(yj©öi* rders AFFICHES ALS WAPEN IN POLITIEKE STRIJD ousce signe matrequeras' 0 SOIS JEUNE TAIS TOI idewerker £en spook gaat ind de wereld, iet spook van de ijdenfen. He machten van 9 wereld hebben ich verenigd in te verjagen, paus en het enfraa! Comité, iesinger en De laulle, de Franse jmmunisfen en de uifse poSstie- jenten. srkely, Berlijn, okio, Madrid, War- :hau. De sfuden- inopsfa nd is be- meftelijk. De udenfers zijn een ote strijd be- )rmen tegen de rschiüende over men. Ah! Mijne ren regeerders, zou graag willen ten wat er aan I is of is ge- eest? Het is toch bel eersvo Ij per omgaande foldermateriaal 22 DE STEM VAN ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1969 23 @en spook gaat rond de wereld macht van een moder ne industriestaat is vrij wel uitsluitend gelegen in haar politie-apparaat èn in de berusting van de werkne mers met de sociaal-econo mische situatie die hen in haar greep heeft. Als een krachtige beweging de legi timiteit van het gezag dat op die macht berust aanvecht, wordt snel aangetoond hoe voos dit gezag in werkelijk heid is. Zulk een systeem wordt ondermijnd door ac ties van een vastbesloten minderheid. Enerzijds is stijging van de wel vaart alleen maar mogelijk door produktieverhoging. Daarvoor is intensieve modernisatie van produk- tie-technieken, organisatiemetho den en ondernemingstrukturen on ontbeerlijk. Modernisering, concen tratie en rationalisatie zijn daarvoor de kernbegrippen geworden. Maar de snelle ontwikkeling van een grote moderne industrieis an derzijds onverenigbaar met het in stand houden van verouderde vor men in hele economische sectoren versnipperde landbouw, achter gebleven kleinhandel, mini-indus trie en met het behoud van de daarmee corresponderende bevol kingsgroepen. De broers Cohn-Bendit, Gabriel en Daniël, die zulk een belangrijke rol hebben gespeeld in de mei-op stand (1968) van de Franse studen ten en tien miljoen arbeiders, heb ben hun opvattingen over oorzaken, achtergronden en gevolgen ven de ze revolte neergelegd in een studie. Een belangwekkend boek, waarin zij hun linksradicalisme aanbevelen als een remedie tegen een verkalkt communisme. Een boek dat mis schien wat irriteert door het dia lectische jargon waaraan de au- auteurs zich te buiten gaan, on danks hun pogingen „gewoon" te schrijven. Maar ook een boek dat boeiend is, omdat het onthult wat nu de eigenlijke oorzaken zijn ge weest van die verrassende opstand die Frankrijk vrijwel tot de rand van de ondergang bracht. Een sociaal-economisch systeem dat in geen enkel opzicht meer past in een wereld die op weg is naar de toekomst, een sociale struktuur die vasthoudt aan „oude vormen en gedachten" die niet wil len sterven, achtergebleven groepen die numeriek sterk zijn en daardoor politieke pressie uitoefenen, maar die de economische ontwikkeling rampzalig remmen. En als gevolg van dit alles een parlementair systeem dat is iamgelegd. Dat, zo zeggen de gebroeders Cohn-Bendit, was en is er aan de hand in Frankrijk en in die situatie begon de verbrokkeling van de bur gerlijke politieke partijen. Dat leid de tot een regering die nauwelijks meer kon reageren op de uitdaging van de moderne wetenschap en loos, neutralistisch en wetenschap pelijk collaborerend. De huidige und- versaire machthebbers weigeren de discussie op politiek terrein te brengen. Van een dialoog is geen sprake. Maar de politiek is na de gebeur tenissen van mei 1968 de universi teit binnen gekomen. Ze zal deze niet meer verlaten. Naarmate de universiteit moderner en weten schappelijker wordt, zal zij zich ook meer met politieke en ideologische aangelegenheden inlaten. Naarmate de jongeren meer zullen studeren zullen zij meer protesteren, kritise ren en aanklagen. De universiteit zal het permanente en creatieve protest zelf voortbrengen. Het gis tingsproces zal steeds verder gaan. Vernietigend is de kritiek van de schrijvers over de manier waarop de Franse Communistische Partij en het communistische vakverbond hebben gemanoeuvreerd om de re volutionaire beweging de wind uit de zeilen te nemen. Toen bleek dat zij de leiding van de revolte niet konden overnemen, hebben zij geen middel onbeproefd gelaten om de beweging te doen mislukken. De bureaucratie van de communisten en 'dat geldt ook voor de commu nistische landen heeft alleen heit bheoud van de eigen positie op het oog. Ze kan daardoor niet echt re volutionair meer zijn. Ze is conser vatief in de traditionele betekenis van het woord. Ze schuwt leugen, bedrog en verraad niet om aan de macht te kunnen blijven. In Frankrijk heeft zij in de span nende dagen van mei en juni hef spel van de gevestigde macht, van staat en bourgoisie meegespeeld. Ze poogde stakingen te vermijden of te breken, ze verzette zich tegen een samengaan van studenten en arbeiders. De communistische par tij is niet tegen de bestaande socia le hiërarchie. Ze wil er alleen maar de samenstelling van wijzigen. Opvallend is dat in de studie nau welijks een perspectief wordt gebo den van een nieuwe maatschappe lijke structuur als de revolte eens zou lukken. Verder dan een vaag omschreven raden-maatschappij die „allen" in staat moet stellen over eigen toekomst mee te belissen, komt het broederpaar niet. Waar schijnlijk is dat ook een gevolg van het feit dat de moderne mensweten schappen, zoals zij thans beoefend worden, zich met dit ingewikkelde probleem nauwelijks ernstig heeft beziggehouden. Duidelijk maakt deze studie in ie der geval dat het studentenverzet een actie van zeer lange duur heeft ingeluid In de moderne industriële welvaartsmaatschappij zijn het niet langer de arbeiders die kunnen of willen optreden als de „vaders" van de revolutie. Hun positie is draag lijk geworden. Hun strijd gaat om kleine voordelen, concessies die aain het maatschappelijk systeem als zodanig niets veranderen. Het zijn de vrouwen en mannen die oprecht wetenschap beoefenen en de jonge mensen die in im mer grote aantallen een weten schappelijke opleiding krijgen die steeds duidelijker inzien dat er iets mis is met de manier waarop de verworvenheden van wetenschap en techniek maatschappelijk worden verwerkt. Zij vormen de nieuwe klasse van revolutionairen. een klasse die de maatschappij waarte gen zij zich keert niet kan missen, omdat zij op de kennis van die klas se is aangewezen voor haar voortbe staan. Dat kan nauwelijks iets anders betekenen dan dat op den duur de nieuwe revoite zal slagen. De oude traditionele samenleving kan zich een mislukken van die revolutie eenvoudig niet veroorloven. Om wille van zichzelf! JACQUES LEVIJ. Cohn-Bendit. Linksradicalisme, remedie tegen een verkalkt com munisme Kritiese bibliotheek- 1969, 282 pag, f 15,—). IJF IN LIMBURG s ar in dit zich gunstig :e aan twee kundige rkvoorbereiding waar- geleid door de hoofd uitvoering dienen te het personeelsbeleid iten liggen in Brabant Nog enkele weken en dan begint het nieuwe „academische seizoen". Leiders van Nederlandse studentenbewegingen hebben een ,,lenge hete herfst" aangekondigd. Men kan er op rekenen dat de studenten dut veert zuilen gaan met het nastreven van hun hervormirtgsdoelalnden. Hervorming niet alleen van de universiteit, maar evenzeer van de se- menleving daarbuiten. De Franse studenten hebben hun vurige strijd al weer meer dan aen jaar achter de rug. In die meidagen in Parijs werden ideeën en theorieën verbreid en gelouterd. Er werd ook geëxperimenteerd met wisselend succes. Aan de vooravond van de „lange hete herfst" aan de Nederlendte uni versiteiten, willen wij een terugblik werpen op de mei-revolte in Ptrija en wel aan de hand van twee recente boeken. oerders met een dege- 5 - 40 jaar. Het salaris heid en ervaring. taande in aanmerking dig geschreven sollici- ipleiding en ervaring, i's, te richten aan het f. L AL Herold aastricbt zal zorgdragen. envelop zonder postzegel verzand®'1 1. Hoegen Dijkhof Handelmij N-v- Inr. 95. Doetinchem. opstand van de Franse studenten" bevat voornamelijk een gerubriceerde beschrijving van de meer dan twee honderd affiches waarmee de studen ten hun beweging ondersteunden. De affiches zelf, in het boek onbekrom pen vaak in kleur gereprodu ceerd met een los exemplaar als toe gift, vormen in wezen een voortref felijke documentatie over de hoofd thema's van de opstand. Daarbij valt op welk een zwaar accent de leiders van de beweging hebben gelegd op de solidariteit van studenten en arbeiders. Men kan er de betekenis van het échec, zowel van hun inzicht in de werkelijke ver houdingen als van de resultaten van de colleges in sociologie en massa psychologie, aan afmeten. De tragiek van de mei-opstand schuilt er niet in de laatste plaats in dat het voortref felijke affiche „Burgers, jullie hebt er niets vam begrepen" vooral op de grote massa der arbeiders sloeg. Waarbij men tegelijkertijd moet vast stellen dat de veronderstelde tegen standers vam de mei-revolutie zich voornamelijk door afwezigheid, zo wel op straat als op de muren, lieten zien. De Nederlandse bewerking vam Peters is goed zolang het om de oor spronkelijke Duitse tekst van de au teur gaat. In de vertaling van de Franse affiche-teksten komen echter een paar lelijke missers voor, die de betekenis van het origineel ont krachten. Zo wordt een der slagzinnen vertaald als „Tegen de consumenten bond." De studenten hebben echter niets tegen die lieve consumentenbond integendeel. Bedoeld is „Tegen de consumptiemaatschappij", waarvan de consument juist de dupe wordt. Een ander voorbeeld. „Pour tous les sales boulots" wordt vertaald met „Aan alle vuile dikkers", wat hele maal nergens op slaat. De vertaling behoort te luiden; „Voor alle vuile karweitjes". Desondanks: een nuttige uitgave, die door de „burgers die er niets van begrepen hebben" dan ook wel niet gekocht zal worden. JOOP H. BARTMAN. Wees „ong... en hou je bek non! eiding van onze activitei- ïische bedrijf bestaan er den voor o.a. self), kennis dient te heb- le en de Engelse taal. Zij agangsvormen te beschik- werkkring bestaat de mo- jk te worden opgeleid tot it het achterland, vanzelf ben van de duitse taal in gsmogelijkheid voor (last oma Boekhouden. ?n aan DERLAND) N.V. Studentenleider Cohn- Bendit tijdens de opstand van de Franse studenten in mei 1968. Duizenden studenten beheersten in mei vorig jaar het Parijse straatbeeld. techniek. De voornaamste zorg van zulk een regering is het handhaven van de status quo en de bescher ming vam bepaalde belangengroepen en de uitbreiding vam hun voor rechten. Dit alles versterkte bij voortdu ring de reactionaire aspecten van de economische en sociale struc tuur. De staat wordt steeds mach tiger em bepaalt voor een groot deel de ontwikkelingen in het eco nomisch leven. Haar politiek is be slissend voor de particuliere onder nemingen. Voorts verandert het produktle- en distributiebeeld in de maatschappij zeer snel. Daarnaast ziet men, als gevolg van dit alles, een verandering in de werkgevers- werknemers verhoudin gen. De werkgevers doen loon-con- cessies, de onderhandelingsvormen warden steeds meer beïnvloed door de wetenschap dat de produktie zon der onderbreking moet voortgaan. Sociale conflicten worden daar weer door beïnvloed. Die economische, sociale en maat schappelijke veranderingen eisen, zo stellen de broers Cohn-Bendit, een wijziging in de politieke macht, <=en nieuwe verhouding tussen de politieke, economische en sociale factoren van het kapitalisme. Zij eisen een vereniging van politieke krachten naar het voorbeeld van het angel-saksische twee partijen stelsel en de integratie van de staatsbureaucratie, de politieke bu reaucratie en de vakbondsbureau cratie De ontwikkeling in Frankrijk is nog niet zovergevorderd dat dit te verwezenlijken is. Pressiegroepen zijn dicht bij de macht betrokken. Voor hen heeft de staat geen gehei men. Ze verlammen dag in dag uit de activiteiten van de staat. Elk nieuw initiatief wordt onmogelijk gemaakt. De staat mist daardoor het vermogen zich aan te passen aan de mogelijkheden die weten schap en techniek bieden. Die staat is machteloos als het erom gaat het belastingstelsel te hervor men, de prijzen in de hand te hou den. Daardoor remmen inflatie en financiële crisissen de economische expansie. Waarom zijn het vooral de socio logische studenten maar niet uit sluitend die in actie zijn gekomen en die studenten van andere studie richtingen hebben meegesleept? In de eerste plaats zijn de sociologi sche faculteiten in verhouding met de beroepsmogelijkheden overbe volkt. Dat schept grote onzekerheid bij de studenten ovei hun toekomst. Aan de andere kant heerst er be roepsonzekerheid bij de hoogleraren sociologie door de verwarrende hoe veelheid theorieën. Dit alles is een gevolg, zo stellen de auteurs, vam het feit dat de so ciologie geen echte wetenschap is. Haar Amerikaanse afkomst heeft haar dienstbaar gemaakt aan bur gerlijke doeleinden: geld, winst, handhaving van de bestaande orde. De bedrijfssociologie onderzoekt voornamelijk de aanpassing van de arbeider aam zijn werk. De politieke sociologie werkt met uitgebreide, meestal mystificerende enquêtes. Daarbij wordt uitgegaan van de op vatting dat verkiezingen de kern van de politiek uitmaken. Men vraagt zich zelden of nooit af, of die kern niet heel ergens anders kan liggen. Men treft sociologen aan in de re clame, in het leger. Zij allen be schermen met hun „wetenschap" de bestaande maatschappelijke orde Nimmer verdiepen zij zich in de vraag, of de huidige maatschappe- lijkestructuur nog wel in overeen stemming is met de gegevens van wetenschap en techniek, met onze kennis van mens en maatschappij en van de toekomst. Uitvoerig staan de auteurs hierbij stil. Zij onderstrepen hun mening met vele voorbeelden. De theoretici lenen zich ervoor gelokaliseerde conflicten te verklaren. Zij doen dat partijdig en zonder de verschijnse len te willen zien in hun onderlinge samenhang (racisme, werkeloos heid, kriminaliteit in krottenbuur- ten). Bij hun „onderzoek" is steeds de rationaliteit van het bestaande economische systeem een onaan tastbaar gegeven. Nooit verdiepen zij zich in de belangwekkende vraag in welke richting de veranderingen gaan, waar zij vandaan komen, wie haar organiseren en wie er be ter van worden. Die overweging brengt ons tot de simpele conclusie, dat de crisis bij de sociologie-studenten alleen kan worden begrepen als men de maat schappelijke funktie van de sociolo gie onderzoekt. In de huidige con flicten is gebleken, dat de sociolo gen partij hebben gekozen voor de directies van de ondernemingen en dt staat die hen steunt." Tegen dit gebruik van de weten schap zijn de studenten in verzet ge komen. Zij willen, door het instel len van een „kritische universiteit" de inhoud van het onderwijs veran deren. Zij willen de schoolse colle ges omzetten in anti-ideologische debatten. De idee van zulks een ver andering in het onderwijs, aldus de broers Cohn-Bendit, was en is on aanvaardbaar voor alle bezitters van kennis die weigeren de eigen kennis kritisch te bezien. De huidige universiteit is kleur- Een geslaagd affiche is een sterk wapen in de politieke strijd. Zjjn voornaamste doel is een maximum aan informatie in een minimum van tgd te geven en dit in de vorm van een kern achtige, tot actie dwingende boodschap. Nuances worden ver waarloosd, tegenstellingen ver scherpt. Naarmate de zaak waarvoor het affiche pleit gewichtiger is, neemt de bezieling van de ontwerper toe. De inspiratie wint het altijd van het honorarium. Het duurst commerciële aanplakbiljet moet het afleggen te gen 't geïnspireerde politiek affiche, zelfs als het technisch primitief wordt uitgevoerd. Gevestigde mach ten zijn daarom beducht voor af fiches. Natuurlijk wordt 't „verboden aan te plakken" steeds gemotiveerd met een beroep op de esthetiek en de bescherming van het landschaps- schoon. Men herinnere zich het pro ces tegen de man die op een fabrieks- toren de leuze „Nederland ontwa pent" aanbracht. Ook in Frankrijk, waar men de burger in elk geval een beetje helpt om de wet te kennen door steeds de datum van uitvaardi ging erbij te vermelden, kan men op vrijwel elke muur in koeieletters het „Défense d' afficher, lol du 29 juillet 1881" aantreffen. Die wet is tijdens de mei-opstanden van verleden jaar door de FarUzemaars duizendvoudig overtreden. Want de Inzet van de mei-revolte met haar grote toekomst verwachtingen vormde natuurlijk een overvloedige bron van inspiratie. Het onderwerp leent zich bij uitstek voor een aardige scriptie en die is dan ook verschenen. De schrijver is de Duitser Louis F. Peters, die ten tijde van de mei-revolutie op een Parijs advocatenkantoor werkte. Zijn in Ne derlandse vertaling bij „Westfries land" verschenen boek „Kunst en re volte, het politieke plakkaat en de bi 500 past aan elke trek- st driepunts hef. inlichtingen over deze Iche en handige hulp bij indelaar. MJKHOF Handelmij N.V. i 's-Heer Arendskerke 01106—592 tiiger voor West-Brabant (se Tel. 01105—350 MIEBON f" teken zul je knuppelen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 19