Sjeesringrijden te Middelburg weer groot succes VERDIEN UW Nieuwe voorwielaandrijvers RENAULT 12 HEEFT EEN NIEUW KOETSWERKLIJN voor in de De la VAKANTIEGELD RUSSÏ NIXOM Fiat 128: progressief en all-round 1 gemeente-arbeider Tips-Tips-Tips-Tips Middenklasse Beconcurreren Volwassen DE STEM 3© BIEATFESTUN IJzendijke The Golden Earrings en The Shoes j Gemeente Hontenisse Gemeente Hontenisse Gemeente Clinge Ringrijden U vraagt maar DE STEM VAN VRIJDAG 25 JULI 1969 heden vrijdag 25 juli m.m.v. Daar het voor ons onmogelijk is om iedereen persoonlijk te bedanken voor het medeleven, betuigd bij het overlijden van onze dochter, zus ter, tante en verloofde WILLY VAN DER MADE zijn wij genoodzaakt om langs deze onsympathie ke weg onze oprechte dank uit te spreken. Uw overweldigende belangstelling was voor ons een grote troost. Fam. Van der Made Fam. Koevoets-van der Made en kinderen André Franken Oosterhout, juli 1969 Op 29 juli hoopt mijn in- niggeliefde moeder, wed. M. Neijt-Verheije haar 70ste verjaardag te vieren in het bejaardenhuis te Kaprijke (B). Moge God haar nog lang sparen dat is de wens van haar zoon André P. Neijt. KOSTELOOS. Op 23 juli 1969 is door on dergetekende uitgebracht een exploit ten verzoeke van Catharina Maria Cor nelia Petronella Geboers, wonende te Tilburg, onder meer woonplaats kiezende aldaar, aan de Stations straat nr. 19, ten kantore van haren procureur Mr. L. H. F. van der Vijver, bij welk exploit Franciscus Lambertus De Gouw, waar van de woon- en verblijf' plaats binnen en buiten het Koninkrijk onbekend zijn, onder betekening van het daartoe betrekkelijk stuk, is gedagvaard om op dins dag 30 september 1969, des voormiddags om 10, uur vertegenwoordigd door een procureur, te verschijnen ter openbare burgerlijke terechtzitting van de Ar rondissementsrechtbank te Breda, gehouden wordende in het Gerechtsgebouw, gelegen te Breda, aan de Kloosterlaan 46. De vordering strekt tot echtscheiding subs, schei ding van tafel en bed met nevenvorderingen. M. H. PIETERS, Gerechtsdeurwaarder Nwe Boschstr. nr. 26 te Breda. Voorlopig kosteloos Bij vonnis der Arrondis- sements-Rechtbank te Bre da van 18 juli 1969 werd in staat van faillissement verklaard Herman Arthur Marie Claerhoudt, wonen de te Rijsbergen, Zand straat 4, met benoeming van Mr L. C. van der Plas tot Rechter-Commissaris en van ondergetekende tot cu rator. DANKBETUIGING Daar het ons niet mogelijk is om eenieder persoonlijk te danken voor de blijken van deelneming, die wij mochten ondervinden bij het overlijden van mijn lieve man en onze zorgzame vader en grootvader ALPHONSIUS VLASSENROOD betuigen wij langs deze weg onze welgemeende en har telijke dank. A. Vlassenrood-Wagenaer kinderen en kleinkinderen. Heikant, juli '69. Julianastraat 37. DANKBETUIGING Daar het ons niet mogelijk is om eenieder persoonlijk te danken voor de blijken van deelneming, die wij mochten ondervinden bij het overlijden van mijn lieve man en onze zorgzame vader LOUIS ANTONIUS WAUMANS betuigen wij langs deze weg onze welgemeende en har telijke dank. I. Waumans-De Dauw I. Segers-Waumans G. Segers Koewacht, juli 1969. Matthijsstraat 2. GEEN GELD OF GOEDEREN afgeven aan D. DANKER-BOM, Havenstr. 3, Yerseke daar door mij vanaf heden 23-7-'69 niets meer wordt betaald. B. W. Danker, Havenstr. 3, Yerseke Ontwerp bestemmingsplan De burgemeester van Hontenisse brengt ter openbare kennis, dat vanaf 28 juli 1969 gedu rende een maand ter gemeentesecretarie w een ieder ter inzage ligt het ontwerp van let bestemmingsplan Lamswaarde. Gedurende de hierboven vermelde termijn van een maand kan een ieder bij de gemeenteraad schriftelijk bezwaren tegen genoemd ontwei? indienen. Hontenisse, 22 juli 1969. De burgemeester voornoemd, C. J. van Hootegem, wnd. Bij de gemeente Hontenisse kan worden ge plaatst: Bezoldiging: (loongroep IV) 764,76 per maand, excl. 6% vakantietoelage. De gemeente is aangesloten bij het I.Z.A. De gebruikelijke rechtspositieregelingen zijn van toepassing. Kledingtoelage: 125,per jaar. Rijwieltoelage: 75,per jaar. Indiensttreding: Zo spoedig mogelijk. Sollicitaties binnen 10 dagen na verschijnisj van dit blad aan de burgemeester van Honte nisse te Kloosterzande. HERZIENING BESTEMMINGSPLAN „OMGEVING NOBELSTRAAT" De wnd. burgemeester van de gemeente Clinge brengt ter voldoening aan het bepaalde artikel 31 van de wet op de ruimtelijke ordening ter al gemene kennis, dat onherroepelijk is geworden het besluit van Gedeputeerde Staten van Zee land d.d. 28 mei 1969 nr. 2182/338-4e afd, fjj» waarbij het raadsbesluit van 24 oktober 19»8' tot vaststelling van het bestemmingsplan „om geving Nobelstraat" is goedgekeurd. Het voornoemde bestemmingsplan ligt ter ge meente-secretarie voor een ieder ter inzage. Clinge, 25 juli 1969. De wnd. burgemeester voornoemd, P. V. M. Vercauteren (Van onze correspondent) MIDDELBURG Dertien fraai versierde (vijf originele sje zen en acht dressuur-karren) ver schenen aan de start voor het sjeesringrijden op het Molenwa ter te Middelburg. De sportieve twee die ieder jaar samen om de strijd tussen de nummers een en eerste plaats vechten wat betreft de mooist versierde sjees, viel dit jaar uit in het voordeel van Jo en Jacomina van Wallenburg uit Middelburg. Achter oo hun wagen droegen zij het wapen van Zeeland uit rode en oranje bloemen, aan weerszijden ge flankeerd door artistiek geschikte bloemstukken in de prachtigste kleu ren. Vorig jaar werden zij onttroond door Th. de Ruijter uit Middelburg, die nu de tweede plaats inneemt. Dit jaar was het de achtste keer dat de heer Van Wallenburg met de eer ging strijken- De derde plaats was voor A. W. Bakker uit Souburg de vierde plaats was voor Abr. Mal- jaars uit Oostkapelle, vijfde werd J- Dekroo uit Middelburg. Een folkloris tische commissie, bestaande uit zes dames had de moeilijke taak de prij zen te verdelen De eerste prijs be droeg vijftig gulden. Bovendien kreeg iedere deelnemer een kleine subsidie om de onkosten enigszins te bestrijden. Mevrouw M. de Ja ger en N. Provoost uit Domburg wa ren degenen die kostuums van de deelnemers aan 'n haarscherp onder zoek onderwierpen. Een veiligheids speld aan de broek of een elastiekje aan de hoed kon al de afgang bete kenen van het betreffende paard. De heer en mevrouw Maljaars uit Oost kapelle kregen de wisselbeker voor het best verzorgde costuum. Volgens de beide dames wordt ieder jaar door de mensen meer aandacht aan hun klederdracht besteed. Tegelijk met dit evenement was er op een steenworp afstand ringrijden te paard. Hiervoor waren 21 jonge boeren ingeschreven. Omstreeks een uur was er een rijtoer door de stad. Duizenden binnen- en buitenlandse toeschouwers flankeerden de weg waarlangs de stoet trok. De heer Pieter Brasser, een van de nog in le ven zijnde oprichters van de Zeeuw se Ringrijdersvereniging, die vanaf 1919 drie jaar achtereen de beker van koningin Wilhelmina in ont vangst mocht nemen, was bijzonder gelukkig met de gesmeerde organi satie en het fraaie zomerweer. De uit 450 leden bestaande vereni ging maakt op het ogenblik een pe riode van grote bloei door. Burge meester J. Dreiber reikte 's avonds in de Concert- en gehoorzaal de prij zen uit. Uitslagen sjezen: 1. J. de Visser uit Souburg, 2. A. Maljaars, 3. C. Stroo uit Middelburg. Ringrijderij te paard: 1. B. Koets uit Biggekerke, 2. Marietje Minderhout uit Westkapelle (beiden 30 van de 30); 3. W. Maljers uit Middelburg. De Renault 12, met een koetswerklijn die eerder Euro pees dan Frans aandoet. medium waar uw zaak beslisf niet buiten kan TIJDELIJKE MANNELIJKE WERKKRACHTEN. Om te helpen bij het verwerken van de oogst op onze fabriek te Baarland. U kunt zich aanmelden bij de fabriek te Baarland, Oude-Dieriks- polderweg 1 te Baarland, of telefonisch 01193 - 356. dan nog dp ^ger dagen, dat 2,n, z.eyen zeeën van v? eIÜker rieV^ag kun Sturen "^ldatie-vl toen B behee nu. C je niet ■vloten de alleen r de en «ij er ene maak s het van Er Enkele weken geleden is de con densatorbevestiging aan de buiten kant van de ontsteking losgetrild waarna de motor ineens stoterig ging lopen en niet meer wilde trekken. Ge lukkig zag ik al gauw wat er aan de hand was en heb de storing zelf kun nen verhelpen. Het waarom is me echter nog steeds niet duidelijk en vandaar mijn verzoek dit eens uit te leggen. Tot zover een schrijven van de heer van D. te Oosterhout. Telkens als de contactpunten van de onbreker door het van nokken voorziene onderbrekerasje worden ge licht, wordt de primaire bobinestroom onderbroken en wordt in dezelfde primaire bobinespoel een zelfinduc- tiespanning opgewekt van circa 300 volt. Met deze spanning nu wordt de condensator geladen en wordt tevens voorkomen dat vonkvorming optreedt tussen de zich openende contactpuin- ten. Omdat de contactpunten open staan is er maar één weg waarlangs de condensator zich weer kan ont laden en dat is de primaire bobine spoel. Het is dan ook deze stroom stoot die in de secundaire wikkeling van de bobine de bekende „hoogspan ning" opwekt (transformatorwer king) die een waarde kan bereiken van zo'n 30 duizend volt. Het uit schakelen van de condensator door breuk, los contact, defect raken etc. heeft tot gevolg dat de hoogspanning een veel lagere waarde bereikt die in het algemeen te laag is om een vonk te kunnen trekken, tussen de bougie-electroden. Het gevolg hier van hebt uzelf meegemaakt. Een ne venverschijnsel van een niet goed werkende condensator is dat de con tactpunten vonken en dus inbranden. "peerspatjes op de carrosserielak merkt u uiteraard niet zo snel op dan de dode insecten op de voorruit. Toch is het raadzaam na een zomer se rit even te controleren of er soms van die spatjes te zien zijn en zo ja, deze te verwijderen door ze af te wassen met wasbenzine, terpentine of desnoods een likje boter. Na deze behandeling nog wel even naspoelen met lauw water. probeer ook tijdens het meest inte ressante gesprek in uw auto, uw ogen onafgebroken op de verkeers situatie gericht te houden. Het zijn maar al te vaak net die twee secon den dat u even terzijde of achterom kijkt, die fatale gevolgen kunnen heb ben. Een ervaren rijder zal dan ook nooit langer dan strikt noodzakelijk achter zo'n „beweeglijke" causeur blijven rijden gchokbrekers doen meer dan het voorkomen van hevige veerstoten en het nademen van de carrosserie. Goed werkende schokbrekers zorgen n.l. ook voor een blijvend contact tussen de wielen en het wegdek. Op springende wielen maken de auto minder goed bestuurbaar, hebben een slechte invloed op de wegligging en verminderen het remeffect. motor met voorwielaandrijving. Bij de eerste kennismaking maakte deze nieuweling al een volwassen indruk. Maar Fiat heeft dan ook ruimschoots de gelegenheid gehad zijn voordeel te doen met de ervaringen van an dere constructeurs. Bij de aanver wante firma Autobianchi wordt al jaren met voorwielaandrijving ge werkt. De 128 is een handig en vitaal wagentje, dat ons op de autostrada bij Ivrea en in het naburige berg landschap veel rijgenoegen gaf- Hij heeft veel temperament. Op de autosnelweg haalde de 128 een top van 144 echte kilometers- Tot 80 km per uur ging het in 11.8 sec., tot 100 km per uur in 18.5 sec. en tot 120 km per uur in 33 sec. De wagen kenmerkt zich door een zeer vaste wegligging, verrassende koersvast heid in snel gereden bochten en be hendigheid in het verkeer. Voor een Fiat is de 128 betrekkelijk soepel ge veerd zonder dat dit de rijeigen- sehappen beinvloedt. De wagen heeft onafhankelijke wielophanging. De remmen (schijftype voor) gaven na een serie harde mishandelingen geen krimp. De besturing is vrij direct en nauwkeurig. Van de voorwielaandrij ving is ook bij hoge snelheden nauwe lijks iets te merken. Een prettig rij- wagentje, de 128, compact gebouwd (386 bij 159 bij 142 cm), ruim van binnen, technisch op niveau Vooral de motor is ons goed bevallen. Hij is afgeleid van de machine van de 124 coupé, maar dan met één bovenlig gende nokkenas. Hoge toerentallen zijn geen bezwaar en er kan in de versnellingen ver worden doorge trokken: in de 3 tot boven 120 km per uur. De motor maakt in dit ge- al dan ruim 7.000 toeren- De elasti citeit is opvallend goed. Bij 30 tot 35 km per uur kan de vierde versnel ling nog aan bod komen. Er hoeft weinig te worden geschakeld. De prijs van de twee-deurs uitvoering zal vermoedelijk onder de zes mille liggen. DE AUTOBIANCHI A III is een kleine middenklassewagen op basis van de bekende Primula, met tech nische ingrediënten van de Fiat 124 Special. De 1438 cc motor, die de voorwielen aandrijft, heeft een ver mogen van 70 pk. De motor helt iets naar voren en is dwars geplaatst De binnenruimte van de zeer com pacte carrosserie (lengte 402 cm) is optimaal benut. De A III is evenals de Fiat 124 Speciaal goed voor 155 km per uur. Het nieuwe model is luxueuzer uitgerust en duurder. Van Autobianchi wordt binnenkort ook een mini-model verwacht, dat als de A 112 wordt voorgesteld. Er zijn overigens meer mini's op komst. Renault heeft ook iets derge lijks oP stapel staan. Tn uw gereeaschapsuitrusting mo gen een paar wielblokken (wig vormig) niet ontbreken en dit vooral sen, onder wie rui m een miljoen niet, als u de bergen intrekt. U weet n.l. nooit of u al dan niet voor het feit komt te staan dat u op een hel ling een wiel zou moeten verwisse len een reparatie hebt te verrichten of iets dergelijks. In al die gevallen kunt u door de wielen te blokkeren zonder enige risico van doorschuiven, rustig uw gang gaan. „Het schijnt dat daar zachtjes. „Dat was de elke laaghartige actie v Alle dagen, de gehele door, hadden sinds 2 m: trouilles en waarnemii het gebied van het D: land toenemende activi andere oever gemeld, hadden nieuwe opdraeh king ontvangen. En dit ze niet verborgen. Op t ring van de officiële vert gers van de strijdkrach grens had een Chinese klaard dat ze het Dama hun eigendom beschouw deze verklaring kracht 1 had h(j een opdracht vi Toeng geciteerd. Sn nu verbazingwekkende stilt) de niets, men hoorde men en geen krakende in de sneeuw. „Ik heb dat er iets gaat gebeur Ieonov eraan toe. Ze h pas in en keerden terug besloot de leider van h ment de groep onder leid tenant kolonel Jevgeni; Jansjin naar het eiland Hij wendde zich tot Kt „Maakt u zich geen zor de opdracht zelf geven", men ze de groep nog ee schouw. Niet om de ledei nog eens vaarwel te ze. om zich ervan te overt ui; lid voorbereid was op strijd. Er stonden 45 joni met gladde geschoren gez ogen toonden vrees noch i over hun lot. Die dag werd het maa licht. Maar misschien lee 'Yan een onzer redact WASHINGTON Gistt President Richard Mulhoi ran de Verenigde Staten nnraalsdek van het vlif .Hornet" en sloeg daar ,.i!oaiante'>jke intocht va Amerikaanse geschi Sf- .Met een plons in de P mn de mcest indrukwek "lunstratie van technologist t de geschiedenis van de dit aureool van m; vl!!!r6ït inmiddels in Az honfa'* jaar za' hÜ oen stl dsteden bezoeken, pratt tenvu- ?lders en zoeken na C tlef V00r de mislukte Vl am- Het zich terugtrt (i,. "m„ door de Amerik; bare ^wendbaar en binnt 'uurliit .gabauren zal, bet ophoud 1 de Amerili agenMen.met het sPelen va öere k 1 Verre 0oste". ai 'n sisunt Van diezelfde Pac H sisw„ein de Stoeiend het Slssend neerdook. se ton^ir?-zo hebben Ar ^et nadrou101' inclusi®f de rika evlT?ezegd is v<i sche OcbelangrÜk als de Praktiik ,?an.en dat beteke dat w ttinte™ationa een ,at tWafhmgton de P: ziet, Amerikaanse t De club van voorwielaandrijvers krijgt er het komende autoseizoen enkele aktieve leden bij. Peugeot heeft de nieuwe 304 reeds informeel aangekondigd en Renault heeft bevestigd dat de R12 op de Parijse autotentoonstelling zal worden voorgesteld. De Renault 6, waarmee in Frankrijk al wordt gereden, komt in september op onze markt. Ook de nieuwe Fiat 128 is dan klaar voor de export. Tijdens een testrit met dit model in Italië hebben we van de rijeigenschappen een gunstige indruk gekregen. De 128 is een voltreffer, vooral wat de prijs betreft. Verder heeft Autobianchi- Fiat de A III geïntroduceerd, die boven de Primula is ingedeeld. De Fiat 128, de nieuweling die bij de eerste kennismaking al een volwassen indruk maakte. land. Prijs tussen 7500 en 7800 gul den. DE PEUGEOT 304 vult het gat tussen de 204 en de 404-504. Peugeot en de Régie Renault werken tech nisch en commercieel samen, maar het begint erop te lijken dat beide fabrieken elkaar gaan beconcureren. Met de 304 glijdt Peugeot het vaar water van de Renault 16 binnen, ter wijl Renault met de 12 weer in de buurt van de Peugeot 204 komt. We geloven echter niet dat beide Franse merken elkaar serieus bijten. De mo dellen worden dichter bij elkaar ge zet, maar er blijft verschil in prijs, prestaties en sociale standing. De nieuwe Peugeot 304 is korter dan de R 12. Van bumper tot bum per is hij 4-24 meter, dus 30 cm minder dan de Renault. Maar de 1.3 liter motor, die een moderne constructie met bovenliggende nok kenas is (zoals de 1.1 liter van de 204), ontwikkelt 70 pk en de topsnel heid is 150 km per uur. Ook de 204 is sneller dan de R 12. De nieuwe 304 zal in Frankrijk circa 11.500 fr. kosten en bij ons waarschijnlijk rond f 8700. DE RENAULT 12 staat op het programma tussen de 8/10- en de 16-serie. De koetswerkvorm is eer der Europees dan Frans. Uiterlijk lijkt het model nergens op de andere Renaultwagens. Alleen de neus heeft iets weg van die van de Renault 16. De achtersteven is wat onzeker ge stileerd. De kap van de koffer loopt schuin af en is tamelijk abrupt ge coupeerd. Met vier portieren en een lengte van 4.55 meter (de R 16 is 4.23 meter) is de R 12 bedoeld als ruime gezinsauto. Onder de kap ligt een 1.3 liter 55 pk motor, die de voorwielen aandrijft. De prestaties zijn normaal. Met een top van onge veer 135 km per uur is de R 6 snel ler dan de R 8 en 10 standaard, maar hij tipt niet aan de R 16, die 145 km per uur loopt. Op de voor wielen zijn schijf- en op de achter wielen trommelremmen gemonteerd. De prijs is nog niet bekend, maar voor de R 12 wordt in Frankrijk cir ca 10.000 fr. gevraagd. Pas in de loop van 1970 verwachten we hem in ons DE FIAT 128 is een ruime vier- zitter met een 1.1 liter 55 pk (DIN) MOSKOU Twe waarin, naar men gi heeft de „Sovjetsko; niet noodzakelijk nai ceerd. Wij geven hit Op 15 maart werden bjakinjj vergaderingen en luitenant-kolonel K sloten de jongeren toe i stantinov volgens een o Schuin tegenover het r donkere nacht. Geen en borgen, alsof alles dood bij Spy er Brothers van der Vijver N.V. te Baarland. een reclame- Wij vragen voor de periode van 11 augustus t.m. 23 augustus 1 De curator, Mr P. R. C. M. Paalvast, Sophiastraat 28, Breda

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 4