit behoren te zien. Hoe een superbeschaving met sociale stabili teit dient te zijn ingericht. En wel ke beloning iedere onzelfzuchtige zal krijgen wanneer de hoge trappen van kosmische integratie zijn bereikt. Stefan Denaerdes boek zou je ei genlijk best een samenvatting kun nen noemen van de verschillende heilsboodschappen die mensen door de eeuwen heen op papier hebben gezet. In het boek zijn niet voor niets Boeddha, Christus en Marx de Gro te Drie, De planeet Iarga zou je een moderne versie van Thomas More's Utopia kunnen noemen. Opvallend is ook de overeenkomst va-n de Iargan- se met de hedendaagse aardse tech nologie. In ieder geval met de door onze ingenieurs op papier getekende grootse toekomstprojecten. Er staan in het boek tegenstrijdig, heden genoteerd. De larganen wil den objectief blijven en „schrijvers vrijheid van meningsvorming niet beïnvloeden. Jawel. Maar zij geven direkt of indirekt meer waardeoorde len ten beste dan wat anders. En die zijn per definitie subjectief. Nog mooier, de larganen pompten al hun informatie ook nog via straling in de hersenen van de auteur. Verge lijk dat dan nog eens even met de moderne propagandatechnieken of de gedragsbeïnvloeding van dieren door middel van elektrische impulsen hier op aarde. Je treft in het boek nog andere subtiele, autoritaire trekjes van de Iaganen aan. Zo vinden zij alle dieren maar zielloze wezens, Goed om op te eten. Meer niet. De fraaiste tegenstrijdigheid be treft de bewijslast. De larganen over het boek tegen Stefan (pagina 190) „Je zult het moeten schrijven als een gedachtengang van jezelf en je zult ons erbuiten moeten laten". De schrijver moet ook een filmpje met opnamen van de larganen en hun schotel vernietigen en mag geen en kele poging doen om iets te bewij zen. En Stefan toch maar over de Irganen schrijven, en door Rudolf Das fijne tekeningen van hen, hun schotels, woningen, landschap, ver keersaders en auto' slaten maken! Conclusie: Buitenaardse Bescha ving is een prettig leesbare, handig geschreven heilsboodschap van Ste fan Denaerde zelf. Een voor een fa brieksdirecteur bijzonder knap stuk je kritiek op onze, aardse maatschap pij. Hij koos daarvoor terecht de be slist niet nieuwe, maar tot nu toe door zeer weinig Nederlandse au teurs gebezigde science-fictionvorm. vorm. (ADVERTENTIE) PRAAG Weer is het at invasie betekent. Het Wen dernacht vol mensen. Tsjei in korte mouwen en open ijsjes en bioscoopkaartjes t Het is een typisch grote stac neel. Tot men bepaalde dingen opmerken. Daar is bijvoorbeeld bewapende politie, die in grotere tallen dan normaal ervoor moet gen dat zich bij het standbeeld de H. Wenceslas geen samenschc gen voordoen. Dat standbeeld was het afgelol jaar het toneel van betogingen te de Sowj et-Unie, de officiële bon? noot van Tsjechoslowakije. Men littekens van mitrailleurvuur in gevel van het nationale muse' Plotseling realiseert men zich, da geen stemmen te horen zijn. Deze bruinde Tsjechoslo waken in zomei nue zijn ongelooflijk stil. „Wij Tsjechen lijken nu een bet geld volk", zegt een jonge Praa vrouw. „Maar het is nog nooit zo weest als nu. U had moeten zien optimistisch we voor augustus wai| U zou nu ook stil zijn als u de terug moet, zoals wij". Met „voor augustus" bedoelt 1 vóór 21 augustus 1968, de ochtend de Tsjechoslo waken bij het ontwak buitenlandse tanks op het Wencesls plein zagen. Hun land was overroi peld door de Sowj et-Unie, Pole Oost-Duitsland, Hongarije en Buig rije. Het woord „invasie" wordt ze den gebruikt. Alleen „de gebeurt nissen van augustus" of nog eenvo; diger, „augustus". Na een „wank lend" begin, slaagde men er tensla te in een einde te maken aan hl „vrije communisme" en de klok i Tsjechoslowakije terug te zetten. W; het de Russen en de Tsjechoslow; ken gekost heeft kan verbijsteren blijken, maar het is op zijn min: oen „generatie". Voor de Sowjet is het een generati van Tsj echoslowaken die (ongeaclf de officiële verklaringen) Mosko nooit meer zal vertrouwen. Voor d Tsjechoslowaken, misschien een vei loren gegane generatie, die de pa markeert tot de Sowjet-communis ten, politici én modernen verniet» genoeg worden om dezelfde experi menten te ondernemen die de Tsje choslowaken waren begonnen. Dit gevoel over „verspilde" gene raties, een gevoel van frustatie be kruipt je als je met de droeve, zwijg zame Tsjechoslowaken praat. Zo ze een 22-jarige chauffeur: „Het ka: tientallen jaren duren voor we wee een kans op die vrijheid krijgen, di we verleden jaar hadden. Gezien d veranderingen van de laatste tijd, be sef ik dat ik met mijn baan lid ze moeten worden van de partij". Een paar vergeelde foto's van Dub eek ziet men nog in de etalages va: het Wenceslas-plein. Het vorige jaa waren de etalages er vol van. D naam van Dubcek en van presiden Ludvik Svoboda ziet men nog ge schilderd op gebouwen en langs di wegen; herinneringen aan de weel van volksverzet, nadat de troeper (Van onze correspondent) PRAAG Deze week zal het gor- O'jn vallen over het tweede bedrijf van het Tsjechoslowaakse drama, t-en moderne tragedie met vele be drijven. Het eerste bedrijf eindigde Precies een jaar geleden in bloedver- Sleten en wanhoop, toen de tanks van het Warschau-pact over het to neel kwamen rollen. Sinds die tijd nebben de tanks de dreigende ach tergrond gevormd, die het spel van «e menselijke acteurs totaal over- "eerste. Het is mogelijk, dat zij nog maals bezit van het toneel zullen Saan nemen. Als dat gebeurt en er weer onschuldige, ongelukkige figu ranten gedood worden dan is dat gro tendeels te wijten aan de persoonlij ke en politieke intriges van twee der >1 eJUliaigt» Villi 11,11 wol belangrijkste spelers: dr. Gustav Hu- sak, de eerste secretaris van de 's.iecho-siowaakse communistische Partij en zijn gevolmachtige plaats- eryanger Eubomir Strougal, die op ynische wijze de ondergang van zijn meester beraamt. is ten zeerste bevreesd voor 31e augustus. Hij weet dat zoals Dshockeyrellen in maart het remiin in staat stelden om Dubcek WeS te ruimen, eventuele wan- lelijkheden op donderdag gebruikt nnen worden om zijn eigen leider- aP te vernietigen. Hij weet, boven- j,.n' dat de Russen niet blij -'jn met go 'eidersehap, dat zij altijd dr. «ttgaj hebben beschouwd als een gr11' die beter voor hen was, dat hun eerste keus was als StrowU^ opvolger. Erger nog, dat ren gen ougal bereid is om op alle manie zijn Russische vrienden te beha- te „?m daardoor zijn eigen ambities Positie is niet te benijden. afh»„i f.1?,is gewijd geweest aan on- roU®J-, Jke> intellectuele en vaak rijke revolutie, en hij vindt hef

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 6