NIET MOOI MAAR WEL FUNCTIONEEL Renault 6: nijvere en zuinige gezinsauto AAN DE KNOKPLOEG „ZUIVERT' N.P.D.-VERGADERING Titel voor Balk Post en k Priem sterk i Renes VEILIG EN VOLDOENDE COMFORT Vreedzame demonstranten afgebeuld korting op Iglo Nasi en Bami. Lekker. Kundig bereid en diepgevraren.Blijft dus le0Ter.Sneloptafel.rni Lekker. Lékker! M Meer vermogen Voldoende ruimte Gegevens Gemakkelijk W.-Duitse socialistisél partij typeert NPD TWEE VROUWEN VAN SOEKARNO GESCHEIDEN 1 ^.kW:v:,L l' f y. j - Ansul I: nieuwe en zeer goede poederblusser Tips - tips - tips - tips J minder dan geen tijd veran dert uw motor in een schroot- hoopprodukt als u zonder motorsme ring rijdt. Voldoende oliesmering is er alleen als de smeerolie op niveau staat (dus boven de onderste merk- streep) en deze olie met de voorge schreven druk naar de te smeren plaatsen wordt geperst. Dit laatste is te zien aan de aanwijzing van de oliedrukmeter en zo deze niet aan wezig mocht zijn, aan het niet bran den van het oliedrukverklikkerlamp- je. De heer de P. te Terneuzen vraagt hoe of het mogelijk is dat de 8 Ampere-zekeringen in zijn vrachtau to nooit doorbranden terwijl dezelfde zekeringen in zijn personenauto om de haverklap vernieuwd moeten wor den. Hij merkt hierbij nog op dat de lichtsterkte der lampen van beide auto's vrijwel gelijk is en dat de vrachtauto een twaalfvolts batterij heeft terwijl de „luxe"auto maar zes volt is. Tips - tips - tips - tips .Controleurs' Politie In Willemstad Stanley Brown veroordeeld tot 10 maanden Hoogleraar WC' I (Van onze corresponds wegens te weinig belangstelling tiépST.g'„ 10 DE STEM VAN VRIJDAG 1 AUGUSTUS 1969 11 ST. TROPEZ, eind juli. De nieuwe Renault 6, die we voor een uitgebreide test mee hebben, heeft op dit ogenblik een tocht van 2000 kilometer achter de rug. De wagen heeft zich goed gehou den. Geen storingen of manke menten. In 't begin trok h(j bij af remmen naar rechts, maar dit werd bij een service-beurt in Orleans verholpen. Aanvankelijk voel den we er niet veel voor met een kleine Pr|| auto, die een betrek- kelijk gering vermo gen heeft, een lange reis te maken, maar 't is in elk opzicht meegevallen. De Renault 6 hebben we leren kennen als een vlijtig en zuinig wagentje met veilige rijeigenschappen en vol doende comfort, maar hij had wel wat meer pk's mogen hebben. Wat het bescheiden vermogen en het koetswerk aangaat is de Re nault 6 een typisch Franse auto, die niet helemaal naar onze smaak is gestileerd. Hij lijkt wat ongeluk kig op zijn kleine wielen te hangen, maar in de praktijk hindert hem dit klaarblijkelijk niet. Uiterlijk heeft de R 6 wel iets van de R 16: ook vier portieren en een grote achterklep plus kleine zijramen ach ter de achterdeuren. De carrosse- rievorm is functioneel. Van de 16 heeft de Renault 6 niet de opstaan de verstevigingsranden maar een „plooi" in het dak. Verder heeft men bij de R 6 het probleem met de achterklep doelmatiger opgelost. Deze sluit aan op de vloer van de kofferruimte en niet zoals bij de R 16 op een hoge drempel, die het in-en uitpakken bemoeilijkt. Verge leken met de kleine R 4 is de nieu weling een vooruitgang. Hij maakt een gecultiveerder, minder primi tieve indruk. Wat de ruimte, uit- yakantietijd, tijd om er met de auto, boot, caravan, tent op uit te gaan. U heeft alles gepakt, tot schoppen, bijlen en houwelen toe. Heeft u er ook aan gedacht een brandblusser mee te nemen? Ze zijn in alle soorten, maten en prij zen in de handel, de een al beter dan de ander, een van de beste die pas aan de markt gekomen is, vin den wij ongetwijfeld de Ansul I een poederblusser, met een inhoud van 1 kg. Bij deze brandblusser die een mo derne functionele vormgeving heeft, springen onmiddellijk een paar dingen in het oog: de oerdegelijke constructie, het handige formaat en de eenvoudige bediening. Daarboven het feit dat het blussertje in alle standen te monteren valt, met een handbeweging is los te maken en zodanig in zijn houder zit dat hij bij een botsing er niet uit kan vlie gen. Vaste branden, gas-, olie-, benzine en elektriciteitsbranden worden de finitief geblust met het poeder uit de Ansul X. De blusstraal is te on derbreken zodat u niet in een keer het apparaat leeg spuit. Het poeder is niet giftig en geeft geen neven- schade. Wij hebben ons de moeite genomen deze blusser uitgebreid te proberen. Ons oordeel: fantastisch en ten vol le zijn prijs f. 37,-- inclusief B.T.W. waard. Trouwens u kunt deze blusser zelf ook gaan proberen in Naarden, waar de fabriek elke eerste vrijdag middag van de maand iedere be- lengstellende het hele gezin in staat stelt de blusser aan de tand te voelen. Het kost u alleen 3,50 gul den aan verspoten blusstof. rusting en prestaties betreft staat de R 6 echter dichter bij de R 4 dan bij de R 16. Onder de kap treffen we een 845 cc 38 SAE-pk motor aan, die de voorwielen aandrijft. Deze kracht bron is afkomstig van de R 4 en de Dauphine, dus lang niet nieuw, maar betrouwbaar en energiek. Het is geen hardloper, maar eenmaal de vaart erin haalt hij een verras send hoog gemiddelde. Behalve in de één is deze kleine motor vrij ge ruisloos. Men jaagt hem niet gauw over zijn toeren. De top ligt royaal boven 120 k per uur maar dan is het max. toerental van 5000 nog niet heleaal uitgebuit. De acceleratietijden zijn in nor maal verkeer ruim voldoende voor gezinsgebruik, maar zoals gezegd zou een krachtiger machine beter passen bij de goede rijkwaliteiten, die de R 6 van nature heeft. Maar dit is misschien ook een kwestie van eigen belang en persoonlijk in zicht. Beroepshalve trekken we graag vergelijkingen. Maar vele rij ders, die Renault, (of Citroëns) in dienst hebben, willen niet anders. Voor degenen, die gesteld zijn op acceleratiebijzonderheden volgen hier de tijden, die we na drie me tingen hebben genoteerd: 0-40 km-, uur in 5.2 sec., 0-60 km-uur in 9.8 sec., 0-80 km-uur in 16.5 sec. en 0-100 km-uur in 27 sec. In 't alge meen kan men zeggen dat de Re nault redelijk vlot optrekt, gemak kelijk passeert en na urenlang au toweg crossen en berg-op berg-af geen vermoeidheidsverschijnselen vertoont. De motor is voldoende elastisch, maar bij weinig toeren herinnert hij ons er aan, dat het max. koppel slechts 5.8 kgm bij niet minder dan 3000 toeren is, zo dat men niet al te ver moet „zak ken". ging om uit de bocht te vliegen. De wielen houden stevig contact met de weg. Harde zijwind doet de Re nault 6 niets. Zelfs een storm ver stoort zijn rijstijl niet, ook al deint de carrosserie. Er moet dan weinig worden gestuurd en dit geldt ook voor snelle koerscorrecties. De be sturing is plezierig direct (3.25 om wentelingen). Wenden en parkeren zijn geen probleem. De draaicirkel is minder dan tien meter, wat voor een voorwielaandrijver heel goed De Renault 6 is iets groter dan het 4-type: 18 cm langer, 5 cm bre der en 5 cm lager. Dit valt in het interieur (ook sober en praktisch ingericht) onmiddellijk op. De 6 is meer auto, al is de opzet dezelfde gebleven. De voorstoelen, met ver stelbare rugleuningen (extra) zijn reëel en niet oncomfortabel. Op de achterbank is de been- en hoofd ruimte net voldoende voor twee vol wassenen van normaal postuur. De koffer is met een inhoud vaa 330 liter aan de ruime kant. Met de achterbank naar beneden is de R 6 een kleine combi met een laadvolume van ongeveer 900 liter. Het dashboard is typisch Renault: eenvoudig uitgevoerd, niet meer in strumenten dan strikt nodig, niet al les oordeelkundig geplaatst, maar wel overzichtelijk en binnen hand bereik. De handrem van het para plutype is geen sieraad, maar hij voldoet aan de eisen. Onder het paneel kunnen allerlei ««Ml kleine spullen worden opgeborgen, maar de overkapping is een pla teau, waarop niets „groeit". Onder de motorkap is ook kostbare ruimte onbenut, maar Renault zal hiermee wel een bedoeling hebben. Over de ventilatiemogelijkheden hadden we niet te klagen. Vervelend is dat de ruitewissers niet op „langzaam" kunnen worden gezet Bij nieuwe modellen verwachten we dit langza merhand wel degelijk, ook in de po pulaire prijsklasse. De totaalindruk van de Renault 6 is: een wagen waarmee men zonder training kan lezen en schrijven. Ge schikt als stadsauto of tweede wa gen, maar het is ook geen peniten tie om hem voor een lange vakan- tietocht mee te nemen. Voor een klein gezin een economisch trans portmiddel. Onze testwagen nam ge middeld 7.1 liter op 100 km, dat is 1 op 14. Over de consumptie en eventueel enkele details volgt na thuiskomst nog een definitief rap port in 't kort. Renault 6 Motor: 4-cil. 845 cc 38 SAE, 34 DIN-pk bij 5000 toeren Aandrijving: op voorwielen Boring en slag: 58 en 80 mm Compressie: 8 1 Max. koppel: 5.8 kgm bij 3000 toe ren Afmetingen: 385 bij 154 bij 150 cm Gewicht: 745 kg, max. 1120 kg Tank: 32 liter Banden: 135-330 radiaal Topsnelheid: 123 km uur. "Phunderbirdprestaties suggere ren door het aanbrengen van op rioolbuizen lijkende uitlaatpijpen is niet alleen vrij kinderlijk maar daar bij ook slecht voor de motor. De doorlaatcapaciteit van in- en uitlaat spruitstukken, knaldemper en uit laatpijpen zijn n.l. vrij nauwkeurig op elkaar afgestemd en elke wijzi ging hierin verstoort de capacitieve harmonie. het rempedaal is losgelaten. Dit wijst dan op een stoplichtschakelaar die of defect of is afgesteld op een te lage remvloeistofdruk. Ook is het mogelijk dat de einddruk die op de remvloeistof blijft staan (normaal een 0,5 atm.) te hoog is waardoor de stoplichten blijven branden ook in het laatste geval zal er een nieu we stoplichtschakelaar moeten wor den gemonteerd. Het schakelen met 't handvat in het instrumentenpaneel went gauw. Dat de twee en de drie tegenover elkaar staan is gemakkelijk in de stad en de bergen, ma«r het op- en neerschakelen van drie naar vier gaat niet zo handig: naar voren- rechtsaf, dan linksaf. Bij de kleine Citroën is het schema slimmer: in de drie direct rechts en dan naar voren duwen. De remmen (trommeltype) heb ben ons geen enkele keer in de steek gelaten, hoewel we bij hoge snelheden soms dachten aan scher pere marges en schijfremmen voor. Bij steile afdalingen met haarspeld bochten deden de remmen keurig wat bruutweg werd geëist, waar voor we in dergelijke gevallen van zelfsprekend heel erkentelijk waren. In fors gereden bochten is de zij waartse stabiliteit van het koets werk niiet zo goed. maar het over hellen is de schuld van de flexibele vering, die hoofdzakelijk voor het rijkomfort van de inzittenden zorgt. De wagen heeft echter niet de nei- plus- en minpolen van de batterij mogen onder geen enkele voor waarde „verkeerd" worden aange sloten. Om dit te voorkomen zijn de batterijen dan ook altijd voorzien van twee gemerkte polen en of (pos. en neg.) die met de gelijkgemerkte batterijkabelklem- men moeten worden verhonden. Meestal ligt de minpool van de bat terij aan massa (chassis) maar het komt ook voor dat de pluspool als massapool wordt gebruikt. Ooms komt het wel voor dat de stoplichten blijven branden als Het steeds maar doorslaan der zekeringen in uw personenauto is het gevolg van een groter stroom verbruik dan waarvoor de zekerin gen gemaakt zijn. Een klein reken sommetje zal u, naar wij hopen, hiervan overtuigen. Stel dat een 8 Amp. zekering wordt gebruikt om een koplamp van 45 Watt en een achterlamp van 3 Watt te zekeren dan zal bij 6 Volt het stroomverbruik net aan de grens liggen want deze is n.l. (45 en 3) gedeeld door 6 is 8 Amp. Vooral bij het inschakelen der lampen wordt de zekering te heet en zal doorsmelten. In een 12 Volts in stallatie ligt deze zaak veel gunsti ger want bij gelijkblijvend vermogen zal daar het stroomverbruik slechts (45 en 3) gedeeld door 12 is 4 Amp. bedragen. BONN (Van onze cnrresnnndentl Het Westduitse kiezersvolk heeft een afschrik wekkende demonstratie te zien gekregen van de gewelddadige aspecten van het rechtse extremisme, zoals dat bedreven wordt door de Nationaal Democratische Partij. Deze partijbijdrage aan recht en orde gedurende de verkiezingscampagne bestaat uit het in dienst nemen van een bende woestelingen, die ge bruikt worden om innerlijke vragenstellers en eventuele orde verstoorders een kopje kleiner te maken op de manier van Hitiers bruinhemden. De partij had niets beter kunnen doen om aan te tonen, dat het de benaming neo-nazi verdiende. nen werden naar het gebouw gestuurd nadat de moeilijkheden waren begon nen, maar zij grepen niet in. Volgens de politie hadden de N.P.D.-„contro- leurs" de wet niét geschonden, aan gezien hun helmen en leren riemen geen compleet uniform vormden. De N.P.D. beweert, dat de moei lijkheden het werk waren van com munistische agitatoren en is ook van plan om aan te tonen, dat de demon stranten en niet de „controleurs" met de geweldadigheden waren be gonnen. Een partijwoordvoerder zei, dat zij nu de beslissing van de stad om hun de toegang tot de stadszalen te ontzeggen, zouden ontduiken door in de open lucht te gaan vergaderen. (Copyright The Guardin - De Stem) De bende, die ongeveer 30 man sterk is, en zich verschuilt achter de naam controleurs kwam in ac tie op een partijbijeenkomst in Frankfurt vrijdag j.l.. Zij droegen helmen en hadden handschoenen aan hun rechter hand. Hun acties werden geleid door een man, die bevelen door een megafoon blafte. De stede lijke officier van justitie houdt zich nu bezig met een groot aantal aan klachten tegen bendeleden van per sonen die klappen hebben opgelopen en de stad Frankfurt heeft verklaard, dat de N.P.D. nooit meer een gemeen tezaal zal mogen gebruiken. Het meest volledige bericht over deze affaire verscheen in het Libe rale dagblad „de Frankfurter Rund schau" en was geschreven door de heer Reisenrath. Hij beschreef hoe de „controleurs" hun actie begonnen door uit de hal van de vergaderzaal ongeveer 100 vreedzame demonstran ten te verwijderen, die hadden gerea geerd op een oproep van een comité, dat zich „burgers in actie voor de democratie" noemt. De man met de megafoon plaatste zijn mannen in een rij vooraan in het gebouw en riep toen „dames en heren, ik ver zoek u om de zaal te verlaten, als de hal na mijn derde verzoek niet ontruimd is, zullen we gebruik ma ken van onze rechten als huurders". De demonstranten bleven waar ze waren. De „controleurs" kre gen bevel om ze uit de hal te werken. De meesten gingen rustig. Eén man weigerde te gaan, plotseling bespron gen vijf of zes „controleurs" hem, sloegen hem waar ze maar konden en sleepten hem weg. Een andere demonstrant was zo geslagen, dat hij het merendeel van zijn tanden kwijt was. Een derde werd in het gezicht gesneden en had voetafdrukken op zijn voorhoofd. Gedurende de vergadering werden ongeveer 40 protesterende demon stranten verwijderd door de bende en onderweg getrapt en gestompt door het gehoor. „Die schoften durven zich Duitsers te noemen", riep een N.P.D.- aanhanger. Ongeveer 250 politieman- WILLEMSTAD, Curacao (ANP) Het gerecht in Willemstad heeft in eerste aanleg vonnis uitgesproken in de zaak tegen Stanley Brown. De verdachte werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van tien maanden, waarvan zes voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar, en aftrek van preventieve hechtenis. Brown werd vrijgesproken van opruiing zo als in de dagvaarding omschreven. Brown is veroordeeld wegens be dreiging met brandstichting op grond van de artikelen die hij op 24 mei schreef in het weekblad „Vito", waarvan hij verantwoordelijk redac teur is. Een van deze artikelen was getiteld „Open brief aan Tauber ën andere kwaadwillige kapitalisten". De veroordeelde staat nummer drie op de kandidatenlijst van de onlangs opgerichte politieke partij „Arbeidersfront en bevrijding 30 mei 1969". De lijstaanvoerder van deze partij is Wilson (Papa) Godett, voorzitter van de Antilliaanse Ha venunie. Godett werd tijdens de on lusten op Curacao door een pistool schot gewond en is pas enige weken uit het ziekenhuis ontslagen. (ADVERTENTIE) één-oftweepersoonspak BH H (ADVERTENTIE) (Van onze sportred AMSTERDAM V uit Badhoevedorp was verrassing van de baar schappen. Balk verove lijk de titel op de tijdri zend meter, waarin hi minuut 9,97 sec. de fav telverdediger Leijn Lo de ontdekking van de ken, de Brabander Doorn, die beiden 1.10, laten afdrukken, klopt BONN (RTR) De Westduifc. socialistische partij heeft in een pers verklaring een beroep gedaan bondskanselier Kiesinger, tegen spreken, dat hij in een vraaggesprel met een Westduits blad gezegd lof hebben, dat de NPD in West-1 land niet neo-nazistisch is. De Westduitse socialistische partj zegt in haar verklaring, dat tl NPD anti-democratisch, neo-naza tisch en rechtsradicaal is en dat nationaalsocialistische denkbet. den verheerlijkt. De socialistisch] partij in West-Duitsland vindt val der, dat de NPD een gevaar is vwl de democratische orde in Wes' Duitsland en een schande voor J Westduitse parlementaire demociil tie. (Van onze correspondent) NIJMEGEN De Nijmeegse hoo;| leraar in de geschiedenis van middeleeuwse wijsbegeerte en dire teur van de centrale interfacull» aan de katholieke universiteit, pro] L. M. de Rijk, heeft de curatoren oi zijn ontslag gevraagd. Binnen enkele weken wordt zijnol] ficiële benoeming verwacht tot 6® woon hoogleraar aan de rijksuniej siteit te Leiden. Prof. De Rijk, die ij 1961 in Nijmegen werd benoemd 'j eerste socialistische hoogleraar Jij de katholieke universiteit, is totp besluit gekomen omdat er in Nijo gen nagenoeg geen belangstelling I* staat voor zijn leerstoel. De M meegse studenten zouden het ":1 eens zijn met de wijze waarop 'I zijn wetenschap benadert. DJAKARTA (AP) Ttret vrouwen van de afgezette P«' sident Soekarno zijn van W gescheiden. Het zijn f"3® II Wati, Soekarno's eerste ele vrouw die van Sumatra i komstig is, en Yurilte, zijn "II jaar oude vierde vrouw. Beide vrouwen hebben ree*|| eerder de wens te kennen I geven van hem te scheiden. De zoon van Fatma Wati, -]| 25 jaar oude Goentoer, is Hï treden als tussenpersoon, zorgde voor de briefwissel®» tussen de vrouw en Soekai® die in slechte gezondheid bewaking woont in Bogor. het huis van zijn derde vro®1 de Japanse Ratna Sari Dev.a Hartini, de tweede vrouw 1 de dictator, schijnt de plann„ voor de echtscheidingen smeden zij wil alle anl vrouwen uitschakelen om enige erfgename van «e jaar oude Soekarno over blijven. Hartini, die nog machtige vrienden heeft, werkstel'ligde ook, dat buitenslands moest blijven einde een hereniging karno onmogelijk te maM"' Dewi, die naar verluidt e ie miljoenen dollars van karn0 oD een Zwitserse rekening heeft, verklaart de loop van dit jaar dat naar Soekarno wilde ter KLOETINGE. Kees Pri donderdagavond op imposai het eerste wielercriterium in gewonnen. Priem, die gedu: hele koers zeer attent reed twijfeld de beste man was gehele veld, liet in de slotf aan het toeval over en maa met een machtige demarragt zijn drie concurrenten, met een kemgroepje had gevorn het einde van de wedstrijd, sloot de koers dus zegeviere In eerste instantie heeft he enige tijd moeten wachten vuurwerk, want behalve ee voelhoorn, die werd uitgestol Kees Freijters na 15 km, dui tot kilometer 40 voor er w leven in de brouwerij kwan ging zich toen van de leid zekeren, samen met v. d. I Naaktgeboren. Dit trio wist e je van 50 meter te slaan, dat ter werd toen ook Bakker, V gen, Coppens, Freijters, Ve en Stander zich vooraan melden. Maar de kopgroep wist t voldoende afstand te nemen restant van het veld. Daar m eerste instantie Wim Evi Van Poucke voor, die waakza ven en de anderen tot stee ®Poed maanden. Met nog 25 i ee wielen kwam dan ook all by elkaar. Het talrijke publi niet lang te wachten om di weer wat te rekken want Vik an Dongen achtten nu de ti, ?n om zich van de leiding; „Sn' ZU bouwden een vot van 20 seconded" op. Wn^iadat eerst een solojacht v- °P niets was uitgelopi ir,oiS 'em zich op kop van rl wat het tempo aai wc - isen. Omdat Priem 'b'g. steun kreeg van zijn srm„v-,ln kef peloton, opende uit i weer een actie en so ?ii„ §roeP' nu met Bakk besliw j D? strijd kwa'm m taai e ase en het veld v aal uiteen gescheurd. Met n< HneV?1 brachten Priem e k°PlopersaanSlUiting t0t Stand niét°ï een cilHlsprint kwam aanhefSSCn, het viertal. Zoal de verteld maakte Priem ten °'ronde 'os van zijn con fraaie „n?m daarna glundei ■onUe-miss"1 °ntvangst 85DkmUi'tsl„g: h Kees Priem k»jn 2.06.-: 2. op 5 sec. O] w 111 Keèsvann0n °Pzoom); 3 BakkIwPonSen (Oud-f ■Gaste Wim ren. Zij vloog naar Tokio nesië te bereiken. Zij ls wel nooit in Djakarta aal men. v# eve® Bakker fp°?geP (°ud" P°ucke y(Rnn (Biervliet) (MaasL^°ewacht); 11. straten)- h A" c°PPens tasgat); 14 LTeo ?echt>; 15 T c' ^recht); 16'p trvd. c. v. d. Berge dam);' Bruyn ,s (Sprun ;-Gravenc 10. G. 1 cuppens Embregts Boogers Schilperoord t J T-l7 r- 19 rJ-jan Berkhn, Preijters (i «houwer (Stolwijk) (St Andel (Zegj Hoek

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 10