scheppende ambacht en cola LUXEMBURGS SCHEPPEND AMBACHT IN SFEER VAN SOUVENIR EN PLAKPLAATJE troeven Iauroville s(w)ingin' AMBACHT EN KUNST IN BENELUX in groeven poging tot een nieuwe dimensie Verschillen Electric Mud Munt Kings College /Voorlezen' ■V Fagot en trompet Jan Klaassen PAKISTAN KENNEDY II PRAAG EN GALG ASHRAM DE STEM De benadering van het pro- dukt van het Scheppend Am bacht is in Luxemburg totaal anders dan bv. in Nederland. In een aardewerkfabriek als van Villeroy en Boch is weinig meer te merken van het hand werk. Jonge meisjes zitten voor 55 tot 60 frank per uur per manent achter de lopende band. In de fabriekshal hangt een bordje waarop staat dat „degene, die voor 17.10 uur zijn afdeling verlaat om de handen te wassen beboet zal worden met 10 francs." Prikklokken en Cola-automa ten doen in niets herinneren aan het atelier waar de am bachtsman zijn kunst uitdenkt en maakt. Efficiëncy is bij Vil leroy en Boch evenzeer een noodzaak als bv. bij een gloei lampenfabriek. Dat men er aar dewerk maakt doet aan dat al les niets af. Ontwerper Ludwig Scherer van de aardewerkfabriek Villeroy Bochin Luxemburg aan he. wera. Deze Duitser maakt de modellen, waarmee deze fabriek op de markt gaat komen. De fabricage geschiedt deels machinaal, deels in mallen. Ludwig Scherer is de enige ontwerper in dit bedrijf dat bijna 500 werknemers telt, van wie de helft buitenlandse gastarbeiders. LUXEMBURG In het groot-hertogdom Luxemburg le ven ongeveer 50 tot 60 beroepskunstenaars, wie niet is aan te zien of zij nu het scheppend ambacht beoefenen of de vrije beeldende kunst. In dit landje met een inwonertal van ruim 300.000 zielen is een dergelijke grensafbakening helemaal ridicuul voor zo ver zij dat in andere landen niet is. Na de tweede tvereld- oorlog heeft het kunstambacht in Luxemburg, vooral in de sector van de religieuze kunst, een opleving gekend. Het me rendeel van de kerken in het noordelijk deel van het land, werd echter, toen Luxemburg opnieuw de druk van de Nazi laars voelde, door het Von Rundstedt-offensief vernield. En met de gebouwen de vaak kostbare kunstvoorwerpen, ivaaraan deze kerken rijk waren. Met de kunst in het huidige Luxemburg is het wat vreemd gesteld. Een kunstenaar (of scheppend ambachtsman of -vrouw) kan slechts leven van zijn/haar beroep bij de gratie van een getuigschrift van een of andere buitenlandse kunstacademie. Luxemburg zelf kent een dergelijke opleiding niet, daarvoor is het land wellicht te klein en het aantal potentiële kan didaten te gering. binnenland. Daarbij zijn ingescha keld souvenirwinkels, warenhuizen, boekenwinkels etc. Uit deze enquête heeft men geconcludeerd dat het Luxemburgse kunstambacht kans van slagen heeft op het gebied van ca- deauvoorwenpen, souvenirartike- len en kunstvoorwerpen, waarbij men in de eerste plaats er van moet uitgaan aldus de rappor teurs dat oorspronkelijke tradi tionele waarden aan de smaak van de tegenwoordige tijd moeten wor den aangepast. Pas in de tweede plaats hoeven de beoefenaars van het kunstambacht te streven naar nieuwp esthetische en decoratieve vormen Ontbeert men een dergelijk getuig schrift dan gaan opdrachten om open bare gebouwen te verfraaien of iets dergelijks aan de neus voorbij. Aan de andere kant is het aantal van die opdrachten en de frequentie waar mee ze worden „uitbesteed" zo ge- gering dat „erkende kunstenaars' vaak in het land blijven wonen waar ze hun opleiding hebben ontvangen. De steun van de regering die de as pirant - kunstenaar ontvangt is die van een renteloos voorschot. Het artistieke leven in Luxemburg kreeg in de 12e en 13e eeuw vooral gestalte in houten beelden van bui tengewone schoonheid. Nu wordt de bezoeker de aardewerkfabriek Ville roy en Boch in Luxemburgville ge showd. Vierhonderdvijftig arbeiders (meest vrouwen) produceren daar maandelijks een miljoen stuks aar dewerk, dat zowel in Luxemburg als in het buitenland kopers vindt. Het overgrote deel is lopende-bandwerk maar er is eveneens een afdeling (18 man) dip handwerk maakt, zelfs uni ca. (Dat laatste op bestelling.) Verantwoordelijk voor die artistie ke en esthetische vormgeving is de Duitser Ludwig Scherer, die zijn op leiding aan een keramiekschoo] in Beieren ontving. Het fraaie decora tiepatroon dat de serviezen van Vil leroy en Boch siert is simpelweg een plakplaatje, dat ingebrand wordt. Het groothertogdom Luxemburg kent een COSA zoals in Neder land in 1948 werd opgericht. Houdt de organisatie in ons land zich voor namelijk bezig met artisticiteit van de voorwerpen en de esthetica, de Luxemburgse COSA (Chambre Des Metiers) is begonnen met een markt onderzoek inzake de produktie en afzet van kunstvoorwerpen in het Om dit onderzoek inhoud te geven stellen de Luxemburgers zich voor een nationaal merk in te voeren voor produkten van het kunstam bacht. Dit zou dan een waarborg zijn voor de Luxemburgse herkomst en de artistieke waarde van de ze voorwerpen. Het scheppend ambacht in de drie Benelux-landen is vaak totaal ver schillend in de landen onderling, met name ook van benadering van de overheid. Sinds 1965 bestaat er in Beneluxverband een permanen te werkgroep voor het kunstam bacht, die de samenwerking wil be vorderen On dit gebied tussen de drie landen- Een van de activitei ten van deze werkgroep is het bij toerbeurt organiseren van Benelux- tentoonstellingen. In 1970 is Luxem burg aan de beurt, nadat in 1966 in Utrecht en in 1968 in Oostende een expositie van het scheppend am bacht gehuisvest is geweest. Een beeld van de tentoonstelling georganiseerd in Ebeco (Luxemburg). Wat het scheppend ambacht in Luxemburg voorstelt is te zien ge weest in de EBECO-hal even bui ten Luxemburg-ville. Duidelijk werd daar dat het meer de ambachtsman dan de kunstenaar is die in Luxem burg vorm en inhoud moet geven aan het begrip kunstambacht. Maar de Luxemburgers waren al lang blij dat men eindelijk een tentoonstel ling kon realiseren van alle schep pende ambachtslieden. Dat een aan staande persexcursie van 35 journa listen uit de Benelux daarvoor als stok achter de deur gold was een feit dat direct met een glas (voor treffelijke) Luxemburgse wijn werd weggespoeld. Muddy Watera is een blues-zan ger, die in wijde kring grote bekendheid geniet. Iemand, die de man nog nooit heeft horen zingen, vraagt zich, wanneer hij de eerste keer luistert, wat ver bijsterd af waarom. Want de man, die zich achter de toneel naam „Modderwater" verschuilt, kwaakt als een kikker en laat zijn elektronische apparatuur dat geluid ritmisch begeleiden. Wat bij elkaar een effect geeft van inderdaad vulkanisch borrelend modderwater. Boeiend, grappig desnoods, maar met „muziek" lijkt het niet veel te maken te hebben. Een mening, die echter kan veranderen. Wanneer men de plaat enige malen heeft gedraaid en de „muziek" over zich heen laat gaan dan komt men bijna ondanks zichzelf onder de beko ring vam het dan ineens fascine rende stemgeluid van Muddy Wa ters, zijn ongehoorde klankvond sten. „I'm a mam" en „Tom cat" zijn voor ons de hoogtepunten van deze plaat. (Chess Mar S - 3219/Artone) Electric Mud; Muddy Waters De muziek van James Last en zijn groot orkest is uiterst popu lair in deze dagen. Er is geen reden om aan te nemen dat Jo Ment en zijn orkest niet even ge wild zouden zijn. Ment is een Hamburgse muzikant, arrangeur en dirigent, die sinds 1948 voor verschillende radiostations werkt en sinds 1956 met een eigen band talloze podia bezet. Ariola heeft 28 virtuoze Ment-produk- ties op de plaat gezet, bekende nummers als Petite Fleur, Vaya Con Dios, Strangers in the Night, Hey Jude, I dig rock and roll Music enz. Lekkere muziek voor feesten en feestjes. A taste of ment (f 10,00). (Ariola, 78.681 XT) KINiJ-s ca?ft tF 'He "R I.AMliR inu; t'-eskti-i PA'-H It I t i tl 'Km CBePSflliiïSOïDBViD t&fci i*a«r hope ratd atra^th f win iaaJ I Trijl lift up BUniT CVIS flic IhwI I* tny shflfmcnl /if]} -ilii! mix Adk 'lill-: Mm Het King's College Choir uit Cambridge heeft onlangs tijdens het Holland Festival, in Den Bosch en Den Haag, - nogmaals - een onvergetelijke indruk ach tergelaten van perfecte en zeer muzikale koortechniek. Het ligt voor de hand dat velen dit prach tige Engelse koor graag persoon lijk in huis halen. Er bestaan - uiteraard - verschillende platen van, maar zeer recent is er weer een aan toegevoegd. Misschien in muzikaal opzicht (wat de uitgevoerde werken betreft) niet de meest interessante, maar wel een zeer authentieke. Hierop zijn bijeengebracht een zeventiental psalmen, zoals ze uitvoering krij gen in de Anglicaanse liturgie. Daarbij het stamhuis (de prach tige kapel in Cambridge) beden kend, wordt het koor op zijn plaats gezet. Voor geïnteresseer den is het bovendien interessant de muzikale verwerking, geïnt op de Hebreeuwse poëzie-construc- ties te volgen en de Anglicaanse zangtechniek („pointing") in zich op te nemen. Een veelheid aan Bijbelse thema's en parallel lo pend liturgische stemmingen zor gen voor een geschakeerd muzi kaal palet, dat compositorisch geen muzikaal hoogtepunt bete kent, maar wel de uiterst per fecte zangtechniek van het koor illustreert. King's College Choir Cam bridge: The Psalms of David, o.l.v. David Willcocks (orgel) - (Emi- SSD 3656) Voor de kinderen gaat er natuur lijk niets boven een verhaal dat vader of moeder vertelt (en zelf verzint!), maar er is niet al tijd tijd voor en bovendien laat de fantasie wel eens verstek gaan. Dan kan het voorleesboq, uitkomst brengen en ook de plaat Delta heeft nu drie klassieke vet-! tellingen (De avonturen van Bo. binson Crusoe, Sindbad de zee. man, Aladdin en de wonderlamp) laten verteilen door de bekend, stemmen van Jan Borkus, bert Sobels, Gerard Heystee, Ted. dy Schaank, Piet Ekel, Nip, Bergsma en Tineke van Leat Drie complete „hoorspelen" voo» wat oudere kinderen. De avonturen van Robinson Crusoe e.a. f 7,50) (Delta MU201\ 207) De vindingrijkheid in het ss- menstellen van platen is groot Op deze LP is ze bovendien erg interessant; twee concerten voor fagot van Vivaldi en Weber et twee trompetconcerten van Hum mel en Leopold. Dat we deze uiteenlopende componisten hit» bijeen vinden komt, omdat aldtit tevens een stukje instrument-' stijl-geschiedenis gegeven wordt zeer variabel en wisselvallig van waarde, maar boeiend. Bovendien wordt geïllustreerd hoe de solo concerten zich ontwikkeld heb ben vanaf de 17e eeuw. De sono re klank van de fagot staat daar bij in een karakteristieke con trast met de heldere koperklank van de trompet. Tegenover de barokke capriolen van Vivaldi staat de romantische Weber, die compositorisch misschien niet interessant is, maar instrumen taal fijhe dingen tot stand bracht in dit concert. Hummels concert is een vergaarbak van allerlei invloeden. Voortkomend uit de „klassicistische" stijl van Mozart en Haydn groeide hij naar de „romantiek" van Beethoven, Chopin. Dit sterk chromatische werk is een feestelijk stuk mu ziek. Al kwam Leopold Mozart niet uit boven het conventionele aan tijd gebonden gelegenheids werk, zijn trompetconcert in d past uitstekend in dit kader; al was het maar om al luisterend te vergelijken. Het La Suisse Romande Orkest o.l.v. Ansermet Henri Helaerts, fagot en Michel Cuvit, trompet geven er een uit voering van, zoals men zich maar wensen kan. Een feestelij ke plaat. Vivaldi, Weber, Hummel en L. Mozart: Bassoon en Trumpet con certos (Decca SXL 6375) II" Jivonureit vim i.'M K.ssfifn «Wt RfXl'lÜUli Wij dachten dat de aardappel etende Jan Klaassen-families in ons land tot verleden tijd gingen behoren. Maar te horen aan de ze lp, vol„gespeeld" door Nina Bergsma en Gerard Heystee schijnt er nog behoefte aan een scheldende Katrijn, het agentje, rovers, goudstukken etc. De on benullige verhaaltjes handhaven de „ideale" kat-hond verhouding tussen Jan en Katrijn en „moder niseren" deze door ballen gehakt, bromfietsen en bontjassen. Mar tha de Vries rimramde deze ver haaltjes in elkaar. Zo pedago gisch hoeft het nu allemaal ook niet; maar dit nee. Geen plei dooi voor het poppenspel. Dit Is wat je noemt poppenkast. De avonturen van Jan Klaas sen en Katrijn (Delta MU 205) GO MANDERSLOOT: PAKISTAN. (Uitgave: Het Wereldvenster Baarn) Het Wereldvenster in Baarn heeft een nieuwe uitgave toegevoegd aan de uitstekende serie Land-Volk-Cul tuur met „Pakistan" van de schrijf ster Go Mandersloot. Het is een intelligent boek gewor den over dit jonge land, dat thans door een „studentenopstand" tegen de man, die Pakistan jarenlang met dictatoriale hand heeft geleid, Ajoeb Chan, in het middelpunt van de be langstelling staat. Het boek zit boor devol informatie met de meest re cente gegevens. De schrijfster heeft ook de historische, politieke en cul turele achtergronden op overzichte lijke wijze gegroepeerd zowel wat het verleden als het daarmee ver weven en daarin voortvloeiende he den betredt. Mevrouw Mandersloot, die verklaart zelf zeer geboeid te zijn door Pakistan, heeft met veel begrip geschreven over de ontzag wekkende tegenstellingen in dit land, dat door duizenden kilometers in tweeën wordt gesplitst (koloniale er fenis), maar dat ondanks alles in de twintig jaar van zijn bestaan tegen alle verwachtingen in (met name van de koloniale meester Engeland) toch tot een eigen staat is uitge groeid. Hoezeer het als eigen staat zijn eigen verleden, -ijn eigen cul tuur en karakter en niet minder zijn eigen specifieke problemen heeft, heeft Go Mandersloot boeiend be schreven. Een actuele en zeer goede bijdra ge voor de kennis over de „melting- pot" in de wereld, de landen van zuid-oost-Azië. In „Triomf en Tragedie" (Uitg. Deselée de Brouwer, Brugge - Utrecht) is de familie Kennedy een dankbaar onderwerp. Triomf en tra gedie zijn de elementen die elk fa milieverhaal leesbaar maken. Triomf en Tragedie is ook de titel van een journalistiek document, samenge steld door Associated Press (AP) en, kennelijk door een Belg vertaald, ge tuige het feit dat negers zwarten wor den genoemd en om nog een dozijn Belgicismen in de Nederlandse tekst. De vertaler heeft ook wat verwar ring gesticht rond de procedure van de presidentsverkiezingen door enke le begrippen wat merkwaardig te vertalen (voorbeeld: primary kies- vergadering). Dat alles neemt niet weg dat het rijk geïllustreerde boek een boeiende blik biedt op de ele menten die van de Kennedyfamilie een ware clan, om niet te zeggen, een dynastie, maakten. Allereerst was daar hun afkomst. Iers, katholiek en arm. Vooral Iers. President Kennedy's grootvader was caféhouder en „politieke buurtbaas" in Boston. Deze Patrick Joseph Ken nedy, zoon van de in 1840 naar Ame rika geëmigreerde Patrick Kennedy, leerde in zijn café de noden van de katholieke Ierse minderheid ken nen. In die dagen was een Ier er waarschijnlijk slechter aan toe dan een neger nu. De café-politicus kwam in 1886 als Democraat in het Huis van Afgevaardigden van de staat Massachusetts en politiek tot aan zien gekomen kon het niet mis sen of hij liep John F. Fitzgerald (ook wel Honey Fitz of Boston John ny geheten) tegen het lijf. Honey Fitz was het prototype van de Ame rikaanse politicus in die dagen: jo viaal en hard, sluw en spontaan, corrupt als het moest. Honey Fitz werd in 1905 burgemeester van Bos ton. En dat was heel wat voor de zoon van een Ierse immigrant. Belangrijker voor het verhaal van de Kennedy's is echter dat John F. Fitzgerald twee knappe dochters had waarvan er een Rose trouwde met de zoon van Fitzgeralds politie ke vriend Patrick J. Kennedy, Jo seph Kennedy, de man die het geld in de familie zou brengen en de va der werd van een president. Joseph en Rose Kennedy houden er een ei gen gezinsfilosofie op na die mis schien het bondigst is samen te vat ten met de leus: een voor allen, al len voor een. De familie Kennedy vormt in elk geval een hecht bolwerk open en naar buiten gekeerd, maar als de nood aan de man komt schou der aan schouder. De oudste zoon Joe is wellicht in de gedachten van zijn ouders al een kandidaat geweest voor het presidentschap. In elk geval was Joe het eerst aan de beurt om zich een maatschappelijke positie te ver werven en de hele Kennedy-macht werd daar op gericht. Joe sneuvelde als oorlogsvlieger boven Europa. John F. was de volgende. Hij viel in DeHas, Texas. Toen kwam broer Ro bert F. en hij werd vermoord in Los Angeles, Californië. Nu is er alleen Edward T. nog en de oude, versleten Joe zelf. Bij de tragedie van de drie broers bleef het overigens niet. De mooie Kathleen kwam om bij een vliegtuigongeluk, Rosemary was on geneeslijk ziek, Edward zweefde da genlang op de rand van de dood na een vliegtuigongeluk. De hoofdlijnen van de Kennedy- story zijn bekend genoeg geworden. Maar vooral voor degenen die niet aan de kluiven van de familiege schiedschrijvers als Schlesinger, So- rensen, Manchester zijn toegekomen, biedt het vlot gepresenteerde, com pact maar helder geschreven relaas van AP een schat aan informatie over deze ambitieuze en indrukwek kende Amerikaanse familie. op Kennedy, Tsjechoslowakije in eigen land te blijven: de zaak Hans van Z. en Ouwe Nol) W' gen heden ten dage prompt een low-up in een stroom van ëe™' heidswerkjes, waarin niet zei das f speculeerd wordt op comnierc" succes vanwege de actuele onui® digheden. Het boekje „In Praag galg" van Otfrid Pustejovsky In Den Toren, Baarn) maakt hOT j een uitzondering. Wie zich nog I wil laten informeren over al die t matische gebeurtenissen hl ca n Tsjechoslowakije vanaf N"8 goed terecht bij dit boek, dat w kend gedocumenteerd is. vendien (zeker de laatste ken over de langzame ontw jn van de Praagse lente, die nu<M ,.f. haar bloei teloorging door een ar ge oostenwind uit Moskou) een end boek. De auteur is Xboel' niet bekend en er wordt in W. KOOK „Qrote" gebeurtenissen (meirevo lutie, moord op King, moord je niets over hem meegedeew' j zijn boek blijkt echter wel, t Tsjechoslowakije door en door en kon putten uit een 0IIU dossier. A. teun1^ 0p 28 februari 1968 vond in Zuid-India, even buiten Ponrti- cherry, een niet alledaags cere monieel plaats. Enkele duizenden mensen waren daar samen gekomen om een stad in te wijden. Een stad die een levende gestalte moest gaan geven aan de Eenheid der Mensheid. Een stad die bewoond moest gaan worden door mensen die mee hielpen aan de verwerkelijking van een hoger bewustzijn. Een stad van vrede, eenheid en harmonie: Auroville. Van elk land deponeerden een (jongen en een meisje een handvol aarde uit hun vaderland in een ■witmarmeren, lotusvormige urn, daarmee de geboorte symbolise rend van Het Wij. a Sindsdien is men gaan bouwen. Op het ogenblik staan rond een klein Hindoetempeltje enkele kleine flats, een kantine-eethuis, een garage, een gastenverblijf, een kraamkliniek, een postkantoor, enkele rieten hutten en verschei dene gebouwen in de steigers. Aan de buitenzijde liggen een paar akkers en een boomgaard waar geëxperimenteerd wordt met nieuwe fruitsoorten. Alles bij el kaar niet zoveel na anderhalf jaar bouwen zullen westerse mensen zeggen, die hun wenkbrauwen niet meer fronsen als bijvoorbeeld de ene dag ergens niets te zien is en de volgende dag een geprefabri ceerde bungalow. In aanmerking genomen moet echter worden dat Auroville niet gebouwd wordt met de „normale" |middelen. Investeringen passen niet in de opzet. Leningen worden .niet uitgeschreven, reclametech- jnieken worden niet toegepast, Auroville moet worden gefinan cierd met donaties en vrijwillige bijdragen van mensen (en indus trieën) die zich solidair verklareh met de grondidee: een poging tot verwezenlijking van een Nieuwe Mentaliteit. Waar ontstond deze idee Rond 1920 kwam een Parijse vrouw, nu bekend als De Moeder, in aan raking met Sri Aurobindo. Deze nam haar Op in zijn Ashram (yogaschool, gebaseerd op collec tieve meditatie). In de Ashram ontwikkelde zij het denkbeeld dat er een plaats moest komen op de wereld waar iedereen zijn agres siviteit kon aanwenden om de oorzaken van zijn lijden en ongeluk te overwinnen. Een plaats waar het spirituele belangrijker zou zijn dan materieel genot, waar in plaats Het is nog niet zo lang geleden dat Europa zich meester maakte van de blues. De Rolling Stones waren eigenlijk de eersten die in deze bij uitstek (en uitstekende) negermuziek iets van hun eigen protest herkenden. Sindsdien zijn vele anderen in het spoor van de Engelse groep getreden. In Neder land gemeten vooral Oscar Benton, Cuby the Blizzards en Slack Gang bekendheid. Al deze formaties tonen min of ®eer een afkeer van (over)civili- fatie. (De beschaafde Beatles zul je niet snel een blues horen brengen)In hun muziek is de echo te horen van de negerklachten zoals die geuit werden op de katoenvelden van Mississippi. De negerslaven die aan de rand van het bestaansminimum leefden, troostten zichzelf met trage lie deren waarop later het stempel van de blues gedrukt werd. In de terste jaren werden de kenmerken ln deze muzieksoort gelegd die er nu nog in te vinden zijn Troost, zelfbeklag, onbehagen en soul. De blues van vandaag is nog steeds de muziek van underdog, de ontevredene die een romantische vlucht neemt in het 12-maten- zchema. Alleen wordt tegenwoor dig gebruik gemaakt van elektrische gitaren. In Mississippi en in Texas bespeelden de jazzpioniers Charley vatton en Lemmon Jefferson een S'taar die ze zelf gemaakt hadden ven een sigarenkistje. Al spoedig echter werd de gitaar verbeterd en groeide uit tot hèt instrument van de blues. De viool en de banjo aren niet geschikt, omdat de erste te weinig en de tweede «veel ritmiek had. Toen de negers aar de zuidelijke en later de noordelijke steden (Detroit, Chi- trokken kwam de piano yr mj. Onder invloed van de piano J? yan het stadsleven werd een •j1 'ter element toegevoegd. Als ginstrumenten werden gebruikt

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 14