leque Tevje in Londen Een museum voor beeldhouwer Giacomo Kijk naa •iTsi Hi n I korting op Iglo Nasi en Bami. Lekker. Kundig bereid en Lekker. Lékker! j| tussen hookjes is 19,50 ERS(STERS) MET RIJLES!! erzien I ®!t-vTvrZien met de LanSste Dag, Dood Verlakkerij Lief (1) Lief (2) $pP \r f \t m inistratiekantooi vraagt vlug Tnde gaten krijgei Tweede programma uit „omdat ie anders is?" Het Brabants Orkest voor de radio Beroemde musici in KRO zomertheater NEDERLAND I BELGlë (Frans) NEDERLAND II BELGlë (Nederl.) DUITSLAND I DUITSLAND II Luister naar I ieiun ?en Paar weken gele- I "at» teSe|ijk met D-day ook het I »erAVaa zijn film min of meer I ''taüsch r ht"» gezeSd dat hij een J S(ht vn 'fjPamsnt had willen op- J '®s «mK, doden van D-day en te I had willen maken die 12 ui r\ u PAS TIE 50, IB A AR DE STEM VAN WOENSDAG 23 JULI 1969 11 sa verlopen in het >r u gemakkelijker. ëtaalcheques ximum garantie ng brengen, ook augustus '69 dt voorlopig nog den Betaalcheques melding: maximum ile verzekeringswetten. boekhoudmachines (salaris per maand), handeling van de gemelde f 584,— tot f 1077,— per eweg 78a, Breda, dagelijks ,K Breda, postbus 276 (tel. LESSYSTEEM iON VAN fl. 50.— voor een ÏOKKIJSCHOOL - Tel 01600 -40940 loosendaaL tel 01650-36162 eweg 295, Tel. 01640-5969 lom: TQTVB KLÉINERE KRfiER IET MIJNEN,,: )e Nederlandse acteur Lex Goudsmit zal vanaf 18 augustus rol van Tevje gaan spelen in de musical „Fiddler on the f" (Anatevka) in het Londense „Her Majesty's Theatre". Op de foto zien we Lex Goudsmit tijdens een van de repetities voor deze rol die hij in Nederland reeds meer dan zeshonderd ;eer heeft gespeeld en gezongen. (aast hem Hy Hazell, die de rol van Tevje's vrouw speelt. Lex Goudsmit zal minsten een jaar in Londen blijven, ijn rol in de „Man van La Mancha" zal waargenomen wor- en door Johny Kraaykamp. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Het tweede pro gramma uit de serie „Omdat ie an ders is?", dat de NCRV vrijdag 25 juli om 21.55 uur uitzendt, sluit di rect aan bij het eerste. Hierin werd verslag gedaan van een bezoek dat zes kweekschoolleerlingen brachten aan een psychiatrisch centrum. In de studio wordt nu door deze leerlingen een gesprek gevoerd met de geneesheer-directeur van een an der centrum dan waar zij op bezoek waren, namelijk dr. J. A. de Wilde, van „Dennenoord" te Zuidlaren. Me juffrouw T. Blase, leidster van de stichting „Pandora" (enkele jaren geleden in het leven geroepen om voorlichting te geven op het gebied van de geestelijke volksgezondheid en met name om het negatieve beeld van een psychiatrische patiënt in meer positieve zin om te buigen) geeft hierop commentaar. Het motto van deze uitzending is „Dat had ik niet verwacht". (Van onze r.t.v.-redactie) De NOS zal op zondag 27 juli 1969 van 14.3016.30 uur via Hilversum II een opname van Het Brabants Orkest o.l.v. de gastdirigent Gustav König uitzenden, die op 17 december 1968 in stadsschouwburg Casino te 's-Her- togenbosch werd gemaakt. U kunt luisteren naar: 1 Debussy: Jeux. 2 Schönberg: Pianoconcert, so list Claude Helffer. 3 Haydn: Sym fonie no. 101 „De Klok". 4 Wagner: Ouverture „Die Meiishersdnger von Nürnberg". (Van onze rtvredacite) HILVERSUM De beroemde Ame rikaanse impresario Sol Hurok stelt in het KRO Zomertheater dat donder dag a.s. via Ned. I wordt uitgezonden de volgende gasten aan het publiek voor: de violist David Oistrakh, die het vioolconcert no. 1 in A minor van J.S. Bach vertolkt, de pianist Arthur Rubinstein, die het pianoconcert no. 4 in G maj. van Beethoven speelt en het Bolshoi ballet in enkele delen uit de 2de akte van het ballet „Giselle" van Adophe Adam. Het begeleidend orkest is het Symphonie Orkest onder leiding van Alfred Wallenstein. (ADVERTENTIE) één-of fweepersoonspak (Van onze kunstredactie) ir nht 3REDA Een eigen museum voor Va kunstenaar, reeds tijdens zijn te la, is gewijd aan de Italiaanse beeld- lower en tekenaar Giacomo Manzü. |Het is een gebouw uit „kalk en lm" zo hebben de eerste bezoe- |<rs het genoemd en ligt temidden In een „Engelse tuin", met palmen I» olijfbomen te midden van de Bloemperken. Het museum werd door pf Joegoslavische architect Porn te llrfoa een plaatsje op 40 km af- |tad ten zuiden van Rome bij de J naar de drooggelegde Agro Pon- ontworpen. Het bestaat uit Pee grote zalen met verplaatsbare Itaemaanden, waar 250 tekeningen, 1'! beeldhouwwerken, 40 grafische ■Ween, evenveel werken van goud- Iweeeilcunst en een ruime hoeveelheid l'legrafisch materiaal in een harmo- l'«li geheel zijn geplaatst. Wanneer men oog in oog met het J«r tentoongestelde werk van de |°®8amaskische beeldhouwer staat, 1 is het mogelijk nauwkeurig de te volgen, die de artistieke ont- Jjikkeling van de meester gedurende lp tijdvak van de laatste dertig jaar lt8ft genomen. Onder de oudste werken die in dit Ipseum, dat bedoeld is als een „blijk 1® sympathie voor de kunst van ii ®u en voor alle mensen die in Ilevenswerk van deze kunstenaar ;est van ware broederliefde ver- lijii" te vinden", ziet men de „Da- I™ wt het jaar 1938. Onder de meest bekende werken van de beeldhouwer zijn het beeld uit verguld brons, dat het hoofd van Paus Johannes XXIII voorstelt; „De Gelieven", „kinderspelen", „Strip tease", voorts een reeks van tekenin gen, waaronder tal van borstbeelden alsmede de voorstudies van de deur van de Sint Laurenskerk te Rotter dam. Enkele tientallen meters van het museum staat het woonhuis van Man zü: een eenvoudig landhuis waar de kunstenaar zich sinds enige jaren heeft gevestigd, teneinde in volstrekte rust en bijna volledige afzondering te kunnen werken. De eenzaamheid was voor hem een noodzakelijke voorwaarde om zijn ge dachten en gevoelens aan het teken- krijt toe te vertrouwen. In Rome, waar hij na zijn vele zwerftochten over de aarde lange tijd had gewoond, ging hij elke ochtend naar een atelier aan de Via Tuscolana op hetzelfde uur dat de werklieden zich naar de fabrieken in de peri pheric van de grote stad begaven. Dat was in 1964, dus in de tijd toen hij aan de deur van de Sint Pieters kerk werkte. Hij deed dat met dezelf de ijver en eenvoud, waarmede hij op elfjarige leeftijd (hij is thans 61 jaar) op een atelier voor decoratie werkte, dat aan een vriend van zijn vader, een schoenmaker toebehoorde. Het zou toen nog tien jaren duren, vóórdat Manzü naar Parijs kon gaan en geen twijfel meer zou koesteren omtrent zijn roeping en zijn levens taak. 8.45 APOLLO-11 (kleur) 9.30 SLUITING 17.00 KWISSEN MET DE MOUN- TIES 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.07 WOORD VOOR WOORD 19.13 KRETEN VAN EEN BUITENKERKELIJKE 19.37 VAN GEWEST TOT GEWEST 20.00 JOURNAAL 20.20 SOCUTERA 20.25 DE SHADOKS EN DE GIBBS 20.27 DE LAATSTE VIJF MINU TEN, tv-film 22.15 APOLLO-11 (kleur) 0.30 SLUITING 20.25 DE ANN MARGARET-SHOW 21.05 SPEL ZONDER GRENZEN 22.15 HET VRIJE WOORD 22.45 NIEUWS 17.25 NIEUWS 17.30 FEU VERT. 18.55 RAYONS X. NAMEN 19.25 TARTINE 19.30 MA SORCIèRE BÏEN-AIMéE 20.00 JOURNAAL 20.30 LES CHEVALIERS DU CIEL 21.05 JEUX SANS FRONTIèRES 22.15 CARNAVAL IN ZUIDWEST- DUITSLAND 22.55 JOURNAAL Detail van de deur van Laurenskerk in Rotterdam. 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.03 HET PRAAGS POPPENPANTOMIME 19.26 JAZZ IN EXTASE (kleur) 20.00 JOURNAAL 20.20 PASSING BY, filmportret van coureur Ben Pon 20.50 KORTWEG KIJKWERK, Korte Nederlandse film 21.20 HET EINDE VAN DE WE RELD, LIEFJE tv-film (kleur) 22.10 TWEEDE JOURNAAL 22.15 SLUITING 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 KLEIN, KLEIN KLEUTERTJE 19.20 TIP-TOP Jeugdtelevisie 19.55 DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.00 JOURNAAL 20.15 DAS ERBE SALAZARS De nieuwe staat Portugal 21.05 SPIEL OHNE GRENZEN 69 22.20 JOURNAAL 22.40 CONCERT (kleur) 17.30 NIEUWS 17.35 MOSAIK 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 FLICKA tv-film 19.10 YANCY DERRINGER TV-film 19.45 HEUTE 30.15 ZDF MAGAZIN Aansluitend: Nieuws 31.00 FREI BIS ZUM NaCHSTEN MAL. TV-spel 22.15 NIEUWS 22.25 PORTRET VAN DE FILM STER EMIL JANNINGS Woensdag 23 juli HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge varieerd progr. (12.22 Wij van het land: 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws- 12.41 Actualitei ten; 13.00 Raden maar. quiz.) NC RV: 14.00 Stereo: Moderne orkestwer ken (gr.) 15.00 In 't zilver: program ma voor oudere luisteraars. 16.00 Nws. 16.02 Voor de jeugd 17.00 Twien Popradio voor t(w)ieners. 17.50 Over heidsvoorlichting: Eigen wijsheden v. weggebruikers. Opgespoord door Thon Raes- 18.00 Stereo: Veel ge vraagde gewijde muz (gr.). 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. N.O.S.: 19.00 Verslag X.B.M. Schaaktoernooi te Am sterdam. 1905 Stereo: Lichte gram- miofoonmuz. 19.10 Machtshiërarchie- en en medezeggenschap in organisa ties, gastcollege. 20.00 Radiophilhar- monisch orkest en solisten: moder ne muz. In de pauze: Plm. 21.10 21.25 Herdenkingsjaar Erasmus: Erasmus in de geschiedenis der Ne derlanden en de 16e en 17e eeuw le zing 21.50 Lichte grammofoanmuz. 22.10 Stereo: Scan: een populair pro gr. over electronica. 22-30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Stereo: X, een sprong in het duister. 23.5524.00 Nws. HILVERSUM II 298 m VARA: 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nws. 13.11 Nationale Zwemkam- pioenschappen in Breda. 13.14 Actua liteiten 13.25 Licht orgelspel 13.45 Ge sproken portret 14.00 De ooggetuige, hoorspel 15.05 Pianorecital: moderne muziek 15.25 Stereo: Mezzo-sopr. en piano: klass. liederen 16.00 Nws. 16.02 Sociëteit Zestig minuten voor boven de zesitig. 17.02 N.O.S.: Oude liedjes. VARA: 17.20 Voor de jeugd. Plm. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actuali teiten 18.20 Stereo: Klink Klaar zon der nonsens 19.30 Nws. 19.35 Stereo: Licht instrumentaal en vocaal ensem ble met zangsolist 20.00 Vragenvuur: een bekend Ned. beantwoordt vragen van jonge mensen 20.20 Franse chan sons 20.35 Nationale Zwemkampioen- schappen in Breda 20.40 Buitenlands weekoverzicht 20.50 Trio: cabaretpro- gr. 21.20 Letter-grepen: literair pro gr. 21.50 Stereo: Metropole orkest. 22.30 Nws. 22.38 Actualiteiten 22.55 Contrasten: muziek yoor kenners en liefhebbers (gr.) 23.5524.00 Nws. HILVERSUM IH 240 M en FM AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Radiojour naal 13.06 Zet 'm op: vrolijk platen- progr. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen: populair verzoek- platenprogramma 16.00 Nws. 16.03 17.00 Nws. 17.02. Radiojournaal 17.05 18.00 Toppoppology: pop- en country* muziek. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.40 Weerber., meded. en SOS-ber. voor de schippers. 12.55 Buitenlands persoverzicht 13.00 Nws. weerber., dagklapper en beursber. 13.20 Tafelmuziek 14.00 Nws. 14.03 Balletmuziek 14.50 Wedstrijd radio- schoolkoor 1969 (15.00 Nws.) 15.15 Da omnibus 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Concert 17.00 Nws., weerbericht, mededelingen en jazzprogramma 18.00 Nws. 18.03 Popmuziek 18.30 Uit zending van lekenmoraal en -filosofie 18.50 Sportkroniek 18.55 Taalweraken 19.00 Nws. en weerbericht 19.30 Lied jesprogramma 20.00 Voordracht 20.16 Operettemuz. 22.15 Gevarieerde mu ziek (23.0023.10 Nws.) 23.40 Nws. 23.4500.30 Voor de zeelieden. Donderdag 24 juli HILVERSUM I 402 M KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Badinerie: klassieke gram- mofoonmuziek (7.30 Nws.; 7.32 Actua liteiten; 7.50 Overweging.) 8.00 Nws. 8.11 Vakantie-jeugdprogramma 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips 8.45 Voor de voor de huisvrouw; 9.35 Waterstan den) NOS; 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische rubr. 10.20 Ste reo: Muz. uit de Barok. KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken 11.55 Mede delingen. HILVERSUM H 298 M AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek 8.00 Nws. 8.11 Radiojour naal 8.20 Stereo: Lichte grammofoon- muziek (8.30—8.33 De groenteman.) 8.50 Morgenwijding 9.00 Stereo: Klas sieke orkestmuziek (gr.) 9.40 Kinder koor (gr.): lichte muziek. 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen: (11.0011.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw. (11.55 Beursberichten). HILVERSUM Hl 240 M en FM-kan. NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van weggeweest: muziek van toen voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzzoef instrumentaal programma. 10.00 Nws 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nws (MdnirtZanuck's gigantische film- j:- over de invasie in Norman- |iië25 I "lardi laar geleden levert een merk- -S mengelmoes van gevoelens I ln '62, zo herinneren we ons I in,', de. Kim een nogal diepe in- I do „J Uitzonderlijk lange duur van 1 bezwa drie uren) was I tca in». arschuwing is bedoeld voor l'ffre generatie. I ""s ooi-h-r?e 13 Zanuck - zo lijkt het "el £e*i weerzien in 1969 toe - C«gech??eUn zijn tweede doelstel- '■atatL -a, er niet- De jongere ge- I eindelik Z1<dl te vervelen tijdens "aaraebt:-6. "a al die lUd zo on- 1 m°°iste m nkende dialogen. „Het !®anq ov."joet noS komen", zei ie- tn<,ri',achter ons te§e1 ziin dat hot ln de PaUza klaag- Ken; Vl. V met al maar een saaie in a n'et waard was er- e oververhitte bioscoop te blijven zitten. Het mooiste daarmee bedoelde hij de eigenlijke bestorming van ds invasiestranden. Maar zelfs dat spektakel bleek tegen te vallen- Er zijn twee dingen die De Langste Dag naar onze mening in de loop van de afgelopen zeven jaren hebben „ontkracht". Op de eerste plaats wreekt zich het feit dat Zanuck destijds te veel een uitvoerig filmverslag, een letterlijk op de voet volgen van de gebeurtenissen, heeft willen maken, zonder de pretentie de film een dwin gende eigen visie te hebben willen ge ven, kortom zonder het menselijke drama van deze gebeurtenis, met zijn angst en twijfel, met zijn hoogtepun ten van menselijke moed en opoffe ringsgezindheid en zijn dieptepunten filmisch te hebben willen herschep pen. Daardoor is De Langste Dag na ze ven jaar en een stuk of wat oorlogen en revoluties. een „oorlogsspel" ge worden dat onderhoudend is zolang de stranden, het casino van Ouistre- ham of de rotsen van Pointe du Hoe worden bestormd. De tweede factor is, buiten de schuld van Zanuck om, in de afgelopen jaren gegroeid. De Amerikanen van 1969 hebben voor ons niet meer hetzelfde gezicht als die van 1962. Toen waren zij nog bevrijders die met onbevlekt blazoen en op verzoek van Darryi F. Zanuck opnieuwe de stranden be stormden. Nu zijn het nog steeds onze be vrijder* van 44-45, maar je kunt het en ges%unden, door Vietnam en de Dominicaanse Republiek, door de ontbinding in hun eigen maatschap pij door politieke moorden en twee verkiezingscampagnes. Een cowboy als John Wayne, een fighter als Robert Mitchum, een gla mourboy als Paul Anka, een char meur als Henry Fonda en een door douwer als Sean Connery roepen nu enige weerzin op als men ze hoort be weren (al is het dan maar op cellu loid) dat ze geschiedenis aan het maken zijn en „dat de wereld nog over hen zal praten, als zij zelf al lang gestorven zullen zijn". Zo'n gedachtengang is natuurlijk niet eerlijk, zeker niet tegenover de be vrijders van 44-45, maar e kunt het niet helpen dat je zo naar de Langste Dag zit te kijken. Het argeloze, blijmoedig en ontroe rende ondergaan van dit zeven jaar oude filmverslag is er niet meer bij. de show niet indrukwekkend genoeg was en op eigen houtje een stukje nationale hymne bijgemengd. De kij kers en luisteraars zijn dus gewoon bedot. Ze zijn het slachtoffer gewor den van die typisch Nederlandse zucht naar perfectionisme cn de lust om alles nog een tikje beter te doen dan een ander. Wie mocht menen dat hiermee eer werd bewezen aan de astronauten, zoals men ons nu wil doen geloven, vergist zich. De hulde aan de een kan nooit be rusten op het bedrog van de ander. DE vlaggeceremonie op de maan vormde het enige emotionele mo ment in een gebeurtenis waarvan het succes op koele berekening be rustte. Men gunde de Amerikanen hun, overigens wat ouderwetse, n-iet erg bij het ruimtetijdperk passende plechtigheid graag. Het effect daar van werd versterkt door het syn chroon spelen van het Amerikaanse volkslied. Nu blijkt achteraf, dat die klanken niet uit Houston maar uit Bussum afkomstig waren. Een of andere tech nicus heeft blijkbaar gemeend, dat Het verkeer zal over een jaar met honderd procent zijn toegenomen, luidde de voorspelling over de weg langs liet kanaal van Sluiskil naar Terneuzen (en omgekeerd). Ai, dach ten wij, toen we er gistermorgen om acht uur met 140 kilometer snelheid overheen raasden, ai, dan rijden er volgend jaar om deze tijd twéé auto's. We waren op weg naar Tilburg en dus kregen we in Brabant nog twee van die aardige driebaans-wegen te ver werken. Tussen Roosendaal en Etten- Leur en van Breda tot Tilburg. Maxi mum tachtig kilometer luidt zeer te recht het consigne. Nauwelijks voor bij Roosendaal begon het al, maar het bereikte na Breda een duidelijk hoog tepunt dat echt zelfs niet overtroffen wordt door die feestelijke weg van Vlissingen naar Bergen op Zoom, waarop van Pinksteren tot september de argeloze toerist voor de dodende verrassingen zorgt om zijn taak daar na overgenomen te zien door het bie- t.envervoer, dat ons arglistig naar rietsuiker doet verlangen. Met schei flikkerende koplampen na dert ons over de middenbaan een du re auto, wiens chauffeur zo nodig be wijzen moet dat hij harder dan tach tig kan. Aan wie moet hij dat toch bewijzen? vragen we ons af. Aan de lieftallige dame die naast hem zit, zien we in een flits. Haar grote angst ogen bewijzen on3 echter, dat ze de chauffeur toch wel een flinke jongen had gevonden. In de achteruitkijk spiegel herkennen we 't silhouet van wat eenvoudiger auto, waarvan de al wat oudere chauffeur onze 85-km snelheid een kennelijk irriterende aangelegenheid vindt. Hij haalt ons in. Getoeter. Flikkerende koplampen. Naast de chauffeur twee passagiers die kennelijk de tenen bij elkaar knij pen. Angstogen. Gierende remmen. Wij zoeken alvast een wijkplaats, maar het gaat goed. Tussen Breda en Tilburg rijden rood wit gemotoriseerde politiemannen. Die proberen het aantal dodelijke on gevallen een beetje te beperken. Daar hebben we graag wat belastinggeld voor over. De dure inhaler is inmid dels al door een van de rood-witte knapen achterhaald. Zal hem goed geld kosten, hopen we. De minder du re zet zijn triomftocht voort. Tot de dood er op volgt. De onze bijvoor beeld. Of de uwe. De Engelse Herald Express heeft de lof gezongen van do jongens van de Nederlandse marine. Die zijn dit keer met 2000 man (8 schepen) in Torquay, aan de Engelse zuidkust, geweest. En welkom dat ze er wa ren! Uit het lange loflied (echt waar) een paar citaten: .,In Torquay zjjn bezoekers altijd welkom, maar niet zó welkom als de Nederlandse zeelui. In de jaren dat de Nederlanders Tor quay al bezoeken, hebben hun zeelui een reputatie van goede manieren op gebouwd, die onovertroffen is. Je ver wacht moeilijkheden als honderden mannen een stad doorkruisen om er zich in een paar uur tijds wat te ont spannen. Maar met de Nederlanders zijn de inwoners altijd verzekerd van een rustige gang van zaken; zij ver welkomen de zeelui in de wetenschap dat hun korte bezoek kalm zal ver- Jopen". En dat is nog maar het begin van het lange artikel. Onze Engelse collega gaat juichend verder: „De mensen in Torquay hebben gemerkt dat er niets dan goeds voor de Engels-Ne derlandse betrekkingen kan voortko men uit deze bezoeken „Mr. Joe Sexton, caféhouder van de „Fores ter's Arms", Georgestreet, Torquay, vertelde dat hij zo ongeveer 100 man in zijn pub had gehad, maar niet het minste gezanik. Gewoonlijk (aldus de cafébaas) zou ik denken dat er wel geduvel van zou komen, maar deze Nederlandse zeelui zitten daar heel gezellig bij een drankje wat te pra ten". En de meisjes? Daarover laat de He rald Express Torquay's gemeentelijke publiciteitschef aan het woord, die S. J. F. Lovegrove of in goed Neder lands Liefdebosje heet. Deze zegt dat hij tenminste één geval kent van een Torquay's meisje dat met een Nederlandse zeeman is ge trouwd". Meer niet. Merkwaardiger wijze staat er even later in het arti kel, dat de Nederlandse vice-consul in Plymouth, de heer B E. Haley, de woorden van meneer Lovegrove on derschrijft en er zelfs aan toevoegt: „Als deze jongens in de stad komen vermaken ze zichzelf altijd". Enfin. Een karaktertrekje van het Neder landse volk, noemt mr. Haley het „een grote mate van zelfdiscipline te hebben". Enzovoort, enzovoort, 't Is bijna niet te geloven. Zouden die Engelsen nou echt zó graag bij de EEG willen? Dat we nou juist van de Engelsen moeten horen hoe lief onze Hollandse Jannen in het buitenland zijn Als man heb je dat gewoonlijk niet'zo in de gaten maar als buitenlands meis je toch blijkbaar ook niet met „at least" één geval van huwelijk tussen een Torquay's meisje en een Neder landse Jan in al die jaren. Of dat iets te maken heeft met de self-disci- pline" van de „Dutch people" volgens welke wij onszelf wel vermaken, zou den we toch in twijfel willen trekken, alle (waarschijnlijk ook erg lieve) Nederlandse vice-consuls ten spijt. Toch is tegen deze lieve-Jannen-ach tergrond het idee om het nationale monument naar Den Helder over te brengen wel begrijpelijk, 't Zal wel wat saai worden, maar je hebt vliet het minste gezanik". Ons nationale monument krijgt dan natuurlijk wel een andere naam. 't Zal dan wel •Het lieverdje" worden genoemd. Redactie: Jan Hüsken Bijdragen: Joop Bartman Wim Koek i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 9