xiÊSll jfcn: IF (Van een onzer verslaggevers) I BREDA Op 30 november 1965 ondertekenden de toenmalige bur gemeester van Breda, dr. R. Geul- jans en president-directeur van de NS ir. Lohmann het contract voor het z.g. Breda Hoogspoorplan. Een spectaculair plan, niet omdat de spoorbaan over een lengte van vier kilometer omhoog gaat, wel om dat dit „hoog spoor" een ontslui ting mogelijk maakt van het stads deel Breda-noord, waar in de toe komst ongeveer vijftig duizend men sen zullen komen wonen. Die ontsluiting is er voor een deel al door de bouw van het viaduct bij de Kapittelweg, dat echter evenals het toekomstige viaduct bij Tete- ringen buiten het eigenlijke Hoog spoorplan valt. Voor de uitvoering vain de werken met in totaal acht ongedijikvloerse kruisingen is een globaal tijdsche ma opgesteld: De jaren 1968 en 1969 zijn uitgetrokken voor de ver plaatsing van hét emplacement (zie gele zandvlakte op overzichtsfoto) en de voltooiing van de onderdoorgang aan de Doornboslaan. De trein rijdt hier al over hoogspoor, het viaduct is gereed, het wachten is alleen nog op de aanleg van de aansluitende wegen, waar zich nu nog een grote gele zandvlakte bevindt. Het wordt de derde grote verbindingsweg tus sen het stadscentrum en Breda- noord. De jaren 1970, 1971 en 1972 zijn ge reserveerd voor de bouw van een negentig meter lang kunstwerk over de Mark, de Markkade en de Bel- crumweg, de bouw van een onder doorgang onder de noordelijke in valsweg, de bouw van hoog gelegen goederensporen op het nieuwe em placement en van een eveneens ho ger gelegen perron. Na 1972 zal dus door de Spoorwe gen volledig hoog worden gereden. Voor de Bredase reizigers begint dan de misère pas, want in dat jaar wordt begonnen met de sloping van het oude station. Er komt een nood- gebouwtje en naar verwacht wordt zal het nieuwe station, dat veel noorderlijker komt te liggen, in 1975 gereed zijn. Indien de werkzaamheden precies volgens het spoorboekje verlopen, kan dit vijftig miljoenen-plan dus in 1975 worden afgerond. Een heel be langrijk onderdeel in dit plan is de onderdoorgang aan de Belcrumweg, een belangrijke verbindingsweg met het industrieterrein De Krogten. De brede onderdoorgang komt in de plaats van de overweg (zie foto) waar het drukke vrachtverkeer dage lijks vele wachturen maakt. Na de voltooiing van deze overspanning zal het scheepvaart- en wegverkeer on gehinderd kunnen passeren. Aan de zuidzijde van het nieuwe viaduct hij de Doornboslaan moest een doorbraak worden geforceerd, waaraan een groot aantal oude wo ningen ten offer viel. Verwacht wordt dat deze nieuwe verbindings weg met Breda-noord nog dit jaar in gebruik kan worden genomen. 1. Het viaduct aan de Doornbos- laan is gereed. Met de aanleg van de nieuwe verbindingsweg tussen TeteringsedijK en Breda-noord is al een begin gemaakt. 2. De wachtel lende bij de spoor wegovergang aan de Belcrumweg zal voorbij zijn, als hier in de toe komst een viaduct wordt gebouwd. 3. Een doorkijkje in de richting van de Teteringsedijk vanuit de Doornbostunnel. 4. Een overzichtsfoto van het em placement bij het Bredase station. Dit emplacement zal een stuk ach teruit worden geplaatst. Op de ge le zandvlakte links komt een nieuw emplacement voor het goederen vervoer. 5. Het doortrekken van de Doorn boslaan had tot gevolg dat enkele woningen aan de Teteringsedijk moesten worden afgebroken. DE STEM ACHILLES 9 te A'dam. ADRASTUS 2 v A'dam n Las /Indonesië. NEPTUNUS 1 v A'dam n Bar W.-Indië. ORANJE-NASSAU 1 v A'dan Funchal/W.-Indië. SOCRATES 3 te A'dam. ACILA 4 te R'dam. AMMON 3 te R'dam. ARCA 2 v R'dam n Bremen. CHEVRON DELFZIJL 1 v R'c Norresundby. CINULIA 3 v R'dam n Lissabc DOMBURGH 3 v R'dam n Hai DORESTAD 3 te R'dam. EEMSTROOM 3 v R'dam n Qi GLORIA MARIS 3 te R'dam. GULF HANSA 2 v R'dam n B KRYPTOS 3 te R'dam. NEDER LEK 3 te R'dam. OOSTKERK 4 te R'dam. STAD GOUDA 3 v R'dam n Dl men. TARA 3 v R'dam n Antwerper TYRO 2 v R'dam n Belfast. ABIDA 4 te Los Angeles. ARISTOTELES 3 v Hamburg i R'dam. DIOGENES 4 te Amapala. ESSO AMSTERDAM 4 te New GAASTERLAND p 4 Kaap Vei Eil. n A'dam. JASON 3 v Kingston n Maraca KABYLIA 4 te San Francisco. KAMPERDIJK 3 te Seattle. KERKEDIJK 5 te Salvador ver KORENDIJK 3 te Charleston. MEDON 4 te La Guiara. MERCURIUS 3 v Kingston n A MONTFERLAND 4 te Bahia. NEDER ELBE 3 dw Manzanilli Curacao. POLYPHEMUS 4 v Las Palms Liverpool PRINSES MARGRIET 2 v Trin n New York. PRINS PHILIP WILLEM 4 te C veland. STRAAT AMSTERDAM 4 te F* mantle. ARTEMIS 2 v Paramaribo n R'< ASTEROPE 4 te Trinidad. ECHO 3 te Scalloway. FOREST TOWN 3 te Aruba. HERCULES 2 v New York n KI ston. KALYDON 3 te Sewaren. KATSEDIJK 3 te Antwerpen. KORENDIJK 3 v Miami n Char leston. KREON 2 v New Orleans n Mar caibo. KRYPTOS 3 v Thameshaven n R'dam. MONTFERLAND 2 v Rio de Jat n Bahia. MUNTTOREN 2 v Antofagasta i Iquique. PERICLES 3 te Valparaiso. ROTTERDAM 2 v New York n i harnas. STRAAT MAGELHAEN 2 v Ta di n Port Gentil. WTTMARSUM 2 v Le Havre n I York. ADRASTUS 2 v A'dam n Las Pi ALGOL 2 v Freetown n A'dam. ARCA 2 v R'dam n StanlOw. CAMEROUNKUST 2 te Pto Cat CERES 3 te Antwerpen. KLOOSTERDIJK 2 v Hamburg Antwerpen. MARATHON 2 v Nickerie n Pai maribo. NEDERLEK 2 v Antwerpen n Rt NEDER RIJN 2 v R'dam n Bren haven. NIEUW AMSTERDAM 2 v New York n Halifax. PHILIPPIA 2 v Escravos n Than haven. SOCRATES 2 v Antwerpen n A'l SPAARNEKERK 2 te Antwerpe WIELDRECHT 2 te Antwerpen. ACTEON 2 v Isle of Grain n Teesport. KREBSIA 2 te Balboa. LADON 1 v New York n Aruba. ORANJE-NASSAU 2 v Southam n Funchai. ROTTE 2 v Arica n Matarani. ROTTI 3 te Manilla. straat chatham 2 v Djakai Suva. straat van diemen 3 te Lol tjiwangi 3 te Yokkaichi. ATYS 2 te Singapore. BENGKALIS 3 te Singapore. CAMPHUYS 3 te Mombasa. CHEVRON THE HAGUE p 2 Lit Quoin n Naha. DUIVENDRECHT 2 ta. Southena EEMSTROOM 2 v. R'dam n Quel £ULF HANSA v R'dam n Bant: BMIA 2 te Bandar Mashshar. vSRDIJK 2 te Kopenhagen. KOSSMATELLA 3 te Bandar Mashshar. 3 v Lower Buchanan i Abidjan. STra^SRK 3 te R'dam- STRAAT AMSTERDAM 4 te Fre mantle. STn^ï AUCKLAND 2 te Durb STRa^Ï FUSHIMI 3 te Singapo STRasÏ «ONGKONG 3 te Nag, ken MOZAMBIQUE 2 v Ho S n Kobe. Dar es Salaa KORArTA s PHbo.uti n Massawa OMMpmvWtJe Labuan verw. sSS4,te Port Eiizabe "Isan van Bangkok r MA°URA 4 te Bumbu ALCOR 2 aristoti '^u'1 mantle v Nagasaki n Fr P^fe^lJaeksonviUe. LYCaonV Hlv Saieon. JJIJKErk ^dang n Kaapstad sslhls2v^abid^- RANDF0NTB^™uth ni°ndon N 2 v Ehirban n E il^feGuair, ^AAT LofflrCE 2 v Bahrei raapmmsha? V Bahrein Cu4°°RN31 70 zvRecife, - .-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 10