25 JAAR NA INVAL IN ACHTERHUIS Geen krans voor Anne alstub Heft tussen haakjes j Dok de huisvrouw Gombrowicz J De stichting realiseert zich, veel Re danken te hebben aan Anne en T»ar dagboek. Als de gebeurtenissen fcch niet hadden afgespeeld, zoals ze bh afgespeeld hebben, zou er geen [startpunt zijn geweest voor de vor- bngsarbeid, die men als zijn be- |l®.grijkste taak ziet. Dan zou er vereniging van Russische [wouwen zwijgend door het aehter- jbs omgaan, zoals nu het geval is, I» zouden noord- en zuid Vietname- |a er elkaar niet ontmoeten, zoals bangs gebeurde. Het achterhuis I» de Prinsengracht, waar Anne |®J haar dagboek volschreef is een |!»ats geworden, waar mensen van H leeftijden en nationaliteiten on- feangen rondlopen, open voor Peuwe indrukken en meningen, parvan profiteert de stichting. I Je kunt natuurlijk ook een her- bzkmgsoord bouwen bij pak weg de prhjnse muur of het graf van Ken- fby", redeneert men. „Maar de loipen, die uaar samen zouden ko pen, zouden per definitie geënga- Jfcd zijn. Het achterhuis is in de J'Ptelsom van de wereld natuurlijk 1® onbetekenende zaak. Maar de ■Machte aan het jonge meisje en Achtergrond Frisse aanpak Geen bijbel Gesprekscentrum Gezagsoverdracht NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Luister naar I iSbeeld feSS!" ?.rb?d J* feSï&g!» S Dokter (I) Dokter (II) Vermakelijk DE STEM VAN MAANDAG 4 AUGUSTUS 1969 .rchitectenbureau Bakker echt is wederom gegadig. grondaankoop en wel ia emmingsplan „hoek 1966» de Stichting Protestantse nzorg in Oost-Zeeuwsch- en wil een perceel grond i. Verder is er nog een tot het overdragen van. etwoningen aan de regio. eeuwsch-Vlaamse woning. eniging te Kloosterzande, ook enkele te nemen ver jon weer evbgvbgfbglonfw atregelen op de agenda len weer enkele begrotings ;en onder de loer> geno- rgadering begint op 7.30 van het over- voorzien van ndag 3 augus- onze beminde [AKERS erdurmen 1906 en over- is te Hulst. iare overledene ïen. ters. irbij u beleefd iben op woens- in de parochie- enisse. Ir: rozenkrans- Jene in de pa- de rouwkapel Hulst. insdag 6 augus- raat. Na de be- •en aan huize ie. uwbrief hebben e kennisgeving een welkome huisvriend in neer dan 000 inen (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Het pand I Prinsengracht 263 trekt pel- I {rimsoord, toeristieke trekpleis ter? jaarlijks 140.000 bezoe- I ters, waarvan 85 procent buiten- I landers. Ze krioelen als mussen |ever de zolderschuit voor de deur, i de voorgevel helemaal in de is te kunnen krijgen. Het be- stuur van de Anna Frank stich ting staat daar tolerant tegenover. Maar mensen, die met een krans tomen of een tuiltje bloemen, worden weggestuurd, dat wil ■men niet - vader Frank voorop. Op dezelfde manier verdriet het stichting dat, naar aanleiding |van de aanstaande 25ste verjaar- van de inval in het achter huis, in allerlei reportages weer i Grüne Polizei de trap komt ïcienderen. Men begrijpt het wel, paar men zou er liever vanaf wil- flen. „Als het achterhuis niet paste |in het werk, dat ons voor ogen jstaat", zegt men, „zou het ons met vervullen". Aandacht voor een tableau betreffende rassendiscriminatie. haar grote leed werkt ontwapenend. Die spreekt alle culturen, alle stro mingen, alle opvattingen aan. Ze zeggen wel dat in ons vormings werk een linkse noot de boventoon voert. Nonsens. Voor ons bestaat er geen links en rechts. Wij geloven, dat de oplossing voor een betere we reld bij de individuele mens ligt. Als die in zijn eigen gezin rondkijkt, of er geen verhoudingen heersen, waardoor fascisten gekweekt wor den, die later achter de joden of achter de zwartjes of achter een im port wie of wat aangaan, is er al veel bereikt. Dat is, waarnaar wij streven". De stichting wil strijden tegen wel ke vorm van discriminatie ook. „Het is een van die vormen", meent men, „waaraan de mens, die zelf iets tekort is gekomen waartegen door het gezag zelf gediscrimineerd is, zich overgeeft om af te reageren. Het is pure geestelijke ontreddering. Er is een tijd geweest, waarin men dacht, het te kunnen redden met ge zellige centra overvol vriendelijke sfeer, waar men lekker met elkaar kan babbelen. Wij vinden, dat er veel meer moet gebeuren. Wij willen graven naar de wortels van de maat schappij, het onderwijs, het gezin. Wij willen er met een frisse aanpak op af gaan". Concreet streeft de stichting er naar, de toeristen, die het achter huis bezoeken en die daardoor on ontkoombaar worden opgenomen in een sfeer van nadenken, bewust te maken van wat er in de wereld van vandaag aan de hand is. De mensen, redeneert men, hebben de neiging om te denken: o, maar die verschrik kelijke tijd ligt gelukkig achter ons. Dat is niet waar. Er gebeuren in de wereld van vandaag dingen, die pre cies even verschrikkelijk zijn. „Tegen dat herdenkingselement met op de achtergrond een latente opluchting in de trant van: zo zijn wij gelukkig niet - hebben wij aver sie. Wij voelen het als een groot be zwaar dat het achterhuis als een museum wordt beschouwd. Wij ha ken met ons vormingswerk juist bij enorm met twee benen in de wereld stond. Wij willen van de toeristen- stroom, die toch niet af te buigen is, een zinvolle zaak maken. We probe ren dat door onze documentatie voor hen open te stellen. We belichten de achtergrond van de tweede wereld oorlog dusdanig, dat men kan zien: he, dat scheelt niet zoveel met van daag en het kan tot hetzelfde leiden. de tegenstelling tussen rijk en arm. Ten tweede het politieke gemanipu- kanten raak beloofden om aan de macht te kunnen komen of blijven. En tenslotte de geestelijke ontredde ring allemaal mensen bij elkaar, wier ontplooiing geremd werd, om dat ze geleerd hadden, dat ze dom weg maar moesten aanvaarden, wat hun werd verteld. Wel: Wjit is er dan eigenlijk in de wereld veranderd, sinds Hitier aan de macht kwam? Onze ervaring is: bij de jeugd, die kritiekloos respect voor het gezag wordt bijgebracht, groeit frustratie. Aldus grootgebrach te jongeren willen, als ze volwassen zijn geworden en de kans krijgen, en ander ook wel eens op zijn don der geven. Je vormt op die manier mensen, die er zelfbevrediging in vinden, een ander een toontje lager te laten zingen. Dit lijkt een somber verhaal. Maar de stichting wil niet pessimistisch lijken. Wij zien veel positieve dingen. De onderwijsver nieuwing bijvoorbeeld. Als je ziet hoe de jeugd vroeger gedrild werd en hoe ze nu een stuk mede-verant woordelijkheid heeft bij de uni versiteiten komt dat mee-doen ook op gang. Mensen die aldus gevormd zijn, zullen later veel minder aggres- sief in het leven staan". De stichting wil in de eerste plaats werken op het terrein van de be wustmaking. Zij wil van de afschuw, die de bezoekers van het achterhuis overvalt, gebruik maken om hun te leren: mensen, dit is nog niet ach ter de rug. Geen gidsen daarom in het Anne Frank huis maar dertig derde- of vierdejaars studenten van sociale richtingen, die geschoold zijn door een vormingsleidster. Hun op dracht is niet het publiek te choque ren. Ze mogen de Amerikanen geen rot-gevoel geven over Vietnam. Het gaat niet om de Amerikaan, de Rus, de Griek. Het gaat om algemeen geldende waarheden, waarbij men niet schuwt, ook Nederland met de oorlogsmisdaden in Indonesië en het sturen van mariniers naar de Antillen te kijk te zetten. Die achtergrond was drie-ledig. Ten eerste de economische chaos Centraal staan de rechten van de mens zoals die na de oorlog werden afgekondigd. „Het dagboek van An ne", zegt de stichting, „is niet onze bijbel. Het is slechts een van de vele uitingen, die ertoe geleid hebben, dat de afkondiging van de rechten van de mens er gekomen is al be schouwen we het bij ons werk wel als een autonoom gegeven, een stuk gereedschap, een vertrekpunt Wat wij willen is, de mensen die hier ko men, confronteren met de vraag: nou, wat is er van de verklaring van de rechten van de mens terecht ge komen? Wat mankeert er nog aan? In die verklaring staat, dat ieder mens recht heef,, op eten en werk en vrijheid. Hoe zit het daarmee in on ze wereld? En ieder mens heeft recht op een vrije ontplooiing. Jawel, maar wat komt daar bij de heersen de autoritaire verhoudingen van te recht? Er is wel eens een Zuid- Afrikaan, die hier verontwaardigd wegloopt. Dat is uiteraard onze be doeling niet. De hele dokumentatie die wij verschaffen, staat daarom in het teken van de paedagogische be geleiding. Meneer Frank heeft dat zelf zo gewild. Geen haat, heeft hij ons altijd voorgehouden. Alsjeblieft geen haat. Je zult hem zelf nooit over Dachau horen praten. We zijn het daar vierkant mee eens. Wij willen niet, dat er hier mensen weggaan, die zeggen: de rot moffen. Veel Duitsers bezoeken het achterhuis. Die zijn gelukkig niet ge neigd om de portie van hun voorou ders op zich te nemen. Ze hebben geen schuldgevoel. Ze zeggen: dat zijn die oudjes geweest. Daardoor ontstaat een mogelijkheid voor dia loog en dat is goed. Het gaat er niet om zondebokken aan te wijzen. Het gaat om de algemene eigenschappen van de mens". De documentatie, die de stichting beschikbaar heeft, leidt zo is de ervaring gemakkelijk tot discus sie. In groeiende mate komen de mensen met vragen, of willen ze op de vuist, hetgeen de rondleidende studenten, mits het figuurlijk blijft, niet schuwen. Het achterhuis is een volwassen gesprekscentrum gewor den, waar de meningen knetteren. Daarnaast is een andere ontwikke ling op gang gekomen. In een tem po van vier, vijf per week vragen scholen om inleiders, die bijvoor beeld het onderwerp „geweld" kun nen behandelen. Soms spreekt een lid van de directie zelf op zo'n bij eenkomst, soms worden studenten gestuurd, die tegen hun doctoraal aanzitten en met kennis van zaken kunnen praten. De populariteit van deze lezingen neemt duidelijk toe. De stichting wil daarnaast ze heeft nu voor een proeftijd van drie jaar subsidie van CMR teneinde t kunnen bepa len, welke richting men met het vormingswerk uit kan twee per manente educatieve exposities voor het onderwijs inrichten: en in het Anne Frank huis zelf en een reizen de. Ze zullen de rechten van de mens als uitgangspunt hebben en regelmatig worden aangepast aan de actuele inbreuken daarop, waar in de wereld zo sterk is. Ook in een andere richting gaan de gedachten van het stichtingsbe stuur. In het achterhuis komen ver tegenwoordigers van alle culturen ter wereld. Zij begrijpen onze uit drukkingen, onze symbolen niet, aangezien die geënt zijn op onze ei gen cultuur. De deelnemrs aan het vormingswerk van de Anne Frank stichting behoren daarom een be hoorlijke kennis van andere bescha vingen te hebben plus het vermogen om dwars door culturele verschillen hen toch contact te leggen. Gestreefd wordt nu naar de op richting in Amsterdam van een leergang voor „cross Cultural Un derstanding", een leergang voor mensen, die effectief willen commu niceren met vertegenwoordigers van andere beschavingen. Het is iets, waar bijvoorbeeld ook de ontwikke lingshulp zijn voordeel mee kan doen. In het najaar vindt een stu dieconferentie plaats, waar bekeken gaat worden hoe een dergelijke leer gang eruit zou moeten zien. Daarnaast zijn er de internationa le conferenties over actuele onder werpen, die de stichting organiseert. Uit de discussies met de bezoekers, die worden uitgelokt, blijkt, dat er problemen zijn, die voor de rond leiders en voor iedereen natuur lijk uitdieping behoeven. Zo zal de komende zomerconferentie gewijd zijn aan de gezagsoverdracht, die overal in de wereld langzaam op gang aan het komen is. Dergelijke conferenties helpen de inleiders la ter, meer fundament te geven aan groepsdiscussies. Voorts organiseert de stichting leergangen voor men sen, die in hun levenspraktijk ver dieping wensen van hun inzicht in de maatschappelijke verhoudingen. Een cursus voor personeelchefs, die met gastarbeiders moeten omgaan, is een goed voorbeeld van wat het stichtingsbestuur nastreeft. „Wij erkennen de algemeen men selijke betekenis van het dagboek, waarin alle afschuwelijkheid van het Nazisme belichaamd is en dat een oproep inhoudt om te strijden voor gewetensvrijhei 1 en democratie", al dus de stichting in haar beginselver klaring. „Wij willen daarom het Anne Frank huis zien als een internatio naal ontmoetingscentrum voor al len, jong en oud, ongeacht geloof en nationaliteit, die ijveren voor een be tere verstandhouding op internatio naal gebied. In het Anne Frank-huis kan men het dagboekverhaal zien in zijn ware perspectief. Hier heeft men een vanzelfsprekend aankno pingspunt om met elkaar te gaan discussiëren over de mogelijkheden die er zijn om met elkaar tot een beter leefbare wereld te komen en om al die verschijningsvormen te signaleren, die de toekomst van de mens bedreigen". 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.07 HOTEL FORELLENHOF 20.00 JOURNAAL 20.20 DE TROMMELAEREN Reportage van een optreden van „De trommelaeren van Roesendaele". 20.50 BUREAU BRISTOL Slapende honden door Alan Pistor 21.40 DE SCHELDETUNNEL GE REED 22.10 HET HERVORMD MANNEN KOOR WYHE 22.15 TWEEDE JOURNAAL 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 JULIA Cupido is geen compu ter. 20.00 JOURNAAL 20.20 THE DAMBUSTERS. Film 22.20 TWEEDE JOURNAAL 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 FILMMUSEUM VAN DE SCHATERLACH 19.30 WERELD ZONDER GREN ZEN 19.45 OPENBAAR KUNSTBEZIT 20.00 NIEUWS 20.25 HIGHCHAPARRAL. TV- western 21.15 BESCHULDIGDE, STA OP! De zaak van de dubbele roof moord. 22.45 NIEUWS 18.40 NIEUWS 18.45 LA PLANETE AUX SEPT MONARQUES 19.00 ANTENNE-SOIR 19.25 TARTINE 19.30 SPORTJOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.30 WALLONIË 69 21.00 CHAPEAU MELON ET BOT- TES DE CUIR 22.05 TOLSTOI 22.35 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 REPORT MÜNCHEN 21.00 ALLES ODER NICHTS Vragenspel met Erich Hel- mensdorfer 21.45 DE TELEVISIEDISKUSSIE UIT MÜNCHEN 22.30 JOURNAAL 22.50 FILM KRITISCH 23.35 JOURNAAL 17.30 NIEUWS 17.35 UNSERE KLEINE SHOW 18.40 AUF DEM JAHRMARKT poppenspel 19.10 SÜSS, ABER EIN BISSCHEN VERRÜCKT. TV-film. 19.45 HEUTE 20.15 GESUNDHEITSMAGAZIN PRAXIS. Aansluitend Nieuws. 21.00 ROT UND SCHWARZ Speelfilm 22.10 NIEUWS 22.20 ROT UND SCHWARZ Vervolg. Maandag 4 augustus HILVERSUM I 402 M NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar pro gramma. (12.21 Voor boer en tuin der; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actuali teiten). 14.05 Schoolradio a la carte. 14.30 Stereo: Tenor en piano: semi- kiassielce liederen. 15.00 Ger. mid- aagdnst NOS: 15.30 Zoeklicht op Ned.: Inform, over Zeeland, afgew met muz. (16.00-16.02 Nws.). Over heidsvoorlichting: 17.20 Het heden daagse toerisme in de Ned. Antillen. 17.30 Voor de kinderen. 17.45 Stereo: Licht instrumentaal kwartet. 18.00 Stereo: Meisjeskoor met orkestbe geleiding (gr). 18.19 Stereo: Licht instrumentaal ensemble (gr). 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Lite- rama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 19.15 Zingen met Cecilia (I): Volksmuziek. 19.30 Stereo: Internationaal Koorfestival 1969: Opnamen met jeugdkoren van de Universiteit van Boedapest. 19.45 Stereo: Muz. rond de klok van ach ten: licht gevar. muz. programma (opn). 20.30 Stereo: Omroep Orkest en solist: klassieke, semi-klassieke en moderne muz 21.30 Een kwart eeuw na de vrijmaking, documen taire. 22.05 Stereo: Lichte orkest" muz. (gr). 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Ver tolkers beluisterd (II): klassieke muz. met commentaar. 23.25 Stereo: Tenor en piano: mod. liederen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M VPRO: 12.00 Agent 000: interviews en grammofoonmuz. 13.00 Nws 13.20 Pro memorie. 13.25 Klassiek decor: A. Promenade orkest met zangsoliste: amusementsmuziek; B. Stereo: Pianorecital: klassieke muz. 14.25 Metropole orkest met solist: amusementsmuz. NOS: 15.00 Stereo Promenade orkest: amusementsmuz AVRO: 15.30 Orgelconcert: klassie ke muz 16.00 Nws. 16.02 Caribia: muz. uit Suriname en de Ned. An tillen. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Brabant Journaal, plm. 17.55 Me ded 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind u door praatje. 18.30 Stereo: A la carte: tafelmuz. 19.30 Nws. 19.35 RVU: Ruimtevaart en geneeskunde, lezing door Prof. Dr. J. Jongbloed. NOS: 20.05 Islam in Ned., lezing. Orde van vrijmetse laren: 20.20 Lezing. NOS: 20.30 Ste reo: Lichte orkestmuz. (gr). 20.50 Echtscheiding: I. De vrouwen, do cumentaire. 21.30 Concert: moderne muz. (opn). 22.30 Nws 22.40 AVRO radiojournaal. 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: amusementsmuz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM ni 240 M EN FM TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of los). KRO: 13.00 Nws. 13.03 Actua liteiten. 13.08 TNT: muz. van één tot twee 14.00 Nws. 14.03 Pop-In: gezellig aanplaten. 15.00 Nws. 15.03 Holster: pop- en countrymuz. 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrrr popma gazine. 17.00 Nws. 17.02 Actualitei ten 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik verzoekplatenprogramma. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.08- 12.15 Landbouwkroniek. 12.40-1248 Weerber., meded. en SOS-berichten voor de schippers) 12.55 Buiten lands persoverz. 13.00 Nws., weer ber., dagkiapper en beursberichten. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Symfonisch concert. 15,00 Nws 15.03 Symfonisch concert (vervolg). 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nws., weer ber. en meded Aansluitend: Jazz- orogramma. 18.00 Nws. 18.03 Pop- muz. 18.28 Paardesportuitsl. 18.30 Amusementsmuz. 18.52 Taalwenken. 18.55 Grammofoonmuz. 19.00 Nws en weerber. 19.30 Spaans program. 20.00 Lyrische avond. 22.00 Nws., Der. en De Zeven Kunsten. Aanslui tend: Loterij-uitslagen. 22.30 Gevar muz. (23.00-23.10 Nws) 23.40 Nws. 23.45-030 Voor de zeelieden. Dinsdag 5 augustus HILVERSUM I 402 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte grammofoonmuz. met nws. en actualiteiten. 8.00 Nws. 8.11 Ge wijde muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Va- kantietips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor het menens wordt: inleiding schoolradio. 10.00 Taal en symbool, lezing. 10.15 Fragmenten uit opera's van Leoncavallo (gr). 11.00 Nws. 11.02 Operettemuz. (gr). 11.15 Voor de zieken, plm. 11.55 Meded. HILVERSUM n 298 M AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Echt scheiding: II. De mannen, documen taire. 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma. (11.00-11.02 Nws). 11.30 Rondom 12: voor de vrouw. (Om 11.55 Beursber) HILVERSUM III 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. ê.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws). 11.00 Nws. lil v,'tH z'Jn vrouwelijke pa- I iee/" u verbouwereerd, wan- I leef, dokter constateert: „U |ivoordvmanagerziekte"- Meestal ant" I ïeWu[?6n' kelemaal in verwarring I•"isvrouw"^'r ben *ocb een komt echter bij I ^etiliJfl en ,evenveel voor, als bij I 'el harri ,n' n' niet degene, die 1 ziek" JL werkt> wordt „manager- I sterke sT?1 deêene die onder te I sNnenrlB y ln de iÜ"1 staat- In" «ooHiJoij l 'dIIlelljKe arbeid ais l!sl«orL ou.thakken in het bos evojr, l no°it managerziekte tot 'tri slecht .Pe2e ziekte krijgen lsSn v«schil& di! teSelÜkertijd I en ,de dingen moeten I 'en ,1schillende dineer, mno_ zich misschien tevens nog om een moeder of schoonmama moet be kommeren. Vooral de vrouw die naast haar gzin ook nog een beroep heeft, wordt natuurlijk bedreigd. Zij klaagt dan over depressies die tot niets an ders terug zijn te voeren dan het ge voel steeds meer te moeten doen en het misschien niet meer te kunnen bolwirken. Daarnaast kunnen nog klachten als hartkloppingen, duizelig heid en zenuwaanvallen voorkomen. De enige juiste behandeling in der gelijke gevallen is een verandering van leefklimaat. Er bestaat geen medicijn dat de betrokkene over de ze sympthomen heen helpt. Wan neer men tegen het advies van de dokter in op dezelfde manier verder leeft, kan men na verloop van tijd zelfs beschadiging van de organen verwachten. O "ïen er, uiugeii moeiei !e» doen a2scl"llende dingen moe- directed ,3.tandaard-voorbeeld 1 evpn voert- wet I5le 'egeliilr h huisvrouw zijn, 1Wan itia middageten voor 1 "tta>r8t, ho, "m.aakt. de kinderen huishouden doet en DIT moet u beslist lezen. Het is van onze eigen Brusselse Jan Wintraecken. Geschreven in het Belgisch, vertelt het over dokters in België, die weer met een nieuwe prijzenslag begonnen zijn, maar dan een omgekeerde van dé warenhuizen. Jan vertelt: „Omdat alweer staken toch wel wat kostbaar uitvalt, reageerden de dok ters hun woede maar af op hun pa tiënten. Ze hingen in hunne wacht kamers de volgende mededeling op: 1. Alle afspraken worden voortaan afgeschaft. 2. Alle patiënten die rich kunnen ver plaatsen dienen zelf op de raadple ging te komen. 3. De huisbezoeken moeten aange vraagd worden 's morgens tussen acht en negen uur. 4. Alle voorschriften (recepten) en vernieuwingen (o.a. ook telefonische) zullen voortaan als dusdanig gehono reerd worden volgens de tarieven van het Ririv. Dat is preventieve geneeskunde van de allerhoogste klasse. Tienduizenden zieken en halfrieken hebben na het lezen van dat therapeutisch herder lijk schrijven besloten het zelf maar te proberen met het bekende aspirien tje 's morgens en de bel cognac 's avonds. De statistieken wijzen uit, dat de resultaten verbluffend gunstig zijn. Ruim 98 procent der doe-het- zelvers kon elk werkverlet vermijden en was na twee dagen weer volop fit. En in alle gevallen waar de bel (cog nac) met drie tot vijf werd verme nigvuldigd, trad de genezing vrijwel Beweringen volgens welke alle Bei- onmiddellijk in. gische geneesheren gangsters zijn, zijn uit de lucht gegrepen. Vooral ten plattelande treft men nog vele eer lijke aesculapen aan, die niet snel doch langzaamaan rijk willen wor den. BIJ verreweg de meeste Belgische geneesheren geef je boter bij de vis. Dat is administratief en ook belasting technisch gemakkelijker. De tarieven zijn intussen met de dokters mee op hol geslagen. Als madam Koppejans met zieke Jeromke bij de dokter is geweest, kan zich het volgende ge sprek ontwikkelen. „Merci, dokter, dat is dan 125 frank hé?" „Hoe zo?" „Neen, neen, het is na zes uur. Dat wordt dus 150 frank." „Ook niet." „Das waar ook, het is zaterdag, dus 190 frank." „Maar ik ben ook nog specialist, madam." „Juist, dan is het 300 frank." „Neen, want ik ben kinderspecialist." „Dan is het toch weer 125 frank." „In een niet-verbonden streek wel." ,In deze verbanden streek dan 173 frank. Ja?" „Dat zou kloppen als ik een verbon den arts was." „Maai dat bent u niet. Hoe gaat het dan?" „Dan bepaal ik zelf mijn ereloon. Dat is dan 400 frank." „En mijn verzekering dan?" „Als het te veel is, gaat u in het ver volg maar naar een verbonden ge neesheer." „Kom, Jeromke. Dag dokter." „Au suivant. De volgende." WITOLD Gombrowicz is dood. Geen naam die het grote publiek veel zal zeggen. Hij werd 65 jaar geleden ge boren in een aristocratische Poolse familie. Hij ontpopt zich vervolgens als een schrijver die zijn tijdgenoten ver vooruit is. Zijn eerste roman, Ferdydurke, verscheen in 1937 en kon maar door weinigen begreper worden. Toen het boek na de oorlog werd herdrukt ook in Nederland se vertaling gold het nog steeds als hypermodern. Bij de jeugd oogst te Gombrowicz dan ook een enorm succes. Hij had intussen wel wat doorgemaakt. Bij het uitbreken van de oorlog, in 1939, bevond hij zich juist aan boord van een nieuw Pools oceaanschip. Daarmee in Buenos Aires aangeko men, bleef hij meteen maar in Ar gentinië hangen, bijna vijfentwintig lange, moeilijke jaren. Want na de oorlog wilde Gombrowicz ook niet naar het tot volksrepubliek getrans formeerde Polen terug. Het regiem straft dat natuurlijk direct met een verschijningsverbod af. In 1957 profi teert hij heel kortstondig van de po litiek en culturele dooi. In enkele weken worden er tienduizend exem plaren van Ferdydurke en van Transatlantique verkocht. Voldoende om de regering zo beducht te maken dat ze hem opnieuw op de index zet. Buiten zijn geboorteland wordt hij steeds vaker gedrukt en gelezen. Met zijn toneelstuk „Huwelijk" be reikt hij eveneens een groot publiek dat overigens nimmer massale afme tingen aanneemt. In 1963 verlost de Ford-stichting hem uit zijn Argen tijnse ballingschap met een jaargeld voor een verblijf in Berlijn. Een jaar later is hij in staat zich aan de Cöte d' Azur te vestigen, waar hij nu als gevolg van een slepende hartkwaal is overleden. Voor Gombrowicz waren „ik" en „my" de belangrijkste woorden uit de taal. Deze hooghartige individua list was dan ook meer een taal- dan een maatschappijvernieuwer. Voor de Parijse mei-revolutie had hij geen goed woord over, ondanks het feit dat hij minstens zo grote afkeer van de gevestigde orde had. Want de ene non-conformist is nu eenmaal de an dere niet. Dat is juist zijn geheim. O OOK het kleine Nederlandse circus Roberti met 700 zitplaatsen overweegt, voortijdig zijn tournee af te breken en voor goed naar het win terkwartier in Aalsmeer te gaan. „De toestanden op circusgebied zijn mo menteel zo fataal dat het onverant woord is om op eigen risico verder te blijven reizen," aldus circusdirec teur Rob Roberti (34). De hoge ver makelijkheidsbelasting variërend van 20 pet. tot 50 pet. is er de schuld van dat de recettes niet meer lonend zijn. Tevens zijn de bijkomen de kosten die de gemeenten het circus in rekening brengen Zo hoog, dat zelfs met een goed gevulde tent nog met verlies gewerkt wordt." „Als binnen 14 dagen de toeloop van het publiek niet groter wordt en de gemeenten vast blijven houden aan hun onmogelijke tarieven en prijzen dan zien we ons gedwongen om het tournee 1969 af te breken en onze artiesten te ontslaan," zegt de direc teur. „Wij zijn reeds in onderhande ling om ons gehele circus compleet met leeuwen, mini-panters, paarden ponys, wagens en zitinrichting, voor het seizoen 1970 te verhuren." Enkele gemeentelijke uitwassen: La GmfX K Z°eterW£Ude' IJsse'stein, Groenlo, Kesteren, Opheusden, Loe- nen aan de Vecht en Wittem wordt 50 procent vermakelijkheidsbelasting vcor circussen geheven. In Bemmel 45 procent In Sint-Oedenrode en procenf En tPr0Cent In Rhenen 30 piocent. En terug naar Oegstgeest' Redactie: Jan Hüsken Bijdrage: Joop Bartman

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 5