leven
IUROVILLE, TASTBARE DROOMSTAD
S(W)INGIN' THE BLUES
MEISJE WAS
een nieuwe
ashram
de MOEDER
J
en trompet
aassen
POGING
101
DIMENSIE
HANDVEST
58*
Eindelijk een plaats
waar men slechts
zal kunnen denken
aan vooruitgang
en boven zichzelf
kan uitstijgen
een
waar men in vrede
zaS kunnen leven
zonder conflicten
en rivaliteit
tussen naties
en ambities
een
waar niets het recht
zal hebben
zich als de exclusieve
waarheid op te dringen
LEMON jefferson
DE STEM VAN ZATERDAG 9 AUGUSTUS 1969
kan het voorleesboek
brengen en ook de plaat,
ft nu drie klassieke ver-
(De avonturen vam Ro.
rusoe, Sindbad de zee-
Idin en de wonderlamp)
tellen door de bekende
van Jan Borkus, Ro.
Is, Gerard Heystee, Ted-
ink, Piet Ekel, Nina
en Tineke van Leer.
plete „hoorspelen" voor
re kinderen.
lonturen van Robinson
f 7,50) (Delta MU 207)
lingrijkheid in het sa-
van platen is groot,
,P is ze bovendien erg
t; twee concerten voor
Vivaldi en Weber en
ipetconcerten van Hum-
eopold. Dat we deze
snde componisten hier
iden komt, omdat aldus
en stukje instrument-
edenis gegeven wordt
ibel en wisselvallig vam
iaar boeiend. Bovendien
lustreerd hoe de solo-
zich ontwikkeld heb-
de 17e eeuw. De sono-
van de fagot staat daar
in karakteristieke con-
de heldere koperklank
rompet. Tegenover de
capriolen van Vi-valdi
romantische Weber, die
risch misschien niet zo
t is, maar instrumen-
dingen tot stand bracht
ïcert. Hummels concert
ergaarbak van allerlei
Voortkomend uit de
sclie" stijl van Mozart
groeide hij naar de
k" van Beethoven,
lit sterk chromatische
ien feestelijk stuk mu-
kwam Leopold Mozart
ioven het conventionele
gebonden gelegenheids-
trompetconcert in d
ekend in dit kader; al
maar om al luisterend
ijken. Het La Suisse
Orkest o.l.v. Ansermet,
laerts, fagot en Michel
mpet geven er een uit-
van, zoals men zich
sen kan. Een feestelij
li, Weber, Hummel en L
issoon en Trumpet con
cc a SXL 63 75).
tgs-ic-i! van J.irt
'l|fi
en dat de aardappel-
Klaassen-families in
>t verleden tijd gingen
laar te horen aan de-
„gespeeld" door Nina
en Gerard Heystee
nog behoefte aan een
Katrijn, het agentje,
idstukken etc. De on
verhaaltjes handhaven
kat-hond verhouding
en Katrijn en „moder-
ize door ballen gehakt,
en bontjassen. Mar-
ïs rimramde deze ver-
elkaar. Zo pedago-
het nu allemaal ook
dit nee. Geen plej-
aet poppenspel. Dit is
emt poppenkast.
i turen van Jan Klaas-
■ijn (Delta MU 205)
Tsjechoslowakije en om
ld te blijven: de fl10,0*-'
an Z. en Ouwe Nol) krJJ'
:en dage prompt een t°'
een stroom van £e'e®L,*
s. waarin niet zelden g
wordt op commercie
-rege de actuele oms^n
et boekje „In Praag «5®
)tfrid Pustejovsky (U»
en, Baarn) maakt hie P
iring. Wie zich nog e
ormeren over al die er
beurtenissen in en r
ikije van-af 19?.**
bij dit boek, dat \h-
imenteerd is. Het
ter de laatste hoofd«w*
in
langzame
gse lente, die mi'ad'e
eloorging door ee
J uit Moskou) een
auteur is boek
er wordt in het1
hem meegedeel
ijkt echter we keJ1t
kije door en dow p
uit een onivangru
id
»e
en
r -
ijkt
Bp 28 februari 1968 vond in
ruid-India, even buiten Pondi-
ierry, een niet alledaags cere
monieel plaats. Enkele duizenden
uensen waren daar samen-
[ekomen om een stad in te
jijden. Een stad die een levende
restalte moest gaan geven aan
Eenheid der Mensheid. Een
j die bewoond moest gaan
worden door mensen die mee
helpen aan de verwerkelijking
,an een lioger bewustzijn.
Een stad van vrede, eenheid en
harmonie: Auroville.
Van elk land deponeerden een
ongen en een meisje een handvol
arde uit hun vaderland in een
(ïtmarmeren, lotusvormige urn,
[aarmee de geboorte symbolise-
end van Het Wij.
Sindsdien is men gaan bouwen,
lp het ogenblik staan rond een
dein Hindoetempeltje enkele
leine flats, een kantine-eethuis,
en garage, een gastenverblijf, een
raamkliniek, een postkantoor,
nltele rieten hutten en verschei-
ene gebouwen in de steigers. Aan
e buitenzijde liggen een paar
akkers en een boomgaard waar
eëxperimenteerd wordt met
ieuwe fruitsoorten. Alles bij el-
aar niet zoveel na anderhalf jaar
ouwen zullen westerse mensen
eggen, die hun wenkbrauwen niet
neer fronsen als bijvoorbeeld de
ne dag ergens niets te zien is en
e volgende dag een gepref abri-
eerde bungalow.
In aanmerking genomen moet
chter worden dat Auroville niet
ebouwd wordt met de „normale"
uddelen. Investeringen passen
niet in de opzet. Leningen worden
niet uitgeschreven, reclametech
nieken worden niet toegepast.
Auroville moet warden gefinan
cierd met donaties en vrijwillige
bijdragen van mensen (en indus
trieën) die zich solidair verklaren
met de grondidee: een poging tot
lerwezenlijking van een Nieuwe
Mentaliteit.
Waar ontstond deze idee Rond
1920 kwam een Parijse vrouw, nu
bekend als De Moeder, in aan
raking met Sri Aurobindo. Deze
nam haar op in zijn Ashram
(yogaschool, gebaseerd op collec
tieve meditatie). In de Ashram
ontwikkelde zij het denkbeeld dat
er een plaats moest komen op de
wereld waar iedereen zijn agres-
sviteit kon aanwenden om de
oorzaken van zijn lijden en ongeluk
ts overwinnen. Een plaats waar
bet spirituele belangrijker zou zijn
dan materieel genot, waar in plaats
van rivaliteit, harmonie zou zijn,
waar iedereen gericht zou zijn op
de Goddelijke Waarheid. Een
plaats van voortdurende jeugd.
Na de dood van Sri Aurobindo
begon De Moeder aan de
verwerkelijking van haar ideeën.
Architecten werden geraadpleegd,
sociologen, psychologen en filo
sofen werden aan het werk gezet.
Auroville moest geen grote yoga
school worden, of een verbeterde
uitgave van de Ashram. Er moest
ruimte zijn voor nieuwe denk
beelden van de bewoners. Tastend
móest de sprong gemaakt worden.
Van de bewoners mocht slechts
geëist worden dat ze een spirituele
mentaliteit bezaten en overtuigd
waren van de fundamentele een
heid van de mensheid.
In het handvest staat dat Auro
ville een evolutiecentrum is. „De
moderne technologie wordt niet
verworpen, maar zal verstoken
zijn van het winstprincipe. De
beloning moet in de produktie zelf
gezocht worden. Geld zal zijn
waarde als statussymbool verlie
zen. Omdat Auroville geen stad is
voor pure dromers of asceten zal
de wetenschap een grote ruimte
geschonken worden. Er zal geen
georganiseerde godsdienst zijn,
maai' iedereen zal zijn eigen religie
uitdiepen. Met de mislukking van
een nieuwe stad als Brasilia
voor ogen, zal Auroville organisch
groeien.
Auroville schept geen kant en
klare oplossing voor de kwalen
van de mensheid. Het schept een
mogelijkheid".
Ondanks dat er geen vast
schema is, bestaat er toch wel een
beeld van de stad zoals die er
over vijftien jaar zal uitzien. Om
en nabij de 50.000 mensen Zullen
volgens de verwachtingen dit in
ternationaal experimenteer
centrum bevolken. Mensen van alle
rassen, rangen en standen. De
gemeenschap zal selfsupporting
zijn. Vier stadssectors staan op de
nominatie om gebouwd te worden;
een culturele, een industriële, een
onitmoetings- en een woonwijk.
Alle plannen worden uitge
voerd onder de verantwoordelijk
heid van de Sri Aurobindo
Society te Pondicherry, met steun
van de centrale regering van India
en van de Unesco, die in de grote
vergadering te Parijs in 1966 het
project Auroville goedkeurde en
aan alle landen ter wereld heeft
aanbevolen.
Nadere inlichtingen zijn te ver
krijgen bij Auroville Information,
Dutch Section, Auroville Office,
Pandioherry 2, India.
™t is nog niet zo lang geleden
fat Europa zich meester maakte
tan de blues. De Rolling Stones
Jaren eigenlijk de eersten die in
faze bij uitstek (en uitstekende)
wgermuziek iets van hun eigen
Protest herkenden. Sindsdien zijn
jale anderen in het spoor van de
Engelse groep getreden. In Neder
land genieten vooral Oscar Benton,
™by the Blizzards en Slack
»®g bekendheid.
deze formaties tonen min of
™er een afkeer van (over)civili-
®ne. (De beschaafde Beatles zul
K wet snel een blues horen
rengen). In hun muziek is de echo
>11 n van negerMachten
«Is die geuit werden op de
«oenvelden van Mississippi,
i De negerslaven die aan de rand
Jan het bestaansminimum leefden,
Roostten zichzelf met trage lie-
Jeren waarop later het stempel
v® de blues gedrukt werd. In de
®rste jaren werden de kenmerken
11 deze muzieksoort gelegd die er
in te vinden zijn Troost,
—g, onbehagen en soul.
e blues van vandaag is nog steeds
muziek van underdog, de
"Wedene die een romantische
oeemt in het 12-maten-
dif Alleen wordt tegenwoexr-
elft? uik gemaakt van
'«arische gitaren.
Mn Mississippi en in Texas
p sPee'den de jazzpioniers Cha-rley
atton en Lemmon Jefferson een
van ^'e ze zeH gemaakt hadden
een sigarenkistje. Al spoedig
iter werd de gitaar verbeterd
t Roeide uit tot hèt instrument
de blues. De viool en de banjo
eert11 n'et §eschikt, omdat de
te» i te weiniS en de tweede
to rïtauek had. Toen de negers
„o zuidelijke en later de
i».., hifas steden (Detroit, Chi-
en
SIC
fa hi n°kk0n kwam de piano
en va j 6r invloed van de piai
teii 1 stadsleven werd een
A. TE1
IUNTSSE*
jf.pi i aiaus
*Ctelement toegevoegd. Als
'rumenten werden gebruikt
een wasbord of een „jug", een
dingetje waar men zowel op kon
slaan als in kon neuriën. Later
werd het instrumentarium nog
uitgebreid met de mondharmonica.
De toestanden in de steden
waren al niet veel beter. Toen in
1929 de grote economische crisis
uitbrak en de meeste negers zonder
werk raakten, trokken velen terug
naar het zuiden of in de richting
van New York. Op al deze zwerf
tochten reisde de blues mee in de
knapzak van de verschoppelingen.
Opvallend is dat de blues niet
zoals andere jazzsoorten (Dixie
land, Ragtime) vermengd werd
met Europese invloeden. Zij bleef
negermuziek. Ook later na de
Bebop en de Cool-periode, toen
blanke West-Coasters als Kentora
en Brubeck zich met jazz bezig
gingen houden bleef zij voorbe
houden voor de zwarte zwervers.
Na 1929 ontfermde de platen
industrie zich over de blues.
Sindsdien rrtaakte de jazz een
stormachtige ontwikkeling door.
Van de velden en de straathoeken
verhuisde zij naar de cafés, de
danslokalen en de concertzalen.
Louis Armstrong zorgde er voor
dat de St. Louis Blues wereldfaam
kreeg. Toch werd de ware blues
nog steeds door bedelaars gemaakt.
Zij moest het in bekendheid bij het
grote publiek dan ook afleggen
bij de swing-stijl. De namen van
Oliver, Bechet, Goodman Morton
of Basie zijn bij veel meer mensen
bekend dan de namen van Big Bill
Broonzy, Memphis Slim, Wash
board Sam, Otis Spann of Big Joe
Williams.
■We kunnen zelfs stellen dat de
blues een beetje in de vergeethoek
raakte. Het is vreemd dat het juist
Europa is die haar uit het slop
moest halen. Zoals gezegd moet
deze herwaardering voor een groot
deel op naam van de Rolling
Stones geschreven worden.
HANS MAAS.
Het is nog steeds zeer rustig aan
het platengxront. De elpees waar
we in deze tijden met plezier
naar luisteren stammen al van
voor deze zomerperiode. De
vrolijke niemandalletjes volgen
elkaar in een zeer snel tempo op
en leiden even onze aandacht af
van het betere werk Maar ook
dat komt wel weer terug.
Van bijna iedere bekende groep
moet er wel een plaat met
„besten" uitkomen. Zo ook met
de onnavolgbare Mothers of
Invention. MOTHERMANIA heet
deze plezierige elpee. The Best of
the Mothers, staat er dan veel
belovend bij. Maar ja, wie maakt
uit wat de Best of the Mothers
is Wat is als uitgangspunt
genomen? De teksten (er is geen
gezelschap te vinden dat zoveel
maatschappijhekel in zijn teksten
doet) of de meest in het gehoor
liggende werkjes? Het laatste is
het meest waarschijnlijk, ook al
omdat de keuze in Duitsland is
gemaakt, waar Frank Zappa nu
niet zo gewaardeerd wordt als
in ons land (van overwegend Gert
en Hermien, laten we dat even
niet vergeten). Nochtans is dit een
zeer nuttige elpee. Verscheidene
nummers zijn ingekort, maar
de mensen die de Mothers alleen
De unisex het modieus weg
vallen van het verschil tussen
jongens en meisjes is een reeds
enige jaren oud verschijnsel.
Sinds Carnaby Street en later
Bond Street zijn er hoe langer hoe
meer mongens en jeisjes
gekomen.
Jongens lieten hun haar groeien,
meisjes kortten hun haar wat in.
Jongens begonnen hals- en pols
sieraden te dragen, die meisjes
reeds kenden. Meisjes begonnen
broeken en colbertjasjes te dragen
die jongens reeds kenden.
Mannelijke cowboyhoeden werden
ook aan vertegenwoordigers van
de vrouwelijke kunne verkocht.
Vrouwelijke leren laarzen werden
ook aan vertegenwoordigers van
de mannelijke kunne verkocht.
Zelfs aan kleine dingen als
horloges was vaak niet meer te
zien wie nu wat was.
Aanvankelijk werd de unisex
alleen in de kleine boetieks
gepresenteerd. In de afgelopen
weken hebben we kunnen zien
dat het verschijnsel nu ook is
doorgedrongen tot de grote
modepaleizen in Rome, Parijs en
Londen.
De Italiaanse couturier Galatzine
presenteerde onlangs zijn nieuwe
herfst- en wintercollectie. Voor
de heren waren er jasjes met
bont afgezet, mouwen die in
fantasiemanchetten uitliepen,
overhemden die nauwelijks nog
overhemden te noemen waren
en zwarte fluwelen randhoeden.
In Parijs was vorige week te
zien dat de damesmode vaak een
sterk mannelijk karakter droeg.
Het aantal pantalons was bijzon
der groot en de lijn was tamelijk
hoekig.
Een marktonderzoek in Londen
heeft onlangs uitgewezen dat de
belangstelling bij jongens voor
hoofddeksels (hier werden geen
bolhoeden bedoeld) in het eerste
kwartaal van 1969 met 75 pet.
is toegenomen.
Er zijn hele series psychologen
en pedagogen geweest die het
verschijnsel hebben proberen te
verklaren. Sommigen wijten
(danken) het aan de radicale
emancipering van de vrouw.
Sommigen zien het als een weer
spiegeling van een maatschappij
waar de grenzen steeds meer
wegvallen. Sommigen zien het
als protest tegen elke vorm van
discriminatie. Er zijn er zelfs die
beweren dat het verschijnsel
een uitvinding is van de com
mercie die er bij gebaat zou zijn
als mannen eens iets anders
kochten als alleen maar oer
degelijke kostuums.
Overigens loopt nog lang niet
elke jongen in een Schotse mini-
kilt of elk meisje in een overal.
van .horen zeggen' kennen, kun
nen een aardig overzicht van
de verzamelde werken krijgen.
Mothermania kan een goed begin
zijn van een verzameling Mother-
elpees. (Mothermania, The Best
of The Mothers. Verve Records
710021).
Een van de prettige plaatjes is
A Way of Life van de Engelse
groep The Family Dogg, die lang
zaam maar zeker de diverse hit
lijsten bestijgt. Deze single heeft
er even over gedaan om wat
bekendheid te krijgen, maar dat
is toch terecht. Het lijkt hier en
daar wat op de Mamas en Papas
maar dat is slechts kort. Op de
B-kant Throw it Away. (Green
Light GLS 414). De beste van
de laatste drie singels van The
Beatles kwam op een of andere
manier ook nog aan. Get Back
en Don't let me Down zijn
inmiddels al weer grijs gedraaid.
Toch wel nuttig om even te
halen, want de volgende Beatles
elpee zal dezelfde (eenvoudige)
sfeer hebben. (Apple 5C 006
04804-M).
Als Phil Spector (de legenda- 1
rische) zich achter een groep
zet weet je zeker dat er iets
goeds uit komt. En dat is zo
weer met de onbekende Checkma
tes Ltd. Love is all I have to give
heeft weer dat prachtige massale
geluid. Het gaat hier dan ook
niet zozeer om de (vrij matige)
zangkwaliteiten van de Schaak
vrienden als wel om de backing.
Zeer fraai. Vergelijk de B-kant
(zonder P. Spector als producer)
Never should have lied (A M
records 210069). Green Light is
minder gelukkig met zijn Engelse
Cats dan met The Family Dogg.
Swan Lake van The Cats haalde
niet zo'n hoge plaats in de hit-
puree. Dit, verbasterde Zwanen-
meer van Tsjaikowski mist
diverse kwaliteiten. Pas tegen
het einde komt een dwarsfluit
voor enige opleving zorgen. Op
de B-zijde Swing Low (zeer
matig). (Green Light GLS 413).
It Miek van Desmond Dekker
the Aces zal niet zo'n succes
worden als het gladde Israelites.
Toch is de plaat gemaakt volgens
hetzelfde procédé korte afge
broken muziek en teksten. Iets
beter dan de Israelites. Problems
staat aan de andere kant (Green
Light GLS 415).