"In de harten van zwart Amerika schreeuwt een nieuwe mentaliteit' f AM ES DE STEM BELANGRIJK voor AUTOKOPERS Start van weergaloze vet. i koopactie door ruimtege' brek wegens grote om2{j NIEUW INTERESSANT VOOR PARTICULIER en HANDEL Vanaf 31 mei 1969 dalen fe I prijzen voor alle gebruikt, auto's bij AMES ZWIJN. I DRECHT met 10 gulden per werkdag. Bepaal ®j| zelf uw prijs! Voorbeeld: Vaste prijs 31 mei f 2500,-. is f joo I goedkoper; na 30 werkdall gen 300 gulden goedkoper I enz. Controleer zelf ^1 prijzen, al is het iedere! dag. In onze advertentie! en op de auto's in de show,! room worden prijzen ge. i noemd. Kies uw auto en bepaal zelf uw prijs. Maar! laat de auto van uw keus L uw neus niet voorbijgaan!!! VANAF HEDEN REEDS f 400, KORTING AUSTIN 1968 Austin Cambridge f 5712,. FORD Ford Taunus 17 M f 950,. Ford Taunus 17 M f 369i Ford Taunus 12 M f 2500,.] Ford Taunus 12 M TS f 380; Ford Cortina f 369 Ford Escort f 4704,-1 1962 1965 1965 1966 1966 1968 1963 1965 1965 1966 1968 1960 1966 1967 1965 1965 FIAT Fiat 1100 Fiat 1100 stationcar Fiat 1500 Fiat 1500 Fiat 124 fam. f 750, f 1750, J f 3250,4 f 4032,] f 6384,1 MORRIS Morris Oxford f 1350,] Morris 1100 Travelier f 4704,] OPEL Opel Kadett Fastback f 5936,-| Opel Rekord 1500 f 3976,] Opel Kadett stationcar f 3696,«j 1968 V.W. kleinbus 1962 V.W. 1963 V.W. 1964 V.W. 1965 V.W. 1966 V.W. 1966 V.W. 1967 V.W. 1200 1200 1200 1200 1200 1300 1300 RENAULT 1962 Renault Ondine f 1000,- 1963 Renault R 4 f 850,- 1965 Renault R 4 f 950,- 1965 Renault R 4 f 2240,- SIMCA 1964 Simca 1000 f 1550,- 1963 Simca 1300 f 1500,-J 1965 Simca 1000 f 2520,-1 TRABANT 1965 Trabant f 1650,- 1966 Trabant f 1967 Trabant f 2240,- TRfUMPH 1968 Triumph Herald f 5712,- VAUXHALL 1961 Vauxhall Victor f 950,- 1967 Vauxhall Viva automatic f 5936,- VOLKSWAGEN 1966 V.W. pick-up enkele cabine f 3920,- 1967 V.W. pick-up dubbele cabine f 4928,- 1966 V.W. bestel met ruiten f 2950,- 1964 V.W. kleinbus 1967 V.W. 1500 kever 1968 V.W. 1300 f 476"'' 1967 V.W. 1500 Karman'1 Ghia f 649°' 1962 V.W. Ponton f 200lV 1965 V.W. Ponton f 4480'" 1966 V.W. Ponton f 5488/ 1967 V.W. Ponton f 62'"* 1968 V.W. Ponton f 616», 1963 V.W. Variant f 475 1964 V.W. Variant f 295 1965 V.W. Variant f 38 1966 V.W. Variant f 53 1967 V.W. Variant f 61 1967 V.W. Variant met schuifdak f 1965 V.W. 1600 TL f 48 j" 1966 V.W. 1600 TL f 5 1966 V.W. 1600 TL f 5 1967 V.W. 1600 TL f 1967 V.W. 1600 TL f GEBRUIKTE AUTO* ZWIJNDRECH a/d Rijksweg f TELEFOON «185" A f 1500,-1 f 7056,- f 950,- f 1500,- f 2000,' f 2750,- f 2750,- f 3350,' f 4480,- Ijblitie en leger zijn de twee armen van de machtsstructuur, de ipieren van gezags- en machtsuitoefening. Beide hebben dode- wapens waarmee zij pijn toebrengen aan het menselijk li- Zij weten hoe iemand op een afzichtelijke manier moet doodgemaakt. Zij hebben knuppels om het lichaam en het murw te beuken. Zij hebben kogels om daarmee het vlees lopente rijten, beenderen te breken, te doden. Zij zijn het geweld, lrarvan de mannen van de besluiten gebruik maken om je te falen doen wat zij willen. Iedere natie op deze aarde kent dergelijke machtsapparaten. 1 'eral ter wereld zijn mensen bang voor deze verschrikkingen, or dit geweld. Het is als een brullend beest dat in één klap n einde maakt aan je dromen. Zij hebben cellen om je op te uiten. Zij spreken vonnissen uit. Zij laten je niet gaan als je dat at. Ze houden je vast, zolang zij dat willen. Als je moeder sterft, nt je niet naar haar bed om afscheid te nemen. Je kunt niet ir haar graf om te zien hoe zij aan de aarde wordt toevertrouwd, i te zien hoe zij voorgoed zal verdwijnen in dat zwarte gat. 5e technieken van de machthebbers zijn gevarieerdvuurpelo- |m, gaskamer, elektrische stoel, pijnbank, knevel, guillotine, de pop. Men heeft bepaald dat de doodstraf noodzakelijk is om fctoorzaamheid aan de wet af te dwingen en overtreding van de Nbepalingen te voorkomen. Dat niet iedereen in dezelfde wet- la gelooft doet niet ter zake. 1 Het soort wetten dat wordt opgesteld hangt af van de machts- pictuur. Als de kapitalisten aan de macht zijn, vaardigen zij TWal wetten uit ter bescherming van hun systeem, van hun op- I uitingen. Zij hebben met name een afschuw van misdaden tegen p' eigendomsrecht, terwijl ze zich ten opzichte van misdaden I ''i'ii de persoon veel soepeler opstellen - tenzij er natuurlijk brake is van een combinatie van deze twee soorten misdrijven. k dat geval slaan ze de delinquent met het hele wetboek om pinten. Gewapende roof met geweldpleging is in de ogen van |sn kapitalist het grootste kwaad. Vraag het de bankiers maar |«tns, Als de communisten aan de macht zijn worden er wetten uitge- id ter bescherming van het communistische systeem. In hun 'het summum van misdaad speculatie - de tovenaar die ~f heeft bekwaamd om met niets iets te verkrijgen en die in Amerika een vooraanstaand lid van de plaatselijke Kamer van •™phandel zou worden. "Hat volk" wordt nooit geraadpleegd, ofschoon alles in zijn naam -® zogenaamd voor zijn bestwil wordt gedaan. Maar in werkelijk- tod worden de echte problemen van dat volk nimmer opgelost. I Sterke, de sluwe ziet het „volk" als een stuk rubber, waar je "sr believen op kan drukken. Geen probleem kan worden opge- '1 zonder politie en leger erbij te betrekken. Koningen, knechten, I vo°rname vrouwen en prostituée'siedereen vindt dat normaal. Qe politie doet op binnenlands niveau wat het leger op interna- 'ionaal niveau doet', bescherming bieden aan hen die aan de I aeht zijn, aan hun levensstijl. De politie patrouilleert door de sluit wijken af, blokkeert hele buurten, valt huizen binnen "Mekt naar datgene wat verstopt is. De legers patrouilleren I wereld, vallen landen en continenten binnen, sluiten na- s 'P, blokkeren eilanden en isoleren hele volkeren. Legers ver- l en?611 4orPen en stadsgedeelten; zij dringen ook huizen binnen Putten en schuilplaatsen op zoek naar het verborgene. De I ft man en 4e soldaat gebruiken geweld tegen je; ze roken je verschillende soorten gas. Ze schieten je neer, ze rammen j jakken en knuppels je lichaam en je hoofd kapot. Met ge- ..«ffllven slaan ze je beurs, ze jagen je op met bajonetten; te I '"ten gaten in je vlees. En ze doden je, tenslotte. Politieman beiden hebben een ongelimiteerde vuurkracht. Zij ,n elli middel toe om je op je knieën te krijgen. Ze accepteren y »r,ee'\ geen verzet. Als je weerstand biedt tegen hun geweren I is m"Ze vers'erking van grotere geweren. Zij komen als het nodig et tanks, met straaljagers en schepen. Po,: .21» Pas tevreden als je je hebt overgegeven of dood bent. 2 le en leger hebben altijd het laatste woord, kom» P°litie als leger volgen bevelen op. Orders En bevelen anti-k van boven naar beneden. Boven, achter gesloten deuren, in «pambres, in conferentiezalen slaan de voorzittershamers op de zilveren karaffen, drinken weldoorvoede, con- Au 'te' Seklede mannen met uilebrillen op en modieus geklede bet geen I (Van een onzer redacteuren) „Soul on Ice" - de onvertaalbare titel van een best-seller in Amerika - van Eldridge Cleaver is dezer dagen in Nederlandse vertaling verschenen bij Bruna in Utrecht (prijs f. 11. Cleaver (33) is - al voor het vertrek van Stokeley Carmichael - de grote man van de militante „Black Panther"-Beweging. Vorig jaar november vluchtte hij uit de VS nadat het Hoog gerechtshof had beslist dat hij ten onrechte op erewoord was vrijgelaten na negen jaar gevangen te hebben gezeten. Cleaver was in 1958 veroordeeld tot veertien jaar wegens poging tot doodslag en aanranding van een (blank) meisje. „Newsweek" van afgelopen week vermoedt dat Cleaver en zijn vrouw (Kathleen (24) zich in Havanna bevinden. Hij zou daar aan een nieuw boek werken. Cleaver groeide op in de zwarte getto's van Little Rock en Los Angelos en kwam al vroeg in aanraking met de politie wegens het gebruik van verdovende middelen. Op 15- jarige leeftijd wordt hij opge sloten in een opvoedingsgesticht. jaar dat hij vervroegd op ere woord wordt vrijgelaten verschijnen zijn eerste artikelen in het ook in Nederland bekende progressieve tijdschrift „Ramparts". De naam Cleaver is op slag gemaakt. „blanke onderdrukkers" moet voeren, ziet Cleaver een belang rijke rol weggelegd voor de radicale blanken voor wier houding hij een grote bewon dering koestert. Vier jaar later krijgt hij twee jaar wegens handel in verdo vende middelen. Kort na zijn vrijlating vergrijpt hij zich aan een blanke vrouw „een wraak op de blanken", zegt hij in zijn hoek en krijgt 14 jaar. Tijdens de gevangenschap komt hij tot bezinning. Hij krijgt belang stelling voor de radicale neger bewegingen, begint te studeren en te schrijven. In 1965 het In „Soul on Ice" zijn de essays en brieven, die Cleaver in de gevangenis schreef, opgenomen. Het zijn weldoordachte stukken en staan niet alleen inhoudelijk, maar ook literair op hoog peil. Cleaver is geen man, zoals bijvoorbeeld een Carmichael en Rap Brown, - die alles haat wat „whittie" is. In de strijd, die zwart Amerika tegen zijn Het hier volgende stuk is de weerslag van zijn ervaringen met de macht, zoals die door hlank Amerika wordt uitge oefend. Het klinkt allemaal onverzoenlijk, maar toch A.T. mensen; er zijn negers en blanken; Indianen, Puertoricanen, Mexi canen, Joden, Chinezen, Arabieren, Japanners - allen met gelijke rechten, maar met ongelijke posities. Er zijn bezitters; er zijn bezitlozen. Allen hebben geleerd op hun knieën te liggen voor het altaar van General Motors. De blanken vormen de top in Amerika, en ze willen dat daar geen verandering in komt. Ook op het internationaal niveau staan de blanken bovenaan en alle blanken over de hele wereld vinden dat dat zo moet blijven. Maar ook overal ter wereld zijn mensen die dit systeem, deze kostbare speelgoedklok in diggelen willen gooien. Zij zijn de men sen van de verandering; zij willen orde op zaken stellen, de blanken van hun hoge zetels omlaag sleuren en aan hen gelijk maken. Overal ter wereld vechten blanken voor de prolongatie van hun status, tegen de ondermijning van hun posities. In Ame rika roepen ze de politie erbij als het gevecht met andere middelen uit de hand dreigt te lopen. Op internationaal niveau komen ze met het leger aandragen als het niet goed gaat. In Watts gebeurden vreemde dingen in augustus 1965. De zwar ten die in dit land van privé-eigendom wel alles privé hebben, maar geen eigendomkwam in opstand omdat ze tegen een agent opliepen die nog geen gelegenheid had gehad het bloed van zijn handen te wassen. Gewoonlijk kan de politie dergelijke uitbarstin gen wel de baas. Maar deze keer ging het anders; het liep uit de hand. De zwarten maakten amok, stichten brand, schoten en plun derden. De politie was machteloos en de hoofdcommissaris vroeg versterking. Toen kwam de Nationale Garde, die dubbelzinnige bastaard uit het tweeduuster waar de politietroepen samensmelten met de strijdkrachten; die hypocriete macht die door Amerika zweeft en op elk niveau kan worden ingezet, zowel ter verster king van de politietroepen als van het leger. Met hun overwel digende vuurkracht verpletterde de Nationale Garde de zwarten. Maar herstel van de oude toestaand is niet meer mogelijk. Te veel mensen hebben gezien wat er in Watts gebeurde met lieden die de troepen hun andere wang toekeerden: zij raakten hun hele hoofd kwijt. Amerika was in de war gebracht, niet zozeer door wat er in Watts was gebeurd, maar veel meer door de enorme publiciteit die Amerika's negatieve kanten fel belichtte. En ook dit onderscheid te maken. De tv-nieuwsiezer, de radio-omroeper en de dagbladredacteuren zijn de tovenaars van het rook- en sneeuwgordijn. TF/ at geldt voor internationale kwesties gaat ook op binnenlands niveau op, maar in de internationale arena is het allemaal wat voorzichtiger. Wie durft blijven beweren dat de Amerikaanse soldaten uit eigen vrije wil in Vietnam zijn? Zij werden ingelijfd en leerden bevelen op te volgen. Zij werden op bevel van de generaals in het Pentagon naar Vietnam gestuurd, die daartoe weer opdracht hadden gekregen van de minister van Defensie, die op zijn beurt bevel had van de president. En die hult zich in wol ken van mysterie. De soldaat in Vietnam, de man die in 't gras ligt en de trekker overhaalt als een kleine half verhongerde Vietna mese boer zijn pad kruist, voert alleen maar bevelen uit. Hij brengt een bepaalde politiek, een bepaald plan ten uitvoer. Hij weet nauwelijks waar hij mee bezig is. Hij is de gevangene van televisie-slogans. Alles wat hij weet is dat hij voorbestemd is een zeker ritueel van handelingen te verrichten. Hij is goed getraind en doet zijn taak zo goed mogelijk. Hij veiricht goed werk. Hij wil misschien wel een bruine arm halen bij zijn superieuren. Hij zal het misschien tot sergeant brengen, of nog hoger. Die man in Vietnam is afkomstig van de een of andere verafgelegen boerderij in „Shit Creek", ergens in Georgia. Er is hem alleen maar geleerd dat hij mensen moet doodschieten, of dat nu Vietnamezen zijn of Zweden. Hij doodt op bevel iedereen. Dat geldt ook voor de politieman in Watts. Hij is daar niet omdat hij dat zelf zo graag wil. Hij is gestuurd. Er is hem verteld wat hij wél moet doen en wat niet. Hij treedt op in ieder getto in dit kloterige land, maar hij doet dat op bevel. Het is allang geen geheim meer dat de zwarte Amerikanen in opstand zijn gekomen tegen het heersende systeem. Zij verzetten zich tegen de wijze waarop Amerika wordt bestuurd. Amerika is niet vrij, Amerika is privé-bezit. Het is alsof iemand Amerika met zijn naam heeft gebrandmerkt. Heel Amerika is in eigendom gegeven. Tot voor kort werden de zwarten zélf gezien als privé- bezit, net als kippen en geiten. De zwarten hebben dat niet ver geten, vooral niet omdat zij nog steeds als zodanig worden behan- D% karm"'°al'se weduwen met „face-lifting gezichten" en geverfde &atm I:|swater en lachen om de botte humor van Bob Hope- Boven ven wordt al het praatwerk gedaan, al het denkwerk, teltapr, ï"314611 Je besluiten genomen. Grijze komijnmannetjes kotid t cnnierenticzalen uit om de besluiten in de steden be- lege :e »aken. Nieuws! Bevelen uitvoeren is een vak. In het gehnj! het bovendien een plicht, vaderlandsliefde. Als je niet aamt, ben je een verrader. 'eau ^aar hoofdbureau van politie. Zonder dat bu- beert tpleen sta4 niet compleet. Wie een Amerikaanse stad pro- "°rdt e?':ren zonder de hitte en de onrust van een politiekorps Ver ffee-a er rïleer v°or gek versleten. De Amerikanen zijn te en voorzover ze dat nog niet zijn, gaan ze wel te ver. eJt, "toJdenweg meer; er is alleen nog maar plaats voor -«lelorrc^-'j a* 4e aSenten weg en Amerika zal een oord van enige burn Z'^n' van 4tus4' hh" kust. Er zijn natuurlijk nog wel ''terst w"P' 4le hun eigen politieman zijn. Maar roofzucht be- ^hmosel-i en diefstal, moord, verkrachting, uitbuiting... ^ndePpwf soort.en van misdaad. De geblaseerde nakomelingen ie zaak J!nj-S v'ieSen elkaar voortdurend naar de keel. En om 'ledig te maken: er zijn in Amerika rijke en arme werd men een beetje bang voor de consequenties van al die lijken, hier in Watts en in Vietnam. Al die lijken spraken duidelijke taal over toekomstige bondgenootschappen. Uit de rokenden puinhopen steeg het gemeenschappelijk belang op van het Vietnamese volk en de Amerikaanse negers, druipend van bloed. En niet alleen de zwarten in Watts, maar alle Amerikanen gingen ineens iets be grijpen van het standpunt van de Vietcong. De zwarten in Ame rika en het volk van Vietnambeide eisen hetzelfde, maar ont vangen niets anders dan de klappen van een gewapende macht. J~)us roepen de zwarten, getroffen door deze overeenkomst, voort- aan: „politie beulen!" De nieuwe oorlogskreet, gehoord door het hele land. De jeugd, één grote bult van opgehoopte energie, barst van brandstof en spierkracht. Zij raast door Amerika op motoren en eist actie. De Oom Toms gaan niet meer op hun knieën liggen om de voeten van hun meesters te kussen, ze blijven nu tenminste op hun hurken zitten. De zwarte bourgeoisie roept om civiele controle op de activiteiten van de politie. In achterkamer tjes, in donkere stinkende hoeken van de getto's vervloeken zelf bewuste zwarten hun eigen lafheid. Zij staren naar hun geweren, hun pistolen en revolvers, die zij voor zich op tafel hebben uit gestald; trillend over hun hele lichaam wachten zij op een manlijke impuls, die hen gillend als gekken de straat op zal jagen, schietend vanuit de heup. Zwarte vrouwen kijken naar hun mannen alsof het luizen zijn, merkwaardige vleesklompen die een onbegrijpelijk spelletje-van-afwachten spelen. Geweld wordt een postduif die door de getto's vliegt op zoek naar een zwarte geest om zich daar een seizoen lang in te nestelen. In hun woede tegen de politie, tegen de wreedheden van de politie, verliezen de zwarten de werkelijkheid uit het oog, namelijk dat de politie slechts een instrument is, de arm van degenen die de besluiten nemen. De wreedheid van de politie is slechts een facet van de kristal van terreur en onderdrukking. Achter die wreedheid schuilt sociale terreur, economische en politieke wreed heid. Vanuit de werkelijkheid van het getto is het niet eenvoudig deld. Misschien ook wel voelt Amerika een nationale verplichting jegens de negers in deze tijd waarin wordt uitgevaren tegen de negatieve kanten van de welvaartsstaat. Hoe dan ook, de zwarten hebben geen belang bij het respecteren en handhaven van het instituut van privé-bezit. Zij willen alleen maar zoeken naar een manier waarop zij zélf enig bezit kunnen vergaren, om het voor hun eigen behoeften aan te wenden. Hierom gaat het in feite. Dit streven is de diepere oorzaak van de uitbarsting van geweld. Het is de bron van alle wreedheid. 2)e politie is de gewapende bewaker van de sociale orde. De zwarten zijn de voornaamste binnenlandse slachtoffers van de Amerikaanse sociale orde. Vandaar dat er een belangenconflict bestaat tussen negers en politie. Het is niet louter en aSeen maar een kwestie van schietlustige agenten, van wrede politiemannen die zo dol zijn op het inslaan van zwarte schedels. De meeste politiemensen zien hun werk als een baantje dat goed betaalt. Een baantje met talrijke bijkomende voordeeltjes. De kern van het probleem is niet gelegen in schietgrage uniformdragers, maar in een schietgrage sociale orde. De utopisten spreken van de dag waarop er geen politie meer zal zijn. Zij dromen van een tijdperk waarin de politie werkloos is, van een tijdperk waarin iedereen zijn plicht doet, de rechten van zijn buurman respecteert en de vrede niet verstoort. In ieders behoeften zal worden voorzien; iedereen zal genegenheid voelen voor zijn medemens. Misdaad zal uitgebannen zijn; gevangenissen zullen verdwenen zijn; geen elektrische stoelen meer, geen gas kamers. Het touw van de beul zal in het museum hangen. De wereld zal overvloed kennen; er zullen geen misdaden meer tegen het eigendomsrecht warden begaan; er zal geen speculatie meer zijn. De werkelijkheid wijst uit, dat een dergelijk Utopia vooralsnog niet zal worden gerealiseerd. Het barst nog van de politiemannen en in noord en ziuid zijn de negers nog steeds de bezitslozen. Om hen heen zien zij de eigendommen van de blanken. In dit opzicht is de zwarte bourgeoisie niets anders dan een belachelijke plaag geworden. Vijftig jaar lang heeft ze onafgebroken slag ge leverd om opgenomen te worden in Amerika's maalstroom. En nu moet ze zich aan alle kanten tegen die blanken verdedigen. Er wordt haar geen tijd gelaten om zich ook nog eens in te graven tegen de zwarten. De zwarte massa kan de zwarte bourgeoisie op elk gewenst moment aanpakken, met één machtige stoot uit schakelen. Maar een gróter probleem vormt de blanke bourgeoisie - de blanken die alles hebben. In de zwarte harten van al diegenen die zich in de onwrikbare greep van de werkloosheid bevinden groeit de haat tegen dit systeem van privé-bezit. De onschendbaarheid van dit systeem wordt niet langer geaccepteerd. De mystiek van het eigendom smelt langzaam maar zeker weg. Elders in de we reld komen boeren in opstand; zij onteigenen de grootgrondbe zitters. De zwarten in Amerika beginnen in te zien, dat de be staande verhoudingen niet eeuwigdurend zullen zijn, dat het hui dige systeem niet door God is bekrachtigd. Er zullen andere tijden komen, tijden waarin de zwarten de bezitters zullen zijn- Je Zwarte Moslems hieven de kreet aan„Wij moeten wat land hebben. Land voor onszelf, of andersDe zwarten van Amerika huiveren voor de kolos General Motors. Zij weten niet goed hoe ze door de rimboe van valksaandelen, preferente aan delen, contracten en obligaties heen moeten komen. Zij weten maar één ding: General Motors is groot en bezit miljarden dollars, en land. General Motors verleent subsidies; General Motors is de schatkamer van reusachtige macht. De zwarten wilien het hart van General Motors breken. Zij denken daar vaak aan. Onder tussen ervaren ze dat de politie orders aanneemt van General Motors. En dat de Bank van Amerika iets over ze te zeggen heeft, ook al hebben ze zélf geen stuiver op die bank. De zwarte massa heeft geen bankrekeningen; de zwarten hebben alleen maar schul den. Alleen via de loop van een geweer zullen de zwarten iets voor zichzelf uit die bank kunnen krijgen. De glimmende gevels van de wolkenkrabbers intimideren de zwarte massa, die niets bezit. De zwarten voelen zich niet thuis op de trottoirs waarop ze lopen. Dit land is van de blanke; deze wereld is van de blanke - een wereld vol met gekleurde mensen. De economie is gericht op een continuering van het succes van de blanke. Met de zwarten wordt geen rekening gehouden. De strijd tegen de armoede, die walgelijke belediging van de trillende spieren in de armen van de zwarte, is er het bewijs van hoe men in werkelijkheid plannen zit uit te broeden om elkaar te doden, hoe men met rekenlinialen zit te becijferen hoe men het brood ver van de hongerige kan houden. En de zwarte bourgeoisie stort zich begerig op de kruimeltjes die in hun donkere hoek worden gegooid. Er zijn 20 000 000 zwarten in Amerika, méér nog waarschijnlijk. Nu zijn we zover dat de zwarten ontzag krijgen voor de numerieke kracht van hun eigen gelederen: „wij zijn met 20 000 000 man". Zij roepen het elkaar toe in nederige verbijstering. En niemand hoeft hen meer te vertellen dat die massa kracht betekent. Zij beseffen nu dat 20 000 000 man voldoende is om enige erkenning en consideratie af te dwingen. Zij zien ook in dat zij hun getal moeten benutten en het moeten wetten tot een vlijmscherp zwaard. De blanke General Motors beseft dat de eenheid van deze 20 000 000 schooiers het einde betekent van het systeem waarop zij is gebaseerd. Tegen iedere prijs wil zij proberen te voorkomen dat de zwarten zich verenigen, dat de zwarten de revolutie zullen aankondigen. De blanke bezitters weten heel goed dat zij alles moeten doen om de zwarte bang te maken, zodat hij geïntimideerd wordt en bang blijft. Door een complex communicatiesysteem van alarmeringen en signalen ontvangen de politieautoriteiten bevelen, die worden doorgegeven aan de straatagenten, het voet volk in de loopgraven van de getto's. j ervaren dit systeem van gezagshandhaving als krankzinnig. Zó krankzinnig dat Leonard Deadwyler, één van de 20 000 000 zwarten, door een politieman wordt doodgeschoten, als hii ziin vrouw, die elk moment een kind kan baren, naar het ziekenhuis brengt. Een ongelukje! Dat de zon opkomt in het oosten en onder gaat in het westen is ook „per-ongeluk-met-opzet!" De zwarten staan klaar de wapens op te nemen. In heel Amerika ziin zii ver bitterd over dit „ongelukje", dit jongste bewijs van het ongeluk dat hen treft, van de wreedheid en de smart in hun leven Deze zwarten zijn overgeleverd aan de willekeur van de schietgrage Yankees en Rebs, die een alliantie zijn aangegaan tégen de zwarte huidskleur. De zwarte massa wil het bloed zien van de politieman als een teken dat niet alleen de Vietcong een antwoord heeft od de onderdrukking. De machthebbers deinzen er niet voor terug om de massa met granaten te bestoken teneinde wet en orde te herstellen Zii weten dat hun macht niet mag worden uitgehold door zwarte eenheid- de zwarte moet tegen iedere prijs in bedwang worden gehouden' Het politiebureau, de bewaker van de bestaande orde moet ge handhaafd worden. Gerechtigheid is secundair. Zékerheid dfar gaat het om. lela' a. Ondertussen wachten de zwarten de ontwikkelingen af Zii ziin zichzelf bepaalde dingen gaan afvragen. Er wordt hen gevraagd in Vietnam te sterven in naam van het Systeem. Datzélfde Svs- teem was de moordenaar in Watts. En nu - nu! - vragen ze rich in dodelijke ernst af: Waarom niet hier sterven? Waarom niet hier in Babyion vechten voor een beter leven, net zoals de Viet cong daarginds? Als die kleine rakkers het daar kunnen waarom kunnen grote hengsten als wij het dan niet hier £hr komt een bui opzetten; een nieuwe stemming neemt bezit van Amerika; in de harten van zwart Amerika schreeuwt een nieu we mentaliteit. W%.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11