leque
Tevje in Londen
Een museum voor beeldhouwer Giacomo
Kijk naa
•iTsi Hi
n I
korting
op Iglo Nasi en Bami.
Lekker. Kundig bereid en
Lekker. Lékker!
j| tussen hookjes
is 19,50
ERS(STERS)
MET RIJLES!!
erzien
I ®!t-vTvrZien met de LanSste Dag,
Dood
Verlakkerij
Lief (1)
Lief (2)
$pP \r
f \t m
inistratiekantooi
vraagt
vlug Tnde gaten krijgei
Tweede programma
uit
„omdat ie anders is?"
Het Brabants Orkest
voor de radio
Beroemde musici in
KRO zomertheater
NEDERLAND I
BELGlë (Frans)
NEDERLAND II
BELGlë (Nederl.)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
Luister naar
I ieiun ?en Paar weken gele-
I "at» teSe|ijk met D-day ook het
I »erAVaa zijn film min of meer
I ''taüsch r ht"» gezeSd dat hij een
J S(ht vn 'fjPamsnt had willen op-
J '®s «mK, doden van D-day en te
I had willen maken die
12
ui r\ u PAS
TIE 50,
IB A AR
DE STEM VAN WOENSDAG 23 JULI 1969
11
sa verlopen in het
>r u gemakkelijker.
ëtaalcheques
ximum garantie
ng brengen, ook
augustus '69
dt voorlopig nog
den Betaalcheques
melding: maximum
ile verzekeringswetten.
boekhoudmachines (salaris
per maand),
handeling van de gemelde
f 584,— tot f 1077,— per
eweg 78a, Breda, dagelijks
,K Breda, postbus 276 (tel.
LESSYSTEEM
iON VAN fl. 50.— voor een
ÏOKKIJSCHOOL
- Tel 01600 -40940
loosendaaL tel 01650-36162
eweg 295, Tel. 01640-5969
lom:
TQTVB KLÉINERE KRfiER
IET MIJNEN,,:
)e Nederlandse acteur Lex Goudsmit zal vanaf 18 augustus
rol van Tevje gaan spelen in de musical „Fiddler on the
f" (Anatevka) in het Londense „Her Majesty's Theatre".
Op de foto zien we Lex Goudsmit tijdens een van de repetities
voor deze rol die hij in Nederland reeds meer dan zeshonderd
;eer heeft gespeeld en gezongen.
(aast hem Hy Hazell, die de rol van Tevje's vrouw speelt. Lex
Goudsmit zal minsten een jaar in Londen blijven,
ijn rol in de „Man van La Mancha" zal waargenomen wor-
en door Johny Kraaykamp.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Het tweede pro
gramma uit de serie „Omdat ie an
ders is?", dat de NCRV vrijdag 25
juli om 21.55 uur uitzendt, sluit di
rect aan bij het eerste. Hierin werd
verslag gedaan van een bezoek dat
zes kweekschoolleerlingen brachten
aan een psychiatrisch centrum.
In de studio wordt nu door deze
leerlingen een gesprek gevoerd met
de geneesheer-directeur van een an
der centrum dan waar zij op bezoek
waren, namelijk dr. J. A. de Wilde,
van „Dennenoord" te Zuidlaren. Me
juffrouw T. Blase, leidster van de
stichting „Pandora" (enkele jaren
geleden in het leven geroepen om
voorlichting te geven op het gebied
van de geestelijke volksgezondheid en
met name om het negatieve beeld van
een psychiatrische patiënt in meer
positieve zin om te buigen) geeft
hierop commentaar.
Het motto van deze uitzending is
„Dat had ik niet verwacht".
(Van onze r.t.v.-redactie)
De NOS zal op zondag 27 juli 1969
van 14.3016.30 uur via Hilversum II
een opname van Het Brabants Orkest
o.l.v. de gastdirigent Gustav König
uitzenden, die op 17 december 1968
in stadsschouwburg Casino te 's-Her-
togenbosch werd gemaakt.
U kunt luisteren naar: 1 Debussy:
Jeux. 2 Schönberg: Pianoconcert, so
list Claude Helffer. 3 Haydn: Sym
fonie no. 101 „De Klok". 4 Wagner:
Ouverture „Die Meiishersdnger von
Nürnberg".
(Van onze rtvredacite)
HILVERSUM De beroemde Ame
rikaanse impresario Sol Hurok stelt
in het KRO Zomertheater dat donder
dag a.s. via Ned. I wordt uitgezonden
de volgende gasten aan het publiek
voor: de violist David Oistrakh, die
het vioolconcert no. 1 in A minor van
J.S. Bach vertolkt, de pianist Arthur
Rubinstein, die het pianoconcert no.
4 in G maj. van Beethoven speelt en
het Bolshoi ballet in enkele delen uit
de 2de akte van het ballet „Giselle"
van Adophe Adam. Het begeleidend
orkest is het Symphonie Orkest onder
leiding van Alfred Wallenstein.
(ADVERTENTIE)
één-of fweepersoonspak
(Van onze kunstredactie)
ir nht
3REDA Een eigen museum voor
Va kunstenaar, reeds tijdens zijn te
la, is gewijd aan de Italiaanse beeld-
lower en tekenaar Giacomo Manzü.
|Het is een gebouw uit „kalk en
lm" zo hebben de eerste bezoe-
|<rs het genoemd en ligt temidden
In een „Engelse tuin", met palmen
I» olijfbomen te midden van de
Bloemperken. Het museum werd door
pf Joegoslavische architect Porn te
llrfoa een plaatsje op 40 km af-
|tad ten zuiden van Rome bij de
J naar de drooggelegde Agro Pon-
ontworpen. Het bestaat uit
Pee grote zalen met verplaatsbare
Itaemaanden, waar 250 tekeningen,
1'! beeldhouwwerken, 40 grafische
■Ween, evenveel werken van goud-
Iweeeilcunst en een ruime hoeveelheid
l'legrafisch materiaal in een harmo-
l'«li geheel zijn geplaatst.
Wanneer men oog in oog met het
J«r tentoongestelde werk van de
|°®8amaskische beeldhouwer staat,
1 is het mogelijk nauwkeurig de
te volgen, die de artistieke ont-
Jjikkeling van de meester gedurende
lp tijdvak van de laatste dertig jaar
lt8ft genomen.
Onder de oudste werken die in dit
Ipseum, dat bedoeld is als een „blijk
1® sympathie voor de kunst van
ii ®u en voor alle mensen die in
Ilevenswerk van deze kunstenaar
;est van ware broederliefde ver-
lijii" te vinden", ziet men de „Da-
I™ wt het jaar 1938.
Onder de meest bekende werken
van de beeldhouwer zijn het beeld
uit verguld brons, dat het hoofd van
Paus Johannes XXIII voorstelt; „De
Gelieven", „kinderspelen", „Strip
tease", voorts een reeks van tekenin
gen, waaronder tal van borstbeelden
alsmede de voorstudies van de deur
van de Sint Laurenskerk te Rotter
dam.
Enkele tientallen meters van het
museum staat het woonhuis van Man
zü: een eenvoudig landhuis waar de
kunstenaar zich sinds enige jaren
heeft gevestigd, teneinde in volstrekte
rust en bijna volledige afzondering
te kunnen werken.
De eenzaamheid was voor hem een
noodzakelijke voorwaarde om zijn ge
dachten en gevoelens aan het teken-
krijt toe te vertrouwen.
In Rome, waar hij na zijn vele
zwerftochten over de aarde lange tijd
had gewoond, ging hij elke ochtend
naar een atelier aan de Via Tuscolana
op hetzelfde uur dat de werklieden
zich naar de fabrieken in de peri
pheric van de grote stad begaven.
Dat was in 1964, dus in de tijd toen
hij aan de deur van de Sint Pieters
kerk werkte. Hij deed dat met dezelf
de ijver en eenvoud, waarmede hij op
elfjarige leeftijd (hij is thans 61 jaar)
op een atelier voor decoratie werkte,
dat aan een vriend van zijn vader,
een schoenmaker toebehoorde.
Het zou toen nog tien jaren duren,
vóórdat Manzü naar Parijs kon gaan
en geen twijfel meer zou koesteren
omtrent zijn roeping en zijn levens
taak.
8.45 APOLLO-11 (kleur)
9.30 SLUITING
17.00 KWISSEN MET DE MOUN-
TIES
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.07 WOORD VOOR WOORD
19.13 KRETEN VAN EEN
BUITENKERKELIJKE
19.37 VAN GEWEST TOT GEWEST
20.00 JOURNAAL
20.20 SOCUTERA
20.25 DE SHADOKS EN DE GIBBS
20.27 DE LAATSTE VIJF MINU
TEN, tv-film
22.15 APOLLO-11 (kleur)
0.30 SLUITING
20.25 DE ANN MARGARET-SHOW
21.05 SPEL ZONDER GRENZEN
22.15 HET VRIJE WOORD
22.45 NIEUWS
17.25 NIEUWS
17.30 FEU VERT.
18.55 RAYONS X. NAMEN
19.25 TARTINE
19.30 MA SORCIèRE BÏEN-AIMéE
20.00 JOURNAAL
20.30 LES CHEVALIERS DU CIEL
21.05 JEUX SANS FRONTIèRES
22.15 CARNAVAL IN ZUIDWEST-
DUITSLAND
22.55 JOURNAAL
Detail van de deur van Laurenskerk in Rotterdam.
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.03 HET PRAAGS
POPPENPANTOMIME
19.26 JAZZ IN EXTASE (kleur)
20.00 JOURNAAL
20.20 PASSING BY, filmportret van
coureur Ben Pon
20.50 KORTWEG KIJKWERK,
Korte Nederlandse film
21.20 HET EINDE VAN DE WE
RELD, LIEFJE tv-film (kleur)
22.10 TWEEDE JOURNAAL
22.15 SLUITING
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 KLEIN, KLEIN KLEUTERTJE
19.20 TIP-TOP Jeugdtelevisie
19.55 DE WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.00 JOURNAAL
20.15 DAS ERBE SALAZARS
De nieuwe staat Portugal
21.05 SPIEL OHNE GRENZEN 69
22.20 JOURNAAL
22.40 CONCERT (kleur)
17.30 NIEUWS
17.35 MOSAIK
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 FLICKA tv-film
19.10 YANCY DERRINGER
TV-film
19.45 HEUTE
30.15 ZDF MAGAZIN
Aansluitend: Nieuws
31.00 FREI BIS ZUM NaCHSTEN
MAL. TV-spel
22.15 NIEUWS
22.25 PORTRET VAN DE FILM
STER EMIL JANNINGS
Woensdag 23 juli
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge
varieerd progr. (12.22 Wij van het
land: 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws- 12.41 Actualitei
ten; 13.00 Raden maar. quiz.) NC
RV: 14.00 Stereo: Moderne orkestwer
ken (gr.) 15.00 In 't zilver: program
ma voor oudere luisteraars. 16.00
Nws. 16.02 Voor de jeugd 17.00 Twien
Popradio voor t(w)ieners. 17.50 Over
heidsvoorlichting: Eigen wijsheden v.
weggebruikers. Opgespoord door
Thon Raes- 18.00 Stereo: Veel ge
vraagde gewijde muz (gr.). 18.30
Nws. 18.41 Actualiteiten. N.O.S.: 19.00
Verslag X.B.M. Schaaktoernooi te Am
sterdam. 1905 Stereo: Lichte gram-
miofoonmuz. 19.10 Machtshiërarchie-
en en medezeggenschap in organisa
ties, gastcollege. 20.00 Radiophilhar-
monisch orkest en solisten: moder
ne muz. In de pauze: Plm. 21.10
21.25 Herdenkingsjaar Erasmus:
Erasmus in de geschiedenis der Ne
derlanden en de 16e en 17e eeuw le
zing 21.50 Lichte grammofoanmuz.
22.10 Stereo: Scan: een populair pro
gr. over electronica. 22-30 Nws. 22.40
Meded. 22.45 Stereo: X, een sprong in
het duister. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
VARA: 12.54 Voor het platteland.
13.00 Nws. 13.11 Nationale Zwemkam-
pioenschappen in Breda. 13.14 Actua
liteiten 13.25 Licht orgelspel 13.45 Ge
sproken portret 14.00 De ooggetuige,
hoorspel 15.05 Pianorecital: moderne
muziek 15.25 Stereo: Mezzo-sopr. en
piano: klass. liederen 16.00 Nws. 16.02
Sociëteit Zestig minuten voor boven
de zesitig. 17.02 N.O.S.: Oude liedjes.
VARA: 17.20 Voor de jeugd. Plm.
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actuali
teiten 18.20 Stereo: Klink Klaar zon
der nonsens 19.30 Nws. 19.35 Stereo:
Licht instrumentaal en vocaal ensem
ble met zangsolist 20.00 Vragenvuur:
een bekend Ned. beantwoordt vragen
van jonge mensen 20.20 Franse chan
sons 20.35 Nationale Zwemkampioen-
schappen in Breda 20.40 Buitenlands
weekoverzicht 20.50 Trio: cabaretpro-
gr. 21.20 Letter-grepen: literair pro
gr. 21.50 Stereo: Metropole orkest.
22.30 Nws. 22.38 Actualiteiten 22.55
Contrasten: muziek yoor kenners en
liefhebbers (gr.) 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM IH 240 M en FM
AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Radiojour
naal 13.06 Zet 'm op: vrolijk platen-
progr. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03
Arbeidsvitaminen: populair verzoek-
platenprogramma 16.00 Nws. 16.03
17.00 Nws. 17.02. Radiojournaal 17.05
18.00 Toppoppology: pop- en country*
muziek.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.40 Weerber., meded.
en SOS-ber. voor de schippers. 12.55
Buitenlands persoverzicht 13.00 Nws.
weerber., dagklapper en beursber.
13.20 Tafelmuziek 14.00 Nws. 14.03
Balletmuziek 14.50 Wedstrijd radio-
schoolkoor 1969 (15.00 Nws.) 15.15 Da
omnibus 16.00 Nws. 16.03 Beursber.
16.09 Concert 17.00 Nws., weerbericht,
mededelingen en jazzprogramma
18.00 Nws. 18.03 Popmuziek 18.30 Uit
zending van lekenmoraal en -filosofie
18.50 Sportkroniek 18.55 Taalweraken
19.00 Nws. en weerbericht 19.30 Lied
jesprogramma 20.00 Voordracht 20.16
Operettemuz. 22.15 Gevarieerde mu
ziek (23.0023.10 Nws.) 23.40 Nws.
23.4500.30 Voor de zeelieden.
Donderdag 24 juli
HILVERSUM I 402 M
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Badinerie: klassieke gram-
mofoonmuziek (7.30 Nws.; 7.32 Actua
liteiten; 7.50 Overweging.) 8.00 Nws.
8.11 Vakantie-jeugdprogramma 8.30
Nws. 8.32 Vakantietips 8.45 Voor de
voor de huisvrouw; 9.35 Waterstan
den) NOS; 10.00 Wat heeft dat
kind?, pedagogische rubr. 10.20 Ste
reo: Muz. uit de Barok. KRO: 11.00
Nws. 11.02 Voor de zieken 11.55 Mede
delingen.
HILVERSUM H 298 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Stereo: Lichte grammo-
foonmuziek 8.00 Nws. 8.11 Radiojour
naal 8.20 Stereo: Lichte grammofoon-
muziek (8.30—8.33 De groenteman.)
8.50 Morgenwijding 9.00 Stereo: Klas
sieke orkestmuziek (gr.) 9.40 Kinder
koor (gr.): lichte muziek. 10.00 Voor
de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen:
(11.0011.02 Nws.) 11.30 Rondom 12:
programma voor de vrouw. (11.55
Beursberichten).
HILVERSUM Hl 240 M en FM-kan.
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van
weggeweest: muziek van toen voor
luisteraars van nu. 9.30 Zzzzoef
instrumentaal programma. 10.00 Nws
10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nws
(MdnirtZanuck's gigantische film-
j:- over de invasie in Norman-
|iië25
I "lardi
laar geleden levert een merk-
-S mengelmoes van gevoelens
I ln '62, zo herinneren we ons
I in,', de. Kim een nogal diepe in-
I do „J Uitzonderlijk lange duur van
1 bezwa drie uren) was
I tca in». arschuwing is bedoeld voor
l'ffre generatie.
I ""s ooi-h-r?e 13 Zanuck - zo lijkt het
"el £e*i weerzien in 1969 toe -
C«gech??eUn zijn tweede doelstel-
'■atatL -a, er niet- De jongere ge-
I eindelik Z1<dl te vervelen tijdens
"aaraebt:-6. "a al die lUd zo on-
1 m°°iste m nkende dialogen. „Het
!®anq ov."joet noS komen", zei ie-
tn<,ri',achter ons te§e1 ziin
dat hot ln de PaUza klaag-
Ken; Vl. V met al maar een saaie
in a n'et waard was er-
e oververhitte bioscoop te
blijven zitten. Het mooiste daarmee
bedoelde hij de eigenlijke bestorming
van ds invasiestranden. Maar zelfs
dat spektakel bleek tegen te vallen-
Er zijn twee dingen die De Langste
Dag naar onze mening in de loop van
de afgelopen zeven jaren hebben
„ontkracht".
Op de eerste plaats wreekt
zich het feit dat Zanuck destijds te
veel een uitvoerig filmverslag, een
letterlijk op de voet volgen van de
gebeurtenissen, heeft willen maken,
zonder de pretentie de film een dwin
gende eigen visie te hebben willen ge
ven, kortom zonder het menselijke
drama van deze gebeurtenis, met zijn
angst en twijfel, met zijn hoogtepun
ten van menselijke moed en opoffe
ringsgezindheid en zijn dieptepunten
filmisch te hebben willen herschep
pen.
Daardoor is De Langste Dag na ze
ven jaar en een stuk of wat oorlogen
en revoluties. een „oorlogsspel" ge
worden dat onderhoudend is zolang
de stranden, het casino van Ouistre-
ham of de rotsen van Pointe du Hoe
worden bestormd.
De tweede factor is, buiten de schuld
van Zanuck om, in de afgelopen jaren
gegroeid. De Amerikanen van 1969
hebben voor ons niet meer hetzelfde
gezicht als die van 1962. Toen waren
zij nog bevrijders die met onbevlekt
blazoen en op verzoek van Darryi F.
Zanuck opnieuwe de stranden be
stormden.
Nu zijn het nog steeds onze be
vrijder* van 44-45, maar je kunt het
en ges%unden, door Vietnam en de
Dominicaanse Republiek, door de
ontbinding in hun eigen maatschap
pij door politieke moorden en twee
verkiezingscampagnes.
Een cowboy als John Wayne, een
fighter als Robert Mitchum, een gla
mourboy als Paul Anka, een char
meur als Henry Fonda en een door
douwer als Sean Connery roepen nu
enige weerzin op als men ze hoort be
weren (al is het dan maar op cellu
loid) dat ze geschiedenis aan het
maken zijn en „dat de wereld nog
over hen zal praten, als zij zelf al
lang gestorven zullen zijn".
Zo'n gedachtengang is natuurlijk niet
eerlijk, zeker niet tegenover de be
vrijders van 44-45, maar e kunt het
niet helpen dat je zo naar de Langste
Dag zit te kijken.
Het argeloze, blijmoedig en ontroe
rende ondergaan van dit zeven jaar
oude filmverslag is er niet meer bij.
de show niet indrukwekkend genoeg
was en op eigen houtje een stukje
nationale hymne bijgemengd. De kij
kers en luisteraars zijn dus gewoon
bedot. Ze zijn het slachtoffer gewor
den van die typisch Nederlandse
zucht naar perfectionisme cn de lust
om alles nog een tikje beter te doen
dan een ander. Wie mocht menen
dat hiermee eer werd bewezen aan
de astronauten, zoals men ons nu
wil doen geloven, vergist zich.
De hulde aan de een kan nooit be
rusten op het bedrog van de ander.
DE vlaggeceremonie op de maan
vormde het enige emotionele mo
ment in een gebeurtenis waarvan
het succes op koele berekening be
rustte. Men gunde de Amerikanen
hun, overigens wat ouderwetse, n-iet
erg bij het ruimtetijdperk passende
plechtigheid graag. Het effect daar
van werd versterkt door het syn
chroon spelen van het Amerikaanse
volkslied.
Nu blijkt achteraf, dat die klanken
niet uit Houston maar uit Bussum
afkomstig waren. Een of andere tech
nicus heeft blijkbaar gemeend, dat
Het verkeer zal over een jaar met
honderd procent zijn toegenomen,
luidde de voorspelling over de weg
langs liet kanaal van Sluiskil naar
Terneuzen (en omgekeerd). Ai, dach
ten wij, toen we er gistermorgen om
acht uur met 140 kilometer snelheid
overheen raasden, ai, dan rijden er
volgend jaar om deze tijd twéé auto's.
We waren op weg naar Tilburg en dus
kregen we in Brabant nog twee van
die aardige driebaans-wegen te ver
werken. Tussen Roosendaal en Etten-
Leur en van Breda tot Tilburg. Maxi
mum tachtig kilometer luidt zeer te
recht het consigne. Nauwelijks voor
bij Roosendaal begon het al, maar het
bereikte na Breda een duidelijk hoog
tepunt dat echt zelfs niet overtroffen
wordt door die feestelijke weg van
Vlissingen naar Bergen op Zoom,
waarop van Pinksteren tot september
de argeloze toerist voor de dodende
verrassingen zorgt om zijn taak daar
na overgenomen te zien door het bie-
t.envervoer, dat ons arglistig naar
rietsuiker doet verlangen.
Met schei flikkerende koplampen na
dert ons over de middenbaan een du
re auto, wiens chauffeur zo nodig be
wijzen moet dat hij harder dan tach
tig kan. Aan wie moet hij dat toch
bewijzen? vragen we ons af. Aan de
lieftallige dame die naast hem zit,
zien we in een flits. Haar grote angst
ogen bewijzen on3 echter, dat ze de
chauffeur toch wel een flinke jongen
had gevonden. In de achteruitkijk
spiegel herkennen we 't silhouet van
wat eenvoudiger auto, waarvan de al
wat oudere chauffeur onze 85-km
snelheid een kennelijk irriterende
aangelegenheid vindt. Hij haalt ons
in. Getoeter. Flikkerende koplampen.
Naast de chauffeur twee passagiers
die kennelijk de tenen bij elkaar knij
pen.
Angstogen. Gierende remmen. Wij
zoeken alvast een wijkplaats, maar
het gaat goed.
Tussen Breda en Tilburg rijden rood
wit gemotoriseerde politiemannen.
Die proberen het aantal dodelijke on
gevallen een beetje te beperken. Daar
hebben we graag wat belastinggeld
voor over. De dure inhaler is inmid
dels al door een van de rood-witte
knapen achterhaald. Zal hem goed
geld kosten, hopen we. De minder du
re zet zijn triomftocht voort. Tot de
dood er op volgt. De onze bijvoor
beeld. Of de uwe.
De Engelse Herald Express heeft de
lof gezongen van do jongens van de
Nederlandse marine. Die zijn dit
keer met 2000 man (8 schepen) in
Torquay, aan de Engelse zuidkust,
geweest. En welkom dat ze er wa
ren! Uit het lange loflied (echt waar)
een paar citaten: .,In Torquay zjjn
bezoekers altijd welkom, maar niet
zó welkom als de Nederlandse zeelui.
In de jaren dat de Nederlanders Tor
quay al bezoeken, hebben hun zeelui
een reputatie van goede manieren op
gebouwd, die onovertroffen is. Je ver
wacht moeilijkheden als honderden
mannen een stad doorkruisen om er
zich in een paar uur tijds wat te ont
spannen. Maar met de Nederlanders
zijn de inwoners altijd verzekerd van
een rustige gang van zaken; zij ver
welkomen de zeelui in de wetenschap
dat hun korte bezoek kalm zal ver-
Jopen".
En dat is nog maar het begin van het
lange artikel. Onze Engelse collega
gaat juichend verder: „De mensen
in Torquay hebben gemerkt dat er
niets dan goeds voor de Engels-Ne
derlandse betrekkingen kan voortko
men uit deze bezoeken „Mr. Joe
Sexton, caféhouder van de „Fores
ter's Arms", Georgestreet, Torquay,
vertelde dat hij zo ongeveer 100 man
in zijn pub had gehad, maar niet het
minste gezanik. Gewoonlijk (aldus de
cafébaas) zou ik denken dat er wel
geduvel van zou komen, maar deze
Nederlandse zeelui zitten daar heel
gezellig bij een drankje wat te pra
ten".
En de meisjes? Daarover laat de He
rald Express Torquay's gemeentelijke
publiciteitschef aan het woord, die S.
J. F. Lovegrove of in goed Neder
lands Liefdebosje heet. Deze zegt dat
hij tenminste één geval kent
van een Torquay's meisje dat met
een Nederlandse zeeman is ge
trouwd". Meer niet. Merkwaardiger
wijze staat er even later in het arti
kel, dat de Nederlandse vice-consul
in Plymouth, de heer B E. Haley, de
woorden van meneer Lovegrove on
derschrijft en er zelfs aan toevoegt:
„Als deze jongens in de stad komen
vermaken ze zichzelf altijd". Enfin.
Een karaktertrekje van het Neder
landse volk, noemt mr. Haley het
„een grote mate van zelfdiscipline te
hebben". Enzovoort, enzovoort,
't Is bijna niet te geloven. Zouden die
Engelsen nou echt zó graag bij de
EEG willen?
Dat we nou juist van de Engelsen
moeten horen hoe lief onze Hollandse
Jannen in het buitenland zijn Als
man heb je dat gewoonlijk niet'zo in
de gaten maar als buitenlands meis
je toch blijkbaar ook niet met „at
least" één geval van huwelijk tussen
een Torquay's meisje en een Neder
landse Jan in al die jaren. Of dat iets
te maken heeft met de self-disci-
pline" van de „Dutch people" volgens
welke wij onszelf wel vermaken, zou
den we toch in twijfel willen trekken,
alle (waarschijnlijk ook erg lieve)
Nederlandse vice-consuls ten spijt.
Toch is tegen deze lieve-Jannen-ach
tergrond het idee om het nationale
monument naar Den Helder over te
brengen wel begrijpelijk, 't Zal wel
wat saai worden, maar je hebt vliet
het minste gezanik". Ons nationale
monument krijgt dan natuurlijk wel
een andere naam. 't Zal dan wel
•Het lieverdje" worden genoemd.
Redactie: Jan Hüsken
Bijdragen: Joop Bartman
Wim Koek
i