:ht IARKT i nokke blijft rustig festival Kijk naar Succesvol „HAIR" gaat aan commercie kapot tussen haakjes 1 tJURINK N.V. BOOTTOCHTEN Luister naar m ttltmertie, Wjiiook^vanw NOTITIES INCIDENT Zorgelijk NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë NederI.) BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II Maan Rotterda Kameraden DE STEM VAN DINSDAG 15 JULI 1969 11 TELEFOON 32850 is als d v.a. 17 tot 21 jaar. en. ovengenoemd adres. I i i i i i i i i I I i i cr (Van onze showredactie) KNOKKE. De zon schijnt boven Knokke, het strand, de zee en het Casino, maar er was giste ren nog altijd geen rel. En dat be droeft ons wel een beetje- Zou Scheveningen dan toch beter zijn? Je kunt natuurlijk wel al met verschillende mogelijkheden re kening houden. Neem nu dat controlebord dat voor bekendmaking der punten geïnstal leerd werd en f 35.500,- kost. Het is iets dat de moeite loont, maar de ju ryleden weten er nog steeds niet allemaal even goed weg mee. Ze hebben een toetsenbord voor rich, waarmee ze alle cijfers kunnen vormen. Nochthans hebben we de vorige avonden herhaaldelijk gezien dat het ene jurylid aan het andere vroeg hoe en op welk knopje hij moet drukken. Natuurlijk, zo'n appa raat werkt ingenieus, en je hebt vlugger op de 10 dan op de 3 ge drukt- Er is ook iets aan de hand met het orkest van Francis Bay. Er zijn vier muzikanten waarvan het kontrakt verlopen is, maar de jongelui willen niet gaan. Francis heeft al vier mu sici Idaar staan wanneer ze toevallig wel zouden opstappen, maar daar lijkt het voorlopig nog niet op. Fran cis zelf wil over het geval geen woord zeggen. De muzikanten zwij gen ook als het graf. Zou daar mis schien de rel inzitten? Het zou best kunnen want de andere musici heb ben gedreigd met een solidariteits- staking i.v.m. dit ontslag. De avonden, die we tot nog toe gezien hebben waren niet zo dende rend. Goed, Engeland en Frankrijk stonden op een hoger peil dan Neder land en Spanje, maar het was toch nog niet dat. De Nederlandse ploegleider Rob Touber loopt hier rond als een brie sende leeuw, manen in de zeewind, zoekend wie hij zal verslinden. Zijn ploeg heeft het er zaterdagavond maar belabberd vanaf gebracht. Ze verloor met 211 punten tegen 286 van Spanje, een ploeg die ook niet zo goed was en die het vooral moest hebben van de flamencogitaar van Peret en de figuur van Conchita Bautista, in Scheveningen welbe kend. Algemeen is men hier van oor deel, dat de jury zich heeft laten overrompelen door het Spaanse vuur. Anderzijds kunnen we er niet onder uit: de Nederlanders waren niet zo goed; ze hadden eerder geforceerde maniertjes en er was om zo te zeg gen niemand die er echt uitsprong. Ook Rene Frank niet. Die heeft blijkbaar heel veel naar Ramses Shaffy gekeken. lage puntennotering die België en Duitsland zondagavond ten deel is gevallen. Die Belgische ploeg verwachtte ten minste driehonderd punten te halen. Iedereen was zondagavond wel vol lof voor Herman Elegast, die een knappe prestatie weggaf en meteen een grote kans maakt voor de pers prijs. Er was vrijdagavond trouwens bij na wël een incident, namelijk tus sen de Engelsen en de Fransen toen bleek dat Michele Torr een mis lukte Marilyn Monroe met angst aanjagende benen een nummer van Julie Rogers op haar repertoire had geplaatst. Nota bene zou Julie hetzelfde nummer ook die avond brengen. (Almost close to you). Afijn, er was de nodige herrie ach ter de schermen, maar alles werd bijgelegd. Julie zou het vrijdag zin gen en Michele zingt het vanavond tegen België. Weinigen zijn te spreken over de We hebben voor u nog wat aardige ujzonderheden genoteerd. Het kleed dat Julie Rogers gister- wond droeg, kostte bijna f 7.000, Het is maar dat u het weet. Een nieuw muurbloempje is Adrien ne Mandia, enkele jaren geleder winnares van de ontdek de ster wedstrijd van de BRT. Zij heeft intussen twee platen ge maakt, die beide een flop werder Nu is ze fotomodel. Haar mooi- zwarte lange haar is weg, ze draag nu een blonde pruik. Miss United Kingdom 1968 of mi?' Sweatheart zoals wij haar noemen was zaterdagavond aan het dansn in de Number One Club. Toen ze terug op haar plaats kwan- had men f 350,uit haar handta: gestolen. De Britse ploegleider Da vid Winmore heeft het bedrag inmid dels teruggewonnen op de roulette. Sommige collega's stellen een rang lijst op van de vedetten, die indivi dueel het hoogste aantal punten be halen. Maar ze hebben nog geen prijs gevonden. Er is wel een prijs van het Neder landse ministerie van C.R.M. voor het beste Nederlandse lied. De keuze tot nogtoe is niet moeilijk. David Winmore, de Engelse ploeg leider, zei dat een ploeg vormen in Engeland niei zo moeilijk is. „Je hebt er veel talent", zegt hij, „je moet er alleen maar voor zorgen, dat je er de juiste personen uitkiest". Hij geloofde tot zondag niet in een Britse overwinning. Daarna was hij een stuk optimis tischer. Maar je weet het nooit, hier in Knokke. SCHEVENINGEN Het over donderend succes zat er natuur lijk al bij voorbaat dik in de slimme producenten laten de be zoekers immers geen andere keu ze maar de vraag was alleen, op welke wijze een zaal vol kat uit de boom kijkende Nederlan ders door de knieën zou gaan voor het goed geolied oergeweld van de anti-musical „Hair". Met die voorbeelden van New York, Londen, Parijs en Berlijn voor ogen moest het ons weliswaar duide lijk zijn, dat een snelle, spontane ca pitulatie de enige redding was, maar je weet het nooit met het volkje, dat achter de blanke top der duinen zijn stugge ziel in kamgaren lijd zaamheid bezit. Hoe zou dat nu rea geren op de ononderbroken scheld kanonnades en taboes verslindende artiesten van Hair; hoe zou zich dat bonden onder de provocaties, die de makers van 's werelds best lopende musical met de bekende kwistige band door hun oorverdovend spekta kel hebben gestrooid. Goed, je kunt nou we! van de daken schreeuwen, bat Nederland voor het blok zat, maar even zo goed wordt er door de Hair-producenten toch maar geeist, bat wij al onze heilige tradities on der ritmisch handgeklap ten grave (ADVERTENTIE) VAN BERGEN OP ZOOM UU vertrekTheodorushaven naar ZIERIKZEE op di,do en za:V 9.45 uur naar VEERE op wo,vr en zo:V 9.45 uur Plaatsbewijzen en folders V.V.V.en R.T.M. Rosestr.3,R'dam-2Q, tel.010-272864 God en vaderland, kerk en veilig hts-jumeaux, alles wordt op een gro te zacht vibrerende hoop geveegd en vervolgens avondvullend bespot en bespuwd. En passant gaan dan ook nog enigg regerende vorstenhuizen, kerkelijke hoogwaardigheidsbekle ders en praktiserende regeringslei ders roemloos door zijdeur links af. ,®en ander geïllustreerd met over duidelijke, grotesk uitvergrote kre ten en handelingen, zodat zelfs het grootste rund begrijpt, dat Hair zijn umpiratie niet uit het patronaat neeft geput. Mij dunkt, voldoende re- on voor een waardig protest, een ingezonden brief of tenminste een te legram van aanhankelijkheid aan de koningin om er geen twijfel over te aten bestaan, dat het volk nog steeds pal achter haar staat, nou vergeet het maar. De zestien honderd tempeldienaren, die dit ockeinde in het Schevendngse Cir custheater (een droom van een zaal voor dit soort happenings) de bijten de beatgolven van Hair over zich heen kregen, hebben geen krimp ge geven- Ze hadden hun portie muzika le hasjiesj ook aan fikkie kunnen ge ven, maar ze peinsden er niet eens over. Stralend lieten zij zich geselen door de teksten, die als dondersla gen uit de metershoge luidsprekers vielen, verzaligd tolden ze ruim drie uur rond in een mui van geluid en sidderend licht, die geen ruimte liet voor een ontsnapping. Een feestelijk gezicht, zit daar maar niet over in. Achteraf praten en uitleggen heeft in feite weinig zin. Hair is immers geen theatergebeuren, waar je lek ker onderuit door je oogwimpers naar kunt kijken. Mensen, die dat verwachten konden beter een deur verder gaan en van het overgeble ven geld patat kopen. Wie toch voor HaL koos, moest er rekening mee houden, dat het grotendeels een doe- het-zelf-musioal is, die de bezoekers voortdurend in staat van opperste paraatheid houdt. Men mag tot na der order weliswaar op de besproken zitplaats blijven, maar als uw aan wezigheid elders in de zaal dringer- der gewenst is, dan hebt u domweg te gaan. Je moet er ook voortdurend rekening mee houden, dat ie van achteren besdopen wordt en plotse ling over de knar wordt gestreeld door een deerne in vodden, die kleine uiterst ophitsende kirgeluiden uitstoot. De integratie tussen zaal en toneel gaat zelfs zover, dat tenslotte het publiek schokschouderend en badend in 't zweet het podium annexeert en daar met onblusbare animo de taak vain de artiesten overneemt. Zeg nu niet, dat zoiets in Den Haag en wijde omstreken volstrekt onmogelijk is, want het gebeurde wel degelijk. Zon der een eentje pijn, zonder enige aandrang van de zijde der suppoos ten. Een indianenkreet was al vol doende om de betalende bezoekers en de invitees, kenbaar aan de ge huurde smoking, uit de stoelen te scheuren en als verse troepen in te zetten op liet Hair-front. Od dat mo ment was het doel definitief bereikt: het publiek had de show op aanwij zingen van de regisseur overmees terd en zat opeens zelf in het schip. Het kon niet meer achteraf zeggen, dat het een uiterst merkwaardig theatergebeuren was, waar men met belangstelling kennis van had geno men Om de donder niet - men zat er zelf tot aan de strot middenin, men had rich vrijwillig buiten zijn eigen zekerheden geplaatst. De eerste kennismaking met Hair voor Nederland vakkundig voorbereid door Lou-Singing-Euro- pa-Van-Rees maakte ook duide lijk, dat de show vlot de kans loopt om onder zijn eigen perfectie te kapseizen. De makers hebben zich doelbewust buiten de maatschappij gezet om zo als vogelvrijen de hy pocrisie en de voosheid van onze samenleving te kunnen ontmaske ren, maar inmiddels hebben de rou tine en het fabuleuze vakmanschap hun wapens tot op het heft afgesle pen. Daardoor krijgt elk protest de neurotische tik van „We zeggen het wel, maar we menen er geen blik sem van". De voet, die schopt (tegen paus, tegen pil, tegen pot en pornograaf) blijkt opeens op de wreef een ordi naire commerciële boodschap te dragen; de hand die een vuist moet worden, laat het afweten, omdat hij nog steeds bezig is met het tellen van de recette. De opvoering in Scheveningen (gehandicapt door een bij tijd en wijle falende ge luidsinstallatie, begrijpelijk overi gens met een voorbereiding van nauwelijks een dag) maakte over duidelijk, dat Hair langzaam aan zijn eigen waanzinnig succes kapot gaat. Zolang het protest geen been had om op te staan en geen vinger om te krabben, kon elke stomp on der de gordel, elke snauw en grauw als een vorm van zelfverde diging warden uitgelegd, maar sinds onder bet slagveld van Hair een goudmijn is aangeboord la-ij gt de aanklacht een ranzige bijsmaak. De ellende wordt recht voor de raap geserveerd en men is er zich voortdurend van bewust, dat de producenten bereid zijn om nog groffer van leer te trekken, als ze daar vopr de volgende vijf jaar hun zalen mee vol krijgen. (Men moet er maar niet aan denken, dat Snip en Snap deze commercieel goed aantikkende expressiemogelijkheid ook nog eens kunnen ontdekken en dan een crosstalk over het celibaat of over de geneugten van de ho moseksualiteit gaan houden). Wat overigens kaarsrecht over eind blijft is een perfecte show, die in adembenemend tempo aan beide kanten van het voetlicht voortijlt, Een zwakke artiest een breke- poot, die uit traditie in geer. enkele Nederlandse theaterproduktie ont breekt is bij Hair ondenkbaar, Iedereen zingt voortreffelijk, danst moeiteloos, beweegt zich soepel on der de mee vibrerende toneelhe- mel. Hair is gewoon een internatio naal gebeitelde zaak, waarbij het toeval geelimineerd is. Met reden liepen de heren Meer burg en Hofman dan ook met zor gelijke gezichten door de wandel gangen van het Circustheater. Zij zouden de Nederlandse versie van Hair verzorgen, maar ze hebben inmiddels ook al begrepen, dat deze opgave voor de vaderlandse volks ziel net effe te zwaar is. Er naar kijken is tot daar aan toe, maar spaar ons voor de Nederlanders, die zich zelf geroepen voelen om de boodschap van Hair in algemeen beschaafd Nederlands uit te dra gen. 16.00 UIT DE OUDE FILMDOOS 16.15 NATUURGETROUW 16.40 (kleur) DORIS DAY SHOW 17.05 (kleur) VERKENNINGEN DOOR NEDERLAND 18.15 TOUR DE FRANCE 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.07 KENMERK 19.32 HAAL JE KIJKGELD TERUG 20.00 JOURNAAL 20.20 HIER EN NU 20.45 DE ZAAK LINDBERGH, t.v.-spel 22.05 HERVORMD MANNENKOOR WIJHE 22.15 TWEEDE JOURNAAL 22.45 APOLLO 11 23.30 SLUITING 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.03 (kleur) WOOBINDA 19.28 SCALA 20.00 JOURNAAL 20.20 (kleur) DUBBELSPION 21.10 (kleur) APOLLO 11 22.00 VERBINDING METENGE LAND 22.30 TWEEDE JOURNAAL 22.35 SLUITING 16.30 - 17.30 TOUR DE FRANCE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 DOKUMENTAIRE MOSSELS 19.30 DE SEMOIS 19.58 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.30 FILMVERSLAG TOUR DE FRANCE 20.40 29 GRADEN IN DE SCHADUW. Blijspel. 21.30 Xle EUROP. BEKER VOOR ZANGVOORDR. TE KNOKKE 22.45 - 23.10 VERGEET NIET TE LEZEN 23.10 NIEUWS Aansluitend: Filmverslag Tour de France 1969. 16.30 - 17.30/45 REPORTAGE TOUR DE FRANCE 18.35 NIEUWS 18.40 PING PONG 18.55 LA PENSéE ET LES HOMMES 19.25 TARTINE 19.30 LES DIABLES AU VILLAGE 20.00 JOURNAAL 20.40 FLASH SUR... 20.50 TRAVELS WITH CHARLEY 21.30 EUROPEES SONGFESTIVAL TE KNOKKE 22.40 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 WAS BIN ICH 20.15 (kleur) WAS BIN ICH? quiz. 21.00 GESELLSCHAFTSSPIEL 2215 JOURNAAL 22.35 REPORTAGE TOOUR DE FRANCE 22.45 DIE ZEIT DER KIRSCHEN 17.30 NIEUWS 17.35 RAUM 1ST IN DER KLEIN STEN HÜTTE TV-film 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 (kleur) DIE VIER VON DER KLANGSTELLE 19.10 (kleur) ABENTEUER AM RO TEN MEER. TV-film. 19.45 HEUTE 20.15 DER SPORT-SPIEGEL Aansluitend: Nieuws. 2100 EDGAR WALLACE Detective-film. 21.50 NIGHTCLUB 22.50 NIEUWS Dinsdag 15 juli HILVERSUM I 402 M. KRO: 12.00 Va-n twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b-v. land- en tuin bouw). (12.30 Nws. 12.41 Act 13.00 Raden maar...) 14.00 Stereo: Prome- niad-eorkest: amusem. muz. 14.30 Piz zicato muzikaal middagmagazine. (1600-16.02 Nws.). Overheidsvoor lichting: 17.00 Muziek van de Pas saat. Een klankbeeld van Raymundo Debrot. KRO: 17.10 Voor de kinde ren. 18.00 Stereo: Metropole Orkest met zatn-gsoliste: amusem. muziek. 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Verslag IBM-Schaaktoernooi te Amsterdam. 19.03 Stereo: Luc Lutz. 20.00 Stereo: Bel Canto: Opera aria's (gr). 21.00 Kamermuz (opn). 21.30 Stereo: Ra- diophilhairmonisch orkest en Omroep Vrouwenkoor: klass. muz. 22.25 Over weging. 22.30 Nws. 22.40 Mededelin gen. 22.45 De zingende kerk: geeste lijke liederen (opn.) 23.00 Horizon ten: toeristisch magazine. 23.30 Ste reo: Lichte grammof. muz. 23.55 24.00 Nieuws HILVERSUM H 298 M. AVRO: 12.30 Overheidsvoorlich ting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Ra- diojourn. NOS: 13.30 Klein chanson. 14.30 Spiegel van België: muziek en nws. van onze zuiderburen. AVRO: 15 00 Viool en piano: klass. muziek. 15.15 Stereo: omroepkamerkoor: mo derne koorwerken 15.35 Stereo: Vier handig piano-spel: klass. muz. 16.00 Nws. 16.02 Land der Muzen: kunst kroniek. 16.20 Stereo: Radiokameror kest en klarinetkwartet van België: oude en mod. muz. 17.00 Stereo: Big Band Beat: mod. o-rkestmuz. 17.25 Jazz Spectrum, oa, 17.55 Mededelin gen. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Stereo: Lichte grammof. muz. 18.32 Stereo: Metropole orkest: amu- se-memtsmuz. 18.55 Paris vous parle. 19 00 Amateurs musiceren. 19.30 Nws 19.35 Vergeet 't maar, gevar. progr. 21.00 Amusementsmuz. (opn). 21.30 Hiering: progr. voor de jeugd. 22.05 Muze zonder make-up: cabaretprogr. van jonge artiesten. 22.30 Nws. 22.40 Radiojourn. 22.55 Nabeschouwing van de Ronde van Frankrijk. NOS: 23.02 Stereo: Muz. van deze eeuw (opn.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M EN FM. VARA: 13.00 Nws 13.03 De Ronde van Frankrijk. 13.08 Expres: licht platenprogr. (1400 Nws. 14.03-14.08 Ro-nde van Frankrijk.) 15.00 Nieuws. 15.03 Ronde van Frankrijk. 15.08 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 Ronde van Frankrijk. 16.08 Mix: licht pla tenprogr. (Dit programma wordt on derbroken voor de Ronde van Frank rijk.) (17 00-17.02 Nws.) 18.00 Slui ting. BRUSSEL VLAAMS 324 M. 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40- 12.48 Weerber. en SOS-berichten voor de schippers.) 12.55 Buitenlands pe-rsoverz. 13.00 Nws- weerbericht, De derde Man in de Ronde, meded. dagklapper en SOS-berichten voor de schippers. 13.20 Gevar. progr 14.00 Nws. 14.03 Operettefragm. 15.00 Nws. 15.03 Gevar. progr. (16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 17.00 Nieuws, weerber. en meded.) 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. voor de soldaten. 18.28 Paardesp- uitslagen. 18.30 Franse les. 18.32 Grammofoon- muz. 18.35 Verkéerstips. 18.40 Gram mof. muz. 18.45 Sportkron. met re portage Ronde van Frankrijk. 18.52 Taalwenken. 18.55 Grammof. muz. 19.00 Nws. en weerber. 19.30 Gram mof. muz. 19.45 Syndicale kroniek. 18.55 Grammo-f. muz. 20.00 Kamer- en o-peirettemuz. 22.00 Nws. berichten en De Zeven Kunsten- 22.15 Liede ren. 22.35 Lichte muz 23.00 Nieuws. 23.10 Gevar. muz. 23.40 Nws. 23.45- 23.55 Ligging van d-e zeeschepen. HILVERSUM I 402 M. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het Levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte grammof. muz. met nws. en act. TROS: 8.00 Nws. 8.11 Luister uit... én thuis: verzoekpl. program ma voor de militairen. (8-30-8.32 Nws.). 9.00 Gymnastiek voor de huis vrouw. 9.10 Cabaretprogr. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Concert a la carte: verzoekpro- gra-mma van amusementsmuz. 11.00 Nws. 11-02 Op Sleeptros: programma voor automobilisten. 11.45 Act. circa 11.55 Mededelingen. HILVERSUM II 298 M. VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: lichte grammof. muz. (7-30-7.35 Van de voorpagina.) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Act. 8.20 Lichte grammof. muz. (8.30-8.35 Van alle markten thuis.) 9.00 Stereo: Uit eigen huis: opnamen van diverse VARA-orkesten en en sembles. 9.40 Jeugdprogr- 10.00 Lichte grammof. muz. 10.30 Voor de huisvrouw. 11.00 Nws. 11.02 RVU: Dagboek van Europa. Spr.: Albert Vogel. 11.32 Oude clavecimbelmu- ziek (gr.) HILVERSUM III 240 M EN FM- NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing!: lichte vocale muziekjes. 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeelplate-n met kritisch com mentaar NOS: 11.00 Nws. 11.03 Mu ziek lezen. (12.00 Nieuws.) Jo kunt het Rotterdamse haven- Mh,nd,-°Ik 20 bekijken: „Zelfs de khoorn ker' noS altijd het ho, 1 getsjilD van de vogels van dip n^tuurreservaat De Beer hoort, wpiv) draglines en bulldozers 5evppnJVerdreven' zal moeten toe- dip dat er schoonheid schuilt in dp t, Peenh°ping van industrieën en 4sTV,erlatenht'id- die zi<* af" a, kilometers lang. En poëzie, Dp nL,Vai? grimmig en zwart", in het n«-e^ammer Aad Wagenaar masl lfl l«dschrift van Tho- zandvUw°P Maasvlakte: „Een I onherwj; strekt zich uit- kaal en makt, ,?aam', Wle van de weg af- eeuwio j verioren en za] voor doien. De zon blikkert op de gele vlakte en af en toe waait wat zand op"- En je hoeft niet eens Rotterdam mer te zijn om het zo te kunnen zien. Dit schreef een Fransman: .Van welke zijde komt straks die légionnair aangalopperei.. op weg naar de oase die hij voor de avond wil bereiken...? Men verwacht dat hij een burnoes draagt, die Hol lander die hier zijn toekomst graaft, maar nee... hij stelt zich bloot aan weer en wind, even onbuigzaam ais het rietgras dat hij in het zand steekt om het vast te houden, zijn haar heeft de kleur van dat zand, zijn gelaat is even korrelig...". Wel je neus dicht houden, terwijl je kijkt. DE in onze westerse wereld met zoveel sentiment bezongen maan is voor veel primitieve volken een ob ject van andere verering. We heb ben voor u wat verhalen over de maan verzameld. In Peru zijn bijvoorbeeld nog indi anen ervan overtuigd, dat de maan de zus en de echtgenote van de zon is en bovendien de moeder van hun voorouders, de Inca's. Dat er af en toe vlekken op de maan zichtbaar zjjn is voor hen niet verwonderlijk. Die zijn immers veroorzaakt door een vos, die zo verliefd werd oD de maan dat hij in de ruimte opsteeg om haar te ontmoeten. Eenmaal bij de maan aangekomen heeft hij haar zo onstuimig omhelsd, dat de spo ren ervan nu nog op het maanop pervlak te zien zijn. In Tahiti weten ze ook waar die maanvlekken vandaan komen. Het zijn gewoon grote bossen, gevormd door een boomsoort, die eens op Ta hiti gegroeid heeft. Toen de bomen doo-r een orkaan werden verwoest heeft een duif enkele zaadjes ervan naar de maan gebracht waar de bo men tot weelderige bloei kwamen. Zoals bekend speelt de maan bij de mohammedaanse volkeren een grote rol. Er zijn nog mohammeda nen, die niet zullen nalaten de maan ied-ere avond te groeten Helemaal zonder eigenbelang gebeurt dat niet, want onmiddellijk na de groet wordt de portemonnee geopend aan de maan getoond in de hoop, dat de in houd ervan even snel zaj toenemen als de groei van de maan. Wanneer het echter volle maan is blijven de portemonnees gesloten. Bij enkele volkeren in Siberie heerst geweldige angst wanneer zich een maaneclips voordoet. De maan moet dan beschermd worden tegen de aanval van de boze geesten en dat gebeurt dan door het massaal uitstoten van afschrikwekkende kre ten en verwensingen en het produ ceren van angstaanjagende geluiden. Bij die volkeren heerst nog de ge dachte, dat de maan voortdurend honger heeft. De maan is zelfs zo hongerig, dat hij in staat is stenen te consumeren en te verteren- Wan neer men een vermolmde boom ziet, zegt men daar, dat de boom door de maan gestraft is. De maan wordt zelfs in staat geacht marmer af te knagen. En no-g niet zo heen lang geleden dacht men in afgelegen gebieden in Polen, dat vampieren alleen maar te voorschijn kwamen wanneer de maan opkwam. Schoot men 's nachts een vampier een kogel door zijn hoofd, dan behoefde hij zich alleen maar aan de stralen van de maan bloot te stellen om te genezen en nieuwe krachten op te doen om zijn nocturne taak van menselijke bloed zuiger te hervatten. De vraag of de maan bewoond zou zijn heeft de mens door de eeu wen bezig gehouden. Dat heeft weer geleid tot duizenden ingenieuze fic ties zoals bijvoorbeeld de bekende fabel van Aniostus waarin verteld wordt, dat op de maan een grote opslagplaats zou staan, waar zich miljoenen flessen met etiketten be vinden waarin het gezonde verstand van iedere mens zit opgesloten. Ik hoop dan maar, dat de maan- reizigers mijn flesje over enkele we ken ook mee terugbrengen. NOG niet zo lang verschijnt er in ons land een blaadje met de mili taristische titel „Rechts-om" dat o-nder leiding staat van de heer Max Lewin. Dezelfde man die na de Maagdenhuis-rellen de Amsterdamse politie en de marechaussee uitnodig de voor een bustocht, omdat zij zo hun best hadden gedaan. Het blaadje ageert tegen alles wat links is of lijkt. De hele omroepwe reld zou subsidies krijgen vam Mos kou en Peking. Enfin, U kent dat wel. In het laatste nummer wordt ruime aandacht besteed aan de strijd in Rhodesië. Onder de kop „Kame raden contra Terrorisme" publiceert Rechts-Om op pagina 13 een grote foto van twee, uiteraard zeer blanke Rhodesische militairen, die in het zand zittend, hun automatische ge weren nakijken. Onder de foto staat de volgende tekst: „Twee mannen genieten in de zon van een verdiende rust. Twee kame raden. Wapenbroeders, die in 't gol vende Rhodesische landschap hun pa trouilles hebben gelopen en nu hun geweer inspecteren om paraat te zijn als er opnieuw uitgerukt moet wor den. Zo gaat dat in Rhodesië waar een dapper volk de kritiek va-n lef- tisten over heel de wereld durft te weerstaan. En waar men met het geweer in de hand de terreur van in- filtredende elementen beantwoordt en niet zonder succes. No-g altijd bukte lam Smith niet voor internationale druk. Het geheim: zijn volk wil voor de vrijheid vechten". Wij zijn zo vrij op te merken, dat Rechts-om met volk hier waarschijn lijk bedoelt de uiterst kleine blanke minderheid in dit Afrikaanse land(). Redactie: José Toirkens Bijdragen: Kees Bastianen Pierre Petit Ton in 't Veld

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 9