offie it in karaf BROEKPAKKEN VOOR ELK UUR VAN DE DAG (tussen haakjes Kijk naar Bregenzer Festspiele tot 19 augustus bi] de Spur is lekker niet 'duur v Avonturiers Ouders Duur Haaruitval Brug ette koffie, laar! iedereen weet dat *arine zo gezond, zo puur ïeuïg en smakelijk is-) Kan brïllant groeien: heetman „Big Wheel" in Doebidoe „Hammerveld Jazz Festival" Roermond Vakmanschap is meesterschap Bierkenners vragen ^wopSfjf1^ opzij 2etten fBpBi NEDERLAND I BELGIë (Frans) DUITSLAND I NEDERLAND II BELGIë Nederl DUITSLAND II Luister naar DE STEM VAN DONDERDAG 24 JULI 1969 15 x>r (Van onze kunstredactie) BREGENZ Bregenz, de aoofdstad van Vorarlberg de meest westelijke provincie van Oostenrijk, heeft sinds de twee de wereldoorlog een steeds gro tere betekenis als festivalcentrum gekregen. Een goed festivalcen trum, want het biedt iets unieks. Iets, dat telken jare een grote schare van belangstellende toe risten trekt: „Dat Spiel und das Ballett auf dem See", waarbij men, partijtrekkend van een uiterst gunstige natuurlijke ac commodatie, in staat is open luchtopvoeringen te geven. Een fraai bergmeer vormt hier niet slechts een goede achtergrond, doch is bovendien betrokken in de gang van zaken. Zo hebben tal van operetteliefheb bers kunnen profiteren van Strauss' Fledermaus, van Zeilers' Vogel handier om er enkele te noemen die onder leiding van de ook hier be kende Heinrich Hollreiser steeds een opmerkelijk succes hadden. En dit jaar gaat, natuurlijk ook „auf dem See" de première van Die Hochzeit am Bodensee" onder directie van de componist zelf, de eeuwig jonge, in 1882 te Graz geboren Robert Stolz. Naast operettes, naast balletten, sinds jaar en dag orkestconcerten van de Wiener Symphoniker, geleid door musici van internationale bekend heid: Wolfgang Sawallisch, Heinrich Hollreiser, Vittoria Gui de eerste van dit drietal bracht in 1965 Beet- hovens Negende Symfonie. In Bregenz is ook het Wiener Burg theater een telkens terugkerende gast die zich tot dusverre behelpt met een klein, te klein theatermaar de stad met haar 20.000 inwoners werkt aan de bouw van een Spielhaus; wel licht kunnen daar ook in de toekomst de orkestconcerten die thans in de Stadthallen klinken, gegeven wor den. Deze Festspiele worden steeds met een kerkelijke plechtigheid in de Herz Jesukirche geopend. Daarvoor Kwamen eigen koren bij toerbeurt in aanmerking. Doch thans heeft men, voor het eerst een buitenlands ge zeischap aangetrokken, namelijk het Hollands Vocaal Ensemble com binatie van Haags Vocaal Ensemble en Dordtrechts Katholiek Kamer koor dat onder leiding van Cor Backers de Missa Festiva van Alex ander Gretsjaninov (1864-1956) uit voerde. Het goede, veertig jaar oude orgel, werd hierbij bespeeld door Jan Schmitz, die bovendien werken van Flor Peeters en Franz Liszt voor zijn artistieke rekening nam. Cor Backers en Jan Schmitz ver zorgen ook nog, in het kader van de Bregenzer Festspiele 1969, een kerk- concert te Bludenz, het Hollands Vo caal Ensemble zingt hier, begeleid door de Wiener Symphoniker en met solistische medewerking van de so praan Germaine Stordiau, de alt Eli sabeth Cooijmans, de tenor Henk Meyer, de bas-bariton Ruud van der Meer, Vivaldi's Gloria, Beethovens Elegischer Gesang en het Magnificat van Carl Philipp Emanuel Bach. Dit jaar duren de Bregenzer Festspiele de 23e in successie tot 19 augustus. (ADVERTENTIE) (Van onze moderedactie) ROME Dames, u zult deze win ter iemand nodig hebben die uw pak jes draagt. Deze week bracht de Ita liaanse couturier Valentino op zijn show modellen met grootmoeders shawls die zeer nauw sloten om het lie haam. Deze shawls kwamen terug h heel zijn collectie. Zij werden ge- ragen boven bleekgele broekpak- tei in tweed. Soms waren zij afge- 15 met veren of rijk geborduurd, dan aer van hobbelige chenille. Valentino's shawl-lijn vond men ooi terug in zijn poncho jassen, soms afgezet met bont, lynx, bever, marter en nerts. Ook bij Valentino broekpakken voor alle uren van de dag en de nacht de lijnen lopen bij hem dicht langs het lichaam. Jassen en robes hebben strakke lijfjes. Ook zijn herenjassen hebben een ultra slank silhouet. Hij brengt onder andere maxi-jassen zonder enige ver siering of opschik, die worden ge sloten met een onzichtbare ritsslui ting. Een paar seizoenen geleden heeft Valentino een jas ontworpen met grote revers en bont langs de man chetten. Die jas had veel succes, Jacqueline Kennedy was bijvoorbeeld een van de cliënten die er enthousiast over was. Valentino brengt dit seizoen die las terug, zij het iets langer gesne den en met een ceintuur. Bij andere lassen viel een blousende rug op, die oij de ceintuur werd ingenomen. Zwart is bij Valentino nog meer de Overheersende kleur dan bij de Ba- tentzen en Ognibene-Zendman het geval was. Valentino combineerde zelfs zwart ®et marineblauw een bijzonder moeilijke kleurenstelling en kreeg er een applausje voor. Verder voor namelijk zwart-geel, aubergine en telrood. Voor de avondkleding geeft Valentino de voorkeur aan satijn. De Modellen geven niets bloot hoge oonnikspijachtige kragen, lange wap perende mouwen en een aansluitende met een split tot de knie. En natuurlijk weer de shawls overdag versierd met franje en ve ren helemaal a la Marlène Dietrich. Vooral toen een „blauwe engel" op kwam met een grote zwarte shawl boven een kort zwart omslagjurkje. En „Marlène the Magnificent" ver scheen in een slanke witte satijnen robe en een poncho afgezet met een wolk van witte maraboeveren. Dat kan bij ons. U koopt een ring met een kleine brillant. Deze steen kunt u telkens ruilen voor een grotere. U hoeft dan alleen het verschil bij te betalen. Zo krijgt U geleidelijk, zonder grote uitgaven ineens, een steeds edeler en kostbaarder sieraad. Wilt u meer weten over dit aantrekkelijke systeem? Wij zullen het u graag vertellen. solitair ringen met 1 steen in prijzen van 125.-, 200.-, 325.- en hoger. edelsteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.a. LIJNBAAN 92 tel 116670 filiaal oostzeedijk 155-157 rotterdam Je kunt beter fotomodel blijven, dan een carrière voor de filmcamera te zoeken, moet Karin Fedderson gedacht hebben toen zij onzacht met de Veluwse bodem kennis maakte. De blonde Karin, die een belangrijke rol speelt in René Daalders nieuwe Nederlandse speelfilm „De blanke slavin", moest voor een bepaalde opname door landgenoot Gunther üngeheuer uit een rijdende auto gegooid worden. Drie camera's legden het gebeuren ast. Karin slaagde er de eerste maal reeds in een elegante landing te maken, zichzelf daarmee een pijnlijke herhaling besparend. Maar het pad van een filmactrice gaat niet over rozen, het is echt wel eens op de blaren zitten. (Van onze rtv-redactie) BUSSUM In het programma „Doebidoe", dat vrijdagavond tussen 19.07 en 20.00 uur zal wor den uitgezonden, wordt o.a. opge treden door de bekende Jamaï- caanse zanger Desmond Dekker, de Delftse beatgroep „After Tea" en de Haagse formatie „Big Wheel". De groep „Big Wheel" zal in dit programma o.a. hun nieuwste single Little woman/if I stay too long la- ten horen. Het is waarschijnlijk voor lopig het laatste tv-optreden van de groep, alvorens zij een tournee door Duitsland gaan maken. In dit land zal men optreden met de succesvolle Engelse formatie „Amen Corner", die momenteel ook zeer in de belangstel ling staat. De bezetting van Big Wheel is als volgt: Cyril Havermans (zang), Shel Schellekens (drums) Peter Vink (basgitaar) en Rob van der Zwan (sologitaar). Zowel Cyril Havermans als Shel Schellekens zijn afkomstig uit Breda en hebben veel opgetreden in Zee land en Brabant. (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) ROERMOND Het vierde „Ham merveld Jazz Festival" te Roermond wordt dit jaar gehouden op 8, 9 en 10 augustus a.s., De organisators van dit voor Nederland nog steeds unieke jazz-festival hebben zich ditmaal ge ruime tijd beraden over de vraag, of het voorbeeld van enkele buitenland se festivals moest worden gevolgd die meer op de pop-, beat- en soultour zijn gegaan. „Hammerveld Jazz" ziet echter voldoende perspectieven voor een zuiver jazz-festival. Aan het komende Hammerveld Jazz Festival neemt voor het eerst een formatie uit Oost-Europa deel, name lijk het S.H.-Quintet uit Praag. De V. P.R.O. zal van deze formatie radio opnamen maken. Verder zijn reeds gecontracteerd: Johnny Griffin (V.S.), Dexter.Gordon (V.S.), het Jacques Pelzer Quartett (B., FR., Did.), The Reunion Jazz Band, Don Byass (V.S.) alsmede een Nederlandse en een Belgische big band. Met verschillende binnen- en buitenlandse formaties en solisten wordt nog overleg gepleegd. (ADVERTENTIE) Wat zoekt de vakantieganger toch? U heeft zijn eigen gerieflijke huis; n°ftiadenbestaan was vroeger tod?i.aA maar nu helemaal niet en vj™upt hij op een dag met vrouw u hinderen in de auto, rijdt ver van v,„ en zet ergens zijn tent of cara van neer. !,,net maandblad Orkava doet in het w„-n» een S°oi naar het ant- óén a'dus het blad, „vormen van =n j massa van kampeerders allen „i--?nk.l?are nationaliteiten, die klein® t zi''n' of men nu met een on sttm oi een luxueuze caravan saamw -gau Er wor(it daarmee een »achtlga?ld' een bindin§ tot stand °ndanw' u onze Srote staatslieden üebben\ conferenties nog nooit Ma ne" verwezenlijken". a,le comfort* mt dat verlangen om Vcrlanepn trekken vandaan? „Het ^eemdt. i "Ü3? zon er! warmte, naar Sen: het ^kh'nken en nieuwe men- natuurliik "Onbekende" speelt oaKaken vJkt ri» VD--epe,r- US§ende e® de schrijver m de gro te sociaal-economische omstandighe den in de na-oorlogse westerse maat schappen. Ze mogen de mens dan een kuddedier noemen, ,maar de mo derne mens raakt steeds minder ethisch, sociaal of beroepsmatig ge bonden". „De stedeling van nu verlangt er naar tijdens zijn vakantie alle dwang, alle „moeten", alle banden, alle ge bondenheid aan het ritme van het da gelijkse leven, achter te laten" En dan is er nog het feit, dat de moder ne mens „gezondheid-bewust" aan het worden is. Frisse wind, bergen, blau we hemel, zon en zee hij zoekt dat allemaal heel dicht bij de natuur, in tent of caravan, ook al vindt ie het lang niet altijd. „Het merendeel van de kampeer ders heeft slechts een uiterst vage belangstelling voor de natuur. Wat het contact met de omgeving buiten het kamp betreft heeft 45 tot 50 pro cent totaal geen contact met de be volking. „Niet minder dan 30 tot 35 procent zegt ook niet gesteld te zijn op contact met „buitenstaanders" en baseert dit op „slechte ervaringen": „We verstaan ze niet"; „ze accepte ren je niet"; „ze begrijpen ons niet" enz Wat de klachten betreft: natuurlijk is slechts 30 tot 50 procent helemaal tevreden over de camping. Maar merkwaardig genoeg beklaagt men zich wel eens over gemis aan stede lijk comfort. Een groot deel van de kampeerders heeft bezwaren tegen de stijve vakindeling van de camping: „straatjes met nummers net als thuis". Niemand klaagt rechtstreeks over de drukte. Wel over kampgenoten: „no- zem's,', „radio's", „de gehele dag aan de auto prutsen". Nog iets merkwaar digs: „Veelal komt het er-op neer dat men wat de camping betreft, in het zelfde milieu wil verkeren als waar in men onder normale omstandighe den verkeert: men is nu eenmaal zeer gehecht aan familie, kennissen en stadgenoten, óók op de camping". Die avonturiers! Zweden 129,50, Frankrijk 128,50, Engeland 123,40, Noorwegen 118,70, Zwitserland 114,40, België 116,60, W. Duitsland 100,Hongarije 97,40, Ne derland 94,25, Tsjeehoslowakije 89,20, Griekenland 88,95, Italië 84,90, Oos tenrijk 83,70, Spanje 70, Als de toe-risten het nou weer wil len geloven. O „De rol van Nederland als goed- koopte-eiland in het we-reldtoerisme is uitgespeeld", constateert 't maand blad Orkava. En dat vooral dank zij de BTW. Vooral in Duitse bladen uit het Ruhrgebied valt te lezen, dat Holland een duurte-eiland is gewor den. En toch schijnt het mee te val len. Althans volgens een onderzoek van de Westduitse „ADAC". Bij te vergelijke vakantietochten blijkt Ne derland nog altijd goedkoper te zijn dan West-Duitsland zelf bijvoorbeeld. West-Duitsland op 100,— stellend, kwam men tot die volgende gemiddel de cijfers: Het Duitse scholierenblad „Under ground" (oplage 100 000) heeft een enquête gehouden over de relaties van de jongeren met hun ouders. De uitslag kreeg als titel mee: Doodvon nis ovr ouders. Een van de vragen luidde: hoe voel je je in het algemeen met je ouders verbonden? Daar gaf 61 procent als antwoord op: door fi nanciële afhankelelijkheid Leo Mullenders schrijft er over in het jongste nummer van het maandblad „Wij". Hij trekt de conclusie dat er onder de jongeren een hang is al dan niet romantisch naar andere samenlevingsmogelijkheden. „Dikwijls is het niet meer dan een verlangen om thuis weg te zijn, hoe dan ook. En het eerste dat dan wringt en het scherpst wordt gevoeld is de finan ciële afhankelijkheid. Thuis gaat het niet. Maar waarheen dan? Wat kun je al bij al doen?" In de vakantie weet men er meestal wel raad mee; op school en ais stu dent voelen ze zich echter weer af hankelijk. Studenten praten niet voor niets over studieloon. Maar naast de ze groeperingen zijn er bijvoorbeeld ook de love hippies, de tegenwoordi ge underground-jeugd. „De love hippies in de dagen van hun hoogtepunt leefden in kolonies. In een soort idyllische broederlijkheid en oersolidariteit deelden ze hun brood, drank en lied". Iets daarvan is terug te vinden in een voor vele ouders acceptabele vorm van jonge ren-trefcentra en jeugdsociëteiten. Een vorm vain samenwonen van groe pen jongeren, die op het ogenblik opgang maakt is die van de kommu- ne. In sommige daarvan is ook weer plaats voor volwassenen. Enfin, er is hier en daar heel wat aan de gang. Ook in Nederland (Den Haag, Eindhoven, Groningen) zijn enkele komunes. West-Duitsland telt er 44 Wat moeten we daar nou mee? Leo Mullenders: „Het gaat niet om een definitieve waardering in ne gatieve of positieve zin. Het gaat op de eerste plaats om een eerlijk besef dat de oude vormen niet meer func tioneren en dat er naar nieuwe ge zocht moet worden. Wie op de sociale uitvinder gaat zitten wachten die met kant en klare, gerijpte ideeën komen, kan lang wachten. Het nieuwe be gint altijd met kiemen. Gerijpte idee- en zijn nooit het begin, eerder het eindpunt van een ontwikkeling. Men hoeft echt niet alles goed te vinden en (alsof het een harmonie was) er achter aan te gaan. Maar men hoeft ook niet alles (zonder meer dikwijls) af te keuren en te diskwalificeren. Dat zou even onrijp zijn". 8.45 9.30 16.45 18.50 19.00 19.07 19.48 20.00 20.20 20.22 20.50 21.20 22.00 22.50 22.55 APOLLO-11 (kleur) SLUITING APOLLO-11 (kleur) PLUIMPJE JOURNAAL WAAR DE TIJD HEEFT STIL GESTAAN, documentaire (kleur) DAG ZONDAG, impressies uit Parijs JOURNAAL DE SHADOKS EN DE GIBBS MARTY, show LENNY KUHR, tour de chant (kleur) APOLLO-11 (kleur) IRONSIDE, feuilleton TWEEDE JOURNAAL SLUITING 20.25 WIJ, HEREN VAN ZICHEM 21.25 HET REISGEZELSCHAP TV-spel 22.10 VRIJHEID EN VREDE 23.00 NIEUWS 18.35 NIEUWS 18.40 JEUDI-JEUX 18.55 ALLó LES JEUNES 19.25 BONHOMMET ET TILAFIN 19.30 ALLó POLICE 20,00 JOURNAAL 20.30 LA FIN DU JOUR 22.05 LE CARROUSEL AUX IMAGES 22.50 JOURNAAL 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 DE FLINTSTONES (kleur) 20.00 JOURNAAL 20.20 KRO ZOMERTHEATER, con cert en ballet 21.38 BRANDPUNT 22.15 TWEEDE JOURNAAL 22.20 SLUITING 17.30—18.30 APOLLO-11 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 AFSTAMMELINGEN VAN DE INCA'S 19.30 GESCHIEDENIS VAN DE XXIe EEUW 19.55 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.00 20.30 22.15 23.00 23.20 JOURNAAL PHILADELPHIA, ICH BIN DA. Spel DEUTSCHLAND VOR DER WAHL (6). Federalisme in Duitsland JOURNAAL INTERNATIONAAL CON- COURS-HIPPIQUE 16.55 NIEUWS 17.00 APOLLO-11 (kleur) 18.40 APOLLO-11 (kleur) 19.10 DER FATALIST. Klein tv- spel (kleur) 19.45 HEUTE 20.15 TAUSENDUNDEINE NACHT (kleur). Aansluitend: Nieuws 21.10 HALS- UND BEINBRUCH Burleske 21.35 PORTRET CONRAD AHLERS 22.20 NIEUWS Donderdag 24 juli HILVERSUM I 402 M NCRV: 12.00 Los-vast: gevar. pro gramma. 12.26 Meded. t.b.v. land en tuinbouw; 12.29 Nws; 12.41 Act.) 14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians Show. 14.25 Pianorecital: klass. muz. 15.00 Gereformeerde middagdienst. NOS: 15.30 Bezigheden: magazine o- ver liefhebberijen en vrijetijdsbeste ding. 16.00 Nws. 16.02 Meer over minder: een progr. met meer infor matie over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. 17.30 Toerismo: een wekelijks progr. met toeristische informatie uit binnen- en buitenland- NCRV: 17.45 Stereo: Me- tropole orkest (gr.): lichte muziek. 18.00 Tijd vrij voor muz. in vrije tijd: A. Chr. Zangvereniging; B. Stereo: Chr. Fanfarekorps. 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Stereo: Zang recital (gr.): negro spirituals. 19.15 Stereo: Leger des Heils kwartier (gr.). 19.30 Haarlemse Orgelmaand 1969 (Holland Festival). 20.00 Raket: Gevar. progr. (om 22.00-22.08 Natio nale Zwemkampioenschappen in Bre da.) 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Stereo: Ster ren in Stereo: licht gevar. platenpro- gramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M AVRO: 12.30 Modern platteland. 12.35 Toppers van toen (gr.). 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. met o.a. Na tionale Zwemkampioenschappen in Breda. 13.30 't Muzikantenuur: I. Kerkorgelconcert: klass. muz. II. He dendaagse Nederl. Vocalises. III. Pi anotrio: klass. muz. 14.30 Logboek 1938, documentair progr. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Schake ringen: cultureel progr. in woord en muz. 17.00 Tussen 10 plus en 20 min: lichte grammof. muz. voor de tie ners. NOS: 17.30 Apollo II: recht streekse reportage van de landing. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25 Stereo: Dis-Sonantjes: lichte grammof. muz. 19.25 De gesproken brief. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel: De bijbel in het kringwerk. 19.50 Memo: pas verschenen theologische en aan verwante literatuur. AVRO: 20.05 Tout a toi. 20.30 Voorjaarsfestival van Praag (opn.): Symfonie orkest van de Tsjeehslowaakse omroep en solist: klass. en mod. muziek. 22.00 Zo goed als nieuws: berichten van toen en de feiten van nu. 22.30 Nws. 22.40 Radiojourn. 22.55 Prima-Don na's, heldentenoren en een stoet van directeuren van de 100-jarige Ween- se opera, lezing met historische op namen. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM IH 240 M EN FM. NOS: 12.00 Nws. 12.03 Micro-noti ties. KRO: 13.00 Nws. 13.03 Actua liteiten. 13.08 TNT: muziek van één tot twee. 14.00 Nws. 14.03 Pop-in: ge zellig aanplaten. 15.00 Nws. 15.03 Holster: pop- en countrymuz. 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr...: hitparade. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpl. progr. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.40 Weerbericht, me dedelingen en SOS-berichten voor de schippers. 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws, weerbericht, beursberich ten en dagklapper. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Symfonische muz. 15.00 Nws. 15.03 Kamermuziek. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Hand in hand met Nederland. 17.00 Nws, weerbericht en meded. Aan sluitend: Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.33 Grammofoon- muziek. 18.35 Verkeerstips. 18.40 Lichte orgelmuz. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwenken. 18.55 Grammof. muz. 19.00 Nws. en weerbericht. 19.30 Lichte muz. 20.00 Concert. 20.10 Boekbespreking. 20.25 Grammofoon- muziek. 21.28 Promenadeconcert. 22.00 Nws, berichten en De Zeven Kunsten. 22.15 Gevar. muziek. (23.00- 23.10 Nws). 23.40-23.45 Nieuws. Vrijdag 25 juli HILVERSUM I 402 M. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: klass. muziek, (gr). (7.30, Nws; 7.32 Act; 7.50 Over weging.) 8.00 Nws. 8.11 Vakantie jeugdprogramma. 8.30 Nws. 8.32 Va- kantietips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 Waterstanden. 9.40 Nieuwe aar de: Impressie en bezinning over het thema: Hulptroepen. 10.00 Stereo: Aubade: moderne muziek (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Me dedelingen. HILVERSUM II 298 M. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammo- foonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz. (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Mor genwijding. NOS: 900 Stereo: Berlioz in woord en muz. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekpl. progr. (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Stereo: Klankjuwelen (gr.). 11.55 Beursberichten. HILVERSUM in 240M EN FM. VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nws.) NOS: 11.0 Nws. 11.03 Felix Meurders. „OP elke fles haarshampoo laat de fabrikant plichtsgetrouw vermelden: „Tegen roos en haaruitval". De ko per vindt het immers zelden vol doende dat door het gebruik van de shampoo zijn haar alleen maar schoon zal worden." Aldus het be gin van een artikel in het maand blad voor gehuwden „Wij" over de macht. De inleiding vervolgt: „Zijn vrienden hebben hem er al met een glimlachje op geattendeerd dat hij een beetje begint te kalen en z'n vrouw grijpt elke gelegen heid aan om van de kraag van z'n kolbertje het bekende zilveren laagje af te borstelen. De fabrikant komt aan 's mans vrees voor kaal worden tegemoet met een opwek kende spreuk. Ook wij zijn trouw hartig en nemen voetstoots aan dat de fabrikant in alle eerlijkheid kan zeggen dat hij tegen roos en haar uitval is. Het lijkt ons echter niet onmogelijk dat hij met evenvee] suc ces op het flesje teksten zou kun nen zetten als „Tegen de oorlog in Vietnam" of „Tegen de revolu tie". Het zou enige verwondering wekken, maar ongetwijfeld zouden ook dan weer goedhartige lieden naar het middel grijpen." Overigens is dat maar een inleiding op zaken als „mythe en macht", „de macht van het inzicht" en „de macht van het woord". Over dat laatste: „Het is aantoonbaar niet waar dat woorden machteloos zou den zijn. In de ogen van het uitge scholden jongetje kun je soms alle pijn van de wereld lezen ook al roept hij: „Schelden doet geen zeer, slaan veel meer". Hoewel slaan natuurlijk wel 'ns ef fectief kan zijn. Vraag maar 'ns aan de vader van dat jongetje. HOOG boven de hoofdstraat van de Amerikaanse stad Longview heeft het stadsbestuur een smalle brug laten bouwen. Het zal er druk zijn, zult u denken en zo'n brug vergemakke lijkt het oversteken. Maar waarom moest die mededeling nou juist in het blad van ons aller Artis staan? Het antwoord: de brug is niet be stemd voor mensen maar voor eek hoorns. Die staken de inderdaad drukke hoofdstraat noga] eens over en verloren daarbij het eekhoornle ven. Maar tiiet alleen in Amerika zijn ze vindingrijk. In ons eigen Noord hollandse duinreservaat heeft men op een dergelijke manier de mollenacti- viteit in goede banen geleid. Op de plaats van de zogenaamde mollenrit- ten heeft men smalle buizen in de grond gelegd. En laten de mollen nou van die tunnels gebruik maken! Redactie: Jan Hüsken

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11