Carry Tefsen Als ik in deze musical mooi ga doen wordt 't een complete afgang Bfl k naar tussen haakjes feno..... Brrr Beulen Liften Loze actie Cursus Engels Stampvol huis Klachten over Moskous concertbureau NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Luister naar -'J¥J Q/- DE STEM VAN DINSDAG 19 AUGUSTUS 1969 12 (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Aan het ein- le van een kale, eindeloos kron kelende trap in de Amsterdamse Plantage Kerklaan treft Carry Tefsen ook vanmiddag weer de traditionele maatregelen voor kaar geruisloze aftocht richting Sclieveningen om de Dulcinea in Je „Man van la Mancha" op de planken te zetten. De vissticks sudderen in de pan; in de ijskast staan de appelmoes en de vla-flip te vertinnen. Mocht haar dochter meer honger hebben, dan kan ze altijd nog een vrijblijvende greep doen in de schaal met jaf- i's. De oppas boven is gewaar schuwd en kent het receptzeven uur naar bed, en geen geintjes, heb je dat begrepen De dochter knikt verveeld. De gaande en de komende vrouw op de vierde eta- ergens tussen hemel en aarde hoeven elkaar niks meer te ver tellen. „Je moet niet naar de rotzooi kij ken", zegt ze, „Ik kom elke nacht te- enen thuis, dan drink je nog wat, ]e draait een plaatje en je gaat naar Om acht uur moet ik er alweer uit voor mijn dochter. In de vakantie was dat geen probleem, want het is ook een onverbeterlijke langslaapster. Maar nou met die schooi moet ik er weer aan geloven. Boterhammen smeren, thee zetten, kind weg hel pen. Het gewone huis-, tuin- en keu kenwerk. Vergeet het maar. Om ne- uur lig ik er meestal weer in. gen, ik ben constant bek-af, ik val de hele dag om vam de slaap. Zo tegen een uur kom ik er dan weer eens uit. Je doet wat boodschap pen, je veegt de broodkruimels van Je vorige dag en je maakt je lang- zamerhande klaar voor de show. Die Dulcinea vreet me helemaal op. Ik ken een mens, die graag een biertje drinkt overdag, maar het kan gewoon niet. Geestelijk en lichamelijk is die rol daarvoor veel te inspannend. (ADVERTENTIE) Ze springt van het met dierenveï- len overdekte bed, waarin een mid delgroot gezin moeiteloos kan plaats nemen en vouwt zich in kleermakers zit. „Nou moet je niet denken, dat ik aan werken ooit kapot zal gaan", zegt ze. „Ik zal je nog sterker vertel len: weet je, dat ik het verhaal van Don Quichotte nog niet eens gelezen heb. Ik heb dat boek pas gehad, maar ik heb er geen tijd voor. Ik heb zo gruwelijk veel onder handen, dat ik aan een beetje ontspanning allang niet meer toe kom. Ik ben nou weer bezig aan een cursus Engels en dan moet dat vloerkleed ook af. Ik heb 't niet nodig, maar als je ergens aan begint, moet je het ook afmaken, vind ik. Man, het is schandalig zoals ik in elkaar zit." Ze wil ook nog wel uitleggen, waaraan ze haar plotseling theater succes te danken heeft. „Allereerst is het een rol, waar ik alles in kwijt kan. Dulcinea is het ene moment kei hard, het volgende moment is ze ly risch, romantisch, dan zweeft ze bo ven de aarde. Al die eigenschappen heb ik ook. Ik vind het fijn, dat ik me de hele avond kan bewegen, dat ik niet stokstijf op een plaats behoef te blijven staan. En reken er op, dat je voor zo'n verkrachtingsscène be hoorlijk lenig moet zijn. Dat gaat echt niet vanzelf. Akkoord, ik ben het met je eens. Daarmee is dat succes nog steeds niet verklaard. Weet je wat ik ge loof? Het komt, omdat ik me niet aanstel, het is me niet naar de kop gestegen. Als ik wat voor de televisie doe, dan houden ze van me, omdat ze zichzelf herkennen: gewoon een gekke meid uit Amsterdam Oost. Ik raak echt niet hodeldebodel als de kranten schrijven, dat Tefsen het zo fijn gedaan heeft. Plotseling succes is natuurlijk leuk, maar je bent het zo weer kwijt ook. Straks hebben ze misschien een meid nodig, die goed zingt en kan Tefsen zakken gaan plakken. Ik kan deze rol immers aan, omdat ik er rauw in kan uitpakken. Dat ligt me toevallig. Als ik in deze musical opeens op mooi ga, dan is het een afgang. Een wijf, dat in zo'n beestenbende leeft, zingt niet klas siek. Ik zal ook na de Man van la Man cha niet koket gaan zitten wachten op de volgende hoofdrol. Dat zie je vaak bij artiesten, die net even aan de top hebben gestaan. Die vinden het kleine werk opeens minderwaar dig. Ik niet. Ik ben niet vies van een bijrol. Als ze wat hebben, bellen ze maar. Ze weten me te vinden. Ik ben ook geen vrouw, die voor een rol zal gaan klitten. Extra op vi site gaan bij de producer. Je kent dat werk wel. Als 't moet een verhou ding met zo'n pief beginnen, als je dan het rolletje krijgt, weet je nooit, welk talent ze nou in feite hebben gehonoreerd. Carry Tefsen, Dulcinea in „De Man van La Mancha", een groot succes. „Maar de beide voetjes blijven wel stevig op de grond". Plaatsbewijzen en folders V.V.V.en R.T.M. jpsestr.3,R'dam-2Q, tel.010-272864 Ik wist bij Dulcinea trouwens ook niet, of ik het zou halen. De basis was er wel. Ik heb wat gevoel voor de musicalvorm. Ik heb in Anatevka en Oliver gezeten en ik weet zo'n beetje hoe de vork in de steel zit. Maar is dat een garantie, dat je ge schikt bent voor de hele grote toer? Mijn hemel, ik dacht in het begin aUeen: „Als ik nou maar eerst zover ben, dat ik naast die twee geweldige mensen geen sloom figuur sla'.' Dat was mjjn enige angst. Nou was de hele voorgeschiedenis ook al niet zo jofel geweest. Ik zat in Anatevka als de geest, een aar dige rol, maar je kon hem honderd jaar spelen, zonder dat iemand ge merkt had, dat het mens van Tefsen onder al die todden zat te schreeu wen. Daarom was ik zo blij, toen Paul Kijzer kwam zeggen, dat ik Dulcina mocht gaan spelen. Ik moest gelijk zangles nemen, want het was een hele serieuze zaak. Een paar we ken later loopt hij tegen Anke Brok- stra op en die vertelde hem zulke geweldige verhalen, dat hij al had getekend, voordat hij iets van d'r wist. Vanaf dat moment sloop Kijzer elke avond langs mijn kleedkamer, hij had dus ook wel door, dat het een rotstreek was. Ik ben eerst nog de dubbel van Anke geweest. Ik ben altijd dubbel geweest in musicals. In Oliver was ik de invalster van Nancy. In Ana tevka van een van de dochters. Dub bel zijn is een zenuwbeweging. Je bent elke dag bang, dat er iemand ziek zal worden, want dan moet jij met je boekenwijsheid de planken op. En ais je dan een zeperd haalt, zeggen ze: „Nou je ziet het. Het mens moest toch zo nodig, maar wat bakt ze er helemaal van?" Daarom ts die Dulcinea ook als een godsgeschenk uit de hemel ko men vallen. Daar zat ik nou al ze ven jaar op te wachten. Op zo'n kans. Ik had al van alles gedaan, je kunt het zo gek niet opnoemen. Ik heb alle gaatjes opgevuld, die er te vinden waren Dat moest ook wel, want ik had geen ondergrond. Ik GrOtC tOCr was iaar kleuteronderwijzeres geweest, omdat mijn vader zekerheid voor zijn dochter wilde. Toch heb ik op een gegeven mo ment bij die kleuterschool ontslag genemen, want je sprak ook na schooltijd nog over handjes en voet jes. Ik had les gehad van een me vrouw, die het alsmaar had over de meiskes. Dat waren dan grieten van diep in de twintig. Ik ben op vakantie gegaarn en bij terugkomst had ik geen stuiver meer over. Op zulke momenten schijnt het lot altijd over je toe komst te moeten beslissen. Ik sta in een broodjeswinkel in de Leidse- straat naast een juffrouw, die op mij een dansante indruk maakte. Dat heb je gauw door, als je zelf les hebt gehad. Nou, het was gelijk raak. Een paar dagen later stond ik met een pet vol pluimen en een lijf met pailletten in de show van Rika Jansen. We hadden korte, Engelse soldatenjasjes aan en als de vedette binnenkwam, dan moest je, kop, in haar richting wijzen. Ik heb daarna alles aangepakt, wat ik krijgen kon. De KRO-revue met Gerard Walden en Berrie Kie- viets. Je houdt het nou niet meer voor mogelijk, maar elke avond stond je in een stampvol huis. Ik heb nog meegespeeld in een studen tencabaret. Ik heb nooit gestudeerd, maar ze vonden, dat ik zo'n lekke re bek met tanden had. En Jaap van der Merwe en Fiet en Frans Koster, je kunt geen gezelschap uit die tijd noemen, of ik zat er bij. Bij Wim Kan heb ik twee seizoe nen gewerkt. In het begin wist ik me geen hemelse raad, want hij gaf me geen donder te doen en ik stik te als vanouds weer van de energie. Later werd het leuker, ik kreeg wat werk afgeschoven en toen ik bij hem wegging, wist ik een hele hoop van het vak. De timing, die ik nou ge bruik, heb ik bijvoorbeeld bij Kan geleerd. Het is gewoon een griezelig goeie vakman. En nou dus Dulcinea. Het grote succes van Tefsen. Lees de kranten er maar op na. Ik vind het natuur lijk geweldig, dat ik die kans ge kregen heb, maar de beide voetjes blijven wel stevig op de grond. Het is wel geweldig, dat je naast een grote acteur als Hermus mag staan. Die man gooit er elke avond weer een kracht in, die iedereen mee sleurt. Alleen die hitte moet niet meer te lang duren. De laatste dagen leg ik onder de voorstelling zo nu en dan een koele hand op zijn voor hoofd. Dat wordt dan in de zaal uit gelegd als een teder gebaar. Maar dat kun je rustig vergeten. Ik doe het alleen om zijn wenkbrauwen weer aan te drukken." MOSKOU (Reuter) Het Con certbureau van Moskou is er door het controlecomité van de commu nistische partij van beschuldigd, dat het de uitvoering van „ideologisch schadelijke werken" aanmoedigt. Het tijdschrift „Partijleven" meldt voorts, dat functionarissen van het bureau, dat verantwoordelijk is voro alle concerten in de Russische hoofd stad. zich volgens het comité schul dig hebben gemaakt aan financiële manipulaties. De klachten van het controle comité. dat waakt over alle aspec ten van het partijwerk in het land, zijn waarschijnlijk het gevolg van de groeiende hoeveelheid, eens ver boden, moderne westerse muziek op de orkestrepertoires in Moskou. (ADVERTENTIE) -y r. 'i ;-A' 18.50 PLUIMPJE 19.00 NIEUWS 19.07 KENMERK. Informatie uit de kerken. 19 32 DE DWAZE WERELD VAN TOMMY COOPER. 20.00 NIEUWS 20.20 HAMMERVELD JAZZ FESTIVAL. Reportage van het festival dat onlangs te Roer mond gehouden werd. 21.10 ADVOCAAT JUDD. Feuilleton. 22.00 KOSMISCHE ONTMOETIN GEN. Programma rond vlie gende schotels, ruimteschepen en andere planeten. 22.25 ATTENTIE RENNERSKWAR TIER. Uitzending van de Ne derlandse Ver. Bescherming Voetgangers. 22.30 HART VOOR HET HART. Uitzending van de Nederland se Hartstichting, 22.35 UIT BOVEN 60 22.40 MANIFESTATIE NEDER LAND 22.45 NIEUWS met Max Croiset en Ko van Dijk. 21.25 VEROVER DE AARDE 22.15 WIELRENNEN. Reportage van de w.k. voor amateurs. 22.45 NIEUWS 18.50 19.00 19.03 19.28 20.00 20.20 21.10 22.10 22.40 PLUIMPJE NIEUWS WOOBINDA. Feuilleton voor de jeugd. SCALA NIEUWS DUBBELSPION. Feuilleton. JEAN-MARIE DROT: VROUW IN POLEN VERBINDING MET....BRNO Reportage van de w.k. wiel rennen voor amateurs NIEUWS 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 DE LAATSTE GRENS. Documentaire-film. 19.25 FILMPJE 19.30 TIENERKLANKEN 20.00 NIEUWS 20.25 DE VIJANDEN. T.v-spel. van Arkady Leokum 18.35 NIEUWS 18 40 PING-PONG 18.55 KATHOLIEK-GODSDIENSTI GE UITZENDING 19.25 BONHOMMET ET TILAPIN Voor de kleuters. 19.30 ALLO POLICE 20.00 NIEUWS 20.30 LES ENFANTS DE NEANT 22.00 MADE IN: TRI. Joegoslavische speelfilm. 23.15 NIEUWS 20 00 NIEUWS 20.15 WAS BIN ICH? Quiz. 21.00 DAS GROSSE LOS. T.v.-spel van Ben Kerner. 22.20 CHE GUEVARA Documentaire over leven en dood van Che Guevara, 23.05 NIEUWS 17.30 NIEUWS 17.35 ULRICH UND ULRIKE. Feuilleton. 18.05 DIE DRECHSCHEIBE. Actualiteiten en muziek. 18.40 FROHE KLANGE AUS DEM ELSASS. Volksmuziek uit de Elzas. 19.10 BEZAUBERENDE JEANNIE Feuilleton. 19.45 HEUTE 20.15 FöDERALISMUS IN DER SACKGASSE. Documentaire over de staats kundige opbouw van de Bondsreoubliek. Aansluitend: NIEUWS. 21.00 THE HIGH CHAPARRAL. Western. 21.50 ASPEKTE. Cultureel magazine 22.35 NIEUWS Dinsdag 19 augustus HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act., 13.00 Raden maar14.00 Stereo: Kaleidoscoop: lichte muz. uit eigen produktie (opn.) 14.30 Pizzicato: muzikaal middag-magazine (16.00- 16.02 Nws.) Overheidsvoorlichting: 17.00 Surinaamse en Antilliaanse deelname aan de Taptoe Delft. Vraaggesprek van Cees van Maas dam met de heer P. C. Elfferich, voorzitter Stichting Taptoe Delft. KRO: 17.10 Voor de kinderen 17.50 Wereldkampioenschappen wielren nen op de baan voor amateurs te Brno 18.00 Stereo: Metropole-orkest: amusementsmuz. 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Stereo: Luc Lutz 20.00 Stereo: Bel Canto: Operamuz. (opn) 21.20 Wereldkampioenschappen wiel rennen op de baan voor amateurs te Brno 21.30 Als een naaktslak, hoorspel 22.25 Overweging 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 De zingende kerk: gewijde kqorzang 23.05 Hori zonten: toeristisch magazine 23-35 Lichte grammofoonmuz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M AVRO: 11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw (Om 11.55 Beursber.) 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitz. voor de landbouw 12.40 Sportrevue 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. N.O.S.: 13.30 Klein chanson 14.30 Spiegel van België: muz. en nws. van onze zuiderburen AVRO: 15.00 Stereo: Klas. operafragmenten (gr.) 16.00 Nws. 16.02 Land der Muzen: kunst kroniek 16.29 Stereo: mod. orkest- muz. (opn.) 17.00 Stereo Big Band Beat: mod. muz. 17.25 Stereo: Jazz Spectrum plm. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25 Stereo: Promenade orkest met zangsolisten: amusementsmuz. 19.00 Trefpunt: discussierubriek voor actuele zaken 19.30 Nws. 19.35 Vergeet 't maar: gevar. progr. 21.00 Stereo: Pianore cital (opn.) klas. muz. 21.30 Hiering: jeugdprogr. 22.05 Muze zonder make up: jonge cabaretartisten 22.30 Nws. 22.40 Radiojourn. N.O.S.: 22.55 Ste reo: Muz. van deze eeuw 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 240 M EN FM VARA: 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: licht platenprogr. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: licht platenprogr. (17.00-17.02 Nws.) BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40-12.48 Weerber., meded., en SOS-ber. voor de schippers) 12.55 Buitenlands persoverz. 13.00 Nws. weerber., beursber. en dagklapper 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Ca sinoconcert 15.00 Nws. 15.03 Symfo nische muz. 16.00 Nws. 16.03 Beurs ber. 16.09 Intermezzo 16.15 Voor ou dere luisteraars 17.00 Nws., weerber. en meded. Aansluitend: Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Franse les 18.32 Grammofoonmuz. 18.35 Verkeerstips 18.40 Lichte muz. 18.52 Taalwenken 18.55 Grammofoonmuz. 19.00 Nws. en weerber. 19.30 Lichte zang 19.45 Syndicale kroniek 19.55 Grammofoonmuz. 20.00 Concert 21.00 Concert (In de pauze: 22.00 Nws.) 23.00 Nws. 23.10 Gevar. Muz. 23.40 Nws. 23.45-23.55 ligging van de zeeschepen. Woensdag 20 augustus HILVERSUM I 402 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor: lichte grammofoonmuz. met nws. en act. TROS: 8.00 Nws. 8.11 Als dat zou kunnen: verzoekplatenprogr. (8.30-8.32 Nws.) 9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw 9.10 Heel toeval lig: Het Bont, licht progr. 9.35 Wa- standen 9.40 Voor de kleuters 9.55 Stereo Concert a la carte: ver- zoekprogr. van klas. muz. 11.00 Nws. 11.02 Op sleeptros: progr. voor auto mobilisten 11.45 Act. 11.55 Meded. HILVERSUM n 298 M VARA: 7.00 Nws en ochtendgym nastiek 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23 Lichte grammofoonmuz. (7.30- 7.35 Van de voorpagina) VPRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws en act. 8.20 Stereo: Lichte grammo foonmuz. plm. 8.30-8.35 Van alle markten thuis) 9.00 Stereo: Uit ei gen huis: studio-opn. exclusief ge maakt voor VARA-radio 9.40 Een beetje nws.: jeugdprogr. 10.00 Ste reo: Lichte grammofoonmuz. 10.50 Voor de kleuters 12.00 Nws. 11.02 Voor de huisvrouw 11.40 Stereo: ou de muz. (gr.) HILVERSUM III 240 M EN FM NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing!: lichte vocale muziekjes 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeelplaten met kritisch com mentaar N.O.S.: 11.00 Nws. 11.03 Muziek lezen (12.00 Nws.). wanneer de heren-halfgoden van ■fe wielrennerij in een wereld kampioenschap achtervolging de hal- Ve finale hebben gereden worden ze me' moederlijke bezorgdheid van Ja fiets getild en naar het renners- kwartier begeleid. Daar worden de giertjes zorgvuldig bijgewerkt, "aarna volgt een rustperiode van minstens 24 uur. De enige inspan- ftig die dan nog wordt toegestaan is verorberen van een flink stuk mefstuk van de haas of ander, spier- Wsterkend voedsel. De mannen ko- ™en in ieder geval uitgerust en ge- j.^Mtreerd aan de start voor de Z° gaat het niet bij de dames, die «n het wereldkampioenschap ach tervolging deelnemen. Een half uur na de halve finales worden de twee overgebleven uitgeputte, meisjes weer op de fiets gezet om de finale te rijden. Wat de miesjes op de piste van Brno hebben gedaan wordt ken nelijk niet au sérieux genomen. Er zijn elegantere middelen denkbaar om dat te laten merken. Als wij Keetie Hage waren: trapten het. af we SINDS mei van dit jaar rijden er op de rijksweg Tilburg-Breda motor agenten van de sectie bijzondere verkeerstaken. Deze mannen worden secuur geselecteerd. Op de uitvoe ring van hun taak wordt streng toe gezien. Hun opdracht is correct, be leefd en bescheiden op te treden. Elders in het land hebben deze motoragenten bewezen, dat door hun optreden het dodencijfer aanzienlijk verlaagd werd. Een sympathieke instelling dus! Daarom verwondert het ons, dat deze mensen in de Volkskrant van vrijdag betiteld worden met „beu len". Het is blijkbaar erg moeilijk om over politie anders te spreken dan negatief en denigrerend. Deze neiging, om in een politie man een beul of een boeman te zien, komt trouwens in heel Europa voor. Dit zouden w° nog te danken hebben aan Napoleon, die een kwaadaardig en aggressief soort po litieman gekweekt heeft om de orde en rust te handhaven. Napoleon heeft men aan de kant gezet, maar niet de kwelgeesten van zijn politie apparaat. De kwade geesten hebben nog jaren kunnen doorwerken in het politiekorps. Geen wonder, dat bij het publiek een iterk vooroordeel ontstond tegen alles, wat politie heet. Vooroordelen en anti-gevoelens hebben nu eenmaal een ijzersterk gestel: ze blijven eeuwen bestaan. Engeland heeft de bezetting van Napoleon niet gekend. Daarom staat het Engelse publiek anders tegen over zijn Bobby. Van de totale energie aan zonnestra- ung.die deaarde ontvangt, wordt: ca.50% opgenomen doorde zee etc.voor voor verwarming en verdamping ca.10%doo r de aarde" vastgehouden en qaat voor een deel s nachts verloren door uitstralingen ca9%opgenomendoor het plantenrijk door processen ind&jHluuL in 3 dagen schenkt de zon ons een energie gelijk aan de gehe le energierijkdom van deaarde SPECAAL bericht voor hen die zo graag (uit avontuur of noodzaak) liftend de wereld doortrekken. Zij kunnen misschien lering trekken uit het volgende verhaal dat ons uit Nice bereikte. In die zonnige bad plaats meldden zich bij de politie twee Nederlandse jongelui, uit De nekamp en Nijmegen, en een Frans man. Ze waren slechts gekleed in zwembroek. Niet vanwege de warm te, maar omdat een „hulpvaardige automobilist" er met de rest van hun bezittingen vandoor was gegaan. De jongens waren erg blij geweest met hun lift naar Nice, want het is in deze tijd, waarin hele rijen jon geren met hun duim omhoog langs Frankrijks zuidelijke wegen staan, een bof als je niet uren onder de gloeiende zon hoeft staan bruin te bakken. De automobilist was bovendien erg vriendelijk. Het was warm en hij stelde in Nice voor om afkoeling te zoeken in het water. Dat deden ze De chauffeur was het eerst afge koeld, zei dat hij sigaretten ging ha len en kwam niet meer terug. Toen kwam voor de drie jongens de af koeling. Lifters en liftsters u bent dus gewaarschuwd. ALS het moet kunnen vrouwen zich zeer fanatiek inzetten voor een zaak die zij de moeite waard achten. Neem nou het geval van de Franse vrouwelijke ingenieur Joan André, directielid van een firma die onder delen maakt voor de vliegtuigin dustrie, 39 jaar, gescheiden. Zij heeft de strijd aangebonden tegen lacht u. met al te hard de bus tehouder. Dat is een onding volgens haar. Ze zijn „niet-functioneel" en ongemak kelijk. Om medestanders voor haar standpunt te werven had zij in het bedrijf aan alle 2200 vrouwelijke personeelsleden een rondschrijven gezonden, waarin zij opriep om afge lopen vrijdag „oningebonden", zoals zij dat noemde, op het werk te ver schijnen. „Zoiets doet een directielid niet", was hierop het antwoord van de be drijfsleiding. En mevrouw André kreeg mooi haar ontslag aangezegd. Dat betekent niet dat zij haar stand punt wijzigt Integendeel. Het is on zin, zegt zij dat zoals een opzich ter in de fabriek haar had verteld de manner, hun ogen zouden uit kijken op vrouwen die geen buste houder dragen „Dat is niets nieuws, dat hebben ze al eeuwen gedaan en dat zal wel doorgaan ook. Ik voor spel. dat de dag zal komen, dat de wereld b.h.-loos zal worden en dat dit verschijnsel gewoner wordt dan dat van de huidige mini-mode." Mevrouw André kan het allemaal weten. Zij zelf zegt, dat ze die „af grijselijke dingen" nooit of te nim mer gedragen heeft. Toch hebben we het idee, dat er binnenkort wel een anti-b.h.-loze actie zal worden ont ketend. O RedactieJosé Toirkens Bijdragen: Frans de Ligt

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11