Tegenslagen en roem aan gouden jubileum snbank „Hulst" gewonnen beloning cijfers pechduivel DENK EVEN NA r 17 DE STEM VAN ZATERDAG 12 JULI 1969 21 he montage-afdeling montage-werkzaam- n wordt doorbetaald. is C.A.O. in de onds tussen 19 en 20 lOOM tel. 01640-6264 u 't beste schikken. zowel voor dag- als voor ploegendienst voor dagdienst t werk i loon is bedrijfskleding de sociale voorzieningen 18 45-19.15 uur 19 30-20.00 uur 20.15-20.45 uur 18.45-19.15 uur 19.30-20.00 uur 19.00-19.30 uur 19 45-20.15 uur minastr. 90 18.45-19.15 uur Zwaanhoefstraat 2 112.15 en 13.15-17.15 uur. I toestel 2 40 v. Westen ichten aan de Heer C. M. iheden in haar fabriek. Ires Pr. Hendrikstraat 6. (Van een onzer verslaggevers) ■Tony Fokker de man, die reeds in 1910 als twintigjarige jongeman voor 1500 mark zijn t eerste vliegtuig bouwde met de handen in het haar: een zeld zame pose voor het van levens lust en ideeën overbruisende genie. „Maar nu is het toch zo ver" zei den de personeelsleden van het INew Yorkse hotel, waar hij st was en ze wezen op het .bordje NIET STOREN dat zijn 'kamerdeur al dagenlang verze- I geld hield. t duurde een week. Toen op een [ivond, werd het kamermeisje uit iaar slaap gehaald door dringend triakel. Op de gang stond een reed grijnzende Fokker haar al op e wachten. Hij drukte haar de gi gantische fooi van 10 dollar in de l plus een vel papier vol hani- [fe krabbels. „Stuur dit telegram onmiddellijk naar Nederland, schatje", sprak hij koop voor jezelf een enorme a bloemen, want Fokker heeft de Wedstrijd gewonnen". Be race in kwestie was een snel heids- en betrouwbaarheidswed vlucht, uitgeschreven door de Ford fabrieken. Fokker wilde in die tijd - het was 1925 - zijn Amerikaanse vestigingen uitbreiden en moderniseren, maar i wel vaker was hij platzak. De ictaculaire luchtrace zou hem, re deneerde hij, de nodige faam en fi nancier» opleveren. Mits hij won. he angst, dat het anders zou gaan, had hem al die dagen uit de slaap gehouden. Zeker - hij beschik te over een prachtig vliegtuig. Het heette de F - vil en had juist zijn kwaliteiten bewezen door Van der Hoop en zijn bemanning veilig naar Batavia en terug te brengen - een mgedroomde aviatische wereldpri meur. i er was een bezwaar. De |F - Vil had slechts één motor en hoe groot is je kans in een wed strijd als zo'n ding het op het kri- [tieke moment begeeft? Het telegram uit New York be vatte de oplossing. Toen men het San de Papaverweg in Amsterdam- Noord, waar de Fokkerfabrieken indertijd nog gevestigd waren, open maakte, stond men wel even met ogen te knipperen. „Voorzie de - vil als de bliksem van nog twee motoren". aan hun eerste internationale roem. Maar zonder tegenslag zou geen en kel verhaal compleet zijn - ook de ze gouden succes-story niet. Vlak voor het uitbreken van de oorlog werd Anthony Fokker door een onbetekende neusoperatie ge veld en de oorlog op haar beurt vel de zijn levenswerk: de fabriek aan de Papaverweg. Het zag ernaar uit, dat de spons van het noodlot de naam Fokker voorgoed had wegge wist. Gelukkig kwam de militaire lucht vaart een beroep op Fokker doen. De nieuwe fabriek op Schiphol, in 1951 iin gebruik genomen, leverde honderden Gloster Meteors en Haw ker - Hunters af voor de Nederland se en Belgische Luchtmachten. Maar bü mensen, die vroeger sa men met „de baas" die weergalo ze serie van F - 2 tot F - 23 had den gebouwd, waarmee twintig ja ren burgerluchtvaart met opgaand succes waren overspannen - bij de ze mensen bleef het hangen. Een van hen was de tengere, jon ge. blonde ir. H. C. van Meerten. Zoals hij daar achter zijn teken plank zat, riep hij het beeld op van de Anthony Fokker, die in zijn New Yorkse hotelkamer schets na schets met geïrriteerd gebaar in de prul lenmand mikte. Ook hij vulde zijn dagen met krabbelen, verfromme len, krabbelen, verfrommelen. En toen gebeurde opeens het won der. Toen flitste de vonk van inspi ratie over, die Fokker indertijd van pure blijdschap en dankbaarheid zijn kamermeisje zo'n vorstelijke fooi deed geven. De lijnen waren niet langer onzeker, hoekig, dik van correcties of woedend doorge- krast, maar zij vloeiden ineen tot de gave stroomlijn van een gedurfd ontwerp. Een hoogdekker, zoals alle ande re machines uit de gevierde Fok kerserie, maar méér dan dat. Een ranke romp, laag op de wie len, zodat het instappen van de 48 passagiers of het laden van de 5800 kilo vracht geen kostbare hulpappa- ratuur zou vergen. Een kielvlak, dat reikte tot 8 meter boven de grond, waardoor een start- en lan dingsbaan van 700 meter ruim vol doende zou zijn. Twee krachtige schroefturbinemotoren, die een kruissnelheid van 440 kilometer per uur konden leveren. Na 200 voor ontwerpen (hij had ze geturfd kon ir. van Meerten eindelijk de lang verbeide aanduiding F - 27 op papier zetten en de tekenpen neer leggen. De rest mochten anderen doen. Die anderen moesten snel zijn, want er waren kapers op de kust. Engeland had niet minder dan twee potentiële opvolgers op de teken plank van de legendarische Dakota Fokker F XX (Zilvermeeuw 1933) De vleugel van de F - Vil was erg degelijk en zwaar voor een een- otorig vliegtuig en zou het ge- van twee extra motoren met gemak kunnen dragen. Toen Fok- Pjr m augustus in Nederland terug kam, waren zijn instructies al Mgevoerd; hij hoefde de F - 7a - I m> Z0a^s de nieuwe versie gedoopt es. nog slechts in te vliegen. LVp.28 september 1925 meldde hij L m Detroit aan de start. De 7 IJL a.®lers 611 250 kilo vracht wer- w ,m/eladen en op de kop af 18 vo- ir ro'de Hij triomfantelijk o- pr de eindstreep. L.'at .^leen had hij gewonnen, c. "in revolutionaire driemo- ntnnhine was bovendien bij kKtrfv *5ellalte aIs ^rste neer- zar ^e beloning voor dit hu- fwmstak bleef niet uit. Wanneer fei „t iaar verder draai- "aar, T933, zien we, dat de Eu- vpese luchtvloot op dat moment K bSonT d6rde deel UH Fok" j;?r' kwamen de Fokkerfabrieken, P -1 juli vijftig jaar bestaan, Fokker D. XXIII (1939) F. Vllb-3 m „Southern Cross" (1925) - het werkpaard van de burgerlucht vaart - en dat was precies de markt, waarop Fokker wilde mik ken. Het was 1953. In 1956 moest en zou de eerste Friendship zijn proef vlucht maken. Drie jaar slechts om de schets van Van Meerten uit te laten groeien tot een volwaardig, luchtwaardig vliegtuig. Wat dit be tekende, laat zich het best illustre ren aan de hand van enkele cijfers. Het ontwerp van Van Meer ten moest worden uitgewerkt in 12.000 constructietekeningen. Aan de hand daarvan moes ten 60.000 detailtekeningen wor den gemaakt. -• Deze monnikenarbeid zou 350-000 manuren vergen. Voorts eiste de fabricage van de 20.000 onderdelen, die straks tot Friendships zouden worden samengevoegd, speciaal gereed schap. 25.000 stuks speciaal gereed schap, om precies te zijn. De vervaardiging ervan, die in eigen beheer geschiedde, slokte 1,3 miljoen werkuren op. Ondertussen keek Nederland on verschillig toe. De KLM bestelde aarzelend 2 machines, maar maak te in een adem bekend, ze te zul len doorverhuren, omdat zij geen belangstelling had voor Friendships. Geheime Luchtmachtdocumenten lekten uit, waarin gesteld werd, dat de F - 27 voor militair gebruik on geschikt moest worden geacht. In de orderportefeuilles zaten maar 57 bestellingen, terwijl er 90 Friend ships zouden moeten worden ge bouwd, voordat de kosten eruit kwamen. Was de wereld dan blind? Niet helemaal. De Amerikaanse vliegtuigfabriek Fairchild liet een eigen ontwerp schieten om de F - 27 in licentie te kunnen gaan bouwen. En ken ners fluisterden elkaar toe, dat het Fokker - ontwerp weliswaar niet revolutionair was, maar dat het zich internationaal toch onder scheidde door de wijze, waarop de beruchte trillingsverschijnselen in de roeren was opgevangen, door zijn gedegen sterkteberekeningen en door de geheel nieuwe lijmtech- niek, die was toegepast - geen ge ringe complimenten voor een land, dat bijna twintig jaar van storm achtige aviatische ontwikkeling geen enkel verkeersvliegtuig had gebouwd. Ondertussen zwierf de pechdui vel hatelijk lachend rond door de Fokkerhallen. De rolroeren van het eerste prototype bleken niet te voldoen. De vleugels van het twee de prototype braken al na 3000 in een watertank nagebootste vliegu ren, terwijl ze dat pas na 30.000 u- ren hadden mogen doen. Tot overmaat van ramp, maakte Engeland bekend, op de F - 27 niet minder dan 17 percent invoerrech ten te zullen eisen om zijn eigen industrie te besehermen, zodat de machine, die kaal 2,4 miljoen moest kosten, voor een belangrijke markt verloren ging. Ondanks dit alles - iedereen weet het - werd de Friendship hèt inter nationale luchtvaartsucces bij uit stek van de na-oorlogse tijd. Er zijn er nu op de kop af 500 verkocht. Dat hierna de Fellowship - Fok kers eerste laagdekker; zijn eerste straalvliegtuig ook - een goede toe komst wacht, is een aardig presen tje op de vijftigste verjaardag van het bedrijf, maar lag in de lijn van de verwachting, nu de fameuze F van voor de oorlog zijn klank in de wereld had herwonnen. Fokker F. 27 Friendship (1955) Er zijn er reeds 25 van verkocht, hetgeen een omzet van 62,5 miljoen dollar vertegenwoordigt, en hoewel de klanten niet staan te dringen, is de Fokker - directie optimistisch. Door de wol geverfde nationalis ten zullen het wellicht betreuren, dat Fokker, uitgerekend in zijn ju beljaar nog wel, heeft opgehouden een onversneden Nederlandse on derneming te zijn door te fuseren met het Duitse VFW - concern Vals sentiment terzijde schuivend, moet men echter vaststellen, dat deze qtap op weg naar een geïnte greerde Europese vliegtuig- in dustrie, waarvan de Fokker -direc tie een warm voorstander is, alleen maar applaus verdient. De positie van beide bedrijven is door de fusie aanmerkelijk ster ker geworden en hun program ma's vullen elkaar bijzonder goed aan. Daarmee wordt een stuk eenzijdigheid weggenomen, waaraan zowel Fokker (80 per cent civiel werk tegen 20 per cent militair) als VFW (omge keerde verhouding) mank gin gen. Aangezien het zonder militaire opdrachten niet mogelijk is de technische ontwikkelingen in de luchtvaart bij te benen, omdat het bedenken van nieuwe mo dellen alleen mogelijk is met de ruggesteun van defensiebudget ten, is met name de winst die de fusie van Fokker oplevert van onschatbare waarde- Na de reeks „plaatjes"-puzzles, starten wij vandaag met een nieuwe serie. Bij deze puzzle moet u de pijl tjes goed in de gaten houden. Ze wijzen naar de va kjes waarin de betreffende woorden moeten worden ingevuld. De oplossing vindt u, zoals gebruikelijk op de financiële pagina "T> staat oniulst W klui zenaars» woning groep muzi kanten ader drank Y— onder— schei- üoa. telwoord T werktuig deel van bagger, molen fSfer ging voor zetsel (fat) •pil gesel bijwoort r officio (afk.) dun vaart myth. -flüuur namelijk (afk.) laag hartig baan- lenqte vlas- afval ~T~ des voor middags (alk.latJ motor schip (afk.) a rank kant van een schip bijbelse figuur T- listig fatum onvol- tooid europe- prent met bijschrift I vogel Y rechter treffen Y oudnoors proza Y~ slede T" sine anno (afk.) peaan Y"~ venster. luik echt- genoof '1 symbool protac tinium bewoon- ster V" dreumes (afk.) middel eeuwen mytho- logische iiai taalzui vering Y zijrivier van de maas koning- keizer (lat-afk.) Y" werk zaam, held buig zaam heid mytho logische figuur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 17