"In de harten van
zwart Amerika
schreeuwt een
nieuwe mentaliteit'
f
AM ES
DE STEM
BELANGRIJK
voor
AUTOKOPERS
Start van weergaloze vet. i
koopactie door ruimtege'
brek wegens grote om2{j
NIEUW
INTERESSANT VOOR
PARTICULIER en
HANDEL
Vanaf 31 mei 1969 dalen fe I
prijzen voor alle gebruikt,
auto's bij AMES ZWIJN. I
DRECHT met 10 gulden
per werkdag. Bepaal ®j|
zelf uw prijs!
Voorbeeld: Vaste prijs
31 mei f 2500,-. is f joo I
goedkoper; na 30 werkdall
gen 300 gulden goedkoper I
enz. Controleer zelf ^1
prijzen, al is het iedere!
dag. In onze advertentie!
en op de auto's in de show,!
room worden prijzen ge. i
noemd. Kies uw auto en
bepaal zelf uw prijs. Maar!
laat de auto van uw keus L
uw neus niet voorbijgaan!!!
VANAF HEDEN
REEDS f 400,
KORTING
AUSTIN
1968 Austin Cambridge
f 5712,.
FORD
Ford Taunus 17 M
f 950,.
Ford Taunus 17 M
f 369i
Ford Taunus 12 M
f 2500,.]
Ford Taunus 12 M
TS f 380;
Ford Cortina f 369
Ford Escort f 4704,-1
1962
1965
1965
1966
1966
1968
1963
1965
1965
1966
1968
1960
1966
1967
1965
1965
FIAT
Fiat 1100
Fiat 1100
stationcar
Fiat 1500
Fiat 1500
Fiat 124 fam.
f 750,
f 1750, J
f 3250,4
f 4032,]
f 6384,1
MORRIS
Morris Oxford
f 1350,]
Morris 1100
Travelier f 4704,]
OPEL
Opel Kadett
Fastback f 5936,-|
Opel Rekord 1500
f 3976,]
Opel Kadett
stationcar f 3696,«j
1968 V.W. kleinbus
1962 V.W.
1963 V.W.
1964 V.W.
1965 V.W.
1966 V.W.
1966 V.W.
1967 V.W.
1200
1200
1200
1200
1200
1300
1300
RENAULT
1962 Renault Ondine
f 1000,-
1963 Renault R 4 f 850,-
1965 Renault R 4 f 950,-
1965 Renault R 4 f 2240,-
SIMCA
1964 Simca 1000 f 1550,-
1963 Simca 1300 f 1500,-J
1965 Simca 1000 f 2520,-1
TRABANT
1965 Trabant f 1650,-
1966 Trabant f
1967 Trabant f 2240,-
TRfUMPH
1968 Triumph Herald
f 5712,-
VAUXHALL
1961 Vauxhall Victor
f 950,-
1967 Vauxhall Viva
automatic f 5936,-
VOLKSWAGEN
1966 V.W. pick-up
enkele cabine f 3920,-
1967 V.W. pick-up
dubbele cabine f 4928,-
1966 V.W. bestel met
ruiten f 2950,-
1964 V.W. kleinbus
1967 V.W. 1500 kever
1968 V.W. 1300 f 476"''
1967 V.W. 1500 Karman'1
Ghia f 649°'
1962 V.W. Ponton f 200lV
1965 V.W. Ponton f 4480'"
1966 V.W. Ponton f 5488/
1967 V.W. Ponton f 62'"*
1968 V.W. Ponton f 616»,
1963 V.W. Variant f 475
1964 V.W. Variant f 295
1965 V.W. Variant f 38
1966 V.W. Variant f 53
1967 V.W. Variant f 61
1967 V.W. Variant met
schuifdak f
1965 V.W. 1600 TL f 48 j"
1966 V.W. 1600 TL f 5
1966 V.W. 1600 TL f 5
1967 V.W. 1600 TL f
1967 V.W. 1600 TL f
GEBRUIKTE AUTO*
ZWIJNDRECH
a/d Rijksweg f
TELEFOON «185" A
f 1500,-1
f 7056,-
f 950,-
f 1500,-
f 2000,'
f 2750,-
f 2750,-
f 3350,'
f 4480,-
Ijblitie en leger zijn de twee armen van de machtsstructuur, de
ipieren van gezags- en machtsuitoefening. Beide hebben dode-
wapens waarmee zij pijn toebrengen aan het menselijk li-
Zij weten hoe iemand op een afzichtelijke manier moet
doodgemaakt. Zij hebben knuppels om het lichaam en het
murw te beuken. Zij hebben kogels om daarmee het vlees
lopente rijten, beenderen te breken, te doden. Zij zijn het geweld,
lrarvan de mannen van de besluiten gebruik maken om je te
falen doen wat zij willen.
Iedere natie op deze aarde kent dergelijke machtsapparaten.
1 'eral ter wereld zijn mensen bang voor deze verschrikkingen,
or dit geweld. Het is als een brullend beest dat in één klap
n einde maakt aan je dromen. Zij hebben cellen om je op te
uiten. Zij spreken vonnissen uit. Zij laten je niet gaan als je dat
at. Ze houden je vast, zolang zij dat willen. Als je moeder sterft,
nt je niet naar haar bed om afscheid te nemen. Je kunt niet
ir haar graf om te zien hoe zij aan de aarde wordt toevertrouwd,
i te zien hoe zij voorgoed zal verdwijnen in dat zwarte gat.
5e technieken van de machthebbers zijn gevarieerdvuurpelo-
|m, gaskamer, elektrische stoel, pijnbank, knevel, guillotine, de
pop. Men heeft bepaald dat de doodstraf noodzakelijk is om
fctoorzaamheid aan de wet af te dwingen en overtreding van de
Nbepalingen te voorkomen. Dat niet iedereen in dezelfde wet-
la gelooft doet niet ter zake.
1 Het soort wetten dat wordt opgesteld hangt af van de machts-
pictuur. Als de kapitalisten aan de macht zijn, vaardigen zij
TWal wetten uit ter bescherming van hun systeem, van hun op-
I uitingen. Zij hebben met name een afschuw van misdaden tegen
p' eigendomsrecht, terwijl ze zich ten opzichte van misdaden
I ''i'ii de persoon veel soepeler opstellen - tenzij er natuurlijk
brake is van een combinatie van deze twee soorten misdrijven.
k dat geval slaan ze de delinquent met het hele wetboek om
pinten. Gewapende roof met geweldpleging is in de ogen van
|sn kapitalist het grootste kwaad. Vraag het de bankiers maar
|«tns,
Als de communisten aan de macht zijn worden er wetten uitge-
id ter bescherming van het communistische systeem. In hun
'het summum van misdaad speculatie - de tovenaar die
~f heeft bekwaamd om met niets iets te verkrijgen en die in
Amerika een vooraanstaand lid van de plaatselijke Kamer van
•™phandel zou worden.
"Hat volk" wordt nooit geraadpleegd, ofschoon alles in zijn naam
-® zogenaamd voor zijn bestwil wordt gedaan. Maar in werkelijk-
tod worden de echte problemen van dat volk nimmer opgelost.
I Sterke, de sluwe ziet het „volk" als een stuk rubber, waar je
"sr believen op kan drukken. Geen probleem kan worden opge-
'1 zonder politie en leger erbij te betrekken. Koningen, knechten,
I vo°rname vrouwen en prostituée'siedereen vindt dat normaal.
Qe politie doet op binnenlands niveau wat het leger op interna-
'ionaal niveau doet', bescherming bieden aan hen die aan de
I aeht zijn, aan hun levensstijl. De politie patrouilleert door de
sluit wijken af, blokkeert hele buurten, valt huizen binnen
"Mekt naar datgene wat verstopt is. De legers patrouilleren
I wereld, vallen landen en continenten binnen, sluiten na-
s 'P, blokkeren eilanden en isoleren hele volkeren. Legers ver-
l en?611 4orPen en stadsgedeelten; zij dringen ook huizen binnen
Putten en schuilplaatsen op zoek naar het verborgene. De
I ft man en 4e soldaat gebruiken geweld tegen je; ze roken je
verschillende soorten gas. Ze schieten je neer, ze rammen
j jakken en knuppels je lichaam en je hoofd kapot. Met ge-
..«ffllven slaan ze je beurs, ze jagen je op met bajonetten; te
I '"ten gaten in je vlees. En ze doden je, tenslotte. Politieman
beiden hebben een ongelimiteerde vuurkracht. Zij
,n elli middel toe om je op je knieën te krijgen. Ze accepteren
y »r,ee'\ geen verzet. Als je weerstand biedt tegen hun geweren
I is m"Ze vers'erking van grotere geweren. Zij komen als het nodig
et tanks, met straaljagers en schepen.
Po,: .21» Pas tevreden als je je hebt overgegeven of dood bent.
2 le en leger hebben altijd het laatste woord,
kom» P°litie als leger volgen bevelen op. Orders En bevelen
anti-k van boven naar beneden. Boven, achter gesloten deuren, in
«pambres, in conferentiezalen slaan de voorzittershamers op
de zilveren karaffen, drinken weldoorvoede, con-
Au 'te' Seklede mannen met uilebrillen op en modieus geklede
bet
geen
I
(Van een onzer redacteuren)
„Soul on Ice" - de onvertaalbare
titel van een best-seller in
Amerika - van Eldridge Cleaver
is dezer dagen in Nederlandse
vertaling verschenen bij Bruna
in Utrecht (prijs f. 11.
Cleaver (33) is - al voor het
vertrek van Stokeley Carmichael
- de grote man van de militante
„Black Panther"-Beweging.
Vorig jaar november vluchtte
hij uit de VS nadat het Hoog
gerechtshof had beslist dat hij
ten onrechte op erewoord was
vrijgelaten na negen jaar
gevangen te hebben gezeten.
Cleaver was in 1958 veroordeeld
tot veertien jaar wegens poging
tot doodslag en aanranding
van een (blank) meisje.
„Newsweek" van afgelopen
week vermoedt dat Cleaver en
zijn vrouw (Kathleen (24) zich
in Havanna bevinden. Hij zou
daar aan een nieuw boek
werken.
Cleaver groeide op in de zwarte
getto's van Little Rock en
Los Angelos en kwam al vroeg
in aanraking met de politie
wegens het gebruik van
verdovende middelen. Op 15-
jarige leeftijd wordt hij opge
sloten in een opvoedingsgesticht.
jaar dat hij vervroegd op ere
woord wordt vrijgelaten
verschijnen zijn eerste artikelen
in het ook in Nederland bekende
progressieve tijdschrift
„Ramparts". De naam Cleaver
is op slag gemaakt.
„blanke onderdrukkers" moet
voeren, ziet Cleaver een belang
rijke rol weggelegd voor de
radicale blanken voor wier
houding hij een grote bewon
dering koestert.
Vier jaar later krijgt hij twee
jaar wegens handel in verdo
vende middelen. Kort na zijn
vrijlating vergrijpt hij zich aan
een blanke vrouw „een wraak
op de blanken", zegt hij in zijn
hoek en krijgt 14 jaar. Tijdens
de gevangenschap komt hij tot
bezinning. Hij krijgt belang
stelling voor de radicale neger
bewegingen, begint te studeren
en te schrijven. In 1965 het
In „Soul on Ice" zijn de essays
en brieven, die Cleaver in de
gevangenis schreef, opgenomen.
Het zijn weldoordachte stukken
en staan niet alleen inhoudelijk,
maar ook literair op hoog peil.
Cleaver is geen man, zoals
bijvoorbeeld een Carmichael en
Rap Brown, - die alles haat wat
„whittie" is. In de strijd, die
zwart Amerika tegen zijn
Het hier volgende stuk is de
weerslag van zijn ervaringen
met de macht, zoals die door
hlank Amerika wordt uitge
oefend. Het klinkt allemaal
onverzoenlijk, maar toch
A.T.
mensen; er zijn negers en blanken; Indianen, Puertoricanen, Mexi
canen, Joden, Chinezen, Arabieren, Japanners - allen met gelijke
rechten, maar met ongelijke posities. Er zijn bezitters; er zijn
bezitlozen. Allen hebben geleerd op hun knieën te liggen voor
het altaar van General Motors. De blanken vormen de top in
Amerika, en ze willen dat daar geen verandering in komt.
Ook op het internationaal niveau staan de blanken bovenaan en
alle blanken over de hele wereld vinden dat dat zo moet blijven.
Maar ook overal ter wereld zijn mensen die dit systeem, deze
kostbare speelgoedklok in diggelen willen gooien. Zij zijn de men
sen van de verandering; zij willen orde op zaken stellen, de
blanken van hun hoge zetels omlaag sleuren en aan hen gelijk
maken. Overal ter wereld vechten blanken voor de prolongatie
van hun status, tegen de ondermijning van hun posities. In Ame
rika roepen ze de politie erbij als het gevecht met andere middelen
uit de hand dreigt te lopen. Op internationaal niveau komen ze
met het leger aandragen als het niet goed gaat.
In Watts gebeurden vreemde dingen in augustus 1965. De zwar
ten die in dit land van privé-eigendom wel alles privé hebben,
maar geen eigendomkwam in opstand omdat ze tegen een agent
opliepen die nog geen gelegenheid had gehad het bloed van zijn
handen te wassen. Gewoonlijk kan de politie dergelijke uitbarstin
gen wel de baas. Maar deze keer ging het anders; het liep uit de
hand. De zwarten maakten amok, stichten brand, schoten en plun
derden. De politie was machteloos en de hoofdcommissaris vroeg
versterking. Toen kwam de Nationale Garde, die dubbelzinnige
bastaard uit het tweeduuster waar de politietroepen samensmelten
met de strijdkrachten; die hypocriete macht die door Amerika
zweeft en op elk niveau kan worden ingezet, zowel ter verster
king van de politietroepen als van het leger. Met hun overwel
digende vuurkracht verpletterde de Nationale Garde de zwarten.
Maar herstel van de oude toestaand is niet meer mogelijk. Te veel
mensen hebben gezien wat er in Watts gebeurde met lieden die
de troepen hun andere wang toekeerden: zij raakten hun hele
hoofd kwijt. Amerika was in de war gebracht, niet zozeer door
wat er in Watts was gebeurd, maar veel meer door de enorme
publiciteit die Amerika's negatieve kanten fel belichtte. En ook
dit onderscheid te maken. De tv-nieuwsiezer, de radio-omroeper
en de dagbladredacteuren zijn de tovenaars van het rook- en
sneeuwgordijn.
TF/ at geldt voor internationale kwesties gaat ook op binnenlands
niveau op, maar in de internationale arena is het allemaal
wat voorzichtiger. Wie durft blijven beweren dat de Amerikaanse
soldaten uit eigen vrije wil in Vietnam zijn? Zij werden ingelijfd
en leerden bevelen op te volgen. Zij werden op bevel van de
generaals in het Pentagon naar Vietnam gestuurd, die daartoe
weer opdracht hadden gekregen van de minister van Defensie, die
op zijn beurt bevel had van de president. En die hult zich in wol
ken van mysterie. De soldaat in Vietnam, de man die in 't gras ligt
en de trekker overhaalt als een kleine half verhongerde Vietna
mese boer zijn pad kruist, voert alleen maar bevelen uit. Hij
brengt een bepaalde politiek, een bepaald plan ten uitvoer. Hij
weet nauwelijks waar hij mee bezig is. Hij is de gevangene van
televisie-slogans. Alles wat hij weet is dat hij voorbestemd is een
zeker ritueel van handelingen te verrichten. Hij is goed getraind
en doet zijn taak zo goed mogelijk. Hij veiricht goed werk. Hij
wil misschien wel een bruine arm halen bij zijn superieuren. Hij
zal het misschien tot sergeant brengen, of nog hoger. Die man in
Vietnam is afkomstig van de een of andere verafgelegen boerderij
in „Shit Creek", ergens in Georgia. Er is hem alleen maar geleerd
dat hij mensen moet doodschieten, of dat nu Vietnamezen zijn of
Zweden. Hij doodt op bevel iedereen.
Dat geldt ook voor de politieman in Watts. Hij is daar niet
omdat hij dat zelf zo graag wil. Hij is gestuurd. Er is hem verteld
wat hij wél moet doen en wat niet. Hij treedt op in ieder getto
in dit kloterige land, maar hij doet dat op bevel.
Het is allang geen geheim meer dat de zwarte Amerikanen in
opstand zijn gekomen tegen het heersende systeem. Zij verzetten
zich tegen de wijze waarop Amerika wordt bestuurd. Amerika is
niet vrij, Amerika is privé-bezit. Het is alsof iemand Amerika
met zijn naam heeft gebrandmerkt. Heel Amerika is in eigendom
gegeven. Tot voor kort werden de zwarten zélf gezien als privé-
bezit, net als kippen en geiten. De zwarten hebben dat niet ver
geten, vooral niet omdat zij nog steeds als zodanig worden behan-
D%
karm"'°al'se weduwen met „face-lifting gezichten" en geverfde
&atm I:|swater en lachen om de botte humor van Bob Hope-
Boven ven wordt al het praatwerk gedaan, al het denkwerk,
teltapr, ï"314611 Je besluiten genomen. Grijze komijnmannetjes
kotid t cnnierenticzalen uit om de besluiten in de steden be-
lege :e »aken. Nieuws! Bevelen uitvoeren is een vak. In het
gehnj! het bovendien een plicht, vaderlandsliefde. Als je niet
aamt, ben je een verrader.
'eau ^aar hoofdbureau van politie. Zonder dat bu-
beert tpleen sta4 niet compleet. Wie een Amerikaanse stad pro-
"°rdt e?':ren zonder de hitte en de onrust van een politiekorps
Ver ffee-a er rïleer v°or gek versleten. De Amerikanen zijn te
en voorzover ze dat nog niet zijn, gaan ze wel te ver.
eJt, "toJdenweg meer; er is alleen nog maar plaats voor
-«lelorrc^-'j a* 4e aSenten weg en Amerika zal een oord van
enige burn Z'^n' van 4tus4' hh" kust. Er zijn natuurlijk nog wel
''terst w"P' 4le hun eigen politieman zijn. Maar roofzucht be-
^hmosel-i en diefstal, moord, verkrachting, uitbuiting...
^ndePpwf soort.en van misdaad. De geblaseerde nakomelingen
ie zaak J!nj-S v'ieSen elkaar voortdurend naar de keel. En om
'ledig te maken: er zijn in Amerika rijke en arme
werd men een beetje bang voor de consequenties van al die lijken,
hier in Watts en in Vietnam. Al die lijken spraken duidelijke taal
over toekomstige bondgenootschappen. Uit de rokenden puinhopen
steeg het gemeenschappelijk belang op van het Vietnamese volk
en de Amerikaanse negers, druipend van bloed. En niet alleen de
zwarten in Watts, maar alle Amerikanen gingen ineens iets be
grijpen van het standpunt van de Vietcong. De zwarten in Ame
rika en het volk van Vietnambeide eisen hetzelfde, maar ont
vangen niets anders dan de klappen van een gewapende macht.
J~)us roepen de zwarten, getroffen door deze overeenkomst, voort-
aan: „politie beulen!" De nieuwe oorlogskreet, gehoord door
het hele land. De jeugd, één grote bult van opgehoopte energie,
barst van brandstof en spierkracht. Zij raast door Amerika op
motoren en eist actie. De Oom Toms gaan niet meer op hun knieën
liggen om de voeten van hun meesters te kussen, ze blijven nu
tenminste op hun hurken zitten. De zwarte bourgeoisie roept om
civiele controle op de activiteiten van de politie. In achterkamer
tjes, in donkere stinkende hoeken van de getto's vervloeken zelf
bewuste zwarten hun eigen lafheid. Zij staren naar hun geweren,
hun pistolen en revolvers, die zij voor zich op tafel hebben uit
gestald; trillend over hun hele lichaam wachten zij op een manlijke
impuls, die hen gillend als gekken de straat op zal jagen, schietend
vanuit de heup. Zwarte vrouwen kijken naar hun mannen alsof
het luizen zijn, merkwaardige vleesklompen die een onbegrijpelijk
spelletje-van-afwachten spelen. Geweld wordt een postduif die
door de getto's vliegt op zoek naar een zwarte geest om zich daar
een seizoen lang in te nestelen.
In hun woede tegen de politie, tegen de wreedheden van de
politie, verliezen de zwarten de werkelijkheid uit het oog, namelijk
dat de politie slechts een instrument is, de arm van degenen die
de besluiten nemen. De wreedheid van de politie is slechts een
facet van de kristal van terreur en onderdrukking. Achter die
wreedheid schuilt sociale terreur, economische en politieke wreed
heid. Vanuit de werkelijkheid van het getto is het niet eenvoudig
deld. Misschien ook wel voelt Amerika een nationale verplichting
jegens de negers in deze tijd waarin wordt uitgevaren tegen de
negatieve kanten van de welvaartsstaat. Hoe dan ook, de zwarten
hebben geen belang bij het respecteren en handhaven van het
instituut van privé-bezit. Zij willen alleen maar zoeken naar een
manier waarop zij zélf enig bezit kunnen vergaren, om het voor
hun eigen behoeften aan te wenden. Hierom gaat het in feite.
Dit streven is de diepere oorzaak van de uitbarsting van geweld.
Het is de bron van alle wreedheid.
2)e politie is de gewapende bewaker van de sociale orde. De
zwarten zijn de voornaamste binnenlandse slachtoffers van de
Amerikaanse sociale orde. Vandaar dat er een belangenconflict
bestaat tussen negers en politie. Het is niet louter en aSeen maar
een kwestie van schietlustige agenten, van wrede politiemannen
die zo dol zijn op het inslaan van zwarte schedels. De meeste
politiemensen zien hun werk als een baantje dat goed betaalt.
Een baantje met talrijke bijkomende voordeeltjes. De kern van
het probleem is niet gelegen in schietgrage uniformdragers, maar
in een schietgrage sociale orde.
De utopisten spreken van de dag waarop er geen politie meer
zal zijn. Zij dromen van een tijdperk waarin de politie werkloos
is, van een tijdperk waarin iedereen zijn plicht doet, de rechten
van zijn buurman respecteert en de vrede niet verstoort. In ieders
behoeften zal worden voorzien; iedereen zal genegenheid voelen
voor zijn medemens. Misdaad zal uitgebannen zijn; gevangenissen
zullen verdwenen zijn; geen elektrische stoelen meer, geen gas
kamers. Het touw van de beul zal in het museum hangen. De
wereld zal overvloed kennen; er zullen geen misdaden meer tegen
het eigendomsrecht warden begaan; er zal geen speculatie meer
zijn.
De werkelijkheid wijst uit, dat een dergelijk Utopia vooralsnog
niet zal worden gerealiseerd. Het barst nog van de politiemannen
en in noord en ziuid zijn de negers nog steeds de bezitslozen.
Om hen heen zien zij de eigendommen van de blanken. In dit
opzicht is de zwarte bourgeoisie niets anders dan een belachelijke
plaag geworden. Vijftig jaar lang heeft ze onafgebroken slag ge
leverd om opgenomen te worden in Amerika's maalstroom. En nu
moet ze zich aan alle kanten tegen die blanken verdedigen. Er
wordt haar geen tijd gelaten om zich ook nog eens in te graven
tegen de zwarten. De zwarte massa kan de zwarte bourgeoisie op
elk gewenst moment aanpakken, met één machtige stoot uit
schakelen.
Maar een gróter probleem vormt de blanke bourgeoisie - de
blanken die alles hebben. In de zwarte harten van al diegenen die
zich in de onwrikbare greep van de werkloosheid bevinden groeit
de haat tegen dit systeem van privé-bezit. De onschendbaarheid
van dit systeem wordt niet langer geaccepteerd. De mystiek van
het eigendom smelt langzaam maar zeker weg. Elders in de we
reld komen boeren in opstand; zij onteigenen de grootgrondbe
zitters. De zwarten in Amerika beginnen in te zien, dat de be
staande verhoudingen niet eeuwigdurend zullen zijn, dat het hui
dige systeem niet door God is bekrachtigd. Er zullen andere tijden
komen, tijden waarin de zwarten de bezitters zullen zijn-
Je Zwarte Moslems hieven de kreet aan„Wij moeten wat land
hebben. Land voor onszelf, of andersDe zwarten van
Amerika huiveren voor de kolos General Motors. Zij weten niet
goed hoe ze door de rimboe van valksaandelen, preferente aan
delen, contracten en obligaties heen moeten komen. Zij weten maar
één ding: General Motors is groot en bezit miljarden dollars, en
land. General Motors verleent subsidies; General Motors is de
schatkamer van reusachtige macht. De zwarten wilien het hart
van General Motors breken. Zij denken daar vaak aan. Onder
tussen ervaren ze dat de politie orders aanneemt van General
Motors. En dat de Bank van Amerika iets over ze te zeggen heeft,
ook al hebben ze zélf geen stuiver op die bank. De zwarte massa
heeft geen bankrekeningen; de zwarten hebben alleen maar schul
den. Alleen via de loop van een geweer zullen de zwarten iets
voor zichzelf uit die bank kunnen krijgen. De glimmende gevels
van de wolkenkrabbers intimideren de zwarte massa, die niets
bezit. De zwarten voelen zich niet thuis op de trottoirs waarop ze
lopen. Dit land is van de blanke; deze wereld is van de blanke -
een wereld vol met gekleurde mensen. De economie is gericht op
een continuering van het succes van de blanke. Met de zwarten
wordt geen rekening gehouden. De strijd tegen de armoede, die
walgelijke belediging van de trillende spieren in de armen van de
zwarte, is er het bewijs van hoe men in werkelijkheid plannen zit
uit te broeden om elkaar te doden, hoe men met rekenlinialen zit
te becijferen hoe men het brood ver van de hongerige kan houden.
En de zwarte bourgeoisie stort zich begerig op de kruimeltjes die
in hun donkere hoek worden gegooid.
Er zijn 20 000 000 zwarten in Amerika, méér nog waarschijnlijk.
Nu zijn we zover dat de zwarten ontzag krijgen voor de numerieke
kracht van hun eigen gelederen: „wij zijn met 20 000 000 man".
Zij roepen het elkaar toe in nederige verbijstering. En niemand
hoeft hen meer te vertellen dat die massa kracht betekent. Zij
beseffen nu dat 20 000 000 man voldoende is om enige erkenning
en consideratie af te dwingen. Zij zien ook in dat zij hun getal
moeten benutten en het moeten wetten tot een vlijmscherp zwaard.
De blanke General Motors beseft dat de eenheid van deze
20 000 000 schooiers het einde betekent van het systeem waarop
zij is gebaseerd. Tegen iedere prijs wil zij proberen te voorkomen
dat de zwarten zich verenigen, dat de zwarten de revolutie zullen
aankondigen. De blanke bezitters weten heel goed dat zij alles
moeten doen om de zwarte bang te maken, zodat hij geïntimideerd
wordt en bang blijft. Door een complex communicatiesysteem
van alarmeringen en signalen ontvangen de politieautoriteiten
bevelen, die worden doorgegeven aan de straatagenten, het voet
volk in de loopgraven van de getto's.
j ervaren dit systeem van gezagshandhaving als krankzinnig.
Zó krankzinnig dat Leonard Deadwyler, één van de 20 000 000
zwarten, door een politieman wordt doodgeschoten, als hii ziin
vrouw, die elk moment een kind kan baren, naar het ziekenhuis
brengt. Een ongelukje! Dat de zon opkomt in het oosten en onder
gaat in het westen is ook „per-ongeluk-met-opzet!" De zwarten
staan klaar de wapens op te nemen. In heel Amerika ziin zii ver
bitterd over dit „ongelukje", dit jongste bewijs van het ongeluk
dat hen treft, van de wreedheid en de smart in hun leven Deze
zwarten zijn overgeleverd aan de willekeur van de schietgrage
Yankees en Rebs, die een alliantie zijn aangegaan tégen de zwarte
huidskleur. De zwarte massa wil het bloed zien van de politieman
als een teken dat niet alleen de Vietcong een antwoord heeft od
de onderdrukking.
De machthebbers deinzen er niet voor terug om de massa met
granaten te bestoken teneinde wet en orde te herstellen Zii weten
dat hun macht niet mag worden uitgehold door zwarte eenheid-
de zwarte moet tegen iedere prijs in bedwang worden gehouden'
Het politiebureau, de bewaker van de bestaande orde moet ge
handhaafd worden. Gerechtigheid is secundair. Zékerheid dfar
gaat het om. lela' a.
Ondertussen wachten de zwarten de ontwikkelingen af Zii ziin
zichzelf bepaalde dingen gaan afvragen. Er wordt hen gevraagd
in Vietnam te sterven in naam van het Systeem. Datzélfde Svs-
teem was de moordenaar in Watts. En nu - nu! - vragen ze rich
in dodelijke ernst af: Waarom niet hier sterven? Waarom niet
hier in Babyion vechten voor een beter leven, net zoals de Viet
cong daarginds? Als die kleine rakkers het daar kunnen waarom
kunnen grote hengsten als wij het dan niet hier
£hr komt een bui opzetten; een nieuwe stemming neemt bezit van
Amerika; in de harten van zwart Amerika schreeuwt een nieu
we mentaliteit.
W%.