ZWEEFVLIEGER OVER WOENSDRECHT
„Geweldig, wat een bellen»»
Foto's:
Dick de Boer
Reportage
Willem Wolters
\ND I:
AND II:
ps
ie kleine show
mentsprogramma met
x Gildo en Bibi Johns
rehscheibe
iteiten en muziek
1EFRAGT 1st halb
nnen
iet Hans Rosenthal
aber ein bisschen
dckt
ton
5
etenschap en
miek
ckelingen in de auto-
:ie. Aansluitend:
ps
;over
speelfilm
ps
-magazine. 22.30 Nws,
Metro's Midnight Mu-
10 Nws.
HI 240 M EN FM
Nws. 12.03 Lynx (of I
00 Nws. 13.03 Actua-
T.N.T.: muz. van één
LOO Nws. 14.03 Pop-in:
ilaten. 15.00 Nws. 15.031
en countrymuz. 16.001
ORRRrrrrpop-maga-
ws. 17.02 Actualiteiten.
raaijijofdraaiik: verzoek-
NEDERLANDS 324 M
12.03 Gevarieerde muz,
Landbouwkroniek. 12.40-
:richt, meded. en SOS-1
ior de schippers). 12.551
persoverzicht. 13.001
lericht, dagklapper en|
en. 13.20 Tafelmuz. I
4.03 Symfonisch concert.!
15.03 Klassieke muz.
16.03 Beursberichten, f
de zieken. 17.00 Nws., I
en meded. Aansluitend:
8.00 Nws. 18.03 Popmuz.
18.30 Intermezzo. 18.521
18.55 Grammofoonmuz.
en weerbericht. 19.31
20.00 Operamuz.
lag 19 augustus
l'ERSUM i 402 M
)0 Nws. 7.10 Het levende j
Op het eerste gehoor:
nofoonmuz met nws. en
8.00 Nws. 8.11 Gewijde
-30 Nws. 8.32 Vakantie-
or de huisvrouw. (9.1"
tiek voor de huisvrouw).
inden. 9.40 Stereo: Lich-
met zangsoliste (gr),
door hoop, lezing. 10.15
;tepunten uit Semirami-
'an Rossini (gr). 11.00
Stereo: Operettefrag-
Johann Strauss (gr),
zieken. 11.55 Meded.
T3RSUM ii 298 M
)0 Nws. 7.10 Ochtend-
7.20 Stereo: lichte
•nuz. 8.00 Nws. 8.11 Ra-
8.20 Stereo: lichte gr am
is.30-8.33 De groente-
Morgenwijding. N.O.S.:
geld te wachten, mis-
op u: progr. over de
invaliditeitsverrekening-
ofoonmuz. AVRO: 10.00
uters. 10.10 Arbeidsvita-
ilair verzoekplatenprogr.
Nws.).
FM ni 240 M EN FM
.00 Nws. 9.02 Plaatjes
ip. (10.00 Nws.). li-00
!en opvallend vrolijk ge-
site. (12.00 Nws.).
yyOENSDRECHT - In de Neder
landse zweefvliegerij heerst
zo'n beetje de overtuiging, krijg je
af en toe de indruk, dat de vlieg
basis Woensdrecht „best een aar
dig veld" is, maar dat alleen begin
ners, die zo snel mogelijk „solo"
willen, er goed uit de voeten kun
nen. Die beginners kunnen immers
lekker veel starts maken, omdat
hun kisten bij gebrek aan vol
doende thermiek zó weer aan de
grond staan. Maar op het veld
Woensdrecht prestatievluchten van
formaat beginnen, dat moet je maar
uit je hoofd zetten, zeggen ze.
Zo'n 90 over het algemeen
jeugdige leden van de Konin
klijke Militaire Zweefvliegclub
„Ypenburg", de Zweegvliegclub
Rotterdam en van de Delftse Stu
denten Aeroclub, die in twee groe
pen op zweegvliegkamp in Woens
drecht zijn geweest, hebben andere
ervaringen. Want zei aan het slot
van het kamp luitenant-kolonel J.
de Groot, de voorzitter van Ypen
burg: „Meneer ik kan je verzeke
ren: de thermiek spuit er hier af
en toe uit. Geweldig wat een bellen"
Oorspronkelijk zou het jaarlijk
se kamp in het buitenland wor
den gehouden. Zoals altijd trou
wens. Men schreef ettelijke buiten
landse velden aan. maar het groot
ste deel daarvan liet weten al over
laden te zijn.
Overste De Groot wist er iets op.
„Ik ben een jaar of wat comman
dant geweest van de Straalmotoren
werkplaats Woensdrecht. En uit die
tijd herinnerde ik me, dat er op
Woensdrecht echt niet misselijk ge
vlogen wordt. Dus werd het Woens
drecht. Misschien hebben we een
beetje gemazzeld met het weer,
naar we hebben hier in ieder ge
val machtig leuk kunnen werken"
Er kwamen dan ook nogal wat
ioede resultaten uit de bus. Bij
voorbeeld: men kwam naar Woens-
irecht met diverse jongelui, die nog
geen enkele start op hun naam had
den staan maar tijdens het kamp
och maar even solo werden. Maar
lat waren wel knapen, die het echt
n helemaal in de vingevs bleken te
ebben.
Nog een andere voorbeeld. Men
en, die al solo waren, boekten op
merkelijke successen. Duurvluchten
'an vijf uur en meer waren bijna
an de orde van de dag. Bij diverse
luchten werden formidabele hoog-
ewinsten geboekt en er zijn ook
logal wat overland-vluchten ge
naakt. We hebben kisten moeten
ophalen, die in Leuven en in Echt
terecht waren gekomen. En dat is
een heel eind van huis, wat?" con
stateerde overste De Groot uiter
mate tevreden.
Het doel van zo'n zweefvlieg-
kamp? „De opleiding van zoveel
mogelijk jongelui tot goede zweef
vliegers. Dat gebeurt", zei overste
De Groot, „gesubsidieerd, want dat
is natuurlijk van groot belang voor
de toekomst van de burger- en mi
litaire luchtvaart".
En voorzitter Vink van de zweeg
vliegclub Rotterdam: „Ze hebben
allemaal een redelijk groot aantal
starts gemaakt. Maar ze konden
natuurlijk niet telkens allemaal te
gelijk de lucht in. Ze hebben dus
ook veel „grondwerk" moeten doen.
Dat grondwerk is trouwens een be
langrijk deel van de opleiding".
De deelnemers aan het kamp wa
ren bijzonder goed uitgerust. Men
had bijvoorbeeld de beschikking
over acht kisten, waarmee in totaal
bijna 3000 starts werden gemaakt.
Overste De Groot daarover: ,Als
er inderdaad geen thermiek was ge
weest was dat aantal echt wel klei
ner geweest". Het allergrootste
deel van de starts werd gemaakt
met behulp van 2 lieren, die perma
nent in bedrijf waren. Er was ook
een Pipercup van de Luchtmacht
beschikbaar. De Luchtmacht had
voorts twee auto's uitgeleend, waar
mee de kabels snel van de lieren
naar de startplaats getrokken kon
den worden. Zo konden de starts
elkaar in snel tempo opvolgen.
De zweefvliegers en zweegvlie-
gers-in-de-dop waren ook uitermate
goed te spreken over de op de nu
praktisch uitgestorven basis on
dervonden gastvrijheid. Ze konden
zelfs terecht in de bar. Dat laatste
trouwens maar twee uur per dag,
had de leiding bepaald, want: „Aan
de bar hangen en zweefvliegen ver
dragen zich niet".
Op deze paigima zes platen van een
fijn zweefvliegkamp.
Op de foto linksboven een Ka-8,
gevlogen door Eric van der Heul
uit Rotterdam, in actie. De foto
werd gemaakt vanuit een Ka-7,
waarin instructeur Roel Kuil aan
de knuppel zat. De twee kisten
vlogen in formatie.
De foto rechtsboven werd vanuit
dezelfde nu landende Ka-7
gemaakt: een overzicht van de
startplaats.
Foto linksonder: zweefvliegtuigen
worden „gedragen" door ranke,
maar tegelijk lange en sterke
vleugels.
De vlieger op de foto rechts in het
midden maakt, liggend in het gras,
notities over de vlucht, die hij
kort daarvoor heeft beëindigd.
De klokjes van deze Ka-13 (twee-
zitter) vertellen, dat de kist bijna
90 meter boven het veld zit en
hoogte verliest.
Rechtsonder: nogmaals de Ka-13,
die nu op het punt staat te lan
den op het „nieuwe veld". Links
de tegenwoordig onbezette ver
keerstoren van de vliegbasis.
DE STEM VAN ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1969
w-'---i-i"; «f
's
anete aux sept
rques
ine soir
ne
rs
)NIE '69
!AU MELON ET
iS DE CUIR
OI
entaire
rs
JS
it
dk van dyke show
ton
alles
is
lUCH geschieht