van
ningen
f
Henny Vonk: "Het leven is schattig
als je een blonde krullebol hebt"
tussen haakjes J
Kijk naar
eel geld
Tour te
erdienen
TEVEEL
iïND AFRIKA
F.J.
VIER JAAR STOEIEN MET JAZZ: HET IS NOG STEEDS GEWELDIG
schattig negermeisje
niet makkelijk
onhoudbaar
oerwoudmuziek
Voor de bakker
Russen
Vrouwen
afwezig
Wie beweert, dat hij zijn totoformulier beter
invult omdat hij rookt,
overdrijft natuurlijk sterk.
Wie echter beweert, dat een prima
halfzware shag is, heeft gelijk!
Of u er nu 13 of weer 7 goed hebt geraden,
steekeen op,
dan róókt u in ieder geval voortreffelijk!
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I:
DUITSLAND II
Luister naar
4
!n onze speciale verslaggever)
OUBAIX Het prijzengeld
de Tour de France bedraagt
jaar 424.875 gulden. Een res-
abel bedrag, dat onder de ren-
verdeeld wordt. Opvallend
at dit jaar voor het bergklas-
ent en de doorkomsten op de
minder geld beschikbaar is
in andere jaren. Alleen de
rkomst op de Col du Galibier
onend. Daar ontvangt de eer
renner, omdat er tevens de
ïvenir Henry Desgrange"
dt verreden, ongeveer 2000
len.
e prijzen per etappe: le 1500 gul-
2e 750 gul-den, 3e 375 gulden,
00 gulden, 5e 225 gulden. Er zijn
Ier nog twintig prijzen, variërend
en 187.50 gulden en 37.50 gulden.
Lgemeen individueel eindlklasse-
it: le 15.000 gulden, 2e 11.250 gul-
Se 7.500 gulden, 4e 5.625 gulden,
,750 gulden. En verder nog vijfen
ig prijzen variërend tussen 2.625
ten en 150 gulden,
utenklasement: elke dag is er
de eerste in het puntenklasse-
,t 375 gulden beschikbaar.
Iklassemenit: le 7.500 guilden, 2e
0 gulden.
Dmbinatieklassemenit: le 11.250
ten, 2e 6.000 gulden, 3e 2.250 gul-
4e 1.500 gulden, 5e 750 gulden,
loegenklassemesit: per etappe: le
gulden, 2e 450 gulden, 3e 300 gul-
Ikiassementen: le 15.000 guld»
1.000 gulden, 3e 6.000 gulden, V
0 gulden, 5e 2.250 gulden,
ergklassement: Col van de eerste
jgorie: le 450 gulden, 2e 300 gul-
Tweede categorie: le 375 gulden,
125 gulden. Derde categorie le 300
len, 2e 150 gulden. Vierde catego-
le 225 gulden. Eindklasemenit: le
0 gulden, 2e 1.875 gulden, 3e 750
len.
jdlustigs-te renner: elke dag is er
r de strijdlustigste renner 1501
len beschikbaar.
oor de strijdlustigste renner van
hele Tour is er 3750 gulden be-
kbaar.
ympathiekste renner: elke diag
50 gulden, algemeen klassement:
gulden.
Legaratste renner: elke dag 187.50
len, algemeen klassement: 750
len.
ij wijze van grap hebben wij ook
berekend hoeveel een renner
timaal in de Tour zou kunnen ver-
len. Als deze super-super-kam-
:n alle etappes zou winnen, dus
elke dag de gele trui zou dragen,
dag gekozen zou worden tot de
antste, de sympathiekste en de
jdlustigste renner, op alle Cols als
ste zou doorkomen, als zijn ploeg
s dag het ploegenklassement zou
nen en dus ook het totaal ploe-
klassement, als deze super-super-
n ook nog de snelste ronde op de
lerbaan van Vincennes zon maken
enz., dan zou deze renner in to-
kunnen verdienen: 152.290 gul-
DE STEM VAN MAANDAG 14 JULI 1969
leraren, leraressen en leerlin-
Huishoudschool St.-Martha te
eedwezen kennis van het over
stuurslid, de heer
?T LOCKEFEER
inkbare herinnering blijven,
meenschap wordt uitgenodigd
aartdienst op dinsdag om 11-30
bij te wonen.
HET BESTUUR.
luiHiiiMciiaiiiiiaiiiM-iiiiaiiiiimiHiiiiBiiiMi111''}1
juli a.s. hopen onze geliefde
overgrootouders
DE LA RUELLE
LA RUELLE-POPPE
lijksfeest te vieren.
Mis uit dankbaarheid.
0—18.30 uur in Café Passluis.
lankbare kinderen, klein-
terkleinkinderen.
ansdijk A 45.
iiHimnancini
naiMjÜ
IG
n van
ziek-
deel-
ia het
nigge-
velge-
tagnus
4.
HUID ARTS
dinsdag 15 juli
(Van onze showredactie)
DEN HAAG Wat voor mij
het grootste dilemma is? Dat el
lendige kroeshaar, dat haar, waar
je geen bliksem mee kan begin
nen en waardoor je bij voorbaat
een getekende bent. Als je op
groeit in een groep, waar je de
uiterlijke kenmerken niet van
hebt, dan ben je de sigaar. Dan
hoor je opeen nergens meer bij.
Ik ben kort na mijn geboorte met
mijn moeder van Suriname naar
Nederland gegaan en sindsdien
heb ik in een gemeenschap van
enkel blanken geleefd. Het is net,
alsof je een bochel hebt, je hebt
het gevoel, dat je verrekte blij
mag zijn, dat je zo maar rond kan
lopen.
Natuurlijk, op het laatst ga je er
zelf weer om lachen; wat wil je, maar
dat heeft tijd nodig. Ik vond het vroe
ger verschrikkelijk om de straat op
te gaan, want ik wist van tevoren
dat ze me weer zouden uitschelden.
Het geschiedde op een dag, dat is een
mooie aanhef, die moet je er beslist
in houden.
Het geschiedde op een dag, dat
mijn grootmoeder bij de bakker stond
en toen riep iemand, helemaal verte
derd: wat een schattig negermeisje.
Ik herinner me als de dag van gis
teren.
Mijn grootmoeder werd ongeloof
lijk kwaad en schreeuwde: „Dat kind
is niet zwart, dat is bruin".
Formeel had ze gelijk, want ik ben
een paar tinten lichter dan de echte
negers, wat wil je met een blanke
familie, maar je hebt er alleen zo
weinig aan. Bij ons in de buurt
woonde vroeger een negerfamilie, die
mensen keken veel blijer de wereld
in als juffrouw Henny Vonk, die in
d'r dooie eentje moest opboksen te
gen de discriminatie.
Sorry, maar het is zo. Ik maak het
dagelijks nog mee. Het leven is zo
schattig, daar heb je geen weet van,
ols je met een lekkere blonde krul
lebol door het leven stapt.
Neen, ik zou het een ander niet
aandoen, als ik het voor het zeggen
had. Voor mezelf heb ik als maar het
gevoel, dat de hemel me heeft willen
voeren. Ik moet zeggen dat het aar
dig gelukt is".
Henny Vonk behoort met Ben Cra
mer en het verbijsterende zangduo
HENNY
Nou wil ik niet zeggen, dat ik mo
menteel geweldig draai, want een
jazzmusicus weet van tevoren, dat hij
een heel eind van de vetpot af zit.
Dat vindt hij ook niet erg, het zijn
allemaal dezelfde soort mensen, die
er aan verslaafd zijn. Ik kan bijvoor
beeld heel slecht contact maken, maar
als ik speel, dan lijkt het. alsof ik de
mensen al jaren ken. Ik had een te
levisieshow met Boys Big Band, een
geweldige ervaring, maar ik durfde
die jongens toch pas na afloop een
hand te geven.
Double Swing (twee olijke broeken
met belegen moppen uit de vaudevil
letrommel), tot de Nederlandse ploeg,
die op het songfestival in Schevenin-
gen terecht voortijdig is gekapseisd.
„Pech gehad", is haar enig com
mentaar, „het had natuurlijk leuk ge
weest, als we bij de laatste zes had
den gezeten, maar misschien miste
ons optreden daarvoor net even het
beetje raffinement, dat andere ploe
gen wel over de drempel hielp. Ik
heb het de jury trouwens niet mak
kelijk gemaakt met mijn, Nederlandse
liedje en dat brok jazz.
Dat Nederlandse liedje was een
duidelijke concessie aan het festival.
Onder normale omstandigheden zou
ik zo'n ding niet door mijn strot krij
gen. Maar ja, wat doe je als nette
Nederlandse ploegleider, die zich aan
de reglementen wil houden. Daar
staat duidelijk in, dat de deelnemers
één liedje in de eigen taal moeten
zingen. En daar ging Jet."
Wat de jazz betreft: de oude klas
sieke kringen beschouwen jazz nog
steeds als kattekwaad en iemand, die
het waagt om goed te spelen is gelijk
een schoft. Op het conservatorium
hadden we werkweken, waarin je kon
laten zien, hoe ver je gevorderd was.
Ik had een stuk jazz gekozen, ik vind
het de zaligste muziek van de wereld,
maar ik was nauwelijks begonnen,
toen al een jongen op de piano af
kwam, het geijkte typetje, ik zag het
gelijk aan het smoeltje: een rot
ventje.
„Ik wil die afschuwelijke oerwoud
muziek niet horen", riep ie. De do
centen stonden er bij en niemand deed
een mond open. „Ik ga vier leuke ja
ren tegemoet", dacht ik.
Ik stoei nou zo'n vier jaar profes
sioneel met de jazz en ik vind het nog
steeds geweldig. Je ligt voortdurend
met jezelf in de clinch, je probeert
koste wat het kost een steeds hoger
niveau te bereiken. Als ik nou hoor,
wat ik in het begin durfde te zingen,
dan denk ik: „hou op, hou op, dat
kan niet"; er is van mijn eerste op
treden een band gemaakt, een be-
güling. Meer dan de helft ging regel
recht de mist in. Het was gewoon een
hele dolle avond.
Ik heb zelf wel eens gedacht; „mis
schien ben ik zo voor de jazz, omdat
ik Afrikaanse voorouders heb". De
hele jazzcultus heeft nou eenmaal
duidelijk negroïde trekken, maar als
je dan ziet, hoeveel blanke jongens
de sterren van de hemel spelen, moet
je wel toegeven, dat het een onhoud
bare stelling is.
Piet Noordijk heeft een waanzinnig
hoog niveau en toch zit er bij hem
geen spat negerbloed. En neem een
jongen als Phil Wood, een blozende
blonde dikzak, maar als hij gaat spe
len, vlieg je gelijk tegen het plafond
van de zaligheid. Ik probeer nou voor
mezelf een redelijk bestaan op te
bouwen in de jazz. Lukt het, dan zal
ik hogelijk verbaasd zijn, lukt het
niet, dan kan ik altijd nog kranten
gaan rondbrengen of pleëen schoon
maken.
Zingen blijf ik in elk geval tot de
dood er op volgt. Ik heb het gewoon
nodig zoals een baby de moedermelk.
Als ik een week niet heb gezongen
of naar goeie jazz heb geluisterd, dan
heb ik 't niet meer. We waren pas
nog op vakantie in België en Luxem
burg, maar het regende de godganse-
lijke dag en dan wil je er toch wel
mooi de pest in krijgen in je tentje.
Ik zeg op een gegeven moment;
„Laten we effe naar de Blue Note
in Parijs gaan. We wisten, dat
daar Kenny Clarke speelt, een
dijk van een drummer. Onderweg
zagen we een poster, waarop re
clame werd gemaakt voor het
festival in Montreux. De naam
van Clarke stond ook bij de at
tracties. We zijn toen maar naar
Montreux gefietst, want we wil
den weer eens wat fijns horen.
Echt, je kunt in dit leven nog het
beste muziek maken. Want dan
vallen er tenminste geen dooien."
HET KWIJLEN VAN DE DUIVEL -
Julio Cortézar - Literair paspoort,
Meulenhoff - De Bezige ijB, Amster
dam. De kennismaking met deze
Argentijnse schrijver kan men rustig
een openbaring noemen. In deze pa
perback is een aantal korte verhalen
van deze hier onbekende auteur bij
eengebracht. Zij vallen op door een
zeer originele wijze van het weerge
ven van in de grond zeer eenvoudige
belevenissen, die hij een dramatische
spankracht meegeeft en neerschrijft
vanuit een zeer oorspronkelijke visie.
Cortazar benadert personen en situa
ties vlijmscherp maar met begrip voor
het falen van de mens. Hij werkt beel
dend en tekent scènes en gedachten
met een oorspronkelijkheid, die de
lezer bij wijze van spreken soms de
adem beneemt. Hij blijkt een obser
vator zoweL van sfeer als van psyche,
die blijkbaar moeiteloos de beelden
grote spankracht meegeven.
LUC. GROLLENBERG; NIEUWE
KIJK OP HET OUDE BOEK. (Uitg.
Elsevier, Amsterdam), Het oude
boek is iedereen welbekend, het is
de bijbel, Oud- en Nieuw Testament.
Met die nieuwe kijk ligt het enigs
zins anders. Dat zijn de verworven
heden van de moderne bijbelexege
se, en daarvan is in brede kring
nog steeds vrij weinig bekend. Ve
len lopen nog rond met de oude
(vertrouwde) kijk op de bijbel, en
schrikken op als hun kinderen uit
school thuiskomen met bv. de mede
deling dat „dat van Adam en Eva-
met-die-apeel-en-zo" helemaal niet
waar is. Er is in de laatste jaren
rond de bijbel veel gebeurd, eigen
lijk - vooral buiten de rooms-katho-
lieke kring - al vele jaren eerder.
Er zijn verschillende literaire genres
in het O.T. ontdekt, de zogenaamde
„Fprmgeschichte" van het N.T. is
tot op een zeer respectabel weten
schappelijk, theologisch en (om het
oude woord eens te gebruiken) spi
ritueel niveau ontwikkeld.
Over deze zaken, en vanuit de
kennis hiervan, schrijft pater Grol
lenberg. Hij schrijft niet zwaar we
tenschappelijk, maar - hoewel weten
schappelijk verantwoord - begrijpe
lijk, in gewoon-menselijke taal en
met soms verrassend eigentijdse
beelden. Dat lijkt ons nog wel de
grootste kracht van dit 364 pagina's
tellende boek.
Niet op de laatste plaats lijkt het
ons een zeer nuttig boek voor gods
dienstleraren en ook voor priesters,
die hun vroegere exegese-lessen eens
willen herzien. Het boek is namelijk
de weerslag van een reeks lessen
die Grollenberg gegeven heeft voor
missionarissen in Zuid-Afrika, die
wel eens „bijgespijkerd" willen wor
den in hun kennis van de bijbel-exe
gese. Wie, priester, godsdienstle
raar of „gewoon" leek, zich van tijd
tot tijd eens wil verdiepen in het
Oude Boek en dat in zijn eigen
(tijdse) taal, zal in het boek van
Grollenberg een nuttige gids vinden.
(ADVERTENTIE)
voórv n-30' Aruba: Het Klein Tourneetheater o.l.v. Wim Bary oogst succes op Aruba, zelfs een extra
van l, a ,van "Intim'teiten" moest worden gegeven .Bovendien genieten de leden van het gezelschap
ay" het.Arubaanse klimaat.
gegeven gezelscbaP naar Nederland terugkeert wordt nog een voorstelling in Caracas (Venezuela)
MaPJü fot°, v l n r- Huub Bo°ymans» Petra Laseur, Jenny Arean, Jeroen Krabbé en het echtpaar Bary-
lser «onder de zon".
nF
derinw^T^ maakt duidelijk vor-
gouden i, protestant trekt geen
halsiec meer van roomse
meèr "da?1 katholaek gelooft niet
staat uitsluitend open-
«sat voor protestanten.
lezen .j^kmaal nog enger kan,
een duHiJj»-66!* boek3e>. dat we voor
dehands w, in een twee-
gave ^n^ ^"^1.: Het ™t-
pdj u;t ,4® ®va5gelische Maatschap-
braden eel 0mBch bateken e"
v°<»r de t^?eend woord ook
Hootnsch» 5®i?helilken onder mijne
kek" landgenoten dtoo H. Ba-
"Met'neiL L °?dertitel vermeldt:
neten plaatjes van (in de tee
kenkunst) Rembrandt's evenknie Jan
Luykem".
De schrijver waarschuwt de „wel-
meenende" lezer zelf al, dat hij hem
geen culinair kijkje gunt in de room
se keuken: „Verwonder u er niet
over, dat ik zulk een aan de keuken
ontleenden term gebruik, maar in
derdaad werden protestanten door de
roomsche machthebbers vaak behan
deld als koeien- en varkensvlees".
Enkele citaten uit het boekje ma
ken dat wel duidelijk: Fijt Pelgrims
is in 1532 eerst gemarteld. Daarna
is zijn linkerzijde geopend en daar
kokende olie in gegoten; daarna ver-
achterlijk op eene slede gelegd zijnde;
naar de ggrichtplaats gevoerd, al
waar hij tot asch verbrand is. Nu
mag u zeggen dat ingieten van ko
kende oilie in eene wond geen bak
ken en braden is in de letterlijken
zin. Maar erg is het evenzeer".
Geen fijnzinnige lectuur als u leest
dat men Gelijn Pietersz te Breda
in 1572 op de pijnbank legde, hem
de mond vol goot met urine en hem
daarna ophees aan zijn rechterduim.
Het boekje werd kennelijk grif
verkocht, want het beleefde in korte
tijd een derde dlruk. De prijs was
tien cent, per 25 stuks 8 cent,
per 100 stuks 6 cent, per 1000 stuks
of meer 4 cent- Alles franco thuis.
Maar het zal niu wel uitverkocht
zijn.
We hebben er wed een persoonlijk
probleem aan overgehouden: moet
onze warme, roomse bakker nou de
laan uit of niet?
Illustratie bij „Roomsch Bakken
en Braden".
GISTEREN Belgische grapjes (over
Ollanders), vandaag Russische, en de
Russen hoeven niet voor de Belgen
onder t.e doen. Integendeel, wamt z*
verstaan de kunst grapjes te maken
over zichzelf.
We hebben een kleine bloemlezing
gemaakt:
Vraag: Wie waren de eerste sov
jetburgers op onze planeet? Ant
woord: Adam en Eva! want zij wa
ren naakt, heimatlos, rechteloos, ze
hadden maar een appel om te eten.
En bovendien vertelde men hen: dit
is het paradijs.
Vraag: Men zegt dat de kapitalis
ten op de afgrond staan. Waarom?
Antwoord: Om naar de communisten
te kijken die erin zitten!
Vraag: Is het normaal dat Roeme
nië, dat niet aan zee ligt, een minis
terie van Zeevaart heeft? Antwoord:
Ja, want de Bulgaren hebben een mi
nisterie van cultuur en wij Russen
een ministerie van justitie.
Vraag: Hoe verklaart men de in
vasie van onze troepen in Tsjecho
Slowakije? Antwoord: Door het tem
po van onze administratie. Wij heb
ben troepen gestuurd in, antwoord op
de Tsjechische oproep van 1938.
Tot slot een mopje dat ontstond
toen Kroetejey in 1961 Stalin uit het
18.15 TOUR DE FRANCE
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.07 DRIE TEKENFILMPJES (kl.)
19.25 EEN BEETJE BONANZA
20.00 JOURNAAL
20.20 WE WILL WINN.
20.55 APARTHEID EN ARBEIDS
BESTEL IN ZUID-AFRIKA
21.15 KORTWEG KIJKWERK. korte
Nederlandse films
22.00 INTERVIEW MET FRIED-
RICH WEINREB
22.25 JOURNAAL
22.30 SLUITING
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 CORONATION STREET
20.00 JOURNAAL
20.20 THE SHADOKS EN DE GIBIS
20.22 MET DE MUZIEK MEE
21.05 DE NACHT DER VER
SCHRIKKING, film
22.55 TWEEDE JOURNAAL
23.00 SLUITING
16.00
18.55
19.00
19.33
19.55
20.00
20.30
20.40
21.30
22.45
17.00 TOUR DE FRANCE
ZANDMANNETJE
FILMS
INTETINTE
DE WEERMAN
NIEUWS
FILMVERSLAG TOUR DE
FRANCE
DE INDRINGERS
Xle EUROPESE BEKER
VOOR ZANGVOORDRACHT
TE KNOKKE
NIEUWS
Aansluitend: Filmverslag Tour
de France 1969.
16.00-17.00/15 REPORTAGE TOUR
DE FRANCE
18.40 NIEUWS
18.45 POUM
19.00 ANTENNE-SOIR
19.25 BONHOMMET ET TILAPIN
19.30 SPORTUITZENDING
20.00 JOURNAAL
20.30 FILMVERSLAG TOUR DE
FRANCE
20.40 PORTRAIT
21.00 CHAPEAU MELON ET
BOTTES DE CUIR
21.50 CE PAYS EST a VOUS
22.50 DRIE KORTE FILMS
23.00 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 PANORAMA
21.00 REISEN IN DEÜTSCHLAND
Het Beierse Woud
21.45 EIN DEUTSCHER BILDER-
BOGEN (kleur). Aspecten in
het Derde Rijk.
22.30 JOURNAAL
23.00 DAS IMAGINaRE LEBEN
DES STRASSENKEHRERS
AUGUSTE C.
0.10 JOURNAAL
17.30 NIEUWS
17.35 DIE TINTENFISCHE
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 WALT DISNEYS BUNTE
WELT
19.10 KöNIGLICH BAYERISCHES
AMBTSGERICHT, TV-rechtb.
19.43 HEUTE
20.15 AUS FORSCHUNG UND
TECHNIK
81.00 EIN SONNTAG IN SEPTEM
BER, speelfilm
22.55 NIEUWS
Maandag 14 juli
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 12.00 Los - Vast: gevarieerd
programma. (12.21 Voor boer en tuin
der; 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws 12.41 Aktualit).
14.05 Stereo: Lichte grammofoonmuz
14.51 Stereo: Pianorecital: mod. muz.
15.00 Middagdiemst van Het Leger
des Heils N.O.S.: 15.30 Zoeklicht
op Nederland: Inform, over Gronin
gen. afgewisseld met muz. (16.00
16.02 Nws). Overheidsvoorl.: 17.20
Activit. v.d. Culturele Adviesraad in
uriname en de Ned. Antillen. Vraag
gesprek van Maasdam met drs- M,
D. Thijs. NCRV: 17. Voor de kin
deren 17.45 Stereo: Licht instrumen
taal kwartet. 18.00 Stereo: Meisjes
koor met instrumentaal sextet 18.19
Stereo: Lichte grammofoonmuz.
18.30 Nws. 18.41 Actualit. 19.00 Lite-
rama: radiokroniek over boeken,
schrijvers en toned- 19.15 Koorzang:
fokloristisehekoorwerken uit Joego
slavië 19.30 Stereo: Fabrieksfanfare
(gr) N.O.S.: 20.00 Stereo: Holland
Festival 1969: Spraan en piano, en
Nederlands Strijkkwartet: Mass. muz.
(Vooraf, in de pauze en na afloop:
Festivalnieuws en inform.). NCRV:
22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws
22.40 Meded. 22.45 Blaasmuz. - vro
ger en nu, muzikale lezing. 23.13
Steo: Lichte grammofoonmuz. 23.30
Stereo: Vers in het gehoor: voor
dracht en muz. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM H 298 M
VPRO: 12.00 Agent 000: interviews
en gram. muz. 13.00 Nws. 13.11 In
form.: ontwikkelingswerk 13.20 Pro
memorie 13.25 Grammofoonmuz.: A.
Promenade orkest met zangsolist:
operamuz.: B. Radiophilharmonisch
orkest: klass. muz. 14.25 Lichte or-
kestmuz. 14.45 Gev. progr. N.O.S.:
15.00 Promenade orkest: amus.
muz- AVRO: 15.30 Clavecimbelreci-
tal: oude muz. 16.00 Nws. 16.02 Pa
rijs in Emmeloord: ldcht muz. progr.
16.30 Voor de jeugd. 17.30 Licht or
gelspel 17.40 Overheidsvoorl.: Samen
werking met ontwikkelingslanden.
Samestellimg en presentatie: Ton
Raes. Plm. 17.55 Meded 18 00 Nws.
18.11 Radiojoum. 18.30 A la earte:
tafelmuz. 19.30 Nws. 19.35 R.V.U.:
Rembrandt 1606-1669. Spr. Mej. drs.
A.A.E. Veis Heijn. N.O.S.: 20.05 Ste
reo: Singing Europe 1969: songfesti
val te Scheveningen (opn.) BZN:
22.20 Bak (ze) niet te bruin!, progr.
van de Bond zonder Naam. N.O.S-:
22.30 Nws. 22.55 Nabeschouwing over
die Ronde v. Frankrijk. 23.02 Radio-
rama: veertiendaags mini-magazine
23.25 Jazz uit het hist, archief.
23-55—24.00 Nws.
HILVERSUM in 240 M
TROS: 12.00 Nws 12.03 Lynx (of
Los. KRO: 13.00 Nws. 13.03 De Ronde
v. Frankrijk. 13.08 Actualit. met o.
a. reportage v. d. Vierdaagse te Nij
megen. 13.13 T.N-T.: licht muz.pro-
gr. 14.00 Nws. 14.03 Ronde v. Frank
rijk. 15.08 Holster: Pop- en Country-
muz. 16.00 Nws 16.03 Ronde v. Frank
rijk. 16.08 lORRRrirrr popmaga
zine- (Dit progr. wordt onderbroken,
voor de Ronde v. Frankrijk). 17.00
Nws. 17.02 Actualit. met o.a. rep. v.
d. Vierdaagse te Nijmegen. 17.07
18.00 Draaijijofdraaiik: verz.pl.progr-
BRUSSELS VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.08-
12.15 Landbouwkroniek. 12.40-12.48
Weerber., meded. en SOS-ber. voor
de schippers) 12.55 Buitenl. persoverz.
13.00 Nws, weerber., de Derde Man
in de Ronde, meded., dagklapper en
SOS-ber. voor de schippers. 13.20
Gev. progr. 14.00 Nws. 14.03 Symfo
nische muz. 15.00 Nws. 15.03 Gevr.
progr- (16.00 Nws. 16.03 Beursber.
16.09 Voor de zieken. 17.00 Nws,
weerber. en meded.) 17.30 Blues,
gospels en spirituals 18.00 Nws.
18.03 Popmuz. voor de soldaten
18.28 Paardesportuitslagen. 18-30
Licht progr. 18.45 Sportkron. met
reportage Ronde v. ïkankrijk 18.52
Taalwenken 18.55 Grammof. muz.
19.00 Nws en weerber. 19.30 Lichte
orkestmuz. 2000 Operamuz. 22.00
Nws, ber. en De Zevende Kunsten.
22.15 Gev. muz. (23.0023.10 Nws).
23.40 Nws. 23.4500.30 Voor de zee
lieden.
Dinsdag 15 juli
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7-15 Op het eerste gehoor:
lichte grammof.muz. met nwj en
actualit 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz.
(gr). 8.30 Nws 8.32 Vakantietips.
8.45 Voor de huisvrouw (9.009.10
Gymnastiek voor de huisvrouw)
9.35 Waterstanden 9.40 Stereo: Lichte
grammof-muz. 10.00 Taal en sym
bool, lezing. 10.15 Stereo: Hoogte
punten uit Der Wildschütz, opera v,
Lortzing (gr). 11.00 Nws 11.02 Stereo:
Operettemuz. (gr). 1115 Voor de
zieken 11.55 Meded.
HILVERSUM n 298 M
AVRO: 7.00 Nws 7.10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Stereo: Lichte grammof.
muz. 8.00 Nws. 811 Radiojourn. 8.20
Stereo: Lichte grammof. muz. (8.30
8.33 De groenteman) 8.50 Morgen
wijding N.O.S.: 9.00 Uitgebreide re
portages of lierh. N.O.S.-progr. 9.40
Muz. uit de Middeleeuwen en Re
naissance (opn.) AVRO: 10.00 Voor
de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen:
populair verzoekplatenprogr. (11.00-
11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: progr.
voor de vrouw (11.55 Beursber.).
HILVERSUM IH 240 M
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep (10.00 Nws) 11.00 Nws.
1103 Een opvallend vrolijke gevari
eerde visite. (12.00 Nws).
Mausoleum haalde, en niet goed wist
wat hij met het stoffelijk overschot
moest doen. Kroetsjev: Stalin was
van joodse afkomst, Kameraad Mi-
kojan, zullen we hem dan maar naar
Israël laten sturen? Mikojan: Ben je
gek- Daar is er al een verrezen O
VERGELEKEN bij de Franse vrou
wen mogen de Nederlandse dames in
de ogen van de heren der schepping
(naar ze zo vaak verklaren) op het
tweede plan komen, een vergelijking
met de Belgische vrouwen valt toch
in het voordeel van de Nederlandse
uit. En dat geeft weer moed.
We vonden iets over verschillen
tussen beide seksegenoten in BENE-
LUX-Nieuws, het tweemaandelijks
orgaan van het oomdté Benelux.
De Nederlandse vrouw is op intel
lectueel niveau meer ontwikkeld, in
teresseert zich voor de politiek en
actualiteit. Ze verstaat de kunst sfeer
te scheppen met „mooi gepoetste ko
peren kannen en kruiken, exotische
planten en thee-uurtjes waar met een
paar vriendinnen van gedachten ge
wisseld wordt over de jongste roman
van die of die bekende auteur". (Her
kent u zichzelf?) Ze draagt mini
rokjes als een streling voor het oog.
Ze is ook zuinig, altijd op koopjes
uit, kijkt graag haar ogen uit maar
houdt haar handtasje angstvallig dicht.
Ze is echter wel bereid te accepteren,
dat haar Belgische vriendin bij een
„koopje" de helft van het geld bijpast.
De Belgische vrouw brengt haar
vrije tijd het liefst door met het lezen
van fotoromans en de krantenrubrie
ken over gebroken benen en moor
den. Ze gaat in de namiddag ijsjes
of taartjes eten in een milkbar, be
kijkt mini-rokjes afkeurend of afgun
stig en houdt angstvallig manliefs re
acties op andere mini's in het oog.
Koken kan ze echter veel beter dan
haar Nederlandse seksegenote.
Misschien uit noodzaak. Er zijn ten
slotte nog streken waar de liefde van
de man door de maag gaat.
Redactie: José Toirkens
Bijdragen: Gerard v. Herpen