offie
it in
karaf
BROEKPAKKEN VOOR
ELK UUR VAN DE DAG
(tussen haakjes
Kijk naar
Bregenzer Festspiele
tot 19 augustus
bi] de Spur
is lekker
niet
'duur
v
Avonturiers
Ouders
Duur
Haaruitval
Brug
ette koffie,
laar!
iedereen weet dat
*arine zo gezond, zo puur
ïeuïg en smakelijk is-)
Kan brïllant groeien:
heetman
„Big Wheel" in
Doebidoe
„Hammerveld Jazz
Festival" Roermond
Vakmanschap
is
meesterschap
Bierkenners
vragen
^wopSfjf1^ opzij 2etten
fBpBi
NEDERLAND I
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I
NEDERLAND II
BELGIë Nederl
DUITSLAND II
Luister naar
DE STEM VAN DONDERDAG 24 JULI 1969
15
x>r
(Van onze kunstredactie)
BREGENZ Bregenz, de
aoofdstad van Vorarlberg de
meest westelijke provincie van
Oostenrijk, heeft sinds de twee
de wereldoorlog een steeds gro
tere betekenis als festivalcentrum
gekregen. Een goed festivalcen
trum, want het biedt iets unieks.
Iets, dat telken jare een grote
schare van belangstellende toe
risten trekt: „Dat Spiel und das
Ballett auf dem See", waarbij
men, partijtrekkend van een
uiterst gunstige natuurlijke ac
commodatie, in staat is open
luchtopvoeringen te geven. Een
fraai bergmeer vormt hier niet
slechts een goede achtergrond,
doch is bovendien betrokken in
de gang van zaken.
Zo hebben tal van operetteliefheb
bers kunnen profiteren van Strauss'
Fledermaus, van Zeilers' Vogel
handier om er enkele te noemen
die onder leiding van de ook hier be
kende Heinrich Hollreiser steeds een
opmerkelijk succes hadden. En dit
jaar gaat, natuurlijk ook „auf dem
See" de première van Die Hochzeit
am Bodensee" onder directie van de
componist zelf, de eeuwig jonge, in
1882 te Graz geboren Robert Stolz.
Naast operettes, naast balletten,
sinds jaar en dag orkestconcerten van
de Wiener Symphoniker, geleid door
musici van internationale bekend
heid: Wolfgang Sawallisch, Heinrich
Hollreiser, Vittoria Gui de eerste
van dit drietal bracht in 1965 Beet-
hovens Negende Symfonie.
In Bregenz is ook het Wiener Burg
theater een telkens terugkerende gast
die zich tot dusverre behelpt met een
klein, te klein theatermaar de
stad met haar 20.000 inwoners werkt
aan de bouw van een Spielhaus; wel
licht kunnen daar ook in de toekomst
de orkestconcerten die thans in de
Stadthallen klinken, gegeven wor
den.
Deze Festspiele worden steeds met
een kerkelijke plechtigheid in de
Herz Jesukirche geopend. Daarvoor
Kwamen eigen koren bij toerbeurt in
aanmerking. Doch thans heeft men,
voor het eerst een buitenlands ge
zeischap aangetrokken, namelijk het
Hollands Vocaal Ensemble com
binatie van Haags Vocaal Ensemble
en Dordtrechts Katholiek Kamer
koor dat onder leiding van Cor
Backers de Missa Festiva van Alex
ander Gretsjaninov (1864-1956) uit
voerde. Het goede, veertig jaar oude
orgel, werd hierbij bespeeld door Jan
Schmitz, die bovendien werken van
Flor Peeters en Franz Liszt voor zijn
artistieke rekening nam.
Cor Backers en Jan Schmitz ver
zorgen ook nog, in het kader van de
Bregenzer Festspiele 1969, een kerk-
concert te Bludenz, het Hollands Vo
caal Ensemble zingt hier, begeleid
door de Wiener Symphoniker en met
solistische medewerking van de so
praan Germaine Stordiau, de alt Eli
sabeth Cooijmans, de tenor Henk
Meyer, de bas-bariton Ruud van der
Meer, Vivaldi's Gloria, Beethovens
Elegischer Gesang en het Magnificat
van Carl Philipp Emanuel Bach.
Dit jaar duren de Bregenzer
Festspiele de 23e in successie
tot 19 augustus.
(ADVERTENTIE)
(Van onze moderedactie)
ROME Dames, u zult deze win
ter iemand nodig hebben die uw pak
jes draagt. Deze week bracht de Ita
liaanse couturier Valentino op zijn
show modellen met grootmoeders
shawls die zeer nauw sloten om het
lie haam. Deze shawls kwamen terug
h heel zijn collectie. Zij werden ge-
ragen boven bleekgele broekpak-
tei in tweed. Soms waren zij afge-
15 met veren of rijk geborduurd, dan
aer van hobbelige chenille.
Valentino's shawl-lijn vond men
ooi terug in zijn poncho jassen, soms
afgezet met bont, lynx, bever, marter
en nerts.
Ook bij Valentino broekpakken
voor alle uren van de dag en de
nacht de lijnen lopen bij hem dicht
langs het lichaam. Jassen en robes
hebben strakke lijfjes.
Ook zijn herenjassen hebben een
ultra slank silhouet. Hij brengt onder
andere maxi-jassen zonder enige ver
siering of opschik, die worden ge
sloten met een onzichtbare ritsslui
ting.
Een paar seizoenen geleden heeft
Valentino een jas ontworpen met
grote revers en bont langs de man
chetten. Die jas had veel succes,
Jacqueline Kennedy was bijvoorbeeld
een van de cliënten die er enthousiast
over was.
Valentino brengt dit seizoen die
las terug, zij het iets langer gesne
den en met een ceintuur. Bij andere
lassen viel een blousende rug op, die
oij de ceintuur werd ingenomen.
Zwart is bij Valentino nog meer de
Overheersende kleur dan bij de Ba-
tentzen en Ognibene-Zendman het
geval was.
Valentino combineerde zelfs zwart
®et marineblauw een bijzonder
moeilijke kleurenstelling en kreeg
er een applausje voor. Verder voor
namelijk zwart-geel, aubergine en
telrood. Voor de avondkleding geeft
Valentino de voorkeur aan satijn. De
Modellen geven niets bloot hoge
oonnikspijachtige kragen, lange wap
perende mouwen en een aansluitende
met een split tot de knie. En
natuurlijk weer de shawls
overdag versierd met franje en ve
ren helemaal a la Marlène Dietrich.
Vooral toen een „blauwe engel" op
kwam met een grote zwarte shawl
boven een kort zwart omslagjurkje.
En „Marlène the Magnificent" ver
scheen in een slanke witte satijnen
robe en een poncho afgezet met een
wolk van witte maraboeveren.
Dat kan bij ons. U koopt een ring met een
kleine brillant. Deze steen kunt u telkens
ruilen voor een grotere. U hoeft dan alleen
het verschil bij te betalen. Zo krijgt U
geleidelijk, zonder grote uitgaven ineens,
een steeds edeler en kostbaarder sieraad.
Wilt u meer weten over dit aantrekkelijke
systeem? Wij zullen het u graag vertellen.
solitair ringen
met 1 steen
in prijzen van 125.-,
200.-, 325.- en hoger.
edelsteenkundige f.g.a.
diamantexpert g.i.a.
LIJNBAAN 92 tel 116670
filiaal oostzeedijk 155-157 rotterdam
Je kunt beter fotomodel blijven, dan een carrière voor de filmcamera te zoeken, moet Karin Fedderson gedacht
hebben toen zij onzacht met de Veluwse bodem kennis maakte. De blonde Karin, die een belangrijke rol
speelt in René Daalders nieuwe Nederlandse speelfilm „De blanke slavin", moest voor een bepaalde opname
door landgenoot Gunther üngeheuer uit een rijdende auto gegooid worden. Drie camera's legden het gebeuren
ast. Karin slaagde er de eerste maal reeds in een elegante landing te maken, zichzelf daarmee een pijnlijke
herhaling besparend. Maar het pad van een filmactrice gaat niet over rozen, het is echt wel eens op de blaren
zitten.
(Van onze rtv-redactie)
BUSSUM In het programma
„Doebidoe", dat vrijdagavond
tussen 19.07 en 20.00 uur zal wor
den uitgezonden, wordt o.a. opge
treden door de bekende Jamaï-
caanse zanger Desmond Dekker,
de Delftse beatgroep „After Tea"
en de Haagse formatie „Big
Wheel".
De groep „Big Wheel" zal in dit
programma o.a. hun nieuwste single
Little woman/if I stay too long la-
ten horen. Het is waarschijnlijk voor
lopig het laatste tv-optreden van de
groep, alvorens zij een tournee door
Duitsland gaan maken. In dit land
zal men optreden met de succesvolle
Engelse formatie „Amen Corner", die
momenteel ook zeer in de belangstel
ling staat. De bezetting van Big
Wheel is als volgt: Cyril Havermans
(zang), Shel Schellekens (drums)
Peter Vink (basgitaar) en Rob van
der Zwan (sologitaar).
Zowel Cyril Havermans als Shel
Schellekens zijn afkomstig uit Breda
en hebben veel opgetreden in Zee
land en Brabant.
(ADVERTENTIE)
(Van onze kunstredactie)
ROERMOND Het vierde „Ham
merveld Jazz Festival" te Roermond
wordt dit jaar gehouden op 8, 9 en 10
augustus a.s., De organisators van
dit voor Nederland nog steeds unieke
jazz-festival hebben zich ditmaal ge
ruime tijd beraden over de vraag, of
het voorbeeld van enkele buitenland
se festivals moest worden gevolgd die
meer op de pop-, beat- en soultour
zijn gegaan. „Hammerveld Jazz" ziet
echter voldoende perspectieven voor
een zuiver jazz-festival.
Aan het komende Hammerveld Jazz
Festival neemt voor het eerst een
formatie uit Oost-Europa deel, name
lijk het S.H.-Quintet uit Praag. De V.
P.R.O. zal van deze formatie radio
opnamen maken.
Verder zijn reeds gecontracteerd:
Johnny Griffin (V.S.), Dexter.Gordon
(V.S.), het Jacques Pelzer Quartett
(B., FR., Did.), The Reunion Jazz
Band, Don Byass (V.S.) alsmede
een Nederlandse en een Belgische big
band. Met verschillende binnen- en
buitenlandse formaties en solisten
wordt nog overleg gepleegd.
(ADVERTENTIE)
Wat zoekt de vakantieganger toch?
U heeft zijn eigen gerieflijke huis;
n°ftiadenbestaan was vroeger
tod?i.aA maar nu helemaal niet en
vj™upt hij op een dag met vrouw
u hinderen in de auto, rijdt ver van
v,„ en zet ergens zijn tent of cara
van neer.
!,,net maandblad Orkava doet in het
w„-n» een S°oi naar het ant-
óén a'dus het blad, „vormen
van =n j massa van kampeerders
allen „i--?nk.l?are nationaliteiten, die
klein® t zi''n' of men nu met een
on sttm oi een luxueuze caravan
saamw -gau Er wor(it daarmee een
»achtlga?ld' een bindin§ tot stand
°ndanw' u onze Srote staatslieden
üebben\ conferenties nog nooit
Ma ne" verwezenlijken".
a,le comfort* mt dat verlangen om
Vcrlanepn trekken vandaan? „Het
^eemdt. i "Ü3? zon er! warmte, naar
Sen: het ^kh'nken en nieuwe men-
natuurliik "Onbekende" speelt
oaKaken vJkt ri» VD--epe,r- US§ende
e® de schrijver m de gro
te sociaal-economische omstandighe
den in de na-oorlogse westerse maat
schappen. Ze mogen de mens dan
een kuddedier noemen, ,maar de mo
derne mens raakt steeds minder
ethisch, sociaal of beroepsmatig ge
bonden".
„De stedeling van nu verlangt er
naar tijdens zijn vakantie alle dwang,
alle „moeten", alle banden, alle ge
bondenheid aan het ritme van het da
gelijkse leven, achter te laten" En
dan is er nog het feit, dat de moder
ne mens „gezondheid-bewust" aan het
worden is. Frisse wind, bergen, blau
we hemel, zon en zee hij zoekt dat
allemaal heel dicht bij de natuur, in
tent of caravan, ook al vindt ie het
lang niet altijd.
„Het merendeel van de kampeer
ders heeft slechts een uiterst vage
belangstelling voor de natuur. Wat
het contact met de omgeving buiten
het kamp betreft heeft 45 tot 50 pro
cent totaal geen contact met de be
volking. „Niet minder dan 30 tot 35
procent zegt ook niet gesteld te zijn
op contact met „buitenstaanders" en
baseert dit op „slechte ervaringen":
„We verstaan ze niet"; „ze accepte
ren je niet"; „ze begrijpen ons niet"
enz
Wat de klachten betreft: natuurlijk
is slechts 30 tot 50 procent helemaal
tevreden over de camping. Maar
merkwaardig genoeg beklaagt men
zich wel eens over gemis aan stede
lijk comfort. Een groot deel van de
kampeerders heeft bezwaren tegen
de stijve vakindeling van de camping:
„straatjes met nummers net als thuis".
Niemand klaagt rechtstreeks over de
drukte. Wel over kampgenoten: „no-
zem's,', „radio's", „de gehele dag aan
de auto prutsen". Nog iets merkwaar
digs: „Veelal komt het er-op neer dat
men wat de camping betreft, in het
zelfde milieu wil verkeren als waar
in men onder normale omstandighe
den verkeert: men is nu eenmaal zeer
gehecht aan familie, kennissen en
stadgenoten, óók op de camping".
Die avonturiers!
Zweden 129,50, Frankrijk 128,50,
Engeland 123,40, Noorwegen 118,70,
Zwitserland 114,40, België 116,60, W.
Duitsland 100,Hongarije 97,40, Ne
derland 94,25, Tsjeehoslowakije 89,20,
Griekenland 88,95, Italië 84,90, Oos
tenrijk 83,70, Spanje 70,
Als de toe-risten het nou weer wil
len geloven. O
„De rol van Nederland als goed-
koopte-eiland in het we-reldtoerisme
is uitgespeeld", constateert 't maand
blad Orkava. En dat vooral dank zij
de BTW. Vooral in Duitse bladen uit
het Ruhrgebied valt te lezen, dat
Holland een duurte-eiland is gewor
den. En toch schijnt het mee te val
len. Althans volgens een onderzoek
van de Westduitse „ADAC". Bij te
vergelijke vakantietochten blijkt Ne
derland nog altijd goedkoper te zijn
dan West-Duitsland zelf bijvoorbeeld.
West-Duitsland op 100,— stellend,
kwam men tot die volgende gemiddel
de cijfers:
Het Duitse scholierenblad „Under
ground" (oplage 100 000) heeft een
enquête gehouden over de relaties
van de jongeren met hun ouders. De
uitslag kreeg als titel mee: Doodvon
nis ovr ouders. Een van de vragen
luidde: hoe voel je je in het algemeen
met je ouders verbonden? Daar gaf
61 procent als antwoord op: door fi
nanciële afhankelelijkheid
Leo Mullenders schrijft er over in het
jongste nummer van het maandblad
„Wij". Hij trekt de conclusie dat er
onder de jongeren een hang is al
dan niet romantisch naar andere
samenlevingsmogelijkheden. „Dikwijls
is het niet meer dan een verlangen
om thuis weg te zijn, hoe dan ook.
En het eerste dat dan wringt en het
scherpst wordt gevoeld is de finan
ciële afhankelijkheid. Thuis gaat het
niet. Maar waarheen dan? Wat kun
je al bij al doen?"
In de vakantie weet men er meestal
wel raad mee; op school en ais stu
dent voelen ze zich echter weer af
hankelijk. Studenten praten niet voor
niets over studieloon. Maar naast de
ze groeperingen zijn er bijvoorbeeld
ook de love hippies, de tegenwoordi
ge underground-jeugd.
„De love hippies in de dagen van
hun hoogtepunt leefden in kolonies.
In een soort idyllische broederlijkheid
en oersolidariteit deelden ze hun
brood, drank en lied". Iets daarvan
is terug te vinden in een voor vele
ouders acceptabele vorm van jonge
ren-trefcentra en jeugdsociëteiten.
Een vorm vain samenwonen van groe
pen jongeren, die op het ogenblik
opgang maakt is die van de kommu-
ne. In sommige daarvan is ook weer
plaats voor volwassenen.
Enfin, er is hier en daar heel wat
aan de gang. Ook in Nederland (Den
Haag, Eindhoven, Groningen) zijn
enkele komunes. West-Duitsland
telt er 44 Wat moeten we daar nou
mee? Leo Mullenders: „Het gaat niet
om een definitieve waardering in ne
gatieve of positieve zin. Het gaat op
de eerste plaats om een eerlijk besef
dat de oude vormen niet meer func
tioneren en dat er naar nieuwe ge
zocht moet worden. Wie op de sociale
uitvinder gaat zitten wachten die met
kant en klare, gerijpte ideeën komen,
kan lang wachten. Het nieuwe be
gint altijd met kiemen. Gerijpte idee-
en zijn nooit het begin, eerder het
eindpunt van een ontwikkeling. Men
hoeft echt niet alles goed te vinden
en (alsof het een harmonie was) er
achter aan te gaan. Maar men hoeft
ook niet alles (zonder meer dikwijls)
af te keuren en te diskwalificeren.
Dat zou even onrijp zijn".
8.45
9.30
16.45
18.50
19.00
19.07
19.48
20.00
20.20
20.22
20.50
21.20
22.00
22.50
22.55
APOLLO-11 (kleur)
SLUITING
APOLLO-11 (kleur)
PLUIMPJE
JOURNAAL
WAAR DE TIJD HEEFT STIL
GESTAAN, documentaire
(kleur)
DAG ZONDAG, impressies uit
Parijs
JOURNAAL
DE SHADOKS EN DE GIBBS
MARTY, show
LENNY KUHR, tour de chant
(kleur)
APOLLO-11 (kleur)
IRONSIDE, feuilleton
TWEEDE JOURNAAL
SLUITING
20.25 WIJ, HEREN VAN ZICHEM
21.25 HET REISGEZELSCHAP
TV-spel
22.10 VRIJHEID EN VREDE
23.00 NIEUWS
18.35 NIEUWS
18.40 JEUDI-JEUX
18.55 ALLó LES JEUNES
19.25 BONHOMMET ET TILAFIN
19.30 ALLó POLICE
20,00 JOURNAAL
20.30 LA FIN DU JOUR
22.05 LE CARROUSEL AUX
IMAGES
22.50 JOURNAAL
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 DE FLINTSTONES (kleur)
20.00 JOURNAAL
20.20 KRO ZOMERTHEATER, con
cert en ballet
21.38 BRANDPUNT
22.15 TWEEDE JOURNAAL
22.20 SLUITING
17.30—18.30 APOLLO-11
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 AFSTAMMELINGEN VAN
DE INCA'S
19.30 GESCHIEDENIS VAN DE
XXIe EEUW
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.00
20.30
22.15
23.00
23.20
JOURNAAL
PHILADELPHIA,
ICH BIN DA. Spel
DEUTSCHLAND VOR DER
WAHL (6). Federalisme in
Duitsland
JOURNAAL
INTERNATIONAAL CON-
COURS-HIPPIQUE
16.55 NIEUWS
17.00 APOLLO-11 (kleur)
18.40 APOLLO-11 (kleur)
19.10 DER FATALIST. Klein tv-
spel (kleur)
19.45 HEUTE
20.15 TAUSENDUNDEINE NACHT
(kleur). Aansluitend: Nieuws
21.10 HALS- UND BEINBRUCH
Burleske
21.35 PORTRET CONRAD AHLERS
22.20 NIEUWS
Donderdag 24 juli
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 12.00 Los-vast: gevar. pro
gramma. 12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinbouw; 12.29 Nws; 12.41 Act.)
14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians
Show. 14.25 Pianorecital: klass. muz.
15.00 Gereformeerde middagdienst.
NOS: 15.30 Bezigheden: magazine o-
ver liefhebberijen en vrijetijdsbeste
ding. 16.00 Nws. 16.02 Meer over
minder: een progr. met meer infor
matie over mensen en dingen die
minder op de voorgrond treden. 17.30
Toerismo: een wekelijks progr. met
toeristische informatie uit binnen- en
buitenland- NCRV: 17.45 Stereo: Me-
tropole orkest (gr.): lichte muziek.
18.00 Tijd vrij voor muz. in vrije
tijd: A. Chr. Zangvereniging; B.
Stereo: Chr. Fanfarekorps. 18.30
Nws. 18.41 Act. 19.00 Stereo: Zang
recital (gr.): negro spirituals. 19.15
Stereo: Leger des Heils kwartier
(gr.). 19.30 Haarlemse Orgelmaand
1969 (Holland Festival). 20.00 Raket:
Gevar. progr. (om 22.00-22.08 Natio
nale Zwemkampioenschappen in Bre
da.) 22.20 Avondoverdenking. 22.30
Nws. 22.40 Meded. 22.45 Stereo: Ster
ren in Stereo: licht gevar. platenpro-
gramma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 12.30 Modern platteland.
12.35 Toppers van toen (gr.). 13.00
Nws. 13.11 Radiojourn. met o.a. Na
tionale Zwemkampioenschappen in
Breda. 13.30 't Muzikantenuur: I.
Kerkorgelconcert: klass. muz. II. He
dendaagse Nederl. Vocalises. III. Pi
anotrio: klass. muz. 14.30 Logboek
1938, documentair progr. 15.00 Voor
de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Schake
ringen: cultureel progr. in woord en
muz. 17.00 Tussen 10 plus en 20 min:
lichte grammof. muz. voor de tie
ners. NOS: 17.30 Apollo II: recht
streekse reportage van de landing.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn.
18.25 Stereo: Dis-Sonantjes: lichte
grammof. muz. 19.25 De gesproken
brief. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en
dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel: De
bijbel in het kringwerk. 19.50 Memo:
pas verschenen theologische en aan
verwante literatuur. AVRO: 20.05
Tout a toi. 20.30 Voorjaarsfestival
van Praag (opn.): Symfonie orkest
van de Tsjeehslowaakse omroep en
solist: klass. en mod. muziek. 22.00
Zo goed als nieuws: berichten van
toen en de feiten van nu. 22.30 Nws.
22.40 Radiojourn. 22.55 Prima-Don
na's, heldentenoren en een stoet van
directeuren van de 100-jarige Ween-
se opera, lezing met historische op
namen. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM IH 240 M EN FM.
NOS: 12.00 Nws. 12.03 Micro-noti
ties. KRO: 13.00 Nws. 13.03 Actua
liteiten. 13.08 TNT: muziek van één
tot twee. 14.00 Nws. 14.03 Pop-in: ge
zellig aanplaten. 15.00 Nws. 15.03
Holster: pop- en countrymuz. 16.00
Nws. 16.03 lORRRrrr...: hitparade.
17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18.00
Draaijijofdraaiik: verzoekpl. progr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.40 Weerbericht, me
dedelingen en SOS-berichten voor de
schippers. 12.55 Buitenl. persoverz.
13.00 Nws, weerbericht, beursberich
ten en dagklapper. 13.20 Tafelmuz.
14.00 Nws. 14.03 Symfonische muz.
15.00 Nws. 15.03 Kamermuziek. 16.00
Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Hand in hand met Nederland. 17.00
Nws, weerbericht en meded. Aan
sluitend: Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03
Popmuz. 18.28 Paardesportuitslagen.
18.30 Franse les. 18.33 Grammofoon-
muziek. 18.35 Verkeerstips. 18.40
Lichte orgelmuz. 18.45 Sportkroniek.
18.52 Taalwenken. 18.55 Grammof.
muz. 19.00 Nws. en weerbericht. 19.30
Lichte muz. 20.00 Concert. 20.10
Boekbespreking. 20.25 Grammofoon-
muziek. 21.28 Promenadeconcert.
22.00 Nws, berichten en De Zeven
Kunsten. 22.15 Gevar. muziek. (23.00-
23.10 Nws). 23.40-23.45 Nieuws.
Vrijdag 25 juli
HILVERSUM I 402 M.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: klass. muziek,
(gr). (7.30, Nws; 7.32 Act; 7.50 Over
weging.) 8.00 Nws. 8.11 Vakantie
jeugdprogramma. 8.30 Nws. 8.32 Va-
kantietips. 8.45 Voor de huisvrouw.
(9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw)
9.35 Waterstanden. 9.40 Nieuwe aar
de: Impressie en bezinning over het
thema: Hulptroepen. 10.00 Stereo:
Aubade: moderne muziek (gr.) 11.00
Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Me
dedelingen.
HILVERSUM II 298 M.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammo-
foonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn.
8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz.
(8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Mor
genwijding. NOS: 900 Stereo: Berlioz
in woord en muz. AVRO: 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen:
populair verzoekpl. progr. (11.00-11.02
Nws.) 11.30 Stereo: Klankjuwelen
(gr.). 11.55 Beursberichten.
HILVERSUM in 240M EN FM.
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nws.) NOS: 11.0
Nws. 11.03 Felix Meurders.
„OP elke fles haarshampoo laat de
fabrikant plichtsgetrouw vermelden:
„Tegen roos en haaruitval". De ko
per vindt het immers zelden vol
doende dat door het gebruik van de
shampoo zijn haar alleen maar
schoon zal worden." Aldus het be
gin van een artikel in het maand
blad voor gehuwden „Wij" over
de macht. De inleiding vervolgt:
„Zijn vrienden hebben hem er al
met een glimlachje op geattendeerd
dat hij een beetje begint te kalen
en z'n vrouw grijpt elke gelegen
heid aan om van de kraag van
z'n kolbertje het bekende zilveren
laagje af te borstelen. De fabrikant
komt aan 's mans vrees voor kaal
worden tegemoet met een opwek
kende spreuk. Ook wij zijn trouw
hartig en nemen voetstoots aan dat
de fabrikant in alle eerlijkheid kan
zeggen dat hij tegen roos en haar
uitval is. Het lijkt ons echter niet
onmogelijk dat hij met evenvee] suc
ces op het flesje teksten zou kun
nen zetten als „Tegen de oorlog in
Vietnam" of „Tegen de revolu
tie". Het zou enige verwondering
wekken, maar ongetwijfeld zouden
ook dan weer goedhartige lieden
naar het middel grijpen."
Overigens is dat maar een inleiding
op zaken als „mythe en macht",
„de macht van het inzicht" en „de
macht van het woord". Over dat
laatste: „Het is aantoonbaar niet
waar dat woorden machteloos zou
den zijn. In de ogen van het uitge
scholden jongetje kun je soms alle
pijn van de wereld lezen ook al
roept hij: „Schelden doet geen zeer,
slaan veel meer".
Hoewel slaan natuurlijk wel 'ns ef
fectief kan zijn. Vraag maar 'ns
aan de vader van dat jongetje.
HOOG boven de hoofdstraat van de
Amerikaanse stad Longview heeft het
stadsbestuur een smalle brug laten
bouwen. Het zal er druk zijn, zult
u denken en zo'n brug vergemakke
lijkt het oversteken. Maar waarom
moest die mededeling nou juist in het
blad van ons aller Artis staan?
Het antwoord: de brug is niet be
stemd voor mensen maar voor eek
hoorns. Die staken de inderdaad
drukke hoofdstraat noga] eens over
en verloren daarbij het eekhoornle
ven.
Maar tiiet alleen in Amerika zijn
ze vindingrijk. In ons eigen Noord
hollandse duinreservaat heeft men op
een dergelijke manier de mollenacti-
viteit in goede banen geleid. Op de
plaats van de zogenaamde mollenrit-
ten heeft men smalle buizen in de
grond gelegd. En laten de mollen nou
van die tunnels gebruik maken!
Redactie: Jan Hüsken