NIEUWE PLANNEN VAN
BEREND BOUDEWIJN
Hoe laat
is het?
lilt
ie voBecBge
HU
kollektie!
Picasso in Middelburg
tussen hoekjes 1
Improviseren op t.v.
i V
Historie (1)
Historie (2)
Paus (1)
Paus (2)
Leger
„Operatie., operatie"
Lied van Rusland
„Verbinding met..."
Jean Toots Thielemans
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
(Van onze rtv-redactie)
AMSTERDAM Deze zomer
zal Berend Boudewijn, o.a. regis
seur van het succesvolle blijspel
„En ik dan van Annie M. G.
Schmidt en vooral bekend door
zijn presentatie van de VARA-
quiz „Per Seconde Wijzer", drie
programma's maken voor de tele
visie.
Hij zegt„De serie heet: Improvi
satie. Het idee is van mij. Het gaat
om het volgende. Voor een publiek
staan een of twee acteurs op een
draaischijf, die een opdracht krijgen
die direct tot resultaat moet komen.
Soms krijgt de ene acteur gegevens,
die de ander niet weet. Het publiek
thuis en in de zaal krijgt die gegevens
dus wel. Het blijft natuurlijk wel de
vraag of je drie programma's hier
over kunt maken. Er moet altijd een
conflict zijn; een acteur oude stijl, die
iets nieuws moet doen of een gestu
deerde acteur, die een ongeletterde
moet spelen".
Toneelregisseur Berend Boudewijn
(32), enkele jaren geleden afgestu
deerd aan een Londense toneelschool,
noemt het toneel zijn „eerste liefde".
Over het regisseren zegt hij: „Het is
op het ogenblik helemaal niet meSr
zo leuk. Het ergste wat je je publiek
kunt aandoen is ze vervelen, verder
mag alles. Nu zijn er maar weinig
voorstellingen, waar niet op zijn
minst lange perioden van verveling
inzitten.
Vaak wordt er op het business-
aspect van het toneel neergekeken.
Er wordt gezegd: „Kunst is goed voor
je" alsof het levertraan is. Ik las laatst
in een werk van Walter Kerr, dat de
werken van de mensen die vinden
dat de zaal vol moet zitten anders
hebben we geen vreten (Aristopha
nes. Shakespeare, Molière) het meest
succes hadden. Zij mikten op een pu
bliek waar Sleeswjjk nu op mikt. Je
moet echter geen concessies doen
maar het publiek juist hoger aan
slaan".
Volgens Berend Boudewijn hangt
het succes van een voorstelling voor
een belangrijk deel af van de ruimte
waar de voorstelling wordt gegeven.
„Het succes van Studio, Lurelei, Pe
pijn, zit hem voor een gedeelte in de
zaal. Wat er van toneel dan overblijft
is „Ik stond erbij en ik keek ernaar".
Hoewel Boudewijn quizmaster-af is,
zal de samenwerking met regisseuse
Ellen Blazer gewoon doorgaan „Wij
zijn vaak bij elkaar- Het is een soort
huwelijk, of erger nog. Ellen Blazer
gaat een nieuw programma maken
voor het komende winterseizoen.
Het heet „Europa In". Het worclt
een soort „Uit". We hebben indertijd
26 „Uits" gemaakt. De quiz nog veel
meer. Die quiz heeft Ellen trouwens
voornamelijk gedaan. Wat „Europa
In" betreftwe zijn van plan om
tweemaal per maand met een came
raman te gaan filmen. Het program
ma gaat over hoe mensen hun steeds
omvangrijker wordende vrije tijd be
nutten. Het programma wordt langer
dan „Uit" (40 minuten) en ook iets
wijder.
We kunnen er bijvoorbeeld ook
twee minuten gekke standbeelden in
kwijt of andere gekke dingen.
Op het programma van Berend
Boudewijn staan ook nog twee
toneelstukken die hij volgend jaar
zal regisseren; bij welk gezel
schap en bij wie kan hij echter
nog niet zeggen.
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM Op 20 mea dit jaar
zond de N-T.S. vanaf het vliegveld
Gilze-Rijen een directe reportage uit
van het gebeuren rond de eerste
sprong van een leerling-parachutist.
Ook tijdens de sprong werd de leer
ling door een camera en een micro
foon gevolgd. Voor 't maken van een
dergelijke rechtstreekse reportage is
veel technisch vernuft nodig. Er
werd zelfs materiaal geleend van de
Franse televisie.
René Stokvis volgde twee dagen
lang met de filmcamera de activi
teiten van regisseur Ger Roos en zijn
staf. Het materiaal dat hij tijdens de
ze „operatie - Icarus" verzamelde
verwerkte hij tot een programma,
dat de N.O.S. op vanavond van 21-
10 tot 21.40 uur via Nederland 2 uit
zendt onder de titel „Operatie - ope
ratie"
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM Het KRO-televi-
sieprogramma „Lied van Rusland"
dat vanavond via Nederland 1 wordt
uitgezonden is een kleurenfilm van
een optreden van het beroemde
Alexandrov-ensemble, het soldaten-
koor van het Russische Rode Leger.
Voor deze co-produktie van de Russi
sche televisie en het Duitse produk-
tiebureau Bertelsman werden opna
men gemaakt in Moskou, Leningrad
en de Russische steppen en toendra's.
Het Alexandrov-ensemble, dankt
zijn naam aan zijn eerste leider Alex-
ader Wissiljevitsch Alexandrov. In
1928 trad 't ensemble voor de eerste
keer op. In 1935 kreeg het een hoge
Russische onderscheiding: 't Revolu
tionaire Rode Erevaandel met de ro
de sterorde. In 1937 volgde het eerste
optreden in het buitenland: Parijs.
Het werd een enorm succes. Door
een jury werd aan het ensemble de
grand prix" toegekend. Tijdens de
2e wereldoorlog trad het Alexan
drov-ensemble op aan het front. Na
de oorlog hervatte 't zijn to erne e door
Rusland en trad daar op voor arbei
ders die werkten aan wederopbouw-
projecten. In 1946 kwam het zang- en
dansensemble onder leiding van
overste Boris Alexandrov, de zoon
van Alexander Wassiljevitsch.
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM In „verbinding
met.zendt de N.O.S.-televisie van
avond van 21.40 tot 22.25 uur via Ne
derland 2 een optreden van de Bel
gische Amerikaan Jean Toots Thiele
mans uit, die met zijn „bluesette"
over de hele wereld bekendheid ver
wierf Thielemans verblijft al enige
tijd in België en is daar door de
Vlaamse televisie voor het voetlicht
gehaald. In deze muzikale show kan
men voorts een optreden zien van
Nicole Croisille, André Brasseur en
Dave Pike. Het programma wordt
gepresenteerd door Ward Bogaert.
(ADVERTENTIE)
PRISMA
doublé dameshorloge 69,-
(doublé dameshorloges reeds
vanaf 64,-"i
PRISMA
gouden dameshorloge met
gouden band 455,-
(gouden dameshorloges met
gouden band reeds vanaf 335,-)
PRISMA7
gouden dameshorloge 159,-
(gouden dameshorloges reeds
vanaf 129,-)
Alle Prisma horloges
Inoahloc Shockproof
MIDDELBURG De grote
zomertentoonstelling in de Vlees
hal te Middelburg, ingericht om
bewoners en bezoekers van Zee-
lands hoofdstad een divertisse
ment op hoog cultureel niveau te
brengen, is gewijd aan Grafiek
van Picasso Zoals zij hier hangt
vormt zij een bloemlezing uit de
collectie van het Museum Boy
mans Van Beuningen te Rotter
dam. Die vertoont, zoals men on
middellijk moet vaststellen, blijk
baar aanzienlijke hiaten, want
behalve een viertal etsen uit 1905
is al het overige werk, bestaande
uit litho's, kleurenlitho's en lino
leumsneden, afkomstig uit de
jaren na de laatste wereldoorlog.
Niettemin bevindt zich onder het
werk uit de vroege jaren een zo su
blieme ets als Vrouwenkop van ter
zijde (no. 5).
De uitvoering is van een vibreren
de verfijning zoals men die in het
werk van later jaren niet meer te
rugvindt. Daar wordt de lijn welis
waar met meesterschap gehanteerd,
maar niet meer met zulk een door en
door menselijke bezieüng.
Juist aan de hier aanwezige portret
ten ziet men dat zijn latere visie har
der en cynischer is. Hoewel, dat moet
gezegd, eveneens indrukwekkend
(Vrouwenportret no. 18). Natuurlijk
vindt men in de grafiek tendele de
zelfde thema's terug die men uit het
geschilderd oeuvre kent: centauren
liergezichten en erotische scenes en
deze op papier gebracht met dezelf
de veelheid van stijlen opvattingen en
invloeden, die als zodanig meer ken
merkend voor Picasso schijnt te zijn
dan één enkele onmiskenbaar
eigen handschrift, zoals men dat ma
gistraal volgehouden vindt bij een
Geo-rges Braque, die ons ondanks of
juist door zijn beperking als zoveel
groter voorkomt.
Diepte en doordringingsvermogen
zijn niet de zaak van Picasso, dat
wordt ook uit zijn grafiek duidelijk,
zijn oeuvre is veeleer een catalogus
van alle mogelijke manieren waarop
men in deze tijd de beeldende
kunst kam beoefenen. Ook hier is in
de latere jaren het zwaartepunt ko
men te liggen op zijn groot decora
tief talent; vandaar dat de gekleur
de linoleumsneden waar hij met grote
vlakken en vormen werkt het meest
Imponeren en bijblijven. Dat deze dui
velskunstenaar ook een klodderaar en
knoeier kon zijn blijkt uit twee door
hem gedecoreerde hier aanwezige
schalen. Waren ze niet omgeven door
de aura van Picasso maar afkomstig
van de schilder Y te Z, men zou ze
rustig als voerbak gebruiken voor
de hond met alle kansen op breuk
van dien.
Op grond van deze weliswaar niet
volledige, maar toch vrij represen
tatieve collectie grafiek en deze be
zien in het perspectief von het hele
oeuvre lijkt het niet onmogelijk dat
de dagen niet ver meer zijn waarop
een herwaardering van Picasso's
werk zal plaatsvinden.
Het zou wel eens kunnen zijn
dat als gevolg daarvan de tijdge
noten als Matisse en Braque die
hij nog als maar bezig is per
soonlijk te overleven hem dan
voor lange tijd met hun wérk
overleven. Overigens een tot veel
gedachten en vergelijkingen aan
leiding gevende en in vele op
zichten fascinerende expositie die
men zich niet mag laten ontgaan.
Te bezichtigen tot 1 september
WILLEM ENZINCK
5.45 APOLLO-11
6.30 SLUITING
8.45 APOLLE-11 (kleur)
9.30 SLUITING
16.00 UIT DE OUDE DKAAIDOOS
16.15 NATUURGETROUW (kleur)
16.40 DORIS DAY-SHOW (kleur)
17.05 VERKENNINGEN DOOR
NEDERLAND (kleur)
17.10 SLUITING
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.07 KENMERK
19.32 TOMMY COOPER
20.00 JOURNAAL
20.20 KRO ZOMERTHEATER
Lied van Rusland
21.25 ADVOCAAT JUDD
22.15 HIRO. Een kinderhart
22.25 DE COMPUTER
22.30 HIRO-MAGAZÏNE
22.35 TWEEDE JOURNAAL
22.40 APOLLO-11 (kleur)
23.00 SLUITING
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.03 WOOBINDA (kleur)
19.28 SCALA
20.00 JOURNAAL
20.20 DUBBELSPION (kleur)
21.10 OPERATIE „OPERATIE"
(kleur)
21.40 VERBINDING MET....
BELGIë
22.25 TWEEDE JOURNAAL
22.30 SLUITING
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 DIEREN VAN DE ROTS
KUST (1)
19.30 TIENERKLANKEN
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 HOUDEN VAN. Spel
21.40 ASSEPOES
Ballet „Cinderella" van Serge
Prokofieff
23.00 NIEUWS
18.35 NIEUWS
18.40 PING PONG D'éTé
18.55 R.-K. GODSDIENSTIGE UITZ.
19.25 BONÏIOMMET ET TILAPIN
19.30 ALL5 POLICE
20.00 JOURNAAL
20.30 WALLONIË 69
21.15 LES SUITES D'UN PREMIER
LIT
23.05 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 PAULS PARTY
21.15 ANASTASIA
Amerikaanse speelfilm
23.00 JOURNAAL
17.30 NIEUWS
17.35 ULRICH UND ULRIKE
18.05 DIE DREHSCIIEIBE
18.40 FROHE KLaNGE AUS DEM
MARKGRaFLERLAND
Muziekprogramma (kleur)
19.10 BEZAUBERNDE JEANNIE
TV-film
19.45 HEUTE
Aansluitend: Balans van de
maanvlucht
20.15 GESPREK MET PERSOON
LIJKHEDEN
Aansluitend: Nieuws
21.00 HIGH CHAPARRAL
21.50 ASPEKTE
22.35 NIEUWS
DINSDAG 22 JULI
HILVERSUM 1 402 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee,
gevarieerd programma (12.22 Wij
van het land; 12.26 Med. t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.;
13.00 Raden maar.., quiz) 14.00 Ste
reo: Kaleidoscoop: lichte muz. uit ei
gen produktie 14.30 Pizzicato: muzi
kaal middagmagazine (16.00 Nws.)
17.00 Overheidsvoorlichting: De ne-
derlandse handel maatschappij in het
Caribisch gebied in de periode 1825-
1829. Spreker F. J. van Wel 17.10
Voor de kinderen 18.00 Stereo: Me-
tropole orkest 18.30 Nws. 18.41 Act.
19.00 Verslag IBM-Schaaktoernooi te
Amsterdam 19.03 Stereo: Luc Lutz
20.00 Stereo: Operafragmenten (gr.)
21.15 Over de schutting, hoorspel
21.45 Omroeporkest: amusementsmuz.
22.25 Overweging 22.30 Nws. 22.40
Med. 22.45 Gewijde muz. 23.00 Hori
zonten: toeristisch magazine 23.30
Stereo: Lichte grammofoonmuz. 23.55
24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M
AVRO: 12.30 Overheidsvoorlichting:
Uitzending voor de landbouw 12.40
Sportrevue met o.a. Nationale Zwem-
kampioenschappen te Breda 13.00
Nws. 13.11 Radiojournaal N.O.S. 13.30
Klein Chanson 14.30 Spiegel van Bel
gië: muziek en nieuws van onze zui
derburen. AVRO: 15.00 Internationale
Muziekspiegel 16.00 Nws. 16.02 Kunst
kroniek 16.20 Stereo: Residentie or
kest en solist: klassieke muz. 17.00
Stereo: Big Band Beat: Dansorkest
The Skymasters met solist 17.25 Ste
reo: Jazz Spectrum plm. 17.55 Med.
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal 18.25
Stereo: Metropole orkest 18.55 Paris
vous parle 19.00 Trefpunt: discussie
rubriek voor actuele zaken 19.30
Nws. 19.35 Vergeet 't maar: gram-
mofoonplatenprogr. met het stripver
haal Met de kippen op stok en re
portage van de Nationale Zwemkam-
pioenschappen te Breda 21.00 Stereo:
Pianorecital (opn.: klassieke muz.)
22.05 Muze zonder make-up: cabaret
programma van jonge artiesten 22.30
22.55 Stereo: Muz. van deze eeuw
(opn.) 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VARA: 13.00 Nws. 13.03 Ekspres:
licht platenprogramma (14.00 Nws.)
15.00 Nws. 15.03 Drie-Draai 16.00 Nws
16.03-18.00 Mix: licht platenprogram
ma (17.00-17.02 Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.40 Weerber., med. en
SOS-bericht voor de schippers 12.55
Buitenlands persoverzicht 13.00 Nws.,
weerber., beursberichten en dagklap
per 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03
Operettemuz. 15.00 Nws. 15.^3 Sym
fonische muz. 16.00 Nws. 16.03 Beurs
berichten 16.09 Concert 16.15 Progr.
voor oudere luisteraars 17.00 Nws.,
weerber., med. en jazzconcert 18.00
Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paardesport
uitslagen 18.30 Franse les 18.32 In
termezzo 18.35 Verkeerstips 18.40 L.
muziek 18.45 Sportkroniek 18.52 Taal-
19.00 Nws. en weerber. 19.30 Lichte
muz. 19.45 Syndicale kroniek 19.55
Lichte muz. 20.00 Musicalfragmen
ten 22.00 Nws., berichten en De Ze
ven Kunsten 22.15 Gev. muz. 23.00
Nws. 23.10 Gev. muz. 23.40 Nws. 23.45
23.55 Ligging van de zeeschepen.
WOENSDAG 23 JULI
HILVERSUM 1 402 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte muziek met nws. en act. 8.00
Nws. TROS: 8.11 Als dat zou kun
nen verzoekplatenprogramma 8.30
Nws. 8.32 Als dat zou kunnen (ver
volg) 9.00 Gymnastiek voor de huis
vrouw 9.10 Heel toevallig: licht pro
gramma 9.35 Waterstanden 9.40 Voor
de kleuters 9.55 Stereo: Verzoekpla-
11.00 Nws. 11.02 Op sleeptros: pro
gramma voor automobilisten 11.45
Act. plm. 11.55 Med.
HILVERSUM 2 298 M
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym
nastiek 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Ste
reo: Lichte grammofoonmuz. (7.30-
7.35 Van de voorpagina). VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. en
act. 8.20 Stereo: Lichte grammofoon
muz. (plm. 8.30-8.35 Van alle mark
ten thuis, praatje voor de huisvrouw)
9.00 Stereo: Uit eigen huis: opn. van
diverse VARA-orkesten en ensem
bles 9.40 Voor de jeugd 10.00 Lichte
grammofoonmuz. 10.50 Voor de kleu
ters 11.00 Nws. 11.02 Voor de huisl
vrouw 11.40 Stereo: Klassieke muz.
(gr.) 11.55 Stereo: Amusementsmuz.
(gr.).
HILVERSUM 3 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe lang
speelplaten met kritisch commen
taar. N.O.S.: 11.00 Nws. 11.03 Mu-
ziek-lezen (12.00 Nws.).
Wij,
en ik, behoren tot de niet
een, 7 uenoren tot de
veert; e Nederlanders die over
kunne!Jaar 5als ket nog trots
ben n me®delen Het gezien te heb-
voor eet ai?deren niet. Die zullen het
ten v,em,Wlg uit de tweede hand moe-
tocfew, ze weer eens zo
'et slapen611 *or'seb moment moes.
teudannl'u! hadden we om een uur
mSaoht.n°g bezwaren tegen de
fteaKse ,Pe bezwaren van die
wist dat rgellst' die heel
ui. .a? net niet mocht
zeker
God.
*e Voelal mocnt van Ltod.
beer Ro„fn meer mee met de oude
dat je vonTw 2jSseU, die vond
ba had u, betzelfde geld beter Bia-
baartezenr,,™611 belpen en zo. Maar
rikaan 13 er weer een Ame-
tian R«ssell
"■anTeen "s K"ssel' is een Engels-
"bt in de Fpp6 jaloers toch wel:
op de maan 611 n°U ook 31 niet
"WS?' -tkent dat>
ïe maan!!' ult§erekend,
aTe!!,?llnder geld is besteed
'van alle Am r°ken in Amerika
een iaaü!" ,anen dan natuurlijk)
sïick, m'askm!rm of een iaar bf"
"kaanse darms" gelijke °P Ame"
Nixon we! bel"
doorgaan het kan echt
wa&t we hebben hier
die Ame-
uitgerekend, dat aan de-
een evangelist in The Hague, die ze
ker weet enzovoort, maar dat doe je
dan weer niet, want wat kost zo'n
telefoongesprek en Luns zal het er
wel weer niet mee eens zijn en mis
schien zit de telefoniste ook juist te
kijken en dan stoor je zo'n meisje
maar weer in haar historische rol.
Rond vijf uur was ik oprecht dank
baar dat blijkbaar niemand had ge
beld, want toen kwam Nixon zelf in
beeld, helemaal in een mooi rondje
naast de LM en de Amerikaanse
vlag-op-stokjes en nou eens einde
lijk met echt een beetje 'n blij ge
zicht alsof ie voelde dat u ook naar
hem zat te kijken en 't met hem
eens was.
Maar half zes in de morgen is na
tuurlijk geen tijd. De Amerikanen
hadden het voor zichzelf wel uitge
kiend. Bij hen was het juist t.v.-piek-
uur. Bij onze bewondering voor de
Amerikaanse prestatie voegde zich
op dat moment dan ook onze bewon
dering voor uw historisch inzicht. Mis
schien was uw baas het daar niet
mee eens toen u maandagmorgen
pas om elf uur binnenkwam, maar
die lag tijdens het historische moment
natuurlijk weer op bed, de materia
list. U kunt in elk geval met trots
tegen uw kleinkinderen zeggen dat
u uw historische rol in de nacht van
20 op 21 juli 1969 met ere vervuld
hebt. Gaat u nu maar naar bed.
U had het natuurlijk al gedacht, dat
we het niet zouden kunnen laten er
Jules Verne bij te halen. Het is dan
ook te mooi allemaal. Ook bij Jules
is de maanreis een Amerikaanse
prestatie, al was één van de (even
eens) drie mannen uiteraard een
Fransman.
Hun maankogel is echter heel wat
gerieflijker dan die van ónze Ameri
kanen. Het maanprojectiel lijkt op een
grote pistoolkogel, maar binnen is
het er reuze gezellig, met banken
rondom en een heleboel pluche. De
heren astronauten zelf zijn gekleed
in een degelijk rokkostuum plus hoge
hoed en ze hebben voor de gezellig
heid een hond meegenomen, die op
het moment dat zij rond de maan
beginnen te cirkelen volgens de te
kenaar van Jules Verne rustig ligt
te slapen.
Ook al keren de astronauten bij
Jules Verne eveneens via de oceaan
weer bij de aardbewoners terug, het
is allemaal wel wat romantischer. En
dan die triomftocht door Amerika!
„Het eerbetoon was hunner waardig",
heet het deftig bij Jules Verne. „De
Oudheid zou hen tot de rang van
halfgod hebben verheven".
Na hun terugkomst wordt een „Na
tionale Maatschappij tot Verkeer met
de Sterrehemel" opgericht. En wat
zegt Jules Verne daar van? Dit: „Nie
mand aan wie het stoute vernuft van
de Angelsaksische stam bekend is,
zal er zich over verwonderen, dat de
Amerikanen hebben getracht profijt
te trekken van de genomen proef".
De Russen konden toen nog ner
gens van profiteren. Ze hadden toen
nog nauwelijks een vervoermiddel,
alleen hun steppen.
„Kijk, daar gaat ie
„We zijn enkele vrouwen en we zit
ten bijeen in een barak in een arme
wijk in Brazilië. Ik dikteer deze brief
want ik kan niet schrijven. Ik heet
Severina en ik heb tien kinderen.
Naast mij zit Ranulsa. Zij heeft veer
tien kinderen. Marta heeft elf kinde
ren. waarvan drie dood. Twee van ons
zijn niet getrouwd. Dat zijn Claudia
en Vera.
„Men heeft ons verteld dat u juist
enkele dagen heeft doorgebracht in
een land dat niet ver van ons ligt, Co
lumbia. Ik heb gehoord dat u in Co
lumbia vooral twee dingen hebt ge
zegd: dat je kinderen moest krijgen
en niets mocht doen om ze niet te
krijgen, anders deed je zonde, ten
tweede, zelfs als men de armen ver
plettert, zelfs als men ze doodt, mo
gen ze niet in opstand komen, ze moe
ten alleen maar hun rechten opei
sen".
U hebt al wel begrepen dat dit een
citaat is uit een brief aan paus Pau-
lus VI, Christus' plaatsbekleder op
aarde. Severina: „We zouden even
met u willen praten, want we heb
ben een foto van u gezien, waarop
u staat in een mooie rode auto, in
een wit gewaad met een rode man
tel en een hoed met zwart en goud".
Zij schrijft verder, zo lezen we in
het tijdschrift Bijeen:
„We hebben genoeg van ons ellendig
leven. We zullen grijpen naar de mid
delen die ons juist lijken om de kin
dersterfte tegen te gaan. Want als u
knielt voor Christus dan weet u heel
goed hoe waar zijn woord is als hij
zegt van de rijken: „Dat zijzelfs niet
zullen luisteren, als er iemand van
de doden opstaat".
„Vervolgens, wanneer gaat u aan
de rijken zeggen dat ze in staat van
zonde leven, als ze onze arme broe
ders in Vietnam doden met bommen,
en dat ze in staat van zonde zijn,
als ze geld lenen tegen een rente van
10, 15, 20, 25 procent en meer En
vooral zouden we wel eens willen we
ten hoe u in uw Vaticaans paleis om
gaat met uw geld Waar komt uw
geld vandaan? Leg ons eens duide
lijk uit waar uw geld vandaan komt
en waartoe het dient".
Severina herinnert aan het slot
van haar brief aan Christus „die hon
ger heeft gehad en naakt is geweest".
„In zijn geest schrijven wij u dit al
les, opdat u de waarheid zoudt ken
nen en opdat u tot ons zoudt spre
ken zoals Jezus in het Evangelie".
Dat liegt er allemaal niet om.
Paus Paulus VI bezoekt deze maand
Oeganda. Jane Namugenyi (35) in
een interview in het jongste nummer
van het tijdschrift „Bijeen": „Laatst
op de tv was hij ook zo bedroefd. Ik
dacht: o paus, lach toch! Ik hoop dat
hij in Oeganda een beetje lacht. Want
de mensen begrijpen je niet als je
niet lacht. Anders denken ze: wat
heeft hij, wat is er met hem aan de
hand?"
Wat zou er met hem aam de hand
zijn?
ze financiële acties, waaronder ook
een succesvolle fancy-fair in de on
derofficiersmess viel, zijn er nog de
feestelijke middagen, door de kazerne
binnen haar poorten en met eigen
middelen aangeboden aan de patiën
ten van Maria Auxiliatrix. Daarbuiten
valt ook de actie, die majoor Wil-
'ems voor de komende maanden
heeft gepland: het verzamelen van
gebruikt, maar nog te repareren
speelgoed, dat dan door dienstplichti
gen kan worden gebracht om in de
Sinterklaastijd onder zieke, gehandi
capte kinderen en voogdijkinderen te
worden verdeeld".
Prachtig natuurlijk, prachtig. Maar
Cor gaat door:
■Kortom, men mag pacifist zijn zo
fanatici: als men wil: in Venlo heeft
het leger bewezen dat bet zjjn plaats
in de maatschappij ten volle waard
is. De activiteiten, die daar in het ka
der van de welzijnszorg worden ont
plooid passen misschien minder goed
in de infrastructuur van de NAVO,
maar zij bewijzen in elk geval hoe
men een instituut, dat in de vernieti
ging van het leven getraind is, tot be
houd en versiering van datzelfde le
ven kan aanwenden. En als dat laat
ste zo spontaan en zo royaal gebeurt
als in de Frederik Hendrikkazerne:
wat kan men dan nog op dat leger te
gen hebben?"
Bekende militaire leiders tussen
1933 en 1945 hebben ook wel eens een
speldje van het Rode Kruis gekocht.
In het juli-nummer van De Zonne
bloem schrijft Cor Deneer over het le
ger in de welzijnszorg: „En buiten de
Redactie: Jan Hüsken
Bijdrage: Kees Bastianen