SAXOFONIST DON BYAS moet blijven veranderen" Kiik naar j tussen haakjes J Veer veel buitenlandse jazzmusici in Roermond Vriendelijk Smet Vlucht Zoek Redding Arbeid Klassiek Samenspel Reizen Mooiste tijd Joods leven in Europa AVRO herhaalt Arthur Millers „Dood van een handelsreiziger" NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (NederI.) BELGIë (Frans): DUITSLAND I DUITSLAND II Luister naar DE STEM VAN VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1969 11 (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM. Het is een snikhete avond. Don Byas zit met ontbloot bovenlijf in zijn Amsterdamse bovenwoning naar de TV te kijken. Soms buigt hij zich even uit het raam om naar zijn zoontje te kijken, die in de gracht op aaltjes vist. „Ben Web ster", zegt hij. „Ja, vroeger in de States speelde ik wel eens met hem samen. We hebben nog sa men bij Count Basie gezeten. Hier in Holland hebben we nog nooit samen gespeeld, al woont hij hier al een paar jaar. Ik voel er trou wens niet veel voor. Je moet geen twee man met dezelfde instru menten samen laten spelen. Twee saxofoons lopen elkaar maar in de weg. Ik wil zelf mijn ideeën kunnen ontplooien. Neem nou Sonny Rollins en John Coltrane, die jongens gingen ook weg bij Miles Davis, omdat ze zelf ruimte nodig hadden. Dat hebben Ben en ik ook. Ik zat nu al een behoorlijke tijd In Nederland, ongeveer veertien jaar. De taal heeft geen enkele moeilijk heid voor me, maar het is een feit, dat de meeste Amerikanen, hoe lang ze ook ergens zitten, het verdommen iots anders te spreken, dan Engels. Hier speel ik vaak met dezelfde begeleiders ik geloof dat het de beste ritmesectie in Holland is Jacques Schols op bas, Cees Slin ger piano en Johnny Engels op drums. Als ze me vragen om te ko men spelen huren ze dat trio en ne men mij er apart bij als gueststar. Dat is gemakkelijker en ik verdien er meer mee. In de States is dat onmogelijk. Als ik daar een schnab bel had, vroeg ik hoeveel man mag ik meenemen?" en dan maakten we een prijs af voor vijf of zes man. Ik was dan de leider en zorgde voor alles. Als ik in Holland met een groep kom, krijg ik een vast bedrag, het doet er niet toe hoeveel man ik meeneem. Daarom speel ik liever als guest star snap je. Alleen is het jammer, als ik met een andere ritmesectie moet spelen, dat er bijna geen tijd is om ingespeeld te raken. Ik zie die jongens een half uur voor het spelen en dan kan je alleen maar zeggen: we spelen die en die num mers in dat tempo. In de V.S. had ik een eigen groep. Je leerde je spe Iers goed kennen en je samenspel was natuurlijk stukken beter". Don Byas: we nooit „Met de gangsters hadden last." Vlak na de oorlog in 1946, kwam ik naar Europa. Ik heb eerst een paar jaar in Frankrijk gezeten en veel in clubs aan de Rivièra ge speeld. Er zitten trouwens héél wat Amerikaanse musici in Europa. Het is niet zo zeer om het geld, maar je leeft er gewoon fijner. Neem Dex ter Gordon, Chet Baker, Donald Byrd en Phil Woods, allemaal jon gens, die hier al jaren wonen. „Ik ben niet gek oD drummers, die teveel overheersen. Drums moet je constant kunnen voelen, maar ze moeten op de achtergrond blijven. Ik geef een drummer echt we] een kans een solo te maken. Iemand als Han Bennink heeft een heel goede stijl en technisch bijzonder ontwik keld, maar je moet hem beoordelen naar zijn optreden in het totaal. Vat dat nu niet op als kritiek op de Ne derlandse musici. Ik moet tenslotte met ze spelen en heb er niets aan als zij raar tegen me gaan doen. Je hebt er niets aan voor je spel". Ik begon niet op de saxofoon. Dat kwam pas veel later. Eerst speel de ik viool, piano en klarinet. Ik heb een volledig klassieke opleiding ge had. Het zal in 1925 geweest zijn, dat ik jazz begon te spelen. Dat heette toen nog geen jazz, maar Red Time. Man, voor de oorlog in de States was onze beste tijd. Het is zonde, dat d'ie niet meer bestaat. We had den toen de meeste lol en ook het meeste geld. Maar ja, je moet door gaan, ook met je stijl te ontwikkelen anders krijg je het stempel van een musicus uit een bepaald tijdperk en roest je helemaal vast. Hetzelfde heb je met acteurs. Ze beginnen met succes een bepaald type uit te beelden en blijven daar hun hele leven aan hangen. De meeste mensen zijn gewoon bang iets anders te proberen. Het kost ze veel tijd en geld en ze zijn bang hun populariteit kwijt te raken. Toch moet je het doen en blijven doen anders ben je als musicus bin nen een paar jaar uitgepraat Mijn prettigst^ tijd was wel bij Count Basie. Zijn stijl en ideeën la gen het dichtst bij de mijne en ik kon bij hem het meest mezelf zijn. Want je weet hoe het gaat als je b.v. opnames moet maken. Voor tachtig procent moet je spelen zo als anderen voorschrijven en de klei ne rest is voor jezelf. Hier in Holland moet je wel rei zen als je wilt spelen. Je krijgt het niet voor elkaar een week lang ach ter elkaar in Amsterdam te spelen. De laatste dag heb je maar vijf pet. van de bezoekers, die je in het begin trok. De mensen komen niet meer uit het hele land naar je toe. Je moet er zelf naar toe gaan. In de States reisde ik zo'n zes jaar iedere avond naar een andere stad en speelde daar van 's avonds negen tot twee. De mensen kwamen altijd dansen op onze muziek. De danszalen waren altijd propvol met zo'n vier- tot vijfduizend man. Na 't spelen gingen we even een hapje e* ten en om drie uur 's nachts zaten we weer in de bus op weg naar de volgende plaats. Je sliep altijd in de bus. Geld voor een hotelkamer had je nooit nodig. Ik wa, toen nog jong en kon het best hebben. We zaten toen voloo in het Al Ca- pone-tijdperk, maar met de gang sters hadden we nooit herrie. Die jongens kwamen altijd om ons te ho ren spelen en om te dansen. Ze wil den zich toch ook amuseren en dan kwamen ze automatisch bij ons te recht. We hadden een fooienpot in de vorm van een kat. „Kitty" noem den we die. De bek was een grote opening. Dat ding stond op het po dium en de gangsters mikten altijd op doe bek met zilveren dollars. In die tijd had je nog geen papier geld. De dollars die ze raak gooi den waren voor ons. Ik rende soms als een gek over het podium met Kitty onder mijn arm, om te zorgen dat ze allemaal in kwamen en ik zal je vertellen dat ik er nooit een miste. We haalden in Kitty meer op dan we aan salaris kregen. Het was een mooie tijd voor ons. Alleen voor de politie niet. In die tijd had je ook die Prohibition (drooglegging) Iedereen zoop toen, alleen maar omdat het verboden was. Je had een boel privéclubs waar je kon drinken. In de deur zaït een klein kijkgat, waardoor de portier je bekeek en bovendien moest je eenst 't wacht woord zeggen voordat je erin mocht. In die clubs speelden we ook vaak, want alleen maar drinken vonden de mensen ook vervelend. Ze wilden er muziek bij hebben." Nog nagenie tend doet hij de deur open om me uit te laten. „Het was de mooiste tijd die ik ken", zegt hij een beetje spijtig, „maar ja, je moet nu een maal verder gaan". (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Regisseur Paul Mautner maakte in opdracht van de Sender Freies Berlin een documen taire over het leven van de joden In Engeland, Frankrijk, Nederland, België, Spanje en Duitsland. De do cumentaire, die voor de KRO-tele- visie werd bewerkt door Abel S. Herzberg, zal maandag van 20.20 tot 21.05 uur via Nederland I te zien zijn. Uit deze documentaire blijkt dat de spanningen binnen de joodse godsdienst al even groot zijn als binnen andere religies. Regisseur Mautner heeft er een aantrekkelijke en informatieve documentaire van gemaakt waarin o.a. gesprekken met prominente joden, emigranten en spijt-optanten zijn opgenomen. DE Italiaanse zangeres Rita Pa- vone heeft woensdag in Londen het leven geschonken aan een zoon. Het is het eerste kind van Rita en haar echtgenoot, de impresario Teddy Re no. (Van een onzer verslaggevers) ROERMOND Dit weekeinde wordt ta Roermond voor de vierde keer het Eammerveld Jazzfestival gehouden. Hit jaar is een groot aantal buiten- landse deelnemers aangetrokken. Zaterdag zijn dat (in volgorde van ipkomst)The Limehouse Seven, Joop Cavé kwartet, Wilton Gaynier Quar- tet, The Cotton City Jazz Band, Jac- lues Pelzer Quintet, Kwartet Harry fcrbeke/Han Bennink. S H Quin tet en Don Byas. (ADVERTENTIE) PHILIPS batterijen ir5®8?? Jk! 1!' i die móéten wel goed zijn! ril hm 1 ffil HB i H IBl Ij Voor zondag staan op het Hammer- veldlijstje The New Orleans Seven, Ton Wijkamp Quintet, Carl Sohulze's Latin Sextet, The Reunion Jazz Band, The Wim Overgaauw Group, Johnny Griffin en de Big Band het Neder lands Jazz Orkest. Daarnaast is er bij dit vierde Roer- mondse jazz-gebeuren (volgend jaar bij het eerste lustrum worden de za ken nog grootser aangepakt) ook nog graag een plaats ingeruimd voor de groep, die op het ogenblik met veel succes in Duitsland onze oosterburen laat kennis maken met de overal ter wereld zeer succesvol draaiende mu sical Hair. Uniek in de historie van Jazz Ham- merveld is, dat eindelijk na jaren lang smeken en soebatten ook „Hilversum" belangstelling toont. De KRO komt met een tv-ploeg opnamen maken. Dinsdag 19 augustus gaat de uitzending, die „Twee dagen Ham- merveld" is gedoopt, via het eerste net de lucht in. Van 20.20 uur tot 21.10 uur. Radiomicrofoons zullen ook voor het podium staan. De VPRO gaat b.v. opnamen maken van het Tsjechische S H Quintet. Johnny Griffin is ook weer van de partij. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Op 1 juni 1967 zond de A.V.R.O.-televisie het toneel stuk „De dood van een handelsreizi ger" van Arthur Miller uit. Dit we reldberoemde spel stond in het sei zoen 1966-1967 op het repertoire van het Nieuw Rotterdams Toneel onder regie van Jan Teulings. Van deze to neeluitvoering is een tv-registratie gemaakt onder regie van Jan Retèl, die op donderdag 14 augustus van 20.45 tot 23-05 uur via Nederland 1 wordt herhaald. Arthur Miller zegt zelf over zijn stuk„Uitgangspunt voor „De dood van een handelsreiziger" is geweest het algemeen menselijk verlangen er gens op de wereld een vingerafdruk achter te laten, het verlangen naar onsterfelijkheid". Het succes van het stuk was, ondanks de kritiek uit een bepaalde hoek, enorm. Arthur Miller werd door bedrijven uitgenodigd le zingen te houden voor hun vertegen woordigers. Een vakbond van han delsreizigers verklaarde hem bijna heilig. Maar Miller reageerde uiterst nuchter door op te merken: „Het is voor de meeste mensen onbegrijpe lijk, dat ik nooit de minste belang stelling heb gehad en nu nog niet heb voor het beroep van handels reiziger. Als ze me vroegen wat Willy Loman nu eigenlijk verkocht, dan kon ik alleen maar antwoorden: zichzelf!" „Ik zeg niet dat hij een groot man is. Willy Loman heeft nooit schatten verdiend. Zijn naam heeft nooit in de kranten gestaan. Het is niet de edel ste man die er bestaat. Maar hij is een menselijk wezen en er gebeurt nu iets verschrikkelijks met hem. zegt Linda Loman over haar man. Willy Loman is een 63-jarige han delsreiziger, die voelt dat het leven voor hem heeft afgedaan. De firma waarvoor hij tientallen jaren heeft gewerkt, ziet niet veel meer in hem. Desondanks probeert Willy de schijn van een geslaagd zakenman op te houden. Maar dat gaat hem steeds moeilijker af. Hij verliest zijn concen tratievermogen, raakt af en toe met zijn auto van de weg per ongeluk of expres? en loopt met zelfmoord plannen rond. Hij is hevig teleurge steld in zijn zoons Biff en Happy, van wie ook al weinig terecht komt. Aan het einde van het stuk gaan de po gingen van Willy en Biff om nog een succesje te boeken de mist in. Het gegeven is nog even boeiend voor een publiek van vandaag als dat van 1949. De familie Loman in dit fascineren de stuk wordt gespeeld door Ko van Dijk (Willy Loman), Enny Meunier (Linda), Bas ten Batenburg (Biff) en Edmond Classen (Happy). 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.07 (kleur) THE WORLD GOES ON, impressies van het Bra ziliaans songfestivaL 20.00 JOURNAAL 20.20 TUSSEN SOVJET-UNIE EN CHINA, Nixon in Roemenië. 20.50 (kleur) ZOALS DE OUDEN ZONGEN, MEPPEN DE JON GEN (2), amusementsprogr. 21.30 GEWOONTE, film 21.55 ONAANTASTBAAR, t.v.-film 22.45 TWEEDE JOURNAAL 22.50 SLUITING 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 (kleur) DE MONKEES, t.v.-film 20.00 JOURNAAL 20.20 SHIRLEY (kleur) 20.50 PEYTON PLACE, t.v.-serie 21.40 GIMMICKS, vrolijke en stem mige liedjes 22.05 AVRO'S TELEVIZIER 22.40 TWEEDE JOURNAAL 22.45 SLUITING 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 DE „NORTH SEA QUEST". 19.15 WERELDKAMPIOENSCHAP PEN WIELRENNEN OP DE BAAN 19.50 ZOEKLICHT 20.00 NIEUWS 20.25 WIJ, HEREN VAN ZICHEM 31.05 DE MACHT VAN HET NOODDLOT Tsjechisch animatiefilmpje 21.20 WERELDKAMPIOENSCHAP PEN WIELRENNEN OP DE BAAN TE ANTWERPEN 22.00 NIEUWS 22.05—23.50 VIETNAM. Film van Emile de Antonio. 18.35 NIEUWS 18.40 PETITE ABEILLE 18.55 AFFICHES 19.20 TARTINE 19.25 WERELDKAMPIOENSCHAP PEN WIELRENNEN 20.00 JOURNAAL 20.30 MA SORCIèRE BIEN-AIMéE 21.00 WERELDKAMPIOENSCHAP PEN WIELRENNEN 22.00 TOLSTOI 22.30 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 ABENTEUER HEUTE Amerikanen bestijgen de Mount Everest. 21.00 REPORTAGE UIT BONN 21.15 FALLE FÜR DEN WÜRGEB (kleur). T.v.-film. 22.05 JOURNAAL 22.20 DEUTSCHLAND, ERWACHE! 23.45 JOURNAAL 17.25 17.30 17.35 18.05 18.40 19.10 19.45 20.15 21.40 22.10 22.25 WEERBERICHT VOOR VAKANTIEGANGERS NIEUWS DIE SPORT-INFORMATION DIE DREHSCHEIBE DER VERFLIXTE MONAT, quiz. (kleur) RENN, BUDDY, RENN t.v.-film. HEUTE SCHICKSALSJAHRE DER REPUBLIK Friedrich Ebert en Gustav Stresemann, documen tair spel. 29 UNTER EINEM HUT DAGBOEK UIT DE PROTES TANTSE WERELD NIEUWS Vrijdag 8 augustus HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Actuali teiten; 13.00 Raden maar...). 14.00 Dit is uw leven, hoorspel. 14.35 Ste reo: Lichte grammofoonmuz. TROS: 15.00 Licht gevar. platenprogramma. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Iene Miene Muze: nws. over underground en westcoast music. 16.30 Filmkroniek. 17.00 Sportkompas. 17.45 Actualitei ten. NCRV: 18.00 Stereo: Koorzang met orgel: volksliedjes. 18.19 Stereo: Latijns-Amerikaans orkest (gr.). 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Wereldpanorama. 19.10 Country and western rubriek. 19.40 Wijd als de wereld: wekelijkse internationale oriëntatie in kerk, zending en oeku- mene. 19.50 Zomaar Zomers: licht platenprogr. 21.05 Automaan, hoor spel. TROS: 22.00 Sentimental jour ney: muzikale herinneringen aan vroeger jaren. 22.20 Verslag wereld kampioenschappen wielrennen voor profs to Antwerpen. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Koopwaar in Istan- boel, hoorspel (dl. 1). 23.15 Licht ge var. platenprogr. 23.45 Actualiteiten. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM n 298 M N.O.S.: 12.00 Blik op de wereld: populair programma over ontwikke lingshulp. 12.30 Overheidsvoorlich ting: Leven en werken waar ruimte is. Samenstelling en presentatie: Thon Raes. 12.40 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo: Pianorecital (gr): moderne muz. 13.35 Stereo: Semi-klassieke orkest- muz. (gr.). N.O.S.: 14.30 Moderne kamermuz. (gedeeltelijk stereo). 15.10 Stereo: Lichte grammofoon muz. 15.30 Brood op de plank, progr. over beroepskeuze. 25.50 Spelen met taal. VPRO: 16.00 Nws. 16.02 Eerste Panafrikaans Kultureel Festival, Algiers. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Eerste Panafrikaans Kultureel Festival, Algiers. VARA: 21.00 Klas sieke orkestmuz. (gr). 22.40 Nws. 22.50 Actualiteiten. 23.05 Stereo: Prettig Weekend: licht platenprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM ni 240 M EN FM VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30. (13.00 Nws.). TROS: 14.00 Nws. 14003 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00 Nws.). 17.00 Nws. 17.02 Radiojour naal. 17.05-18.00 Nederlandse toppers. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.40-12.48 Weerbericht, meded. en SOS-berichten voor de schippers. 12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nws., weerbericht, dagklapper en beursberichten. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Symfo nisch concert. 15.00 Nws. 15.03 Ka mermuz. 16.00 Nws. 16.03 Beursbe richten. 16.09 Folklore en volksmuz. 17.00 Nws., weerbericht en meded. Aansluitend: Jazzprogr. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paardesportuit- slagen. 18.30 Grammofoonmuz. 18.35 Verkeerstips. 18.40 Intermezzo. 18.52 Taalwenken. 18.55 Grammofoonmuz. 19.00 Nws., weerbericht en weer- praatje. 19.30 Oude muz. 20.15 Sym fonisch concert. 22.00 Nws., berich ten en De Zeven Kunsten. 22.15 Ca baret. 23.00 Nws. 23.10 Licht progr. 23.40-23.45 Nws. Zaterdag 9 augustus HILVERSUM I 402 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte grammofoonmuz. met nws. en actualiteiten. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Stereo: Walsmuz. (gr). 9.10 Theologische Etherleer gang. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. (9.40-9.50 Gymnastiek voor de huisvrouw). 10.15 Stereo: Semi-klassieke orkestmuz. (gr). 10.55 Tentoonstellingsagenda. 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Lichte orkestmuz. (gr). 11.15 Solarium: cabaretprogr. Ong. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM H 298 M VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Voor de jeugd. VPRO: 7.54 De ze dag. VARA: 8.00 Nws. Aanslui tend: Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135, gevarieerd progr. 10.30 Stereo: Tango rumba orkest met zangsolis ten. 11.00 Nws. 11.02 Lichte grammo foonmuz. 11.25 Oosteuropese kroniek. 11.45 Klatergoud: muzikaal feuille ton. HILVERSUM m 240 M EN FM KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: gevar. progr. (10.00 en 11.00 Nws.). Het is jammer dat Kronkel deze mevrouw nooit eerder heeft ontmoet. Het zou ons heel wat voetenwerk hebben bespaard. turiers weer eens aandacht moeten krijgen voor wat er rond en bol is aan een vrouw. ^derland lijdt aan warmte- Weheid. We zoeken het liefst een jjïaduwrijk koel plekje op met al tlei verfrissingen voor het grijpen, ïv®r dan ons te verplaatsen naar "tra waar we wel eens menigten jjisen zouden kunnen vinden, want «reen kent immers de reactie van ^^jtenigte op meer dan normale Een van de slachtoffers van deze «mte-moeheid is het Italiaanse cir- jj Heros, dat zijn tenten op het lose Schuttersveld had opgeslagen, «r nauwelijks publiek trok. De nsen blijven weg vanwege het C"5 weer' aldus de veronderstel- ,,J Van de directie. En daarom is 'ttmorgen de hele tournee door 'tter? ^et*erland afgelast. De tenten lad ^gebroken, de wagens in.ge- en en de hele karavaan vertrok ii. vroegte met bestemming 'es'-Duitsland. en Haag en Rotterdam krijgen „®cus over twee maanden pas ifc e- zien- Dan heeft het publiek rectie dat we moesten inpakken. Vannacht om een uur hebben we de tent afgebroken en op de wagens ge laden. Ja, we komen wel terug, maar dat duurt nog even". Op het Schuttersveld waren gister morgen alleen nog een grote zaagsel- vlek van de piste te zien en enkele gemeentewerklieden die de boel aan het opruimen waren. De man, die daar de leiding had, vertelde dat de circusleiding „gevlucht" was wegens chronisch tekort aan belangstellig. Wki*c" meer interesse. Een ach- Sif i?v.en artiest vertelde in brok- 2 Duits: „Gisteravond zei de di DE Kronkel-kolom in Het Parool be helsde deze week een uiterst nuttige mededeling voor alle ouders met zoekgeraakt kroost; een verschijnsel dat zich aan de overvolle stranden nogal eens voordoet. De dame die een van de eerste- hulp-en-opvangposten beheert deed Kronkel uit de doeken dat de liefheb bende ouders en verontruste opvoe ders meestal zelf in de verkeerde richting gaan zoeken. Er is volgens haar maar één richting die altijd goed is. Kleine kin deren die de benen nemen lopen na melijk altijd met de wind mee, nooit tegen de wind in. UITLEG, het weekblad van het de partement van Onderwijs en Weten schappen, heeft een heel nummer ge wijd aan Erasmus, die ongeveer 500 jaar geleden als zoon van een pries ter uit Gouda en een doktersdochter uit Zevenbergen te Rotterdam werd geboren. We troffen er ook een artikel in aan, dat volgens de redactie geen andere pretentie heeft dan een overzicht te geven van het leven van e engroot intellectueel, de eerste echte Europeaan van zijn tijd. Vanuit dit pretentieloos oogpunt gelezen een aardig artikel met weinig nieuws. Over Erasmus geboortejaar bij voorbeeld tasten we nog steeds in het duister. Want, zo zegt de schrij ver van het artikel, „De man die la ter zo vaardig de pen hanteerde zyn verzamelde werken vullen tien zware folio-delen schijnt tijdgeno ten en nageslacht opzettelijk in on zekerheid te hebben gelaten over al les wat met zijn afkomst verband hield". De schrijver heeft er ook een verklaring voor gevonden: „De smet van een onwettige geboorte". Jawel, de smet. Wat vreemd om dit woord in deze tijd nog in dit verband ge bruikt te zien. Of zou onwettige ge boorte voor O. K. en W. toch nog steeds een besmette uitdrukking zijn? AMERIKANEN kunnen erg vriende lijk zijn. Neem nou mode-ontwerper Robert Blackwell, die van de V.S. dezer dagen naar Londen kwam om er een nieuwe salon te vestigen. Ro bert liet het echter niet bij het zoe ken naar woonruimte alleen. Hij praatte ook: Over Parijs: „Definitief en totaal in elkaar gezakt." Over koninging Elizabeth: Zij moet eens iemand zien te krijgen, die haar vertelt hoe geweldig zij er uit zou kunnen zien. Ze draagt kleren die haar oud en onelegant maken. Haar hoeden gooiden wij twintig jaar geleden al het raam uit. En met witte handschoenen zien haar han den er altijd uit of ze in verband zit ten." Over prinses Margaret wilde Ro bert helemaal niet praten. Over Jacqueline Onassis: „Haar trouwjurk was een schandaal. Zij probeerde zoveel mogelijk op een meisje van zeventien te lijken, en dat terwijl ze trouwde met iemand die twee keer zou oud was als zijzelf. Als ze een beetje eerbied voor hem had gehad had ze zich gekleed als een vrouw, niet als een kind." Over Elisabeth Taylor: „Ze is te dik. Ze propt zich in iets wat haar te nauw zit en ziet er dan uit als een worst. Waarschijnlijk is zij een van de mooiste vrouwen van de wereld. Maar ze heeft het zelf verknoeid." En tot slot vindt Robert, dat de cou DE maatschappij moet gered worden. En daarom hebben „een aantal voor aanstaande semi-intellectuelen en mislukte kunstenaars de handen in eengeslagen en de Maatschappij tot Redding van de Maatschappij opge richt." We werden daarvan dezer da gen via een stencil op de hoogte ge steld. De maatschappij zetelt in ons aller hoofdstad Amsterdam (Prins Hendrikkade 142). Wat is het doel? Zij keert zich te gen alle systemen om samen te leven, die de mensen in de afgelopen twin tig eeuwen en ook daarvoor hebben opgebouwd: „Systemen waarin geweld, onder drukking en repesailles als vanzelf sprekend zijn ingebouwd. Ondanks het feit, dat al deze systemen duide lijk ernstig tekort schieten weet men niets anders te doen dan nieuwe systemen te bedenken." En: „Ant woord op een slecht systeem is een ander systeem dat later ook niet zo best blijkt. Antwoord op geweld kan alleen maar geweld zijn. Strijd roept om strijd." De leden van de Maatschappij tot Redding van de Maatschappij nu zijn het strijden moe. Zij willen mogelijk heden zien te ontdekken om de we reld of desnoods alleen hun onmid dellijke omgeving ten goede te ver anderen zonder meteen de anderen te verketteren en in de bokshouding te gaan staan. Ze willen de mensen at tent maken op de situatie waarin ze verkeren. Een van de eerste pogingen op dit gebied is een affiche waarop levens groot Willem Duys, (die ze gekozen hebben omdat hij een „bekend Ne derlander" is) die uit een ballonne tje uit zijn mond laat ontsnappen „U brengt de rechtsorde in gevaar. Over drie maanden kunt u zomaar opgepakt worden. Dank zij een wets wijziging van het wetboek van straf vordering (artikel 64 en 78) wordt TOTALE WILLEKEUR MOGELIJK." De Maatschappij: Een vage ge vaarlijke uitdrukking als „het scha den van de Rechtsorde" heeft te ma ken met dingen als „het schenden van het Rechtsgevoel" en „Het on dermijnen van het overheidsgezag". Kortom het gaat om de afschuwelijke Duitse kreet „das gesunden Volks- empfinden", die in stelling wordt gebracht. Tegen wie?" WAT betreft mijnen en andere indu strieën ligt Zuid-Afrika duidelijk voor op de meeste andere landen in Afri ka," zo lezen we in „African Express' de internationale nieuwsdienst van de republiek Zuid-Afrika. En we citeren verder: „0D het ogenblik exporteren deze landen bijna niets anders dan arbeidkracht en Zuid-Afrika prijst zich gelukkig om deze arbeidskrach ten van werk te voorzien". Zuid-Afrika is niet alleen gelukkig, omdat dit land er zelf door wint, maar ook omdat die andere landen ervan profiteren, immers de buiten landse arbeiders brengen een deel van het verdiende geld naar hun ei gen (and. En ze nemen niet alleen geld mee naar huis, o nee, ook be roepskennis, en daardoor kunnen zij de economie van hun eigen land weer helpen. Zuid-Afrika ziet zich langzemer- hand als de grott arbeidsweldoener, want: „Deze uitruil van geld en ken nis als gevolg van de arbeidsmoge lijkheden in de steden van Z.-Afrika werpt uiteindelijk in langzaam toe nemende, maar blijvende mate vruchten af voor alle Zuid-Afrika vriendschappelijk gezinde buurlan den. Maar Zuid-Afrika heeft ook andere arbeiders. Werkkrachten die geleverd worden door de Bantoe-thuislanden. „En ook" aldus „African Express", „hetgeen deze laatste presteren wordt ten zeerste gewaardeerd. Zozeer zelfs dat de gemeenteraad var Johannes burg bijvoorbeeld overweegt om een schenking te doen om zodoende bij te dragen tot daadwerkelijke ontwik keling van de Bantoethuislanden. „Een ontwikkeling die er hopelijk toe zal leiden dat vele Bantoes nu niet meer de thuislanden moeten ver laten, maar als gevolg van de groei ende eigen economie daar kunnen werken". Redactie José Toirkens. Bijdrage Joop Bartman.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 9