NIEUWE PLANNEN VAN BEREND BOUDEWIJN Hoe laat is het? lilt ie voBecBge HU kollektie! Picasso in Middelburg tussen hoekjes 1 Improviseren op t.v. i V Historie (1) Historie (2) Paus (1) Paus (2) Leger „Operatie., operatie" Lied van Rusland „Verbinding met..." Jean Toots Thielemans NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans) DUITSLAND I DUITSLAND II (Van onze rtv-redactie) AMSTERDAM Deze zomer zal Berend Boudewijn, o.a. regis seur van het succesvolle blijspel „En ik dan van Annie M. G. Schmidt en vooral bekend door zijn presentatie van de VARA- quiz „Per Seconde Wijzer", drie programma's maken voor de tele visie. Hij zegt„De serie heet: Improvi satie. Het idee is van mij. Het gaat om het volgende. Voor een publiek staan een of twee acteurs op een draaischijf, die een opdracht krijgen die direct tot resultaat moet komen. Soms krijgt de ene acteur gegevens, die de ander niet weet. Het publiek thuis en in de zaal krijgt die gegevens dus wel. Het blijft natuurlijk wel de vraag of je drie programma's hier over kunt maken. Er moet altijd een conflict zijn; een acteur oude stijl, die iets nieuws moet doen of een gestu deerde acteur, die een ongeletterde moet spelen". Toneelregisseur Berend Boudewijn (32), enkele jaren geleden afgestu deerd aan een Londense toneelschool, noemt het toneel zijn „eerste liefde". Over het regisseren zegt hij: „Het is op het ogenblik helemaal niet meSr zo leuk. Het ergste wat je je publiek kunt aandoen is ze vervelen, verder mag alles. Nu zijn er maar weinig voorstellingen, waar niet op zijn minst lange perioden van verveling inzitten. Vaak wordt er op het business- aspect van het toneel neergekeken. Er wordt gezegd: „Kunst is goed voor je" alsof het levertraan is. Ik las laatst in een werk van Walter Kerr, dat de werken van de mensen die vinden dat de zaal vol moet zitten anders hebben we geen vreten (Aristopha nes. Shakespeare, Molière) het meest succes hadden. Zij mikten op een pu bliek waar Sleeswjjk nu op mikt. Je moet echter geen concessies doen maar het publiek juist hoger aan slaan". Volgens Berend Boudewijn hangt het succes van een voorstelling voor een belangrijk deel af van de ruimte waar de voorstelling wordt gegeven. „Het succes van Studio, Lurelei, Pe pijn, zit hem voor een gedeelte in de zaal. Wat er van toneel dan overblijft is „Ik stond erbij en ik keek ernaar". Hoewel Boudewijn quizmaster-af is, zal de samenwerking met regisseuse Ellen Blazer gewoon doorgaan „Wij zijn vaak bij elkaar- Het is een soort huwelijk, of erger nog. Ellen Blazer gaat een nieuw programma maken voor het komende winterseizoen. Het heet „Europa In". Het worclt een soort „Uit". We hebben indertijd 26 „Uits" gemaakt. De quiz nog veel meer. Die quiz heeft Ellen trouwens voornamelijk gedaan. Wat „Europa In" betreftwe zijn van plan om tweemaal per maand met een came raman te gaan filmen. Het program ma gaat over hoe mensen hun steeds omvangrijker wordende vrije tijd be nutten. Het programma wordt langer dan „Uit" (40 minuten) en ook iets wijder. We kunnen er bijvoorbeeld ook twee minuten gekke standbeelden in kwijt of andere gekke dingen. Op het programma van Berend Boudewijn staan ook nog twee toneelstukken die hij volgend jaar zal regisseren; bij welk gezel schap en bij wie kan hij echter nog niet zeggen. (Van onze rtv-redactie) HILVERSUM Op 20 mea dit jaar zond de N-T.S. vanaf het vliegveld Gilze-Rijen een directe reportage uit van het gebeuren rond de eerste sprong van een leerling-parachutist. Ook tijdens de sprong werd de leer ling door een camera en een micro foon gevolgd. Voor 't maken van een dergelijke rechtstreekse reportage is veel technisch vernuft nodig. Er werd zelfs materiaal geleend van de Franse televisie. René Stokvis volgde twee dagen lang met de filmcamera de activi teiten van regisseur Ger Roos en zijn staf. Het materiaal dat hij tijdens de ze „operatie - Icarus" verzamelde verwerkte hij tot een programma, dat de N.O.S. op vanavond van 21- 10 tot 21.40 uur via Nederland 2 uit zendt onder de titel „Operatie - ope ratie" (Van onze rtv-redactie) HILVERSUM Het KRO-televi- sieprogramma „Lied van Rusland" dat vanavond via Nederland 1 wordt uitgezonden is een kleurenfilm van een optreden van het beroemde Alexandrov-ensemble, het soldaten- koor van het Russische Rode Leger. Voor deze co-produktie van de Russi sche televisie en het Duitse produk- tiebureau Bertelsman werden opna men gemaakt in Moskou, Leningrad en de Russische steppen en toendra's. Het Alexandrov-ensemble, dankt zijn naam aan zijn eerste leider Alex- ader Wissiljevitsch Alexandrov. In 1928 trad 't ensemble voor de eerste keer op. In 1935 kreeg het een hoge Russische onderscheiding: 't Revolu tionaire Rode Erevaandel met de ro de sterorde. In 1937 volgde het eerste optreden in het buitenland: Parijs. Het werd een enorm succes. Door een jury werd aan het ensemble de grand prix" toegekend. Tijdens de 2e wereldoorlog trad het Alexan drov-ensemble op aan het front. Na de oorlog hervatte 't zijn to erne e door Rusland en trad daar op voor arbei ders die werkten aan wederopbouw- projecten. In 1946 kwam het zang- en dansensemble onder leiding van overste Boris Alexandrov, de zoon van Alexander Wassiljevitsch. (Van onze rtv-redactie) HILVERSUM In „verbinding met.zendt de N.O.S.-televisie van avond van 21.40 tot 22.25 uur via Ne derland 2 een optreden van de Bel gische Amerikaan Jean Toots Thiele mans uit, die met zijn „bluesette" over de hele wereld bekendheid ver wierf Thielemans verblijft al enige tijd in België en is daar door de Vlaamse televisie voor het voetlicht gehaald. In deze muzikale show kan men voorts een optreden zien van Nicole Croisille, André Brasseur en Dave Pike. Het programma wordt gepresenteerd door Ward Bogaert. (ADVERTENTIE) PRISMA doublé dameshorloge 69,- (doublé dameshorloges reeds vanaf 64,-"i PRISMA gouden dameshorloge met gouden band 455,- (gouden dameshorloges met gouden band reeds vanaf 335,-) PRISMA7 gouden dameshorloge 159,- (gouden dameshorloges reeds vanaf 129,-) Alle Prisma horloges Inoahloc Shockproof MIDDELBURG De grote zomertentoonstelling in de Vlees hal te Middelburg, ingericht om bewoners en bezoekers van Zee- lands hoofdstad een divertisse ment op hoog cultureel niveau te brengen, is gewijd aan Grafiek van Picasso Zoals zij hier hangt vormt zij een bloemlezing uit de collectie van het Museum Boy mans Van Beuningen te Rotter dam. Die vertoont, zoals men on middellijk moet vaststellen, blijk baar aanzienlijke hiaten, want behalve een viertal etsen uit 1905 is al het overige werk, bestaande uit litho's, kleurenlitho's en lino leumsneden, afkomstig uit de jaren na de laatste wereldoorlog. Niettemin bevindt zich onder het werk uit de vroege jaren een zo su blieme ets als Vrouwenkop van ter zijde (no. 5). De uitvoering is van een vibreren de verfijning zoals men die in het werk van later jaren niet meer te rugvindt. Daar wordt de lijn welis waar met meesterschap gehanteerd, maar niet meer met zulk een door en door menselijke bezieüng. Juist aan de hier aanwezige portret ten ziet men dat zijn latere visie har der en cynischer is. Hoewel, dat moet gezegd, eveneens indrukwekkend (Vrouwenportret no. 18). Natuurlijk vindt men in de grafiek tendele de zelfde thema's terug die men uit het geschilderd oeuvre kent: centauren liergezichten en erotische scenes en deze op papier gebracht met dezelf de veelheid van stijlen opvattingen en invloeden, die als zodanig meer ken merkend voor Picasso schijnt te zijn dan één enkele onmiskenbaar eigen handschrift, zoals men dat ma gistraal volgehouden vindt bij een Geo-rges Braque, die ons ondanks of juist door zijn beperking als zoveel groter voorkomt. Diepte en doordringingsvermogen zijn niet de zaak van Picasso, dat wordt ook uit zijn grafiek duidelijk, zijn oeuvre is veeleer een catalogus van alle mogelijke manieren waarop men in deze tijd de beeldende kunst kam beoefenen. Ook hier is in de latere jaren het zwaartepunt ko men te liggen op zijn groot decora tief talent; vandaar dat de gekleur de linoleumsneden waar hij met grote vlakken en vormen werkt het meest Imponeren en bijblijven. Dat deze dui velskunstenaar ook een klodderaar en knoeier kon zijn blijkt uit twee door hem gedecoreerde hier aanwezige schalen. Waren ze niet omgeven door de aura van Picasso maar afkomstig van de schilder Y te Z, men zou ze rustig als voerbak gebruiken voor de hond met alle kansen op breuk van dien. Op grond van deze weliswaar niet volledige, maar toch vrij represen tatieve collectie grafiek en deze be zien in het perspectief von het hele oeuvre lijkt het niet onmogelijk dat de dagen niet ver meer zijn waarop een herwaardering van Picasso's werk zal plaatsvinden. Het zou wel eens kunnen zijn dat als gevolg daarvan de tijdge noten als Matisse en Braque die hij nog als maar bezig is per soonlijk te overleven hem dan voor lange tijd met hun wérk overleven. Overigens een tot veel gedachten en vergelijkingen aan leiding gevende en in vele op zichten fascinerende expositie die men zich niet mag laten ontgaan. Te bezichtigen tot 1 september WILLEM ENZINCK 5.45 APOLLO-11 6.30 SLUITING 8.45 APOLLE-11 (kleur) 9.30 SLUITING 16.00 UIT DE OUDE DKAAIDOOS 16.15 NATUURGETROUW (kleur) 16.40 DORIS DAY-SHOW (kleur) 17.05 VERKENNINGEN DOOR NEDERLAND (kleur) 17.10 SLUITING 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.07 KENMERK 19.32 TOMMY COOPER 20.00 JOURNAAL 20.20 KRO ZOMERTHEATER Lied van Rusland 21.25 ADVOCAAT JUDD 22.15 HIRO. Een kinderhart 22.25 DE COMPUTER 22.30 HIRO-MAGAZÏNE 22.35 TWEEDE JOURNAAL 22.40 APOLLO-11 (kleur) 23.00 SLUITING 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.03 WOOBINDA (kleur) 19.28 SCALA 20.00 JOURNAAL 20.20 DUBBELSPION (kleur) 21.10 OPERATIE „OPERATIE" (kleur) 21.40 VERBINDING MET.... BELGIë 22.25 TWEEDE JOURNAAL 22.30 SLUITING 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 DIEREN VAN DE ROTS KUST (1) 19.30 TIENERKLANKEN 19.55 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 HOUDEN VAN. Spel 21.40 ASSEPOES Ballet „Cinderella" van Serge Prokofieff 23.00 NIEUWS 18.35 NIEUWS 18.40 PING PONG D'éTé 18.55 R.-K. GODSDIENSTIGE UITZ. 19.25 BONÏIOMMET ET TILAPIN 19.30 ALL5 POLICE 20.00 JOURNAAL 20.30 WALLONIË 69 21.15 LES SUITES D'UN PREMIER LIT 23.05 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 PAULS PARTY 21.15 ANASTASIA Amerikaanse speelfilm 23.00 JOURNAAL 17.30 NIEUWS 17.35 ULRICH UND ULRIKE 18.05 DIE DREHSCIIEIBE 18.40 FROHE KLaNGE AUS DEM MARKGRaFLERLAND Muziekprogramma (kleur) 19.10 BEZAUBERNDE JEANNIE TV-film 19.45 HEUTE Aansluitend: Balans van de maanvlucht 20.15 GESPREK MET PERSOON LIJKHEDEN Aansluitend: Nieuws 21.00 HIGH CHAPARRAL 21.50 ASPEKTE 22.35 NIEUWS DINSDAG 22 JULI HILVERSUM 1 402 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, gevarieerd programma (12.22 Wij van het land; 12.26 Med. t.b.v. land en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar.., quiz) 14.00 Ste reo: Kaleidoscoop: lichte muz. uit ei gen produktie 14.30 Pizzicato: muzi kaal middagmagazine (16.00 Nws.) 17.00 Overheidsvoorlichting: De ne- derlandse handel maatschappij in het Caribisch gebied in de periode 1825- 1829. Spreker F. J. van Wel 17.10 Voor de kinderen 18.00 Stereo: Me- tropole orkest 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Verslag IBM-Schaaktoernooi te Amsterdam 19.03 Stereo: Luc Lutz 20.00 Stereo: Operafragmenten (gr.) 21.15 Over de schutting, hoorspel 21.45 Omroeporkest: amusementsmuz. 22.25 Overweging 22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Gewijde muz. 23.00 Hori zonten: toeristisch magazine 23.30 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 23.55 24.00 Nws. HILVERSUM 2 298 M AVRO: 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw 12.40 Sportrevue met o.a. Nationale Zwem- kampioenschappen te Breda 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal N.O.S. 13.30 Klein Chanson 14.30 Spiegel van Bel gië: muziek en nieuws van onze zui derburen. AVRO: 15.00 Internationale Muziekspiegel 16.00 Nws. 16.02 Kunst kroniek 16.20 Stereo: Residentie or kest en solist: klassieke muz. 17.00 Stereo: Big Band Beat: Dansorkest The Skymasters met solist 17.25 Ste reo: Jazz Spectrum plm. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal 18.25 Stereo: Metropole orkest 18.55 Paris vous parle 19.00 Trefpunt: discussie rubriek voor actuele zaken 19.30 Nws. 19.35 Vergeet 't maar: gram- mofoonplatenprogr. met het stripver haal Met de kippen op stok en re portage van de Nationale Zwemkam- pioenschappen te Breda 21.00 Stereo: Pianorecital (opn.: klassieke muz.) 22.05 Muze zonder make-up: cabaret programma van jonge artiesten 22.30 22.55 Stereo: Muz. van deze eeuw (opn.) 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 240 M EN FM VARA: 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: licht platenprogramma (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Drie-Draai 16.00 Nws 16.03-18.00 Mix: licht platenprogram ma (17.00-17.02 Nws.). BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.40 Weerber., med. en SOS-bericht voor de schippers 12.55 Buitenlands persoverzicht 13.00 Nws., weerber., beursberichten en dagklap per 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Operettemuz. 15.00 Nws. 15.^3 Sym fonische muz. 16.00 Nws. 16.03 Beurs berichten 16.09 Concert 16.15 Progr. voor oudere luisteraars 17.00 Nws., weerber., med. en jazzconcert 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paardesport uitslagen 18.30 Franse les 18.32 In termezzo 18.35 Verkeerstips 18.40 L. muziek 18.45 Sportkroniek 18.52 Taal- 19.00 Nws. en weerber. 19.30 Lichte muz. 19.45 Syndicale kroniek 19.55 Lichte muz. 20.00 Musicalfragmen ten 22.00 Nws., berichten en De Ze ven Kunsten 22.15 Gev. muz. 23.00 Nws. 23.10 Gev. muz. 23.40 Nws. 23.45 23.55 Ligging van de zeeschepen. WOENSDAG 23 JULI HILVERSUM 1 402 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor: lichte muziek met nws. en act. 8.00 Nws. TROS: 8.11 Als dat zou kun nen verzoekplatenprogramma 8.30 Nws. 8.32 Als dat zou kunnen (ver volg) 9.00 Gymnastiek voor de huis vrouw 9.10 Heel toevallig: licht pro gramma 9.35 Waterstanden 9.40 Voor de kleuters 9.55 Stereo: Verzoekpla- 11.00 Nws. 11.02 Op sleeptros: pro gramma voor automobilisten 11.45 Act. plm. 11.55 Med. HILVERSUM 2 298 M VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym nastiek 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Ste reo: Lichte grammofoonmuz. (7.30- 7.35 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. en act. 8.20 Stereo: Lichte grammofoon muz. (plm. 8.30-8.35 Van alle mark ten thuis, praatje voor de huisvrouw) 9.00 Stereo: Uit eigen huis: opn. van diverse VARA-orkesten en ensem bles 9.40 Voor de jeugd 10.00 Lichte grammofoonmuz. 10.50 Voor de kleu ters 11.00 Nws. 11.02 Voor de huisl vrouw 11.40 Stereo: Klassieke muz. (gr.) 11.55 Stereo: Amusementsmuz. (gr.). HILVERSUM 3 240 M EN FM NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe lang speelplaten met kritisch commen taar. N.O.S.: 11.00 Nws. 11.03 Mu- ziek-lezen (12.00 Nws.). Wij, en ik, behoren tot de niet een, 7 uenoren tot de veert; e Nederlanders die over kunne!Jaar 5als ket nog trots ben n me®delen Het gezien te heb- voor eet ai?deren niet. Die zullen het ten v,em,Wlg uit de tweede hand moe- tocfew, ze weer eens zo 'et slapen611 *or'seb moment moes. teudannl'u! hadden we om een uur mSaoht.n°g bezwaren tegen de fteaKse ,Pe bezwaren van die wist dat rgellst' die heel ui. .a? net niet mocht zeker God. *e Voelal mocnt van Ltod. beer Ro„fn meer mee met de oude dat je vonTw 2jSseU, die vond ba had u, betzelfde geld beter Bia- baartezenr,,™611 belpen en zo. Maar rikaan 13 er weer een Ame- tian R«ssell "■anTeen "s K"ssel' is een Engels- "bt in de Fpp6 jaloers toch wel: op de maan 611 n°U ook 31 niet "WS?' -tkent dat> ïe maan!!' ult§erekend, aTe!!,?llnder geld is besteed 'van alle Am r°ken in Amerika een iaaü!" ,anen dan natuurlijk) sïick, m'askm!rm of een iaar bf" "kaanse darms" gelijke °P Ame" Nixon we! bel" doorgaan het kan echt wa&t we hebben hier die Ame- uitgerekend, dat aan de- een evangelist in The Hague, die ze ker weet enzovoort, maar dat doe je dan weer niet, want wat kost zo'n telefoongesprek en Luns zal het er wel weer niet mee eens zijn en mis schien zit de telefoniste ook juist te kijken en dan stoor je zo'n meisje maar weer in haar historische rol. Rond vijf uur was ik oprecht dank baar dat blijkbaar niemand had ge beld, want toen kwam Nixon zelf in beeld, helemaal in een mooi rondje naast de LM en de Amerikaanse vlag-op-stokjes en nou eens einde lijk met echt een beetje 'n blij ge zicht alsof ie voelde dat u ook naar hem zat te kijken en 't met hem eens was. Maar half zes in de morgen is na tuurlijk geen tijd. De Amerikanen hadden het voor zichzelf wel uitge kiend. Bij hen was het juist t.v.-piek- uur. Bij onze bewondering voor de Amerikaanse prestatie voegde zich op dat moment dan ook onze bewon dering voor uw historisch inzicht. Mis schien was uw baas het daar niet mee eens toen u maandagmorgen pas om elf uur binnenkwam, maar die lag tijdens het historische moment natuurlijk weer op bed, de materia list. U kunt in elk geval met trots tegen uw kleinkinderen zeggen dat u uw historische rol in de nacht van 20 op 21 juli 1969 met ere vervuld hebt. Gaat u nu maar naar bed. U had het natuurlijk al gedacht, dat we het niet zouden kunnen laten er Jules Verne bij te halen. Het is dan ook te mooi allemaal. Ook bij Jules is de maanreis een Amerikaanse prestatie, al was één van de (even eens) drie mannen uiteraard een Fransman. Hun maankogel is echter heel wat gerieflijker dan die van ónze Ameri kanen. Het maanprojectiel lijkt op een grote pistoolkogel, maar binnen is het er reuze gezellig, met banken rondom en een heleboel pluche. De heren astronauten zelf zijn gekleed in een degelijk rokkostuum plus hoge hoed en ze hebben voor de gezellig heid een hond meegenomen, die op het moment dat zij rond de maan beginnen te cirkelen volgens de te kenaar van Jules Verne rustig ligt te slapen. Ook al keren de astronauten bij Jules Verne eveneens via de oceaan weer bij de aardbewoners terug, het is allemaal wel wat romantischer. En dan die triomftocht door Amerika! „Het eerbetoon was hunner waardig", heet het deftig bij Jules Verne. „De Oudheid zou hen tot de rang van halfgod hebben verheven". Na hun terugkomst wordt een „Na tionale Maatschappij tot Verkeer met de Sterrehemel" opgericht. En wat zegt Jules Verne daar van? Dit: „Nie mand aan wie het stoute vernuft van de Angelsaksische stam bekend is, zal er zich over verwonderen, dat de Amerikanen hebben getracht profijt te trekken van de genomen proef". De Russen konden toen nog ner gens van profiteren. Ze hadden toen nog nauwelijks een vervoermiddel, alleen hun steppen. „Kijk, daar gaat ie „We zijn enkele vrouwen en we zit ten bijeen in een barak in een arme wijk in Brazilië. Ik dikteer deze brief want ik kan niet schrijven. Ik heet Severina en ik heb tien kinderen. Naast mij zit Ranulsa. Zij heeft veer tien kinderen. Marta heeft elf kinde ren. waarvan drie dood. Twee van ons zijn niet getrouwd. Dat zijn Claudia en Vera. „Men heeft ons verteld dat u juist enkele dagen heeft doorgebracht in een land dat niet ver van ons ligt, Co lumbia. Ik heb gehoord dat u in Co lumbia vooral twee dingen hebt ge zegd: dat je kinderen moest krijgen en niets mocht doen om ze niet te krijgen, anders deed je zonde, ten tweede, zelfs als men de armen ver plettert, zelfs als men ze doodt, mo gen ze niet in opstand komen, ze moe ten alleen maar hun rechten opei sen". U hebt al wel begrepen dat dit een citaat is uit een brief aan paus Pau- lus VI, Christus' plaatsbekleder op aarde. Severina: „We zouden even met u willen praten, want we heb ben een foto van u gezien, waarop u staat in een mooie rode auto, in een wit gewaad met een rode man tel en een hoed met zwart en goud". Zij schrijft verder, zo lezen we in het tijdschrift Bijeen: „We hebben genoeg van ons ellendig leven. We zullen grijpen naar de mid delen die ons juist lijken om de kin dersterfte tegen te gaan. Want als u knielt voor Christus dan weet u heel goed hoe waar zijn woord is als hij zegt van de rijken: „Dat zijzelfs niet zullen luisteren, als er iemand van de doden opstaat". „Vervolgens, wanneer gaat u aan de rijken zeggen dat ze in staat van zonde leven, als ze onze arme broe ders in Vietnam doden met bommen, en dat ze in staat van zonde zijn, als ze geld lenen tegen een rente van 10, 15, 20, 25 procent en meer En vooral zouden we wel eens willen we ten hoe u in uw Vaticaans paleis om gaat met uw geld Waar komt uw geld vandaan? Leg ons eens duide lijk uit waar uw geld vandaan komt en waartoe het dient". Severina herinnert aan het slot van haar brief aan Christus „die hon ger heeft gehad en naakt is geweest". „In zijn geest schrijven wij u dit al les, opdat u de waarheid zoudt ken nen en opdat u tot ons zoudt spre ken zoals Jezus in het Evangelie". Dat liegt er allemaal niet om. Paus Paulus VI bezoekt deze maand Oeganda. Jane Namugenyi (35) in een interview in het jongste nummer van het tijdschrift „Bijeen": „Laatst op de tv was hij ook zo bedroefd. Ik dacht: o paus, lach toch! Ik hoop dat hij in Oeganda een beetje lacht. Want de mensen begrijpen je niet als je niet lacht. Anders denken ze: wat heeft hij, wat is er met hem aan de hand?" Wat zou er met hem aam de hand zijn? ze financiële acties, waaronder ook een succesvolle fancy-fair in de on derofficiersmess viel, zijn er nog de feestelijke middagen, door de kazerne binnen haar poorten en met eigen middelen aangeboden aan de patiën ten van Maria Auxiliatrix. Daarbuiten valt ook de actie, die majoor Wil- 'ems voor de komende maanden heeft gepland: het verzamelen van gebruikt, maar nog te repareren speelgoed, dat dan door dienstplichti gen kan worden gebracht om in de Sinterklaastijd onder zieke, gehandi capte kinderen en voogdijkinderen te worden verdeeld". Prachtig natuurlijk, prachtig. Maar Cor gaat door: ■Kortom, men mag pacifist zijn zo fanatici: als men wil: in Venlo heeft het leger bewezen dat bet zjjn plaats in de maatschappij ten volle waard is. De activiteiten, die daar in het ka der van de welzijnszorg worden ont plooid passen misschien minder goed in de infrastructuur van de NAVO, maar zij bewijzen in elk geval hoe men een instituut, dat in de vernieti ging van het leven getraind is, tot be houd en versiering van datzelfde le ven kan aanwenden. En als dat laat ste zo spontaan en zo royaal gebeurt als in de Frederik Hendrikkazerne: wat kan men dan nog op dat leger te gen hebben?" Bekende militaire leiders tussen 1933 en 1945 hebben ook wel eens een speldje van het Rode Kruis gekocht. In het juli-nummer van De Zonne bloem schrijft Cor Deneer over het le ger in de welzijnszorg: „En buiten de Redactie: Jan Hüsken Bijdrage: Kees Bastianen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 9