leven IUROVILLE, TASTBARE DROOMSTAD S(W)INGIN' THE BLUES MEISJE WAS een nieuwe ashram de MOEDER J en trompet aassen POGING 101 DIMENSIE HANDVEST 58* Eindelijk een plaats waar men slechts zal kunnen denken aan vooruitgang en boven zichzelf kan uitstijgen een waar men in vrede zaS kunnen leven zonder conflicten en rivaliteit tussen naties en ambities een waar niets het recht zal hebben zich als de exclusieve waarheid op te dringen LEMON jefferson DE STEM VAN ZATERDAG 9 AUGUSTUS 1969 kan het voorleesboek brengen en ook de plaat, ft nu drie klassieke ver- (De avonturen vam Ro. rusoe, Sindbad de zee- Idin en de wonderlamp) tellen door de bekende van Jan Borkus, Ro. Is, Gerard Heystee, Ted- ink, Piet Ekel, Nina en Tineke van Leer. plete „hoorspelen" voor re kinderen. lonturen van Robinson f 7,50) (Delta MU 207) lingrijkheid in het sa- van platen is groot, ,P is ze bovendien erg t; twee concerten voor Vivaldi en Weber en ipetconcerten van Hum- eopold. Dat we deze snde componisten hier iden komt, omdat aldus en stukje instrument- edenis gegeven wordt ibel en wisselvallig vam iaar boeiend. Bovendien lustreerd hoe de solo- zich ontwikkeld heb- de 17e eeuw. De sono- van de fagot staat daar in karakteristieke con- de heldere koperklank rompet. Tegenover de capriolen van Vi-valdi romantische Weber, die risch misschien niet zo t is, maar instrumen- dingen tot stand bracht ïcert. Hummels concert ergaarbak van allerlei Voortkomend uit de sclie" stijl van Mozart groeide hij naar de k" van Beethoven, lit sterk chromatische ien feestelijk stuk mu- kwam Leopold Mozart ioven het conventionele gebonden gelegenheids- trompetconcert in d ekend in dit kader; al maar om al luisterend ijken. Het La Suisse Orkest o.l.v. Ansermet, laerts, fagot en Michel mpet geven er een uit- van, zoals men zich sen kan. Een feestelij li, Weber, Hummel en L issoon en Trumpet con cc a SXL 63 75). tgs-ic-i! van J.irt 'l|fi en dat de aardappel- Klaassen-families in >t verleden tijd gingen laar te horen aan de- „gespeeld" door Nina en Gerard Heystee nog behoefte aan een Katrijn, het agentje, idstukken etc. De on verhaaltjes handhaven kat-hond verhouding en Katrijn en „moder- ize door ballen gehakt, en bontjassen. Mar- ïs rimramde deze ver- elkaar. Zo pedago- het nu allemaal ook dit nee. Geen plej- aet poppenspel. Dit is emt poppenkast. i turen van Jan Klaas- ■ijn (Delta MU 205) Tsjechoslowakije en om ld te blijven: de fl10,0*-' an Z. en Ouwe Nol) krJJ' :en dage prompt een t°' een stroom van £e'e®L,* s. waarin niet zelden g wordt op commercie -rege de actuele oms^n et boekje „In Praag «5® )tfrid Pustejovsky (U» en, Baarn) maakt hie P iring. Wie zich nog e ormeren over al die er beurtenissen in en r ikije van-af 19?.** bij dit boek, dat \h- imenteerd is. Het ter de laatste hoofd«w* in langzame gse lente, die mi'ad'e eloorging door ee J uit Moskou) een auteur is boek er wordt in het1 hem meegedeel ijkt echter we keJ1t kije door en dow p uit een onivangru id »e en r - ijkt Bp 28 februari 1968 vond in ruid-India, even buiten Pondi- ierry, een niet alledaags cere monieel plaats. Enkele duizenden uensen waren daar samen- [ekomen om een stad in te jijden. Een stad die een levende restalte moest gaan geven aan Eenheid der Mensheid. Een j die bewoond moest gaan worden door mensen die mee helpen aan de verwerkelijking ,an een lioger bewustzijn. Een stad van vrede, eenheid en harmonie: Auroville. Van elk land deponeerden een ongen en een meisje een handvol arde uit hun vaderland in een (ïtmarmeren, lotusvormige urn, [aarmee de geboorte symbolise- end van Het Wij. Sindsdien is men gaan bouwen, lp het ogenblik staan rond een dein Hindoetempeltje enkele leine flats, een kantine-eethuis, en garage, een gastenverblijf, een raamkliniek, een postkantoor, nltele rieten hutten en verschei- ene gebouwen in de steigers. Aan e buitenzijde liggen een paar akkers en een boomgaard waar eëxperimenteerd wordt met ieuwe fruitsoorten. Alles bij el- aar niet zoveel na anderhalf jaar ouwen zullen westerse mensen eggen, die hun wenkbrauwen niet neer fronsen als bijvoorbeeld de ne dag ergens niets te zien is en e volgende dag een gepref abri- eerde bungalow. In aanmerking genomen moet chter worden dat Auroville niet ebouwd wordt met de „normale" uddelen. Investeringen passen niet in de opzet. Leningen worden niet uitgeschreven, reclametech nieken worden niet toegepast. Auroville moet warden gefinan cierd met donaties en vrijwillige bijdragen van mensen (en indus trieën) die zich solidair verklaren met de grondidee: een poging tot lerwezenlijking van een Nieuwe Mentaliteit. Waar ontstond deze idee Rond 1920 kwam een Parijse vrouw, nu bekend als De Moeder, in aan raking met Sri Aurobindo. Deze nam haar op in zijn Ashram (yogaschool, gebaseerd op collec tieve meditatie). In de Ashram ontwikkelde zij het denkbeeld dat er een plaats moest komen op de wereld waar iedereen zijn agres- sviteit kon aanwenden om de oorzaken van zijn lijden en ongeluk ts overwinnen. Een plaats waar bet spirituele belangrijker zou zijn dan materieel genot, waar in plaats van rivaliteit, harmonie zou zijn, waar iedereen gericht zou zijn op de Goddelijke Waarheid. Een plaats van voortdurende jeugd. Na de dood van Sri Aurobindo begon De Moeder aan de verwerkelijking van haar ideeën. Architecten werden geraadpleegd, sociologen, psychologen en filo sofen werden aan het werk gezet. Auroville moest geen grote yoga school worden, of een verbeterde uitgave van de Ashram. Er moest ruimte zijn voor nieuwe denk beelden van de bewoners. Tastend móest de sprong gemaakt worden. Van de bewoners mocht slechts geëist worden dat ze een spirituele mentaliteit bezaten en overtuigd waren van de fundamentele een heid van de mensheid. In het handvest staat dat Auro ville een evolutiecentrum is. „De moderne technologie wordt niet verworpen, maar zal verstoken zijn van het winstprincipe. De beloning moet in de produktie zelf gezocht worden. Geld zal zijn waarde als statussymbool verlie zen. Omdat Auroville geen stad is voor pure dromers of asceten zal de wetenschap een grote ruimte geschonken worden. Er zal geen georganiseerde godsdienst zijn, maai' iedereen zal zijn eigen religie uitdiepen. Met de mislukking van een nieuwe stad als Brasilia voor ogen, zal Auroville organisch groeien. Auroville schept geen kant en klare oplossing voor de kwalen van de mensheid. Het schept een mogelijkheid". Ondanks dat er geen vast schema is, bestaat er toch wel een beeld van de stad zoals die er over vijftien jaar zal uitzien. Om en nabij de 50.000 mensen Zullen volgens de verwachtingen dit in ternationaal experimenteer centrum bevolken. Mensen van alle rassen, rangen en standen. De gemeenschap zal selfsupporting zijn. Vier stadssectors staan op de nominatie om gebouwd te worden; een culturele, een industriële, een onitmoetings- en een woonwijk. Alle plannen worden uitge voerd onder de verantwoordelijk heid van de Sri Aurobindo Society te Pondicherry, met steun van de centrale regering van India en van de Unesco, die in de grote vergadering te Parijs in 1966 het project Auroville goedkeurde en aan alle landen ter wereld heeft aanbevolen. Nadere inlichtingen zijn te ver krijgen bij Auroville Information, Dutch Section, Auroville Office, Pandioherry 2, India. ™t is nog niet zo lang geleden fat Europa zich meester maakte tan de blues. De Rolling Stones Jaren eigenlijk de eersten die in faze bij uitstek (en uitstekende) wgermuziek iets van hun eigen Protest herkenden. Sindsdien zijn jale anderen in het spoor van de Engelse groep getreden. In Neder land genieten vooral Oscar Benton, ™by the Blizzards en Slack »®g bekendheid. deze formaties tonen min of ™er een afkeer van (over)civili- ®ne. (De beschaafde Beatles zul K wet snel een blues horen rengen). In hun muziek is de echo >11 n van negerMachten «Is die geuit werden op de «oenvelden van Mississippi, i De negerslaven die aan de rand Jan het bestaansminimum leefden, Roostten zichzelf met trage lie- Jeren waarop later het stempel v® de blues gedrukt werd. In de ®rste jaren werden de kenmerken 11 deze muzieksoort gelegd die er in te vinden zijn Troost, —g, onbehagen en soul. e blues van vandaag is nog steeds muziek van underdog, de "Wedene die een romantische oeemt in het 12-maten- dif Alleen wordt tegenwoexr- elft? uik gemaakt van '«arische gitaren. Mn Mississippi en in Texas p sPee'den de jazzpioniers Cha-rley atton en Lemmon Jefferson een van ^'e ze zeH gemaakt hadden een sigarenkistje. Al spoedig iter werd de gitaar verbeterd t Roeide uit tot hèt instrument de blues. De viool en de banjo eert11 n'et §eschikt, omdat de te» i te weiniS en de tweede to rïtauek had. Toen de negers „o zuidelijke en later de i».., hifas steden (Detroit, Chi- en SIC fa hi n°kk0n kwam de piano en va j 6r invloed van de piai teii 1 stadsleven werd een A. TE1 IUNTSSE* jf.pi i aiaus *Ctelement toegevoegd. Als 'rumenten werden gebruikt een wasbord of een „jug", een dingetje waar men zowel op kon slaan als in kon neuriën. Later werd het instrumentarium nog uitgebreid met de mondharmonica. De toestanden in de steden waren al niet veel beter. Toen in 1929 de grote economische crisis uitbrak en de meeste negers zonder werk raakten, trokken velen terug naar het zuiden of in de richting van New York. Op al deze zwerf tochten reisde de blues mee in de knapzak van de verschoppelingen. Opvallend is dat de blues niet zoals andere jazzsoorten (Dixie land, Ragtime) vermengd werd met Europese invloeden. Zij bleef negermuziek. Ook later na de Bebop en de Cool-periode, toen blanke West-Coasters als Kentora en Brubeck zich met jazz bezig gingen houden bleef zij voorbe houden voor de zwarte zwervers. Na 1929 ontfermde de platen industrie zich over de blues. Sindsdien rrtaakte de jazz een stormachtige ontwikkeling door. Van de velden en de straathoeken verhuisde zij naar de cafés, de danslokalen en de concertzalen. Louis Armstrong zorgde er voor dat de St. Louis Blues wereldfaam kreeg. Toch werd de ware blues nog steeds door bedelaars gemaakt. Zij moest het in bekendheid bij het grote publiek dan ook afleggen bij de swing-stijl. De namen van Oliver, Bechet, Goodman Morton of Basie zijn bij veel meer mensen bekend dan de namen van Big Bill Broonzy, Memphis Slim, Wash board Sam, Otis Spann of Big Joe Williams. ■We kunnen zelfs stellen dat de blues een beetje in de vergeethoek raakte. Het is vreemd dat het juist Europa is die haar uit het slop moest halen. Zoals gezegd moet deze herwaardering voor een groot deel op naam van de Rolling Stones geschreven worden. HANS MAAS. Het is nog steeds zeer rustig aan het platengxront. De elpees waar we in deze tijden met plezier naar luisteren stammen al van voor deze zomerperiode. De vrolijke niemandalletjes volgen elkaar in een zeer snel tempo op en leiden even onze aandacht af van het betere werk Maar ook dat komt wel weer terug. Van bijna iedere bekende groep moet er wel een plaat met „besten" uitkomen. Zo ook met de onnavolgbare Mothers of Invention. MOTHERMANIA heet deze plezierige elpee. The Best of the Mothers, staat er dan veel belovend bij. Maar ja, wie maakt uit wat de Best of the Mothers is Wat is als uitgangspunt genomen? De teksten (er is geen gezelschap te vinden dat zoveel maatschappijhekel in zijn teksten doet) of de meest in het gehoor liggende werkjes? Het laatste is het meest waarschijnlijk, ook al omdat de keuze in Duitsland is gemaakt, waar Frank Zappa nu niet zo gewaardeerd wordt als in ons land (van overwegend Gert en Hermien, laten we dat even niet vergeten). Nochtans is dit een zeer nuttige elpee. Verscheidene nummers zijn ingekort, maar de mensen die de Mothers alleen De unisex het modieus weg vallen van het verschil tussen jongens en meisjes is een reeds enige jaren oud verschijnsel. Sinds Carnaby Street en later Bond Street zijn er hoe langer hoe meer mongens en jeisjes gekomen. Jongens lieten hun haar groeien, meisjes kortten hun haar wat in. Jongens begonnen hals- en pols sieraden te dragen, die meisjes reeds kenden. Meisjes begonnen broeken en colbertjasjes te dragen die jongens reeds kenden. Mannelijke cowboyhoeden werden ook aan vertegenwoordigers van de vrouwelijke kunne verkocht. Vrouwelijke leren laarzen werden ook aan vertegenwoordigers van de mannelijke kunne verkocht. Zelfs aan kleine dingen als horloges was vaak niet meer te zien wie nu wat was. Aanvankelijk werd de unisex alleen in de kleine boetieks gepresenteerd. In de afgelopen weken hebben we kunnen zien dat het verschijnsel nu ook is doorgedrongen tot de grote modepaleizen in Rome, Parijs en Londen. De Italiaanse couturier Galatzine presenteerde onlangs zijn nieuwe herfst- en wintercollectie. Voor de heren waren er jasjes met bont afgezet, mouwen die in fantasiemanchetten uitliepen, overhemden die nauwelijks nog overhemden te noemen waren en zwarte fluwelen randhoeden. In Parijs was vorige week te zien dat de damesmode vaak een sterk mannelijk karakter droeg. Het aantal pantalons was bijzon der groot en de lijn was tamelijk hoekig. Een marktonderzoek in Londen heeft onlangs uitgewezen dat de belangstelling bij jongens voor hoofddeksels (hier werden geen bolhoeden bedoeld) in het eerste kwartaal van 1969 met 75 pet. is toegenomen. Er zijn hele series psychologen en pedagogen geweest die het verschijnsel hebben proberen te verklaren. Sommigen wijten (danken) het aan de radicale emancipering van de vrouw. Sommigen zien het als een weer spiegeling van een maatschappij waar de grenzen steeds meer wegvallen. Sommigen zien het als protest tegen elke vorm van discriminatie. Er zijn er zelfs die beweren dat het verschijnsel een uitvinding is van de com mercie die er bij gebaat zou zijn als mannen eens iets anders kochten als alleen maar oer degelijke kostuums. Overigens loopt nog lang niet elke jongen in een Schotse mini- kilt of elk meisje in een overal. van .horen zeggen' kennen, kun nen een aardig overzicht van de verzamelde werken krijgen. Mothermania kan een goed begin zijn van een verzameling Mother- elpees. (Mothermania, The Best of The Mothers. Verve Records 710021). Een van de prettige plaatjes is A Way of Life van de Engelse groep The Family Dogg, die lang zaam maar zeker de diverse hit lijsten bestijgt. Deze single heeft er even over gedaan om wat bekendheid te krijgen, maar dat is toch terecht. Het lijkt hier en daar wat op de Mamas en Papas maar dat is slechts kort. Op de B-kant Throw it Away. (Green Light GLS 414). De beste van de laatste drie singels van The Beatles kwam op een of andere manier ook nog aan. Get Back en Don't let me Down zijn inmiddels al weer grijs gedraaid. Toch wel nuttig om even te halen, want de volgende Beatles elpee zal dezelfde (eenvoudige) sfeer hebben. (Apple 5C 006 04804-M). Als Phil Spector (de legenda- 1 rische) zich achter een groep zet weet je zeker dat er iets goeds uit komt. En dat is zo weer met de onbekende Checkma tes Ltd. Love is all I have to give heeft weer dat prachtige massale geluid. Het gaat hier dan ook niet zozeer om de (vrij matige) zangkwaliteiten van de Schaak vrienden als wel om de backing. Zeer fraai. Vergelijk de B-kant (zonder P. Spector als producer) Never should have lied (A M records 210069). Green Light is minder gelukkig met zijn Engelse Cats dan met The Family Dogg. Swan Lake van The Cats haalde niet zo'n hoge plaats in de hit- puree. Dit, verbasterde Zwanen- meer van Tsjaikowski mist diverse kwaliteiten. Pas tegen het einde komt een dwarsfluit voor enige opleving zorgen. Op de B-zijde Swing Low (zeer matig). (Green Light GLS 413). It Miek van Desmond Dekker the Aces zal niet zo'n succes worden als het gladde Israelites. Toch is de plaat gemaakt volgens hetzelfde procédé korte afge broken muziek en teksten. Iets beter dan de Israelites. Problems staat aan de andere kant (Green Light GLS 415).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 15