van ningen f Henny Vonk: "Het leven is schattig als je een blonde krullebol hebt" tussen haakjes J Kijk naar eel geld Tour te erdienen TEVEEL iïND AFRIKA F.J. VIER JAAR STOEIEN MET JAZZ: HET IS NOG STEEDS GEWELDIG schattig negermeisje niet makkelijk onhoudbaar oerwoudmuziek Voor de bakker Russen Vrouwen afwezig Wie beweert, dat hij zijn totoformulier beter invult omdat hij rookt, overdrijft natuurlijk sterk. Wie echter beweert, dat een prima halfzware shag is, heeft gelijk! Of u er nu 13 of weer 7 goed hebt geraden, steekeen op, dan róókt u in ieder geval voortreffelijk! NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans) DUITSLAND I: DUITSLAND II Luister naar 4 !n onze speciale verslaggever) OUBAIX Het prijzengeld de Tour de France bedraagt jaar 424.875 gulden. Een res- abel bedrag, dat onder de ren- verdeeld wordt. Opvallend at dit jaar voor het bergklas- ent en de doorkomsten op de minder geld beschikbaar is in andere jaren. Alleen de rkomst op de Col du Galibier onend. Daar ontvangt de eer renner, omdat er tevens de ïvenir Henry Desgrange" dt verreden, ongeveer 2000 len. e prijzen per etappe: le 1500 gul- 2e 750 gul-den, 3e 375 gulden, 00 gulden, 5e 225 gulden. Er zijn Ier nog twintig prijzen, variërend en 187.50 gulden en 37.50 gulden. Lgemeen individueel eindlklasse- it: le 15.000 gulden, 2e 11.250 gul- Se 7.500 gulden, 4e 5.625 gulden, ,750 gulden. En verder nog vijfen ig prijzen variërend tussen 2.625 ten en 150 gulden, utenklasement: elke dag is er de eerste in het puntenklasse- ,t 375 gulden beschikbaar. Iklassemenit: le 7.500 guilden, 2e 0 gulden. Dmbinatieklassemenit: le 11.250 ten, 2e 6.000 gulden, 3e 2.250 gul- 4e 1.500 gulden, 5e 750 gulden, loegenklassemesit: per etappe: le gulden, 2e 450 gulden, 3e 300 gul- Ikiassementen: le 15.000 guld» 1.000 gulden, 3e 6.000 gulden, V 0 gulden, 5e 2.250 gulden, ergklassement: Col van de eerste jgorie: le 450 gulden, 2e 300 gul- Tweede categorie: le 375 gulden, 125 gulden. Derde categorie le 300 len, 2e 150 gulden. Vierde catego- le 225 gulden. Eindklasemenit: le 0 gulden, 2e 1.875 gulden, 3e 750 len. jdlustigs-te renner: elke dag is er r de strijdlustigste renner 1501 len beschikbaar. oor de strijdlustigste renner van hele Tour is er 3750 gulden be- kbaar. ympathiekste renner: elke diag 50 gulden, algemeen klassement: gulden. Legaratste renner: elke dag 187.50 len, algemeen klassement: 750 len. ij wijze van grap hebben wij ook berekend hoeveel een renner timaal in de Tour zou kunnen ver- len. Als deze super-super-kam- :n alle etappes zou winnen, dus elke dag de gele trui zou dragen, dag gekozen zou worden tot de antste, de sympathiekste en de jdlustigste renner, op alle Cols als ste zou doorkomen, als zijn ploeg s dag het ploegenklassement zou nen en dus ook het totaal ploe- klassement, als deze super-super- n ook nog de snelste ronde op de lerbaan van Vincennes zon maken enz., dan zou deze renner in to- kunnen verdienen: 152.290 gul- DE STEM VAN MAANDAG 14 JULI 1969 leraren, leraressen en leerlin- Huishoudschool St.-Martha te eedwezen kennis van het over stuurslid, de heer ?T LOCKEFEER inkbare herinnering blijven, meenschap wordt uitgenodigd aartdienst op dinsdag om 11-30 bij te wonen. HET BESTUUR. luiHiiiMciiaiiiiiaiiiM-iiiiaiiiiimiHiiiiBiiiMi111''}1 juli a.s. hopen onze geliefde overgrootouders DE LA RUELLE LA RUELLE-POPPE lijksfeest te vieren. Mis uit dankbaarheid. 0—18.30 uur in Café Passluis. lankbare kinderen, klein- terkleinkinderen. ansdijk A 45. iiHimnancini naiMjÜ IG n van ziek- deel- ia het nigge- velge- tagnus 4. HUID ARTS dinsdag 15 juli (Van onze showredactie) DEN HAAG Wat voor mij het grootste dilemma is? Dat el lendige kroeshaar, dat haar, waar je geen bliksem mee kan begin nen en waardoor je bij voorbaat een getekende bent. Als je op groeit in een groep, waar je de uiterlijke kenmerken niet van hebt, dan ben je de sigaar. Dan hoor je opeen nergens meer bij. Ik ben kort na mijn geboorte met mijn moeder van Suriname naar Nederland gegaan en sindsdien heb ik in een gemeenschap van enkel blanken geleefd. Het is net, alsof je een bochel hebt, je hebt het gevoel, dat je verrekte blij mag zijn, dat je zo maar rond kan lopen. Natuurlijk, op het laatst ga je er zelf weer om lachen; wat wil je, maar dat heeft tijd nodig. Ik vond het vroe ger verschrikkelijk om de straat op te gaan, want ik wist van tevoren dat ze me weer zouden uitschelden. Het geschiedde op een dag, dat is een mooie aanhef, die moet je er beslist in houden. Het geschiedde op een dag, dat mijn grootmoeder bij de bakker stond en toen riep iemand, helemaal verte derd: wat een schattig negermeisje. Ik herinner me als de dag van gis teren. Mijn grootmoeder werd ongeloof lijk kwaad en schreeuwde: „Dat kind is niet zwart, dat is bruin". Formeel had ze gelijk, want ik ben een paar tinten lichter dan de echte negers, wat wil je met een blanke familie, maar je hebt er alleen zo weinig aan. Bij ons in de buurt woonde vroeger een negerfamilie, die mensen keken veel blijer de wereld in als juffrouw Henny Vonk, die in d'r dooie eentje moest opboksen te gen de discriminatie. Sorry, maar het is zo. Ik maak het dagelijks nog mee. Het leven is zo schattig, daar heb je geen weet van, ols je met een lekkere blonde krul lebol door het leven stapt. Neen, ik zou het een ander niet aandoen, als ik het voor het zeggen had. Voor mezelf heb ik als maar het gevoel, dat de hemel me heeft willen voeren. Ik moet zeggen dat het aar dig gelukt is". Henny Vonk behoort met Ben Cra mer en het verbijsterende zangduo HENNY Nou wil ik niet zeggen, dat ik mo menteel geweldig draai, want een jazzmusicus weet van tevoren, dat hij een heel eind van de vetpot af zit. Dat vindt hij ook niet erg, het zijn allemaal dezelfde soort mensen, die er aan verslaafd zijn. Ik kan bijvoor beeld heel slecht contact maken, maar als ik speel, dan lijkt het. alsof ik de mensen al jaren ken. Ik had een te levisieshow met Boys Big Band, een geweldige ervaring, maar ik durfde die jongens toch pas na afloop een hand te geven. Double Swing (twee olijke broeken met belegen moppen uit de vaudevil letrommel), tot de Nederlandse ploeg, die op het songfestival in Schevenin- gen terecht voortijdig is gekapseisd. „Pech gehad", is haar enig com mentaar, „het had natuurlijk leuk ge weest, als we bij de laatste zes had den gezeten, maar misschien miste ons optreden daarvoor net even het beetje raffinement, dat andere ploe gen wel over de drempel hielp. Ik heb het de jury trouwens niet mak kelijk gemaakt met mijn, Nederlandse liedje en dat brok jazz. Dat Nederlandse liedje was een duidelijke concessie aan het festival. Onder normale omstandigheden zou ik zo'n ding niet door mijn strot krij gen. Maar ja, wat doe je als nette Nederlandse ploegleider, die zich aan de reglementen wil houden. Daar staat duidelijk in, dat de deelnemers één liedje in de eigen taal moeten zingen. En daar ging Jet." Wat de jazz betreft: de oude klas sieke kringen beschouwen jazz nog steeds als kattekwaad en iemand, die het waagt om goed te spelen is gelijk een schoft. Op het conservatorium hadden we werkweken, waarin je kon laten zien, hoe ver je gevorderd was. Ik had een stuk jazz gekozen, ik vind het de zaligste muziek van de wereld, maar ik was nauwelijks begonnen, toen al een jongen op de piano af kwam, het geijkte typetje, ik zag het gelijk aan het smoeltje: een rot ventje. „Ik wil die afschuwelijke oerwoud muziek niet horen", riep ie. De do centen stonden er bij en niemand deed een mond open. „Ik ga vier leuke ja ren tegemoet", dacht ik. Ik stoei nou zo'n vier jaar profes sioneel met de jazz en ik vind het nog steeds geweldig. Je ligt voortdurend met jezelf in de clinch, je probeert koste wat het kost een steeds hoger niveau te bereiken. Als ik nou hoor, wat ik in het begin durfde te zingen, dan denk ik: „hou op, hou op, dat kan niet"; er is van mijn eerste op treden een band gemaakt, een be- güling. Meer dan de helft ging regel recht de mist in. Het was gewoon een hele dolle avond. Ik heb zelf wel eens gedacht; „mis schien ben ik zo voor de jazz, omdat ik Afrikaanse voorouders heb". De hele jazzcultus heeft nou eenmaal duidelijk negroïde trekken, maar als je dan ziet, hoeveel blanke jongens de sterren van de hemel spelen, moet je wel toegeven, dat het een onhoud bare stelling is. Piet Noordijk heeft een waanzinnig hoog niveau en toch zit er bij hem geen spat negerbloed. En neem een jongen als Phil Wood, een blozende blonde dikzak, maar als hij gaat spe len, vlieg je gelijk tegen het plafond van de zaligheid. Ik probeer nou voor mezelf een redelijk bestaan op te bouwen in de jazz. Lukt het, dan zal ik hogelijk verbaasd zijn, lukt het niet, dan kan ik altijd nog kranten gaan rondbrengen of pleëen schoon maken. Zingen blijf ik in elk geval tot de dood er op volgt. Ik heb het gewoon nodig zoals een baby de moedermelk. Als ik een week niet heb gezongen of naar goeie jazz heb geluisterd, dan heb ik 't niet meer. We waren pas nog op vakantie in België en Luxem burg, maar het regende de godganse- lijke dag en dan wil je er toch wel mooi de pest in krijgen in je tentje. Ik zeg op een gegeven moment; „Laten we effe naar de Blue Note in Parijs gaan. We wisten, dat daar Kenny Clarke speelt, een dijk van een drummer. Onderweg zagen we een poster, waarop re clame werd gemaakt voor het festival in Montreux. De naam van Clarke stond ook bij de at tracties. We zijn toen maar naar Montreux gefietst, want we wil den weer eens wat fijns horen. Echt, je kunt in dit leven nog het beste muziek maken. Want dan vallen er tenminste geen dooien." HET KWIJLEN VAN DE DUIVEL - Julio Cortézar - Literair paspoort, Meulenhoff - De Bezige ijB, Amster dam. De kennismaking met deze Argentijnse schrijver kan men rustig een openbaring noemen. In deze pa perback is een aantal korte verhalen van deze hier onbekende auteur bij eengebracht. Zij vallen op door een zeer originele wijze van het weerge ven van in de grond zeer eenvoudige belevenissen, die hij een dramatische spankracht meegeeft en neerschrijft vanuit een zeer oorspronkelijke visie. Cortazar benadert personen en situa ties vlijmscherp maar met begrip voor het falen van de mens. Hij werkt beel dend en tekent scènes en gedachten met een oorspronkelijkheid, die de lezer bij wijze van spreken soms de adem beneemt. Hij blijkt een obser vator zoweL van sfeer als van psyche, die blijkbaar moeiteloos de beelden grote spankracht meegeven. LUC. GROLLENBERG; NIEUWE KIJK OP HET OUDE BOEK. (Uitg. Elsevier, Amsterdam), Het oude boek is iedereen welbekend, het is de bijbel, Oud- en Nieuw Testament. Met die nieuwe kijk ligt het enigs zins anders. Dat zijn de verworven heden van de moderne bijbelexege se, en daarvan is in brede kring nog steeds vrij weinig bekend. Ve len lopen nog rond met de oude (vertrouwde) kijk op de bijbel, en schrikken op als hun kinderen uit school thuiskomen met bv. de mede deling dat „dat van Adam en Eva- met-die-apeel-en-zo" helemaal niet waar is. Er is in de laatste jaren rond de bijbel veel gebeurd, eigen lijk - vooral buiten de rooms-katho- lieke kring - al vele jaren eerder. Er zijn verschillende literaire genres in het O.T. ontdekt, de zogenaamde „Fprmgeschichte" van het N.T. is tot op een zeer respectabel weten schappelijk, theologisch en (om het oude woord eens te gebruiken) spi ritueel niveau ontwikkeld. Over deze zaken, en vanuit de kennis hiervan, schrijft pater Grol lenberg. Hij schrijft niet zwaar we tenschappelijk, maar - hoewel weten schappelijk verantwoord - begrijpe lijk, in gewoon-menselijke taal en met soms verrassend eigentijdse beelden. Dat lijkt ons nog wel de grootste kracht van dit 364 pagina's tellende boek. Niet op de laatste plaats lijkt het ons een zeer nuttig boek voor gods dienstleraren en ook voor priesters, die hun vroegere exegese-lessen eens willen herzien. Het boek is namelijk de weerslag van een reeks lessen die Grollenberg gegeven heeft voor missionarissen in Zuid-Afrika, die wel eens „bijgespijkerd" willen wor den in hun kennis van de bijbel-exe gese. Wie, priester, godsdienstle raar of „gewoon" leek, zich van tijd tot tijd eens wil verdiepen in het Oude Boek en dat in zijn eigen (tijdse) taal, zal in het boek van Grollenberg een nuttige gids vinden. (ADVERTENTIE) voórv n-30' Aruba: Het Klein Tourneetheater o.l.v. Wim Bary oogst succes op Aruba, zelfs een extra van l, a ,van "Intim'teiten" moest worden gegeven .Bovendien genieten de leden van het gezelschap ay" het.Arubaanse klimaat. gegeven gezelscbaP naar Nederland terugkeert wordt nog een voorstelling in Caracas (Venezuela) MaPJü fot°, v l n r- Huub Bo°ymans» Petra Laseur, Jenny Arean, Jeroen Krabbé en het echtpaar Bary- lser «onder de zon". nF derinw^T^ maakt duidelijk vor- gouden i, protestant trekt geen halsiec meer van roomse meèr "da?1 katholaek gelooft niet staat uitsluitend open- «sat voor protestanten. lezen .j^kmaal nog enger kan, een duHiJj»-66!* boek3e>. dat we voor dehands w, in een twee- gave ^n^ ^"^1.: Het ™t- pdj u;t ,4® ®va5gelische Maatschap- braden eel 0mBch bateken e" v°<»r de t^?eend woord ook Hootnsch» 5®i?helilken onder mijne kek" landgenoten dtoo H. Ba- "Met'neiL L °?dertitel vermeldt: neten plaatjes van (in de tee kenkunst) Rembrandt's evenknie Jan Luykem". De schrijver waarschuwt de „wel- meenende" lezer zelf al, dat hij hem geen culinair kijkje gunt in de room se keuken: „Verwonder u er niet over, dat ik zulk een aan de keuken ontleenden term gebruik, maar in derdaad werden protestanten door de roomsche machthebbers vaak behan deld als koeien- en varkensvlees". Enkele citaten uit het boekje ma ken dat wel duidelijk: Fijt Pelgrims is in 1532 eerst gemarteld. Daarna is zijn linkerzijde geopend en daar kokende olie in gegoten; daarna ver- achterlijk op eene slede gelegd zijnde; naar de ggrichtplaats gevoerd, al waar hij tot asch verbrand is. Nu mag u zeggen dat ingieten van ko kende oilie in eene wond geen bak ken en braden is in de letterlijken zin. Maar erg is het evenzeer". Geen fijnzinnige lectuur als u leest dat men Gelijn Pietersz te Breda in 1572 op de pijnbank legde, hem de mond vol goot met urine en hem daarna ophees aan zijn rechterduim. Het boekje werd kennelijk grif verkocht, want het beleefde in korte tijd een derde dlruk. De prijs was tien cent, per 25 stuks 8 cent, per 100 stuks 6 cent, per 1000 stuks of meer 4 cent- Alles franco thuis. Maar het zal niu wel uitverkocht zijn. We hebben er wed een persoonlijk probleem aan overgehouden: moet onze warme, roomse bakker nou de laan uit of niet? Illustratie bij „Roomsch Bakken en Braden". GISTEREN Belgische grapjes (over Ollanders), vandaag Russische, en de Russen hoeven niet voor de Belgen onder t.e doen. Integendeel, wamt z* verstaan de kunst grapjes te maken over zichzelf. We hebben een kleine bloemlezing gemaakt: Vraag: Wie waren de eerste sov jetburgers op onze planeet? Ant woord: Adam en Eva! want zij wa ren naakt, heimatlos, rechteloos, ze hadden maar een appel om te eten. En bovendien vertelde men hen: dit is het paradijs. Vraag: Men zegt dat de kapitalis ten op de afgrond staan. Waarom? Antwoord: Om naar de communisten te kijken die erin zitten! Vraag: Is het normaal dat Roeme nië, dat niet aan zee ligt, een minis terie van Zeevaart heeft? Antwoord: Ja, want de Bulgaren hebben een mi nisterie van cultuur en wij Russen een ministerie van justitie. Vraag: Hoe verklaart men de in vasie van onze troepen in Tsjecho Slowakije? Antwoord: Door het tem po van onze administratie. Wij heb ben troepen gestuurd in, antwoord op de Tsjechische oproep van 1938. Tot slot een mopje dat ontstond toen Kroetejey in 1961 Stalin uit het 18.15 TOUR DE FRANCE 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.07 DRIE TEKENFILMPJES (kl.) 19.25 EEN BEETJE BONANZA 20.00 JOURNAAL 20.20 WE WILL WINN. 20.55 APARTHEID EN ARBEIDS BESTEL IN ZUID-AFRIKA 21.15 KORTWEG KIJKWERK. korte Nederlandse films 22.00 INTERVIEW MET FRIED- RICH WEINREB 22.25 JOURNAAL 22.30 SLUITING 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 CORONATION STREET 20.00 JOURNAAL 20.20 THE SHADOKS EN DE GIBIS 20.22 MET DE MUZIEK MEE 21.05 DE NACHT DER VER SCHRIKKING, film 22.55 TWEEDE JOURNAAL 23.00 SLUITING 16.00 18.55 19.00 19.33 19.55 20.00 20.30 20.40 21.30 22.45 17.00 TOUR DE FRANCE ZANDMANNETJE FILMS INTETINTE DE WEERMAN NIEUWS FILMVERSLAG TOUR DE FRANCE DE INDRINGERS Xle EUROPESE BEKER VOOR ZANGVOORDRACHT TE KNOKKE NIEUWS Aansluitend: Filmverslag Tour de France 1969. 16.00-17.00/15 REPORTAGE TOUR DE FRANCE 18.40 NIEUWS 18.45 POUM 19.00 ANTENNE-SOIR 19.25 BONHOMMET ET TILAPIN 19.30 SPORTUITZENDING 20.00 JOURNAAL 20.30 FILMVERSLAG TOUR DE FRANCE 20.40 PORTRAIT 21.00 CHAPEAU MELON ET BOTTES DE CUIR 21.50 CE PAYS EST a VOUS 22.50 DRIE KORTE FILMS 23.00 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 PANORAMA 21.00 REISEN IN DEÜTSCHLAND Het Beierse Woud 21.45 EIN DEUTSCHER BILDER- BOGEN (kleur). Aspecten in het Derde Rijk. 22.30 JOURNAAL 23.00 DAS IMAGINaRE LEBEN DES STRASSENKEHRERS AUGUSTE C. 0.10 JOURNAAL 17.30 NIEUWS 17.35 DIE TINTENFISCHE 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 WALT DISNEYS BUNTE WELT 19.10 KöNIGLICH BAYERISCHES AMBTSGERICHT, TV-rechtb. 19.43 HEUTE 20.15 AUS FORSCHUNG UND TECHNIK 81.00 EIN SONNTAG IN SEPTEM BER, speelfilm 22.55 NIEUWS Maandag 14 juli HILVERSUM I 402 M NCRV: 12.00 Los - Vast: gevarieerd programma. (12.21 Voor boer en tuin der; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws 12.41 Aktualit). 14.05 Stereo: Lichte grammofoonmuz 14.51 Stereo: Pianorecital: mod. muz. 15.00 Middagdiemst van Het Leger des Heils N.O.S.: 15.30 Zoeklicht op Nederland: Inform, over Gronin gen. afgewisseld met muz. (16.00 16.02 Nws). Overheidsvoorl.: 17.20 Activit. v.d. Culturele Adviesraad in uriname en de Ned. Antillen. Vraag gesprek van Maasdam met drs- M, D. Thijs. NCRV: 17. Voor de kin deren 17.45 Stereo: Licht instrumen taal kwartet. 18.00 Stereo: Meisjes koor met instrumentaal sextet 18.19 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 18.30 Nws. 18.41 Actualit. 19.00 Lite- rama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toned- 19.15 Koorzang: fokloristisehekoorwerken uit Joego slavië 19.30 Stereo: Fabrieksfanfare (gr) N.O.S.: 20.00 Stereo: Holland Festival 1969: Spraan en piano, en Nederlands Strijkkwartet: Mass. muz. (Vooraf, in de pauze en na afloop: Festivalnieuws en inform.). NCRV: 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws 22.40 Meded. 22.45 Blaasmuz. - vro ger en nu, muzikale lezing. 23.13 Steo: Lichte grammofoonmuz. 23.30 Stereo: Vers in het gehoor: voor dracht en muz. 23.5524.00 Nws. HILVERSUM H 298 M VPRO: 12.00 Agent 000: interviews en gram. muz. 13.00 Nws. 13.11 In form.: ontwikkelingswerk 13.20 Pro memorie 13.25 Grammofoonmuz.: A. Promenade orkest met zangsolist: operamuz.: B. Radiophilharmonisch orkest: klass. muz. 14.25 Lichte or- kestmuz. 14.45 Gev. progr. N.O.S.: 15.00 Promenade orkest: amus. muz- AVRO: 15.30 Clavecimbelreci- tal: oude muz. 16.00 Nws. 16.02 Pa rijs in Emmeloord: ldcht muz. progr. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Licht or gelspel 17.40 Overheidsvoorl.: Samen werking met ontwikkelingslanden. Samestellimg en presentatie: Ton Raes. Plm. 17.55 Meded 18 00 Nws. 18.11 Radiojoum. 18.30 A la earte: tafelmuz. 19.30 Nws. 19.35 R.V.U.: Rembrandt 1606-1669. Spr. Mej. drs. A.A.E. Veis Heijn. N.O.S.: 20.05 Ste reo: Singing Europe 1969: songfesti val te Scheveningen (opn.) BZN: 22.20 Bak (ze) niet te bruin!, progr. van de Bond zonder Naam. N.O.S-: 22.30 Nws. 22.55 Nabeschouwing over die Ronde v. Frankrijk. 23.02 Radio- rama: veertiendaags mini-magazine 23.25 Jazz uit het hist, archief. 23-55—24.00 Nws. HILVERSUM in 240 M TROS: 12.00 Nws 12.03 Lynx (of Los. KRO: 13.00 Nws. 13.03 De Ronde v. Frankrijk. 13.08 Actualit. met o. a. reportage v. d. Vierdaagse te Nij megen. 13.13 T.N-T.: licht muz.pro- gr. 14.00 Nws. 14.03 Ronde v. Frank rijk. 15.08 Holster: Pop- en Country- muz. 16.00 Nws 16.03 Ronde v. Frank rijk. 16.08 lORRRrirrr popmaga zine- (Dit progr. wordt onderbroken, voor de Ronde v. Frankrijk). 17.00 Nws. 17.02 Actualit. met o.a. rep. v. d. Vierdaagse te Nijmegen. 17.07 18.00 Draaijijofdraaiik: verz.pl.progr- BRUSSELS VLAAMS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.08- 12.15 Landbouwkroniek. 12.40-12.48 Weerber., meded. en SOS-ber. voor de schippers) 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws, weerber., de Derde Man in de Ronde, meded., dagklapper en SOS-ber. voor de schippers. 13.20 Gev. progr. 14.00 Nws. 14.03 Symfo nische muz. 15.00 Nws. 15.03 Gevr. progr- (16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nws, weerber. en meded.) 17.30 Blues, gospels en spirituals 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. voor de soldaten 18.28 Paardesportuitslagen. 18-30 Licht progr. 18.45 Sportkron. met reportage Ronde v. ïkankrijk 18.52 Taalwenken 18.55 Grammof. muz. 19.00 Nws en weerber. 19.30 Lichte orkestmuz. 2000 Operamuz. 22.00 Nws, ber. en De Zevende Kunsten. 22.15 Gev. muz. (23.0023.10 Nws). 23.40 Nws. 23.4500.30 Voor de zee lieden. Dinsdag 15 juli HILVERSUM I 402 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7-15 Op het eerste gehoor: lichte grammof.muz. met nwj en actualit 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. (gr). 8.30 Nws 8.32 Vakantietips. 8.45 Voor de huisvrouw (9.009.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 Waterstanden 9.40 Stereo: Lichte grammof-muz. 10.00 Taal en sym bool, lezing. 10.15 Stereo: Hoogte punten uit Der Wildschütz, opera v, Lortzing (gr). 11.00 Nws 11.02 Stereo: Operettemuz. (gr). 1115 Voor de zieken 11.55 Meded. HILVERSUM n 298 M AVRO: 7.00 Nws 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Stereo: Lichte grammof. muz. 8.00 Nws. 811 Radiojourn. 8.20 Stereo: Lichte grammof. muz. (8.30 8.33 De groenteman) 8.50 Morgen wijding N.O.S.: 9.00 Uitgebreide re portages of lierh. N.O.S.-progr. 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Re naissance (opn.) AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogr. (11.00- 11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw (11.55 Beursber.). HILVERSUM IH 240 M VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep (10.00 Nws) 11.00 Nws. 1103 Een opvallend vrolijke gevari eerde visite. (12.00 Nws). Mausoleum haalde, en niet goed wist wat hij met het stoffelijk overschot moest doen. Kroetsjev: Stalin was van joodse afkomst, Kameraad Mi- kojan, zullen we hem dan maar naar Israël laten sturen? Mikojan: Ben je gek- Daar is er al een verrezen O VERGELEKEN bij de Franse vrou wen mogen de Nederlandse dames in de ogen van de heren der schepping (naar ze zo vaak verklaren) op het tweede plan komen, een vergelijking met de Belgische vrouwen valt toch in het voordeel van de Nederlandse uit. En dat geeft weer moed. We vonden iets over verschillen tussen beide seksegenoten in BENE- LUX-Nieuws, het tweemaandelijks orgaan van het oomdté Benelux. De Nederlandse vrouw is op intel lectueel niveau meer ontwikkeld, in teresseert zich voor de politiek en actualiteit. Ze verstaat de kunst sfeer te scheppen met „mooi gepoetste ko peren kannen en kruiken, exotische planten en thee-uurtjes waar met een paar vriendinnen van gedachten ge wisseld wordt over de jongste roman van die of die bekende auteur". (Her kent u zichzelf?) Ze draagt mini rokjes als een streling voor het oog. Ze is ook zuinig, altijd op koopjes uit, kijkt graag haar ogen uit maar houdt haar handtasje angstvallig dicht. Ze is echter wel bereid te accepteren, dat haar Belgische vriendin bij een „koopje" de helft van het geld bijpast. De Belgische vrouw brengt haar vrije tijd het liefst door met het lezen van fotoromans en de krantenrubrie ken over gebroken benen en moor den. Ze gaat in de namiddag ijsjes of taartjes eten in een milkbar, be kijkt mini-rokjes afkeurend of afgun stig en houdt angstvallig manliefs re acties op andere mini's in het oog. Koken kan ze echter veel beter dan haar Nederlandse seksegenote. Misschien uit noodzaak. Er zijn ten slotte nog streken waar de liefde van de man door de maag gaat. Redactie: José Toirkens Bijdragen: Gerard v. Herpen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 5