ZWEEFVLIEGER OVER WOENSDRECHT „Geweldig, wat een bellen»» Foto's: Dick de Boer Reportage Willem Wolters \ND I: AND II: ps ie kleine show mentsprogramma met x Gildo en Bibi Johns rehscheibe iteiten en muziek 1EFRAGT 1st halb nnen iet Hans Rosenthal aber ein bisschen dckt ton 5 etenschap en miek ckelingen in de auto- :ie. Aansluitend: ps ;over speelfilm ps -magazine. 22.30 Nws, Metro's Midnight Mu- 10 Nws. HI 240 M EN FM Nws. 12.03 Lynx (of I 00 Nws. 13.03 Actua- T.N.T.: muz. van één LOO Nws. 14.03 Pop-in: ilaten. 15.00 Nws. 15.031 en countrymuz. 16.001 ORRRrrrrpop-maga- ws. 17.02 Actualiteiten. raaijijofdraaiik: verzoek- NEDERLANDS 324 M 12.03 Gevarieerde muz, Landbouwkroniek. 12.40- :richt, meded. en SOS-1 ior de schippers). 12.551 persoverzicht. 13.001 lericht, dagklapper en| en. 13.20 Tafelmuz. I 4.03 Symfonisch concert.! 15.03 Klassieke muz. 16.03 Beursberichten, f de zieken. 17.00 Nws., I en meded. Aansluitend: 8.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.30 Intermezzo. 18.521 18.55 Grammofoonmuz. en weerbericht. 19.31 20.00 Operamuz. lag 19 augustus l'ERSUM i 402 M )0 Nws. 7.10 Het levende j Op het eerste gehoor: nofoonmuz met nws. en 8.00 Nws. 8.11 Gewijde -30 Nws. 8.32 Vakantie- or de huisvrouw. (9.1" tiek voor de huisvrouw). inden. 9.40 Stereo: Lich- met zangsoliste (gr), door hoop, lezing. 10.15 ;tepunten uit Semirami- 'an Rossini (gr). 11.00 Stereo: Operettefrag- Johann Strauss (gr), zieken. 11.55 Meded. T3RSUM ii 298 M )0 Nws. 7.10 Ochtend- 7.20 Stereo: lichte •nuz. 8.00 Nws. 8.11 Ra- 8.20 Stereo: lichte gr am is.30-8.33 De groente- Morgenwijding. N.O.S.: geld te wachten, mis- op u: progr. over de invaliditeitsverrekening- ofoonmuz. AVRO: 10.00 uters. 10.10 Arbeidsvita- ilair verzoekplatenprogr. Nws.). FM ni 240 M EN FM .00 Nws. 9.02 Plaatjes ip. (10.00 Nws.). li-00 !en opvallend vrolijk ge- site. (12.00 Nws.). yyOENSDRECHT - In de Neder landse zweefvliegerij heerst zo'n beetje de overtuiging, krijg je af en toe de indruk, dat de vlieg basis Woensdrecht „best een aar dig veld" is, maar dat alleen begin ners, die zo snel mogelijk „solo" willen, er goed uit de voeten kun nen. Die beginners kunnen immers lekker veel starts maken, omdat hun kisten bij gebrek aan vol doende thermiek zó weer aan de grond staan. Maar op het veld Woensdrecht prestatievluchten van formaat beginnen, dat moet je maar uit je hoofd zetten, zeggen ze. Zo'n 90 over het algemeen jeugdige leden van de Konin klijke Militaire Zweefvliegclub „Ypenburg", de Zweegvliegclub Rotterdam en van de Delftse Stu denten Aeroclub, die in twee groe pen op zweegvliegkamp in Woens drecht zijn geweest, hebben andere ervaringen. Want zei aan het slot van het kamp luitenant-kolonel J. de Groot, de voorzitter van Ypen burg: „Meneer ik kan je verzeke ren: de thermiek spuit er hier af en toe uit. Geweldig wat een bellen" Oorspronkelijk zou het jaarlijk se kamp in het buitenland wor den gehouden. Zoals altijd trou wens. Men schreef ettelijke buiten landse velden aan. maar het groot ste deel daarvan liet weten al over laden te zijn. Overste De Groot wist er iets op. „Ik ben een jaar of wat comman dant geweest van de Straalmotoren werkplaats Woensdrecht. En uit die tijd herinnerde ik me, dat er op Woensdrecht echt niet misselijk ge vlogen wordt. Dus werd het Woens drecht. Misschien hebben we een beetje gemazzeld met het weer, naar we hebben hier in ieder ge val machtig leuk kunnen werken" Er kwamen dan ook nogal wat ioede resultaten uit de bus. Bij voorbeeld: men kwam naar Woens- irecht met diverse jongelui, die nog geen enkele start op hun naam had den staan maar tijdens het kamp och maar even solo werden. Maar lat waren wel knapen, die het echt n helemaal in de vingevs bleken te ebben. Nog een andere voorbeeld. Men en, die al solo waren, boekten op merkelijke successen. Duurvluchten 'an vijf uur en meer waren bijna an de orde van de dag. Bij diverse luchten werden formidabele hoog- ewinsten geboekt en er zijn ook logal wat overland-vluchten ge naakt. We hebben kisten moeten ophalen, die in Leuven en in Echt terecht waren gekomen. En dat is een heel eind van huis, wat?" con stateerde overste De Groot uiter mate tevreden. Het doel van zo'n zweefvlieg- kamp? „De opleiding van zoveel mogelijk jongelui tot goede zweef vliegers. Dat gebeurt", zei overste De Groot, „gesubsidieerd, want dat is natuurlijk van groot belang voor de toekomst van de burger- en mi litaire luchtvaart". En voorzitter Vink van de zweeg vliegclub Rotterdam: „Ze hebben allemaal een redelijk groot aantal starts gemaakt. Maar ze konden natuurlijk niet telkens allemaal te gelijk de lucht in. Ze hebben dus ook veel „grondwerk" moeten doen. Dat grondwerk is trouwens een be langrijk deel van de opleiding". De deelnemers aan het kamp wa ren bijzonder goed uitgerust. Men had bijvoorbeeld de beschikking over acht kisten, waarmee in totaal bijna 3000 starts werden gemaakt. Overste De Groot daarover: ,Als er inderdaad geen thermiek was ge weest was dat aantal echt wel klei ner geweest". Het allergrootste deel van de starts werd gemaakt met behulp van 2 lieren, die perma nent in bedrijf waren. Er was ook een Pipercup van de Luchtmacht beschikbaar. De Luchtmacht had voorts twee auto's uitgeleend, waar mee de kabels snel van de lieren naar de startplaats getrokken kon den worden. Zo konden de starts elkaar in snel tempo opvolgen. De zweefvliegers en zweegvlie- gers-in-de-dop waren ook uitermate goed te spreken over de op de nu praktisch uitgestorven basis on dervonden gastvrijheid. Ze konden zelfs terecht in de bar. Dat laatste trouwens maar twee uur per dag, had de leiding bepaald, want: „Aan de bar hangen en zweefvliegen ver dragen zich niet". Op deze paigima zes platen van een fijn zweefvliegkamp. Op de foto linksboven een Ka-8, gevlogen door Eric van der Heul uit Rotterdam, in actie. De foto werd gemaakt vanuit een Ka-7, waarin instructeur Roel Kuil aan de knuppel zat. De twee kisten vlogen in formatie. De foto rechtsboven werd vanuit dezelfde nu landende Ka-7 gemaakt: een overzicht van de startplaats. Foto linksonder: zweefvliegtuigen worden „gedragen" door ranke, maar tegelijk lange en sterke vleugels. De vlieger op de foto rechts in het midden maakt, liggend in het gras, notities over de vlucht, die hij kort daarvoor heeft beëindigd. De klokjes van deze Ka-13 (twee- zitter) vertellen, dat de kist bijna 90 meter boven het veld zit en hoogte verliest. Rechtsonder: nogmaals de Ka-13, die nu op het punt staat te lan den op het „nieuwe veld". Links de tegenwoordig onbezette ver keerstoren van de vliegbasis. DE STEM VAN ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1969 w-'---i-i"; «f 's anete aux sept rques ine soir ne rs )NIE '69 !AU MELON ET iS DE CUIR OI entaire rs JS it dk van dyke show ton alles is lUCH geschieht

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11