Carry Tefsen
Als ik in deze
musical mooi ga
doen wordt 't een
complete afgang
Bfl
k
naar
tussen
haakjes
feno..... Brrr
Beulen
Liften
Loze actie
Cursus Engels
Stampvol huis
Klachten over Moskous
concertbureau
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Luister naar
-'J¥J
Q/-
DE STEM VAN DINSDAG 19 AUGUSTUS 1969
12
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Aan het ein-
le van een kale, eindeloos kron
kelende trap in de Amsterdamse
Plantage Kerklaan treft Carry
Tefsen ook vanmiddag weer de
traditionele maatregelen voor
kaar geruisloze aftocht richting
Sclieveningen om de Dulcinea in
Je „Man van la Mancha" op de
planken te zetten. De vissticks
sudderen in de pan; in de ijskast
staan de appelmoes en de vla-flip
te vertinnen. Mocht haar dochter
meer honger hebben, dan kan
ze altijd nog een vrijblijvende
greep doen in de schaal met jaf-
i's. De oppas boven is gewaar
schuwd en kent het receptzeven
uur naar bed, en geen geintjes,
heb je dat begrepen De dochter
knikt verveeld. De gaande en de
komende vrouw op de vierde eta-
ergens tussen hemel en aarde
hoeven elkaar niks meer te ver
tellen.
„Je moet niet naar de rotzooi kij
ken", zegt ze, „Ik kom elke nacht te-
enen thuis, dan drink je nog wat,
]e draait een plaatje en je gaat naar
Om acht uur moet ik er alweer
uit voor mijn dochter. In de vakantie
was dat geen probleem, want het is
ook een onverbeterlijke langslaapster.
Maar nou met die schooi moet ik er
weer aan geloven. Boterhammen
smeren, thee zetten, kind weg hel
pen. Het gewone huis-, tuin- en keu
kenwerk. Vergeet het maar. Om ne-
uur lig ik er meestal weer in.
gen, ik ben constant bek-af, ik
val de hele dag om vam de slaap.
Zo tegen een uur kom ik er dan
weer eens uit. Je doet wat boodschap
pen, je veegt de broodkruimels van
Je vorige dag en je maakt je lang-
zamerhande klaar voor de show. Die
Dulcinea vreet me helemaal op. Ik
ken een mens, die graag een biertje
drinkt overdag, maar het kan gewoon
niet. Geestelijk en lichamelijk is die
rol daarvoor veel te inspannend.
(ADVERTENTIE)
Ze springt van het met dierenveï-
len overdekte bed, waarin een mid
delgroot gezin moeiteloos kan plaats
nemen en vouwt zich in kleermakers
zit. „Nou moet je niet denken, dat
ik aan werken ooit kapot zal gaan",
zegt ze. „Ik zal je nog sterker vertel
len: weet je, dat ik het verhaal van
Don Quichotte nog niet eens gelezen
heb. Ik heb dat boek pas gehad, maar
ik heb er geen tijd voor. Ik heb zo
gruwelijk veel onder handen, dat ik
aan een beetje ontspanning allang
niet meer toe kom. Ik ben nou weer
bezig aan een cursus Engels en dan
moet dat vloerkleed ook af. Ik heb 't
niet nodig, maar als je ergens aan
begint, moet je het ook afmaken, vind
ik. Man, het is schandalig zoals ik in
elkaar zit."
Ze wil ook nog wel uitleggen,
waaraan ze haar plotseling theater
succes te danken heeft. „Allereerst is
het een rol, waar ik alles in kwijt
kan. Dulcinea is het ene moment kei
hard, het volgende moment is ze ly
risch, romantisch, dan zweeft ze bo
ven de aarde. Al die eigenschappen
heb ik ook. Ik vind het fijn, dat ik
me de hele avond kan bewegen, dat
ik niet stokstijf op een plaats behoef
te blijven staan. En reken er op, dat
je voor zo'n verkrachtingsscène be
hoorlijk lenig moet zijn. Dat gaat echt
niet vanzelf.
Akkoord, ik ben het met je eens.
Daarmee is dat succes nog steeds
niet verklaard. Weet je wat ik ge
loof? Het komt, omdat ik me niet
aanstel, het is me niet naar de kop
gestegen. Als ik wat voor de televisie
doe, dan houden ze van me, omdat
ze zichzelf herkennen: gewoon een
gekke meid uit Amsterdam Oost. Ik
raak echt niet hodeldebodel als de
kranten schrijven, dat Tefsen het zo
fijn gedaan heeft. Plotseling succes
is natuurlijk leuk, maar je bent het
zo weer kwijt ook. Straks hebben ze
misschien een meid nodig, die goed
zingt en kan Tefsen zakken gaan
plakken. Ik kan deze rol immers aan,
omdat ik er rauw in kan uitpakken.
Dat ligt me toevallig. Als ik in deze
musical opeens op mooi ga, dan is
het een afgang. Een wijf, dat in zo'n
beestenbende leeft, zingt niet klas
siek.
Ik zal ook na de Man van la Man
cha niet koket gaan zitten wachten
op de volgende hoofdrol. Dat zie je
vaak bij artiesten, die net even aan
de top hebben gestaan. Die vinden
het kleine werk opeens minderwaar
dig. Ik niet. Ik ben niet vies van een
bijrol. Als ze wat hebben, bellen ze
maar. Ze weten me te vinden.
Ik ben ook geen vrouw, die voor
een rol zal gaan klitten. Extra op vi
site gaan bij de producer. Je kent dat
werk wel. Als 't moet een verhou
ding met zo'n pief beginnen, als je
dan het rolletje krijgt, weet je nooit,
welk talent ze nou in feite hebben
gehonoreerd.
Carry Tefsen, Dulcinea in „De Man van La Mancha", een groot succes. „Maar de beide voetjes blijven wel
stevig op de grond".
Plaatsbewijzen en folders V.V.V.en R.T.M.
jpsestr.3,R'dam-2Q, tel.010-272864
Ik wist bij Dulcinea trouwens ook
niet, of ik het zou halen. De basis
was er wel. Ik heb wat gevoel voor
de musicalvorm. Ik heb in Anatevka
en Oliver gezeten en ik weet zo'n
beetje hoe de vork in de steel zit.
Maar is dat een garantie, dat je ge
schikt bent voor de hele grote toer?
Mijn hemel, ik dacht in het begin
aUeen: „Als ik nou maar eerst zover
ben, dat ik naast die twee geweldige
mensen geen sloom figuur sla'.' Dat
was mjjn enige angst.
Nou was de hele voorgeschiedenis
ook al niet zo jofel geweest. Ik zat
in Anatevka als de geest, een aar
dige rol, maar je kon hem honderd
jaar spelen, zonder dat iemand ge
merkt had, dat het mens van Tefsen
onder al die todden zat te schreeu
wen. Daarom was ik zo blij, toen
Paul Kijzer kwam zeggen, dat ik
Dulcina mocht gaan spelen. Ik moest
gelijk zangles nemen, want het was
een hele serieuze zaak. Een paar we
ken later loopt hij tegen Anke Brok-
stra op en die vertelde hem zulke
geweldige verhalen, dat hij al had
getekend, voordat hij iets van d'r
wist. Vanaf dat moment sloop Kijzer
elke avond langs mijn kleedkamer,
hij had dus ook wel door, dat het
een rotstreek was.
Ik ben eerst nog de dubbel van
Anke geweest. Ik ben altijd dubbel
geweest in musicals. In Oliver was
ik de invalster van Nancy. In Ana
tevka van een van de dochters. Dub
bel zijn is een zenuwbeweging. Je
bent elke dag bang, dat er iemand
ziek zal worden, want dan moet jij
met je boekenwijsheid de planken
op. En ais je dan een zeperd haalt,
zeggen ze: „Nou je ziet het. Het
mens moest toch zo nodig, maar wat
bakt ze er helemaal van?"
Daarom ts die Dulcinea ook als
een godsgeschenk uit de hemel ko
men vallen. Daar zat ik nou al ze
ven jaar op te wachten. Op zo'n
kans. Ik had al van alles gedaan, je
kunt het zo gek niet opnoemen. Ik
heb alle gaatjes opgevuld, die er te
vinden waren Dat moest ook wel,
want ik had geen ondergrond. Ik
GrOtC tOCr was iaar kleuteronderwijzeres
geweest, omdat mijn vader zekerheid
voor zijn dochter wilde.
Toch heb ik op een gegeven mo
ment bij die kleuterschool ontslag
genemen, want je sprak ook na
schooltijd nog over handjes en voet
jes. Ik had les gehad van een me
vrouw, die het alsmaar had over de
meiskes. Dat waren dan grieten van
diep in de twintig.
Ik ben op vakantie gegaarn en bij
terugkomst had ik geen stuiver
meer over. Op zulke momenten
schijnt het lot altijd over je toe
komst te moeten beslissen. Ik sta
in een broodjeswinkel in de Leidse-
straat naast een juffrouw, die op
mij een dansante indruk maakte.
Dat heb je gauw door, als je zelf
les hebt gehad. Nou, het was gelijk
raak. Een paar dagen later stond ik
met een pet vol pluimen en een lijf
met pailletten in de show van Rika
Jansen. We hadden korte, Engelse
soldatenjasjes aan en als de vedette
binnenkwam, dan moest je, kop, in
haar richting wijzen.
Ik heb daarna alles aangepakt,
wat ik krijgen kon. De KRO-revue
met Gerard Walden en Berrie Kie-
viets. Je houdt het nou niet meer
voor mogelijk, maar elke avond
stond je in een stampvol huis. Ik
heb nog meegespeeld in een studen
tencabaret. Ik heb nooit gestudeerd,
maar ze vonden, dat ik zo'n lekke
re bek met tanden had. En Jaap
van der Merwe en Fiet en Frans
Koster, je kunt geen gezelschap uit
die tijd noemen, of ik zat er bij.
Bij Wim Kan heb ik twee seizoe
nen gewerkt. In het begin wist ik
me geen hemelse raad, want hij gaf
me geen donder te doen en ik stik
te als vanouds weer van de energie.
Later werd het leuker, ik kreeg wat
werk afgeschoven en toen ik bij hem
wegging, wist ik een hele hoop van
het vak. De timing, die ik nou ge
bruik, heb ik bijvoorbeeld bij Kan
geleerd. Het is gewoon een griezelig
goeie vakman.
En nou dus Dulcinea. Het grote
succes van Tefsen. Lees de kranten
er maar op na. Ik vind het natuur
lijk geweldig, dat ik die kans ge
kregen heb, maar de beide voetjes
blijven wel stevig op de grond. Het
is wel geweldig, dat je naast een
grote acteur als Hermus mag staan.
Die man gooit er elke avond weer
een kracht in, die iedereen mee
sleurt. Alleen die hitte moet niet
meer te lang duren. De laatste dagen
leg ik onder de voorstelling zo nu
en dan een koele hand op zijn voor
hoofd. Dat wordt dan in de zaal uit
gelegd als een teder gebaar. Maar
dat kun je rustig vergeten. Ik doe
het alleen om zijn wenkbrauwen
weer aan te drukken."
MOSKOU (Reuter) Het Con
certbureau van Moskou is er door
het controlecomité van de commu
nistische partij van beschuldigd, dat
het de uitvoering van „ideologisch
schadelijke werken" aanmoedigt.
Het tijdschrift „Partijleven" meldt
voorts, dat functionarissen van het
bureau, dat verantwoordelijk is voro
alle concerten in de Russische hoofd
stad. zich volgens het comité schul
dig hebben gemaakt aan financiële
manipulaties.
De klachten van het controle
comité. dat waakt over alle aspec
ten van het partijwerk in het land,
zijn waarschijnlijk het gevolg van
de groeiende hoeveelheid, eens ver
boden, moderne westerse muziek op
de orkestrepertoires in Moskou.
(ADVERTENTIE)
-y
r. 'i
;-A'
18.50 PLUIMPJE
19.00 NIEUWS
19.07 KENMERK. Informatie uit de
kerken.
19 32 DE DWAZE WERELD VAN
TOMMY COOPER.
20.00 NIEUWS
20.20 HAMMERVELD JAZZ
FESTIVAL. Reportage van het
festival dat onlangs te Roer
mond gehouden werd.
21.10 ADVOCAAT JUDD.
Feuilleton.
22.00 KOSMISCHE ONTMOETIN
GEN. Programma rond vlie
gende schotels, ruimteschepen
en andere planeten.
22.25 ATTENTIE RENNERSKWAR
TIER. Uitzending van de Ne
derlandse Ver. Bescherming
Voetgangers.
22.30 HART VOOR HET HART.
Uitzending van de Nederland
se Hartstichting,
22.35 UIT BOVEN 60
22.40 MANIFESTATIE NEDER
LAND
22.45 NIEUWS
met Max Croiset en Ko van
Dijk.
21.25 VEROVER DE AARDE
22.15 WIELRENNEN.
Reportage van de w.k. voor
amateurs.
22.45 NIEUWS
18.50
19.00
19.03
19.28
20.00
20.20
21.10
22.10
22.40
PLUIMPJE
NIEUWS
WOOBINDA.
Feuilleton voor de jeugd.
SCALA
NIEUWS
DUBBELSPION. Feuilleton.
JEAN-MARIE DROT: VROUW
IN POLEN
VERBINDING MET....BRNO
Reportage van de w.k. wiel
rennen voor amateurs
NIEUWS
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 DE LAATSTE GRENS.
Documentaire-film.
19.25 FILMPJE
19.30 TIENERKLANKEN
20.00 NIEUWS
20.25 DE VIJANDEN.
T.v-spel. van Arkady Leokum
18.35 NIEUWS
18 40 PING-PONG
18.55 KATHOLIEK-GODSDIENSTI
GE UITZENDING
19.25 BONHOMMET ET TILAPIN
Voor de kleuters.
19.30 ALLO POLICE
20.00 NIEUWS
20.30 LES ENFANTS DE NEANT
22.00 MADE IN: TRI.
Joegoslavische speelfilm.
23.15 NIEUWS
20 00 NIEUWS
20.15 WAS BIN ICH? Quiz.
21.00 DAS GROSSE LOS.
T.v.-spel van Ben Kerner.
22.20 CHE GUEVARA
Documentaire over leven en
dood van Che Guevara,
23.05 NIEUWS
17.30 NIEUWS
17.35 ULRICH UND ULRIKE.
Feuilleton.
18.05 DIE DRECHSCHEIBE.
Actualiteiten en muziek.
18.40 FROHE KLANGE AUS DEM
ELSASS. Volksmuziek uit de
Elzas.
19.10 BEZAUBERENDE JEANNIE
Feuilleton.
19.45 HEUTE
20.15 FöDERALISMUS IN DER
SACKGASSE.
Documentaire over de staats
kundige opbouw van de
Bondsreoubliek. Aansluitend:
NIEUWS.
21.00 THE HIGH CHAPARRAL.
Western.
21.50 ASPEKTE. Cultureel magazine
22.35 NIEUWS
Dinsdag 19 augustus
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevar. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.,
13.00 Raden maar14.00 Stereo:
Kaleidoscoop: lichte muz. uit eigen
produktie (opn.) 14.30 Pizzicato:
muzikaal middag-magazine (16.00-
16.02 Nws.) Overheidsvoorlichting:
17.00 Surinaamse en Antilliaanse
deelname aan de Taptoe Delft.
Vraaggesprek van Cees van Maas
dam met de heer P. C. Elfferich,
voorzitter Stichting Taptoe Delft.
KRO: 17.10 Voor de kinderen 17.50
Wereldkampioenschappen wielren
nen op de baan voor amateurs te
Brno 18.00 Stereo: Metropole-orkest:
amusementsmuz. 18.30 Nws. 18.41
Act. 19.00 Stereo: Luc Lutz 20.00
Stereo: Bel Canto: Operamuz. (opn)
21.20 Wereldkampioenschappen wiel
rennen op de baan voor amateurs
te Brno 21.30 Als een naaktslak,
hoorspel 22.25 Overweging 22.30
Nws. 22.40 Meded. 22.45 De zingende
kerk: gewijde kqorzang 23.05 Hori
zonten: toeristisch magazine 23-35
Lichte grammofoonmuz. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 11.30 Rondom 12: progr.
voor de vrouw (Om 11.55 Beursber.)
12.30 Overheidsvoorlichting: Uitz.
voor de landbouw 12.40 Sportrevue
13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. N.O.S.:
13.30 Klein chanson 14.30 Spiegel
van België: muz. en nws. van onze
zuiderburen AVRO: 15.00 Stereo:
Klas. operafragmenten (gr.) 16.00
Nws. 16.02 Land der Muzen: kunst
kroniek 16.29 Stereo: mod. orkest-
muz. (opn.) 17.00 Stereo Big Band
Beat: mod. muz. 17.25 Stereo: Jazz
Spectrum plm. 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25 Stereo:
Promenade orkest met zangsolisten:
amusementsmuz. 19.00 Trefpunt:
discussierubriek voor actuele zaken
19.30 Nws. 19.35 Vergeet 't maar:
gevar. progr. 21.00 Stereo: Pianore
cital (opn.) klas. muz. 21.30 Hiering:
jeugdprogr. 22.05 Muze zonder make
up: jonge cabaretartisten 22.30 Nws.
22.40 Radiojourn. N.O.S.: 22.55 Ste
reo: Muz. van deze eeuw 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
VARA: 13.00 Nws. 13.03 Ekspres:
licht platenprogr. (14.00 Nws.) 15.00
Nws. 15.03 Drie-draai 16.00 Nws.
16.03-18.00 Mix: licht platenprogr.
(17.00-17.02 Nws.)
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz.
(12.40-12.48 Weerber., meded., en
SOS-ber. voor de schippers) 12.55
Buitenlands persoverz. 13.00 Nws.
weerber., beursber. en dagklapper
13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Ca
sinoconcert 15.00 Nws. 15.03 Symfo
nische muz. 16.00 Nws. 16.03 Beurs
ber. 16.09 Intermezzo 16.15 Voor ou
dere luisteraars 17.00 Nws., weerber.
en meded. Aansluitend: Jazzmuz.
18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28
Paardesportuitslagen 18.30 Franse
les 18.32 Grammofoonmuz. 18.35
Verkeerstips 18.40 Lichte muz. 18.52
Taalwenken 18.55 Grammofoonmuz.
19.00 Nws. en weerber. 19.30 Lichte
zang 19.45 Syndicale kroniek 19.55
Grammofoonmuz. 20.00 Concert
21.00 Concert (In de pauze: 22.00
Nws.) 23.00 Nws. 23.10 Gevar. Muz.
23.40 Nws. 23.45-23.55 ligging van de
zeeschepen.
Woensdag 20 augustus
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte grammofoonmuz. met nws. en
act. TROS: 8.00 Nws. 8.11 Als dat
zou kunnen: verzoekplatenprogr.
(8.30-8.32 Nws.) 9.00 Gymnastiek
voor de huisvrouw 9.10 Heel toeval
lig: Het Bont, licht progr. 9.35 Wa-
standen 9.40 Voor de kleuters
9.55 Stereo Concert a la carte: ver-
zoekprogr. van klas. muz. 11.00 Nws.
11.02 Op sleeptros: progr. voor auto
mobilisten 11.45 Act. 11.55 Meded.
HILVERSUM n 298 M
VARA: 7.00 Nws en ochtendgym
nastiek 7.20 Socialistisch strijdlied
7.23 Lichte grammofoonmuz. (7.30-
7.35 Van de voorpagina) VPRO:
7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws en
act. 8.20 Stereo: Lichte grammo
foonmuz. plm. 8.30-8.35 Van alle
markten thuis) 9.00 Stereo: Uit ei
gen huis: studio-opn. exclusief ge
maakt voor VARA-radio 9.40 Een
beetje nws.: jeugdprogr. 10.00 Ste
reo: Lichte grammofoonmuz. 10.50
Voor de kleuters 12.00 Nws. 11.02
Voor de huisvrouw 11.40 Stereo: ou
de muz. (gr.)
HILVERSUM III 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing!: lichte vocale muziekjes 10.00
Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe
langspeelplaten met kritisch com
mentaar N.O.S.: 11.00 Nws. 11.03
Muziek lezen (12.00 Nws.).
wanneer de heren-halfgoden van
■fe wielrennerij in een wereld
kampioenschap achtervolging de hal-
Ve finale hebben gereden worden ze
me' moederlijke bezorgdheid van
Ja fiets getild en naar het renners-
kwartier begeleid. Daar worden de
giertjes zorgvuldig bijgewerkt,
"aarna volgt een rustperiode van
minstens 24 uur. De enige inspan-
ftig die dan nog wordt toegestaan is
verorberen van een flink stuk
mefstuk van de haas of ander, spier-
Wsterkend voedsel. De mannen ko-
™en in ieder geval uitgerust en ge-
j.^Mtreerd aan de start voor de
Z° gaat het niet bij de dames, die
«n het wereldkampioenschap ach
tervolging deelnemen. Een half uur
na de halve finales worden de twee
overgebleven uitgeputte, meisjes
weer op de fiets gezet om de finale
te rijden. Wat de miesjes op de piste
van Brno hebben gedaan wordt ken
nelijk niet au sérieux genomen. Er
zijn elegantere middelen denkbaar
om dat te laten merken.
Als wij Keetie Hage waren:
trapten het. af
we
SINDS mei van dit jaar rijden er
op de rijksweg Tilburg-Breda motor
agenten van de sectie bijzondere
verkeerstaken. Deze mannen worden
secuur geselecteerd. Op de uitvoe
ring van hun taak wordt streng toe
gezien. Hun opdracht is correct, be
leefd en bescheiden op te treden.
Elders in het land hebben deze
motoragenten bewezen, dat door hun
optreden het dodencijfer aanzienlijk
verlaagd werd. Een sympathieke
instelling dus!
Daarom verwondert het ons, dat
deze mensen in de Volkskrant van
vrijdag betiteld worden met „beu
len". Het is blijkbaar erg moeilijk
om over politie anders te spreken
dan negatief en denigrerend.
Deze neiging, om in een politie
man een beul of een boeman te
zien, komt trouwens in heel Europa
voor. Dit zouden w° nog te danken
hebben aan Napoleon, die een
kwaadaardig en aggressief soort po
litieman gekweekt heeft om de orde
en rust te handhaven. Napoleon
heeft men aan de kant gezet, maar
niet de kwelgeesten van zijn politie
apparaat. De kwade geesten hebben
nog jaren kunnen doorwerken in het
politiekorps. Geen wonder, dat bij
het publiek een iterk vooroordeel
ontstond tegen alles, wat politie
heet. Vooroordelen en anti-gevoelens
hebben nu eenmaal een ijzersterk
gestel: ze blijven eeuwen bestaan.
Engeland heeft de bezetting van
Napoleon niet gekend. Daarom staat
het Engelse publiek anders tegen
over zijn Bobby.
Van de totale energie aan zonnestra-
ung.die deaarde ontvangt, wordt:
ca.50% opgenomen
doorde zee etc.voor
voor verwarming
en verdamping
ca.10%doo r de aarde"
vastgehouden en
qaat voor een deel
s nachts verloren
door uitstralingen
ca9%opgenomendoor
het plantenrijk
door processen
ind&jHluuL
in 3 dagen schenkt de
zon ons een energie
gelijk aan de gehe
le energierijkdom
van deaarde
SPECAAL bericht voor hen die zo
graag (uit avontuur of noodzaak)
liftend de wereld doortrekken. Zij
kunnen misschien lering trekken
uit het volgende verhaal dat ons uit
Nice bereikte. In die zonnige bad
plaats meldden zich bij de politie
twee Nederlandse jongelui, uit De
nekamp en Nijmegen, en een Frans
man. Ze waren slechts gekleed in
zwembroek. Niet vanwege de warm
te, maar omdat een „hulpvaardige
automobilist" er met de rest van
hun bezittingen vandoor was gegaan.
De jongens waren erg blij geweest
met hun lift naar Nice, want het is
in deze tijd, waarin hele rijen jon
geren met hun duim omhoog langs
Frankrijks zuidelijke wegen staan,
een bof als je niet uren onder de
gloeiende zon hoeft staan bruin te
bakken.
De automobilist was bovendien erg
vriendelijk. Het was warm en hij
stelde in Nice voor om afkoeling te
zoeken in het water. Dat deden ze
De chauffeur was het eerst afge
koeld, zei dat hij sigaretten ging ha
len en kwam niet meer terug. Toen
kwam voor de drie jongens de af
koeling. Lifters en liftsters u bent
dus gewaarschuwd.
ALS het moet kunnen vrouwen zich
zeer fanatiek inzetten voor een zaak
die zij de moeite waard achten.
Neem nou het geval van de Franse
vrouwelijke ingenieur Joan André,
directielid van een firma die onder
delen maakt voor de vliegtuigin
dustrie, 39 jaar, gescheiden. Zij
heeft de strijd aangebonden tegen
lacht u. met al te hard de bus
tehouder.
Dat is een onding volgens haar. Ze
zijn „niet-functioneel" en ongemak
kelijk. Om medestanders voor haar
standpunt te werven had zij in het
bedrijf aan alle 2200 vrouwelijke
personeelsleden een rondschrijven
gezonden, waarin zij opriep om afge
lopen vrijdag „oningebonden", zoals
zij dat noemde, op het werk te ver
schijnen.
„Zoiets doet een directielid niet",
was hierop het antwoord van de be
drijfsleiding. En mevrouw André
kreeg mooi haar ontslag aangezegd.
Dat betekent niet dat zij haar stand
punt wijzigt Integendeel. Het is on
zin, zegt zij dat zoals een opzich
ter in de fabriek haar had verteld
de manner, hun ogen zouden uit
kijken op vrouwen die geen buste
houder dragen „Dat is niets nieuws,
dat hebben ze al eeuwen gedaan en
dat zal wel doorgaan ook. Ik voor
spel. dat de dag zal komen, dat de
wereld b.h.-loos zal worden en dat
dit verschijnsel gewoner wordt dan
dat van de huidige mini-mode."
Mevrouw André kan het allemaal
weten. Zij zelf zegt, dat ze die „af
grijselijke dingen" nooit of te nim
mer gedragen heeft. Toch hebben we
het idee, dat er binnenkort wel een
anti-b.h.-loze actie zal worden ont
ketend. O
RedactieJosé Toirkens
Bijdragen: Frans de Ligt