VERA BETH (23): organiseren, studeren en spelen op een Stradivarius Ml Wigg: malaise in de pop Big Wheel in enkele weken snel omhoog ankwerker serling-vlechter >riek FASSAERT rs en enkele 1 age-arbeiders ELBARE DOL te Terneuzen kantie-adres etters invullen) {ES l l DE STEM VAN ZATERDAG 19 JULI 1969 5uid 19 Axel. Tel. 01155-1674, 10 - 2578. lm DE DRIE HOEFIJZER9 N 01150—2562 b.g.g. 01150—2895 vrijstelling geeft van het Mid- een goede basis geeft voor ad- voor Praktijkexamens t.w.: Ne- enkele jaren voortgezet kan men i. de opleiding wenst, dan kurtU in dschool, Burg. Geillstr. 2 tel. enlinig(e) vain MasseK er opleiding A, B, C, D. ipleiding: L.O. ulo havo hbs havo ipleiding ïning: ;simg is. ent u, uiterlijk 14 dagen van te- inde bon, aan onze afdeling «fonische opgaven kunnen niet es in Nederland en België zullen gebracht. Buiten Nederland en sg in rekening gebracht, iota. Wij verzoeken u dringend anummer te vermelden. afhankelijk van de postbestel- vooral in Zuideuropese landen sl per maand per week" aost toepassing is. t/m toezending vermelden. Behalve dat violiste Vera Bets door haar formidabele optredens constant in het vizier van vele recensenten en journalisten wordt genomen, is ze ook geregeld in het nieuws door haar uitge sproken mening over de concert kleding, die nu (nog) wordt ge bruikt. De kleding is voor haar volkomen verouderd. „Vind jij het dan wat? Man- nen'in belachelijke pinguinjassen en de vrouwen in soepjurken. Ik treedt graag op in een broekpak. Ik droeg het voor het eerst tijdens een concert in Amsterdam. De mensen zeiden er echt wel wat van. Ze letten er op, zoals op alles van je wordt gelet. Je moet nu eenmaal aangepaste kleding hebben. In Overijssel? Weet ik nog niet. Hangt er vanaf wat ik speel". Dan kun je wel ophouden met vragen stellen, want elke week studeert ze een ander stuk in voor de les van Herman Krebbers. Ze heeft nu bijna zes jaar les van Herman Krebbers, dus reken maar uit. In elk geval staan er even zo'n twintig vioolconcerten op haar lijst en dan nog eens drie lijsten met allerlei fraaie titels. „Kijk, dat is een enorm voordee'. ais je iedere week een ander stuk instudeert. Je krijgt een machtig repertoire. Ik ken de stukken allemaal uit mijn hoofd. Er komt geen notenbalk meer aan te pas. Ik ben enorm blij met Herman Krebbers, geloof dat maar". a Vera Beths. Sinds 1 juni 23 jaar. Bewoont een boven verdieping in de Amsterdamse De Laraissestraat. Op haar zesde jaar kreeg ze les van haar vader, Gijs Beths, die leraar aan het conservatorium is. Amper veertien behaalde ze de eerste prijs van het internationaal muziekfestival te Wales. In 1963 eindexamen m.m.s. In '67 solis tenexamen conservatorium. „Als je dat goed doet, kun je doorstuderen voor de prijs van uitnemendheid. Dat hoop ik volgend jaar in Amsterdam te doen". In maart van dit jaar won ze de Oscar Backprijs, zestien mille. Van dat geld kam ze bij Galamanion in New York studeren. Volgend jaar. Velen vragen haar natuurlijk waarom ze niet naar Oistrach gaat. Klare zaak. „Die man maakt zelf carrière. Hij moet dus alles aan zijn assistenten overlatep." Verdiensten? Vrij behoorlijk. Soms verdient ze een hele maand niets en een andere maand weer ontzettend veel. Geen klachten, liever gezegd behoorlijk tevreden. Soms speel ze vijf avonden per week, soms één, soms helemaal niet. De organisatorische kant van haar bestaan regelt ze zelf. „Het Nederlands Impresario doet wel eens wat, en Koning, maar meestal regel ik het allemaal zelf. Ach, het is erg spannend. Ik zou niet anders willen. Die vrijheid is me veel te lief. Ben in Israël, Londen, Parijs, Brussel, Wenen, Italië en waar nog meer geweest". In Nederland speel ik overal. Het publiek in de provincie is net zo belangrijk als dat in het westen. Ik heb overal kennissen. Daar blijf ik meestal. Ik heb weinig zin om met mijn autootje terug naar Amsterdam te rijden. Ik val bijna altijd in slaap. Dat is dikwijls voorgekomen". Ze bespeelt een Stradivarius. Van een „mecenas". Wie? Weet ze veel, zegt ze niet. „Die mag ik gebruiken zolang mijn carrière in stijgende lijn is". Als ze slecht speelt? „Dat mag gewoon niet. Als je een mentale dreun hebt gehad en je staat op het podium, dan moet je zo spelen, dat niemand merkt, dat je het die avond niet in de vingers hebt". Ze studeert vier uur per dag. Haar spel wordt ieder jaar beter. Concurrentie? „Daar kun je eigenlijk niet van spreken. Dat zou overigens niet best zijn. Nee, ik geloof, dat we vredig naast elkaar leven. Iedereen blijft wel aan het eten". Speelt ze beter dan Emmy Verhey? „Gelukkig zijn we totaal verschillend. Het is een kwestie van smaak. In een orkest spelen? Nee. Het is een heel apart vak. Ik geloof, dat het helemaal niet te combineren is met het werk, dat ik nu doe, namelijk kamermuziek. En dat vind ik fantastisch" Er heerst momenteel een malaise in de pop. Dat is althans d: mening van de 24-jarige roodharige Engelsman David Wigg, een van de Britse pop deskundigen. Hij interviewt regelmatig bekende popartiesten (ook Beatles en Rolling Stones) in zijn wekelijks BBC- rcdioprogramma „Gezien en gehoord", dat in de top-tien van de beste Britse radioprogramma's genoteerd staat. Wigg was deze week in Knok- ke, heeft daar ook wat aardige uitspraken over, maar we hebben al zoveel mensen over Knokke laten praten, dat we veel liever zijn mening horen over de pop èn de popma- laise. Dre vindt zijn oorzaak, volgens hem, in het ontstaan van zogenaamde supergroepen uit musici, die vanuit verschil lende bekende groepen elkaar vonden. Als voorbeeld noemt hij: Eric Clapton, Brian Jones, Ginger Baker, zelfs George Harrison. De establishment-musici, voor namelijk gitaristen, zochten een nieuwe vorm om uit hun establishment te geraken. In die zin zijn ook de gratis- openluchtconcerten van The Blind Faith en The Rolling Stones in Hyde Park te verklaren. „Ze willen gewoon een mooi gebaar doen als dank tegenover die honderddui zenden fans, die hen door al die jaren gesteund hebben"- Wigg denkt, dat de esta blishment definitief voorbij is in de pop en dat men meer de weg naar het experiment is ingeslagen. Er is een single op de markt van David Wigg met de titel „Life is complicated". Die titel slaat ook, zegt hij, op het leven van de poparties ten. Neem nu de onlangs overleden Brian Jones. Wigg heeft hem goed gekend. „Ik denk dat het grote publiek Brian niet be grepen heeft. Wat men bij de popmensen vergeet is dat ze musici zijn, die hun gevoelens op een bepaalde mander instrumentaal of vocaal uiten. De meesten zijn zeer gevoelige mensen, vergeet dat niet. Brian gaf niet de indruk gevoelig te zijn, maar hij was het niettemin. Als je je hele jonge leven hard ge werkt hebt en rijk bent geworden, weet je op de duur niet meer wie je wel en wie je niet kan vertrouwen. Bri an ervoer dat als een leegte. Hij moest daaraan ontsnappen. Die vlucht bracht hem naar de verdovende middelen. En die vlucht heeft hem hoogstwaarschijnlijk ook ge bracht naar zijn dood". „Ik zag Mick Jagger daags na de dood van Brian. Hij was erg overstuur. Maar achter af zei hij, dat we er. niet te lang om moeten treuren om dat Brian wellicht in het hiernamaals zijn leven zou ver der zetten. Ze geloven beiden in het hiernamaals. Char lie Watts was die dag zo overstuur, dat hij geen woord kon uitbrengen. En Mick Taylor, die nieuwe gitarist, hij draagt om zo te zeggen zijn hele leven die dood van Brian mee. Als Brian niet gestorven was, had Mick waar schijnlijk nooit zo'n zware psychologische schok gehad. Het publiek ziet hem thans als de boosdoener, die Brian verstoten heeft". „De massa is vooringenomen tegenover de popmusici. Neem bijvoorbeeld ook het geval Marianne Faithfull. Zij heeft teveel slaappillen genomen, zed Mick Jagger me, cn ik geloof hem. Maar het publiek? Dat leest 's ochtends in de krant, dat Marianne in een coma gevonden is en dade lijk denkt het aan verdovende middelen. Het vraagt zich zelfs niet meer af wat er gebeurd zou kunnen zijn". „Men vergeet de spanningen, die drukken op het leven van een artiest. Dusty Spring field, Paul Mc Cartney, Mick Jagger kunnen geen nor maal leven leiden". si jSbSyiiiiPfi Aan het firmament van onze Nederbeat-wereld is sinds enkele weken een nieuwe groep ais een komeet omhoog geschoten: Big Wheel. De eerste single, „Little woman" was onmiddellijk goed voor een tv-optreden in het programma „Doebiedoe". Ook Veronica's Lex Harding laat zijn enthousiasme in zijn vaste show regelmatig blijken. Voor een groep die pas zó kort (enkele maanden) bestaat is zoiets veelbelovend. Er wordt ook ai gewerkt aan een LP. Voorts staan enkele optredens in Duitsland op het programma. Big Wheel zal daar, samen met de Engelse formatie „Amen Corner" werken in Diisseldorf en Dortmund. Big Wheel heeft een viermans bezetting: Cyril Havermans (zang), Ton - Shei - Schellekens (drums), Peter Vink (basgitaar) en Rob van der Zwan (sologitaar) Zowel Cyril Havermans als Shei Schellekens zijn afkomstig uit Breda. Zij hebben met ver schillende groepen veel opgetreden in Zeeland en West- Brabant. Beiden zijn twintig. Vorig Jaar werkten zij voor het eerst samen in de Bredase groep „Special Concept", waarvan ook Aad v.d. Kreeft deel uitmaakte. Tijdens het concours „Beatparade '68" te Etten be haalde dit trio onbedreigd de eerste plaats, vóór een gerenom meerde band als „After Tea". Na de opheffing van „Special Concept" gingen Shei Schellekens en Aad v.d. Kreeft over naar de „INCROWD", terwijl Cyril probeerde een nieuwe formatie bijeen te krijgen, waarmee hij ook verder in moderne stijl zou kunnen werken. Toen de plannen voor Big Wheel rond waren, keerde Schellekens onmiddellijk terug. Beide anderen, Rob van der Zwan en Peter Vink, komen uit Q 65. Rob is 22 en speelde voordien bij de „Haigs" en de „Boots". Peter Vink maakte voordat hij bij Q 65 kwam deel uit van „Zeppelin". Het repertoire van Big Wheel bestaat voor ongeveer de helft uit eigen composities. Voor het overige speelt de groep nummers in de stijl van o.a. „Birds", „Cream", „Family" en Jimmy Hendrikx. Cyril Havermans De vakanties zijn aangebroken en dat betekent dat voor Bertus („in de wandeling noemen ze me Bob") Honhof (38) een zeer drukke tijd. Elf jaar geleden begon hij met zijn vrouw in Amsterdam de Lift Service en in al die jaren heeft hij tienduizenden Neder landse jongeren via een lift een goedkope vakantiereis naar het buitenland bezorgd. Hij zegt: „Ik zit nu al tot over m'n oren in het werk. Met Pinksteren is de drukte goec begonnen en dat gaat door tot eind augustus, begin september Dat is het hoogseizoen. Daarna heb ik nog wel werk, hoor, want dan gaan de mensen alwef aan de wintersport denken. De laatste jaren willen steeds meer mensen naar de winter sport liften. Dat zijn zo van die ontwikkelingen, hè?" Bertus Honhof heeft altijd voor zichzelf willen werken. „Ik ben inkoper geweest voor verschillende zaken. Ik zat toei veel langs de weg. En dan zie je zo het een en ander. Bij voorbeeld dat er nogal wat mensen staan te liften en dat er ook nogal wat auto's langsrijden, waarin alleer. maaT de chauffeur zit. Toen ben ik op het idee van de Lift Service gekomen". In '58 begon hij zijn bemid- delingswerk. „Dat was in het begin niet gemakkelijk. Ik had nogal wat tegenwerking. De grootste moeilijkheden had ik met de vervoersbonden. Die vonden dat ik dat werk niet mocht doen. Ik heb de zaak uitgevochten tot aan de Hoge Raad en uiteindelijk gewonnen". De eerste jaren ging de belangstelling van de lifters vooral uit naar het MiddeUandse- Zeegebied: Frankrijk en ook wel Italië. Honhof: „Dat was toen de mode, het ideaalbeeld. De mensen wilden naar de Middellandse Zee, naar Monte Carlo en andere plaatsen. Ook wel naar het Garda Meer en omstreken. Daar begonnen ze toen die campingterreinen te bouwen". Later verlegde de belangstelling van de lifters zich via Joego-Slavië naar Oost-Europa. Spanje kwam zeer in trek. Dit land is trouwens nog steeds zeer populair bij de klanten van de Lift Service. „Ik denk dat ook dit jaar de meeste lifters weer naar Spanje zullen gaan, vooral naar de Costa Brava, maar dit keer waarschijnlijk ook wel wat zuidelijker: de Costa del Sol, omgeving Malaga, misschien nog wel meer naar het zuiden, richting Marokko". Ook Griekenland is de laatste jaren erg in. „Daar zullen er dit jaar ook wel weer een heleboel naar toe gaan. Ondanks de strubbelingen. Met politiek hou ik me trouwens niet bezig. Ik zorg er alleen maar voor dat de mensen zo snel mogelijk in het land van bestemming komen. Het gaat mij om de service. Die is geloof ik wel goed. Het is heel gewoon dat ais iemand om 8 uur 's morgens belt voor een lift naar Parijs, hij 2 uur later ai in een auto onderweg is. De service, daar gaat het mij om. Ik geef ook geen inlichtingen over landen of plaatsen. Ik ben geen TVT of ANWB". Hoe werkt de Lift Service? Laten we een voorbeeld geven: iemand wil naar Barcelona liften en neemt contact op met de LS. Wat gebeurt er dan? „Dan moet die persoon een rijksdaalder inschrijfgeld storten, dat is voor de admini stratiekosten. Dan sturen wij een folder met inlichtingen over onze werkwijze en over de condities, waaronder gelift kan worden. We sturen ook een inschrijfformulier. Daarop kan worden ingevuld wanneer hij of zij naar Barcelona wil liften; als iemand minderjarig is, moeten de ouders ook tekenen. Wij geven één of meer adressen van mensen, die in die periode naar Barcelona of omgeving gaan. De lifter kan dan contact met hen opnemen". En hoe zit het met de financiën? a „Het is gebruikelijk dat de lifter de helft betaalt van wat het hem gekost zou hebben als hij met de trein naar de betrokken plaats zou zijn ge gaan. In het geval-Barcelona is dat ongeveer 60 gulden. Een enkele reis Barcelona kost namelijk ruim 120 gulden. Als de lift doorgaat, betaalt de lifter 10 procent aan ons. Als hij dus naar Barcelona gaat, betaalt hij ons 6 gulden. Er zijn gevallen, waarin je als lifter voordeliger uit kan zijn. Als je bijvoorbeeld met zijn drieën een lift in één auto krijgt dan vindt d.e chauffeur het meestal wel goed als in de benzinekosten wordt gedeeld. De lifters zijn dan natuurlijk voordeliger af". Wie maken gebruik van dc Lift Service? „Voor ongeveer 75 procent zijn dat jongeren en dan vooral studenten. En je zal het misschien niet geloven, maar het zijn vooral meisjes, die naar ons toe komen". Worden de meisjes tijdens het liften nou nooit lastig gevallen? „Ik heb nog nooit één klacht binnengekregen. Dat komt omdat ons systeem waterdicht in elkaar zit. De automobilisten, die ons laten weten lifters te willen meenemen, moeten ook formulieren invullen. Dus als die wat willen, zitten ze natuurlijk meteen fout. Bo vendien: de automobilisten, die meisjes willen pakken, hebben ons niet nodig. Er staam zóveel lifters langs de weg, dat ze niet lang hoeven te zoeken". De laatste jaren trekken Nederlandse lifters steeds verder weg. Vooral Azië blijkt grote aantrekkingskracht te hebben. „Wij hebben", zegt Bertus Honhof, „al liften verzorgd naar Turkije, Perzië, India, Nepal, En de laatste tijd komt het noorden van Finland, Lapland, er weer in". „De jongeren willen steeds wat anders. Liften in Europa is heel gewoon geworden. Elk jaar gaat men verder van huis. Als er over 10 jaar auto's naar de maan rijden, breng ik daar ook nog lifters naar toe". Je ziet ze veel; in binnen- en buitenland.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 27