B.K.S. JUBILEERT IN ZUNDERT, TILBURG EN WANROY MET 2S% VAN DE LEDEN "de slepende kwestie..." ANTIEKBEURS EN BEELDENTUIN IN ZIERIKZEE J. Goorhuis: "Besfuurderen praten alsmaar over leefbaarheid" H. v. Zummereii "Brabantse kunst bestaat niet meer" L Willems: "Geesten wel rijp om tot oplossing te komen" N' Hl DE STEM VAN ZATERDAG 19 JULI 1969 'ee, geen feest, zegt de heer J. J. Goorhuis, die de dagelijkse leiding van de Brabantse Kunst Stichting in handen heeft. Er is geen reden om de vlag uit te steken. Daarvoor is de situatie van de BKS, zeker op dit mo ment, te onzeker. Met n^me organisatorisch. Er is wel een groot geloof in hel doel: „Het behartigen van de beeldende kunst in de ruimste zin van Het woord in de provincie Noord-Brabant'aldus Goorhuis. Met drie tentoonstellingen, tegelijkertijd in het gebouw van de BKS in Tilburg, en in de gemeentehuizen van Zundert en Wanroy, wordt het lustrum ge- marlreerd. „En dat is geen sinecure yoor een eenmansbedrijf. Er is goed en gedifferentieerd materiaai te krijgen. Van een 20-tal kunstenaars heb ben we werk bijeen". „Kwalitatief zijn de Brabantse kunstenaars in deze tien jaar sterk vooruit gegaan. Er is nogal sprake van afbraak van het oude talent Van een ty pisch Brabantse kunst kun je ook niet meer spreken", voegt schilder Hans van Zummeren eraan toe. Behalve lid van het algemeen bestuur is hij te vens lid van de Aesthetische commissie (voor ballotage). aantal aangesloten kunste naars bü de BKS is in deze tien jaar gegroeid tot ruim 100. „De functie van de stichting is in de loop der jaren groter geworden in de ogen der kunstenaars". Door een permanent tentoonstellingsge bouw in Tilburg (Spoorlaan) is er een betere Brabantse markt voor de èiastenaars gekweekt; is er meer fcontakt ontstaan tussen kunstenaar en publiek. „Tot onze spijt zijn we slechts incidenteel in andere plaatsen geweest. Er is materiaal genoeg, maar met ons tweeën (Goorhuis en secretaresse) hebben we de handen vol in dit ge bouw van de BKS. De tentoonstel lingen zijn maar één facet. Wij be hartigen ook opdrachten; bemid delen bij verkoop, adviseren en komen tegemoet aan problemen van sociale aard in de kunste naarswereld", En Goorhuis zou nog veel meer willen doen, maar, „het ontbreekt ons aan mankracht, aan een goede behuizing en finan ciële middelen". rte provincie subsidieert met ruim f 30.000; de Brabantse gemeenten brengen f 15.000 op, waarvan de drie gemeenten en Bosch, Breda en Eindhoven het hoogste bedrag (f 1000) geven. ,Je zou eens moeten uitrekenen hoeveel dat bijvoorbeeld in Breda per kop (van aangesloten plaatse lijke kunstenaars) is", sputtert Van Zummeren, „belachelijk wei nig". En hij kan direct verder reageren op het verwijt, dat de BKS aan „clan-vorming" zou doen. „Dat zijn we ons niet bewust. Na tuurlijk worden er na ballota ge kunstenaars afgewezen. Maar nooit zonder meer. Vaak zeggen we: kom na 1 of 2 jaar eens terug, dan kunnen we zien hoe uw werk zich verder ontwik keld heeft. Natuurlijk zit er een subjectief element in de beoorde ling; daaraan is niet te ontkomen. Maar de consciëntieusheid waar mee dat gebeurt is een ingebouw de gewoonte. Het wordt door vijf (wisselende) mensen vaak zo goed van alle kanten bekeken, dat je er beroerd van wordt". 'Terug naar de subsidie. Het mi- nisterie van CRM stelt geen subsidiegelden meer beschikbaar voor de BKS (voor 1968 was dat het nadelig saldo van bijna f 7500) „zolang geen oplossing is gevonden voor een vorm van samenwer- TOHAN Willems, die als provin- J ciaal- politiek, cultuur- man, mee heeft te werken aan een op lossing voor de kwestie Tentoon stellingsdienst en BKS, begint met een „mea culpa" uit te spreken. „Ja, daar had allang iets aan moeten gebeuren, maar het is de laatste tijd zo druk geweest in de Kamer; u weet wei met de Antil len en de BBK-kunstenaarstoe- standen. Maar, na mijn vakantie staat deze kwestie met de hoog ste prioriteit bij me genoteerd" Hij wijst er met nadruk op, dat er onderscheid gemaakt moet wor den tussen twee zaken. „Er zijn twee belangen in het geding, na melijk die van de kunstenaars èn het publiek. Ook al zou je beide diensten combineren of coördine ren dan zal dit duidelijk moeten blijven in de organisatie. Bij de BKS ligt een ander vertrekpunt dan bij de Tentoonstellingsdienst. Bij de BKS staat het belang van de kunstenaar voorop. Maar ik ge loof, dat ie beide gevallen nu de geesten wel rijp zijn om tot een oplossing te komen T\aar komt nog bij dat de func tie van de BKS in Tilburg niet zo gelukkig is; eenvoudig king tussen de stichting en de Tentoonstellingsdienst van het Pro vinciaal Genootschap" (gerund door Domien van Gent). „Ik kan er onderhand geen zinnig woord meer over zeggen", verzucht Goorhuis. „In 1964 hebben we reeds voorstellen gedaan over vormen van samenwerking. Het laatste jaar hebben er weer be sprekingen plaats gehad. Daar spelen tussendoor allerlei proble men, die samenhangen met de splitsing Culturele Raad en Pro vinciaal Genootschap. Er zijn twee taken aan de orde: een externe en een interne (respectievelijk het or ganiseren van tentoonstellingen en advies, bemiddelen, sociale aspec ten e.d.) Ik voel er niets voor om die allemaal onder te brengen bij het Genootschap. We zouden de ac tiviteiten van beide instellingen kunnen bundelen in de BKS als service-instituut en de personeels bezetting moeten aanpassen tot minstens vier personen. Bij ont koppeling van Genootschap en Raad past dit instituut noch bij het ene noch bij het andere, want de Raad is geen uitvoerend orgaan en het Genootschap is in hoofdzaak historisch georiënteerd. Wij heb ben onze mening bekend gemaakt aan de Provincie, maar We krij gen taal noch teken". omdat het gemeentebestuur van Tilburg niet zo kunot-mined is. Het zijn allemaal punten, die we zeer binnenkort eindelijk eens goed zullen uitpraten en dan ge loof ik wel dat we aan een op lossing toekomen". ^/illems, die met Van de Laar de Brabantse cultuur-nota on dertekende, zegt daarin: „Wij ge loven niet dat het aanbeveling verdient de Tentoonstellingsdienst in de nieuwe constellatie aan de Culturele Raad te koppelen. Er zal op, provinciaal niveau een an dere structuur moeten worden ge vonden, waarbinnen de dienst een plaats kan vinden. In ieder geval is het noodzakelijk de mogelijk heden van een organisatorische relatie tussen de dienst en de Brabantse Kunst Stichting te on derzoeken. Of deze relatie een volledige fusie moet inhouden dan wel een andere vorm van samen hing of integratie, kunnen wij in abstracto moeilijk beoordelen. Wel lykt het ons dringend gewenst, dat deze slepende kwestie op korte termijn tot een oplossing wordt gebracht, vooral waar het werk van de beide instellingen steeds meer overeenkomsten gaat verto nen". ne BKS is een unieke instel ling, die in geen enkele pro vincie een pendant heeft. „Wij doen ook dingen die niemand ziet. De adviezen en de coördinerende functie, die wij bijvoorbeeld onze leden in de monumentale sector geven, heeft het laatste half jaar vier ton belopen. Een taak, die de Tentoonstellingsdienst niet heeft. Bij adviezen houden we ons overi gens het laatste jaar niet meer al leen aan Brabantse kunstenaars; dat zou het culturele leven in het zuiden bloedarm maken. Ook ex poseren we af en toe boven de ri vieren en in het buitenland. Uit Duitsland liggen twee aanvragen, maar niemand kan ze uitvoeren. Een expositie in Brussel kreeg de grootste lof en op een „interland" in Luxemburg sprong onze inzen ding eruit als de beste. De ver koop stijgt met het jaar. In 1967 voor ruim f 43.000 en in '68 voor ruim f 51.000 verkocht. Het eerste half jaar van '69 zijn we de f 33.000 al gepasseerd. Opvallend is de be langstelling van jongeren. De ko pers zijn over het algemeen men sen met ruime middelen, maar er komen ook steeds meer kopers op afbetaling bij". Of Goorhuis ook iets heeft zien veranderen in de aangeboden werken in de loop der jaren? „Ja, gebrek aa-n aandacht voor het le ven. Ze rationaliseren, maar bekij ken het leven zelf niet meer. Ze klagen, dat ze niet geïntegreerd zijn in de maatschappij. Maar mensen, die invloed uitoefenen op de maatschappij zijn randfiguren. Ik geloof niet in die kunstenaars, die bewust randfiguur willen zijn. De echte randfiguren zijn ondanks zichzelf randfiguur. Er zit een stuk navelstaren in de hedendaag se kunst, dat ik betreur". Van Zummeren: „De academies doen veel te weinig aan persoonlijk heidsvorming van de kunstenaars. Academies zijn te weinig selec tief. De avondacademie van St.- Joost levert bijvoorbeeld een stel kneuzen af Begrijpelijk: vermoei de leraren en leerlingen na ande re dagtaak; te weinig subsidie. En die worden dan maar „artiest". De contraprestatie is daarna niet selectief genoeg, en ga zo maar door...Velen moeten maar naar de sociale dienst. Toen ik 19 was, stond ik borden te wassen. Wat me wel van het hart moet: de burger onderschat de inwerking van de kunstenaar op het leven van alle dag. De steel, waarin hij zit en de auto, waarin hij rijdt....Industri- ele vormgever? De industriële vormgever plukt de vruchten van de bomen der vrije kunstenaars". Qoorhuis: „De bestuurderen praten alsmaar over de leef baarheid van de huidige maat schappij, maar hebben het dan uit sluitend over industrie en verkeer. Het culturele beeld van deze maat schappij staat nog zover weg. Het wonen en ateliergebruik van de kunstenaar gaat de BKS bijvoor beeld zeer ter harte. Maar de be stuurderen zien het niet. Begrijp me goed: ik ben er geen voor stander van dat de kunstenaars goed ingepakt worden, maar voor lopig zouden we al verder zijn met meer aandacht en interesse". Dit slaat ook op Tilburg, waar men met een nieuwe schouwburg denkt er cultureel al te zijn. Maar dat zeggen wij (vanuit een geconsta teerd „algemeen onbehagen", zo als dat heet). Wat we wel begrij pen is, dat de gemeente Tilburg in staat zou moeten zijn de BKS als een belangrijk instituut te er kennen en navenant maatregelen zou kunnen nemen om de functio nering ervan effectiever te ma ken. Plannen zijn er bij de BKS genoeg. We„ zouden ovei een gebouw moeten beschikken, waarin de verschillende functies van de stich ting beter tot ontplooiing kunnen komen. Een ontvangstruimte; een ontmoetingsruimte; ruimte voor documentatie en inventarisatie; alles gecombineerd met tentoon stellingsruimten. Kortom een goed geoutilleerd centrum van de Bra bantse beeldende beroepskunste naars (Ja, mogelijk ook te combi neren met de Zeeuwee, als cen trum voor zuidwest-Nederland). De meeste galerieën houden het geen twee jaar uit. Wij hielden het tien jaar uit en als een beetje van onze wensen vervuld wordt nog wel weer tien jaar", aldus Goorhuis. En Van Zummeren voegt eraan toe: „Maar ieder ide alisme wordt door bestuurderen vaag genoemd...." Jan-Karei van Stekelenburg: Bolvormen Jje tentoonstellingen, bij tien jaar BKS, te Tilburg, Zundert en Wanroy hebben mede tot doel, om diegenen, die hun vakantie doorbrengen in onze provincie in de gelegenheid te stellen kennis te nemen van eigentijdse beeldende kunstwerken. Het werk is in hoofdzaak vervaardigd door in Brabant wonende en werkende kunstenaars, wier belangen de stichting in de afgelopen tien jaren met de tot zijn beschikking staande middelen heeft ge diend. Aldus de toelichting van de BKS zelf. Van de ruim 100 kunstenaars, die lid zijn van de BKS, worden van 25 ervan werken geëxposeerd. Het zijn merendeels artiesten, die via andere exposities de laatste tijd regelmatig „in het nieuws" (voor zover dit als nieuws gezien wordt) geweest zijn. Interessanter zou het geweest zijn, wanneer deze tentoonstellin gen niet zo sterk geselecteerd zouden zijn, maar eens een over zicht gegeven zouden hebben van wat er nu werkelijk(i) in die hele BKS aan Brabants talent (of niet) schuil gaat. Wat er nu te zien is getuigt van talent, maar het is in zekere zin een één zijdig beeld. "J/oor Zundert (met een accent op olieverfschilderijen) noteren we Kees Bol, Ben Hens, Mieke Coppens-Frehe, Nico Molen kamp, Sabine Vess, Hans Claesen, Richard van Dijk, Hans van Zummeren, Heinz Reynders, Roel Elzinga en Marijke van Vlaar- dingen. We missen hier (in zijn woonplaats) Jan-Karei van Ste kelenburg, die wel te zien is in Wanroy (accent op grafiek) - Daar zijn verder aanwezig: Pieter van Heerden, Annemiek van Koo- ten-Post, Frans Mandos, Niels Van Spaendonck-Dolk, Ru van Rossum, Ad Willemen, Werner Moonen, Peter Oosterbos, Louis Visser en Heinz Reynders. In Tilburg is werk te zien van Marijke van Vlaardingen, Har Sanders, Petronella Geraedts-Buys, Gerard Princée, Theo Mols, Har Sanders, Heinz Reynders en (als gast) Fedor Malancec. Van deze kunstenaars wonen er negen in Til burg, twee in Eindhoven, twee in Den Bosch en één in Breda, terwijl de rest verspreid woont in kleinere plaatsen. Dit vertellen we er alleen maar bij „voor de aardigheid". Een bezoek aan de gemeentehuizen van Zundert en Wanroy en het gebouw van de BKS, tegenover het Tilburgse station, is aanbevolen. Tot 24 augustus. fjet zal een kunst zijn om „de slepende kwestie" BKS-Tentoon- stellingsdienst zó op te lossen, dat er geen instituten aan persoonlijke belangen en geen persoonlijke belangen aan insti tuten opgeofferd worden. Dat beide instellingen, vanuit een an ders gericht standpunt vertrokken, elkaar voor een belangrijk deel overlappen, bewijst dat ze in het vraag-en-aanbod-spel een taak te vervullen hebben. Een sterke coördinatie of fusie kan al- 1 leen maar een nuttig effect hebben. Maar deze kan slechts tot stand komen, wanneer de doeleinden goed omschreven worden en voorrang krijgen boven zaken, die meer in het emotionele vlak liggen. Jn de cultuurnota van de provincie ligt een plan om te komen tot een provinciaal cultureel instituut. Dat hoeft geen vaag ideaal te blijven- Het gevaar is evenwel niet denkbeeldig, dat dit een papieren instituut wordt, wanneer zich allerlei studiecom missies gaan buigen over een mogelijke structuur daarvan. Kos tenbesparend en reëler lijkt het ons om een concreet vertrekpunt te nemen, dat voor verdere uitbouw in aanmerking komt. De coördinatie van BKS en Tentoonstellingsdienst zou zo'n vertrek punt kunnen zijn. Belangrijk zal het daarbij o.m. zijn direct een behoorlijke provinciale educatieve dienst, gericht op jong (onder wijs) en oud in te bouwen- Wel zouden we willen aantekenen, dat het particulier initiatief van een BKS daarbij zo goed mo gelijk gehonoreerd dient te blijven. J-Jet keramisten-echtpaar Ad en Trees Braat, dat al enkele ja ren lang het oude burgerweeshuis een van de meest sfeervolle oude gebouwen van Zierikzee tot zijn woon-werk- en expositieruimte ter j^Nkking heeft, weet de moge lijkheden daarvan iedere zomer opnieuw te benutte^ op een wijze die alleen met een semper cres cendo te karakteriseren valt. En koio jaren geleden nog exposeer- tien zij in een paai' kamers alleen "un eigen werk: Trees Braat haar pertect afgewerkte en van nobele g azuren voorziene gebruiksaarde- oi k en Ad Braat zijn plastische Keramiek waarin traditie en mo derniteit dikwijls kortsluiting tna- Kon met een charmant en gees- S resultaat. Maar dit jaar heb- kamers en corridors van net Burgerweeshuis omgetoverd ni'mCen an^ekbeurs en de mooie «wne wat woekerige Frans aan rende tum daarachter tot een Loeiende beeldentuin De antiekbeurs omvat niet min- vat zowoi3" 2}4 nummers en om- ten vU1e Prenten en kaar- en ^xotïlnv, d uitheemse de rnoif kunstvoorwerpen van ziet er" 3 e,eIÜ0pende s°ort. Men twi-anw afnS0 br°nzen; Vic- Schë lakdozen rfngen: RuSSi- Se broil, lcomenZeeuw- s' Indische weefsels en kussens; Afrikaanse beelden; al le afkomstig van gespecialiseerde verzamelaars die deze voorwer pen ten verkoop hier hebben af gestaan tegen naar ons voorkomt niet overdreven prijzen. En dit al les opgesteld en gepresenteerd op een wijze die de indruk van een intieme gezellige overvloed op wekt zonder dat de voorwerpen zelf de ruimte en het Bobt ontbe ren waarin zij tot hun recht ko men. Qat is ook het geval in de tuin waar kleine tot middelgrote plastieken in steen, maar vaker nog van brons dank zij de geraf fineerde opstelling van Ad Braat hun spel aangaan met bomen, struiken en planten. Een fantas tische vogel van Karei Appel vliegt weg uit het struikgewas, een lezend vrouwtje ligt achter over in de zon op een pol, een bronzen ezeltje staat deemoedig naast een door klimop overwoe kerd vruchtboompje. Die beelden meer dan honderd in getal zün af komstig van beeldhouwers als Theo van de Nahmer, Wout Ma ters, Karei Gomez, Pieter van Heerden, Nel Klaassen, Leen Droppert e-v.a. Een voor dit ge west unieke tentoonstelling die al les heeft om veel bezoekers te boeien! WILLEM ENZINCK Kijkje in beeldentuin van echtpaar Braat te Zierikzee.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 17