aven Terneuzen niet op dood punt
Middenstand zet
broodstrijd
legitiem voort
Schippers; 'Wij hinderen niet'
lONCURRENTIE MET GENT BIJBENEN
Sociale werkplaatsen
- op Walcheren -
gaan samensmelten
In gesprek met
[rij warm
Zwembaden
nog
schoon
H. Goossens
ledloop
MORGEN
puld
Km, rm tot
Herindeling
Recreatieproject
Heinkenszand
eind volgend
jaar klaar
Concentratie in
vleeskeuring
Afscheid directeur
van Waterleiding'
inieuw in actie
Opi
Bromfietser slipte
en brak been
Nonnen
Zelf doen
DE STEM VAN DONDERDAG 31 JULI 1969
tentoonstellingen
(delburg
leeshal Stadhuis
rafisch werk van Picasso
ijksarchief„Zeeland en de
ordtse Synode"
eeuws Museum: Schilderijen e,|
eeldhouwwerk van Herman Goe.E
ier en Cora van Citters
ANNA TER MUIDEN
oorm. Raadhuis: Werken van
ut en Baron R. de Meester dj
etzenbrouck
ais
,aadskelder: Schilderijen van
>mer van Vosselen
istdorpe
ialerie Troutzaerte Beeldhouw
werk Frans Cox
ISSINGEN
)e Ruyterschool 14-17 en 19-21 uuj
Verken „De Zeeuwse Kunstkring!
nesl, film, concert enz
:nt
lapitole Het groot restaurant, ,j,
iletro Strijders in de hel, a.l,
'laza Zo'n lieve kleine bende, 14 j
ïcaia Asterix de Galliër, 14 j.
dajestic Kinderen van jakhalzen]
8 jaar
Select Frankenstein, 18 j.
itwerpen
lletro Commando's, 14 j.
12, 14.30, 16.50, 19.10 en 21.30 ut
ftèx De dokter van Sankt Pat
14 jaar
10, 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur
Odeon Le paria, 14 j.
12, 14.30, 16.50, 19.10 en 21.30 ut
Savoy Zweden, hel en paradijs, 18j
12, 14, '6, 18, 20 en 22 uur
Quellin Jungle boek, a.l.
12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur
Astra Oliver, a.l.
12, 15, 18 en 21 uur
Astrid Sissi, 14 j.
10, 12.10, 14.30, 16.50, 19.10 en 21,ij
diversen
IDDELBURG
Miniatuur Walcheren, Molenwatd
Geopend van 922 uur
RESKENS
Handelshaven 19.30 uur
Midzomeravond-rondvaart
roede
Markt 15 uur Lunapark voor
kinderen, 19 uur Lunapark voor]
volwassenen.
erhole
De Kraai G. Bogaert-de Vylder
15 uur Vakantieschieting.
F. de Vylder 15 uur
V akantieschieting.
LOOSTERZANDE
Jac. de Waal 15 uur
Vakantieschieting.
ENGSTDIJK
Eug. de Kort 15 uur Gaaibolling.
(Van een onzer verslaggevers)
KERNEUZEN De havenacti-
lileiten in Terneuzen zijn een
Llf jaar na de opening van het
[erbrede en verdiepte kanaal
vergelijking met de stormach-
,e ontwikkeling van het Gent-
havenverkeer, niet op een
00d punt" blijven staan. Dat
je stellige overtuiging in Ter-
Uzense havenkringen. Men
rijst er daar op, dat in deze zes
jaanden ook in Terneuen een
(langrijke groei in het scheep-
ijartverkeer werd geregistreerd,
,ede dank zij de tijdige verdie-
van de Zevenaarhaven van
[l5° tot 10 meter. Daardoor kon-
ook hier grotere schepen
«orden ontvangen.
Ijlen is in Terneuzen intussen na-
lurlijk zeer goed op de hoogte van
„grote sprong voorwaarts", die
de Gentse haven is gemaakt door
ingebruikneming van de verbrede
ré in Terneuzen. In tegenstelling
i wat van bepaalde zijden wel
[ordt beweerd, is deze plotselinge
ei van het havenverkeer in Gent
in de eerste plaats te danken
het feit, dat in deze Belgische
enstad de accommodatie, in te-
istelling tot Terneuzen, wèl ge-
id was om een groter aanbod,
«gelijk geworden door de bredere
i diepere vaarweg, op te vangen,
ai wijst daarentegen als hoofdoor-
;van deze aanzienlijk hogere cij-
I! de overschakeling „ineens" aan
van vervoer per binnenschip op
irvoer per zeeschip door enkele
(langrijke industrieën aan het
deel van het kanaal.
ONEEL, FILM, CONCERT EN)
OSTBURG
Ledel 20 uur
Engeltje, wild op liefde, 14 j.
TENTOONSTELLINGEN
nDDELBURG
Vleeshal Stadhuis
Grafisch werk van Picasso
Rijksarchief: „Zeeland en de
Dordtse lynode"
Zeeuws Museum: Werk van J. C.
van Schagen.
IERIKZEE
Burgerweeshuis: Nederlandse plai
tiek van o.a. Dirk Claus, Hans
Baayens, Niek Jong.
LUIS
Raadskelder: Schilderijen van
Omer van Vosselen
IT. ANNA TER MUIDEN
Voorm. Raadhuis: Schilderijen
beeldhouwwerk van Jos But
Baron R. de Meester de Betzen]
brouck.
VESTDORPE
Galerie Troutzaerte: Beeldhouw
werk Frans Cox; grafisch werkl
van R. Anthonio en klein plastiefl
en brons van Marja van Putten.J
DIVERSEN
IIDDELBURG
Miniatuur Walcheren Molenwaterl
Geopend van 9 tot 22 uur.
rROEDE I
Marijkeplein 14 uur Kunstmarkt
Markt 20 uur Muziekver. VerowOj
IENGSTDIJK
P. van Dijk 15 uur
Vakantieschieting.
)E KLINGE
„Op de Heide" 19.30 uur
Palingschieting.
)pg. voor deze rubriek: tel. OllWj
438 of Postbus 116 in Middel»
Ofschoon er dus in Terneuzen
rake is van een bevredigende ont-
Ikeling ia er, zo stellen dezelfde
►rakringen, toch reden voor ern-
je bezorgdheid. Men is er n.l.
overtuigd, dat indien niet
[korte termijn, binnen twee tot
jaar, wordt overgegaan tot uit-
ding en verdieping van de ha-
jkekkens, Terneuzen zich niet in
huidige positie zal kunnen hand-
ren en de „wedloop" met Gent
ktrroepelijk zal verliezen.
Het in vergelijking met Gent toch
aanmerkelijk bescheidener Ter-
zense havenverkeer zou, als niet
die verlangens wordt voldaan,
„klap" krijgen waarvan het
niet, of slechts na zeer lange
I weer zou kunnen herstellen.
Srote troef van Gent is de ruime
«erhaven waarvan de afbouw en
(dieping bij de opening van het
(brede kanaal grotendeels gereed
Deze haven met een diepte
112.50 meter kan schepen ont-
van 35 tot 40.000 ton en bin-
iort, na een verdieping tot 13.50
zelfs schepen tot 55.000 ton.
«euzen blijft daarentegen in de
►enaarhaven bij een diepte van
|meter beperkt tot 18.000 ton. Gro-
schepen kunnen weliswaar wor-
of geladen, maar moeten
ivoor dan eerst op de rede van
(neuzen (de „put") of eerst wor-
gelicht of nadien worden afge-
Overigens acht men op dit mo
ut dé handicap van Terneuzen
opzichte van Gent niet op de
te plaats de onvoldoende diep-
(i in de havens, maar veeleer de
oereikende grootte van de ha-
en de even ontoereikende be-
fiftare kadelengte voor grotere
pen.
Terneuzense scheepsvaartkrin-
scht men dan ook urgent voor
[eerstkomende jaren:
wbreiding van de Zevenaarhaven,
«larvan de diepte dus tot tien
,®eter is beperkt;
plenging van de Zuidelijke Ka-
jjaalhaven en
p graven van een diepwaterbas-
met een diepte van 13.50 me
en met een laad- en loskade
500 tot 600 meter lengte waar
grootste schepen, die nu het
paal kunnen bevaren, kunnen
i behandeld.
RACHTIG
EENS
WE BEENGEN DAT WEL VCjOE
ZE& EENS, NEMEN OOLt-le uit
UVT ELK4AE!
bedrijfsleven in Terneuzen wil
ld voor de opgelopen ach-
zeker niet het gemeentebe-
L °f de rijksoverheid in de schoe-
r schuiven. Er zijn verschillende
t,e? ze meent men debet aan
j ?ltua'ie. Belangrijkste daarvan
Li,6 'angzame totstandkoming
ui "avenschap Terneuzen, die
L.n me' kracht zou kunnen
Wakken,
E-ligt n.l. nog een duidelijk
met Gent, dat sinds jaar en
►licht1 "avenbestuur kent (onder
V» van het gemeentebestuur)
neuzen leek het er enkele ja-
'Meden
op, dat ook hier de ha-
Nzicbten
tf'lfeg en
p'tdag,
RH door
op
8
lilt ~"J u"r:
VwüÜ reSen °f onweer.
Mi over'w"?ten ln cüfers ëe"
S wfINederland
l;mii, aantal uren zon: 4
normali p': f graden bo-
fchZj max-"temp.: 2 tot 7
PeriM aontlaah kans op een
Procejf i,e Van minstens 12 uur:
®al: 8o' pr™Se^C een Seheel droog
aanfa' uren zon: 4
- e®P.: 0 tot 4 graden bo-
kif° bov,n "!ax"temp.: 2 tot 7
Perioric ormaah kans op een
l van minstens 12 uur:
(■meent Sen geheel droog
vens in eigendom van de gemeente
zouden komen. Rijkswaterstaat
dacht n.l. aan overdracht. Toen de
gemeente op het punt stond voor ei
gendom en exploitatie van de ha
vens een naamloze vennootschap
met 85 procent gemeente-kapitaal
en 15 procent particuliere deelname
op te richten, veranderde het rijk
echter van inzicht en deelde mee de
haven, zoals dat in Delfzijl gebeur
de (en later in Vlissingen) over te
willen dragen aan een „havenschap"
waarin enkel rijk, provincie en ge
meente zouden deelnemen. Van
meet aan is ook gesteld, dat de tot
standkoming van dit havenschap pa-
rarel zou moeten lopen met het tot
standkomen van de gemeentelijke
herindeling.
De voorbereiding van deze herin
deling heeft echter een veel trager
verloop gehad, dan aanvankelijk
werd verwacht. Rijkswaterstaat
voelde er uiteraard ook weinig voor
om, met het nieuwe havenschap in
het vooruitzicht, initiatieven te ne
men tot uitbreiding van een haven,
waarvan zij het beheer toch binnen
afzienbare tijd zou moeten afstaan.
De gemeente Terneuzen zat onder
tussen niet stil en liet de plannen
voor de gewenste uitbreiding uit
werken (het z.g. plan Sijnders) en
een deel ervan zelfs bestekklaar
maken. Maar ook hier betekende de
verwachting, dat het havenschap
(Van een onzer verslaggevers)
HEINKENSZAND Vlakbij het
Zuidbevelandse Heinkenszand wordt
hard gewerkt aan een in veel op
zichten interessant recreatieproject,
dat zeer waarschijnlijk eind volgend
jaar gereed zal zijn. Het ziet er naar
uit dat op het eind van dit jaar nog
een binnenmeer van ongeveer 13 ha
klaar zal liggen. Daarna kan de ver
dere verfraaiing en afwerking an
het recreatieterrein beginnen.
Meer dan de helft van het binnen
meer is gegraven Dg Nederlandse
Heidemij, die het project uitvoert,
heeft ruim 7 ha zand uit de Stelle-
polder laten weghalen. In het recre
atiegebied, dat een totale oppervlak
te heeft van 24 ha. za] een fraai
zwembad worden aangelegd met bij
behorende gebouwen. Er is ook een
terrein gepland voor de bouw van
120 zomerwoningen. Verwacht wordt
dat het eerste zomerhuis in de loop
van olgend jaar nog zal worden ge
bouwd. In het najaar wordt een be
gin gemaakt met de inplant van bo
men rondom de zandwinplaats.
spoedig een feit zou zijn, een rem
op het verkrijgen van de nodige fi
nanciële middelen.
In Terneuzen vindt men, dat de
„voorgeschiedenis" nu lang genoeg
heeft geduurd. Men beschouwt het
nog dit jaar totstandkomen van het
havenschap, zodat reeds in 1970
met de eerste werken zou kunnen
worden begonnen, als een voorwaar
de voor een groeiende haven van
Terneuzen in de komende jaren.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG— In de eerstko
mende tijd zullen de raden van de
Zeeuwse gemeenten, boven de Wes-
terschelde, door de betrokken colle
ges van burgemeester en wethouders
worden voorgesteld om voor het be
trokken deel van de provincie tot
een gemeenschappelijke regeling-
voor de vleeskeuringsdienst te ko
men.
Thans zijn in dit gebied nog een
zestal z.g. vleeskeuringskringen
werkzaam, n.l. in Goes, Kruiningen,
Middelburg, Sint Maartensdijk, Vlis
singen en Zierikzee.
Na een eerste bespreking werd door
vertegenwoordigers van de kringen
een werkgroep gevormd, die tot taak
kreeg een inventarisatie van de hui
dige diensten te maken en de finan
ciële consequenties van concentra
tie na te gaan.
Na voorbesprekingen van het rapport
in de verschillende kringen, hebben
vertegenwoordigers van alle betrok
ken kringen zich in principe gesteld
achter de gemeenschappelijke rege
ling.
Als voordelen van het samengaan
worden o.m. beschouwd: in de nieu
we kring zullen twee dierenartsen
werkzaam kunnen zijn (tot nu toe is
er slechts één dierenarts werkzaam
m de kringen Goes, Middelburg en
Vlissingen); de nieuwe organsistie,
zoals nu voorgesteld, wordt van groot
belang geacht bij de ontwikkeling
van vleesindustrie binnen het gebied
van de kring; er zal een betere
werkverdeling mogelijk zijn terwijl
ook aanzienlijke kostenbesparingen
mogelijk zullen zijn.
Het personee] van de huidige krin
gen, in totaal 19 man, zouden groten
deels in dienst kunnen worden ge
houden. Slechts drie personeelsle
den zouden onder een wachtgeldre
geling komen te vallen.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Ir. T. Verheul, directeur
van de n.v. Waterleidingmij Mid
den-Zeeland, wordt i.v.m. het beëin
digen van zijn functie op 27 augustus
a.s. door dë raad van commissaris
sen van de waterleidingmij een re
ceptie aangeboden. Dit zal gebeuren
in Grand Hotel Britannia (van 16-
18 uur) in Vlissingen.
(Van een onzer
verslaggevers)
BREDA De grote super
markten zullen de strijdbijl in
de broodoorlog voorlopig be
graven. Zij zullen zich houden
aan de minimumprijzen zo
als die door de voorzitter van
het produktschap voor gra
nen, zaden en peulvruchten
zijn vastgesteld. Deze prijzen
gelden in ruim dertig gemeen
ten (14 in Brabant; 5 in Zee
land) gedurende een periode,
die eindigt op 1 decemeber
1969.
De meeste supermarkten zullen
gebruik maken van de mogelijkhe
den tot ontheffing. De ontheffing be
draagt maximaal zes cent onder de
vastgestelde minimumprijzen. Zowel
het produktschap als de supermark
ten verwachten, dat de afkondiging
van de minimumprijzen een sneeuw
baleffect zal krijgen en dat het aan
tal van dertig gemeenten in de ko
mende maanden drastisch uitge
breid zal worden.
Zoals bekend stelde het produkt
schap voor granen, zaden en peul
vruchten de volgende minimumprij
zen vast: verpakt gesneden wit 71
cent, ander wit 67 cent, verpakt ge
sneden bruin 68 cent, ander bruin
64 cent. Ongeveer acht „stunters"
hebben om ontheffing gevraagd:
drie van hen hebben de ontheffing
direct gekregen. Deze ontheffing
geldt in eerste instantie slechts voor
vier weken. Een bedrijf, dat om ont
heffing vraagt moet aan het produkt
schap gegevens verstrekken over de
prijs, de broodsoort, de leverancier,
de factuurprijs van de leveranciers
de prijscalculatie, de standplaats en
de verkoopplaatsen. Deze gegevens
worden onderzocht door de accoun
tantsdienst Bij akkoord volgt na
vier weken een automatische ver
lenging van de ontheffing tot 1 de
cember.
Het produktschap gaat er bij het
verlenen van een definitieve onthef
fing vanuit, dat de laagste prijs,
waartegen de supermarkt het brood
mag verkopen de optelsom is van de
kostprijs een normale winstmarge en
de BTW.
De directeur van het produktschap
de heer A. van Dijk verklaarde te
genover ons de maatregel niet erg
gelukkig te vinden. Hij had een
voor het hele land geldende prijs
maatregel beter gevonden. Boven
dien twijfelt hij eraan of deze mini
mumprijzen enige verbetering in de
situatie van de bakkers zullen bren
gen. Deze mening wordt gedeeld
door zegslieden van de Nederlandse
Bakkerijstichting en de Progressieve
Bedrijfsgroep Bakkersbedrijf De
laatste groep wil eind augustus op
nieuw in actie komen. Directeur
Van Dijk van het produktschap is
een beetje verbaasd over het tot nu
toe kleine aantal verzoeken om ont
heffing. Hij verwacht overigens, dat
dit aantal wel vrij snel groter
zal worden.
Hoewej het stunten voorlopig van
de baan is, is de vrede in de broodoor
log nog lang niet in zicht. Het is
zelfs de vraag, of die vrede er ooit
zal komen. De nu afgekondigde mi
nimumprijzen zijn te laag voor de
kleinbedrijven, terwijl de supermark
ten dank zij de ontheffingsmogelijk
heid nog altijd een flink stuk onder
de prijs van de warme bakker kun
nen blijven verkopen. Jac. Hermans
heeft een eenheidsprijs van 65 cent
vastgesteld voor het gesneden wit
en gesneden bruin in de filialen, die
in de „beschermde" gebieden liggen.
Autorama zal de oude prijs van
69 cent handhaven. Albert Heijn
gaat omhoog tot 71 cent.
De mening van de supermarkten
over de minimumprijzen is: „Het is
jammer, dat we elkaar via het arti
kel brood voorlopig niet meer kun
nen beconcurreren, maar we respec
teren de tijdelijke rust aan het prij-
zenfront. Na 1 december zien we
wel weer verder". Volgens enkele
directeuren is de broodoorlog tussen
groot- en kleinbedrijven een structu
reel probleem, dat door minimum
prijzen niet zal worden opgelost. Of
er na 1 december opnieuw minimum
prijzen zullen worden afgekondigd is
niet zeker. Het produktschap heeft
bij K.B. tot 1 juli 1970 de bevoegd
heid gekregen minimumprijzen vast
te stellen Of van die bevoegdheid
nogmaals gebruik zal worden ge
maakt, kon directeur Van Dijk niet
meedelen.
(Van een onzer verslaggevers)
VROUWENPOLDER De vakan
tievierende schippers van de binnen
schepen op het strand bij Vrouwen
polder zijn het volstrekt niet eens
met het bezwaar van badgasten, dat
hun vaartuigen het „zicht" op het
Veerse Meer zouden wegnemen. De
schippers wijzen erop dat zij om zo
weinig mogelijk hinder te veroorza
ken o.m. juist het oevergedeelte voor
de strandhuisjes geheel hebben vrij
gelaten.
De opvarenden wijzen ook met be
slistheid het geuite verwijt van de
hand dat door hun aanwezigheid de
kans op vervuiling van 't strand en
water zou worden vergroot.
„Als 's avonds de dagjesmensen
het strand verlaten moet je eens zien
wat er achterblijft. Stukgeslagen
flesjes blik en allerei soort viezig
heid, zelfs menselijke uitwerpselen
tref je eraan. „Aldus de schippers, die
betogen dat zij vrijwel allemaal („kaf
vind je onder alle koren") hun afval
in de daarvoor bestemde containers
deponeren. Ze vinden het trouwens
ook belachelijk dat zij met hun 20
gezinnen, van evenzovele schepen,
zoveel meer afval zouden „produce
ren", dan die duizenden andere dag
jesmensen, campingbewoners, ba
ders, sporters enz. die hun vakantie
aan of op het Veerse meer door
brengen.
De bewering dat zij met hun sche
pen het kosteloze strand zouden op
zoeken om zo de betaling van haven
gelden te vermijden achten de
schippers al even ongegrond. „Als je
nagaat wat de exploitatie van een
binnenschip per dag kost, die ver
liespost nemen wij in deze vakantie
zonder meer voor eigen rekening
dan vormen die havengelden daar te
genover een te verwaarlozen be
drag", zo merkten de schippers op.
De suggestie van de burgemeester
van Veere (zie De Stem van 29 juli),
dat de binnenvaartschepen beter aan
de wat verderop gelegen caissons, dus
bij het dijkgedeelte, zouden kunnen
worden afgemeerd noemen de schip
pers niet alleen een „verbanning",
maar achtten een dergelijke oplos-I
sing ook onmogelijk. „Daar zouden
de grootste ongelukken van komen.
We hebben vrouw en kinderen en
dikwijls ook onbevaren gasten aan
boord. Die gaan ook graag naar de
wal. Hoe moet je dat van die caisons
doen als het een beetje gaat
waaien?"
Zij zien ook niet goed in op welke
wijze hun stilliggende schepen ge
durende die weinige dagen dat zij
bij dit strandje verblijven de oever-
verkalving zouden verergeren. „Dan
mag men wel eens kijken naar al die
speedboten, die het Veerse Meer het
gehele jaar door bevaren", zo is hun
reactie.
De schippers stellen dat zij in hun
belangen als „eenling tegen zovelen"
worden ten achter gesteld. Die velen
zfjn de strandbezoekers, zwemmers,
vissers enz. Zjj handhaven hun be
zwaren tegen de aanwezigheid van
de schepen. Zij betogen dat hun vrij
heid op het strand wordt belemmerd.
De binnenvaartschippers uiten ech
ter dezelfde klacht. „Het Veerse
Meer is een vrij Rijks vaarwater," zo
is hun standpunt.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De gemeente
besturen op Walcheren hebben het
voornemen om tot een concentratie
van het sociaal werkplaatswezen te
komen. Daartoe zou per 1 januari
van het volgend jaar een gemeen
schappelijke regeling van alle ge
meenten op Walcheren in werking
moeten treden.
Indien dit voornemen wordt uitge
voerd zal per zelfde datum de Stich
ting Werkplaatsen Walcheren te Mid
delburg worden opgeheven. De rech
ten en verplichtingen van deze stich
ting evenals die van gemeente Vlis
singen met betrekking tot de sociale
werkplaat, in die gemeenten zullen
op de nieuwe instelling overgaan.
De eerste besprekingen, aanvankelijk
tussen het bestuur van de stichting
en b. en w. van Vlissingen, om tot
concentratie te komen, werden reeds
enkele jaren geleden gevoerd.
Aanleiding tot de bespreking was
de wenselijkheid om in het belang
van de werknemers en ter wille van
een betere organisatie van het be
drijf te komen tot een grotere een
heid.
Deelneming aan de regeling zal
voor de gemeenten geen grotere fi
nanciële consequenties met zich
meebrengen dan nu het geval is. In
tegenstelling tot de huidige situatie,
zullen nu ook de z.g. „buiteno-bjec-
ten" (werkzaamheid van de gehan
dicapte arbeiders buiten de sociale
werkplaatsen), die tot nu toe onder
de sociale diensten van de gemeen
ten vielen, in de regeling worden in
gebracht.
Als grootste voordeel daarvan be
schouwt men 'n gemakkelijker door
stroming van werknemers van bui
tenobjecten naar werkplaatsen en an
dersom, uiteraard in die gevallen
waarin die doorstroming in het be
lang van de betrokken werknemers
is. Overigens is het de wens van en
kele colleges om toch, binnen hun
gemeente, enkele werkobjecten in
stand te kunnen houden.
Ais gevolg van de concentratie
'zal er geen personeel behoeven af te
vloeien. Terwijl ook niemand er in
rang of salaris enig nadee-1 van zal
ondervinden, zo wordt gesteld.
De werkplaats te Middelburg heeft
thans ruim 230 man in dienst, in
Vlissingen beloopt het personeelsbe
stand ruim 100. Verwacht wordt dat
het totaal aantal geplaatste gehan
dicapten, in beide werkplaatsen, bin
nen afzienbare tijd de 400 zal hebben
bereikt.
Er worden dan ook regelmatig in
vesteringen gedaan voor uitbreidin
gen en vernieuwingen, vooral ook om
de ontwikkelingen in het bedrijfsle
ven te kunnen volgen. De twee werk-
plaatsen zijn in staat om een ruim
pakket produkten te leveren. Ook
worden aan de industrie halffabrika
ten geleverd. Ofschoon dus de werk
(Van onze correspondent)
NIEUW-NAMEN Op nog onver
klaarbare wijze slipte de bromfietser
v. C. uit Nieuw-Namen, die in de
Veerstraat reed richting Emmahaven.
Hij kwam tegen een boom terecht en
liep een gecompliceerde beenbreuk
op. Van C. werd, na eerste hulp door
dokter Niesten uit Hulst, naar het St-
Liduinaziekenhuis te Hulst overge
bracht.
plaatsen door de verkoop van da»
produkten voor een belangrijk deel
de kosten kunnen opvangen zijn er,
uiteraard, toch elk jaar belangrijke
tekorten. Deze worden door het rijk
bijgepast.
In de werkplaatsen zelf, wordt de
concentratie in het algemeen toege
juicht Men verwacht n.l. dat daar
door in de toekomst grotere orders
zullen kunnen worden geaccepteerd
door meer mankracht en een gro
ter machinepark waardoor ook de
werkvoorziening zal kunnen worden
verbeterd.
(Vervolg van voorpagina)
Om de bezoekers te informeren
over de toestand van het water han
gen sommige exploitanten van zwem
baden de controle-rapporten van het
laboratorium op bij de kassa's, zo
dat iedereen kan zien in wat voor
water hij gaat zwemmen. Een
methode, die een eventuele onge
rustheid bij het publiek weg kan ne
men.
Dr. Louwe Kooijmans wijst er op,
dat er een onderscheid gemaakt
dient te worden tussen de zogenaam
de circulatiebaden en de openlucht-
baden. Voor beide categorieën gel
den ook verschillende keuringsnor
men.
Het water in de circulatiebaden,
die gechloreerd worden, is meestal
uitstekend. Daarbij is de turn-over
periode, dit ia de tijd waarin de ge
hele inhoud van het bad wordt ver
verst, zeer kort. Meestal wordt in
dergelijke baden in een tijdsbestek
van slechts vier tot zes uur het wa
ter geheel ververst.
De openluchtbaden hebben meest
al een natuurlijke waterzuivering.
Opmerkelijk is, dat de levensduur
van schadelijke bacteriën in het
zwemwater bij warm weer kouter is
dan bij lage temperaturen.
Overigens kan het publiek zelf
veel doen om de waterverontreini
ging te beperken, door bijvoorbeeld
gebruik te maken van de douches en
desinfecterende waadgoten, alvorens
men het water ingaat. Ook door het
schoonhouden van de stranden rond
de openluchtbaden gaat men indirect
de waterverontreiniging tegen.
Verder verdient het aanbeveling
aan het eind van de dag etensresten,
papier en plastic zakjes rigoureus op
te ruimen in de openluchtbaden, als
ook de stranden aan te harken om
ongerechtigheden, die onder het
zand bedolven li-ggen, te verwijderen.
BRESKENS De reddingsboot
Javazee uit Vtissingen heeft gister
avond een speedboot met twee inzit
tenden veilig binnengebracht. De
speedboot dreef 5 mijl uit de kust.
Er stond veel zee vanwege het slech
te weer. De boot had ongeveer vijf
uur in het ruwe water rondgedreven
en werd het eerst gesignaleerd door
de vuurtorenwachter van Westkapel-
le. Nabij Kijkduin is de speedboot op
het strand gezet. De inzittenden wa
ren een Duitser en een Hollander.
HARRY Goossens, organisator van de
motorcross in St.-Anthonis en Axel
en manager van de Nederlandse top-
rijder Frans Sigmans, heeft zijn toch
al niet geringe kennis over de motor
sport deze maand nog flink uit kun
nen breiden. Samen met Frans Sig
mans, de Zweedse rijders Hallman,
Petterson en Kring en de Engelsman
Clough maakte hij n.l. een zeventien-
daagse trip door de Verenigde Sta
ten. Tijdens hun verblijf in de V.S.
namen de Europese coureurs deel
aan een drietal wedstrijden in Los
Angeles, San Francisco en Denver.
IN deze races bond het vijftal de strijd
aan met een groot aantal Amerikaan
se coureurs. Goossens: „De motor
sport is vooral in Californië bijzon
der populair. Door het goede weer
kan men er het hele jaar door op
motoren rijden. Bovendien zijn de
machines in vergelijking met Europa
erg goedkoop. Het is in Amerika dan
ook helemaal geen uitzondering als
er honderden coureurs voor één wed
strijd inschrijven".
HALEN in Europa de toprijders forse
bedragen binnen in de vorm van
startgelden, in Amerika is liet pre
cies andersom. Om aan een wedstrijd
te kunnen deelnemen, moeten de ren
ners vijftien dollar inleggeld betalen.
Desondanks schijnt de sport voor de
jongens betaalbaar te zijn. „Wij heb
ben in één weekend twee wedstrij
den gehad. Op vrijdag reed de ploeg
in Los Angeles en zondags kwamen
de rijders weer in Denver aan de
start. Dat betekende voor de cou
reurs een autorit van 2000 kilometer.
Toch waren er veel Amerikaanse
amateurs, die beide wedstrijden uit
reden. Zij hadden die lange trip er
voor over om ook in Denver te kun
nen starten", aldus Harry Goossens.
DE Europese coureurs kwamen op uit
nodiging van de Amerikaanse im
porteur van de Zweedse Husqvarna-
motoren naar de V.S. Het was ook
deze zakenman, die de wedstrijden
aan de Westkust organiseerde. Voor
hem overigens een routine-zaak, want
hij is ook verantwoordelijk voor de
serie van acht grote wedstrijden, die
elk jaar onder de naam Inter Ame
rican Races wordt verreden. Harry
Goossens sluit niet uit, dat Frans Sig
mans nog eens voor deze wedstrijd
naar de States zal gaan. „Maar daar
zullen dan wel heel andere financiële
voorwaarden aan vast zitten", erkent
lüj.
AL met al was de Amerikaanse trip
voor de Axelse motorsportexpert een
geweldige belevenis. Tijdens de reis
heeft Harry Goossens nog de gele
genheid gehad contact te leggen met
enkele Amerilcaanse rijders, die in
het najaar voor een serie wedstrijden
naar Europa willen komen. Goos
sens: „Het zal hier echter moeilijk
voor ze worden. Die jongens zijn de
harde Amerikaanse circuits gewend.
Als ze hier op onze harde zandroutes
moeten rijden komen ze niet ver.
Dat is ons bij andere trips van Ame
rikanen in Europa wel duidelijk ge
worden".