aven Terneuzen niet op dood punt Middenstand zet broodstrijd legitiem voort Schippers; 'Wij hinderen niet' lONCURRENTIE MET GENT BIJBENEN Sociale werkplaatsen - op Walcheren - gaan samensmelten In gesprek met [rij warm Zwembaden nog schoon H. Goossens ledloop MORGEN puld Km, rm tot Herindeling Recreatieproject Heinkenszand eind volgend jaar klaar Concentratie in vleeskeuring Afscheid directeur van Waterleiding' inieuw in actie Opi Bromfietser slipte en brak been Nonnen Zelf doen DE STEM VAN DONDERDAG 31 JULI 1969 tentoonstellingen (delburg leeshal Stadhuis rafisch werk van Picasso ijksarchief„Zeeland en de ordtse Synode" eeuws Museum: Schilderijen e,| eeldhouwwerk van Herman Goe.E ier en Cora van Citters ANNA TER MUIDEN oorm. Raadhuis: Werken van ut en Baron R. de Meester dj etzenbrouck ais ,aadskelder: Schilderijen van >mer van Vosselen istdorpe ialerie Troutzaerte Beeldhouw werk Frans Cox ISSINGEN )e Ruyterschool 14-17 en 19-21 uuj Verken „De Zeeuwse Kunstkring! nesl, film, concert enz :nt lapitole Het groot restaurant, ,j, iletro Strijders in de hel, a.l, 'laza Zo'n lieve kleine bende, 14 j ïcaia Asterix de Galliër, 14 j. dajestic Kinderen van jakhalzen] 8 jaar Select Frankenstein, 18 j. itwerpen lletro Commando's, 14 j. 12, 14.30, 16.50, 19.10 en 21.30 ut ftèx De dokter van Sankt Pat 14 jaar 10, 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur Odeon Le paria, 14 j. 12, 14.30, 16.50, 19.10 en 21.30 ut Savoy Zweden, hel en paradijs, 18j 12, 14, '6, 18, 20 en 22 uur Quellin Jungle boek, a.l. 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur Astra Oliver, a.l. 12, 15, 18 en 21 uur Astrid Sissi, 14 j. 10, 12.10, 14.30, 16.50, 19.10 en 21,ij diversen IDDELBURG Miniatuur Walcheren, Molenwatd Geopend van 922 uur RESKENS Handelshaven 19.30 uur Midzomeravond-rondvaart roede Markt 15 uur Lunapark voor kinderen, 19 uur Lunapark voor] volwassenen. erhole De Kraai G. Bogaert-de Vylder 15 uur Vakantieschieting. F. de Vylder 15 uur V akantieschieting. LOOSTERZANDE Jac. de Waal 15 uur Vakantieschieting. ENGSTDIJK Eug. de Kort 15 uur Gaaibolling. (Van een onzer verslaggevers) KERNEUZEN De havenacti- lileiten in Terneuzen zijn een Llf jaar na de opening van het [erbrede en verdiepte kanaal vergelijking met de stormach- ,e ontwikkeling van het Gent- havenverkeer, niet op een 00d punt" blijven staan. Dat je stellige overtuiging in Ter- Uzense havenkringen. Men rijst er daar op, dat in deze zes jaanden ook in Terneuen een (langrijke groei in het scheep- ijartverkeer werd geregistreerd, ,ede dank zij de tijdige verdie- van de Zevenaarhaven van [l5° tot 10 meter. Daardoor kon- ook hier grotere schepen «orden ontvangen. Ijlen is in Terneuzen intussen na- lurlijk zeer goed op de hoogte van „grote sprong voorwaarts", die de Gentse haven is gemaakt door ingebruikneming van de verbrede ré in Terneuzen. In tegenstelling i wat van bepaalde zijden wel [ordt beweerd, is deze plotselinge ei van het havenverkeer in Gent in de eerste plaats te danken het feit, dat in deze Belgische enstad de accommodatie, in te- istelling tot Terneuzen, wèl ge- id was om een groter aanbod, «gelijk geworden door de bredere i diepere vaarweg, op te vangen, ai wijst daarentegen als hoofdoor- ;van deze aanzienlijk hogere cij- I! de overschakeling „ineens" aan van vervoer per binnenschip op irvoer per zeeschip door enkele (langrijke industrieën aan het deel van het kanaal. ONEEL, FILM, CONCERT EN) OSTBURG Ledel 20 uur Engeltje, wild op liefde, 14 j. TENTOONSTELLINGEN nDDELBURG Vleeshal Stadhuis Grafisch werk van Picasso Rijksarchief: „Zeeland en de Dordtse lynode" Zeeuws Museum: Werk van J. C. van Schagen. IERIKZEE Burgerweeshuis: Nederlandse plai tiek van o.a. Dirk Claus, Hans Baayens, Niek Jong. LUIS Raadskelder: Schilderijen van Omer van Vosselen IT. ANNA TER MUIDEN Voorm. Raadhuis: Schilderijen beeldhouwwerk van Jos But Baron R. de Meester de Betzen] brouck. VESTDORPE Galerie Troutzaerte: Beeldhouw werk Frans Cox; grafisch werkl van R. Anthonio en klein plastiefl en brons van Marja van Putten.J DIVERSEN IIDDELBURG Miniatuur Walcheren Molenwaterl Geopend van 9 tot 22 uur. rROEDE I Marijkeplein 14 uur Kunstmarkt Markt 20 uur Muziekver. VerowOj IENGSTDIJK P. van Dijk 15 uur Vakantieschieting. )E KLINGE „Op de Heide" 19.30 uur Palingschieting. )pg. voor deze rubriek: tel. OllWj 438 of Postbus 116 in Middel» Ofschoon er dus in Terneuzen rake is van een bevredigende ont- Ikeling ia er, zo stellen dezelfde ►rakringen, toch reden voor ern- je bezorgdheid. Men is er n.l. overtuigd, dat indien niet [korte termijn, binnen twee tot jaar, wordt overgegaan tot uit- ding en verdieping van de ha- jkekkens, Terneuzen zich niet in huidige positie zal kunnen hand- ren en de „wedloop" met Gent ktrroepelijk zal verliezen. Het in vergelijking met Gent toch aanmerkelijk bescheidener Ter- zense havenverkeer zou, als niet die verlangens wordt voldaan, „klap" krijgen waarvan het niet, of slechts na zeer lange I weer zou kunnen herstellen. Srote troef van Gent is de ruime «erhaven waarvan de afbouw en (dieping bij de opening van het (brede kanaal grotendeels gereed Deze haven met een diepte 112.50 meter kan schepen ont- van 35 tot 40.000 ton en bin- iort, na een verdieping tot 13.50 zelfs schepen tot 55.000 ton. «euzen blijft daarentegen in de ►enaarhaven bij een diepte van |meter beperkt tot 18.000 ton. Gro- schepen kunnen weliswaar wor- of geladen, maar moeten ivoor dan eerst op de rede van (neuzen (de „put") of eerst wor- gelicht of nadien worden afge- Overigens acht men op dit mo ut dé handicap van Terneuzen opzichte van Gent niet op de te plaats de onvoldoende diep- (i in de havens, maar veeleer de oereikende grootte van de ha- en de even ontoereikende be- fiftare kadelengte voor grotere pen. Terneuzense scheepsvaartkrin- scht men dan ook urgent voor [eerstkomende jaren: wbreiding van de Zevenaarhaven, «larvan de diepte dus tot tien ,®eter is beperkt; plenging van de Zuidelijke Ka- jjaalhaven en p graven van een diepwaterbas- met een diepte van 13.50 me en met een laad- en loskade 500 tot 600 meter lengte waar grootste schepen, die nu het paal kunnen bevaren, kunnen i behandeld. RACHTIG EENS WE BEENGEN DAT WEL VCjOE ZE& EENS, NEMEN OOLt-le uit UVT ELK4AE! bedrijfsleven in Terneuzen wil ld voor de opgelopen ach- zeker niet het gemeentebe- L °f de rijksoverheid in de schoe- r schuiven. Er zijn verschillende t,e? ze meent men debet aan j ?ltua'ie. Belangrijkste daarvan Li,6 'angzame totstandkoming ui "avenschap Terneuzen, die L.n me' kracht zou kunnen Wakken, E-ligt n.l. nog een duidelijk met Gent, dat sinds jaar en ►licht1 "avenbestuur kent (onder V» van het gemeentebestuur) neuzen leek het er enkele ja- 'Meden op, dat ook hier de ha- Nzicbten tf'lfeg en p'tdag, RH door op 8 lilt ~"J u"r: VwüÜ reSen °f onweer. Mi over'w"?ten ln cüfers ëe" S wfINederland l;mii, aantal uren zon: 4 normali p': f graden bo- fchZj max-"temp.: 2 tot 7 PeriM aontlaah kans op een Procejf i,e Van minstens 12 uur: ®al: 8o' pr™Se^C een Seheel droog aanfa' uren zon: 4 - e®P.: 0 tot 4 graden bo- kif° bov,n "!ax"temp.: 2 tot 7 Perioric ormaah kans op een l van minstens 12 uur: (■meent Sen geheel droog vens in eigendom van de gemeente zouden komen. Rijkswaterstaat dacht n.l. aan overdracht. Toen de gemeente op het punt stond voor ei gendom en exploitatie van de ha vens een naamloze vennootschap met 85 procent gemeente-kapitaal en 15 procent particuliere deelname op te richten, veranderde het rijk echter van inzicht en deelde mee de haven, zoals dat in Delfzijl gebeur de (en later in Vlissingen) over te willen dragen aan een „havenschap" waarin enkel rijk, provincie en ge meente zouden deelnemen. Van meet aan is ook gesteld, dat de tot standkoming van dit havenschap pa- rarel zou moeten lopen met het tot standkomen van de gemeentelijke herindeling. De voorbereiding van deze herin deling heeft echter een veel trager verloop gehad, dan aanvankelijk werd verwacht. Rijkswaterstaat voelde er uiteraard ook weinig voor om, met het nieuwe havenschap in het vooruitzicht, initiatieven te ne men tot uitbreiding van een haven, waarvan zij het beheer toch binnen afzienbare tijd zou moeten afstaan. De gemeente Terneuzen zat onder tussen niet stil en liet de plannen voor de gewenste uitbreiding uit werken (het z.g. plan Sijnders) en een deel ervan zelfs bestekklaar maken. Maar ook hier betekende de verwachting, dat het havenschap (Van een onzer verslaggevers) HEINKENSZAND Vlakbij het Zuidbevelandse Heinkenszand wordt hard gewerkt aan een in veel op zichten interessant recreatieproject, dat zeer waarschijnlijk eind volgend jaar gereed zal zijn. Het ziet er naar uit dat op het eind van dit jaar nog een binnenmeer van ongeveer 13 ha klaar zal liggen. Daarna kan de ver dere verfraaiing en afwerking an het recreatieterrein beginnen. Meer dan de helft van het binnen meer is gegraven Dg Nederlandse Heidemij, die het project uitvoert, heeft ruim 7 ha zand uit de Stelle- polder laten weghalen. In het recre atiegebied, dat een totale oppervlak te heeft van 24 ha. za] een fraai zwembad worden aangelegd met bij behorende gebouwen. Er is ook een terrein gepland voor de bouw van 120 zomerwoningen. Verwacht wordt dat het eerste zomerhuis in de loop van olgend jaar nog zal worden ge bouwd. In het najaar wordt een be gin gemaakt met de inplant van bo men rondom de zandwinplaats. spoedig een feit zou zijn, een rem op het verkrijgen van de nodige fi nanciële middelen. In Terneuzen vindt men, dat de „voorgeschiedenis" nu lang genoeg heeft geduurd. Men beschouwt het nog dit jaar totstandkomen van het havenschap, zodat reeds in 1970 met de eerste werken zou kunnen worden begonnen, als een voorwaar de voor een groeiende haven van Terneuzen in de komende jaren. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG— In de eerstko mende tijd zullen de raden van de Zeeuwse gemeenten, boven de Wes- terschelde, door de betrokken colle ges van burgemeester en wethouders worden voorgesteld om voor het be trokken deel van de provincie tot een gemeenschappelijke regeling- voor de vleeskeuringsdienst te ko men. Thans zijn in dit gebied nog een zestal z.g. vleeskeuringskringen werkzaam, n.l. in Goes, Kruiningen, Middelburg, Sint Maartensdijk, Vlis singen en Zierikzee. Na een eerste bespreking werd door vertegenwoordigers van de kringen een werkgroep gevormd, die tot taak kreeg een inventarisatie van de hui dige diensten te maken en de finan ciële consequenties van concentra tie na te gaan. Na voorbesprekingen van het rapport in de verschillende kringen, hebben vertegenwoordigers van alle betrok ken kringen zich in principe gesteld achter de gemeenschappelijke rege ling. Als voordelen van het samengaan worden o.m. beschouwd: in de nieu we kring zullen twee dierenartsen werkzaam kunnen zijn (tot nu toe is er slechts één dierenarts werkzaam m de kringen Goes, Middelburg en Vlissingen); de nieuwe organsistie, zoals nu voorgesteld, wordt van groot belang geacht bij de ontwikkeling van vleesindustrie binnen het gebied van de kring; er zal een betere werkverdeling mogelijk zijn terwijl ook aanzienlijke kostenbesparingen mogelijk zullen zijn. Het personee] van de huidige krin gen, in totaal 19 man, zouden groten deels in dienst kunnen worden ge houden. Slechts drie personeelsle den zouden onder een wachtgeldre geling komen te vallen. (Van een onzer verslaggevers) GOES Ir. T. Verheul, directeur van de n.v. Waterleidingmij Mid den-Zeeland, wordt i.v.m. het beëin digen van zijn functie op 27 augustus a.s. door dë raad van commissaris sen van de waterleidingmij een re ceptie aangeboden. Dit zal gebeuren in Grand Hotel Britannia (van 16- 18 uur) in Vlissingen. (Van een onzer verslaggevers) BREDA De grote super markten zullen de strijdbijl in de broodoorlog voorlopig be graven. Zij zullen zich houden aan de minimumprijzen zo als die door de voorzitter van het produktschap voor gra nen, zaden en peulvruchten zijn vastgesteld. Deze prijzen gelden in ruim dertig gemeen ten (14 in Brabant; 5 in Zee land) gedurende een periode, die eindigt op 1 decemeber 1969. De meeste supermarkten zullen gebruik maken van de mogelijkhe den tot ontheffing. De ontheffing be draagt maximaal zes cent onder de vastgestelde minimumprijzen. Zowel het produktschap als de supermark ten verwachten, dat de afkondiging van de minimumprijzen een sneeuw baleffect zal krijgen en dat het aan tal van dertig gemeenten in de ko mende maanden drastisch uitge breid zal worden. Zoals bekend stelde het produkt schap voor granen, zaden en peul vruchten de volgende minimumprij zen vast: verpakt gesneden wit 71 cent, ander wit 67 cent, verpakt ge sneden bruin 68 cent, ander bruin 64 cent. Ongeveer acht „stunters" hebben om ontheffing gevraagd: drie van hen hebben de ontheffing direct gekregen. Deze ontheffing geldt in eerste instantie slechts voor vier weken. Een bedrijf, dat om ont heffing vraagt moet aan het produkt schap gegevens verstrekken over de prijs, de broodsoort, de leverancier, de factuurprijs van de leveranciers de prijscalculatie, de standplaats en de verkoopplaatsen. Deze gegevens worden onderzocht door de accoun tantsdienst Bij akkoord volgt na vier weken een automatische ver lenging van de ontheffing tot 1 de cember. Het produktschap gaat er bij het verlenen van een definitieve onthef fing vanuit, dat de laagste prijs, waartegen de supermarkt het brood mag verkopen de optelsom is van de kostprijs een normale winstmarge en de BTW. De directeur van het produktschap de heer A. van Dijk verklaarde te genover ons de maatregel niet erg gelukkig te vinden. Hij had een voor het hele land geldende prijs maatregel beter gevonden. Boven dien twijfelt hij eraan of deze mini mumprijzen enige verbetering in de situatie van de bakkers zullen bren gen. Deze mening wordt gedeeld door zegslieden van de Nederlandse Bakkerijstichting en de Progressieve Bedrijfsgroep Bakkersbedrijf De laatste groep wil eind augustus op nieuw in actie komen. Directeur Van Dijk van het produktschap is een beetje verbaasd over het tot nu toe kleine aantal verzoeken om ont heffing. Hij verwacht overigens, dat dit aantal wel vrij snel groter zal worden. Hoewej het stunten voorlopig van de baan is, is de vrede in de broodoor log nog lang niet in zicht. Het is zelfs de vraag, of die vrede er ooit zal komen. De nu afgekondigde mi nimumprijzen zijn te laag voor de kleinbedrijven, terwijl de supermark ten dank zij de ontheffingsmogelijk heid nog altijd een flink stuk onder de prijs van de warme bakker kun nen blijven verkopen. Jac. Hermans heeft een eenheidsprijs van 65 cent vastgesteld voor het gesneden wit en gesneden bruin in de filialen, die in de „beschermde" gebieden liggen. Autorama zal de oude prijs van 69 cent handhaven. Albert Heijn gaat omhoog tot 71 cent. De mening van de supermarkten over de minimumprijzen is: „Het is jammer, dat we elkaar via het arti kel brood voorlopig niet meer kun nen beconcurreren, maar we respec teren de tijdelijke rust aan het prij- zenfront. Na 1 december zien we wel weer verder". Volgens enkele directeuren is de broodoorlog tussen groot- en kleinbedrijven een structu reel probleem, dat door minimum prijzen niet zal worden opgelost. Of er na 1 december opnieuw minimum prijzen zullen worden afgekondigd is niet zeker. Het produktschap heeft bij K.B. tot 1 juli 1970 de bevoegd heid gekregen minimumprijzen vast te stellen Of van die bevoegdheid nogmaals gebruik zal worden ge maakt, kon directeur Van Dijk niet meedelen. (Van een onzer verslaggevers) VROUWENPOLDER De vakan tievierende schippers van de binnen schepen op het strand bij Vrouwen polder zijn het volstrekt niet eens met het bezwaar van badgasten, dat hun vaartuigen het „zicht" op het Veerse Meer zouden wegnemen. De schippers wijzen erop dat zij om zo weinig mogelijk hinder te veroorza ken o.m. juist het oevergedeelte voor de strandhuisjes geheel hebben vrij gelaten. De opvarenden wijzen ook met be slistheid het geuite verwijt van de hand dat door hun aanwezigheid de kans op vervuiling van 't strand en water zou worden vergroot. „Als 's avonds de dagjesmensen het strand verlaten moet je eens zien wat er achterblijft. Stukgeslagen flesjes blik en allerei soort viezig heid, zelfs menselijke uitwerpselen tref je eraan. „Aldus de schippers, die betogen dat zij vrijwel allemaal („kaf vind je onder alle koren") hun afval in de daarvoor bestemde containers deponeren. Ze vinden het trouwens ook belachelijk dat zij met hun 20 gezinnen, van evenzovele schepen, zoveel meer afval zouden „produce ren", dan die duizenden andere dag jesmensen, campingbewoners, ba ders, sporters enz. die hun vakantie aan of op het Veerse meer door brengen. De bewering dat zij met hun sche pen het kosteloze strand zouden op zoeken om zo de betaling van haven gelden te vermijden achten de schippers al even ongegrond. „Als je nagaat wat de exploitatie van een binnenschip per dag kost, die ver liespost nemen wij in deze vakantie zonder meer voor eigen rekening dan vormen die havengelden daar te genover een te verwaarlozen be drag", zo merkten de schippers op. De suggestie van de burgemeester van Veere (zie De Stem van 29 juli), dat de binnenvaartschepen beter aan de wat verderop gelegen caissons, dus bij het dijkgedeelte, zouden kunnen worden afgemeerd noemen de schip pers niet alleen een „verbanning", maar achtten een dergelijke oplos-I sing ook onmogelijk. „Daar zouden de grootste ongelukken van komen. We hebben vrouw en kinderen en dikwijls ook onbevaren gasten aan boord. Die gaan ook graag naar de wal. Hoe moet je dat van die caisons doen als het een beetje gaat waaien?" Zij zien ook niet goed in op welke wijze hun stilliggende schepen ge durende die weinige dagen dat zij bij dit strandje verblijven de oever- verkalving zouden verergeren. „Dan mag men wel eens kijken naar al die speedboten, die het Veerse Meer het gehele jaar door bevaren", zo is hun reactie. De schippers stellen dat zij in hun belangen als „eenling tegen zovelen" worden ten achter gesteld. Die velen zfjn de strandbezoekers, zwemmers, vissers enz. Zjj handhaven hun be zwaren tegen de aanwezigheid van de schepen. Zij betogen dat hun vrij heid op het strand wordt belemmerd. De binnenvaartschippers uiten ech ter dezelfde klacht. „Het Veerse Meer is een vrij Rijks vaarwater," zo is hun standpunt. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De gemeente besturen op Walcheren hebben het voornemen om tot een concentratie van het sociaal werkplaatswezen te komen. Daartoe zou per 1 januari van het volgend jaar een gemeen schappelijke regeling van alle ge meenten op Walcheren in werking moeten treden. Indien dit voornemen wordt uitge voerd zal per zelfde datum de Stich ting Werkplaatsen Walcheren te Mid delburg worden opgeheven. De rech ten en verplichtingen van deze stich ting evenals die van gemeente Vlis singen met betrekking tot de sociale werkplaat, in die gemeenten zullen op de nieuwe instelling overgaan. De eerste besprekingen, aanvankelijk tussen het bestuur van de stichting en b. en w. van Vlissingen, om tot concentratie te komen, werden reeds enkele jaren geleden gevoerd. Aanleiding tot de bespreking was de wenselijkheid om in het belang van de werknemers en ter wille van een betere organisatie van het be drijf te komen tot een grotere een heid. Deelneming aan de regeling zal voor de gemeenten geen grotere fi nanciële consequenties met zich meebrengen dan nu het geval is. In tegenstelling tot de huidige situatie, zullen nu ook de z.g. „buiteno-bjec- ten" (werkzaamheid van de gehan dicapte arbeiders buiten de sociale werkplaatsen), die tot nu toe onder de sociale diensten van de gemeen ten vielen, in de regeling worden in gebracht. Als grootste voordeel daarvan be schouwt men 'n gemakkelijker door stroming van werknemers van bui tenobjecten naar werkplaatsen en an dersom, uiteraard in die gevallen waarin die doorstroming in het be lang van de betrokken werknemers is. Overigens is het de wens van en kele colleges om toch, binnen hun gemeente, enkele werkobjecten in stand te kunnen houden. Ais gevolg van de concentratie 'zal er geen personeel behoeven af te vloeien. Terwijl ook niemand er in rang of salaris enig nadee-1 van zal ondervinden, zo wordt gesteld. De werkplaats te Middelburg heeft thans ruim 230 man in dienst, in Vlissingen beloopt het personeelsbe stand ruim 100. Verwacht wordt dat het totaal aantal geplaatste gehan dicapten, in beide werkplaatsen, bin nen afzienbare tijd de 400 zal hebben bereikt. Er worden dan ook regelmatig in vesteringen gedaan voor uitbreidin gen en vernieuwingen, vooral ook om de ontwikkelingen in het bedrijfsle ven te kunnen volgen. De twee werk- plaatsen zijn in staat om een ruim pakket produkten te leveren. Ook worden aan de industrie halffabrika ten geleverd. Ofschoon dus de werk (Van onze correspondent) NIEUW-NAMEN Op nog onver klaarbare wijze slipte de bromfietser v. C. uit Nieuw-Namen, die in de Veerstraat reed richting Emmahaven. Hij kwam tegen een boom terecht en liep een gecompliceerde beenbreuk op. Van C. werd, na eerste hulp door dokter Niesten uit Hulst, naar het St- Liduinaziekenhuis te Hulst overge bracht. plaatsen door de verkoop van da» produkten voor een belangrijk deel de kosten kunnen opvangen zijn er, uiteraard, toch elk jaar belangrijke tekorten. Deze worden door het rijk bijgepast. In de werkplaatsen zelf, wordt de concentratie in het algemeen toege juicht Men verwacht n.l. dat daar door in de toekomst grotere orders zullen kunnen worden geaccepteerd door meer mankracht en een gro ter machinepark waardoor ook de werkvoorziening zal kunnen worden verbeterd. (Vervolg van voorpagina) Om de bezoekers te informeren over de toestand van het water han gen sommige exploitanten van zwem baden de controle-rapporten van het laboratorium op bij de kassa's, zo dat iedereen kan zien in wat voor water hij gaat zwemmen. Een methode, die een eventuele onge rustheid bij het publiek weg kan ne men. Dr. Louwe Kooijmans wijst er op, dat er een onderscheid gemaakt dient te worden tussen de zogenaam de circulatiebaden en de openlucht- baden. Voor beide categorieën gel den ook verschillende keuringsnor men. Het water in de circulatiebaden, die gechloreerd worden, is meestal uitstekend. Daarbij is de turn-over periode, dit ia de tijd waarin de ge hele inhoud van het bad wordt ver verst, zeer kort. Meestal wordt in dergelijke baden in een tijdsbestek van slechts vier tot zes uur het wa ter geheel ververst. De openluchtbaden hebben meest al een natuurlijke waterzuivering. Opmerkelijk is, dat de levensduur van schadelijke bacteriën in het zwemwater bij warm weer kouter is dan bij lage temperaturen. Overigens kan het publiek zelf veel doen om de waterverontreini ging te beperken, door bijvoorbeeld gebruik te maken van de douches en desinfecterende waadgoten, alvorens men het water ingaat. Ook door het schoonhouden van de stranden rond de openluchtbaden gaat men indirect de waterverontreiniging tegen. Verder verdient het aanbeveling aan het eind van de dag etensresten, papier en plastic zakjes rigoureus op te ruimen in de openluchtbaden, als ook de stranden aan te harken om ongerechtigheden, die onder het zand bedolven li-ggen, te verwijderen. BRESKENS De reddingsboot Javazee uit Vtissingen heeft gister avond een speedboot met twee inzit tenden veilig binnengebracht. De speedboot dreef 5 mijl uit de kust. Er stond veel zee vanwege het slech te weer. De boot had ongeveer vijf uur in het ruwe water rondgedreven en werd het eerst gesignaleerd door de vuurtorenwachter van Westkapel- le. Nabij Kijkduin is de speedboot op het strand gezet. De inzittenden wa ren een Duitser en een Hollander. HARRY Goossens, organisator van de motorcross in St.-Anthonis en Axel en manager van de Nederlandse top- rijder Frans Sigmans, heeft zijn toch al niet geringe kennis over de motor sport deze maand nog flink uit kun nen breiden. Samen met Frans Sig mans, de Zweedse rijders Hallman, Petterson en Kring en de Engelsman Clough maakte hij n.l. een zeventien- daagse trip door de Verenigde Sta ten. Tijdens hun verblijf in de V.S. namen de Europese coureurs deel aan een drietal wedstrijden in Los Angeles, San Francisco en Denver. IN deze races bond het vijftal de strijd aan met een groot aantal Amerikaan se coureurs. Goossens: „De motor sport is vooral in Californië bijzon der populair. Door het goede weer kan men er het hele jaar door op motoren rijden. Bovendien zijn de machines in vergelijking met Europa erg goedkoop. Het is in Amerika dan ook helemaal geen uitzondering als er honderden coureurs voor één wed strijd inschrijven". HALEN in Europa de toprijders forse bedragen binnen in de vorm van startgelden, in Amerika is liet pre cies andersom. Om aan een wedstrijd te kunnen deelnemen, moeten de ren ners vijftien dollar inleggeld betalen. Desondanks schijnt de sport voor de jongens betaalbaar te zijn. „Wij heb ben in één weekend twee wedstrij den gehad. Op vrijdag reed de ploeg in Los Angeles en zondags kwamen de rijders weer in Denver aan de start. Dat betekende voor de cou reurs een autorit van 2000 kilometer. Toch waren er veel Amerikaanse amateurs, die beide wedstrijden uit reden. Zij hadden die lange trip er voor over om ook in Denver te kun nen starten", aldus Harry Goossens. DE Europese coureurs kwamen op uit nodiging van de Amerikaanse im porteur van de Zweedse Husqvarna- motoren naar de V.S. Het was ook deze zakenman, die de wedstrijden aan de Westkust organiseerde. Voor hem overigens een routine-zaak, want hij is ook verantwoordelijk voor de serie van acht grote wedstrijden, die elk jaar onder de naam Inter Ame rican Races wordt verreden. Harry Goossens sluit niet uit, dat Frans Sig mans nog eens voor deze wedstrijd naar de States zal gaan. „Maar daar zullen dan wel heel andere financiële voorwaarden aan vast zitten", erkent lüj. AL met al was de Amerikaanse trip voor de Axelse motorsportexpert een geweldige belevenis. Tijdens de reis heeft Harry Goossens nog de gele genheid gehad contact te leggen met enkele Amerilcaanse rijders, die in het najaar voor een serie wedstrijden naar Europa willen komen. Goos sens: „Het zal hier echter moeilijk voor ze worden. Die jongens zijn de harde Amerikaanse circuits gewend. Als ze hier op onze harde zandroutes moeten rijden komen ze niet ver. Dat is ons bij andere trips van Ame rikanen in Europa wel duidelijk ge worden".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 3