ERUIT! neet FRAAI STUKJE WERi Nederlanders op Belgische molens en cutterzuigers BAGGERAARS ÏN MEUW-NAMEN SLEUF TUNNEL Sliedrecht E3-tunnel Souvenirs Leger Zoon Tekst: John Drieskens Foto's.- Cor J. de Boer DE STEM wssfd. Iedere dsg geopend, Ook op zaterdag en zondag. Huwelijken 50 7,50 ge- eur- Au- Aan- op 6504, ions- iaal' Ter- Nette RK gemeente werkman van middelbare leeftijd zoekt serieuze kennismaking. We duwe zonder kinderen geen bezwaar. Brieven ond. nr. SK 3662. Diversen Gaarne zenden wij u op aan vrage gratis en zonder ver plichting een prijslijst en do cumentatie van onze voorbe hoedsmiddelen. Vraagt u aan bij: Traffic, Postbus 132, De- kruideniers- aangebo- volksbuurt. Brieven Bruynzeel N.V. Bergen op Zoom geeft gelegenheid tot een informatief gesprek op woensdag 16 juli 1969 van 15.00 tot 21 00 uur in hotel Dt Kroon te Wouw. Verkoop begint 17 juli GOES (Van een onzer verslaggevers) MEUW-NAMEN Een paar turven hoog was de kleine Pieter Bosman toen zijn vader rlak voor de eerste wereldoorlog Nederland verliet aan boord van een baggermolen. Pas yijf jaar later kon hij samen met zijn moeder per vigilante pa afhalen van de tram in Hulst, lader stapte samen met een maat uit de tram. De jongen liep naar één van de mannen toe en riep: „vader". De man zei: „ik ben je vader niet „Dat toneel", zegt schipper Bos man (59 jaar) nu, een veertigtal jaren later, „is mij bijgebleven- Ik vond het vreselijk. Ik heb altijd gezegd dat zal mij niet overko men. Toch is het bijna onvermij delijk als je baggert. Je ziet je kinderen weinig. De ene dag zit je in Antwerpen, de volgende week in Rotterdam en over een maand misschien in Afrika of in Azië. Het gezinsleven kan er aan kapot gaan-" Als je baggert Nieuw Na- rosn. een Zeeuwsch VIaams plaats je. (lat tegen de Belgische grens aan kunt, herbergt veel baggeraars. Het 21in Nederlanders, die met Belgische verwanten en bekenden uit Kiel- drecht, de baggermolens van onze zuiderburen bemannen. Het klinkt een Nederlander vreemd in de oren: baggeiraars uit Nieuw Namen. Achter bagger, baggermo len, baggeraar en zeifs baggerschool wordt in ons land onmiddellijk Slie drecht en omgeving gedacht. Niet Nieuw Namen. Toch wonen in dit Zeeuwsch-Vlaamse dorpje vele tien tallen baggeraars: schippers, machi nisten, matrozen, koks en scheeps jongens -Zij kennen het vak zo goed als de Sliedrechtenaren; van haver tot gort en van vader op zoon. Schipper Bosman is zo'n man E- venals zijn zwager schipper Theo van Rocijen (62 jaar) is hij als jongmaat je door zijn vader aan boord van een molen gebracht en is nooit meer van vak veranderd. Evenzo is het de zoon van Bosman vergaan, die op het ogenblik motorist in Duinkerken is. De zonen van schipper van Roeij- en zitten niet meer in „de bagger". Ze studeren. En dat is beter. Daar over zijn beide zwagers bet roerend eens. Baggeren eist namelijk veel van vrouw en kinderen. Voor de man is het daarentegen een vrij leven- Hij verdient goed (een salaris van vijftienduizend gulden gulden voor de ouderen is normaal) en hij heeft o- ver het algemeen voldoening van zijn werk. Dat geldt zeker voor de schip pers. Schipper P.P. Bosman werkte lan ge tijd aan de geul waarin de Ant werpse E3-tunnel werd neergevleid. Met enthousiasme kan de breed ge bouwde man thuis, achter een-pijpje pils, vertellen over, wat hij noemt, de sleuf. „Een karwei", zo zegt zijn zwager Van Roeijen, d;at onder zeer moeilijke omstandigheden, zoals die zich voordeden op de Schelde slechts door een uiterst knappe vakman op maat kon worden geklaard." Schipper Bosman: „De tunne-l kost te me veel tijd. Ik moest de sleuf tien keer baggeren omdat ik midden op de stroom werkte. De geul slibde dicht Toen het eerste tunnelstuk op Foto boven Nieuw-Namen, een Zeeuwsch- Vlaams plaatsje, dat tegen de Bel gische grens aanleunt, herbergt veel baggeraars. Foto onder Een van de uitbundige Indiase 'godenbeeldjes, die Emü Klaessens als relikwieën bewaart. zijn plaats lag (vijfentwintig meter vijftig beneden laag water) moest ik vijftien meter modder uit de rest van de tunnelsleuf halen." „Bagge ren," zegt schipper Bosman, „is hoofdzakelijk goed werken met vijf ankers. Op die ankers (één boegan ker, twee zijankers en twee achter ankers) moet de molen worden ver haald; van voor naar achter en heen nen weer. Het eigenlijke baggeren is simpel als je weet op welke diepte gewerkt moet worden en je de w>a tenstand in de gaten houdt. Het is een kwestie van instellen en goed in breken.'' Voor niet-iragewijden: Bag geraars bedoelen met inbreken het laag voor laag verwijderen van de modder. Schuin tegenover de huizen van beide zwagers aan de Hulsterlostraat woont ex-schipper Emil Klaessens. Hij is eenenzeventig jaar oud en van Belgische nationaliteit. De souvenirs van zijn vele reizen bewaart hij als relikwieën. Voorzichtig haalt hij de voorwerpen uit zijn slaapkamer. Het zijn enkele uitbundige Indiase goden- beeldjes, boeken en vooral foto's, die even zovele herinneringen oproe pen. Zijn verhalen zouden ook door een 3ndere Nieuw-Namer kunnen zijn verteld. Bijna alle baggeraars uit dit kleine plaatsje in Oost-Zeeuwsch Vlaanderen, dat behoort tot de ge meente Clinge, zwierve,n als Emil Klaessens over de zeeën naar alle werelddelen. „Als kleine elfjarige jongen," zo begint de nu gepensio neerde schipper, „voer ik bij mijn oom op een mosselschuitje. Na enke le jaren mocht ik verder van huis, en ging ik werken bij de bagger- maatschappij, waarbij mijn vader ook in dienst was: Kalis uit Brussel. Naar het buitenland mocht ik pas la ter. Eerst diende ik in het Nederland se leger En dan volgt een, bijna ongeloof lijk verhaal, diat weinig te maken heeft met baggeren, maar dat te gek is om niet te publiceren Een geschie denis van een in Nederland uit een Belgische vader geboren, die zoals hij zegt, „nooit nie ergens anders dan dn Nieuw Namen woonde", die in het Nederlandse leger diende, maar die geen pas kon krijgen om- d!at hij Belg was. Een knaap, die la ter nog eens werd opgeroepen voor het Belgische leger en die dat alles te danken had aan (we citeren Emil Klaessens) „een gemeentesecretaris die van de administratie een rotzooi tje maakte." Een tweede diensttijd werd Emil Klaessens bespaard. Het werd echter een nipte ontsnapping. Hij werd zelfs nog een dag voor zijn inlijving gekeurd te Dendermonde. Daar vertelde hij zijn lotgevallen aan een genera-al, die hem naar huis stuurde met de woorden: „jongen je hebt in het verkeerde leger gediend." Hoewel Emil Klaessens, zoals ge zegd, zijn gehele leven in Nederland woonde, uitgezonderd het respecta bel aantal jaren, dat hij met zijn bag germolen doorbracht in het buiten land, werd hij nooit Nederlander. Hij informeerde voor de tweede wereld oorlog wel naar de mogelijkheid het Nederlanderschap te verkrijgen, ma-ar verloor interesse, toen hij hoor de daarvoor driehonderd gulden te moeten neertellen. „Wij konden dat niet betalen in d'ie tijd," vertelde hij. „Ik heb er nogal wat moeilijkheden door gekregen. Ik had namelijk ook geen Belgische pas. Die kreeg ik pas later door bemiddeling van de com missaris van de koningin in Zeeland, naar wie ik een brief schreef." Emii Klaessens werkte bijna over al waar havens werden gegraven en uitgediept. In Marokko, in Cadiz in Frankrijk, in België, in Nederland en samen met zijn zoon op de Re naissance in India. Constant Klaes sens zijn nu eenenveertig jarige zoon, zet de traditie dat een Klaes sens een baggeraar is voort. Hij is schipper op de Orthelius van de fir ma De Nul uit Aalst. Met de Orthe lius zal Constant binnenkort werken aan de haven van Moerdijk, Foto links boven Schipper P. P. Bosman (rechts) met zijn zwager schipper Theo van Roeijen. Foto links Vooral foto's roepen herinnerin gen op. Het zijn waardevolle sou- vienirs voor Emil Klaessens. Emil Klaessens met een bloemenkrans op de tweede rij rechts. De foto is gemaakt in India, Foto links onder De nieuwe John F. Kennedy- tunnel onder de Schelde te Ant werpen. >f 'INKTVIS Z'JN GR'mRMN K ZiCH m GlNmUtESTZK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 13