:ht
IARKT
i nokke blijft rustig festival
Kijk naar
Succesvol „HAIR"
gaat aan commercie kapot
tussen haakjes 1
tJURINK N.V.
BOOTTOCHTEN
Luister naar
m
ttltmertie,
Wjiiook^vanw
NOTITIES
INCIDENT
Zorgelijk
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë NederI.)
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II
Maan
Rotterda
Kameraden
DE STEM VAN DINSDAG 15 JULI 1969
11
TELEFOON 32850
is als
d v.a. 17 tot 21 jaar.
en.
ovengenoemd adres.
I
i
i
i
i
i
i
i
i
I
I
i
i
cr
(Van onze showredactie)
KNOKKE. De zon schijnt
boven Knokke, het strand, de zee
en het Casino, maar er was giste
ren nog altijd geen rel. En dat be
droeft ons wel een beetje- Zou
Scheveningen dan toch beter zijn?
Je kunt natuurlijk wel al met
verschillende mogelijkheden re
kening houden.
Neem nu dat controlebord dat voor
bekendmaking der punten geïnstal
leerd werd en f 35.500,- kost. Het is
iets dat de moeite loont, maar de ju
ryleden weten er nog steeds niet
allemaal even goed weg mee.
Ze hebben een toetsenbord voor
rich, waarmee ze alle cijfers kunnen
vormen. Nochthans hebben we de
vorige avonden herhaaldelijk gezien
dat het ene jurylid aan het andere
vroeg hoe en op welk knopje hij
moet drukken. Natuurlijk, zo'n appa
raat werkt ingenieus, en je hebt
vlugger op de 10 dan op de 3 ge
drukt-
Er is ook iets aan de hand met het
orkest van Francis Bay. Er zijn vier
muzikanten waarvan het kontrakt
verlopen is, maar de jongelui willen
niet gaan. Francis heeft al vier mu
sici Idaar staan wanneer ze toevallig
wel zouden opstappen, maar daar
lijkt het voorlopig nog niet op. Fran
cis zelf wil over het geval geen
woord zeggen. De muzikanten zwij
gen ook als het graf. Zou daar mis
schien de rel inzitten? Het zou best
kunnen want de andere musici heb
ben gedreigd met een solidariteits-
staking i.v.m. dit ontslag.
De avonden, die we tot nog toe
gezien hebben waren niet zo dende
rend. Goed, Engeland en Frankrijk
stonden op een hoger peil dan Neder
land en Spanje, maar het was toch
nog niet dat.
De Nederlandse ploegleider Rob
Touber loopt hier rond als een brie
sende leeuw, manen in de zeewind,
zoekend wie hij zal verslinden. Zijn
ploeg heeft het er zaterdagavond
maar belabberd vanaf gebracht. Ze
verloor met 211 punten tegen 286
van Spanje, een ploeg die ook niet
zo goed was en die het vooral moest
hebben van de flamencogitaar van
Peret en de figuur van Conchita
Bautista, in Scheveningen welbe
kend. Algemeen is men hier van oor
deel, dat de jury zich heeft laten
overrompelen door het Spaanse vuur.
Anderzijds kunnen we er niet onder
uit: de Nederlanders waren niet zo
goed; ze hadden eerder geforceerde
maniertjes en er was om zo te zeg
gen niemand die er echt uitsprong.
Ook Rene Frank niet. Die heeft
blijkbaar heel veel naar Ramses
Shaffy gekeken.
lage puntennotering die België en
Duitsland zondagavond ten deel is
gevallen.
Die Belgische ploeg verwachtte ten
minste driehonderd punten te halen.
Iedereen was zondagavond wel vol
lof voor Herman Elegast, die een
knappe prestatie weggaf en meteen
een grote kans maakt voor de pers
prijs.
Er was vrijdagavond trouwens bij
na wël een incident, namelijk tus
sen de Engelsen en de Fransen toen
bleek dat Michele Torr een mis
lukte Marilyn Monroe met angst
aanjagende benen een nummer
van Julie Rogers op haar repertoire
had geplaatst. Nota bene zou Julie
hetzelfde nummer ook die avond
brengen. (Almost close to you).
Afijn, er was de nodige herrie ach
ter de schermen, maar alles werd
bijgelegd. Julie zou het vrijdag zin
gen en Michele zingt het vanavond
tegen België.
Weinigen zijn te spreken over de
We hebben voor u nog wat aardige
ujzonderheden genoteerd.
Het kleed dat Julie Rogers gister-
wond droeg, kostte bijna f 7.000,
Het is maar dat u het weet.
Een nieuw muurbloempje is Adrien
ne Mandia, enkele jaren geleder
winnares van de ontdek de ster
wedstrijd van de BRT.
Zij heeft intussen twee platen ge
maakt, die beide een flop werder
Nu is ze fotomodel. Haar mooi-
zwarte lange haar is weg, ze draag
nu een blonde pruik.
Miss United Kingdom 1968 of mi?'
Sweatheart zoals wij haar noemen
was zaterdagavond aan het dansn
in de Number One Club.
Toen ze terug op haar plaats kwan-
had men f 350,uit haar handta:
gestolen. De Britse ploegleider Da
vid Winmore heeft het bedrag inmid
dels teruggewonnen op de roulette.
Sommige collega's stellen een rang
lijst op van de vedetten, die indivi
dueel het hoogste aantal punten be
halen. Maar ze hebben nog geen
prijs gevonden.
Er is wel een prijs van het Neder
landse ministerie van C.R.M. voor het
beste Nederlandse lied. De keuze tot
nogtoe is niet moeilijk.
David Winmore, de Engelse ploeg
leider, zei dat een ploeg vormen in
Engeland niei zo moeilijk is.
„Je hebt er veel talent", zegt hij,
„je moet er alleen maar voor zorgen,
dat je er de juiste personen uitkiest".
Hij geloofde tot zondag niet in een
Britse overwinning.
Daarna was hij een stuk optimis
tischer. Maar je weet het nooit, hier
in Knokke.
SCHEVENINGEN Het over
donderend succes zat er natuur
lijk al bij voorbaat dik in de
slimme producenten laten de be
zoekers immers geen andere keu
ze maar de vraag was alleen,
op welke wijze een zaal vol kat
uit de boom kijkende Nederlan
ders door de knieën zou gaan voor
het goed geolied oergeweld van
de anti-musical „Hair".
Met die voorbeelden van New
York, Londen, Parijs en Berlijn voor
ogen moest het ons weliswaar duide
lijk zijn, dat een snelle, spontane ca
pitulatie de enige redding was, maar
je weet het nooit met het volkje,
dat achter de blanke top der duinen
zijn stugge ziel in kamgaren lijd
zaamheid bezit. Hoe zou dat nu rea
geren op de ononderbroken scheld
kanonnades en taboes verslindende
artiesten van Hair; hoe zou zich dat
bonden onder de provocaties, die de
makers van 's werelds best lopende
musical met de bekende kwistige
band door hun oorverdovend spekta
kel hebben gestrooid. Goed, je kunt
nou we! van de daken schreeuwen,
bat Nederland voor het blok zat,
maar even zo goed wordt er door de
Hair-producenten toch maar geeist,
bat wij al onze heilige tradities on
der ritmisch handgeklap ten grave
(ADVERTENTIE)
VAN BERGEN OP ZOOM UU
vertrekTheodorushaven
naar ZIERIKZEE op
di,do en za:V 9.45 uur
naar VEERE op
wo,vr en zo:V 9.45 uur
Plaatsbewijzen en folders V.V.V.en R.T.M.
Rosestr.3,R'dam-2Q, tel.010-272864
God en vaderland, kerk en veilig
hts-jumeaux, alles wordt op een gro
te zacht vibrerende hoop geveegd en
vervolgens avondvullend bespot en
bespuwd. En passant gaan dan ook
nog enigg regerende vorstenhuizen,
kerkelijke hoogwaardigheidsbekle
ders en praktiserende regeringslei
ders roemloos door zijdeur links af.
,®en ander geïllustreerd met over
duidelijke, grotesk uitvergrote kre
ten en handelingen, zodat zelfs het
grootste rund begrijpt, dat Hair zijn
umpiratie niet uit het patronaat
neeft geput. Mij dunkt, voldoende re-
on voor een waardig protest, een
ingezonden brief of tenminste een te
legram van aanhankelijkheid aan de
koningin om er geen twijfel over te
aten bestaan, dat het volk nog
steeds pal achter haar staat,
nou vergeet het maar. De zestien
honderd tempeldienaren, die dit
ockeinde in het Schevendngse Cir
custheater (een droom van een zaal
voor dit soort happenings) de bijten
de beatgolven van Hair over zich
heen kregen, hebben geen krimp ge
geven- Ze hadden hun portie muzika
le hasjiesj ook aan fikkie kunnen ge
ven, maar ze peinsden er niet eens
over. Stralend lieten zij zich geselen
door de teksten, die als dondersla
gen uit de metershoge luidsprekers
vielen, verzaligd tolden ze ruim drie
uur rond in een mui van geluid en
sidderend licht, die geen ruimte liet
voor een ontsnapping. Een feestelijk
gezicht, zit daar maar niet over in.
Achteraf praten en uitleggen heeft
in feite weinig zin. Hair is immers
geen theatergebeuren, waar je lek
ker onderuit door je oogwimpers
naar kunt kijken. Mensen, die dat
verwachten konden beter een deur
verder gaan en van het overgeble
ven geld patat kopen. Wie toch voor
HaL koos, moest er rekening mee
houden, dat het grotendeels een doe-
het-zelf-musioal is, die de bezoekers
voortdurend in staat van opperste
paraatheid houdt. Men mag tot na
der order weliswaar op de besproken
zitplaats blijven, maar als uw aan
wezigheid elders in de zaal dringer-
der gewenst is, dan hebt u domweg
te gaan. Je moet er ook voortdurend
rekening mee houden, dat ie van
achteren besdopen wordt en plotse
ling over de knar wordt gestreeld
door een deerne in vodden, die
kleine uiterst ophitsende kirgeluiden
uitstoot.
De integratie tussen zaal en toneel
gaat zelfs zover, dat tenslotte het
publiek schokschouderend en badend
in 't zweet het podium annexeert en
daar met onblusbare animo de taak
vain de artiesten overneemt. Zeg nu
niet, dat zoiets in Den Haag en wijde
omstreken volstrekt onmogelijk is,
want het gebeurde wel degelijk. Zon
der een eentje pijn, zonder enige
aandrang van de zijde der suppoos
ten. Een indianenkreet was al vol
doende om de betalende bezoekers
en de invitees, kenbaar aan de ge
huurde smoking, uit de stoelen te
scheuren en als verse troepen in te
zetten op liet Hair-front. Od dat mo
ment was het doel definitief bereikt:
het publiek had de show op aanwij
zingen van de regisseur overmees
terd en zat opeens zelf in het schip.
Het kon niet meer achteraf zeggen,
dat het een uiterst merkwaardig
theatergebeuren was, waar men met
belangstelling kennis van had geno
men Om de donder niet - men zat
er zelf tot aan de strot middenin,
men had rich vrijwillig buiten zijn
eigen zekerheden geplaatst.
De eerste kennismaking met
Hair voor Nederland vakkundig
voorbereid door Lou-Singing-Euro-
pa-Van-Rees maakte ook duide
lijk, dat de show vlot de kans loopt
om onder zijn eigen perfectie te
kapseizen. De makers hebben zich
doelbewust buiten de maatschappij
gezet om zo als vogelvrijen de hy
pocrisie en de voosheid van onze
samenleving te kunnen ontmaske
ren, maar inmiddels hebben de rou
tine en het fabuleuze vakmanschap
hun wapens tot op het heft afgesle
pen. Daardoor krijgt elk protest de
neurotische tik van „We zeggen het
wel, maar we menen er geen blik
sem van".
De voet, die schopt (tegen paus,
tegen pil, tegen pot en pornograaf)
blijkt opeens op de wreef een ordi
naire commerciële boodschap te
dragen; de hand die een vuist moet
worden, laat het afweten, omdat hij
nog steeds bezig is met het tellen
van de recette. De opvoering in
Scheveningen (gehandicapt door
een bij tijd en wijle falende ge
luidsinstallatie, begrijpelijk overi
gens met een voorbereiding van
nauwelijks een dag) maakte over
duidelijk, dat Hair langzaam aan
zijn eigen waanzinnig succes kapot
gaat. Zolang het protest geen been
had om op te staan en geen vinger
om te krabben, kon elke stomp on
der de gordel, elke snauw en
grauw als een vorm van zelfverde
diging warden uitgelegd, maar sinds
onder bet slagveld van Hair een
goudmijn is aangeboord la-ij gt de
aanklacht een ranzige bijsmaak.
De ellende wordt recht voor de
raap geserveerd en men is er zich
voortdurend van bewust, dat de
producenten bereid zijn om nog
groffer van leer te trekken, als ze
daar vopr de volgende vijf jaar hun
zalen mee vol krijgen. (Men moet
er maar niet aan denken, dat Snip
en Snap deze commercieel goed
aantikkende expressiemogelijkheid
ook nog eens kunnen ontdekken en
dan een crosstalk over het celibaat
of over de geneugten van de ho
moseksualiteit gaan houden).
Wat overigens kaarsrecht over
eind blijft is een perfecte show, die
in adembenemend tempo aan beide
kanten van het voetlicht voortijlt,
Een zwakke artiest een breke-
poot, die uit traditie in geer. enkele
Nederlandse theaterproduktie ont
breekt is bij Hair ondenkbaar,
Iedereen zingt voortreffelijk, danst
moeiteloos, beweegt zich soepel on
der de mee vibrerende toneelhe-
mel. Hair is gewoon een internatio
naal gebeitelde zaak, waarbij het
toeval geelimineerd is.
Met reden liepen de heren Meer
burg en Hofman dan ook met zor
gelijke gezichten door de wandel
gangen van het Circustheater. Zij
zouden de Nederlandse versie van
Hair verzorgen, maar ze hebben
inmiddels ook al begrepen, dat deze
opgave voor de vaderlandse volks
ziel net effe te zwaar is. Er naar
kijken is tot daar aan toe, maar
spaar ons voor de Nederlanders,
die zich zelf geroepen voelen om de
boodschap van Hair in algemeen
beschaafd Nederlands uit te dra
gen.
16.00 UIT DE OUDE FILMDOOS
16.15 NATUURGETROUW
16.40 (kleur) DORIS DAY SHOW
17.05 (kleur) VERKENNINGEN
DOOR NEDERLAND
18.15 TOUR DE FRANCE
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.07 KENMERK
19.32 HAAL JE KIJKGELD TERUG
20.00 JOURNAAL
20.20 HIER EN NU
20.45 DE ZAAK LINDBERGH,
t.v.-spel
22.05 HERVORMD MANNENKOOR
WIJHE
22.15 TWEEDE JOURNAAL
22.45 APOLLO 11
23.30 SLUITING
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.03 (kleur) WOOBINDA
19.28 SCALA
20.00 JOURNAAL
20.20 (kleur) DUBBELSPION
21.10 (kleur) APOLLO 11
22.00 VERBINDING METENGE
LAND
22.30 TWEEDE JOURNAAL
22.35 SLUITING
16.30 - 17.30 TOUR DE FRANCE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 DOKUMENTAIRE MOSSELS
19.30 DE SEMOIS
19.58 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.30 FILMVERSLAG TOUR DE
FRANCE
20.40 29 GRADEN IN DE
SCHADUW. Blijspel.
21.30 Xle EUROP. BEKER VOOR
ZANGVOORDR. TE KNOKKE
22.45 - 23.10 VERGEET NIET TE
LEZEN
23.10 NIEUWS
Aansluitend: Filmverslag Tour
de France 1969.
16.30 - 17.30/45 REPORTAGE TOUR
DE FRANCE
18.35 NIEUWS
18.40 PING PONG
18.55 LA PENSéE ET LES HOMMES
19.25 TARTINE
19.30 LES DIABLES AU VILLAGE
20.00 JOURNAAL
20.40 FLASH SUR...
20.50 TRAVELS WITH CHARLEY
21.30 EUROPEES SONGFESTIVAL
TE KNOKKE
22.40 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 WAS BIN ICH
20.15 (kleur) WAS BIN ICH? quiz.
21.00 GESELLSCHAFTSSPIEL
2215 JOURNAAL
22.35 REPORTAGE TOOUR DE
FRANCE
22.45 DIE ZEIT DER KIRSCHEN
17.30 NIEUWS
17.35 RAUM 1ST IN DER KLEIN
STEN HÜTTE TV-film
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 (kleur) DIE VIER VON DER
KLANGSTELLE
19.10 (kleur) ABENTEUER AM RO
TEN MEER. TV-film.
19.45 HEUTE
20.15 DER SPORT-SPIEGEL
Aansluitend: Nieuws.
2100 EDGAR WALLACE
Detective-film.
21.50 NIGHTCLUB
22.50 NIEUWS
Dinsdag 15 juli
HILVERSUM I 402 M.
KRO: 12.00 Va-n twaalf tot twee:
gevar. progr. (12.22 Wij van het land;
12.26 Meded. t.b-v. land- en tuin
bouw). (12.30 Nws. 12.41 Act 13.00
Raden maar...) 14.00 Stereo: Prome-
niad-eorkest: amusem. muz. 14.30 Piz
zicato muzikaal middagmagazine.
(1600-16.02 Nws.). Overheidsvoor
lichting: 17.00 Muziek van de Pas
saat. Een klankbeeld van Raymundo
Debrot. KRO: 17.10 Voor de kinde
ren. 18.00 Stereo: Metropole Orkest
met zatn-gsoliste: amusem. muziek.
18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Verslag
IBM-Schaaktoernooi te Amsterdam.
19.03 Stereo: Luc Lutz. 20.00 Stereo:
Bel Canto: Opera aria's (gr). 21.00
Kamermuz (opn). 21.30 Stereo: Ra-
diophilhairmonisch orkest en Omroep
Vrouwenkoor: klass. muz. 22.25 Over
weging. 22.30 Nws. 22.40 Mededelin
gen. 22.45 De zingende kerk: geeste
lijke liederen (opn.) 23.00 Horizon
ten: toeristisch magazine. 23.30 Ste
reo: Lichte grammof. muz. 23.55
24.00 Nieuws
HILVERSUM H 298 M.
AVRO: 12.30 Overheidsvoorlich
ting: Uitzending voor de landbouw.
12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Ra-
diojourn. NOS: 13.30 Klein chanson.
14.30 Spiegel van België: muziek en
nws. van onze zuiderburen. AVRO:
15 00 Viool en piano: klass. muziek.
15.15 Stereo: omroepkamerkoor: mo
derne koorwerken 15.35 Stereo: Vier
handig piano-spel: klass. muz. 16.00
Nws. 16.02 Land der Muzen: kunst
kroniek. 16.20 Stereo: Radiokameror
kest en klarinetkwartet van België:
oude en mod. muz. 17.00 Stereo: Big
Band Beat: mod. o-rkestmuz. 17.25
Jazz Spectrum, oa, 17.55 Mededelin
gen. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
18.25 Stereo: Lichte grammof. muz.
18.32 Stereo: Metropole orkest: amu-
se-memtsmuz. 18.55 Paris vous parle.
19 00 Amateurs musiceren. 19.30 Nws
19.35 Vergeet 't maar, gevar. progr.
21.00 Amusementsmuz. (opn). 21.30
Hiering: progr. voor de jeugd. 22.05
Muze zonder make-up: cabaretprogr.
van jonge artiesten. 22.30 Nws. 22.40
Radiojourn. 22.55 Nabeschouwing van
de Ronde van Frankrijk. NOS: 23.02
Stereo: Muz. van deze eeuw (opn.).
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M EN FM.
VARA: 13.00 Nws 13.03 De Ronde
van Frankrijk. 13.08 Expres: licht
platenprogr. (1400 Nws. 14.03-14.08
Ro-nde van Frankrijk.) 15.00 Nieuws.
15.03 Ronde van Frankrijk. 15.08
Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 Ronde
van Frankrijk. 16.08 Mix: licht pla
tenprogr. (Dit programma wordt on
derbroken voor de Ronde van Frank
rijk.) (17 00-17.02 Nws.) 18.00 Slui
ting.
BRUSSEL VLAAMS 324 M.
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40-
12.48 Weerber. en SOS-berichten
voor de schippers.) 12.55 Buitenlands
pe-rsoverz. 13.00 Nws- weerbericht,
De derde Man in de Ronde, meded.
dagklapper en SOS-berichten voor de
schippers. 13.20 Gevar. progr 14.00
Nws. 14.03 Operettefragm. 15.00 Nws.
15.03 Gevar. progr. (16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 17.00 Nieuws,
weerber. en meded.) 17.30 Jazzmuz.
18.00 Nws. 18.03 Popmuz. voor de
soldaten. 18.28 Paardesp- uitslagen.
18.30 Franse les. 18.32 Grammofoon-
muz. 18.35 Verkéerstips. 18.40 Gram
mof. muz. 18.45 Sportkron. met re
portage Ronde van Frankrijk. 18.52
Taalwenken. 18.55 Grammof. muz.
19.00 Nws. en weerber. 19.30 Gram
mof. muz. 19.45 Syndicale kroniek.
18.55 Grammo-f. muz. 20.00 Kamer-
en o-peirettemuz. 22.00 Nws. berichten
en De Zeven Kunsten- 22.15 Liede
ren. 22.35 Lichte muz 23.00 Nieuws.
23.10 Gevar. muz. 23.40 Nws. 23.45-
23.55 Ligging van d-e zeeschepen.
HILVERSUM I 402 M.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het Levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte grammof. muz. met nws. en
act. TROS: 8.00 Nws. 8.11 Luister
uit... én thuis: verzoekpl. program
ma voor de militairen. (8-30-8.32
Nws.). 9.00 Gymnastiek voor de huis
vrouw. 9.10 Cabaretprogr. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Voor de kleuters.
9.55 Concert a la carte: verzoekpro-
gra-mma van amusementsmuz. 11.00
Nws. 11-02 Op Sleeptros: programma
voor automobilisten. 11.45 Act. circa
11.55 Mededelingen.
HILVERSUM II 298 M.
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Stereo: lichte grammof. muz.
(7-30-7.35 Van de voorpagina.) VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws.
8.11 Act. 8.20 Lichte grammof. muz.
(8.30-8.35 Van alle markten thuis.)
9.00 Stereo: Uit eigen huis: opnamen
van diverse VARA-orkesten en en
sembles. 9.40 Jeugdprogr- 10.00
Lichte grammof. muz. 10.30 Voor de
huisvrouw. 11.00 Nws. 11.02 RVU:
Dagboek van Europa. Spr.: Albert
Vogel. 11.32 Oude clavecimbelmu-
ziek (gr.)
HILVERSUM III 240 M EN FM-
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing!: lichte vocale muziekjes. 10.00
Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe
langspeelplate-n met kritisch com
mentaar NOS: 11.00 Nws. 11.03 Mu
ziek lezen. (12.00 Nieuws.)
Jo kunt het Rotterdamse haven-
Mh,nd,-°Ik 20 bekijken: „Zelfs de
khoorn ker' noS altijd het
ho, 1 getsjilD van de vogels van
dip n^tuurreservaat De Beer hoort,
wpiv) draglines en bulldozers
5evppnJVerdreven' zal moeten toe-
dip dat er schoonheid schuilt in
dp t, Peenh°ping van industrieën en
4sTV,erlatenht'id- die zi<* af"
a, kilometers lang. En poëzie,
Dp nL,Vai? grimmig en zwart",
in het n«-e^ammer Aad Wagenaar
masl lfl l«dschrift van Tho-
zandvUw°P Maasvlakte: „Een
I onherwj; strekt zich uit- kaal en
makt, ,?aam', Wle van de weg af-
eeuwio j verioren en za] voor
doien. De zon blikkert op de
gele vlakte en af en toe waait wat
zand op"-
En je hoeft niet eens Rotterdam
mer te zijn om het zo te kunnen
zien. Dit schreef een Fransman:
.Van welke zijde komt straks die
légionnair aangalopperei.. op weg
naar de oase die hij voor de avond
wil bereiken...? Men verwacht
dat hij een burnoes draagt, die Hol
lander die hier zijn toekomst graaft,
maar nee... hij stelt zich bloot aan
weer en wind, even onbuigzaam ais
het rietgras dat hij in het zand
steekt om het vast te houden, zijn
haar heeft de kleur van dat zand,
zijn gelaat is even korrelig...".
Wel je neus dicht houden, terwijl
je kijkt.
DE in onze westerse wereld met
zoveel sentiment bezongen maan is
voor veel primitieve volken een ob
ject van andere verering. We heb
ben voor u wat verhalen over de
maan verzameld.
In Peru zijn bijvoorbeeld nog indi
anen ervan overtuigd, dat de maan
de zus en de echtgenote van de zon
is en bovendien de moeder van hun
voorouders, de Inca's. Dat er af en
toe vlekken op de maan zichtbaar
zjjn is voor hen niet verwonderlijk.
Die zijn immers veroorzaakt door
een vos, die zo verliefd werd oD de
maan dat hij in de ruimte opsteeg
om haar te ontmoeten. Eenmaal bij
de maan aangekomen heeft hij haar
zo onstuimig omhelsd, dat de spo
ren ervan nu nog op het maanop
pervlak te zien zijn.
In Tahiti weten ze ook waar die
maanvlekken vandaan komen. Het
zijn gewoon grote bossen, gevormd
door een boomsoort, die eens op Ta
hiti gegroeid heeft. Toen de bomen
doo-r een orkaan werden verwoest
heeft een duif enkele zaadjes ervan
naar de maan gebracht waar de bo
men tot weelderige bloei kwamen.
Zoals bekend speelt de maan bij
de mohammedaanse volkeren een
grote rol. Er zijn nog mohammeda
nen, die niet zullen nalaten de maan
ied-ere avond te groeten Helemaal
zonder eigenbelang gebeurt dat niet,
want onmiddellijk na de groet wordt
de portemonnee geopend aan de
maan getoond in de hoop, dat de in
houd ervan even snel zaj toenemen
als de groei van de maan. Wanneer
het echter volle maan is blijven de
portemonnees gesloten.
Bij enkele volkeren in Siberie
heerst geweldige angst wanneer zich
een maaneclips voordoet. De maan
moet dan beschermd worden tegen
de aanval van de boze geesten en
dat gebeurt dan door het massaal
uitstoten van afschrikwekkende kre
ten en verwensingen en het produ
ceren van angstaanjagende geluiden.
Bij die volkeren heerst nog de ge
dachte, dat de maan voortdurend
honger heeft. De maan is zelfs zo
hongerig, dat hij in staat is stenen
te consumeren en te verteren- Wan
neer men een vermolmde boom ziet,
zegt men daar, dat de boom door
de maan gestraft is. De maan wordt
zelfs in staat geacht marmer af
te knagen.
En no-g niet zo heen lang geleden
dacht men in afgelegen gebieden in
Polen, dat vampieren alleen maar
te voorschijn kwamen wanneer de
maan opkwam. Schoot men 's nachts
een vampier een kogel door zijn
hoofd, dan behoefde hij zich alleen
maar aan de stralen van de maan
bloot te stellen om te genezen en
nieuwe krachten op te doen om zijn
nocturne taak van menselijke bloed
zuiger te hervatten.
De vraag of de maan bewoond
zou zijn heeft de mens door de eeu
wen bezig gehouden. Dat heeft weer
geleid tot duizenden ingenieuze fic
ties zoals bijvoorbeeld de bekende
fabel van Aniostus waarin verteld
wordt, dat op de maan een grote
opslagplaats zou staan, waar zich
miljoenen flessen met etiketten be
vinden waarin het gezonde verstand
van iedere mens zit opgesloten.
Ik hoop dan maar, dat de maan-
reizigers mijn flesje over enkele we
ken ook mee terugbrengen.
NOG niet zo lang verschijnt er in
ons land een blaadje met de mili
taristische titel „Rechts-om" dat
o-nder leiding staat van de heer Max
Lewin. Dezelfde man die na de
Maagdenhuis-rellen de Amsterdamse
politie en de marechaussee uitnodig
de voor een bustocht, omdat zij zo
hun best hadden gedaan.
Het blaadje ageert tegen alles wat
links is of lijkt. De hele omroepwe
reld zou subsidies krijgen vam Mos
kou en Peking. Enfin, U kent dat
wel. In het laatste nummer wordt
ruime aandacht besteed aan de strijd
in Rhodesië. Onder de kop „Kame
raden contra Terrorisme" publiceert
Rechts-Om op pagina 13 een grote
foto van twee, uiteraard zeer blanke
Rhodesische militairen, die in het
zand zittend, hun automatische ge
weren nakijken. Onder de foto staat
de volgende tekst:
„Twee mannen genieten in de zon
van een verdiende rust. Twee kame
raden. Wapenbroeders, die in 't gol
vende Rhodesische landschap hun pa
trouilles hebben gelopen en nu hun
geweer inspecteren om paraat te zijn
als er opnieuw uitgerukt moet wor
den. Zo gaat dat in Rhodesië waar
een dapper volk de kritiek va-n lef-
tisten over heel de wereld durft te
weerstaan. En waar men met het
geweer in de hand de terreur van in-
filtredende elementen beantwoordt en
niet zonder succes. No-g altijd bukte
lam Smith niet voor internationale
druk. Het geheim: zijn volk wil voor
de vrijheid vechten".
Wij zijn zo vrij op te merken, dat
Rechts-om met volk hier waarschijn
lijk bedoelt de uiterst kleine blanke
minderheid in dit Afrikaanse land().
Redactie: José Toirkens
Bijdragen: Kees Bastianen
Pierre Petit
Ton in 't Veld