RIEN VAN NUNEN HOEFT NIET MEER TE
DENKEN AAN ZIJN JAREN VAN ARMOE
f tussen haakjes J
Stiefbeen
wordt
politieman
ZWEEFT
I
Nieuwe Sonsbeek-expositie
met baanbrekend karakter
Wereldtelevisie op komst
Tj'eempie
Jubileum
Krasse taal I
Krasse taal II
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Luister naar
ARMOE
DE GROTE KLAP
RIJK WORDEN
NIET BANG
18.50 PLUIMPJE
19.00 NIEUWS
19.07 VADEES TEGEN WIL EN
DANK
Feuilleton
19.30 AVRO'S REGIOVIZIER
20.00 NIEUWS
20.20 KEER KWIS
Quiz met Fred Oster
20.50 THE SAINT
Misdaadfeuilleton
21.40 DE HITLERJUGEND (1)
Documentaire over deze door
Baldur von Schirach geleide
Nazi-organisatie
22.25 NIEUWS
18.50
19.00
19.03
19.30
20.00
20.20
21.55
22.20
22.25
PLUIMPJE
NIEUWS
SCALA
YAO
Oude volksverhalen van de
Ivoorkust
NIEUWS
DOORTOCHT NAAR
MINDANAO
HIER EN NU
EVANGELIE
NIEUWS
18.55
19.00
19.20
19.30
19.45
20.00
20.25
21.15
22.00
22.30
ZANDMANNETJE
CHARLIE OPLICHTER
Stomme film
SIGARETTEN
WERELD ZONDER
GRENZEN
Jeugdmagazine
OPENBAAR KUNSTBEZIT
NIEUWS
THE HIGH CHAPARRAL
TSJECHOSLOWAKIJE 1968
TEMPO INFERNALE
NIEUWS
18.40 NIEUWS
18.45 LA PLANETE AUX SEPT
MONARQUES
19.00 ANTENNE SOIR
19.25 TARTINE
19.30 SPORT
20.00 NIEUWS
20.30 WALLONIË '69
21.15 CHAPEAU MELON ET
BOTTES DE CUIR
22.05 TOLSTOI
Documentaire
22.35 NIEUWS
20.00 NIEUWS
20.15 REPORT
21.00 DE DICK VAN DYKE SHOW'
Feuilleton
21.45 LES HALLES
22.30 NIEUWS
22.50 WAS AUCH GESCHIEHT
17.30 NIEUWS
17.35 UNSERE KLEINE SHOW
Amusementsprogramma m#
o.a. Rex Gildo en Bibi Johns
18.05 DIE DREHSCHEIBE
Actualiteiten en muziek
18.40 GUT GEFRAGT 1ST HALB
GEWONNEN
Quiz met Hans Rosenthal
19.10 SUSS ABER EIN BISSCHES
VERRUCKT
Feuilleton
19.45 HEUTE
20.15 UIT WETENSCHAP EN
TECHNIEK
Ontwikkelingen in de auto.
industrie. Aansluitend:
NIEUWS
21.00 WALKOVER
Poolse speelfilm
22.15 NIEUWS
Maandag 18 augustus
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar. pro-
gr. (12.21 Voor boer en tuinder;
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Actualitei
ten). 14.05 Om en Om: lichte or-
kestmuz. en licht vocaal trio (opn.).
14.35 Stereo: Vioolrecital: moderne
en klassieke muz. (opn). 15.00 Gere
formeerde middagdienst. N.O.S.:
15.30 Zoeklicht op Nederland: infor
matie over Noord Holland, afgewis
seld met muz. (16.00-16.02 Nws.).
Overheidsvoorlichting: 17.20 Chris-
toph Kersten zwerver Gods in
Suriname. Spreker: F. J. van Wel.
NCRV: 17.30 Voor de kinderen. 17.45
Stereo: Lichte grammofoonmuz.
(N.O.S.: 17.55-18.00: Wereldkam
pioenschappen wielrennen op de
baan voor amateurs te Brno). 18.00
Stereo: Meisjeskoor met orkestbege
leiding (gr). 18.19 Stereo: Lichte or-
kestmuz. 18.30 Nws. 18.41 Actualitei
ten. 19.00 Literama: radiokroniek
over boeken, schrijvers en toneel.
19.15 Zingen met Cecilia: volksmuz.
19.30 Lichte muz. uit Latijns Ameri
ka (gr). 20.00 Stereo: Concertge
bouworkest, koren en solisten: klas
sieke muz. (gr). 21.35 Een kwart
eeuw na de vrijmaking (III), docu
mentaire. 22.15 Wereldkampioen
schappen wielrennen op de baan
voor amateurs te Brno. 22.20 Avond
overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Meded.
22.45 Vertolkers beluisterd (3): se-
mi-klassieke muz. met commen
taar. 23.25 Lichte grammofoonmuz.
23.30 Stereo: Vers in het gehoor:
voordracht en muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM H 298 M
VPRO: 12.00 Agent OOO. 13.00
Nws. 13.11 Informatie: ontwikke
lingswerk. 13.20 Pro memorie. 13.25
Moderne en klassieke kamermuz
(opn). 14.25 Stereo: Lichte muz.
(opn). N.O.S.: 15.00 Stereo: Prome
nade orkest en Nederlands Hoorn
kwartet: moderne muz. AVRO: 15.30
Stereo: Sopraan, hobo, clavecimbel
en slagwerk: klassieke en moderne
muz. 16.00 Nws. 16.02 Canta Ameri
ca: lichte muz. uit Latijns Amerika.
16.30 Voor de jeugd. 17.30 Brabant
Journaal. Ong. 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik
verbind u doorpraatje. 18.30
Stereo: A la carte: tafelmuz. 19.30
Nws. 19.35 R.V.U.: Amerika. Spre
kers: prof. dr. F. A. M. Alting von
Geusau, prof. dr. B. Landheer en
jhr. drs. G. van Benthem van den
Bergh. N.O.S.: 20.05 Het Nationale
Monument op de Dam discussie.
20.30 Stereo: Klassieke Javaanse
Gamelan (opn). 21.00 Stereo: Om-
roepkamerkoor: oude en moderne
liederen. 21.20 Kamerorkest Pieter
Hellendael en solist: klassieke en
moderne muz. 21.50 Radiorama: 14-
daags mini-magazine. 22.30 Nwil
22.55 Stereo: Metro's Midnight Ma-I
sic. 23.55-2-1 no Nws.
HILVi Hl 240 M EN FM
TROS. in'ws. 12.03 Lynx (oil
Los). KR 00 Nws. 13.03 Actua*
liteiten. 13.08 T.N.T.: muz. van éér,
tot twee. 14.00 Nws. 14.03 Pop-in:
gezellig aanplaten. 15.00 Nws. 15.8!
Holster: pop- en countrymuz. 16.0C
Nws. 16.03 lORRRrrrrpop-maga.
zine. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten
27.07-18.00 Draaijijofdraaiik: verzoek
platen.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muz
(12.08-12.15 Landbouwkroniek. 12.#
12.48 Weerbericht, meded. en SOS-
berichten voor de schippers). 12.51
Buitenlands persoverzicht. 13.1
Nws., weerbericht, dagklapper enl
beursberichten. 13.20 Tafelmuz
14.00 Nws. 14.03 Symfonisch concert
15.00 Nws. 15.03 Klassieke muz
16.00 Nws. 16.03 Beursberichten!
16.09 Voor de zieken. 17.00 Nws,
weerbericht en meded. Aansluitend:
Jazzprogr. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz
18.28 Sport. 18.30 Intermezzo. 18.51
Taalwenken. 18.55 Grammofoonmuz
19.00 Nws. en weerbericht. 19.31
Lichte muz. 20.00 Operamuz.
Dinsdag 19 augustus
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor
lichte grammofoonmuz. met nws.
actualiteiten. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde
muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Vakantie-
tips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-
9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw)
9.35 Waterstanden. 9.40 Stereo: Lich
te orkestmuz. met zangsoliste (gr).
10.00 Leven door hoop, lezing. 10.15
Stereo: Hoogtepunten uit Semirami-
de, opera van Rossini (gr). 11.M
Nws. 12.02 Stereo: Operettefrag-
menten van Johann Strauss (gr).
11.15 Voor de zieken. 11.55 Meded.
HILVERSUM n 298 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: lichte
grammofoonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Ba-
diojournaal. 8.20 Stereo: lichte gram
mofoonmuz. (8.30-8.33 De groente
man). 8.50 Morgenwijding. N.0.S:
9.00 Er ligt geld te wachten, mis
schien ook op u: progr. over
vroegere invaliditeitsverrekening-
9.25 Grammofoonmuz. AVRO: M.M
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen: populair verzoekplatenprogr.
(11.00-11.02 Nws.).
HILVERSUM III 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nws.). 11®
Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk
varieerde visite. (12.00 Nws.).
RedactieJosé Toirkens
BijdragenGerard Croné
Jan Hüsken
9,„ DE STEM VAN MAANDAQ 18 AUGUSTUS 1969
REMCO Camperts geruchtmakende
boek „Tjeempie", of „Liesje in Lui-
letterland" wordt tot musical ver
werkt. Ruud van Hemert, filmregis
seur van de VPRO, heeft de afge
lopen maanden zijn uiterste best ge
daan om met Gied Jaspers en Kees
Meyering tot een strip te komen,
waarin de kool en de geit gespaard
zijn en Tjeemie een (enigszins) ge
kuiste jongejuffrouw ii geworden.
Drie kwartier moet de studio-pro-
duktie gaan duren. Alles is in kan
nen en kruiken, ware het niet dat
er geen Tjeempie te vinden is. Stad
en land heeft Ruud van Hemert af
gelopen. Advertenties in de kranter
hebben meer dan 400 Tjeempies op
geleverd, die stuk voor stuk werdei
gewogen en te licht bevonden. I;
Ruud van Hemert te kritisch?
„Ik wil iets nieuws, een heel
nieuw typetje", zegt hij. Zelfs het
ballet van Helen Leclercq en de
Rietveldacademie konden geen
Tjeempie opleveren. Ruud wordt er
wat moedeloos onder. Laatste red
middel zijn weer advertenties nu in
Aloha en Muziekexpress en het in
schakelen van theaterbureaus. Want
Ruud zal en moet, bij overeenkomst
met de VPRO- in oktober een
proefopname tonen. Geen Tjeempie,
geen proefopname, geen musical
voor de VPRO.
Blijkbaar is Nederland nog lang
niet toe aan een luiletterland.
IET Vlaamse literaire maandschrift
NIEUWE STEMMEN" bestaat een
cwart eeuw. „Voor een jongeren tijd-
;chrift een ongewoon feit," consta-
eert hoofdredacteur-oprichter prof.
dr. A. van den Daele s.j. terecht. Het
jubileum-nummer geeft enkele te
rugblikken, waaruit tevens nog eens
duidelijk wordt, waarom de aanslui
ting met Nederland echt niet mogelijk
was.
Zie zo'n beginselverklaring: „De
jongeren moesten hun inspiratie zoe
ken in een intense godsdienstbeleving,
in de sociale zin, bij de oeroude
Vlaamse kerngezonde traditie en door
een oprechte persoonlijkheidscul
tuur." Aldus de hoofdredacteur, die
nog vermeldt, dat het blad eigenlijk
„uit een soort reactie ontstaan" is.
Men wilde namelijk tegen het Vlaam
se katholieke minderwaardigheids
gevoel „een dam opwerpen en uit
eigen kracht beproeven om een spe
cifieke katholieke kritiek en cultuur
te helpen opbouwen."
Een van de belangrijkste woord
voerders van Nieuwe Stemmen uit de
vijftiger jaren, Lieven Rens, komt in
dit nummer via een interview aan
het woord. Over „toen" zegt hij: „We
geloofden dat er, tegen het niet en
de afbraak, kans was op een her
waardering van die traditionele waar
den die nog altijd iets betekenden
We zagen niet dat juist onze tijd
een klaarblijkelijk definitief komal
heeft gemaakt met normen en idea
len. Ik beken deemoedig dat de tijd
ons daar overal in het ongelijk heefi
gesteld. Het beate optimisme
waaraan ik me toen bezondigd heb.
heeft plaats gemaakt voor een realis
tisch (denk ik) gematigd pessimisme
Maar het is wel overbodig te zeggen,
dat mjjn opvattingen, wat de princi
pes betreft (bedoeld zijn: de literaire
principes J.H.), onveranderd ge
bleven zijn."
Tja, Nieuwe Stemmen is al erg
oud.
DE tijden veranderen en wij met hen
Dertig jaar geleden schrok het film
publiek zich half dood toen het in
de beroemde produktie „Gejaagd door
de wind" Rhett Buthers antwoord
hoorde op de vraag van Scarlet O'
Hara wat er van haar moest worden
als hij haar verliet. Want Clark
(Rliett) Gable antwoordde Vivien
(Scarlet) Leigh: „Eerlijk gezegd lie
veling, 't kan me niks verdommen."
Nu is het gewoon onbegrijpelijk,
dat er zoveel ophef over gemaakt
werd. Maar de verontwaardiging was
werkelijk oprecht. Deze regel, zo weet
ons A. P. te melden zette indertijd
heel Hollywood op stelten omdat
filmtsaar Will Hays dit soort taal in
zijn films niet toestond. Hij liet zich
tenslotte vermurwen, maar de pro-
iucer moest toch maar eventjes 5000
dollar op tafel leggen wegens schen
ding van de produktiecode.
Nu is de hele kwestie een lachertje.
>vant het huidige filmpubliek krijgt
dialogen voorgeschoteld, waarvan
waarschijnlijk Rhett Butler gebloosd
zou hebben. Er zal nu zelfs spoedig
in de V.S. een film uitgebracht wor
den waarin drie- en vierlettergrepige
woorden, die vroeger vanwege de code
niet uitgesproken mochten worden,
schering en inslag zijn. Deze film
„Medium Cool" is gebaseerd op de
onlusten in Chicago tijdens de demo
cratische nationale conventie van
verleden jaar. De film is verboden
voor jongeren beneden de 16 jaar.
Dat wel. Maar niet alleen vanwege
de woorden. Hoofdzakelijk vanwege
een naaktscène.
zijn van de maatschappelijke ontwik
kelingen. Toen ik klein was rookten
jongens alleen sigaretten, die zij uit
de zakken van hun vaders stalen. Nu
roken ze nog andere dingen ook. Te
genwoordig maakt men zich al zorgen
over geslachtsziekten en prostitutie
op de middelbare scholen.
Zo verandert de tijd. En de film
moet mee."
WELKE maatstaven worden op het
ogenblik in de V.S. aangelegd voor
wat wel en niet door de filmbeugel
kan? De controleur van de filmcode,
ene meneer Gene Dougherty, heeft er
een harde kluif aan. „Ik probeer
vaste regels te vermijden," zegt hij,
.want zodra ik ze gemaakt heb, zou
k misschien een of andere reden heb
ben om ze te breken."
Erg verstandig van meneer Dough-
?rty. Hij zegt ook: „De films weer
spiegelen de wereld waarin we leven.
Ze schéppen dat leven niet. De film
makers vinden geen hippies of over
spel uit. Die dingen bestaan en er
worden films over gemaakt."
Hij geeft toe, dat de films open
hartiger zijn dan vroeger. Maar dat
komt „omdat zij een weerspiegeling
(Van onze correspondent)
ARNHEM Arnhem zal in 1970
weer zijn Sonsbeek-exposities heb
ben. Nadat in 1949 de eerste had
plaats gevonden* volgden tentoon
stellingen in 1952, 1955, 1958 en 1966.
Zij verwierven internationale faam.
De organisatrice van de tentoon
stelling, de Stichting Sonsbeek '70,
heeft besloten om aan de komende
tentoonstelling weer een baanbre
kend karakter te geven. Men wil
een beeld geven van de ontwikkelin
gen van de plastische kunst in de
afgelopen tien jaren. Daarbij zal
sterk naar voren komen het gebruik
van kleuren, nieuwe materialen en
technieken, terwijl verder onder
meer nadruk gelegd zal worden
op de relatie beeldhouwkunst - na
tuur - architectuur en de participa
tie van de beschouwer. Gedacht
wordt aan de opstelling van onge
veer 50 werken en de opbouw van
zes zogenaamde bijzondere projecten
door internationaal befaamde kun
stenaars. De uiteindelijke vormge
ving zal afhankelijk zijn van de
aard der te kiezen beelden. De to
tale kosten worden op 740.000 gulden
geraamd, waarbij vooral hoge uitga
ven zijn begroot voor personeel en
opbouwkosten van de tentoonstelling.
GENEVE (AP) Een groep des
kundigen van de V.N. heeft vastge
steld, dat er tegen 1985 wereldtelevi
sie zal bestaan. De mensen zullen
dan op hun toestel een buitenlands
programma kunnen aanzetten, zoals
zij dit thans met de radio doen.
Maar voor het zover is moet nog
een hele serie moeilijkheden worden
overwonnen, voornamelijk op wette
lijk, politiek en commercieel gebied.
De Zweedse voorzitter van de
groep, de heer Olof Rijdbeck, noem
de enige problemen op:
Het internationaal toewijzen van
golflengten,
Controle om te voorkomen, dat
bepaalde landen de t.v. als propa
ganda-instrument tegen andere lan
den gaan gebruiken,
Het voorkomen dat landen pro
gramma's opnemen en verspreiden
die door andere landen zijn gekocht
en betaald, en
Problemen op wettelijk gebied en
dat van de copyrights,
En een van de belangrijkste voor
delen:
De wereldtelevisie kan van bij
zonder groot nut zijn voor de ont
wikkelingslanden.
DE Britse filmaetrice Claire Bloom,
die kortgeleden was gescheiden van
de Amerikaanse acteur Rod Steiger,
is in Manhattan hertrouwd met de
Amerikaanse regisseur Hillard El-
kins. Elkins is bekend geworden
door zijn erotische revue „Oh! Cal
cutta!"
Claire verscheen in een dirndlach-
tige jurk, terwijl de bruidegom ge
kleed was in een herencostuum in
de stijl van omstreeks de eeuwwis
seling.
DIT luchtig Strandpakje is een ont
werp van de Fransman Mulot. He!
bestaat uit een tuniek van doorzich
tig plastic waarop enkele lager
franjes zijn gehecht. Voor sommige?
zal het nu wel duidelijk zijn, dat nie
alle franje het leven veraangenaam'
(Van onze showredactie)
HILVERSUM Zeg nou zelf,
zegt Rien van Nunen (56), „heb
ik nou de typische kop van 'n
Stiefbeen of van 'n burgemees
ter of van 'n Amsterdamse taxi
chauffeur?"
„Je hebt gewoon voor alles ta
lent," zegt zijn vrouw Hella van
Nunen-Faassen (44).
„En?" zegt hij weer, „heb ik
dan de kop van een erkend wijn
proever of van een tegelzetter of
van een graficus of van een mid
denstander?" Hoezo? „Dat zijn
gewoon een paar van zijn beroe
pen," zegt 'n vrouw, „Rien heeft
zowat overal diploma's voor ge
haald."
Volgend t.v.-seizoen speelt Rien
van Nunen een der hoofdrollen in de
nieuwe NCRV-produktie „Kamer Ze
ven", een politie-serie van Marten
Treffer. Als politieman. Zijn zoveel
ste kop. „Voor volgend jaar ben ik al
voor 34 t.v.-uitzendingen gecontrac
teerd", zegt hij. Daar horen de Swie-
bertjes-uitzendingen bij en die van
de liedjesserie „Breng eens een zon
netje". 34 t.v.-contracten. Rien van
Nunen vermeldt het aantal met enig
ontzag. En hij denkt daarbij niet aan
'n jaar of vijftien geleden, toen hij
bij het Gemeentelijk Elektriciteitsbe
drijf van Amsterdam om een baantje
vroeg.
We praten op een terrasje. Maar
dat is niet te harden. Tientallen men
sen blijven staan, fluisteren „Stief
been" of „Rien van Nunen", komen
na de eerste verbazing om een hand
tekening vragen of gewoon maar om
een hand. „Kom je eens langs om
oud roest op te halen?", gilt een man
van boven de zestig verrassend vi
taal. Binnen, in het hotel praat het
stukken makkelijker. Kelners weten
zich nou eenmaal beroepshalve beter
te beheersen dan toeristen.
Rien van Nunen zegt: „We hebben
vier kinderen. Dat is het belangrijk
ste. We hebben een mooi huis in Hil-
legom, twee auto's voor de deur, en
als ik ergens gevraagd wordt 'n win
keltje of zo te openen, vang ik daar
vijfhonderd piek voor. Dat is alle
maal minder belangrijk. De man die
in Engeland Stiefbeen heeft gespeeld,
heeft me eens gezegd: Man, als je in
Engeland zou zitten, was je nu al mil
jonair. Nou èn, zeg ik dan. Dat hoeft
van mij niet, weet je. Armoe hoeft
van mjj óók niet. Dat hebben we ja
renlang gekend".
Hij zegt: „Ik had vroeger een eigen
toneelgezelschap, twaalf jaar lang.
Puur toneel. Wc konden een tijdje
ons hoofd boven water houden, maar
opeens was het helemaal afgelopen.
Ik ging failliet. Toen heb ik gezegd:
Ik wil nooit meer 't vak in. En ik ben
naar het Elektriciteitsbedrijf gestapt
voor een baan. Ik had genoeg van
honger-lijden op het toneel".
In de jaren die volgden, wisselde
hij van de ene baan op de andere.
Nee, niet als de man van twaalf am
bachten en dertien ongelukken.
„Rien is gewoon erg leergierig en
leert makkelijk", zegt zijn vrouw,
Nee, hy studeerde en haalde diplo
ma's voor alle mogelijke beroepen.
Hij was al 48 jaar oud, toen zijn le
ven opeens opnieuw begon.
Zijn vrouw: „Op een avond belde
Beppie Nooy. Ze vroeg of Rien niet
wilde meespelen in „De Jantjes" voor
de t.v. Ik beloofde dat ik het hem zou
vragen". Hij: „Mijn vrouw had na
tuurlijk allang gezegd dat het wel
oké was en toen ik laat van mijn
werk thuiskwam en zij 't me vertelde
had ik er eigenlijk geen zin in. Ik had
echt genoeg van dat hele toneel. Ik
ben nu nog steeds blij dat mijn vrouw
me heeft weten over te halen. Want
dat eerste t.v.-optreden werd voor mij
de grote klap. Vanaf toen zat ik op
eens in de top".
Kwestie van geluk? Hella van Nu
nen: „Voor een deel natuurlijk wel,
ja. Je moet op een bepaald moment
de kans krijgen. Maar vergeet niet
dat je die kans dan ook moet waar
maken. Rien heeft daar gewoon het
talent voor". En hijzelf: „Nou ja, een
gebouw heeft een goed fundament
nodig, bij ons gebruiken ze daar hei
palen voor. Ik heb dertig jaar toneel
ervaring; daar teer ik nou gewoon
op".
Heeft een talentvol acteur die pas
op zijn 48ste „ontdekt" wordt, geen
wroeging over al die miskende jaren
daarvóór, en gaat hij zich nu hij zo
plotseling zijn talent financieel kaïn
benutten, zich niet uitsloven om
Rien van Nunen en echtgenote-
Hella. Nu geen geldzorgen meer,
maar dat is wel eens anders ge
weest.
gauw rijk te worden. „Schei nou toch
gauw uit", zegt Rien van Nunen. Hij
giet 'n glaasje cognac in zijn koffie.
„Wat die wroeging betreft, nee die
heb ik niet. Ik erger me alleen dood
ais ik amateurs toneel zie spelen op
de t.v., terwijl er beroepsmensen op
de stoep staan die misschien blij zijn
om voor drie tientjes een figuranten
rol te spelen. Snap je?"
En over dat rijk worden: „Ik vind,
dat je in je leven geen risico's mag
nemen. Als artiest moet je om
rond te komen iedere avond op
treden. Maar je kunt natuurlijk ook
iedere avond op twee of drie plaat
sen gauw effe optreden. Natuurlijk,
dan word je sneller rijk, maar dat
maak je waarschijnlijk zélf niet meer
mee.
Kijk, met collega's die driemaal op
een avond schnabbelen en dan na
'n jaartje in mekaar donderen en
overspannen zijn, heb ik geen grein
tje medelijden. Ik treed op 'n avond
op één plaats op; andere aanbiedin
gen worden afgezegd. Al hoef ik er
maar 'n kwartiertje op het toneel.
Ik ga niet jakkeren, gaspedaal op de
plank, hijgend van de ene voorstel
ling naar de andere. Mij niet gezien".
De roem kwam voor Rien van Nu
nen onverwachts, op een gewone
avond, acht jaar geleden. En als-ie
nou ook weer plotseling verdween?
„Diploma's genoeg", zegt hij. „Ik was
het laatst tegelzetter met zes man in
dienst. Zou ik weer kunnen gaan
doen". „Rien is er niet bang voor,"
zegt zijn vrouw. „De enige angst die
hij heeft is dat het publiek merkt
dat hij reuma heeft. Dat vindt hij
gewoon niet leuk. Hij heeft dat sinds
zijn 27ste". Van Nunen: „Iedere
dag 'n pilletje slikken dan voel ik
geen enkele pijn".