Sjeesringrijden te Middelburg weer groot succes
VERDIEN UW
Nieuwe voorwielaandrijvers
RENAULT 12 HEEFT EEN
NIEUW KOETSWERKLIJN
voor
in de
De la
VAKANTIEGELD
RUSSÏ
NIXOM
Fiat 128:
progressief
en all-round
1 gemeente-arbeider
Tips-Tips-Tips-Tips
Middenklasse
Beconcurreren
Volwassen
DE STEM
3© BIEATFESTUN IJzendijke
The Golden Earrings
en The Shoes j
Gemeente Hontenisse
Gemeente Hontenisse
Gemeente Clinge
Ringrijden
U vraagt maar
DE STEM VAN VRIJDAG 25 JULI 1969
heden vrijdag 25 juli m.m.v.
Daar het voor ons onmogelijk is om iedereen
persoonlijk te bedanken voor het medeleven,
betuigd bij het overlijden van onze dochter, zus
ter, tante en verloofde
WILLY VAN DER MADE
zijn wij genoodzaakt om langs deze onsympathie
ke weg onze oprechte dank uit te spreken.
Uw overweldigende belangstelling was voor ons
een grote troost.
Fam. Van der Made
Fam. Koevoets-van der Made en
kinderen
André Franken
Oosterhout, juli 1969
Op 29 juli hoopt mijn in-
niggeliefde moeder, wed.
M. Neijt-Verheije haar 70ste
verjaardag te vieren in het
bejaardenhuis te Kaprijke
(B).
Moge God haar nog lang
sparen dat is de wens van
haar zoon André P. Neijt.
KOSTELOOS.
Op 23 juli 1969 is door on
dergetekende uitgebracht
een exploit ten verzoeke
van Catharina Maria Cor
nelia Petronella Geboers,
wonende te Tilburg, onder
meer woonplaats kiezende
aldaar, aan de Stations
straat nr. 19, ten kantore
van haren procureur Mr. L.
H. F. van der Vijver, bij
welk exploit Franciscus
Lambertus De Gouw, waar
van de woon- en verblijf'
plaats binnen en buiten het
Koninkrijk onbekend zijn,
onder betekening van het
daartoe betrekkelijk stuk,
is gedagvaard om op dins
dag 30 september 1969, des
voormiddags om 10, uur
vertegenwoordigd door een
procureur, te verschijnen
ter openbare burgerlijke
terechtzitting van de Ar
rondissementsrechtbank te
Breda, gehouden wordende
in het Gerechtsgebouw,
gelegen te Breda, aan de
Kloosterlaan 46.
De vordering strekt tot
echtscheiding subs, schei
ding van tafel en bed met
nevenvorderingen.
M. H. PIETERS,
Gerechtsdeurwaarder
Nwe Boschstr. nr. 26
te Breda.
Voorlopig kosteloos
Bij vonnis der Arrondis-
sements-Rechtbank te Bre
da van 18 juli 1969 werd
in staat van faillissement
verklaard Herman Arthur
Marie Claerhoudt, wonen
de te Rijsbergen, Zand
straat 4, met benoeming
van Mr L. C. van der Plas
tot Rechter-Commissaris en
van ondergetekende tot cu
rator.
DANKBETUIGING
Daar het ons niet mogelijk
is om eenieder persoonlijk
te danken voor de blijken
van deelneming, die wij
mochten ondervinden bij
het overlijden van mijn
lieve man en onze zorgzame
vader en grootvader
ALPHONSIUS
VLASSENROOD
betuigen wij langs deze weg
onze welgemeende en har
telijke dank.
A. Vlassenrood-Wagenaer
kinderen en
kleinkinderen.
Heikant, juli '69.
Julianastraat 37.
DANKBETUIGING
Daar het ons niet mogelijk
is om eenieder persoonlijk
te danken voor de blijken
van deelneming, die wij
mochten ondervinden bij
het overlijden van mijn
lieve man en onze zorgzame
vader
LOUIS ANTONIUS
WAUMANS
betuigen wij langs deze weg
onze welgemeende en har
telijke dank.
I. Waumans-De Dauw
I. Segers-Waumans
G. Segers
Koewacht, juli 1969.
Matthijsstraat 2.
GEEN GELD OF
GOEDEREN
afgeven aan
D. DANKER-BOM,
Havenstr. 3, Yerseke
daar door mij vanaf heden
23-7-'69 niets meer wordt
betaald.
B. W. Danker,
Havenstr. 3, Yerseke
Ontwerp bestemmingsplan
De burgemeester van Hontenisse brengt ter
openbare kennis, dat vanaf 28 juli 1969 gedu
rende een maand ter gemeentesecretarie w
een ieder ter inzage ligt het ontwerp van let
bestemmingsplan Lamswaarde.
Gedurende de hierboven vermelde termijn van
een maand kan een ieder bij de gemeenteraad
schriftelijk bezwaren tegen genoemd ontwei?
indienen.
Hontenisse, 22 juli 1969.
De burgemeester voornoemd,
C. J. van Hootegem, wnd.
Bij de gemeente Hontenisse kan worden ge
plaatst:
Bezoldiging: (loongroep IV) 764,76 per maand,
excl. 6% vakantietoelage.
De gemeente is aangesloten bij het I.Z.A.
De gebruikelijke rechtspositieregelingen zijn
van toepassing.
Kledingtoelage: 125,per jaar.
Rijwieltoelage: 75,per jaar.
Indiensttreding: Zo spoedig mogelijk.
Sollicitaties binnen 10 dagen na verschijnisj
van dit blad aan de burgemeester van Honte
nisse te Kloosterzande.
HERZIENING BESTEMMINGSPLAN
„OMGEVING NOBELSTRAAT"
De wnd. burgemeester van de gemeente Clinge
brengt ter voldoening aan het bepaalde artikel
31 van de wet op de ruimtelijke ordening ter al
gemene kennis, dat onherroepelijk is geworden
het besluit van Gedeputeerde Staten van Zee
land d.d. 28 mei 1969 nr. 2182/338-4e afd, fjj»
waarbij het raadsbesluit van 24 oktober 19»8'
tot vaststelling van het bestemmingsplan „om
geving Nobelstraat" is goedgekeurd.
Het voornoemde bestemmingsplan ligt ter ge
meente-secretarie voor een ieder ter inzage.
Clinge, 25 juli 1969.
De wnd. burgemeester voornoemd,
P. V. M. Vercauteren
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG Dertien
fraai versierde (vijf originele sje
zen en acht dressuur-karren) ver
schenen aan de start voor het
sjeesringrijden op het Molenwa
ter te Middelburg. De sportieve
twee die ieder jaar samen om de
strijd tussen de nummers een en
eerste plaats vechten wat betreft
de mooist versierde sjees, viel dit
jaar uit in het voordeel van Jo en
Jacomina van Wallenburg uit
Middelburg.
Achter oo hun wagen droegen zij
het wapen van Zeeland uit rode en
oranje bloemen, aan weerszijden ge
flankeerd door artistiek geschikte
bloemstukken in de prachtigste kleu
ren. Vorig jaar werden zij onttroond
door Th. de Ruijter uit Middelburg,
die nu de tweede plaats inneemt. Dit
jaar was het de achtste keer dat
de heer Van Wallenburg met de
eer ging strijken- De derde plaats
was voor A. W. Bakker uit Souburg
de vierde plaats was voor Abr. Mal-
jaars uit Oostkapelle, vijfde werd J-
Dekroo uit Middelburg. Een folkloris
tische commissie, bestaande uit zes
dames had de moeilijke taak de prij
zen te verdelen De eerste prijs be
droeg vijftig gulden. Bovendien
kreeg iedere deelnemer een kleine
subsidie om de onkosten enigszins
te bestrijden. Mevrouw M. de Ja
ger en N. Provoost uit Domburg wa
ren degenen die kostuums van de
deelnemers aan 'n haarscherp onder
zoek onderwierpen. Een veiligheids
speld aan de broek of een elastiekje
aan de hoed kon al de afgang bete
kenen van het betreffende paard. De
heer en mevrouw Maljaars uit Oost
kapelle kregen de wisselbeker voor
het best verzorgde costuum. Volgens
de beide dames wordt ieder jaar door
de mensen meer aandacht aan hun
klederdracht besteed.
Tegelijk met dit evenement was er
op een steenworp afstand ringrijden
te paard. Hiervoor waren 21 jonge
boeren ingeschreven. Omstreeks een
uur was er een rijtoer door de stad.
Duizenden binnen- en buitenlandse
toeschouwers flankeerden de weg
waarlangs de stoet trok. De heer
Pieter Brasser, een van de nog in le
ven zijnde oprichters van de Zeeuw
se Ringrijdersvereniging, die vanaf
1919 drie jaar achtereen de beker
van koningin Wilhelmina in ont
vangst mocht nemen, was bijzonder
gelukkig met de gesmeerde organi
satie en het fraaie zomerweer.
De uit 450 leden bestaande vereni
ging maakt op het ogenblik een pe
riode van grote bloei door. Burge
meester J. Dreiber reikte 's avonds
in de Concert- en gehoorzaal de prij
zen uit.
Uitslagen sjezen: 1. J. de Visser uit
Souburg, 2. A. Maljaars, 3. C.
Stroo uit Middelburg. Ringrijderij te
paard: 1. B. Koets uit Biggekerke, 2.
Marietje Minderhout uit Westkapelle
(beiden 30 van de 30); 3. W. Maljers
uit Middelburg.
De Renault 12, met een koetswerklijn die eerder Euro pees dan Frans aandoet.
medium
waar uw zaak
beslisf
niet buiten kan
TIJDELIJKE MANNELIJKE WERKKRACHTEN.
Om te helpen bij het verwerken van de oogst op onze fabriek te
Baarland.
U kunt zich aanmelden bij de fabriek te Baarland, Oude-Dieriks-
polderweg 1 te Baarland, of telefonisch 01193 - 356.
dan
nog dp ^ger dagen,
dat 2,n, z.eyen zeeën
van v? eIÜker
rieV^ag kun
Sturen "^ldatie-vl
toen B
behee
nu. C
je niet
■vloten de
alleen r
de en
«ij er
ene maak
s het
van
Er
Enkele weken geleden is de con
densatorbevestiging aan de buiten
kant van de ontsteking losgetrild
waarna de motor ineens stoterig ging
lopen en niet meer wilde trekken. Ge
lukkig zag ik al gauw wat er aan de
hand was en heb de storing zelf kun
nen verhelpen. Het waarom is me
echter nog steeds niet duidelijk en
vandaar mijn verzoek dit eens uit te
leggen. Tot zover een schrijven van
de heer van D. te Oosterhout.
Telkens als de contactpunten van
de onbreker door het van nokken
voorziene onderbrekerasje worden ge
licht, wordt de primaire bobinestroom
onderbroken en wordt in dezelfde
primaire bobinespoel een zelfinduc-
tiespanning opgewekt van circa 300
volt. Met deze spanning nu wordt de
condensator geladen en wordt tevens
voorkomen dat vonkvorming optreedt
tussen de zich openende contactpuin-
ten. Omdat de contactpunten open
staan is er maar één weg waarlangs
de condensator zich weer kan ont
laden en dat is de primaire bobine
spoel. Het is dan ook deze stroom
stoot die in de secundaire wikkeling
van de bobine de bekende „hoogspan
ning" opwekt (transformatorwer
king) die een waarde kan bereiken
van zo'n 30 duizend volt. Het uit
schakelen van de condensator door
breuk, los contact, defect raken etc.
heeft tot gevolg dat de hoogspanning
een veel lagere waarde bereikt die
in het algemeen te laag is om een
vonk te kunnen trekken, tussen de
bougie-electroden. Het gevolg hier
van hebt uzelf meegemaakt. Een ne
venverschijnsel van een niet goed
werkende condensator is dat de con
tactpunten vonken en dus inbranden.
"peerspatjes op de carrosserielak
merkt u uiteraard niet zo snel op
dan de dode insecten op de voorruit.
Toch is het raadzaam na een zomer
se rit even te controleren of er soms
van die spatjes te zien zijn en zo ja,
deze te verwijderen door ze af te
wassen met wasbenzine, terpentine
of desnoods een likje boter.
Na deze behandeling nog wel even
naspoelen met lauw water.
probeer ook tijdens het meest inte
ressante gesprek in uw auto, uw
ogen onafgebroken op de verkeers
situatie gericht te houden. Het zijn
maar al te vaak net die twee secon
den dat u even terzijde of achterom
kijkt, die fatale gevolgen kunnen heb
ben. Een ervaren rijder zal dan ook
nooit langer dan strikt noodzakelijk
achter zo'n „beweeglijke" causeur
blijven rijden
gchokbrekers doen meer dan het
voorkomen van hevige veerstoten
en het nademen van de carrosserie.
Goed werkende schokbrekers zorgen
n.l. ook voor een blijvend contact
tussen de wielen en het wegdek. Op
springende wielen maken de auto
minder goed bestuurbaar, hebben een
slechte invloed op de wegligging en
verminderen het remeffect.
motor met voorwielaandrijving. Bij
de eerste kennismaking maakte deze
nieuweling al een volwassen indruk.
Maar Fiat heeft dan ook ruimschoots
de gelegenheid gehad zijn voordeel
te doen met de ervaringen van an
dere constructeurs. Bij de aanver
wante firma Autobianchi wordt al
jaren met voorwielaandrijving ge
werkt. De 128 is een handig en vitaal
wagentje, dat ons op de autostrada
bij Ivrea en in het naburige berg
landschap veel rijgenoegen gaf-
Hij heeft veel temperament. Op de
autosnelweg haalde de 128 een top
van 144 echte kilometers- Tot 80 km
per uur ging het in 11.8 sec., tot
100 km per uur in 18.5 sec. en tot
120 km per uur in 33 sec. De wagen
kenmerkt zich door een zeer vaste
wegligging, verrassende koersvast
heid in snel gereden bochten en be
hendigheid in het verkeer. Voor een
Fiat is de 128 betrekkelijk soepel ge
veerd zonder dat dit de rijeigen-
sehappen beinvloedt. De wagen heeft
onafhankelijke wielophanging. De
remmen (schijftype voor) gaven na
een serie harde mishandelingen geen
krimp. De besturing is vrij direct en
nauwkeurig. Van de voorwielaandrij
ving is ook bij hoge snelheden nauwe
lijks iets te merken. Een prettig rij-
wagentje, de 128, compact gebouwd
(386 bij 159 bij 142 cm), ruim van
binnen, technisch op niveau Vooral
de motor is ons goed bevallen. Hij is
afgeleid van de machine van de 124
coupé, maar dan met één bovenlig
gende nokkenas. Hoge toerentallen
zijn geen bezwaar en er kan in de
versnellingen ver worden doorge
trokken: in de 3 tot boven 120 km
per uur. De motor maakt in dit ge-
al dan ruim 7.000 toeren- De elasti
citeit is opvallend goed. Bij 30 tot 35
km per uur kan de vierde versnel
ling nog aan bod komen. Er hoeft
weinig te worden geschakeld. De
prijs van de twee-deurs uitvoering
zal vermoedelijk onder de zes mille
liggen.
DE AUTOBIANCHI A III is een
kleine middenklassewagen op basis
van de bekende Primula, met tech
nische ingrediënten van de Fiat 124
Special. De 1438 cc motor, die de
voorwielen aandrijft, heeft een ver
mogen van 70 pk. De motor helt
iets naar voren en is dwars geplaatst
De binnenruimte van de zeer com
pacte carrosserie (lengte 402 cm) is
optimaal benut. De A III is evenals
de Fiat 124 Speciaal goed voor 155
km per uur. Het nieuwe model is
luxueuzer uitgerust en duurder.
Van Autobianchi wordt binnenkort
ook een mini-model verwacht, dat
als de A 112 wordt voorgesteld. Er
zijn overigens meer mini's op
komst. Renault heeft ook iets derge
lijks oP stapel staan.
Tn uw gereeaschapsuitrusting mo
gen een paar wielblokken (wig
vormig) niet ontbreken en dit vooral
sen, onder wie rui m een miljoen
niet, als u de bergen intrekt. U weet
n.l. nooit of u al dan niet voor het
feit komt te staan dat u op een hel
ling een wiel zou moeten verwisse
len een reparatie hebt te verrichten
of iets dergelijks. In al die gevallen
kunt u door de wielen te blokkeren
zonder enige risico van doorschuiven,
rustig uw gang gaan.
„Het schijnt dat daar
zachtjes. „Dat was de
elke laaghartige actie v
Alle dagen, de gehele
door, hadden sinds 2 m:
trouilles en waarnemii
het gebied van het D:
land toenemende activi
andere oever gemeld,
hadden nieuwe opdraeh
king ontvangen. En dit
ze niet verborgen. Op t
ring van de officiële vert
gers van de strijdkrach
grens had een Chinese
klaard dat ze het Dama
hun eigendom beschouw
deze verklaring kracht 1
had h(j een opdracht vi
Toeng geciteerd. Sn nu
verbazingwekkende stilt)
de niets, men hoorde
men en geen krakende
in de sneeuw. „Ik heb
dat er iets gaat gebeur
Ieonov eraan toe. Ze h
pas in en keerden terug
besloot de leider van h
ment de groep onder leid
tenant kolonel Jevgeni;
Jansjin naar het eiland
Hij wendde zich tot Kt
„Maakt u zich geen zor
de opdracht zelf geven",
men ze de groep nog ee
schouw. Niet om de ledei
nog eens vaarwel te ze.
om zich ervan te overt ui;
lid voorbereid was op
strijd. Er stonden 45 joni
met gladde geschoren gez
ogen toonden vrees noch i
over hun lot.
Die dag werd het maa
licht. Maar misschien lee
'Yan een onzer redact
WASHINGTON Gistt
President Richard Mulhoi
ran de Verenigde Staten
nnraalsdek van het vlif
.Hornet" en sloeg daar
,.i!oaiante'>jke intocht va
Amerikaanse geschi
Sf- .Met een plons in de P
mn de mcest indrukwek
"lunstratie van technologist
t de geschiedenis van de
dit aureool van m;
vl!!!r6ït inmiddels in Az
honfa'* jaar za' hÜ oen stl
dsteden bezoeken, pratt
tenvu- ?lders en zoeken na
C tlef V00r de mislukte
Vl am- Het zich terugtrt
(i,. "m„ door de Amerik;
bare ^wendbaar en binnt
'uurliit .gabauren zal, bet
ophoud 1 de Amerili
agenMen.met het sPelen va
öere k 1 Verre 0oste". ai
'n sisunt Van diezelfde Pac
H sisw„ein de Stoeiend het
Slssend neerdook.
se ton^ir?-zo hebben Ar
^et nadrou101' inclusi®f de
rika evlT?ezegd is v<i
sche OcbelangrÜk als de
Praktiik ,?an.en dat beteke
dat w ttinte™ationa
een ,at tWafhmgton de P:
ziet, Amerikaanse t
De club van voorwielaandrijvers krijgt er het komende autoseizoen
enkele aktieve leden bij. Peugeot heeft de nieuwe 304 reeds informeel
aangekondigd en Renault heeft bevestigd dat de R12 op
de Parijse autotentoonstelling zal worden voorgesteld.
De Renault 6, waarmee in Frankrijk al wordt gereden,
komt in september op onze markt. Ook de nieuwe Fiat
128 is dan klaar voor de export. Tijdens een testrit met
dit model in Italië hebben we van de rijeigenschappen
een gunstige indruk gekregen. De 128 is een voltreffer,
vooral wat de prijs betreft. Verder heeft Autobianchi-
Fiat de A III geïntroduceerd, die boven de Primula is
ingedeeld.
De Fiat 128, de nieuweling die bij de eerste kennismaking al een volwassen
indruk maakte.
land. Prijs tussen 7500 en 7800 gul
den.
DE PEUGEOT 304 vult het gat
tussen de 204 en de 404-504. Peugeot
en de Régie Renault werken tech
nisch en commercieel samen, maar
het begint erop te lijken dat beide
fabrieken elkaar gaan beconcureren.
Met de 304 glijdt Peugeot het vaar
water van de Renault 16 binnen, ter
wijl Renault met de 12 weer in de
buurt van de Peugeot 204 komt. We
geloven echter niet dat beide Franse
merken elkaar serieus bijten. De mo
dellen worden dichter bij elkaar ge
zet, maar er blijft verschil in prijs,
prestaties en sociale standing.
De nieuwe Peugeot 304 is korter
dan de R 12. Van bumper tot bum
per is hij 4-24 meter, dus 30 cm
minder dan de Renault. Maar de
1.3 liter motor, die een moderne
constructie met bovenliggende nok
kenas is (zoals de 1.1 liter van de
204), ontwikkelt 70 pk en de topsnel
heid is 150 km per uur. Ook de 204
is sneller dan de R 12. De nieuwe
304 zal in Frankrijk circa 11.500 fr.
kosten en bij ons waarschijnlijk rond
f 8700.
DE RENAULT 12 staat op het
programma tussen de 8/10- en de
16-serie. De koetswerkvorm is eer
der Europees dan Frans. Uiterlijk
lijkt het model nergens op de andere
Renaultwagens. Alleen de neus heeft
iets weg van die van de Renault 16.
De achtersteven is wat onzeker ge
stileerd. De kap van de koffer loopt
schuin af en is tamelijk abrupt ge
coupeerd. Met vier portieren en een
lengte van 4.55 meter (de R 16 is
4.23 meter) is de R 12 bedoeld als
ruime gezinsauto. Onder de kap ligt
een 1.3 liter 55 pk motor, die de
voorwielen aandrijft. De prestaties
zijn normaal. Met een top van onge
veer 135 km per uur is de R 6 snel
ler dan de R 8 en 10 standaard,
maar hij tipt niet aan de R 16, die
145 km per uur loopt. Op de voor
wielen zijn schijf- en op de achter
wielen trommelremmen gemonteerd.
De prijs is nog niet bekend, maar
voor de R 12 wordt in Frankrijk cir
ca 10.000 fr. gevraagd. Pas in de loop
van 1970 verwachten we hem in ons
DE FIAT 128 is een ruime vier-
zitter met een 1.1 liter 55 pk (DIN)
MOSKOU Twe
waarin, naar men gi
heeft de „Sovjetsko;
niet noodzakelijk nai
ceerd. Wij geven hit
Op 15 maart werden
bjakinjj vergaderingen
en luitenant-kolonel K
sloten de jongeren toe i
stantinov volgens een o
Schuin tegenover het r
donkere nacht. Geen en
borgen, alsof alles dood
bij Spy er Brothers van der Vijver N.V. te Baarland.
een reclame-
Wij vragen voor de periode van 11 augustus t.m. 23 augustus 1
De curator,
Mr P. R. C. M. Paalvast,
Sophiastraat 28, Breda